MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 787 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 26 august 2004
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 292 din 1 iulie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (5) teza a doua din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de
restructurare, reorganizare si privatizare a unor societăti nationale, companii
nationale si societăti comerciale cu capital majoritar de stat, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 569/2003, cu modificările si
completările ulterioare
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
73. - Ordonantă pentru abrogarea art. 11 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea socială a străinilor care
au dobândit o formă de protectie în România
1.291. - Hotărâre privind aprobarea acordurilor de
concesiune pentru dezvoltare-exploatare si exploatare petrolieră în perimetrele
DEE V – 5 Bertesti si DEE V - 12 Filiu, încheiate între Agentia Natională
pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială “Transion” - S.R.L.
1.292. - Hotărâre privind aprobarea Acordului de concesiune
pentru explorare, dezvoltare si exploatare petrolieră în perimetrul E V - 3
Banat Est, încheiat între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si
Societatea Comercială “Amro Gold Oil” - S.R.L.
1.325. - Hotărâre pentru aprobarea volumului maxim de masă
lemnoasă care poate fi recoltată în anul 2005
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
530/987/204. - Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale, al ministrului sănătătii si al presedintelui Autoritătii
Nationale pentru Protectia Consumatorilor privind completarea Ordinului
ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor, al ministrului sănătătii
si familiei si al presedintelui Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor nr. 232/313/130/2003 pentru aprobarea normelor cu privire la
definirea, descrierea si prezentarea otetului si a acidului acetic de calitate
alimentară
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
1 iulie 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (5) teza a doua din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 8/2003 privind stimularea procesului de
restructurare, reorganizare si privatizare a unor societăti nationale, companii
nationale si societăti comerciale cu capital majoritar de stat, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 569/2003, cu modificările si
completările ulterioare
Ion
Predescu - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Aurelia
Popa - procuror
Mihai
Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol
se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 2
alin. (5) teza a doua din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
569/2003, si ale art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
22/2003, exceptie ridicată de Liliana-Adela Vaidner, Maria Colibă, Veronica
Ghibirdic, Dumitru Ghibirdic, Liliana-Georgeta Tănase, Petru Marcel Mogosan,
Lucia-Angela Iovan, Nicolae-Remus Bodrean, Lenuta Stoica, Mariana Dalog,
Gheorghe Dubar, Eugenia Gheorghitanu, Ileana Hodîrnău, Aurelia Pasca, Stelian
Racheru, Remus Gherman, Rozalia Nagy, Ioan Andrica, Elena Căinant, Sidonia
Crăciun, Mariana Chereches, Mariana-Elena Negru, Rodica Boaches, Corina-Agafia
Nemes, Alexandrina-Mariana Anca, Ioan-Petru Certejan, Ioana Maier, Paul Vultur,
Ana Vultur în Dosarul nr. 5.275/2003 al Tribunalului Hunedoara - Sectia civilă.
Dezbaterile
au avut loc în sedinta publică din 22 iunie 2004, fiind consemnate în
încheierea din acea dată, când Curtea, având nevoie de timp pentru a delibera,
în conformitate cu dispozitiile art. 369 alin.
(3) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, a amânat pronuntarea
la 1 iulie 2004.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 24 februarie 2004, Tribunalul Hunedoara - Sectia civilă a
sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 2 alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
569/2003, exceptie ridicată de Liliana-Adela Vaidner, Maria Colibă,
Veronica Ghibirdic, Dumitru Ghibirdic, Liliana-Georgeta Tănase, Petru Marcel
Mogosan, Lucia-Angela Iovan, Nicolae-Remus Bodrean, Lenuta Stoica, Mariana
Dalog, Gheorghe Dubar, Eugenia Gheorghitanu, Ileana Hodîrnău, Aurelia Pasca,
Stelian Racheru, Remus Gherman, Rozalia Nagy, Ioan Andrica, Elena Căinant,
Sidonia Crăciun, Mariana Chereches, Mariana-Elena Negru, Rodica Boaches,
Corina-Agafia Nemes, Alexandrina-Mariana Anca, Ioan-Petru Certejan, Ioana
Maier, Paul Vultur, Ana Vultur în Dosarul nr. 5.275/2003 al acelei instante,
având ca obiect solutionarea unui conflict de muncă.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia sustin, în
esentă, că dispozitiile art. 2 alin. (5) “partea a II-a” din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, astfel cum a fost modificată si
completată prin Legea nr.
569/2003 de aprobare a acesteia, prin care “se reiterează art. II din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 22/11.04.2003”, contravin prevederilor
constitutionale ale art. 15 alin. (2) si celor ale art. 38 alin. (5), devenit,
după revizuirea si republicarea Constitutiei, art. 41 alin. (5), în sensul că
se încalcă principiul neretroactivitătii legii, respectiv principiul garantării
caracterului obligatoriu al conventiilor colective.
Tribunalul
Hunedoara - Sectia civilă, formulându-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate,
consideră că aceasta este neîntemeiată, “dispozitiile invocate neaducând
atingere drepturilor constitutionale cu privire la negocieri colective în
materie de muncă si nici caracterului obligatoriu al conventiilor colective”.
În ceea ce priveste pretinsa neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin.
(5) teza a doua din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, “care reiterează art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
22/2003”, instanta apreciază că dispozitiile respective sunt explicabile
“prin existenta unor situatii diferite în care se aflau societătile supuse
privatizării prin perfectarea până la data aparitiei Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
22/2003 a unor contracte generatoare de obligatii”. În concluzie, instanta
apreciază ca nefondate criticile privind încălcarea dispozitiilor art. 15 alin.
(2) si ale art. 41 alin. (5) din Constitutie, republicată. Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De
asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din
Legea nr.
35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului,
cu modificările si completările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
acestei institutii.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate privind prevederile art. II din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
22/2003 este inadmisibilă, iar în ceea ce priveste dispozitiile art. 2
alin. (5) teza a doua din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, în redactarea dată prin legea de aprobare a acesteia, critica de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Se
arată că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
22/2003 a fost respinsă prin Legea nr.
565/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 932 din
23 decembrie 2003, si, în consecintă, exceptia de neconstitutionalitate a art.
II din această ordonantă de urgentă, în conformitate cu dispozitiile art. 23
alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicată, este inadmisibilă.
Se
învederează, de asemenea, faptul că dispozitiile susamintite au fost reluate în
textul art. 2 alin. (5) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, ca urmare a aprobării acesteia cu modificări si completări prin
Legea nr.
569/2003. Guvernul consideră că “aceste prevederi reiau într-o formulare
nouă, adecvată contextului redactional, corespunzător normelor de tehnică
legislativă, dispozitiile cuprinse în art. II din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
22/2003”. Guvernul, făcând referire la jurisprudenta Curtii
Constitutionale, arată că “exceptarea societătilor pentru care Autoritatea
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului semnase deja
contractul pentru vânzarea actiunilor statului, în perioada indicată în text,
are la bază un criteriu rational si obiectiv”.
Guvernul
consideră că prevederile art. 2 alin. (5) teza a doua din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
8/2003, cu modificările si completările aduse prin Legea nr.
569/2003, nu au caracter retroactiv si nu încalcă nici dispozitiile art. 41
alin. (5) din Constitutie, republicată.
Avocatul
Poporului apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate privind dispozitiile art. 2 alin. (5) teza
a doua din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 8/2003,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
569/2003, este neîntemeiată, iar în ceea ce priveste dispozitiile art. II
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
22/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
8/2003, exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă.
Avocatul
Poporului arată că dispozitiile art. 2 alin. (5) teza a doua din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
8/2003 nu încalcă prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2),
întrucât “textul de lege criticat reglementează o exceptie de la obligatia
acordării plătilor compensatorii pentru acele societăti ale căror actiuni au
făcut obiectul unor contracte de vânzare-cumpărare încheiate ulterior intrării
în vigoare Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
8/2003”. De asemenea, se mai arată că dispozitia în cauză nu încalcă
prevederile art. 41 alin. (5) din Constitutie, republicată, invocându-se
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale, care a statuat că
“încheierea conventiilor colective nu se poate face decât cu respectarea
legii”, aceste conventii fiind sizvor de drept, dar forta lor juridică nu poate
fi superioară legii, deoarece s-ar încălca un principiu fundamental al statului
de drept, si anume primordialitatea legii în reglementarea relatiilor sociale”.
Avocatul
Poporului învederează că Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
22/2003 a fost respinsă prin Legea nr. 565/2003, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 932 din 23 decembrie 2003, anterior
sesizării Curtii, ceea ce, conform dispozitiilor art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicată, duce la inadmisibilitatea exceptiei de neconstitutionalitate în
ceea ce priveste dispozitiile art. II din ordonanta de urgentă în cauză.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului si al Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile părtii
prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările aduse prin Legea nr.
232/2004, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si celor
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările aduse prin Legea nr.
232/2004, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat de autorii
exceptiei, îl constituie dispozitiile art. 2 alin. (5) teza a doua din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 144 din 5 martie 2003, text introdus prin art. I pct. 2
din Legea nr.
569/2003 pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 932 din
23 decembrie 2003, cu modificările si completările ulterioare.
Dispozitiile
art. 2 alin. (5) teza a doua din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, criticate pentru neconstitutionalitate în cauza de fată, introduse
prin art. I pct. 2 din Legea nr.
569/2003, au următorul cuprins: “Prevederile prezentului alineat nu se
aplică societătilor comerciale cu capital majoritar de stat ale căror actiuni
au făcut obiectul contractelor de vânzare-cumpărare semnate de Autoritatea
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului între data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă si data publicării
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
22/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat.”
Prevederile
la care face referire textul criticat, cuprinse în acelasi alineat, teza întâi,
au următorul cuprins: “În situatia în care societătile care efectuează
concedieri colective potrivit art. 1 nu pot achita plătile compensatorii
prevăzute prin contractele colective de muncă, până la sfârsitul anului 2003,
acestea pot fi acordate lunar, după caz, si ulterior acestei date, aceste plăti
având acelasi regim de impozitare ca si indemnizatia de somaj.”
Curtea
retine că, anterior sesizării Curtii Constitutionale de către instantă,
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
22/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
8/2003, la care face referire textul de lege criticat, fusese respinsă prin
Legea nr.
565/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 932 din
23 decembrie 2003.
Dispozitiile
art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
22/2003 aveau următorul cuprins: “Prevederile art. 2 alin. (4) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 nu se aplică societătilor comerciale cu capital majoritar de stat
ale căror actiuni au făcut obiectul contractelor de vânzare-cumpărare semnate
de Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului
între data intrării în vigoare a actului normativ sus-mentionat si data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.”
Textele
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei sunt cele ale art. 15 alin.
(2) si ale art. 41 alin. (5), acestea având următorul cuprins:
- Art.
15 alin. (2): “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale
sau contraventionale mai favorabile.”;
- Art.
41 alin. (5): “Dreptul la negocieri colective în materie de muncă si
caracterul obligatoriu al conventiilor colective sunt garantate.”
În
esentă, critica de neconstitutionalitate constă în sustinerea că prevederea
legală criticată, prin care se exceptează de la obligatia achitării plătilor
compensatorii societătile comerciale cu capital majoritar de stat ale căror
actiuni au făcut obiectul contractelor de vânzare-cumpărare semnate de
Autoritatea pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului între
data intrării în vigoare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 si data intrării în vigoare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
22/2003, încalcă principiul constitutional al neretroactivitătii legii,
precum si prevederile art. 41 alin. (5) din Constitutie privind garantarea
caracterului obligatoriu al conventiilor colective.
Analizând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine că textul criticat prevede
exceptarea de la beneficiul prevederilor art. 2 alin. (5) teza întâi din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, astfel cum a fost modificată si completată prin legea sa de
aprobare, a societătilor cu capital majoritar de stat ale căror actiuni au
făcut obiectul unor contracte de vânzare-cumpărare încheiate între data
intrării în vigoare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 si data publicării Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
22/2003. În cauză deci nu este vorba de exceptarea de la beneficiul unor
dispozitii acordate anterior de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, în forma sa initială, ci de la beneficiul unor dispozitii noi,
introduse prin Legea nr.
569/2003. Prin urmare, nu se poate sustine încălcarea textului
constitutional al art. 15 alin. (2) din moment ce textul criticat de autorii
exceptiei de neconstitutionalitate nu se referă la exceptarea de la beneficiul
unor drepturi acordate în baza unui alt act normativ anterior, ci face referire
la dispozitiile legale prin care acestea sunt acordate, cuprinse în acelasi act
normativ.
De
altfel, si referirile făcute în motivarea exceptiei, la art. II din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
22/2003 si la art. 2 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, se bazau pe crearea aceleiasi confuzii. Potrivit motivării
exceptiei, se considera că textul art. II din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
22/2003 era retroactiv, întrucât prevedea exceptarea societătilor
comerciale cu capital majoritar de stat ale căror actiuni au făcut obiectul
contractelor de vânzare-cumpărare semnate de Autoritatea pentru Privatizare si
Administrarea Participatiilor Statului între data intrării în vigoare a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 si data intrării în vigoare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
22/2003, fără să se arate însă că textul la care se referea exceptarea
[alin. (4) al art. 2] nu era textul initial al art. 2 din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
8/2003, care în forma initială nu avea decât trei alineate, ci un text
care, introdus prin aceeasi Ordonantă de urgentă a Guvernului nr.
22/2003, care prevedea si exceptarea respectivă.
Referitor
la critica formulată cu privire la încălcarea art. 41 alin. (5) din
Constitutie, Curtea constată că si aceasta este neîntemeiată. Dispozitiile
legale criticate prin exceptia de neconstitutionalitate - teza a doua a alin.
(5) al art. 2 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, astfel cum a fost modificată si completată prin Legea nr.
569/2003, nu au nici o referire directă la conventiile colective în materie
de muncă. Aceste prevederi, ca si cele cuprinse în teza întâi a alin. (5) a
articolului respectiv, nu au incidentă în cauză. Contractul colectiv de muncă
cu privire la care s-a creat conflictul pe care îl solutionează instanta a fost
încheiat la 10 martie 2003, deci sub regimul Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr.
8/2003, în forma sa initială, în care art. 2 avea numai trei alineate, care
reglementau în mod diferit problema drepturilor de care beneficiau persoanele
disponibilizate ca urmare a restructurării sau reorganizării societătilor
vizate (cu capital majoritar de stat). Nu se putea pretinde deci ca prin
contractul respectiv să se anticipeze drepturi care au fost prevăzute ulterior
(prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
22/2003, publicată la data de 11 aprilie 2003, iar apoi, după respingerea
acesteia de Legea nr. 565/2003, prin Legea nr.
569/2003, de aprobare a Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr.
8/2003, publicată la data de 23 decembrie 2003).
Curtea
retine că problema verificării situatiilor de fapt, a conditiilor în care a
fost încheiat noul contract colectiv de muncă, din 10 martie 2003, la care se
referă autorii exceptiei de neconstitutionalitate, în cuprinsul memoriului
depus la instantă, prin care au invocat exceptia, a conformitătii acestui
contract cu legile în vigoare la data încheierii sale, nu este de resortul
instantei de contencios constitutional, ci al instantei învestite cu
solutionarea conflictului de muncă. Pe de altă parte, este de principiu că
încheierea conventiilor colective nu se poate face decât cu respectarea legii.
Aceste conventii sunt izvor de drept, dar forta lor juridică nu poate fi
superioară legii. În consecintă, conventiile colective sunt garantate în măsura
în care nu încalcă prevederile legale în materie. În acest sens, Curtea s-a
pronuntat prin Decizia nr. 65/1995, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 129 din 28 iunie 1995.
Fată
de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicată, al art. 13 alin. (1) lit. A.d) si al art. 23 din
Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (5) teza a doua
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
8/2003 privind stimularea procesului de restructurare, reorganizare si
privatizare a unor societăti nationale, companii nationale si societăti
comerciale cu capital majoritar de stat, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
569/2003, exceptie ridicată de Liliana-Adela Vaidner, Maria Colibă,
Veronica Ghibirdic, Dumitru Ghibirdic, Liliana-Georgeta Tănase, Petru Marcel
Mogosan, Lucia-Angela Iovan, Nicolae-Remus Bodrean, Lenuta Stoica, Mariana
Dalog, Gheorghe Dubar, Eugenia Gheorghitanu, Ileana Hodîrnău, Aurelia Pasca, Stelian
Racheru, Remus Gherman, Rozalia Nagy, Ioan Andrica, Elena Căinant, Sidonia
Crăciun, Mariana Chereches, Mariana-Elena Negru, Rodica Boaches, Corina-Agafia
Nemes, Alexandrina-Mariana Anca, Ioan-Petru Certejan, Ioana Maier, Paul Vultur,
Ana Vultur în Dosarul nr. 5.275/2003 al Tribunalului Hunedoara - Sectia civilă.
Definitivă
si general obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 1 iulie 2004.
PRESEDINTE,
ION
PREDESCU
Magistrat-asistent,
Mihai Paul Cotta
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru abrogarea art. 11
alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 44/2004 privind integrarea socială a
străinilor care au dobândit o formă de protectie în România
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, si al art. 1 pct. V.4 din Legea nr.
291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă.
Art.
1. - Pe data intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă alin. (2) al
art. 11 din Ordonanta Guvernului nr.
44/2004 privind integrarea socială a străinilor care au dobândit o formă de
protectie în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
93 din 31 ianuarie 2004, aprobată cu modificări prin Legea nr.
185/2004.
Art.
2. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
educatiei si cercetării,
Alexandru
Athanasiu
Ministru
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan Mircea Popescu
Bucuresti, 19 august 2004.
Nr. 73.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
acordurilor de concesiune pentru dezvoltare-exploatare si exploatare petrolieră
în perimetrele DEE V - 5 Bertesti si DEE V - 12 Filiu, încheiate între Agentia
Natională pentru Resurse Minerale si Societatea Comercială “Transion” - S.R.L.
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, si al art. 13 alin. 4 din Legea petrolului
nr. 134/1995,
cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă acordurile de concesiune pentru dezvoltare-exploatare si
exploatare petrolieră în perimetrele DEE V - 5 Bertesti si DEE V - 12 Filiu,
încheiate între Agentia Natională pentru Resurse Minerale, în calitate de
concedent, si Societatea Comercială “Transion” - S.R.L., în calitate de
concesionar, prevăzute în anexele*) care fac parte integrantă din prezenta
hotărâre.
Art.
2. - Acordul de concesiune pentru dezvoltareexploatare si exploatare petrolieră
aprobat potrivit art. 1 intră în vigoare la data publicării prezentei hotărâri
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul economiei si comertului,
Dan
Ioan Popescu
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria
Iuliana Stratulat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 13 august 2004.
Nr. 1.291.
*) Anexele se comunică Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
Acordului de concesiune pentru explorare, dezvoltare si exploatare petrolieră
în perimetrul E V - 3 Banat Est, încheiat între Agentia Natională pentru
Resurse Minerale si Societatea Comercială “Amro Gold Oil” - S.R.L.
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, si al art. 13 alin. 4 din Legea
petrolului nr.
134/1995, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă Acordul de concesiune pentru explorare, dezvoltare si exploatare
petrolieră în perimetrul E V - 3 Banat Est, încheiat între Agentia Natională
pentru Resurse Minerale, în calitate de concedent, si Societatea Comercială
“Amro Gold Oil” - S.R.L., în calitate de concesionar, prevăzut în anexa*) care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
2. - Acordul de concesiune pentru explorare, dezvoltare si exploatare
petrolieră, aprobat potrivit art. 1, intră în vigoare la data publicării
prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul economiei si comertului,
Dan
Ioan Popescu
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria
Iuliana Stratulat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 13 august 2004.
Nr. 1.292.
*) Anexa se comunică Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea
volumului maxim de masă lemnoasă care poate fi recoltată în anul 2005
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, si al art. 40 alin. 1 din Legea nr. 26/1996 - Codul
silvic, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - (1) Pentru anul 2005 se aprobă recoltarea unui volum maxim de masă lemnoasă
pe picior de 18,2 milioane m3 din
următoarele categorii de resurse:
a)
11,5 milioane m3 din păduri aflate în proprietatea
publică a statului, administrate de Regia Natională a Pădurilor - Romsilva;
b) 2,5
milioane m3 din păduri proprietate publică a
unitătilor administrativ-teritoriale;
c) 3,5
milioane m3 din păduri proprietate privată a
persoanelor fizice si a persoanelor juridice de drept privat;
d) 0,7
milioane m3 din vegetatia forestieră situată
pe terenuri din afara fondului forestier national.
(2)
Revizuirea volumului de masă lemnoasă, pe categoriile de resurse prevăzute la
alin. (1) si pe destinatiile prevăzute la art. 2 alin. (1), se face ori de câte
ori este cazul, prin ordin al conducătorului autoritătii publice centrale care
răspunde de silvicultură, în functie de evolutia procesului se reconstituire a
dreptului de proprietate pentru păduri si alte terenuri cu vegetatie
forestieră, fără a se depăsi volumul maxim de 18,2 milioane m3.
(3)
Repartizarea pe judete a volumelor de masă lemnoasă provenind din resursele
prevăzute la alin. (1) lit. b), c) si d) se face prin ordin al conducătorului
autoritătii publice centrale care răspunde de silvicultură.
Art.
2. - (1) Volumul de masă lemnoasă prevăzut la art. 1 alin. (1) lit. a), aprobat
pentru recoltare în anul 2005 din pădurile proprietate publică a statului,
aflate în administrarea Regiei Nationale a Pădurilor - Romsilva, va avea
următoarele destinatii:
a) 8,7
milioane m3 pentru agentii economici cu
activitate de exploatare forestieră si/sau prelucrare a lemnului si pentru
agentii economici care construiesc drumuri forestiere în bazine forestiere
inaccesibile în contrapartidă cu masă lemnoasă pe picior, în conformitate cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr.
70/1999 privind măsurile necesare pentru accesibilizarea fondului forestier
prin construirea de drumuri forestiere în perioada 2000-2010, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
653/2001;
b) 0,8
milioane m3 pentru nevoile proprii ale Regiei
Nationale a Pădurilor - Romsilva;
c) 2,0
milioane m3 pentru aprovizionarea de către
Regia Natională a Pădurilor - Romsilva a populatiei cu lemn pentru încălzit si
lemn pentru constructii, ce provine din: tăierile de îngrijire a arboreturilor
tinere, igienizarea pădurilor, tăierile de produse accidentale dispersate,
precum si materialul lemnos de mici dimensiuni rezultat în urma tăierilor în
crâng si a tăierilor rase de substituire si refacere.
(2)
Masa lemnoasă necesară care se pune la dispozitie de către Regia Natională a
Pădurilor - Romsilva, pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 33/1996 privind
repunerea în unele drepturi economice a locuitorilor Muntilor Apuseni, cu
modificările si completările ulterioare, si pentru aplicarea Legii nr.
152/1998 privind înfiintarea Agentiei Nationale pentru Locuinte, cu
modificările si completările ulterioare, stabilită si comunicată conform
metodologiilor aprobate, se pune la dispozitie din cantitatea alocată conform
prevederilor alin. (1) lit. a), care se diminuează corespunzător.
Art.
3. - (1) Volumul de masă lemnoasă provenind din resursele prevăzute la art. 2
alin. (1) lit. a), destinat agentilor economici cu activitate de exploatare
forestieră si/sau prelucrare a lemnului, va fi oferit spre vânzare pe picior
prin licitatii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare privitoare la
vânzarea masei lemnoase destinate agentilor economici si ale Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
36/2001 privind regimul preturilor si tarifelor reglementate, care se
stabilesc cu avizul Oficiului Concurentei, aprobată cu modificări si completări
prin Legea nr.
205/2002, cu modificările si completările ulterioare.
(2)
Lemnul de foc rezultat în urma exploatării masei lemnoase prevăzute la art. 2
alin. (1) lit. b) se valorifică către populatie.
(3) O
cotă de 10% din valoarea volumului de masă lemnoasă prevăzută la art. 2 alin.
(1) lit. a), vândută pe picior agentilor economici cu activitate de exploatare
forestieră si/sau prelucrare a lemnului, este destinată alimentării fondului
extrabugetar pentru construirea, modernizarea si reabilitarea de drumuri
forestiere.
Art.
4. - (1) Destinatia volumului de masă lemnoasă prevăzut la art. 1 alin. (1)
lit. b) se stabileste pentru fiecare unitate administrativ-teritorială prin
hotărâre a consiliului local, dându-se prioritate aprovizionării populatiei cu
lemn de foc.
(2)
Hotărârea consiliului local se transmite oficial structurii care administrează
fondul forestier.
(3)
Volumul de masă lemnoasă provenind din resursele prevăzute la art. 1 alin. (1)
lit. b), destinat agentilor economici, va fi oferit spre vânzare pe picior prin
licitatii, în conformitate cu prevederile legale în vigoare privitoare la
vânzarea masei lemnoase destinate agentilor economici si ale Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
36/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
205/2002, cu modificările si completările ulterioare.
(4)
Exploatarea volumului de masă lemnoasă care provine din categoriile de resurse
prevăzute la art. 1 alin. (1), a căror administrare este asigurată de structuri
de administrare silvică, se realizează numai de agenti economici atestati
pentru exploatări forestiere în conditiile art. 3 alin. (1) din Regulamentul de
vânzare a masei lemnoase de către detinătorii de fond forestier proprietate
publică, către agentii economici, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
85/2004.
Art.
5. - (1) Încălcarea prevederilor art. 4 alin. (4) constituie contraventie si se
sanctionează cu amendă de la 10.000.000 lei la 30.000.000 lei.
(2)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute la alin. (1) se
fac de către personalul silvic cu atributii de control al regimului silvic,
care are calitatea de functionar public, din cadrul institutiilor statului.
(3)
Contraventiilor prevăzute la alin. (1) le sunt aplicabile prevederile
Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Petre
Daea
Ministru
de stat,
ministrul
administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gheorghe
Emacu
Ministru
de stat, ministrul economiei si comertului,
Dan
Ioan Popescu
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Speranta
Maria Ianculescu
p.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar
de stat
Bucuresti, 19 august 2004.
Nr. 1.325.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR SI
DEZVOLTĂRII RURALE Nr.
530 din 28 iulie 2004 |
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII Nr.
987 din 3 august 2004 |
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA
CONSUMATORILOR Nr.
204 din 11 august 2004 |
privind completarea
Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor, al ministrului
sănătătii si familiei si al presedintelui Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor nr. 232/313/130/2003 pentru aprobarea normelor cu
privire la definirea, descrierea si prezentarea otetului si a acidului acetic
de calitate alimentară
Văzând
Referatul de aprobare nr. 93.726 din 16 iulie 2004, întocmit de Directia
generală de reglementare si implementare,
având
în vedere prevederile art. 34 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2001 privind reglementarea productiei, circulatiei si comercializării
alimentelor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
57/2002,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr.
409/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale, al Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare, precum si al Hotărârii Guvernului nr.
755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor,
ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale, ministrul sănătătii si presedintele Autoritătii
Nationale pentru
Protectia
Consumatorilor emit
următorul ordin:
Articol
unic. - (1)
Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor, al ministrului
sănătătii si familiei si al presedintelui Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor nr.
232/313/130/2003 pentru aprobarea normelor cu privire la definirea,
descrierea si prezentarea otetului si a acidului acetic de calitate alimentară,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 573 din 11 august
2003, se completează cu articolul 11, care
va avea următorul cuprins:
“Art.
11. - (1) Prevederile art. 2 din
anexa nr. 1 nu se aplică otetului fabricat si/sau comercializat în mod legal
într-un stat membru al Uniunii Europene sau în Turcia ori care este fabricat în
mod legal într-un stat semnatar al Acordului privind Spatiul Economic European,
cu conditia ca cerintele aplicabile acestui produs în statul respectiv să
asigure un nivel de protectie echivalent cu cel prevăzut în prezentul ordin.
(2)
Prevederile art. 1 alin. (3) din anexa nr. 2 nu se aplică acidului acetic de
calitate alimentară fabricat si/sau comercializat în mod legal într-un stat
membru al Uniunii Europene sau în Turcia ori care este fabricat în mod legal
într-un stat semnatar al Acordului privind Spatiul Economic European, cu
conditia ca cerintele aplicabile acestui produs în statul respectiv să asigure
un nivel de protectie echivalent cu cel prevăzut în prezentul ordin.
(2)
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale, Petre Daea |
p.
Ministrul sănătătii, Aurel Nechita, secretar
de stat |
Presedintele
Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor, Gabriel
Eduard Matei
|