MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 171 (XV) - Nr. 653 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 15 septembrie 2003
SUMAR
REPUBLICĂRI
Legea nr. 345/2002 privind taxa
pe valoarea adăugată
REPUBLICĂRI
privind
taxa pe valoarea adăugată*)
*) Republicată în temeiul art. XIV lit. e) din
Ordonanta Guvernului nr. 36/2003 privind corelarea unor dispozitii din
legislatia financiar-fiscală, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 68 din 2 februarie 2003, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr. 232/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 373 din 31 mai 2003, dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr.
345/2002 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 371
din 1 iunie 2002.
CAPITOLUL I
Sfera de aplicare
SECTIUNEA 1
Operatiuni impozabile
Art. 1. - (1) Taxa pe valoarea adăugată este un
impozit indirect care se datorează bugetului de stat. Prezenta lege stabileste
regulile referitoare la taxa pe valoarea adăugată.
(2) Se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe
valoarea adăugată operatiunile care îndeplinesc în mod cumulativ următoarele
conditii:
a) să constituie o livrare de bunuri, o prestare de
servicii efectuată cu plată sau o operatiune asimilată acestora;
b) să fie efectuate de persoane impozabile, astfel cum
sunt definite la art. 2 alin. (1);
c) să rezulte din una dintre activitătile economice
prevăzute la art. 2 alin. (2).
(3) Prin operatiuni cu plată se întelege
obligativitatea existentei unei legături directe între operatiunea efectuată si
contrapartida obtinută.
(4) Se cuprind, de asemenea, în sfera taxei pe
valoarea adăugată importurile de bunuri.
Art. 2. - (1) În sensul prezentei legi, prin persoană
impozabilă se întelege orice persoană, indiferent de statutul său juridic,
care efectuează de o manieră independentă activităti economice de natura celor
prevăzute la alin. (2), oricare ar fi scopul si rezultatul acestor activităti.
(2) Activitătile economice la care se face referire la
alin. (1) sunt activitătile producătorilor, comerciantilor, prestatorilor de
servicii, inclusiv activitătile extractive, agricole si cele ale profesiunilor
libere sau asimilate. De asemenea, constituie activitate economică exploatarea
bunurilor corporale sau necorporale în scopul obtinerii de venituri.
(3) În sensul prezentei legi, nu actionează de o
manieră independentă angajatii sau orice alte persoane care sunt.legate de un
angajator printr-un contract individual de muncă sau prin orice alte instrumente
juridice care stabilesc relatia angajator-angajat în ceea ce priveste
conditiile de muncă, remunerarea si responsabilitătile angajatorului.
(4) Institutiile publice nu sunt considerate persoane
impozabile pentru activitătile lor administrative, sociale, educative,
culturale, sportive, de ordine publică, de apărare si siguranta statului, pe
care le desfăsoară în calitate de autorităti publice, chiar dacă pentru
desfăsurarea acestor activităti percep taxe, redevente, cotizatii sau onorarii.
(5) Institutiile publice sunt considerate persoane
impozabile pentru operatiunile efectuate, inclusiv cele prevăzute la alin. (4),
în cazurile în care tratarea lor ca persoane neimpozabile pentru aceste
operatiuni conduce la distorsiuni concurentiale. Institutiile publice sunt
considerate persoane impozabile pentru activitătile mentionate în anexa care
face parte integrantă din prezenta lege.
Art. 3. - (1) Prin livrare de bunuri se
întelege transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor detinute de
proprietar către beneficiar, direct sau prin persoanele care actionează în
numele acestora.
(2) În sensul prezentei legi, prin bunuri la care se
face referire la alin. (1) se întelege:
a) bunurile mobile corporale, cum sunt: materiile
prime, materialele, obiectele de inventar, mijloacele fixe care pot fi
detasate;
b) bunurile imobile, cum sunt: locuintele,
constructiile industriale, comerciale, agricole sau cele destinate pentru alte
activităti, terenurile agricole, terenurile pentru constructii si cele
adiacente constructiilor, inclusiv cele aferente localitătilor urbane sau
rurale pe care sunt amplasate constructii sau alte amenajări;
c) bunurile de natură mobilă care nu pot fi detasate
fără a fi deteriorate sau fără a antrena deteriorarea imobilelor însesi sau
care devin bunuri imobiliare prin destinatie;
d) energia electrică si termică, gazele, agentul
frigorific.
(3) Sunt considerate livrări de bunuri în sensul alin.
(1):
a) vânzarea de bunuri cu plata în rate;
b) trecerea în domeniul public a unor bunuri din
patrimoniul persoanelor impozabile, în conditiile prevăzute de legislatia
referitoare la proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, în schimbul
unei despăgubiri;
c) transferul dreptului de proprietate asupra
bunurilor în urma executării silite.
(4) Este asimilată livrărilor de bunuri preluarea de
către persoane impozabile a bunurilor achizitionate sau fabricate de către
acestea pentru a fi utilizate în scopuri care nu au legătură cu activitatea
economică desfăsurată sau pentru a fi puse la dispozitie altor persoane fizice
sau juridice în mod gratuit, dacă taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor
respective sau părtilor lor componente a fost dedusă total sau partial. Se
exceptează de la aceste prevederi bunurile acordate în mod gratuit, în limitele
si potrivit destinatiilor prevăzute prin lege.
(5) Operatiunile privind schimbul de bunuri au efectul
a două livrări separate. În cazul transferului dreptului de proprietate asupra
unui bun de către două sau mai multe persoane impozabile, prin intermediul mai multor
tranzactii, fiecare tranzactie se consideră o livrare separată, fiind
impozitată distinct, chiar dacă bunul respectiv este transferat direct
beneficiarului final. Acelasi regim se aplică în cazul schimbului de bunuri cu
servicii.
(6) Nu se consideră livrare de bunuri transferul total
sau partial al activelor si pasivelor unei persoane impozabile, cu plată sau cu
titlu gratuit, efectuat cu ocazia operatiunilor de fuziune si divizare a
societătilor comerciale.
(7) Nu se consideră livrare de bunuri aportul în
natură la capitalul social al unei societăti comerciale, în cazul în care
beneficiarul este o persoană impozabilă care are dreptul de a deduce total taxa
pe valoarea adăugată, dacă taxa ar fi aplicabilă la transferul respectiv. În
acest caz beneficiarul este considerat a fi succesorul celui care efectuează
transferul. În situatia în care beneficiarul este o persoană impozabilă care nu
are dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată sau are dreptul de
deducere partial, potrivit art. 23, operatiunea se consideră livrare de bunuri,
dacă taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor respective sau părtilor lor
componente a fost dedusă total sau partial.
Art. 4. - (1) Se consideră prestare de servicii orice
activitate care nu constituie livrare de bunuri în sensul art. 3.
Astfel de operatiuni pot fi:
a) orice muncă fizică sau intelectuală;
b) lucrări de constructii-montaj;
c) transport de persoane si mărfuri;
d) servicii de postă si telecomunicatii, de
transmisiuni radio si TV;
e) închirierea, arendarea si concesionarea de bunuri
mobile sau imobile;
f) operatiuni de intermediere sau de comision;
g) reparatii de orice natură;
h) cesiuni si concesiuni ale drepturilor de autor,
brevete, licente, mărci de fabrică si de comert, titluri de participare si alte
drepturi similare;
i) servicii de publicitate;
j) operatiuni bancare, financiare, de asigurare si/sau
reasigurare;
k) punerea la dispozitie de personal;
l) mandatarea;
m) asigurarea sau cedarea unei clientele,
exclusivitatea asupra unei vânzări sau cumpărări;
n) angajamentul de a nu exercita o activitate
economică sau un drept dintre cele mentionate la lit. h);
o) amenajarea de spatii de parcare, de depozitare si
de camping;
p) activitătile hoteliere si de alimentatie publică;
r) asigurarea accesului la retelele de comunicatii si
a posibilitătii de utilizare a acestora;
s) prestatiile consilierilor, inginerilor, avocatilor,
notarilor publici, executorilor judecătoresti, auditorilor, expertilor
contabili, birourilor de studii si alte prestatii similare, precum si
prelucrarea de date si furnizarea de informatii;
t) operatiuni de leasing.
(2) Efectuarea unor servicii, potrivit unui ordin emis
de/sau în numele unei autorităti publice sau potrivit legii, se consideră
prestare de servicii în sensul alin. (1).
(3) Următoarele operatiuni sunt asimilate cu
prestările de servicii:
a) utilizarea bunurilor care fac parte din activele
persoanei impozabile în alte scopuri decât cele legate de activitatea sa
economică sau pentru a fi puse la dispozitie, în vederea utilizării în mod
gratuit, altor persoane fizice sau juridice, dacă taxa pe valoarea adăugată
aferentă acestor bunuri a fost dedusă total sau partial;
b) prestările de servicii efectuate în mod gratuit de
persoana impozabilă în alte scopuri decât cele legate de activitatea sa
economică, pentru uzul personal al angajatilor săi sau al altor persoane, dacă
taxa pe valoarea adăugată aferentă acestor prestări a fost dedusă total sau
partial.
(4) Nu sunt asimilate cu prestările de servicii
utilizarea bunurilor si prestările de servicii mentionate la alin. (3),
efectuate în limitele si potrivit destinatiilor prevăzute prin lege.
(5) Schimbul de servicii are efectul a două prestări
separate, fiecare dintre ele fiind supusă impozitării. În cazul prestării unui
serviciu de către mai multe persoane impozabile, prin tranzactii succesive,
fiecare tranzactie se consideră o prestare separată si se impozitează distinct,
chiar dacă serviciul respectiv este prestat direct către beneficiarul final.
(6) Persoana impozabilă care actionează în nume
propriu, dar în contul unei alte persoane, luând parte la prestări de servicii,
se consideră că a primit si a prestat ea însăsi acele servicii.
Art. 5. - Prin import de bunuri se întelege
introducerea în tară de bunuri provenind din străinătate de către orice
persoană, indiferent de statutul său juridic, direct sau prin intermediari,
plasate în regim vamal de import sau în regimuri vamale suspensive.
SECTIUNEA a 2-a
Locul operatiunilor impozabile
Art. 6. - (1) Locul unei livrări de bunuri se consideră
a fi în România atunci când, potrivit prevederilor alin. (2) si (3), este
situat pe teritoriul României.
(2) Se consideră a fi locul livrării:
a) locul de unde a pornit expeditia bunurilor sau
transportul către beneficiar, indiferent dacă bunurile sunt expediate sau
transportate de furnizor, de beneficiar sau de terti;
b) locul unde se găsesc bunurile în momentul când are
loc livrarea, în cazul în care bunurile nu sunt expediate sau transportate.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2) lit. a),
locul livrării bunurilor pentru importatorul definit la art. 13 alin. (1) se
consideră a fi situat în România în cazul în care locul de unde a pornit
expeditia sau transportul se află în afara României, însă destinatia finală
este în România.
(4) Livrările si importurile de bunuri pentru care
locul operatiunii se consideră a fi în România se supun regimurilor de
impozitare prevăzute în prezenta lege.
Art. 7. - (1) Locul
prestărilor de servicii se consideră a fi în România când prestatorul îsi are
stabilit în România sediul activitătii economice sau un sediu stabil de la care
sunt prestate serviciile ori, în lipsa unui astfel de sediu, domiciliul sau
resedinta sa obisnuită, cu următoarele exceptii pentru care locul prestării
este:
a) locul unde sunt situate bunurile de natură
imobiliară, pentru lucrările de constructii-montaj executate pentru realizarea,
repararea si întretinerea bunurilor imobile, indiferent de locul unde este
situat sediul prestatorului - în tară sau în străinătate. Acelasi regim se
aplică si închirierii de bunuri imobile, operatiunilor de leasing având ca
obiect utilizarea bunurilor imobile, serviciilor de arhitectură, proiectare, de
coordonare a lucrărilor de constructii, precum si serviciilor prestate de alte
persoane impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată cu
activitate în domeniul bunurilor imobile - studii, expertize, reparatii si alte
prestări ale agentilor imobiliari;
b) locul de plecare a transportului de bunuri sau de
persoane, respectiv locul de sosire a transportului aferent bunurilor
importate:
1. pentru transportul de bunuri sau de persoane, locul
prestării se consideră a fi în România, dacă locul de plecare a transportului
se află în România, indiferent dacă locul de sosire a transportului se află în
România sau în străinătate;
2. pentru transportul de bunuri cu locul de plecare în
străinătate, locul prestării se consideră a fi în România, dacă locul de sosire
a transportului se află în România;
c) locul unde beneficiarul are stabilit sediul
activitătii sau, în lipsa acestuia, domiciliul beneficiarului. În această
categorie se încadrează:
1. închirierea de bunuri mobile corporale;
2. operatiunile de leasing având ca obiect utilizarea
bunurilor mobile;
3. cesiunile si/sau concesiunile dreptului de autor,
de brevete, de licente, de mărci de fabrică si de comert si alte drepturi
similare;
4. serviciile de publicitate;
5. serviciile consultantilor, inginerilor, birourilor
de studii, avocatilor, expertilor contabili si alte servicii similare;
6. prelucrarea de date, furnizarea de informatii;
7. operatiunile bancare, financiare, de asigurare
si/sau de reasigurare;
8. punerea la dispozitie de personal;
9. telecomunicatiile. Sunt considerate servicii de
telecomunicatii serviciile având ca obiect transmiterea, emiterea si
receptia de semnale, înscrisuri, imagini si sunete sau informatii de orice
natură prin fir, radio, mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice,
inclusiv cedarea dreptului de utilizare a mijloacelor pentru astfel de
transmisii, emiteri sau receptii. Serviciile de telecomunicatii cuprind, de
asemenea, si furnizarea accesului la retelele de informatii mondiale;
10. serviciile de radiodifuziune si de televiziune;
11. serviciile furnizate pe cale electronică. Sunt
considerate servicii furnizate pe cale electronică: furnizarea si
conceperea de site-uri informatice, mentenanta la distantă a programelor si
echipamentelor, furnizarea de programe informatice si mentinerea la zi a
acestora, furnizarea de imagini, de texte si de informatii si punerea la dispozitie
a bazei de date, furnizarea de muzică, de filme si de jocuri, inclusiv jocuri
de noroc sau de bani, si emisiuni sau manifestări politice, culturale,
artistice, sportive, stiintifice, de divertisment si alte servicii similare.
Atunci când furnizorul de servicii si clientul său comunică prin curier
electronic, aceasta nu înseamnă în sine că serviciul furnizat este un serviciu
electronic;
12. prestările intermediarilor care intervin în
furnizarea serviciilor prevăzute la pct. 1-11;
d) locul unde serviciile sunt prestate efectiv; în
această categorie se cuprind următoarele activităti:
1. culturale, artistice, sportive, stiintifice,
educative, de divertisment sau similare, inclusiv serviciile accesorii si cele
ale organizatorilor de astfel de activităti;
2. prestările accesorii transportului, cum sunt:
încărcarea-descărcarea mijloacelor de transport, manipularea, paza si/sau
depozitarea mărfurilor si alte servicii similare;
3. expertize privind bunurile mobile corporale;
4. lucrări efectuate asupra bunurilor mobile
corporale.
(2) Prestările de servicii pentru care locul prestării
se consideră a fi în România se supun regimurilor de impozitare prevăzute în
prezenta lege.
SECTIUNEA a 3-a
Regimuri de impozitare
Art. 8. - (1) Operatiunile impozabile cuprinse în
sfera de aplicare a taxei pe valoarea adăugată se clasifică, din punct de
vedere al regimului de impozitare, astfel:
a) operatiuni taxabile, la care se aplică cota
standard a taxei pe valoarea adăugată; nivelul cotei standard se stabileste
prin prezenta lege;
b) operatiuni scutite de taxa pe valoarea adăugată cu
drept de deducere, pentru care furnizorii si/sau prestatorii au dreptul de
deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor si/sau serviciilor
achizitionate, destinate realizării operatiunilor respective; în prezenta lege
aceste operatiuni sunt prevăzute la art. 11 alin. (1) si la art. 12;
c) operatiuni scutite de taxa pe valoarea adăugată
fără drept de deducere, pentru care furnizorii/prestatorii nu au dreptul la
deducerea taxei pe valoarea adăugată aferente bunurilor si/sau serviciilor
achizitionate, destinate realizării operatiunilor respective; în prezenta lege
aceste operatiuni sunt prevăzute la art. 9;
d) operatiuni de import scutite de taxa pe valoarea
adăugată; în prezenta lege aceste operatiuni sunt prevăzute la art. 10.
(2) Operatiunile scutite de taxa pe valoarea adăugată
sunt reglementate prin lege si nu se admite extinderea lor prin analogie.
(3) Operatiunile scutite de la plata taxei pe valoarea
adăugată prin alte acte normative decât prin prezenta lege se consideră
operatiuni scutite fără drept de deducere în situatia în care actele normative
respective nu prevăd în mod expres posibilitatea furnizorilor/prestatorilor de
a exercita dreptul de deducere.
(4) Operatiunile desfăsurate în zonele libere se supun
regimurilor de impozitare si regulilor prevăzute în prezenta lege.
(5) De la data intrării în vigoare a prezentei legi
operatiunile la care, prin alte acte normative în vigoare, se prevede aplicarea
cotei zero a taxei pe valoarea adăugată se consideră operatiuni scutite cu
drept de deducere.
(6) Se interzice utilizarea notiunii locota zero” în
actele normative care vor fi elaborate după intrarea în vigoare a prezentei
legi.
SECTIUNEA a 4-a
Operatiuni scutite
SUBSECTIUNEA 1
Art. 9. - (1) Sunt
scutite de taxa pe valoarea adăugată următoarele activităti de interes general:
a) spitalizarea, îngrijirile medicale, inclusiv
veterinare, si operatiunile strâns legate de acestea, desfăsurate de unităti
autorizate pentru astfel de activităti, indiferent de forma de organizare si de
titularul dreptului de proprietate, respectiv: spitale, sanatorii, centre de
sănătate rurale sau urbane, dispensare, cabinete si laboratoare medicale,
centre de îngrijire medicală si de diagnostic, statii de salvare si alte
unităti autorizate să desfăsoare astfel de activităti, precum si cantinele
organizate pe lângă aceste unităti. Sunt, de asemenea, scutite serviciile de
cazare, masă si tratament prestate cumulat de către persoane impozabile
autorizate
care îsi desfăsoară activitatea în statiuni
balneoclimaterice si a căror contravaloare este decontată pe bază de bilete de
tratament, precum si serviciile funerare prestate de unitătile sanitare;
b) prestările de servicii efectuate în cadrul
profesiunii lor de către tehnicienii dentari, precum si livrarea de proteze
dentare efectuată de către stomatologi si de către tehnicienii dentari,
indiferent de forma de organizare si de titularul dreptului de proprietate;
c) prestările de îngrijire si supraveghere la
domiciliu a persoanelor, efectuate de personal specializat cu exercitarea
profesiunilor medicale si paramedicale;
d) livrările de organe, de sânge si de lapte uman;
e) activitatea de învătământ prevăzută la art. 15
alin. (5) din Legea învătământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările
ulterioare, desfăsurată de unitătile autorizate de Ministerul Educatiei,
Cercetării si Tineretului si care sunt cuprinse în sistemul national de
învătământ, precum si achizitionarea de către acestea de documentatie tehnică
si materiale de constructii destinate învătământului de stat si particular,
precum si de aparatură, utilaje, publicatii si dotări pentru procesul didactic.
Sunt, de asemenea, scutite cantinele organizate pe lângă unitătile cuprinse în
sistemul national de învătământ autorizate de Ministerul Educatiei, Cercetării
si Tineretului;
f) prestările de servicii si livrările de bunuri strâns legate de asistenta si protectia socială, efectuate de institutiile publice, institutiile de interes public sau de alte organisme recunoscute ca având caracter social;
g) prestările de servicii si livrările de bunuri
strâns legate de protectia copiilor si tinerilor, efectuate de institutiile
publice, institutiile de interes public sau de alte organisme recunoscute ca
având caracter social;
h) prestările de servicii si livrările de bunuri
furnizate membrilor în interesul lor colectiv, în schimbul unei cotizatii
fixate conform statutului, de organizatii fără scop patrimonial ce au obiective
de natură politică, sindicală, religioasă, patriotică, filozofică, filantropică
sau civică, în conditiile în care această scutire nu provoacă distorsiuni de
concurentă;
i) serviciile ce au strânsă legătură cu practicarea
sportului sau a educatiei fizice prestate de organizatii fără scop patrimonial
în beneficiul persoanelor care practică sportul sau educatia fizică;
j) prestări de servicii culturale si livrările de
bunuri legate nemijlocit de acestea, efectuate de institutii publice;
k) prestările de servicii si livrările de bunuri
efectuate de unităti ale căror operatiuni sunt scutite, conform lit. a) si lit.
e)-j), cu ocazia manifestărilor destinate să le aducă sprijin financiar si
organizate în profitul lor exclusiv, cu conditia ca aceste scutiri să nu
producă distorsiuni concurentiale;
l) realizarea si difuzarea programelor de radio si
televiziune, cu exceptia celor de publicitate;
m) vânzarea de filme sau licente de filme destinate
difuzării prin televiziune, cu exceptia celor de publicitate;
n) transportul bolnavilor sau rănitilor cu vehicule
special amenajate si autorizate în acest sens.
(2) Alte operatiuni scutite de taxa pe valoarea
adăugată:
a) activitătile de cercetare-dezvoltare si inovare
pentru realizarea programelor, subprogramelor si proiectelor, precum si a actiunilor
cuprinse în Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare în programele
nucleu si în planurile sectoriale, prevăzute de Ordonanta Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică*). Sunt, de
asemenea, scutite activitătile de cercetare-dezvoltare si inovare finantate în
parteneriat international, regional si bilateral;
b) livrările de bunuri si/sau prestările de servicii
efectuate de producătorii agricoli individuali;
c) următoarele operatiuni bancare si financiare:
*) Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 a fost aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 324/2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 514 din 16 iulie 2003
1. acordarea de credite, inclusiv acordarea de
împrumuturi de asociatii/actionarii societătilor comerciale în vederea
asigurării resurselor financiare ale societătii, precum si acordarea de
împrumuturi de către orice persoană fizică sau juridică, în conditiile
prevăzute la art. 100 din titlul VI - Regimul juridic al garantiilor reale
mobiliare - din Legea nr. 99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea
reformei economice, cu modificările ulterioare;
2. operatiunile prevăzute la art. 8 din Legea bancară
nr. 58/1998, cu modificările si completările ulterioare, efectuate de băncile
persoane juridice române, sucursalele din România ale băncilor persoane
juridice străine, organisme financiar-bancare internationale, casele de
economii, casele de ajutor reciproc, cooperativele de credit si alte societăti
de credit, casele de schimb valutar, precum si alte pesoane juridice autorizate
să desfăsoare activităti bancare, cu exceptia următoarelor operatiuni:
operatiunile de leasing financiar, închirierea de casete de sigurantă,
tranzactii în cont propriu sau în contul clientilor cu metale pretioase,
obiecte confectionate din acestea si/sau pietre pretioase, expertizare de
studii de fezabilitate, acordarea de consultantă, evaluări de patrimoniu;
3. operatiunile specifice efectuate de Banca Natională
a României, reglementate în mod expres prin Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Băncii Nationale a României, cu modificările si completările ulterioare. Nu
sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată achizitiile de aur, argint, alte
metale si pietre pretioase, efectuate de Banca Natională a României de la
persoane impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată;
4. operatiunile de investitii financiare, de
intermediere financiară, de valori mobiliare si instrumente financiare
derivate, precum si alte instrumente financiare;
5. intermedierea în plasamentul de valori mobiliare si
oferirea de servicii legate de acesta;
d) gestiunea fondurilor comune de plasament si a
fondurilor comune de creantă efectuate de Fondul de garantare a depozitelor în
sistemul bancar, Fondul Român de Garantare a Creditelor pentru Întreprinzătorii
Privati - S.A., Fondul de Garantare a Creditului Rural - S.A., Fondul National
de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici si Mijlocii - S.A.,
precum si de alte organisme constituite în acest scop;
e) operatiunile de asigurare si de reasigurare, precum
si prestările de servicii aferente acestor operatiuni efectuate de
intermediarii în operatiuni de asigurare;
f) activitătile de organizare si exploatare a
jocurilor de noroc, efectuate de Compania Natională “Loteria Română” - S.A. si
contribuabilii autorizati de Comisia de coordonare, avizare si atestare a
jocurilor de noroc;
g) livrările de bunuri si/sau prestările de servicii
realizate cu detinuti de unitătile din sistemul penitenciar;
h) lucrările de constructii, amenajări, reparatii si
întretinere executate pentru monumente comemorative ale combatantilor, eroilor,
victimelor de război si ale Revolutiei din decembrie 1989, precum si pentru
muzee, case memoriale, monumente istorice si de arhitectură;
i) încasările din taxele de intrare la castele, muzee,
târguri si expozitii, grădini zoologice si botanice, biblioteci, precum si
operatiunile care intră în sfera de aplicare a impozitului pe spectacole;
j) editarea, tipărirea si/sau vânzarea de manuale
scolare si/sau de cărti, exclusiv activitatea de publicitate;
k) livrările de proteze de orice fel, accesorii ale
acestora, precum si de produse ortopedice;
l) transportul fluvial al localnicilor în Delta
Dunării si pe relatiile Orsova-Moldova Nouă, Brăila-Hârsova, Galati-Grindu;
m) valorificarea obiectelor si
vesmintelor de cult, tipărirea cărtilor de cult, teologice sau cu continut
bisericesc, necesare practicării cultului, precum si a celor asimilate
obiectelor de cult, potrivit art. 1 din Legea nr. 103/1992 privind dreptul
exclusiv al cultelor religioase pentru producerea obiectelor de cult, cu
modificările ulterioare;
n) transferul dreptului de proprietate al bunurilor
către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Bancare, ca efect al dării în
plată pentru stingerea obligatiei de plată a debitorului, total sau partial,
conform prevederilor art. 26 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 51/1998 privind valorificarea unor active bancare, aprobată si modificată
prin Legea nr. 409/2001, cu modificările si completările ulterioare*);
o) arendarea, concesionarea si închirierea de bunuri
imobile, cu următoarele exceptii:
1. operatiunile de cazare care sunt efectuate în
cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu functie similară, inclusiv
închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
2. închirierea amplasamentelor pentru stationarea
vehiculelor;
3. închirierea utilajelor si a masinilor fixate în
bunurile imobile;
4. închirierea seifurilor.
*) Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998
a fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24
decembrie 2002
(3) Sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată activitătile
persoanelor impozabile cu venituri din operatiuni taxabile declarate sau, după
caz, realizate anual, de până la 1,5 miliarde lei inclusiv. În situatia
realizării unor venituri superioare plafonului de impozitare de 1,5 miliarde
lei în cursul unui an fiscal, persoanele impozabile au obligatia să solicite
înregistrarea ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată, în conformitate cu
prevederile legale în vigoare. După înscrierea ca plătitori de taxă pe valoarea
adăugată persoanele impozabile respective nu mai beneficiază de scutire chiar
dacă ulterior realizează venituri inferioare plafonului de 1,5 miliarde lei.
Persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată,
care în anul 2001 au realizat venituri din operatiuni taxabile sub plafonul de
1,5 miliarde lei, pot solicita scoaterea din evidentă ca plătitori de taxă pe
valoarea adăugată, în conditiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei
legi.
(4) Plafonul de impozitare de 1,5 miliarde lei
stabilit la alin. (3) este valabil pentru anul fiscal 2002. De la data de 1
ianuarie până la data de 31 decembrie 2003 plafonul de impozitare se stabileste
la suma de 1,7 miliarde lei, iar de la data de 1 ianuarie 2004 si în continuare
plafonul de impozitare se stabileste la 2 miliarde lei.
(5) Sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată
livrările de bunuri care au fost destinate exclusiv realizării de operatiuni
scutite în baza prezentului articol, dacă taxa pe valoarea adăugată aferentă
bunurilor respective nu a fost dedusă.
(6) Persoanele impozabile pot opta pentru plata taxei
pe valoarea adăugată în cazul:
a) operatiunilor de arendare, concesionare si
închiriere de bunuri imobile, prevăzute la alin. (2) lit. o), în conditiile
stabilite prin normele de aplicare a legii;
b) operatiunilor prevăzute la alin. (3).
SUBSECTIUNEA a 2-a
Operatiuni scutite la import
Art. 10. - Sunt scutite de taxa pe valoarea adăugată:
a) bunurile importate destinate comercializării în
regim duty-free, precum si prin magazinele pentru servirea în exclusivitate a reprezentantelor
diplomatice si a personalului acestora;
b) bunurile introduse în tară de călători sau de alte
persoane fizice cu domiciliul în tară ori în străinătate, în conditiile si în
limitele stabilite prin hotărâre a Guvernului, potrivit regimului vamal
aplicabil persoanelor fizice;
c) reparatiile si transformările la nave si aeronave
românesti în străinătate, precum si carburantii si alte bunuri, aprovizionate
din străinătate, destinate utilizării pe nave si/sau aeronave;
d) importul de bunuri
a căror livrare este scutită de taxa pe valoarea adăugată în interiorul tării.
Acelasi regim se aplică pentru serviciile efectuate de prestatori cu sediul sau
cu domiciliul în străinătate, pentru care locul prestării se consideră a fi în
România, potrivit prevederilor art. 7;
e) licente de filme si programe, drepturi de
transmisie, abonamente la agentii de stiri externe si altele de această natură,
destinate activitătii de radio si televiziune;
f) importul de bunuri primite în mod gratuit cu titlu
de ajutoare sau donatii destinate unor scopuri cu caracter umanitar, social,
filantropic, religios, de apărare a sănătătii, cultural, artistic, educativ,
stiintific, sportiv, de protectie si ameliorare a mediului, de protectie si
conservare a monumentelor istorice si de arhitectură si importurile de bunuri
finantate direct din împrumuturi nerambursabile, acordate României de organisme
internationale, de guverne străine si/sau de organizatii nonprofit si de
caritate, în conditii stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi;
g) importul următoarelor bunuri: mostrele fără valoare
comercială, materialele publicitare si de documentare, bunurile de origine
română, bunurile străine care, potrivit legii, devin proprietatea statului,
bunurile reparate în străinătate sau bunurile care le înlocuiesc pe cele
necorespunzătoare calitativ, returnate partenerilor externi în perioada de
garantie, bunurile care se înapoiază în tară ca urmare a unei expedieri
eronate, echipamentele pentru protectia mediului stabilite prin hotărâre a Guvernului;
h) importul bunurilor efectuate în România de către
fortele statelor membre NATO pentru uzul acestor forte sau al personalului
civil însotitor ori pentru aprovizionarea popotelor lor sau cantinelor, în
cazul în care aceste forte sunt destinate efortului comun de apărare.
SUBSECTIUNEA a 3-a
Scutiri pentru exporturi sau alte
operatiuni similare si pentru transportul international
Art. 11. - (1) Sunt
scutite de taxa pe valoarea adăugată:
a)
exportul de bunuri, transportul si prestările de servicii legate direct de
exportul bunurilor, bunurile comercializate prin magazinele duty-free, precum
si prin magazinele situate în aeroporturile internationale după locurile
stabilite pentru efectuarea controlului vamal la iesirea din tară;
b) transportul international de persoane în si din
străinătate, precum si prestările de servicii legate direct de acesta;
c) transportul de marfă si de persoane, în si din
porturile si aeroporturile din România, cu nave si aeronave sub pavilion
românesc, comandate de beneficiari din străinătate;
d) trecerea mijloacelor de transport de mărfuri si de
călători cu mijloace de transport fluvial specializate, între România si
statele vecine;
e) transportul, prestările de servicii accesorii
transportului, precum si alte prestări de servicii aferente mărfurilor din
import si a căror contravaloare este inclusă în baza de impozitare conform art.
19 alin. (1) si (2);
f) livrările de bunuri destinate utilizării pe nave si
aeronave sau încorporării în nave si aeronave, care prestează transporturi
internationale de persoane si de mărfuri;
g) prestările de servicii efectuate pentru nevoile
directe ale navelor si aeronavelor care efectuează transporturi internationale
de persoane si de mărfuri, precum si pentru încărcătura lor;
h) reparatiile la mijloacele de transport contractate
cu beneficiari din străinătate;
i) alte prestări de servicii efectuate de persoane
impozabile cu sediul în România, contractate cu beneficiari din străinătate, în
conditiile prevăzute prin normele de aplicare a prezentei legi;
j) prestările de servicii pentru navele aflate în
proprietatea companiilor de navigatie care îsi desfăsoară activitatea în
regimul special maritim sau operate de acestea, precum si livrările de nave în
întregul lor către aceste companii;
k) livrările de bunuri si prestările de servicii în favoarea directă a misiunilor diplomatice si oficiilor consulare, precum si a personalului acestora, pe bază de reciprocitate;
livrările de bunuri si prestările de servicii în
favoarea directă a reprezentantelor internationale interguvernamentale
acreditate în România, precum si a personalului acestora;
l) bunurile cumpărate din expozitiile organizate în
România, precum si din reteaua comercială, expediate sau transportate în
străinătate de către cumpărătorul care nu are domiciliul sau sediul în România;
m) livrările de bunuri si prestările de servicii
finantate din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de guverne
străine, de organisme internationale si de organizatii nonprofit si de caritate
din străinătate si din tară, inclusiv din donatii ale persoanelor fizice;
n) constructia, extinderea, reabilitarea si consolidarea
lăcasurilor de cult religios;
o) livrările de utilaje, echipamente si prestările de
servicii legate nemijlocit de operatiunile petroliere, realizate de titularii
acordurilor petroliere, persoane juridice străine, în baza Legii petrolului nr.
134/1995;
p) livrările de utilaje, echipamente si prestările de
servicii aferente obiectivului de investitii “Dezvoltarea si modernizarea
Aeroportului International Bucuresti-Otopeni”;
r) prestările de servicii efectuate de intermediari
care actionează în numele sau în contul altuia, atunci când intervin în
operatiunile prevăzute în prezentul articol;
s) livrările de bunuri si prestările de servicii
efectuate pentru fortele statelor membre NATO pentru uzul acestora sau al
personalului civil însotitor ori pentru aprovizionarea popotelor lor sau
cantinelor, în cazul în care aceste forte sunt destinate efortului comun de
apărare. În cazul în care bunurile nu sunt expediate sau transportate în afara
tării si pentru prestările de servicii, scutirea se acordă potrivit unei
proceduri de restituire a taxei stabilite prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(2) Pentru operatiunile prevăzute la alin. (1) lit.
a)-c), e)-g), i) si r) justificarea regimului de scutire se realizează pe baza
documentelor stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi.
(3) Pentru operatiunile prevăzute la alin. (1) lit.
k)-p) aplicarea regimului de scutire se realizează în conditiile stabilite prin
ordin al ministrului finantelor publice.
(4) Pentru lucrările de constructie de locuinte, extindere,
consolidare si reabilitare a locuintelor existente, nefinalizate la data
intrării în vigoare a prezentei legi, restituirea taxei pe valoarea adăugată
aferente perioadei în care au beneficiat de aplicarea cotei zero, conform
prevederilor art. 17 lit. B.n) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
17/2000 privind taxa pe valoarea adăugată, cu modificările ulterioare, se
realizează conform procedurii stabilite prin ordin al ministrului finantelor
publice.
SUBSECTIUNEA a 4-a
Scutiri speciale legate de traficul
international de bunuri
Art. 12. - Se scutesc de taxa pe valoarea adăugată
următoarele operatiuni, cu conditia ca acestea să nu ducă la utilizare si/sau
consumare finală:
a) operatiunile de perfectionare activă prevăzute la
cap. VII, sectiunea a IV-a din Legea nr. 141/1997 privind Codul vamal al
României;
b) bunurile realizate în regim de perfectionare
activă, potrivit prevederilor cap. VII, sectiunea a IV-a, art. 111 alin. (1)
lit. a) din Legea nr. 141/1997, de persoane impozabile cu sediul în România,
contractate cu beneficiari din străinătate si care din dispozitia acestora sunt
livrate în antrepozite vamale aflate pe teritoriul României;
c) introducerea în tară de bunuri plasate în regim
vamal suspensiv cu exonerarea totală de la plata drepturilor de import,
potrivit prevederilor Codului vamal al României;
d) introducerea de bunuri în zonele libere direct din
străinătate, în vederea simplei depozitări a acestora, fără întocmirea de
formalităti vamale;
e) introducerea de mărfuri în zonele libere direct din
străinătate, precum si operatiunile comerciale de vânzare-cumpărare a acestora
între diversi operatori în perimetrul zonelor libere si care ulterior acestor
operatiuni părăsesc în aceeasi stare teritoriul zonelor libere cu destinatie
externă, fără întocmirea de declaratii vamale;
f) prestările de servicii legate direct de
operatiunile prevăzute la lit. a)-e).
CAPITOLUL II
Persoane obligate la plata taxei pe valoarea adăugată
Art. 13. - (1) Taxa pe
valoarea adăugată datorată bugetului de stat se plăteste de către:
a) persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de
taxă pe valoarea adăugată, pentru operatiuni taxabile;
b) titularii operatiunilor de import de bunuri
efectuat direct, prin comisionari sau terte persoane juridice care actionează în
numele si din ordinul titularului operatiunii de import, indiferent dacă sunt
sau nu înregistrati ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată la organele
fiscale, cu exceptia importurilor scutite conform art. 10;
c) persoanele fizice, pentru bunurile introduse în
tară potrivit regulamentului vamal aplicabil acestora;
d) persoanele juridice sau persoanele fizice cu sediul ori cu domiciliul stabil în România, beneficiare ale prestărilor de servicii prevăzute la art. 7 alin. (1) lit. c), efectuate de prestatori cu sediul sau cu domiciliul în străinătate, cu exceptia celor scutite de taxa pe valoarea adăugată, indiferent dacă sunt sau nu înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată la organele fiscale.
(2) În situatia în care persoana care realizează operatiuni
taxabile nu are sediul sau domiciliul stabil în România, aceasta este obligată
să desemneze un reprezentant fiscal domiciliat în România, care se angajează să
îndeplinească obligatiile ce îi revin conform prevederilor prezentei legi.
(3) Beneficiarii prestărilor de servicii pentru care
locul prestării se consideră a fi în România, potrivit criteriilor de aplicare
teritorială stabilite la art. 7, sunt obligati la plata taxei pe valoarea
adăugată, dacă prestatorii din străinătate nu au îndeplinit obligatia
desemnării unui reprezentant fiscal domiciliat în România.
CAPITOLUL III
Faptul generator si exigibilitatea taxei pe valoarea
adăugată
Art. 14. - Faptul
generator al taxei pe valoarea adăugată ia nastere în momentul efectuării
livrării de bunuri si/sau în momentul prestării serviciilor, cu exceptiile
prevăzute de prezenta lege.
Art. 15. - Pentru operatiunile prevăzute mai jos
faptul generator al taxei pe valoarea adăugată ia nastere la:
a) data înregistrării declaratiei vamale, în cazul
bunurilor plasate în regim de import;
b) data primirii facturii externe pentru serviciile
contractate de persoane impozabile din România cu prestatori cu sediul sau
domiciliul în străinătate, pentru care locul prestării se consideră a fi în
România;
c) data plătii prestatorului extern, în cazul plătilor
efectuate fără factură pentru serviciile contractate de persoane impozabile din
România cu prestatori cu sediul sau domiciliul în străinătate, pentru care
locul prestării se consideră a fi în România;
d) data la care bunurile aflate într-un regim vamal
suspensiv sunt plasate în regim de import;
e) data stabilirii debitului pe bază de factură pentru
prestările de servicii care dau loc la decontări sau plăti succesive, acestea
fiind considerate că au fost efectuate în momentul expirării perioadelor
aferente acestor decontări sau plăti;
f) data vânzării bunurilor către beneficiari, în cazul
operatiunilor efectuate prin intermediari sau prin consignatie;
g) data emiterii documentelor în care se consemnează
preluarea de către persoane impozabile a unor bunuri achizitionate sau
fabricate de către acestea pentru a fi utilizate în scopuri care nu au legătură
cu activitatea economică desfăsurată de acestea sau pentru a fi puse la
dispozitie altor persoane fizice ori juridice în mod gratuit;
h) data documentelor prin care se confirmă prestarea
de către persoane impozabile a unor servicii în scopuri care nu au legătură cu
activitatea economică desfăsurată de acestea sau pentru alte persoane fizice
ori juridice în mod gratuit;
i) data colectării monedelor din masina pentru
mărfurile vândute prin masini automate;
j) termenele de plată a ratelor prevăzute în contracte
pentru operatiunile de leasing.
Art. 16. - (1) Exigibilitatea este dreptul
organului fiscal de a pretinde plătitorului de taxă pe valoarea adăugată, la o
anumită dată, plata taxei datorate bugetului de stat.
(2) Exigibilitatea ia
nastere concomitent cu faptul generator, cu exceptiile prevăzute de prezenta
lege.
(3) Pentru livrările de bunuri cu plata în rate
exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată intervine la data prevăzută pentru
plata ratelor.
(4) Exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată este
anticipată faptului generator atunci când:
a) factura fiscală este emisă înaintea efectuării
livrării bunurilor sau prestării serviciilor;
b) contravaloarea bunurilor sau a serviciilor se
încasează înaintea efectuării livrării bunurilor sau prestării serviciilor;
c) se încasează avansuri, cu exceptia avansurilor
acordate pentru:
1. plata importurilor si a datoriei vamale stabilite
potrivit legii;
2. realizarea productiei destinate exportului;
3. efectuarea de plăti în contul clientului;
4. livrări de bunuri si prestări de servicii scutite
de taxa pe valoarea adăugată.
(5) Pentru livrările de bunuri si/sau prestările de
servicii care se efectuează continuu - energie electrică, energie termică, gaze
naturale, apă, servicii telefonice si altele similare - exigibilitatea taxei pe
valoarea adăugată intervine la data stabilirii debitului beneficiarului pe bază
de factură fiscală sau alt document legal.
(6) Exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată aferente
avansurilor încasate de persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxă
pe valoarea adăugată, care au câstigat licitatii pentru efectuarea obiectivelor
finantate din credite acordate de organismele financiare internationale
statului român sau garantate de acesta, ia nastere la data facturării
situatiilor de lucrări.
(7) Exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată aferente
sumelor constituite drept garantie pentru acoperirea eventualelor reclamatii
privind calitatea lucrărilor de constructii-montaj ia nastere la data
încheierii procesului-verbal de receptie definitivă sau, după caz, la data
încasării sumelor, dacă încasarea este anterioară acestuia.
(8) Exigibilitatea taxei pe valoarea adăugată pentru
lucrările imobiliare intervine la data încasării avansurilor pe bază de
situatii de lucrări, dar antreprenorii pot să opteze pentru plata taxei pe
valoarea adăugată la data livrării, în conditii stabilite prin normele de
aplicare a prezentei legi.
Art. 17. - (1) Pentru livrările de masini industriale,
mijloace de transport destinate realizării de activităti productive, utilaje
tehnologice, instalatii, echipamente, aparate de măsură si control,
automatizări si produse de software, care au fost produse cu cel mult un an
înaintea vânzării si nu au fost niciodată utilizate, exigibilitatea taxei pe
valoarea adăugată se amână în următoarele conditii:
a) pe perioada de realizare a investitiei, până la
punerea în functiune a acesteia, respectiv până la data de 25 a lunii următoare
datei de punere în functiune a investitiei, dar nu mai mult de 12 luni de la
data începerii investitiei, când livrările respective se efectuează către
întreprinderile mici si mijlocii, astfel cum sunt definite în Legea nr.
133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privati pentru înfiintarea si
dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii, cu modificările ulterioare,
precum si către societătile comerciale cu capital majoritar privat, persoane
juridice române, persoanele fizice si asociatiile familiale autorizate conform
Decretului-lege nr. 54/1990 privind organizarea si desfăsurarea unor activităti
economice pe baza liberei initiative*), cu modificările ulterioare, care îsi au
sediul si îsi desfăsoară activitatea în zona defavorizată, în vederea
efectuării de investitii în zonele defavorizate;
b) pe perioada de realizare a investitiei, până la
punerea în functiune a acesteia, respectiv până pe data de 25 a lunii următoare
datei de punere în functiune a investitiei, dar nu mai mult de 30 de luni de la
data înregistrării statistice la Ministerul Economiei si Comertului, când
livrările respective se efectuează către persoane impozabile care realizează
investitii care se încadrează în prevederile Legii nr. 332/2001 privind promovarea
investitiilor directe cu impact semnificativ în economie.
(2) Amânarea exigibilitătii taxei pe valoarea adăugată
prevăzută la alin. (1) se realizează astfel:
a) beneficiarii prevăzuti la alin. (1) au obligatia să
achite în numele furnizorului taxa pe valoarea adăugată direct la bugetul
statului, la termenele prevăzute la alin. (1), sau să compenseze această taxă
cu taxa de rambursat rezultată din decontul lunii precedente depus la organele
fiscale.
Taxa pe valoarea adăugată achitată sau compensată devine
deductibilă si se înscrie în decontul de taxă pe valoarea adăugată din luna
respectivă. Cu suma achitată sau compensată se va diminua corespunzător datoria
fată de furnizor. În situatia în care beneficiarii nu achită sau nu compensează
taxa pe valoarea adăugată la termenele prevăzute la alin. (1), vor fi obligati
să plătească dobânzi si penalităti de întârziere în cuantumul stabilit pentru
neplata obligatiilor fată de bugetul de stat;
b) furnizorii vor înregistra ca taxă neexigibilă taxa
pe valoarea adăugată aferentă livrărilor prevăzute la alin. (1), pentru care nu
mai au obligatia de plată la bugetul de stat. În luna în care beneficiarii
achită sau compensează taxa pe valoarea adăugată respectivă, taxa devine
exigibilă, dar furnizorii îsi vor reduce corespunzător suma taxei colectate si
concomitent vor reduce datoria beneficiarilor consemnată în conturile de
clienti. Furnizorii nu vor fi obligati la plata de dobânzi si penalităti de
întârziere pentru neplata în termen de către beneficiari a sumelor reprezentând
taxa pe valoarea adăugată a cărei exigibilitate a fost amânată potrivit
prevederilor alin. (1).
(3) Atestarea dreptului de amânare a exigibilitătii
taxei pe valoarea adăugată se realizează în conditii stabilite prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(4) Prevederile prezentului articol se aplică numai în
conditiile în care beneficiarii livrărilor prevăzute la alin. (1) sunt
înregistrati ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată la organele fiscale.
*)
Decretul-lege nr. 54/1990 a fost abrogat prin Legea nr. 507/2002 privind
organizarea si desfăsurarea unor activităti economice de către persoane fizice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 6 august 2002
CAPITOLUL IV
SECTIUNEA 1
În interiorul tării
Art. 18. - (1) Baza de impozitare a taxei pe valoarea
adăugată este constituită din:copyrightdsc.net
a) pentru livrările de bunuri si/sau prestările de
servicii, altele decât cele prevăzute la lit. b) si c), din tot ceea ce
constituie contrapartida obtinută sau care urmează a fi obtinută de furnizor
ori prestator din partea cumpărătorului, beneficiarului sau a unui tert,
inclusiv subventiile direct legate de pretul acestor operatiuni, exclusiv taxa
pe valoarea adăugată;
b) preturile de achizitie sau, în lipsa acestora,
pretul de cost, determinat la momentul livrării/prestării, pentru operatiunile
prevăzute la art. 3 alin. (4) si la art. 4 alin. (3);
c) compensatia pentru operatiunile prevăzute la art. 3
alin. (3) lit. b) si la art. 4 alin. (2).
(2) Sunt cuprinse în baza de impozitare:
a) impozitele, taxele, dacă prin lege nu se prevede
altfel, exclusiv taxa pe valoarea adăugată;
b) cheltuieli accesorii cum ar fi: comisioanele,
cheltuielile de ambalare, transport si asigurare, decontate cumpărătorului sau
clientului.
(3) Nu se cuprind în baza de impozitare următoarele:
a) rabaturile, remizele, risturnele, sconturile si
alte reduceri de pret acordate de furnizori direct clientilor în vederea
stimulării vânzărilor, în conditiile prevăzute în contractele încheiate;
b) penalizările, precum si sumele reprezentând
dauneinterese stabilite prin hotărâre judecătorească definitivă, solicitate
pentru neîndeplinirea totală sau partială a obligatiilor contractuale;
c) dobânzile percepute pentru: plăti cu întârziere,
vânzări cu plata în rate, operatiuni de leasing;
d) sumele achitate de furnizor sau prestator în contul
clientului si care apoi se decontează acestuia;
e) ambalajele care circulă între furnizorii de marfă
si clienti, prin schimb, fără facturare.
(4) Baza de impozitare se reduce corespunzător:
a) în cazul refuzurilor totale sau partiale privind
cantitatea, preturile sau alte elemente cuprinse în facturi ori în alte
documente legal aprobate, precum si în cazul retururilor de până la 15% din
presa scrisă;
b) în situatia în care reducerile de pret prevăzute la
alin. (3) lit. a) sunt acordate conform contractelor încheiate după livrarea
bunurilor sau prestarea serviciilor;
c) în cazul în care
cumpărătorii returnează ambalajele în care s-a expediat marfa, pentru
ambalajele care circulă prin facturare.
SECTIUNEA a 2-a
La importul de bunuri
Art. 19. - (1) Pentru
bunurile importate baza de impozitare este constituită din valoarea în vamă,
determinată potrivit legii, la care se adaugă taxele vamale, comisionul vamal,
accizele si alte taxe datorate potrivit legii.
(2) Sunt cuprinse în baza de impozitare, în măsura în
care nu au fost cuprinse în baza de impozitare determinată potrivit alin. (1),
cheltuieli accesorii cum ar fi: comisioanele, cheltuielile de ambalare,
transport si asigurare care intervin după intrarea bunului în tară până la
primul loc de destinatie a bunurilor.
(3) Prin primul loc de destinatie se întelege
locul care figurează pe documentul de transport care însoteste bunurile la
intrarea în tară.
(4) Nu sunt cuprinse în baza de impozitare elementele
prevăzute la art. 18 alin. (3) lit. a)-c) si e).
(5) În cazul în care elementele care servesc la
determinarea bazei de impozitare la import sunt exprimate într-o valută
străină, cursul de schimb la care se face evaluarea este cel stabilit pentru
calculul valorii în vamă.
CAPITOLUL V
Cotele de impozitare si calculul taxei pe valoarea
adăugată
Art. 20. - (1) În România cota standard a taxei pe
valoarea adăugată este de 19% si se aplică operatiunilor impozabile, cu
exceptia celor scutite de taxa pe valoarea adăugată.
(2) Cota de taxă pe valoarea adăugată aplicabilă este
cea în vigoare la data la care ia nastere faptul generator al taxei pe valoarea
adăugată.
(3) Pentru cazurile în care exigibilitatea taxei pe
valoarea adăugată nu coincide cu faptul generator, prevăzute la art. 16 alin.
(3)-(6), se aplică cotele în vigoare la data la care taxa devine exigibilă.
Pentru operatiunile prevăzute la art. 16 alin. (4), în situatia modificării
cotelor, se va proceda la regularizare pentru a se aplica cotele în vigoare la
data la care ia nastere faptul generator al taxei pe valoarea adăugată.
Regularizarea se efectuează prin refacturarea integrală a contravalorii
livrărilor de bunuri si/sau prestărilor de servicii cu cotele în vigoare la data
la care ia nastere faptul generator si scăderea în cadrul aceleiasi facturi a
sumelor facturate anterior.
Art. 21. - (1) Taxa pe valoarea adăugată se calculează
prin aplicarea cotei standard asupra bazei de impozitare determinate în
conditiile stabilite în cap. IV.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), taxa pe
valoarea adăugată se calculează prin aplicarea cotei recalculate, determinată
potrivit metodologiei stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi,
asupra:
a) sumelor obtinute din vânzarea bunurilor
comercializate prin comertul cu amănuntul - magazine comerciale,
consignatii, unităti de alimentatie publică sau alte
unităti care au relatii directe cu populatia, ale căror preturi cuprind si taxa
pe valoarea adăugată;
b) sumelor obtinute din unele prestări de servicii -
transport, postă, telefon, telegraf si altele de aceeasi natură - ale căror
tarife practicate cuprind si taxa pe valoarea adăugată;
c) sumelor obtinute din vânzarea de bunuri pe bază de
licitatie, pe bază de evaluare sau de expertiză, precum si pentru alte situatii
similare;
d) compensatiei, pentru transferul dreptului de
proprietate a unor bunuri din patrimoniul persoanelor impozabile în domeniul
public, în conditiile prevăzute de legislatia referitoare la proprietatea publică
si regimul juridic al acesteia.
CAPITOLUL VI
Regimul deducerilor
Art. 22. - (1) Dreptul de deducere ia nastere în
momentul în care taxa pe valoarea adăugată deductibilă devine exigibilă.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), pentru
operatiunile prevăzute mai jos dreptul de deducere ia nastere:
a) la data plătii
efective sau, după caz, la data compensării cu taxa pe valoarea adăugată de
rambursat din decontul lunii precedente, pentru bunurile din import care
beneficiază de suspendarea plătii taxei pe valoarea adăugată în vamă, prevăzute
la art. 29 lit. D.c);
b) la data plătii efective sau, după caz, la data
compensării cu taxa pe valoarea adăugată de rambursat din decontul lunii
precedente, pentru operatiunile prevăzute la art. 17.
(3) Au dreptul la deducerea taxei pe valoarea adăugată
numai persoanele impozabile înregistrate la organele fiscale teritoriale ca
plătitori de taxă pe valoarea adăugată.
(4) Persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de
taxă pe valoarea adăugată au dreptul de deducere a taxei pe valoarea adăugată
aferente bunurilor si serviciilor destinate realizării de:
a) operatiuni taxabile;
b) livrări de bunuri si/sau prestări de servicii
scutite de taxa pe valoarea adăugată prevăzute la art. 11 alin. (1) si la art.
12;
c) actiuni de sponsorizare, publicitate, protocol,
precum si pentru alte actiuni prevăzute în legi, cu respectarea limitelor si
destinatiilor prevăzute în acestea;
d) operatiuni rezultând din activităti economice
prevăzute la art. 2 alin. (2), efectuate în străinătate, care ar da drept de
deducere dacă aceste operatiuni ar fi realizate în interiorul tării;
e) operatiuni prevăzute la art. 3 alin. (6) si (7),
dacă taxa pe valoarea adăugată ar fi aplicabilă transferului respectiv.
(5) Taxa pe valoarea adăugată prevăzută la alin. (4)
pe care persoana impozabilă are dreptul să o deducă este:
a) taxa pe valoarea adăugată datorată sau achitată,
aferentă bunurilor care i-au fost livrate sau urmează să îi fie livrate, si
pentru prestările de servicii care i-au fost prestate ori urmează să îi fie
prestate de către o altă persoană impozabilă înregistrată ca plătitor de taxă
pe valoarea adăugată;
b) taxa pe valoarea adăugată achitată, pentru bunurile
importate prevăzute la art. 29 lit. D.b);
c) taxa pe valoarea adăugată achitată sau compensată
cu taxa de rambursat din decontul lunii precedente, pentru bunurile din import
care beneficiază de suspendarea plătii taxei în vamă prevăzute la art. 29 lit.
D.c);
d) taxa pe valoarea adăugată evidentiată în decontul
privind taxa pe valoarea adăugată, pentru operatiunile prevăzute la art. 29
lit. D.d)-f);
e) taxa pe valoarea adăugată achitată de beneficiar în
numele furnizorului sau compensată cu taxa de rambursat din decontul lunii
precedente, pentru operatiunile prevăzute la art. 17.
(6) Bunurile si serviciile achizitionate pentru
realizarea operatiunilor prevăzute la alin. (4) cuprind materiile prime si
materialele, combustibilul si energia, piesele de schimb, obiectele de inventar
si de natura mijloacelor fixe, precum si alte bunuri si servicii ce urmează a
se reflecta în cheltuielile de productie, de investitii sau de circulatie, după
caz.
Art. 23. - (1) Dreptul de deducere a taxei pe valoarea
adăugată aferente bunurilor si/sau serviciilor care sunt utilizate de către o
persoană impozabilă pentru efectuarea atât de operatiuni ce dau drept de
deducere, cât si de operatiuni care nu dau drept de deducere se determină în
raport cu gradul de utilizare a bunurilor si/sau serviciilor respective la
realizarea operatiunilor care dau drept de deducere.
(2) Modul de determinare a gradului de utilizare a
bunurilor si/sau serviciilor la realizarea operatiunilor care dau drept de
deducere se stabileste prin normele de aplicare a prezentei legi.
Art. 24. - (1) Pentru exercitarea dreptului de
deducere a taxei pe valoarea adăugată orice persoană impozabilă trebuie să
justifice suma taxei cu următoarele documente:
a) pentru deducerea prevăzută la art. 22 alin. (5)
lit. a), cu facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, emise pe numele
său, de către persoane impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea
adăugată;
b) pentru deducerea prevăzută la art. 22 alin. (5)
lit. b), cu declaratia vamală de import sau actul constatator al organelor
vamale;
c) pentru deducerea prevăzută la art. 22 alin. (5)
lit. c), cu declaratia vamală emisă pe numele său si documentul care confirmă
achitarea taxei pe valoarea adăugată sau, în cazul compensării, decontul de
taxă pe valoarea adăugată aferent lunii precedente, din care rezultă taxa de
rambursat, si nota contabilă prin care s-a efectuat compensarea;
d) pentru deducerea prevăzută la art. 22 alin. (5)
lit. d), cu factura externă sau documentul care atestă plata prestatorului
extern, în cazul plătilor fără factură, si nota contabilă în care se
consemnează taxa pe valoarea adăugată aferentă operatiunilor respective, atât
ca taxă colectată, cât si ca taxă deductibilă;
e) pentru deducerea prevăzută la art. 22 alin. (5)
lit. e), cu facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, emise pe numele
său de către persoane impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea
adăugată, si documentul care confirmă achitarea taxei pe valoarea adăugată sau,
în cazul compensării, decontul privind taxa pe valoarea adăugată aferent lunii
precedente, din care rezultă taxa de rambursat, si nota contabilă prin care s-a
efectuat compensarea.
(2) Nu poate fi dedusă taxa pe valoarea adăugată
aferentă intrărilor referitoare la:
a) operatiuni care nu au legătură cu activitatea
economică a persoanelor impozabile;
b) bunuri/servicii achizitionate de
furnizori/prestatori în contul clientilor si care apoi se decontează acestora;
c) servicii de transport, hoteliere, alimentatie
publică si altele de aceeasi natură, prestate pentru persoane impozabile care
desfăsoară activitate de intermediere în turism;
d) băuturi alcoolice si produse din tutun destinate
actiunilor de protocol;
e) bunurile lipsă sau depreciate calitativ în timpul
transportului, neimputabile, pe baza documentelor întocmite pentru
predarea-primirea bunurilor de la transportator si pentru înregistrarea lor în
gestiunea persoanei impozabile.
(3) Taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor si
serviciilor achizitionate, destinate realizării obiectivelor proprii de
investitii, stocurilor de produse cu destinatie specială finantate din sumele
încasate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale de către persoane
impozabile înregistrate la organele fiscale ca plătitori de taxă pe valoarea
adăugată, se deduce potrivit prevederilor art. 22. Cu taxa pe valoarea adăugată
dedusă pentru realizarea obiectivelor proprii de investitii se vor reîntregi în
mod obligatoriu disponibilitătile de investitii. Sumele deduse în cursul anului
fiscal pentru obiectivele proprii de investitii pot fi utilizate numai pentru
plăti aferente aceluiasi obiectiv de investitii pentru care s-au primit
alocatiile de la bugetul de stat sau bugetele locale. La încheierea
exercitiului financiar sumele deduse si neutilizate se virează la bugetul de
stat sau la bugetele locale în conturile si la termenele stabilite prin normele
metodologice anuale privind încheierea exercitiului financiar-bugetar si
financiar-contabil, emise de Ministerul Finantelor Publice. Unitătile care au
la finele anului fiscal taxă de rambursat, rezultată din decontul de taxă pe
valoarea adăugată, pot compensa această taxă cu sumele deduse si neutilizate
datorate bugetului de stat sau bugetelor locale pentru operatiunile prevăzute
în acest alineat.
Art. 25. - (1) Dreptul de deducere se exercită lunar
prin scăderea taxei deductibile din suma reprezentând taxa pe valoarea adăugată
facturată pentru bunurile livrate si/sau serviciile prestate, denumită taxa
colectată.
(2) Exercitarea dreptului de deducere nu se face
pentru fiecare operatiune, ci pentru ansamblul operatiunilor realizate în
cursul unei luni.
(3) Taxa pe valoarea adăugată datorată bugetului de
stat se stabileste lunar pe bază de deconturi ale plătitorilor de taxă pe
valoarea adăugată, ca diferentă între taxa colectată si taxa dedusă potrivit
legii. În situatia în care taxa dedusă potrivit legii este mai mare decât taxa
colectată, rezultă taxa de rambursat, iar în situatia în care taxa colectată
este mai mare decât taxa dedusă potrivit legii, rezultă taxa de plată la
bugetul de stat.
Art. 26. - (1) Taxa de rambursat pentru luna de
raportare stabilită prin decontul de taxă pe valoarea adăugată conform art. 25
alin. (3) se regularizează în ordinea următoare:
a) prin compensarea efectuată de persoana impozabilă
în limita taxei rămase de plată rezultate din decontul lunii anterioare sau din
deconturile lunilor următoare, după caz, fără avizul organului fiscal, la
întocmirea decontului de taxă pe valoarea adăugată;
b)*) prin compensarea efectuată de organele fiscale la
cerere sau din oficiu, după caz, cu obligatii datorate si neachitate către
bugetul de stat, obligatii datorate la fondul de risc pentru garantii de stat
pentru împrumuturi externe, inclusiv dobânzile si penalitătile de orice fel
aferente acestora;
c)*) prin compensarea efectuată de organele fiscale la
cerere sau din oficiu, după caz, cu obligatii datorate si neachitate către
bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul fondului de asigurări sociale de
sănătate, bugetul asigurărilor pentru somaj, bugetele locale, inclusiv
dobânzile si penalitătile de orice fel aferente acestora. Ordonatorii de
credite care răspund prin lege de colectarea veniturilor respective vor
comunica lunar la organele fiscale teritoriale datoriile pe care le au agentii
economici fată de aceste bugete si/sau fonduri;
d) rambursarea efectuată de organele fiscale.
(2) Taxa de plată stabilită prin decontul de taxă pe
valoarea adăugată conform art. 25 alin. (3) se achită bugetului de stat la
termenul prevăzut la art. 29 lit. D.a).
Art. 27. - (1) Persoanele impozabile pot solicita ori
rambursarea cu control anticipat, ori rambursarea cu control ulterior a
diferentei de taxă rămase după compensarea efectuată conform art. 26 alin. (1).
(2) Rambursarea cu control anticipat se efectuează de
organele fiscale teritoriale în termen de 30 de zile lucrătoare de la data
depunerii cererii de rambursare, pe baza verificărilor efectuate de organele de
control fiscal.
(3) Rambursarea cu control ulterior se efectuează de
organele fiscale teritoriale în termen de 15 zile lucrătoare de la data
depunerii cererii de rambursare, pentru persoanele impozabile care se
încadrează în conditiile stabilite prin normele de aplicare a prezentei legi,
cu verificarea ulterioară efectuată de organele de control fiscal în termen de
maximum 1 an de la data rambursării efective. Dacă se dovedeste că suma rambursată
este gresită, organele fiscale pot solicita restituirea sumei respective în
conformitate cu prevederile pentru taxa pe valoarea adăugată neplătită.
(4) Rambursarea taxei pe valoarea adăugată poate fi
solicitată lunar.
Art. 28. - Prin normele de aplicare a prezentei legi
se stabilesc conditiile în care, pentru rambursările de taxă pe valoarea
adăugată, organele de control fiscal ale Ministerului Finantelor Publice pot
solicita constituirea de garantii personale sau solidare, în conditiile legii.
*)
Literele b) si c) au fost modificate prin Ordonanta Guvernului nr. 86/2003,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 31 august
2003
CAPITOLUL VII
Obligatiile plătitorilor de taxă pe valoarea adăugată
Art. 29. - Persoanele impozabile care realizează
operatiuni taxabile si/sau operatiuni scutite cu drept de deducere au
următoarele obligatii:
A. Cu privire la înregistrarea la organele fiscale:
a) la începerea activitătii, precum si în cazurile si
în conditiile stabilite prin prezenta lege, persoanele impozabile sunt obligate
să se înregistreze ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată, urmând
procedurile privind înregistrarea fiscală a plătitorilor de impozite si taxe;
b) să solicite organului fiscal scoaterea din evidentă ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată, în caz de încetare a activitătii, în termen de 15 zile de la data actului legal în care se consemnează situatia respectivă.
B. Cu privire la întocmirea documentelor:
a) să consemneze livrările de bunuri si/sau prestările
de servicii în facturi fiscale sau în alte documente legal aprobate si să
completeze în mod obligatoriu următoarele date: denumirea, adresa si codul
fiscal ale furnizorului/prestatorului si, după caz, ale beneficiarului, data
emiterii, denumirea bunurilor livrate si/sau a serviciilor prestate,
cantitătile, după caz, pretul unitar, valoarea bunurilor/serviciilor fără taxă
pe valoarea adăugată, suma taxei pe valoarea adăugată.
Pentru livrări de bunuri sau prestări de servicii cu
valoarea taxei pe valoarea adăugată mai mare de 50 milioane lei inclusiv, la
aceste documente se anexează si copia de pe documentul legal care atestă
calitatea de plătitor de taxă pe valoarea adăugată;
b) persoanele impozabile plătitoare de taxă pe
valoarea adăugată sunt obligate să solicite de la furnizori/prestatori facturi
fiscale ori documente legal aprobate si să verifice întocmirea corectă a
acestora, iar pentru operatiunile cu o valoare a taxei pe valoarea adăugată mai
mare de 50 milioane lei sunt obligate să solicite si copia de pe documentul
legal care atestă calitatea de plătitor de taxă pe valoarea adăugată a
furnizorului/prestatorului. Primirea si înregistrarea în contabilitate de
facturi fiscale sau alte documente legal aprobate care nu contin datele
prevăzute a fi completate în mod obligatoriu la lit. a), precum si lipsa copiei
de pe documentul legal care atestă calitatea de plătitor de taxă pe valoarea
adăugată a furnizorului/prestatorului în cazul cumpărărilor cu o valoare a
taxei pe valoarea adăugată mai mare de 50 milioane lei inclusiv,
determină
pierderea dreptului de deducere a taxei pe valoarea adăugată aferente;
c) persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de
taxă pe valoarea adăugată nu au obligatia să emită facturi fiscale în cazul
următoarelor operatiuni:
1. transport cu taximetre, precum si transport de
persoane pe bază de bilete de călătorie si abonamente;
2. vânzări de bunuri si/sau prestări de servicii
consemnate în documente specifice aprobate prin acte normative în vigoare;
3. vânzări de bunuri si/sau prestări de servicii
pentru populatie pe bază de documente fără nominalizări privind cumpărătorul.
La cererea cumpărătorilor, furnizorii/prestatorii pot să emită facturi fiscale
pe care vor înscrie: suma încasată, numărul si data documentului prin care s-a efectuat
plata de către beneficiar;
d) importatorii sunt obligati să întocmească
declaratia vamală de import, direct sau prin reprezentanti autorizati, să
determine baza de impozitare pentru bunurile importate potrivit art. 19 si să
calculeze taxa pe valoarea adăugată datorată bugetului de stat.
C. Cu privire la evidenta operatiunilor:
a) să tină evidenta contabilă potrivit legii, astfel
încât să poată determina baza de impozitare si taxa pe valoarea adăugată
colectată pentru livrările de bunuri si/sau prestările de servicii efectuate,
precum si cea deductibilă aferentă intrărilor;
b) să asigure conditiile necesare pentru emiterea
documentelor, prelucrarea informatiilor si conducerea evidentelor prevăzute de
reglementările în domeniul taxei pe valoarea adăugată;
c) să întocmească si să depună lunar la organul
fiscal, până la data de 25 a lunii următoare inclusiv, decontul privind taxa pe
valoarea adăugată, potrivit modelului stabilit de Ministerul Finantelor
Publice;
d) să furnizeze organelor fiscale toate justificările
necesare în vederea stabilirii operatiunilor realizate atât la sediul
principal, cât si la subunităti;
e) să contabilizeze
distinct veniturile si cheltuielile rezultate din operatiunile asocierilor în
participatiune. Drepturile si obligatiile legale privind taxa pe valoarea
adăugată revin asociatului care contabilizează veniturile si cheltuielile
potrivit contractului încheiat între părti. La sfârsitul perioadei de raportare
veniturile si cheltuielile, înregistrate pe naturi, se transmit pe bază de
decont fiecărui asociat, în vederea înregistrării acestora în contabilitatea
proprie. Sumele decontate între părti fără respectarea acestor prevederi se
supun taxei pe valoarea adăugată în cotele prevăzute de lege.
D. Cu privire la plata taxei pe valoarea adăugată:
a) să achite taxa pe valoarea adăugată datorată,
potrivit decontului întocmit lunar, până la data de 25 a lunii următoare
inclusiv;
b) să achite taxa pe valoarea adăugată, aferentă
bunurilor plasate în regim de import, la organul vamal, cu exceptia
operatiunilor de import scutite de taxa pe valoarea adăugată;
c) prin derogare de la prevederile lit. b), se
suspendă plata taxei pe valoarea adăugată la organele vamale pentru:
1. masinile industriale, mijloacele de transport
destinate realizării de activităti productive, utilajele tehnologice,
instalatiile, echipamentele, aparatele de măsură si control, automatizări, care
au fost produse cu cel mult un an înainte de intrarea lor în tară si nu au fost
niciodată utilizate, importate de către întreprinderile mici si mijlocii astfel
cum sunt definite în Legea nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor
privati pentru înfiintarea si dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii, în
vederea realizării de investitii, pe perioada de realizare a investitiei, până
la punerea în functiune a acesteia, dar nu mai mult de 12 luni de la data
începerii investitiei;
2. masinile industriale, utilajele tehnologice,
instalatiile, echipamentele, aparatele de măsură si control, automatizări,
mijloace de transport destinate realizării de activităti productive, care au
fost produse cu cel mult un an înainte de intrarea lor în tară si nu au fost
niciodată utilizate, importate de către societătile comerciale cu capital
majoritar privat, persoane juridice române, precum si de către persoanele
fizice si asociatiile familiale, autorizate conform Decretului-lege nr.
54/1990, cu modificările ulterioare, care îsi au sediul si îsi desfăsoară
activitatea în zona defavorizată, în vederea efectuării de investitii în zonele
defavorizate, pe perioada de realizare a investitiei, până la punerea în
functiune a acesteia, dar nu mai mult de 12 luni de la data începerii
investitiei;
3. masinile industriale, utilajele tehnologice,
instalatiile, echipamentele, aparatele de măsură si control, automatizări,
mijloace de transport destinate realizării de activităti productive, care au
fost produse cu cel mult un an înainte de intrarea lor în tară si nu au fost
niciodată utilizate, importate de către persoane impozabile care realizează
investitii care se încadrează în prevederile Legii nr. 332/2001 privind
promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ în economie, pe
perioada de realizare a investitiei, până la punerea în functiune a acesteia,
dar nu mai mult de 30 de luni de la data înregistrării statistice la Ministerul
Economiei si Comertului; masinile industriale, utilajele, instalatiile si
echipamentele care se importă în vederea efectuării si derulării investitiilor
prin care se realizează o unitate productivă nouă, se dezvoltă capacitătile
existente sau se retehnologizează fabrici, sectii, ateliere, precum si masinile
agricole si mijloacele de transport destinate realizării de activităti
productive, pe termen de 120 de zile de la data efectuării importului. De
asemenea, se suspendă plata taxei pe valoarea adăugată la organele vamale, pe
termen de 60 de zile, pentru materiile prime care nu se produc în tară sau sunt
deficitare, importate în vederea realizării obiectului de activitate. Atestarea
dreptului de a beneficia de suspendarea plătii taxei pe valoarea adăugată în
vamă pentru importurile prevăzute la pct. 1, 2, 3 si 4 se face în conditii
stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice;
d) taxa pe valoarea adăugată aferentă operatiunilor de
leasing contractate cu locatori/finantatori din străinătate se achită de către
persoanele care nu sunt înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată,
indiferent de statutul lor juridic, pe data de 25 a lunii următoare celei în
care este prevăzută prin contract data de plată a ratelor si/sau pe data de 25
a lunii următoare celei în care au avut loc plăti de avansuri. Persoanele
impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe valoarea adăugată vor evidentia
taxa aferentă acestor operatiuni, atât ca taxă colectată, cât si ca taxă deductibilă,
în decontul privind taxa pe valoarea
adăugată întocmit pentru luna în care este prevăzută
prin contract data pentru plata ratelor si/sau luna în care au loc plăti de
avansuri. Dacă la expirarea contractului de leasing bunurile care au făcut
obiectul acestuia trec în proprietatea beneficiarului, taxa pe valoarea
adăugată datorată pentru valoarea la care se face transferul dreptului de
proprietate asupra bunurilor respective se achită la organele vamale;
e) taxa pe valoarea adăugată aferentă serviciilor
contractate de beneficiari din România cu prestatori cu sediul sau cu
domiciliul în străinătate, pentru care locul prestării se consideră a fi în
România, potrivit art. 7 lit. c), exclusiv operatiunile de leasing contractate
cu locatori/finantatori din străinătate, care sunt reglementate la lit. d), se
achită de către persoanele care nu sunt înregistrate ca plătitori de taxă pe
valoarea adăugată, indiferent de statutul lor juridic, pe data de 25 a lunii
următoare celei în care a fost primită factura externă sau pe data de 25 a
lunii următoare celei în care a fost efectuată o plată fără factură către
prestatorul extern. În cazul persoanelor înregistrate ca plătitori de taxă pe
valoarea adăugată, taxa aferentă acestor operatiuni se consemnează în decontul privind
taxa pe valoarea adăugată, atât ca taxă colectată, cât si ca taxă deductibilă,
în luna în care a fost primită factura externă sau a fost efectuată o plată
fără factură către prestatorul extern;
f) prevederile lit. e) se aplică si serviciilor contractate
de beneficiari din România cu prestatori cu sediul sau cu domiciliul în
străinătate pentru care locul prestării se consideră a fi în România, potrivit
art. 7 lit. a), b) si d), în situatia în care prestatorul extern nu si-a
desemnat un reprezentant fiscal în România;
g) să achite taxa datorată bugetului de stat, anterior
datei depunerii cererii la organul fiscal pentru scoaterea din evidentă ca
plătitor de taxă pe valoarea adăugată, în caz de încetare a activitătii;
h) în cazul persoanelor impozabile înregistrate ca
plătitori de taxă pe valoarea adăugată, dacă din decontul privind taxa pe
valoarea adăugată din luna precedentă rezultă taxa de rambursat, acestea au
dreptul să compenseze această sumă cu suma datorată potrivit prevederilor lit.
c).
CAPITOLUL VIII
Dispozitii finale
Art. 30. - Modelul si
continutul formularelor de facturi fiscale sau alte documente legal aprobate,
jurnale pentru cumpărări, jurnale pentru vânzări, borderouri zilnice de
vânzare/încasare si alte documente necesare în vederea aplicării prevederilor
prezentei legi se stabilesc de Ministerul Finantelor Publice si sunt
obligatorii pentru plătitorii de taxă pe valoarea adăugată.
Art. 31. - (1) Corectarea taxei pe valoarea adăugată
determinate în mod eronat, înscrisă în facturi fiscale sau alte documente legal
aprobate, de persoanele impozabile înregistrate ca plătitori de taxă pe
valoarea adăugată, se va efectua astfel:
a) în cazul în care documentul nu a fost transmis
către beneficiar, acesta se anulează si se emite un nou document;
b) în cazul în care documentul a fost transmis
beneficiarului, corectarea erorilor se efectuează prin emiterea unui nou
document cu valorile înscrise cu semnul minus, în care se va mentiona numărul
documentului corectat si concomitent se emite un nou document corect.
Documentele respective se vor înregistra în jurnalul de vânzări, respectiv de
cumpărări, si vor fi preluate în deconturile întocmite de furnizor si,
respectiv, de beneficiar pentru luna în care a avut loc corectarea.
(2) Reducerea bazei de impozitare prevăzută la art. 18
alin. (4) se realizează prin emiterea de către furnizorii de bunuri si/sau
prestatorii de servicii a unor noi documente cu valorile înscrise cu semnul
minus, care vor fi transmise si beneficiarului. Documentele respective se vor
înregistra în jurnalul de vânzări, respectiv de cumpărări, si vor fi preluate
în deconturile întocmite de furnizor si, respectiv, de beneficiar pentru luna
în care s-a efectuat reducerea.
Art. 32. - (1) Organele de control fiscal au dreptul
să efectueze verificări si investigatii la persoanele obligate la plata taxei
pe valoarea adăugată, privind respectarea prezentei legi, inclusiv asupra
înregistrărilor contabile. În acest scop persoanele impozabile au obligatia să
prezinte evidentele si documentele aferente.
(2) În situatia în care, în urma verificării
efectuate, rezultă erori sau abateri de la normele legale, organele de control
fiscal au obligatia de a stabili cuantumul taxei pe valoarea adăugată
deductibile si facturate.
(3) În cazul în care facturile fiscale, evidentele
contabile sau datele necesare pentru calcularea bazei de impozitare lipsesc ori
sunt incomplete în ceea ce priveste cantitătile, preturile si/sau tarifele
practicate pentru livrări de bunuri si/sau prestări de servicii, organele de control
fiscal vor proceda la impozitare prin estimare.
Art. 33. - Pentru neplata integrală sau a unei
diferente din taxa pe valoarea adăugată în termenul stabilit, persoanele
impozabile datorează majorări de întârziere si penalităti de întârziere
calculate conform legislatiei privind calculul si plata sumelor datorate pentru
neachitarea la termen a impozitelor si taxelor.
Art. 34. - Actele de control emise de organele de
specialitate ale Ministerului Finantelor Publice pentru constatarea
obligatiilor de plată privind taxa pe valoarea adăugată constituie titluri de
creantă, care devin titluri executorii în conditiile legii.
Art. 35. - (1) Nerespectarea prevederilor art. 29 si
30 se sanctionează conform Legii nr. 87/1994 pentru combaterea evaziunii
fiscale.
(2) Depunerea cu întârziere a decontului de taxă pe
valoarea adăugată se sanctionează conform prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 68/1997 privind procedura de întocmire si depunere a declaratiilor de
impozite si taxe, aprobată si modificată prin Legea nr. 73/1998, republicată,
cu modificările si completările ulterioare.
Art. 36. - Determinarea, cu rea-credintă, de către
persoane impozabile a sumei taxei pe valoarea adăugată de rambursat si
obtinerea nelegală, în acest fel, a unor sume de bani de la organele fiscale
constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 1 an la 7 ani.
Art. 37. - Solutionarea contestatiilor asupra sumelor
privind taxa pe valoarea adăugată, constatate si aplicate prin actele de
control sau de impunere ale organelor Ministerului Finantelor Publice, se face
conform prevederilor legale în vigoare.
Art. 38. - Pentru aplicarea unitară a prevederilor
legale privind taxa pe valoarea adăugată se constituie în cadrul Ministerului
Finantelor Publice Comisia centrală fiscală, condusă de secretarul de stat cu
atributii în domeniul politicii si legislatiei fiscale. Componenta si
atributiile comisiei se aprobă prin ordin al ministrului finantelor publice.
Deciziile Comisiei centrale fiscale se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
Art. 39. - În termen de 15 zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi Guvernul, la propunerea Ministerului Finantelor
Publice, va aproba normele de aplicare a dispozitiilor acesteia.
Art. 40. - Prezenta lege intră în vigoare la data de 1
iunie 2002, cu exceptia prevederilor art. 27 alin. (2) care intră în vigoare la
data de 1 octombrie 2002. Pe data intrării în vigoare a prezentei legi se
abrogă:
a) Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 17/2000
privind taxa pe valoarea adăugată, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 113 din 15 martie 2000, aprobată si modificată prin Legea nr.
547/2001;
b) prevederile art. 5 referitoare la scutirea de taxă
pe valoarea adăugată din Legea nr. 103/1992 privind dreptul exclusiv al
cultelor religioase pentru producerea obiectelor de cult, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 1 octombrie 1992, cu
modificările ulterioare;
c) prevederile referitoare la scutirea de taxa pe
valoarea adăugată ale art. 42 alin. (1) pentru sursele de finantare prevăzute
la art. 33 alin. (1) lit. c) din Legea partidelor politice nr. 27/1996,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 87 din 29 aprilie
1996, cu modificările ulterioare;
d) prevederile art. 37 liniutele 3 si 4 din Ordonanta
Guvernului nr. 30/1995 privind regimul de concesionare a construirii si
exploatării unor tronsoane de căi de comunicatii terestre - autostrăzi si căi
ferate, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 203 din 1
septembrie 1995, aprobată si modificată prin Legea nr. 136/1996, cu
modificările ulterioare;
e) prevederile art. 173 alin. (3) din Legea
învătământului nr. 84/1995, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 606 din 10 decembrie 1999, cu modificările ulterioare;
f) prevederile art. 4 alin. 2 referitoare la taxa pe
valoarea adăugată din Legea nr. 118/1996 privind constituirea si utilizarea
Fondului special al drumurilor publice, republicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 150 din 15 aprilie 1998, cu modificările ulterioare;
g) prevederile art. 4 alin. (2) referitoare la
scutirea de taxa pe valoarea adăugată din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
43/1997 pentru întocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor
credite si dobânzi clasificate în categoria lapierdere” la Banca Agricolă -
S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 153 din 14
iulie 1997, aprobată si modificată prin Legea nr. 166/1998, cu modificările
ulterioare;
h) prevederile art. 3 lit. a), art. 4 si art. 5 alin.
1 din Ordonanta Guvernului nr. 8/1998 privind constituirea Fondului special
pentru promovarea si dezvoltarea turismului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 40 din 30 ianuarie 1998, aprobată si modificată prin
Legea nr. 23/2000, cu modificările ulterioare;
i) prevederile art. 7 din Ordonanta Guvernului nr.
116/1998 privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport
maritim international, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 326 din
29 august 1998, cu modificările ulterioare;
j) prevederile art. 6 alin. (1) lit. a) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 24/1998 privind regimul zonelor defavorizate,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 8 noiembrie
1999, cu modificările ulterioare;
k) prevederile art. 76 referitoare la scutirea de taxa
pe valoarea adăugată din Legea educatiei fizice si sportului nr. 69/2000,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000,
cu modificările ulterioare;
l) prevederile art. 26 alin. (2) referitoare la
scutirea de taxa pe valoarea adăugată din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active bancare, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 482 din 15 decembrie 1998, aprobată si
modificată prin , cu modificările si completările ulterioare;
m) prevederile art. 21 1 si 21 4 din Legea
nr. 133/1999 privind stimularea întreprinzătorilor privati pentru înfiintarea
si dezvoltarea întreprinderilor mici si mijlocii, astfel cum a fost modificată
si completată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 297/2000, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2001,
aprobată si modificată prin Legea nr. 415/2001;
n) prevederile art. 2 lit. e) din Ordonanta Guvernului
nr. 14/1995 privind unele măsuri pentru stimularea realizării de obiective
complexe si a productiei cu ciclu lung de fabricatie, destinate exportului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 26 din 3 februarie
1995, aprobată prin Legea nr. 70/1995, cu modificările ulterioare;
o) prevederile art. 12 alin. (2) din Legea nr.
332/2001 privind promovarea investitiilor directe cu impact semnificativ în
economie, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 356 din 3
iulie 2001.
ANEXĂ
LISTA
activitătilor la care se referă art. 2 alin. (5)
1. Telecomunicatii
2. Furnizarea de apă, gaze, energie electrică, energie
termică si agent frigorific
3. Transportul de bunuri
4. Serviciile prestate de porturi si aeroporturi
5. Transportul de pasageri
6. Livrarea de bunuri noi produse pentru vânzare
7. Activitatea târgurilor si expozitiilor comerciale
8. Depozitarea
9. Activitătile organelor de publicitate comercială
10. Activitătile agentiilor de călătorie
11. Activitatea magazinelor pentru personal.