MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 629
LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri, 3 septembrie 2003
SUMAR
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
74. - Ordonantă de urgentă pentru modificarea si
completarea Legii nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor
reciproc ale salariatilor si al uniunilor acestora
75. - Ordonantă de urgentă pentru ratificarea
Memorandumului de întelegere dintre România si Comunitatea Europeană privind
participarea României la Programul comunitar de actiune în domeniul sănătătii
publice (2003-2008), semnat la Bucuresti la 11 februarie 2003 si la Bruxelles
la 3 aprilie 2003
Memorandum de întelegere între România si Comunitatea Europeană privind
participarea României la Programul comunitar de actiune în domeniul sănătătii
publice (2003-2008)
1.012. - Hotărâre privind alocarea unei sume din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de
stat pe anul 2003, pentru realizarea de lucrări de modernizare si
retehnologizare a centralelor termice aflate în administrarea consiliilor
judetene si locale
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 292 din 8 iulie 2003 referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 193 din Codul penal, ale
art. 279 alin. 1 si alin. 2 lit. a) din Codul de procedură penală si ale art.
17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească, republicată
ORDONANTE SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru
modificarea si completarea Legii nr. 122/1996 privind regimul juridic al
caselor de ajutor reciproc ale salariatilor si al uniunilor acestora
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. I. - Legea nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor
reciproc ale salariatilor si al uniunilor acestora, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 262 din 25 octombrie 1996, cu modificările
si completările ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatele (1) si (2) ale articolului 1 vor avea următorul
cuprins:
“Art. 1. - (1) Casele de ajutor reciproc ale salariatilor sunt asociatii
fără scop patrimonial, organizate pe baza liberului consimtământ al
salariatilor, în vederea sprijinirii si întrajutorării financiare a membrilor
lor. Membrii unei case de ajutor reciproc a salariatilor pot fi numai persoane
fizice salariate. Casele de ajutor reciproc ale salariatilor îsi desfăsoară
activitatea exclusiv cu membrii acestora.
(2) Casele de ajutor reciproc ale salariatilor, constituite potrivit
alin. (1), se pot asocia în uniuni teritoriale afiliate la Uniunea Natională a
Caselor de Ajutor Reciproc ale Salariatilor din România, denumită în continuare
Uniunea Natională, în scopul reprezentării la nivel national si
international. Casele de ajutor reciproc nu pot fi afiliate în acelasi timp la
două sau mai multe uniuni teritoriale ale caselor de ajutor reciproc ale
salariatilor.”
2. Alineatul (1) al articolului 11 va avea următorul
cuprins:
“Art. 11.
- (1) Obiectul de activitate al caselor de ajutor reciproc ale salariatilor îl
constituie acordarea către membrii săi de împrumuturi cu dobândă care se
reîntoarce la fondul social al membrilor, după deducerea cheltuielilor
statutare.”
3. După articolul 11 se introduce un nou articol, articolul 12, cu următorul
cuprins:
“Art. 12.
- (1) Fondul utilizat de casa de ajutor reciproc pentru acordarea de
împrumuturi membrilor săi este constituit din fondul social format din:
cotizatiile lunare ale membrilor, la care se pot adăuga taxele de înscriere,
dobânzile primite pentru disponibilul din contul curent deschis la bănci sau
alte institutii financiare de credit, dobânzile primite pentru împrumuturile
acordate, donatiile, sponsorizările sau alte asemenea surse prevăzute de
legislatia în vigoare.
(2) Casele de ajutor reciproc nu pot atrage depozite de orice natură sau
fonduri rambursabile, altele decât cele prevăzute la alin. (1).”
4. După alineatul (1) al articolului 2 se introduce un nou alineat,
alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11) Casele de ajutor
reciproc ale salariatilor organizate la nivel teritorial îsi desfăsoară
activitatea pe o rază teritorială de operare proprie, stabilită prin actul
constitutiv si statut. Raza teritorială de operare a unei case de ajutor
reciproc reprezintă spatiul geografic în care casa de ajutor reciproc îsi
desfăsoară activitatea. Raza teritorială de operare a unei case de ajutor
reciproc organizată la nivel teritorial poate cuprinde o arie determinată din
cadrul unui oras, neputând exceda spatiului geografic al acestuia, ori poate
cuprinde unul sau mai multe sate si/sau comune limitrofe din raza unui judet.
Razele teritoriale de operare ale caselor de ajutor reciproc nu se pot întrepătrunde.”
Art. II. - Legea nr. 122/1996 privind regimul juridic al caselor de ajutor
reciproc ale salariatilor si al uniunilor acestora, cu modificările si
completările ulterioare, inclusiv cu cele aduse prin prezenta ordonantă de
urgentă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după
aprobarea acesteia din urmă prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Guvernatorul Băncii Nationale a României,
Mugur Isărescu
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Bucuresti, 28 august
2003
Nr. 74
GUVERNUL ROMÂNIEI
pentru ratificarea
Memorandumului de întelegere dintre România si Comunitatea Europeană privind participarea
României la Programul comunitar de actiune în domeniul sănătătii publice
(2003-2008), semnat la Bucuresti la 11 februarie 2003 si la Bruxelles la 3
aprilie 2003
În temeiul art. 114 alin. (4) din Constitutie,
Guvernul României adoptă prezenta ordonantă de urgentă.
Art. 1. - Se ratifică
Memorandumul în întelegere dintre România si Comunitatea Europeană privind
participarea României la Programul comunitar de actiune în domeniul sănătătii
publice (2003-2008), semnat la Bucuresti la 11 februarie 2003 si la Bruxelles
la 3 aprilie 2003.
Art. 2. - (1) Se aprobă contributia financiară anuală a României,
corespunzătoare anului 2003, la Programul comunitar de actiune în domeniul
sănătătii publice (2003-2008), în valoare totală de 265.432 euro, care se asigură
astfel: de la bugetul de stat - suma de 185.432 euro si din Programul PHARE -
80.000 euro.
(2) Echivalentul în lei al sumei prevăzute în bugetul de stat se asigură
prin bugetul Ministerului Sănătătii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul sănătătii,
Mircea Beuran
Ministrul integrării europene,
Hildegard Carola Puwak
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 28 august
2003
Nr. 75
MEMORANDUM DE ÎNTELGERE*)
între
România si Comunitatea Europeană privind participarea României la Programul
comunitar de actiune în domeniul sănătătii publice (2003-2008)
Comisia Europeană, denumită în cele ce urmează Comisia, în numele
Comunitătii Europene, pe de o parte, si
Guvernul României, denumit în cele ce urmează România, pe de altă
parte,
întrucât:
1. Programul comunitar de actiune în domeniul sănătătii publice
(2003-2008) a fost stabilit pe baza Deciziei nr. 1.786/2002/CE a Parlamentului
European si a Consiliului Europei din 23 septembrie 2002;
2. Decizia nr. 1/2002 a Consiliului de asociere Uniunea
Europeană-România din 18 februarie 2002 stabileste termenii generali si
conditiile de participare a României la programele comunitare, acordând
Comisiei si autoritătilor competente din România dreptul de a stabili termenii
si conditiile specifice, inclusiv contributia financiară aferentă participării
la fiecare program,
decid:
ARTICOLUL 1
Programul
România va participa la Programul comunitar de actiune în domeniul
sănătătii publice (2003-2008), denumit în continuare Program, în concordantă
cu conditiile stipulate în Decizia Consiliului de Asociere Uniunea Europeană -
România nr. 1/2002 din 18 februarie 2002, care stabileste principiile generale
pentru participarea României la programele comunitare, precum si termenii si
conditiile la care se face referire la art. 2.
ARTICOLUL 2
Termenii si conditiile de participare a României la Program
1. România va participa la activitătile Programului în conformitate cu
obiectivele, criteriile, procedurile si termenele stabilite în Decizia Parlamentului
European si a Consiliului Europei nr. 1.786/2002/CE din 23 septembrie 2002.
2. Termenii si conditiile aplicabile depunerii, evaluării si selectării
solicitărilor de către institutiile, organizatiile si persoanele fizice
eligibile din România vor fi aceleasi cu cele aplicabile institutiilor,
organizatiilor si persoanelor fizice eligibile din statele membre ale Uniunii
Europene.
3. În vederea participării la Program, România va plăti în fiecare an o
contributie bugetară la bugetul general al Uniunii Europene în conformitate cu
art. 3 de mai jos.
4. Contributia financiară a României pentru participarea la Program si
implementarea acestuia se va adăuga la suma prevăzută în fiecare an în bugetul
general al Uniunii Europene pentru îndeplinirea angajamentelor legate de
obligatiile financiare rezultate din aplicarea măsurilor necesare pentru
executarea, managementul si functionarea Programului.
5. Una dintre limbile oficiale ale Comunitătii va fi folosită în
procedurile referitoare la cererile, contractele si rapoartele Programului,
precum si în alte situatii de ordin administrativ.
ARTICOLUL 3
Contributia financiară
Regulile care guvernează contributia financiară sunt prevăzute în anexă.
O parte a contributiei financiare poate fi finantată prin instrumentul
de sprijin extern al Comunitătii, dacă România solicită acest lucru.
ARTICOLUL 4
Raportare si evaluare
Fără a se încălca responsabilitătile Comisiei si ale Curtii auditorilor
ale Comunitătilor Europene referitoare la monitorizarea si evaluarea Programului,
participarea României la Program va fi monitorizată permanent pe bază de
parteneriat între Comisie si România. România va prezenta Comisiei rapoarte
relevante si va participa la alte activităti specifice organizate de Comunitate
în contextul Programului.
ARTICOLUL 5
Dispozitii finale
Prezentul memorandum de întelegere se va aplica pe toată durata
Programului. Totusi, în cazul în care Comunitatea Europeană hotărăste
prelungirea duratei Programului fără modificări substantiale în cadrul
acestuia, prevederile prezentului memorandum de întelegere se vor extinde în
mod corespunzător dacă nici una dintre părti nu îl denuntă.
Anexa face parte integrantă din prezentul memorandum de întelegere.
Prezentul memorandum de întelegere poate fi modificat numai în scris,
prin consimtământul părtilor.
Prezentul memorandum de întelegere va intra în vigoare la data semnării
de către ambele părti.
Semnat la Bucuresti la
11 februarie 2003. Semnat la Bruxelles la 3 aprilie 2003.
Pentru Guvernul României, Daniela Bartos, ministrul sănătătii si familiei |
Pentru Comisie, în numele Comunitătii Europene, David Byrne, membru al Comisiei pentru sănătate si protectia consumatorului |
*) Traducere.
ANEXĂ
REGULILE
aplicabile contributiei financiare a României la Programul comunitar de
actiune în domeniul sănătătii publice (2003-2008)
1. Contributia financiară anuală a României la bugetul general al
Uniunii Europene pentru participarea la Program este de 265.432 euro.
2. Contributia României va acoperi costurile referitoare la pregătirea,
fezabilitatea, dezvoltarea si executarea proiectelor de interes comun, precum
si cele referitoare la dezvoltarea si implementarea de măsuri orizontale,
astfel cum se prevede în Program.
3. Costurile ocazionate de deplasarea si de activitatea reprezentantilor
si expertilor din România în vederea participării ca observatori la lucrările
comitetului mentionat la art. 9 din Decizie sau la alte întâlniri referitoare
la implementarea Programului vor fi rambursate de către Comisie pe aceeasi bază
si în concordantă cu procedurile în vigoare aplicabile reprezentantilor
statelor membre ale Uniunii Europene.
4. Reglementarea financiară aplicabilă bugetului general al Uniunii
Europene se va aplica si managementului contributiei României.
5. După intrarea în vigoare a prezentului memorandum de întelegere, la
începutul fiecărui an financiar, Comisia va trimite României o cerere de plată,
corespunzând contributiei la costurile acoperite prin acest memorandum de
întelegere.
Această contributie va fi plătită în euro într-un cont bancar în euro al
Comisiei.
6. România va plăti contributia sa la costurile anuale, în concordantă
cu cererea de plată, în cel mult 3 luni de la data cererii. Orice întârziere a
plătii contributiei va duce la plata unei dobânzi penalizatoare de către
România, calculată la suma rămasă de plată după data scadentei. Rata dobânzii
va fi rata aplicată de Banca Centrală Europeană principalelor operatiuni de
refinantare în euro la data scadentei, majorată cu 1,5 puncte procentuale. În
cazul în care întârzierea efectuării plătii poate periclita în mod semnificativ
implementarea si managementul Programului si dacă plata nu a fost efectuată în
termen de 20 de zile lucrătoare de la data transmiterii către România a unei
scrisori formale de revenire, Comisia va suspenda participarea României la
Program în anul respectiv.
GUVERNUL ROMÂNIEI
privind
alocarea unei sume din Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului,
prevăzut în bugetul de stat pe anul 2003, pentru realizarea de lucrări de
modernizare si retehnologizare a centralelor termice aflate în administrarea
consiliilor judetene si locale
În temeiul art. 107
din Constitutie, al art. 30 alin. (2) din Legea nr. 500/2002 privind finantele
publice, cu modificările ulterioare, precum si al art. 19 lit. a) din Legea
bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002,
Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă suplimentarea bugetului Ministerului Administratiei
si Internelor pe anul 2003, la capitolul 69.01 “Alte actiuni economice”, articolul
“Transferuri consolidabile”, cu suma de 500 miliarde lei, din Fondul de rezervă
bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2003,
pentru realizarea de lucrări de modernizare si retehnologizare a centralelor
termice aflate în administrarea consiliilor judetene si locale.
Art. 2. - Suma prevăzută la art. 1 se repartizează pe unităti
administrativ-teritoriale de către Ministerul Administratiei si Internelor,
conform anexei care face parte integrantă din prezenta hotărâre, pe baza
programelor de investitii privind modernizarea si retehnologizarea centralelor
termice, aprobate de autoritătile administratiei publice locale.
Art. 3. - Se autorizează Ministerul Finantelor Publice să introducă
modificările corespunzătoare în structura bugetului de stat pe anul 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministru delegat pentru administratia publică,
Gabriel Oprea
Ministrul finantelor publice,
Mihai Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 22 august
2003.
Nr. 1.012.
LISTA
proiectelor
de modernizare si reabilitare a sistemelor de încălzire urbană, finantate din
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului
Nr crt. |
Judetul/Localitatea |
Tipul combustibilului |
Proiectul |
Valoarea proiectului (miliarde lei) |
|
Bihor |
|
|
|
1. |
CET Oradea |
Cărbune, păcură, gaz |
Mărire capacitate
de transport, introducere gaze la CET 1, montare turbină cu gaze si cazan
recuperator |
10 |
|
Bucuresti |
|
|
|
2. |
RADET |
|
Reabilitare retea,
contorizare, automatizare |
270 |
|
Botosani |
|
|
|
3. |
CET Botosani |
Păcură, gaze
naturale |
Contorizare,
reabilitare PT si retele |
35 |
|
Brăila |
|
|
|
4. |
CET Brăila |
Gaz metan |
Modernizare,
reabilitare, contorizare |
5 |
|
Cluj |
|
|
|
5. |
Cluj-Napoca |
Gaz metan |
Contorizare,
echilibrare retele |
25 |
|
Constanta |
|
|
|
6. |
Mangalia |
CLU |
Modernizare CT |
5 |
|
Harghita |
|
copyrightdsc.net |
|
7. |
Gheorgheni |
CLU |
Centrală rumegus,
modernizare |
10 |
|
Iasi |
|
|
|
8. |
CET Iasi |
Huilă, păcură |
Contorizare,
modernizare PT si retele |
30 |
9. |
Ilfov |
CLU |
Modernizare CT spitalul
judetean |
10 |
|
Maramures |
|
|
|
10. |
Sighetu Marmatiei |
CLU |
Contorizare,
modernizare PT |
5 |
|
Olt |
|
|
|
11. |
Bals |
Gaze naturale |
Modernizare PT,
lucrări în continuare |
7 |
|
Teleorman |
|
|
|
12. |
Rosiori de Vede |
CLU |
Înlocuire cazane si
utilaje CT |
10 |
13. |
Zimnicea |
CLU |
Contorizare scară |
5 |
|
Tulcea |
|
|
|
14. |
Tulcea |
Gaz metan |
Racord gaz metan,
reabilitare retele secundare |
5 |
|
Vrancea |
|
|
|
15. |
Enet Focsani |
Păcură, gaze
naturale |
Înlocuire retea
primară, automatizare, contorizare |
25 |
|
Vâlcea |
|
|
|
16. |
CET Govora |
Lignit, gaze
naturale |
Contorizare,
reabilitare PT si retele |
38 |
|
Vaslui |
|
|
|
17. |
CET Vaslui |
Păcură, gaze
naturale |
Trecere CT pe gaz
natural |
5 |
|
|
|
TOTAL: |
500*) |
Total localităti:
17 |
||||
Total sume
necesare: 500 miliarde lei |
*) Ministerul
Administratiei si Internelor, la propunerea justificată a centralelor, poate
schimba valoarea sumelor alocate în cadrul sumei aprobate în functie de
proiectele prezentate.
DECIZII ALE CURTII
CONSTITUTIONALE
din 8 iulie 2003
referitoare
la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 193 din Codul penal,
ale art. 279 alin. 1 si alin. 2 lit. a) din Codul de procedură penală si ale
art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească,
republicată
Nicolae Popa - presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu - judecător
Constantin Doldur - judecător
Kozsokár Gábor - judecător
Petre Ninosu - judecător
Serban Viorel Stănoiu - judecător
Lucian Stângu - judecător
Ioan Vida - judecător
Nicoleta Grigorescu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 193 din
Codul penal, ale art. 279 alin. 1 si alin. 2 lit. a) din Codul de procedură
penală si ale art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecătorească, republicată, exceptie ridicată de Cristian Răzvan Arhire în
Dosarul nr. 9.392/2002 al Tribunalului Suceava - Sectia penală.
La apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, deoarece prevederile legale
contestate nu vin în contradictie cu nici o dispozitie constitutională si nici
cu dispozitiile Conventiei pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, având în vedere că nu se creează vreo situatie privilegiată unei
părti si nici nu sunt încălcate prevederile referitoare la un proces echitabil.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 14 februarie 2003, pronuntată în Dosarul nr.
9.392/2002, Tribunalul Suceava – Sectia penală a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 193
din Codul penal, art. 279 alin. 1 si alin. 2 lit. a) din Codul de procedură
penală si art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească,
republicată.
Exceptia a fost ridicată în dosarul de mai sus de Cristian Răzvan
Arhire, inculpat în dosarul mentionat pentru comiterea infractiunii de
amenintare prevăzute si pedepsite de art. 193 din Codul penal.
În motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia
sustine că textele de lege criticate contravin normelor constitutionale
mentionate, precum si Conventiei pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, deoarece sesizarea instantei prin plângerea
prealabilă a persoanei vătămate înlătură garantiile procesuale stabilite în
favoarea inculpatului în faza de urmărire penală.
De asemenea, în opinia autorului, prin dispozitiile art. 279 alin. 1 si
alin. 2 lit. a) din Codul de procedură penală se atribuie părtii vătămate o
stare procesuală privilegiată, aceasta substituind efectiv rolul si atributiile
procurorului, întrucât plângerea prealabilă constituie atât un act de punere în
miscare a actiunii penale, cât si un act de trimitere în judecată, având,
practic, aceeasi natură juridică cu rechizitoriul. Drept urmare, se încalcă
principiul constitutional al egalitătii cetătenilor în fata legii si a
autoritătilor publice, inclusiv în fata instantelor judecătoresti.
Pentru aceleasi ratiuni, autorul exceptiei sustine că este neconstitutional
si art. 193 din Codul penal.
Referitor la art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecătorească, republicată, autorul exceptiei consideră că judecarea cauzelor
în complet de un singur judecător nu asigură garantii procesuale suficiente
pentru un proces echitabil si impartial în conformitate cu prevederile art. 6
din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
Tribunalul Suceava - Sectia penală a apreciat că exceptia de neconstitutionalitate
este neîntemeiată, întrucât institutia plângerii prealabile se înscrie ca o
exceptie de la principiul oficialitătii si constă în posibilitatea oferită de
lege persoanei vătămate de a decide dacă sesizează sau nu organele competente
în vederea tragerii la răspundere a făptuitorului. Prin această reglementare nu
se aduce atingere principiului liberului acces la justitie, ci, dimpotrivă, se
garantează posibilitatea oricărei persoane vătămate prin săvârsirea uneia
dintre infractiunile prevăzute în art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de
procedură penală de a sesiza organul competent în vederea tragerii la
răspundere penală a făptuitorului.
Optiunea legislativă în reglementarea institutiei plângerii prealabile
nu creează vreun privilegiu ori vreo discriminare între cetăteni, întrucât
stabilirea ei se întemeiază pe natura infractiunilor care constituie obiectul
procesului penal, iar drepturile procesuale ale părtilor sunt respectate, în
mod egal, atât în cazul sesizării prin rechizitoriu, cât si în cazul sesizării
prin plângerea prealabilă.
Cu privire la faptul că aceste infractiuni sunt judecate în primă
instantă de un complet format dintr-un singur judecător, instanta a apreciat că
această situatie nu impietează asupra impartialitătii si echitătii actului de
justitie. Referitor la neconstitutionalitatea art. 193 din Codul penal,
tribunalul a considerat sesizarea neîntemeiată, deoarece este vorba de un text
de incriminare, iar principiile constitutionale referitoare la egalitatea de
tratament juridic si prezumtia de nevinovătie sunt pe deplin aplicabile în
acest caz, neexistând norme de exceptie.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în conformitate cu
dispozitiile art. 181 din
Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere
al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul consideră că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată,
deoarece punerea în miscare a actiunii penale în conditiile art. 193 din Codul
penal nu creează nici privilegii, nici discriminări, neîncălcând vreunul dintre
criteriile egalitătii în drepturi enumerate la art. 4 din Constitutie.
Totodată legiuitorul are competenta exclusivă de a stabili regulile de
desfăsurare a procesului în fata instantelor judecătoresti, solutie ce rezultă
din dispozitiile constitutionale ale art. 125 alin. (3), potrivit cărora “Competenta
si procedura de judecată sunt stabilite de lege”, si din cele ale art. 128
din Constitutie, conform cărora, “Împotriva hotărârilor judecătoresti,
părtile interesate si Ministerul Public pot exercita căile de atac, în
conditiile legii”.
Sub acest aspect, în considerarea unor situatii deosebite, legiuitorul
poate stabili reguli speciale de procedură, precum si modalităti de exercitare
a drepturilor procesuale, cum este cazul procedurii plângerii prealabile.
De asemenea, art. 193 din Codul penal nu încalcă dispozitiile art. 23
alin. (8) din Constitutie, deoarece, până la rămânerea definitivă a unei
hotărâri de condamnare, persoana este considerată nevinovată, inculpatul
nefiind obligat să probeze nevinovătia sa si, în cazul în care există probe de
vinovătie, inculpatul are dreptul să probeze lipsa lor de temeinicie.
Referitor la art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea
judecătorească, republicată, Guvernul consideră că acest text de lege este
constitutional, întemeindu-se pe dispozitiile art. 125 alin. (3) din Legea
fundamentală.
Avocatul Poporului apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
Astfel, în cazul art. 193 din Codul penal, actiunea penală se pune în
miscare numai la plângerea prealabilă a persoanei vătămate, adresată direct
instantei de judecată, datorită gradului redus de pericol social al
infractiunii fată de alte fapte penale pentru care actiunea penală se pune în
miscare din oficiu datorită unui pericol social crescut. Pe cale de consecintă,
pentru infractiunile pentru care actiunea penală se pune în miscare la
plângerea prealabilă a persoanei vătămate, art. 279 alin. 1 si alin. 2 lit. a)
din Codul de procedură penală prevede procedura corespunzătoare pentru acest
tip de infractiuni, care este diferită de procedura prevăzută pentru celelalte
categorii de fapte penale.
În ceea ce priveste neconstitutionalitatea prevederilor art. 279 alin. 2
lit. a) din Codul de procedură penală, în corelatie cu prevederile art. 193 din
Codul penal, raportate la art. 21 si la art. 23 alin. (8) din Constitutie,
Avocatul Poporului consideră că prin articolele criticate se asigură tocmai
accesul liber la justitie si că în cadrul procesului penal calitatea de
inculpat nu răstoarnă prezumtia de nevinovătie si nu prejudiciază interesele
legitime ale persoanei.
În sfârsit, cu privire la neconstitutionalitatea prevederilor art. 17
alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicată, Avocatul Poporului arată că
exceptia de neconstitutionalitate este nefondată, întrucât, potrivit art. 125
alin. (3) din Constitutie, stabilirea competentei si procedura de judecată sunt
atributul exclusiv al autoritătii legiuitoare, iar în conformitate cu
prevederile constitutionale ale art. 123 alin. (2), judecătorii sunt
independenti si se supun numai legii. Dispozitiile art. 6 pct. 1 din Conventia
pentru apărarea drepturilor si a libertătilor fundamentale, invocate de autorul
exceptiei, nu cuprind cerinta ca instanta care judecă litigiile în primă
instantă să aibă în compunere un anumit număr de judecători, ci lasă libertate
autoritătii legiuitoare nationale să instituie acea instantă independentă si
impartială, care să asigure judecarea în mod echitabil, în mod public si
într-un termen rezonabil a cauzelor.
Presedintii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea Constitutională constată că a fost legal sesizată si este
competentă, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile
art. 193 din Codul penal, ale art. 279 alin. 1 si alin. 2 lit. a) din Codul de
procedură penală si ale art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească, republicată, al căror continut este următorul:
- Art. 193 din Codul penal: “Fapta de a ameninta o persoană cu
săvârsirea unei infractiuni sau a unei fapte păgubitoare îndreptate împotriva
ei, a sotului ori a unei rude apropiate, dacă este de natură să o alarmeze, se
pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă, fără ca pedeapsa
aplicată să poată depăsi sanctiunea prevăzută de lege pentru infractiunea care
a format obiectul amenintării.
Actiunea penală se pune în miscare la plângerea prealabilă a persoanei
vătămate.
Împăcarea părtilor înlătură răspunderea penală.”
- Art. 279 alin. 1 si alin. 2 lit. a) din Codul de procedură penală: “Punerea
în miscare a actiunii penale se face numai la plângerea prealabilă a persoanei
vătămate, în cazul infractiunilor pentru care legea prevede că este necesară
astfel de plângere.
Plângerea prealabilă se adresează:
a) instantei de judecată, în cazul infractiunilor prevăzute de Codul
penal în art. 180, 184 alin. 1, 193, 205, 206, 210, 213 si 220, dacă
făptuitorul este cunoscut. Când făptuitorul este necunoscut, persoana vătămată
se poate adresa organului de cercetare penală pentru identificarea lui.
Aceste prevederi se aplică si în cazul infractiunilor prevăzute în art.
193, 205 si 206 din Codul penal, săvârsite prin presă sau orice mijloace de
comunicare în masă;”
- Art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992, republicată:
“Cauzele date, potrivit legii, în competenta de primă instantă a
judecătoriilor, tribunalelor si curtilor de apel se judecă de un singur
judecător.”
Autorul exceptiei de
neconstitutionalitate sustine că prevederile legale contestate încalcă dispozitiile
art. 16 alin. (1) si (2), art. 21, art. 23 alin. (8) din Constitutia României,
precum si ale art. 6 pct. 1 si 2 si ale art. 7 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, al căror continut este
următorul:
- Art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie: “(1) Cetătenii sunt egali
în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.”
- Art. 21 din Constitutie: “(1) Orice persoană se poate adresa
justitiei pentru apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”
- Art. 23 alin. (8) din Constitutie: “(8) Până la rămânerea
definitivă a hotărârii judecătoresti de condamnare, persoana este considerată
nevinovată.”
- Art. 6 pct. 1 si 2 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale: “1. Orice persoană are dreptul la judecarea în
mod echitabil, în mod public si într-un termen rezonabil a cauzei sale, de
către o instantă independentă si impartială, instituită de lege, care va hotărî
fie asupra încălcării drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie
asupra temeiniciei oricărei acuzatii în materie penală îndreptate împotriva sa.
Hotărârea trebuie să fie pronuntată în mod public, dar accesul în sala de
sedintă poate fi interzis presei si publicului pe întreaga durată a procesului
sau a unei părti a acestuia în interesul moralitătii, al ordinii publice ori al
securitătii nationale într-o societate democratică, atunci când interesele
minorilor sau protectia vietii private a părtilor la proces o impun, sau în
măsura considerată absolut necesară de către instantă atunci când, în
împrejurări speciale, publicitatea ar fi de natură să aducă atingere intereselor
justitiei.
2. Orice persoană acuzată de o infractiune este prezumată nevinovată
până ce vinovătia sa va fi legal stabilită.”
- Art. 7 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale:
“1. Nimeni nu poate fi condamnat pentru o actiune sau o omisiune care,
în momentul în care a fost săvârsită, nu constituia o infractiune, potrivit
dreptului national si international. De asemenea, nu se poate aplica o pedeapsă
mai severă decât aceea care era aplicabilă în momentul săvârsirii infractiunii.
2. Prezentul articol nu va aduce atingere judecării si pedepsirii unei
persoane vinovate de o actiune sau de o omisiune care, în momentul săvârsirii
sale, era considerată infractiune potrivit principiilor generale de drept
recunoscute de natiunile civilizate.”
Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că
infractiunea de amenintare prevăzută de art. 193 din Codul penal face parte din
cadrul infractiunilor pentru care actiunea penală se pune în miscare la
plângerea prealabilă a persoanei vătămate, iar aceasta se adresează direct
instantei de judecată, potrivit art. 279 alin. 2 lit. a) din Codul de procedură
penală, în conditiile stabilite de text.
Procesul penal distribuit în două faze procedurale - faza de urmărire
penală si faza de judecată - nu implică garantii suplimentare în situatia în
care sunt parcurse ambele faze, fată de situatia în care este parcursă numai
una dintre acestea. În fiecare dintre cele două faze învinuitului sau
inculpatului le sunt recunoscute aceleasi drepturi si garantii, între care
dreptul la apărare si toate garantiile de independentă si impartialitate a
organelor judiciare, precum si obligatia acestora de a solutiona cauza pe baza
legii si probelor administrate.
Legiuitorul, în virtutea dispozitiilor constitutionale prevăzute de art.
125 alin. (3), potrivit cărora “Competenta si procedura de judecată sunt
stabilite de lege”, are deplina libertate de a reglementa distinct,
datorită gradului de pericol social scăzut, anumite categorii de infractiuni,
fată de celelalte infractiuni pentru care operează principiul oficialitătii
prevăzut de art. 2 alin. 2 din Codul de procedură penală.
Asadar, faptul că în cazul infractiunilor prevăzute în art. 279 alin. 2
lit. a) din Codul de procedură penală - între care si infractiunea de
amenintare prevăzută de art. 193 din Codul penal - punerea în miscare a
actiunii penale are loc numai la plângerea prealabilă a persoanei vătămate,
direct în fata instantei de judecată, nu este de natură să ducă la concluzia că
inculpatii din aceste cauze au mai putine drepturi sau mai putine garantii
procesuale decât cei împotriva cărora actiunea penală s-a pus în miscare din
oficiu de către procuror.
În aceste conditii, diferenta de reglementare a modului de punere în
miscare a actiunii penale nu implică nici restrângerea accesului la justitie,
nici a dreptului la apărare si nici a altui drept prevăzut de Constitutie ori
de Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
În ceea ce priveste dispozitiile art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, republicată, Curtea constată că judecarea
cauzelor în complet colegial sau în complet format dintr-un singur judecător nu
este de natură, prin ea însăsi, să încalce drepturile cetătenilor sau accesul
acestora la justitie, deoarece hotărârile pronuntate au aceeasi putere juridică
pentru toate părtile în proces, indiferent de numărul judecătorilor care le-au
pronuntat.
În sensul celor arătate mai sus, se constată că prin deciziile nr. 161
din 21 septembrie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 520 din 23 octombrie 2000, si nr. 58 din 6 februarie 2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 194 din 26 martie 2003, Curtea
Constitutională, în considerarea acelorasi ratiuni, a respins ca neîntemeiate
exceptiile de neconstitutionalitate care au avut ca obiect prevederile art. 279
alin. 1 din Codul de procedură penală si ale art. 17 alin. 1 din Legea nr.
92/1992, republicată.
Deoarece nu au intervenit elemente noi care să determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si considerentele deciziilor nr.
161/2000 si nr. 58/2003 îsi păstrează valabilitatea si în acest caz, astfel
încât exceptia de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 193 din Codul
penal, art. 279 alin. 1 si alin. 2 lit. a) din Codul de procedură penală si ale
art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească,
republicată, urmează să fie respinsă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 144 lit. c), art. 145 alin. (2), art. 16 alin. (1) si (2), art. 21 si al art. 23 alin. (8) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 193 din
Codul penal, art. 279 alin. 1 si alin. 2 lit. a) din Codul de procedură penală
si ale art. 17 alin. 1 din Legea nr. 92/1992 pentru organizarea judecătorească,
republicată, exceptie ridicată de Cristian Răzvan Arhire în Dosarul nr.
9.392/2002 al Tribunalului Suceava - Sectia penală.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în sedinta
publică din data de 8 iulie 2003.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru