MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 346 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 20
aprilie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
101.
- Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 89/2003
pentru modificarea si completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul
politistului
223.
- Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 89/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 360/2002
privind Statutul politistului
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
497.
- Hotărâre privind stabilirea cadrului institutional pentru coordonarea,
implementarea si gestionarea instrumentelor structurale
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
55.
- Ordin al presedintelui Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea
Participatiilor Statului privind instituirea procedurii de administrare
specială la Societatea Comercială “CIPROM” - S.A. Ploiesti, judetul Prahova
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr. 89/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 360/2002 privind
Statutul politistului
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
89 din 2 octombrie 2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
360/2002 privind Statutul politistului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 715 din 14 octombrie 2003, cu următoarele modificări si
completări:
1. La articolul
I punctul 12, alineatul (2) al articolului 16 va avea următorul cuprins:
“(2) Pentru
obtinerea gradelor profesionale de comisar-sef, subcomisar si agent-sef,
politistul este obligat să absolve un curs de capacitate profesională, ale
cărui organizare si desfăsurare pentru fiecare categorie vor fi stabilite prin
ordin al ministrului administratiei si internelor, iar pentru obtinerea
gradului profesional de chestor este necesară promovarea examenului organizat
în acest scop.”
2. La articolul
I punctul 13, alineatul (3) al articolului 16 se abrogă.
3. La articolul
I punctul 15, articolul 18 va avea următorul cuprins:
“Art. 18. -
Posturile de conducere se ocupă prin examen sau concurs, după caz, în
situatiile si în conditiile stabilite prin ordin al ministrului administratiei
si internelor.”
4. La articolul
I punctul 16, alineatele (3) si (4) ale articolului 19 vor avea următorul
cuprins:
“(3) Ofiterul de politie care a absolvit cursuri postuniversitare în specializările corespunzătoare cerintei postului este exceptat de la conditiile prevăzute la art. 16 alin. (2), mai putin de la cea referitoare la acordarea gradului profesional de chestor.
(4) Specialitătile
studiilor superioare, ale cursurilor postuniversitare si ale titlurilor
stiintifice prevăzute la alin. (2) se stabilesc prin ordin al ministrului
administratiei si internelor.”
5. La articolul
I punctul 17, alineatele (3) si (4) ale articolului 21 vor avea următorul
cuprins:
“(3) La absolvirea
Facultătii de Drept din cadrul Academiei de Politie «Alexandru Ioan Cuza» a
Ministerului Administratiei si Internelor, politistului i se acordă gradul
profesional de subinspector de politie si este încadrat ca debutant pe o
perioadă de stagiu de 12 luni.
(4) Politistilor
prevăzuti la art. 9 alin. (2) si (3) li se acordă gradele profesionale în
functie de pregătirea lor si de vechimea în specialitatea corespunzătoare
studiilor absolvite, raportate la cerintele postului. Încadrarea acestora se
face pe o perioadă de probă de 6 luni sau 12 luni, în raport cu categoria din
care fac parte si cu gradul profesional acordat.”
6. La articolul
I punctul 26, după articolul 37 se introduce un nou articol, articolul 371, cu următorul cuprins:
“Art. 371. - La decesul unui politist, Ministerul Administratiei si Internelor
acordă familiei acestuia sau persoanei care a suportat cheltuielile ocazionate
de deces, după caz, un ajutor suplimentar de deces egal cu de trei ori salariul
de bază avut.”
7. La articolul
I punctul 36, alineatul (1) al articolului 61 va avea următorul cuprins:
“Art. 61. - (1)
Politistul poate contesta sanctiunea disciplinară, în termen de 5 zile de la
luarea la cunostintă, sefului ierarhic superior celui care a aplicat
sanctiunea. Acesta se pronuntă prin decizie motivată, în termen de 15 zile.”
8. La articolul
I punctul 37, alineatele (2) si (3) ale articolului 65 vor avea următorul cuprins:
“(2) Pe timpul
urmăririi penale si judecării pentru infractiuni săvârsite din culpă,
politistul este pus la dispozitie, iar în cazul arestării este suspendat din
functie conform alin. (3). Politistul pus la dispozitie îndeplineste numai
acele sarcini si atributii de serviciu stabilite, în scris, de seful unitătii
de politie si beneficiază de drepturile bănesti corespunzătoare gradului
profesional pe care îl are, la nivelul de bază, precum si de celelalte drepturi
prevăzute în prezenta lege.
(3) Pe timpul
urmăririi penale pentru săvârsirea unei infractiuni contra păcii si omenirii,
contra statului sau contra autoritătii, de serviciu sau în legătură cu
serviciul, care împiedică înfăptuirea justitiei, de fals ori a unor fapte de
coruptie sau a oricărei alte infractiuni săvârsite cu intentie, care l-ar face
incompatibil cu exercitarea functiei de politist, acesta este pus la dispozitie
conform alin. (2). În cazul în care s-a pus în miscare actiunea penală si pe
durata judecării până la pronuntarea unei hotărâri definitive, precum si pe
durata arestării politistul este suspendat din functie. În perioada suspendării
politistul nu beneficiază de nici un drept dintre cele prevăzute în prezenta
lege si este obligat să predea armamentul, legitimatia si insigna.”
9. La articolul
I punctul 40, literele c) si h) ale alineatului (1) al articolului 69 vor avea
următorul cuprins:
“c) la împlinirea
limitei de vârstă în grad profesional;
..................................................................................................
h) la acordarea
calificativului nesatisfăcător, de două ori;”
10. La
articolul I, după punctul 41 se introduce punctul 411 cu următorul
cuprins:
“411. Litera a) a alineatului (1) al articolului
71 va avea următorul cuprins:
«a) în ultimele 6
luni dinaintea adoptării măsurilor prevăzute la art. 69 lit. j);»”
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 1 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DAN MIRCEA
POPESCU
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 16 martie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 7 aprilie 2004.
Nr. 101.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 89/2003 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
89/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
360/2002 privind Statutul politistului si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 5 aprilie 2004.
Nr. 223.
privind stabilirea cadrului institutional pentru coordonarea,
implementarea si gestionarea instrumentelor structurale
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Obiectul
prezentei hotărâri îl constituie stabilirea cadrului institutional pentru
coordonarea, implementarea si gestionarea asistentei financiare comunitare
acordate României prin instrumentele structurale.
Art. 2. - În
întelesul prezentei hotărâri, următorii termeni se definesc astfel:
1. fondurile
structurale sunt instrumente financiare prin care Uniunea Europeană
actionează pentru eliminarea disparitătilor economice si sociale între regiuni,
în scopul realizării coeziunii economice si sociale:
a) Fondul
european pentru dezvoltare regională este fondul structural care sprijină
regiunile mai putin dezvoltate, prin finantarea de investitii în sectorul
productiv, infrastructură, educatie, sănătate, dezvoltare locală si
întreprinderi mici si mijlocii;
b) Fondul
social european este fondul structural destinat politicii sociale a Uniunii
Europene, care sprijină măsuri de ocupare a fortei de muncă si dezvoltare a
resurselor umane;
c) Fondul
european pentru orientare si garantare în agricultură - sectiunea “Orientare” este
fondul structural destinat politicii agricole comune a Uniunii Europene, care
sprijină măsuri pentru modernizarea agriculturii si dezvoltarea rurală;
d) Instrumentul
financiar de orientare piscicolă este fondul structural destinat politicii
comunitare din domeniul pescuitului, care sprijină măsuri pentru cresterea competitivitătii
sectorului piscicol, în conditiile asigurării unui echilibru durabil între
resurse si capacitatea de exploatare;
2. Fondul de
coeziune este instrumentul financiar care sprijină investitii în domeniul
infrastructurii de transport si mediu;
3. instrumentele
structurale denumesc fondurile structurale si Fondul de coeziune, luate în
ansamblu;
4. Planul
national de dezvoltare este documentul de planificare strategică si
programare financiară, care are ca scop să orienteze si să stimuleze dezvoltarea
economică si socială a tării pentru atingerea obiectivului Uniunii Europene,
respectiv realizarea coeziunii economice si sociale;
5. Cadrul de
sprijin comunitar reprezintă documentul aprobat de Comisia Europeană,
negociat în prealabil cu România ca stat membru, în urma evaluării Planului
national de dezvoltare. Cadrul de sprijin comunitar contine contributia din
fondurile structurale si celelalte resurse financiare pentru realizarea
prioritătilor si măsurilor continute în Planul national de dezvoltare.
Prevederile acestui document se implementează prin intermediul programelor
operationale;
6. programele
operationale sunt documente aprobate de Comisia Europeană pentru
implementarea acelor priorităti sectoriale si/sau regionale din Planul national
de dezvoltare care sunt aprobate spre finantare prin Cadrul de sprijin
comunitar;
7. Programul
complement reprezintă documentul elaborat de autoritatea de management
pentru detalierea implementării măsurilor programului operational sectorial sau
regional;
8. aditionalitatea
reprezintă nivelul cheltuielilor publice pe care statul membru al Uniunii
Europene îl realizează din surse proprii, pe parcursul perioadei de programare,
pentru aceleasi tipuri de măsuri finantate din fondurile structurale;
9. autoritatea
de management este organismul public care asigură gestionarea asistentei
financiare din instrumentele structurale. Se constituie o autoritate de
management pentru Cadrul de sprijin comunitar si câte o autoritate de
management pentru fiecare program operational si Fondul de coeziune, precum si
autorităti de management pentru initiativa comunitară INTERREG;
10. comitetul
de monitorizare este organismul care asigură coordonarea instrumentelor
structurale, precum si urmărirea eficacitătii si calitătii implementării
asistentei comunitare, modul de utilizare si impactul acesteia, cu respectarea
prevederilor comunitare în materie. Se constituie un comitet de monitorizare
pentru Cadrul de sprijin comunitar si câte un comitet de monitorizare pentru
fiecare program operational, precum si pentru Fondul de coeziune;
11. autoritatea
de plată reprezintă organismul care elaborează si înaintează cererile de
plată si primeste de la Comisia Europeană sumele aferente fondurilor
structurale si Fondului de coeziune;
12. organismele
internationale sunt institutiile desemnate de autoritătile de management si
care, prin delegare de atributii de la acestea si/sau de la autoritătile de
plată, implementează măsurile din programele operationale, precum si proiectele
finantate din Fondul de coeziune. Delegarea de atributii către organismul
intermediar si reglementarea mecanismelor de coordonare si control ale acestuia
de către autoritatea care deleagă se fac pe bază contractuală. Autoritătile de
management si/sau autoritătile de plată rămân responsabile pentru îndeplinirea
corespunzătoare a atributiilor delegate, precum si a operatiunilor finantate
prin instrumentele structurale;
13. beneficiarul
final este organismul sau societatea comercială cu capital public ori
privat, responsabil/responsabilă cu executia proiectelor sau a măsurilor
finantate.
Art. 3. - Se
desemnează Ministerul Finantelor Publice ca autoritate de management pentru
Cadrul de sprijin comunitar, având responsabilitatea coordonării implementării
asistentei comunitare prin fondurile structurale.
Art. 4. -
Autoritatea de management pentru Cadrul de sprijin comunitar are următoarele
atributii principale:
a) elaborează, în
parteneriat cu institutiile centrale si regionale implicate, precum si cu
parteneri socioeconomici, Planul national de dezvoltare si, pe baza acestui
document programatic, aprobat de Guvernul României, negociază Cadrul de sprijin
comunitar cu Comisia Europeană;
b) asigură
corelarea măsurilor dintre programele operationale, precum si dintre acestea si
cele din programul operational regional;
c) coordonează si
urmăreste respectarea si implementarea politicilor comunitare, în special în
domeniile concurentei si ajutorului de stat, achizitiilor publice, protectiei
mediului, egalitătii de sanse între femei si bărbati;
d) coordonează
armonizarea cadrului institutional si dezvoltarea capacitătii administrative si
urmăreste consolidarea si extinderea parteneriatelor în procesul de
planificare, precum si în toate fazele de implementare a Cadrului de sprijin comunitar;
e) asigură
implementarea transparentă, efectivă si eficientă a Cadrului de sprijin
comunitar;
f) coordonează
elaborarea ghidurilor si a procedurilor privind asigurarea corectitudinii
operatiunilor finantate din asistenta comunitară;
g) asigură elaborarea
unui sistem functional si integrat de colectare si prelucrare a informatiilor
si datelor statistice privind implementarea programelor operationale,
monitorizarea si evaluarea asistentei comunitare acordate României prin
fondurile structurale;
h) asigură
realizarea si functionarea sistemului informatic privind managementul financiar
si tehnic al fondurilor;
i) elaborează, pe
baza rapoartelor anuale de implementare ale autoritătilor de management pentru
programele operationale, raportul anual de implementare a Cadrului de sprijin
comunitar si, după aprobarea acestuia de către Comitetul de monitorizare al
Cadrului de sprijin comunitar, îl înaintează Comisiei Europene spre analiză,
observatii si recomandări;
j) transmite spre
analiză Comitetului de monitorizare al Cadrului de sprijin comunitar
recomandările primite de la Comisia Europeană si formulează răspunsuri la
acestea, pe care, după aprobarea comitetului de monitorizare, le transmite
acesteia;
k) înaintează spre
analiză si avizare Comitetului de monitorizare al Cadrului de sprijin comunitar
propunerile de modificare a acestuia, prin realocarea de fonduri între
programele operationale si/sau prin modificarea complementelor de program, după
aprobarea în prealabil a acestor modificări de comitetele de monitorizare ale
fiecărui program operational;
l) asigură si
urmăreste îndeplinirea cerintelor cu privire la informarea si publicitatea
asistentei din fondurile structurale;
m) organizează, în
parteneriat cu Comisia Europeană, evaluarea intermediară a Cadrului de sprijin
comunitar si transmite comitetului de monitorizare al acestuia rezultatele si
concluziile evaluării;
n) asigură
implementarea eventualelor modificări ale Cadrului de sprijin comunitar,
propuse de comitetul de monitorizare, ca urmare a evaluării intermediare si
informează corespunzător Comisia Europeană;
o) participă, în
parteneriat cu Comisia Europeană, la realizarea evaluării ex-post a Cadrului de
sprijin comunitar si prezintă comitetului de monitorizare rezultatele si
concluziile acestei evaluări;
p) constituie
Comitetul de monitorizare al Cadrului de sprijin comunitar, cu respectarea
principiilor parteneriatului, reprezentativitătii si egalitătii de sanse între
bărbati si femei; asigură presedintia si secretariatul Comitetului de monitorizare
al Cadrului de sprijin comunitar;
q) participă la
comitetele de monitorizare ale programelor operationale;
r) coordonează
elaborarea raportului privind aditionalitatea;
s) îndeplineste si
alte atributii, în conditiile legii.
Art. 5. - Se desemnează
Ministerul Integrării Europene ca autoritate de management pentru Programul
operational regional, având responsabilitatea managementului, gestionării si
implementării asistentei financiare alocate acestui program.
Art. 6. - Se
desemnează Ministerul Economiei si Comertului ca autoritate de management
pentru Programul operational/sectorial pentru cresterea competitivitătii
economice, având responsabilitatea managementului, implementării si gestionării
asistentei financiare alocate acestui program.
Art. 7. - Se
desemnează Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului ca
autoritate de management pentru Programul operational sectorial pentru
infrastructura de transport si energie, având responsabilitatea managementului,
implementării si gestionării asistentei financiare alocate acestui program.
Art. 8. - Se
desemnează Ministerul Mediului si Gospodăririi Apelor ca autoritate de
management pentru Programul operational sectorial pentru infrastructura de
mediu, având responsabilitatea managementului, implementării si gestionării
asistentei financiare alocate acestui program.
Art. 9. - Se
desemnează Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei ca autoritate
de management pentru Programul operational sectorial pentru dezvoltarea
resurselor umane, având responsabilitatea managementului, gestionării si
implementării asistentei financiare alocate acestuia.
Art. 10. - Se
desemnează Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale ca
autoritate de management pentru Programul operational sectorial pentru
agricultură, dezvoltare rurală si pescuit, având responsabilitatea
managementului, gestionării si implementării asistentei financiare alocate
pentru acest program.
Art. 11. -
Autoritătile de management pentru programele operationale au următoarele
atributii principale:
a) elaborează
programele operationale si programele complement, în concordantă cu obiectivele
si prioritătile stabilite prin Planul national de dezvoltare;
b) asigură
corelarea măsurilor din programele operationale sectoriale cu cele din
programul operational regional, sub coordonarea Autoritătii de management
pentru Cadrul de sprijin comunitar;
c) urmăresc
obtinerea rezultatelor generale si a impactului definit prin programele
operationale, precum si a celor specifice mentionate prin programele
complement;
d) urmăresc
dezvoltarea capacitătii administrative a structurilor implicate în derularea
programului operational respectiv, precum si consolidarea si extinderea
parteneriatelor în procesul de planificare si în toate fazele de implementare a
programului operational;
e) asigură
implementarea programelor operationale în concordantă cu recomandările
comitetelor de monitorizare, cu reglementările Uniunii Europene si cu
principiile si politicile comunitare, în special în domeniile concurentei,
achizitiilor publice, protectiei mediului si egalitătii de sanse între femei si
bărbati;
f) dezvoltă si
promovează parteneriate la nivel central, precum si între nivelul central,
nivelul regional si local, inclusiv parteneriatul public-privat;
g) elaborează si
asigură un sistem functional de colectare, prelucrare si management al
informatiilor si datelor statistice privind implementarea programelor
operationale si evaluarea si monitorizarea asistentei financiare comunitare
acordate pentru implementarea acestora;
h) analizează si
propun modificări ale programelor operationale si complement si înaintează
comitetelor de monitorizare corespunzătoare propunerile privind realocările de
fonduri între măsurile din cadrul programelor operationale;
i) elaborează si
prezintă comitetelor de monitorizare spre aprobare rapoartele anuale de
implementare si, după primirea aprobării acestora, le transmit spre aprobare
Comisiei Europene;
j) asigură si
răspund pentru corectitudinea operatiunilor finantate prin programele
operationale, precum si pentru implementarea măsurilor de control intern, în
concordantă cu principiile unui management financiar riguros si transparent;
k) urmăresc si
verifică instituirea de către organismele intermediare care implementează
măsurile din programele operationale a unui sistem contabil separat, precum si
a unui cod de contabilitate adecvat pentru operatiunile finantate;
l) elaborează
manuale de implementare si utilizare pentru programele operationale respective;
m) elaborează
criteriile de selectie si evaluare a proiectelor si aprobă proiectele selectate
de către organismele intermediare;
n) transmit
autoritătii de plată rapoarte privind recuperarea sumelor necuvenite, precum si
a celor neutilizate;
o) efectuează
corectiile financiare;
p) asigură
informarea cetătenilor si mass-media cu privire la rolul Uniunii Europene în
derularea programelor si constientizarea potentialilor beneficiari si a
organizatiilor profesionale cu privire la oportunitătile generate de
implementarea programelor;
q) răspund pentru
utilizarea eficientă, efectivă si transparentă a fondurilor care finantează
programul operational, precum si pentru îndeplinirea atributiilor delegate
organismelor intermediare;
r) organizează
evaluarea intermediară a programului operational si informează comitetul de
monitorizare asupra rezultatelor acestuia si asupra modalitătilor propuse
pentru implementarea recomandărilor Comisiei Europene ca urmare a evaluării
intermediare;
s) furnizează informatii
privind absorbtia fondurilor, conform datelor cuprinse în tabelele financiare;
t) constituie
comitetul de monitorizare al programului operational, cu respectarea
principiilor parteneriatului, reprezentativitătii si egalitătii de sanse între
femei si bărbati; asigură presedintia si secretariatul comitetului de
monitorizare al programului operational;
u) participă la
reuniunile anuale ale Comisiei Europene în vederea examinării rezultatelor
anului precedent;
v) asigură
existenta procedurilor privind păstrarea unei piste de audit corespunzătoare;
w) îndeplineste si
alte atributii în conditiile legii.
Art. 12. - (1) Se
desemnează Ministerul Finantelor Publice ca autoritate de management pentru
Fondul de coeziune.
(2) Autoritatea de
management a Fondului de coeziune are următoarele atributii principale:
a) asigură
coordonarea si managementul Fondului de coeziune;
b) coordonează
armonizarea cadrului institutional si dezvoltarea capacitătii administrative a
structurilor implicate în gestionarea Fondului de coeziune;
c) coordonează si
urmăreste respectarea si implementarea politicilor comunitare, în special în
domeniile concurentei si ajutorului de stat, achizitiilor publice, protectiei
mediului, egalitătii de sanse între femei si bărbati;
d) asigură utilizarea
eficientă si corectă a fondurilor, precum si implementarea proiectelor în
conformitate cu obiectivele stabilite prin acestea, respectând
conditionalitătile stabilite de Comisia Europeană;
e) coordonează,
împreună cu Comisia Europeană, elaborarea metodologiei, ghidurilor si
procedurilor privind asigurarea corectitudinii operatiunilor finantate din
asistenta comunitară;
f) asigură
monitorizarea prin indicatori fizici si financiari a stadiului derulării
proiectelor, în relatie cu planurile si obiectivele acestora, si a progresului
gestionării fondurilor;
g) evaluează si
avizează strategiile specifice propuse de organismele intermediare;
h) asigură
informarea corespunzătoare a autoritătilor de plată referitor la respectarea
procedurilor cu privire la: verificarea autenticitătii cheltuielilor,
implementarea proiectelor conform obiectivelor propuse si conditionalitătilor,
concordanta operatiunilor cu regulile aplicabile si păstrarea pistei de audit;
i) asigură
elaborarea unui sistem functional si integrat de colectare si prelucrare a
informatiilor si datelor statistice privind implementarea Fondului de coeziune;
j) asigură
realizarea si functionarea sistemului informatic privind managementul financiar
si tehnic al Fondului de coeziune;
k) asigură
elaborarea raportului anual de implementare a proiectelor finantate din Fondul
de coeziune si îl transmite Comisiei Europene;
l) primeste,
analizează si transmite Comisiei Europene propunerile de proiecte finantabile
din Fondul de coeziune;
m) asigură
informarea cetătenilor si mass-media cu privire la rolul Uniunii Europene în
derularea proiectelor si constientizarea potentialilor beneficiari si a
organizatiilor profesionale cu privire la oportunitătile generate de
implementarea proiectelor;
n) constituie
Comitetul de monitorizare al Fondului de coeziune, cu respectarea principiilor
parteneriatului, reprezentativitătii si egalitătii de sanse între femei si
bărbati; asigură presedintia si secretariatul Comitetului de monitorizare al
Fondului de coeziune;
o) asigură existenta
procedurilor privind păstrarea unei piste de audit corespunzătoare;
p) îndeplineste si
alte atributii în conditiile legii.
Art. 13. - Se
desemnează Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului pentru
îndeplinirea functiei de organism intermediar pentru proiecte de infrastructură
din domeniul transporturilor, finantate prin Fondul de coeziune.
Art. 14. - Se
desemnează Ministerul Mediului si Gospodăririi Apelor pentru îndeplinirea
functiei de organism intermediar pentru proiectele de infrastructură din
domeniul mediului, finantate prin Fondul de coeziune.
Art. 15. - Se
desemnează Ministerul Finantelor Publice pentru îndeplinirea functiei de
autoritate de plată pentru:
Fondul european de
dezvoltare regională, Fondul social european si pentru Fondul de coeziune.
Art. 16. - Se
desemnează Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, prin
Agentia de Plăti si Interventie pentru Agricultură, Industrie Alimentară si
Dezvoltare Rurală, pentru îndeplinirea functiei de autoritate de plată pentru
Fondul european pentru orientare si garantare în agricultură - sectiunea
“Orientare” si Instrumentul financiar de orientare piscicolă.
Art. 17. -
Autoritătile de plată au următoarele atributii principale:
a) primesc cereri de
rambursare si asigură că respectivele cereri reflectă în mod corespunzător
operatiunile selectate si includ numai cheltuieli realizate efectiv în perioada
de referintă si care pot fi dovedite în mod corespunzător;
b) primesc de la
Comisia Europeană sumele aferente plătilor;
c) efectuează
transferul contributiilor financiare ale Uniunii Europene către beneficiarii
finali, în cel mai scurt timp si în întregime;
d) elaborează si
transmit Comisiei Europene estimări ale cheltuielilor;
e) elaborează si
transmit Comisiei Europene declaratii de certificare a cheltuielilor
intermediare si finale, împreună cu cererile de plată;
f) transmit o
cerere Comisiei Europene, pentru corectarea, dacă este necesar, a plătii
soldului final al asistentei, în termen de 9 luni de la data transferării
sumelor aferente soldului final;
g) furnizează
Comisiei Europene evidente detaliate privind plătile efectuate;
h) restituie
Comisiei Europene sumele neutilizate sau plătite în mod eronat din fondurile
structurale si Fondul de coeziune;
i) trimit, o dată
pe an, ca anexă la al patrulea raport privind recuperările, o declaratie a
sumelor rămase de recuperat la acea dată;
j) asigură
mentinerea unor evidente financiare privind operatiunile pe care le derulează;
k) îndeplinesc si
alte atributii, în conditiile legii.
Art. 18. - Se
desemnează Ministerul Integrării Europene ca autoritate de management pentru
initiativa comunitară INTERREG.
Art. 19. - Pentru
fiecare autoritate de managament, autoritate de plată, organism intermediar, se
constituie câte o unitate de audit intern independentă.
Art. 20. - În
derularea măsurilor finantate din programele operationale, precum si a
proiectelor finantate prin Fondul de coeziune, autoritătile de managament
asigură definirea clară si separarea adecvată a functiilor structurilor
desemnate prin prezenta hotărâre.
Art. 21. -
Structurile desemnate pentru coordonarea si gestionarea asistentei financiare
acordate de Uniunea Europeană prin instrumentele structurale sunt prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 22. - (1)
Autoritătile de management pentru programele operationale sectoriale si
regionale desemnează organismele intermediare pentru implementarea măsurilor
finantate din fondurile structurale.
(2) Autoritătile
de management pentru programele operationale si autoritătile de plată
desemnează organismele responsabile pentru verificările pe esantioane, precum
si pe cea privind declaratia de încheiere a programelor.
Art. 23. - În
functie de modificarea prioritătilor si/sau a măsurilor identificate în Planul
national de dezvoltare, precum si a politicii comunitare în domeniul politicii
regionale si al instrumentelor structurale, poate fi analizată posibilitatea
adăugării altor programe operationale si/sau măsuri în Cadrul de sprijin
comunitar, precum si a ajustării cadrului institutional.
Art. 24. - În
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri,
Guvernul, la propunerea ministerelor implicate, va aproba modificarea si
completarea corespunzătoare a următoarelor acte normative:
a) Hotărârea
Guvernului nr.
737/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 483 din 7 iulie 2003, cu modificările si completările ulterioare;
b) Hotărârea
Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 7
iulie 2003.
Art. 25. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
1.555/2002 privind desemnarea institutiilor si organismelor responsabile cu
coordonarea, implementarea si gestionarea asistentei financiare comunitare prin
instrumentele structurale, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 70 din 3 februarie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
integrării europene,
Alexandru
Fărcas
Ministru de
stat, ministrul economiei si comertului,
Dan Ioan
Popescu
Ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului,
Miron
Tudor Mitrea
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Ilie Sârbu
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Speranta
Maria Ianculescu
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 1 aprilie 2004.
Nr. 497.
ANEXĂ*)
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA PENTRU PRIVATIZARE SI ADMINISTRAREA
PARTICIPATIILOR STATULUI
privind instituirea procedurii de administrare
specială la Societatea Comercială “CIPROM” - S.A. Ploiesti, judetul Prahova
În temeiul
prevederilor art. 16 din Legea nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 28 martie 2002, cu
modificările si completările ulterioare, si ale art. 18 alin. (2) din
Regulamentul de organizare si functionare a Autoritătii pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
678/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 437 din
6 august 2001,
în vederea
stabilirii modului de administrare si gestionare, precum si a măsurilor ce
trebuie luate pentru accelerarea procesului de privatizare la Societatea
Comercială “CIPROM” - S.A. Ploiesti,
presedintele
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se instituie
procedura de administrare specială în perioada de privatizare la Societatea
Comercială “CIPROM” - S.A. Ploiesti, denumită în continuare societate
comercială, cu sediul în municipiul Ploiesti, str. Gh. Gr. Cantacuzino nr.
23, judetul Prahova, înmatriculată la oficiul registrului comertului sub nr.
J29/82/1991, începând cu data publicării prezentului ordin în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
Art. 2. - (1) Pe
durata administrării speciale în perioada privatizării, administratorul special
are atributiile stabilite prin mandatul special acordat de presedintele
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului.
(2) Continutul
mandatului prevăzut la alin. (1) va cuprinde în principal, dar fără a se limita
la acestea, următoarele atributii:
a) luarea unor
măsuri de administrare, gestionare si supraveghere financiară a societătii
comerciale, cu accent pe:
- situatia
îndeplinirii principalilor indicatori economico-financiari si de performantă;
- identificarea
unor active neutilizate care pot fi transferate/vândute;
- inventarierea
datoriilor societătii comerciale, precum si a plătilor restante, în structura
lor;
- inventarierea
creantelor pe care societatea comercială le are de recuperat;
- cunoasterea
situatiei litigiilor care grevează asupra societătii comerciale;
- inventarierea
activelor posibil a fi revendicate;
b) notificarea
tuturor creditorilor bugetari în sensul instituirii procedurii de administrare
specială în perioada de privatizare, în vederea neînceperii/suspendării de
către acestia a oricăror măsuri de executare silită împotriva societătii
comerciale;
c) solicitarea
organelor teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, pentru bugetul de
stat, si ale celorlalte ministere si institutii, pentru bugetul asigurărilor
sociale de stat, bugetele fondurilor speciale, precum si ale autoritătilor
administratiei publice locale, pentru bugetele locale, de a elibera
certificatele de obligatii bugetare necesare acordării facilitătilor prevăzute
de Legea nr.
137/2002, cu modificările si
completările ulterioare;
d) solicitarea
furnizorilor de servicii pentru întocmirea graficelor de reesalonare a
datoriilor restante, respectarea acestora si efectuarea plătilor facturilor
curente;
e) respectarea
disciplinei economico-financiare prin luarea unor măsuri pentru întărirea
acesteia.
Art. 3. - La data
instituirii procedurii de administrare specială se instituie si procedura de
supraveghere financiară a societătii comerciale, în conformitate cu
dispozitiile Legii nr.
137/2002, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 4. -
Procedura de administrare specială în perioada de privatizare încetează la data
transferului dreptului de proprietate asupra actiunilor în situatia
privatizării societătii comerciale sau la data stabilită prin ordin al
presedintelui Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor
Statului.
Presedintele
Autoritătii pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului,
Ovidiu
Tiberiu Musetescu
Bucuresti, 15 aprilie 2004.
Nr. 55.