MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172 (XVI) - Nr. 1.165 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 9 decembrie 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
2.083.
- Hotărâre pentru completarea art. 4 din Hotărârea Guvernului nr.
1.239/1996 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Federatiei
Sportului Scolar si Universitar
2.085.
- Hotărâre privind transmiterea unei părti dintr-un imobil proprietate
publică a statului din administrarea Ministerului Apărării Nationale în
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor
2.088.
- Hotărâre pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală
2.089.
- Hotărâre privind aprobarea Listei unitătilor de cercetare-dezvoltare care
beneficiază de înlesnirile la plata obligatiilor fiscale restante prevăzute de
art. II din Legea nr. 230/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
38/2004 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea
stiintifică si dezvoltarea tehnologică, precum si a plafoanelor până la care se
acordă scutiri la plată
2.090.
- Hotărâre pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr. 742/2003 privind
organizarea si functionarea Ministerului Culturii si Cultelor
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.271.
- Decizie a presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Gazelor Naturale privind aprobarea Conditiilor-cadru de valabilitate a licentei
pentru distributia gazelor naturale, a Conditiilor-cadru de valabilitate a
licentei pentru furnizarea gazelor naturale si a Conditiilor-cadru de
valabilitate a autorizatiei de functionare a obiectivelor/sistemelor de
distributie a gazelor naturale
1.353.
- Decizie a presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Gazelor Naturale pentru aprobarea Regulamentului de programare, functionare si
dispecerizare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale
1.354.
- Decizie a presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Gazelor Naturale pentru aprobarea Regulamentului privind alimentarea cu gaze
naturale a consumatorilor captivi racordati direct în Sistemul national de transport
si/sau la conductele din amonte si a consumatorilor eligibili
1.779.
- Ordin al ministrului finantelor publice privind aplicarea prevederilor
Hotărârii Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea formularelor modelelor
comune privind activitatea financiară si contabilă si a normelor metodologice
privind întocmirea si utilizarea acestora
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru completarea art. 4 din Hotărârea Guvernului
nr. 1.239/1996 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Federatiei
Sportului Scolar si Universitar
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - După alineatul (2) al articolului 4 din
Hotărârea Guvernului nr. 1.239/1996 privind înfiintarea, organizarea si
functionarea Federatiei Sportului Scolar si Universitar, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 306 din 25 noiembrie 1996, cu modificările
si completările ulterioare, se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
“(3) Federatia
Sportului Scolar si Universitar se dotează cu un autoturism propriu, necesar
pentru realizarea activitătilor specifice, cu un consum maxim de carburanti de
200 litri/lună.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
educatiei si cercetării,
Radu
Damian,
secretar de
stat
p. Ministrul
finantelor publice,
Maria
Manolescu,
secretar de
stat
Bucuresti, 24 noiembrie 2004.
Nr. 2.083.
privind transmiterea unei părti dintr-un imobil
proprietate publică a statului din administrarea Ministerului Apărării
Nationale în administrarea Ministerului Administratiei si Internelor
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 12 alin. (1) si (2) din Legea
nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă transmiterea unei părti dintr-un imobil proprietate publică a statului,
având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre, din administrarea Ministerului Apărării Nationale în
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 2. -
Predarea-primirea părtii din imobil transmise potrivit prevederilor art. 1 se
face pe bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 60 de
zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
apărării nationale,
Gheorghe
Matache,
secretar de
stat
p. Ministrul
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Toma
Zaharia,
secretar de
stat
p. Ministrul
finantelor publice,
Maria
Manolescu,
secretar de
stat
Bucuresti, 24 noiembrie 2004.
Nr. 2.085.
ANEXĂ
DATELE DE
IDENTIFICARE
a
părtii din imobilul proprietate publică a statului, care se transmite din
administrarea Ministerului Apărării Nationale în administrarea Ministerului
Administratiei si Internelor
Locul unde
este situată partea din
imobilul care se
transmite |
Persoana
juridică de la care se
transmite partea din
imobil |
Persoana
juridică la care se
transmite partea din
imobil |
Codul de
clasificare din
inventarul bunurilor aflate în
administrarea Ministerului Apărării Nationale, care alcătuiesc domeniul public al
statului |
Caracteristicile
tehnice ale părtii
din imobil |
Municipiul Timisoara, Str. Chisodei nr. 154, judetul Timis |
Statul român – Ministerul Apărării Nationale |
Statul român – Ministerul Administratiei si Internelor, pentru Inspectoratul Judetean de Politie Timis |
- imobil (partial) 1368 - cod 8.29.09 - nr. M.F. 106.614 |
- suprafata construită = = 861,48 m2 - suprafata desfăsurată = 861,48 m2 - suprafata totală a terenului, inclusiv constructiile = 12.631 m2 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Hotărârii Guvernului
nr. 1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 5 alin.
(2) din Ordonanta Guvernului nr.
119/1999 privind controlul intern si controlul financiar preventiv,
republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 2 din 5 ianuarie 2004, cu modificările si
completările ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. La alineatul
(2) al articolului 2 se introduce litera m) cu următorul cuprins:
“m) de autoritate
a administratiei publice centrale de specialitate, prin care se asigură
elaborarea si implementarea politicii în domeniul sistemelor de management
financiar si control la institutiile publice.”
2. La articolul
3 alineatul (1), punctul 49 va avea următorul cuprins:
“49. îndrumă
metodologic si organizează activitatea de instruire si pregătire profesională
în domeniul auditului intern si al sistemelor de management financiar si
control;”
3. Anexa nr. 1
“Structura organizatorică a Ministerului Finantelor Publice” se modifică si se
înlocuieste cu anexa la prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 24 noiembrie 2004.
Nr. 2.088.
ANEXĂ*)
privind aprobarea Listei unitătilor de
cercetare-dezvoltare care beneficiază de înlesnirile la plata obligatiilor
fiscale restante prevăzute de art. II din Legea nr. 230/2004 privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 38/2004 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, precum si a
plafoanelor până la care se acordă scutiri la plată
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al art. II alin. (3) din Legea nr.
230/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
38/2004 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Se
aprobă Lista unitătilor de cercetaredezvoltare organizate ca institute
nationale de cercetaredezvoltare, institutii publice de cercetare-dezvoltare
finantate din venituri proprii, precum si ca societăti comerciale cu capital
majoritar de stat si cu obiect principal de activitate
cercetarea-dezvoltarea-proiectarea, definit conform codurilor CAEN 73 si 74,
care beneficiază de înlesnirile la plata obligatiilor fiscale restante
prevăzute de art. II din Legea nr.
230/2004 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
38/2004 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, cu
modificările si completările ulterioare.
(2) Lista
unitătilor de cercetare-dezvoltare beneficiare, precum si plafoanele
obligatiilor fiscale restante pentru care se aprobă scutiri la plată sunt
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(3) Plafoanele
obligatiilor fiscale restante sunt stabilite pe baza certificatelor de
obligatii fiscale eliberate de creditorii bugetari.
Art. 2. -
Înlesnirile la plata obligatiilor fiscale restante se acordă de către organele
fiscale în a căror rază teritorială se află domiciliul fiscal al
contribuabililor, pe baza certificatelor de obligatii fiscale eliberate, după
autorizarea schemei de ajutor de stat de către Consiliul Concurentei.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
educatiei si cercetării,
Radu
Damian,
secretar de
stat
p. Ministrul
de stat, ministrul economiei si comertului,
Gavril
Baican,
secretar de
stat
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian
Panait,
secretar de
stat
p. Ministrul
finantelor publice,
Maria
Manolescu,
secretar de
stat
Bucuresti, 24 noiembrie 2004.
Nr. 2.089.
ANEXĂ*)
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea Hotărârii Guvernului nr.
742/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii si Cultelor
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Hotărârea Guvernului nr.
742/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Culturii si
Cultelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 493 din 8
iulie 2003, cu modificările si completările ulterioare, se modifică după cum
urmează:
1. La articolul 18, litera c) va avea următorul
cuprins:
“c) «Centrul
National de Cultură “Tinerimea Română” din Bucuresti» îsi schimbă denumirea în
«Centrul National de Artă “Tinerimea Română” din Bucuresti», institutie publică
cu personalitate juridică, finantată din venituri proprii si subventii acordate
de la bugetul de stat, cu sediul în municipiul Bucuresti, str. Gutenberg nr.
19, sectorul 5.”
2. La anexa nr.
2, capitolul II “Organe de specialitate ale administratiei publice centrale si
institutii publice, finantate din venituri proprii si subventii acordate de la
bugetul de stat”, punctul 32 va avea următorul cuprins:
“32. Centrul
National de Venituri proprii si subventii Artă «Tinerimea Română» acordate de
la bugetul din Bucuresti de stat”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
culturii si cultelor,
Răzvan
Theodorescu
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 24 noiembrie 2004.
Nr. 2.090.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN
DOMENIUL GAZELOR NATURALE
privind aprobarea Conditiilor-cadru de
valabilitate a licentei pentru distributia gazelor naturale, a
Conditiilor-cadru de valabilitate a licentei pentru furnizarea gazelor naturale
si a Conditiilor-cadru de valabilitate a autorizatiei de functionare a
obiectivelor/sistemelor de distributie a gazelor naturale
Având în vedere
prevederile art. 8 lit. b) din Legea gazelor nr.
351/2004,
în temeiul art. 10
alin. (4) si (5) din Legea nr.
351/2004,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale emite următoarea decizie:
Art. 1. - Se
aprobă Conditiile-cadru de valabilitate a licentei pentru distributia gazelor
naturale, prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se
aprobă Conditiile-cadru de valabilitate a licentei pentru furnizarea gazelor
naturale, prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 3. - Se
aprobă Conditiile-cadru de valabilitate a autorizatiei de functionare a obiectivelor/sistemelor
de distributie a gazelor naturale, prevăzute în anexa nr. 3.
Art. 4. -
Compartimentele de resort din cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Gazelor Naturale vor duce la îndeplinire prevederile prezentei
decizii.
Art. 5. - Anexele
nr. 1-3*) fac parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 6. - Prezenta
decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale,
Dan
Pantilie
Bucuresti, 6 octombrie 2004.
Nr. 1.271.
ANEXE
AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN
DOMENIUL GAZELOR NATURALE
pentru aprobarea Regulamentului de programare,
functionare si dispecerizare a depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor
naturale
Având în vedere
prevederile art. 8 lit. k) din Legea gazelor nr.
351/2004,
în temeiul
prevederilor art. 10 alin. (4) si (5) din Legea nr.
351/2004,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale emite prezenta decizie.
Art. 1. - Se aprobă
Regulamentul de programare, functionare si dispecerizare a depozitelor de
înmagazinare subterană a gazelor naturale, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta decizie.
Art. 2. -
Compartimentele de resort din cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Gazelor Naturale, operatorii de înmagazinare, operatorul Sistemului
national de transport, producătorii, furnizorii, consumatorii eligibili, precum
si persoanele juridice străine, beneficiare ale tranzitului pe teritoriul
României, vor duce la îndeplinire prevederile prezentei decizii.
Art. 3. - Prezenta
decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale,
Dan
Pantilie
Bucuresti, 2 noiembrie 2004.
Nr. 1.353.
ANEXĂ
REGULAMENT
de
programare, functionare si dispecerizare a depozitelor de înmagazinare
subterană a gazelor naturale
CAPITOLUL I
Scop. Domeniu
de aplicare
Art. 1. - Prin
prezentul regulament se stabilesc reguli si cerinte de ordin tehnic, tehnologic
si comercial, menite să asigure desfăsurarea proceselor de înmagazinare în mod
transparent, obiectiv si nediscriminatoriu.
Art. 2. -
Prezentul regulament se aplică operatorilor licentiati pentru înmagazinarea
subterană a gazelor naturale, denumiti în continuare operatori de
înmagazinare, precum si producătorilor, operatorului Sistemului national de
transport (SNT), furnizorilor, consumatorilor eligibili si persoanelor
juridice străine, beneficiare ale tranzitului pe teritoriul României, ca
beneficiari ai serviciilor de înmagazinare (rezervare capacitate, injectie si
extractie).
Art. 3. -
Prezentul regulament se aplică în corelare cu prevederile Regulamentului
privind accesul reglementat la depozitele de înmagazinare subterană a gazelor
naturale, aprobat prin Decizia presedintelui Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr.
824/2004, denumit în continuare Regulament de acces.
CAPITOLUL II
Obiective
Art. 4. -
Obiectivele prezentului regulament sunt următoarele:
a) stabilirea
cerintelor tehnice minime pentru realizarea accesului la depozitele de
înmagazinare subterană a solicitantilor, în conditii egale si transparente, la
capacitătile de înmagazinare disponibile, cu respectarea conditiilor de
sigurantă, de calitate si de protectie a mediului înconjurător;
b) asigurarea
calitătii serviciilor de înmagazinare, în vederea alimentării cu gaze naturale
a consumatorilor în conditii de sigurantă si continuitate;
c) respectarea de
către operatorii de înmagazinare a principiilor privind tratamentul
nediscriminatoriu al beneficiarilor serviciilor de înmagazinare;
d) stabilirea
principiilor care stau la baza întocmirii programelor de înmagazinare
subterană, a modului în care se realizează programarea, precum si stabilirea
responsabilitătilor părtilor implicate în activitatea de înmagazinare
subterană;
e) stabilirea
modului în care se realizează procesul de injectie/extractie a cantitătilor de
gaze naturale pe cicluri, lună, zi si oră, defalcate pe depozite si
beneficiari;
f) stabilirea
principiilor generale de functionare si dispecerizare a depozitelor de
înmagazinare subterană;
g) stabilirea
modului de transmitere a informatiilor în relatia cu operatorul de transport,
cu beneficiari ai serviciului de înmagazinare subterană, cu DNGN si OP.
CAPITOLUL III
SECTIUNEA 1
Principii
generale de programare
Art. 5. - Programarea
activitătii de înmagazinare a gazelor naturale se face de către operatorii de
înmagazinare în baza contractelor încheiate de acestia cu beneficiarii
serviciului de înmagazinare subterană a gazelor naturale.
Art. 6. - Pentru
fiecare an de înmagazinare, data limită de începere a activitătii de programare
a injectiei/extractiei cantitătilor de gaze naturale în/din depozite este data
publicării Listei finale de realocare a capacitătilor disponibile precizată în
Regulamentul de acces.
Art. 7. - La stabilirea
programelor de înmagazinare pe fiecare depozit la nivel de ciclu, lună, zi,
oră, operatorii de înmagazinare vor avea în vedere următoarele:
1. respectarea
ordinii de prioritate în conformitate cu prevederile Regulamentului de acces;
2. regimurile tehnologice
convenite cu operatorul sistemului de transport pentru fiecare depozit, atât la
injectie, cât si la extractie;
3. regimurile
tehnologice optime pentru SNT, atât la injectie, cât si la extractie.
SECTIUNEA a
2-a
Stabilirea
programelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale pe cicluri de
injectie/extractie
Art. 8. -
Operatorii de înmagazinare trebuie să aibă la baza programării Lista finală de
realocare a capacitătilor pe depozite, conform prevederilor din Regulamentul de
acces, si contractele de înmagazinare, aferente fiecărui beneficiar de acces.
Art. 9. -
Operatorii de înmagazinare vor transmite, până la data de 31 martie, către
operatorul de transport, un program initial al procesului de injectie, pe
fiecare depozit si beneficiar, detaliat pe lună, zi si oră, conform modelului
din anexa nr. 1 la prezentul regulament, întocmit astfel încât să respecte
regimurile tehnologice ale depozitelor si ale SNT.
Art. 10. -
Operatorii de înmagazinare vor transmite, până la data de 15 aprilie, către beneficiarii
serviciului de înmagazinare si către operatorul SNT/DNGN programul final al
procesului de injectie pe fiecare depozit si beneficiar, detaliat pe lună, zi
si oră, în concordantă cu contractele, conform modelului din anexa nr. 1 la
prezentul regulament.
Art. 11. -
Beneficiarii serviciului de înmagazinare vor prezenta operatorilor de
înmagazinare o confirmare a încheierii contractului de transport al gazelor
naturale, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare înainte de începerea
prestării serviciului de înmagazinare specificat în programul final.
Art. 12. -
Operatorii de înmagazinare vor definitiva, până la data de 30 septembrie,
programul initial al procesului de extractie pe fiecare depozit si beneficiar,
în functie de cantitătile efectiv înmagazinate, detaliat pe lună, zi si oră,
conform anexei nr. 1 la prezentul regulament, conform contractelor si cu
respectarea regimurilor tehnologice ale depozitelor si SNT.
Art. 13. -
Operatorii de înmagazinare vor definitiva, până la data de 15 octombrie, programul
final al procesului de extractie pe fiecare depozit si beneficiar, conform
contractelor si cu respectarea regimurilor tehnologice ale depozitelor si SNT,
detaliat pe lună, zi si oră, conform anexei nr. 1 la prezentul regulament.
Art. 14. -
Cantitătile de gaze injectate/extrase în/din depozite vor fi măsurate conform
prevederilor contractelor de transport, respectiv de înmagazinare subterană a
gazelor naturale, pentru fiecare beneficiar al serviciului de înmagazinare.
Art. 15. -
Măsurarea cantitătilor de gaze naturale intrate în SNT si destinate
înmagazinării va fi efectuată conform prevederilor contractului de transport.
Beneficiarul asigură transmiterea informatiilor privind cantitătile zilnice
intrate în SNT si confirmate de operatorul SNT, respectiv DNGN, către
operatorul de înmagazinare.
Art. 16. -
Programele de injectie/extractie lunare, decadale si zilnice, precum si
modificările cantitătilor programate vor fi transmise de către operatorii de
înmagazinare atât operatorului de transport, DNGN, cât si beneficiarilor,
conform termenelor stabilite în RPDF al SNT.
Art. 17. -
Solicitarea modificărilor de program din partea beneficiarilor va fi comunicată
operatorului de înmagazinare, cu minimum 7 zile înainte de începerea
programului lunar, iar pentru programul zilnic, eventualele modificări vor fi
transmise până la ora 14,00 a zilei anterioare.
Art. 18. -
Solicitarea modificărilor programului de injectie/extractie din partea
operatorului SNT la nivel de oră, zi si lună va fi comunicată operatorului de
înmagazinare, conform prevederilor RPFD al SNT.
Art. 19. -
Transmiterea datelor convenite între părtile implicate în derularea proceselor
de înmagazinare se poate realiza prin fax sau postă electronică, părtile având
obligatia să asigure protectia datelor vehiculate.
Art. 20. -
Operatorul SNT si beneficiarii serviciilor de înmagazinare subterană răspund
pentru corectitudinea datelor de program transmise operatorilor de
înmagazinare.
CAPITOLUL IV
SECTIUNEA 1
Art. 21. -
Operatorii de înmagazinare au obligatia să asigure conditiile pentru
functionarea în sigurantă a infrastructurii de suprafată si de adâncime a
depozitelor subterane, la capacitatea programată.
Art. 22. - La
terminarea fiecărui ciclu de injectie/extractie operatorul de înmagazinare
inventariază, pe baza programelor complexe, volumele de gaze naturale
înmagazinate. În perioada respectivă se vor efectua toate lucrările de verificare,
revizii tehnice, reparatii la infrastructura de suprafată si de adâncime
necesare pentru începerea în conditii optime a ciclului următor.
Art. 23. -
Răspunderea pentru respectarea parametrilor tehnologici programati (debit,
presiune) revine, după caz, operatorilor de înmagazinare, operatorului de
transport si/sau beneficiarilor, în conformitate cu prevederile contractuale.
Art. 24. -
Operatorii de înmagazinare au obligatia să mentină în functiune numărul necesar
de agregate de comprimare de lucru, precum si agregatele de comprimare de
rezervă, astfel încât să asigure realizarea programelor de înmagazinare.
Art. 25. -
Operatorii de înmagazinare răspund de modernizarea infrastructurii de
suprafată, astfel încât să asigure teletransmisia în timp real a parametrilor
tehnologici măsurati, atât la operatorul de transport, cât si la beneficiari.
SECTIUNEA a
2-a
Tratarea
abaterilor de la programul de înmagazinare subterană a gazelor naturale
Art. 26. - În
conducerea operativă a depozitelor de înmagazinare, eventualele abateri de la
programele stabilite în ceea ce priveste cantitătile de gaze injectate/extrase
din depozite vor fi tratate după cum urmează:
a) perturbatiile
cauzate de congestii, restrictii, avarii în infrastructura producătorului,
transportatorului sau operatorilor de înmagazinare se notifică la DNGN, în
termen de 24 de ore de la aparitia acestora;
b) accidentele si
cazurile de fortă majoră vor fi comunicate în regim de urgentă, după
constatarea lor. DNGN asigură dirijarea fluxurilor informationale către
factorii implicati.
Art. 27. -
Operatorii de înmagazinare vor adapta programele de injectie/extractie având în
vedere noile conditii si vor comunica noua programare părtilor interesate.
Art. 28. - După
eliminarea cauzelor care au condus la abaterile de la program, operatorii de
înmagazinare vor reveni, în termen de 48 de ore, la programele anterioare si
vor informa despre aceasta atât pe beneficiari, cât si DNGN, OP si operatorul
SNT.
SECTIUNEA a
3-a
Prelucrarea
si transmiterea datelor privind măsurarea cantitătilor de gaze naturale
înmagazinate în depozite
Art. 29. -
Operatorii de înmagazinare au următoarele obligatii:
a) să asigure
măsurarea cantitătilor de gaze naturale atât la injectie, cât si la extractie,
în conformitate cu prevederile Regulamentului de măsurare a cantitătilor de
gaze naturale tranzactionate pe piata angro, aprobat prin Decizia presedintelui
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr.
656/2002, si a legislatiei în vigoare;
b) să
înregistreze, în baza de date proprie, cantitătile de gaze naturale
injectate/extrase în/din fiecare depozit, defalcate pe beneficiari;
c) să transmită
cantitătile orare si zilnice la DNGN si OP;
d) să solicite
beneficiarilor, până cel târziu în a 5-a zi lucrătoare din luna următoare celei
de înmagazinare, confirmarea datelor privind cantitătile de gaze
injectate/extrase în/din depozite, consemnate în procesulverbal de
predare/preluare a cantitătilor de gaze naturale.
Art. 30. -
Beneficiarii au obligatia să transmită operatorilor de înmagazinare confirmarea
datelor privind cantitătile de gaze injectate/extrase în/din depozite,
consemnate în procesul-verbal de predare/preluare a cantitătilor de gaze
naturale, până cel târziu în a 5-a zi lucrătoare din luna următoare celei de înmagazinare.
Art. 31. -
Operatorii de înmagazinare au obligatia să transmită la OP si DNGN datele
privind cantitătile confirmate de gaze injectate/extrase în/din depozite, până
cel târziu în a 6-a zi lucrătoare din luna următoare celei de înmagazinare.
SECTIUNEA a
4-a
Restrictii
Art. 32. - În
functionare, datorită conditiilor de exploatare, se pot manifesta situatii în
care se impun măsuri de limitare a cantitătilor de gaze naturale
injectate/extrase la nivelul depozitului, măsuri care conduc la modificarea
programului convenit la începerea procesului de înmagazinare. Cauzele care
generează aceste măsuri de restrictie pot fi de natură comercială sau tehnică,
inclusiv de fortă majoră.
Restrictii
comerciale
Art. 33. -
Restrictiile de natură comercială apar din cauza nerespectării:
a) programelor de
înmagazinare subterană a gazelor naturale;
b) conditiilor de
calitate a gazelor naturale;
c) clauzelor
contractelor de înmagazinare;
d) clauzelor
contractelor de transport al gazelor naturale.
Restrictii
tehnice
Art. 34. -
Restrictiile tehnice care apar în exploatarea depozitelor de înmagazinare
subterană a gazelor naturale sunt determinate de următoarele cauze:
a) presiunea
maximă de regim a infrastructurii de suprafată (statii de comprimare, conducte
colectoare etc.);
b) diferenta de
presiune maxim admisibilă strat-sondă pentru exploatarea la o viteză de
filtrare constantă si pentru mentinerea caracteristicilor fizice ale
straturilor poros-permeabile, atât în ciclul de injectie, cât si în cel de
extractie;
c) modificarea
caracteristicilor fizice ale stratului porospermeabil aflat în exploatare, din
cauze naturale sau accidentale;
d) variatia
numărului de sonde aflate în productie si a aportului de debit al acestora,
avându-se în vedere că sondele piezometrice (de urmărire) pot trece în regim de
productie si invers în evolutia procesului de injectie/extractie a gazelor
naturale;
e) exploatarea
statiilor de comprimare a gazelor naturale, avându-se în vedere realizarea
raportului optim de comprimare si a randamentului maxim al statiei;
f) operatii de
revizie sau reparatii programate ori care se impun în urma unor accidente
tehnice;
g) accidente
tehnice care afectează capacitatea de înmagazinare a depozitelor (de exemplu:
la nivelul sondelor, sistemului de completare a sondelor, statiilor de
comprimare, conductelor colectoare, punctelor de predare/preluare comercială a
gazelor naturale);
h) necesitatea
realizării productiei zilnice constante.
Art. 35. -
Restrictiile tehnice care apar în exploatarea SNT se datorează următoarelor
cauze:
a) operatii de
revizie sau reparatii programate ori care se impun în urma unor accidente
tehnice, racordări de noi consumatori;
b) accidente
tehnice care limitează disponibilitătile capacitătii de transport a SNT.
Art. 36. - În
cazul aparitiei unei restrictii, operatorul de înmagazinare va comunica
factorilor implicati informatiile care se impun cu privire la:
- depozitul
afectat de restrictie;
- cauzele ce au
impus restrictia;
- valorile
debitelor zilnice si orare în situatia nou-creată;
- modul si
perioada de rezolvare, în situatia în care cauzele sunt de natura celor
enumerate la art. 34 lit. f), g) si h).
Art. 37. -
Operatorii de înmagazinare transmit factorilor implicati (producători,
furnizori, transportatori, beneficiari), în situatiile de restrictii, datele de
program conform anexei nr. 2 la prezentul regulament.
SECTIUNEA a 5-a
Manevre
de sistem
Art. 38. -
Operatorii de înmagazinare solicită si/sau comunică beneficiarilor si
operatorului de transport manevrele efectuate la depozite si eventualele
modificări ale regimurilor tehnologice pentru mentinerea parametrilor de
sigurantă ai depozitelor în conformitate cu prevederile contractuale.
CAPITOLUL V
Dispecerizarea
SECTIUNEA 1
Prevederi
generale
Art. 39. - Pentru
îndeplinirea obligatiilor legate de asigurarea sigurantei în exploatarea
depozitelor de înmagazinare subterană a gazelor naturale, operatorii de
înmagazinare au obligatia de a crea si de a mentine o structură unitară si
flexibilă pentru activitatea de dispecerizare, respectiv pentru supravegherea
proceselor, comunicarea datelor si parametrilor specifici activitătii, precum
si pentru interventia promptă la nivelul depozitelor de înmagazinare.
Art. 40. -
Activitatea de dispecerizare se realizează în cadrul unui sistem unitar-integrat
compus din unităti si compartimente cu competente bine definite din punct de
vedere functional si relational.
Art. 41. -
Dispeceratele operatorilor de înmagazinare corelează cantitătile de gaze
naturale predate/preluate în/din depozite cu capacitătile de transport, în
vederea îndeplinirii obligatiilor contractuale, respectând deciziile
operatorului SNT/DNGN, în colaborare cu dispeceratul SNT si dispeceratele
operatorilor de distributie.
Art. 42. -
Dispeceratul operatorului de înmagazinare este coordonatorul de balantă a
procesului de înmagazinare si realizează prognoze privind cantitătile de gaze
naturale injectate/extrase, defalcate pe depozite, beneficiari la nivel de
ciclu, lună, zi. Pentru aceasta preia zilnic de la beneficiarii serviciilor de
înmagazinare date operative privind cantitătile de gaze naturale
injectate/extrase, precum si parametrii tehnologici de la interfetele cu SNT.
SECTIUNEA a
2-a
Înregistrarea
datelor
Art. 43. - Dispeceratele operatorilor de înmagazinare înregistrează parametrii de functionare ai depozitelor.
Art. 44. - Toate
abaterile fată de programul de înmagazinare survenite în functionarea
depozitelor se consemnează în registrul dispecerului.
CAPITOLUL VI
Dispozitii
finale
Art. 45. -
Operatorii de înmagazinare pot propune completarea si/sau modificarea
prezentului regulament în functie de necesităti, de cadrul de reglementări si
de evolutia relatiilor dintre participantii pe piata gazelor naturale.
Art. 46. - Operatorii de înmagazinare au dreptul, în caz de fortă majoră, să extragă cantităti de gaze naturale din stocul inactiv (perna de gaze) la solicitarea operatorului SNT/DNGN sau a furnizorilor care au obligatia asigurării serviciului public obligatoriu.
Art. 47. -
Beneficiarii cantitătilor de gaze naturale extrase din stocul inactiv (perna de
gaze) au obligatia refacerii acestuia în primele 60 de zile de la reluarea
ciclului de injectie.
Art. 48. -
Operatorii de înmagazinare pot realiza operatiuni de swaping fără prejudicierea
intereselor beneficiarilor serviciilor de înmagazinare subterană a gazelor
naturale, în scopul asigurării echilibrului SNT, sigurantei si continuitătii în
furnizare.
Art. 49. -
Cantitatea de gaze naturale rămasă în depozite la finele ciclului complet de
înmagazinare va face obiectul unui nou contract de înmagazinare subterană,
încheiat până la data încetării valabilitătii contractului initial si valabil
din prima zi calendaristică a ciclului următor de înmagazinare.
Art. 50. -
Definirea unor termeni si abrevieri din prezentul regulament este prevăzută în
anexa nr. 3 la prezentul regulament; termenii care nu sunt definiti se regăsesc
în Legea gazelor nr. 351/2004, precum si în Codul tehnic al sectorului gazelor
naturale, aprobat prin Decizia presedintelui Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr. 616/2002.
la regulament
Operatorul de înmagazinare
.....................................
Nr. .............../.....................
OFERTA
privind
capacitătile de injectie/extractie a gazelor naturale în/din depozite subterane
Nr. crt. |
Depozitul |
Capacitatea
de injectie/extractie [mii m3] |
||||||
...................
(luna) |
...................
(luna) |
Total ciclu
injectie/extractie*) |
||||||
lunar |
zilnic |
orar |
lunar |
zilnic |
orar |
|||
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Lunile aferente ciclului de
injectie/extractie vor fi stabilite de operatorul de înmagazinare.
ANEXA Nr. 1
la regulament
Operatorul de înmagazinare
.....................................
Nr. .............../.....................
PROGRAM
INITIAL/FINAL
de înmagazinare
- ciclul de injectie/extractie în/din depozite subterane
Nr. crt. |
Depozitul |
Capacitatea
de injectie/extractie [mii m3] |
||||||
...................
(luna) |
...................
(luna) |
Total ciclu
injectie/extractie*) |
||||||
lunar |
zilnic |
orar |
lunar |
zilnic |
orar |
|||
1. |
|
|
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
|
|
3. |
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
|
|
|
|
*) Lunile care constituie ciclul de
injectie/extractie vor fi stabilite de operatorul de înmagazinare.
ANEXA Nr. 3
la regulament
DEFINIREA
unor
termeni si abrevieri
Capacitate
totală de înmagazinare -
volumul de gaze naturale, exprimat în metri cubi în conditii de bază
(t....p....), care poate fi înmagazinat într-un depozit subteran în conditii de
sigurantă, în limita permisă de parametrii dinamici si statici ai zăcământului
si de facilitătile de suprafată existente.
Capacitate de
înmagazinare disponibilă –
capacitatea depozitului subteran de a primi, respectiv de a ceda, o cantitate
de gaze naturale, în conditii de sigurantă, în limita permisă de parametrii
dinamici si statici ai zăcământului, precum si de facilitătile de suprafată
existente la un moment dat la nivelul unui depozit (în momentul initierii
ciclului de injectie).
Manevre de
sistem - operatiuni
efectuate de operatorul de înmagazinare pentru desfăsurarea proceselor de
injectie si/sau extractie asupra infrastructurii de suprafată si/sau subterane,
în limitele programate prin regimurile tehnologice aferente acestor
infrastructuri.
Swaping (schimbul de gaze) - operatiunea în urma
căreia se înlocuiesc scriptic între ele două cantităti de gaze de diferite
categorii, fiecare dintre acestea fiind determinată prin:
- natura (import,
intern, amestec, redeventă, gaze noi etc.);
- sursa de
provenientă (Romgaz, Petrom, import “furnizor” etc.);
- valoarea
intrinsecă pe care gazul o reprezintă ca marfă, la care se adaugă valoarea
diferitelor servicii si obligatii încorporate;
- proprietarul
cantitătilor de gaze si/sau administratorul acestora, dacă gazele sunt în
custodie;
- orice altă
caracteristică proprie cantitătilor de gaze care fac obiectul schimbului.
Stoc de gaze
naturale activ - cantitatea
de gaze naturale injectată si extrasă într-un depozit subteran, într-un ciclu
complet de înmagazinare. Cantitatea de gaze reprezentând stocul activ de gaz
este egală cu sau mai mică decât capacitatea totală de înmagazinare.
Stoc de gaze
naturale inactiv (pernă de gaze) – cantitatea de gaze naturale existentă sau constituită la nivelul
depozitului (rezervă existentă sau constituită), fizic recuperabilă, care
asigură conditiile optime necesare pentru mentinerea caracteristicilor de
curgere tehnico-productive ale acesteia.
OP - Operatorul de piată
RPFD al SNT - Regulament de programare, functionare,
dispecerizare al Sistemului national de transport
DNGN - Dispeceratul National de Gaze Naturale
AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN
DOMENIUL GAZELOR NATURALE
pentru aprobarea Regulamentului privind
alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor captivi racordati direct în
Sistemul national de transport si/sau la conductele din amonte si a consumatorilor
eligibili
Având în vedere
prevederile art. 8 lit. i) din Legea gazelor nr.
351/2004,
în temeiul
dispozitiilor art. 10 alin. (4) si (5) din Legea nr.
351/2004,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale emite prezenta decizie.
Art. 1. - Se
aprobă Regulamentul privind alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor
captivi racordati direct în Sistemul national de transport (SNT) si/sau la
conductele din amonte si a consumatorilor eligibili, prevăzut în anexa care
face parte integrantă din prezenta decizie.
Art. 2. -
Compartimentele de resort din cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare în
Domeniul Gazelor Naturale, consumatorii captivi racordati direct în Sistemul
national de transport si/sau la conductele din amonte, consumatorii eligibili,
operatorii de distributie, operatorul sistemului de transport, producătorii si
furnizorii de gaze naturale vor duce la îndeplinire prevederile prezentei
decizii.
Art. 3. - Prezenta
decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale,
Dan
Pantilie
Bucuresti, 2 noiembrie 2004.
Nr. 1.354.
REGULAMENT
privind
alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor captivi racordati direct în Sistemul
national de transport si/sau la conductele din amonte si a consumatorilor
eligibili
CAPITOLUL I
Art. 1. -
Prezentul regulament stabileste reguli si cerinte de ordin tehnic si comercial,
menite să asigure functionarea în conditii de sigurantă a instalatiilor de
utilizare apartinând consumatorilor captivi racordati direct la Sistemul
national de transport (SNT) si/sau la conductele din amonte si
consumatorilor eligibili, denumiti în continuare consumatori.
Art. 2. -
Prezentul regulament se aplică consumatorilor, operatorilor de distributie,
operatorului de transport, producătorilor si furnizorilor de gaze naturale.
CAPITOLUL II
Conditii
specifice de proiectare, executie si exploatare a instalatiilor de utilizare a
gazelor naturale
Art. 3. - Pentru
executarea, modificarea, reabilitarea, modernizarea, repararea si exploatarea
instalatiei de utilizare, consumatorul are următoarele obligatii:
1. să detină
acordul de acces conform reglementărilor în vigoare;
2. să respecte
prevederile reglementărilor în vigoare pentru realizarea lucrărilor de
proiectare si executie;
3. să asigure
realizarea excutiei lucrărilor numai în conditiile în care distribuitorul,
conform prevederilor art. 4, avizează proiectele tehnice, participă la receptia
lucrărilor efectuate si la punerea în functiune;
4. să asigure
exploatarea si întretinerea corectă a instalatiilor de utilizare a gazelor
naturale prin una dintre următoarele modalităti:
a) cu personal
propriu, autorizat de către Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul
Gazelor Naturale (ANRGN) pentru executia si exploatarea instalatiilor de
utilizare a gazelor naturale;
b) cu agenti
economici autorizati de către ANRGN;
c) cu operatorul
licentiat de distributie a gazelor naturale din localitatea în care se află
situat consumatorul sau cu orice operator licentiat de distributie, în cazul în
care nu există distribuitor licentiat în localitatea respectivă;
5. să asigure
verificarea si revizia instalatiilor de utilizare a gazelor naturale, în
conformitate cu prevederile reglementărilor în vigoare; verificarea si revizia
se realizează de către agenti economici autorizati de către ANRGN sau de către
operatorul de distributie a gazelor naturale;
6. să detină
documentatia completă a instalatiei de utilizare;
7. să pună la
dispozitie furnizorului de gaze naturale, la încheiere si oricând pe parcursul
derulării contractului de furnizare a gazelor naturale, următoarele documente:
a) dosarul
definitiv al instalatiei de utilizare;
b) fisa de
evidentă a lucrărilor periodice de verificare tehnică a instalatiei de
utilizare a gazelor naturale, în termen de valabilitate;
c) fisa de
evidentă a lucrărilor periodice de revizie tehnică a instalatiei de utilizare a
gazelor naturale, în termen de valabilitate;
d) actele justificative
din care rezultă asigurarea exploatării si întretinerii corecte a instalatiilor
de utilizare a gazelor naturale, în conformitate cu prevederile pct. 4;
8. să solicite
furnizorului sistarea alimentării cu gaze naturale în orice situatie de natură să
pericliteze functionarea în conditii de sigurantă a instalatiei de utilizare a
gazelor naturale.
Art. 4. -
Consumatorii au obligatia să contracteze serviciile de avizare a proiectelor
tehnice de executie pentru realizarea unor noi instalatii de utilizare a
gazelor naturale si pentru modificarea, reabilitarea, modernizarea celor
existente, precum si pentru receptia si punerea în functiune a acestora:
a) cu orice
operator de distributie a gazelor naturale, în cazul în care sunt amplasati
într-o localitate în care nu există operator licentiat de distributie; în acest
caz toate serviciile mai sus mentionate vor fi contractate cu acelasi operator
de distributie a gazelor naturale;
b) cu operatorul
licentiat de distributie a gazelor naturale care îsi desfăsoară activitatea în
localitatea în care acestia sunt amplasati.
Art. 5. -
Furnizorii de gaze naturale au următoarele obligatii:
a) să furnizeze
gaze naturale în conditii de sigurantă, urmând ca pe toată durata furnizării să
se asigure că instalatiile de utilizare ale consumatorilor îndeplinesc
conditiile de functionare, solicitând acestora documentele prevăzute la art. 3
pct. 7;
b) să solicite
sistarea furnizării gazelor naturale în următoarele situatii:
- consumatorul nu
prezintă documentele prevăzute la art. 3 pct. 7;
- consumatorul
solicită expres sistarea în conditiile art. 3 pct. 8; solicitarea de sistare va
fi notificată, după caz, operatorului de distributie/operatorului de
transport/producătorului;
c) să includă în
contractele de furnizare si vânzare-cumpărare a gazelor naturale clauze de
natura celor prevăzute la lit. a) si b);
d) să precizeze,
în contractul de furnizare/vânzare-cumpărare a gazelor naturale, modalitatea de
solicitare de către consumator a interventiilor la Statia de reglarem ăsurare
(SRM) si/sau la instalatia de utilizare a gazelor naturale si responsabilitatea
pentru fiecare tip de interventie.
Art. 6. -
Distribuitorii de gaze naturale au următoarele obligatii:
a) să facă publice
tarifele pentru următoarele servicii:
- avizarea
proiectelor tehnice de executie a instalatiilor de utilizare a gazelor
naturale;
- receptia tehnică
a lucrărilor;
- punerea în
functiune a instalatiilor de utilizare a gazelor naturale;
- verificarea si
revizia instalatiilor de utilizare a gazelor naturale;
b) să aplice
consumatorilor, pentru serviciile prevăzute la lit. a) aceleasi tarife ca si
pentru consumatorii captivi racordati la sistemele de distributie a gazelor
naturale;
c) să nu refuze în
mod nejustificat solicitarea consumatorilor pentru prestarea serviciilor
prevăzute la lit. a);
d) să sisteze, la
solicitarea furnizorului, alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor, în
situatia precizată la art. 5 lit. b).
Art. 7. -
Producătorul si operatorul de transport au obligatia de a sista, la solicitarea
furnizorului, alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor, în situatia
prevăzută la art. 5 lit. b).
CAPITOLUL III
Dispozitii
finale
Art. 8. -
Prevederile prezentului regulament se aplică în corelare cu legislatia în
vigoare în sectorul gazelor naturale.
Art. 9. - (1)
Încălcarea prevederilor prezentului regulament atrage răspunderea
contraventională în conditiile legii.
(2) Stabilirea,
constatarea si sanctionarea contraventiilor se fac potrivit prevederilor Legii
gazelor nr. 351/2004 si ale Regulamentului de constatare, notificare si
sanctionare a abaterilor de la reglementările emise în sectorul gazelor
naturale, aprobat prin Decizia presedintelui Autoritătii Nationale de
Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale nr. 1.231/2004.
Art. 10. - (1) În
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentului regulament,
ANRGN va modifica în mod corespunzător contractele-cadru de furnizare a gazelor
naturale pentru consumatorii captivi.
(2) În termenul
prevăzut la alin. (1) furnizorii vor include în contractele de
vânzare-cumpărare a gazelor naturale pentru consumatorii eligibili clauzele
prevăzute la art. 5.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
privind aplicarea prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 831/1997 pentru aprobarea formularelor modelelor comune privind
activitatea financiară si contabilă si a normelor metodologice privind
întocmirea si utilizarea acestora
În temeiul
prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările ulterioare,
în temeiul
prevederilor art. 1 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 831/1997 pentru
aprobarea modelelor formularelor comune privind activitatea financiară si
contabilă si a normelor metodologice privind întocmirea si utilizarea acestora,
ministrul
finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. -
Articolul 2 din Ordinul ministrului finantelor publice nr.
743/2004 privind aplicarea Hotărârii Guvernului nr. 831/1997 si pentru
aprobarea unui formular specific cu regim special privind activitatea
financiară si contabilă, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 496 din 2 iunie 2004, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 2. -
Formularele de factură si de factură fiscală se pot edita în două exemplare
dacă sunt îndeplinite următoarele conditii:
- conform
procedurilor proprii privind organizarea si conducerea contabilitătii,
întocmite de societate în conformitate cu prevederile legale în vigoare, nu
rezultă necesitatea existentei exemplarului 3;
- sistemul
informatic utilizat la editarea facturilor este un sistem integrat, care
asigură la departamentul, serviciul, biroul sau compartimentul de desfacere o
evidentă proprie corespunzătoare, în care se regăsesc toate informatiile
referitoare la facturile emise. Prin sistem informatic integrat se
întelege un sistem informatic care îndeplineste următoarele conditii:
a) utilizează o
bază de date;
b) are în
compunere programe informatice care cuprind activitătile tuturor
compartimentelor functionale conform organigramei societătii;
c) există un plan
de securitate al sistemului informatic, cuprinzând măsurile tehnice si
organizatorice corespunz ătoare;
- s-a întocmit un
raport de audit asupra sistemului informatic utilizat la emiterea, expedierea,
stocarea si arhivarea facturilor fiscale electronice de către un auditor
independent, specializat si atestat. Prin atestare se întelege
certificarea personalului ca auditor de sisteme informatice, oferită de
Asociatia de Audit si Control al Sistemelor Informatice (ISACA) - Information
System Audit and Control Association;
- exemplarul 2 al
facturii se arhivează la compartimentul financiar-contabil;
- numărul de
facturi emise lunar de societate este mai mare de 25.000.”
Art. 2. -
Unitătile bancare ce utilizează un program informatic propriu si care, în
conformitate cu prevederile art. 8 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, modificată prin Legea nr.
485/2003, nu pot avea ca activitate specifică realizarea si furnizarea de
programe informatice, sunt exceptate de la prevederile art. 2 alin. (1) lit. c)
si e) din Ordinul ministrului finantelor nr.
1.177/1998 privind aplicarea prevederilor art. 1 alin. (4) si (10)
paragraful 2 din Hotărârea Guvernului nr. 831/1997.
Art. 3. - Agentii
economici care îndeplinesc conditiile prevăzute la art. 1 din Ordinul
ministrului finantelor publice nr.
1.077/2004 privind conditiile în care se pot edita, într-un singur
exemplar, facturile fiscale cu regim special de tipărire, înseriere si
numerotare, utilizate în activitatea financiară si contabilă si care utilizează
un sistem computerizat, bazat pe date controlate si înregistrate sau calculate
printr-un sistem informatic de facturare care nu implică participarea directă a
persoanei care emite factura fiscală la operatiile de livrări de bunuri sau
prestări de servicii, nu au obligatia să semneze si să stampileze facturile
fiscale.
Art. 4. - Directia
de reglementări contabile va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
finantelor publice,
Maria
Manolescu,
secretar de
stat
Bucuresti, 29 noiembrie 2004.
Nr. 1.779.