MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 1.232 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 21 decembrie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
588.
- Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 79/2004 pentru
înfiintarea Agentiei Nationale de Transplant
1.135.
- Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei Guvernului
nr. 79/2004 pentru înfiintarea Agentiei Nationale de Transplant
590.
- Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 80/2004
privind modificarea si completarea unor dispozitii din Legea nr. 373/2004
pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului
1.137.
- Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 80/2004 privind modificarea si completarea unor dispozitii din
Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului
592.
- Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 77/2004
pentru modificarea si completarea unor dispozitii din Legea nr. 370/2004 pentru
alegerea Presedintelui României
1.139.
- Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 77/2004 pentru modificarea si completarea unor dispozitii din
Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui României
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
2.170.
- Hotărâre privind aprobarea Strategiei de tară pentru implementarea
Planului de actiune pe tară în vederea îmbunătătirii raportărilor financiare în
România si unele măsuri pentru organizarea Colegiului Consultativ al
Contabilitătii
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
79/2004 pentru înfiintarea Agentiei Nationale de Transplant
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta Guvernului nr.
79 din 19 august 2004 pentru înfiintarea Agentiei Nationale de Transplant,
adoptată în temeiul art. 1 pct. III.2 din Legea nr.
291/2004 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 791 din 27 august 2004, cu
următoarele modificări si completări:
1. Înaintea
articolului 1 se introduce capitolul I cu următorul titlu:
“CAPITOLUL
I
2. Articolul 1
va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1)
Activitatea de transplant de organe, tesuturi si celule umane este organizată
si controlată de Ministerul Sănătătii, care este autoritatea responsabilă.
(2) Pentru exercitarea
atributiilor în acest domeniu, se înfiintează Agentia Natională de Transplant,
institutie publică cu personalitate juridică, organ de specialitate în
subordinea Ministerului Sănătătii, având următoarele scopuri:
a) coordonarea
activitătii de prelevare, transport si alocare de grefoane pentru transplantul
de organe;
b) coordonarea
activitătii de prelevare, preparare, conservare, validare, alocare si transport
pentru transplantul de tesuturi si celule umane pentru utilizare terapeutică pe
teritoriul României;
c) reprezentarea
în raport cu organismele internationale similare.”
3. Articolul 2
se abrogă.
4. După
articolul 2 se introduc articolele 21-23 cu următorul
cuprins:
“Art. 21. - Agentia Natională de Transplant îsi desfăsoară activitatea conform
principiilor transparentei, confidentialitătii si anonimatului în actul donării
de organe, tesuturi si celule umane pentru utilizare terapeutică.
Art. 22. - Agentia Natională de Transplant îsi desfăsoară activitatea fără a
realiza profit de pe urma donării si transplantării de organe, tesuturi si
celule umane pentru utilizare terapeutică, conform legii.
Art. 23. - Agentia Natională de Transplant îsi desfăsoară activitatea fără a
realiza nici un fel de constrângere în vederea obtinerii de donări de organe,
tesuturi si celule umane pentru utilizare terapeutică.”
5. Înaintea
articolului 3 se introduce capitolul II cu următorul titlu:
“CAPITOLUL
II
Atributiile
Agentiei Nationale de Transplant”
6. Articolul 3
va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - În
vederea realizării scopurilor mai sus mentionate, Agentia Natională de
Transplant are următoarele atributii:
a) promovează
activitătile de donare si transplant de organe, tesuturi si celule umane,
conform directivelor si recomandărilor Uniunii Europene;
b) înfiintează si
gestionează Registrul National de Transplant, prin care se asigură
monitorizarea continuă a activitătii de transplant, precum si alocarea
grefoanelor umane după regulile stabilite de consiliul stiintific;
c) elaborează si
propune spre aprobare Ministerului Sănătătii activitătile ce vor fi derulate în
cadrul programelor nationale de transplant de organe, tesuturi si celule umane;
d) propune
Ministerului Sănătătii proiecte de acte normative în vederea îndeplinirii
atributiilor specifice;
e) propune spre
acreditare Ministerului Sănătătii unitătile sanitare în care se poate desfăsura
activitatea de prelevare si/sau de transplant de organe, tesuturi sau celule
umane si supraveghează activitatea lor în acest domeniu;
f) propune spre
acreditare Ministerului Sănătătii băncile de tesuturi umane si/sau de celule în
care se desfăsoară activitatea de preparare, conservare, validare, stocare si
distributie a tesuturilor si celulelor umane pentru utilizare terapeutică si
supraveghează activitatea lor în acest domeniu;
g) supraveghează
si coordonează fiecare actiune de prelevare si transplant de organe, tesuturi
si celule umane;
h) colaborează cu
autoritatea natională competentă în domeniul securitătii sanitare a produselor
de origine umană pentru utilizare terapeutică, pentru asigurarea securitătii
sanitare a prelevării, preparării, conservării, distributiei, transportului si
transplantării organelor, tesuturilor si celulelor umane, conform legii;
i) initiază,
desfăsoară sau sprijină campanii pentru promovarea donării în vederea
transplantului, putând colabora în acest scop cu institutii publice,
organizatii neguvernamentale, persoane juridice sau fizice;
j) cooperează cu
institutiile similare internationale;
k) autorizează
importul si exportul grefoanelor umane pentru utilizare terapeutică, în
conformitate cu directivele si recomandările Uniunii Europene, si tine evidenta
acestora, raportând fiecare actiune ministrului sănătătii;
l) contribuie la
realizarea unor norme de calitate în cadrul activitătii de transplant;
colectează si analizează cele mai noi date în domeniu, pentru monitorizarea
riscurilor cu influentă directă asupra calitătii activitătii de transplant;
m) elaborează si
sustine programele de formare profesională pentru personalul medico-sanitar implicat
în activitătile prevăzute la art. 1 alin. (2) lit. a) si b);
n) furnizează informatii de interes public cu privire la toate problemele care apar în domeniul activitătii de ransplant;
o) furnizează
informatii stiintifice, precum si asistentă ehnică si stiintifică privind
legislatia natională si nternatională în domeniu.”
7. După
articolul 3 se introduc capitolul III si articolul 31 cu următorul
cuprins:
Organizarea
retelei Agentiei Nationale de Transplant
Art. 31. - Agentia Natională de Transplant are sediul central în municipiul
Bucuresti, are oficii regionale de transplant care functionează pe lângă centre
clinice universitare regionale ce desfăsoară o activitate de transplant de
organe, tesuturi si celule umane si coordonatori de transplant la nivelul
unitătilor spitalicesti
autorizate să desfăsoare activităti de
prelevare si/sau de transplant.”
8. Articolul 4
va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1)
Regulamentul de organizare si functionare, precum si organigrama Agentiei
Nationale de Transplant se aprobă prin ordin al ministrului sănătătii, în
termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonante.
(2) Agentia
Natională de Transplant este condusă de către un director executiv numit prin
ordin al ministrului sănătătii.
(3) Directorul
executiv are calitatea de ordonator tertiar de credite.
(4) Oficiul
regional de transplant este condus de către persoana cu cea mai mare experientă
clinică, organizatorică si stiintifică dovedită în domeniul transplantului, din
zonă, si numită prin ordin al ministrului sănătătii.”
9. Articolul 5
se abrogă.
10. Articolul 6
va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1)
Agentia Natională de Transplant are un consiliu stiintific format din personalităti
recunoscute în domeniul activitătii de transplant, care nu au calitatea de
angajat al Agentiei Nationale de Transplant.
(2) Componenta
consiliului stiintific va fi stabilită prin ordin al ministrului sănătătii, în
termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a legii de aprobare a
prezentei ordonante.
(3) Directorul
executiv al Agentiei Nationale de Transplant este membru de drept al
consiliului stiintific.”
11. După
articolul 6 se introduc articolele 61 si 62 cu următorul
cuprins:
“Art. 61. - Consiliul stiintific este condus de către un presedinte de sedintă,
desemnat din rândul membrilor acestuia, din 3 în 3 luni, prin rotatie.
Art. 62. - (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Agentiei
Nationale de Transplant se face de la bugetul de stat, prin bugetul
Ministerului Sănătătii, în conditiile legii.
(2) Agentia Natională de Transplant poate beneficia de donatii si sponsorizări potrivit legii.
(3) Personalul
Agentiei Nationale de Transplant este personal contractual, angajat pe posturi
finantate integral de la bugetul de stat.”
12. Articolul 7
se abrogă.
13. După
articolul 7 se introduce capitolul IV cu următorul cuprins:
Sistemul
de asigurare a calitătii, securitătii sanitare si trasabilitatea grefoanelor
Art. 71. - (1) Agentia Natională de Transplant va elabora protocoale privind
standardele de calitate si securitate sanitară a donării, procurării, testării,
procesării,
conservării, depozitării si distribuirii
organelor, tesuturilor si celulelor umane în scop terapeutic.
(2) Protocoalele
privind standardele de calitate se vor conforma directivelor si recomandărilor
Uniunii Europene în acest domeniu.
(3) Protocoalele
prevăzute la alin. (1) vor fi înaintate ministrului sănătătii pentru a fi
aprobate prin ordin.
Art. 72. - Măsurile de inspectie si control privind calitatea si securitatea
sanitară a grefoanelor umane pentru utilizare terapeutică intră în atributiile
autoritătii nationale competente în domeniul securitătii sanitare a produselor
de origine umană pentru utilizare terapeutică, conform legii.
Art. 73. - (1) Agentia Natională de Transplant va defini si va supraveghea
măsurile necesare pentru trasabilitatea grefoanelor umane, de la donator la
primitor si invers, conform directivelor si recomandărilor Uniunii Europene.
(2) Datele
necesare asigurării trasabilitătii sunt păstrate cel putin 30 de ani la nivelul
sediului central al Agentiei Nationale de Transplant.
(3) Agentia
Natională de Transplant prezintă annual ministrului sănătătii rapoarte privind
activitatea desfăsurată si rezultatele, comparativ cu actiunile propuse.
Art. 74. - Regulamentul de alocare a grefoanelor de organe, tesuturi si celule
se stabileste prin ordin al ministrului sănătătii, la propunerea Agentiei
Nationale de Transplant, pe baza regulilor convenite de consiliul stiintific al
acesteia.”
14. După
articolul 74 se introduce capitolul V cu următorul titlu:
“CAPITOLUL
V
Dispozitii
finale”
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale
art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 15 decembrie 2004.
Nr. 588.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 79/2004 pentru înfiintarea Agentiei Nationale de
Transplant
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
79/2004 pentru înfiintarea Agentiei Nationale de Transplant si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 13 decembrie 2004.
Nr. 1.135.
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 80/2004 privind modificarea si completarea unor dispozitii din
Legea nr. 373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
80 din 14 octombrie 2004 privind modificarea si completarea unor dispozitii
din Legea nr.
373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 941 din 14 octombrie 2004.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 15 decembrie 2004.
Nr. 590.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 80/2004 privind
modificarea si completarea unor dispozitii din Legea nr. 373/2004 pentru
alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
80/2004 privind modificarea si completarea unor dispozitii din Legea nr.
373/2004 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 13 decembrie 2004.
Nr. 1.137.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 77/2004 pentru modificarea si completarea unor dispozitii din
Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui României
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
77 din 7 octombrie 2004 pentru modificarea si completarea unor dispozitii
din Legea nr.
370/2004 pentru alegerea Presedintelui României, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 920 din 9 octombrie 2004.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 15 decembrie 2004.
Nr. 592.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 77/2004 pentru modificarea si completarea
unor dispozitii din Legea nr. 370/2004 pentru alegerea Presedintelui României
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
77/2004 pentru modificarea si completarea unor dispozitii din Legea nr.
370/2004 pentru alegerea Presedintelui României si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 13 decembrie 2004.
Nr. 1.139.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind
aprobarea Strategiei de tară pentru implementarea Planului de actiune pe tară în
vederea îmbunătătirii raportărilor financiare în România si unele măsuri pentru
organizarea Colegiului Consultativ al Contabilitătii
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al art. 42 din Legea
contabilitătii nr.
82/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - (1) Se
aprobă Strategia de tară pentru implementarea Planului de actiune pe tară în
vederea “Îmbunătătirii raportărilor financiare în România, prevăzută în anexa
care face parte integrantă din prezenta hotărâre.
(2) Planul de
actiune pe tară cuprinde obiectivele privind dezvoltarea mediului de afaceri,
ce decurg din programul de măsuri convenit de Guvernul României cu Banca
Internatională pentru Reconstructie si Dezvoltare si care stau la baza
Acordului de împrumut pentru ajustare programatică (PAL), semnat la Bucuresti
la 27 septembrie 2004.
Art. 2. - (1)
Monitorizarea procesului de implementare a Planului de actiune pe tară în
vederea îmbunătătirii raportărilor financiare în România revine Colegiului Consultativ
al Contabilitătii, care este organizat si functionează în baza Hotărârii
Guvernului nr.
1.449/2002.
(2) În acest scop
se înfiintează în cadrul Colegiului Consultativ al Contabilitătii Comitetul de
coordonare a Planului de actiune pe tară, format din reprezentanti ai
institutiilor implicate în implementarea planului.
(3) Biroul
executiv al Colegiului Consultativ al Contabilitătii va aproba componenta
nominală a Comitetului de coordonare a Planului de actiune pe tară.
(4) Planul de
actiune pe tară poate fi completat sau modificat, la propunerea Colegiului
Consultativ al Contabilitătii, prin ordin comun al ministrului finantelor
publice si al conducătorilor celorlalte
institutii implicate, în functie de evolutiile si de cerintele procesului de
implementare.
Art. 3. - (1)
Colegiul Consultativ al Contabilitătii, prin Ministerul Finantelor Publice, va
informa trimestrial Guvernul României cu privire la stadiul realizării
obiectivelor Planului de actiune pe tară.
(2) Institutiile
implicate direct în implementarea Planului de actiune pe tară au obligatia
respectării termenelor de realizare a obiectivelor ce le revin si de raportare
periodică Guvernului României, prin Colegiul Consultativ al Contabilitătii, asupra
măsurilor întreprinse si stadiului realizării obiectivelor propuse, potrivit
Strategiei de tară pentru implementarea Planului de actiune pe tară.
(3) După aprobare,
Planul de actiune pe tară va fi difuzat institutiilor implicate, prin grija
Ministerului Finantelor Publice.
Art. 4. -
Ministerul Finantelor Publice va lua măsurile necesare pentru punerea în
aplicare a prevederilor prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 30 noiembrie 2004.
Nr. 2.170.
ANEXĂ
STRATEGIA
DE TARĂ
pentru
implementarea Planului de actiune pe tară în vederea îmbunătătirii raportărilor
financiare în România
A. Introducere
Cresterea
calitătii raportărilor financiare a fost identificată drept una dintre
componentele-cheie ale dezvoltării economice sustenabile din România. Această
cerintă a devenit în ultimii ani prioritatea numărul unu pentru multe tări ale
lumii si constituie în prezent subiectul unor reforme semnificative în domeniu.
Calitatea raportărilor financiare, care implică în mod direct standardele de contabilitate si de audit, ca un cadru legal si institutional de implementare a acestor standarde, reprezintă un scop în sine. Scopul final este acela de a aduce un plus de valoare sistemului de raportare financiară în sprijinul stabilitătii sistemului financiar si al cresterii economice în sectorul privat.
Ca parte a
activitătii de reformă, începând cu sfârsitul anului 2002 si până în luna
februarie 2003, expertii Băncii Mondiale au realizat o evaluare a standardelor
si practicilor existente, referitoare la contabilitatea si auditul financiar al
situatiilor financiare, cu scopul de a identifica reformele necesare pentru
îmbunătătirea raportării financiare de către sectorul privat. Recomandările
rezultate din această evaluare au fost incluse în Raportul privind respectarea
standardelor si normelor (ROSC) din 9 mai 2003.
Guvernul României
împreună cu institutiile partenere si-au exprimat intentia de a implementa
toate recomandările si au întreprins o serie de măsuri în acest sens.
B. Politica
strategiei pentru implementarea Planului de actiune pe tară în vederea
îmbunătătirii raportărilor financiare în România
Procesul de
aderare a României la Uniunea Europeană a furnizat Guvernului României un cadru
conceptual atotcuprinzător pentru reforma în domeniul contabil, al auditului
financiar si al raportărilor financiare. Acest cadru conceptual este
reprezentat de acquisul comunitar si se concentrează pe toate activitătile de reformă
strategice si institutionale.
Acquisul comunitar
include legislatia primară (tratate), legislatia secundară (directive,
regulamente, decizii, recomandări etc.) si studii de caz. De aceea, ca urmare a
faptului că regulile Uniunii Europene sunt într-o continuă schimbare, acquisul
comunitar nu este un document static, ci unul care cunoaste permanente
evolutii.
Colegiul
Consultativ al Contabilitătii (CCC), care functionează pe lângă Ministerul
Finantelor Publice si care cuprinde reprezentanti ai Guvernului, ai
autoritătilor de reglementare, ai profesiilor contabile si de audit, ai
mediului de afaceri si academic, care manifestă interes fată de problematica
raportării financiare, a fost desemnat să elaboreze un plan de actiune pe tară
în vederea îmbunătătirii raportărilor financiare în România.
Totusi, din
perspectiva politicii de strategie, este important de notat faptul că,
independent de consideratiile privind accesul la Uniunea Europeană, adoptarea,
implementarea si punerea în aplicare a tuturor
părtilor acquisului comunitar vor permite României să construiască un pilon
financiar puternic care să conducă la cresterea economică a sectorului privat
si la stabilitatea sistemului financiar.
Planul de actiune
pe tară pentru îmbunătătirea raportărilor financiare din România este
documentul care stabileste detaliat actiunile specifice care trebuie finalizate
în scopul atingerii obiectivelor de reformă. Acest plan este mai degrabă un
document dinamic decât unul static, nu doar pentru că acquisul comunitar pe
care se bazează evoluează constant, dar si datorită faptului că România îsi va
schimba capacitatea de a adopta si de a derula reforma pe măsură ce obiectivele
propuse vor fi realizate.
C. Obiectivul
strategic
În aprilie 2004
Colegiul Consultativ al Contabilitătii, cu asistenta Băncii Mondiale, în
calitate de facilitator, a demarat elaborarea Planului de actiune pe tară.
Obiectivul strategic a fost identificat ca
fiind “Îndeplinirea, înainte de 2007 - data aderării - a principalelor
obligatii privind contabilitatea si auditul, ce decurg din acquisul comunitar”.
Trebuie subliniat
faptul că îndeplinirea obligatiilor ce decurg din acquisul comunitar trebuie să
fie de jure si de facto. Modificările din legislatie trebuie să
fie urmate de schimbări de fond si de comportament.
D. Politici
alternative si rezultate asteptate
Un element critic
al procesului de reformă îl reprezintă procesul de consultare pentru stabilirea
politicilor alternative. În Planul de actiune pe tară au fost identificate mai
multe politici alternative, printre care:
- Stabilirea unui
program pentru introducerea Standardelor Internationale de Raportare Financiară
(IFRS), în functie de capacitatea de implementare
- Definirea
detaliată a entitătilor de interes public
- Selectarea celui
mai adecvat model pentru înfiintarea unui organism independent de supraveghere
a domeniului contabil si de audit, în totalitatea sa
- Dezvoltarea
integrării pregătirii profesionale, a învătământului economic superior în
reforma programelor de pregătire.
Procesul de
evaluare, de consultare si de formulare de recomandări pentru abordarea unei
anumite politici se va derula la nivelul Colegiului Consultativ al
Contabilitătii, dar actiunile vor trebui extinse la nivelul fiecărei
institutii. Rezultate asteptate:
- întărirea
infrastructurii contabilitătii si auditului ca pilon al arhitecturii financiare
a tării si reducerea riscului de producere a unor crize si scandaluri
financiare, ale căror consecinte ar avea un impact dăunător, după cum s-a putut
observa atât în România, cât si în alte părti ale lumii;
- îmbunătătirea
credibilitătii raportării financiare care trebuie să contribuie, la rândul ei,
la atragerea investitiilor străine si la promovarea cresterii întreprinderilor
românesti;
- asigurarea că
întreprinderile românesti prezintă informatii financiare transparente si de o
calitate ridicată, înlăturând astfel incertitudinile, sporind încrederea
internă si sprijinind mobilizarea investitiilor si a economiilor.
E. Puncte
centrale de implementare a Planului de actiune pe tară
Pe 30 iunie
Colegiul Consultativ al Contabilitătii a finalizat prima etapă a acestei
actiuni. Colegiul Consultativ al Contabilitătii a concluzionat că domeniile de
concentrare a atentiei în vederea realizării implementării trebuie să fie:
- asigurarea
conformitătii legislatiei românesti din domeniul contabilitătii si auditului cu
acquisul comunitar;
- implementarea
IFRS si a Standardelor internationale de audit la entitătile de interes public,
pentru exercitiul financiar care se încheie la 31 decembrie 2006;
- îmbunătătirea
capacitătii operationale a organismelor de reglementare;
- îmbunătătirea
supravegherii profesiilor contabile si de audit financiar, a guvernantei
corporative si a transparentei publice, asa cum se subliniază în acquisul comunitar
- atât la nivel legislativ, cât si la nivelul celor mai bune practici din
Uniunea Europeană.
Punctul central al
implementării Planului de actiune pe tară îl va constitui realizarea unei
combinatii de proiecte pe termen scurt si mediu. Se anticipează că, sub rezerva
existentei unor interdependente, un mare număr de măsuri va fi analizat
simultan.
Fără a fi
limitate, criteriile de selectare a proiectelor vor include:
- măsuri pentru
care poate exista o îmbunătătire imediată, semnificativă si palpabilă;
- proiecte-cheie
pe termen mediu care, prin natura lor, necesită o dezvoltare solidă a
capacitătii si un program de pregătire profesională înainte de a da rezultate;
- măsuri care
sustin toate proiectele si de care depinde succesul altora, cum ar fi, de exemplu,
traducerea standardelor si normelor internationale.
- Obiectivele
pe termen scurt includ:
- înfiintarea
Comitetului de coordonare pentru implementarea Planului de actiune pe tară (Comitet
de coordonare);
- amendarea
legislatiei primare si secundare;
- îmbunătătirea
organizării Colegiului Consultativ al Contabilitătii si a capacitătii
operationale a institutiilor de reglementare;
- îmbunătătirea
pregătirii profesionale continue;
- evaluarea
mijloacelor de îmbunătătire a calitătii si credibilitătii auditului financiar.
Obiectivele de mai
sus reprezintă si conditionalităti prevăzute de Banca Mondială în cadrul
acordului PAL pentru prima fază de implementare a Planului de actiune pe tară
care se încheie în luna septembrie 2005.
- Obiectivele
pe termen mediu includ:
- conformitatea
legislatiei românesti cu legea contabilitătii bazată pe IFRS si pe directive
europene;
- completarea
legislatiei secundare privind piata de capital;
- lansarea
implementării procesului pentru asigurarea transparentei publice îmbunătătite a
situatiilor financiare ale societătilor cotate si ale altor entităti de interes
public;
- îmbunătătirea
organizării si dezvoltarea celor mai bune practici pentru organismele
profesionale ale domeniului contabil si de audit financiar.
În final, credibilitatea,
care va creste prin dezvoltarea Colegiului Consultativ al Contabilitătii ca
interfată din ce în ce mai independentă între institutiile de reglementare si
profesie, împreună cu îmbunătătirea cooperării, comunicării, coeziunii si a
lucrului în echipă între toate institutiile implicate în CAP vor accelera
progresul României către un mediu de afaceri atractiv.
F. Autoritatea
Colegiului Consultativ al Contabilitătii si flexibilitatea procesului de
implementare a Planului de actiune pe tară
Guvernul României
deleagă autoritatea de implementare a Planului de actiune pe tară Colegiului
Consultativ al Contabilitătii si recomandă ca acesta să actioneze prin
intermediul Comitetului de coordonare, care să administreze executarea
planului. Modalitatea propusă de organizare si functionare a Comitetului de
coordonare este discutată în Raportul Planului de actiune pe tară. Un aspect
deosebit îl reprezintă disponibilitatea si aplicarea unei capacităti suficiente
de management al proiectelor. Această capacitate a fost identificată ca fiind
un factor esential de succes. Mai mult decât atât, este recomandat ca pentru
asigurarea succesului Colegiul Consultativ al Contabilitătii să solicite Băncii
Mondiale să asiste Comitetul de coordonare, în calitate de observator si de
facilitator permanent.
După cum s-a
subliniat în introducere, este deosebit de important ca Planul de actiune pe
tară să fie flexibil, păstrându-si totodată principiile de bază. O echipă
puternică, dedicată si bine organizată, care să beneficieze de sprijinul
sustinut al Guvernului si, dacă este necesar, al altor agentii externe, trebuie
să administreze si să implementeze măsurile trasate prin Planul de actiune pe
tară.
Managementul acestor reforme necesită o abordare generală si un “parteneriat” între Guvernul României si celelalte institutii implicate. Toate părtile implicate în Planul de actiune pe tară vor trebui, în mod oficial si neconditionat, să se angajeze în facilitarea executării proiectelor responsabile de realizarea măsurilor. Multe dintre aceste proiecte sunt interdependente si solicită o coordonare semnificativă. În consecintă, este foarte important ca Planul de actiune pe tară să fie derulat ca un tot unitar. Dacă se va înregistra succesul scontat, implementarea Planulului de actiune pe tară va oferi garantia că România are o infrastructură a sistemelor contabil, de audit financiar si de raportare financiară competitivă cu alte tări din Uniunea Europeană si din lume. Trebuie retinut faptul că Planul de actiune pe tară nu poate fi luat în considerare în mod izolat. Alte initiative, cum ar fi evaluarea capacitătii institutionale în baza acordului PAL si Planul de actiune pe tară pe probleme de guvernantă corporativă, aflate în prezent în desfăsurare, sunt, de asemenea, corelate cu îmbunătătirea continuă a raportărilor financiare în România. Planul de actiune pe tară necesită o coordonare totală cu aceste initiative.
G. Managementul
si raportarea stadiului de realizare a Planului de actiune pe tară
Managementul si
echipele de lucru se vor organiza astfel:
- Comitetul de
coordonare va fi format din reprezentanti alesi din rândul membrilor Colegiului
Consultativ al Contabilitătii care vor reprezenta institutiile implicate în
Planul de actiune pe tară. Acestia vor fi responsabili, în numele Colegiului
Consultativ al Contabilitătii, de administrarea, promovarea si adaptarea
Planului de actiune pe tară si vor întocmi rapoarte către conducerea Colegiului
Consultativ al Contabilitătii în maniera stabilită mai jos. Componenta nominală
a Comitetului de coordonare va fi aprobată de Biroul executiv al Colegiului
Consultativ al Contabilitătii (termen de realizare: 31 ianuarie 2005);
- Comitetul de
coordonare va fi responsabil cu promovarea Planului de actiune pe tară în
mediile de interes;
- fiecare
autoritate de reglementare si organism profesional vor avea responsabilitatea
determinării resurselor necesare implementării tuturor măsurilor directe.
Se preconizează ca
măsurile să fie implementate în primul rând de echipe alcătuite din
reprezentanti ai institutiilor implicate, după cum urmează:
- autoritătile de
reglementare: M.F.P., B.N.R., C.N.V.M. si C.S.A.;
- asociatii
profesionale care reglementează profesia contabilă si pe cea de audit
financiar: CECCAR si CAFR;
- mediul academic;
- alti
specialisti, după caz.
În completare,
Comitetul de coordonare poate solicita alocarea de resurse separate pentru
managementul proiectelor în scopul coordonării si raportării evolutiei generale
a Planului de actiune pe tară (termen de realizare: 31 ianuarie 2005).
Raportarea stadiului
de realizare:
- coordonatorii
proiectelor de la nivelul fiecărei institutii implicate vor întocmi rapoarte
lunare către Comitetul de coordonare cu privire la stadiul realizării acelor
măsuri detaliate din Planul de actiune pe tară, care au fost alocate echipelor
pe care le coordonează;
- Comitetul de
coordonare va întocmi rapoarte lunare către Colegiul Consultativ al
Contabilitătii cu privire la realizările si stadiul de îndeplinire a măsurilor
detaliate si va propune Colegiului Consultativ al Contabilitătii completări sau
modificări la măsurile detaliate;
- Colegiul
Consultativ al Contabilitătii va întocmi rapoarte trimestriale către Guvernul
României cu privire la evolutia, stadiul si realizările generale;
- Colegiul
Consultativ al Contabilitătii va întocmi rapoarte trimestriale către Banca
Mondială cu privire la evolutia, stadiul si realizările generale;
- Colegiul
Consultativ al Contabilitătii va întocmi rapoarte cu privire la evolutia,
stadiul si realizările generale ale Planului de actiune pe tară, care vor fi
transmise Comisiei Europene, prin institutiile abilitate, ori de câte ori se
consideră necesar.
H. Programul de
implementare
Strategia de tară
pentru implementarea Planului de actiune pe tară se va implementa, în
principal, pe o perioadă de 3 ani de la data aprobării de către Guvernul
României, cu respectarea termenelor din măsurile detaliate ale Planului de
actiune pe tară.