MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 716 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 9 august 2004
SUMAR
DECRETE
629. – Decret privind conferirea Ordinului national Steaua
României în grad de Mare Cruce
630. – Decret privind conferirea Ordinului national Pentru
Merit în grad de Comandor
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 245 din 27 mai 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 65 alin. (3) din Legea nr. 360/2002
privind Statutul politistului, cu modificările si completările ulterioare
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
476. –
Ordin al ministrului de stat, ministrul economiei si comertului, pentru
modificarea Prescriptiei tehnice PT CR 7/1–2003, editia 1, “Cerinte tehnice
privind omologarea procedurilor de sudare folosite pentru executarea lucrărilor
la instalatiile mecanice sub presiune si la instalatiile de ridicat. Partea 1:
Otel“, aprobată prin Ordinul ministrului economiei si comertului nr. 370/2003
1.163. – Ordin al ministrului finantelor publice pentru
aprobarea Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 4/2004 privind aplicarea
unitară a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit si accize
ACTE
ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
18. – Circulară privind nivelul ratei dobânzii de referintă a
Băncii Nationale a României valabil în luna august 2004
452. – Hotărâre privind prelungirea activitătii de
administrare specială la Cooperativa de credit “Stogul“ – Poienile de sub Munte
DECRETE
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind conferirea Ordinului
national Steaua României în grad de Mare Cruce
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată, precum si ale art. 3 alin. (3), ale art. 6 lit. A pct. I si ale
art. 11 din Legea nr.
29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările
ulterioare,
în
semn de deosebită apreciere pentru contributia personală la amplificarea si
diversificarea relatiilor germano-române pe multiple planuri, pentru sprijinul
constant acordat României în procesul de integrare euroatlantică,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Se conferă Ordinul national Steaua României în grad de Mare
Cruce Excelentei Sale domnului Gerhard Fritz Kurt Schröder, Cancelarul
Republicii Federale Germania.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 3 august 2004.
Nr. 629.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind conferirea
Ordinului national Pentru Merit în grad de Comandor
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României, republicată,
precum si ale art. 3 alin. (3), ale art. 4 alin. (1), ale art. 6 lit. A si ale
art. 11 din Legea nr.
29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările
ulterioare,
la
propunerea ministrului afacerilor externe,
în
semn de apreciere pentru sprijinul constant acordat dezvoltării si
intensificării relatiilor dintre Republica Italiană si România,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. – Se conferă Ordinul national Pentru Merit în grad de Comandor domnului
Valentino Valentini, seful de cabinet al presedintelui Consiliului de Ministri
al Republicii Italiene.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 3 august 2004.
Nr. 630.
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
27 mai 2004
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 65 alin. (3) din Legea nr. 360/2002
privind Statutul politistului, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae
Popa – presedinte
Costică
Bulai – judecător
Nicolae
Cochinescu – judecător
Kozsokár
Gábor – judecător
Petre
Ninosu – judecător
Serban
Viorel Stănoiu – judecător
Lucian
Stângu – judecător
Ioan
Vida – judecător
Florentina
Baltă – procuror
Daniela
Ramona Chitulescu – magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 65 alin.
(3) din Legea nr.
360/2002 privind Statutul politistului, cu modificările si completările ulterioare,
exceptie ridicată de Marius Sorin Marin, Emil Ionut Slavu si Ilie Cristea în
Dosarul nr. 692/2004 al Tribunalului Teleorman – Sectia civilă.
La
apelul nominal sunt prezenti autorii exceptiei, personal si asistati de avocat
Alexandru Pantea, lipsind celelalte părti, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Cauza
fiind în stare de judecată, avocatul autorilor exceptiei solicită admiterea
exceptiei, arătând că, prin dispozitiile art. 65 alin. (3) din Legea nr.
360/2002, este restrâns exercitiul unor drepturi si libertăti în lipsa
situatiilor prevăzute de art. 53 din Constitutie, republicată. Textul legal
criticat prevede suspendarea din functie fără a arăta ce se întâmplă cu
contractul de muncă al persoanelor aflate în această situatie, fiindu-le
afectat si dreptul la sănătate, deoarece cei suspendati din functie nu mai
contribuie la asigurările sociale. Dispozitiile art. 65 alin. (3) contravin si
art. 23 alin. (11) din Constitutie, republicată, deoarece înlătură prezumtia de
nevinovătie.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, deoarece suspendarea din functie nu înlătură prezumtia
de nevinovătie si nici nu îngrădeste dreptul la muncă al autorilor exceptiei.
Aceasta nu se constituie într-o sanctiune, ci, din contră, reprezintă o măsură
de protejare a institutiei în care este încadrat cel suspendat din functie.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
încheierea din 15 martie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 692/2004, Tribunalul
Teleorman – Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 65 alin. (3) din Legea nr.
360/2002 privind Statutul politistului, cu modificările si completările
ulterioare.
Exceptia
a fost ridicată de Marius Sorin Marin, Emil Ionut Slavu si Ilie Cristea în
dosarul sus-mentionat, având drept obiect o contestatie la decizia de
suspendare din functie.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin că prevederile legale criticate
vin în contradictie cu dispozitiile art. 23 alin. (8), precum si cu
dispozitiile art. 5 alin. (2) din Codul
de procedură penală.
De
asemenea, dispozitiile legale criticate înfrâng si prevederile art. 6 pct. 2
din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale
si pe cele ale art. 11 pct. 1 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului.
Prevederile art. 65 alin. (3) din Legea nr.
360/2002 încalcă si dispozitiile art. 38 din Constitutie, precum si pe cele
ale art. 23 pct. 1 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, deoarece
dreptul la muncă al autorilor exceptiei este restrâns prin intermediul măsurii
de suspendare din functie. Suspendarea din functie are drept consecintă
restrângerea exercitiului unor drepturi fundamentale, fără existenta
conditiilor si a motivelor prevăzute de art. 49 din Constitutie, republicată.
Tribunalul
Teleorman – Sectia civilă nu si-a exprimat opinia în legătură cu exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
Potrivit
art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul
apreciază că nu
poate fi retinută critica potrivit căreia textul de lege criticat aduce
atingere dispozitiilor constitutionale referitoare la prezumtia de nevinovătie
si nici existentei dreptului la muncă, garantat de art. 41 din Constitutie,
republicată, ori dispozitiilor art. 53 din Constitutie, republicată, deoarece
măsura suspendării din functie este justificată de interesul prezervării
încrederii populatiei în organele statului, proportionalitatea acestei măsuri
decurgând atât din natura si gravitatea faptelor care fac obiectul învinuirii sau
determină luarea măsurii preventive, cât si din caracterul său esentialmente
provizoriu.
Avocatul
Poporului arată
că din actul de sesizare a Curtii Constitutionale nu rezultă textele
constitutionale presupus încălcate de art. 65 alin. (3) din Legea nr.
360/2002, motiv pentru care, având în vedere dispozitiile imperative ale
art. 12 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, republicată, numai Curtea Constitutională poate decide cadrul
constitutional în care urmează să fie examinată exceptia de
neconstitutionalitate. Apreciază că dispozitiile legale criticate nu contravin
nici unui text din Constitutie.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere al Guvernului si al Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtilor
prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, republicată, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 65 alin. (3)
din Legea nr.
360/2002 privind Statutul politistului, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 440 din 24 iunie 2002, modificată prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
89 din 2 octombrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 715 din 14 octombrie 2003.
Acest
text de lege are următorul continut:
– Art.
65 alin. (3): “În cazul în care s-a pus în miscare actiunea penală pentru
săvârsirea unei infractiuni contra păcii sau omenirii, contra statului sau
contra autoritătii, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică
înfăptuirea justitiei, de fals ori a unor fapte de coruptie sau a oricărei alte
infractiuni săvârsite cu intentie, care l-ar face incompatibil cu exercitarea
functiei de politist, precum si pe timpul arestării preventive, politistul este
suspendat din functie. În perioada suspendării politistul nu beneficiază de
nici un drept dintre cele prevăzute în prezenta lege si este obligat să predea
armamentul, legitimatia si insigna.“
Ulterior
sesizării Curtii Constitutionale, art. 65 alin. (3) din Legea nr.
360/2002 privind Statutul politistului a fost modificat prin art. I pct. 37
din Legea nr.
101 din 7 aprilie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 346 din 20 aprilie 2004, dispozitiile criticate fiind preluate, în
esentă, cu următorul continut:
– Art.
65 alin. (3): “Pe timpul urmăririi penale pentru săvârsirea unei infractiuni
contra păcii si omenirii, contra statului sau contra autoritătii, de serviciu
sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justitiei, de fals ori
a unor fapte de coruptie sau a oricărei alte infractiuni săvârsite cu intentie,
care l-ar face incompatibil cu exercitarea functiei de politist, acesta este
pus la dispozitie conform alin. (2). În cazul în care s-a pus în miscare
actiunea penală si pe durata judecării până la pronuntarea unei hotărâri
definitive, precum si pe durata arestării politistul este suspendat din
functie. În perioada suspendării politistul nu beneficiază de nici un drept
dintre cele prevăzute în prezenta lege si este obligat să predea armamentul, legitimatia
si insigna.“
Autorii
exceptiei de neconstitutionalitate sustin că prin dispozitiile legale criticate
sunt încălcate prevederile art. 23 alin. (8), art. 38 si art. 49 din
Constitutia României, precum si prevederile art. 6 pct. 2 din Conventia pentru
apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale si cele ale art. 11
pct. 1 si ale art. 23 pct. 1 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului.
După aprobarea Legii de revizuire si republicarea Constitutiei României,
dispozitiile constitutionale invocate sunt cuprinse în art. 23 alin. (11), art.
41 alin. (1) si art. 53 alin. (1), ce au următorul continut:
– Art.
23 alin. (11): “Până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoresti de
condamnare, persoana este considerată nevinovată.“
– Art.
41 alin. (1): “Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit.
Alegerea
profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de muncă este
liberă.“
– Art.
53 alin. (1): “Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi
restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea
securitătii nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamităti naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.“
– Art.
6 pct. 2 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale: “Orice persoană acuzată de o infractiune este prezumată
nevinovată până ce vinovătia sa va fi legal stabilită.“
– Art.
11 pct. 1 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului: “Orice persoană
acuzată de un delict este prezumată nevinovată până când vinovătia sa va fi
dovedită în mod legalîn cursul unui proces public în cadrul căruia i s-au
asigurat toate garantiile necesare apărării sale.“
– Art.
23 pct. 1 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului: “Orice persoană
are dreptul la muncă, la libera alegere a muncii, la conditii echitabile si
satisfăcătoare de muncă, precum si la ocrotire împotriva somajului.“
Curtea
constată că, desi prin adresa nr. 1.781 din 5 aprilie 2004 s-a cerut
completarea încheierii de sesizare cu opinia instantei, aceasta nu a trimis
opinia instantei cu privire la exceptia de neconstitutionalitate. Prin Decizia
nr. 47 din 5 martie 1997, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 146 din 10 aprilie 1998, Curtea a statuat că lipsa opiniei instantei
judecătoresti din încheierile de sesizare nu poate opri Curtea să judece
cauzele ce i-au fost deduse, deoarece încălcarea de către instantă a obligatiei
de a-si exprima opinia nu poate paraliza exercitarea dreptului conferit de
Constitutie autorilor exceptiei de a o invoca si, în mod corelativ, de a primi
solutia rezultată din controlul legii de către Curtea Constitutională.
Astfel,
Curtea Constitutională va proceda la judecarea exceptiei de
neconstitutionalitate asa cum a fost ridicată de autor.
În
ceea ce priveste critica potrivit căreia dispozitiile art. 65 alin. (3) din
Legea nr.
360/2002 vin în contradictie cu prevederile art. 5 alin. (2) din Codul de
procedură penală, Curtea constată că aceasta nu poate fi retinută.
Astfel,
prin Decizia nr. 81 din 25 mai 1999, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 325 din 8 iulie 1999, Curtea a statuat că examinarea
constitutionalitătii unui text de lege are în vedere compatibilitatea acestui
text cu dispozitiile constitutionale pretins violate, iar nu compararea
prevederilor mai multor legi între ele si raportarea concluziei ce ar rezulta
din această comparatie la dispozitii ori principii ale Constitutiei,
republicată.
De
asemenea, nu poate fi retinută nici critica potrivit căreia dispozitiile
criticate înlătură prezumtia de nevinovătie.
Curtea
constată că, potrivit dispozitiilor art. 65 alin. (3) din Legea nr.
360/2002, se suspendă din functie politistul fată de care s-a pus în
miscare actiunea penală pentru săvârsirea cu intentie a unei infractiuni care
îl face incompatibil cu exercitarea functiei de politist. Suspendarea din
functie intervine de la data în care s-a pus în miscare actiunea penală si
operează pe durata arestării, în cazul săvârsirii unei infractiuni cu un grad
de pericol foarte ridicat, cum ar fi infractiuni contra păcii si omenirii,
contra statului sau contra autoritătii, de serviciu sau în legătură cu
serviciul, care împiedică înfăptuirea justitiei, de fals ori a unor fapte de
coruptie. -ntre momentul începerii urmăririi penale si momentul în care s-a pus
în miscare actiunea penală, dacă acestea nu coincid, intervine măsura punerii
la dispozitie, iar nu cea a suspendării din functie.
Măsura
suspendării se dispune ca urmare a punerii în miscare a actiunii penale, iar nu
ca urmare a înlăturării prezumtiei de nevinovătie, care operează până la
rămânerea definitivă a hotărârii judecătoresti de condamnare sau până la
scoaterea de sub urmărire penală, achitarea, încetarea urmăririi penale ori a procesului
penal.
Mai
mult, în această fază a procesului penal în care organul de urmărire penală
dispune de suficiente date cu privire la săvârsirea unei infractiuni, precum si
cu privire la identitatea făptuitorului, poate dispune si alte măsuri ce au un
caracter preventiv si mult mai severe decât suspendarea din functie, cum ar fi,
de exemplu, măsurile de sigurantă, retinerea sau arestarea preventivă.
Curtea
retine că măsurile de sigurantă, retinerea sau arestarea preventivă, precum si
suspendarea din functie, desi restrâng exercitarea unor drepturi sau a unor
libertăti, nu pot fi considerate ca fiind contrare prezumtiei de nevinovătie.
Toate aceste măsuri, deci si suspendarea din functie, sunt necesare pentru
apărarea ordinii publice si pentru desfăsurarea instructiei penale.
Suspendarea
din functie a politistului se dispune atunci când săvârsirea de către acesta a
unei infractiuni intentionate l-ar face incompatibil cu exercitarea functiei,
aceasta fiind o măsură de protejare a intereselor institutiei în care este
încadrat fată de pericolul continuării activitătii ilicite si al extinderii
consecintelor periculoase ale faptei penale, prin prevenirea săvârsirii de noi
fapte similare, si, pe cale de consecintă, pentru păstrarea prestigiului
institutiei.
În acest
context nu poate fi retinută nici critica potrivit căreia textul ar încălca
dispozitiile constitutionale referitoare la restrângerea exercitiului unor
drepturi sau libertăti, întrucât, asa cum s-a arătat, măsura suspendării din
functie se impune, printre altele, pentru apărarea ordinii publice si pentru
desfăsurarea instructiei penale. Restrângerea unor drepturi constitutionale
este admisă, ea răspunzând nevoii de a asigura securitatea juridică a
drepturilor si libertătilor celorlalti, atât în perspectiva intereselor
individuale, cât si a celor nationale sau de grup si a binelui public, fiind si
o modalitate de salvgardare a unor drepturi în situatiile în care exercitiul
lor are un caracter antisocial.
De
asemenea, Curtea constată că nu poate fi retinută nici critica potrivit căreia
suspendarea din functie, prevăzută de textul de lege criticat, ar aduce
atingere dreptului la muncă garantat de art. 41 din Constitutie, republicată.
Suspendarea
se dispune numai în ceea ce priveste exercitarea functiei de politist, cu care
politistul a devenit incompatibil datorită săvârsirii infractiunii retinute în
sarcina sa prin actul de punere în miscare a actiunii penale. El se poate
încadra în altă muncă fără nici o îngrădire.
De
altfel, Legea nr.
360/2002, în alin. (4) al art. 65, prevede si garantii în apărarea
intereselor politistului împotriva unor erori judiciare, în sensul că “în
cazul în care s-a dispus scoaterea de sub urmărire penală ori achitarea, precum
si în cazul încetării urmăririi penale ori a procesului penal, politistul va fi
repus în toate drepturile anterioare, inclusiv compensarea celor de care a fost
privat pe perioada punerii la dispozitie, respectiv a suspendării din functie,
potrivit competentelor stabilite prin ordin al ministrului de interne.“
Pe de
altă parte, Curtea observă că dispozitii similare cu cele criticate de autorul
exceptiei se găsesc si în alte acte normative, cum ar fi Codul muncii, la art.
52 alin. (1) lit. c), sau Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, republicată, la art. 74 alin. (2).
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicată, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1)
si al art. 25 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 65 alin. (3) din Legea nr.
360/2002 privind Statutul politistului, cu modificările si completările
ulterioare, exceptie ridicată de Marius Sorin Marin, Emil Ionut Slavu si Ilie
Cristea în Dosarul nr. 692/2004 al Tribunalului Teleorman – Sectia civilă.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 27 mai 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA Magistrat-asistent,
Daniela
Ramona Chitulescu
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ECONOMIEI SI
COMERTULUI
pentru modificarea
Prescriptiei tehnice PT CR 7/1–2003, editia 1, “Cerinte tehnice privind omologarea
procedurilor de sudare folosite pentru executarea lucrărilor la instalatiile
mecanice sub presiune si la instalatiile de ridicat. Partea 1: Otel“, aprobată
prin Ordinul ministrului economiei si comertului nr. 370/2003
În aplicarea Hotărârii
Guvernului nr.
1.340/2001 privind organizarea si functionarea Inspectiei de Stat pentru
Controlul Cazanelor, Recipientelor sub Presiune si Instalatiilor de Ridicat, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 37 din 21 ianuarie 2002,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr.
738/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Economiei si
Comertului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 7
iulie 2003, cu modificările ulterioare,
având
în vedere referatul de aprobare prezentat,
ministru
de stat, ministrul economiei si comertului emite următorul ordin:
Art.
I. – Prescriptia
tehnică PT CR 7/1-2003, editia 1, “Cerinte tehnice privind omologarea
procedurilor de sudare folosite pentru executarea lucrărilor la instalatiile
mecanice sub presiune si la instalatiile de ridicat. Partea 1: Otel“, aprobată
prin Ordinul ministrului economiei si comertului nr.
370/2003, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 105 si
105 bis din 4 februarie 2004, se modifică după cum urmează:
1. Punctul
2.2 – Standarde – va avea următorul cuprins:
“2.2. Standarde
Standardele
sunt mentionate în anexa C.
Standardele mentionate
în prezenta prescriptie tehnică nu sunt obligatorii. În consecintă,
utilizatorii prezentei prescriptii tehnice pot folosi si alte standarde prin
care să se demonstreze respectarea cerintelor prevăzute de prezenta prescriptie
tehnică.“
2. Se
efectuează următoarele modificări:
– se
elimină punctul 3.16;
– la
sfârsitul punctului 5.2 se introduce următoarea notă:
“NOTĂ: Este respectat sistemul de
numerotare a procedeelor de sudare din SR EN ISO 4063.“;
– la
punctul 5.3.1 (ultima frază) se înlocuieste SR EN 10204:1994 cu SR EN 10204+A1;
– la
punctul 6.4 (fraza a treia) se înlocuieste EN 970:1999 cu SR EN 970;
– la
punctul 6.4 (fraza a patra) se înlocuieste SR EN ISO 13920:98 cu SR EN ISO
13920;
– la
punctul 6.4 (fraza a patra) se înlocuieste SR EN 25817:1993 cu SR EN 25817;
– la
punctul 6.6.2 se înlocuieste SR EN 895:1997 cu SR EN 895 (de trei ori);
– la
punctul 6.6.3 se înlocuieste SR EN 910:1997 cu SR EN 910 (de două ori);
– la
punctul 6.6.4 (prima frază) se înlocuieste SR EN 875:1997 cu SR EN 875;
– la
punctul 6.6.5, prima frază va avea următorul cuprins:
“Încercarea
tehnologică de rupere a îmbinărilor sudate în colt se execută pe epruvete
prelevate conform unei specificatii tehnice.“;
– la
punctul 6.6.6 (prima frază) se înlocuieste STAS 5540/6-77 cu STAS 5540/6;
– la
punctul 6.6.7 (prima frază) se înlocuieste SR EN 1321:2000 cu SR EN 1321;
– la
punctul 6.6.8 (prima frază) se înlocuieste SR EN 1043/1:1997 cu SR EN 1043-1;
– la
punctul 6.6.8 (prima frază) se elimină îsau STAS 5976/1-82“;
– la
punctul 7.4.4 (ultima frază) se înlocuieste STAS 6606/1-86 cu SR EN 444;
– la punctul
7.4.5 (fraza a doua) se înlocuieste SR EN 1321:2000 cu SR EN 1321;
– la
punctul 7.4.5 (penultima frază) se înlocuieste SR EN 1321:2000 cu SR EN 1321;
– la
punctul 7.4.6 (prima frază) se înlocuieste SR EN 1043/1:1997 cu SR EN 1043-1;
– la
punctul 7.4.7 (fraza a doua) se înlocuieste STAS 1510-87 cu STAS 1510;
– la
punctul 7.4.7 (fraza a doua) se înlocuieste STAS 11400/3-89 cu SR EN ISO
15614-8;
– la
punctul 8.4.2.8 (fraza a patra) se înlocuieste SR EN 1043-1:1997 cu SR EN
1043-1;
– la
punctul 8.5.2.2 (ultima frază) se înlocuieste SR EN 10233:1997 cu SR EN 10233;
– la
punctul 8.5.2.5 (prima frază) se înlocuieste SR EN 10236:1996 cu SR EN 10236.
3. Anexa
C va avea următorul cuprins:
“ANEXA
C
STANDARDE
SR EN
288-3+A1:1999 Specificatia si calificarea procedurilor de sudare pentru
materiale metalice. Partea a 3-a: Verificarea procedurii de sudare cu arc
electric a otelurilor
SR EN
444:1996 Examinări nedistructive. Principii generale pentru examinarea
radiografică cu radiatii X si gama a materialelor metalice SR EN 719:1995
Coordonarea sudării. Sarcini si responsabilităti
SR EN
875:1997 Încercări distructive ale îmbină rilor sudate din materiale metalice.
Încercarea la încovoiere prin soc. Pozitia epruvetei, orientarea crestăturii si
examinare
SR EN
895:1997 Încercări distructive ale îmbină rilor sudate din materiale metalice.
Încercarea la tractiune transversală
SR EN
910:1997 Încercări distructive ale îmbină rilor sudate din materiale metalice.
Încercări la îndoire SR EN 970:1999 Examinări nedistructive ale îmbinărilor
sudate. Examinarea vizuală
SR EN
1043-1:1997 Încercări distructive ale îmbinărilor sudate din materiale
metalice. Încercarea de duritate. Partea 1: Încercarea de duritate a
îmbinărilor sudate cu arc electric
SR EN
1321:2000 Încercări distructive ale îmbinărilor sudate din materiale metalice.
Examinarea macroscopică si microscopică a îmbinărilor sudate
SR EN
10204+A1:2000 Produse metalice. Tipuri de documente si inspectie
SR EN
10233:1997 Materiale metalice. Tevi. Încercarea la aplatizare
SR EN 10236:1996
Materiale metalice. Tevi. Încercarea de lărgire a inelului
SR EN
25817:1993 îmbinări sudate cu arc electric din otel. Ghid pentru nivelurile de
acceptare a defectelor
SR EN
ISO 4063:2000 Sudare si procedee conexe. Nomenclatorul procedeelor si numerele
de referintă
SR EN
ISO 13920:1998 Sudare. Tolerante generale pentru constructii sudate. Dimensiuni
pentru lungimi si unghiuri. Forme si pozitii
SR EN
ISO 15614-8:2003 Specificatia si calificarea procedurilor de sudare pentru
materiale metalice. Verificarea procedurii de sudare.
Partea
8: Sudarea îmbinărilor teavă-placă tubulară
STAS
1510-87 Masini de încercări mecanice statice. Conditii tehnice pentru
verificare
STAS
5540/6-77 Încercări ale îmbinărilor sudate cap la cap. Încercarea la
aplatizare.“
Art.
II. – Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul de stat, ministrul economiei si comertului,
Andrei
Grigorescu,
secretar
de stat
Bucuresti, 21 iulie 2004.
Nr. 476.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea
Deciziei Comisiei fiscale centrale nr. 4/2004 privind aplicarea unitară a unor
prevederi referitoare la impozitul pe profit si accize
În temeiul art. 10
alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările
ulterioare,
în
baza prevederilor art. 6 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art. 1.
– Se aprobă Decizia Comisiei fiscale centrale nr. 4/2004 privind aplicarea
unitară a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit si accize,
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. – Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 2 august 2004.
Nr. 1.163.
COMISIA FISCALĂ CENTRALĂ
DECIZIE
privind aplicarea unitară
a unor prevederi referitoare la impozitul pe profit si accize
1. Regimul
fiscal al cheltuielilor necesare dezvoltării si modernizării productiei de gaze
naturale
Solutie:
“În
aplicarea prevederilor art. 11 din Legea nr.
414/2002 privind impozitul pe profit, respectiv ale art. 24 din Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, cota de 35% din pretul tonei de titei extras
si al gazelor naturale livrate, calculată si colectată în conformitate cu
prevederile Hotărârii Guvernului nr. 168/1998 privind stabilirea cotelor de
cheltuieli necesare dezvoltării si modernizării productiei de titei si gaze
naturale, rafinării, transportului si distributiei petroliere, cu modificările
ulterioare, se reflectă în conturi de rezerve, analitic distinct pe seama
cheltuielilor curente.
Aceste
surse sunt destinate pentru acoperirea nevoilor de investitii din sectoarele de
rafinare, transport si distributie petrolieră, pentru lucrări de cercetare
geologică destinată descoperirii de noi rezerve, în vederea dezvoltării
productiei, pentru retehnologizarea si modernizarea echipamentelor din dotare.
Sumele
înregistrate în conturi de rezerve, analitic distinct, au natura subventiilor
pentru investitii, atât din punct de vedere contabil, cât si fiscal. Pe măsura
amortizării activelor finantate din această sursă sau a scăderii lor din
evidentă, rezervele respective se trec la venituri, corespunzător sumelor
înregistrate pe seama cheltuielilor.“
2. Aplicarea
prevederilor art. 26 alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
158/2001 privind regimul accizelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
523/2002, cu modificările si completările ulterioare, referitoare la
accizarea uleiurilor minerale si a altor produse utilizate sau puse în vânzare
drept carburant ori component pentru a creste volumul final al carburantului.
Solutie:
“În
conditiile aplicării Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
158/2001 privind regimul accizelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
523/2002, cu modificările si completările ulterioare, importurile de aditivi cu
codurile NC 2909.19.00 si NC 3811.90.00, efectuate de către agentii economici
producători de carburanti – benzine si motorine, nu intrau sub incidenta
accizelor. Obligatia de plată a accizelor pentru aceste produse intervenea la
momentul livrării carburantilor care aveau în componenta lor acesti aditivi.“
Bucuresti, 5 iulie 2004.
Nr. 4.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind nivelul ratei
dobânzii de referintă a Băncii Nationale a României valabil în luna august 2004
Având în vedere
prevederile Legii nr.
312/2004 privind Statutul Băncii Nationale a României si tinând seama de
evolutiile macroeconomice si monetare recente, Banca Natională a României
hotărăste:
Pentru
luna august 2004 nivelul ratei dobânzii de referintă a Băncii Nationale a
României este de 20,29 la sută pe an.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 2 august 2004.
Nr. 18.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind prelungirea activitătii de
administrare specială la Cooperativa de credit “Stogul“ – Poienile de sub Munte
Având în vedere
constatările înscrise în Raportul de administrare specială nr. 118 din 16 iunie
2004 cu privire la starea financiară a Cooperativei de credit “Stogul“ –
Poienile de sub Munte si la posibilitatea de redresare a situatiei acesteia din
punct de vedere al sigurantei financiare, întocmit de administratorul special
numit de CREDITCOOP Casa Centrală în urma activitătii de administrare specială
desfăsurată la Cooperativa de credit “Stogul“ – Poienile de sub Munte în
perioada 3 mai – 16 iunie 2004, din care a rezultat mentinerea situatiei
economico-financiare nefavorabile a cooperativei de credit,
în
temeiul prevederilor art. 201 alin. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată si
modificată prin Legea nr.
200/2002, cu modificările si completările ulterioare,
Banca
Natională a României hotărăste:
Art.
1. – Prelungirea activitătii de administrare specială pe o perioadă limitată de
45 de zile la Cooperativa de credit “Stogul“ – Poienile de sub Munte, cu sediul
în localitatea Poienile de sub Munte nr. 8, judetul Maramures, cod unic de
înregistrare 6315156, număr de ordine în registrul comertului J24/709/1994.
Art.
2. – Prezenta hotărâre va fi transmisă Cooperativei de credit “Stogul“ –
Poienile de sub Munte si CREDITCOOP Casa Centrală si va intra în vigoare la
data publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. – Prezenta hotărâre poate fi contestată la Consiliul de administratie al
Băncii Nationale a României, în termen de 15 zile de la data comunicării, în
conformitate cu prevederile art. 202 alin. 1 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată si
modificată prin Legea nr.
200/2002, cu modificările si completările ulterioare.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 29 iulie 2004.
Nr. 452.