MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 293 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 5 aprilie 2004
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
342.
- Hotărâre pentru aprobarea Acordului de cooperare stiintifică, tehnologică
si mediu dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Socialiste Vietnam,
semnat la Bucuresti la 13 septembrie 1999, modificat prin schimb de note
verbale transmise de Ministerul Afacerilor Externe al României la 5 iulie 2002
si, respectiv, de Ambasada Republicii Socialiste Vietnam la Bucuresti la 17
iulie 2002
Acord de cooperare
stiintifică, tehnologică si mediu între Guvernul României si Guvernul
Republicii Socialiste Vietnam
343.
- Hotărâre privind furnizarea informatiilor referitoare la consumul de
carburant si emisiile de CO2 ale autoturismelor noi, destinate
cumpărătorilor la comercializare
362.
- Hotărâre privind trecerea din domeniul public al statului în domeniul
privat al statului a unor constructii aflate în administrarea Ministerului
Administratiei si Internelor
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
3.297.
- Ordin al ministrului educatiei, cercetării si tineretului privind
Metodologia de organizare si desfăsurare a concursului pentru functiile de
director si director adjunct la unitătile de învătământ preuniversitar
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea Acordului de cooperare
stiintifică, tehnologică si mediu dintre Guvernul României si Guvernul Republicii
Socialiste Vietnam, semnat la Bucuresti
la 13 septembrie 1999, modificat prin schimb de note verbale transmise
de Ministerul Afacerilor Externe al României la 5 iulie 2002 si, respectiv, de
Ambasada Republicii Socialiste Vietnam la Bucuresti la 17 iulie 2002
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al art. 20 din Legea nr.
590/2003 privind tratatele,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă Acordul de cooperare stiintifică, tehnologică si mediu dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Socialiste Vietnam, semnat la Bucuresti la 13
septembrie 1999, modificat prin schimb de note verbale transmise de Ministerul
Afacerilor Externe al României la 5 iulie 2002 si, respectiv, de Ambasada
Republicii Socialiste Vietnam la Bucuresti la 17 iulie 2002.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
educatiei si cercetării,
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 18 martie 2004.
Nr. 342.
ACORD
de
cooperare stiintifică, tehnologică si mediu între Guvernul României si Guvernul
Republicii Socialiste Vietnam
Guvernul României
si Guvernul Republicii Socialiste Vietnam, denumite în cele ce urmează părti,
luând în
considerare relatiile de prietenie care există între cele două tări,
apreciind rolul
important al stiintei, tehnologiei si mediului pentru dezvoltarea economică a
celor două tări,
dorind să
întărească cooperarea dintre cele două tări în domeniul stiintific, tehnologic
si al mediului,
au convenit cele ce urmează:
ARTICOLUL 1
Părtile vor
dezvolta cooperarea dintre cele două tări în domeniul stiintei, tehnologiei si
mediului pe bază de egalitate si avantaj reciproc, conform prevederilor
prezentului acord, ale legislatiei si reglementărilor în vigoare din fiecare
tară.
ARTICOLUL 2
Cooperarea dintre
cele două tări se va realiza conform celor ce urmează:
1. realizarea în
comun de programe de cercetare-dezvoltare si de alte activităti comune în
domeniul stiintei, tehnologiei si mediului, inclusiv schimb de rezultate
obtinute, precum si schimb de oameni de stiintă, experti si cercetători care
vor participa la realizarea acestor activităti;
2. organizarea si
participarea la conferinte, simpozioane, cursuri si expozitii stiintifice etc.;
3. schimb de
informatii si de documentatie în domeniul stiintific, tehnologic si al
mediului;
4. utilizarea în
comun a echipamentelor si materialelor dedicate cercetării stiintifice;
5. alte forme de
cooperare ce pot fi convenite între părti.
ARTICOLUL 3
1. În scopul
aplicării prezentului acord, al realizării coordonării si al urmăririi
programelor convenite (art. 4), părtile vor constitui o comisie mixtă
româno-vietnameză de cooperare în stiintă, tehnologie si mediu, prezidată de
cei 2 reprezentanti de drept ai celor două guverne.
2. Componenta
comisiei române si a comisiei vietnameze pentru comisia mixtă va fi stabilită
de fiecare parte conform procedurilor din fiecare tară.
3. Pentru a
asigura relatiile directe si permanente stipulate în prezentul acord, părtile
pot să desemneze câte un reprezentant de drept, la Bucuresti si la Hanoi, din
cadrul membrilor comisiei mixte, care va fi numit secretarul comisiei.
4. Sesiunile
comisiei mixte vor avea loc periodic. Data si locul tinerii comisiei mixte vor
fi convenite de fiecare dată si communicate pe canale diplomatice.
ARTICOLUL 4
Lista domeniilor
de cooperare va fi convenită de comisia mixtă în programul de lucru. Părtile
vor încuraja semnarea de acorduri în scopul dezvoltării cooperării pe termen
lung între institutii de stat, institute de cercetare, asociatii stiintifice,
universităti si alte centre de cercetare (denumite în continuare parteneri
de cooperare).
Acordurile
sus-mentionate vor cuprinde:
1. obiectivele si
continutul cooperării, numele partenerilor de cooperare participanti si care
sunt responsabili pentru realizarea programelor comune;
2. finantarea
necesară cooperării pentru fiecare dintre partenerii de cooperare;
3. modul de
utilizare a rezultatelor obtinute din cooperare.
ARTICOLUL 5
Cheltuielile
pentru schimbul de experti, oameni de stiintă si alti specialisti, care rezultă
din aplicarea prezentului acord, vor fi acoperite după cum urmează:
Partea
trimitătoare va suporta cheltuielile de transport international între
capitalele celor două tări; partea primitoare va suporta cheltuielile de masă,
cazare, transport pe teritoriul tării gazdă, cheltuielile medicale în caz de
urgente, conform reglementărilor în vigoare din fiecare tară.
Cheltuielile
privind cercetarea stiintifică, prototipul, studiul comun si alte rezultate ale
cooperării care vor fi realizate de expertii trimisi de fiecare parte vor fi
precizate o dată cu aprobarea proiectelor comune în stiintă, tehnologie si
mediu.
ARTICOLUL 6
Informatiile
stiintifice, tehnologice si de mediu care provin din activitătile de cercetare
ce se desfăsoară în cadrul prezentului acord, în afara documentelor cu caracter
confidential, pot fi difuzate în comunitatea stiintifică mondială conform
întelegerilor dintre partenerii de cooperare si respectând reglementările în
vigoare din fiecare tară.
Oamenii de
stiintă, expertii si organizatiile dintr-o tară tertă sau din organizatii
internationale pot fi invitati să participe la proiectele si programele din
cadrul prezentului acord, cu consimtământul tuturor părtilor. În principiu, cheltuielile
privind această participare vor fi acoperite de tara tertă, dacă nu se
precizează altfel.
ARTICOLUL 7
În scopul
asigurării celor mai bune conditii privind cooperarea în cadrul prezentului
acord, conform legislatiei sale, fiecare parte va lua toate măsurile necesare
în scopul:
1. încurajării si
facilitării pe cât posibil a transmiterii si transportului de echipamente si
materiale pe teritoriul părtilor;
2. încurajării si
facilitării pe cât posibil a accesului liber la informatiile si documentatia
necesare realizării cooperării, intrării si deplasării pe teritoriul tării
gazde, conform programului de lucru stabilit în cadrul celor stipulate în art.
4 si potrivit reglementărilor în vigoare din fiecare tară.
ARTICOLUL 8
Articolele prezentului acord nu vor influenta drepturile si obligatiile părtilor fată de acordurile si conventiile semnate de ele sau în cooperare cu terti parteneri.
ARTICOLUL 9
Problemele de
interpretare sau privind realizarea prezentului acord vor fi solutionate prin
consultări reciproce între părti.
ARTICOLUL 10
1. Părtile se vor
informa reciproc, pe canale diplomatice, asupra realizării formalitătilor
necesare, conform legislatiei din fiecare tară, pentru ca prezentul acord să
intre în vigoare. Prezentul acord va intra în vigoare la data ultimei
notificări. Prezentul acord se va încheia pe o perioadă de 5 ani si se va
prelungi automat pe noi perioade de câte 3 ani, dacă nici una dintre părti nu
îl va denunta cu cel putin 6 luni înainte de expirarea perioadei de
valabilitate.
2. Prezentul acord
poate fi modificat, completat si amendat cu acordul părtilor. Modificările,
completările si amendamentele vor intra în vigoare conform procedurilor
prevăzute la alin. 1 din prezentul articol.
3. Modificările,
denuntarea si prelungirea prezentului acord nu vor influenta proiectele si
programele în derulare care sunt în spiritul acestuia si care nu au fost
realizate integral la data denuntării lui.
ARTICOLUL 11
Ministerul
Educatiei si Cercetării pentru partea română si Ministerul Stiintei,
Tehnologiei si Mediului pentru partea vietnameză vor urmări realizarea
prevederilor prezentului acord, precum si coordonarea acestuia.
Încheiat la
Bucuresti la data de 13 septembrie 1999, în două exemplare originale, fiecare
în limbile română, vietnameză si franceză, ambele texte fiind egal autentice.
În caz de divergente va prevala textul în limba franceză.
Pentru
Guvernul României, Lányi
Szabolcs, presedintele
Agentiei Nationale pentru Stiintă, Tehnologie si Inovare |
Pentru
Guvernul Republicii Socialiste Vietnam, Chu Tuan
Nha, ministrul
stiintei, tehnologiei si mediului |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind furnizarea informatiilor referitoare la
consumul de carburant si emisiile de CO2 ale autoturismelor noi, destinate cumpărătorilor la comercializare
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. -
Informatiile privind consumul de carburant si emisiile de CO2 ale
autoturismelor noi, destinate cumpărătorilor la comercializare, respectiv
vânzare ori achizitionare în sistem leasing, sunt puse la dispozitie de
producători sau importatori pentru a permite cumpărătorilor să facă o alegere
în cunostintă de cauză.
Art. 2. - În
sensul prezentei hotărâri următorii termeni se definesc astfel:
a) autoturism -
orice automobil care, prin constructie si echipare, este destinat transportului
de persoane, bagaje si/sau bunuri ale acestora, având cel mult 9 locuri pe
scaune, inclusiv locul conducătorului auto, cu exceptia vehiculelor cu două sau
trei roti, precum si vehiculelor cu destinatie specială, astfel cum au fost
definite prin Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei nr.
211/2003 pentru aprobarea Reglementărilor privind conditiile tehnice pe
care trebuie să le îndeplinească vehiculele rutiere în vederea admiterii în
circulatie pe drumurile publice din România - RNTR 2, cu modificările si
completările ulterioare;
b) autoturism
nou - orice autoturism vândut pentru prima dată de producător sau
importator către o persoană în scopul utilizării lui si nu pentru vânzarea sau
furnizarea acestuia către un tert;
c) certificat
de conformitate - documentul emis de producătorul autoturismului, prin care
se certifică conformitatea acestuia cu tipul omologat;
d) punct de
vânzare - un spatiu special amenajat, un salon auto sau un târg comercial
unde autoturismele noi sunt expuse sau propuse pentru vânzare ori achizitionare
în sistem leasing potentialilor cumpărători;
e) consum
oficial de carburant - consumul de carburant determinat la omologare de
către autoritatea competentă în conformitate cu prevederile Directivei
80/1268/CE si specificat în anexa nr. VIII la Directiva 70/156/CE, care
figurează în certificatul de omologare sau în certificatul de conformitate al
autoturismului. În situatia în care un model de autoturism are mai multe
variante si/sau versiuni, consumul oficial de carburant al modelului în cauză
este consumul oficial de carburant cel mai ridicat din grupa respectivă;
f) emisiile
specifice oficiale de CO2 - pentru un autoturism emisiile de CO2 măsurate
conform dispozitiilor Directivei 80/1268/CE si specificate în anexa nr. VIII la
Directiva 70/156/CE, care figurează în certificatul de omologare sau în
certificatul de conformitate al autoturismului. În situatia în care un model de
autoturism are mai multe variante si/sau versiuni, emisiile oficiale de CO2 ale
modelului în cauză sunt emisiile oficiale de CO2 cele mai ridicate din
grupa respectivă;
g) eticheta
consumului de carburant - o etichetă care contine informatii destinate
cumpărătorilor privind consumul oficial de carburant si emisiile specifice
oficiale de CO2 ale autoturismului pe care îl însoteste;
h) ghidul
consumului de carburant - o culegere a datelor privind consumul oficial de
carburant si emisiile specifice oficiale de CO2 pentru fiecare model de
autoturism disponibil pe piata autoturismelor noi;
i) documentatie
promotională - ansamblul de materiale imprimate utilizate pentru
comercializarea, publicitatea si promovarea autoturismelor în rândul publicului
larg, manuale tehnice, brosuri, publicitatea din ziare si reviste, revistele
specializate si alte asemenea publicatii;
j) marcă -
denumirea comercială a producătorului care apare în certificatul de
conformitate si în documentele de omologare;
k) model -
identificarea mărcii, tipului si, după caz, a variantei si versiunii unui
autoturism;
l) tipuri,
variante si versiuni - autoturismele diferite ale unei mărci care sunt
declarate de producător, în sensul anexei nr. II B la Directiva 70/156/CE, si
care sunt identificate ca tip, variantă, versiune într-un mod unic prin
caractere alfanumerice.
Art. 3. - (1) Se
admite introducerea pe piată a autoturismelor noi numai dacă acestea sunt
însotite de informatii cuprinse în eticheta privind consumul de carburant si
emisiile de CO2, care să fie în conformitate cu modelul
prevăzut în anexa nr. 1.
(2) În punctele de
vânzare eticheta prevăzută la alin. (1) poate fi aplicată pe autoturism sau
afisată alături într-un mod vizibil.
Art. 4. - (1)
Regia Autonomă “Registrul Auto Român” asigură elaborarea, sub formă de brosură,
a unui ghid privind consumul de carburant si emisiile de CO2,
al cărui continut este în conformitate cu prevederile anexei nr. 2.
(2) Ghidul se
elaborează cu consultarea producătorilor, se reactualizează cel putin o dată pe
an si va fi pus la dispozitie distribuitorilor de autoturisme noi contra cost.
(3) Distribuitorii
de autoturisme noi au obligatia de a pune la dispozitie cumpărătorilor, gratuit
si la cerere, ghidul prevăzut la alin. (1).
(4) Ghidul privind
consumul de carburant si emisiile de CO2 trebuie să fie
disponibil atât în punctele de vânzare, cât si la sediul Regiei Autonome
“Registrul Auto Român”.
Art. 5. - Pentru
fiecare marcă de autoturism trebuie să existe un afis sau un alt mod de afisare
care să contină o listă cu date privind consumul oficial de carburant si
emisiile specifice oficiale de CO2
ale tuturor modelelor de
autoturisme noi expuse sau oferite spre vânzare ori achizitionare în sistem
leasing la punctul respectiv de vânzare sau prin intermediul acestuia. Aceste
date trebuie să fie afisate într-un mod vizibil, în conformitate cu prevederile
anexei nr. 3.
Art. 6. -
Documentatia promotională va contine date privind consumul oficial de carburant
si emisiile specifice oficiale de CO2 ale modelelor de autoturisme
noi la care se face referire si se elaborează în conformitate cu prevederile
anexei nr. 4.
Art. 7. -
Înscrierea pe etichete, ghiduri, afise sau în documentatia promotională a altor
indicatori, simboluri ori inscriptii privind consumul de carburant sau emisiile
de CO2 care nu sunt conforme cu cerintele prezentei
hotărâri este interzisă dacă este de natură să creeze confuzii potentialilor
cumpărători de autoturisme noi.
Art. 8. - (1)
Încălcarea dispozitiilor prevăzute la art. 3-7 constituie contraventii si se
sanctionează cu amendă de la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei.
(2) Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de personalul anume
împuternicit din cadrul Ministerului Economiei si Comertului si al Autoritătii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor.
(3) Dispozitiile
referitoare la contraventii, prevăzute la alin. (1) si (2), se completează cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 9. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 10. -
Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de
stat, ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan
Popescu
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Miron
Tudor Mitrea
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Bucuresti, 18 martie 2004.
Nr. 343.
ANEXA Nr. 1
MODEL
pentru
eticheta privind consumul de carburant si emisiile de CO2
Eticheta privind
consumul de carburant si emisiile de CO2 (297 mm x 210 mm)
Marca
autoturismului
Modelul
autoturismului
Tipul
autoturismului
Varianta
autoturismului1)
Versiunea autoturismului1)
Tipul
carburantului
Consumul oficial
de carburant:
- l/100 km2)
- km/l2)
Emisiile specifice
oficiale de CO2 - g/km3)
Un ghid continând
date privind consumul de carburant si emisiile de CO2 pentru
toate modelele de autoturisme noi poate fi obtinut gratuit în toate punctele de
vânzare a acestora.
Consumul de
carburant si emisiile de CO2 ale unui autoturism depind nu doar de
randamentul său energetic, ci si de comportamentul la volan si de alti factori
care nu sunt de natură tehnică.
Dioxidul de carbon
(CO2) este principalul gaz cu efect de seră
responsabil pentru încălzirea planetei.
1) Se completează dacă este cazul.
2) Se completează cu o precizie de o zecimală cel putin una dintre valorile
respective.
3) Se rotunjeste la numărul întreg cel mai apropiat.
ANEXA Nr. 2
ghidului
privind consumul de carburant si emisiile de CO2
Ghidul privind
consumul de carburant si emisiile de CO2 trebuie să contină cel
putin următoarele informatii:
1. o listă
elaborată anual, cu toate modelele de autoturisme noi disponibile la vânzare,
grupate în functie de marcă si în ordine alfabetică. Dacă ghidul este
actualizat mai mult de o dată pe an, el trebuie să contină o listă cu toate
modelele de autoturisme noi disponibile la data publicării variantei actualizate
în cauză;
2. tipul de
carburant, valoarea numerică a consumului oficial de carburant si a emisiilor
specifice oficiale de CO2 pentru fiecare model care figurează în ghid.
Valoarea corespunzătoare consumului oficial de carburant este exprimată fie în
litri/100 kilometri (l/100 km), fie în kilometri/litru (km/l), fie printr-o
combinatie potrivită între aceste două formule si este indicată cu o precizie
de o zecimală. Emisiile specifice oficiale de CO2 sunt exprimate în
grame/kilometru (g/km) si rotunjite la numărul întreg cel mai apropiat.
Aceste valori pot
fi exprimate în unităti diferite (galoane sau mile), în măsura în care sunt
compatibile cu dispozitiile Directivei 80/181/EEC;
3. o listă care să
iasă în evidentă, cu zece modele de autoturisme noi, cele mai performante din
punct de vedere al randamentului energetic, clasificate în ordine crescătoare
în functie de emisiile de CO2 pentru fiecare tip de carburant. Lista
cuprinde modelul, valoarea numerică a consumului oficial de carburant, precum
si emisiile specifice oficiale de CO2;
4. sfaturi
destinate conducătorilor auto, care precizează că o bună utilizare si o
întretinere periodică a autoturismului, precum si un anumit comportament la
volan, care cuprinde, de exemplu, evitarea conducerii agresive, rularea cu o
viteză moderată, anticiparea frânării, verificarea umflării corecte a
pneurilor, reducerea perioadelor de relanti, evitarea transportării de greutăti
excesive, îmbunătătesc consumul de carburant si reduc emisiile specifice
oficiale de CO2 ale autoturismului lor;
5. o explicatie
privind consecintele emisiilor de gaze cu efect de seră, potentialul acestora
de a determina schimbări climatice si rolul autovehiculelor, precum si o
referire la diferiti carburanti propusi cumpărătorilor si la implicatiile
utilizării lor asupra mediului, pe baza datelor stiintifice si a celor mai
recente cerinte legale.
ANEXA Nr. 3
DESCRIEREA
afisului/altor
modalităti de informare scrisă care trebuie expuse în punctele de vânzare
Afisele sau celelalte
modalităti de informare scrisă trebuie să răspundă cel putin următoarelor
cerinte:
1. afisul sau
celelalte modalităti de informare scrisă trebuie să măsoare cel putin 70 cm x
50 cm;
2. informatiile
care figurează pe afis trebuie să fie usor de citit;
3. atunci când informatiile
sunt afisate pe un ecran electronic, acesta trebuie să aibă cel putin
dimensiunile 25 cm x 32 cm (ecran 17 inch). Informatiile afisate pot fi în
miscare;
4. modelele noi de
autoturisme trebuie să fie grupate si prezentate separat în functie de tipul de
carburant pe care îl utilizează (benzină sau motorină). Pentru fiecare tip de
carburant modelele trebuie să fie clasificate în ordinea crescătoare a
emisiilor de CO2, modelul al cărui consum oficial de
carburant este cel mai scăzut figurând primul pe listă;
5. pentru fiecare
model de autoturism de pe listă se precizează marca, valoarea numerică a
consumului oficial de carburant si a emisiilor specifice oficiale de CO2.
Valoarea
corespunzătoare consumului oficial de carburant este exprimată fie în litri/100
kilometri (l/100 km), fie în kilometri/litru (km/l), fie printr-o combinatie
potrivită între aceste două formule si este indicată cu o precizie de o
zecimală. Emisiile oficiale specifice de CO2 sunt exprimate în
grame/kilometru (g/km) si rotunjite la numărul întreg cel mai apropiat.
Aceste valori pot
fi exprimate în unităti diferite (galoane sau mile), în măsura în care sunt
compatibile cu dispozitiile Directivei 80/181/EEC.
O propunere de
model este dată în tabelul următor:
Tipul
carburantului |
Clasificarea |
Modelul |
Emisiile de
CO2 |
Consumul de
carburant |
Benzină |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
... |
|
|
|
Motorină |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
... |
|
|
|
6. afisul sau
celelalte modalităti de informare scrisă trebuie să contină următorul text
referitor la disponibilitatea ghidului privind consumul de carburant si
emisiile de CO2: “Un ghid privind consumul de carburant si
emisiile de CO2 pentru toate modelele de autoturisme noi
poate fi obtinut gratuit în toate punctele de vânzare”. În cazul afisării
electronice, acest text trebuie mentinut în permanentă;
7. afisul sau celelalte
modalităti de informare scrisă trebuie să contină următorul text: “Consumul de
carburant si emisiile de CO2 ale unui autoturism depind nu doar de
randamentul său energetic, ci si de comportamentul la volan si de alti factori
care nu tin de tehnică. Dioxidul de carbon este principalul gaz cu efect de
seră responsabil pentru încălzirea planetei”. În cazul afisării electronice,
acest text trebuie mentinut în permanentă;
8. afisul sau
celelalte modalităti de informare scrisă trebuie să fie reactualizate în
întregime cel putin o dată la 6 luni. În cazul afisării electronice,
reactualizarea trebuie făcută cel putin la un interval de 3 luni;
9. modalitătile
traditionale de afisare pot fi înlocuite complet si permanent cu afisare pe
ecran electronic. În acest caz, ecranul trebuie asezat astfel încât să atragă
atentia cel putin tot atâtor consumatori ca si în cazul în care afisarea ar fi
realizată printr-o modalitate traditională.
ANEXA Nr. 4
FURNIZAREA
datelor
privind consumul de carburant si emisiile de CO2 în documentatia promotională
Ansamblul
documentatiei promotionale trebuie să contină datele privind consumul oficial
de carburant si emisiile specifice oficiale de CO2 ale autoturismelor la
care se referă. Aceste informatii trebuie să răspundă cel putin următoarelor
cerinte:
1. informatiile
trebuie să fie usor de citit, cel putin la fel de vizibile ca partea principală
a informatiilor care figurează în documentatia promotională;
2. informatiile
trebuie să fie usor de înteles, chiar dacă sunt citite rapid;
3. datele privind
consumul oficial de carburant trebuie furnizate pentru ansamblul modelelor de
autoturisme descrise în materialul promotional. Dacă materialul promotional
cuprinde mai mult de un model, se poate indica fie consumul oficial de
carburant al tuturor modelelor descrise, fie intervalul dintre modelul cel mai
putin performant si modelul cel mai performant. Consumul de carburant se
exprimă fie în litri/100 kilometri (l/100 km), fie în kilometri/litru (km/l),
fie printr-o combinatie potrivită între aceste două formule.
Toate aceste date
numerice trebuie exprimate cu o precizie de o zecimală.
Aceste valori pot
fi exprimate în unităti diferite (galoane sau mile), în măsura în care sunt
compatibile cu dispozitiile Directivei 80/181/EEC.
Dacă documentatia
promotională mentionează numai marca si nu face referire la nici un model
anume, nu este necesar să se furnizeze date privind consumul de carburant.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind trecerea din domeniul public al statului
în domeniul privat al statului a unor constructii aflate în administrarea
Ministerului Administratiei si Internelor
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, al art. 10 alin. (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare, si al art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 112/2000
pentru reglementarea procesului de scoatere din functiune, casare si
valorificare a activelor corporale care alcătuiesc domeniul public al statului
si al unitătilor administrativ-teritoriale, aprobată prin Legea nr.
246/2001,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă trecerea din domeniul public al statului în domeniul privat al statului
a unor constructii situate în municipiul Galati, str. Mihai Bravu nr. 36,
judetul Galati, aflate în administrarea Ministerului Administratiei si
Internelor, identificate potrivit anexei care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Trecerea
în domeniul privat al statului se face în vederea scoaterii din functiune si
demolării constructiilor mentionate la art. 1.
Art. 3. - După
scoaterea din functiune si demolarea constructiilor, Ministerul Administratiei
si Internelor îsi va actualiza în mod corespunzător datele din evidenta
cantitativ-valorică.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de
stat,
ministrul
administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 18 martie 2004.
Nr. 362.
ANEXĂ
DATELE DE
IDENTIFICARE
a
constructiilor aflate în administrarea Ministerului Administratiei si
Internelor, care trec din domeniul public al statului în domeniul privat al
statului
Nr. crt. |
Adresa
imobilului |
Persoana
juridică care
administrează imobilul |
Caracteristicile
tehnice ale constructiilor |
Numărul de inventar al M.F.P. |
1. |
Municipiul Galati, str. Mihai Bravu nr. 36, judetul Galati |
Ministerul Administratiei si Internelor - Inspectoratul General al Corpului Pompierilor
Militari |
- constructie-anexă cu destinatia de
magazii - suprafata construită = 155 m2 - suprafata desfăsurată = 155 m2 - valoarea de inventar = 165.237 mii lei - se propune demolarea partială |
27.516 |
2. |
Municipiul Galati, str. Mihai Bravu nr. 36, judetul Galati |
Ministerul Administratiei si Internelor - Inspectoratul General al Corpului Pompierilor
Militari |
- constructie-anexă cu destinatia de corp
de magazii - suprafata construită = 160 m2 - suprafata desfăsurată = 160 m2 - valoarea de inventar = 136.410 mii lei - se propune demolarea totală |
27.516 |
3. |
Municipiul Galati, str. Mihai Bravu nr. 36, judetul Galati |
Ministerul Administratiei si Internelor - Inspectoratul General al Corpului Pompierilor
Militari |
- constructie-anexă cu destinatia de
depozit de carburanti (partea din zidărie) - suprafata construită = 35 m2 - suprafata desfăsurată = 35 m2 - valoarea de inventar = 36.795 mii lei - se propune demolarea partială |
27.516 |
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETĂRII SI
TINERETULUI
privind Metodologia de organizare si desfăsurare a
concursului pentru functiile de director si director adjunct la unitătile de
învătământ preuniversitar
În baza prevederilor
art. 145 alin. (1) din Legea învătământului nr. 84/1995, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, si ale art. 20 alin. (1), ale art.
21 alin. (2), (3) si (4) din Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului
didactic, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
741/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei,
Cercetării si Tineretului, cu modificările ulterioare,
ministrul
educatiei, cercetării si tineretului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se
aprobă Metodologia de organizare si desfăsurare a concursului pentru functiile
de director si director adjunct la unitătile de învătământ preuniversitar,
cuprinsă în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia
generală evaluare, prognoze, strategii si programe pentru învătământ
preuniversitar si inspectoratele scolare duc la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 3. - De la
data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial al României, Partea I,
se abrogă Ordinul ministrului educatiei si cercetării nr. 3.448/2002.
Ministrul
educatiei, cercetării si tineretului,
Alexandru
Atanasiu
Bucuresti, 25 februarie 2004.
Nr. 3.297.
METODOLOGIE
de
organizare si desfăsurare a concursului pentru functiile de director si
director adjunct la unitătile de învătământ preuniversitar
CAPITOLUL I
Art. 1. - Prezenta
metodologie este elaborată pe baza prevederilor art. 145 alin. (1), (6), (7) si
(9) din Legea învătământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare, si ale prevederilor art. 20 alin. (1), art. 21 alin.
(1), (2), (3) si (4), art. 22 alin. (1) si ale art. 23 din Legea nr. 128/1997
privind Statutul personalului didactic, cu modificările si completările
ulterioare (denumită în continuare Legea nr. 128/1997 ).
Art. 2. - (1) La
concursul pentru ocuparea functiei de director1) sau de director
adjunct la unitătile de învătământ preuniversitar poate candida:
a) personalul
didactic care îndeplineste conditiile de studii prevăzute la art. 7 alin. (1)
lit. a)-c) din Legea nr. 128/1997, pentru unitătile de învătământ cu
personalitate juridică care au în structură numai grupe de învătământ
prescolar, primar sau ambele niveluri, după caz;
b) personalul
didactic cu diplomă de absolvire a unei institutii de învătământ superior, cel putin
de scurtă durată [art. 7 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 128/1997], titular în
specialitatea diplomei, pentru unitătile de învătământ care au în structură
clasele I-VIII, V-VIII, V-X, I-X si pentru scolile de arte si meserii;
c) personalul
didactic care îndeplineste conditiile de studii prevăzute la art. 7 alin. (1)
lit. e) din Legea nr. 128/1997, pentru unitătile de învătământ care au în
structură clasele I-XII/XIII, V-XII/XIII, IX-XII/XIII sau clase postliceale;
d) institutorul,
învătătorul sau educatoarea, după caz, pentru al doilea post de director
adjunct la unitătile de învătământ în a căror structură sunt incluse si clase
ale învătământului primar sau grupe de învătământ prescolar;
e) personalul
didactic care apartine unei minorităti nationale sau este bun cunoscător al
limbii minoritătii respective, pentru unitătile de învătământ distincte cu
predare în limba unei minorităti nationale si pentru unitătile de învătământ cu
sectii de predare în limba unei minorităti nationale;
f) personalul
didactic care îndeplineste conditiile prevăzute la art. 7 alin. (2) din Legea
nr. 128/1997, pentru unitătile de învătământ special;
g) personalul
didactic titular în învătământul preuniversitar;
h) personalul
didactic care are calităti profesionale, manageriale si morale, dovedite prin
calificativul “Foarte bine” în ultimii 3 ani;
i) personalul
didactic care are disponibilitatea de a se implica în rezolvarea problemelor
unitătii de învătământ;
j) personalul
didactic care are cel putin gradul didactic II si o vechime la catedră de cel
putin 5 ani2).
(2) Inspectoratul
scolar judetean/al municipiului Bucuresti, denumit în continuare inspectorat
scolar, prin inspectorul cu politici de selectie, evidentă, mobilitate si
promovare a personalului didactic, certifică la înscriere, pentru fiecare
candidat, posibilitatea ca, în cazul reusitei la concurs, acesta să poată
efectua numărul de ore de predare în unitatea de învătământ pentru care se
organizează concursul sau într-o unitate de învătământ apropiată de aceasta, în
aceeasi localitate/comună.
(3) Cazurile care
nu sunt prevăzute în prezenta metodologie se solutionează numai de către
Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului, prin Directia generală
evaluare, prognoze, strategii si programe pentru învătământ preuniversitar, în
conformitate cu legislatia în vigoare.
1) În centrele judetene de asistentă psihopedagogică (CJAPP) functia de
director este îndeplinită de coordonatorul CJAPP.
2) Pentru candidatul la functia de coordonator CJAPP conditia de vechime
este de cel putin 5 ani în activitatea de asistentă si consiliere
psihopedagogică.
CAPITOLUL II
Organizarea
concursului pentru functiile de director si director adjunct
Art. 3. - (1)
Inspectoratul scolar are obligatia de a anunta organizarea concursului, în
presa locală si centrală, cu cel putin 30 de zile înainte, mentionând locul
unde este afisată lista posturilor vacante din unitătile de învătământ pentru
care se va desfăsura concursul, precum si toate celelalte informatii
referitoare la înscrierea si participarea la concurs a candidatilor.
(2) În acelasi
timp inspectoratul scolar afisează la sediul propriu lista posturilor de
conducere vacante, fisa postului, tematica, bibliografia, perioada de
înscriere, metodologia de concurs si lista documentelor necesare înscrierii la
concurs.
(3) Înscrierea la
concurs se încheie cu 7 zile înainte de prima zi a sesiunii de concurs. Nu sunt
acceptati la înscriere decât candidatii ale căror dosare întrunesc integral
conditiile prevăzute în prezenta metodologie.
(4) Inspectoratul
scolar afisează la sediul său, în cel mult 3 zile de la data încheierii
înscrierilor la concurs, graficul desfăsurării concursului, cu specificarea
programului zilnic, a locului de desfăsurare, precum si lista candidatilor
înscrisi.
(5) Inspectoratul scolar înaintează graficul de desfăsurare a concursurilor la Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului - Directia generală evaluare, prognoze, strategii si programe pentru învătământ preuniversitar, cu cel putin 3 zile înainte de data initială a perioadei de organizare a concursurilor, stabilită prin graficul Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului pentru judetul respectiv/municipiul Bucuresti.
(6) Orice
modificare din motive obiective a programului de desfăsurare a concursului este
adusă la cunostintă candidatilor si observatorilor, în scris, cu cel putin 48
de ore înainte, de către persoanele împuternicite din cadrul inspectoratului
scolar. Când termenul de 48 de ore nu poate fi respectat, secretarul sau un
membru al comisiei de concurs întocmeste un proces-verbal în care se precizează
motivele datorită cărora concursul nu se poate desfăsura, pe care îl semnează
un membru al comisiei de concurs si observatorii.
(7) Comunicarea
inspectoratului scolar la Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului -
Directia generală evaluare, prognoze, strategii si programe pentru învătământ
preuniversitar, pentru reprogramarea concursului respectiv, este însotită de
copia procesului-verbal. Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului
avizează reprogramarea concursului.
Art. 4. -
Inspectorul scolar general emite, potrivit legii si prezentei metodologii, cu 3
zile înainte de prima probă a concursului, decizia de constituire a comisiei
pentru elaborarea subiectelor de concurs, iar cu 48 de ore înainte de prima
probă a concursului, decizia de constituire a comisiei de concurs si decizia de
constituire a comisiei de contestatii.
Art. 5. - Dosarul
de înscriere la concurs, avizat de oficiul juridic al inspectoratului scolar,
se depune la inspectorul cu politici de selectie, evidentă, mobilitate si
promovare a personalului didactic si trebuie să contină:
1. cerere de
înscriere în care se mentionează limba modernă cunoscută;
2. curriculum vitae
(redactat după un model elaborat de compartimentul evaluare, prognoze, strategii
si programe al inspectoratului scolar);
3. copii
certificate “conform cu originalul” de către conducerea unitătii de învătământ
de la care provine candidatul de pe:
- certificatul de
nastere si, dacă este cazul, certificatul de căsătorie;
- actul de
titularizare în unitatea de învătământ în care functionează;
-
adeverintele/certificatele/diplomele de acordare a gradelor didactice/a
titlului stiintific de doctor;
- carnetul de
muncă sau documentul echivalent eliberat de unitatea de învătământ, în conformitate
cu art. 34 alin. (5) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modificările
ulterioare, completat la zi;
- hotărârile
judecătoresti pentru persoanele care si-au schimbat numele din diferite motive;
- procesul-verbal
al consiliului scolar sau profesoral/de administratie din ultima unitate de
învătământ/ultima institutie de la care provine candidatul privind recomandarea
persoanei în cauză pentru functia de director/director adjunct;
- alte documente
doveditoare, anexate în original sau în copie, avizate “conform cu originalul”
de conducerea ultimei unităti de învătământ/ultimei institutii de la care
provine candidatul, care să sustină declaratiile din curriculum vitae;
4. copii
legalizate de pe actele de studii (diplomă, diplomă de licentă, foi matricole
etc.): legalizarea acestora se face la notariat sau la alte autorităti
învestite cu acest drept;
5. adeverintă de
vechime la catedră, în specialitate (în original);
6. adeverintă cu
punctajul si calificativele pentru ultimii 3 ani (în original) si copiile
fiselor de evaluare pe cei 3 ani;
7. adeverintă
medicală (în original) din care să reiasă că persoana respectivă este aptă
pentru a desfăsura activitate într-o unitate de învătământ (conform art. 4 din
Legea nr. 128/1997);
8. opisul
dosarului, în două exemplare; un exemplar se restituie cu semnătura persoanei
care a înregistrat înscrierea3).
Art. 6. - Comisia
pentru elaborarea subiectelor de concurs este formată din:
a) presedinte - un
inspector scolar de specialitate pentru limbile moderne de la inspectoratul
scolar;
b) membri: 4-5
directori, recunoscuti prin autoritatea profesională si morală, provenind de la
diferite tipuri de unităti de învătământ, câte un inspector scolar de
specialitate sau un profesor metodist pentru fiecare limbă modernă aleasă de
candidati.
Art. 7. - (1)
Comisia de concurs pentru functia de director este constituită după cum
urmează:
a) presedinte - un
inspector scolar general adjunct, de regulă cel care are în subordine
compartimentul evaluare, prognoze, strategii si programe sau seful serviciului
evaluare, prognoze, strategii si programe;
b) membri:
- un inspector
scolar pentru management scolar si evaluare institutională sau un inspector
scolar de specialitate;
- un director4),
recunoscut prin autoritatea sa profesională si morală, de la o unitate de
învătământ din judet/municipiul Bucuresti, de cel putin acelasi grad cu cel al
unitătii de învătământ pentru care se organizează concursul;
c) secretar - un
inspector scolar/de specialitate de la inspectoratul scolar/director/director
adjunct la o unitate de învătământ.
(2) Comisia de
concurs pentru functia de director adjunct este constituită după cum urmează:
a) presedinte - un
inspector scolar general adjunct, de regulă cel care are în subordine
compartimentul evaluare, prognoze, strategii si programe sau seful serviciului
evaluare, prognoze, strategii si programe;
b) 2 membri:
- un inspector
scolar pentru management scolar si evaluare institutională sau un inspector
scolar de specialitate;
- directorul
unitătii de învătământ pentru care se organizează concursul;
c) secretar - un
inspector scolar/de specialitate de la inspectoratul scolar/director/director
adjunct la o unitate de învătământ.
(3) La
desfăsurarea concursului pentru functiile de director si director adjunct sunt
invitati să participe în calitate de observator:
- un părinte
desemnat/delegat de consiliul reprezentativ al părintilor din unitatea de
învătământ pentru care se organizează concursul;
- câte un
reprezentant desemnat de federatiile care au organizatii sindicale la nivel de
unitate de învătământ; la unitătile de învătământ la care nu există organizatie
sindicală, un reprezentant al salariatilor de la unitatea scolară pentru care
se tine concursul, ales în consiliul profesional deschis, prin vot secret, cu
majoritate simplă;
- un reprezentant
al Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului.
Inspectoratul
scolar invită în scris observatorii să asiste la desfăsurarea concursului, cu
cel putin 48 de ore înainte de data acestuia. Neprezentarea observatorilor nu
afectează legalitatea desfăsurării concursului.
(4) Secretarul si
observatorii participă la activitătile comisiei de concurs, dar nu se implică
în examinarea si evaluarea candidatilor. Observatorii au dreptul de a-si
consemna observatiile în procesul-verbal mentionat la art. 10.
(5) Pentru unitătile
de învătământ militar, din comisia de concurs face parte, în calitate de
membru, si un delegat desemnat de ministerul de resort, iar pentru unitătile de
învătământ teologic, din comisia de concurs face parte, în calitate de membru,
inspectorul de specialitate pentru învătământ teologic din Ministerul
Educatiei, Cercetării si Tineretului.
Inspectoratul
scolar solicită în scris ministerului de resort desemnarea delegatului pentru
comisia de concurs de la unitatea de învătământ militar si Ministerului
Educatiei, Cercetării si Tineretului desemnarea delegatului pentru comisia de
concurs de la unitatea de învătământ teologic.
3) Dosarul se numerotează pe fiecare filă, iar numărul total de file se
consemnează în opis.
4) Un coordonator al unui centru judetean de asistentă psihopedagogică din
alt judet, pentru functia de coordonator CJAPP.
CAPITOLUL III
Art. 8. - (1)
Concursul pentru functiile de conducere din unitătile de învătământ constă în
următoarele două probe:
a) curriculum
vitae, analiza si evaluarea acestuia pe baza criteriilor si punctajului
prezentate în anexa nr. 1 la prezenta metodologie. Punctajul maxim este de 45
de puncte (3 x 15 puncte/membru al juriului). Punctajul de promovare a probei
este de 24 de puncte (3 x 8 puncte/membru al juriului);
b) interviu: prin
interviu se testează cunostintele de legislatie scolară si de management
educational ale candidatului, pe baza unui test tip grilă, cu 30 itemi. Itemii
sunt cu răspuns unic selectat din 4 variante, fiind notate cu un punct sau 0
puncte.
Punctajul maxim al
probei este de 90 de puncte (3 x 30 de puncte, 3 fiind ponderea probei).
Punctajul de promovare a probei este de 60 de puncte (3 x 20 de puncte). Cei 30
de itemi ai probei sunt repartizati astfel:
- 10 itemi cu
referire la legislatia scolară;
- 16 itemi privind
managementul educational, din care 5 să reflecte cunoasterea metodologiei de
elaborare a proiectului managerial al unei unităti scolare, iar din restul de
11 itemi unul se redactează în toate limbile moderne pentru care s-au făcut
optiuni de către candidati;
- 4 itemi cu
referire la cunoasterea si evaluarea personalitătii.
Pentru candidatii
la functiile de conducere din învătământul liceal si postliceal proba de
interviu va fi sustinută cu ajutorul computerului si se va folosi imprimanta
pentru tipărirea testului rezolvat.
(2) Cele două
probe sunt obligatorii.
(3) Punctajul
total maxim este de 135 de puncte, iar baremul de promovare a concursului este
de 84 de puncte.
Pentru unitătile
de învătământ militar si pentru unitătile de învătământ teologic punctajul
total maxim este de 180 de puncte (60 de puncte/curriculum vitae + 120 de
puncte/interviu), punctajul de promovare fiind de 32 de puncte (4 x 8
puncte/membru al juriului) pentru curriculum vitae si 80 de puncte (4 x 20 de
puncte, 4 fiind ponderea probei) pentru interviu, iar baremul de promovare a
concursului este de 112 puncte. Testele grilă se realizează de către presedinte
si membrii comisiei pentru elaborarea subiectelor de concurs. Comisia are
obligatia de a elabora un număr de teste stabilit în functie de numărul
candidatilor, astfel:
- pentru 1-10
candidati se vor elabora NTESTE = 5 x numărul candidatilor;
- pentru 11-30 de
candidati se vor elabora NTESTE = 3 x numărul candidatilor;
- pentru 31-50 de
candidati se vor elabora NTESTE = 2 x numărul candidatilor;
- pentru fiecare
candidat în plus peste pragul de 50 se adaugă încă un test.
Continuturile
testelor elaborate de comisie sunt strict secrete.
După ce au fost
elaborate, testele se înregistrează în Word, pe dischete parolate, protejate la
scriere si numerotate. Pe fiecare dischetă se înregistrează un singur test.
Dischetele cu subiectele si opisul acestora (sigilat în plic), imediat ce au
fost înregistrate, se predau pentru păstrare, în secret, inspectoratului scolar
general. Înainte de începerea concursului inspectorul scolar general predă
dischetele cu teste presedintelui comisiei de concurs.
Presedintele
comisiei de concurs realizează biletele prin numerotare cu numerele testelor
aflate pe dischete.
CAPITOLUL IV
Desfăsurarea
concursului
Art. 9. - (1)
Evaluarea curriculumului vitae se face de către presedintele comisiei de
concurs si de membrii acesteia, în plenul comisiei, prin acordarea de puncte
potrivit criteriilor de concurs si punctajului mentionate în anexa nr. 1, pe
baza documentelor din dosarul de înscriere care dovedesc cele afirmate în
curriculum vitae. Punctajul se aduce la cunostintă candidatului. În cazul în
care se consideră depunctat, candidatul poate contesta pe loc evaluarea
curriculumului vitae, asistând la reevaluarea acestuia, sau, în scris, la
comisia de contestatii.
(2) Pentru proba
de interviu candidatul extrage la întâmplare un bilet în fata comisiei de
concurs. Numărul biletului extras reprezintă numărul testului aflat pe
dischetă, pe care trebuie să îl rezolve candidatul la această probă.
Pentru candidatii
la functiile de conducere din unitătile de învătământ prescolar si cele cu
clasele I-VIII, un membru al comisiei tipăreste la imprimantă continutul
dischetei cu numărul extras, testul fiind înmânat candidatului pentru a-l
completa.
Pentru candidatii
la functiile de conducere din învătământul liceal, postliceal si profesional,
presedintele comisiei de concurs înmânează discheta candidatului. La primirea
dischetei, acesta o introduce în computerul repartizat si începe rezolvarea
testului.
Durata
desfăsurării probei este de o oră din momentul deschiderii fisierului cu
subiectul de pe dischetă, respectiv din momentul înmânării formularului
tipărit. Numărul candidatilor care participă simultan la proba de interviu este
de minimum 3, numărul maxim fiind determinat de presedintele comisiei de
concurs în functie de logistica aferentă de care dispune inspectoratul scolar.
(3) Cele două
probe de concurs se desfăsoară în aceeasi zi.
(4) Punctajul acordat
la fiecare probă pentru fiecare candidat este înscris în formularul-tip
prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 10. - (1)
Sunt declarati promovati candidatii care au realizat cel putin punctajul de
promovare la fiecare dintre cele două probe.
(2) Este declarat
reusit la concurs candidatul promovat care a obtinut cel mai mare punctaj
total.
(3) În caz de
egalitate de punctaj, este declarat reusit candidatul promovat cu rezultatul cel
mai bun la proba de interviu.
Art. 11.-
Secretarul comisiei de concurs întocmeste procesulverbal (anexa nr. 3) în care
consemnează desfăsurarea si rezultatele concursului, precum si mentiunile
persoanelor desemnate ca observatori. Procesul-verbal este semnat de
presedintele comisiei de concurs, de membrii acesteia si de persoanele
desemnate ca observatori.
Art. 12. -
Punctajele obtinute la cele două probe si punctajul total se afisează la sediul
inspectoratului scolar după încheierea concursului, în aceeasi zi.
Art. 13. - (1)
Eventualele contestatii se depun la registratura inspectoratului scolar în
termen de 3 zile lucrătoare de la afisarea punctajelor, iar inspectoratul
scolar face publică lista contestatorilor.
(2) Contestatiile
se solutionează de către o comisie constituită după cum urmează:
a) presedinte -
inspectorul scolar general;
b) membri:
- un inspector
scolar de specialitate/inspector scolar, altul decât cel din comisia de
concurs;
- un director5) cu aceeasi pozitie în sistemul de învătământ cu cea a directorului
membru în comisia de concurs;
c) secretar - un
inspector scolar/de specialitate de la inspectoratul scolar/un
director/director adjunct la o unitate de învătământ.
La lucrările
comisiei de contestatii este invitat, în scris, să participe în calitate de
observator câte un reprezentant desemnat de federatiile care au organizatii
sindicale la nivelul unitătii de învătământ. La unitătile de învătământ la care
nu există organizatie sindicală este invitat, în scris, să participe
reprezentantul personalului didactic de la unitatea de învătământ pentru care
se tine concursul, ales în consiliul profesoral deschis, prin vot secret, cu
majoritate simplă.
(3) Hotărârea
comisiei de contestatii se comunică contestatorului în termen de 5 zile
lucrătoare de la expirarea termenului de depunere a contestatiilor, cu
confirmare de primire.
(4) Nu se pot
contesta rezultatele la concurs ale altui candidat.
(5) Hotărârea
comisiei de contestatii este definitivă si poate fi atacată numai prin
procedura contenciosului administrativ.
(6) În termen de
24 de ore de la expirarea perioadei de solutionare a contestatiilor, se
afisează la sediul inspectoratului scolar rezultatele finale ale concursului.
(7) Dreptul
persoanei de a se adresa instantelor judecătoresti este garantat. În acest caz
persoana prezintă la inspectoratul scolar dovada actionării în judecată. Postul
de conducere aflat în litigiu se ocupă cu delegatie până la pronuntarea
sentintei judecătoresti definitive, care se comunică în scris inspectoratului
scolar.
CAPITOLUL V
Dispozitii
finale
Art. 14. - (1)
Numirea candidatilor declarati reusiti la concursul pentru functiile de
conducere din unitătile de învătământ de stat se face prin decizie a
inspectorului scolar general, cu exceptia directorilor de unităti de învătământ
liceal si postliceal, care sunt numiti prin ordin al ministrului educatiei,
cercetării si tineretului. Solicitarea numirii prin ordin al ministrului în
functia de director este însotită de formularele prevăzute în anexele nr. 3 si
4, completate.
(2) În
conformitate cu prevederile art. 31 alin. (1) din Legea nr.
53/2003, cu modificările ulterioare, numirea se face cu o perioadă de probă
de 90 de zile. Această perioadă este inclusă în durata contractului de
management educational.
(3) O dată cu emiterea
deciziei, respectiv a ordinului de numire, directorul încheie cu inspectorul
scolar general contractul de management educational (anexa nr. 5).
(4) Contractul de
management educational se încheie pe o perioadă de 4 ani de la data numirii.
(5) Pentru
persoanele care au mai putin de 4 ani până la împlinirea vârstei standard de
pensionare, contractul de management se încheie până la sfârsitul anului scolar
în care se realizează conditiile standard de pensionare. Contractul poate fi
prelungit anual, la cererea managerului, atât timp cât acesta îsi păstrează
calitatea de cadru didactic titular în învătământul preuniversitar, fără a se
depăsi 4 ani de la data numirii.
Art. 15. - Cu 15
zile înainte de expirarea perioadei de probă, inspectorul scolar general
înaintează Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului - Directia
generală evaluare, prognoze, strategii si programe pentru învătământ
preuniversitar, printr-o adresă, aprecierea sa privind corespunderea sub raport
managerial a persoanei numite în functia de director de liceu/scoală
postliceală, iar inspectorul scolar general adjunct/seful serviciului
compartimentului evaluare, prognoze, strategii si programe înaintează
inspectorului scolar general, printr-o notă scrisă, aprecierea sa privind corespunderea
sub raport managerial a persoanei numite în functia de director prin decizie a
inspectorului scolar general, potrivit art. 14 alin. (1). Aprecierea are la
bază punctajul acordat în urma evaluării continue realizate de inspectorul
scolar de management scolar, evaluare si dezvoltare institutională si consemnat
în fisa de evaluare a directorului de unitate de învătământ de către
inspectorul scolar general adjunct al compartimentului/seful serviciului
evaluare, prognoze, strategii si programe. Aprecierea este însotită de fisa de
evaluare a directorului de unitate de învătământ, completată cu punctajul si
calificativul obtinute de acesta.
Art. 16. -
Contractul de management educational se reziliază:
1. în cazul în
care persoanele prevăzute la art. 14 alin. (1) si (2) se dovedesc
necorespunzătoare sub raport managerial (au obtinut calificativul
“Nesatisfăcător” la evaluarea din perioada de probă);
2. dacă pe
perioada mandatului, prin evaluare anuală sau prin inspectie specială6),
persoana obtine calificativul “Nesatisfăcător” sau se constată neîndeplinirea
angajamentelor manageriale ori prejudicii aduse învătământului;
3. pentru
nerespectarea cu vinovătie a obligatiilor contractuale, precum si pentru
săvârsirea unei fapte de natura abaterilor disciplinare sau care angajează
răspunderea administrativă, civilă ori penală, directorul/directorul adjunct
putând fi sanctionat potrivit dispozitiilor art. 116 lit. e) si f) din Legea
nr. 128/1997;
4. în cazul în
care persoana îsi pierde calitatea de cadru didactic titular în învătământul
preuniversitar.
Art. 17. - În
toate situatiile în care contractul de management încetează, inspectorul scolar
general emite decizie (pentru directorii/directorii adjuncti numiti prin
decizie) sau solicită Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului
elaborarea ordinului (pentru directorii numiti prin ordin al ministrului
educatiei, cercetării si tineretului) de eliberare din functie, cu exceptia
situatiei prevăzute la art. 16 pct. 3, în care, prin decizie a inspectorului
scolar general (pentru directorii/directorii adjuncti numiti prin decizie) sau
prin ordin al ministrului educatiei, cercetării si tineretului (pentru
directorii numiti prin ordin al ministrului), se face comunicarea
sanctiunii,
conform art. 123 alin. (3) din Legea nr. 128/1997.
Art. 18. -
Informatiile false cuprinse în curriculumul vitae, falsul în declaratii, falsul
în înscrisuri oficiale si sub semnătură privată, constatate de comisia de
concurs, atrag eliminarea candidatului din concurs si sesizarea organelor competente.
Art. 19. -
Presedintii comisiilor, membrii acestora, precum si persoanele desemnate ca
observatori, înainte de desfăsurarea concursului, dau o declaratie pe propria
răspundere că nu au în rândul candidatilor sot, sotie, rude sau afini până la
gradul al IV-lea inclusiv ori relatii conflictuale cu vreun candidat.
Art. 20. - (1)
Prezenta metodologie intră în vigoare la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
(2) Dispozitiile
prezentei metodologii se completează cu dispozitiile Legii nr. 128/1997.
Art. 21. - Anexele
nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta metodologie.
5) Un coordonator al unui CJAPP, recunoscut prin autoritatea sa
profesională, altul decât cel din comisia de concurs.
6) Efectuată de inspectoratul scolar judetean/al municipiului Bucuresti sau
de Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului.
ANEXE
la metodologie
ANEXA Nr. 5
la metodologie
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETĂRII SI
TINERETULUI
Inspectoratul Scolar al
Judetului/Municipiului Bucuresti
Nr.../...
CONTRACT DE
MANAGEMENT EDUCATIONAL
ARTICOLUL 1
Părtile
contractante
1. Doamna/Domnul
profesor ………..., în calitate de inspector scolar general/împuternicit al
ministrului, numit în functie prin Ordinul nr./ al ministrului educatiei,
cercetării si tineretului, reprezentând Inspectoratul Scolar al Judetului .../Municipiului
Bucuresti, cu sediul în .……………., str. …………...nr. ……………
si
2. Doamna/Domnul
…………………..., cetătean român, domiciliată/domiciliat în ………………….., str. ……………….
nr. , bl. ……….., sc. ……….., ap. ……….., judetul/sectorul ………………., având actul de
identitate BI/CI/pasaport seria ……….
nr. …………., eliberat de Politia ………………., în calitate de director/director
adjunct la ….., cu sediul în localitatea ….., str. ……………. nr………………,
judetul/sectorul .…………., telefon …………………, numită/numit în functie începând cu
data de prin Ordinul/Decizia nr.
…………./………….. al ministrului educatiei, cercetării si tineretului/a
inspectorului scolar general, denumit în continuare manager educational
ARTICOLUL 2
Obiectul
contractului
Inspectoratul
Scolar al Judetului./Municipiului Bucuresti, prin inspectorul scolar general,
încredintează managerului educational (directorului) conducerea si
administrarea unitătii de învătământ, în concordantă cu strategia si directiile
de dezvoltare a învătământului preuniversitar, stabilite prin obiectivele
reformei educationale în plan national si local.
ARTICOLUL 3
Durata
contractului
Prezentul contract
se încheie pe o perioadă de……………….. ani de la data numirii în functie.
ARTICOLUL 4
Drepturile
si obligatiile directorului/directorului adjunct în calitate de manager
educational
A. Drepturile si
obligatiile generale decurg din:
- art. 126 si 145
din Legea învătământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările si
completările ulterioare;
- art. 50, 51, 109,
110, 112 si 113 din Legea privind Statutul personalului didactic nr. 128/1997,
cu modificările si completările ulterioare;
- actele normative
emise de Ministerul Educatiei, Cercetării si Tineretului;
- dispozitiile
inspectorului scolar general.
B. Atributiile
sunt cele prevăzute în:
- cap. III
sectiunea a 2-a din Regulamentul de organizare si functionare a unitătilor de
învătământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educatiei si
cercetării nr.
4.747/2001.
C. Alte drepturi
si obligatii contractuale:
- să participe la
programele de formare/perfectionare în domeniul managementului educational. În
cazul în care nu a parcurs un astfel de stagiu, este obligatorie participarea
la cursul de formare în primul an al mandatului;
- să solicite si
să primească asistentă juridică din partea inspectoratului scolar în toate
problemele de legislatie, precum si în cazul unor litigii în care este
implicată unitatea de învătământ;
- să elaboreze, la
nivelul unitătii, documentele manageriale proprii;
- să asigure
înfăptuirea acestora prin organizarea, desfăsurarea si evaluarea activitătii
educationale din unitatea scolară;
- să îsi
folosească întreaga capacitate de muncă în interesul educatiei si aplicării
reformei, comportându-se în întreaga activitate cu probitate morală si
profesională;
- să nu desfăsoare
activităti contrare politicii educationale a Ministerului Educatiei, Cercetării
si Tineretului.
ARTICOLUL 5
Drepturile
si obligatiile inspectorului scolar general
A. Drepturi:
- să controleze,
direct sau prin delegare de competente:
- stadiul aplicării
strategiei privind directiile de dezvoltare elaborate si asumate la nivelul
unitătii de învătământ;
- modul de
exercitare a atributiilor managerului unitătii de învătământ;
- derularea
actului managerial în conformitate cu fisa postului;
- respectarea
legalitătii în actul managerial, sub toate aspectele sale;
- să solicite
directorului, semestrial, prezentarea documentelor privind rezultatele scolare,
a altor documente referitoare la îndeplinirea obiectivelor reformei si a
sarcinilor specifice fisei postului, anexă la contract;
- să evalueze
activitatea managerului educational din proprie initiativă si când este sesizat
de existenta unor disfunctii în activitatea acestuia.
B. Obligatii:
- să asigure
directorului libertatea în conducerea, organizarea si coordonarea activitătii
educationale, la nivelul unitătii de învătământ, singurele delimitări fiind
cele prevăzute de reglementările legale, precum si de prezentul contract;
- să asigure
directorului, în calitate de manager educational, drepturile prevăzute la art.
4 si conditiile legale pentru îndeplinirea obligatiilor cuprinse la art. 4;
- să evalueze
activitatea managerului educational si să acorde calificativul anual în
termenul legal;
- să sesizeze
organele competente în cazul în care sunt indicii privind săvârsirea unei
infractiuni, unor fapte de coruptie (dare si primire de mită, trafic de
influentă, primirea de foloase necuvenite) si de complicitate la acestea sau
fapte ce atentează la bunele moravuri si să suspende contractul de management
educational.
ARTICOLUL 6
Managerul
educational trebuie să manifeste loialitate fată de scoală, discernământ,
credibilitate si responsabilitate în deciziile sale, încredere în capacitătile
angajatilor, să încurajeze si să îsi sustină colegii în vederea motivării
pentru formare continuă si pentru crearea în unitate a unui climat optim
desfăsurării procesului de învătământ.
Pe toată durata
prezentului contract managerul educational este obligat să păstreze cu
rigurozitate confidentialitatea asupra datelor si informatiilor care nu sunt
destinate publicării sau care sunt prevăzute cu acest caracter de Ministerul
Educatiei, Cercetării si Tineretului ori de inspectoratul scolar.
Această obligatie
se prelungeste pentru o perioadă de 2 ani de la încetarea contractului de
management educational.
ARTICOLUL 7
Răspunderea
părtilor
Pentru
neîndeplinirea sau îndeplinirea necorespunzătoare a obligatiilor prevăzute în
prezentul contract, părtile răspund potrivit legii. Forta majoră apără părtile
de răspundere.
Răspunderea
părtilor este angajată pentru nerespectarea prevederilor legale ale prezentului
contract si pentru neîndeplinirea deciziilor inspectoratului scolar si a
hotărârilor Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului.
Managerul
educational răspunde administrativ, material si penal, după caz, pentru daunele
produse prin orice act al său contra intereselor învătământului, prin acte de
gestiune, imprudentă, precum si prin utilizarea abuzivă sau neglijentă a
puterilor conferite.
ARTICOLUL 8
Modificarea
contractului
Părtile vor putea
adapta prezentul contract numai corespunzător reglementărilor legale
intervenite ulterior încheierii acestuia si care îi sunt aplicabile.
Reevaluarea
conditiilor contractuale se face anual.
ARTICOLUL 9
Încetarea
contractului
Prezentul contract
încetează prin:
a) expirarea
perioadei pentru care a fost încheiat;
b) destituirea din
functie a managerului educational de către inspectorul scolar general în cazul
neîndeplinirii din culpă sau rea intentie a obligatiilor asumate;
c) eliberarea din
functie în urma evaluării, în conformitate cu prevederile art. 15 din
Metodologia de organizare si desfăsurare a concursului pentru functiile de
director si director adjunct la unitătile de învătământ preuniversitar,
aprobată prin Ordinul ministrului educatiei, cercetării si tineretului nr.
3.297/2004, si cu prevederile Metodologiei de evaluare;
d) renuntarea
managerului educational la mandatul încredintat, în situatia neasigurării conditiilor
prevăzute în contract ori în alte conditii întemeiate;
e) acordul
părtilor;
f) decesul sau
punerea sub interdictie judecătorească a managerului educational;
g) reorganizarea
administrativ-teritorială;
h) pensionare.
ARTICOLUL 10
Litigiile izvorâte din
încheierea, executarea, modificarea, încetarea si interpretarea clauzelor
prezentului contract, nerezolvate pe cale administrativă sau
administrativ-jurisdictională, sunt de competenta instantelor judecătoresti.
ARTICOLUL 11
Alte clauze
Managerul
educational are dreptul să solicite mediere, consultantă si alte măsuri de
protectie din partea inspectorului scolar general în solutionarea situatiilor
conflictuale cu persoane fizice sau juridice.
La încetarea
prezentului contract managerul educational revine pe postul (catedra) rezervat
(rezervată).
ARTICOLUL 12
Dispozitii
finale
Prevederile
prezentului contract se completează cu dispozitiile Legii nr. 84/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, ale Legii nr.
128/1997, ale Legii nr.
53/2003, Codului muncii si ale altor acte normative în materie.
Inspector
scolar general, …………………………… |
Manager
educational, …………………………… |
Data ……….