MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 626 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 2 septembrie 2003
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.009. - Hotărâre privind
productia si finantarea stocului de octoxid de uraniu necesar Unitătii 2 din
cadrul obiectivului de investitii “Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă - 5 x
700 MW”, în anul 2004
1.010. - Hotărâre privind
acordarea unui ajutor umanitar, constând din materiale de constructii si
reparat case, pentru populatia sinistrată din judetele Botosani, Caras-Severin,
Neamt, Prahova si Suceava, ca urmare a fenomenelor meteorologice produse în
perioada iunie-iulie 2003
1.011. - Hotărâre privind
alocarea unei sume din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, prevăzut
în bugetul de stat pe anul 2003, pentru înlăturarea unor efecte ale
calamitătilor naturale produse în judetul Bistrita-Năsăud
1.013. - Hotărâre privind
modificarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.522/2002 pentru
aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul 2003 ale Companiei
Nationale “Imprimeria Natională” - S.A. si Companiei Nationale “Loteria Română”
- S.A., unităti economice de interes public national, aflate sub autoritatea
Ministerului Finantelor Publice
REPUBLICĂRI
Legea nr. 60/1974 - Legea sanitară
veterinară
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
productia si finantarea stocului de octoxid de uraniu necesar Unitătii 2 din
cadrul obiectivului de investitii “Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă - 5 x
700 MW”, în anul 2004
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 4 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr. 126/2000 privind continuarea realizării
Unitătii 2 din cadrul obiectivului de investitii “Centrala Nuclearoelectrică
Cernavodă - 5 x 700 MW”, aprobată cu modificări prin Legea nr. 335/2001, cu
completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă producerea si livrarea în anul
2004 de către Compania Natională a Uraniului - S.A. a cantitătii de 30 de tone
de octoxid de uraniu în vederea constituirii de către Societatea Natională
“Nuclearelectrica” - S.A. a stocului de uraniu pentru fabricarea primei
încărcături de combustibil nuclear, necesară punerii în functiune a Unitătii 2
din cadrul obiectivului de investitii “Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă - 5
x 700 MW”.
Art. 2. - Cheltuielile necesare pentru producerea si
constituirea stocului prevăzut la art. 1 se asigură din bugetul de stat, din
veniturile cu destinatie specială.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei si comertului,
Iulian Iancu,
secretar de stat
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
22 august 2003.
Nr.
1.009.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind acordarea unui ajutor umanitar, constând din materiale de constructii si reparat case, pentru populatia sinistrată din judetele Botosani, Caras-Severin, Neamt, Prahova si Suceava, ca urmare a fenomenelor meteorologice produse în perioada iunie-iulie 2003
În temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 8 alin.
5 din Legea nr. 82/1992 privind rezervele de stat, republicată, cu modificările
si completările ulterioare,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se acordă un ajutor umanitar cu titlu
gratuit, în limita sumei de 2.400 milioane lei, populatiei sinistrate din
judetele Botosani (1.437 milioane lei), Caras-Severin (122 milioane lei), Neamt
(153 milioane lei), Prahova (553 milioane lei) si Suceava (135 milioane lei),
ca urmare a fenomenelor meteorologice produse în perioada iunie-iulie 2003,
constând din materiale de constructii si reparat case, conform anexei care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - (1) Administratia Natională a Rezervelor de
Stat va scădea din gestiune, la pretul de înregistrare, prin conturile
“Finantarea din bugetul de stat privind anii precedenti si alte surse”,
respectiv “Venituri proprii din anii precedenti si alte surse”, după caz,
cantitătile de produse aprobate a fi scoase din rezervele de stat, potrivit
prezentei hotărâri, pe baza avizelor de expeditie si a proceselor-verbale de
predare-primire semnate de împuternicitii desemnati de prefecturi.
(2) Finantarea reîntregirii stocurilor cu cantitătile
acordate conform prevederilor art. 1 se asigură din bugetul de stat în anul 2004.
Art. 3. - (1) Transportul produselor până la locurile
indicate de prefecturi se va efectua cu mijloace auto din dotarea unitătilor
teritoriale din subordinea Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat sau cu
mijloace ale unor societăti comerciale angajate de acestea, precum si pe calea
ferată prin grija Societătii Nationale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R.
Marfă” - S.A.
(2) Cheltuielile legate de ambalarea si transportul
produselor se suportă de către Administratia Natională a Rezervelor de Stat din
venituri proprii, conform prevederilor art. 3 alin. (1) lit. e) din normele de
aplicare - anexă la Hotărârea Guvernului nr. 1.411/2002 privind aprobarea
înfiintării pe lângă Administratia Natională a Rezervelor de Stat a unei
activităti finantate integral din venituri proprii.
(3) Distribuirea produselor către populatia sinistrată
se va face de prefecturi, prin persoane anume împuternicite. (4) Schimbarea, sub orice formă, a
destinatiei produselor acordate ca ajutor din rezervele de stat este interzisă
si atrage, după caz, răspunderea disciplinară, civilă, contra- ventională sau
penală.
Art. 4. - (1) Prefecturile judetelor mentionate la
art. 1 vor justifica distribuirea produselor scoase din rezervele de stat în
conditiile prezentei hotărâri, conform prevederilor art. 7 din Hotărârea
Guvernului nr. 371/1993 privind acordarea, în primă interventie, a ajutoarelor
umanitare populatiei sinistrate, ca urmare a unor situatii exceptionale.
(2) Documentele justificative privind distribuirea vor
fi păstrate la sediile prefecturilor, în vederea punerii lor la dispozitia
organelor de control abilitate.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
22 august 2003.
Nr.
1.010.
ANEXĂ
LISTA
materialelor de constructii si reparat case ce se
acordă ca ajutor umanitar populatiei sinistrate din judetele Botosani,
Caras-Severin, Prahova, Neamt si Suceava, ca urmare a fenomenelor meteorologice
produse în perioada iunie-iulie 2003
Nr. crt. |
Produsul |
U.M. |
Cantitatea totală |
Judetul Botosani |
Judetul Caras |
Severin |
Judetul Neamt |
Judetul Prahova Judetul Suceava |
1. |
Ciment |
t |
17 |
17 |
- |
- |
- |
- |
2. |
Tigle |
buc. |
50.004 |
29.275 |
1.060 |
4.549 |
6.120 |
- |
3. |
Coame |
buc. |
375 |
375 |
- |
- |
- |
|
4. |
Geam |
m2 |
3.986 |
3.669 |
- |
317 |
- |
- |
5. |
Cherestea
răsinoase |
m3 |
75 |
75 |
- |
- |
- |
- |
6. |
Tablă
zincată |
t |
18,1 |
1,1 |
- |
14 |
3 |
- |
7. |
Carton
bitumat |
m2 |
5.930 |
940 |
1.230 |
3.550 |
210 |
- |
8. |
Plăci
din azbociment |
m2 |
8.994 |
4.869 |
930 |
2.170 |
775 |
250 |
|
TOTAL: |
milioane |
2.400 |
1.437 |
122 |
153 |
553 |
135 lei |
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
alocarea unei sume din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, prevăzut
în bugetul de stat pe anul 2003, pentru înlăturarea unor efecte ale
calamitătilor naturale produse în judetul Bistrita-Năsăud
În temeiul art. 107
din Constitutie, al art. 30 alin. (4) din Legea nr. 500/2002 privind finantele
publice, cu modificările ulterioare, precum si al art. 19 lit. b) din Legea
bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă alocarea sumei de 4.000 milioane
lei din Fondul de interventie la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de
stat pe anul 2003, Consiliului Local al Orasului Sângeorz-Băi, judetul
Bistrita-Năsăud, pentru lucrări de refacere a podului peste râul Somesul Mare,
care asigură legătura dintre cele două cartiere de locuit.
Art. 2. - Cu suma prevăzută la art. 1 se suplimentează
bugetul local al orasului Sângeorz-Băi, judetul Bistrita-Năsăud, pe anul 2003,
la capitolul “Venituri cu destinatie specială”, subcapitolul “Venituri din
fondul de interventie”, respectiv la capitolul “Cheltuieli cu destinatie
specială”, subcapitolul “Cheltuieli din fondul de interventie”, iar utilizarea
sumei se face de către ordonatorul principal de credite, potrivit prevederilor
legale, din sumele puse la dispozitie prin organele teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 3. - Ministerul Finantelor Publice este autorizat
să introducă modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat pe
anul 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti,
22 august 2003.
Nr.
1.011.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
modificarea anexei nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.522/2002 pentru
aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul 2003 ale Companiei
Nationale “Imprimeria Natională” - S.A. si Companiei Nationale “Loteria Română”
- S.A., unităti economice de interes public national, aflate sub autoritatea
Ministerului Finantelor Publice
În temeiul art. 107
din Constitutie si al prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
79/2001 privind întărirea disciplinei economico-financiare si alte dispozitii
cu caracter financiar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 59/2002,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Articol unic. - Anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr. 1.522/2002 pentru aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli
pe anul 2003 ale Companiei Nationale “Imprimeria Natională” - S.A. si Companiei
Nationale “Loteria Română” - S.A., unităti economice de interes public
national, aflate sub autoritatea Ministerului Finantelor Publice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 963 din 28 decembrie 2002, se
modifică si se înlocuieste cu anexa*) care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena Dumitru
Bucuresti,
22 august 2003.
Nr.
1.013.
*) Anexa
se comunică Ministerului Finantelor Publice.
LEGEA NR. 60/1974 - LEGEA SANITARĂ
VETERINARĂ*)
*)
Republicată în temeiul art. III din Ordonanta Guvernului nr. 62/2001 pentru
completarea Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, introdus prin Legea nr.
758/2001 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 62/2001 pentru completarea
Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea
sanitară veterinară nr. 60/1974 a fost republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 266 din 30 decembrie 1991 si a fost modificată si
completată prin:
-
Ordonanta Guvernului nr. 104/1998 pentru modificarea Legii sanitare veterinare
nr. 60/1974, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 321 din
28 august 1998, aprobată cu modificări prin Legea nr. 254/1998, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 516 din 30 decembrie 1998;
-
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 42/1999 pentru completarea Legii sanitare
veterinare nr. 60/1974, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 151 din 13 aprilie 1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 62/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 185 din
28 aprilie 2000;
-
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 90/2000 pentru modificarea si completarea
Legii sanitare veterinare nr. 60/1974, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 310 din 5 iulie 2000, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 374/2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 483 din 5 iulie 2002;
-
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 61/2001 privind modificarea Legii
sanitare veterinare nr. 60/1974, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 231 din 7 mai 2001, aprobată cu modificări prin Legea nr.
538/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 661 din 22
octombrie 2001;
-
Ordonanta Guvernului nr. 62/2001 pentru completarea Legii sanitare veterinare
nr. 60/1974, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 531 din
31 august 2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 758/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 3 din 7 ianuarie
2002.
CAPITOLUL I
Dispozitii generale
Art. 1. - Apărarea
sănătătii animalelor si prevenirea transmiterii de boli de la animale la om
este o problemă de stat si constituie o sarcină permanentă pentru toate
unitătile, precum si o îndatorire pentru toti locuitorii tării.
Art. 2. - Conducătorii unitătilor de stat, publice si
ai oricăror alte unităti detinătoare de animale, precum si ai celor care
prelucrează, depozitează, transportă si valorifică produse de origine animală,
ca si persoanele fizice detinătoare de animale sau care valorifică produse de
origine animală, poartă răspunderea pentru aplicarea si respectarea întocmai a
măsurilor care să asigure sănătatea animalelor si salubritatea produselor de
origine animală.
Art. 3. - Activitatea sanitară veterinară în România
se desfăsoară după o conceptie unitară si trebuie să contribuie la sporirea
efectivelor de animale prin îmbunătătirea indicilor de natalitate, prolificitate,
cresterea potentialului productiv si la asigurarea salubritătii alimentelor de
origine animală.
Art. 4. - Statul sprijină activitatea de apărare a
sănătătii animalelor si de prevenire a bolilor ce se pot transmite de la
animale la om, prin organizarea asistentei tehnice de specialitate, asigurarea
bazei tehnico-materiale necesare si stabilirea de norme sanitare veterinare
obligatorii pentru toate unitătile si toti cetătenii tării.
CAPITOLUL II
Atributiile si răspunderile medicilor veterinari
Art. 5. - (1) Medicii veterinari răspund de aplicarea
măsurilor de apărare a sănătătii animalelor la toate unitătile detinătoare de
animale si în gospodăriile populatiei, cât si a celor de asigurare a
salubritătii produselor de origine animală în unitătile producătoare, de
prelucrare, de depozitare, de transport si de valorificare, situate pe
teritoriul în care îsi desfăsoară activitatea.
(2) Pentru aducerea la îndeplinire a acestor
îndatoriri medicii veterinari au următoarele atributii si răspunderi:
a) să organizeze efectuarea la timp si în bune
conditii a operatiunilor sanitare veterinare de depistare si prevenire a
bolilor infectioase si parazitare la animale;
b) să organizeze depistarea animalelor cu tulburări de
reproductie si să asigure aplicarea tratamentelor necesare pentru cresterea
indicelui de natalitate;
c) în cazul semnalării unor boli epizootice sau al
suspiciunii acestor boli, să precizeze diagnosticul, să stabilească si să
controleze aplicarea măsurilor de combatere si să informeze asupra bolii si măsurilor
luate, în cel mult 12 ore de la constatare, autoritătile sanitare veterinare
ierarhic superioare si celelalte unităti interesate;
d) să acorde asistenta sanitară veterinară curentă
animalelor de a căror sănătate răspund;
e) să asigure controlul produselor alimentare de
origine animală în toate fazele de prelucrare, depozitare, transport si
valorificare, în vederea prevenirii pătrunderii în circuitul alimentar a unor
produse contaminate cu germeni transmisibili la om.
Art. 6. - Medicii veterinari si medicii umani răspund
împreună de stabilirea si aplicarea celor mai eficiente măsuri pentru
prevenirea si combaterea bolilor comune omului si animalelor, precum si pentru
prevenirea toxi-
infectiilor la om prin consum de alimente de origine
animală. În acest scop sunt obligati să se informeze reciproc, în mod operativ,
despre orice situatie care necesită măsuri comune si să întreprindă, fiecare în
sectorul în care lucrează, toate actiunile necesare potrivit obligatiilor ce le
revin.
Art. 7. - (1) Medicii veterinari stabiliti de Agentia
Natională Sanitară Veterinară cu atributii de medic veterinar de stat au acces
liber în unitătile detinătoare de animale si cele care prelucrează,
depozitează, transportă sau valorifică produse de origine animală.
(2) Accesul medicilor veterinari de stat în unitătile
Ministerului Apărării Nationale sau Ministerului Administratiei si Internelor
se va face în conditiile stabilite de acestea, împreună cu Agentia Natională
Sanitară Veterinară.
(3) Medicii veterinari de stat pot dispune distrugerea
produselor de origine animală insalubre, retinerea celor suspecte de
contaminare sau alterare, în vederea efectuării probelor necesare si pot să
oprească, până la îndeplinirea conditiilor sanitare veterinare, activităti de
productie ale unor abatoare sau unităti de prelucrare, depozitare, transport si
valorificare a produselor de origine animală.
Art. 8. - Măsurile stabilite de medicii veterinari de
stat, în exercitarea atributiilor ce le revin, sunt obligatorii pentru toate
unitătile si persoanele fizice de pe teritoriul în care îsi desfăsoară
activitatea.
CAPITOLUL III
Obligatiile detinătorilor de animale si ale unitătilor
care prelucrează, depozitează, transportă si valorifică produse de origine
animală
Art. 9. - În vederea desfăsurării activitătii în
conditiile stabilite prin normele sanitare veterinare, unitătile de stat,
publice si orice alte unităti detinătoare de animale, precum si cele care
prelucrează, depozitează, transportă si valorifică produse de origine animală
au, după caz, următoarele obligatii:
a) să aplice regulile sanitare veterinare si de
zooigienă privind adăpostirea, hrănirea, îngrijirea, reproductia si exploatarea
ratională a animalelor, precum si măsurile stabilite de autoritătile sanitare
veterinare;
b) să execute măsurile sanitare veterinare pentru
prevenirea introducerii în unitătile zootehnice a bolilor transmisibile, precum
si pentru lichidarea si prevenirea difuzării acestor boli din unitătile
contaminate, asigurând în acest scop toate conditiile materiale si organizatorice
necesare;
c) să supună examenului medical personalul din
unitătile zootehnice, interzicând persoanelor bolnave ori purtătoare de germeni
infectiosi ce se pot transmite la animale sau ar putea contamina produsele
alimentare de origine animală să lucreze în aceste unităti;
d) să întretină, cu respectarea strictă a regulilor
sanitare veterinare, locurile de prelucrare, depozitare si valorificare a
produselor de origine animală, mijloacele pentru transportul animalelor si
produselor de origine animală, taberele
de vară pentru animale, adăpătorile si păsunile pe care le folosesc;
e) să anunte, fără întârziere, circumscriptiei
sanitare veteriare si consiliului local aparitia ori suspiciunea unei boli
transmisibile la animale, iar până la sosirea medicului veterinar, să izoleze
animalele bolnave, moarte au tăiate din necesitate, fiind interzisă folosirea
sau vânzarea cărnii si a altor produse de la aceste animale fără aprobarea
medicului veterinar de stat. Se exceptează de la obligatia anuntării cazurile
de îmbolnăviri provocate în scopul productiei de biopreparate sau pentru
efectuarea de cercetări stiintifice.
Art. 10. - Persoanele fizice detinătoare de animale,
pentru prevenirea aparitiei si difuzării bolilor epizootice, au următoarele
obligatii:
a) să anunte în maximum 24 de ore autoritătile
sanitare veterinare locale atunci când dobândesc animale provenite din alte
localităti, apartinând speciilor cabalină, bovină, ovină, caprină sau porcină
si să nu introducă în turme sau cirezi timp de cel putin 15 zile aceste
animale;
b) să permită personalului sanitar veterinar de stat
verificarea stării de sănătate a animalelor din gospodăria proprie si să-l
sprijine în efectuarea operatiunilor sanitare veterinare;
c) să prezinte animalele pentru efectuarea operatiunilor
sanitare veterinare la locul, data si ora stabilite de autoritătile sanitare
veterinare;
d) să anunte fără întârziere circumscriptiei sanitare
veterinare ori consiliului local aparitia cazurilor de boală la animale,
moartea sau tăierea din necesitate a acestora, iar până la sosirea personalului
sanitar veterinar, să izoleze animalele bolnave, cadavrele, carnea, organele si
alte produse rezultate din tăiere, fiind interzisă folosirea sau vânzarea
cărnii si a altor produse de la aceste animale fără aprobarea medicului
veterinar de stat.
Art. 11. - Orice persoană care prin activitatea pe
care o desfăsoară vine în contact cu animale are obligatia să anunte fără
întârziere autoritătii sanitare veterinare sau consiliului local aparitia
cazurilor de boli la animale.
Art. 12. - Unitătile Ministerului Apărării Nationale
si Ministerului Administratiei si Internelor sunt obligate să anunte fără
întârziere medicului veterinar de stat local cazurile de boli transmisibile
apărute la animalele pe care le posedă, să-l informeze despre evolutia acestor
boli si să aplice prin personalul sanitar veterinar propriu măsurile de
combatere si de prevenire a difuzării bolilor. La unitătile care nu dispun de
personal sanitar veterinar propriu, aceste măsuri se aplică de către medicul
veterinar de stat.
CAPITOLUL IV
Prevenirea si combaterea bolilor transmisibile la
animale
Art. 13. - (1) Pentru combaterea si prevenirea
extinderii epizootiilor, când se constată la animale boli transmisibile sau
când acestea sunt suspecte de asemenea boli, se instituie măsuri obligatorii de
carantină, diferentiate în raport cu gravitatea bolii, gradul de difuzibilitate
si particularitătile căilor de transmitere, în conditiile stabilite de Agentia
Natională Sanitară Veterinară.
(2) Dacă bolile constatate au difuzibilitate mare si
prezintă un pericol deosebit, cu aprobarea Agentiei Nationale Sanitare
Veterinare se poate interzice intrarea sau iesirea din zona de carantină si a
persoanelor. Despăgubirile ce pot fi acordate persoanelor în astfel de situatii
se reglementează prin hotărâre a Guvernului.
Art. 14. - (1) Instituirea si ridicarea măsurilor de
carantină se stabilesc, în raport cu extinderea si pericolul de difuzare a
bolii, de către consiliile locale sau judetene, respectiv al municipiului
Bucuresti, după caz, pe baza actului de constatare întocmit de medicul
veterinar de stat.
(2) La unitătile militare instituirea si ridicarea
măsurilor de carantină se stabilesc de către comandantii unitătilor, pe baza
constatării medicilor veterinari proprii. La unitătile care nu dispun de medic
veterinar propriu, constatarea se va face de medicul veterinar de stat.
Art. 15. - (1) Măsurile de carantină stabilite de
consliile locale sau judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, pe raza
teritorial-administrativă în care-si desfăsoară activitatea, sunt obligatorii
pentru toate persoanele juridice si fizice.
(2) Pentru sprijinirea actiunilor de luptă împotriva
bolilor transmisibile, prin decizia consiliului local sau judetean, respectiv
al municipiului Bucuresti se constituie comandamente antiepizootice, alcătuite
din conducători ai unitătilor de pe teritoriul respectiv si alte persoane
cărora le revin sarcini în aplicarea măsurilor transmise de Ministerul
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, cu privire al combaterea bolilor.
Aceste comandamente răspund de aplicarea tuturor măsurilor pentru prevenirea si
lichidarea epizootiilor.
(3) Dacă epizootia prezintă un pericol deosebit pentru
economia natională, cu aprobarea Guvernului se constituie comandamentul
antiepizootic central, alcătuit din conducători ai ministerelor si altor organe
centrale interesate, care stabileste măsurile ce se impun în toate sectoarele
social-economice si răspunde de aplicarea acestora în conditiile legii.
(4) La propunerea comandamentelor antiepizootice
locale, consiliile judetene si al municipiului Bucuresti pot suspenda
operatiunile de încărcare si descărcare a animalelor, produselor de origine
animală si furajelor în statii de cale ferată, locuri de încărcare-descărcare
în mijloacele de transport auto, porturi si aeroporturi situate în zona de
carantină, sau să conditioneze aceste operatiuni de respectarea unor restrictii
sanitare veterinare speciale. Aplicarea măsurii se va face cu anuntarea
organelor centrale care coordonează activitătile de transport afectate.
Art. 16. - Consiliile locale sau judetene, respectiv
al municipiului Bucuresti, la propunerea medicului veterinar de stat, pot
mentine si după ridicarea măsurilor de carantină unele restrictii privind
circulatia animalelor si produselor.
Art. 17. - (1) Pentru apărarea sănătătii animalelor
din unitătile zootehnice de tip industrial, amplasarea, proiectarea si
executarea constructiilor si a instalatiilor aferente se vor face cu
respectarea normativelor sanitare veterinare stabilite de Agentia Natională
Sanitară Veterinară.
(2) Din comisia de receptie a acestor obiective, în
toate cazurile, va face parte si un medic veterinar din cadrul autoritătii
sanitare veterinare judetene sau a municipiului Bucuresti.
(3) Agentia Natională Sanitară Veterinară stabileste
tehnologiile sanitare veterinare pentru fiecare tip de exploatare din unitătile
zootehnice de tip industrial, normativele de dotare cu aparatura si utilajele
necesare pentru prevenirea si combaterea epizootiilor, precum si normativele
privind echipamentul de protectie antiepizootică.
(4) La darea în functiune a unitătilor zootehnice de
tip industrial, autoritătile sanitare veterinare judetene si a municipiului
Bucuresti stabilesc zone de protectie antiepizootică în care se vor aplica
măsuri speciale de profilaxie.
Art. 18. - (1) Se interzice accesul oricărei persoane
în unitătile zootehnice de tip industrial, fără respectarea regimului de filtru
sanitar.
(2) De asemenea, se interzice introducerea si
scoaterea de animale, furaje, materiale, obiecte si mijloace de transport, fără
respectarea întocmai a regulilor si restrictiilor specifice stabilite pentru
astfel de unităti.
(3) Conducătorii unitătilor respective răspund de
realizarea întocmai a acestor măsuri.
Art. 19. - (1) În cazul actiunilor de importantă
deosebită ce se întreprind pentru lichidarea rapidă a focarelor de boli
transmisibile, prin sacrificarea unor animale si prin alte măsuri ce se impun
pentru prevenirea difuzării epizootiilor si pentru apărarea sănătătii efectivelor
de animale, se acordă despăgubiri, proprietarilor animalelor sacrificate sau
altfel afectate indiferent dacă animalele respective sunt asigurate sau nu.
(2) Sacrificarea unor animale si alte măsuri ce se
impun pentru prevenirea epizootiilor si apărarea sănătătii efectivelor de
animale, în cazul actiunilor de importantă deosebită prevăzute la alin. (1), se
aprobă în conditiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.
(3) Proprietarii de animale, care nu au anuntat fără
întârziere îmbolnăvirea animalelor, nu au izolat animalele bolnave si cei care
nu au respectat măsurile stabilite de autoritătile sanitare veterinare nu au
drept la despăgubiri.
(4) Plata despăgubirilor se face din fondurile
prevăzute pentru combaterea epizootiilor, la valoarea de înlocuire la pretul
pietei a animalului sacrificat, după caz, la suma pierderii suferite de
proprietar prin redarea, indisponibilizarea ori afectarea în alt fel a
animalului, la data când a avut loc actiunea de lichidare a focarelor de boală
sau de asanare a acestora, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(5) Constituirea si reconstituirea stocului de
sigurantă de material viral si de vaccin antiaftos trivalent, pentru utilizare
în caz de necesitate, se aprobă în conditiile stabilite prin hotărâre a Guvernului.
(6) Cheltuielile aferente productiei, depozitării,
conservării materialului viral si a vaccinului antiaftos trivalent, cele
ocazionate de distrugerea acestuia după pierderea valorii imunizante, precum si
cele de refacere a stocului se suportă din credite bugetare alocate prin
Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului la capitolul “Cheltuieli
materiale pentru combaterea epizootiilor”.
Art. 20. - (1) Circulatia animalelor si produselor de
origine animală în interiorul tării este supusă controlului sanitar veterinar
de stat.
(2) Pentru prevenirea difuzării bolilor transmisibile
prin circulatia animalelor si produselor de origine animală, se interzice:
a) scoaterea din locurile contaminate cu boli
epizootice a animalelor, produselor de origine animală sau vegetală si a
oricăror alte produse si materiale care pot fi purtătoare de contagiu, fără
aprobarea autoritătilor sanitare veterinare;
b) transportul interurban de animale si produse de
origine animală sau deplasarea de animale în afara comunei, orasului sau
municipiului fără respectarea regulilor sanitare veterinare stabilite de
Agentia Natională Sanitară Veterinară;
c) îmbarcarea si debarcarea animalelor în alte statii
de cale ferată, porturi si aeroporturi, decât cele autorizate de către
autoritătile sanitare veterinare judetene sau a municipiului Bucuresti;
d) îmbarcarea animalelor fără controlul medicului
veterinar de stat, ca si efectuarea acestei operatiuni în timpul noptii, cu
exceptia cazurilor când este asigurată o iluminatie artificială corespunzătoare
pentru efectuarea examenului sanitar veterinar în bune conditii;
e) efectuarea transportului de animale fără asigurarea
personalului însotitor instruit pentru îngrijirea si supravegherea stării de
sănătate a animalelor;
f) folosirea de mijloace de transport - auto,
feroviare, navale si aeriene - care nu întrunesc toate conditiile de igienă si
profilaxie stabilite de Agentia Natională Sanitară Veterinară prin normative
tehnice de proiectare, fabricare si folosire;
g) continuarea transportului fără acordul medicului
veterinar de stat, dacă în lotul de animale se constată cazuri de îmbolnăvire.
(3) De aplicarea măsurilor prevăzute în prezentul
articol răspund detinătorii de animale, primarii, autoritătile sanitare
veterinare, iar, după caz, si unitătile Ministerului Administratiei si
Internelor ori ale altor ministere sau organe centrale ale administratiei de
stat care au atributii cu privire la circulatia si transportul animalelor.
Art. 21. - (1) Autoritătile sanitare veterinare
judetene sau a municipiului Bucuresti vor elibera autorizatie sanitară
veterinară statiilor, porturilor si aeroporturilor numai dacă acestea au rampe
corespunzătoare si asigură îndeplinirea conditiilor de profilaxie pentru
îmbarcarea si debarcarea animalelor.
(2) Unitătile care detin mijloace pentru transportul
animalelor si produselor de origine animală sunt obligate să organizeze statii
sau puncte de spălare si dezinfectie, cu respectarea conditiilor tehnice
stabilite de Agentia Natională Sanitară Veterinară.
Art. 22. - Transportul animalelor afectate de boli
transmisibile, al produselor provenite de la aceste animale si al produselor
alimentare de origine animală improprii consumului uman este permis numai
pentru destinatia si cu respectarea conditiilor stabilite în certificatul
sanitar veterinar însotitor, eliberat de medicul veterinar de stat.
Art. 23. - (1) Detinătorii animalelor sunt obligati să
predea cadavrele de animale unitătilor autorizate de autoritătile sanitare
veterinare judetene sau a municipiului Bucuresti, iar în cazul când predarea
sau preluarea acestora nu este posibilă, si se certifică aceasta de către
autoritatea sanitară veterinară de stat, să le distrugă, cu respectarea
conditiilor sanitare veterinare stabilite de Agentia Natională Sanitară Veterinară.
(2) Utilizarea în hrana animalelor a produselor de
origine animală, improprii consumului uman, ca si a resturilor culinare, este
permisă numai după ce au fost sterilizate, în conditiile tehnice stabilite de
Agentia Natională Sanitară Veterinară.
Art. 24. - (1) Importul, exportul si tranzitul de
animale, produse de origine animală si furaje se efectuează numai prin punctele
de control pentru trecerea frontierei de stat, stabilite în acest scop de
Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, prin Agentia Natională
Sanitară Veterinară sau prin conventiile sanitare veterinare încheiate cu alte
tări. Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, prin Agentia
Natională Sanitară Veterinară, organizează la aceste puncte controlul sanitar
veterinar.
(2) Unitătile care răspund de administrarea clădirilor
si instalatiilor de la punctele de control pentru trecerea frontierei de stat
sunt obligate să ia măsuri pentru asigurarea conditiilor de desfăsurare a
activitătii sanitare veterinare, precum si baza materială si forta de muncă
necesare pentru efectuarea dezinfectiilor, distrugerea cadavrelor, produselor
alterate si a deseurilor de origine animală. La punctele de frontieră rutiere,
aceste obligatii revin consiliilor judetene.
Art. 25. - (1) Importul si tranzitul de animale,
produse de origine animală si furaje se pot face numai cu avizul prealabil al
Agentiei Nationale Sanitare Veterinare.
(2) Unitătile importatoare sunt obligate să obtină
avizul de import din partea Agentiei Nationale Sanitare Veterinare, înainte de
încheierea contractelor cu furnizorii externi.
Art. 26. - Animalele, produsele de origine animală si
furajele ce se importă sau se tranzitează trebuie să fie însotite de
certificate sanitare veterinare, prin care să se ateste îndeplinirea
conditiilor sanitare veterinare stabilite de către Agentia Natională Sanitară
Veterinară.
Art. 27. - (1) Dacă la punctele de control pentru
trecerea frontierei de stat se depistează boli transmisibile sau există
suspiciunea acestor boli, întregul lot de animale se va returna peste
frontieră, iar dacă această măsură nu este posibilă, Agentia Natională Sanitară
Veterinară poate dispune tăierea imediată si valorificarea în conditii speciale
sau uciderea întregului lot de animale, precum si distrugerea obiectelor si
materialelor aferente, anuntând autoritatea sanitară veterinară a tării
exportatoare despre constatările făcute si măsurile luate.
(2) Când prin conventiile sau acordurile sanitare
veterinare încheiate de România cu alte state s-a stabilit altfel, se va
proceda potrivit prevederilor acestora.
Art. 28. - (1) Animalele importate se supun în mod
obligatoriu carantinei profilactice, în locuri izolate si special amenajate,
stabilite de autoritătile sanitare veterinare judetene sau a municipiului Bucuresti,
care vor autoriza aducerea animalelor în aceste locuri numai după verificarea
îndeplinirii tuturor conditiilor pregătitoare necesare.
(2) După expirarea perioadei de carantină
profilactică, animalele importate vor fi supuse în continuare supravegherii
sanitare veterinare, în conditiile stabilite de Agentia Natională Sanitară
Veterinară.
CAPITOLUL V
Asigurarea salubritătii produselor de origine animală
Art. 29. - Se interzice utilizarea produselor de
origine animală care nu îndeplinesc conditiile de salubritate corespunzătoare
destinatiei lor. Conditiile de salubritate se stabilesc de Agentia Natională
Sanitară Veterinară. Pentru produsele de origine animală destinate consumului
uman, acestea se stabilesc împreună cu Ministerul Sănătătii.
Art. 30. - (1) Functionarea abatoarelor, punctelor de
tăiere si a unitătilor care prelucrează, depozitează sau valorifică produse de
origine animală, este permisă numai dacă sunt autorizate si de autoritătile
sanitare veterinare de stat.
(2) Autorizatia poate fi retrasă în cazul când
conducătorii unitătilor nu asigură respectarea regulilor de igienă si
profilaxie si conditiile necesare pentru buna desfăsurare a activitătii
sanitare veterinare.
(3) Functionarea unitătilor de tăiere a animalelor si
a păsărilor, de colectare, prelucrare, procesare, depozitare si valorificare a
produselor de origine animală, unităti stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, este permisă numai dacă au
asigurată asistenta sanitară veterinară de stat, în conditiile prezentei legi.
(4) Asistenta tehnică si controlul sanitar veterinar
al animalelor, produselor de origine animală si altor produse si materii supuse
controlului sanitar veterinar în unitătile prevăzute la alin. (3) se asigură de
personalul sanitar veterinar angajat, în conditiile legii, pe perioadă
determinată, de către directiile sanitare veterinare judetene, respectiv a
municipiului Bucuresti.
(5) Stabilirea tarifelor se face conform prevederilor
art. 33 alin. (4).
(6) Valoarea operatiunilor care se realizează în
exercitarea activitătii de inspectie si control sanitar veterinar se virează
lunar de către unitătile prevăzute la alin. (3) în contul directiilor sanitare
veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, competente teritorial,
si constituie, pentru acestea, fonduri extrabugetare destinate în vederea
finantării cheltuielilor materiale si de personal, care se înregistrează în
contabilitate în mod distinct.
CAPITOLUL VI
Organizarea si functionarea serviciilor sanitare
veterinare
Art. 31. - (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului, prin Agentia Natională Sanitară Veterinară, stabileste
normele sanitare veterinare unice si obligatorii pentru toate persoanele
juridice sau fizice detinătoare de animale, pentru cele care prelucrează,
depozitează, transportă si valorifică produse de origine animală, participă la
elaborarea proiectelor sau avizează, în conditiile legii, conventiile si
acordurile sanitare veterinare internationale.
Aprobă omologarea metodelor si metodologiilor de
diagnostic paraclinic medical veterinar, metode si tehnici pentru expertiza
produselor de origine animală si a furajelor, precum si pentru controlul
medicamentelor si produselor biologice si al altor produse de uz veterinar.
(2) De asemenea, stabileste lista bolilor
transmisibile în cazul cărora se instituie măsuri obligatorii de prevenire si
combatere.
(3) Împreună cu Ministerul Sănătătii răspunde de
organizarea si aplicarea tuturor măsurilor necesare pentru prevenirea si
combaterea bolilor comune omului si animalelor, precum si pentru asigurarea
salubritătii produselor de origine animală. Organele centrale de specialitate
ale celor două ministere vor analiza periodic si ori de câte ori este nevoie
rezultatele actiunilor întreprinse în acest scop, stabilind măsurile ce se
impun.
(4) Actiunile cuprinse
în Programul de supraveghere, profilaxie si combatere a bolilor la animale, de
prevenire a transmiterii de boli de la animale la om si de protectie a
mediului, aprobat prin ordinul ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si
mediului, se finantează din credite bugetare alocate prin Ministerul
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului la capitolul “Cheltuieli materiale
pentru combaterea expizootiilor”.
(5) Activitătile sanitare veterinare de interes public
national din Programul de supraveghere, profilaxie si combatere a bolilor la
animale, de prevenire a transmiterii de boli de la animale la om si de
protectie a mediului se pot concesiona de medicii veterinari cu drept de liberă
practică, în baza contractului de concesiune încheiat cu Ministerul
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, cu respectarea prevederilor Legii
nr. 219/1998 privind regimul concesiunilor.
(6) Certificatele sanitare veterinare de sănătate si
cele de transport pe teritoriul tării se eliberează de medicii veterinari
oficiali.
(7) În cadrul actiunii de supraveghere a sănătătii
animalelor si a sănătătii publice autoritatea sanitară veterinară de stat
emite: autorizatii sanitare veterinare de functionare a obiectivelor si activitătilor,
în conditiile stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor,
apelor si mediului, autorizatii sanitare veterinare pentru mijloace de
transport, avize sanitare veterinare de import, export, tranzit, amplasare,
proiectare si construire a obiectivelor supuse controlului sanitar veterinar,
certificate sanitare veterinare de transport animale, produse de origine
animală, furaje de origine animală si alte mărfuri supuse controlului sanitar
veterinar,
precum si certificate de sănătate pentru export
animale si certificate sanitare veterinare pentru exportul produselor, al
subproduselor comestibile si necomestibile de origine animală, certificate
pentru înregistrarea si reînregistrarea medicamentelor, produselor biologice si
a altor produse de uz veterinar, certificate de abilitare si acorduri sanitare
veterinare pentru import.
(8) Autorizatia sanitară veterinară de functionare
pentru obiectivele, activitătile si mijloacele de transport supuse controlului
sanitar veterinar, prevăzute în prezenta lege, se eliberează de către
directiile sanitare veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
si, după caz, de către Agentia Natională Sanitară Veterinară, conform
prevederilor legale în vigoare.
(9) Pentru eliberarea autorizatiilor, avizelor si
certificatelor prevăzute la alineatul precedent se stabilesc taxele cuprinse în
anexele nr. 1-4 care fac parte integrantă din prezenta lege, care se plătesc
anticipat, se constituie ca venit la bugetul de stat si se actualizează
periodic, în functie de rata inflatiei, prin hotărâre a Guvernului.
(10) Certificatele sanitare veterinare pentru intern
se eliberează si de medicul veterinar oficial.
(11) Medicul veterinar oficial este medicul
veterinar împuternicit de Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului, prin Agentia Natională Sanitară Veterinară, în conditiile legii, să
îndeplinească unele atributii publice.
Art. 32. - (1) Agentia Natională Sanitară Veterinară
organizează si răspunde de productia de preparate biologice necesare pentru depistarea,
prevenirea si combaterea bolilor la animale; aprobă introducerea în practică a
produselor biologice, medicamentelor, dezinfectantelor, insecticidelor,
raticidelor si altor produse de uz veterinar, fabricate în tară sau din import
si asigură controlul sanitar veterinar de stat al acestora; stabileste norme
sanitare veterinare privind producerea, circulatia si folosirea furajelor
combinate, suplimentelor proteino-minerale, iar împreună cu Ministerul
Sănătătii stabileste norme privind folosirea biostimulatorilor,
tranchilizantelor, substantelor hormonale si altor aditivi la furaje.
(2) Agentia Natională Sanitară Veterinară, împreună cu
Ministerul Economiei si Comertului si celelalte organe centrale care au în
subordine unităti în care se fabrică produse de uz veterinar, răspund de
realizarea programului de producere a acestora în cantităti necesare si la
nivelul calitativ al produselor similare pe plan mondial.
Art. 33. - (1) Reteaua sanitară veterinară de stat se
organizează ca sector distinct si autonom în cadrul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, este coordonată de către ministru si are
următoarea structură:
- Agentia Natională Sanitară Veterinară, care se
organizează ca directie generală în structura Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului;
- institutiile publice de specialitate cu
personalitate juridică, precum si institutiile fără personalitate juridică,
aflate în subordinea Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului
si în coordonarea tehnică a Agentiei Nationale Sanitare Veterinare, prevăzute
în anexa nr. 5.
(2) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale
unitătilor prevăzute în anexa nr. 5 se asigură din alocatii de la bugetul de
stat si din venituri extrabugetare.
(3) Veniturile extrabugetare se constituie din
tarifele de manoperă pentru activităti sanitare veterinare si de laborator, din
consultantă si din alte prestatii specifice: actiuni de dezinfectie,
dezinsectie, deratizare, examene si lucrări de laborator, precum si alte
activităti din domeniul sanitar veterinar.
(4) Cuantumul tarifelor pentru veniturile
extrabugetare se aprobă prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor,
apelor si mediului, la propunerea directorului general al Agentiei Nationale
Sanitare Veterinare.
Art. 34. - (1) Agentia Natională Sanitară Veterinară
este condusă de un director general, numit prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, potrivit legii.
(2) În exercitarea atributiilor sale directorul
general emite decizii.
(3) Agentia Natională Sanitară Veterinară coordonează
si controlează productia de biopreparate strategice, activitatea de cercetare
finantată de la bugetul administratiei publice centrale, aprovizionarea cu
produse si materiale de uz veterinar, avizează si controlează productia de
medicamente de uz veterinar.
Art. 35. - Politia sanitară veterinară controlează
aplicarea si respectarea prevederilor Legii sanitare veterinare si a normelor
unitare emise, în toate domeniile de activitate.
Art. 36. - (1) Formatiile de asistentă sanitară
veterinară din cadrul regiilor autonome, societătilor comerciale, asociatiilor
si societătilor agricole, precum si serviciile medicale veterinare particulare,
realizate prin cabinete, clinici, spitale, farmacii si altele, îsi desfăsoară activitatea
cu avizul si sub îndrumarea tehnică a retelei sanitare veterinare de stat.
(2) Formatiile sanitare veterinare si serviciile
prevăzute la alin. (1) se organizează si functionează în baza unui regulament
elaborat de către Agentia Natională Sanitară Veterinară.
Art. 37. - (1) Ministerul Administratiei si
Internelor, Ministerul Apărării Nationale si celelalte organe centrale care au
în subordine unităti încadrate cu medici veterinari proprii răspund de
aplicarea în aceste unităti a normelor sanitare veterinare si a măsurilor
stabilite de Agentia Natională Sanitară Veterinară pentru apărarea sănătătii
animalelor si asigurarea salubritătii produselor de origine animală.
(2) Medicii veterinari din cadrul Ministerului
Apărării Nationale si Ministerului Administratiei si Internelor fac parte din
sistemul veterinar unic de stat, având aceleasi obligatii si răspunderi în
cadrul unitătilor în care functionează ca si medicii veterinari de stat.
(3) Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului, prin unitătile silvice locale, răspunde de aplicarea măsurilor
stabilite de autoritătile sanitare veterinare pentru apărarea sănătătii
animalelor sălbatice si pentru prevenirea difuzării bolilor transmisibile de la
acestea la animalele domestice sau la om.
Art. 38. - Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor
si Mediului împreună cu Ministerul Administratiei si Internelor si toate
unitătile teritoriale ale acestora răspund direct de aplicarea si controlul
respectării prevederilor prezentei legi cu privire la circulatia animalelor si
produselor de origine animală, instituirea si respectarea măsurilor de
carantină si a altor măsuri cu caracter republican sau local necesare pentru
prevenirea difuzării bolilor la animale si de la animale la om.
Art. 39. - Consiliile locale sau judetene, respectiv
al municipiului Bucuresti, răspund de buna desfăsurare a activitătii sanitare
veterinare pe raza teritorial-administrativă respectivă, în care scop au
următoarele atributii principale:
a) asigură fondurile necesare pentru finantarea
actiunilor sanitare veterinare care se suportă din bugetele locale;
b) eliberează documentele necesare pentru adeverirea
proprietătii asupra animalelor si a stării sanitare veterinare din localitate,
potrivit normelor stabilite de Agentia Natională Sanitară Veterinară;
c) iau măsuri pentru întretinerea si folosirea,
conform regulilor sanitare veterinare, a păsunilor, adăpătorilor publice,
drumurilor de trecere a turmelor de animale, a locurilor de aglomerare a
animalelor în târguri, mori, abatoare, puncte de tăiere, piete si a locurilor
aflate în administrarea consiliilor locale unde se prelucrează, depozitează si
valorifică produse de origine animală;
d) asigură strângerea si distrugerea cadavrelor de
animale care nu pot fi ridicate de unitătile de ecarisaj; organizează actiuni
de strângere a câinilor fără stăpân si asigură aplicarea în acest scop a
tehnicilor admise de normele sanitare veterinare internationale; amenajează si
întretin locurile de depozitare a resturilor menajere, potrivit regulilor sanitare
veterinare. Sumele necesare pentru realizarea actiunilor mentionate la prezenta
literă vor fi asigurate din fondurile prevăzute cu această destinatie în
bugetele locale ale administratiei de stat;
e) îndeplinesc orice alte atributii cu privire la activitatea
sanitară veterinară, prevăzute de actele normative în vigoare, si răspund de
aplicarea măsurilor stabilite de Agentia Natională Sanitară Veterinară pentru
apărarea sănătătii animalelor si asigurarea salubritătii produselor de origine
animală.
CAPITOLUL VII
Sanctiuni
Art. 40. - Încălcarea dispozitiilor prezentei legi
atrage, după caz, răspunderea disciplinară, materială, civilă, contraventională
sau penală.
Art. 41. - (1) Nerespectarea măsurilor privitoare la
declararea, prevenirea sau combaterea bolilor molipsitoare la animale, dacă a
avut ca urmare răspândirea unei asemenea boli sau alte urmări grave, se
pedepseste, potrivit art. 310 din Codul penal, cu închisoare de la o lună la un
an sau cu amendă.
(2) Dacă fapta a avut urmări deosebit de grave,
pedeapsa este închisoare de la 1 la 5 ani.
(3) Aceleasi pedepse se aplică si celor care ascund,
cu bună stiintă, aparitia unei boli molipsitoare la animale sau se opun
aplicării măsurilor pentru lichidarea focarelor epizootice si prevenirea
difuzării bolilor.
Art. 42. - (1) Nerespectarea măsurilor privitoare la
prevenirea sau combaterea bolilor molipsitoare, dacă a avut ca urmare
răspândirea unei asemenea boli de la animal la om, se pedepseste cu închisoare
de la o lună la 2 ani.
(2) Dacă fapta a avut urmări deosebit de grave,
pedeapsa este închisoare de la 2 la 7 ani.
Art. 43. - Încălcarea cu stiintă a unei îndatoriri de
serviciu în activitatea sanitară veterinară, săvârsită în conditiile art. 248
alin. 1 din Codul penal, se pedepseste cu închisoare de la 6 luni la 5 ani, iar
dacă fapta este săvârsită în conditiile art. 248 alin. 2 din Codul penal, se
pedepseste cu închisoare de la 5 la 15 ani, interzicerea unor drepturi si
confiscarea partială a averii.
Art. 44. - Încălcarea din culpă a unei îndatoriri de
serviciu în activitatea sanitară veterinară, săvârsită în conditiile art. 249
alin. 1 din Codul penal, se pedepseste cu închisoare de la o lună la 2 ani sau
cu amendă, iar dacă fapta este săvârsită în conditiile art. 249 alin. 2 din
Codul penal, se pedepseste cu închisoare de la 2 la 10 ani.
Art. 45. - În cazul în care fapta prevăzută la art. 43
si 44 este săvârsită în conditiile arătate la art. 258 din Codul penal,
pedeapsa se stabileste potrivit dispozitiei din acest articol.
Art. 46. - Faptele care constituie contraventii la
normele sanitare veterinare, precum si persoanele care pot să constate
contraventii si să aplice sanctiuni, se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
În conditiile stabilite de Guvern, sanctiunile contraventionale pot fi aplicate
si persoanelor juridice.
Art. 47. - Anexele nr. 1-5 fac parte integrantă din
prezenta lege.
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
Art. 48. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la publicarea în Buletinul Oficial al României*).
(2) Pe aceeasi dată se abrogă Decretul nr. 167/1955
privind organizarea apărării sănătătii animalelor, publicat în Buletinul
Oficial nr. 9 din 19 mai 1955.
NOTĂ:
Reproducem
mai jos art. II din Ordonanta Guvernului nr. 62/2001 pentru completarea Legii
sanitare veterinare nr. 60/1974, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 758/2001, care nu a fost cuprins în forma republicabilă a Legii
sanitare veterinare nr. 60/1974, republicată:
*) Fac
exceptie prevederile art. 31 alin. (1) si art. 33-36, care au intrat în vigoare
la data de 16 decembrie 1991.
“Art.
II. - În termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante, prin ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor
vor fi aprobate instructiunile1) pentru organizarea si desfăsurarea
activitătilor efectuate de personalul sanitar veterinar în unitătile prevăzute
la art. 30 alin. (3) din Legea nr. 60/1974, republicată, cu modificările
ulterioare si cu cele aduse prin prezenta ordonantă.”
1) Instructiunile
au fost aprobate prin Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si
pădurilor nr. 400/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 742 din 21 noiembrie 2001, cu modificările ulterioare.
ANEXA Nr.
1
OBIECTIVE, ACTIVITĂTI SI MIJLOACE DE TRANSPORT
pentru care se eliberează autorizatii sanitare
veterinare de functionare
Nr.crt. |
Obiectiv/Activitate |
1. |
Statie
de incubatie tip gospodăresc |
2. |
Tabără
de vară pentru animale |
3. |
Stână |
4. |
Stupină |
5. |
Menajerie |
6. |
Punct
de însământări artificiale la animale |
7. |
Genoteca
de animale |
8. |
Expozitie
de animale si grădină zoologică |
9. |
Magazin
pentru comercializare animale de companie, păsări si pesti exotici si/sau
hrană, momeli si altele asemenea |
10. |
Fermă
de animale |
11. |
Târg de
animale |
12. |
Statiune
de montă naturală la animale |
13. |
Institute
sanitare veterinare de referintă |
14. |
Punct
farmaceutic veterinar |
15. |
Cabinet
medical veterinar |
16. |
Laborator
de control furaje |
17. |
Laborator
sanitar veterinar |
18. |
Dispensar
sanitar veterinar |
19. |
Canisă,
adăpost pentru câini |
20. |
Scoală
pentru dresaj câini |
21. |
Clinici
veterinare universitare |
22. |
Bazine
piscicole pentru cresterea materialului piscicol |
23. |
Statie
(punct) de spălare si dezinfectie mijloace de transport |
24. |
Statie
de incubatie tip industrial |
25. |
Bazine
piscicole pentru material biologic |
26. |
Farmacie
veterinară |
27. |
Unităti
de tehnică medicală veterinară |
28. |
Herghelie |
29. |
Depozit
de material seminal |
30. |
Bază de
achizitie a animalelor |
31. |
Clinică
veterinară sau spital veterinar |
32. |
Pensiune
pentru animale de companie |
33. |
Frizerie
pentru animale de companie |
34. |
Depozit
de produse de uz veterinar |
35. |
Fermă
de carantină, centre de colectare animale |
36. |
Unităti
de dezinfectie, dezinsectie si deratizare |
37. |
Unităti
de reproductie si de selectie animală |
38. |
Fabrică
pentru hrana animalelor |
39. |
Unităti
de cercetare stiintifică, inclusiv cele care utilizează animale de experientă |
40. |
Unităti
specializate pentru producerea unor biostimulatori, premixuri si nutreturi
medicamentate |
41. |
Unităti
pentru producerea unor biopreparate sau medicamente de uz veterinar |
42. |
Unităti
de recoltare a materialului seminal |
43. |
Fabrică
de nutreturi combinate |
44. |
Fabrică
producătoare de medicamente, biopreparate si alte produse de uz veterinar |
45. |
Puturi
seci, cimitire de animale, crematorii |
46. |
Centru
colectare lapte |
47. |
Centru
colectare ouă |
48. |
Centru
colectare miere |
49. |
Cantină |
50. |
Unităti
prelucrare industrială a cadavrelor, a produselor de origine animală
confiscate, a subproduselor necomestibile |
51. |
Incineratoare
pentru produse de origine animală confiscate, subproduse necomestibile |
52. |
Centru
de tăiere |
53. |
Depozit
subproduse necomestibile |
54. |
Centru
colectare peste |
55. |
Centru
colectare batracieni, gasteropode, crustacee, fructe de mare |
56. |
Centru
colectare, prelucrare lapte |
57. |
Carmangerie,
măcelărie |
58. |
Unităti
portionare, preambalare carne si produse din carne |
59. |
Atelier
prelucrare peste, produse din peste |
60. |
Unităti
portionare, preambalare produse lactate |
61. |
Unităti
colectare-depozitare ouă |
62. |
Unităti
de colectare si prelucrare miere, alte produse apicole |
63. |
Atelier
preparate carne |
64. |
Catering |
65. |
Depozit
alimentar, depozit frigorific |
66. |
Restaurant,
indiferent de specific |
67. |
Hală pentru
desfacerea produselor de origine animală |
68. |
Fabrică
de înghetată |
69. |
Laborator
cofetărie si/sau laborator patiserie |
70. |
Unităti
prelucrare batracieni, gasteropode, crustacee, fructe de mare |
71. |
Fabrică
produse din carne: conserve, semiconserve, preparate din carne, salamuri
crude |
72. |
Fabrică
semipreparate culinare din carne si mixte |
73. |
Unităti
de transare carne |
74. |
Unităti
prelucrare membrane naturale |
75. |
Unităti
fabricatie membrane artificiale |
76. |
Fabrică
conserve, semiconserve peste |
77. |
Fabrică
produse lactate |
78. |
Fabrică
produse din ouă |
79. |
Abator |
80. |
Antrepozit
frigorific |
81. |
Supermarket |
82. |
Combinat
de carne |
Nr. crt. |
Mijlocul de transport |
1. |
Slep |
2. |
Vagon
pentru transport animale |
3. |
Vagon
frigorific si izoterm pentru produse de origine animală |
4. |
Navă
pescador, aeronavă cargo |
5. |
Mijloace
auto specializate pentru transport animale, produse de origine animală,
furaje de origine animală, produse de uz veterinar si alte produse supuse
controlului sanitar veterinar |
NOTĂ:
Obiectivele,
activitătile si mijloacele de transport care fac obiectul controlului sanitar
veterinar si care nu sunt cuprinse în prezenta anexă se supun inspectiei
sanitare veterinare, conform reglementărilor sanitare veterinare în vigoare, si
functionează pe baza declaratiei pe propria răspundere a comerciantului.
ANEXA Nr.
2
TARIFE
pentru eliberarea avizului sanitar veterinar de
import, export, tranzit, a acordului sanitar veterinar pentru import, a
certificatului de abilitare si a certificatului de înregistrare si
reînregistrare a medicamentelor, produselor biologice si a altor produse de uz
veterinar
Nr. crt. |
Specificatie |
U.M. |
Lei/U.M./produs |
1. |
AVIZ
SANITAR VETERINAR DE IMPORT: |
|
|
|
-
materii prime furajere, furaje concentrate, bumbac, premixuri, aditivi
furajeri, făinuri proteice, medicamente pulvis si altele; |
tonă |
300 |
|
-
animale mici pentru reproductie, animale mici pentru măcelărie, animale mici
pentru concurs, expozitii, păsări exotice; |
cap |
300 |
|
-
animale mijlocii pentru măcelărie, animale mijlocii pentru reproductie; |
cap |
300 |
2. |
- ouă
pentru incubatie; |
1.000 bucăti |
1.000 |
3. |
-
animale mari pentru măcelărie, animale mari pentru concurs, animale mari
pentru reproductie; |
cap |
2.500 |
|
-
păsări pentru carne; |
cap |
500 |
|
-
păsări pentru reproductie, porumbei pentru concurs, expozitii, alte
manifestări; |
cap |
500 |
4. |
- pui
de o zi; |
1.000 cap. |
|
|
- pui
reproductie si/sau crestere; |
1.000 cap. |
1.000 |
5. |
-
animale de companie (câini, pisici, maimute si altele) |
cap |
5.000 |
6. |
- medicamente,
produse biologice, kituri de uz veterinar, alte produse de uz veterinar, până
la 1.000 flacoane; |
lot |
15.000 |
7. |
-
medicamente de uz veterinar, alte produse de uz veterinar, între 1.000-5.000
flacoane; |
lot |
20.000 |
8. |
-
medicamente de uz veterinar, ale produse de uz veterinar, peste 5.000
flacoane; |
lot |
40.000 |
9. |
-
familii de albine; familie nu se taxează |
|
|
10. |
- ouă
pentru consum |
1.000 buc. |
2.500 |
11. |
-
lapte, lapte condensat |
100 litri |
2.500 |
12. |
-
slănină crudă, grăsimi tehnice; |
tonă |
4.000 |
13. |
-
subproduse comestibile (cap, creier, limbă, burtă, organe, membrane etc.); |
tonă |
5.000 |
|
-
untură, cochilii de melci, organe necomestibile, coarne, copite, unghii,
ongloane, aditivi si emulgatori alimentari,
clei de oase, enzime pentru industria alimentară, adezivi pentru
industria alimentară, izolat proteic alimentar, gelatină alimentară si
tehnică; |
|
|
14. |
-
produse lactate proaspete (iaurt, friscă etc.), lapte praf, unt, brânzeturi,
cascaval, înghetată, inclusiv praf de înghetată, ingredienti si arome pentru
înghetată, subproduse lactate (zer,
cazeină), cheag, gogosi de mătase, condimente, lână, piei brute, pene, păr; |
tonă |
10.000 |
15. |
-
produse apicole (ceară, polen, venin etc.); |
kg |
1.500 |
16. |
- ouă
de viermi de mătase; |
kg |
15.000 |
17. |
produse
din ouă (praf, maioneză, melanj etc.), miere de albine, membrane artificiale; |
tonă |
15.000 |
18. |
- peste
viu, peste proaspăt, refrigerat, congelat, produse din peste, inclusiv icre,
pulpe de broască, carne melci, stridii, scoici, raci, fructe de mare, vânat
mare, vânat mic (în blană, în pene); |
tonă |
20.000 |
|
-
căzătură coarne, conserve si concentrate pentru hrana animalelor, carne
(toate speciile), conserve, semiconserve, preparate din carne, inclusiv supe
si sosuri concentrate, piei semiprelucrate, subproduse de abator pentru
industria farmaceutică; |
–“- |
-“- |
19. |
-
trofee vânătoare si blănuri |
bucată |
60.000 |
20. |
- alte
produse nenominalizate; |
tonă, kg, hl, sau alte unităti de măsură |
5.000 |
21. |
-
mostre până la 100 kg total; |
|
nu se taxează |
|
-
produse de uz veterinar pentru înregistrare; |
||
|
-
ajutoare umanitare; |
||
|
-
donatii în cadrul ajutoarelor umanitare de orice fel; |
||
22. |
CERTIFICAT
DE ABILITARE; |
bucată |
250.000 |
23. |
CERTIFICAT
DE ÎNREGISTRARE SI REÎNREGISTRARE MEDICAMENTE, PRODUSE BIOLOGICE SI ALTE
PRODUSE DE UZ VETERINAR; |
produs |
7.000.000 |
24. |
ACORD
SANITAR VETERINAR DE IMPORT; |
bucată |
30.000 |
25. |
AVIZ
SANITAR VETERINAR PENTRU EXPORT: - animale, produse de origine animală,
furaje si alte produse supuse controlului sanitar veterinar; |
|
nu se taxează |
26. |
AVIZ
SANITAR VETERINAR DE TRANZIT: |
|
nu se taxează |
|
-
animale, produse de origine animală, furaje si alte produse supuse
controlului sanitar veterinar. |
|
|
NOTĂ :
Taxa
pentru cantitătile exprimate în fractiuni fată de unitatea de măsură prevăzută
în prezenta lege se calculează proportional cu cantitatea avizată.
ANEXA Nr.
3
TARIFE
pentru eliberarea avizului sanitar veterinar privind
amplasarea, proiectarea si construirea obiectivelor supuse controlului sanitar
veterinar
Taxele pentru eliberarea avizului sanitar veterinar
privind amplasarea, proiectarea si construirea de noi obiective supuse
controlului sanitar veterinar sunt în valoare de 50% din taxa prevăzută pentru
autorizarea sanitară veterinară de functionare a acestora.
pentru eliberarea certificatelor sanitare veterinare
pentru transportul intern al animalelor, produselor de origine animală,
furajelor si altor mărfuri supuse controlului sanitar veterinar, precum si a
certificatelor de sănătate pentru export animale si certificatelor sanitare
veterinare pentru export produse, subproduse comestibile si necomestibile de
origine animală
Nr. crt. |
Specificatie |
U.M. |
Taxa (lei/U.M.) |
1. |
A. Pentru
intern: |
|
|
|
Certificat
sanitar veterinar pentru transport animale; |
|
nu se taxează |
2. |
Certificat
sanitar veterinar pentru transport ouă de viermi de mătase |
|
nu se taxează |
3. |
Certificat
sanitar veterinar pentru transport puiet de pesti fitofagi, icre embrionate
si puiet de peste sau peste destinat repopulării; |
|
nu se taxează |
4. |
Certificat
sanitar veterinar pentru transport gunoi de grajd în scopul comercializării; |
|
nu se taxează |
5. |
Certificat
sanitar veterinar pentru transport cadavre, deseuri de abator; |
|
nu se taxează |
6. |
Certificat
sanitar veterinar pentru transport furaje; |
tonă |
5.000 |
7. |
Certificat
sanitar veterinar pentru transport ouă pentru incubatie; |
|
nu se taxează |
8. |
Certificat
sanitar veterinar de transport produse de origine animală: |
|
|
|
- carne
toate speciile, inclusiv vânat împuscat destinat consumului public; |
|
nu se taxeazăcopyrightdsc.net |
|
-
slănină, seu, subproduse comestibile: organe, intestine, stomace; |
|
|
|
-
grăsimi tehnice, oase, păr, piei, coarne, unghii, copite; |
|
|
|
- alte
produse de origine animală nenominalizate; |
|
|
|
-
produse din carne (preparate din carne, conserve, semiconserve carne, alte
produse din carne); |
|
|
|
- lapte
lichid si lapte condensat; |
|
|
|
-
produse lactate proaspete; |
|
|
|
-
brânzeturi, unt, înghetată, lapte praf, praf de înghetată, cazeină; |
|
|
|
- alte
produse din lapte nenominalizate; |
|
|
|
- peste
viu, peste refrigerat, peste congelat, peste sărat, peste afumat; |
|
|
|
-
conserve, semiconserve peste; |
|
|
|
- icre
de sturion; |
|
|
|
- icre
tarama; |
|
|
|
- alte
produse din peste nenominalizate; |
|
|
|
- miere
de albine; |
|
|
|
-
produse apicole (ceară albine, lăptisor de matcă, polen etc.); |
|
|
|
- alte
produse apicole nenominalizate; |
|
|
|
- ouă
pentru consum; |
|
|
|
-
produse din ouă (melanj, praf de ouă, maioneză); |
|
|
|
- alte
produse din ouă nenominalizate. |
|
|
9. |
Certificat
sanitar veterinar de sănătate animală pentru intern; |
|
nu se taxează |
B. |
Pentru
export: |
|
|
10. |
Certificat
sanitar veterinar pentru sănătate pentru export animale si certificat de
transport international; |
|
nu se taxează |
11. |
Certificat
sanitar veterinar pentru export produse, subproduse comestibile si
necomestibile de origine animală, cu exceptia trofeelor; |
|
nu se taxează |
12. |
Certificat
sanitar veterinar de sănătate pentru export trofee: |
|
|
|
- ursi,
cerbi; |
trofeu |
300.000 |
|
- capre
negre; |
trofeu |
200.000 |
|
-
mistreti, căpriori, cerb; |
trofeu |
100.000 |
|
- alte
animale sălbatice (lup, vulpe, pisică sălbatică, viezure, jder etc.); |
trofeu |
100.000 |
|
-
blănuri; |
bucată |
100.000 |
|
-
coarne cerbi, colti mistret; |
trofeu |
50.000 |
|
-
cocosi de munte; |
trofeu |
25.000 |
|
-
iepuri, fazani, rate, gâste sălbatice, potârnichi; |
trofeu |
10.000 |
|
- alte
păsări sălbatice (prepelite, porumbei, turturele, sitari, grauri, sturzi
etc.). |
trofeu |
5.000 |
NOTĂ:
Taxa
pentru cantitătile exprimate în fractiuni fată de unitatea de măsură prevăzută
în prezenta lege se calculează proportional cu cantitatea avizată.
ANEXA Nr.
5
UNITĂTI
care functionează în subordinea Agentiei Nationale
Sanitare Veterinare
Nr.crt. |
Denumirea unitătii |
Finantare |
I. |
Institutii
publice cu personalitate juridică |
-
alocatii de la bugetul de stat si venituri extrabugetare |
1. |
Institutul
de Diagnostic si Sănătate Animală |
-
alocatii de la bugetul de stat si venituri extrabugetare |
2. |
Institutul
de Igienă si Sănătate Publică Veterinară |
-
alocatii de la bugetul de stat si venituri extrabugetare |
3. |
Institutul
pentru Controlul Produselor Biologice si Medicamentelor de Uz Veterinar |
-
alocatii de la bugetul de stat si venituri extrabugetare |
4. |
Directiile
sanitare veterinare judetene si a municipiului Bucuresti, inclusiv laboratoarele
sanitare veterinare de stat |
-
alocatii de la bugetul de stat si venituri extrabugetare |
II. |
Institutii
publice fără personalitate juridică |
-
alocatii de la bugetul de stat si venituri extrabugetare |
1. |
Circumscriptiile
sanitare veterinare zonale |
-
alocatii de la bugetul de stat si venituri extrabugetare |
2. |
Circumscriptiile
sanitare veterinare pentru controlul produselor de origine animală |
-
alocatii de la bugetul de stat si venituri extrabugetare |
3. |
Inspectorate
de control sanitar veterinar |
-
alocatii de la bugetul de stat si de frontieră venituri extrabugetare |