MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 773 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 24 august 2004
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
67. - Ordonantă privind instituirea la nivel national a
Retelei de informatii contabile agricole
68. - Ordonantă pentru modificarea si completarea Legii
spitalelor nr. 270/2003
69. - Ordonantă pentru completarea art. 38 din Legea nr.
350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
70. - Ordonantă pentru modificarea si completarea Legii
contabilitătii nr. 82/1991
1.252. - Hotărâre privind înfiintarea Societătii Comerciale
“Întretinere Mecanizată a Căii Ferate” - S.A. ca filială a Companiei Nationale
de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A.
1.281. - Hotărâre privind trecerea unui imobil din domeniul
public al statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în
domeniul privat al orasului Beius si în administrarea Consiliului Local al
Orasului Beius, judetul Bihor
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.032/414. - Ordin al ministrului sănătătii si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate pentru modificarea
Normelor metodologice privind acordarea de stimulente personalului din
Ministerul Sănătătii, Casa Natională de Asigurări de Sănătate si structurile
teritoriale ale acestora, aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 770/288/2004
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind instituirea la
nivel national a Retelei de informatii contabile agricole
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, si al art. 1 pct. II.1 din Legea nr.
291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă.
CAPITOLUL
I
Instituirea
la nivel national a Retelei
de
informatii contabile agricole
Art.
1. - (1) Se înfiintează, pentru a răspunde nevoilor politicii agricole
românesti, Reteaua de informatii contabile agricole, denumită în continuare RICA.
(2)
Scopul RICA este de a culege informatii contabile necesare pentru:
a)
stabilirea anuală a veniturilor exploatatiilor agricole din câmpul de observare
definit la art. 2 alin. (1) lit. f);
b)
efectuarea unei analize a activitătii economice a exploatatiilor agricole din
câmpul de observare.
(3)
Datele obtinute în conformitate cu prezenta ordonantă stau la baza întocmirii
de către autoritatea competentă a rapoartelor privind situatia agriculturii si
a pietelor produselor agricole, precum si a celor privind veniturile realizate
de exploatatiile agricole în România, rapoarte prezentate anual Guvernului si
Parlamentului.
Art.
2. - (1) În sensul prezentei ordonante, expresiile de mai jos au următorul
înteles:
a) seful
exploatatiei - reprezintă persoana fizică răspunzătoare de gestiunea
curentă a unei exploatatii agricole;
b) clasa
exploatatiei - reprezintă un ansamblu de exploatatii agricole care apartin
acelorasi clase de orientare tehnico-economică si de dimensiune economică;
c) exploatatie
participantă - reprezintă orice exploatatie agricolă care furnizează
informatii pentru RICA;
d) regiune
RICA - reprezintă teritoriul sau o parte a teritoriului României delimitată
pentru selectarea exploatatiilor participante;
e) informatii
contabile - reprezintă orice date tehnice, economice si financiare
referitoare la o exploatatie agricolă, care constau în înregistrări efectuate
în mod sistematic si cronologic pe întreaga perioadă a exercitiului financiar;
f) câmp
de observare - reprezintă acele exploatatii agricole care au o mărime
economică egală sau mai mare decât un prag exprimat în unităti de dimensiune
economică.
(2)
Clasele de orientare tehnico-economică si de dimensiune economică mentionate la
alin. (1) lit. b), regiunea RICA mentionată la alin. (1) lit. d) si câmpul de
observare si pragul mentionate la alin. (1) lit. f) vor fi prevăzute în normele
metodologice de aplicare a prezentei ordonante.
CAPITOLUL
II
Art.
3. - (1) Pentru a putea fi selectată ca exploatatie participantă o exploatatie
agricolă trebuie:
a) să
aibă o mărime economică egală sau mai mare decât pragul care a fost mentionat
la art. 2 alin. (1) lit. f);
b) să
aibă evidentă contabilă si să fie condusă de o persoană dispusă să permită
punerea informatiilor contabile la dispozitia autoritătii competente;
c) să
fie reprezentativă alături de alte exploatatii la nivelul fiecărei regiuni RICA
a câmpului de observare.
(2)
Numărul exploatatiilor participante în fiecare an la RICA se stabileste prin
ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale.
Art.
4. - (1) Autoritatea competentă pentru organizarea, implementarea si
functionarea RICA este Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării
Rurale.
(2)
Autoritatea responsabilă pentru selectarea exploatatiilor participante este
Comitetul National pentru RICA.
(3)
Autoritatea care efectuează, sub coordonarea metodologică a Institutului
National de Statistică, ancheta anuală necesară colectării informatiilor
contabile de la exploatatiile agricole selectate este Agentia de Legătură.
Art.
5. - (1) Comitetul National pentru RICA, denumit în continuare Comitet
National, se constituie prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor
si dezvoltării rurale.
(2)
Sarcinile Comitetului National prevăd aprobarea:
a)
planului pentru selectarea exploatatiilor participante, cu specificarea
distribuirii pe categorii de exploatatii si a regulilor detaliate pentru
selectarea acestora;
b)
raportului de implementare a planului de selectare a exploatatiilor
participante.
(3)
Presedintele Comitetului National este numit de către Ministerul Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale dintre membrii acestui comitet. Comitetul
National ia decizii în unanimitate. În cazul în care unanimitatea nu este
întrunită, deciziile se iau de către Ministerul Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale. Presedintele Comitetului National convoacă sedintele
acestuia. Serviciile de secretariat sunt asigurate de către Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale. Comitetul National îsi adoptă
propriul regulament de procedură.
(4)
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale poate înfiinta pentru
fiecare dintre regiunile RICA, definite la art. 2 alin. (1) lit. d), un comitet
regional pentru RICA, denumit în continuare Comitet regional. Comitetul
regional va avea obligatia să coopereze cu Agentia de Legătură, pentru
selectarea exploatatiilor participante.
(5)
Comitetul National este consultat pentru:
a)
verificarea conformitătii cu dispozitiile art. 3, privind planul de selectare a
exploatatiilor participante;
b)
examinarea critică si aprecierea rezultatelor anuale ponderate ale RICA, tinând
seama, în special, de informatiile provenite din alte surse statistice agricole
si din conturile nationale.
Art.
6. - (1) Agentia de Legătură se organizează prin transformarea compartimentului
RICA existent în cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
în serviciu independent, în cadrul aceluiasi minister.
(2)
Agentia de Legătură are următoarele obligatii principale:
a) să
informeze Comitetul National, structurile teritoriale ale autoritătii
competente, birourile de contabilitate si alte organizatii/institutii implicate
în RICA asupra regulilor detaliate de aplicare si să se asigure că aceste
reguli sunt implementate complet;
b) să alcătuiască si
să trimită Comitetului National pentru aprobare planul pentru selectarea
exploatatiilor participante care trebuie alcătuit pe baza celor mai recente
date statistice si raportul de implementare a planului de selectare a
exploatatiilor participante;
c) să
stabilească lista exploatatiilor participante si lista birourilor de
contabilitate si a altor organizatii/institutii implicate în RICA, dispuse si
capabile să completeze fisele exploatatiilor participante în conformitate cu
clauzele contractelor prevăzute la art. 9 si 14;
d) să
colecteze fisele exploatatiilor participante transmise de către structurile
teritoriale ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale,
birourile de contabilitate si alte organizatii/institutii implicate în RICA si
să verifice corectitudinea informatiilor completate;
e) să
prezinte Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, în termen
de 9 luni de la încheierea exercitiului financiar anterior, fisele
exploatatiilor participante, completate corect;
f) să
transmită către Comitetul National, structurile teritoriale ale Ministerului
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, birourile de contabilitate si
către toate organizatiile/institutiile implicate în RICA cererile de informare
mentionate la art. 16 si să înainteze Guvernului răspunsurile relevante.
Art.
7. - (1) Fiecare exploatatie participantă constituie subiectul unei fise
individuale si anonime.
(2)
Informatiile contabile furnizate de fiecare fisă a exploatatiei participante
trebuie să asigure:
a)
caracterizarea exploatatiei participante din punct de vedere al factorilor de
productie ai acesteia;
b) evaluarea
venitului exploatatiei participante în diversele sale forme;
c)
verificarea corectitudinii completării.
(3)
Tipul de informatii contabile care urmează să fie furnizate printr-o fisă a
exploatatiei, forma în care astfel de informatii urmează să fie prezentate,
definitiile si instructiunile referitoare la acestea sunt stabilite prin ordin
al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale.
Art. 8. - Seful unei exploatatii agricole selectate ca exploatatie participantă alege dintr-o listă alcătuită în acest scop de către Agentia de Legătură un birou de contabilitate sau o organizatie/institutie care poate să completeze fisa exploatatiei în conformitate cu clauzele contractului prevăzut la art. 9.
Art.
9. - (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale încheie cu
fiecare dintre birourile de contabilitate, organizatiile/institutiile alese în
conformitate cu art. 8 un contract prin care acestea din urmă se angajează, în
schimbul unui onorariu standard, să completeze fisele exploatatiilor
participante într-un mod care să respecte dispozitiile art. 7.
(2)
Clauzele acestui contract, care trebuie să fie aceleasi în toate regiunile
RICA, sunt stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale.
(3)
Până la încheierea contractelor mentionate anterior, îndatoririle birourilor de
contabilitate, organizatiilor/institutiilor contractante sunt îndeplinite de
către structurile teritoriale ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale.
CAPITOLUL
III
Culegerea
de informatii contabile în scopul unei analize a activitătii economice a
exploatatiilor agricole
Art.
10. - Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale gestionează
întreaga activitate din acest domeniu si pune în practică angajamentele asumate
prin Documentul de pozitie pentru cap. 7 - Agricultura (CONF-RO 01-02) si
Documentul de pozitie complementar II pentru acelasi capitol.
Art.
11. - În conformitate cu procedura prevăzută în art. 19 se stabilesc:
a)
obiectul analizelor mentionate la art. 1 alin. (2) lit. b);
b)
modalitătile de selectare si numărul exploatatiilor participante, în functie de
obiectivele fiecărei analize.
Art. 12. - (1) Fiecare exploatatie selectată în conformitate cu dispozitiile art. 11 lit. b) face obiectul unei fise speciale care este individuală si anonimă. Această fisă a exploatatiei include informatiile contabile solicitate conform art. 7 alin. (2) si toate informatiile si detaliile contabile suplimentare ce sunt necesare pentru fiecare analiză.
(2)
Tipul de informatii contabile furnizate printr-o fisă specială a exploatatiei,
forma în care astfel de informatii sunt prezentate, definitiile si
instructiunile referitoare la acestea sunt stabilite prin ordin al ministrului
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale.
(3)
Fisele speciale ale exploatatiilor sunt completate de birouri de contabilitate,
organizatii/institutii, alese în conformitate cu prevederile art. 13.
Art.
13. - Seful unei exploatatii agricole, a cărui exploatatie este selectată în
conformitate cu dispozitiile art. 11 lit. b), alege dintr-o listă alcătuită în
acest scop de către Agentia de Legătură un birou de contabilitate sau o
organizatie/institutie care poate să completeze fisa specială a exploatatiei în
conformitate cu clauzele contractului prevăzut în art. 14.
Art.
14. - (1) Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale încheie cu
fiecare dintre birourile de contabilitate, organizatiile/institutiile alese în
conformitate cu prevederile art. 13 un contract prin care acestea din urmă se
angajează, în schimbul unui onorariu standard, să completeze fisele speciale
ale exploatatiilor participante într-un mod care să respecte dispozitiile art.
12.
(2)
Clauzele acestui contract, care trebuie să fie aceleasi în toate regiunile
RICA, sunt stabilite prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale.
(3)
Până la încheierea contractelor mentionate anterior, îndatoririle birourilor de
contabilitate, organizatiilor/institutiilor contractante sunt îndeplinite de
către structurile teritoriale ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale.
CAPITOLUL
IV
Sanctiuni
Art. 15. - (1) Se interzice utilizarea în scopuri de impozitare a oricăror informatii contabile sau a altor detalii individuale obtinute de la exploatatiile participante, divulgarea sau folosirea de astfel de informatii pentru alte scopuri decât cele specificate în art. 1.
(2) Se interzice
oricărei persoane care participă sau a participat la RICA să divulge orice
informatii contabile individuale sau orice alte detalii individuale, de care a
luat cunostintă în timpul exercitării îndatoririlor sau cu altă ocazie în acest
context.
(3)
Încălcarea prevederilor alin. (1) si (2) constituie contraventii si se
sanctionează cu amendă contraventională de la 30.000.000 lei la 70.000.000 lei.
(4)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către
Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale prin persoanele anume
împuternicite.
(5)
Contraventiilor prevăzute în prezentul articol le sunt aplicabile dispozitiile
Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările
si completările ulterioare.
CAPITOLUL
V
Dispozitii
finale
Art.
16. - (1) Comitetul National, Agentia de Legătură, structurile teritoriale ale
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale si birourile de
contabilitate, organizatiile/institutiile contractante sunt obligate, în cadrul
zonelor respective de responsabilitate, să furnizeze Guvernului orice
informatie pe care acesta ar putea-o solicita din partea lor cu privire la
îndeplinirea îndatoririlor ce le revin în aplicarea prezentei ordonante.
(2) Astfel de solicitări făcute Comitetului National, structurilor teritoriale ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale sau birourilor de contabilitate, organizatiilor/institutiilor contractante si răspunsurile corespunzătoare vor fi înaintate în scris, prin intermediul Agentiei de Legătură.
(3) În
cazul în care informatiile sunt insuficiente sau nu ajung la timp, Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale si Agentia de Legătură trimit
experti pentru a lucra la fata locului.
Art.
17. - Comitetul National examinează în fiecare an, în luna octombrie, evolutia
veniturilor exploatatiilor agricole din România, în special pe baza
rezultatelor RICA actualizate. Comitetul National este informat în mod regulat
asupra activitătii RICA.
Art.
18. - Pentru a extinde baza de colectare a informatiilor contabile necesare
RICA si în scopul stabilirii efectelor sprijinului financiar acordat de statul
român producătorilor agricoli se vor lua în studiu exploatatiile agricole cu
sau fără personalitate juridică, care beneficiază de sprijin financiar.
Art.
19. - (1) Atunci când trebuie urmată procedura prevăzută în prezentul articol,
problemele sunt supuse spre examinare Comitetului National de către presedinte.
(2)
Oricare dintre membrii Comitetului National poate supune acestuia spre aprobare
un proiect de măsuri care trebuie îndeplinite, iar în functie de urgenta
problemei, Comitetul National emite un aviz cu privire la acest proiect de
măsuri, într-un termen stabilit de către presedinte.
Presedintele
nu are drept de vot.
(3)
Agentia de Legătură initiază măsuri care se vor aplica imediat; cu toate
acestea, dacă măsurile respective nu sunt în conformitate cu opinia Comitetului
National, acestea vor fi comunicate imediat Guvernului de către Ministerul
Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale.
(4) În
situatia prevăzută la alin. (3) Agentia de Legătură poate amâna punerea în
aplicare a măsurilor pe care le-a initiat, pentru cel mult o lună de la data
acestei comunicări, Guvernul putând lua o altă decizie în termen de o lună.
(5)
Normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante se elaborează în termen
de 6 luni de la data intrării acesteia în vigoare si se aprobă prin ordin al
ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale.
Art.
20. - (1) Fondurile pentru acoperirea costurilor de organizare, implementare si
functionare a RICA, pentru ca aceasta să devină operatională în anul 2006, si
costurile privind Agentia de Legătură, plata onorariilor standard pentru
îndeplinirea îndatoririlor mentionate la art. 9 si 14 vor fi incluse în bugetul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale, în sectiunea
aferentă Integrării europene - constructie institutională.
(2)
Costurile privind functionarea Comitetului National, a birourilor de
contabilitate si a organizatiilor/institutiilor contractante nu sunt incluse în
bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale.
Art.
21. - Prezenta ordonantă transpune prevederile Regulamentului 79/65/CEE de
creare a unei retele de culegere de informatii contabile privind veniturile si
activitatea economică a exploatatiilor agricole în Comunitatea Europeană, text
consolidat cu modificările prevăzute de regulamentele 2.910/73/CEE,
2.143/81/CEE, 2.801/95/CEE si 1.256/97/CEE.
Art.
22. - Prezenta ordonantă intră în vigoare pe data de 1 ianuarie 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Petre
Daea
p.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar
de stat
Bucuresti, 13 august 2004.
Nr. 67.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si
completarea Legii spitalelor nr. 270/2003
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, si al art. 1 pct. IV.2 din Legea nr.
291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă.
Art.
I. - Legea
spitalelor nr.
270/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 438 din
20 iunie 2003, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Alineatul
(1) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“Art.
1. - (1) Spitalul este unitatea sanitară cu paturi, de utilitate publică,
cu personalitate juridică, publică sau privată, cu scop patrimonial sau
nepatrimonial, care asigură servicii medicale.”
2. Alineatul
(3) al articolului 6 va avea următorul cuprins:
“(3)
În functie de modul de înfiintare si organizare, precum si de regimul juridic
al proprietătii, spitalele se clasifică în:
a)
spitale publice, care sunt spitalele organizate ca institutii publice;
b)
spitale private, care sunt spitalele organizate ca persoane juridice de drept
privat;
c)
spitale mixte.”
3. Alineatul
(2) al articolului 19 va avea următorul cuprins:
“(2)
Spitalele private se înfiintează sau se desfiintează cu avizul conform al
Ministerului Sănătătii, în conditiile legii.”
4. Alineatul
(4) al articolului 19 va avea următorul cuprins:
“(4)
Reorganizarea si schimbarea sediului si a denumirilor pentru spitalele private
se fac cu avizul conform al Ministerului Sănătătii, în conditiile legii.”
5. La
articolul 19, după alineatul (4) se introduce alineatul (5) cu următorul
cuprins:
“(5)
În cazul în care bunurile proprietate publică sau privată a statului ori a
unitătilor administrativ-teritoriale aflate în folosinta si/sau în
administrarea unui spital public, precum si serviciile publice desfăsurate de
spitalul public sunt concesionate sau intră într-o relatie de parteneriat
public-privat, în totalitate sau în proportie de peste 50%, persoana juridică
de drept privat care le va exploata se va organiza si va functiona ca spital
privat, pe toată durata concesiunii, cu respectarea dispozitiilor legale în
materie.”
6. După
articolul 20 se introduce un nou articol, articolul 201 , cu următorul cuprins:
“Art.
201. - Spitalele private se vor
organiza si vor functiona potrivit dispozitiilor legale aplicabile persoanelor
juridice fără scop patrimonial sau societătilor comerciale, după caz, precum si
potrivit dispozitiilor din prezenta lege aplicabile spitalelor private.”
7. La
articolul 23, după alineatul (9) se introduc alineatele (10) si (11) cu
următorul cuprins:
“(10)
Institutele, centrele medicale clinice si spitalele clinice care desfăsoară
activităti de cercetare stiintifică medicală pot avea încă un director general
adjunct medical care va face parte din comitetul director. Atributiile
de.coordonare a activitătii stiintifice vor fi stabilite de către consiliul de
administratie.
(11)
Unitătile prevăzute la alin. (10) vor fi nominalizate prin ordin al ministrului
sănătătii, cu avizul Academiei de Stiinte Medicale.”
8. La
articolul 25, după alineatul (4) se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu următorul cuprins:
“(4 1 ) Cheltuielile de delegare în vederea participării la
sedintele consiliului de administratie pentru membrii prevăzuti la alin. (2),
care domiciliază în altă localitate decât cea în care îsi are spitalul sediul,
se suportă din bugetul spitalului.”
9. La
articolul 29, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11) În cazul săvârsirii de abateri
deosebit de grave de la normele de conduită profesională, precum si de la
disciplina muncii de către directorul general al spitalului, ministrul
sănătătii sau, după caz, ministrul de resort, pentru unitătile sanitare din
subordinea ministerelor cu retea sanitară proprie, poate propune consiliului de
administratie al spitalului suspendarea din functie a acestuia pe durata efectuării
cercetării disciplinare prealabile.”
10. La
articolul 45, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11) Salarizarea personalului din
spitalele private se stabileste prin negociere între părti.”
11. Alineatul
(2) al articolului 45 va avea următorul cuprins:
“(2)
Cadrele didactice care îsi desfăsoară activitatea în unitătile sanitare
prevăzute la art. 6 si 7, precum si în unitătile asimilate acestora beneficiază
de o indemnizatie de 50% din drepturile salariale cuvenite functiei si gradului
profesional, acordată în plus fată de retributia cuvenită din învătământ.”
12. După
articolul 47 se introduce un nou articol, articolul 471, cu următorul cuprins:
“Art.
471. - Până la intrarea în vigoare a
legii speciale prevăzute la art. 20 alin. (2), actul de înfiintare a spitalului
privat va avea continutul prevăzut de legislatia aplicabilă societătilor
comerciale sau, după caz, asociatiilor si fundatiilor, iar structura
organizatorică va fi stabilită cu avizul Ministerului Sănătătii.”
Art.
II. - Prezenta
ordonantă intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 13 august 2004.
Nr. 68.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru completarea art.
38 din Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, si al art. 1 pct. I.28 din Legea nr.
291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă.
Art.
I. - După
alineatul (2) al articolului 38 din Legea nr.
350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 373 din 10 iulie 2001, se introduce
un nou alineat, alineatul (21),
cu următorul cuprins:
“(21) Registrul Urbanistilor se
înfiintează ca institutie publică, cu personalitate juridică, în subordinea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, finantată integral
din venituri proprii, care se constituie din tarife de atestare sau examinare
în vederea dobândirii dreptului de semnătură, de înscriere în Registrul
Urbanistilor si de exercitare a dreptului de semnătură, venituri din
activitătile cu caracter economic, precum si din alte surse legal constituite.”
Art.
II. - Prezenta
ordonantă intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana
Tureanu,
secretar
de stat
Ministru
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gheorghe
Emacu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 13 august 2004.
Nr. 69.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si
completarea Legii contabilitătii nr. 82/1991
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, si al art. 1 pct. I.5 din Legea nr.
291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă.
Art.
I. - Legea
contabilitătii nr.
82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629
din 27 august 2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul
1 va avea următorul cuprins:
“Art.
1. - (1) Societătile comerciale, societătile/companiile nationale, regiile
autonome, institutele nationale de cercetare-dezvoltare, societătile
cooperatiste si celelalte persoane juridice au obligatia să organizeze si să
conducă contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiară, potrivit
prezentei legi, si contabilitatea de gestiune adaptată la specificul
activitătii.
(2)
Institutiile publice, asociatiile si celelalte persoane juridice cu si fără
scop patrimonial, precum si persoanele fizice care desfăsoară activităti
producătoare de venituri au, de asemenea, obligatia să organizeze si să conducă
contabilitatea proprie, respectiv contabilitatea financiară si, după caz,
contabilitatea de gestiune.
(3)
Subunitătile fără personalitate juridică, cu sediul în străinătate, care
apartin persoanelor prevăzute la alin. (1) si (2), cu sediul sau domiciliul în
România, precum si sediile permanente din România care apartin unor persoane
juridice cu sediul sau domiciliul în străinătate au obligatia să organizeze si
să conducă contabilitatea proprie, potrivit prezentei legi.”
2. La
articolul 2, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11) Contabilitatea publică
cuprinde:
a)
contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetare, care să reflecte
încasarea veniturilor si plata cheltuielilor aferente exercitiului bugetar;
b)
contabilitatea trezoreriei statului;
c)
contabilitatea generală bazată pe principiul constatării drepturilor si
obligatiilor, care să reflecte evolutia situatiei financiare si patrimoniale,
precum si a excedentului sau a deficitului patrimonial;
d)
contabilitatea destinată analizării costurilor programelor aprobate.”
3. Alineatul
(3) al articolului 3 va avea următorul cuprins:
“(3)
Pentru necesitătile proprii de informare, persoanele prevăzute la art. 1 pot
opta pentru întocmirea situatiilor financiare si într-o altă monedă.”
4. La
articolul 4, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1 1 ), cu următorul cuprins:
“(11) Ministerul Finantelor Publice
elaborează si emite norme privind contabilitatea în partidă simplă.”
5. Alineatul
(3) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“(3)
Elaborarea reglementărilor prevăzute la alin. (1), (11) si (2) se face prin consultarea
organismelor profesionale de profil.”
6. Alineatul
(2) al articolului 5 va avea următorul cuprins:
“(2)
Categoriile de persoane care pot tine contabilitatea în partidă simplă se
stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.”
7. La
articolul 5, după alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
“(3)
Pentru organizatii patronale si sindicale, precum si pentru alte categorii de
organizatii fără scop patrimonial, care nu desfăsoară activităti economice,
Ministerul Finantelor Publice aprobă un sistem simplificat de raportare
financiară, având în vedere si cerintele organismelor europene de profil.”
8. Articolul
7 se abrogă.
9. Alineatul
(3) al articolului 8 va avea următorul cuprins:
“(3)
Rezultatul inventarierii se înregistrează în contabilitate potrivit
reglementărilor contabile aplicabile.”
10. Alineatul
(3) al articolului 9 se abrogă.
11. Alineatele
(1) si (3) ale articolului 10 vor avea următorul cuprins:
“Art.
10. - (1) Documentele oficiale de prezentare a situatiei economico-financiare a
persoanelor prevăzute la art. 1 sunt situatiile financiare anuale, stabilite
potrivit legii, care trebuie să ofere o imagine fidelă a pozitiei financiare,
performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea
desfăsurată.
......................................................................................
(3)
Societătile-mamă, definite astfel în reglementările contabile aplicabile
grupurilor de societăti, întocmesc si prezintă si situatii financiare anuale
consolidate.”
12. Alineatele
(3) si (4) ale articolului 11 vor avea următorul cuprins:
“(3) Contabilitatea
poate fi organizată si condusă pe bază de contracte de prestări de servicii în
domeniul contabilitătii, încheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate,
care răspund potrivit legii.
(4) La
persoanele juridice la care contabilitatea nu este organizată în compartimente
distincte, nu au personal calificat încadrat, potrivit legii, sau contracte de
prestări de servicii în domeniul contabilitătii, încheiate cu persoane fizice
sau juridice autorizate, si care au înregistrat o cifră de afaceri anuală de
până la echivalentul în lei a 5.000 euro, răspunderea pentru organizarea si
tinerea contabilitătii, potrivit legii, revine administratorului sau altei
persoane care are obligatia gestionării unitătii respective.”
13. După
articolul 13 se introduc două noi articole, articolele 131 si 132, cu următorul cuprins:
“Art.
131. - Înregistrarea în
contabilitate a elementelor de activ se face la costul de achizitie, de
productie sau la valoarea justă pentru alte intrări decât cele prin achizitie
sau productie, după caz.
Art.
132. - Creantele si datoriile se
înregistrează în contabilitate la valoarea nominală.”
14. Alineatul
(3) al articolului 16 va avea următorul cuprins:
“(3)
Contabilitatea veniturilor si cheltuielilor bugetului general consolidat se
tine pe subdiviziunile clasificatiei bugetare.”
15. Articolul
17 va avea următorul cuprins:
“Art.
17. - (1) Contabilitatea institutiilor publice asigură înregistrarea plătilor
de casă si a cheltuielilor efective, pe subdiviziunile clasificatiei bugetare,
potrivit bugetului aprobat.
(2)
Pentru finantarea cheltuielilor în limita prevederilor din bugetele aprobate,
institutiile publice au obligatia organizării si conducerii evidentei
angajamentelor bugetare.si legale în conformitate cu normele metodologice
elaborate de Ministerul Finantelor Publice.”
16. Alineatele
(1), (3) si (4) ale articolului 18 vor avea următorul cuprins:
“Art.
18. - (1) În contabilitate, profitul sau pierderea se stabileste cumulat de la
începutul exercitiului financiar.
Închiderea
conturilor de venituri si cheltuieli se efectuează, de regulă, la sfârsitul
exercitiului financiar.
......................................................................................
(3)
Repartizarea profitului se înregistrează în contabilitate pe destinatii, după
aprobarea situatiilor financiare anuale.
(4)
Pierderea contabilă reportată se acoperă din profitul exercitiului financiar si
cel reportat, din rezerve si capital social, potrivit hotărârii adunării
generale a actionarilor sau asociatilor.”
17. Articolul
19 va avea următorul cuprins:
“Art.
19. - Registrele de contabilitate obligatorii sunt: Registrul-jurnal,
Registrul-inventar si Cartea mare.
Întocmirea,
editarea si păstrarea registrelor de contabilitate se efectuează conform
normelor elaborate de Ministerul Finantelor Publice.”
18. Articolul
21 va avea următorul cuprins:
“Art.
21. - Pentru verificarea înregistrării corecte în contabilitate a operatiunilor
efectuate se întocmeste balanta de verificare, cel putin anual, la încheierea
exercitiului financiar, sau la termenele de întocmire a situatiilor financiare
periodice.”
19. Articolul
22 va avea următorul cuprins:
“Art.
22. - Persoanele prevăzute la art. 1 care utilizează sisteme informatice de
prelucrare automată a datelor au obligatia să asigure prelucrarea datelor
înregistrate în contabilitate în conformitate cu normele contabile aplicabile,
controlul si păstrarea acestora pe suporturi tehnice.”
20. După
titlul capitolului IV se introduce un nou articol, articolul 251, cu următorul cuprins:
“Art.
251. - (1) Exercitiul financiar
reprezintă perioada pentru care trebuie întocmite situatiile financiare anuale
si, de regulă, coincide cu anul calendaristic.
(2)
Durata exercitiului financiar este de 12 luni.
(3)
Exercitiul financiar poate fi diferit de anul calendaristic:
a)
pentru sucursalele cu sediul în România, care apartin unei persoane juridice
străine, cu exceptia institutiilor de credit, entitătilor autorizate de Comisia
Natională a Valorilor Mobiliare si societătilor de asigurare, dacă exercitiul
financiar diferă pentru societate;
b)
pentru filialele consolidate ale societătii-mamă, precum si pentru filialele
filialelor, cu exceptia institutiilor de credit, entitătilor autorizate de
Comisia Natională a Valorilor Mobiliare si societătilor de asigurare, dacă exercitiul
financiar diferă pentru societatea-mamă.
(4)
Exercitiul financiar al unitătilor nou-înfiintate începe la data înfiintării,
potrivit legii.
(5)
Exercitiul financiar al unei persoane juridice care se lichidează începe la
data încheierii exercitiului financiar anterior si se încheie în ziua
precedentă datei când începe lichidarea. Perioada de lichidare este considerată
un exercitiu financiar, indiferent de durata sa.
(6) Situatiile financiare anuale consolidate ale unei societăti-mamă se întocmesc pentru acelasi exercitiu financiar aplicabil situatiilor financiare anuale ale societătii-mamă. Dacă exercitiul financiar al filialelor diferă de exercitiul financiar aplicabil societătii-mamă, situatiile financiare anuale consolidate pot fi întocmite la o altă dată pentru a tine cont de exercitiul financiar al majoritătii sau al celor mai importante dintre societătile consolidate.
(7)
Exercitiul financiar pentru institutiile publice este anul bugetar.”
21. Articolul
26 va avea următorul cuprins:
“Art.
26. - (1) Persoanele prevăzute la art. 1 au obligatia să întocmească situatii
financiare anuale, inclusiv în situatia fuziunii, divizării sau încetării
activitătii acestora, în conditiile legii.
(2)
Ministerul Finantelor Publice poate stabili întocmirea si depunerea situatiilor
financiare si la alte perioade decât anual, în cadrul exercitiului financiar.
(3)
Pentru persoanele juridice care aplică reglementări contabile conforme cu
Standardele Internationale de Raportare Financiară situatiile financiare anuale
se compun din bilant, cont de profit si pierdere, situatia modificărilor
capitalului propriu, situatia fluxurilor de trezorerie, politici contabile si
note explicative.
(4)
Persoanele juridice care nu îndeplinesc criteriile stabilite pentru aplicarea
reglementărilor prevăzute la alin. (3) aplică reglementări contabile conforme
cu directivele europene si întocmesc situatii financiare anuale, care se compun
din bilant, cont de profit si pierdere, politici contabile si note explicative.
(5)
Criteriile mentionate la alin. (4) si categoriile de persoane care aplică
reglementările prevăzute la alin. (3) si (4) se stabilesc prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(6)
Pentru persoanele juridice fără scop patrimonial situatiile financiare anuale
se compun din bilant, contul rezultatului exercitiului, politici contabile si
note explicative.
(7)
Situatiile financiare anuale constituie un tot unitar si sunt însotite de
raportul administratorilor.
(8)
Pentru sucursalele din România ale institutiilor de credit si ale altor
institutii financiare cu sediul în străinătate, institutiile prevăzute la art.
4 alin. (2) stabilesc continutul situatiilor financiare anuale care trebuie
publicate de aceste sucursale. Institutiile respective stabilesc si cerintele
referitoare la informatiile privind activitatea proprie a sucursalelor, care
trebuie publicate de sucursalele respective în situatia în care acestea nu sunt
obligate să publice situatii financiare anuale referitoare la activitatea
proprie.
(9)
Institutiile publice întocmesc situatii financiare trimestriale si anuale,
conform normelor elaborate de Ministerul Finantelor Publice.”
22. După
articolul 26 se introduc patru noi articole, articolele 261 -264, cu următorul cuprins:
“Art.
261. - Raportul anual cuprinde
situatiile financiare anuale, raportul administratorilor, raportul de audit sau
raportul comisiei de cenzori, după caz, si propunerea de distribuire a
profitului sau de acoperire a pierderii contabile.
Art.
262. - Situatiile financiare anuale
vor fi însotite de o declaratie scrisă a persoanelor prevăzute la art. 11 alin.
(1) prin care îsi asumă răspunderea pentru întocmirea situatiilor financiare
anuale si confirmă că:
a)
politicile contabile utilizate la întocmirea situatiilor financiare anuale sunt
în conformitate cu reglementările contabile aplicabile;
b)
situatiile financiare anuale oferă o imagine fidelă a pozitiei financiare,
performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la activitatea
desfăsurată;
c)
persoana juridică îsi desfăsoară activitatea în conditii de continuitate.
Art.
263. - O societate-mamă trebuie să
întocmească atât raport anual pentru propria activitate, cât si raport anual
consolidat.
Art.
264. - (1) Obiectivul situatiilor
financiare anuale consolidate este de a oferi o imagine fidelă a pozitiei
financiare, performantei financiare si a celorlalte informatii referitoare la
activitatea grupului, potrivit reglementărilor contabile aplicabile.
(2)
Situatiile financiare anuale consolidate constituie un tot unitar. Acestea
cuprind bilantul consolidat, contul de profit si pierdere consolidat, precum si
celelalte componente, respectiv informatii referitoare la activitatea grupului,
potrivit reglementărilor contabile aplicabile, politici contabile si note
explicative la situatiile financiare anuale consolidate, si vor fi făcute
publice împreună cu situatiile financiare anuale individuale ale
societătii-mamă.”
23. Alineatul
(4) al articolului 27 va avea următorul cuprins:
“(4)
Criteriile în functie de care situatiile financiare anuale ale persoanelor
juridice prevăzute la art. 26 alin. (4) sunt supuse auditului financiar se
stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice. Verificarea de către
cenzori a situatiilor financiare anuale se efectuează potrivit legii.”
24. Articolul
28 va avea următorul cuprins:
“Art.
28. - (1) Persoanele juridice care organizează contabilitatea în partidă dublă
trebuie să publice situatiile financiare anuale. Fac obiectul publicării
situatiile financiare anuale, raportul administratorilor si raportul de audit
sau raportul comisiei de cenzori, după caz. Aceste prevederi se aplică si
sucursalelor înregistrate în România, care apartin unor persoane juridice cu
sediul în străinătate, precum si societătilor-mamă care întocmesc situatii
financiare consolidate.
(2)
Actionarii si angajatii unei societăti au dreptul să se informeze în legătură
cu situatiile financiare anuale la sediul social al societătii sau al
societătii-mamă, fără nici o discriminare.
(3)
Situatiile financiare anuale se păstrează timp de 50 de ani.
(4) În
caz de încetare a activitătii persoanelor prevăzute la art. 1, situatiile
financiare anuale, precum si registrele si celelalte documente la care se
referă art. 24 se predau la arhivele statului, în conformitate cu prevederile
legale în materie.”
25. Alineatele
(1) si (3) ale articolului 29 vor avea următorul cuprins:
“Art. 29. - (1) Pentru asigurarea informatiilor destinate sistemului institutional al statului, un exemplar al situatiilor financiare anuale se depune la directia generală a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, sau, după caz, la Directia generală de administrare a marilor contribuabili, astfel:
a)
persoanele prevăzute la art. 26 alin. (3), în termen de 150 de zile de la
încheierea exercitiului financiar;
b)
persoanele prevăzute la art. 26 alin. (4) si (6), în termen de 120 de zile de
la încheierea exercitiului financiar;
c)
persoanele care, de la constituire, nu au desfăsurat activitate vor depune o
declaratie în acest sens, în termen de 60 de zile de la încheierea exercitiului
financiar.
Prevederile
prezentului alineat se aplică până la data de 31 decembrie 2006, inclusiv
pentru situatiile financiare aferente exercitiului financiar al anului 2006.
......................................................................................
(3)
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, alte autorităti publice, institutiile publice autonome si unitătile
administrativ-teritoriale, ai căror conducători au calitatea de ordonator
principal de credite, depun la Ministerul Finantelor Publice un exemplar din
situatiile financiare trimestriale si anuale, potrivit normelor si la termenele
stabilite de acesta.”
26. Alineatele
(2), (5) si (7) ale articolului 30 vor avea următorul cuprins:
“(2)
În contabilitatea trezoreriei statului se deschid, pe seama ordonatorilor de
credite, conturi distincte pentru creditele deschise si repartizate si pentru
cheltuielile efectuate din bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de
stat, bugetul Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate, bugetul
asigurărilor pentru somaj, bugetele locale, precum si conturi de
disponibilităti din care se pot efectua plăti.
......................................................................................
(5)
Contabilitatea trezoreriei statului se organizează în cadrul Ministerului
Finantelor Publice si al unitătilor sale subordonate si cuprinde operatiunile
privind executia de casă a bugetului de stat, bugetului asigurărilor sociale de
stat, bugetului Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate,
bugetului asigurărilor pentru somaj si bugetelor locale, gestiunea datoriei
publice interne si externe, precum si alte operatiuni financiare efectuate în
contul organelor administratiei publice centrale si locale.
......................................................................................
(7)
Ministerele, celelalte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, alte autorităti publice, institutiile publice autonome, precum si
institutiile din subordinea acestora, ai căror conducători au calitatea de
ordonator de credite, organizează si conduc contabilitatea drepturilor
constatate si a veniturilor încasate, precum si a angajamentelor si a plătilor
efectuate, potrivit bugetului aprobat.”
27. Alineatul
(2) al articolului 31 va avea următorul cuprins:
“(2)
Unitătile administrativ-teritoriale, institutiile si serviciile publice de
subordonare locală, care au personalitate juridică si ai căror conducători au
calitatea de ordonator de credite, organizează si conduc contabilitatea
drepturilor constatate si a veniturilor încasate, precum si a angajamentelor si
a plătilor efectuate, potrivit bugetului aprobat.”
28. Alineatul
(2) al articolului 32 va avea următorul cuprins:
“(2)
Institutiile publice cu personalitate juridică, finantate din bugetul
asigurărilor sociale de stat, ai căror conducători au calitatea de ordonator de
credite, organizează si conduc contabilitatea drepturilor constatate si a
veniturilor încasate, precum si a angajamentelor si a plătilor efectuate,
potrivit bugetului aprobat.”
29. La
articolul 35, după litera f) a punctului 2 se introduce litera g) cu următorul
cuprins:
“g)
publicarea situatiilor financiare anuale, potrivit legii.”
30. Alineatul
(1) al articolului 36 va avea următorul cuprins:
“Art.
36. - (1) Contraventia prevăzută la art. 35 pct. 2 lit. g) se sanctionează cu
amendă de la 20.000.000 lei la 300.000.000 lei, cea prevăzută la pct. 1, cu
amendă de la 10.000.000 lei la 100.000.000 lei, cele prevăzute la pct. 2 lit.
c) si d), cu amendă de la 4.000.000 lei la 50.000.000 lei, cele prevăzute la
pct. 2 lit. a) si b), cu amendă de la 3.000.000 lei la 40.000.000 lei, cea
prevăzută la pct. 2 lit. e), cu amendă de la 5.000.000 lei la 15.000.000 lei,
cea prevăzută la pct. 3, cu amendă de la 2.000.000 lei la 10.000.000 lei, iar
cea prevăzută la pct. 2 lit. f), cu amendă de la 1.000.000 lei la 2.000.000
lei. Criteriile în functie de care se stabileste nivelul amenzii se corelează
cu nivelul cifrei de afaceri.”
31. La
articolul 36, după alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11) Amenda pentru neîndeplinirea
obligatiei prevăzute la art. 35 pct. 2 lit. e) este de la 10.000.000 lei la
30.000.000 lei, dacă perioada de întârziere pentru întocmirea si depunerea
situatiilor financiare periodice este cuprinsă între 15 si 30 de zile
lucrătoare, si de la 15.000.000 lei la 45.000.000 lei, dacă perioada de
întârziere depăseste 30 de zile lucrătoare.”
32. Alineatul
(4) al articolului 36 va avea următorul cuprins:
“(4)
Amenzile contraventionale prevăzute la alin. (1) si (11) se suportă de persoanele
vinovate.”
33. Articolul
42 va avea următorul cuprins:
“Art.
42. - Pentru dezvoltarea cadrului institutional în domeniul contabilitătii si
al profesiei contabile, se reorganizează Colegiul Consultativ al
Contabilitătii. Modul de organizare si functionare, atributiile si sursele de
finantare ale acestuia se stabilesc prin Regulamentul de organizare si
functionare a Colegiului Consultativ al Contabilitătii, care se aprobă prin
hotărâre a Guvernului, ce va fi promovată până la data de 31 martie 2005.”
Art.
II. -
Reglementările contabile emise anterior în temeiul Legii contabilitătii nr. 82/1991, republicată,
rămân aplicabile în măsura în care nu contravin prezentei ordonante.
Art.
III. - Prezenta
ordonantă intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu exceptia prevederilor
art. 2 alin. (11) lit. c) si d) din Legea
contabilitătii nr.
82/1991, care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2006, precum si a
prevederilor art. 25 1
alin. (3) si alin.
(6), care intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2007.
Art.
IV. - Legea
contabilitătii nr.
82/1991, republicată, cu modificările si completările aduse prin prezenta
ordonantă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după
aprobarea sa de către Parlament, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 13 august 2004.
Nr. 70.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind înfiintarea
Societătii Comerciale “Întretinere Mecanizată a Căii Ferate” - S.A. ca filială
a Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A.
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, al art. 48 alin. (1) lit. c) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
12/1998 privind transportul pe căile ferate române si reorganizarea
Societătii Nationale a Căilor Ferate Române, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
89/1999, cu modificările si completările ulterioare, si având în vedere
prevederile art. 1 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
581/1998 privind înfiintarea Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” -
S.A. prin reorganizarea Societătii Nationale a Căilor Ferate Române, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - (1) Se înfiintează Societatea Comercială “Întretinere Mecanizată a Căii
Ferate” - S.A. în forma juridică de filială a Companiei Nationale de Căi Ferate
lăC.F.R.” - S.A., ca societate comercială pe actiuni, denumită în continuare societate.
(2)
Societatea înfiintată potrivit alin. (1) se organizează si functionează
potrivit prevederilor legale în vigoare si ale statutului prevăzut în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
2. - (1) Sediul si capitalul social ale societătii înfiintate potrivit art. 1
sunt prevăzute în statutul acesteia.
(2)
Societatea are ca activitate principală lucrări de constructie, reabilitare,
întretinere si reparare mecanizată a căii ferate, potrivit reglementărilor în
vigoare.
(3)
Societatea este persoană juridică română, se organizează si functionează în
conformitate cu legislatia în vigoare si cu statutul propriu.
(4)
Capitalul social initial al societătii este în valoare de 303.657.400.000 lei,
împărtit în 12.146.296 actiuni nominative cu valoare nominală de 25.000 lei, si
se constituie prin aporturi în natură (active) si în numerar subscris de
Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A., denumită în continuare C.F.R.,
corespunzător obiectului de activitate, în baza datelor din situatia financiară
anuală întocmită la data de 31 decembrie 2003.
(5)
Participatiile la capitalul social initial sunt subscrise si integral vărsate
de C.F.R., în calitate de actionar unic.
(6)
Efectuarea aporturilor la capital de către C.F.R. se va face pe bază de protocol,
care se va încheia în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri.
(7) În
cazul în care valoarea capitalului social stabilită prin protocolul de
predare-preluare va fi diferită de cea prevăzută în statut, se va solicita rectificarea
corespunzătoare la registrul comertului, în termen de 30 de zile de la semnarea
documentelor prevăzute la alin. (6).
(8)
Terenurile aferente societătii, pentru care la data intrării în vigoare a
prezentei hotărâri nu au fost eliberate certificatele de atestare a dreptului
de proprietate, după înfiintarea societătii si ca urmare a obtinerii
certificatelor de atestare a dreptului de proprietate de către C.F.R. vor
constitui aport în natură al statului la capitalul social al C.F.R. si, în mod
corespunzător, vor constitui aport în natură al C.F.R. la capitalul social al
societătii. Documentatia necesară obtinerii certificatelor de atestare a
dreptului de proprietate va fi întocmită de societate, în conditiile legii.
(9) Pe
toată perioada în care C.F.R. este actionar unic la societate se pot efectua
transferuri de active corporale si necorporale fără plată, prin ordin al
ministrului transporturilor, constructiilor si turismului, între societate si
C.F.R., precum si cu alte societăti comerciale rezultate din reorganizarea
Societătii Nationale a Căilor Ferate Române, cu acordul adunărilor generale
extraordinare ale actionarilor societătilor comerciale implicate,
modificându-se capitalul social în mod corespunzător.
(10)
Pe perioada în care C.F.R. este actionar unic societatea poate vinde active din
patrimoniu către persoane fizice sau juridice de drept privat, la propunerea
consiliului de administratie, numai cu acordul adunării generale extraordinare
a actionarilor a C.F.R., exprimat pe baza mandatului special dat
reprezentantilor săi. Utilizarea sumelor rezultate din vânzarea activelor se
face în conditiile legii.
Art.
3. - (1) Societatea poate desfăsura activităti comerciale, veniturile rezultate
constituind venituri proprii, în conditiile legii.
(2) Pe
perioada în care C.F.R. este actionar unic, în relatiile contractuale dintre
C.F.R. si societate se va practica o cotă de profit între 3% si 5% atât de
către C.F.R., cât si de societate, cu respectarea prevederilor legale în
vigoare.
Art.
4. - Societatea, corespunzător obiectului său de activitate, se substituie
C.F.R. în toate drepturile si obligatiile decurgând din raporturile juridice
ale acesteia cu tertii, inclusiv în litigiile aflate pe rol la instantele
judecătoresti.
Art.
5. - (1) Personalul initial, necesar desfăsurării activitătii societătii, este
preluat de la C.F.R., în functie de competenta profesională si de disciplina în
activitate, conform legislatiei în vigoare.
(2)
Până la încheierea contractului colectiv de muncă personalul societătii va beneficia
de drepturile de salarizare si de celelalte drepturi de personal prevăzute în
actualul contract colectiv de muncă al C.F.R., precum si de alte drepturi
prevăzute de legislatia în vigoare.
Art.
6. - (1) Societatea este condusă de adunarea generală a actionarilor, formată
din reprezentantii C.F.R. si de consiliul de administratie.
(2)
Adunarea generală a actionarilor a C.F.R. numeste reprezentantii acesteia în
adunarea generală a actionarilor societătii.
(3)
Convocarea, cvorumul si atributiile adunării generale a actionarilor sunt
prevăzute în statutul societătii.
Art.
7. - (1) Adunarea generală a actionarilor alege membrii consiliului de
administratie al societătii. Pe perioada în care C.F.R. este actionar unic,
membrii consiliului de administratie si presedintele acestuia sunt numiti la
propunerea adunării generale a actionarilor a C.F.R.
(2)
Directorul societătii este si presedintele consiliului de administratie.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Miron
Tudor Mitrea
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan
Mircea Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 5 august 2004.
Nr. 1.252.
ANEXĂ
Societătii
Comerciale “Întretinere Mecanizată a Căii Ferate” - S.A., filială a Companiei
Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A.
CAPITOLUL
I
Denumirea,
forma juridică, sediul, durata
ARTICOLUL
1
Denumirea
(1)
Denumirea filialei este Societatea Comercială “Întretinere Mecanizată a Căii
Ferate” - S.A.
(2)
Societatea Comercială “Întretinere Mecanizată a Căii Ferate” - S.A., denumită
în continuare societate, este, potrivit art. 42 din Legea nr. 31/1990
privind societătile comerciale, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, filială cu personalitate juridică a Companiei Nationale de Căi
Ferate “C.F.R.” - S.A., denumită în continuare C.F.R.
(3) Emblema societătii
este prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul statut.
(4) În
toate actele, facturile, scrisorile sau publicatiile emanând de la societate
denumirea acesteia va fi precedată de cuvintele “societate comercială” sau de
initialele “S.C.” si va fi urmată de cuvintele “societate pe actiuni” sau de
initialele “S.A.”, de capitalul social, din care cel efectiv vărsat, potrivit
ultimei situatii financiare anuale aprobate, de sediul, codul unic de
înregistrare la oficiul registrului comertului si de codul fiscal, conform
legislatiei în vigoare.
ARTICOLUL
2
Forma
juridică
Societatea este persoană juridică română, având forma juridică de societate comercială pe actiuni, care îsi desfăsoară activitatea în conformitate cu legile române si cu prezentul statut.
ARTICOLUL
3
Sediul
(1)
Sediul societătii este în municipiul Bucuresti, Str. Inovatorilor nr. 36,
sectorul 1.
(2)
Sediul societătii poate fi schimbat în aceeasi localitate sau în altă
localitate din România, pe baza hotărârii adunării generale a actionarilor,
potrivit legii.
(3)
Societatea poate înfiinta sucursale, reprezentante, agentii si alte asemenea
subunităti în tară si în străinătate.
ARTICOLUL
4
Durata
Societatea se constituie pe durată nelimitată, cu începere de la data înmatriculării ei în registrul comertului.
CAPITOLUL
II
Scopul
si obiectul de activitate
ARTICOLUL
5
Scopul
Scopul
societătii este realizarea de profit prin gestionarea pe principii comerciale a
patrimoniului propriu, prin asigurarea de produse si servicii specifice
activitătii de întretinere mecanizată a căii ferate pentru C.F.R. si pentru
alte persoane juridice române sau străine, cât si prin desfăsurarea altor
activităti specifice, necesare realizării obiectului său de activitate.
ARTICOLUL
6
Obiectul
de activitate
(1)
Societatea are următoarele obiecte de activitate, care se realizează potrivit
reglementărilor în vigoare:
A.
Obiect principal de activitate:
- cod CAEN 4523 -
lucrări de constructie, reabilitare, întretinere si reparare mecanizată a căii
ferate.
B.
Obiecte secundare de activitate:
a) cod
CAEN 6321 - transport pe calea ferată în scopul desfăsurării activitătilor
proprii;
b) cod
CAEN 5190 - activităti de aprovizionare comercială si de comert, inclusiv
comert exterior, specifice activitătii proprii;
c) cod
CAEN 35210 - revizia, întretinerea si repararea masinilor si utilajelor
specifice activitătii;
d) cod
CAEN 6321 - interventii pentru restabilirea circulatiei feroviare în cazul
aparitiei unor situatii deosebite la infrastructura feroviară, ca urmare a
evenimentelor, calamitătilor, incendiilor etc.;
e) cod
CAEN 2956 - productia si reconditionarea de piese si echipamente pentru
masinile grele de cale si/sau masinile de mică mecanizare;
f) cod
CAEN 7430 - activităti de testări si analize tehnice;
g) cod
CAEN 9262 - activităti sociale, culturale si sportive pentru personalul propriu
si pentru terti.
(2)
Societatea poate desfăsura si alte activităti specifice necesare realizării
obiectului său de activitate.
CAPITOLUL
III
Capitalul
social, actiunile
ARTICOLUL
7
Capitalul
social
Capitalul social initial al societătii este de 303.657.400.000 lei, împărtit în 12.146.296 actiuni nominative cu valoare nominală de 25.000 lei, si se constituie prin aporturi în natură (active) si în numerar de la C.F.R., stabilite pe baza datelor din balanta de verificare contabilă la data de 31 decembrie 2003.
ARTICOLUL
8
Actiunile
(1)
Actiunile sunt nominative, în formă dematerializată, fiind înscrise în cont si
înregistrate în Registrul actionarilor.
(2)
Societatea va tine evidenta actionarilor si a actiunilor într-un registru numerotat,
sigilat si parafat de către presedintele consiliului de administratie.
Registrul se păstrează la sediul societătii.
ARTICOLUL
9
Reducerea
sau majorarea capitalului social
Capitalul
social poate fi redus sau majorat pe baza hotărârii adunării generale
extraordinare a actionarilor, în conditiile si cu respectarea procedurii
prevăzute de lege.
ARTICOLUL
10
Drepturi
si obligatii decurgând din actiuni
(1)
Fiecare actiune subscrisă si vărsată potrivit legii conferă actionarului
dreptul la un vot în adunarea generală a actionarilor, dreptul de a alege si de
a fi ales în organele de conducere, dreptul de a participa la distribuirea
profitului, conform dispozitiilor legale si prevederilor prezentului statut,
precum si alte drepturi prevăzute de lege si de statut.
(2)
Drepturile si obligatiile legate de actiuni urmează actiunile în cazul trecerii
lor în proprietatea altor persoane.
(3)
Actionarii răspund numai până la limita capitalului social subscris.
(4) Patrimoniul
societătii nu poate fi grevat de datorii sau de alte obligatii personale ale
actionarilor. Un creditor al unui actionar poate formula pretentii asupra
părtii din profitul societătii, care i se va repartiza de către adunarea
generală a actionarilor, sau asupra cotei-părti cuvenite acestuia la lichidarea
societătii, efectuată în conditiile legii si ale prezentului statut.
ARTICOLUL
11
Cesiunea
actiunilor
(1) În orice raporturi
cu societatea aceasta recunoaste pentru fiecare actiune un singur proprietar.
(2)
Cesiunea partială sau totală a actiunilor între actionari si/sau către terti se
face în conditiile si cu procedura prevăzute de lege.
ARTICOLUL
12
Pierderea
actiunilor
(1) În
cazul pierderii uneia sau mai multor actiuni, proprietarul va trebui să anunte
consiliul de administratie si să facă publică pierderea acestora, în cel putin
două ziare de largă circulatie.
(2)
Actiunile pierdute se anulează de către consiliul de administratie. Decizia de
anulare se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, cu
specificarea numărului de ordine al actiunilor anulate.
(3)
După 6 luni actionarul va putea obtine un duplicat al actiunilor pierdute.
CAPITOLUL
IV
Adunarea
generală a actionarilor
ARTICOLUL
13
Atributii
(1)
Adunarea generală a actionarilor este organul de conducere al societătii, care
decide asupra activitătii si politicii economice a acesteia în conformitate cu
mandatul primit de reprezentanti de la organul care i-a numit si conform
optiunii actionarilor.
(2)
Adunările generale ale actionarilor sunt ordinare si extraordinare.
(3)
Împuternicitii mandatati să reprezinte interesele C.F.R. în adunarea generală a
actionarilor sunt în număr de 3, dintre care un specialist al Ministerului
Finantelor Publice si doi specialisti din cadrul Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului, numiti sau, după caz, revocati prin hotărâre a
adunării generale a actionarilor a C.F.R.
(4)
Pentru activitatea depusă împuternicitii mandatati să reprezinte interesele
C.F.R. în adunarea generală a actionarilor au dreptul la o indemnizatie stabilită
de adunarea generală a actionarilor a C.F.R.
(5)
Adunarea generală ordinară a actionarilor are următoarele atributii:
a)
alege membrii consiliului de administratie si cenzorii, inclusiv cenzorii si
supleantii, si îi descarcă de activitate/îi revocă, la propunerea adunării
generale a actionarilor a C.F.R., în conditiile legii;
b)
stabileste indemnizatia administratorilor si cenzorilor, în conditiile legii;
c)
stabileste nivelul garantiei cerute administratorilor si cenzorilor, în
conditiile legii;
d)
aprobă regulamentul de organizare si functionare a consiliului de
administratie;
e)
aprobă delegări de competente pentru consiliul de administratie;
f) se
pronuntă asupra gestiunii administratorilor;
g)
avizează strategia globală de dezvoltare, retehnologizare, modernizare si
restructurare a societătii pe termen lung, mediu si scurt, care se supune spre
aprobare adunării generale a actionarilor a C.F.R.;
h)
aprobă proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si programul de activitate
ale societătii, conform reglementărilor în vigoare;
i)
aprobă programul anual de investitii;
j)
examinează, aprobă sau modifică situatia financiară anuală si contul de profit
si pierderi, după analizarea raportului consiliului de administratie si al
cenzorilor, si aprobă repartizarea profitului;
k)
fixează dividendele;
l)
aprobă constituirea rezervelor statutare;
m)
hotărăste cu privire la gajarea, ipotecarea, închirierea sau desfiintarea uneia
ori mai multor subunităti ale societătii.
(6)
Adunarea generală extraordinară a actionarilor are următoarele atributii:
a)
aprobă structura organizatorică a societătii;
b)
hotărăste cu privire la contractarea de împrumuturi bancare si la acordarea de
garantii si stabileste plafonul valoric de la care competenta revine
consiliului de administratie;
c)
hotărăste cu privire la înfiintarea si desfiintarea de reprezentante, agentii
si de alte subunităti fără personalitate juridică;
d)
hotărăste cu privire la majorarea capitalului social, la modificarea numărului
de actiuni sau a valorii nominale a acestora, cu acordul adunării generale a
actionarilor a C.F.R.;
e)
hotărăste reîntregirea capitalului social sau, după caz, reducerea acestuia, cu
acordul adunării generale a actionarilor a C.F.R.;
f)
hotărăste cu privire la schimbarea sediului societătii, cu acordul adunării
generale a actionarilor a C.F.R.;
g)
analizează si propune spre aprobare fuziunea, divizarea, dizolvarea sau
lichidarea societătii, cu acordul adunării generale a actionarilor a C.F.R.;
h)
hotărăste cu privire la modificarea si la completarea obiectului de activitate
al societătii în afara activitătii de bază, cu respectarea prevederilor legale
în vigoare;
i)
aprobă asocierea, în vederea constituirii de noi societăti comerciale, sau
participarea cu capital la alte societăti comerciale, în conditiile legii, cu
acordul prealabil al adunării generale a actionarilor a C.F.R.;
j)
hotărăste cu privire la actionarea în justitie a membrilor consiliului de
administratie, a directorului sau a cenzorilor pentru pagube pricinuite
societătii;
k)
aprobă conversia actiunilor dintr-o categorie în alta, în conditiile legii;
l)
hotărăste emisiunea de obligatiuni si conversia unei categorii de obligatiuni
în altă categorie sau în actiuni;
m)
hotărăste cu privire la orice modificare a statutului;
n) hotărăste
cumpărarea de actiuni, cotarea la bursă, vânzarea si tranzactionarea pe piată a
actiunilor proprii, cu acordul prealabil al adunării generale a actionarilor a
C.F.R.;
o)
stabileste plafoane valorice si competente de aprobare a cheltuielilor;
p) numeste
directorul societătii si îi stabileste salariul;
q)
stabileste adaosurile la salariu si criteriile de acordare a acestora pentru
director si pentru directorii executivi;
r)
hotărăste în orice alte probleme privind activitatea societătii, cu exceptia celor
care revin adunării generale ordinare a actionarilor.
(7)
Propunerea/aprobarea si acordul adunării generale a actionarilor a C.F.R.,
pentru atributiile prevăzute la alin. (5) lit. a) si g) si, respectiv, la alin.
(6) lit. d), e), f), g), h), i), j), n) si o), sunt cerute în perioada în care
C.F.R. este actionar unic.
ARTICOLUL
14
Convocarea
adunării generale a actionarilor
(1)
Adunarea generală a actionarilor se convoacă, ori de câte ori va fi nevoie, de
către presedintele consiliului de administratie, de către persoana desemnată de
acesta să îl înlocuiască sau la solicitarea adunării generale a actionarilor a
C.F.R., în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
(2) Adunările generale
ordinare ale actionarilor au loc cel putin o dată pe an, la cel mult 3 luni de
la încheierea exercitiului financiar, pentru examinarea situatiei financiare
anuale si a contului de profit si pierdere pe anul precedent si pentru
stabilirea programului de activitate si a bugetului de venituri si cheltuieli
pe anul în curs.
(3)
Adunările generale extraordinare ale actionarilor se convoacă la cererea
actionarilor reprezentând cel putin o treime din capitalul social sau la
cererea cenzorilor.
(4)
Convocarea va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, si
într-un ziar de largă circulatie din localitatea în care se află sediul
societătii. În perioada în care C.F.R. este actionar unic convocarea adunării
generale a actionarilor se va face prin corespondentă.
(5)
Convocarea va cuprinde locul si data tinerii adunării generale a actionarilor,
precum si ordinea de zi.
(6)
Când pe ordinea de zi figurează propuneri pentru modificarea statutului,
convocarea va trebui să cuprindă textul integral al propunerilor.
(7)
Adunarea generală a actionarilor se întruneste la sediul societătii sau în alt
loc indicat în convocare.
ARTICOLUL
15
Organizarea
adunării generale a actionarilor
(1)
Pentru validitatea deliberărilor adunării generale ordinare a actionarilor este
necesară prezenta actionarilor reprezentând cel putin jumătate din capitalul
social, iar hotărârile trebuie să fie luate de actionarii care detin
majoritatea absolută din capitalul social reprezentat în aceasta.
(2)
Dacă adunarea generală ordinară a actionarilor nu poate lucra din cauza
neîndeplinirii conditiilor mentionate la alin. (1), adunarea generală a
actionarilor ce se va întruni după a doua convocare poate să delibereze asupra
problemelor aflate pe ordinea de zi a primei adunări, oricare ar fi partea de
capital social reprezentată de actionarii prezenti, cu majoritate.
(3)
Pentru validitatea deliberărilor adunării generale extraordinare a actionarilor
sunt necesare:
a) la
prima convocare, prezenta actionarilor reprezentând trei pătrimi din capitalul
social, iar hotărârile să fie luate cu votul unui număr de actionari care să
reprezinte cel putin jumătate din capitalul social;
b) la
convocările următoare, prezenta actionarilor reprezentând jumătate din
capitalul social, iar hotărârile să fie luate cu votul unui număr de actionari
care să reprezinte cel putin o treime din capitalul social.
(4)
Presedintele consiliului de administratie desemnează un secretar care să
verifice lista de prezentă a actionarilor si să întocmească procesul-verbal al
adunării generale a actionarilor.
(5)
Procesul-verbal al adunării generale a actionarilor se va scrie într-un
registru sigilat si parafat. Procesul-verbal va fi semnat de către persoana
care a prezidat sedinta si de secretarul care l-a întocmit.
ARTICOLUL
16
Exercitarea
dreptului de vot în adunarea generală a actionarilor
(1) Hotărârile adunării generale a actionarilor se iau, de regulă, prin vot deschis.
(2)
Votul secret este obligatoriu pentru alegerea membrilor consiliului de
administratie si a cenzorilor, pentru revocarea acestora si pentru luarea
hotărârilor referitoare la răspunderea administrativă.
(3)
Hotărârile luate de adunarea generală a actionarilor în limitele legii sau ale
actului constitutiv sunt obligatorii chiar si pentru actionarii care nu au luat
parte la aceasta sau care au votat împotrivă.
CAPITOLUL
V
Consiliul
de administratie
ARTICOLUL
17
Organizarea
(1)
Societatea este administrată de un consiliu de administratie, format din 5
membri, din care un specialist din cadrul Ministerului Finantelor Publice si
cel putin unul din cadrul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului, alesi de adunarea generală a actionarilor pe o perioadă de 4 ani,
cu posibilitatea de a fi realesi.
(2)
Conducerea executivă a societătii este asigurată de director, numit de adunarea
generală a actionarilor, care este si presedintele consiliului de
administratie.
(3)
Când se creează un loc vacant în consiliul de administratie, adunarea generală
a actionarilor alege un nou administrator pentru ocuparea locului vacant.
Durata pentru care este ales noul administrator pentru a ocupa locul vacant va
fi egală cu perioada care a rămas până la expirarea mandatului predecesorului
său.
(4)
Consiliul de administratie se întruneste cel putin o dată pe lună si ori de
câte ori este necesar, la convocarea presedintelui sau la cererea unei treimi
din numărul membrilor săi.
(5)
Pentru valabilitatea deciziilor este necesară prezenta a cel putin jumătate din
numărul membrilor consiliului de administratie, iar deciziile se iau cu
majoritatea absolută a membrilor prezenti.
(6) Dezbaterile
consiliului de administratie au loc conform ordinii de zi stabilite pe baza
proiectului comunicat de presedinte cu cel putin 5 zile înainte. Acestea se
consemnează în procesul-verbal al sedintei, într-un registru sigilat si parafat
de presedintele consiliului de administratie.
Procesul-verbal
se semnează de persoana care a prezidat sedinta si de secretar.
(7)
Consiliul de administratie poate delega unele dintre atributiile sale
conducerii executive a societătii si poate recurge la consultanti pentru studii,
analize sau expertize, necesare luării unor decizii.
(8)
Presedintele consiliului de administratie este obligat să pună la dispozitie
actionarilor si cenzorilor, la cererea acestora, orice documente legate de
activitatea societătii.
(9) Membrii consiliului de administratie răspund individual sau solidar, după caz, fată de societate pentru prejudiciile cauzate acesteia. În astfel de situatii ei pot fi revocati prin hotărâre a adunării generale a actionarilor societătii.
ARTICOLUL
18
Atributiile
consiliului de administratie
Consiliul
de administratie are, în principal, următoarele atributii:
a)
elaborează si supune spre aprobare adunării generale a actionarilor
regulamentul de organizare si functionare a consiliului de administratie;
b)
elaborează si prezintă spre avizare adunării generale a actionarilor strategia
de dezvoltare, retehnologizare, modernizare si restructurare a societătii pe
termen lung, mediu si scurt, care se supune spre aprobare adunării generale a
actionarilor a C.F.R.;
c)
elaborează proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al societătii;
d)
elaborează lista de investitii, care se supune spre aprobare adunării generale
a actionarilor a societătii;
e)
supune anual adunării generale a actionarilor, în termenul legal de la
încheierea exercitiului financiar, raportul cu privire la activitatea
societătii, situatia financiară anuală si contul de profit si pierdere pe anul
precedent, precum si proiectul programului de activitate si proiectul bugetului
de venituri si cheltuieli ale acesteia pe anul în curs;
f)
elaborează documentatiile privind structura organizatorică si aprobă
regulamentul de organizare si functionare a societătii si regulamentul de
ordine interioară;
g)
hotărăste, cu respectarea prevederilor legale, cu privire la închirierea bunurilor
pe care societatea le are în proprietate;
h)
aprobă investitiile societătii, în limita competentelor si a plafoanelor
valorice stabilite de adunarea generală a actionarilor;
i)
aprobă indicatorii tehnico-economici si caietele de licitatii pentru investitiile
pentru care i s-a acordat competentă de către adunarea generală a actionarilor;
j)
aprobă caietele de licitatii pentru reparatii capitale, în limitele de
competentă stabilite de adunarea generală a actionarilor;
k)
aprobă efectuarea cheltuielilor în limita plafoanelor stabilite de adunarea
generală a actionarilor;
l)
aprobă, cu respectarea prevederilor legale, încheierea contractelor de
închiriere;
m)
stabileste tactica si strategia de marketing;
n)
aprobă încheierea sau rezilierea contractelor, potrivit competentelor acordate;
o)
aprobă proiectul contractului colectiv de muncă ce urmează a fi negociat cu
reprezentantii sindicatelor si/sau ai salariatilor si mandatează reprezentantii
patronatului la negocierea contractului colectiv de muncă;
p) aprobă
tarifele pentru activitătile specifice societătii, în conditiile legii;
q)
aprobă regimul de amortizare a mijloacelor fixe ale societătii;
r)
aprobă scoaterea din functiune, casarea si valorificarea unor bunuri materiale,
în conditiile legii;
s) stabileste
drepturile de salarizare si celelalte drepturi de personal pentru personalul de
conducere al societătii;
t)
numeste, suspendă sau revocă directorii executivi ai societătii si le fixează
salariile;
u)
hotărăste si în alte domenii legate de activitatea societătii;
v)
rezolvă orice alte probleme stabilite de adunarea generală a actionarilor.
ARTICOLUL
19
Atributiile
directorului societătii
(1) În
limitele mandatului acordat de adunarea generală a actionarilor, directorul
reprezintă societatea în raporturile cu tertii si are, în principal,
următoarele atributii:
a)
aplică strategia si politicile de dezvoltare ale societătii;
b)
angajează, promovează si concediază personalul societătii, cu exceptia
directorilor executivi care sunt numiti, revocati sau suspendati de consiliul
de administratie;
c)
desemnează reprezentantii patronatului în comisia de negociere a contractului
colectiv de muncă;
d)
încheie acte juridice, în numele si pe seama societătii;
e)
aprobă operatiunile de vânzare si cumpărare de bunuri, potrivit competentelor;
f)
aprobă operatiunile de încasări si plăti, potrivit competentelor stabilite de
adunarea generală a actionarilor;
g)
îndeplineste orice alte atributii potrivit competentelor acordate.
(2)
Directorul poate delega o parte din atributiile sale directorilor executivi din
cadrul societătii.
(3) Competentele,
atributiile si răspunderile directorilor executivi sunt stabilite prin
regulamentul de organizare si functionare a societătii.
CAPITOLUL
VI
Gestiunea
ARTICOLUL
20
Controlul
financiar preventiv
(1) Societatea organizează si exercită controlul financiar preventiv pentru documentele ce cuprind operatiuni care se referă la drepturile si obligatiile patrimoniale, în faza de angajare si de plată, în raporturile cu alte persoane juridice sau fizice.
(2)
Controlul financiar preventiv se exercită prin organe de specialitate, potrivit
legii.
ARTICOLUL
21
Controlul
financiar de gestiune
(1)
Controlul financiar de gestiune se efectuează în conformitate cu prevederile
legale, prin organele de specialitate proprii.
(2)
Controlul financiar de gestiune se efectuează, în totalitate sau prin sondaj,
în raport cu volumul, valoarea si natura bunurilor, cu posibilitătile de
sustragere, conditiile de păstrare si gestionare, precum si cu frecventa abaterilor
constatate anterior.
(3) La
cererea organelor de control financiar de gestiune, salariatii au obligatia:
a) să
pună la dispozitie registrele, corespondenta, actele, piesele justificative si
alte documente necesare controlului;
b) să
prezinte pentru control valorile de orice fel pe care le gestionează sau pe
care le au în păstrare, care intră sub incidenta controlului;
c) să
elibereze, potrivit legii, documentele solicitate, în original sau în copii
certificate;
d) să
dea informatii si explicatii verbal si în scris, după caz, în legătură cu
problemele care formează obiectul controlului;
e) să
semneze, cu sau fără obiectii, actele de control;
f) să
asigure sprijinul si conditiile necesare bunei desfăsurări a controlului si să
îsi dea concursul pentru clarificarea constatărilor.
(4) Constatările oganelor de control financiar de gestiune se vor consemna în acte de control, cu identificarea prevederilor legale încălcate si cu stabilirea exactă a consecintelor economice, financiare, patrimoniale, a persoanelor vinovate, precum si a măsurilor propuse. Actele de control vor fi transmise directorului societătii, iar periodic se vor face informări către membrii consiliului de administratie.
ARTICOLUL
22
Cenzorii
(1)
Gestiunea societătii este supravegheată de actionari si de cenzori.
(2)
Societatea are 3 cenzori si 3 supleanti.
(3) Cenzorii sunt
alesi de adunarea generală a actionarilor. Durata mandatului lor este de 3 ani
si pot fi realesi.
(4)
Cenzorii îsi exercită personal mandatul.
(5)
Cel putin unul dintre cenzori trebuie să fie contabil autorizat în conditiile
legii sau expert contabil.
(6)
Cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixă, stabilită de adunarea generală
a actionarilor.
(7)
Cenzorii au următoarele atributii principale:
a)
supraveghează gestiunea societătii;
b)
verifică dacă situatia financiară anuală si contul de profit si pierdere sunt
legal întocmite si în concordantă cu registrele;
c)
verifică dacă registrele sunt corect tinute;
d)
verifică dacă evaluarea patrimoniului s-a făcut conform reglementărilor legale.
(8)
Situatia financiară anuală si contul de profit si pierdere nu pot fi aprobate
de adunarea generală a actionarilor dacă nu sunt însotite de raportul
cenzorilor.
(9)
Cenzorii sunt obligati, de asemenea:
a) să
facă, în fiecare lună si inopinat, inspectii ale casei si să verifice existenta
titlurilor sau a valorilor care sunt proprietatea societătii ori care au fost
primite în gaj, cautiune sau depozit;
b) să
convoace adunarea generală ordinară sau extraordinară a actionarilor atunci
când nu a fost convocată de către administratori;
c) să
ia parte la adunările generale ordinare sau extraordinare ale actionarilor,
inserând în ordinea de zi propunerile pe care le vor considera necesare;
d) să
constate depunerea regulată a garantiei din partea administratorilor;
e) să
vegheze ca dispozitiile legii, ale actului constitutiv sau ale statutului să
fie îndeplinite de administratori si de lichidatori.
(10)
Cenzorii vor prezenta adunării generale a actionarilor un raport amănuntit
despre rezultatul verificărilor efectuate conform alin. (9), precum si despre
propunerile pe care le consideră necesare privind situatia financiară anuală si
repartizarea profitului. Pentru îndeplinirea acestei obligatii cenzorii vor
delibera împreună, însă pot face, în caz de neîntelegere, rapoarte separate pe
care le vor prezenta adunării generale a actionarilor.
(11)
Cenzorii vor aduce la cunostintă administratorilor neregulile în administratie
si încălcările dispozitiilor legale si statutare pe care le constată, iar cazurile
mai importante le vor aduce la cunostintă adunării generale a actionarilor.
(12)
Cenzorilor le este interzis să comunice actionarilor, în particular, sau
tertilor date referitoare la operatiunile societătii, constatate în exercitiul
mandatului lor.
(13)
Cenzorii vor înscrie într-un registru special deliberările lor, precum si
constatările făcute în exercitiul mandatului lor.
(14)
Revocarea cenzorilor se poate face numai de adunarea generală a actionarilor,
cu votul cerut la adunările generale extraordinare ale actionarilor.
(15)
Cenzorii îndeplinesc si alte atributii prevăzute de lege.
CAPITOLUL
VII
Activitatea
ARTICOLUL
23
Exercitiul
financiar
(1) Pentru îndeplinirea obiectului de activitate si în conformitate cu atributiile stabilite, societatea utilizează sursele de finantare constituite conform legii, credite bancare si alte surse financiare.
(2)
Exercitiul financiar începe la 1 ianuarie si se încheie la 31 decembrie ale
fiecărui an. Primul exercitiu financiar începe la data dobândirii personalitătii
juridice.
ARTICOLUL
24
Personalul
(1)
Personalul se încadrează în conditiile legii, pe bază de concurs sau examen
si/sau prin alte forme de selectie.
(2)
Conditiile de angajare, de organizare si desfăsurare a concursurilor, a
examenelor si a selectiei personalului se stabilesc prin regulamentul aprobat
de consiliul de administratie, precum si prin contractul colectiv de muncă.
(3)
Personalul este supus reglementărilor în vigoare, reglementărilor specifice
emise de autoritatea de stat în domeniul transporturilor feroviare, precum si
regulamentului de ordine interioară al societătii.
(4)
Drepturile si obligatiile salariatilor se stabilesc prin contractul colectiv de
muncă.
(5)
Personalul societătii beneficiază de facilităti de călătorie pe calea ferată în
aceleasi conditii ca si personalul de la C.F.R., în conformitate cu
reglementările în vigoare.
ARTICOLUL
25
Amortizarea
mijloacelor fixe
Consiliul de
administratie stabileste, în conditiile legii, modul de amortizare a
mijloacelor fixe.
ARTICOLUL
26
Evidenta
contabilă si situatia financiară anuală
(1)
Societatea va tine evidenta contabilă în lei, va întocmi anual situatia
financiară anuală si contul de profit si pierdere, conform legislatiei în
vigoare, având în vedere normele metodologice elaborate de Ministerul
Finantelor Publice.
(2)
Situatia financiară anuală si contul de profit si pierdere vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, conform legii.
ARTICOLUL
27
Calculul
si repartizarea profitului
(1)
Profitul se stabileste pe baza situatiei financiare anuale aprobate de adunarea
generală a actionarilor. Profitul impozabil se stabileste în conditiile legii.
(2)
Profitul rămas după plata impozitului pe profit va fi repartizat în conditiile
legii.
(3)
Societatea îsi constituie fondul de rezervă si alte fonduri, în conditiile
legii.
(4)
Plata dividendelor cuvenite actionarilor se face de către societate, în
conditiile legii, după aprobarea situatiei financiare anuale de către adunarea
generală a actionarilor.
(5) În
cazul înregistrării de pierderi, adunarea generală a actionarilor va analiza
cauzele si va hotărî în consecintă.
(6)
Acoperirea pierderilor se va face în conditiile legii si pe baza hotărârii
adunării generale a actionarilor.
ARTICOLUL
28
Registrele
Societatea va tine, prin grija administratorilor, respectiv a cenzorilor, registrele prevăzute de lege.
CAPITOLUL
VIII
Modificarea
formei juridice, dizolvarea, lichidarea si litigii
ARTICOLUL
29
Modificarea
formei juridice
Adunarea
generală extraordinară a actionarilor poate hotărî schimbarea formei juridice a
societătii, cu acordul adunării generale a actionarilor C.F.R., în conditiile
legii.
ARTICOLUL
30
Dizolvarea
si lichidarea
Dizolvarea
si lichidarea societătii se vor face conform prevederilor legale.
ARTICOLUL
31
Litigii
(1)
Litigiile de orice fel apărute între societate si persoane fizice sau juridice
sunt de competenta instantelor judecătoresti de drept comun.
2) Pentru solutionarea
litigiilor contractuale cu alte societăti comerciale se poate apela si la arbitraj.
CAPITOLUL
IX
Dispozitii
finale
ARTICOLUL
32
(1) Prevederile
prezentului statut se completează cu dispozitiile Legii nr. 31/1990 privind
societătile comerciale, republicată, cu modificările ulterioare, precum si ale
Codului comercial.
(2)
Prezentul statut se poate modifica si completa prin hotărârea adunării generale
a societătii, în conditiile legii.
ANEXĂ*)
la statut
Societătii
Comerciale “Întretinere Mecanizată a Căii Ferate” - S.A.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind trecerea unui
imobil din domeniul public al statului si din administrarea Ministerului
Apărării Nationale în domeniul privat al orasului Beius si în administrarea
Consiliului Local al Orasului Beius, judetul Bihor
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, al art. 10 alin. (2) si al art.
12 alin. (1) si (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă trecerea unui imobil, având datele de identificare prevăzute în
anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al
statului si din administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul
privat al orasului Beius si în administrarea Consiliului Local al Orasului
Beius, judetul Bihor.
Art.
2. - Predarea-preluarea imobilului prevăzut la art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p.
Ministrul apărării nationale,
Sorin
Encutescu,
secretar
de stat
Ministru
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gheorghe
Emacu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 13 august 2004.
Nr. 1.281.
DATELE
DE IDENTIFICARE
a
imobilului care se transmite din domeniul public al statului si din
administrarea Ministerului Apărării Nationale în domeniul privat al orasului
Beius, judetul Bihor, si în administrarea Consiliului Local al Orasului Beius,
judetul Bihor
Locul
unde este situat imobilul
care se transmite |
Persoana
juridică de
la care se transmite
imobilul |
Persoana
juridică la
care se transmite
imobilul |
Codul
de clasificare din
inventarul bunurilor aflate
în administrarea Ministerului
Apărării Nationale care alcătuiesc domeniul public
al statului |
Caracteristicile
tehnice ale
imobilului |
Orasul Beius, str. 1 Decembrie, judetul Bihor |
Statul român - Ministerul Apărării Nationale |
Orasul Beius – Consiliul Local al Orasului Beius, judetul Bihor |
Imobil 5.220 Cod 8.29.09 Nr. M.F. 106.641 |
Suprafata totală a terenului = 10.000 m 2 |
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII Nr.
1.032 din 18 august 2004 |
CASA
NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE Nr.
414 din 18 august 2004 |
pentru modificarea
Normelor metodologice privind acordarea de stimulente personalului din
Ministerul Sănătătii, Casa Natională de Asigurări de Sănătate si structurile
teritoriale ale acestora, aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr. 770/288/2004
În
temeiul Ordonantei Guvernului nr.
86/2003 privind unele reglementări în domeniul financiar, al Ordonantei
Guvernului nr.
29/2004 pentru reglementarea unor măsuri financiare, cu modificările si
completările ulterioare, al Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, al Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
văzând
referatul de aprobare al Directiei generale buget si achizitii din Ministerul
Sănătătii si al Directiei generale economice din cadrul Casei Nationale de
Asigurări de Sănătate,
ministrul
sănătătii si presedintele
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate emit următorul ordin:
Art.
I. - Litera a) a
alineatului (1) al articolului 10 din Normele metodologice privind acordarea de
stimulente personalului din Ministerul Sănătătii, Casa Natională de Asigurări
de Sănătate si structurile teritoriale ale acestora, aprobate prin Ordinul
ministrului sănătătii si al presedintelui Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate nr.
770/288/2004, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 609
din 6 iulie 2004, se modifică si va avea următorul continut:
“a) cel mult 3 salarii
de bază, pentru personalul de specialitate din Ministerul Sănătătii, Casa
Natională de Asigurări de Sănătate, casele de asigurări de sănătate si
directiile de sănătate publică judetene, inclusiv pentru cei care ocupă functii
de conducere, precum si pentru personalul angajat în cadrul cabinetului
demnitarului, cu exceptia functiilor de demnitate publică numite în conditiile
legii.”
Art.
II. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii, Ovidiu Brînzan |
p.
Presedintele Casei Nationale de Asigurări de Sănătate, Vasile Ciurchea
|