MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 369 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
28 aprilie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
138.
- Legea îmbunătătirilor funciare
276.
- Decret pentru promulgarea Legii îmbunătătirilor funciare
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
îmbunătătirilor funciare
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Art. 1. -
Îmbunătătirile funciare au ca obiective:
a) asigurarea
protectiei terenurilor de orice fel si a oricăror categorii de constructii fată
de inundatii, alunecări de teren si eroziuni, precum si protectiei lacurilor de
acumulare împotriva colmatării si regularizarea cursurilor de apă;
b) asigurarea unui
nivel corespunzător de umiditate a solului, care să permită sau să stimuleze
cresterea plantelor, incluzând plantatiile vitipomicole, culturile agricole si
silvice;
c) asigurarea
ameliorării solurilor acide, sărăturate si nisipoase, precum si protectia
împotriva poluării.
Art. 2. - (1)
Amenajările de îmbunătătiri funciare ca lucrări hidrotehnice complexe si
agropedoameliorative se realizează în scopul prevenirii si înlăturării actiunii
factorilor de risc - secetă, exces de apă, eroziunea solului si inundatii,
precum si poluare - pe terenurile cu orice destinatie, indiferent de
proprietar. Acestea contribuie la valorificarea capacitătii de productie a
terenurilor si a plantelor, precum si la introducerea în circuitul economic a
terenurilor neproductive.
(2) Amenajările de
îmbunătătiri funciare cuprind următoarele categorii de lucrări;
a) îndiguiri si
regularizări ale cursurilor de apă de interes local prin care se asigură, în
principal, protectia terenurilor si a oricăror categorii de constructii
împotriva inundatiilor, surse locale de apă si emisari pentru scurgerea apelor;
b) amenajări de
irigatii si orezării prin care se asigură aprovizionarea controlată a solului
si a plantelor cu cantitătile de apă necesare dezvoltării culturilor si
cresterii productiei agricole. Aceste amenajări cuprind lucrări de captare,
pompare, transport, distributie si evacuare a apei si, după caz, lucrări de
nivelare a terenului;
c) amenajări de
desecare si drenaj, care au drept scop prevenirea si înlăturarea excesului de
umiditate de la suprafata terenului si din sol, în vederea asigurării
conditiilor favorabile de utilizare a terenurilor. Aceste amenajări cuprind
lucrări de colectare, de transport si de evacuare în emisar a apei în exces;
d) lucrări de
combatere a eroziunii solului si de ameliorare a terenurilor afectate de
alunecări, prin care se previn, se diminuează sau se opresc procesele de
degradare a terenurilor. Aceste amenajări cuprind lucrări pentru protectia
solului, regularizarea scurgerii apei pe versanti, stingerea formatiunilor
torentiale, stabilizarea nisipurilor miscătoare;
e) amenajări
pedoameliorative pe terenurile sărăturate, acide si pe nisipuri, pe terenurile
poluate, inclusiv cu reziduuri petroliere, cu halde de la exploatările miniere,
pe alte terenuri neproductive, cuprinzând si lucrările de nivelare-modelare, de
scarificare, de afânare adâncă, rigole si santuri de scurgere a apei, arăturile
în benzi cu coame, udările de spălare a sărurilor, aplicarea de amendamente,
precum si îngrăsăminte, în scopul valorificării pentru agricultură si, după
caz, pentru silvicultură;
f) perdele
forestiere de protectie a terenurilor agricole si plantatii pentru combaterea
eroziunii solului;
g) alte solutii
tehnice si lucrări noi, rezultate din activitatea de cercetare.
(3) Amenajările de
îmbunătătiri funciare pot prelua din surse de apă autorizate necesarul pentru
irigarea culturilor agricole si alimentarea cu apă a unor localităti, amenajări
piscicole, incinte agricole si industriale si asigură protectia localitătilor
si a oricăror categorii de constructii împotriva efectelor alunecărilor de
teren si a inundatiilor, precum si protectia lacurilor de acumulare împotriva
colmatării.
(4) Realizarea
amenajărilor de îmbunătătiri funciare la nivel national are loc pe baza
programelor si strategiei sectoriale, iar la nivel local, conform nevoilor
autoritătilor publice locale, ale persoanelor juridice sau fizice interesate,
pe baza programelor zonale si locale de amenajare a teritoriului.
(5) Proiectarea,
executarea si exploatarea amenajărilor de îmbunătătiri funciare se fac în
corelare cu lucrările de gospodărire a apelor, hidroenergetice, silvice, de
gestionare a căilor de comunicatie, în acord cu interesele proprietarilor de
terenuri si cu documentatiile de urbanism si de amenajare a teritoriului,
tinând seama de cerintele de protectie a mediului.
Art. 3. - Prezenta
lege are drept scop:
a) reglementarea
regimului juridic al proprietătii si folosintei infrastructurii de îmbunătătiri
funciare si a terenului aferent, precum si mecanismele de dobândire si/sau
transmitere a dreptului de proprietate, administrare sau folosintă asupra
acestei infrastructuri;
b) instituirea
cadrului de reglementare a înfiintării si functionării Administratiei Nationale
a Îmbunătătirilor Funciare, denumită în continuare Administratie, persoană
juridică română de interes public national în sectorul îmbunătătirilor
funciare, care desfăsoară activitătile prevăzute de prezenta lege;
c) reglementarea
înfiintării si functionării organizatiilor de îmbunătătiri funciare si a
federatiilor de organizatii de îmbunătătiri funciare în vederea desfăsurării
activitătilor de îmbunătătiri funciare atât în interesul membrilor lor, cât si
în interesul public;
d) stabilirea
serviciilor prestate de Administratie organizatiilor de îmbunătătiri funciare
si federatiilor de organizatii de îmbunătătiri funciare si mecanismele de
finantare a acestor activităti;
e) stabilirea
atributiilor autoritătii publice centrale, denumită în continuare ministerul,
care coordonează elaborarea strategiei si politicilor în sectorul
îmbunătătirilor funciare;
f) stabilirea
principiilor reorganizării Societătii Nationale “Îmbunătătiri Funciare” - S.A.;
g) stabilirea
sanctiunilor care se aplică în cazul încălcării prevederilor prezentei legi.
Art. 4. -
Principiile care stau la baza realizării obiectivelor îmbunătătirilor funciare
sunt următoarele:
a) exploatarea
echitabilă a amenajărilor de îmbunătătiri funciare, sistemelor de irigatii sau
desecare si drenaj si a lucrărilor de apărare împotriva inundatiilor si
combatere a eroziunii solului pentru asigurarea protectiei intereselor tuturor
beneficiarilor;
b) consultarea si,
după caz, implicarea beneficiarilor, organizatiilor neguvernamentale si a altor
reprezentanti ai societătii civile în luarea deciziilor în scopul promovării
adoptării rationale, eficiente si transparente a acestora;
c) realizarea, în
principal, de către proprietarii de teren, individual sau prin organizatiile de
îmbunătătiri funciare ori federatiile de organizatii de îmbunătătiri funciare a
exploatării, întretinerii si reparatiilor amenajărilor de îmbunătătiri funciare
situate pe terenurile pe care le detin, inclusiv a lucrărilor de reabilitare,
executare de investitii si suportarea costurilor acestor activităti; statul
intervine prin Administratie si prin alocarea de fonduri de la bugetul de stat
în completarea surselor proprii ale Administratiei sau ale beneficiarilor
amenajărilor declarate de utilitate publică, în cazurile în care proprietarii
de teren nu pot desfăsura ei însisi activităti de îmbunătătiri funciare;
d) exploatarea
amenajărilor de îmbunătătiri funciare astfel încât să se prevină folosirea
ineficientă a apei, excesul de umiditate, eroziunea si poluarea solului si să
se promoveze protectia mediului în conformitate cu standardele de mediu.
Art. 5. -
Definitiile termenilor utilizati în prezenta lege sunt prevăzute în anexa nr.
1.
CAPITOLUL II
Art. 6. - (1) Persoanele
fizice sau persoanele juridice care detin terenuri deservite de sisteme de
irigatii sau de desecare si drenaj ori de lucrări de apărare împotriva
inundatiilor sau de combatere a eroziunii solului pot constitui o organizatie
de îmbunătătiri funciare, denumită în continuare organizatia, pentru a
desfăsura una sau mai multe dintre următoarele activităti de interes public:
a) livrarea apei
pentru irigat, exploatarea, întretinerea si reparatiile unui sistem de irigatii
care deserveste mai multi proprietari de teren;
b) exploatarea,
întretinerea si reparatiile unui sistem de desecare si drenaj care deserveste
mai multi proprietari de teren;
c) întretinerea si
reparatiile lucrărilor de apărare împotriva inundatiilor care protejează
terenul mai multor proprietari de teren;
d) întretinerea si
reparatiile lucrărilor de combatere a eroziunii solului si desfăsurarea altor
activităti de îmbunătătiri funciare care protejează solul de pe terenul mai
multor proprietari de teren.
(2) Organizatiile
sunt persoane juridice de utilitate publică fără scop patrimonial, ce se
constituie si functionează în conformitate cu prevederile prezentei legi.
Art. 7. - (1)
Organizatia îsi desfăsoară activitatea în cadrul unei suprafete de teren clar
delimitate, amenajată cu lucrări de îmbunătătiri funciare, denumită în
continuare teritoriul organizatiei.
(2) Organizatia
care îndeplineste mai multe dintre activitătile prevăzute la art. 6 le va
specifica în statut, precizând care este activitatea principală pe care o va
desfăsura.
(3) Organizatia
care are ca activitate principală exploatarea, întretinerea si reparatiile unui
sistem de irigatii, precum si livrarea apei pentru irigat va include în
denumirea sa mentiunea organizatia utilizatorilor de apă pentru irigatii, urmată
de denumirea localitătii unde functionează sau de o altă denumire proprie.
(4) Organizatia
care are ca activitate principală exploatarea, întretinerea si reparatiile unui
sistem de desecare si drenaj va include în denumirea sa mentiunea organizatia
de desecare si drenaj, urmată de denumirea localitătii unde functionează
sau de o altă denumire proprie.
(5) Organizatia
care are ca activitate principală întretinerea si reparatiile unor lucrări de
apărare împotriva inundatiilor va include în denumirea sa mentiunea organizatia
de apărare împotriva inundatiilor, urmată de denumirea localitătii unde
functionează sau de o altă denumire proprie.
(6) Organizatia
care are ca activitate principală întretinerea si reparatiile lucrărilor de
combatere a eroziunii solului va include în denumirea sa mentiunea organizatie
de combatere a eroziunii solului, urmată de denumirea localitătii unde
functionează sau de o altă denumire proprie.
Art. 8. - În
realizarea activitătilor de interes public, organizatiile au următoarele
atributii:
a) încheie
contracte de prestări de servicii de îmbunătătiri funciare potrivit
prevederilor prezentei legi;
b) prestează
servicii de îmbunătătiri funciare către membrii săi;
c) livrează apă
pentru irigatii sau prestează alte servicii de îmbunătătiri funciare, pe bază
de contract potrivit prevederilor prezentei legi, persoanelor care nu sunt
membri ai organizatiei si care detin în proprietate sau folosintă terenuri
situate pe teritoriul organizatiei;
d) încasează
tarife pentru serviciile prestate de la membrii organizatiei si de la
persoanele care nu sunt membri, în vederea acoperirii costurilor acestor
servicii;
e) achizitionează,
închiriază, exploatează, întretin si repară instalatiile de îmbunătătiri
funciare si alte echipamente necesare;
f) organizează
cursuri de instruire a membrilor lor pentru pregătirea exploatării si
întretinerii sistemului de irigatii sau desecare si drenaj ori a lucrărilor de
apărare împotriva inundatiilor sau de combatere a eroziunii solului, de
protectie a muncii, pentru asimilarea tehnicilor de îmbunătătiri funciare si
promovarea utilizării noilor tehnici si tehnologii;
g) asigură paza si
protectia corespunzătoare a infrastructurii de îmbunătătiri funciare din cadrul
sistemului de irigatii sau de desecare si drenaj, pe care o detin în proprietate
sau folosintă, a lucrărilor de apărare împotriva inundatiilor sau combatere a
eroziunii solului, în vederea prevenirii sau reducerii pagubelor si păstrării
integritătii acestora;
h) reabilitează,
modernizează si dezvoltă infrastructura de îmbunătătiri funciare de pe
teritoriul său;
i) încheie
contracte pentru achizitia de bunuri si prestarea de servicii necesare
desfăsurării activitătii lor cuprinzând proiectarea si lucrările de
reabilitare, modernizare si dezvoltare a infrastructurii de îmbunătătiri
funciare de pe teritoriul său;
j) angajează
credite si prezintă garantii potrivit legislatiei în vigoare;
k) îndeplineste
alte atributii prevăzute de prezenta lege.
Art. 9. - (1)
Veniturile unei organizatii se pot constitui din:
a) tarife de
livrare a apei pentru irigatii;
b) tarife de
desecare si drenaj;
c) tarife de
apărare împotriva inundatiilor, de combatere a eroziunii solului si alte
activităti de îmbunătătiri funciare;
d) o cotizatie
anuală;
e) donatii, legate
si sponsorizări, potrivit legii;
f) subventii
acordate de la bugetul de stat.
(2) Tarifele si
cotizatiile restante, datorate organizatiei de membri sau persoanele care nu
sunt membri ai acesteia, se pot recupera pe baza angajamentelor de plată
semnate de acestia, care constituie titluri executorii.
Art. 10. - (1)
Organizatia care prestează servicii unei persoane care nu este membru al
acesteia si care detine în proprietate sau folosintă teren în cadrul
teritoriului respectiv percepe tarife care să acopere integral costurile
prestării serviciilor de îmbunătătiri funciare către acea persoană.
(2) Membrii
organizatiilor pot beneficia de o reducere a tarifului de prestare a
serviciilor de îmbunătătiri funciare în conformitate cu hotărârile adunării
generale.
(3) Tarifele
pentru prestarea serviciilor de îmbunătătiri funciare de interes general,
altele decât livrarea apei pentru irigatii, pot fi încasate prin
compartimentele de specialitate ale administratiei publice locale. Mecanismul
de încasare a acestor tarife si de decontare a cheltuielilor efectuate pentru
desfăsurarea acestei activităti se va reglementa printr-un protocol-cadru
aprobat prin ordin comun al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării
rurale si al ministrului administratiei si internelor, în baza căruia se pot
încheia, la nivel local, protocoale între organizatii si consiliile locale pe
raza teritorială a cărora se află situat teritoriul organizatiei.
(4) Pentru
recuperarea tarifelor si cotizatiilor restante datorate de membri si persoanele
care nu sunt membri ai organizatiei, adunarea generală poate să hotărască
instituirea de garantii.
Art. 11. -
Excedentul, ca parte a veniturilor ce depăseste cheltuielile într-un an
financiar, rămâne la dispozitia organizatiei si se distribuie către rezerve sau
este folosit pentru activitatea următorilor ani.
Art. 12. - Orice
persoană fizică sau persoană juridică care detine în proprietate teren situat
pe teritoriul organizatiei ori care are, în conditiile legii, în administrare
sau folosintă astfel de terenuri ori infrastructură de îmbunătătiri funciare
aflată în proprietatea publică sau privată a statului ori a unitătilor
administrativ-teritoriale poate fi membru al unei organizatii.
Art. 13. - (1) În
vederea dobândirii personalitătii juridice, membrii fondatori încheie actul
constitutiv si statutul organizatiei, în formă autentică, sub sanctiunea
nulitătii absolute.
(2) Continutul
minim al actului constitutiv si al statutului organizatiilor se stabileste prin
normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care aprobă si modelul
documentelor de constituire si organizare.
Art. 14. - (1)
Procedura de constituire a organizatiilor va fi prevăzută în normele
metodologice de aplicare a prezentei legi.
(2) Pe baza
avizului Oficiului de reglementare a organizatiilor de îmbunătătiri funciare,
denumit în continuare Oficiul de reglementare, constituirea
organizatiilor se autorizează prin ordin al ministrului, prin care se dispune
si înregistrarea acestora în Registrul national al organizatiilor de
îmbunătătiri funciare.
(3) Organizatia
dobândeste personalitate juridică la data înregistrării sale în Registrul
national al organizatiilor de îmbunătătiri funciare.
Art. 15. - (1)
Organizatia are următoarele organe de conducere si comisii:
a) adunarea
generală;
b) consiliul de
administratie;
c) comisia de cenzori;
d) comisia de
conciliere a neîntelegerilor din interiorul organizatiei, denumită în
continuare comisie de conciliere.
(2) Deciziile
consiliului de administratie sunt puse în executare de director si personalul
tehnic si economic de executie al organizatiei.
Art. 16. - Modul
de organizare si functionare a organelor de conducere si a comisiilor
organizatiilor se reglementează prin normele metodologice de aplicare a
prezentei legi, cu exceptiile prevăzute în acest capitol.
Art. 17. -
Adunarea generală este organul de conducere al organizatiei, compus din membrii
organizatiei sau reprezentantii acestora, care se întruneste cel putin de două
ori pe an si are drept de control permanent asupra organelor prevăzute la art.
15 alin. (1) lit. b), c) si d).
Art. 18. - (1)
Statutul unei organizatii care nu are sistem de reprezentare va mentiona
modalitatea de alocare a voturilor fiecărui membru la sedintele adunărilor
generale, proportional cu mărimea suprafetei de teren detinute în proprietate,
administrare sau folosintă sau pe o altă bază echitabilă care să protejeze
interesele fiecărui membru.
(2) Un membru al
organizatiei poate detine cel mult două cincimi din numărul total de voturi.
(3) Membrii unei
organizatii care nu are un sistem de reprezentare, precum si proprietarii care
au dat în folosintă terenurile pe care le detin unei persoane care nu
îndeplineste conditiile prevăzute la art. 12 pentru a fi membru al unei
organizatii pot fi reprezentati în adunările generale pe baza unei procuri
speciale, autentificată.
Art. 19. - Comisia
de conciliere solutionează neîntelegerile patrimoniale în legătură cu
activitatea organizatiei privind:
a) modalitatea de
calcul si cuantumul tarifelor practicate pentru serviciile de îmbunătătiri
funciare prestate de organizatie si al altor asemenea tarife, precum si al
cotizatiilor;
b) suportarea de
către membri a costurilor de exploatare, întretinere si reparatii a
infrastructurii de îmbunătătiri funciare aflate în folosinta sau proprietatea
organizatiei;
c) livrarea apei
pentru irigatii si prestarea altor servicii de îmbunătătiri funciare la
termenele si în conditiile stabilite, cu nerespectarea principiului
distributiei echitabile si protectiei intereselor tuturor beneficiarilor;
d) orice alte
neîntelegeri patrimoniale dintre organizatie si membrii săi, precum si dintre
membrii organizatiei.
Art. 20. - (1)
Orice membru al organizatiei care a suportat un prejudiciu de natura celor
prevăzute la art. 19 se poate adresa presedintelui comisiei de conciliere cu o
cerere.
(2) Cererea va fi
solutionată de comisia de conciliere în termen de 14 zile de la data depunerii,
cu participarea părtilor, personal sau prin reprezentant.
(3) Comisia de
conciliere analizează cererea si probele depuse de părti si emite o decizie
motivată de admitere sau respingere a acesteia.
(4) Decizia emisă
de comisia de conciliere este definitivă si obligatorie pentru părti si poate
fi atacată la instanta competentă în termen de 30 de zile de la comunicare.
Art. 21. - Membrii
consiliului de administratie, ai comisiei de cenzori si ai comisiei de
conciliere nu sunt salariati ai organizatiei.
Art. 22. - (1)
Federatia de organizatii de îmbunătătiri funciare, denumită în continuare federatie,
se înfiintează din două sau mai multe organizatii de îmbunătătiri funciare, în
vederea exploatării, întretinerii si reparatiilor unor părti dintr-o amenajare
sau a unei întregi amenajări de îmbunătătiri funciare care deserveste în comun
organizatiile membre.
(2) Federatia
exploatează, întretine si repară infrastructura de îmbunătătiri funciare
situată în afara teritoriului organizatiilor cărora le poate presta servicii de
îmbunătătiri funciare si care este în legătură functională cu sistemele de
irigatii, de desecare si drenaj, cu lucrările de apărare împotriva inundatiilor
sau de combatere a eroziunii solului exploatate, întretinute si reparate
exclusiv de acele organizatii.
(3) Federatiile
sunt persoane juridice de utilitate publică fără scop patrimonial, ce se
constituie si functionează în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(4) Pot dobândi
calitatea de membru al unei federatii numai acele organizatii care beneficiază
de partea din amenajarea de îmbunătătiri funciare sau de întreaga amenajare pe
care federatia o exploatează, întretine si repară si cărora li se pot presta
servicii de îmbunătătiri funciare de acea federatie.
Art. 23. - (1)
Federatiile se constituie prin adoptarea de către organizatiile membre a
actului constitutiv si a statutului, al căror continut minim se stabileste prin
normele metodologice de aplicare a prezentei legi, care cuprind si modelul
documentelor de constituire si organizare.
(2) Constituirea
federatiilor se face cu respectarea acelorasi conditii de avizare, autorizare,
formă si publicitate ca si cele cerute pentru constituirea organizatiilor si
potrivit procedurii prevăzute de normele metodologice de aplicare a prezentei
legi.
Art. 24. -
Dizolvarea, lichidarea si reorganizarea organizatiilor si federatiilor, precum
si modificarea statutului acestora se fac potrivit normelor metodologice de
aplicare a prezentei legi, cu avizul Oficului de reglementare.
CAPITOLUL III
Dreptul de
proprietate si de folosintă asupra infrastructurii de îmbunătătiri funciare si
a terenului
Art. 25. -
Asociatiile utilizatorilor de apă pentru irigatii, înfiintate potrivit Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr.
147/1999 privind asociatiile utilizatorilor de apă pentru irigatii,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 573/2001, care se
reorganizează, în conditiile prezentei legi, în organizatii ale utilizatorilor
de apă pentru irigatii, preiau:
a) dreptul de
proprietate detinut de asociatia utilizatorilor de apă pentru irigatii asupra
infrastructurii de irigatii constând din statii de pompare de punere sub
presiune, constructii hidrotehnice, împreună cu dotările si terenul aferent,
conducte subterane, precum si alte asemenea bunuri situate pe teritoriul
organizatiei si obligatiile corelative;
b) dreptul de
folosintă detinut de asociatia utilizatorilor de apă pentru irigatii asupra
infrastructurii de irigatii aflate în proprietatea statului sau a unitătilor
administrativ-teritoriale, constând din statii de pompare de punere sub
presiune, constructii hidrotehnice împreună cu dotările si terenul aferent,
conducte subterane, precum si alte asemenea bunuri situate pe teritoriul
organizatiei.
Art. 26. - (1)
Infrastructura de îmbunătătiri funciare apartinând domeniului privat al
statului, aflată în folosinta Administratiei, societătilor comerciale,
statiunilor si institutelor de cercetare si productie agricolă, unitătilor de
învătământ agricol si silvic, precum si a altor institutii publice, situată pe
teritoriul unei organizatii, se transmite la cerere, fără plată, în
proprietatea acelei organizatii, în conditiile legii.
(2) Infrastructura
de îmbunătătiri funciare apartinând domeniului privat al unitătilor
administrativ-teritoriale se transmite, la cerere, în proprietatea sau
folosinta organizatiilor ori federatiilor prin hotărâre a consiliului local, a
consiliului judetean sau al municipiului Bucuresti, în conditiile legii.
(3) Organizatiile
dobândesc dreptul de proprietate asupra infrastructurii de îmbunătătiri
funciare apartinând domeniului public al statului sau unitătilor administrativ-teritoriale,
în conditiile Legii nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 27. - (1)
Federatiile pot primi în folosintă gratuită, în conditiile legii, o parte
dintr-o amenajare de îmbunătătiri funciare sau o întreagă amenajare de
îmbunătătiri funciare aflată în proprietatea publică a statului.
(2) Conditiile
exploatării, întretinerii si reparatiilor efectuate de federatie asupra părtii
de amenajare sau întregii amenajări de îmbunătătiri funciare aflate în
folosintă gratuită, conform alin. (1), precum si durata folosintei sunt
cuprinse în protocolul de transmitere a folosintei gratuite.
Art. 28. -
Administratia, organizatiile si federatiile au obligatia asigurării pazei si
protectiei infrastructurii pe care o exploatează, o întretin si o repară,
potrivit legii.
Art. 29. - (1)
Administratia administrează infrastructura de îmbunătătiri funciare apartinând
domeniului public si privat al statului, cu exceptia celei situate pe
terenurile incluse în fondul forestier proprietate publică a statului,
administrate de Regia Natională a Pădurilor - Romsilva.
(2) Lista
bunurilor care alcătuiesc infrastructura de îmbunătătiri funciare apartinând
domeniului public al statului este prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 30. -
Infrastructura de îmbunătătiri funciare apartinând domeniului privat al
statului, situată pe terenurile cu destinatie agricolă detinute în exploatare
de societăti comerciale cu capital majoritar de stat, se transmite în folosintă
Administratiei si se înregistrează în patrimoniul acesteia, cu reducerea
corespunzătoare a capitalului lor social, prin diminuarea participatiei
statului.
Art. 31. - Bunurile
ce alcătuiesc infrastructura de îmbunătătiri funciare apartinând domeniului
public al statului se transmit în administrarea Administratiei, cu specificarea
obligatiilor acesteia privind exploatarea, întretinerea, reparatiile si paza
integritătii acestor bunuri.
Art. 32. -
Amenajările de îmbunătătiri funciare, sistemele de irigatii sau desecare si
drenaj si lucrările de apărare împotriva inundatiilor ori combatere a eroziunii
solului pot fi de utilitate publică, în conditiile legii.
Art. 33. - (1) Administratia,
organizatiile si federatiile pot dobândi, în conditiile legii, un drept de
servitute asupra terenului unui proprietar, acolo unde acesta se justifică din
motive tehnice si economice, cu acordul scris al proprietarilor de teren,
potrivit legii.
(2) Reprezentantii
Administratiei, organizatiilor si federatiilor pot intra pe terenul unei
persoane, în cazuri de urgentă, în scopul efectuării de controale, remedierii
unor defectiuni, înlăturării urmărilor unor dezastre si aplicării de măsuri de
protectie a mediului înconjurător.
(3) Proprietarii
de teren vor fi despăgubiti, potrivit legii, pentru daunele provocate terenului
sau culturilor lor, în cazurile mentionate la alin. (1) si (2).
Art. 34. - Pentru
realizarea oricărei investitii, scoaterea din circuitul agricol a terenurilor
deservite de infrastructura de îmbunătătiri funciare apartinând domeniului
public al statului se face prin hotărâre a Guvernului, iar a celor deservite de
infrastructura apartinând domeniului privat al statului sau persoanelor fizice,
la cererea acestora, se face prin ordin al ministrului.
CAPITOLUL IV
Art. 35. - (1) În
termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, se înfiintează
Administratia Natională a Îmbunătătirilor Funciare prin reorganizarea
Societătii Nationale “Îmbunătătiri Funciare” - S.A., care se divizează în
vederea privatizării conform principiilor stabilite de prezenta lege.
(2) Administratia
este persoană juridică română de interes public national si functionează pe
bază de gestiune economică si autonomie financiară, sub autoritatea
ministerului.
(3) Sediul central
al Administratiei este în Bucuresti, Sos. Oltenitei nr. 35-37, sectorul 4.
(4) Administratia
îsi desfăsoară activitatea în conformitate cu dispozitiile legale în vigoare si
cu regulamentul de organizare si functionare, care se aprobă în termen de 15
zile de la data înfiintării Administratiei, prin hotărâre a Guvernului.
(5) Administratia
are în structura sa sucursale fără personalitate juridică.
Art. 36. - (1) Administratia desfăsoară următoarele activităti:
a) exploatează,
întretine si repară amenajările de îmbunătătiri funciare declarate de utilitate
publică;
b) realizează
investitii privind reabilitarea amenajărilor de îmbunătătiri funciare existente
si constructia de noi amenajări;
c) desfăsoară
activităti de informare si instruire în domeniul îmbunătătirilor funciare;
d) realizează si
asigură functionarea sistemului national de supraveghere, evaluare, prognoză si
avertizare privind efectele economice si ecologice ale activitătilor de
îmbunătătiri funciare;
e) organizează,
realizează si tine la zi cadastrul de îmbunătătiri funciare;
f) prestează
servicii de îmbunătătiri funciare către organizatii, federatii si alti
detinători de teren;
g) desfăsoară alte
activităti de interes public prevăzute de prezenta lege.
(2) Administratia
aplică principiile realizării obiectivelor îmbunătătirilor funciare stabilite
de prezenta lege, gestionează eficient resursele proprii si pe cele date în
administrarea sa, prin valorificarea optimă a acestora si, totodată, asigură
integritatea si functionarea durabilă a amenajărilor de îmbunătătiri funciare
aflate în administrarea sa si contractează cu terti furnizori achizitia de
bunuri si servicii, cu respectarea legislatiei privind achizitiile publice de
bunuri si servicii.
Art. 37. - (1)
Administratia exploatează, administrează, întretine si repară amenajările de
îmbunătătiri funciare din domeniului public sau privat al statului declarate de
utilitate publică.
(2) Lista
amenajărilor de îmbunătătiri funciare ce se administrează de Administratie este
inclusă în regulamentul de organizare si functionare a Administratiei, aprobat
prin hotărâre a Guvernului.
(3) O amenajare de
îmbunătătiri funciare este declarată de utilitate publică potrivit criteriilor
stabilite prin hotărâre a Guvernului.
(4) Costurile de
desfăsurare de activitătilor prevăzute la alin. (1) se acoperă cu tarifele
pentru serviciile prestate în conformitate cu prevederile prezentei legi si, în
completare, din fonduri publice.
(5) Anual, prin
hotărâre a Guvernului, la propunerea ministerului, se aprobă nivelul fondurilor
publice pe activităti si amenajări de îmbunătătiri funciare de utilitate
publică, precum si cota din cheltuielile de exploatare, întretinere si
reparatii ce se va suporta din tarife si cota ce se va suporta de la bugetul de
stat, pentru alte activităti de îmbunătătiri funciare decât cele de irigatii.
Art. 38. - (1)
Dacă o amenajare de îmbunătătiri funciare nu mai îndeplineste criteriile
prevăzute la art. 37 alin. (3), prin hotărâre a Guvernului i se retrage
recunoasterea de utilitate publică si, după caz, se trece din domeniul public
în domeniul privat al statului sau al unitătilor administrativ-teritoriale.
(2) Amenajările de
îmbunătătiri funciare prevăzute la alin. (1) pot fi:
a) transmise în
proprietate sau date în folosintă unei organizatii ori federatii potrivit
legii;
b) vândute unui
cumpărător privat potrivit legii;
c) concesionate
sau închiriate potrivit legii;
d) conservate pentru
o perioadă de până la 3 ani;
e) scoase din
functiune si valorificate potrivit legii.
(3) Trecerea în
conservare a unei amenajări de îmbunătătiri funciare se realizează prin
asigurarea pazei acesteia si depozitarea corespunzătoare a echipamentelor si instalatiilor
de pompare dezafectate.
(4) Cheltuielile
de conservare si de asigurare a pazei se suportă din fonduri publice.
(5) Măsurile
prevăzute la alin. (2) lit. a)-c) se aplică în situatia în care amenajarea de
îmbunătătiri funciare respectivă nu a fost declarată de utilitate publică în
termen de 3 ani.
Art. 39. -
Administratia îndeplineste următoarele atributii:
a) întocmeste si
pune în aplicare planurile anuale de exploatare, întretinere si reparatii ale
amenajărilor de îmbunătătiri funciare declarate de utilitate publică;
b) elaborează
bugetul de venituri si cheltuieli si planul de activitate pentru exercitiul
financiar următor;
c) inventariază
anual amenajările de irigatii functionale;
d) stabileste
tarife pentru servicii de îmbunătătiri funciare;
e) elaborează
studii, proiecte, programe si propuneri anuale pentru investitii în
reabilitarea amenajărilor de îmbunătătiri funciare existente sau execută noi
amenajări si supraveghează realizarea acestor lucrări de investitii;
f) urmăreste
impactul asupra mediului înconjurător al activitătilor de îmbunătătiri funciare
si ia măsuri de diminuare sau corective în conformitate cu legislatia
protectiei mediului;
g) asigură paza si
protectia infrastructurii de îmbunătătiri funciare din cadrul amenajărilor de
îmbunătătiri funciare pe care le administrează, exploatează, întretine si
repară;
h) urmăreste
permanent starea tehnică a amenajărilor de îmbunătătiri funciare aflate în
administrare;
i) desfăsoară
actiuni de prevenire si protectie a amenajărilor de îmbunătătiri funciare
aflate în administrarea sa fată de actiunea factorilor de risc si a
calamitătilor naturale, fenomenelor meteorologice periculoase si accidentelor
la constructiile hidrotehnice;
j) pregăteste si
pune în aplicare planurile de actiune în cazuri de urgentă;
k) emite avize
tehnice pentru instalatiile care se amplasează si constructiile care se execută
în zona amenajărilor de îmbunătătiri funciare din administrarea sa;
l) elaborează si
finantează planul propriu de cercetare, proiectare si informatică;
m) coordonează si
îndrumă metodologic controlul tehnic de calitate a exploatării, întretinerii si
reparatiilor amenajărilor de îmbunătătiri funciare, efectuat de sucursalele
teritoriale;
n) avizează
documentatiile tehnice, contractează si finantează lucrările de investitii si
de reparatii si verifică derularea si receptionarea lucrărilor potrivit legii;
o) elaborează
studiile privind necesarul fortei de muncă pe structuri de personal, pregătirea
si perfectionarea întregului personal, selectarea si promovarea acestuia în
cadrul unitătilor din subordine;
p) organizează si
aprobă planul de audit public intern, organizează controlul financiar preventiv
si evidenta angajamentelor conform legii, efectuează analize economice si
tehnice asupra organizării si desfăsurării activitătilor;
q) urmăreste
derularea si receptia lucrărilor contractate cu terti furnizori.
Art. 40. - Pentru
realizarea activitătilor sale, Administratia contractează cu terti furnizori
elaborarea de studii, prestarea de servicii de cercetare, proiectare, lucrări
de constructii, întretinere si reparatii, inclusiv livrarea sau închirierea
echipamentului necesar pentru desfăsurarea activitătilor sale, precum si
echipamente de interventie pentru a face fată situatiilor de urgentă, cu
respectarea legislatiei în vigoare privind achizitiile publice.
Art. 41. - (1)
Finantarea cheltuielilor curente ale Administratiei se asigură din venituri
proprii si din subventii de la bugetul de stat.
(2) Cheltuielile
de natura investitiilor se acoperă total sau partial de la bugetul de stat,
după cum urmează:
a) investitiile în
derulare si cele noi;
b) studiile si
proiectarea legate de obiectul său de activitate;
c) dotări
independente aferente amenajărilor de îmbunătătiri funciare din domeniul public
al statului;
d) expertizarea
lucrărilor de îmbunătătiri funciare din infrastructura apartinând domeniului
public al statului si pentru consultantă de specialitate referitoare la aceste
lucrări;
e) alte cheltuieli
asimilate investitiilor, potrivit legii.
(3) Veniturile
proprii ale Administratiei se constituie din:
a) tarife de
livrare a apei pentru irigatii, percepute beneficiarilor pentru serviciile de
livrare a apei de irigatii si exploatarea, întretinerea si reparatiile
amenajărilor de irigatii declarate de utilitate publică;
b) tarife de
prestări de servicii de desecare si drenaj, apărare împotriva inundatiilor si
combatere a eroziunii solului, percepute beneficiarilor, referitoare la
exploatarea, întretinerea si reparatiile amenajărilor de îmbunătătiri funciare
declarate de utilitate publică, altele decât cele legate de irigatii;
c) dobânzi
încasate pentru depozitele din conturile proprii;
d) dobânzi si
penalităti percepute pentru serviciile prestate, a căror contravaloare nu a
fost încasată la termen.
(4) Subventiile de
la bugetul de stat se acordă Administratiei pentru acoperirea totală sau
partială a cheltuielilor administrative, materiale si de personal necesare:
a) exploatării,
întretinerii si reparatiilor amenajărilor de îmbunătătiri funciare declarate de
utilitate publică care nu sunt amenajări de irigatii;
b) actiunilor de
apărare împotriva inundatiilor, fenomenelor meteorologice periculoase si
accidentelor la constructiile hidrotehnice, precum si constituirii stocurilor
de materiale si mijloace de apărare;
c) reabilitării
amenajărilor de îmbunătătiri funciare existente, conservării obiectivelor de
investitii sistate sau întrerupte temporar;
d) protectiei
mediului prin lucrări de îmbunătătiri funciare, monitorizării efectelor
amenajărilor de îmbunătătiri funciare;
e) desfăsurării
activitătilor de informare publică si instruirii în domeniul îmbunătătirilor
funciare;
f) functionării
sistemului national de supraveghere, evaluare, prognoză si avertizare privind
efectele economice si ecologice ale activitătilor de îmbunătătiri funciare;
g) întocmirii si
tinerii la zi a cadastrului amenajărilor de îmbunătătiri funciare;
h) conservării si
asigurării pazei amenajărilor de îmbunătătiri funciare aflate în conservare;
i) salarizării
personalului prevăzut în statele de functii ale Administratiei si ale
sucursalelor teritoriale ale acesteia, precum si cheltuielile curente necesare
functionării acestora.
Art. 42. - Pentru
cazuri exceptionale, cum sunt calamitătile produse de cauze naturale sau de
activitătile antropice neprevăzute, care fac imposibilă functionarea întregii
amenajări de îmbunătătiri funciare sau a unei părti a acesteia, Guvernul, la
propunerea ministerului, poate aproba măsurile tehnice si fondurile necesare
pentru remedierea avariilor, înlăturarea efectelor defavorabile si repunerea în
stare de functionare a infrastructurii afectate.
Art. 43. - (1)
Patrimoniul Administratiei se constituie prin preluarea unei părti a activului
patrimonial al Societătii Nationale “Îmbunătătiri Funciare” - S.A. si cuprinde
bunurile corporale apartinând domeniului privat al statului necesare
desfăsurării activitătii sale, precum si bunuri necorporale, cum este dreptul
de administrare si folosintă a bunurilor din domeniul public sau privat al
statului, conform hotărârii Adunării generale a actionarilor Societătii
Nationale “Îmbunătătiri Funciare” - S.A.
(2) Valoarea
initială a patrimoniului Administratiei se stabileste pe baza datelor din
ultima balantă de verificare a Societătii Nationale “Îmbunătătiri Funciare” -
S.A. si este inclusă în regulamentul de organizare si functionare a
Administratiei, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 44. -
Predarea-preluarea patrimoniului se face prin protocol încheiat între
Societatea Natională “Îmbunătătiri Funciare” - S.A. si Administratie, care se aprobă
prin ordin al ministrului. Protocolul va contine în anexă inventarul activelor
preluate.
Art. 45. - (1)
Administratia este condusă de un consiliu de administratie, ai cărui membri
sunt numiti prin ordin al ministrului si care îsi desfăsoară activitatea
potrivit regulamentului de organizare si functionare a Administratiei.
(2) Activitatea
curentă a Administratiei este condusă de un director general. Executarea
operatiunilor Administratiei este coordonată de directori executivi, angajati
ai acesteia, aprobati de consiliul de administratie si numiti de directorul
general.
(3) Activitatea
curentă a sucursalelor teritoriale este condusă de directori.
Art. 46. - (1)
Consiliul de administratie este compus din 7 membri, dintre care:
a) 2 specialisti
din cadrul ministerului, care răspund de sectorul îmbunătătirilor funciare;
b) unul desemnat
de ministrul finantelor publice;
c) unul desemnat
de autoritatea centrală pentru gospodărirea apelor;
d) 3 specialisti
recunoscuti pe plan national în domeniul îmbunătătirilor funciare.
(2) Membrii
consiliului de administratie nu sunt salariati ai Administratiei.
(3) Consiliul de
administratie îsi numeste un secretar care nu este membru al acestuia.
Art. 47. - (1)
Membrii consiliului de administratie se numesc, la propunerea autoritătilor din
care fac parte, prin ordin al ministrului, pentru o perioadă de 5 ani, cu
exceptia celor nominalizati de minister, care vor fi membri ai consiliului de
administratie pe perioada cât detin functia din minister.
(2) Membrii
consiliului de administratie si secretarul acestuia vor primi o indemnizatie de
sedintă, care se plăteste din bugetul Administratiei. Cuantumul indemnizatiei
de sedintă se aprobă prin ordin al ministrului, la propunerea consiliului de
administratie, si va fi de până la 20% din salariul directorului general.
Art. 48. -
Consiliul de administratie îndeplineste următoarele atributii:
a) prezintă un
raport trimestrial si anual către ministru privind activitătile si
performantele Administratiei;
b) aprobă
proiectul situatiilor financiare anuale ale Administratiei după analiza
raportului directorului general si îl supune aprobării ministrului;
c) aprobă
proiectul bugetului de venituri si cheltuieli, al programului de activitate
pentru exercitiul financiar următor si al indicatorilor anuali de performantă
ai Administratiei, pentru a fi înaintate spre aprobare ministerului;
d) aprobă numirea
directorilor executivi si a directorilor sucursalelor Administratiei, la
propunerea directorului general;
e) aprobă, la
propunerea directorului general, structura organizatorică si statul de functii
ale Administratiei, precum si ale sucursalelor teritoriale;
f) aprobă
propunerile de tarife si structura tarifelor pentru livrarea apei pentru
irigatii, precum si pentru alte servicii de îmbunătătiri funciare;
g) urmăreste
continuu si analizează performantele financiare si de functionare ale
Administratiei;
h) aprobă, la
propunerea directorului general, distribuirea excedentului provenit din
veniturile proprii către investitii de capital si alte fonduri;
i) asigură
organizarea contabilitătii separat cu privire la veniturile proprii si la
subventiile alocate de la bugetul de stat în completarea acestora, precum si cu
privire la activitatea de irigatii si separat cu privire la alte activităti de
îmbunătătiri funciare;
j) aprobă
distribuirea pe sucursale teritoriale si activităti a subventiilor de la
bugetul de stat prevăzute în bugetul ministerului, la propunerea directorului
general;
k) aprobă
regulamentele interne de functionare a Administratiei;
l) aprobă
planurile de interventie în caz de urgentă sau de accidente la constructiile
hidrotehnice aflate în administrarea sa;
m) aprobă
obiectivele de investitii finantate din veniturile proprii ale Administratiei,
credite sau fonduri publice sau, după caz, propune obiective de investitii a
căror aprobare este de competenta altor organe ale administratiei publice
centrale;
n) aprobă
contractarea de credite interne si externe potrivit reglementărilor în vigoare;
o) aprobă
programele de activitate anuale si multianuale privind investitiile,
exploatarea, întretinerea si reparatiile lucrărilor de îmbunătătiri funciare;
p) propune
proiecte de investitii pentru realizarea de noi amenajări de îmbunătătiri
funciare sau executarea de lucrări la amenajările existente care vor fi
prezentate ministerului spre aprobare;
q) aprobă lista
specialistilor împuterniciti pentru constatarea încălcării prevederilor
prezentei legi si aplicării sanctiunilor;
r) stabileste
prerogativele directorului general în vederea negocierii contractului colectiv
de muncă;
s) aprobă
închirierea bunurilor din domeniul privat al statului, apartinând patrimoniului
Administratiei;
t) aprobă orice
altă măsură necesară desfăsurării activitătii Administratiei, cu încadrarea în
bugetul de venituri si cheltuieli.
Art. 49. - (1)
Ministrul poate demite un membru al consiliului de administratie în următoarele
situatii
a) absentează
nejustificat la trei sedinte consecutive ale consiliului de administratie;
b) desfăsoară
activităti concurente, este implicat în interes personal într-o achizitie
publică organizată de Administratie sau orice alte activităti ce conduc la un
conflict de interese real sau potential;
c) este condamnat
pentru săvârsirea de infractiuni;
d) pentru alte
motive, la propunerea presedintelui consiliului de administratie.
(2) Consiliul de
administratie poate conferi prerogative de reprezentare directorilor
sucursalelor teritoriale la nivel de amenajare pentru îndeplinirea atributiilor
de serviciu ale acestora si poate, de asemenea, recurge la experti pentru
studiul si rezolvarea anumitor probleme tehnice complexe.
Art. 50. - (1)
Consiliul de administratie se va întruni în sedinte cel putin o dată pe lună.
Sedintele consiliului de administratie vor fi convocate de presedinte.
(2) Consiliul de
administratie ia decizii cu majoritatea absolută a voturilor, adoptă propriile
reguli de procedură, iar dezbaterile sedintelor consiliului de administratie se
consemnează în procese-verbale de sedintă.
Art. 51. - (1)
Directorul general este propus de consiliul de administratie potrivit legii si
numit prin ordin al ministrului pentru un mandat de 5 ani, care poate fi
reînnoit. Directorul general este angajat pe bază de contract de management,
anexă la contractul individual de muncă, în conditiile legii. Salariul directorului
general se stabileste prin ordin al ministrului, cu încadrarea în bugetul de
venituri si cheltuieli al Administratiei.
(2) Directorul
general asigură conducerea generală a activitătilor curente ale Administratiei,
potrivit regulamentului de organizare si functionare a acesteia si deciziilor
consiliului de administratie.
(3) Directorul
general va fi supus evaluării anuale, în conditiile legii.
(4) Directorul
general îndeplineste următoarele atributii:
a) propune
structura organizatorică si statul de functii ale Administratiei si le supune
aprobării consiliului de administratie;
b) întocmeste
raportul anual de activitate si, la solicitarea consiliului de administratie,
situatiile financiare ale Administratiei pentru anul în curs, precum si
proiectul programului de activităti si proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli pentru anul următor;
c) elaborează
propuneri de distribuire a excedentului provenit din veniturile proprii către
investitii de capital si alte fonduri, pe care le supune aprobării consiliului
de administratie;
d) analizează,
împreună cu directorii executivi, performanta economică a sucursalelor si
încadrarea acestora în bugetul de venituri si cheltuieli, raportează
consiliului de administratie modul de îndeplinire a indicatorilor de performantă
si stabileste actiunile ce se vor întreprinde;
e) negociază
contractul colectiv de muncă împreună cu reprezentantii salariatilor;
f) angajează si
concediază personalul si încheie contractele individuale de muncă, cu aprobarea
consiliului de administratie;
g) încheie acte
juridice în numele Administratiei, potrivit delegării date de consiliul de
administratie;
h) reprezintă
Administratia în relatiile cu tertii, în limitele delegării acordate de
consiliul de administratie;
i) asigură
îndeplinirea obiectivelor si criteriilor de performantă stabilite împreună cu
consiliul de administratie;
j) deleagă
directorilor sucursalelor teritoriale atributiile privind angajarea si
concedierea personalului, cu exceptia personalului de conducere;
k) îndeplineste alte
atributii stabilite de consiliul de administratie sau prevăzute de lege.
Art. 52. - (1)
Personalul Administratiei va fi angajat, promovat si eliberat din functie cu
respectarea legislatiei muncii în vigoare, a regulamentului de organizare si
functionare a Administratiei si a contractului colectiv sau individual de
muncă. Salariatii Administratiei nu au statut de functionari publici.
(2) Personalul
necesar desfăsurării activitătii Administratiei va fi preluat de la Societatea
Natională “Îmbunătătiri Funciare” - S.A. conform prevederilor legale în
vigoare.
(3) Numărul de
posturi din structura organizatorică a Administratiei care vor fi preluate de
la Societatea Natională “Îmbunătătiri Funciare” - S.A. se stabileste prin
regulamentul de organizare si functionare a Administratiei. Dimensionarea
personalului preluat de către Administratie se va face conform normelor de
muncă si normativelor de personal în vigoare pentru organizarea si desfăsurarea
activitătii de îmbunătătiri funciare, precum si legislatiei privind protectia
muncii.
(4) Numărul de
posturi necesar desfăsurării activitătii Administratiei se stabileste prin
regulamentul de organizare si functionare a acesteia.
Art. 53. - (1)
Administratia îsi desfăsoară activitatea, la nivel de amenajare de îmbunătătiri
funciare, prin sucursalele sale.
(2) Sucursalele
sunt unităti fără personalitate juridică, cu gestiune economico-financiară,
care tin evidenta contabilă la nivel de balantă de verificare.
(3) Sucursalele
exploatează, întretin si repară amenajările de îmbunătătiri funciare si
desfăsoară activităti de îmbunătătiri funciare în cadrul unei zone delimitate
pe baza structurii functionale a amenajărilor sau grupurilor de amenajări pe
care acestea le administrează.
(4) Numărul
sucursalelor, competenta teritorială a acestora si relatiile functionale cu
Administratia se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare a
Administratiei.
(5) Directorii
sucursalelor teritoriale ale Administratiei se aprobă de consiliul de
administratie si se numesc în functie prin decizia directorului general.
Atributiile directorilor de sucursală se stabilesc prin regulamentul de
organizare si functionare a Administratiei si prin contractele individuale de
muncă.
Art. 54. - (1)
Activitatea fiecărei sucursale teritoriale este supravegheată de un consiliu
din care fac parte reprezentanti ai organizatiilor, federatiilor, ai altor
beneficiari de servicii de îmbunătătiri funciare prestate de Administratie si
specialisti recunoscuti pe plan local în domeniul îmbunătătirilor funciare,
care înaintează consiliului de administratie al Administratiei recomandări de
îmbunătătire a activitătii sucursalei teritoriale.
(2) Atributiile
consiliilor de sucursală, conditiile si procedura de desemnare si numire a
membrilor lor, precum si functionarea acestor consilii sunt prevăzute de
regulamentul de organizare si functionare a Administratiei.
CAPITOLUL V
Art. 55. -
Administratia livrează apă pentru irigatii, la solicitarea beneficiarilor, în
următoarele conditii:
a) pe bază de
contracte de prestări de servicii cu executare succesivă încheiate pe termen
lung, denumite în continuare contracte multianuale;
b) pe bază de
contracte de livrare a apei pentru irigatii cu executare dintr-o dată, denumite
în continuare contracte sezoniere.
Art. 56. -
Contractele multianuale se încheie pentru o durată cuprinsă între 3 si 5 ani.
Art. 57. - Conform
contractului multianual se plătesc următoarele tarife:
a) un tarif anual;
b) un tarif de
livrare a apei pentru irigatii.
Art. 58. - (1)
Tariful anual se calculează pentru fiecare punct de livrare a apei pentru
irigatii la care Administratia livrează apă beneficiarilor.
(2) Tariful anual
va acoperi costurile estimate de întretinere si reparatii a infrastructurii de
irigatii din domeniul public si domeniul privat al statului, aflată în
administrarea Administratiei.
(3) Cuantumul
tarifului anual se va stabili pentru fiecare punct de livrare a apei pentru
irigatii, anterior încheierii contractului multianual.
Art. 59. -
Structura tarifelor pentru livrarea apei pentru irigatii si a tarifului anual,
modalitatea de ajustare periodică a acestora, termenul de aducere la cunostinta
beneficiarilor a cuantumului acestor tarife, termenul de încheiere a
contractelor multianuale si termenul de plată de către beneficiari a tarifului
anual se stabilesc prin normele metodologice privind calculul si plata
tarifelor pentru serviciile de îmbunătătiri funciare, ce se aprobă prin ordin
al ministrului, cu avizul Ministerului Finantelor Publice.
Art. 60. - (1) În
cazul neachitării de către beneficiari a tarifului anual la termen, pentru anul
respectiv, Administratia poate rezilia contractul multianual, cu notificarea
prealabilă a beneficiarului.
(2) Beneficiarul
al cărui contract multianual a fost reziliat în conditiile alin. (1) poate
solicita încheierea unui nou contract multianual în anii următori, cu conditia
achitării sumelor restante.
Art. 61. - (1)
Beneficiarii pot reînnoi contractul multianual, cu conditia anuntării
Administratiei până la data de 30 iulie a anului în care contractul expiră.
(2) Administratia
încheie noi contracte multianuale sau le reînnoieste pe cele în vigoare numai
dacă cererea de livrare a apei pentru irigatii ce face obiectul contractelor
multianuale implică irigarea a cel putin 20% din suprafata deservită de
punctele de livrare a apei pentru irigatii si de canalele de distributie din
cadrul amenajării de irigatii, precum si din suprafata întregii amenajări.
Art. 62. - (1)
Tariful de livrare a apei pentru irigatii se calculează pe unitatea de volum de
apă, cuantumul sumei ce se plăteste de beneficiari fiind proportional cu
volumul de apă livrat de Administratie la punctul de livrare a apei pentru
irigatii.
(2) Tariful de
livrare a apei pentru irigatii va acoperi costul apei, costurile de transport
al apei de la sursă sau priză la punctul de livrare a apei pentru irigatii prin
intermediul infrastructurii de irigatii din domeniul public si domeniul privat
al statului, aflată în administrarea Administratiei. Costurile de transport includ
cheltuielile administrative si cele cu energia electrică si termică pentru
pomparea apei si cel mult 50% din cele cu salarizarea personalului si din
cheltuielile administrative ale sediului central, ale sediilor sucursalelor,
precum si alte asemenea cheltuieli. Tariful de livrare a apei pentru irigatii
nu cuprinde costurile de întretinere si reparatii, care se acoperă din tariful
anual.
Art. 63. - (1)
Administratia elaborează propunerile de tarife de livrare a apei pentru
irigatii, pe care le supune aprobării consiliului de administratie al
Administratiei.
(2) Cuantumul
tarifului de livrare a apei pentru irigatii aprobat se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea a IV-a, până la data de 31 august a fiecărui an,
pentru sezonul de irigatii al anului următor.
Art. 64. - (1)
Orice beneficiar care are acces la o amenajare de irigatii aflată în
administrarea Administratiei poate încheia cu aceasta contracte sezoniere, în
conditiile legii.
(2) Beneficiarul
care a încheiat un contract sezonier achită către Administratie un tarif în
functie de volumul de apă consumat, conform conditiilor contractuale, care pot
prevedea ca plata să se efectueze anterior livrării apei.
Art. 65. -
Administratia poate percepe tarife beneficiarilor directi ai sistemelor si
amenajărilor de desecare si drenaj si ai lucrărilor de apărare împotriva
inundatiilor si de combatere a eroziunii solului aflate în administrarea sa.
Tarifele se calculează separat pentru fiecare amenajare sau lucrare, pe baza
costurilor fixe si a costurilor variabile, după caz, de exploatare, întretinere
si reparatii a acelei amenajări sau lucrări.
Art. 66. -
Tarifele de prestatii pentru alte activităti de îmbunătătiri funciare decât
irigatiile se calculează anual de către Administratie în baza normelor metodologice,
aprobate prin ordin al ministrului, iar cuantumul tarifelor se aprobă de
consiliul de administratie al Administratiei.
Art. 67. - (1)
Organizatiile si federatiile primesc subventii de la bugetul de stat pentru
exploatarea, întretinerea si reparatiile amenajărilor de irigatii, care se
folosesc numai pentru:
a) achitarea către
Administratie sau alt furnizor de apă pentru irigatii a tarifului anual aferent
punctelor de livrare a apei pentru irigatii prevăzute în contractul multianual;
b) achitarea către
Administratie sau alt furnizor de apă pentru irigatii a tarifului de livrare a
apei pentru irigatii aferent punctelor de livrare a apei pentru irigatii
prevăzute în contractul multianual;
c) decontarea
cheltuielilor cu energia electrică si termică de pompare a apei pentru irigatii
prin punctele de livrare a apei prevăzute în contractul multianual.
(2) Subventiile se
acordă numai dacă organizatiile si federatiile au achitat contributia proprie
la tarifele anuale, începând cu data de 31 martie 2005.
(3) Subventiile de
la bugetul de stat pentru îndeplinirea obligatiilor de plată ale organizatiilor
si federatiilor, prevăzute la alin. (1) lit. a) si b), se acordă la cererea
acestora si se repartizează Administratiei sau altui furnizor de apă pentru
irigatii.
(4) Subventiile
pentru suportarea costurilor de exploatare, întretinere si reparatii ale
sistemelor si amenajărilor de irigatii se vor aloca până la concurenta unui
plafon maxim la hectar unitar la nivel national, indiferent de amplasarea
fiecărui punct de livrare a apei pentru irigatii în cadrul sistemului sau a
amenajării de irigatii. Cuantumul subventiei se stabileste proportional cu
suprafata de teren ce se irigă, potrivit contractului multianual.
Art. 68. - (1)
Ministerul comunică unitătilor interesate din subordine si acestea aduc la
cunostinta beneficiarilor din aria lor teritorială de competentă cuantumul
propus al subventiilor ce se estimează că se pot acorda pentru anul următor,
până la data de 1 septembrie a fiecărui an.
(2) Cuantumul
maxim al subventiei ce se acordă fiecărei organizatii sau federatii se
calculează pe fiecare statie de pompare de punere sub presiune sau punct de
livrare a apei pentru irigatii mentionate în contractul multianual în vigoare
si pe fiecare suprafată de teren din cadrul teritoriului organizatiei sau
federatiei exprimată în hectare, care este detinută în proprietate de membrii
organizatiei sau federatiei si poate primi apă pentru irigatii de la acel punct
de livrare a apei pentru irigatii. Subventia se calculează separat pentru
fiecare statie de pompare de punere sub presiune sau alt punct de livrare a
apei pentru irigatii, situate pe teritoriul organizatiei sau federatiei.
(3) În fiecare an,
înainte ca orice subventie să fie alocată, ministerul va face cunoscut:
a) cuantumul maxim
al subventiei ce se va aloca la hectar;
b) cuantumul
contributiei anticipate ce se plăteste de organizatie ca procent din tariful
anual, din tariful de livrare a apei pentru irigatii pe fiecare punct de
livrare a apei pentru irigatii si ca procent din costurile cu energia electrică
necesară pompării apei pentru irigatii.
Art. 69. - Pentru
realizarea de noi amenajări sau lucrări de irigatii sau reabilitarea celor
existente, beneficiarii pot primi fonduri publice care să acopere total sau
partial cheltuielile efectuate cu realizarea acestora.
Art. 70. - (1)
Beneficiarii pot primi subventii de la bugetul de stat si pentru:
a) acoperirea
cheltuielilor aferente exploatării, întretinerii si reparatiilor
infrastructurii de îmbunătătiri funciare, alta decât cea pentru irigatii,
aflată în folosinta sau proprietatea lor;
b) acoperirea
cheltuielilor cu energia necesare pentru exploatarea utilajelor, instalatiilor
si echipamentelor utilizate în desfăsurarea activitătilor de îmbunătătiri
funciare, altele decât irigatiile, aflate în folosinta sau proprietatea lor;
c) acoperirea
cheltuielilor necesare realizării de noi amenajări de îmbunătătiri funciare,
altele decât cele de irigatii, precum si reabilitarea celor existente, care să
acopere total sau partial cheltuielile efectuate cu realizarea acestora.
(2) Fondurile
publice pentru investitiile noi se stabilesc prin hotărârea Guvernului pentru
aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investitii.
CAPITOLUL VI
Art. 71. - Răspunderea
pentru coordonarea activitătilor de îmbunătătiri funciare revine Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale sau oricărei alte autorităti
publice centrale căreia i se atribuie răspunderea pentru sectorul
îmbunătătirilor funciare.
Art. 72. - (1)
Ministerul efectuează planificarea si elaborează politici pentru sectorul
îmbunătătirilor funciare, elaborează si actualizează periodic strategia
natională pentru sectorul îmbunătătirilor funciare, ce va fi aprobată prin
hotărâre a Guvernului.
(2) Ministerul
întocmeste strategia natională pentru sectorul îmbunătătirilor funciare, care
va contine:
a) descrierea si
analiza stadiului actual al sectorului îmbunătătirilor funciare;
b) evaluarea
principalelor riscuri care pot afecta sectorul si costurile prevenirii,
reducerii ori atenuării acestor riscuri;
c) identificarea
obiectivelor pe termen scurt, mediu si lung ce se vor realiza pentru asigurarea
dezvoltării durabile a sectorului, inclusiv reabilitarea amenajărilor de
îmbunătătiri funciare existente si stabilirea criteriilor de selectare a
amenajărilor ce se reabilitează;
d) stabilirea
măsurilor administrative, a indicatorilor de performantă, a mecanismelor de
finantare si măsurilor de prevenire, reducere sau atenuare a factorilor de risc
identificati, precum si realizarea obiectivelor sectoriale, cum sunt:
cercetarea aplicativă, consultarea în vederea elaborării si/sau elaborarea
strategiilor subsectoriale, precum si alte aspecte relevante pentru elaborarea
strategiei nationale.
Art. 73. - În sectorul
îmbunătătirilor funciare ministerul are următoarele atributii:
a) asigură
corelarea activitătilor si programelor sale privind sectorul îmbunătătirilor
funciare cu planurile, politicile, programele si activitătile altor ministere
si institutii publice;
b) propune si
înfiintează comitete tehnice consultative si poate propune acordarea de
facilităti organizatiilor neguvernamentale de utilitate publică, care
promovează sau elaborează programe si proiecte în domeniul îmbunătătirilor
funciare si în alte domenii conexe;
c) elaborează si
emite ordine si regulamente privind exploatarea, întretinerea si reparatiile
amenajărilor de îmbunătătiri funciare, precum si cu privire la diminuarea
suprafetei deservite de sistemele si amenajările de irigatii sau desecare si
drenaj si de lucrările de apărare împotriva inundatiilor si de combatere a
eroziunii solului;
d) atestă
persoanele fizice si juridice care îsi manifestă intentia de a desfăsura
activităti de îmbunătătiri funciare, respectiv de proiectare, executare de lucrări,
fabricare si utilizare a instalatiilor si echipamentelor specifice acestor
activităti, potrivit normelor metodologice ce se aprobă prin ordin al
ministrului;
e) asigură, prin
experti si specialisti atestati potrivit legii, evaluarea stării de sigurantă
în exploatare si controlul respectării standardelor de sigurantă a amenajărilor
de îmbunătătiri funciare;
f) emite norme si
standarde tehnice privind prevenirea si reducerea poluării si utilizarea
ratională a apei în cadrul amenajărilor de îmbunătătiri funciare;
g) avizează sau,
după caz, aprobă documentatiile tehnico-economice de executie de noi amenajări
de îmbunătătiri funciare si de reabilitare si modernizare a amenajărilor
existente finantate de la bugetul de stat, cu consultarea Administratiei sau la
propunerea acesteia;
h) organizează si
asigură functionarea sistemului national de supraveghere, evaluare, prognoză si
avertizare privind efectele ecologice si economice ale amenajărilor de
îmbunătătiri funciare ca parte componentă a sistemului national de monitorizare
integrată de fond si de impact, pentru toti factorii de mediu;
i) asigură
finantarea de la bugetul de stat a activitătilor de organizare si functionare a
sistemului de supraveghere, evaluare, prognoză si avertizare;
j) organizează,
execută si actualizează cadastrul amenajărilor de îmbunătătiri funciare, ca
parte componentă a cadastrului agricol si forestier, finantat de la bugetul de
stat;
k) aprobă
situatiile financiare anuale ale Administratiei;
l) supune
aprobării Guvernului bugetul de venituri si cheltuieli al Administratiei pentru
încadrarea acestuia în prevederile bugetului ministerului, programul de
activitate pentru exercitiul financiar următor si indicatorii de performantă;
m) solicită
informatii si rapoarte de activitate de la Administratie;
n) aprobă
reabilitarea si modernizarea amenajărilor de îmbunătătiri funciare existente si
executia de noi amenajări, la propunerea Administratiei.
Art. 74. - (1) În
cadrul ministerului se înfiintează un compartiment distinct, denumit Oficiul de
reglementare a organizatiilor de îmbunătătiri funciare. Acesta are în structură
specialisti care îsi desfăsoară activitatea în minister si specialisti care îsi
desfăsoară activitatea în cadrul directiilor pentru agricultură si dezvoltare
rurală judetene si a municipiului Bucuresti.
(2) Lista si
atributiile specialistilor care îsi desfăsoară activitatea în cadrul
directiilor pentru agricultură si dezvoltare rurală, care vor face parte din
Oficiul de reglementare, se aprobă prin ordin al ministrului.
Art. 75. - Oficiul
de reglementare are următoarele atributii:
a) tine Registrul
national al organizatiilor de îmbunătătiri funciare;
b) acordă
consultantă si asistentă la înfiintarea si reorganizarea organizatiilor si
federatiilor;
c) avizează
înfiintarea organizatiilor si federatiilor, inclusiv teritoriile propuse ale
acestora;
d) solicită
informatii si rapoarte din partea organizatiilor si federatiilor privind
exploatarea si întretinerea infrastructurii ce le-a fost transmisă în folosintă
sau proprietate;
e) elaborează
proiectele de hotărâri ale Guvernului privind transferul infrastructurii de
îmbunătătiri funciare din domeniul public al statului în domeniul privat al
statului;
f) monitorizează
îndeplinirea conditiilor legale si modul de acordare a subventiilor de la
bugetul de stat către organizatii si federatii;
g) efectuează
controale la organizatii si federatii, cuprinzând atât controale tehnice, cât
si financiare, conform legii;
h) avizează
dizolvarea, lichidarea, reorganizarea si modificarea statutului organizatiilor
si federatiilor;
i) acordă
asistentă tehnică organizatiilor si federatiilor;
j) îndeplineste
alte atributii prevăzute de lege si de ordinele si instructiunile emise de
ministru.
Art. 76. - În
cadrul inspectiilor infrastructurii de îmbunătătiri funciare specialistii
Oficiului de reglementare pot intra pe teritoriul unei organizatii sau
federatii si pot solicita organizatiei sau federatiei să execute anumite
lucrări acolo unde este necesar, pentru:
a) asigurarea
întretinerii corespunzătoare a infrastructurii;
b) prevenirea
deteriorării sau defectării infrastructurii;
c) prevenirea
deteriorării infrastructurii aflate în proprietatea statului sau a tertilor;
d) garantarea că
infrastructura este utilizată în interesul public.
CAPITOLUL VII
Reorganizarea
Societătii Nationale “Îmbunătătiri Funciare” - S.A.
Art. 77. - (1)
Societatea Natională “Îmbunătătiri Funciare” - S.A., denumită în continuare SNIF,
se reorganizează în conformitate cu prevederile hotărârii Guvernului pentru
aprobarea planului de reorganizare globală a SNIF.
(2) Planul de
reorganizare globală a SNIF cuprinde următoarele:
a) serviciile de
îmbunătătiri funciare si alte servicii conexe ce se vor presta de SNIF pentru
Administratie si se vor achizitiona prin negociere cu o singură sursă, conform
legii, în primii 2 ani de la data înfiintării Administratiei;
b) natura
relatiilor contractuale dintre SNIF si Administratie, după expirarea perioadei
de 2 ani de la data înfiintării Administratiei;
c) componentele
patrimoniului SNIF care rămân în proprietatea statului;
d) modalitătile de
privatizare a componentelor patrimoniului SNIF;
e) componentele ce
urmează a fi privatizate, care pot fi grupate împreună pentru a crea o
activitate comercială viabilă, de maximizare a veniturilor statului si de promovare
a competitiei pentru prestarea de servicii în cadrul sectorului îmbunătătirilor
funciare;
f) procedura de
privatizare sau de reorganizare si termenele de realizare a fiecărei etape;
g) autoritatea
statului care va avea rolul conducător în privatizarea fiecărei componente sau
fiecărui grup de componente;
h) modalitatea în
care este asigurată finantarea si sunt gestionate componentele patrimoniului
SNIF care rămân în proprietatea statului;
i) datoriile SNIF
la data reorganizării si modalitătile de acoperire a acestora;
j) posibilele
obligatii de mediu pentru prevenirea sau reducerea efectelor poluării si
specificarea modalitătii în care acestea ar putea fi îndeplinite;
k) modalitatea de
concediere sau de redistribuire a personalului SNIF care îsi continuă
activitatea.
(3) Până la
finalizarea transmiterii părtii din patrimoniul său, necesar functionării
Administratiei, SNIF prestează servicii de îmbunătătiri funciare
organizatiilor, federatiilor si altor proprietari de terenuri sau persoane
juridice care administrează si folosesc terenuri cu amenajări de îmbunătătiri
funciare.
Art. 78. -
Procedurile de reorganizare a SNIF vor fi reglementate printr-un regulament,
aprobat prin ordin al ministrului.
Art. 79. -
Personalul care nu a fost preluat de Administratie si care îsi continuă
activitatea la SNIF îsi păstrează drepturile salariale si celelalte drepturi
avute anterior.
Art. 80. - (1)
Persoanele disponibilizate prin concediere colectivă, efectuată în conditiile
art. 68-75 din Legea nr.
53/2003 - Codul muncii, în perioada 1 septembrie-30 noiembrie 2005, ca
urmare a reorganizării SNIF, vor beneficia de următoarele drepturi:
a) la momentul
disponibilizării, de o sumă egală cu de două ori salariul mediu net pe economie
din luna iulie 2005, comunicat de Institutul National de Statistică;
b) indemnizatie de
somaj, stabilită potrivit reglementărilor legale în vigoare, precum si de un
venit lunar de completare. Venitul lunar de completare este egal cu diferenta
dintre salariul individual mediu net pe ultimele 3 luni înainte de
disponibilizare, stabilit pe baza elementelor din contractul individual de
muncă, dar nu mai mult decât salariul mediu net pe economie din luna iulie 2005,
comunicat de Institutul National de Statistică, si nivelul indemnizatiei de
somaj.
(2) Venitul de
completare se acordă lunar, de la data stabilirii dreptului la indemnizatia de
somaj, după cum urmează:
a) pentru o
perioadă de 20 de luni, pentru salariatii care au o vechime în muncă de până la
15 ani;
b) pe o perioadă
de 22 de luni, pentru salariatii care au o vechime în muncă cuprinsă între 15
si 25 de ani;
c) pe o perioadă
de 24 de luni, pentru salariatii care au o vechime în muncă de peste 25 de ani.
(3) După expirarea
perioadei de acordare a indemnizatiei de somaj, persoanele disponibilizate în
conditiile alin. (1) beneficiază, până la încheierea perioadei prevăzute la
alin. (2), de un venit lunar de completare egal cu salariul mediu net pe
economie din luna iulie 2005, comunicat de Institutul National de Statistică.
(4) Dacă în
perioada de acordare a plătilor compensatorii intervin situatii de natura celor
prevăzute la art. 44 din Legea nr. 76/2002 privind sistemul asigurărilor pentru
somaj si stimularea ocupării fortei de muncă, cu modificările si completările
ulterioare, plata indemnizatiei de somaj încetează.
(5) Sumele
necesare pentru acordarea drepturilor prevăzute la alin. (1) lit. a) si b) si
alin. (3) se suportă din bugetul asigurărilor pentru somaj, de la articolul
“Indemnizatii pentru somaj”.
(6) Suma acordată
la momentul disponibilizării, precum si venitul lunar de completare prevăzute
la alin. (1) sunt exceptate de la plata contributiilor către bugetul
asigurărilor sociale de stat si către Fondul national unic de asigurări sociale
de sănătate.
(7) Venitul lunar
de completare prevăzut la alin. (1) lit. b) se acordă si în perioadele în care
fostilor salariati le-a fost suspendat sau le-a încetat dreptul la indemnizatia
de somaj înainte de expirarea perioadei stabilite pentru acordarea acestei
indemnizatii.
(8) Venitul de
completare are acelasi regim de impozitare ca si indemnizatia de somaj.
(9) Persoanele
care se încadrează în muncă sau se pensionează, conform legii, în perioada
prevăzută la alin. (2) beneficiază, până la expirarea acestei perioade, de
venitul de completare în cuantumul stabilit potrivit alin. (1).
(10) Cuantumul
venitului de completare, stabilit potrivit alin. (1) lit. b), se modifică ori
de câte ori se modifică indemnizatia de somaj ca urmare a modificării
salariului minim brut pe economie, în perioada prevăzută la alin. (2).
(11) Pot beneficia
de prevederile alin. (1) lit. b) numai persoanele disponibilizate care au
încheiat un contract individual de muncă cu SNIF până la data de 1 aprilie
2005.
(12) Persoanele
care se încadrează în muncă la acelasi angajator, în termen de 12 luni de la
data disponibilizării vor restitui sumele primite cu titlu de venit de
completare.
CAPITOLUL
VIII
Sanctiuni
Art. 81. -
Următoarele fapte constituie infractiuni:
a) împiedicarea în
orice mod a specialistului împuternicit, în conditiile legii, cu inspectia
infrastructurii de îmbunătătiri funciare sau cu efectuarea de lucrări de
exploatare, întretinere si reparatii ale acestei infrastructuri de a-si îndeplini
atributiile se pedepseste cu închisoare de la o lună la 2 ani sau cu amendă;
b) fapta
presedintelui consiliului de administratie ori a directorului unei organizatii
sau federatii de a nu depune la Oficiul de reglementare situatia veniturilor
anuale si situatiile financiare auditate ori de a prezenta cu rea-credintă
situatii sau date inexacte, în vederea ascunderii situatiei reale, se
pedepseste cu închisoare de la 3 luni la 2 ani;
c) fapta
presedintelui consiliului de administratie ori a directorului unei organizatii
de a vinde, ipoteca sau dispune în alt mod de bunurile dobândite de organizatie
în proprietate, fără avizul Oficiului de reglementare, se pedepseste cu
închisoare de la 6 luni la 3 ani;
d) fapta persoanei
fizice de a porni instalatiile de irigatie si de a aplica udări culturilor de
pe terenurile situate pe teritoriul unei organizatii sau federatii ori în
cadrul unei amenajări de irigatii aflate în administrarea Administratiei, fără
împuternicirea organizatiei sau federatiei ori fără încheierea prealabilă a
unui contract sezonier cu Administratia, constituie infractiunea de furt si se
pedepseste potrivit Codului penal.
Art. 82. - (1)
Următoarele fapte constituie contraventii la normele privind exploatarea,
întretinerea, reparatiile si protectia amenajărilor de îmbunătătiri funciare:
a) nerespectarea
prevederilor regulamentelor si normelor tehnice în vigoare privind proiectarea,
executia, exploatarea, întretinerea, repararea si protectia amenajărilor de
îmbunătătiri funciare;
b) neexecutarea
lucrărilor de întretinere si reparatii ale amenajărilor de îmbunătătiri
funciare, inclusiv ale instalatiilor si echipamentelor din amenajări, si
nerespectarea regulamentelor de exploatare, întretinere si reparatii ale
amenajărilor de îmbunătătiri funciare si a regimului de folosintă a acestora de
către administratorii de lucrări sau de persoanele juridice ori fizice care
exploatează amenajările, având ca rezultat risipa de apă sau degradarea
solului;
c) executarea de
lucrări agricole pe terenurile amenajate cu lucrări de combatere a eroziunii
solului, cu nerespectarea regulilor si tehnologiilor prevăzute în documentatia
tehnico-economică aprobată, pe baza căreia s-au realizat amenajările, precum si
neaplicarea tehnicilor agricole antierozionale pe terenurile cu potential de
eroziune;
d) executarea de
constructii ori înfiintarea de plantatii în zona de protectie din cadrul
amenajărilor de îmbunătătiri funciare, fără acordul prealabil al
Administratiei, organizatiilor sau federatiilor ori, după caz, al persoanelor
juridice sau fizice care exploatează aceste lucrări;
e) tăierea
arborilor, arbustilor si a puietilor din perdelele si plantatiile forestiere de
protectie antierozională, cu încălcarea normelor silvice;
f) poluarea zonei
amenajărilor de îmbunătătiri funciare si a spatiilor tehnice aferente, a zonei
de protectie a lucrărilor sau a terenurilor din cadrul amenajărilor de
îmbunătătiri funciare;
g) executarea de
constructii ori modificarea sau extinderea constructiilor în amenajările de
îmbunătătiri funciare, fără acordul prealabil al Administratiei, organizatiilor
sau federatiilor ori al proprietarului acestor amenajări sau cu încălcarea
conditiilor prevăzute în acord;
h) darea în
exploatare a constructiilor sau a instalatiilor în zona de protectie din cadrul
amenajărilor de îmbunătătiri funciare, fără autorizarea prealabilă a
Administratiei, organizatiilor sau federatiilor ori a detinătorului acestor
amenajări;
i) dislocarea,
deteriorarea si manevrarea de către persoane neautorizate a stăvilarelor,
grătarelor, vanelor, bazinelor si a altor constructii si instalatii de
îmbunătătiri funciare.
(2) Săvârsirea
contraventiilor prevăzute la alin. (1) se sanctionează după cum urmează:
a) cele prevăzute
la lit. c) si d), cu amendă de la 5.000.000 lei la 10.000.000 lei;
b) cele prevăzute
la lit. a), cu amendă de la 10.000.000 lei la 20.000.000 lei;
c) cele prevăzute
la lit. b), e) si f), cu amendă de la 20.000.000 lei la 50.000.000 lei;
d) cele prevăzute
la lit. g), h) si i), cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei.
(3) Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către specialisti
împuterniciti prin ordin al ministrului, în conditiile legii.
Art. 83. -
Contraventiilor prevăzute la art. 82 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările si
completările ulterioare.
CAPITOLUL IX
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art. 84. - (1)
Pentru a beneficia de drepturile acordate de prezenta lege, în termen de un an
de la data intrării în vigoare a acesteia, asociatiile utilizatorilor de apă
pentru irigatii înfiintate în conformitate cu Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
147/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 573/2001, se
reorganizează si se înregistrează ca organizatii ale utilizatorilor de apă
pentru irigatii, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(2) Procedura de
reorganizare a asociatiilor utilizatorilor de apă pentru irigatii ca
organizatii ale utilizatorilor de apă pentru irigatii se face potrivit
prevederilor prezentei legi.
Art. 85. - (1) În
termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi,
ministerul va elabora norme metodologice de aplicare a acesteia, care vor fi
aprobate prin hotărâre a Guvernului.
(2) În termen de 2
ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, ministerul va elabora
strategia natională pe termen lung pentru sectorul îmbunătătirilor funciare,
care va fi aprobată prin hotărâre a Guvernului.
Art. 86. - În
primii 2 ani de la înfiintare Administratia va contracta achizitia de servicii
de îmbunătătiri funciare si alte servicii conexe cu SNIF, prin negociere cu o
singură sursă, potrivit legii. În cazurile în care SNIF nu poate presta aceste
servicii, Administratia va atribui contractele de prestări de servicii unor
terti furnizori în conditiile art. 40.
Art. 87. - (1) În
termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi,
ministerul va elabora planul de reorganizare globală a SNIF, care va fi aprobat
prin hotărâre a Guvernului.
(2) În termen de
60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, ministerul este
autorizat să introducă modificările corespunzătoare în bugetul SNIF si al
Administratiei si să propună Guvernului aprobarea acestora, cu încadrarea în
prevederile bugetare aprobate.
Art. 88. - (1) În
termen de 90 de zile de la data înfiintării Administratiei, SNIF va transmite,
iar Administratia va prelua patrimoniul necesar functionării acesteia, cu
drepturile si obligatiile aferente.
(2) Finantarea
lucrărilor de investitii contractate de SNIF si aflate în derulare la data
înfiintării Administratiei, până la finalizarea acestora, se asigură din
sursele de finantare prevăzute în documentatia tehnico-economică aprobată
potrivit legii.
Art. 89. - În
primul an de functionare Administratia va încheia contracte multianuale pe o
perioadă de 3 ani. La împlinirea termenului acestea se reînnoiesc potrivit
prevederilor prezentei legi.
Art. 90. - (1)
Pentru o perioadă de un an de la data înfiintării Administratiei, asociatiile
utilizatorilor de apă pentru irigatii constituite conform Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr.
147/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
573/2001, vor beneficia de subventii de la bugetul de stat cu conditia
încheierii cu Administratia de contracte multianuale, pe care le vor transmite
noilor organizatii la înfiintarea si înregistrarea lor.
(2) Pentru o
perioadă de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, asociatiile
utilizatorilor de apă pentru irigatii beneficiază de subventii de la bugetul de
stat acordate direct pe baza contractelor de prestări de servicii anuale
încheiate cu beneficiarii.
(3) Persoanele
care nu sunt membri ai asociatiilor utilizatorilor de apă pentru irigatii si
care detin în proprietate sau folosintă terenuri situate pe teritoriul unei
asociatii si beneficiază de servicii de livrare a apei pentru irigatii achită
în avans o parte a tarifului, care include si o cotă pentru acoperirea
costurilor administrative ale asociatiei.
Art. 91. - Agentii
economici si institutiile publice care, la data intrării în vigoare a prezentei
legi, beneficiază de subventii de la bugetul de stat pentru acoperirea unor
categorii de cheltuieli în domeniul îmbunătătirilor funciare si care detin în
proprietate, administrare sau folosintă terenuri amenajate cu lucrări de
îmbunătătiri funciare, care nu sunt situate pe teritoriul unei asociatii a
utilizatorilor de apă pentru irigatii, vor beneficia de aceste subventii pentru
o perioadă de 2 ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 92. - Anexele
nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta lege.
Art. 93. - La data
înfiintării Administratiei, Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
23/2000 privind înfiintarea Societătii Nationale “Îmbunătătiri Funciare” -
S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a Îmbunătătirilor Funciare, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 30 martie 2000,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 440/2001, se modifică si se
completează astfel:
1. La articolul
3, după alineatul (2) se introduce un alineat nou, alineatul (3), cu următorul
cuprins:
“(3) Valoarea
capitalului social al Societătii Nationale «Îmbunătătiri Funciare» - S.A., după
predarea-preluarea unei părti din activul său patrimonial de către
Administratia Natională a Îmbunătătirilor Funciare, se va stabili de consiliul
de administratie si se va aproba prin hotărâre a Adunării generale a
actionarilor Societătii Nationale «Îmbunătătiri Funciare» - S.A., cu
îndeplinirea cerintelor legale de înregistrare si publicitate.”
2. Alineatul
(3) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“(3) Clădirile de
productie si administrative, cu terenurile aferente, utilajele si mijloacele de
transport rămase în patrimoniul Societătii Nationale «Îmbunătătiri Funciare» -
S.A. după preluarea unei părti a activului patrimonial al acestei societăti de
către Administratia Natională a Îmbunătătirilor Funciare se înscriu în
capitalul social al societătii comerciale*) cu valoarea înregistrată în
evidenta contabilă la data încheierii protocolului de predare-primire.”
3. Articolul 5
va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Societatea
Natională «Îmbunătătiri Funciare» - S.A. îsi desfăsoară activitatea în domeniul
îmbunătătirilor funciare, având ca obiect principal de activitate executarea de
lucrări si prestări de servicii în domeniu
către Administratia Natională a Îmbunătătirilor Funciare, organizatiile
de îmbunătătiri funciare, federatiile de organizatii de îmbunătătiri funciare
si alti terti beneficiari care desfăsoară activităti de îmbunătătiri funciare.”
4. Articolul 5
din anexa nr. 1 va avea următorul cuprins: “Societatea Natională
«Îmbunătătiri Funciare» - S.A. are ca scop realizarea de lucrări si proiecte de
specialitate în domeniul îmbunătătirilor funciare.”
5. Partea
introductivă a alineatului (1) al articolului 6 din anexa nr. 1 va avea
următorul cuprins:
“(1) Societatea
Natională «Îmbunătătiri Funciare» - S.A., prin sucursalele sale, are următorul
obiect de activitate:”
6. Punctele 1
si 19 ale alineatului (1) al articolului 6 din anexa nr. 1 vor avea următorul
cuprins:
“1. exploatarea,
întretinerea si repararea lucrărilor de irigatii si desecări-drenaje prin
pompare, situate pe amenajarea interioară, pe bază de contract de prestări de
servicii încheiat cu Administratia Natională a Îmbunătătirilor Funciare;
............................................................................................
19. gestionarea si
paza bunurilor proprii;”
7. La alineatul
(1) al articolului 6 din anexa nr. 1 se introduce un nou punct, punctul 22, cu
următorul cuprins:
“22. efectuarea
oricăror alte activităti aprobate conform statutului si prevederilor legale.”
8. Alineatul
(1) al articolului 7 din anexa nr. 1 va avea următorul cuprins:
“(1) Capitalul
social al Societătii Nationale «îmbunătătiri Funciare» - S.A. este constituit
din valoarea bunurilor din domeniul privat al statului, rămasă după predarea
unei părti a activului patrimonial initial al societătii comerciale către
Administratia Natională a Îmbunătătirilor Funciare. Valoarea diminuată a
capitalului social al Societătii Nationale «Îmbunătătiri Funciare» - S.A. se va
stabili de consiliul de administratie si se va aproba prin hotărârea adunării
generale a actionarilor, cu îndeplinirea cerintelor legale de înregistrare si
publicitate.”
9. Punctul 6 al
articolului 18 din anexa nr. 1 va avea următorul cuprins:
“6. aprobă
propunerile directorului general privind repartizarea pe sucursale a
fondurilor;”
10. Alineatul
(1) al articolului 22 din anexa nr. 1 va avea următorul cuprins:
“(1) Pentru
îndeplinirea obiectului său de activitate Societatea Natională «Îmbunătătiri
Funciare» - S.A. utilizează surse de finantare proprii, credite bancare si alte
surse financiare.”
Art. 94. - La 90
de zile de la data înfiintării Administratiei, din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
23/2000 privind înfiintarea Societătii Nationale “Îmbunătătiri Funciare” -
S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a Îmbunătătirilor Funciare, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 136 din 30 martie 2000,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
440/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 409 din
24 iulie 2001, se abrogă:
- art. 4 alin.
(1), (2) si (4), art. 8, art. 10 si art. 11;
- punctele 2, 9,
10 si 18 ale alin. (1) si alin. (2) ale art. 6, alin. (2), (3), (4) si (5) ale
art. 7 din anexa nr. 1;
- anexa nr. 3.
Art. 95. - La 2
ani de la data înfiintării Administratiei, Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
23/2000 privind înfiintarea Societătii Nationale “Îmbunătătiri Funciare” -
S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome a Îmbunătătirilor Funciare, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
440/2001, se abrogă. Pe aceeasi dată, prin hotărâre a Guvernului, se
înfiintează Societatea Comercială “Îmbunătătiri Funciare” - S.A. prin
reorganizarea SNIF.
Art. 96. - (1) Pe
data intrării în vigoare a normelor metodologice de aplicare a prezentei legi,
se abrogă art. 2, art. 7 alin. (1) si (2), art. 10, art. 11, art. 12, art. 13,
art. 14, art. 34 alin. (2) lit. a) si art. 40 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
147/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 493 din
13 octombrie 1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
573/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 695 din
1 noiembrie 2001.
(2) Oficiul de
reglementare a asociatiilor utilizatorilor de apă pentru irigatii, înfiintat
potrivit art. 34 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
147/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
573/2001, îsi încetează activitatea, atributiile sale fiind preluate de
Oficiul de reglementare a organizatiilor de îmbunătătiri funciare înfiintat
potrivit prezentei legi.
Art. 97. - La 2
ani de la data intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
147/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 573/2001.
Art. 98. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea îmbunătătirilor funciare
nr. 84/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din
24 iulie 1996, cu exceptia prevederilor art. 31 referitoare la stabilirea si
sanctionarea contraventiilor, care se abrogă în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei legi, si Hotărârea Guvernului nr. 611/1997
pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Legii îmbunătătirilor funciare
nr. 84/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 285 din
21 octombrie 1997, precum si orice alte dispozitii contrare prevederilor
prezentei legi.
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 15 decembrie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN
TĂRĂCILĂ
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 30 martie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
Bucuresti, 27 aprilie 2004.
Nr. 138.
*) Potrivit art. 95 din Legea nr. 138/2004,
societatea comercială va avea denumirea “Societatea Comercială «Îmbunătătiri
Funciare» - S.A.”
ÎNTELESUL
unor
termeni în sensul prezentei legi
Activităti de
îmbunătătiri funciare -
exploatarea, întretinerea, reparatiile, proiectarea si constructia sistemelor
si amenajărilor de irigatii sau desecare si drenaj, lucrărilor de apărare
împotriva inundatiilor sau combatere a eroziunii solului, precum si
reabilitarea si consolidarea acestora.
Administratie - Administratia Natională a Îmbunătătirilor
Funciare înfiintată în conformitate cu art. 35 si următoarele din prezenta lege.
Amenajare de
desecare si drenaj - o retea
la scară mare de structuri, pompe, canale si conducte, care poate fi folosită
pentru a transporta apa de la unul sau mai multe sisteme de desecare si drenaj
către un curs natural de apă si care cuprinde terenul, clădirile, drumurile de
acces si infrastructura aferente, necesare pentru a exploata, întretine si
repara amenajarea si sistemele componente.
Amenajare de
irigatii - o retea la scară
mare de structuri, pompe, canale, si conducte care poate fi folosită pentru a
preleva apa din resursele autorizate de apă si a distribui apa pentru irigatii
unuia sau mai multor sisteme de irigatii si care cuprinde terenul, clădirile,
echipamentul, drumurile de acces si infrastructura aferente, necesare pentru a
exploata, întretine si repara amenajarea.
Amenajare de
îmbunătătiri funciare - o
retea de sisteme de irigatii, sisteme de desecare si drenaj si lucrări de
apărare împotriva inundatiilor sau de combatere a eroziunii solului, care
deserveste o suprafată de teren definită si care include terenul, clădirile,
echipamentul, drumurile de acces si infrastructura aferente, necesare pentru a
exploata, întretine si repara amenajarea si sistemele componente.
Amenajare de
îmbunătătiri funciare declarată de utilitate publică - o amenajare de îmbunătătiri funciare din
domeniul public sau privat al statului, care este exploatată, întretinută si
reparată de Administratie în conformitate cu art. 37 din prezenta lege.
Beneficiari - proprietarii de teren, organizatiile si
federatiile care au încheiat cu Administratia un contract multianual, precum si
ceilalti proprietari de teren sau persoane care detin teren în administrare sau
folosintă potrivit legii si care au încheiat cu Administratia un contract
sezonier.
Federatie - o federatie de organizatii de îmbunătătiri
funciare înfiintată în conformitate cu art. 23 si următoarele din prezenta
lege.
Infrastructură
de îmbunătătiri funciare –
cuprinde sistemele si amenajările de irigatii, sistemele si amenajările de
desecare si drenaj si lucrările de apărare împotriva inundatiilor si de
combatere a eroziunii solului.
Lucrări de
combatere a eroziunii solului –
cuprind formarea, construirea conform conturului, structurarea si lucrările
solului, precum si constructia, întretinerea si reparatiile infrastructurii
temporare si permanente astfel încât să se reducă sau să se oprească eroziunea
si degradarea solului, cuprinzând lucrările pentru protectia solului,
regularizarea scurgerii apelor pe versanti, corectarea torentilor si
stabilizarea nisipurilor miscătoare, amenajări silvice de perdele forestiere de
protectie a terenurilor agricole si plantatii pentru combaterea eroziunii
solului.
Lucrări de
apărare împotriva inundatiilor -
o retea de diguri, baraje, lucrări de regularizare a cursurilor de apă si infrastructura
aferentă care are menirea să protejeze o suprafată de teren definită împotriva
inundatiilor si care cuprinde terenul, clădirile, drumurile de acces si
infrastructura aferente, necesare pentru a întretine si a repara acele lucrări.
Lucrări de regularizare
a cursurilor de apă –
amenajarea albiilor cursurilor de apă constând în profilări ale albiei, devieri
ale cursului de apă, consolidări de maluri si alte asemenea lucrări pentru
combaterea efectelor economice si sociale nefavorabile si redarea agriculturii
si circuitului economic a unor terenuri afectate de inundatii si eroziune a
solului.
Ministerul - Ministerul Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale sau orice alt minister căruia i se atribuie prin hotărâre a
Guvernului răspunderea pentru sectorul îmbunătătirilor funciare si îndeplinirea
atributiilor stabilite de prezenta lege.
Ministrul - ministrul agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale sau, drept urmare a unei hotărâri a Guvernului, un alt
ministru căruia îi revine răspunderea pentru sectorul îmbunătătirilor funciare
si îndeplinirea atributiilor stabilite de prezenta lege.
Oficiul de
reglementare - serviciul de
specialitate din cadrul ministerului, care răspunde de supravegherea
înfiintării, functionării, reorganizării si dizolvării organizatiilor de
îmbunătătiri funciare si federatiilor de organizatii de îmbunătătiri funciare,
urmărind functionarea lor si reglementarea activitătii acestora.
Organizatie - o organizatie de îmbunătătiri funciare
înfiintată în conformitate cu art. 6 si următoarele din prezenta lege.
Punctul de
livrare a apei pentru irigatii -
locul din care Administratia sau alt furnizor de apă pentru irigatii extrage
sau livrează apă pentru irigatii beneficiarilor, cu exceptia hidrantilor de
irigatii.
Servicii de
îmbunătătiri funciare -
livrarea apei pentru irigatii, evacuarea apei în exces de pe terenuri,
protectia terenului si a oricăror categorii de constructii fată de inundatii si
alunecări de teren, protectia lacurilor de acumulare împotriva colmatării,
ameliorarea terenurilor acide, sărăturate si nisipoase, precum si protectia
solurilor împotriva eroziunii si poluării.
Sistem de
desecare si drenaj - o retea
hidraulic distinctă de conducte, canale, structuri si pompe care pot fi
folosite pentru a evacua apa în exces de pe o suprafată de teren definită si a
transporta acea apă la unul sau mai multe puncte specifice si care cuprinde
terenul, clădirile, echipamentul, drumurile de acces si infrastructura
aferente, necesare pentru a exploata, întretine si repara sistemul.
Sistem de
irigatii - o retea hidraulic
distinctă de structuri, pompe, canale, conducte care pot fi folosite pentru a
preleva si/sau a transporta apa, a distribui si a aplica apa pentru irigatii pe
o suprafată de teren definită si care cuprinde terenul, clădirile, echipamentul
fix sau mobil, drumurile de acces si infrastructura aferente, necesare pentru a
exploata, a întretine si a repara sistemul.
Tehnici
pedoameliorative - ansamblul
procedeelor tehnice si lucrărilor de nivelare si modelare a terenului, afânare
si scarificare, asigurarea scurgerii apelor, arături de prevenire a degradării
solului, spălarea terenurilor sărăturate, aplicarea de amendamente si
îngrăsăminte, defrisări care se pot asocia cu celelalte categorii de activităti
de îmbunătătiri funciare.
Zona de
protectie - zona adiacentă
infrastructurii de îmbunătătiri funciare în care este interzisă sau restrânsă
executarea de constructii ori exploatarea terenului din cadrul zonei, în scopul
asigurării stabilitătii lucrărilor si constructiilor din amenajările de
îmbunătătiri funciare si prevenirii poluării.
ANEXA Nr. 2
LISTA
bunurilor
care alcătuiesc infrastructura de îmbunătătiri funciare apartinând domeniului
public al statului
1. Bunurile din
amenajările de irigatii, formate din prize, statii de pompare de bază, inclusiv
cele reversibile, statii de repompare, canale si conducte de aductiune si
distributie a apei pentru irigatii până la statiile de pompare de punere sub
presiune.
2. Bunurile din
amenajările de desecare si drenaj, formate din canalele colectoare principale
la lucrările de desecare gravitatională si cu pompare, inclusiv statiile de
pompare aferente acestora.
3. Barajele si
digurile de apărare împotriva inundatiilor si lucrările de regularizare a
cursurilor de apă.
4. Lucrările de
combatere a eroziunii solului.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii îmbunătătirilor funciare
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea îmbunătătirilor funciare si se dispune publicarea acestei legi
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
Bucuresti, 27 aprilie 2004.
Nr. 276.