MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 327 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 15 aprilie 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
455. - Hotărâre privind aprobarea indicatorilor
tehnicoeconomici ai obiectivului de investitii “Cresterea gradului de sigurantă
în functionare si modernizare la centralele hidroelectrice Olt inferior,
respectiv CHE Ipotesti, CHE Drăgănesti, CHE Frunzaru, CHE Rusănesti, CHE
Izbiceni”, judetele Olt si Teleorman
456. - Hotărâre pentru modificarea si completarea Hotărârii
Guvernului nr. 979/2000 privind înfiintarea Companiei Nationale “Romarm” - S.A.
prin fuziunea Societătii Nationale “Romarm” - S.A. cu Regia Autonomă “Arsenalul
Armatei”
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITAT ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
480. - Decizie a presedintelui Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale privind aprobarea Contractului-cadru
de înmagazinare subterană a gazelor naturale
573. - Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului privind instituirea procedurii de administrare specială
3.466. - Ordin al ministrului educatiei, cercetării si
tineretului privind aprobarea Codului deontologic al membrilor Comisiei
Nationale de Evaluare si Acreditare a Învătământului Preuniversitar, respectiv
ai comisiilor de evaluare si acreditare a învătământului preuniversitar
judetene si a municipiului Bucuresti
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Cresterea
gradului de sigurantă în functionare si modernizare la centralele
hidroelectrice Olt inferior, respectiv CHE Ipotesti, CHE Drăgănesti, CHE
Frunzaru, CHE Rusănesti, CHE Izbiceni”, judetele Olt si Teleorman
În temeiul
art. 108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art. 1. - Se aprobă
indicatorii tehnico-economici ai obiectivului de investitii “Cresterea gradului
de sigurantă în functionare si modernizare la centralele hidroelectrice Olt
inferior, respectiv CHE Ipotesti, CHE Drăgănesti, CHE Frunzaru, CHE Rusănesti,
CHE Izbiceni”, judetele Olt si Teleorman, prevăzuti în anexa*) care face parte
integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
2. - Finantarea obiectivului de investitii prevăzut la art. 1 se va face din
surse proprii ale Societătii Comerciale de Producere a Energiei Electrice
“Hidroelectrica” - S.A. Bucuresti, realizate din exportul de energie electrică.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul economiei si comertului,
Dan
Ioan Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 1 aprilie 2004.
Nr. 455.
*) Anexa se comunică Ministerului
Economiei si Comertului.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 979/2000 privind înfiintarea Companiei Nationale “Romarm” - S.A. prin fuziunea Societătii Nationale “Romarm” - S.A. cu Regia Autonomă “Arsenalul Armatei”
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
I. - Hotărârea
Guvernului nr.
979/2000 privind înfiintarea Companiei Nationale “Romarm” - S.A. prin
fuziunea Societătii Nationale “Romarm” - S.A. cu Regia Autonomă “Arsenalul
Armatei”, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 529 din 27
octombrie 2000, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Partea
introductivă a alineatului (2) al articolului 3 va avea următorul cuprins:
“(2)
Capitalul social al filialelor Companiei Nationale «Romarm» - S.A. este
subscris si vărsat în întregime de Compania Natională «Romarm» - S.A., ca
actionar unic la filialele sale, după cum urmează:”
2. Alineatul
(3) al articolului 7 va avea următorul cuprins:
“(3)
Exercitarea drepturilor ce decurg din calitatea de actionar la filialele
Companiei Nationale «Romarm» - S.A. se realizează pe bază de mandat, prin
desemnarea de către actionarul unic a unui singur reprezentant în adunarea
generală a actionarilor, indiferent de numărul actiunilor detinute si de
mărimea societătilor comerciale.”
3. După
alineatul (3) al articolului 7 se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu următorul cuprins:
“(31) Adunarea generală extraordinară a actionarilor Companiei
Nationale «Romarm» - S.A. poate hotărî, în conditiile legii, înfiintarea sau
desfiintarea unor filiale, sucursale si sedii secundare, fuziunea cu alte
societăti sau divizarea, dizolvarea anticipată cu sau fără lichidarea
filialelor sale.”
Art.
II. - În tot
cuprinsul Hotărârii Guvernului nr.
979/2000, formularea “Ministerul Industriei si Resurselor” se înlocuieste
cu sintagma “Ministerul Economiei si Comertului”.
Art.
III. - Statutele
filialelor Companiei Nationale “Romarm” - S.A. se vor modifica potrivit
prevederilor prezentei hotărâri.
Art.
IV. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri orice dispozitii contrare se abrogă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul economiei si comertului,
Dan
Ioan Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 1 aprilie 2004.
Nr. 456.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ DE
REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL GAZELOR NATURALE
privind aprobarea
Contractului-cadru de înmagazinare subterană a gazelor naturale
Având în vedere
prevederile art. 2 alin. (2) din Legea nr.
469/2002 privind unele măsuri pentru întărirea disciplinei contractuale, cu
modificările ulterioare,
în
temeiul prevederilor art. 5 lit. c) si ale art. 8 alin. (4) si (5) din
Ordonanta Guvernului nr.
41/2000 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
791/2001, cu modificările ulterioare,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale adoptă prezenta decizie.
Art.
1. - Se aprobă Contractul-cadru de înmagazinare subterană a gazelor naturale,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezenta decizie.
Art.
2. - (1) Cantitatea de gaze naturale rămasă în depozit la finele ciclului
complet de înmagazinare va face obiectul unui nou contract de înmagazinare
subterană, încheiat până la data încetării valabilitătii contractului initial
si valabil din prima zi calendaristică a ciclului următor de înmagazinare.
(2)
Contractul de înmagazinare subterană a gazelor naturale, încheiat în conditiile
alin. (1), va contine, fată de prevederile contractului-cadru, obligatia
beneficiarului de a achita prestatorului exclusiv contravaloarea rezervării de
capacitate pentru noul ciclu complet de înmagazinare, precum si contravaloarea
extractiei cantitătii de gaze naturale prevăzute la alin. (1).
Art.
3. - Cantitatea de gaze naturale rămasă în depozit la finele ciclului complet
de înmagazinare subterană 2003-2004 va face obiectul unui contract de
înmagazinare subterană, încheiat în termen de 15 zile calendaristice de la data
intrării în vigoare a prezentei decizii, cu respectarea prevederilor art. 2
alin. (2).
Art.
4. - La data intrării în vigoare a prezentei decizii se abrogă Decizia
presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor
Naturale nr.
247/2002 privind aprobarea Contractului-cadru de înmagazinare subterană a
gazelor naturale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149
din 28 februarie 2002.
Art.
5. - Compartimentele de resort din cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare
în Domeniul Gazelor Naturale, precum si părtile din contractele de înmagazinare
subterană a gazelor naturale au obligatia să ducă la îndeplinire prevederile
prezentei decizii.
Art.
6. - Prezenta decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, si va intra în vigoare de la data începerii ciclului complet de înmagazinare
subterană 2004-2005.
Presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare
în
Domeniul Gazelor Naturale,
Dan
Pantilie
Bucuresti, 1 aprilie 2004.
Nr. 480.
CONTRACT
- CADRU
de
înmagazinare subterană a gazelor naturale
I. Părtile
contractante:
Societatea
Comercială ..................., cu sediul în ..................., str.
................... nr. ......, judetul/sectorul ..................., cod
postal ..................., telefon ..................., fax
..................., înregistrată la oficiul registrului comertului sub nr.
..................., cod unic de înregistrare ..................., având contul
nr. ..................., deschis la ..................., reprezentată legal
prin ..................., în calitate de prestator al serviciilor de
înmagazinare subterană a gazelor naturale, titular al licentei de înmagazinare
subterană a gazelor naturale, denumită în cele ce urmează prestator,
operator DISGN, pe de o parte, si
Societatea
Comercială ..................., cu sediul în ..................., str.
................... nr. ....., judetul/sectorul ..................., cod postal
..................., telefon ..................., fax ...................,
înregistrată la oficiul registrului comertului sub nr. ..................., cod
unic de înregistrare ..................., având contul nr. ...................,
deschis la ..................., reprezentată legal prin ..................., în
calitate de beneficiar al serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor
naturale, denumită în cele ce urmează beneficiar, pe de altă parte, au
convenit încheierea prezentului contract.
II. Terminologie
si abrevieri
Art.
1. - (1) Termenii utilizati în prezentul contract sunt prevăzuti în anexa nr. 1
si în Codul tehnic al sectorului gazelor naturale, aprobat prin decizie a
presedintelui ANRGN.
(2)
Lista cuprinzând abrevierile este prevăzută în anexa nr. 2.
III. Obiectul
contractului
Art.
2. - (1) Obiectul prezentului contract îl constituie prestarea serviciilor de
înmagazinare subterană a gazelor naturale, desemnând ansamblul de activităti si
operatiuni desfăsurate de prestator pentru sau în legătură cu rezervarea
capacitătii de depozitare în depozitele subterane si pentru injectia,
depozitarea în si extractia din aceste capacităti a unor cantităti determinate
de gaze naturale.
(2) Rezervarea
capacitătii de înmagazinare subterană a gazelor naturale se realizează de către
prestator, la solicitarea beneficiarului, în baza alocării capacitătilor pe
depozitele subterane, conform legislatiei în vigoare. Capacitatea rezervată
este corespunzătoare ciclului complet de înmagazinare subterană a gazelor
naturale si este prevăzută în anexa nr. 3.
(3)
Cantitatea de gaze naturale se înmagazinează în depozitul/depozitele de
înmagazinare subterană, în conformitate cu programul stabilit de către părtile
contractante, conform anexei nr. 4.
IV. Durata
contractului
Art.
3. - Prezentul contract se încheie pentru perioada .......................,
convenită de către părti, din cadrul ciclului complet de înmagazinare
......................., neputând depăsi durata ciclului complet de
înmagazinare.
Art.
4. - În situatia în care prezentul contract este încheiat pentru o perioadă mai
mică decât un ciclu complet de înmagazinare, părtile pot conveni prelungirea
prezentului contract, în conditiile art. 3, pentru o perioadă de
..............., sub conditia remiterii unei notificări prealabile cu minimum
30 de zile calendaristice înainte de această dată.
V. Predarea/preluarea
comercială a gazelor naturale; măsurarea gazelor naturale
Art.
5. - (1) Cantitătile de gaze naturale orare/zilnice/lunare, injectate conform
programului prevăzut în anexa nr. 5, sunt asigurate de către beneficiar.
(2)
Cantitătile de gaze naturale aflate în depozite se extrag conform programului
prevăzut în anexa nr. 6.
Art.
6. - (1) Măsurarea cantitătilor de gaze naturale destinate injectiei si
extractiei în/din depozitele subterane se face continuu pe perioada
înmagazinării, în punctele de predare/preluare comercială, cu respectarea
Acordului tehnic privind exploatarea punctelor de predare/preluare comercială a
gazelor naturale, aprobat prin decizie a presedintelui ANRGN, denumit în cele
ce urmează Acord tehnic.
(2)
Măsurarea se realizează prin intermediul contoarelor/sistemelor si
echipamentelor de măsurare care îndeplinesc conditiile prevăzute de reglementările
metrologice si de standardele în vigoare.
(3)
Cantitătile de gaze naturale destinate injectiei sunt măsurate la interfata SNT
cu DISGN, iar cele extrase, la interfata DISGN cu SNT si vor fi consemnate
lunar în procesele-verbale încheiate de operatorul sistemului de transport cu
operatorul depozitului de înmagazinare, în prezenta reprezentantului
beneficiarului; determinarea cantitătilor de gaze naturale în punctele de
predare/preluare comercială se realizează zilnic conform prevederilor Acordului
tehnic.
(4)
Procesele-verbale încheiate vor sta la baza facturării de către prestator a
contravalorii prestării serviciului de injectie/extractie.
Art.
7. - Măsurarea si determinarea cantitătilor de gaze naturale pot fi contestate
de către părti, caz în care se va proceda conform prevederilor Acordului
tehnic.
Art.
8. - (1) Gazele naturale livrate în ciclul de extractie vor avea o compozitie
diferită de cea a gazelor naturale livrate pentru ciclul de injectie, ca urmare
a faptului că gazele naturale livrate pentru injectie în depozitele de
înmagazinare subterană se amestecă cu gazele din sistemul de conducte si cu
cele rămase în depozite din ciclul anterior.
(2)
Calitatea gazelor naturale livrate de beneficiar/prestator în baza prezentului
contract trebuie să fie conformă cu standardele în vigoare, fiind atestată pe
baza buletinelor de analiză a probelor prelevate la punctele de
predare/preluare comercială, la începutul ciclului de injectie, respectiv
extractie, întocmite lunar sau ori de câte ori se solicită motivat de către
beneficiar, cu respectarea prevederilor Acordului tehnic.
VI. Tarifele
pentru serviciile de înmagazinare subterană; modalităti si conditii de plată
Art.
9. - Beneficiarul va plăti prestatorului contravaloarea serviciilor de
înmagazinare subterană a gazelor naturale, calculată în baza tarifelor
reglementate pentru serviciile de înmagazinare subterană, prevăzute în anexa
nr. 7, stabilite pentru fiecare depozit de înmagazinare subterană, în
conformitate cu legislatia în vigoare.
Art.
10. - (1) Facturarea lunară a contravalorii serviciilor de înmagazinare
subterană a gazelor naturale, modalitatea si instrumentele legale de plată,
precum si desemnarea băncilor agreate pentru derularea operatiunilor bancare
sunt stabilite de către părti, cu respectarea legislatiei în vigoare.
(2)
Plata contravalorii serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale se
face lunar, în termen de 15 zile calendaristice de la data emiterii facturii de
către furnizor. În cazul în care data scadentei este zi nelucrătoare, termenul
se socoteste împlinit în următoarea zi lucrătoare.
VII. Drepturile
si obligatiile prestatorului
Art.
11. - Prestatorul are următoarele drepturi:
a) să
încaseze contravaloarea serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor
naturale;
b) să
întrerupă ciclul de injectie/extractie a gazelor naturale în/din depozitele de
înmagazinare subterană, în cazul neîndeplinirii la termenele stipulate prin
prezentul contract a obligatiilor de plată, în conditiile stabilite prin
prezentul contract si cu respectarea reglementărilor legale în vigoare;
c) să
întrerupă total sau partial injectia/extractia gazelor naturale, cu respectarea
reglementărilor legale în vigoare, în scopul efectuării reviziilor si
reparatiilor sau pentru remedierea avariilor apărute la instalatiile de
comprimare/instalatiile tehnologice de suprafată, reluarea acesteia urmând a se
face în termen de ........... zile calendaristice de la data înlăturării
cauzelor întreruperii;
d) să
initieze modificarea si/sau completarea prezentului contract, în cazul
modificării circumstantelor care au stat la baza încheierii acestuia.
Art.
12. - Prestatorul are următoarele obligatii:
a) să
factureze beneficiarului contravaloarea serviciilor de înmagazinare subterană a
gazelor naturale, conform legislatiei în vigoare;
b) să
mentină la dispozitia beneficiarului capacitatea contractată conform
prezentului contract;
c) să
preia de la beneficiar, în scopul înmagazinării, din punctul de
predare/preluare comercială de la interfata SNT cu DISGN, cantitătile de gaze
naturale prevăzute în programul de înmagazinare subterană a gazelor naturale,
cu respectarea reglementărilor legale în vigoare;
d) să
livreze beneficiarului cantitătile de gaze naturale extrase, conform
programului stabilit pentru ciclul de extractie, în conditiile de calitate
convenite prin prezentul contract, în punctul de predare/preluare comercială de
la interfata DISGN cu SNT, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare;
e) să
anunte imediat beneficiarul si transportatorul, cu respectarea reglementărilor
legale în vigoare, despre întreruperile intervenite în desfăsurarea ciclului de
injectie/extractie a gazelor naturale, pentru remedierea avariilor apărute la
propriile instalatii;
f) să
anunte imediat, telefonic, beneficiarul si transportatorul despre întreruperile
accidentale în desfăsurarea ciclului de injectie/extractie a gazelor naturale
si să notifice ulterior acestora, în maximum 12 ore de la producerea
evenimentului;
g) să
reia programul de injectie/extractie a gazelor naturale în/din depozitele de
înmagazinare subterană, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare, după
expirarea unui termen de ............ zile calendaristice de la efectuarea
plătilor, cu preavizare de ......... zile calendaristice; injectia/extractia
cantitătilor de gaze naturale neinjectate/neextrase în perioada de întrerupere
a prestării serviilor de înmagazinare pentru neplata acestora se poate efectua
numai în functie de parametrii tehnologici ai fiecărui depozit de înmagazinare
subterană si ai SNT, programul de înmagazinare subterană a gazelor naturale
modificându-se corespunzător;
h) să
permită, în prezenta reprezentantului său, accesul împuternicitilor
beneficiarului/transportatorului la echipamentele de măsurare, cu respectarea
Acordului tehnic;
i) să
asigure conditiile tehnice necesare pentru înmagazinarea în depozitele
subterane a cantitătilor de gaze naturale prevăzute în prezentul contract;
j) să
asigure functionarea corespunzătoare a sistemelor si a echipamentelor de
măsurare a gazelor naturale în ciclul de injectie/extractie, în conformitate cu
reglementările metrologice în vigoare;
k) să
preia riscul legat de vehicularea gazelor naturale prin conductele aferente
DISGN, destinate înmagazinării, si cel legat de înmagazinarea acestora în
depozitele subterane, în conditiile în care gazele naturale destinate
înmagazinării subterane sunt preluate la presiunile specificate în prezentul
contract.
VIII. Drepturile
si obligatiile beneficiarului
Art.
13. - Beneficiarul are următoarele drepturi:
a) să
solicite si să primească de la operatorul DISGN, în termenul de
.................., cu respectarea reglementărilor legale în vigoare, date
privind cantitătile de gaze naturale contractate de beneficiar,
injectate/extrase în/din depozitele de înmagazinare subterană;
b) să
conteste, în mod justificat, cantitătile de gaze naturale livrate de prestator
în punctul de predare/preluare comercială de la interfata DISGN cu SNT;
c) să
solicite prestatorului modificarea si/sau completarea prezentului contract în
cazul modificării circumstantelor care au stat la baza încheierii acestuia.
Art.
14. - Beneficiarul are următoarele obligatii:
a) să
plătească integral si la termen contravaloarea facturilor emise de prestatorul
serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale;
b) să
asigure prestatorului cantitătile de gaze naturale destinate ciclului de
injectie, conform anexei nr. 5, cu respectarea reglementărilor legale în
vigoare, în conditiile de calitate convenite prin prezentul contract, în
punctul de predare/preluare comercială de la interfata SNT cu DISGN;
c) să
preia cantitătile de gaze naturale rezultate din ciclul de extractie, conform
anexei nr. 6, cu respectarea reglementărilor legale în vigoare, în conditiile
de calitate convenite prin prezentul contract, în punctul de predare/preluare
comercială de la interfata DISGN cu SNT.
IX. Garantii
Art.
15. - (1) La data încheierii prezentului contract părtile sunt obligate să îsi
prezinte reciproc unul sau mai multe instrumente de garantare a propriilor
obligatii, convenite de către acestea, astfel:
a)
garantii financiare;
b)
garantii reale, cu exceptia gazelor naturale înmagazinate.
(2)
Garantia prevăzută la alin. (1) este destinată realizării obligatiilor
contractuale ale părtilor, în cazul neîndeplinirii din culpă a acestora.
(3) În
cazul executării garantiei constituite în conditiile alin. (1), partea în cauză
este obligată să reconstituie garantia depusă, în termen de ............ zile
calendaristice de la executare.
Art.
16. - Dacă părtile constituie garantii reale, contractele de garantie vor fi
perfectate o dată cu semnarea prezentului contract.
X. Conditii
de desfăsurare a serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor naturale
Art.
17. - (1) Programul de injectie/extractie a gazelor naturale va fi stabilit la
încheierea prezentului contract, în functie de perioada necesară pentru
reevaluarea stocurilor active, la trecerea de la ciclul de injectie la ciclul
de extractie, si de programul de revizii si reparatii.
(2)
Părtile sunt obligate să îsi notifice eventualele modificări ale programului de
injectie/extractie cu minimum 10 zile calendaristice înainte de începerea lunii
de injectie/extractie.
În
acest sens părtile vor conveni asupra modificărilor în termen de două zile
calendaristice de la data solicitării.
(3) În
cazul în care partea notificată nu înaintează observatiile în termenul prevăzut
la alin. (2), programul de înmagazinare notificat va fi considerat acceptat de
către ambele părti.
Art.
18. - Părtile vor notifica DNGN programul de înmagazinare convenit prin prezentul
contract, în termen de 5 zile calendaristice de la semnarea prezentului
contract, precum si orice modificare a acestui program, cu minimum 5 zile
calendaristice înaintea începerii lunii de injectie/extractie.
Art.
19. - Părtile pot conveni în legătură cu admiterea unor variatii ale
cantitătilor zilnice si lunare de gaze naturale fată de programul stabilit de
comun acord, în limita a +/-.........%, sub conditia ca acestea să nu afecteze
siguranta în exploatare a depozitului de înmagazinare subterană.
Art.
20. - În cazul limitării sau întreruperii livrării de gaze naturale în ciclul
de injectie/extractie din motive independente de vointa
beneficiarului/prestatorului, altele decât cazurile de fortă majoră, părtile
îsi vor notifica respectiva situatie în termen de .......... de la aparitia
evenimentului, reluarea livrării urmând să se facă imediat, cu respectarea
reglementărilor legale în vigoare, după eliminarea cauzelor ce au condus la
limitarea sau întreruperea acesteia.
Art.
21. - Părtile sunt obligate să îsi notifice efectuarea lucrărilor de
întretinere si a reparatiilor periodice care ar putea cauza o întrerupere
temporară sau o limitare a injectării ori a extractiei cantitătilor de gaze
naturale, cu minimum 3 zile calendaristice înaintea efectuării acestora.
XI. Clauza
de confidentialitate
Art.
22. - (1) Părtile sunt obligate ca pe perioada valabilitătii prezentului
contract să păstreze confidentialitatea datelor, a documentelor si a
informatiilor obtinute în baza acestuia.
(2)
Sunt exceptate de la prevederile alin. (1) următoarele date, documente si
informatii:
a)
cele pentru a căror dezvăluire s-a primit acordul scris al celeilalte părti;
b)
cele care sunt la data dezvăluirii lor de circulatie publică;
c)
cele solicitate de organele abilitate ale statului, în baza unei obligatii
legale de informare.
XII. Răspunderea
contractuală
Art.
23. - (1) În situatia în care prestatorul nu îsi îndeplineste din culpă
obligatia de prestare a serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor
naturale, conform programului convenit prin prezentul contract, precum si orice
alte obligatii stabilite prin prezentul contract, beneficiarul este îndrituit
să solicite si să primească daune-interese, corespunzător prejudiciului cauzat.
(2)
Neîndeplinirea obligatiei de plată a contravalorii serviciilor de înmagazinare
subterană a gazelor naturale, prevăzută la art. 10 alin. (2), atrage:
a)
aplicarea unei cote a majorărilor de întârziere, egală cu cea datorată pentru
neplata la termen a obligatiilor fată de bugetul de stat, pentru fiecare zi de
întârziere, începând cu a 16-a zi calendaristică de la data emiterii facturii,
până la achitarea integrală a acesteia, inclusiv ziua plătii, în cazul
neîndeplinirii în termen de 30 de zile calendaristice de la data scadentei a
obligatiei de plată a contravalorii gazelor naturale furnizate;
b)
întreruperea prestării serviciilor de injectie/extractie a gazelor naturale
în/din depozitele de înmagazinare subterană, cu un preaviz de ...............
zile calendaristice, începând cu a 46-a zi calendaristică de la data emiterii
facturii;
c)
executarea garantiei constituite conform art. 15;
d)
dreptul de retentie asupra cantitătii de gaze naturale înmagazinată.
(3)
Exercitarea dreptului de executare a garantiei si de retentie se poate realiza
si în cazul neîndeplinirii obligatiilor contractuale ale beneficiarului, altele
decât cea prevăzută la alin. (2).
(4) În
cazul în care angajarea măsurilor prevăzute la alin. (2) si (3) nu este de
natură a asigura acoperirea integrală a prejudiciului înregistrat de prestator,
beneficiarul va plăti acestuia daune-interese, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
XIII. Rezilierea
contractului
Art.
24. - Părtile sunt îndreptătite să procedeze la rezilierea prezentului contract
în următoarele situatii:
a)
neexecutarea de către una dintre părti a obligatiilor contractuale;
b)
declansarea procedurii falimentului uneia dintre părti;
c)
dacă în termen de 30 de zile calendaristice de la data notificării intentiei de
amendare a prezentului contract părtile nu ajung la o întelegere comună în
legătură cu modificarea si/sau completarea acestuia.
Art.
25. - Intentia de reziliere a prezentului contract, în cazul prevăzut la art.
24 lit. a), trebuie notificată celeilalte părti în termen de ...............
zile calendaristice de la data exigibilitătii obligatiei neîndeplinite.
Art.
26. - Rezilierea totală sau partială a clauzelor prezentului contract nu are
nici un efect asupra obligatiilor deja scadente între părti.
XIV. Notificări
Art.
27. - (1) Părtile sunt obligate ca pe parcursul derulării prezentului contract
să îsi notifice orice modificare a circumstantelor avute în vedere la data
semnării acestuia.
(2)
Termenul de notificare este de 5 zile calendaristice de la data producerii
modificării de circumstante, dacă prin prezentul contract nu se prevede un alt
termen.
(3) În
cazul în care notificarea se face prin postă, aceasta va fi transmisă prin
scrisoare recomandată cu confirmare de primire, considerându-se primită de
destinatar la data mentionată pe această confirmare de către oficiul postal
primitor.
(4)
Notificările transmise prin fax se consideră primite în prima zi lucrătoare
după ce au fost expediate.
XV. Forta
majoră
Art.
28. - (1) Cazul de fortă majoră este acel eveniment viitor, absolut
imprevizibil si insurmontabil, care exonerează de răspundere partea care îl
invocă.
(2)
Partea care invocă un caz de fortă majoră este obligată să îl notifice
celeilalte părti în termen de 48 de ore de la încetarea evenimentului, urmată
de remiterea documentelor justificative în termen de 5 zile calendaristice de
la aceeasi dată; de asemenea, partea în cauză este obligată să ia măsurile
posibile în vederea limitării consecintelor produse de un asemenea caz.
(3)
Cazurile de fortă majoră vor fi certificate de Camera de Comert si Industrie a
României si a Municipiului Bucuresti.
(4) În
cazul în care forta majoră nu încetează în termen de 60 de zile calendaristice
de la data producerii acesteia, părtile au dreptul să solicite încetarea de
plin drept a prezentului contract, fără ca vreuna dintre ele să pretindă
daune-interese.
XVI. Legislatia
aplicabilă; solutionarea litigiilor
Art.
29. - Prevederile prezentului contract se supun legislatiei române în vigoare.
Art.
30. - (1) Părtile convin ca toate neîntelegerile privind validitatea
prezentului contract sau cele rezultate din interpretarea, executarea ori
încetarea acestuia să fie rezolvate pe cale amiabilă.
(2) În
caz contrar, litigiile vor fi deduse spre solutionare instantelor judecătoresti
competente sau, dacă părtile convin astfel, instantei arbitrale.
XVII. Cesiune
Art.
31. - (1) Nici una dintre părti nu va putea ceda sau transfera în orice mod, în
tot ori în parte, drepturile si/sau obligatiile sale corelative decurgând din
prezentul contract decât cu consimtământul scris si prealabil al celeilalte
părti.
(2)
Părtile convin să nu refuze nejustificat cesiunea drepturilor si obligatiilor
decurgând din prezentul contract.
(3)
Consimtământul prevăzut la alin. (1) trebuie notificat celeilalte părti cu
minimum ............... zile calendaristice înaintea datei cedării sau
transferului; în conditiile în care partea solicitată nu notifică celeilalte
părti răspunsul său în termen de maximum ............... zile calendaristice de
la data solicitării, se prezumă că această parte nu a consimtit la cesiunea
prezentului contract.
XVIII.
Clauze finale
Art.
32. - În cazul schimbării formei juridice/reorganizării judiciare, părtile se
obligă să comunice, în termen de maximum ............... zile calendaristice de
la această dată, modul de preluare a obligatiilor contractuale reciproce.
Art.
33. - Dispozitiile prezentului contract se completează cu prevederile Codului
comercial, ale Codului civil, precum si cu celelalte reglementări în vigoare.
Art.
34. - Prezentul contract se poate modifica si/sau completa pe bază de acte
aditionale.
Art.
35. - Anexa nr. 1 “Definirea unor termeni”, anexa nr. 2 “Lista cuprinzând
abrevierile”, anexa nr. 3 “Capacitatea rezervată de înmagazinare subterană a
gazelor naturale”, anexa nr. 4 “Programul de înmagazinare subterană a gazelor
naturale”, anexa nr. 5 “Program privind ciclul de injectie a gazelor naturale”,
anexa nr. 6 “Program privind ciclul de extractie a gazelor naturale” si anexa
nr. 7 “Tarifele pentru serviciile de înmagazinare subterană a gazelor naturale”
fac parte integrantă din prezentul contract.
Prezentul
contract a fost întocmit astăzi, ..............., în două exemplare egal
autentice sau cu aceeasi valoare juridică, câte unul pentru fiecare parte.
PRESTATOR Reprezentant legal, .............................. |
BENEFICIAR Reprezentant legal, .............................. |
Vizat Oficiul
juridic |
Vizat Oficiul
juridic |
NOTĂ:
Prezentul
contract-cadru se poate modifica si/sau completa cu prevederi specifice,
potrivit întelegerii părtilor, cu conditia ca acestea să nu fie neconforme cu
obligatiile părtilor, să nu fie contrare prevederilor prezentului
contract-cadru, precum si celorlalte dispozitii legale în vigoare.
ANEXA Nr. 1
la contractul-cadru
Beneficiar
- persoană
juridică, română sau străină, licentiată/acreditată de ANRGN, care poate avea
acces la depozitele de înmagazinare subterană: producător, titular al acordului
petrolier si al licentei de furnizare/furnizor, titular al licentei de
furnizare, /transportator, titular al licentei de transport, /distribuitor,
titular al licentei de distributie si furnizare, /consumator eligibil de gaze
naturale/parte beneficiară într-un contract de tranzit
Cantitate
orară/zilnică/lunară contractată - cantitatea de gaze naturale stabilită prin contract,
exprimată în m3, cu referire la fiecare
oră/zi/lună calendaristică cuprinsă în perioada din contract
Capacitate
de înmagazinare/depozitare rezervată - parte din capacitatea de înmagazinare utilizabilă pe care
prestatorul se obligă prin contract să o mentină în orice moment la dispozitia
beneficiarului; se exprimă în 1.000 m3/ciclu
complet de înmagazinare
Capacitate
de înmagazinare utilizabilă - capacitatea depozitului subteran pe care prestatorul o poate
pune la dispozitia beneficiarilor, determinată în conditiile reglementărilor
specifice
Ciclu
complet de înmagazinare - perioada calendaristică continuă, care acoperă succesiv ciclul
de injectie si ciclul de extractie a gazelor naturale în cadrul unui depozit
subteran
Ciclu
de injectie -
perioada calendaristică prevăzută pentru injectia gazelor naturale într-un
depozit subteran
Ciclu
de extractie -
perioada calendaristică prevăzută pentru extractia gazelor naturale dintr-un
depozit subteran
Depozit
subteran de înmagazinare - zăcământ/parte din zăcământ etans - depletat, acvifer, salifer,
în care se pot stoca temporar gaze naturale sub presiune, la volume programate,
în ciclul de injectie, si, respectiv, din care se pot extrage aceste cantităti
de gaze naturale, în ciclul de extractie
Înmagazinare
subterană a gazelor naturale - ansamblul de activităti care constau în rezervarea capacitătii
de depozitare subterană a gazelor naturale, precum si în injectia/extractia
unor cantităti de gaze naturale în/din depozitele subterane, utilizându-se
infrastructura de suprafată si subterană aferentă
Modificare
de circumstante -
schimbarea conditiilor tehnice, comerciale, economico-financiare si legale care
au fost avute în vedere la data semnării contractului Operator DISGN -
persoană juridică, titulară a licentei de înmagazinare
Punct
de predare/preluare comercială a gazelor naturale:
a) în
ciclul de injectie - ansamblul instalatiilor care asigură măsurarea gazelor
naturale din punctul în care gazele naturale trec din SNT în instalatiile
prestatorului în vederea depozitării subterane
b) în
ciclul de extractie - ansamblul instalatiilor care asigură măsurarea gazelor
naturale din punctul în care gazele naturale trec din instalatiile
prestatorului în SNT în vederea transportului si livrării către beneficiar
Stoc
activ de gaze naturale - cantitatea de gaze naturale existentă într-un depozit de
înmagazinare subterană la un moment dat, recuperabilă tehnic si economic
Tarife
pentru serviciile de înmagazinare subterană - tarife reglementate aferente ansamblului de activităti si
operatii desfăsurate de prestator pentru sau în legătură cu rezervarea
capacitătii de înmagazinare în depozitele subterane si pentru injectia si
extractia în si din aceste capacităti a unor cantităti de gaze naturale
ANEXA Nr. 2
la contractul-cadru
LISTA
cuprinzând
abrevierile
ANRGN
- Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale
DNGN -
Dispeceratul National de Gaze Naturale
DISGN
- depozite de înmagazinare subterană a gazelor naturale
SNT - Sistemul
national de transport al gazelor naturale.
ANEXA Nr. 3
la contractul-cadru
CAPACITATEA
REZERVATĂ
de
înmagazinare subterană a gazelor naturale
Depozitul
de înmagazinare subterană |
Capacitatea
rezervată (mii
m3) ................ |
1 |
2 |
la contractul-cadru
PROGRAMUL
de
înmagazinare subterană a gazelor naturale
-
mii m3 -
Depozitul
de înmagazinare subterană |
Programul
de injectie |
Cumulat
injectat în intervalul .................... |
Program
de extractie |
Cumulat
extras în
intervalul .................... |
||||||||||
Luna |
Luna |
|||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ANEXA Nr. 5
la contractul-cadru
PROGRAM
privind
ciclul de injectie a gazelor naturale
Depozitul..........
Punctul
de predare/preluare comercială la interfata SNT cu DISGN:
Luna.........
Cantitatea..................... mii m3/lună
Ziua 1 |
Presiune
aspiratie - bar - |
Presiune
refulare - bar - |
Cantitate - mii - |
|
m 3 /h |
m 3 /zi |
|||
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
... 31 |
|
|
|
|
ANEXA Nr. 6
la contractul-cadru
PROGRAM
privind
ciclul de extractie a gazelor naturale
Depozitul..........
Punctul
de predare/preluare comercială de la interfata DISGN cu SNT:
Luna.........
Cantitatea..................... mii m3/lună
Ziua 1 |
Cantitate - mii - |
|
m 3 /h |
m 3 /zi |
|
2 |
|
|
3 |
|
|
... 31 |
|
|
ANEXA Nr. 7
la contractul-cadru
TARIFELE
pentru
serviciile de înmagazinare subterană a gazelor naturale
MINISTERUL TRANSPORTURILOR,
CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
privind instituirea
procedurii de administrare specială
În temeiul
prevederilor art. 16 din Legea nr. 137/2002
privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu modificările si
completările ulterioare, ale Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr. 88/1997 privind privatizarea societătilor comerciale,
cu modificările si completările ulterioare, si a Legii nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, aprobate
prin Hotărârea Guvernului nr.
577/2002, si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, cu modificările ulterioare, în vederea stabilirii
modului de administrare si gestionare, precum si a măsurilor ce trebuie luate
pentru accelerarea procesului de privatizare,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art.
1. - Pe data intrării în vigoare a prezentului ordin se instituie procedura de
administrare specială si supraveghere financiară în perioada de privatizare la
Societatea Comercială de Exploatare si Transport Auto C.F.R. TRANSAUTO” - S.A.
Bucuresti, cu sediul social în municipiul Bucuresti, str. Eftimie Croitoru nr.
32, sectorul 6, si numărul de înregistrare la oficiul registrului comertului
J40/2484/1999, filială a Societătii Nationale de Transport Feroviar de Marfă
“C.F.R. Marfă” - S.A.
Art.
2. - Pe durata administrării speciale si supravegherii financiare în perioada
privatizării, administratorul special are atributiile stabilite prin mandatul
special prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
3. - Procedura de administrare specială în perioada de privatizare încetează la
data transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor în situatia
privatizării societătii comerciale prevăzute la art. 1 sau la o altă dată ce va
fi stabilită prin ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si
turismului.
Art.
4. - Atributiile si competentele privind numirea si, după caz, revocarea
administratorilor speciali, precum si cele referitoare la încheierea sau
încetarea contractelor de mandat revin secretarului de stat care coordonează
sectorul în care îsi desfăsoară activitatea societatea comercială la care au
fost instituite administrarea specială si supravegherea financiară.
Art.
5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Sergiu
Sechelariu,
secretar
de stat
Bucuresti, 24 martie 2004.
Nr. 573.
ANEXĂ
În
scopul administrării speciale si supravegherii financiare instituite la
Societatea Comercială de Exploatare si Transport Auto “C.F.R. TRANSAUTO” -
S.A., denumită în continuarea societate, - filială a Societătii
Nationale de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” - S.A., administratorul
special are următoarele atributii si obligatii:
1. va
convoca sau va dispune convocarea adunării generale a actionarilor ori de câte
ori este necesar si în mod obligatoriu pentru modificarea actului constitutiv
al societătii/statutului si contractului de societate, în sensul separării
functiei de presedinte al consiliului de administratie de cea de director
general, după caz;
2. va
examina activitatea societătii în raport cu situatia de fapt si va întocmi
rapoarte de activitate amănuntite asupra situatiei economico-financiare si
juridice a societătii, în conditiile si la termenele stabilite prin contractul
de mandat;
3. va
supraveghea operatiunile de gestionare a patrimoniului societătii;
4. va
lua măsuri de administrare si gestionare a patrimoniului societătii, împreună
cu directorul general, după caz, astfel încât până la transferul dreptului de
proprietate să nu se producă modificări patrimoniale decât în sensul celor
stabilite prin contractul de mandat;
5. va
lua unele măsuri de administrare si gestionare a societătii, cu accent pe:
-
situatia îndeplinirii principalilor indicatori economico-financiari si de
performantă;
-
identificarea unor active neutilizate care pot fi transferate, vândute,
închiriate, externalizate etc.;
-
inventarierea datoriilor societătii, precum si a plătilor restante, în
structura lor;
-
inventarierea creantelor pe care societatea le are de recuperat;
-
cunoasterea litigiilor care grevează asupra societătii;
-
inventarierea activelor posibil a fi revendicate;
-
identificarea structurii cheltuielilor si veniturilor societătii, în scopul
eficientizării costurilor;
-
situatia contractelor comerciale încheiate de societate;
6. va
urmări respectarea disciplinei economico-financiare a societătii prin luarea
unor măsuri pentru întărirea acesteia;
7. va
examina volumul arieratelor si creantelor si va stabili ordinea de plăti,
tinând seama de respectarea disciplinei economico-financiare;
8. va
solicita furnizorilor de servicii/utilităti - electricitate, gaze naturale, apă
sau alte servicii fără de care societatea nu poate functiona - întocmirea
graficelor de reesalonare a obligatiilor restante după data instituirii procedurii
de administrare specială si a supravegherii financiare;
9. va
urmări permanent încadrarea în graficele întocmite pentru reesalonarea plătilor
la furnizorii de servicii/utilităti, concomitent cu achitarea obligatiilor
curente ale societătii comerciale;
10. va
supraveghea încasarea creantelor societătii si efectuarea tuturor plătilor
către creditorii bugetari, furnizorii de servicii/utilităti, creditorii
comerciali, conform graficelor stabilite cu acestia;
11. va
solicita creditorilor bugetari ridicarea tuturor sarcinilor ce grevează asupra
activelor societătii comerciale, care urmează să fie vândute, externalizate sau
transferate în scopul cresterii atractivitătii societătii comerciale la
privatizare;
12. va
întocmi lista creditorilor societătii comerciale care au instituit sarcini
asupra activelor acesteia, astfel încât după vânzarea activelor să poată
dispune distribuirea sumelor încasate, proportional, creditorilor bugetari
implicati, până la limita rămasă neacoperită prin scutirea principală în baza grilei
de facilităti;
13. va
asigura distribuirea sumelor încasate prin vânzarea de active în contul
datoriei reesalonate, dacă prin aplicarea grilei de facilităti creditorul
bugetar a acordat scutire pentru tot debitul înregistrat până la data de 31
decembrie 2001;
14. va
solicita creditorilor bugetari, printr-o notificare, suspendarea, până la
transferul dreptului de proprietate, a tuturor măsurilor de executare silită
începute asupra societătii, precum si neînceperea unor noi măsuri de executare
silită;
15. va
sesiza Societatea Natională de Transport Feroviar de Marfă “C.F.R. Marfă” -
S.A., denumită în continuare SNTF, în calitatea sa de actionar unic al
societătii, în legătură cu orice problemă care ar cere solutionarea de către
aceasta;
16. va
participa la sedintele adunării generale a actionarilor si la sedintele
consiliului de administratie, prilej cu care va supraveghea direct îndeplinirea
sarcinilor transmise, putând anula, cu acordul SNTF, înainte de publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, orice hotărâre luată de acestea
care contravine mandatului special;
17. va
introduce actiuni în anulare cu privire la transferuri cu caracter patrimonial,
unele actiuni comerciale încheiate de conducerea societătii sau de constituire
a unor garantii, susceptibile a prejudicia drepturile actionarilor si ale
societătii, dacă este cazul;
18. va
introduce actiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de conducerea
societătii în dauna actionarilor sau a societătii, dacă este cazul;
19. va
notifica suspendarea actiunilor judiciare sau extrajudiciare pornite împotriva
societătii comerciale, pe perioada cuprinsă între data instituirii
supravegherii financiare si data încheierii contractului de vânzare-cumpărare a
pachetului de actiuni, dar nu mai mult de 12 luni de la data instituirii
supravegherii financiare;
20. va
sprijini SNTF în solicitarea adresată unitătilor teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice (pentru bugetul de stat si pentru bugetul asigurărilor
sociale de stat, bugetele fondurilor speciale), precum si autoritătilor
administratiei publice locale (pentru bugetele locale), de acordare a
înlesnirilor prevăzute de lege pentru societătile aflate în procedura de
administrare specială;
21. va
identifica eventualele creante ale Autoritătii pentru Valorificarea Activelor
Bancare asupra societătii si va propune SNTF, după caz, conversia acestor
creante în actiuni;
22. va
îndeplini orice alte atributii si obligatii stabilite prin contractul de
mandat.
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETĂRII
SI TINERETULUI
privind aprobarea
Codului deontologic al membrilor Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a
Învătământului Preuniversitar, respectiv ai comisiilor de evaluare si
acreditare a învătământului preuniversitar judetene si a municipiului Bucuresti
Tinând cont de
prevederile Ordonantei Guvernului nr.
87/1998 privind evaluarea si acreditarea învătământului preuniversitar,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
196/1999,
având
în vedere dispozitiile Hotărârii Guvernului nr.
858/2002 pentru aprobarea Regulamentului-cadru privind organizarea si
functionarea Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Învătământului
Preuniversitar, precum si a comisiilor de evaluare si acreditare a
învătământului preuniversitar judetene si a municipiului Bucuresti,
luând
în considerare prevederile Legii nr.
161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în
exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei, cu modificările ulterioare,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr.
741/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei,
Cercetării si Tineretului, cu modificările ulterioare,
ministrul
educatiei, cercetării si tineretului emite prezentul ordin.
Art.
1. - Se aprobă Codul deontologic al membrilor Comisiei Nationale de Evaluare si
Acreditare a Învătământului Preuniversitar, respectiv ai comisiilor de evaluare
si acreditare a învătământului preuniversitar judetene si a municipiului
Bucuresti, cuprins în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Membrii Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Învătământului
Preuniversitar, respectiv ai comisiilor de evaluare si acreditare a
învătământului preuniversitar judetene si a municipiului Bucuresti, vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
educatiei, cercetării si tineretului,
Alexandru
Athanasiu
Bucuresti, 9 martie 2004.
Nr. 3.466.
CODUL
DEONTOLOGIC
al
membrilor Comisiei Nationale de Evaluare si Acreditare a Învătământului
Preuniversitar, respectiv ai comisiilor de evaluare si acreditare a
învătământului preuniversitar judetene si a municipiului Bucuresti
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art.
1. - Codul deontologic al membrilor Comisiei Nationale de Evaluare si
Acreditare a Învătământului Preuniversitar (denumită în continuare Comisia
Natională), respectiv ai comisiilor de evaluare si acreditare a
învătământului preuniversitar judetene si a municipiului Bucuresti (denumite în
continuare comisii judetene si a municipiului Bucuresti), reprezintă un
ansamblu de principii si de reguli de conduită care trebuie să guverneze
activitatea acestora.
Art.
2. - Scopul Codului deontologic al membrilor Comisiei Nationale, respectiv ai
comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti, îl constituie crearea cadrului
etic necesar desfăsurării acestei activităti, astfel încât acestia să îsi
îndeplinească toate obligatiile care decurg din această activitate cu
profesionalism si corectitudine si să se abtină de la orice faptă sau actiune
care ar putea aduce prejudicii institutiei pe care o reprezintă, respectiv
Ministerului Educatiei, Cercetării si Tineretului.
Art.
3. - Membrii Comisiei Nationale/comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti
sunt cadre didactice recunoscute prin competentă profesională si probitate
morală.
CAPITOLUL
II
Art.
4. - În desfăsurarea activitătilor de evaluare si control la unitătile de
învătământ preuniversitar, trebuie să fie respectate următoarele principii:
1. Competenta
profesională - principiul conform căruia toate activitătile desfăsurate de
membrii Comisiei Nationale, respectiv ai comisiilor judetene si a municipiului
Bucuresti, sunt tratate cu profesionalism, impartial, pe baza cunostintelor si
aptitudinilor dobândite. În acest sens, acestia au următoarele obligatii:
a) să
aibă un nivel corespunzător de studii de specialitate, pregătire si experientă
profesională adecvate;
b) să
cunoască legislatia de specialitate, să se preocupe în mod constant si continuu
pentru cresterea nivelului de pregătire, conform standardelor recunoscute în
domeniu;
c)
să-si îmbunătătească competentele si capacitătile profesionale cerute de
procedurile de evaluare;
d) să
semnaleze presedintelui si aparatului propriu al Comisiei Nationale orice
limite ale instrumentelor de evaluare, criteriilor si baremelor cu care se
operează si să facă propuneri de îmbunătătire a metodelor, criteriilor si standardelor
de evaluare;
e)
să-si îndeplinească toate obligatiile prevăzute de metodologia de evaluare.
2. Integritatea
- principiul conform căruia membrii Comisiei Nationale, respectiv ai
comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti, trebuie să respecte
următoarele reguli de conduită:
a)
să-si exercite atributiile de serviciu cu onestitate, corectitudine,
bună-credintă si responsabilitate;
b) să
respecte reglementările legale în vigoare si să actioneze în conformitate cu
cerintele activitătii, neimplicându-se în acele activităti în care au sau ar
putea avea un interes personal;
c) să
activeze permanent cu constiinta că fac un serviciu social important de care
vor beneficia generatii de elevi si că de rezultatele activitătii acestora în
unitătile de învătământ supuse evaluării va depinde viitorul lor scolar,
profesional si sociocultural;
d)
să-si exercite puterea de apreciere în mod impartial, tinând cont numai de
circumstante pertinente, astfel încât în procesul de luare a deciziilor să
actioneze potrivit actelor normative în vigoare;
e) să
se comporte astfel încât să păstreze si să întărească încrederea publicului în
integritatea, impartialitatea si eficacitatea membrilor Comisiei Nationale,
respectiv ai comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti, în procesul de
luare a deciziilor. Astfel, acestia nu trebuie să accepte cadouri, servicii,
invitatii la masă si/sau alte invitatii, avantaje de natură materială sau
personală, foloase necuvenite prin pozitia lor oficială, în interesul personal
sau alte tentative de influentare din partea celor evaluati;
f) să
nu se implice în activităti sau în relatii care ar putea afecta o evaluare
obiectivă si să înainteze o cerere de retragere din Comisia Natională/comisiile
judetene sau a municipiului Bucuresti dacă intervine orice situatie de
incompatibilitate/conflict de interese între calitatea de evaluator si alte
calităti care decurg din activitatea lor.
3. Obiectivitatea
- principiul conform căruia concluziile si opiniile formulate de membrii
Comisiei Nationale, respectiv ai comisiilor judetene si a municipiului
Bucuresti, în activitatea desfăsurată trebuie să se bazeze exclusiv pe
documentele analizate în temeiul standardelor nationale de evaluare a
institutiilor de învătământ preuniversitar, fără influente externe. Astfel
acestia au următoarele obligatii:
a) să
întocmească rapoartele de evaluare/de constatare în mod complet, obiectiv si în
concordantă cu criteriile si standardele nationale de evaluare si de acreditare
a unitătilor de învătământ preuniversitar;
b) să
facă o evaluare obiectivă a tuturor aspectelor relevante din activitatea
desfăsurată si să nu fie influentati de propriile interese sau de interesele
altora în formarea propriei opinii;
c)
să-si fundamenteze concluziile si consemnările din rapoartele întocmite în
timpul evaluării/controlului exclusiv pe documentele verificate, în
conformitate cu criteriile si standardele nationale de evaluare si de
acreditare a institutiilor de învătământ preuniversitar.
4. Confidentialitatea
- principiul conform căruia, în activitatea de evaluare si control pe care
o desfăsoară, membrii Comisiei Nationale, respectiv ai comisiilor judetene si a
municipiului Bucuresti, trebuie să nu dezvăluie datele, informatiile si
documentele despre care iau cunostintă în exercitarea îndatoririlor de
serviciu, să nu utilizeze sau să facă publice aceste informatii fără autorizare
clară si expresă si numai dacă există un drept legal sau profesional sau au
datoria de a face acest lucru. În acest sens, acestia au următoarele obligatii:
a) să
semneze un angajament de confidentialitate în momentul numirii în cadrul
Comisiei Nationale/comisiilor judetene sau a municipiului Bucuresti;
b) să
nu utilizeze în interes personal sau în beneficiul unui tert informatiile
dobândite în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu;
c) să
trateze în mod adecvat toate informatiile si documentele obtinute în
exercitarea sau cu ocazia exercitării atributiilor si obligatiilor de serviciu,
tinând cont de confidentialitatea acestora;
d) să
nu folosească informatiile obtinute în cursul activitătii lor în scopuri
personale sau contrare legii.
5. Neutralitatea
- principiul conform căruia membrii Comisiei Nationale, respectiv ai
comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti, trebuie să se abtină de la
exprimarea sau manifestarea părerilor si opiniilor lor referitoare la
documentele analizate cu ocazia desfăsurării activitătii. În acest sens,
acestia au următoarele obligatii:
a) să
aibă, în toate situatiile, o atitudine de neutralitate în relatiile lor cu
părtile supuse evaluării/controlului si să comunice cu acestea civilizat si
politicos;
b)
observatiile pe care le transmit celor evaluati asupra documentelor scolare,
dotărilor, resurselor scolii etc. să nu facă obiectul comentariilor,
aprecierilor sau obiectiilor fată de cei evaluati si nici al comparatiilor cu
alte unităti de învătământ preuniversitar;
c) să nu emită
supozitii cu privire la sansele de autorizare/acreditare/mentinere a
autorizatiei/acreditării ale unitătii de învătământ evaluate/controlate.
CAPITOLUL
III
Dispozitii finale
Art.
5. - Nerespectarea regulilor de conduită prevăzute de prezentul cod deontologic
constituie abateri disciplinare si se sanctionează conform prevederilor legale
în vigoare.
Art. 6. - Prezentul cod deontologic se aprobă prin ordin al ministrului educatiei, cercetării si tineretului si se aplică tuturor membrilor Comisiei Nationale, respectiv ai comisiilor judetene si a municipiului Bucuresti.