MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 1.213 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 17
decembrie 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 435 din 26 octombrie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedură
civilă
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
2.137.
- Hotărâre privind organizarea si functionarea Agentiei Nationale a Taberelor
si Turismului Scolar si a agentiilor teritoriale ale taberelor si turismului
scolar
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 26
octombrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedură civilă
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel Stănoiu
- judecător
Dana Titian -
procuror
Ingrid Alina
Tudora - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3
din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Vasile Iordache în Dosarul nr. 14.035/2003 al Judecătoriei
Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în
stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca
neîntemeiată, sustinând că textul de lege criticat nu contravine prevederilor
constitutionale ale art. 16, 21 si 129, si nici celor ale art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. În
acest sens, invocă Decizia Curtii Constitutionale nr. 105/2004.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele: Prin Încheierea din 6 mai
2004, pronuntată în Dosarul nr. 14.035/2003, Judecătoria Sectorului 1
Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedură civilă. Exceptia
a fost ridicată de Vasile Iordache într-o cauză civilă având ca obiect divort
si partaj.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că dispozitiile legale criticate contravin
prevederilor constitutionale ale art. 16, 21 si 129, precum si celor ale art. 6
pct. 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, deoarece, “prin art. 78 alin. 3 din Codul de procedură civilă,
instanta de fond este obligată să pronunte o încheiere irevocabilă, limitând
astfel accesul la o cale de atac, prin care se poate executa controlul
judecătoresc exercitat de instanta superioară si astfel să se îndrepte o eroare
săvârsită de judecătorii primei instante”.
Judecătoria
Sectorului 1 Bucuresti apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens, instanta
arată că dispozitiile criticate nu contravin prevederilor constitutionale
invocate de autorul exceptiei, întrucât încheierea prin care se solutionează
cererea de acordare a asistentei juridice este o încheiere interlocutorie, iar
instanta poate reveni asupra ei în situatia în care s-au schimbat împrejurările
avute în vedere la solutionarea sa. Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din
Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate,
iar în conformitate cu art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul, invocând jurisprudenta constantă a Curtii
Constitutionale, în deplin acord cu aceea a Curtii Europene a Drepturilor
Omului, apreciază că exceptia de neconstitutionalitate invocată este neîntemeiată.
În acest sens, arată că textul legal criticat trebuie privit în contextul
întregii reglementări a asistentei judiciare gratuite, concepută de legiuitor
ca o modalitate de garantare a accesului la justitie, a exercitării drepturilor
procesuale ale părtilor, si nicidecum ca un mijloc de îngrădire a acestora.
Astfel, arată că
procedura de judecată, în ansamblul său, se întemeiază pe dispozitiile art. 126
alin. (2) si ale art. 129 din Constitutie, republicată, texte constitutionale
care lasă la latitudinea legiuitorului reglementarea competentei, a procedurii,
precum si a căilor de atac. În acest context, consideră că “textul criticat nu
reprezintă o încălcare a prevederilor constitutionale referitoare la realizarea
drepturilor în justitie, ci, dimpotrivă, reprezintă o expresie a aplicării
acestora (...), asigurând, în mod real, accesul liber la justitie”. În ceea ce
priveste înfrângerea art. 16 din Constitutie, republicată, Guvernul apreciază
că textul de lege criticat nu creează discriminări între cetăteni, întrucât
normele acestuia “sunt aplicabile tuturor cauzelor de acest fel, precum si
tuturor părtilor din aceste cauze, în egală măsură”.
Avocatul
Poporului apreciază că
dispozitiile legale criticate sunt constitutionale. Astfel, invocând
jurisprudenta Curtii Constitutionale, apreciată ca fiind în concordantă cu
practica jurisdictională a Curtii Europene a Drepturilor Omului, arată că
dispozitiile art. 78 alin. 3 din Codul de procedură civilă nu încalcă
principiul constitutional al egalitătii cetătenilor în fata legii si a
autoritătilor publice, consacrat prin art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie,
republicată, întrucât regimul juridic diferit este determinat de specificul
domeniului reglementat. În ceea ce priveste contrarietatea textului legal dedus
controlului fată de prevederile constitutionale ale art. 21 si art. 129, prin
raportare la art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale, Avocatul Poporului apreciază că aceasta nu poate
fi retinută. În final, arată că invocarea dispozitiilor art. 16 alin. (3) si
(4) din Constitutie, republicată, nu are relevantă în cauză.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicată, să solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. 78 alin. 3 din Codul de procedură
civilă, potrivit căruia “Încheierea cu privire la cererea de asistentă sau
prin care s-a revenit asupra asistentei încuviintate nu este supusă nici unei
căi de atac”.
În sustinerea
neconstitutionalitătii acestui text de lege, autorul exceptiei invocă
încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 16, 21 si 129, care au
următorul continut:
- Art. 16: “(1)
Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii
si fără discriminări.
(2) Nimeni nu
este mai presus de lege.
(3) Functiile
si demnitătile publice, civile sau militare, pot fi ocupate, în conditiile
legii, de persoanele care au cetătenia română si domiciliul în tară. Statul
român garantează egalitatea de sanse între femei si bărbati pentru ocuparea
acestor functii si demnităti.
(4) În
conditiile aderării României la Uniunea Europeană, cetătenii Uniunii care
îndeplinesc cerintele legii organice au dreptul de a alege si de a fi alesi în
autoritătile administratiei publice locale.”;
- Art. 21: “(1)
Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a
libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege
nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3) Părtile au
dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil.
(4)
Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.”;
- Art. 129: “Împotriva
hotărârilor judecătoresti, părtile interesate si Ministerul Public pot exercita
căile de atac, în conditiile legii.”
Autorul exceptiei
invocă, de asemenea, încălcarea dispozitiilor referitoare la dreptul persoanei
la un proces echitabil, cuprinse în art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, potrivit cărora: “Orice
persoană are dreptul la judecarea în mod echitabil, în mod public si într-un
termen rezonabil a cauzei sale, de către o instantă independentă si impartială,
instituită de lege, care va hotărî fie asupra încălcării drepturilor si
obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra temeiniciei oricărei acuzatii
în materie penală îndreptate împotriva sa.
Hotărârea
trebuie să fie pronuntată în mod public, dar accesul în sala de sedintă poate
fi interzis presei si publicului pe întreaga durată a procesului sau a unei
părti a acestuia în interesul moralitătii, al ordinii publice ori al
securitătii nationale într-o societate democratică, atunci când interesele
minorilor sau protectia vietii private a părtilor la proces o impun, sau în
măsura considerată absolut necesară de către instantă atunci
când, în împrejurări
speciale, publicitatea ar fi de natură să aducă atingere intereselor
justitiei.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile criticate au mai fost
supuse controlului de constitutionalitate sub aspectul încălcării principiilor
constitutionale ale egalitătii în drepturi si al accesului liber la justitie,
precum si al înfrângerii dispozitiilor art. 129 din Constitutie, republicată,
referitoare la folosirea căilor de atac.
Astfel, prin
Decizia nr.
105 din 9 martie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 301 din 6 aprilie 2004, Curtea a respins, ca fiind neîntemeiată,
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedură civilă,
statuând că acestea nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 16, 21
si 129. Cu acel prilej, Curtea Constitutională a constatat că textul de lege
dedus controlului nu încalcă principiul constitutional al egalitătii
cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice, întrucât nu face nici o
diferentiere între părtile aflate în proces. Împrejurarea că, în această
materie, s-a prevăzut, prin derogare de la dreptul comun, că încheierile prin
care s-a respins cererea de asistentă judiciară sau s-a revenit asupra
asistentei încuviintate nu sunt supuse nici unei căi de atac, nu justifică o
asemenea critică, regimul juridic diferit fiind determinat de specificul
domeniului reglementat.
În ceea ce
priveste critica de neconstitutionalitate referitoare la încălcarea art. 21 din
Constitutie, Curtea a făcut trimitere la Decizia Plenului nr. 1 din 8 februarie
1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 69 din 16
martie 1994, prin care s-a statuat că semnificatia art. 21 alin. (2) din
Constitutie, potrivit căruia accesul la justitie nu poate fi îngrădit prin
lege, este aceea că nu se poate exclude de la exercitiul drepturilor procesuale
nici o categorie sau grup social. Însă legiuitorul poate institui, în
considerarea unor situatii deosebite, reguli speciale de procedură, precum si
modalităti particulare de exercitare a drepturilor procedurale, astfel încât
accesul liber la justitie nu înseamnă accesul, în toate cazurile, la toate
structurile judecătoresti si la toate căile de atac. De aceea instituirea unor
reguli speciale privind exercitarea căilor de atac nu contravine prevederilor
constitutionale cuprinse în art. 21 privind accesul liber la justitie, atât
timp cât, potrivit celor prevăzute de art. 75 alin. 2 din Codul de procedură
civilă, părtilor interesate le este asigurată posibilitatea de a reitera
cererea de asistentă judiciară în fata aceleiasi instante, în măsura în care au
intervenit elemente noi de natură a impune si a justifica admiterea unei
asemenea cereri.
În sfârsit, pentru
aceleasi argumente expuse mai sus, Curtea a constatat că nu poate fi primită
nici critica potrivit căreia dispozitiile art. 78 alin. 3 din Codul de
procedură civilă ar aduce atingere prevederilor constitutionale ale art. 129,
referitoare la folosirea căilor de atac. Sub acest aspect optiunea
legiuitorului a fost impusă de exigenta solutionării cu celeritate a procesului
dedus judecătii.
Întrucât în cauza
de fată nu au intervenit elemente noi de natură să reconsidere jurisprudenta
Curtii Constitutionale în materie, atât solutia, cât si considerentele acestor
decizii îsi mentin valabilitatea si în prezenta cauză.
În ceea ce
priveste înfrângerea art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apărarea drepturilor
omului si a libertătilor fundamentale, Curtea constată că art. 78 alin. 3 din Codul de procedură civilă nu
contine nici o prevedere prin care s-ar aduce atingere dreptului persoanei de a
beneficia de o judecată echitabilă, publică si într-un termen rezonabil a
cauzei sale, de către o instantă independentă si impartială, instituită de
lege.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicată, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d), precum si al art. 29 din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 alin. 3 din Codul de procedură civilă,
exceptie ridicată de Vasile Iordache în Dosarul nr. 14.035/2003 al Judecătoriei
Sectorului 1 Bucuresti.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 26 octombrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ingrid
Alina Tudora
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea Agentiei
Nationale a Taberelor si Turismului Scolar si a agentiilor teritoriale ale
taberelor si turismului scolar
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1)
Agentia Natională a Taberelor si Turismului Scolar se organizează si
functionează ca institutie publică cu personalitate juridică, în subordinea
Autoritătii Nationale pentru Tineret.
(2) Agentia
Natională a Taberelor si Turismului Scolar are sediul în municipiul Bucuresti,
str. Eremia Grigorescu nr. 26, sectorul 1.
(3) Agentia
Natională a Taberelor si Turismului Scolar va avea în coordonare agentiile
teritoriale ale taberelor si turismului scolar, care au personalitate juridică.
(4) Agentia
Natională a Taberelor si Turismului Scolar va fi denumită în continuare Agentia,
iar agentiile teritoriale ale taberelor si turismului scolar vor fi
denumite în continuare agentii teritoriale.
Art. 2. - (1)
Scopul Agentiei este de a organiza activităti de interes public, cu caracter
cultural-educativ pentru copii si tineri si cu caracter social pentru diverse
categorii socioprofesionale.
(2) Pentru
realizarea scopului său, Agentia îndeplineste următoarele obiective:
a) aplicarea
politicii Guvernului în domeniul turismului pentru copii si tineri;
b) initierea,
aplicarea si sprijinirea activitătilor cu caracter cultural-educativ pentru
copii si tineri si/sau cu caracter social;
c) initierea,
dezvoltarea si sprijinirea parteneriatelor în domeniul turismului si educatiei
pentru copii si tineri si a programelor sociale cu alte autorităti si
institutii publice, precum si cu alte persoane fizice sau juridice române sau
străine;
d) elaborarea,
sustinerea si implementarea legislatiei în domeniul turismului si educatiei
pentru copii si tineri si a programelor sociale;
e) autorizarea
activitătii institutiilor publice, precum si persoanelor fizice sau juridice
române ori străine care au activitate în domeniul turismului pentru copii si
tineri pe teme educativ-culturale, de vacantă si de timp liber;
f) mentinerea,
îmbunătătirea si dezvoltarea patrimoniului aflat în administrarea si/sau în
proprietatea sa.
(3) Pentru
realizarea obiectivelor din domeniul său de activitate, Agentia are următoarele
atributii:
a) organizează activităti de profil prin: programe specializate pe discipline de învătământ sau pe diferite domenii ale stiintei, tehnicii, artei si culturii, tabere sportive, concursuri, competitii, cluburi de vacantă, excursii, expeditii, drumetii, manifestări cultural-artistice si de educatie, cu caracter national si international, asigurându-se în acest fel si participarea directă sau pe bază de reciprocitate la manifestări similare peste hotare;
b) organizează si
amenajează în incinta taberelor scolare cluburi, biblioteci, chioscuri,
gospodării-anexe si poate desfăsura activităti specifice de prestări de
servicii, activităti de transport si de valorificare a resurselor proprii, de
pe urma cărora realizează venituri pe care le utilizează si le gestionează
potrivit legii;
c) înfiintează
tabere scolare, centre de vacantă, turistice, sportive si de agrement, prin
amenajarea spatiilor si imobilelor neutilizate din domeniul public al statului,
prin achizitionarea sau prin construirea unor noi imobile;
d) colaborează cu
Ministerul Educatiei si Cercetării si cu alte institutii si autorităti privind
organizarea de activităti de vacantă si timp liber pentru prescolari si elevi;
e) popularizează
în institutiile de învătământ oferta turistică si educativă proprie pentru
activitătile interne si externe;
f) aprobă
schimburile de grupuri pentru activitătile desfăsurate de agentiile
teritoriale, atât între acestea, cât si între acestea si alti detinători de
baze de odihnă si tratament, precum si schimburile internationale la care
agentiile teritoriale participă;
g) coordonează,
monitorizează si controlează modul de organizare a activitătilor de vacantă si
de timp liber, gestionarea resurselor umane si financiare, administrarea si
utilizarea bazei materiale de către agentiile teritoriale;
h) elaborează si
propune spre aprobare Autoritătii Nationale pentru Tineret costuri medii
orientative, pe categorii de activităti;
i) negociază cu
alti detinători de baze turistice costuri pentru activitătile de vacantă si de
timp liber, organizate în spatiile acestora;
j) aprobă
utilizarea taberelor, a centrelor de vacantă, turistice, sportive si de
agrement pentru procesul de învătământ de către copiii si tinerii care necesită
cure de recuperare a sănătătii;
k) asigură, contra
cost sau cu titlu gratuit, transportul copiilor si tinerilor în tabere,
potrivit programului de transport întocmit împreună cu Societatea Natională de
Transport Feroviar de Călători “C.F.R. Călători” - S.A. sau cu alte societăti
comerciale de transport;
l) avizează
unitătile turistice în care se organizează tabere, excursii si expeditii cu
prescolari si scolari si totodată avizează agenti economici, asociatii, alte
persoane juridice si persoane fizice care organizează astfel de activităti;
m) organizează
centre metodologice de pregătire, perfectionare si formare;
n) instruieste
personalul angajat din domeniul serviciilor de cazare, alimentatie si turism, a
formatorilor de animatori, a animatorilor de vacantă si de timp liber, precum
si a elevilor din liceele de profil;
o) elaborează si
implementează norme în domeniu pentru activitătile organizate cu prescolari si
elevi de către terti;
p) organizează
programe cu caracter social;
q) organizează
activităti cu caracter european pentru copii si tineri;
r) controlează
activitatea agentiilor teritoriale si a agentilor economici, asociatiilor,
altor persoane juridice si persoanelor fizice care organizează activităti ce
necesită avizul Agentiei si aplică sanctiuni în cazul nerespectării de către
acestia a normelor si dispozitiilor legale;
s) elaborează si
aplică politica guvernamentală în domeniu;
t) alte atributii
expres prevăzute în lege.
Art. 3. -
Regulamentul intern al Agentiei privind organizarea si functionarea sa se
aprobă de presedintele Autoritătii Nationale pentru Tineret.
Art. 4. - (1) În exercitarea atributiilor sale, Agentia colaborează cu ministere si autorităti ale administratiei publice centrale, cu autoritătile administratiei publice locale, cu alte institutii publice, precum si cu persoane fizice si juridice, române ori străine.
(2) În vederea
îndeplinirii atributiilor sale, Agentia are dreptul să solicite în conditiile
legii informatii de la ministere si autorităti ale administratiei publice
centrale, de la autoritătile administratiei publice locale, de la alte
institutii publice.
Art. 5. - (1)
Structura organizatorică a aparatului propriu al Agentiei este prevăzută în
anexa nr. 1.
(2) Încadrarea
personalului din aparatul propriu, modificarea, suspendarea sau încetarea raporturilor
de muncă se aprobă prin decizie a directorului general. Personalului Agentiei,
respectiv al agentiilor teritoriale, nu i se aplică prevederile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată, cu
modificările ulterioare.
Art. 6. - Numărul
maxim de posturi ale Agentiei este de 1.038, din care 50 de posturi sunt în
aparatul propriu, iar 988 de posturi se distribuie agentiilor teritoriale.
Art. 7. - (1)
Agentia este condusă de un director general numit de către presedintele
Autoritătii Nationale pentru Tineret, în conditiile legii.
(2) Directorul
general răspunde de întreaga activitate a Agentiei.
(3) Directorul
general îndeplineste, conform legii, functia de ordonator tertiar de credite
pentru bugetul Agentiei.
Art. 8. -
Directorul general îndeplineste, în principal, următoarele atributii specifice:
a) reprezintă
Agentia în raport cu alte autorităti si institutii publice, cu persoane fizice
si juridice din tară sau din străinătate;
b) conduce
aparatul propriu al Agentiei, numeste si eliberează din functie personalul
acesteia;
c) stabileste
statul de functii al Agentiei, în limita numărului de posturi aprobate prin
prezenta hotărâre;
d) asigură
coordonarea activitătii agentiilor teritoriale, propune presedintelui
Autoritătii Nationale pentru Tineret numirea si eliberarea din functie a
conducătorilor acestor institutii;
e) avizează si
propune spre aprobare presedintelui Autoritătii Nationale pentru Tineret
structura organizatorică, statele de functii, precum si criteriile de
constituire a compartimentelor agentiilor teritoriale.
Art. 9. - În
exercitarea atributiilor sale, directorul general emite decizii, dispozitii si
instructiuni, obligatorii pentru aparatul propriu si cel al agentiilor
teritoriale.
Art. 10. - (1) Se
constituie Consiliul director al Agentiei, condus de directorul general al
Agentiei si format din reprezentanti ai Agentiei si din reprezentanti ai
agentiilor teritoriale.
(2) Consiliul
director are rol de decizie în domeniul administrativ si economico-financiar
asupra activitătii agentiilor teritoriale, organizarea si functionarea sa fiind
stabilite prin Regulamentul intern al Agentiei.
Art. 11. - (1)
Finantarea activitătii Agentiei se face din venituri proprii si din subventii
acordate de la bugetul de stat.
(2) Cheltuielile
curente si de capital ale Agentiei se acoperă din venituri proprii si din
subventii acordate de la bugetul de stat.
(3) Agentiile
teritoriale aflate în coordonarea Agentiei se finantează din venituri proprii
si din subventii acordate de la bugetul de stat.
Art. 12. - (1)
Veniturile proprii pot proveni din:
a) contributii de
la persoane fizice si juridice din tară si din străinătate, donatii,
sponsorizări;
b) veniturile
obtinute din desfăsurarea celorlalte activităti prevăzute de lege si din alte
colaborări.
(2) Criteriile de calcul privind stabilirea costului mediu orientativ, pe categorii de activităti, sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Subventiile de
la bugetul de stat vor acoperi si facilitătile acordate unor categorii de
beneficiari, conform anexei nr. 3.
Art. 13. -
Stabilirea numărului maxim de autoturisme si a consumului lunar de carburanti
se face potrivit dispozitiilor legale în vigoare.
Art. 14. - În vederea
îndeplinirii functiilor sale specifice, Agentia poate încheia, în conditiile
legii, contracte cu persoane fizice sau juridice, române ori străine, având ca
obiect prestarea de servicii de consultantă în materie fiscală, juridică, de
resurse umane, precum si orice alte servicii necesare realizării obiectivelor
din domeniul său de activitate.
Art. 15. - (1)
Salarizarea personalului din aparatul propriu al Agentiei se va face potrivit
prevederilor anexelor nr. I si nr. V/2 la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar, aprobată prin Legea nr.
383/2001, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Salarizarea
personalului din cadrul agentiilor teritoriale se va face potrivit prevederilor
anexelor nr. V/1 si nr. V/2 la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
24/2000, aprobată prin Legea nr.
383/2001, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 16. - (1)
Bunurile mobile si imobile destinate taberelor, centrelor de vacantă,
turistice, sportive si de agrement, aflate în administrarea agentiilor
teritoriale la data preluării în subordine de către Autoritatea Natională
pentru Tineret, rămân în administrarea acestora.
(2) Agentia are în
administrare ca centre metodologice pentru pregătire, perfectionare si formare
Complexul restaurant-hotel, compus din subsol, parter, plus etajele 5 si 6,
situat în municipiul Bucuresti, Sos. Viilor nr. 38, sectorul 5, si Scoala
generală din Predeal, judetul Brasov.
(3) Toate bunurile
imobile, constructii si terenuri, aferente taberelor, satelor de vacantă,
bazelor turistice sportive si de agrement, aflate în administrarea Agentiei,
respectiv a agentiilor teritoriale, sunt destinate activitătilor de interes
public, cu caracter cultural-educativ pentru copii si tineri si cu caracter
social pentru diverse categorii socioprofesionale, si nu pot fi divizate,
înstrăinate, realocate sau nu pot primi altă destinatie fără acordul
Consiliului director al Agentiei.
Art. 17. -
Prescolarii si elevii care se deplasează în mod organizat în tabere, excursii,
expeditii si pentru alte activităti de vacantă si de timp liber beneficiază de reducerea
tarifelor de transport numai pe baza listelor nominale aprobate de agentiile
teritoriale.
Art. 18. - (1)
Personalul care asigură însotirea prescolarilor si elevilor, conducerea,
îndrumarea, precum si ocrotirea lor în timpul participării la activitătile de
vacantă si de timp liber este prevăzut în anexa nr. 4. Recrutarea si
selectionarea personalului însotitor se asigură de către Agentie, respectiv de
agentiile teritoriale.
(2) Personalul
medico-sanitar necesar pentru tabere, excursii si alte activităti de vacantă si
de timp liber este numit de către directiile de sănătate publică judetene, la
solicitarea agentiilor teritoriale, potrivit anexei nr. 4. Pentru perioada în
care participă la aceste activităti personalul medico-sanitar beneficiază de drepturile
prevăzute în anexa nr. 5.
(3) Personalul
însotitor, precum si cel medico-sanitar din tabere, centre de vacantă,
turistice, sportive si de agrement nu beneficiază de diurnă sau de indemnizatie
de detasare.
(4) Personalul
administrativ-gospodăresc, angajat permanent, nu beneficiază de diurnă sau de
indemnizatie de conducere.
Art. 19. - (1) În
termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Agentia va
elabora regulamentul intern.
(2) În termen de
30 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei hotărâri, Agentia va elabora
metodologia de avizare, control si sanctionare a activitătii în domeniul
turismului pentru copii si tineri pe teme cultural-educative, de vacantă si de
timp liber.
(3) Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
86/1999 privind înfiintarea Agentiei Nationale a Taberelor si Turismului
Scolar din România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
69 din 18 februarie 1999.
Art. 20. - Anexele
nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p.
Presedintele Autoritătii Nationale pentru Tineret,
Iavor
Ionut Sebastian
Seful Cancelariei
Primului-Ministru,
Alin
Teodorescu
p. Ministrul
educatiei si cercetării,
Radu
Damian,
secretar de
stat
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Dan Mircea
Popescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 30 noiembrie 2004.
Nr. 2.137.
ANEXA Nr. 1
Numărul maxim de posturi = 50
a Agentiei
Nationale a Taberelor si Turismului Scolar
ANEXA Nr. 2
CRITERIILE
DE CALCUL
privind
stabilirea costului mediu orientativ pentru tabere, excursii si expeditii
scolare si pentru celelalte activităti prevăzute la art. 2 din hotărâre
1. Cheltuielile
pentru hrana copiilor si tinerilor
2. Cheltuielile
pentru hrana personalului însotitor si a celui sanitar, care îsi desfăsoară
activitatea în tabere, centre de vacantă, turistice, sportive si de agrement
3. Cheltuielile
aferente personalului angajat temporar în tabere, centre de vacantă, turistice,
sportive si de agrement
4. Cheltuielile
reprezentând 50% din costul hranei personalului administrativ-gospodăresc angajat
temporar sau permanent în tabere, centre de vacantă, turistice, sportive si de
agrement, în cazul în care pe perioada desfăsurării activitătii acesta este
obligat să locuiască în unitatea respectivă
5. Cheltuielile
legate de aprovizionare, întretinere si functionare: materiale de întretinere
si curătenie, substante dezinfectante, materiale sanitare si instrumentar
pentru cabinetele medicale din incinta taberelor, apă-canal, combustibil,
energie electrică, spălat lenjerie, cazarmament, transport, materiale pentru
activitătile tehnico-stiintifice, cultural-artistice, sportive, turistice, de
educatie si de agrement
6. Cheltuielile
pentru transportul dus-întors al prescolarilor, elevilor si al personalului
însotitor, de la domiciliu la tabără
7. Cheltuielile
privind plata chiriilor pentru săli, a membrilor juriilor, cele pentru
rechizite, materiale consumabile si publicitare, precum si cheltuielile de
publicitate pentru tabere si pentru alte activităti si manifestări mentionate
la art. 2 din hotărâre
8. Cheltuielile de
transport intern si international dus-întors pentru copiii participanti la
tabere interne si internationale sau la alte manifestări, precum si
contravaloarea costurilor vizitelor la muzee, al participării la excursii si la
alte activităti care se desfăsoară în perioada respectivă
9. Costurile se
stabilesc de către Agentie si se aprobă de către ordonatorul principal de
credite.
10. Cheltuielile
privind asigurarea pentru accidente, risc si deces, pentru deplasări interne si
internationale
11. Cheltuieli
indirecte.
ANEXA Nr. 3
MODUL
de suportare a cheltuielilor pentru copiii si tinerii participanti la tabere, excursii si expeditii scolare si la celelalte activităti prevăzute la art. 2 din hotărâre
1. Sunt scutiti de la
plata cheltuielilor, o singură dată într-un an scolar, copiii participanti la
activitătile prevăzute la art. 2 din hotărâre, organizate prin agentiile
teritoriale de tabere si turism educativ, proveniti din familii al căror venit
mediu lunar pe membru de familie este de până la 50% din salariul minim brut pe
tară, beneficiari de burse sociale, cei orfani, care nu sunt încredintati spre
crestere si educare prin hotărâre judecătorească.
2. Suportă
integral costul taberei, al excursiei sau expeditiei părintii sau sustinătorii
legali ai elevilor care nu se încadrează în prevederile pct. 1.
3. Drepturile
prevăzute la pct. 1 se acordă în ordinea crescătoare a veniturilor, având
prioritate elevii din învătământul de stat, curs de zi, care frecventează
scoala potrivit regulamentului scolar si cu rezultate bune si foarte bune la
învătătură.
4. Din alocatiile
bugetare se pot suporta:
a) costul integral
pentru categoriile prevăzute la pct. 1;
b) costul integral
pentru elevii (echipele) clasati (clasate) pe locurile I-III la faza natională
a olimpiadelor scolare, pe discipline de învătământ si meserii, la competitii
sportive sau la diferite manifestări nationale si internationale;
c) costul integral
pentru formatiile artistice care prezintă si sustin programe în tabere, centre
de vacantă, turistice, sportive si de agrement;
d) costul
integral, pe durata unei serii, pentru copiii personalului însotitor si ai
celui medical, care conduc grupurile de prescolari si elevi sau care îsi
desfăsoară activitatea în tabere, precum si pentru cei ai personalului administrativ-gospodăresc
angajat permanent în aceste tabere. Cheltuielile de transport se suportă de
către beneficiar;
e) taxa de viză,
de participare, cazare, masă si costul transportului international pentru
copiii, tinerii si însotitorii acestora, participanti cu acordul ordonatorului
de credite la tabere, excursii, schimburi scolare, manifestări, competitii si
concursuri pe discipline de învătământ, stiintifice tehnicoaplicative,
cultural-artistice si sportiv-turistice care se desfăsoară peste hotare.
ANEXA Nr. 4
PERSONALUL
ÎNSOTITOR SI SANITAR
necesar
pentru tabere, excursii si expeditii, care se asigură de către Agentie si de
către agentiile teritoriale
1. Taberele pentru
prescolari vor fi asigurate cu personal însotitor si sanitar astfel:
a) la fiecare
grupă de prescolari formată din câte 15-20 de copii - două educatoare si câte o
supraveghetoare de noapte;
b) la fiecare
tabără - un cadru sanitar mediu. Taberele cu un efectiv mai mare de 100 de
prescolari vor fi asigurate cu câte încă un cadru sanitar mediu la fiecare 100
de copii;
c) la taberele cu
peste 100 de prescolari - un medic, numărul medicilor crescând la fiecare 300
de copii;
d) la taberele cu
efectiv mai mic de 100 de prescolari asistenta medicală se asigură de către
medicul dispensarului teritorial;
e) la taberele cu
efective mici, grupate pe o rază de 2,5 km si care totalizează 200 de
prescolari - un medic pentru toate aceste unităti, cu exceptia taberelor
izolate.
2. Taberele pentru
elevi vor fi asigurate cu personal însotitor si personal sanitar astfel:
a) la fiecare 10
elevi - un însotitor;
b) la fiecare
tabără - câte un animator si un profesor de educatie fizică. Taberele cu
efective mai mari de copii si tineri se vor încadra cu câte un animator mai
mult la fiecare 200 de elevi si un profesor de educatie fizică la fiecare 100
de elevi în plus;
c) în taberele de
pregătire sportivă va fi asigurat un profesor de educatie fizică la un grup de
minimum 12 elevi;
d) până la 300 de
elevi - un cadru sanitar mediu, numărul cadrelor sanitare medii crescând la
fiecare 300 de elevi în plus;
e) la taberele
izolate, cu efectiv mai mic de 100 de elevi - un cadru sanitar mediu;
f) la 300-500 de
elevi - un medic, numărul medicilor crescând la fiecare 300 de elevi în plus
peste efectivul de 500;
g) pentru taberele
cu efectiv mai mic de 300 de elevi asistenta medicală se asigură prin
dispensarul medical pe teritoriul căruia functionează tabăra, iar dacă sunt
situate la peste 5 km de sediul dispensarului medical, de către un medic;
h) la taberele cu
efective mici, grupate pe o rază de 2,5 km si care totalizează 300 de elevi -
un medic pentru asistenta medicală a tuturor acestor unităti;
i) la taberele de
pregătire sportivă - un medic pentru fiecare tabără si personal sanitar în
proportie de 1 la 100 de elevi;
j) pentru taberele
de elevi organizate numai cu copiii din centrele de plasament (foste case de
copii) si cu elevii din învătământul special, personalul însotitor va fi compus
dintr-un medic si un cadru mediu sanitar încadrate în aceste institutii.
3. Excursiile vor
fi asigurate cu personal însotitor si sanitar astfel:
a) la 10 elevi -
câte un însotitor;
b) la 100-200 de
elevi - un cadru sanitar mediu, în excursiile cu peste 200 de elevi - câte un
cadru sanitar mediu la fiecare 200 de elevi;
c) grupurile compuse
din mai putin de 100 de elevi vor fi dotate cu truse de prim ajutor.
4. Expeditiile si
drumetiile vor fi asigurate cu personal însotitor si sanitar astfel:
a) expeditiile vor
fi însotite de un însotitor la minimum 10 elevi;
b) drumetiile se
organizează, de regulă, pe grupe de prescolari sau de elevi si sunt conduse de
educatoare, învătătorul, animatorul sau profesorul care lucrează cu grupa sau
cu clasa respectivă, de salvamar sau salvamontist;
c) grupurile vor
fi conduse de salvamar, ghid montan sau animator specializat si trebuie să fie
dotate cu truse de prim ajutor.
5. Pentru celelalte
activităti prevăzute la art. 2 din hotărâre numărul însotitorilor se stabileste
de către Agentie.
ANEXA Nr. 5
DREPTURILE
cadrelor
didactice, ale însotitorilor, ale personalului medico-sanitar si ale
personalului angajat permanent, temporar sau detasat în tabere, centre de
vacantă, turistice, sportive si de agrement
1. Cadrele
didactice, personalul însotitor si personalul medico-sanitar, care conduc
prescolarii si elevii în activitătile prevăzute la art. 2 din hotărâre,
beneficiază în mod gratuit de transport, cazare si hrană, în limita drepturilor
prevăzute pentru elevi. Personalul prevăzut mai sus beneficiază si de
gratuitate, pe durata unei serii de tabără, pentru copiii proprii de vârsta
prescolară si scolară.
2. Personalul administrativ-gospodăresc angajat permanent, temporar sau detasat în taberele scolare, satele de vacantă, bazele turistice, sportive si de agrement beneficiază pe perioada de functionare de o reducere de 50% din costul hranei, de scutire de la plata regiei de cantină si de la plata cheltuielilor de cazare, în cazul în care este obligat să locuiască în unitatea respectivă, si de gratuitate, pe durata unei serii pentru copiii proprii de vârstă prescolară si scolară.