MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 328 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 16
aprilie 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 104 din 9 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 7 alin. 1, 4 si 6 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea
de locuinte si spatii cu altă destinatie construite din fondurile statului si
din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat, republicată, precum si
a legii în integralitatea ei
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
427.
- Hotărâre pentru aprobarea Normelor privind circulatia materialelor
lemnoase si controlul circulatiei acestora si al instalatiilor de transformat
lemn rotund
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
538.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea Normelor specifice privind componenta si modul de lucru ale comisiei
de evaluare, termenele de realizare a licitatiilor, precum si procedura de
solutionare a contestatiilor pentru licitatiile având ca obiect închirierea
sectiilor de circulatie apartinând infrastructurii feroviare neinteroperabile
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 9
martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 7 alin. 1, 4 si 6 din Legea nr. 85/1992 privind vânzarea de
locuinte si spatii cu altă destinatie construite din fondurile statului si din
fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat, republicată, precum si a
legii în integralitatea ei
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Aurelia Popa -
procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1,
4 si 6 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, republicată, precum si a legii în integralitatea ei, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Electromontaj” - S.A. din Bucuresti în
dosarele nr. 1.204/R/2003, nr. 1.271/R/2003 si nr. 1.156/R/2003 ale Curtii de
Apel Brasov - Sectia civilă.
La apelul nominal
se prezintă consilierul juridic Bogdan Constantin Iordache, pentru autorul
exceptiei, si avocatul Dan Stoian, pentru părtile Ion Florea, Hollanda Laszlo
si Eugen Marin.
Curtea, având în
vedere că exceptiile de neconstitutionalitate ridicate în dosarele nr.
526D/2003, nr. 527D/2003 si nr. 528D/2003 au un continut identic, pune în
discutie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul
autorului exceptiilor de neconstitutionalitate nu se opune conexării cauzelor.
Avocatul părtilor
este de acord cu conexarea dosarelor.
Reprezentantul
Ministerului Public, având în vedere art. 164 din Codul de procedură civilă, nu
se opune conexării cauzelor.
Curtea, în temeiul
dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicată, coroborate cu cele ale art. 164 din Codul de procedură civilă,
dispune conexarea dosarelor nr. 527D/2003 si nr. 528D/2003 la Dosarul nr.
526D/2003, care este primul înregistrat.
Consilierul
juridic, pentru autorul exceptiei, arată că obligarea la vânzare a locuintelor
cu terenul aferent de către o societate comercială cu capital integral privat
către persoanele fizice, beneficiare ale contractelor de închiriere, pe
considerente sociale, reprezintă o expropriere pentru utilitate publică. Toate
considerentele sociale care au motivat aparitia legii au avut la bază neputinta
statului de a asigura din fonduri bugetare cresterea calitătii vietii si a unui
trai decent, ceea ce a golit de continut si formă însusi dreptul de proprietate
privată. În final, solicită admiterea exceptiei de neconstitutionalitate pentru
argumentele invocate în sustinerea acesteia.
Avocatul părtilor
solicită respingerea exceptiei de neconstitutionalitate a art. 7 din Legea nr.
85/1992 ca neîntemeiată, considerând că acest text de lege nu contravine
prevederilor constitutionale invocate. În ceea ce priveste critica ce vizează
neconstitutionalitatea legii în integralitatea sa, apreciază că nu are nici o
relevantă, deoarece de restul textelor din lege nu depinde judecarea cauzei de
către instanta de judecată.
Reprezentantul
Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta în materie a Curtii
Constitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin încheierile
din 6 noiembrie 2003 si 10 noiembrie 2003, pronuntate în dosarele nr.
1.204/R/2003, nr. 1.271/R/2003 si nr. 1.156/R/2003, Curtea de Apel Brasov -
Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1, 4
si 6 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, republicată, precum si a legii în integralitatea ei.
Exceptia a fost
ridicată de Societatea Comercială “Electromontaj” - S.A. din Bucuresti cu
ocazia solutionării recursurilor declarate împotriva unor decizii civile
pronuntate de Tribunalul Brasov în dosarele nr. 1.032/2003, nr. 1.026/2003 si
nr. 822/2003.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 41, 49, art. 72 alin. (3) lit. k), art.
74 alin. (1), precum si celor ale art. 135, astfel cum acestea au fost
modificate prin Legea de revizuire a Constitutiei României. În acest sens,
apreciază că “obligarea la vânzare a apartamentelor cu terenul aferent de către
o societate comercială cu capital integral privat către persoane fizice,
beneficiare ale contractelor de închiriere, angajati sau nu ai societătii
respective, pe considerente sociale de a crea conditii pentru cresterea
calitătii vietii, de a lua măsuri de dezvoltare economică si de protectie socială,
de a da posibilitatea chiriasilor de a cumpăra locuintele la a căror construire
au contribuit direct sau indirect, reprezintă o expropriere pentru utilitate
publică si ar trebui să fie asimilată cu exproprierea”. De asemenea, precizează
faptul că, desi Legea nr.
85/1992 reglementează dobândirea dreptului de proprietate, “ea nu a fost
adoptată în forma cerută de legea supremă” ca lege organică, ci doar ca lege
ordinară.
Curtea de Apel
Brasov apreciază că
dispozitiile art. 7 din Legea nr.
85/1992 nu contravin prevederilor constitutionale invocate de autorul
exceptiei. În opinia instantei, oricărui drept subiectiv îi corespunde o
obligatie corelativă, în cauza de fată fiind vorba despre dreptul chiriasului
de a cumpăra locuinta, căruia îi corespunde obligatia unitătii de a vinde
această locuintă. De asemenea, instanta consideră că textul legal criticat nu
înfrânge prevederile constitutionale ale art. 41, cu mentiunea expresă că
limitele si continutul acestor drepturi sunt stabilite de lege, dispozitiile
art. 7 fiind în deplină concordantă si cu jurisprudenta Curtii Europene a
Drepturilor Omului, în acest sens invocând cazul Zubani versus Italia.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul consideră că exceptia este neîntemeiată,
întrucât legea criticată nu contravine prevederilor constitutionale invocate.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele întocmite
în cauze de judecătorul-raportor, sustinerile părtilor prezente, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei republicate, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea Constitutională
a fost legal sesizată si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit.
d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23
din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie, în principal, dispozitiile art. 7 alin.
1, 4 si 6 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
264 din 15 iulie 1998, dispozitii care au următoarea redactare: “Locuintele
construite din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat, până la
data intrării în vigoare a prezentei legi, altele decât locuintele de
interventie, vor fi vândute titularilor contractelor de închiriere, la cererea
acestora, cu plata integrală sau în rate a pretului, în conditiile
Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi. [...]
Evaluarea si
vânzarea locuintelor prevăzute la alin. 1 si 2 si la art. 1 alin. 1, pentru
care nu s-au încheiat contracte de vânzare-cumpărare până la data intrării în
vigoare a prezentei legi, se vor face în conditiile Decretului-lege nr. 61/1990
si ale prezentei legi, completate cu prevederile referitoare la coeficientii de
uzură din Decretul nr. 93/1977, la un pret indexat în functie de cresterea
salariului minim brut pe tară la data cumpărării, fată de cel existent la data
intrării în vigoare a Legii nr.
85/1992. [...]
Beneficiază de
prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii unitătilor
proprietare.”
În sustinerea
neconstitutionalitătii acestor texte de lege autorul exceptiei invocă încălcarea
următoarelor prevederi din Constitutia republicată, care, în noua lor redactare
si numerotare, au următorul continut:
- Art. 44: (1)
Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt garantate.
Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2)
Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetătenii străini si apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate
privată asupra terenurilor numai în conditiile rezultate din aderarea României
la Uniunea Europeană si din alte tratate internationale la care România este
parte, pe bază de reciprocitate, în conditiile prevăzute prin lege organică,
precum si prin mostenire legală.
(3) Nimeni nu
poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică, stabilită
potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.
(4) Sunt
interzise nationalizarea sau orice alte măsuri de trecere silită în proprietate
publică a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice, religioase,
politice sau de altă natură discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru
lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi subsolul oricărei
proprietăti imobiliare, cu obligatia de a despăgubi proprietarul pentru daunele
aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru alte daune
imputabile autoritătii.
(6)
Despăgubirile prevăzute în alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun acord cu
proprietarul sau, în caz de divergentă, prin justitie.
(7) Dreptul de
proprietate obligă la respectarea sarcinilor privind protectia mediului si
asigurarea bunei vecinătăti, precum si la respectarea celorlalte sarcini care,
potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea
dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii se
prezumă.
(9) Bunurile
destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot fi
confiscate numai în conditiile legii.”;
- Art. 53: “(1)
Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin
lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securitătii nationale,
a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertătilor
cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei
calamităti naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2)
Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate
democratică. Măsura trebuie să fie proportională cu situatia care a
determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu si fără a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertătii.”;
- Art. 136: “(1)
Proprietatea este publică sau privată.
(2)
Proprietatea publică este garantată si ocrotită prin lege si apartine statului
sau unitătilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogătiile
de interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu potential energetic
valorificabil, de interes national, plajele, marea teritorială, resursele
naturale ale zonei economice si ale platoului continental, precum si alte
bunuri stabilite de legea organică, fac obiectul exclusiv al proprietătii
publice.
(4) Bunurile
proprietate publică sunt inalienabile. În conditiile legii organice, ele pot fi
date în administrare regiilor autonome ori institutiilor publice sau pot fi
concesionate ori închiriate; de asemenea, ele pot fi date în folosintă gratuită
institutiilor de utilitate publică.
(5)
Proprietatea privată este inviolabilă, în conditiile legii organice.”
Examinând
exceptia, Curtea constată că asupra constitutionalitătii dispozitiilor art. 7
din Legea nr.
85/1992, republicată, s-a pronuntat prin numeroase decizii, precum Decizia nr.
40 din 14 martie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 242 din 1 iunie 2000, Decizia nr.
164 din 22 mai 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 492 din 23 august 2001, precum si Decizia nr.
278 din 1 iulie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 565 din 6 august 2003, statuând că aceste dispozitii sunt constitutionale.
Cu acele
prilejuri, Curtea a retinut că dispozitiile art. 7 din Legea nr.
85/1992, republicată, reprezintă o normă de justitie socială, întrucât dau
posibilitatea chiriasilor să cumpere locuintele la construirea cărora au
contribuit direct sau indirect în vechiul sistem statal-juridic. Pe această
bază s-a apreciat că dispozitiile art. 7 din actul normativ criticat sunt nu
numai conforme literei si spiritului art. 41 si 135 din Constitutie, ci si
legitimate din punct de vedere economic, social si moral.
Prin Decizia nr.
357 din 12 decembrie 2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 140 din 4 martie 2003, Curtea a statuat că, în cazul privatizării
unitătilor din ale căror fonduri a fost construită locuinta ce a făcut obiectul
vânzării, obligatia de vânzare către chiriasi, prevăzută de dispozitiile Legii nr.
85/1992, este o obligatie in rem, deci în considerarea obiectului
(locuinta construită din fondurile unitătii economice sau bugetare), iar nu o
obligatie in personam, care ar fi avut în considerare societatea
comercială ce a luat nastere pe calea privatizării.
Întrucât nu au
intervenit elemente noi de natură să determine reconsiderarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale, atât solutiile, cât si considerentele cuprinse în
aceste decizii îsi păstrează valabilitatea si în cauza de fată.
În ceea ce
priveste înfrângerea prevederilor constitutionale ale art. 53, referitor la
restrângerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertăti, dispozitiile
art. 7 din Legea nr.
85/1992, republicată, instituie o limitare legală a dreptului de
proprietate, exercitat de unitătile economice sau de societătile comerciale
asupra acestor locuinte, indiferent dacă acestea au capital integral privat sau
de stat. Această limitare însă este conformă dispozitiilor constitutionale
invocate de autorul exceptiei, fiind justificată din punct de vedere social si
moral, întrucât chiriasii au contribuit la construirea acestor locuinte, iar
statul are obligatia constitutională de a asigura conditiile necesare pentru
cresterea calitătii vietii si pentru un trai decent.
De asemenea, nu
poate fi primită nici critica autorului exceptiei potrivit căreia Legea nr.
85/1992, ca lege ce reglementează dobândirea dreptului de proprietate, nu a
fost adoptată conform exigentelor art. 73 alin. (3) lit. m) si art. 76 alin.
(1) din Constitutia republicată, potrivit cărora:
- Art. 73 alin.
(3): “Prin lege organică se reglementează: [...]
m) regimul
juridic general al proprietătii si al mostenirii;”;
- Art. 76 alin.
(1): “Legile organice si hotărârile privind regulamentele Camerelor se
adoptă cu votul majoritătii membrilor fiecărei Camere.”
În acest sens,
întrucât Legea nr.
85/1992 contine principii privind evaluarea si vânzarea unor locuinte si nu
regimul general al proprietătii, Curtea retine că nu era necesar ca acest act
normativ să fie adoptat cu procedura prevăzută pentru legea organică.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutia republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. 1, 4 si 6 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, republicată, precum si a legii în integralitatea ei, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Electromontaj” - S.A. din Bucuresti în
dosarele nr. 1.204/R/2003, nr. 1.271/R/2003 si nr. 1.156/R/2003 ale Curtii de
Apel Brasov - Sectia civilă.
Definitivă si obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 9 martie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent
sef,
Doina
Suliman
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor privind circulatia
materialelor lemnoase si controlul circulatiei acestora si al instalatiilor de
transformat lemn rotund
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 82 din Legea nr. 26/1996 - Codul
silvic, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă Normele privind circulatia materialelor lemnoase si controlul
circulatiei acestora si al instalatiilor de transformat lemn rotund, prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. -
Încălcarea prevederilor prezentei hotărâri atrage, după caz, răspunderea
disciplinară, civilă, contraventională sau penală a persoanei vinovate,
potrivit reglementărilor legale în vigoare.
Art. 3. - Constituie
contraventii silvice următoarele fapte:
a) refuzul de a se
supune controlului asupra circulatiei materialelor lemnoase si al instalatiilor
de transformat lemn rotund sau împiedicarea efectuării acestuia;
b) nerespectarea
de către emitenti a prevederilor privind modul de eliberare si completare a
documentelor de provenientă si de însotire a materialelor lemnoase;
c) transportul de
materiale lemnoase însotite de avizul de însotire întocmit cu încălcarea
dispozitiilor normelor prevăzute în anexa la prezenta hotărâre;
d) transportul
materialelor lemnoase care nu corespund din punct de vedere cantitativ si/sau
calitativ cu datele înscrise în avizul de însotire;
e) transportul de
materiale lemnoase neînsotite de aviz de însotire sau cu aviz de însotire a
cărui valabilitate a expirat;
f) neatasarea
exemplarului 1 al bonului de vânzare la avizul de însotire emis de către
agentii economici care cumpără material lemnos de la persoane fizice potrivit
prevederilor art. 7 alin. (9) din normele prevăzute în anexa la prezenta
hotărâre;
g) nerespectarea
dispozitiilor art. 11 alin. (5) din normele prevăzute în anexa la prezenta
hotărâre privind declararea pierderii, furtului sau distrugerii formularelor
ori documentelor de provenientă si a celor de însotire;
h) neaplicarea
dispozitivului dreptunghiular de marcat pe materialele lemnoase transportate si
a sigiliilor crotalii pe pomii de Crăciun conform prevederilor art. 12 din
normele prevăzute în anexa la prezenta hotărâre, îndepărtarea acestora si/sau
transportul materialelor lemnoase fără a purta amprenta dispozitivului de
marcat si, respectiv, sigiliul crotaliu;
i) primirea de
către sefii statiilor de cale ferată sau de către căpitanii porturilor, în
vederea expedierii, sau primirea de către detinătorii de depozite si/sau instalatii
de transformat lemn rotund a materialelor lemnoase fără avize de însotire sau
cu avize de însotire completate necorespunzător;
j) acceptarea de
către organele vamale a declaratiei vamale de export pentru materiale lemnoase
fără aviz de însotire;
k) refuzul
expeditorului de a plăti cheltuielile de transport la locul de păstrare în
custodie stabilit de agentul constatator conform prevederilor art. 17 alin. (3)
din normele prevăzute în anexa la prezenta hotărâre;
l) depozitarea
si/sau prelucrarea materialelor lemnoase fără avize de însotire valabile, de
către detinătorii de depozite si/sau instalatii de transformat lemn rotund;
m) nerespectarea
obligatiilor prevăzute în art. 21 alin. (1) lit. a), b), e) si f) din normele
prevăzute în anexa la prezenta hotărâre de către detinătorii de depozite si/sau
instalatii de transformat lemn rotund;
n) nedeclararea
pierderii, furtului sau distrugerii registrului unic de evidentă a materialelor
lemnoase de către detinătorii de depozite si/sau instalatii de transformat lemn
rotund;
o) permiterea
comercializării de materiale lemnoase si/sau pomi de Crăciun în piete, târguri,
oboare, burse de mărfuri si altele asemenea, neautorizate conform prevederilor
art. 10 alin. (3) din normele prevăzute în anexa la prezenta hotărâre;
p) vânzarea de
materiale lemnoase si/sau pomi de Crăciun în piete, târguri, oboare, burse de
mărfuri si altele asemenea, neautorizate conform prevederilor art. 10 alin. (3)
din normele prevăzute în anexa la prezenta hotărâre.
Art. 4. - (1)
Faptele prevăzute la art. 3 se sanctionează după cum urmează:
a) faptele
prevăzute la lit. b), g) si n), cu amendă de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei;
b) faptele
prevăzute la lit. i) si j), cu amendă de la 1.000.000 lei la 5.000.000 lei si
confiscarea, în conditiile legii, a bunurilor destinate, folosite sau rezultate
din acestea;
c) fapta prevăzută
la lit. k), cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
d) faptele
prevăzute la lit. c), h) si p), cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei
si confiscarea, în conditiile legii, a bunurilor destinate, folosite sau
rezultate din acestea;
e) fapta prevăzută
la lit. d), cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei si confiscarea
materialelor lemnoase neînregistrate în avizul de însotire, în conditiile
legii;
f) faptele
prevăzute la lit. a) si o), cu amendă de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei;
g) faptele
prevăzute la lit. f), l) si m), cu amendă de la 10.000.000 lei la 30.000.000
lei si confiscarea, în conditiile legii, a bunurilor destinate, folosite sau rezultate
din acestea. În cazul materialelor lemnoase care nu se găsesc, agentul economic
este obligat la plata contravalorii lor potrivit prevederilor art. 24 alin. (2)
din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
ulterioare. Calculul contravalorii acestor materiale lemnoase se face la
preturi de referintă, pe specii si sortimente, stabilite anual în raport cu
valoarea de circulatie a materialelor lemnoase, prin ordin al conducătorului
autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură, pe baza pretului
pietei, rezultat prin calcularea mediei ultimelor preturi de vânzare,
comunicate de administratorii fondului forestier proprietate publică, care au
vândut sortimentul respectiv în ultimele 6 luni;
h) fapta prevăzută
la lit. e), cu amendă de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei si confiscarea, în
conditiile legii, a bunurilor destinate, folosite sau rezultate din acestea. În
cazul în care organele de control constată că în timpul transportului cu
mijloace feroviare sau navale materialele lemnoase nu au avizul de însotire
prevăzut la art. 7 din normele prevăzute în anexa la prezenta hotărâre,
confiscarea materialelor lemnoase se realizează după sosirea lor în
statia/portul de destinatie, la locul prevăzut pentru descărcare, cu anuntarea
în scris a destinatarului, despre confiscare, de către seful statiei de cale
ferată/căpitanul portului.
(2) Materialele
lemnoase retinute/confiscate, în conditiile legii, de organele silvice, de
organele de politie si de jandarmerie, împuternicite potrivit prevederilor art.
114 si 115 din Legea nr.
26/1996 - Codul silvic, cu modificările si completările ulterioare, vor fi
date în custodie celei mai apropiate unităti silvice.
(3) Dacă
materialele lemnoase retinute/confiscate se află în mijloace de transport,
transportatorul este obligat să le transporte la locul de predare în custodie
stabilit de agentul constatator.
(4) Sanctiunile
contraventionale prevăzute la alin. (1) se aplică si persoanelor juridice,
limitele minime si maxime ale amenzilor majorându-se de 5 ori.
(5)
Contraventiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr.
2/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare, si prevederile Legii nr.
31/2000 privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor silvice.
Art. 5. -
Următoarele categorii de personal au calitatea de agenti constatatori si au
dreptul si obligatia să efectueze controlul provenientei, al circulatiei
materialelor lemnoase, precum si controlul instalatiilor de transformat lemn
rotund, să constate contraventiile prevăzute la art. 3, să aplice sanctiunile
prevăzute la art. 4, precum si să ia măsurile stabilite la art. 16 din normele
prevăzute în anexa la prezenta hotărâre, conform competentelor teritoriale:
a) personalul
silvic din cadrul autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură si
de controlul aplicării regimului silvic, precum si din cadrul structurilor
teritoriale subordonate ale acestora;
b) personalul
silvic din cadrul Regiei Nationale a Pădurilor - Romsilva, al unitătilor si
subunitătilor acesteia;
c) personalul
silvic din cadrul structurilor silvice, altele decât cele ale Regiei Nationale
a Pădurilor - Romsilva, înfiintate potrivit reglementărilor în vigoare;
d) ofiterii si
agentii de politie, precum si ofiterii si subofiterii din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor, special abilitati;
e) personalul care
exercită controlul financiar-fiscal din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
precum si cel al Gărzii Financiare;
f) personalul
autorizat din birourile vamale de control si vămuire, pentru materialul lemnos
prezentat pentru vămuire.
Art. 6. - Pentru
aplicarea uniformă a prevederilor prezentei hotărâri de către personalul
birourilor vamale de control si vămuire, autoritatea publică centrală care
răspunde de silvicultură împreună cu autoritatea publică centrală sub a cărei
autoritate se desfăsoară prelucrarea lemnului vor elabora, în functie de
evolutia nomenclaturii Tarifului vamal de import al României, lista cuprinzând
codurile tarifare la care se clasifică în nomenclatura Tarifului vamal de
import al României materialele lemnoase care fac obiectul prezentei hotărâri.
Art. 7. - În
termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
autoritatea publică centrală care răspunde de silvicultură va încheia
protocoale de colaborare cu Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul
Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Compania Natională “Imprimeria
Natională” - S.A. si Autoritatea Natională a Vămilor în vederea asigurării
îndeplinirii prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 8. - (1) Pe
data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
735/1998 pentru aprobarea Instructiunilor cu privire la circulatia si
controlul circulatiei materialelor lemnoase si al instalatiilor de transformat
lemn rotund, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din
30 octombrie 1998, si Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si
pădurilor nr.
224/2002 privind modul în care se face precizarea emitentului documentelor
cu regim special pentru transportul materialului lemnos, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 476 din 3 iulie 2002.
(2) Formularele de
documente de provenientă si de însotire a materialelor lemnoase, aflate în uz,
rămân valabile o perioadă de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
(3) Prezenta
hotărâre intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Ilie Sârbu
Ministru de
stat, ministrul administratiei si internelor,
Ioan Rus
p. Ministru
de stat, ministrul economiei si comertului,
Iulian
Iancu,
secretar de
stat
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 martie 2004.
Nr. 427.
ANEXĂ
NORME
privind
circulatia materialelor lemnoase si controlul circulatiei acestora si al
instalatiilor de transformat lemn rotund
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Prezentele
norme reglementează circulatia materialelor lemnoase, precum si controlul
circulatiei acestora si al instalatiilor de transformat lemn rotund.
Art. 2. - În
sensul prezentelor norme, termenii si expresiile de mai jos au următoarele
semnificatii:
a) materiale
lemnoase - lemnul rotund sau despicat de lucru si lemnul de foc, obtinute
ca rezultat al aplicării tăierilor autorizate de produse principale, secundare,
accidentale si din actiuni de igienizare a pădurilor, cheresteaua, precum si
lemnul ecarisat sau cioplit, lemnul brut, prelucrat sau semifabricat, potrivit
art. 76 alin. 2 din Legea nr.
26/1996 - Codul silvic, cu modificările si completările ulterioare. Pomii
de Crăciun sunt produse lemnoase care au acelasi regim de provenientă si
circulatie ca si materialele lemnoase;
b) provenienta
materialelor lemnoase - localizarea sursei de unde au fost obtinute
materialele lemnoase, respectiv:
- fondul forestier
national proprietate publică si/sau privată, asa cum este definit în art. 1 din
Legea nr. 26/1996, cu
modificările si completările ulterioare;
- vegetatia
forestieră situată pe terenuri din afara fondului forestier national, prevăzută
la art. 6 din Legea nr.
26/1996, cu modificările si completările ulterioare;
- centre de
sortare, prelucrare si depozitare a materialelor lemnoase;
c) document de
provenientă - document care certifică localizarea sursei de unde au fost
obtinute materialele lemnoase;
d) circulatia
materialelor lemnoase - actiunea de transport al materialelor lemnoase de
la locul de unde au fost recoltate, obtinute sau depozitate la un alt loc,
folosindu-se în acest scop orice mijloc de transport, si/sau transmiterea
proprietătii asupra materialelor lemnoase în orice mod;
e) aviz de
însotire - document care însoteste materialul lemnos, cu scopul de a atesta
provenienta legală a acestora, pe perioada transportului si/sau pe perioada
depozitării;
f) controlul
provenientei, al circulatiei materialelor lemnoase, precum si al instalatiilor
de transformare a lemnului rotund - actiunile întreprinse pentru stabilirea
provenientei materialelor lemnoase recoltate, a celor comercializate, precum si
a celor transportate pe orice fel de căi de transport si/sau care sunt supuse
proceselor de prelucrare ori depozitare. Actiunile respective se exercită
asupra tuturor mijloacelor care efectuează transporturi de materiale lemnoase,
în locurile si spatiile în care se află materiale lemnoase, cum sunt: depozite
aflate pe domeniul public sau privat, incintele instalatiilor de transformare a
lemnului rotund, punctele de lucru ale instalatiilor de debitat lemn - fixe sau
mobile, centrele de sortare sau de comercializare si altele asemenea, precum si
la sediul persoanelor juridice unde se află documentele supuse verificării;
g) detinător -
titularul dreptului de proprietate, al altor drepturi reale asupra fondului
forestier, vegetatiei forestiere din afara fondului forestier si/sau a
materialelor lemnoase sau cel care, potrivit legii civile, are calitatea de
posesor ori detinător precar al acestora;
h) unitate
silvică - ocol silvic, district silvic sau canton silvic.
CAPITOLUL II
Art. 3. -
Documentele de provenientă a materialelor lemnoase sunt, după caz: actul de
punere în valoare, bonul de vânzare si factura fiscală pentru materiale
lemnoase.
Art. 4. - (1) Actul
de punere în valoare, denumit în continuare APV, este documentul
primar de provenientă a materialelor lemnoase rezultate din masa lemnoasă pe
picior inventariată si/sau marcată în conformitate cu prevederile legale pentru
a fi exploatată. APV este un document tehnico-economic care contine rezultatele
evaluării cantitative, calitative si valorice, precum si localizarea conform
cadastrului forestier, respectiv cadastrului general, după caz, a masei
lemnoase destinate exploatării. APV se întocmeste conform normelor tehnice
silvice pentru evaluarea masei lemnoase destinate exploatării si se
înregistrează în registrul APV valabil pe perioada de aplicare a
amenajamentului de unitatea silvică care a efectuat punerea în valoare conform
art. 41 din Legea nr.
26/1996, cu modificările si completările ulterioare.
(2) În situatia în
care detinătorul de pădure ori de vegetatie forestieră din afara fondului
forestier foloseste materialul lemnos provenit din pădurea ori din vegetatia
forestieră pe care o are în proprietate/detinere legală, pentru nevoi proprii,
fără să se realizeze un act de comert, provenienta materialului lemnos se
dovedeste prin înscrierea în documentul de însotire pe timpul transportului a
principalelor elemente de identificare a APV, si anume: număr APV, anul
înregistrării acestuia, denumirea structurii silvice unde a fost înregistrat,
astfel: Nr. APV/An înregistrare/Denumire ocol.
(3) În situatia
vânzării-cumpărării materialelor lemnoase de la locul de tăiere, provenienta
lor se dovedeste prin înscrierea pe documentele secundare de provenientă si pe
cele de însotire a transportului a principalelor elemente de identificare a APV
prevăzute la alin. (2).
Art. 5. - (1) Bonul
de vânzare este documentul secundar de provenientă a materialelor lemnoase
comercializate, în situatia în care în actul de comert cel putin una dintre
părti este persoană fizică.
(2) Continutul si
modelul formularului de bon de vânzare sunt prevăzute în anexa nr. 1.
(3) La completarea
bonului de vânzare se respectă următoarele reguli:
a) rubrica
“Emitent” se completează, după caz, conform prevederilor art. 10 alin. (1);
b) rubrica
“Vânzător” se completează cu: numele, prenumele, actul de identitate si
domiciliul, în cazul persoanelor fizice, respectiv denumirea, numărul de
înregistrare în registrul comertului si adresa sediului, în
cazul persoanelor
juridice;
c) rubrica
“Provenienta” se completează astfel:
- în cazul în care
materialele lemnoase provin din fondul forestier: principalele elemente de
identificare a APV prevăzute la art. 4 alin. (2), identificarea conform
cadastrului forestier a amplasamentului partizii, respectiv unitate de
productie, unitate amenajistică;
- în cazul în care
materialele lemnoase provin din vegetatie forestieră din afara fondului
forestier: denumirea, localizarea administrativ-teritorială si categoria
vegetatiei forestiere din afara fondului forestier, conform Normelor tehnice
silvice privind gospodărirea vegetatiei forestiere de pe terenurile din afara
fondului forestier national elaborate de autoritatea publică centrală care
răspunde de silvicultură, precum si principalele elemente de identificare a APV
prevăzute la art. 4 alin. (2);
- în cazul în care
materialele lemnoase provin din depozite sau centre de sortare si prelucrare:
denumirea depozitului sau centrului de prelucrare a materialelor lemnoase,
adresa la care se află, precum si seria
registrului unic
de evidentă în care a fost înregistrată iesirea materialului lemnos respectiv;
- în cazul în care
materialele lemnoase provin din piete, târguri sau alte centre de
comercializare: denumirea si adresa centrului de comercializare si numărul
avizului de însotire a materialelor până la centrul respectiv de
comercializare;
d) rubrica
“Cumpărător” se completează cu: numele, prenumele, actul de identitate si
domiciliul, în cazul persoanelor fizice, respectiv denumirea, numărul de
înregistrare în registrul comertului si adresa sediului, în cazul persoanelor
juridice;
e) rubrica
“Mentiuni speciale” se completează sau se aplică o stampilă cu inscriptia “FĂRĂ DREPT DE COMERCIALIZARE”;
f) rubrica
“Denumirea materialului lemnos” se completează, după caz, cu denumirile,
conform standardelor în vigoare, ale sortimentelor de materiale lemnoase
comercializate;
g) rubrica “Avize
de însotire eliberate pentru transport” se completează pe bonul de vânzare
numai la încărcarea materialelor lemnoase care au făcut obiectul
vânzării-cumpărării pe baza bonului de vânzare respectiv, de către emitentul
documentelor de însotire a transportului. Se înscriu: seria si data avizului de
însotire, cantitatea transportată, urmate de semnătura emitentului documentelor
de însotire.
(4) Bonul de
vânzare se foloseste în cazul vânzării materialelor lemnoase de către:
a) unitătile
silvice, persoane fizice, persoane juridice sau alti detinători legali de
materiale lemnoase, către persoane fizice;
b) persoanele
fizice către persoane juridice.
(5) Bonul de
vânzare face dovada provenientei materialelor lemnoase, până la prelucrarea sau
punerea în operă a materialelor lemnoase respective.
(6) Bonul de
vânzare se emite numai pentru o singură persoană fizică sau juridică, iar
originalul documentului - exemplarul 1 - se predă cumpărătorului.
(7) În cazul
cumpărării de materiale lemnoase de către persoane juridice de la persoane
fizice, bonurile de vânzare se emit cu respectarea prevederilor alin. (4), dar
pentru fiecare mijloc de transport în parte.
Art. 6. - (1) Factura
fiscală pentru materiale lemnoase este documentul secundar de provenientă
pentru:
a) masa lemnoasă
pe picior comercializată între persoane juridice;
b) materialele
lemnoase comercializate între persoane juridice.
(2) La completarea
facturilor fiscale prevăzute la alin. (1) se aplică reglementările specifice
din domeniul financiar-fiscal.
(3) În factura
fiscală se înscriu în mod obligatoriu: volumul brut pe specii în cazul prevăzut
la alin. (1) lit. a) si sortimentele si cantitătile pe specii în cazul prevăzut
la alin. (1) lit. b).
(4) Formularul de
factură fiscală pentru materiale lemnoase are la bază modelul si continutul
formularului de factură fiscală obisnuită, individualizat prin inscriptionarea
pe diagonala stânga jos-dreapta sus a sintagmei “Materiale lemnoase”, si este
destinat pentru utilizarea exclusivă în circulatia materialelor lemnoase.
Art. 7. - (1)
Documentul de însotire a materialelor lemnoase pe durata transportului cu orice
mijloc de transport este avizul de însotire pentru materiale lemnoase,
denumit în continuare aviz de însotire.
(2) Continutul si
modelul formularului de aviz de însotire sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Originalul
avizului de însotire - exemplarul 1 - însoteste obligatoriu transportul de
materiale lemnoase.
(4) Termenul de
valabilitate a avizului de însotire este de maximum 24 de ore de la data si ora
plecării transportului, dată si oră ce se consemnează în mod obligatoriu în
acest document.
(5) Se exceptează
de la prevederile alin. (4) avizele de însotire care însotesc transportul de
materiale lemnoase realizat cu mijloace de transport feroviare si navale,
cazuri în care termenele de valabilitate sunt termenele legale de executie a
contractului de transport.
(6) Avizul de
însotire se eliberează pentru fiecare mijloc de transport în parte.
(7) Materialele
lemnoase care sunt transportate succesiv cu mai multe mijloace de transport,
timp de mai multe zile, trebuie să fie însotite de câte un aviz de însotire
pentru fiecare mijloc de transport.
(8) La completarea
avizului de însotire se respectă următoarele reguli:
a) rubrica
“Provenienta” se completează, după caz, conform prevederilor art. 5 alin. (3)
lit. c);
b) rubrica “Doc.
provenientă” se completează, după caz, cu:
- principalele
elemente de identificare a APV prevăzute la art. 4 alin. (2) în cazul
transportului tehnologic intern sau pentru consum propriu al materialelor
lemnoase care nu se comercializează si care se transportă direct de la locul de
tăiere de către detinătorii legali ai terenului;
- denumirea
depozitului sau a centrului de prelucrare ori de comercializare, adresa la care
se află, precum si seria registrului unic de evidentă în care a fost
înregistrată iesirea materialului lemnos, în cazul transportului tehnologic
intern sau pentru consum propriu, fără comercializare, cu exceptia transportului
direct din pădure;
- seria si data
bonului de vânzare sub forma “BV seria........./ data ............” în cazul
vânzării materialelor lemnoase în conditiile prevăzute la art. 5;
- numărul si data
facturii sub forma: “F nr. ........./data ............” în cazul vânzării
materialelor lemnoase în conditiile prevăzute la art. 6, când factura se
eliberează anterior avizului de însotire. În cazul în care factura fiscală se
eliberează ulterior transportului si avizării, pe avizul de însotire se face mentiunea
“urmează factura”, iar pe factura fiscală se înscriu avizele de însotire care
au stat la baza emiterii facturii;
c) denumirea
sortimentelor de materiale lemnoase si cantitatea, conform standardelor în
vigoare, astfel:
- pentru lemnul
rotund, ecarisat sau cioplit, cu diametrul sau, după caz, latura mică al/a
sectiunii transversale la capătul subtire peste 18 cm, se indică pe specii
numărul curent pentru fiecare piesă, diametrul în
centimetri,
lungimea în metri si volumul în metri cubi;
- pentru lemnul
rotund, ecarisat sau cioplit, cu diametrul sau, după caz, latura mică al/a
sectiunii transversale la capătul subtire sub 18 cm, se indică numărul total de
piese si volumul acestora, pe specii;
- pentru lemnul
fasonat în steri, cherestea si alte sortimente de materiale lemnoase,
cantitătile se exprimă în unităti conventionale, pe specii;
d) completarea
rubricilor privind sortimentele, dimensiunile si cantitătile se face pe baza
măsurătorilor executate în momentul încărcării în mijlocul de transport;
e) pe versoul
avizului de însotire se aplică dispozitivul dreptunghiular precizat la rubrica
“Mentiuni”, folosindu-se în acest scop tus sau vopsea.
(9) În cazul
agentilor economici care cumpără materiale lemnoase de la persoane fizice,
avizul de însotire propriu va fi însotit în mod obligatoriu de documentele de
provenientă, respectiv bonurile de vânzare - exemplarul 1, ale materialelor
lemnoase.
Art. 8. - Bonul de
vânzare si avizul de însotire sunt documente cu regim special si sunt prevăzute
cu elemente de securizare specifice.
Art. 9. - (1)
Completarea datelor pe documentele prevăzute la art. 8 se face cu pastă pix,
citet, fără stersături sau adăugări ulterioare.
(2) Documentele se
completează în mod obligatoriu la toate pozitiile pe care acestea le contin. Acolo
unde nu este cazul a fi înscrise date, pozitia respectivă se barează cu o linie
orizontală.
(3) Documentele de
provenientă si cele de însotire completate si/sau eliberate cu încălcarea
prevederilor prezentelor norme sunt nule de drept.
Art. 10. - (1) Emiterea
documentelor prevăzute la art. 8 se face, după caz, de către următorii
emitenti:
a) ocoalele
silvice din structura Regiei Nationale a Pădurilor - Romsilva pentru
materialele lemnoase provenite din păduri si din vegetatia forestieră din afara
fondului forestier national pe care le administrează sau de pe teritoriul
localitătilor pentru care asigură serviciul public cu specific silvic.
Personalul împuternicit să emită documentele de provenientă si pe cele de
însotire a materialelor lemnoase se stabileste prin decizie a conducătorului
Regiei Nationale a Pădurilor - Romsilva;
b) ocoalele
silvice, altele decât cele din structura Regiei Nationale a Pădurilor -
Romsilva, înfiintate potrivit reglementărilor în vigoare, pentru materialele
lemnoase provenite din pădurile proprietate privată sau publică si din
vegetatia forestieră din afara fondului forestier national, pe care le
administrează ca structuri proprii în conditii legale, sau de pe teritoriul
localitătilor pentru care asigură serviciul public cu specific silvic.
Personalul împuternicit să emită documentele de provenientă si pe cele de
însotire a materialelor lemnoase se stabileste prin decizie a conducătorului
ocolului silvic;
c) administratia
pietelor, târgurilor, oboarelor, a burselor de mărfuri si altele asemenea,
autorizate în conditiile prevăzute la alin. (3), în baza documentelor de
însotire a materialelor lemnoase aduse spre vânzare;
d) persoanele
juridice care exploatează masă lemnoasă sau cele care prelucrează si/sau
comercializează materiale lemnoase; pentru materialele lemnoase pe care le
expediază din pădure, depozite, centre de sortare si prelucrare sau altele
asemenea. Persoanele împuternicite să emită documente de provenientă si/sau
documente de însotire a materialelor lemnoase se stabilesc prin decizie a
conducătorului fiecărei persoane juridice.
(2) Persoanele
care eliberează documentele de provenientă si pe cele de însotire a
materialelor lemnoase, prevăzute la alin. (1), răspund, potrivit legii, de
întocmirea corespunzătoare a acestora si de exactitatea datelor înscrise.
(3)
Comercializarea materialelor lemnoase se poate face numai în piete, târguri,
oboare, burse de mărfuri si altele asemenea, autorizate de către autoritatea
publică centrală care răspunde de silvicultură.
(4) Conditiile si
regulamentul de autorizare se aprobă prin ordin comun al conducătorului
autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură si al conducătorului
autoritătii publice centrale care răspunde de administratie.
Art. 11. - (1)
Compania Natională “Imprimeria Natională” - S.A. asigură suportul financiar si
logistic pentru tipărirea si distribuirea în conditiile legii a formularelor
documentelor cu regim special cu elemente de securizare prevăzute la art. 8.
(2) Formularele
documentelor prevăzute la art. 8 se tipăresc în blocuri cu câte 150 de file,
formate din 50 de seturi a câte 3 file fiecare, de culori diferite. Pe
exemplarul 1 se vor aplica elementele de securizare.
(3) Culoarea
fiecăruia dintre cele 3 exemplare dintr-un set de formulare, precum si
caracteristicile elementelor de securizare prevăzute la alin. (2) se stabilesc
de Compania Natională “Imprimeria Natională” - S.A.
(4) Persoanele
juridice în cadrul cărora functionează personal autorizat să elibereze
documentele de provenientă si pe cele de însotire prevăzute la art. 8 procură
formularele, contra cost, în conditiile stabilite de Compania Natională
“Imprimeria Natională” - S.A.
(5) Pierderea,
furtul sau distrugerea formularelor ori a documentelor de provenientă si a
celor de însotire a materialelor lemnoase prevăzute la art. 8 se declară,
conform prevederilor legislatiei în vigoare, în maximum 24 de ore de la
constatare, de către persoanele juridice autorizate să le utilizeze si se
comunică unitătii de unde au fost procurate, precum si la unitatea de politie
cea mai apropiată.
(6) Blocurile cu
documente utilizate continând exemplarul 3 al acestora se păstrează la emitent
pe o perioadă de 5 ani. Formularele de documente rămase neutilizate se anulează
de către emitent si se depun la unitatea care le-a produs.
(7) Sigiliile
crotalii pentru pomii de Crăciun se confectionează si se distribuie persoanelor
juridice prevăzute la alin. (4), contra cost, în conditiile legii.
CAPITOLUL III
Circulatia
materialelor lemnoase si controlul acesteia
Art. 12. - (1)
Materialul lemnos rotund, cioplit sau ecarisat, care are o dimensiune minimă a
sectiunii transversale la capătul subtire de 8 cm, cu exceptia cherestelei si a
lemnului fasonat în steri sau în grămezi de crăci si care se transportă în baza
avizului de însotire prevăzut la art. 7, se marchează pe fiecare piesă cu
dispozitivul dreptunghiular specific persoanelor prevăzute la art. 10 alin.
(1), de personalul împuternicit să elibereze avizul de însotire.
(2) Pomii de
Crăciun se identifică individual cu sigiliu crotaliu al cărui model este
prevăzut în anexa nr. 3. Sigiliul crotaliu se fixează între primele două
verticile de la baza pomului de Crăciun.
(3) Materialul
lemnos nemarcat în conditiile prevăzute la alin. (1) si (2) se retine în
vederea stabilirii provenientei.
Art. 13. - (1) Sefii
statiilor de cale ferată sau căpitanii porturilor care primesc materiale
lemnoase pentru expediere si efectuează operatiunile de încărcare/descărcare
în/din vagoane sau în/din nave, după caz, vor refuza primirea materialelor
lemnoase prezentate spre expediere, dacă acestea nu sunt însotite de avizul de
însotire prevăzut la art. 7 sau dacă acesta nu este completat conform
prevederilor prezentelor norme. În acest caz, acestia sunt obligati să sesizeze
imediat si organele de cercetare competente în legătură cu cele constatate.
(2) Organele
vamale nu vor accepta declaratia vamală de export fără prezentarea avizelor de
însotire - exemplarul 1 - care trebuie să însotească materialele lemnoase
prezentate pentru vămuire.
(3) În situatia în
care organele vamale constată prezentarea pentru vămuire de materiale lemnoase
neînsotite de avize de însotire eliberate conform prevederilor prezentelor
norme, acestea sunt obligate să anunte despre acest lucru cel mai apropiat
organ de control abilitat în conditiile legii.
Art. 14. - (1) În
cazul întreruperii transportului, transportatorul se va adresa ocolului silvic
în a cărui rază de activitate s-a produs evenimentul. La ocolul silvic se
consemnează această situatie pe avizul de însotire a materialelor lemnoase, sub
semnătura sefului ocolului silivic si prin aplicarea sigiliului ocolului silvic
respectiv.
(2) Anuntarea
evenimentului se face în perioada de valabilitate a avizului de însotire.
(3) În cazul în
care, din motive obiective, mijlocul de transport cu care se transportă
materiale lemnoase trebuie să fie înlocuit, ocolul silvic pe raza căruia se
realizează transbordarea materialelor lemnoase eliberează avizul de însotire
pentru noul mijloc de transport la solicitarea transportatorului sau a
proprietarului materialelor lemnoase, făcând mentiunea de anulare, sub
semnătură si sigiliu, pe avizul de însotire initial.
(4) Evenimentele
prevăzute la alin. (1) si (3) se comunică lunar de către ocolul silvic
structurii teritoriale competente a autoritătii publice centrale care răspunde
de controlul aplicării regimului silvic în raza căruia au fost semnalate.
Art. 15. -
Termenelor prevăzute la art. 11 alin. (5) si la art. 14 le sunt aplicabile
prevederile legale cu privire la cazul de fortă majoră.
Art. 16. - Cu
prilejul efectuării controlului provenientei si circulatiei materialelor
lemnoase, agentii constatatori procedează, după caz, astfel:
a) în cazul în
care avizul de însotire prezentat la control este întocmit corespunzător, iar
datele înscrise corespund realitătii, personalul care efectuează controlul
restituie avizul respectiv, consemnând pe verso data si ora efectuării
controlului, denumirea punctului de control, numele si prenumele, precum si
calitatea persoanei care a efectuat controlul, scrise citet;
b) în cazul în
care avizul de însotire prezentat la control nu este întocmit potrivit
prevederilor prezentelor norme, dar datele înscrise în acesta, referitoare la
materialul lemnos transportat - număr de piese, sortiment/specie, lungime, diametru, volum -, corespund cu
realitatea, retin documentele si materialele lemnoase respective si întocmesc
conform competentelor documentele de constatare si sanctionare. Materialele
lemnoase retinute se dau în custodie, în vederea stabilirii provenientei legale,
de către organul constatator.
Art. 17. - (1)
Retinerea sau confiscarea materialelor lemnoase se face în conditiile prevăzute
de lege, de către agentii constatatori abilitati să dispună această măsură.
(2) Agentul
constatator ia măsurile de conservare si/sau de valorificare prevăzute de
dispozitiile legale în privinta materialelor lemnoase retinute sau confiscate.
(3) În cazul
mijloacelor de transport feroviare, materialele lemnoase retinute/confiscate
vor fi predate custodelui de către administratia transportului feroviar, după
sosirea lor în statia de destinatie, din statia de cale ferată transportându-se
de către custode pe cheltuiala expeditorului.
(4) În cazul
mijloacelor de transport navale, marfa va fi predată custodelui de către
proprietarii sau operatorii navelor ori reprezentantii împuterniciti ai
acestora, în cel mai apropiat port unde există instalatii de descărcare si
spatiu de depozitare.
Art. 18. - (1)
Pentru materialele lemnoase retinute/confiscate în conditiile legii, se încheie
procesul-verbal de dare în custodie, în 3 exemplare, care va cuprinde
următoarele date, după caz:
a) numele,
prenumele si calitatea persoanei care a făcut constatarea si a dispus
retinerea/confiscarea materialelor lemnoase;
b) numele,
prenumele si domiciliul sau denumirea si sediul destinatarului si, respectiv,
ale expeditorului, numele, prenumele si datele de identificare sau denumirea si
sediul transportatorului si/sau datele de identificare ale persoanei care
însoteste transportul;
c) motivul si
împrejurările în care s-a luat măsura retinerii/confiscării;
d) cantitatea si
sortimentele retinute/confiscate, redate pe specii, iar în cazul lemnului
rotund, ecarisat sau cioplit, inventarul pe număr de piese si dimensiuni,
precum si indicativul ciocanului silvic cu marcă triunghiulară sau pentagonală,
aplicat pe materialul retinut/confiscat, dacă este cazul;
e) denumirea
custodelui, precum si numele, prenumele, domiciliul si actul de identitate ale
persoanei care primeste în custodie materialele lemnoase;
f) termenul stabilit
pentru prezentarea actelor doveditoare a provenientei materialelor lemnoase
retinute, redat prin număr de ore, mentionându-se anul, luna, ziua si ora de la
care curge acest termen, documentele solicitate, precum si locul de prezentare
a documentelor.
(2)
Procesul-verbal de custodie se semnează de agentul constatator care a dispus
retinerea/confiscarea materialelor lemnoase, de persoana care primeste în
custodie materialele lemnoase, de transportator, destinatar si/sau de
însotitorul transportului, după caz, precum si de 2 martori.
(3) Cele 3
exemplare ale procesului-verbal de custodie se repartizează astfel: agentului
constatator – un exemplar, custodelui - un exemplar si destinatarului sau
persoanei care a însotit ori a efectuat transportul – un exemplar.
Art. 19. - (1)
Termenul maxim ce se poate stabili pentru prezentarea actelor doveditoare a
provenientei materialelor lemnoase transportate si retinute în conditiile art.
16 lit. b) este de 12 ore de la data si ora retinerii acestora. Stabilirea
termenului se face de către persoana care a făcut constatarea si a dispus
retinerea, în functie de situatia de fapt.
(2) Persoana
căreia i-a fost retinut materialul lemnos este obligată ca, în termenul
stabilit de organul constatator, să facă dovada provenientei legale a
materialului lemnos prin prezentarea documentelor de provenientă solicitate de
persoana care a dispus retinerea.
(3) În situatia în
care în termenul stabilit sunt prezentate documentele solicitate pentru
stabilirea provenientei materialelor lemnoase si după verificarea acestora se
confirmă provenienta legală a acestora, se dispune în scris custodelui, de
către persoana care a dispus retinerea, să elibereze materialele lemnoase
retinute. Restituirea se face în baza unui proces-verbal de predare-primire
încheiat între custode si persoana căreia i-a fost retinut materialul, care se
anexează la avizul de însotire ce se restituie. Pe avizul de însotire persoana
care a dispus retinerea certifică durata retinerii, cantitatea si calitatea
materialului lemnos restituit, urmând ca transportatorul să procedeze conform
prevederilor art. 14.
CAPITOLUL IV
Controlul
depozitelor de materiale lemnoase si instalatiilor de transformat lemn rotund
Art. 20. - Se
interzic primirea, depozitarea si/sau prelucrarea materialelor lemnoase de
către detinătorii de depozite si/sau de instalatii de prelucrare a lemnului,
dacă materialele lemnoase nu sunt însotite de avize de însotire care să ateste
provenienta lor legală, conform prevederilor art. 7.
Art. 21. - (1)
Detinătorii de depozite de materiale lemnoase, precum si detinătorii
instalatiilor de transformat lemn rotund au următoarele obligatii:
a) să întocmească
si să înregistreze până cel târziu la data de 5 a fiecărei luni documentele cu
caracter tehnico-operativ din luna anterioară, care să permită calcularea
stocurilor scriptice pentru fiecare gestiune si sortiment de material lemnos,
si anume:
- procese-verbale
lunare de sortare a masei lemnoase, în care se vor evidentia cantitătile de
lemn rotund fasonate si sortimentele rezultate;
- procese-verbale
lunare de transformare, în care se vor evidentia cantitătile de materiale
lemnoase transformate si sortimentele rezultate;
- raportul lunar
de productie si situatia depozitului (SD), care sunt documentele în baza cărora
se fac înregistrările contabile ale firmei. O copie a situatiei depozitului
pentru luna precedentă si documentele primare pentru luna în curs se păstrează
la fiecare depozit si la fiecare punct de lucru al detinătorului, astfel încât
să fie posibil calculul stocurilor scriptice în orice moment;
b) să înregistreze
în registrul unic de evidentă a materialelor lemnoase o dată cu intrarea,
respectiv iesirea, cantitătile de materiale lemnoase primite spre depozitare
si/sau prelucrare, cele procesate prin debitare si rezultatul debitării, precum
si cele expediate, cu specificarea avizelor de însotire care atestă provenienta
acestora;
c) să pună la
dispozitia organelor de control registrul unic de evidentă a materialelor
lemnoase împreună cu avizele de însotire pe baza cărora au fost efectuate
înregistrările (exemplarul 1 - pentru intrări si exemplarul 2 - pentru iesiri)
si să le păstreze pe o perioadă de 5 ani de la ultima înregistrare efectuată;
d) să permită
controlul în conditiile prevăzute în prezentele norme si să prezinte organelor
de control documentele solicitate;
e) să completeze
corespunzător registrul unic de evidentă a materialelor lemnoase;
f) să
împrejmuiască incintele punctelor de lucru, ale depozitelor de materiale
lemnoase si ale celorlalte perimetre pe care le detin si pe care le folosesc în
procesul tehnologic.
(2) În situatia în
care nu se respectă prevederile alin. (1), agentul constatator procedează la
aplicarea sanctiunilor prevăzute de legislatia în vigoare, înstiintează organul
care a autorizat functionarea instalatiei, precum si alte institutii publice,
corespunzător competentelor legale, pentru a lua măsurile ce se impun.
Art. 22. - (1)
Registrul unic de evidentă a materialelor lemnoase este document cu regim
special, are paginile numerotate, iar tipărirea si distribuirea în conditiile
legii a formularelor se asigură de Compania Natională “Imprimeria Natională” -
S.A.
(2) În cazul în
care s-a produs pierderea, furtul sau distrugerea registrului unic de evidentă
a materialelor lemnoase, se va urma procedura prevăzută la art. 11 alin. (5).
(3) Modelul si
continutul formularului de registru unic de evidentă a materialelor lemnoase
este prevăzut în anexa nr. 4.
Art. 23. - (1)
Materialele lemnoase confiscate se valorifică prin licitatie deschisă sau negociere,
în termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data confiscării, de către
ocolul silvic din structura Regiei Nationale a Pădurilor - Romsilva pe raza
căruia s-au depozitat materialele lemnoase în custodie, în prezenta agentului
fiscal local.
(2) Ocolul silvic
prevăzut la alin. (1) are obligatia de a întocmi documentatia de vânzare, de a
încasa contravaloarea materialelor lemnoase si de a distribui sumele încasate,
conform legii.
(3) Licitatia va
fi anuntată în mass-media locale si prin afise la sediile unitătilor
administrativ-teritoriale si al ocolului silvic prevăzut la alin. (1), într-un
termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data confiscării.
(4) Licitatia se
organizează în termen de minimum 10 zile de la data anuntării, iar materialul lemnos
confiscat care nu s-a vândut la o licitatie se poate vinde prin negociere.
(5) Face exceptie
de la prevederile alin. (1) lemnul de foc confiscat, care se valorifică în
următoarea ordine de priorităti: crese, grădinite, scoli, case de copii, cămine
de bătrâni, spitale, primării, pentru nevoile proprii ale acestora.
Valorificarea se face potrivit legii, la preturi stabilite în raport cu
valoarea de circulatie a materialului lemnos confiscat.
(6) Pomii de
Crăciun se valorifică de urgentă, prin licitatie sau negociere, fără a fi
obligatorie publicitatea prevăzută la alin. (3).
(7) Sumele
obtinute din vânzarea materialelor lemnoase confiscate vor fi virate la bugetul
de stat după deducerea cheltuielilor efectuate pentru valorificare, în
conformitate cu art. 4 alin. (4) din Ordonanta Guvernului nr. 128/1998 pentru
reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor confiscate sau
intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului, cu modificările si
completările ulterioare, si a altor cote aferente bunurilor confiscate,
destinate agentilor constatatori, în conditiile legii.
CAPITOLUL V
Art. 24. - Anexele
nr. 1-4*) fac parte integrantă din prezentele norme.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea Normelor specifice privind
componenta si modul de lucru ale comisiei de evaluare, termenele de realizare a
licitatiilor, precum si procedura de solutionare a contestatiilor pentru
licitatiile având ca obiect închirierea sectiilor de circulatie apartinând
infrastructurii feroviare neinteroperabile
În temeiul art. 15
alin. (2) din anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
27/2004 pentru aprobarea conditiilor de închiriere de către Compania
Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. a unor părti din infrastructura
feroviară neinteroperabilă, precum si de gestionare a acestora si ale art. 5
alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normele specifice privind componenta si modul de lucru ale comisiei de
evaluare, termenele de realizare a licitatiilor, precum si procedura de
solutionare a contestatiilor pentru licitatiile având ca obiect închirierea
sectiilor de circulatie apartinând infrastructurii feroviare neinteroperabile,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Licitatiile pentru atribuirea contractelor de închiriere a sectiilor de
circulatie apartinând infrastructurii feroviare neinteroperabile si a
activitătilor aferente se vor organiza de către Compania Natională de Căi
Ferate “C.F.R.” - S.A. prin Bursa Română de Mărfuri.
Art. 3. - Comisia
de evaluare se stabileste prin ordin al ministrului transporturilor,
constructiilor si turismului, pentru personalul ministerului si cel al
unitătilor aflate în subordinea sau sub autoritatea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 4. - Comisia
de evaluare analizează documentatiile depuse de ofertanti si hotărăste în
conformitate cu legislatia în vigoare.
Art. 5. - Directia
generală transport feroviar va aduce la cunostinta celor interesati prevederile
prezentului ordin.
Art. 6. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana
Tureanu,
secretar de
stat
Bucuresti, 22 martie 2004.
Nr. 538.
NORME
SPECIFICE
privind
componenta si modul de lucru ale comisiei de evaluare, termenele de realizare a
licitatiilor, precum si procedura de solutionare a contestatiilor pentru
licitatiile având ca obiect închirierea sectiilor de circulatie apartinând
infrastructurii feroviare neinteroperabile
Art. 1. - Prezentele
norme stabilesc componenta si modul de lucru ale comisiei de evaluare,
termenele de realizare a licitatiilor, precum si procedura de solutionare a
contestatiilor pentru licitatiile ce vor fi organizate de Compania Natională de
Căi Ferate “C.F.R.” - S.A., prin Bursa Română de Mărfuri, pentru închirierea
sectiilor de circulatie apartinând infrastructurii feroviare neinteroperabile.
Art. 2. - Comisia
de evaluare este compusă din 11 membri, astfel:
- presedinte: un
reprezentant al Bursei Române de Mărfuri;
- membri:
- un reprezentant
al Directiei generale transport feroviar din cadrul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
- un reprezentant
al Directiei generale economice si buget din cadrul Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
- un reprezentant
al Directiei generale juridice din cadrul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului;
- un reprezentant
al Directiei generale pentru dezvoltarea infrastructurii, investitii si
concesiuni din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului;
- 3 reprezentanti
ai Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A.;
- 2 reprezentanti
ai Societătii Nationale de Transport Feroviar de Călători “C.F.R. Călători” -
S.A.;
- secretar cu
drept de vot: un reprezentant al Bursei Române de Mărfuri.
Art. 3. - Pentru
fiecare sectie sau grup de sectii ce se scoate la licitatie se constituie câte
o comisie în componenta prevăzută la art. 2. Compania Natională de Căi Ferate
“C.F.R.” - S.A. va elabora caietele de sarcini în vederea desfăsurării
licitatiei conform prevederilor legale.
Art. 4. - Comisia
de evaluare are obligatia de a păstra confidentialitatea asupra datelor
cuprinse în documentele depuse de ofertanti si răspunde de următoarele
atributii:
- verificarea
eligibilitătii, înregistrării si a îndeplinirii criteriilor referitoare la
capacitatea tehnică si economico-financiară de către candidati/ofertanti;
- deschiderea,
examinarea si evaluarea ofertelor;
- stabilirea
ofertei câstigătoare.
Art. 5. - Datele
limită la care se vor putea tine licitatii pentru închirierea sectiilor de
circulatie apartinând infrastructurii feroviare neinteroperabile sunt
următoarele:
- pentru
licitatiile prevăzute la art. 12 alin. (1) din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr.
27/2004, data de 27 aprilie 2004;
- pentru
licitatiile prevăzute la art. 12 alin. (2) din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr.
27/2004, data de 12 mai 2004;
- pentru
licitatiile prevăzute la art. 13 lit. b) din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr.
27/2004, data de 26 mai 2004.
Art. 6. - (1)
Persoanele juridice care depun oferte în vederea participării la licitatiile
având ca obiect preluarea prin închiriere a sectiilor de circulatie apartinând
infrastructurii feroviare neinteroperabile pot depune, în orice fază a
desfăsurării procedurilor de licitatie, atunci când se consideră îndreptătite,
contestatii asupra modului de desfăsurare a licitatiilor.
(2) Contestatiile
depuse se solutionează, în functie de etapa la care se face contestatia, de
comisia de evaluare sau de celelalte institutii abilitate în solutionarea
acestora.
Art. 7. - Conducerea Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. si membrii comisiilor de evaluare sunt direct răspunzători de ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentelor norme.