MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 324 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 15
aprilie 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 121 din 16 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 607 si 610 din Codul civil
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
2/211/118. - Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului si al ministrului economiei si comertului pentru aprobarea Procedurii de reglementare si control al transportului deseurilor pe teritoriul României
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 16
martie 2004
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 607 si 610 din Codul civil
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Dana Titian -
procuror
Mihaela Senia
Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 607 si 610
din Codul civil, exceptie
ridicată de Elisabeta Kopan si Alexandru Kopan în Dosarul nr. 4.425/2001 al
Judecătoriei Medias.
La apelul nominal
lipsesc părtile, procedura de citare fiind legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca fiind neîntemeiată, arătând că textele de lege criticate nu contravin prevederilor constitutionale referitoare la garantarea dreptului de proprietate privată, întrucât legiuitorul, în temeiul art. 44 alin. (7) din Constitutie, republicată, a stabilit anumite limite rezonabile ale exercitiului acestui drept, în considerarea asigurării unei bune vecinătăti între proprietari, restrângeri care nu afectează însăsi existenta dreptului.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 18 noiembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 4.425/2001, Judecătoria
Medias a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 607 si 610 din Codul civil, exceptie ridicată de
Elisabeta Kopan si Alexandru Kopan.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se arată că singurul izvor de drept pe teritoriul României este legea.
În procesul de
legiferare, în conformitate cu prevederile constitutionale, pot fi adoptate
legi constitutionale, legi organice si legi ordinare. Se consideră că, pentru
asigurarea unei practici unitare pe teritoriul României, legislatia internă nu
mai poate face trimitere expresă la obiceiuri, potrivit dispozitiilor Legii
fundamentale, justitia înfăptuindu-se în numele legii, iar nu în temeiul unor
norme care fac trimitere la cutume.
Asa fiind, autorii
apreciază că se impune modificarea art. 607 si 610 din Codul civil, pentru a se putea
astfel “ocroti mai complet toate componentele dreptului de proprietate, într-o
manieră modernă, ecologică si, de ce nu, europeană”.
Judecătoria
Medias apreciază exceptia de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, întrucât finalitatea urmărită de
legiuitor prin dispozitiile art. 607 si 610 din Codul civil a fost aceea de a
proteja dreptul de proprietate si de a preîntâmpina tulburarea acestui drept
prin abuz.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată. De asemenea,
în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
Avocatului Poporului. Guvernul arată că, potrivit art. 588 din Codul
civil, “legea supune pe proprietar la osebite obligatii unul către altul,
fără chiar să existe vreo conventie între dânsii”, ceea ce impune concluzia
că art. 607 si 610 din Codul
civil instituie niste restrictii în exercitarea dreptului de proprietate,
iar nu servituti propriu-zise, întrucât nu există raportul dintre fondul
dominant si cel aservit care caracterizează notiunea de servitute.
În ceea ce
priveste problema valorii obiceiului ca izvor de drept, se observă că din
doctrina de drept civil s-a desprins ideea că “au valoare de drept numai acele
obiceiuri la care textele legale fac trimitere expresă, dar si în aceste
cazuri, asemenea obiceiuri sunt încorporate de actul normativ în cauză, astfel
încât nu sunt izvoare distincte de actele normative”. Asa fiind, textele de
lege criticate, care fac trimitere la obiceiurile locului, nu încalcă prevederea
constitutională cuprinsă în art. 124, conform căreia “justitia se
înfăptuieste în numele legii”.
Avocatul
Poporului constată că
dispozitiile art. 607 si 610 din Codul
civil sunt în conformitate cu prevederile art. 44 alin. (7) din
Constitutie, republicată, potrivit cărora dreptul de proprietate trebuie
exercitat în conditiile respectării bunei vecinătăti si implică respectarea
sarcinilor care, potrivit legii si obiceiului, revin proprietarilor.
Se arată că, în
jurisprudenta sa, Curtea Constitutională a statutat, în mod constant, că nu
poate modifica sau completa prevederea legală supusă controlului.
Referitor la
prevederile art. 73 si 124 din Legea fundamentală, se constată că acestea nu au
incidentă în cauză.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutia României, republicată, ale art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23
din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. 607 si 610 din Codul civil, care au
următorul continut:
- Art. 607: “Nu
e iertat a sădi arbori care cresc înalti decât în depărtarea hotărâtă de
regulamentele particulare sau de obiceiurile constante si recunoscute si în
lipsă de regulamente si de obiceiuri, în depărtare de doi metri, de la linia
despărtitoare a celor două proprietăti pentru arborii înalti si de o jumătate
de metru pentru celelalte plantatii si garduri vii”.
- Art. 610: “Cel
ce face un put sau o privată lângă un zid fie comun sau nu; cel ce vrea să
clădească un cămin sau o vatră, o fierărie, un cuptor sau o sobă, să-i alăture
un ocol de vite, sau cel ce vrea să puie lângă zid un magazin (depozit) de
sare, sau grămezi de materii corozive; e îndatorat să lase depărtarea prescrisă
de regulamente si obiceiuri particulare asupra unor asemenea obiecte, sau să
facă lucrările prescrise de aceleasi legi si regulamente spre a nu aduce
vătămare vecinului”.
Autorii exceptiei
sustin că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile art. 73 alin. (1)
si ale art. 124 alin. (1) din Constitutia României, republicată, care au
următorul continut:
- Art. 73 alin.
(1): “Parlamentul adoptă legi constitutionale, legi organice si legi
ordinare”.
- Art. 124 alin.
(1): “Justitia se înfăptuieste în numele legii”.
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea retine că art. 607 si 610 din Codul civil reglementează
servitutile stabilite de lege cu privire la sădirea de arbori si la distantele
si lucrările intermediare cerute pentru anumite constructii si au ca obiect
utilitatea publică sau aceea a particularilor, persoane fizice sau juridice.
Chiar dacă, prin
instituirea acestor servituti, titularul dreptului de proprietate suferă o
îngrădire în exercitarea atributelor dreptului său, având în vedere că, pe
această cale, se preîntâmpină exercitarea abuzivă a dreptului, evitându-se
aparitia stărilor conflictuale între vecini si, întrucât, potrivit art. 44
alin. (1) din Constitutie, republicată, stabilirea continutului si a limitelor
dreptului de proprietate constituie atributul exclusiv al legiuitorului,
reglementarea legală, în sine, nu relevă nici o contradictie cu textele
constitutionale de referintă. De altfel, art. 44 alin. (7) din Constitutie
prevede că “dreptul de proprietate obligă […] si la respectarea celorlalte
sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului”.
Potrivit acestor
dispozitii, legiuitorul ordinar este, asadar, competent să stabilească cadrul
juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de proprietate, în acceptiunea
principială conferită de Constitutie, în asa fel încât să nu vină în coliziune
cu interesele generale sau cu interesele particulare legitime ale altor
subiecte de drept, instituind astfel niste limitări rezonabile în valorificarea
acestuia, ca drept subiectiv garantat. Sub acest aspect, Curtea retine că, prin
reglementările deduse controlului, legiuitorul nu a făcut decât să dea expresie
acestor imperative, în limitele si potrivit competentei sale constitutionale.
Pe de altă parte,
Curtea constată că nu poate primi sustinerile autorilor, potrivit cărora
obiceiul nu poate constitui izvor de drept, întrucât nici unul dintre textele
constitutionale de referintă invocate nu prevede in terminis acest
lucru. Or, în absenta unei interdictii exprese, o asemenea concluzie nu poate
fi dedusă pe cale de interpretare - asa cum procedează autorii exceptiei -
deoarece aceasta presupune a atribui legiuitorului constitutional ceea ce nu a
găsit cu cale să prevadă si, deci, a adăuga la text, alterând vointa reală a
acestuia.
Curtea retine însă
că obiceiul sau cutuma nu poate reprezenta un izvor distinct al dreptului
civil, regulile de conduită consacrate de acesta integrându-se în ipotezele si
dispozitiile normelor de drept în măsura în care acestea din urmă fac trimitere
expresă la obicei. Asa fiind, întrucât servitutile care afectează proprietatea
sunt reglementate de textele de lege deduse controlului de constitutionalitate
care fac trimitere la obiceiul locului, critica referitoare la încălcarea art.
73 si 124 din Constitutie este neîntemeiată.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 1-3, al art. 13 alin. (1)
lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 607 si 610 din Codul civil, exceptie ridicată
de Elisabeta Kopan si Alexandru Kopan în Dosarul nr. 4.425/2001 al Judecătoriei
Medias.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 16 martie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI Nr. 2 din 5
ianuarie 2004 |
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI Nr. 211 din
6 februarie 2004 |
MINISTERUL
ECONOMIEI SI
COMERTULUI Nr. 118 din
2 martie 2004 |
pentru aprobarea Procedurii de reglementare si
control al transportului deseurilor pe teritoriul României
În conformitate cu
prevederile art. 17 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
426/2001,
în temeiul
prevederilor art. 11 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, cu completările ulterioare, ale art. 5 alin. (4)
din Hotărârea Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, ale art. 5 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului si
ministrul economiei si comertului emit prezentul ordin.
Art. 1. - Se
aprobă Procedura de reglementare si control al transportului deseurilor pe
teritoriul României, prevăzută în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, Petre
Daea, secretar de stat |
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului, Ileana
Tureanu, secretar de
stat |
p.
Ministrul economiei si
comertului, Andrei
Grigorescu, secretar de
stat |
ANEXĂ
PROCEDURA
de
reglementare si control al transportului deseurilor pe teritoriul României
Art. 1. - (1)
Transportul deseurilor dintr-un loc în altul pe teritoriul României este supus
unei proceduri de reglementare si control stabilite prin prezentul act
normativ.
(2) Procedura de
reglementare si control al transportului de deseuri se aplică deseurilor
periculoase si deseurilor nepericuloase prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea
Guvernului nr.
856/2002 privind evidenta gestiunii deseurilor si pentru aprobarea listei
cuprinzând deseurile, inclusiv deseurile periculoase.
(3) Transportul
deseurilor poate fi local, judetean sau interjudetean.
(4) Instalatia la
care se transportă deseurile pentru valorificare sau eliminare trebuie să
detină autorizatie de mediu conform legislatiei în vigoare.
1. Transportul
deseurilor periculoase
Art. 2. - (1)
Transportul deseurilor periculoase, indiferent de cantitatea anuală în care
acestea se generează, se desfăsoară în concordantă cu prevederile Hotărârii
Guvernului nr.
1.374/2000 pentru aprobarea Normelor privind aplicarea etapizată în
traficul intern a prevederilor Acordului european referitor la transportul
rutier international al mărfurilor periculoase (A.D.R.), încheiat la Geneva la
30 septembrie 1957, la care România a aderat prin Legea nr. 31/1994, ale
Regulamentului privind Transportul International Feroviar al Mărfurilor
Periculoase RID - Apendice C la Conventia privind transporturile internationale
feroviare (COTIF), semnată la Berna la 9 mai 1980, astfel cum a fost modificată
prin protocolul ratificat prin Ordonanta Guvernului nr.
69/2001, ale Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei nr.
728/2003 pentru aprobarea Sistemului de informare si monitorizare a
traficului navelor care intră/ies în/din apele nationale navigabile ale
României, ale Ordinului ministrului lucrărilor publice, transporturilor si
locuintei nr.
1.730/2001 privind aprobarea sistemelor de raportare a incidentelor în care
sunt implicate nave maritime care transportă mărfuri periculoase, substante
dăunătoare si/sau poluanti marini si ale Ordinului ministrului lucrărilor
publice, transporturilor si locuintei nr.
891/2003 pentru stabilirea unor reguli privind transportul mărfurilor
periculoase pe calea ferată.
(2) Prevederile
art. 3-11 se aplică transporturilor deseurilor periculoase care sunt generate într-o
cantitate mai mare de 1 tonă/an din aceeasi categorie de deseuri periculoase.
Art. 3. -
Transportul deseurilor periculoase se efectuează de la producător sau
detinător, denumit în continuare expeditor, către valorificator sau
eliminator, denumit în continuare destinatar, respectându-se următoarele
prevederi:
1. Expeditorul
completează un formular pentru aprobarea transportului de deseuri periculoase,
a cărui machetă este prezentată în anexa nr. 1, cu următoarele date si
informatii:
a) numele si adresa
expeditorului, persoană responsabilă desemnată de acesta, cod unic de
înregistrare;
b) numele si
adresa transportatorului, numărul autorizatiei transportatorului, cod unic de
înregistrare;
c) numele si
adresa destinatarului, persoana responsabilă desemnată de acesta, cod unic de
înregistrare;
d) numele si
adresa amplasamentului instalatiei de eliminare/valorificare, numărul
autorizatiei de mediu, data de expirare a autorizatiei;
e) aprobare pentru
un transport sau mai multe transporturi; motivul si felul transportului: pentru
valorificare/eliminare; operatia de valorificare/eliminare, asa cum acestea
sunt definite în anexa II A, respectiv II B din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
78/2000 privind regimul deseurilor, aprobată si modificată prin Legea nr.
426/2001;
f) numărul de
transporturi planificate;
g) cantitatea de
deseuri planificată a fi transportată;
h) denumirea si
compozitia chimică a deseurilor, codificarea deseurilor conform Hotărârii
Guvernului nr.
856/2002;
i) modalitătile de
transport;
j) tipurile de
ambalare a deseurilor;
k) traseul propus
pentru transportul deseurilor.
2. Formularul
pentru aprobarea transportului deseurilor periculoase este semnat de către
expeditor si transmis către destinatarul deseurilor.
3. Destinatarul
deseurilor periculoase, la primirea formularului pentru aprobarea
transportului, poate accepta efectuarea transportului sau poate solicita
informatii suplimentare din partea expeditorului.
4. Dacă
destinatarul acceptă efectuarea transportului, semnează si stampilează documentul
pentru aprobarea transportului.
5. Documentul
pentru aprobarea transportului, semnat si stampilat de către destinatar, se
transmite la agentia pentru protectia mediului sub jurisdictia căreia se află
instalatia de valorificare/eliminare, pentru a se obtine din partea acesteia
aprobarea pentru efectuarea transportului.
6. a) Dacă agentia
pentru protectia mediului este de acord cu operatiile de valorificare sau
eliminare aplicate deseurilor periculoase de către destinatar, aprobă
efectuarea transportului prin semnarea si stampilarea documentului pentru
aprobarea transportului.
b) La aprobarea
efectuării transportului deseurilor periculoase de către agentia pentru
protectia mediului se respectă prevederile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
27/2003 privind procedura aprobării tacite.
7. Documentul
pentru aprobarea transportului, care contine aprobările date de către agentia
pentru protectia mediului si acceptarea de către destinatar a deseurilor
periculoase, se transmite expeditorului, care îl prezintă inspectoratului de
protectie civilă sub a cărui jurisdictie se află, pentru avizarea rutei
transportului de deseuri periculoase.
8. a) Stabilirea
rutei de transport al deseurilor periculoase se face de către expeditor si
transportator, se avizează de către inspectoratul de protectie civilă judetean
si se înscrie în documentele de însotire a transportului.
b) La stabilirea
rutei de transport, în cazul transportului rutier, se va avea în vedere
ocolirea localitătilor mari (oraselor).
9. Formularele
pentru aprobarea transportului, completate conform anexei nr. 1, se întocmesc
în
5 exemplare si se
îndosariază după cum urmează:
- un exemplar la
expeditor;
- un exemplar la
destinatar;
- un exemplar la
transportator;
- un exemplar la
agentia pentru protectia mediului care a dat aprobarea pentru efectuarea
transportului;
- un exemplar la
inspectoratul de protectie civilă judetean sub a cărui jurisdictie se află
expeditorul.
10. În cazul în
care expeditorul deseurilor periculoase, transportatorul acestora si destinatarul
deseurilor sunt acelasi operator economic, pentru aprobarea efectuării
transportului trebuie respectate prevederile alin. (1)-(9).
Art. 4. -
Aprobarea pentru efectuarea transportului poate fi o aprobare simplă dată
pentru o singură categorie de deseuri periculoase si un singur transport sau
poate fi o aprobare generală dată pentru o anumită categorie de deseuri
periculoase si pentru mai multe transporturi efectuate într-un interval de
maximum 2 ani.
Art. 5. - Fiecare
transport de deseuri periculoase care sunt generate într-o cantitate mai mare
de 1 tonă/an din aceeasi categorie de deseuri trebuie să fie însotit de un
formular de expeditie/de transport (anexa nr. 2) si de aprobarea simplă
valabilă pentru un singur transport (anexa nr. 1) sau de o copie a aprobării
generale valabile pentru mai multe transporturi (anexa nr. 1).
Art. 6. -
Expeditorul completează si semnează formularul de expeditie/transport, a cărui
machetă este prezentată în anexa nr. 2, cu următoarele date si informatii:
a) denumirea deseurilor,
codificare conform Hotărârii Guvernului nr.
856/2002;
b) precizarea
clară că transportul se referă la deseuri periculoase generate într-o cantitate
mai mare de 1 tonă/an;
c) numărul
formularului de aprobare a transportului;
d) numele si
adresa expeditorului, transportatorului, destinatarului;
e) cantitatea
deseurilor transportate;
f) data preluării
deseurilor de către transportator;
g) tipul
mijloacelor de transport;
h) numărul de
ambalaje expediate.
Art. 7. -
Transportatorul semnează si stampilează la primirea deseurilor periculoase
formularul de expeditie/de transport.
Art. 8. -
Transportatorul transportă deseurile periculoase pe ruta aprobată în formularul
de aprobare a transportului si le predă expeditorului.
Art. 9. - (1)
Destinatarul, la primirea deseurilor periculoase, semnează formularul de
expeditie/de transport confirmând acceptarea deseurilor.
(2) Destinatarul
este obligat să preleveze o probă din fiecare transport de deseuri periculoase,
cu exceptia celor pentru care, fizic, nu se poate realiza o prelevare de probă,
pe care să o păstreze un interval de cel putin trei luni.
Art. 10. - (1)
Destinatarul, după efectuarea operatiilor de valorificare/eliminare, semnează
formularul de expeditie/de transport, mentionând că valorificarea/eliminarea
deseurilor periculoase a fost făcută în conformitate cu legislatia în vigoare,
si transmite o copie a acestuia la agentia pentru protectia mediului din
jurisdictia căreia se află instalatia de valorificare/eliminare.
(2) Pentru
transporturile deseurilor periculoase care sunt generate într-o cantitate mai
mare de 1 tonă/an, formularele de expeditie/de transport completate conform
anexei nr. 2 se întocmesc în 5 exemplare si se îndosariază la fel ca
formularele pentru aprobarea transportului de deseuri, după cum este prevăzut
la art. 3 alin. (9).
Art. 11. - (1)
Inspectoratul de protectie civilă judetean care primeste câte un exemplar din
formularul pentru aprobarea transportului (anexa nr. 1) si formularul de
expeditie/de transport (anexa nr. 2) va notifica toate inspectoratele de
protectie civilă, precum si inspectoratele judetene de politie din judetele
care vor fi tranzitate si cel de destinatie despre executarea transportului
deseurilor periculoase si despre caracteristicile acestuia.
(2) În cazul în care
se realizează transporturi de deseuri periculoase din aceeasi categorie către
acelasi destinatar, urmând aceeasi rută de transport stabilită în aprobarea
generală a transporturilor, cu o frecventă mai mare de un transport pe lună,
expeditorul este obligat să transmită către inspectoratul de protectie civilă
formularul de expeditie/de transport numai la efectuarea primului transport.
(3) Începând cu
cel de-al doilea transport de deseuri periculoase mentionat la alin. (2),
expeditorul este obligat să informeze prin fax, notă telefonică sau e-mail
inspectoratul de protectie civilă cu 48 de ore înaintea efectuării fiecărui
transport. În informarea transmisă inspectoratului de protectie civilă se
precizează cantitatea de deseuri periculoase care se transportă, numărul
formularului de aprobare generală a transportului în baza căruia se realizează
acesta si date pentru identificarea transportatorului, asa cum sunt cerute în
coloana a doua din anexa nr. 2.
(4) Formularele de
expeditie/de transport întocmite pentru transporturile de deseuri care intră
sub incidenta alin. (2) se îndosariază numai la expeditor si destinatar, acesta
din urmă având obligatia să raporteze annual agentiei pentru protectia mediului
în subordinea căruia se află că deseurile au fost valorificate sau eliminate în
conformitate cu prevederile legale.
Art. 12. - (1)
Transportul deseurilor periculoase care se generează într-o cantitate mai mică
de 1 tonă/an din aceeasi categorie de deseuri se efectuează în baza
formularului de expeditie/de transport prezentat în anexa nr. 2, în care se
precizează clar că aceste deseuri sunt generate într-o cantitate mai mică de 1
tonă/an.
(2) În cazul
transporturilor mentionate la alin. (1), formularul de expeditie/de transport
se îndosariază astfel: o copie la expeditorul deseurilor periculoase si o copie
la destinatarul deseurilor periculoase.
(3) Formularul de
expeditie/de transport se prezintă de către expeditor sau destinatar, la
solicitarea organelor abilitate conform legii să efectueze controlul asupra gestionării
deseurilor.
Art. 13. - (1) În
cazul transportului de deseuri periculoase pe calea ferată, agentia pentru
protectia mediului aprobă efectuarea transportului numai dacă a obtinut în
prealabil acceptul transportatorului.
(2) În situatiile
în care în Regulamentul RID nu sunt trecute conditii speciale de transport
pentru o anumită marfă periculoasă, agentia pentru protectia mediului
stabileste conditii speciale de transport pentru deseurile periculoase, asa
încât să fie protejată sănătatea populatiei si mediul.
Art. 14. -
Deseurile periculoase care fac obiectul transportului trebuie să fie ambalate
în conformitate cu prevederile legale referitoare la transportul mărfurilor
periculoase.
2. Transportul
deseurilor periculoase pentru colectare sau pentru depozitare temporară
Art. 15. - (1) În
cazul în care deseurile periculoase sunt transportate către un detinător
temporar în vederea unei colectări generale sau a unei depozitări temporare
realizate în conditiile legii, atunci transportul deseurilor periculoase
cuprinde două etape:
1. transportul
deseurilor de la expeditor la detinătorul temporar al deseurilor care
realizează colectarea generală sau depozitarea temporară a acestora;
2. transportul
deseurilor de la detinătorul temporar al deseurilor periculoase către
destinatarul final al deseurilor care realizează valorificarea sau eliminarea
deseurilor periculoase.
În prima fază
detinătorul temporar al deseurilor periculoase este destinatar, iar în ceea
de-a doua etapă detinătorul temporar al deseurilor este expeditor.
(2) Pentru fiecare
etapă dintre cele două mentionate la alin. (1) transportul deseurilor
periculoase se realizează cu respectarea prevederilor art. 2-14. Pentru fiecare
etapă se completeză în mod corespunzător formularele prevăzute în anexele nr. 1
si 2.
3. Transportul
deseurilor nepericuloase
Art. 16. - (1)
Deseurile nepericuloase destinate depozitării se transportă de la expeditor la
destinatar si se controlează, pe baza formularului de expeditie/de transport
prezentat în anexa nr. 2, în care se precizează clar că deseurile sunt
nepericuloase, sau pe baza Formularului de înregistrare a transportului de
deseuri prevăzut în anexa nr. 4 la Normativul tehnic privind depozitarea
deseurilor - construirea, exploatarea, monitorizarea si închiderea depozitelor
de deseuri, aprobat prin Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr.
1.147/2002 publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 150 si
150 bis din 7 martie 2003, care este prezentat în anexa nr. 3.
(2) Formularul de
expeditie/de transport se completează si se semnează de către expeditorul,
transportatorul si destinatarul deseurilor nepericuloase, în conformitate cu
cerintele stabilite în rubricile formularului.
Art. 17. -
Transportul si controlul deseurilor nepericuloase destinate operatiilor de
sortare, tratare, valorificare si compostare se efectuează pe baza formularului
de expeditie/de transport prezentat în anexa nr. 2, completat si semnat de
către expeditorul, transportatorul si destinatarul deseurilor nepericuloase.
Art. 18. - (1)
Formularul de expeditie/de transport în baza căruia se realizează transportul
si controlul deseurilor nepericuloase destinate sortării, tratării,
valorificării, compostării sau depozitării se îndosariază astfel: o copie la
expeditorul deseurilor si o copie la destinatarul acestora.
(2) Formularul de
expeditie/de transport se prezintă de către expeditor sau destinatar, la
solicitarea organelor abilitate conform legii să efectueze controlul asupra
gestionării deseurilor.
Art. 19. -
Transportatorul deseurilor nepericuloase trebuie să detină toate aprobările
necesare cerute conform prevederilor legale pentru desfăsurarea acestei
activităti.
4. Transportul
deseurilor din sectorul sanitar
Art. 20. - (1)
Gestionarea deseurilor rezultate din activitătile medicale se realizează în
conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătătii si familiei nr.
219/2002 pentru aprobarea Normelor tehnice privind gestionarea deseurilor
rezultate din activitătile medicale si a Metodologiei de culegere a datelor
pentru baza natională de date privind deseurile rezultate din activitătile
medicale.
(2) Transportul
deseurilor de la unitatea medicală în care acestea se produc si care este
expeditorul deseurilor si până la destinatarul deseurilor, care este instalatia
în care acestea sunt tratate sau eliminate, se realizează cu respectarea
prevederilor prezentului act normativ.
5. Sanctiuni
Art. 21 - (1)
Încălcarea prevederilor prezentului act normativ atrage răspunderea civilă sau
contraventională, după caz. Constituie contraventii următoarele fapte si se
sanctionează după cum urmează:
a) cu amendă de la
75.000.000 lei la 100.000.000 lei nerespectarea prevederilor art. 3, 5, 6, 12,
16 si 17;
b) cu amendă de la
50.000.000 lei la 75.000.000 lei nerespectarea prevederilor art. 7, 8, 9, 10,
art. 11 alin. 3 si 4 si ale art. 18.
(2)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute la alin. (1) se
fac de către personalul împuternicit din cadrul Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, Ministerul Sănătătii, Ministerul Administratiei si Internelor,
Garda Natională de Mediu, precum si din cadrul Comisiei Nationale pentru
Reciclarea Materialelor - Ministerul Economiei si Comertului.
(3) Prevederile
referitoare la contraventiile prevăzute la alin. (1) se completează cu
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
(4)
Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la
data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data încheierii
acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1), făcând mentiune
despre această posibilitate în procesul-verbal.
6. Dispozitii
finale
Art. 22. -
Semnificatia unor termeni specifici utilizati în prezentul act normativ este
prezentată în anexa nr. 4.
Art. 23. -
Documentul pentru aprobarea transportului de deseuri periculoase se transmite
directorului executiv al agentiei pentru protectia mediului. Datele de
identificare a agentiilor pentru protectia mediului, respectiv adresă, telefon,
fax, e-mail, sunt prezentate în anexa nr. 5.
Art. 24. - Anexele
nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta procedură.