MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172 (XVI) -
Nr. 1.236 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
22 decembrie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
566.
- Legea cooperatiei agricole
1.060.
- Decret pentru promulgarea Legii cooperatiei agricole
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 529 din 25 noiembrie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (13)
din Legea nr. 290/2002 privind organizarea si functionarea unitătilor de cercetare-dezvoltare
din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare si a Academiei
de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti”
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
2.176.
- Hotărâre pentru modificarea unor hotărâri ale Guvernului în scopul
eliminării unor dispozitii privind obligativitatea aplicării standardelor si
actualizării referirilor la standarde
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
cooperatiei agricole
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Prezenta
lege stabileste cadrul legal al organizării si functionării cooperatiei în
agricultură.
Art. 2. - Cooperativa
agricolă reprezintă o asociatie autonomă de persoane fizice si/sau
juridice, după caz, persoană juridică de drept privat, constituită pe baza
consimtământului liber exprimat de părti, în scopul promovării intereselor
membrilor cooperatori, în conformitate cu principiile cooperatiste, care se
organizează si functionează potrivit prevederilor prezentei legi.
Art. 3. -
Cooperativa agricolă este o asociatie autonomă cu un număr nelimitat de membri,
cu capital variabil, care exercită o activitate economică, tehnică si socială
pentru a furniza bunuri, servicii si locuri de muncă exclusiv sau preponderent
membrilor săi.
Art. 4. - (1)
Cooperativele agricole pot fi de gradul 1 si 2. (2) Cooperativele agricole de
gradul 1 sunt asociatii de persoane fizice.
(3) Cooperativele
agricole de gradul 2 sunt persoane juridice constituite din cooperative agricole
de gradul 1, în majoritate, si persoane fizice sau juridice, după caz, în
scopul integrării pe orizontală sau pe verticală a activitătii economice
desfăsurate de acestea si autorizate în conformitate cu prevederile prezentei
legi.
Art. 5. -
Cooperativa agricolă se constituie si functionează cu un număr minim de 5
persoane. Capitalul social este format din părti sociale de valoare egală;
valoarea nominală se stabileste prin actul constitutiv. Părtile sociale pot fi
în bani si/sau în natură; aportul în numerar este obligatoriu la constituirea
oricărei cooperative agricole.
Art. 6. -
Cooperatia agricolă cuprinde cooperative, entităti juridice pe domenii si
ramuri de activitate, cum ar fi:
a) cooperative
agricole de servicii, care asigură în sistem cooperativ serviciile pentru micii
producători;
b) cooperative
agricole de achizitii si vânzări, care organizează atât cumpărările de
materiale si de mijloace tehnice necesare productiei agricole, cât si vânzările
produselor agricole;
c) cooperative
agricole de procesare a produselor agricole, care asigură produse tipice, de
marcă, cu prezentă permanentă;
d) cooperative
agricole manufacturiere si de mică industrie în agricultură;
e) cooperative
agricole de exploatare si gestionare a terenurilor agricole, silvice, piscicole
si a efectivelor de animale;
f) cooperative
agricole pentru finantare, asistentă mutuală si asigurare agricolă;
g) cooperative
agricole de tipurile mai sus mentionate si de alte tipuri care se vor constitui
cu respectarea dispozitiilor prezentei legi.
Art. 7. -
Cooperativa agricolă desfăsoară activităti comerciale, fiind producătoare de
bunuri si de servicii în agricultură, urmărind în acest scop:
a) asigurarea
conditiilor pentru obtinerea avantajelor economice de către toti membrii
cooperatori;
b) asigurarea
cerintelor membrilor cooperatori în aprovizionarea cu mijloace necesare
productiei agricole;
c) obtinerea de
bunuri agricole de origine vegetală, animală si piscicolă, conform standardelor
de piată;
d) crearea de
conditii pentru procesarea produselor agricole de origine vegetală, animală si
piscicolă, obtinerea de produse alimentare finite la calitatea standardelor de
piată si de consum;
e) valorificarea
productiei realizate;
f) dezvoltarea
economico-socială a spatiului rural.
Art. 8. -
Cooperativele agricole au la bază următoarele principii cooperatiste:
a) principiul
asocierii voluntare si deschise;
b) principiul
controlului democratic al membrilor cooperatori în cadrul cooperativei;
c) principiul
participării economice a membrilor cooperatori;
d) principiul
autonomiei si independentei cooperativelor agricole;
e) principiul
educării, instruirii si informării membrilor cooperatori;
f) principiul
cooperării dintre cooperativele agricole;
g) principiul
preocupării pentru dezvoltarea durabilă a comunitătilor.
Art. 9. - În
întelesul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:
a) membru
cooperator - persoana fizică care depune o cerere de înscriere si subscrie
la capitalul social al cooperativei agricole aportul prevăzut de actul
constitutiv; persoanele juridice care participă la constituirea cooperativei
agricole de gradul 2 sunt considerate membri cooperatori în cadrul acestor
cooperative;
b) membru
fondator - persoana fizică sau persoana juridică care semnează actul
constitutiv al cooperativei agricole;
c) parte
divizibilă - partea patrimoniului cooperativei agricole care cuprinde
valoarea părtilor sociale emise în schimbul aportului adus de membrii
cooperatori la capitalul social, precum si dividendele cuvenite membrilor
cooperatori;
d) parte
indivizibilă - partea patrimoniului cooperativei agricole acumulat de
aceasta în decursul activitătii, mai putin partea divizibilă, care nu poate
face obiectul distribuirii sau dobândirii între membrii cooperatori;
e) părti
sociale - diviziuni ale capitalului social, nominative, emise în formă
materială, de valoare egală, indivizibile, nenegociabile si care nu sunt
purtătoare de dobânzi.
CAPITOLUL II
Art. 10. - (1)
Cooperativa agricolă se înfiintează, se organizează si functionează pe baza
actului constitutiv încheiat sub forma unui înscris autentic, care cuprinde
decizia de asociere, lista membrilor fondatori, cu valoarea părtilor sociale
subscrise de fiecare, însotit de statut.
(2) În îndeplinirea
scopurilor si obiectivelor sale cooperativa agricolă poate avea sucursale,
filiale, agentii, reprezentante si alte sedii secundare.
Art. 11. - (1)
Actul constitutiv al cooperativei agricole cuprinde în mod obligatoriu:
a) denumirea,
sediul si zona în care aceasta activează;
b) tipul si gradul
cooperativei agricole;
c) lista cu numele si
prenumele, locul si data nasterii, domiciliul, codul numeric personal,
cetătenia persoanelor fizice membri cooperatori, denumirea, numărul din
registrul comertului si sediul persoanelor juridice membri cooperatori.
(2) Statutul
cooperativei agricole cuprinde în mod obligatoriu:
a) obiectul de
activitate, cu enumerarea precisă si completă a activitătilor;
b) durata de
functionare a cooperativei agricole;
c) conditiile în
care se dobândeste sau se retrage calitatea de membru cooperator al
cooperativei agricole, precum si conditiile în care acesta poate fi exclus;
d) numărul si
valoarea nominală a părtilor sociale, numărul minim si limita maximă de părti
sociale subscrise si vărsate de fiecare membru cooperator, mentionarea
aportului fiecărui membru cooperator, în numerar si/sau în natură, valoarea
aportului în natură si modul evaluării, precum si data la care se va vărsa
integral capitalul social subscris;
e) modalitatea de
vărsare a părtilor sociale subscrise si conditiile de restituire a lor;
f) reguli privind
alegerea, componenta si atributiile adunării generale, consiliului de
administratie si ale cenzorilor, atributiile si obligatiile acestora;
g) modul de
dizolvare si lichidare a cooperativei agricole;
h) modul de
distribuire a profitului net sau a acoperirii pierderilor rezultate la
sfârsitul exercitiului financiar, modul de formare a cotei minime a fondului de
rezervă;
i) modul de
convocare a adunărilor generale, a consiliului de administratie si conditiile
de validitate a hotărârilor acestora;
j) evidentele
contabile specifice sistemului cooperatist, altele decât cele prevăzute în
legea contabilitătii;
k) conditiile
privind înfiintarea de sucursale, filiale, agentii, reprezentante, sectii,
puncte de lucru;
l) drepturile si
obligatiile membrilor cooperatori;
m) modul de
înstrăinare sau de transmitere în folosintă a terenurilor, clădirilor sau a
altor bunuri aflate în patrimoniul cooperativei agricole;
n) orice alte prevederi
a căror necesitate rezultă din dispozitiile prezentei legi si din alte
dispozitii legale.
Art. 12. - (1)
Cooperativa agricolă va avea o denumire proprie la care se adaugă sintagma cooperativă
agricolă.
(2) Se interzice
folosirea sintagmei cooperativă agricolă în denumirea societătilor care
nu au statutul de cooperativă agricolă si forma de organizare corespunzătoare.
Art. 13. - Actul
constitutiv si statutul cooperativei agricole se semnează de membrii fondatori.
Art. 14. - (1)
Cooperativa agricolă se înregistrează la oficiul registrului comertului de pe
lângă tribunalul în a cărui rază teritorială îsi are sediul.
(2) Cererea de
înregistrare si autorizare va fi însotită de actul constitutiv si de statutul
cooperativei agricole, de dovada efectuării vărsămintelor numărului minim de
părti sociale subscrise, precum si de actele privind dovada proprietătii asupra
bunurilor care fac obiectul aportului în natură.
(3) Cooperativa
agricolă este persoană juridică de la data înregistrării.
CAPITOLUL III
Capitalul
social
Art. 15. - (1)
Capitalul social al cooperativei agricole este de minimum 5.000.000 lei, pentru
cooperativele agricole de gradul 1, si de minimum 100.000.000 lei, pentru
cooperativele agricole de gradul 2, fiind compus din părti sociale subscrise la
aderare si vărsate potrivit actului constitutiv.
(2) Numărul
părtilor sociale vărsate initial nu poate fi mai mic decât 1/10 din numărul
părtilor sociale subscrise, iar valoarea unei părti sociale nu poate fi mai
mică de 100.000 lei.
(3) Un membru cooperator
dintr-o cooperativă agricolă poate detine părti sociale în limita si în
conditiile prevăzute în actul constitutiv, fără a putea depăsi 20% din
capitalul social al cooperativei agricole.
(4) La intrarea în
cooperativa agricolă, bunurile mobile si imobile se vor evalua pentru a se
determina valoarea părtilor sociale subscrise în natură de către membrii
cooperatori.
(5) În cazul
cooperativelor agricole pentru administrarea si gestionarea terenurilor
agricole, bunurile care se aduc în folosintă în cooperativa agricolă, precum si
terenurile de orice fel rămân în proprietatea membrilor cooperatori,
cooperativa agricolă având dreptul de a le folosi si de a le culege fructele.
(6) Majorarea
capitalului social sau reducerea acestuia, precum si primirea de noi membri
cooperatori se fac pe baza hotărârii adunării generale.
(7) Hotărârea
adunării generale privind majorarea capitalului social sau reducerea
capitalului social se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a,
numai dacă acestea sunt mai mari de 10% din capitalul social.
(8) Reducerea
capitalului social, dacă este mai mare de 10%, se afisează la sediul
cooperativei agricole. Reducerea poate fi operată numai după 30 de zile de la
data afisării.
(9) Părtile sociale
pot fi cesionate, de regulă, între membrii cooperatori, donate si lăsate
mostenire. Cesionarea si donarea părtilor sociale persoanelor din afara
cooperativei agricole se pot face numai cu aprobarea adunării generale si numai
dacă cumpărătorul sau dobânditorul, după caz, solicită înscrierea în
cooperativa agricolă.
(10) Cooperativa
agricolă nu poate restitui valoarea părtilor sociale decât în caz de deces,
retragere sau excludere a unui membru cooperator, precum si în cazul dizolvării
cooperativei agricole.
CAPITOLUL IV
Drepturile
si obligatiile membrilor cooperatori
Art. 16. - (1)
Semnatarii actului constitutiv al cooperativei agricole sunt membri fondatori.
(2) Calitatea de
membru cooperator se dobândeste prin semnarea actului constitutiv, pentru
membrii fondatori, sau pe baza unei cereri de aderare si cu declararea expresă
a recunoasterii actului constitutiv, avizată de consiliul de administratie si
aprobată de adunarea generală, pentru solicitantii de după înfiintarea
cooperativei agricole.
(3) Poate fi
membru cooperator al unei cooperative agricole orice persoană fizică sau
juridică care:
a) are capacitatea
deplină de exercitiu, respectiv este legal constituită;
b) împărtăseste
scopul comun;
c) face o cerere
de aderare, cu exceptia membrilor fondatori;
d) subscrie si
plăteste numărul de părti sociale prevăzut în actul constitutiv;
e) se angajează să
respecte prevederile legale si actul constitutiv al cooperativei agricole;
f) îndeplineste
orice alte conditii prevăzute de actul constitutiv;
g) la data
înscrierii în cooperativa agricolă, fiecare membru trebuie să verse cel putin
30% din valoarea capitalului subscris, iar diferenta se va vărsa în termen de
12 luni de la data înscrierii.
(4) Nu pot fi
membri fondatori sau membri în organele de conducere persoanele care, potrivit
legii, sunt incapabile sau au fost condamnate pentru gestiune frauduloasă, abuz
de încredere, fals, uz de fals, înselăciune, delapidare, mărturie mincinoasă,
dare sau luare de mită, furt, precum si persoanele în al căror cazier fiscal
există înscrise fapte care, potrivit legii penale, constituie infractiuni.
(5) Drepturile si
obligatiile membrilor cooperatori fată de cooperativa agricolă se stabilesc
prin statut, care trebuie să contină obligatoriu dispozitii privitoare la:
a) participarea
membrilor cooperatori la adunările generale ale cooperativei agricole;
b) dreptul de a
alege si de a fi ales în organele de conducere sau în calitatea de cenzor al
cooperativei agricole;
c) participarea la
distribuirea profitului net;
d) participarea
membrilor cooperatori la activitatea cooperativei agricole;
e) dreptul la
informatii privind activitătile cooperativei agricole;
f) dreptul de a se
retrage din cooperativa agricolă;
g) dreptul de a
beneficia de facilităti si servicii de la cooperativa agricolă.
Art. 17. - (1) În
cooperativa agricolă drepturile si obligatiile membrilor cooperatori sunt
egale. Indiferent de mărimea cotei de participare a fiecăruia la capitalul
social, fiecare membru se exprimă printr-un singur vot.
(2) Membrii
cooperatori beneficiază de dividendele ce le revin în functie de mărimea
cotelor de participare la capitalul social.
Art. 18. - (1)
Între cooperativa agricolă si membrul cooperator pot exista următoarele
categorii de relatii: a) patrimoniale, în functie de numărul părtilor sociale
detinute;
b) de muncă, în
cazul în care membrul cooperator încheie cu cooperativa agricolă un contract de
muncă, în conditiile legii;
c) comerciale,
pentru livrarea de produse si servicii efectuate de membrul cooperator pentru
cooperativa agricolă, în calitate de agent economic independent.
(2) Contravaloarea
activitătilor economice desfăsurate în baza relatiilor cooperatiste se atribuie
membrului cooperator de către cooperativele agricole, venitul obtinut fiind
supus impozitului pe venitul global.
(3) Membrii
cooperatori nu sunt obligati să presteze muncă în cadrul cooperativei agricole.
Membrii cooperatori din cadrul cooperativei agricole, specialistii si alte
persoane pot fi angajati în cooperativa agricolă pe bază de contract de muncă,
în conditiile prevăzute de lege si de statut.
Art. 19. -
Răspunderea patrimonială a unui membru cooperator se limitează la numărul de
părti sociale subscrise.
Art. 20. - (1)
Calitatea de membru cooperator încetează prin retragere, excludere, deces sau
ca urmare a dizolvării cooperativei agricole.
(2) Conditiile
privind suspendarea, retragerea sau excluderea membrilor cooperatori din
cooperativa agricolă sunt stabilite prin statut.
(3) Retragerea din
cooperativa agricolă se face pe bază de cerere scrisă, iar restituirea
drepturilor se va face în termen de 3 luni de la aprobarea situatiei financiare
anuale. Prin actul constitutiv se stabileste termenul minim după care se poate
cere retragerea din cooperativa agricolă, care nu poate fi mai mic de un an.
(4) Membrul
cooperator poate contesta decizia de excludere în termen de 30 de zile de la
comunicare. Contestatia se dezbate la prima adunare generală ordinară a
cooperativei agricole, iar hotărârea motivată va fi comunicată membrului
cooperator în termen de 15 zile de la adoptare.
(5) Împotriva hotărârii
adunării generale membrul cooperator poate face contestatie în conditiile
legii.
(6) În caz de deces,
drepturile si obligatiile patrimoniale ale mostenitorilor membrilor cooperatori
se stabilesc în conformitate cu prevederile legislatiei în vigoare.
(7) Drepturile si
obligatiile membrilor cooperatori persoane juridice, în cazul dizolvării
cooperativei agricole, se stabilesc prin actul constitutiv.
Art. 21. - În
cazul încetării calitătii de membru cooperator, acesta are dreptul la
restituirea valorii aporturilor vărsate, după ce au fost scăzute obligatiile
acestuia către cooperativa agricolă.
CAPITOLUL V
Organele
de conducere si de control ale cooperativei agricole
Art. 22. -
Organele de conducere ale cooperativei agricole sunt adunarea generală si consiliul
de administratie.
SECTIUNEA 1
Adunarea
generală
Art. 23. - (1)
Adunarea generală este alcătuită din membrii fondatori si membrii cooperatori
care au aderat la actul constitutiv al cooperativei agricole. Adunarea generală
poate avea caracter ordinar sau extraordinar.
(2) Prin statut se
stabilesc modalitătile de convocare a adunării generale ordinare si
extraordinare, cvorumul de lucru si modul de functionare.
(3) Membrii
cooperatori pot fi reprezentati în cadrul adunărilor generale de către alti membri
cooperatori pe bază de procură. Actul constitutiv va reglementa conditiile
reprezentării.
(4) Hotărârile
adunării generale se iau cu votul a două treimi din numărul membrilor
cooperatori participanti la dezbateri.
(5) Adunarea
generală ordinară a cooperativei agricole se tine cel putin o dată pe an, în
primele 3 luni care urmează după încheierea exercitiului financiar.
Art. 24. -
Adunarea generală ordinară are următoarele atributii:
a) aprobă situatia
financiară anuală, bugetul de venituri si cheltuieli, repartizează profitul net
sau acoperirea pierderilor, precum si descărcarea de gestiune a consiliului de
administratie;
b) aprobă
structura organizatorică si functiile de conducere, conditiile de alegere,
revocare si demitere a persoanelor cu functii de conducere, precum si limitele
în care acestea îsi exercită atributiile;
c) aprobă si
modifică statutul, înscrierea, excluderea membrilor din cooperativa agricolă,
precum si contestatiile celor cărora li s-a respins înscrierea sau ale celor
exclusi;
d) alege
reprezentantii delegati la adunările generale ale uniunilor de ramură sau
uniunii centrale, stabileste indemnizatiile membrilor consiliului de
administratie si cenzorilor, înlocuirea sau sanctionarea administratorilor,
modificarea si completarea obiectului de activitate al cooperativei agricole;
e) aprobă
constituirea sau majorarea cotei minime de rezervă, precum si modul de
utilizare a rezervei statutare;
f) alege organele
de conducere si cenzorii;
g) numeste, atunci
când legea o cere, un verificator si/sau un auditor intern;
h) adoptă orice
alte decizii rezervate adunării generale ordinare prin statut.
Art. 25. - (1)
Adunarea generală extraordinară se întruneste ori de câte ori este necesar a se
lua o hotărâre pentru:
a) mutarea
sediului cooperativei agricole;
b) prelungirea
duratei de functionare a cooperativei agricole;
c) majorarea
capitalului social;
d) reducerea
capitalului social sau reîntregirea lui;
e) fuziunea cu
alte cooperative agricole sau divizarea;
f) dizolvarea si
lichidarea cooperativei agricole;
g) schimbarea
tipului de cooperativă agricolă;
h) majorarea
valorii nominale a părtilor sociale;
i) înfiintarea sau
desfiintarea de filiale, agentii, sucursale, reprezentante si de sedii
secundare;
j) ipotecarea,
gajarea sau înstrăinarea imobilizării corporale a cooperativei agricole;
k) încheierea de
contracte de asociere între cooperativa agricolă si alte persoane juridice si
fizice;
l) participarea
cooperativei agricole la constituirea cu capital social la alte persoane
juridice;
m) emisiunea de
obligatiuni cooperatiste;
n) înscrierea de
noi membri.
(2) Pentru
întrunirea si tinerea valabilă a adunării generale extraordinare, când statutul
nu dispune altfel, este necesară prezenta a două treimi din numărul membrilor.
Art. 26. - (1)
Hotărârile adunărilor generale se consemnează într-un proces-verbal, în care se
vor preciza locul, data tinerii adunării generale, ordinea de zi, numărul
membrilor prezenti la adunare si rezultatul votului.
(2) Procesul-verbal se
semnează de către presedintele consiliului de administratie al cooperativei
agricole si de către persoana desemnată pentru întocmirea acestuia.
(3)
Procesul-verbal se înscrie într-un registru special, care se păstrează la
sediul cooperativei agricole.
(4) Orice membru
are dreptul de a consulta procesul-verbal.
SECTIUNEA a
2-a
Art. 27. - (1)
Administrarea cooperativelor agricole este asigurată de către consiliul de
administratie. Consiliul de administratie este constituit dintr-un număr impar
de membri, dar nu mai putin de 3 membri, care se aleg prin vot secret de
adunarea generală pe o perioadă de 4 ani, în conditiile prevăzute de statut.
Primii administratori sunt alesi de membrii fondatori.
(2) Consiliul de
administratie se întruneste lunar, se convoacă de către presedinte si adoptă
decizii prin vot în prezenta a două treimi din numărul membrilor săi.
Art. 28. -
Consiliul de administratie are următoarele atributii:
a) asigură
respectarea statutului si ducerea la îndeplinire a hotărârilor adunării
generale;
b) prezintă spre
aprobare adunării generale programul anual privind activitatea
economico-financiară si bugetul de venituri si cheltuieli;
c) analizează
trimestrial activitatea economică si financiară a cooperativei agricole;
d) stabileste
numărul si structura personalului angajat al cooperativei agricole;
e) angajează si
demite membrii conducerii executive;
f) organizează
actiuni de cooperare cu alte cooperative, cu aprobarea adunării generale;
g) pune la
dispozitie cenzorilor mijloacele necesare exercitării atributiilor ce le revin;
h) prezintă
adunării generale, la finele executiei financiare, raportul anual de activitate
si raportul de gestiune.
Art. 29. - (1) Nu
pot fi membri ai consiliului de administratie membrii cooperatori aflati în una
dintre situatiile prevăzute la art. 16 alin. (4).
(2) Membrii
consiliului de administratie nu pot fi salariati în cooperative agricole.
Acestia vor primi o indemnizatie stabilită de adunarea generală, în conditiile
legii.
(3) Din consiliul
de administratie nu pot face parte în acelasi timp sotul/sotia, precum si
rudele si afinii membrilor până la gradul al treilea inclusiv.
(4) Membrii
consiliului de administratie nu pot fi asociati, actionari, administratori,
directori executivi si cenzori în societătile comerciale care au acelasi obiect
de activitate cu al cooperativei agricole.
Art. 30. - (1)
Administratorii au obligatia să depună, în termen de o lună de la alegere, o
garantie bănească, care nu poate fi mai mică decât echivalentul a zece părti
sociale. În caz de nedepunere în termen, acestia decad din dreptul de a face
parte din consiliul de administratie.
(2) Garantia
bănească prevăzută la alin. (1) se restituie în cazul revocării sau al demisiei
administratorilor, dar numai după ce adunarea generală a aprobat situatia
financiară anuală a ultimului exercitiu financiar si a dat acestora descărcare.
Art. 31. - (1)
Consiliul de administratie numeste un director executiv.
(2) Directorul
executiv îsi exercită atributiile sub îndrumarea consiliului de administratie
si are calitatea de salariat al cooperativei agricole.
(3) Sotul, sotia,
rudele, precum si afinii administratorului nu pot detine functia de director
executiv în cadrul aceleiasi cooperative agricole.
Art. 32. - (1)
Administratorii răspund solidar fată de cooperativa agricolă pentru:
a) realizarea
vărsămintelor efectuate de către membrii cooperatori;
b) existenta
registrelor cerute de lege si tinerea corectă a acestora;
c) existenta reală
a excedentului si modul de repartizare a acestuia;
d) gospodărirea
judicioasă si eficientă a patrimoniului cooperativei agricole;
e) îndeplinirea
îndatoririlor pe care legea si actul constitutiv le impun si care nu au
caracterul unor obligatii speciale sau personale.
(2)
Administratorii răspund solidar cu predecesorii lor dacă au cunostinte despre
neregularitătile săvârsite de acestia si nu informează despre această situatie
cenzorii sau adunarea generală.
Art. 33. - (1)
Administratorul care are într-o anumită operatiune, direct sau indirect,
interese contrare cooperativei agricole trebuie să înstiinteze adunarea
generală si pe ceilalti administratori si să nu ia parte la nici o hotărâre
privitoare la acea operatiune. Aceeasi obligatie o are administratorul si în
cazul în care, într-o anumită operatiune, stie că sunt interesate sotia/sotul,
rudele sau afinii până la gradul al treilea inclusiv.
(2)
Administratorul care nu a respectat prevederile alin. (1) va răspunde de
daunele ce au rezultat pentru cooperativa agricolă.
Art. 34. - (1)
Actionarea în justitie pentru pagubele cauzate de administratorii cooperativei
agricole se hotărăste de adunarea generală.
(2) Din momentul
în care adunarea generală a hotărât să pornească actiunea judiciară, mandatul
administratorilor încetează de drept, iar adunarea generală va proceda la
înlocuirea acestora.
(3) Răspunderea
administratorilor nu încetează o dată cu aprobarea situatiei financiare anuale
si nici prin descărcarea de gestiune dată anual de adunarea generală.
Art. 35. - (1)
Presedintele consiliului de administratie al cooperativei agricole nu este
salariat. El poate fi remunerat potrivit hotărârii adunării generale.
(2) Atributiile
presedintelui consiliului de administratie sunt stabilite prin statut.
Consiliul de administratie poate să-i delege presedintelui o parte din
atributiile proprii.
Cenzorii
Art. 36. - (1)
Adunarea generală ordinară alege, o dată la 4 ani, de regulă dintre persoanele
care nu au calitatea de membru cooperator, unul până la 3 cenzori titulari si
unul până la 3 cenzori supleanti. Nu pot fi alesi cenzori, iar dacă totusi au
fost alesi, decad din mandatul lor, salariatii cooperativei agricole, precum si
sotii/sotiile administratorilor si rudele acestora până la gradul al treilea
inclusiv. În caz de vacantă, cenzorii supleanti, în ordinea vârstei, îi
înlocuiesc pe cei titulari. Dacă nici cu supleanti nu se poate completa
numărul, cenzorii rămasi pot coopta unul dintre membrii cooperativei agricole,
până la aprobarea lui de către adunarea generală.
(2) Expertul
contabil sau contabilul autorizat care nu este membru al cooperativei agricole
îsi poate exercita activitatea în calitate de persoană fizică sau juridică.
(3) În conditiile
legii, cel putin un cenzor trebuie să fie expert contabil sau contabil
autorizat, ales dintre membrii Corpului expertilor contabili si contabililor
autorizati din România.
Art. 37. - (1)
Cenzorii au următoarele atributii principale:
a) examinează, cel
putin la fiecare 3 luni, registrele cooperativei agricole pentru a lua
cunostintă despre operatiunile financiare si certifică dacă documentele sunt
întocmite potrivit normelor legale;
b) supraveghează
si verifică gestiunea cooperativei agricole, precum si tinerea corectă si cu
regularitate a registrelor, legalitatea întocmirii situatiei financiare anuale
si a contului de profit si pierdere;
c) fac inopinat
controlul casieriei, cel putin o dată pe lună;
d) verifică, cel
putin o dată pe trimestru, cu ajutorul registrelor, situatia părtilor sociale,
existenta titlurilor sau valorilor depuse în păstrarea cooperativei agricole;
e) verifică
îndeplinirea conditiilor cerute pentru prezenta membrilor cooperatori la
adunarea generală;
f) certifică
situatia financiară anuală si întocmesc raportul propriu cu cel putin 10 zile
înainte de data tinerii adunării generale;
g) supraveghează
operatiunile de lichidare a cooperativei agricole;
h) participă la
toate adunările generale si veghează dacă dispozitiile legale ale actului
constitutiv si ale statutului sunt respectate de către administratori;
i) participă la
sedintele administratorilor;
j) verifică si
constată depunerea garantiei de către administratori.
(2) Cenzorii
deliberează, iar constatările vor fi consemnate într-un registru special.
(3) Controlul
poate fi făcut de fiecare cenzor în parte.
(4) Cenzorii
răspund solidar fată de cooperativa agricolă de modul în care îsi îndeplinesc
mandatul.
(5) Cenzorii sunt
obligati, la cel mult o lună de la alegerea lor, să depună o garantie la
nivelul a jumătate din cea stabilită pentru administratori. Cenzorii pot fi
remunerati cu o indemnizatie fixă stabilită de adunarea generală.
(6) Mandatul
cenzorului încetează prin demisie, revocare sau deces.
(7) Revocarea
cenzorilor se face de adunarea generală, conform prevederilor statutului.
CAPITOLUL VI
Art. 38. - (1) Pe
lângă evidentele prevăzute de lege, cooperativa agricolă trebuie să tină:
a) registrul de
inventar;
b) registrul
membrilor cooperatori si al părtilor sociale ale fiecăruia;
c) registrul
sedintelor adunării generale;
d) registrul
sedintelor consiliului de administratie;
e) registrul constatărilor
făcute de cenzori în exercitarea mandatului lor;
f) registrul de
aporturi în natură la capitalul social al cooperativei agricole.
(2) Registrele
prevăzute la alin. (1) trebuie numerotate, sigilate si vizate anual de către un
notar.
(3) Registrele
membrilor cooperatori se pot tine pe suport hârtie sau în sistem computerizat.
Art. 39. -
Consiliul de administratie trebuie să prezinte cenzorilor, cu cel putin o lună
înainte de ziua stabilită pentru sedinta adunării generale, situatia financiară
anuală a exercitiului financiar precedent, cu contul de profit si pierdere,
însotit de raportul lor si de documentele justificative aferente.
Art. 40. - (1)
Situatia financiară si contul de profit si pierdere se întocmesc în conditiile
prevăzute de lege.
(2) Situatia
financiară si contul de profit si pierdere, împreună cu raportul
administratorilor, se vor depune la sediul cooperativei agricole cu cel putin
15 zile înainte de întrunirea adunării generale, pentru a fi examinate de
membrii cooperatori si de cenzori.
Art. 41. - (1)
Consiliul de administratie este obligat să depună o copie de pe situatia
financiară anuală, însotită de contul de profit si pierdere, la administratia
financiară, anexând raportul lui, raportul cenzorilor si procesul-verbal al
adunării generale.
(2) Termenul de
depunere a documentelor prevăzute la alin. (1) este de 15 zile de la data
tinerii adunării generale.
CAPITOLUL VII
Controlul
financiar de gestiune
Art. 42. -
Cooperativele agricole pot organiza, potrivit legii, controlul financiar de
gestiune.
Art. 43. -
Consiliul de administratie al cooperativei agricole emite acte de dispozitie de
ordine interioară privind modul de organizare si exercitare a controlului
financiar propriu si detaliază obiectivele acestuia, în functie de specificul
activitătii si de structura organizatorică proprie.
CAPITOLUL
VIII
Art. 44. -
Mijloacele financiare ale cooperativei agricole sunt formate din:
a) aport la
capitalul social;
b) profitul
rezultat din activitatea desfăsurată de cooperativa agricolă;
c) surse atrase
din sistemul financiar-bancar, al creditului agricol si altele asemenea;
d) taxele de
înscriere plătite de membrii cooperatori, donatii, sponsorizări, subventii,
granturi, fonduri nerambursabile si alte mijloace financiare.
Art. 45. - Din
beneficiul cooperativei agricole se preia în fiecare an cel putin 5% pentru
constituirea cotei minime de rezervă, care va reprezenta 20% din capitalul
social.
Art. 46. -
Constituirea si utilizarea mijloacelor financiare ale cooperativei agricole se
fac potrivit prevederilor legale, cu aprobarea adunării generale.
CAPITOLUL IX
Regimul
juridic al patrimoniului cooperativelor agricole
Art. 47. - (1)
Proprietatea cooperativei agricole se compune dintr-o parte divizibilă si o
parte indivizibilă.
(2) Partea
indivizibilă poate fi împărtită între membrii cooperatori în caz de dizolvare
si lichidare sau, după caz, poate fi returnată în formă valorică membrilor
cooperatori retrasi din cooperativa agricolă, proportional cu valoarea părtilor
sociale subscrise si vărsate.
CAPITOLUL X
Art. 48. - (1)
Cooperativa agricolă poate fi supusă fuziunii, divizării, dizolvării sau
lichidării judiciare ca urmare a hotărârii adunării generale. Hotărârea trebuie
luată cu votul a cel putin două treimi din numărul membrilor cooperatori.
(2) Prin actul
constitutiv se pot stabili conditiile de dizolvare a cooperativei agricole.
(3) Hotărârea
adunării generale privind dizolvarea cooperativei agricole se înregistrează la
oficiul registrului comertului.
(4) În cazul în
care, conform actului constitutiv, durata functionării cooperativei agricole
este limitată, dizolvarea are loc la data fixată, dacă membrii cooperativei
agricole nu hotărăsc prelungirea duratei de functionare.
(5) Fuziunea
cooperativelor agricole se face prin:
a) absorbtia de
către o cooperativă agricolă a altei cooperative agricole, care îsi încetează
existenta;
b) contopirea a
două sau mai multe cooperative agricole care îsi încetează existenta.
(6) Divizarea
cooperativei agricole poate fi totală sau partială si poate avea loc prin:
a) împărtirea
patrimoniului cooperativei agricole care îsi încetează existenta între două sau
mai multe cooperative agricole existente sau care iau astfel fiintă;
b) desprinderea si
transmiterea unei părti din patrimoniul unei cooperative agricole către una sau
mai multe cooperative agricole existente sau care iau astfel fiintă.
Art. 49. -
Fuziunea sau divizarea are ca efect dizolvarea fără lichidare a cooperativei
agricole care îsi încetează existenta si transmiterea universală a
patrimoniului său către cooperativa agricolă sau cooperativele agricole
beneficiare, în starea în care acesta se găseste la data fuziunii sau
divizării.
Art. 50. - (1)
Administratorii cooperativelor agricole care fuzionează ori sunt supuse
divizării trebuie să întocmească proiectul de fuziune sau de divizare, după
caz, care va cuprinde:
a) denumirea si
sediul cooperativelor agricole care participă la operatiune;
b) fundamentarea
si conditiile fuziunii sau ale divizării;
c) stabilirea si
evaluarea activului si pasivului care se transmit cooperativelor agricole
beneficiare;
d) raportul de
schimb al părtilor sociale;
e) modalitătile de
predare a părtilor sociale;
f) cuantumul
primei de fuziune sau de divizare;
g) data situatiei
financiare de fuziune sau a situatiei financiare de divizare, dată care va fi
aceeasi pentru toate cooperativele agricole participante;
h) orice alte date
care prezintă interes pentru operatiune.
(2) Proiectul de
fuziune sau de divizare trebuie supus aprobării adunărilor generale ale
cooperativelor agricole care participă la aceasta în termen de 60 de zile de la
data finalizării proiectului.
(3) La convocarea
adunării generale care urmează să aprobe fuziunea sau divizarea, trebuie să se
pună la dispozitia membrilor cooperatori, la sediul social al cooperativelor
agricole, următoarele documente:
a) proiectul de
fuziune sau de divizare;
b) rapoartele
redactate de administratorii fiecărei cooperative agricole în cauză cu privire
la conventia si efectele fuziunii sau divizării proiectate;
c) situatia
financiară de fuziune sau situatia financiară de divizare;
d) raportul
cenzorilor.
Art. 51. - Actele
constitutive ale cooperativelor agricole nou-înfiintate prin fuziune sau
divizare se aprobă de adunările generale ale cooperativelor agricole care iau
fiintă.
Art. 52. - (1) În
cazul fuziunii prin absorbtie, cooperativa agricolă absorbantă dobândeste
drepturile si este tinută de obligatiile cooperativei agricole pe care o
absoarbe, iar în cazul fuziunii prin contopire, drepturile si obligatiile
cooperativelor agricole care îsi încetează existenta trec asupra noii
cooperative agricole astfel înfiintate.
(2) Cooperativele
agricole care dobândesc bunuri prin efectul divizării răspund fată de creditori
pentru obligatiile cooperativei agricole care si-a încetat existenta prin
divizare sau fuziune, proportional cu valoarea bunurilor dobândite, în afară de
cazul în care prin actul de divizare sau de fuziune nu sunt stabilite alte
conditii.
Art. 53. -
Dizolvarea cooperativei agricole poate avea loc si în următoarele situatii:
a) imposibilitatea
realizării obiectului de activitate;
b) diminuarea
capitalului social sub jumătate din valoarea capitalului social minim prevăzut
pentru constituirea cooperativei agricole;
c) reducerea
numărului de membri cooperatori sub numărul minim de membri cooperatori
prevăzut de lege;
d) nu s-au tinut
adunările generale timp de 2 ani consecutivi;
e) falimentul
cooperativei agricole;
f) imposibilitatea
alegerii organelor de conducere în conformitate cu actul constitutiv;
g) alte situatii
stabilite prin lege sau prin actul constitutiv al cooperativei agricole.
Art. 54. -
Cooperativele agricole constituite pe o durată determinată pot decide
continuarea activitătii prin hotărâre a adunării generale, cu votul a două
treimi din numărul total al membrilor cooperatori. Actul constitutiv poate fixa
si alte conditii în afară de această majoritate.
Art. 55. - (1)
Înainte de a se hotărî dizolvarea, cooperativa agricolă este supusă verificării
de către compartimentul de control financiar de gestiune, al cărui raport este
prezentat în adunarea generală.
(2) Hotărârea
adunării generale de continuare a activitătii cooperativei agricole trebuie
anuntată membrilor cooperatori si va fi înregistrată în termen de 3 zile la
oficiul registrului comertului si la directia generală a finantelor publice.
Art. 56. - (1) În
cazul dizolvării si lichidării cooperativei agricole, adunarea generală sau,
după caz, instanta judecătorească competentă va desemna lichidatorii.
(2) Actul de
numire a lichidatorilor trebuie depus la oficiul registrului comertului pentru
a fi înscris si publicat în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
Art. 57. - (1)
Lichidatorii îsi desfăsoară activitatea conform prevederilor Legii nr. 64/1995
privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată.
(2) În cazul
lichidării, după achitarea datoriilor si restituirea părtilor sociale, cu
aprobarea adunării generale, activul rămas în urma efectuării operatiunilor de
lichidare se repartizează de către cooperativa agricolă membrilor săi,
proportional cu valoarea părtilor sociale vărsate.
CAPITOLUL XI
Uniunile
de ramură ale cooperativelor agricole
Organizarea
si functionarea uniunilor de ramură ale cooperativelor agricole
Art. 58. - (1)
Uniunile de ramură se înfiintează prin asocierea voluntară a cooperativelor
agricole care îsi desfăsoară activitatea în acelasi domeniu.
(2) O dată cu
înfiintarea uniunii de ramură, fiecare cooperativă agricolă îsi poate preciza
optiunea pentru aderarea ei la uniunea de ramură a cooperativelor agricole.
Art. 59. -
Înfiintarea uniunilor de ramură ale cooperativelor agricole se poate face în
baza statutului prin asocierea a cel putin 5 cooperative agricole de profil.
Art. 60. - (1)
Uniunile de ramură ale cooperativelor agricole functionează ca organisme
reprezentative fără scop patrimonial, nonprofit, cu personalitate juridică si
se înregistrează în registrul de asociatii si fundatii. Scopul lor este de a
asigura, prin cooperare, serviciile necesare care să contribuie la dezvoltarea
si modernizarea mijloacelor si metodelor de crestere a eficientei economice si
de specializare si concentrare a activitătii cooperativelor agricole.
(2) Uniunile de
ramură ale cooperativelor agricole au următoarele atributii:
a) sprijină
cooperativele agricole cooperatoare în domeniile economice, tehnice,
financiare, bancare si altele asemenea, pe principiul mutualitătii;
b) reprezintă, pe
baza mandatului conferit, interesele cooperativelor agricole cooperatoare în
fata institutiilor publice si a instantelor judecătoresti, interne si
internationale;
c) promovează
cooperarea între cooperativele agricole si agenti economici din tară si din
străinătate.
(3) Uniunea de
ramură actionează pentru dezvoltarea si ameliorarea productiei agricole, precum
si pentru promovarea initiativelor cu caracter social si cultural, în interesul
cooperativelor agricole membre prin următoarele:
a) asigură
asistentă tehnică, juridică si de interese în favoarea cooperativelor agricole
membre;
b) coordonează
efectuarea de studii si cercetări în agricultură, înfiintarea de câmpuri
experimentale si activitatea de difuzare a experientei avansate în domeniu.
(4) Prin actul
constitutiv al uniunilor de ramură se stabilesc:
a) scopul si
mijloacele de realizare a acestuia;
b) delimitarea
teritorială a zonei de activitate;
c) contributia
membrilor cooperatori la formarea capitalului uniunii de ramură si criteriile
de participare la adunările generale;
d) modul de
dobândire si de pierdere a calitătii de asociat;
e) modul de
încetare a activitătii uniunilor de ramură.
Art. 61. - (1)
Cooperativele agricole asociate în uniunile de ramură pot constitui federatii,
după cum urmează:
a) federatii de
marketing, care asigură valorificarea produselor agricole;
b) federatii de
asigurare mutuală a membrilor cooperatori.
(2) Federatiile au
scop nepatrimonial, se constituie la nivel regional si pot înfiinta numai sedii
secundare.
Art. 62. -
Veniturile uniunilor de ramură ale cooperativelor agricole sunt formate din
contributiile cooperativelor agricole cooperatoare, donatii, subventii si
sponsorizări. Nivelul contributiilor cooperativelor agricole cooperatoare si
criteriile de plată se stabilesc prin actul constitutiv.
Art. 63. -
Fuzionarea, dizolvarea si lichidarea se fac cu respectarea prezentei legi, a
actului constitutiv si a altor dispozitii legale în domeniu.
SECTIUNEA a
2-a
Organele
de conducere ale uniunilor de ramură ale cooperativelor agricole
Art. 64. - Organele
de conducere ale uniunilor de ramură ale cooperativelor agricole sunt adunarea
generală si consiliul de conducere.
Art. 65. - (1)
Adunarea generală este organul de conducere si este formată din toti membrii
cooperatori.
(2) Prin statut se
stabilesc atributiile, modul de functionare a adunării generale si modul de
desemnare a delegatilor persoanelor juridice cooperatoare, norma de
reprezentare si principiul potrivit căruia fiecare membru are dreptul la un
vot.
Art. 66. -
Consiliul de conducere al uniunii de ramură este alcătuit din 5-11 membri alesi
de adunarea generală pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea reînvestirii
pentru încă 4 ani, în conditiile prevăzute în statut.
Art. 67. - Modul de
organizare si functionare a consiliului de conducere se stabileste prin statut.
Art. 68. -
Hotărârile consiliului de conducere sunt duse la îndeplinire de un director
executiv ajutat de persoane salariate.
Art. 69. - Comisia
de cenzori si alte organisme se aleg după procedura prevăzută la cooperativele
agricole, iar atributiile acestora se stabilesc în actul constitutiv.
CAPITOLUL XII
Uniunea
Centrală a Cooperativelor Agricole
Art. 70. - Uniunea
Centrală a Cooperativelor Agricole este o organizatie profesională,
coordonatoare, nonprofit, cu personalitate juridică si apolitică.
Art. 71. - Uniunea
Centrală a Cooperativelor Agricole se constituie prin asocierea voluntară a
uniunilor de ramură, reprezintă si apără drepturile si interesele acestora în
fata puterii legislative, executive, judecătoresti si în fata organizatiilor si
agentilor economici din tară si din străinătate.
Art. 72. - Modul
de constituire, drepturile si obligatiile membrilor, alegerea organelor de
conducere si competentele acestora, formarea patrimoniului social initial,
fondurile necesare cheltuielilor proprii, precum si dispozitiile privind
functionarea, dizolvarea si lichidarea Uniunii Centrale a Cooperativelor
Agricole se stabilesc prin statut.
Art. 73. - La
solicitarea membrilor săi, Uniunea Centrală a Cooperativelor Agricole pune la
dispozitia acestora studii, proiecte, lucrări de specialitate, cercetări pe
domenii si asigură asistentă tehnică si juridică la încheierea contractelor
economice.
Art. 74. - Uniunea
Centrală a Cooperativelor Agricole poate înfiinta centre proprii de formare
managerială, de pregătire profesională, de instruire si de marketing.
Art. 75. - (1)
Uniunea Centrală a Cooperativelor Agricole participă la elaborarea proiectelor
de acte normative ce se referă la facilităti economice acordate membrilor săi,
la cuantumul taxelor si impozitelor aplicabile acestora, colaborează cu
organele de specialitate din domeniul protectiei sociale a agricultorilor,
precum si cu organele bancare la contractarea de credite si finantarea unor
programe de investitii.
(2) Uniunea
Centrală a Cooperativelor Agricole poate avea organ de presă propriu, poate
înfiinta si edita reviste de specialitate, buletine informative si alte
tipărituri.
CAPITOLUL
XIII
Art. 76. - Statul
sprijină activitatea cooperativelor agricole, având în vedere următoarele
măsuri:
a) scutirea de la
plata impozitului agricol a cooperativelor agricole pentru primii 5 ani de la
constituire;
b) reducerea
impozitului pe profit al cooperativei agricole cu 20% în primii 5 ani de
activitate;
c) accesul la
subventii si la fondurile publice, precum si la fonduri externe, prevăzute în
programul de sustinere a agriculturii României;
d) scutirea de la
plata taxelor vamale pentru importurile de tractoare, masini si utilaje
agricole, echipamente de irigat si alte asemenea echipamente utilizate de
cooperativele agricole.
CAPITOLUL XIV
Dispozitii
finale
Art. 77. - Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 9 decembrie 2004.
Nr. 566.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii cooperatiei agricole
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea cooperatiei agricole si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 7 decembrie 2004.
Nr. 1.060.
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 25
noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 7 alin. (13)
din Legea nr. 290/2002 privind organizarea si functionarea unitătilor de
cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei
alimentare si a Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe
Ionescu-Sisesti”
Ioan Vida -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Aurelia Popa -
procuror
Claudia Margareta
Nită - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (13)
din Legea nr.
290/2002 privind organizarea si functionarea unitătilor de
cercetaredezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei
alimentare si a Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe
Ionescu-Sisesti”, exceptie ridicată de Statiunea de Cercetare si Productie
Pomicolă Strejesti în Dosarul nr. 2.531/2004 al Judecătoriei Slatina.
La apelul nominal
răspunde autorul exceptiei de neconstitutionalitate, prin reprezentant Cristian
Nicolaescu, cu delegatie depusă la dosar, lipsind cealaltă parte, fată de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza se află în
stare de judecată.
Acordându-i-se
cuvântul pe fond, reprezentantul autorului exceptiei reiterează argumentele
expuse în motivarea scrisă, depusă la dosarul cauzei, solicitând, în final,
admiterea exceptiei de neconstitutionalitate si completarea textului de lege criticat, în sensul aplicării
uniforme a dispozitiilor art. 222
din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
78/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
290/2002 privind organizarea si functionarea unitătilor de
cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei
alimentare si a Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe
Ionescu-Sisesti”, aprobată prin Legea nr.
147/2004.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neîntemeiată.
În acest sens se arată că principiul egalitătii în drepturi a cetătenilor,
consacrat de art. 16 din Constitutie si invocat de autorul exceptiei în
motivarea sa, este inaplicabil persoanelor juridice, indicând în acest sens
jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie. În ceea ce priveste critica de
neconstitutionalitate fată de prevederile art. 52 alin. (2) din Constitutie, se
precizează că autorul exceptiei nu a formulat nici un argument prin care să
arate contrarietatea textului de lege atacat fată de norma constitutională
invocată, astfel că si această critică este nefondată.
CURTEA,
având în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 23 iunie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 2.531/2004, Judecătoria Slatina
a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 7 alin. (13) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 290/2002
privind organizarea si functionarea unitătilor de cercetare-dezvoltare din
domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare si a Academiei de
Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti”, aprobată prin Legea nr.
147/2004.
Exceptia a fost
ridicată de Statiunea de Cercetare si Productie Pomicolă Strejesti,
contestatoare într-un proces civil având ca obiect o contestatie la executare.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că dispozitiile art. 7 alin. (13)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2003 contravin prevederilor art. 16 alin. (1) si ale art. 52 alin. (1)
din Constitutie. Se arată că prin textul de lege criticat s-a dispus
reorganizarea celor 98 de unităti de cercetare si dezvoltare care se aflau în
subordinea Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti”,
conform celor 5 anexe ale articolului atacat, astfel că unor institutii
[prevăzute în anexele nr. 1 a), 1 b), 2, 4 si 5] li se aplică art. 222 din
ordonantă, în temeiul căruia acestea beneficiază de scutire de la plata
obligatiilor bugetare neachitate, a majorărilor de întârziere, a penalitătilor
si dobânzilor aferente la data intrării în vigoare a Legii nr.
147/2004 de aprobare a Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
78/2003, în timp ce unitătile de cercetare care se reorganizează în
societăti comerciale cu capital de stat, prevăzute în anexa nr. 3 la ordonantă
- categorie în care se include si autorul exceptiei - nu beneficiază de aceste
înlesniri, lor fiindu-le aplicabile, conform art. 7 alin. (13) din ordonanta criticată, prevederile Legii nr.
254/2002 privind unele măsuri pentru cresterea atractivitătii la
privatizare a societătilor comerciale cu capital integral sau partial de stat,
ce detin în administrare terenuri agricole proprietate publică sau privată a
statului. Conform anexelor din această lege, statiunile agricole care se
privatizau în cursul anului 2002 beneficiau, până la data de 31 decembrie 2001,
de scutirea partială a unor datorii publice, or, “la data aparitiei Legii nr.
254/2002”, autorul exceptiei - societate comercială cu capital integral de
stat - era “organizat ca statiune de cercetare si dezvoltare”, astfel că
aplicarea dispozitiilor legale amintite nu îi este “favorabilă”, în sensul că “rămân
în vigoare datoriile bugetare din anii 2002, 2003 si 2004”, urmând ca bunurile
să fie urmărite silit si împiedicându-se, practic, reorganizarea ca societate
comercială cu capital de stat.
“Mai mult decât
atât”, se adaugă, “un număr de 4 societăti comerciale prevăzute în anexa 5 la
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2003 sunt reorganizate în institutii de cercetare si dezvoltare,
beneficiind de prevederile art. 222 din ordonantă, iar unitătile de
cercetare-dezvoltare existente, cu statut de institutii publice din anexa 3, nu
beneficiază de aceste prevederi”.
În final, autorul
exceptiei arată că prin dispozitiile criticate “s-a creat o diferentiere
netemeinică si nelegală între statiunile din cadrul A.S.A.S. - «Gh.
Ionescu-Sisesti», încălcâdu-se art. 16 alin. (1) din Constitutie”, si solicită
ca, “pentru egalitate de tratament cu celelalte 84 de statiuni care au fost
scutite de la plata datoriilor bugetare”, si acesta să beneficieze de
prevederile art. 222 din ordonanta criticată.
Judecătoria
Slatina apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât textul de lege
criticat nu are “ca obiect drepturi, libertăti si îndatoriri fundamentale
acordate cetătenilor, astfel cum sunt recunoscute în dispozitiile Constitutiei,
si nu priveste egalitatea acestora în drepturi si principiul nediscriminării în
fata legii si a autoritătilor”. Se sustine că “modul de recuperare a
arieratelor bugetare” se stabileste de legiuitor pe baza criteriilor si a
resurselor economice, “astfel că art. 7 alin. (13) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
78/2003 ar putea fi examinat cel mult sub aspectul normelor constitutionale
privind proprietatea”.
Potrivit
prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului si institutiei Avocatul Poporului, pentru
a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate
ridicate.
Guvernul a transmis punctul său de vedere cu Adresa
nr. 5/8.902/A.N. din data de 7 octombrie 2004, prin care consideră că exceptia
de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Astfel, precizează că art. 16 alin.
(1) din Constitutie, invocat de autorul exceptiei, garantează egalitatea în
drepturi a cetătenilor, siar nu egalitatea persoanelor colective, a persoanelor
juridice, cum este cazul în spetă”. Invocând jurisprudenta Curtii
Constitutionale, se mentionează că principiul egalitătii în drepturi ar fi
aplicabil persoanelor colective fată de care s-a promovat un tratament juridic
diferentiat, “numai dacă astfel regimul juridic diferit s-ar răsfrânge asupra
cetătenilor, implicând inegalitatea lor în fata legii si a autoritătilor
publice”, situatie ce nu se regăseste însă în litigiul de fată. Se mai arată că
sinstituirea de reglementări privind regimul juridic al unitătilor de
cercetare-dezvoltare (...), reorganizarea acestora în persoane juridice cu
capital public sau privat, precum si modul de recuperare a arieratelor bugetare
constituie o obligatie a statului”, conform art. 135 alin. (2) din Legea
fundamentală, iar “diferentierea regimului juridic si a modului de recuperare a
arieratelor este, în spetă, expresia unor optiuni concrete ale politicii
economice a statului si nicidecum rezultatul unei tendinte de a opera
discriminări, în dispretul art. 16 din Constitutie”.
Avocatul
Poporului a transmis punctul
său de vedere cu Adresa nr. 7.137 din data de 24 septembrie 2004, prin care
apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Consideră că
dispozitiile art. 7 alin. (13) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2003 “nu contravin sub nici un aspect principiului fundamental privind
egalitatea cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice”, consacrat de
art. 16 din Constitutie. În acest sens arată că principiul invocat de autorul
exceptiei se adresează, potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale,
cetătenilor, deci persoanelor fizice, iar persoanelor juridice numai în măsura
în care, dacă printr-un tratament juridic diferentiat, promovat fată de acestea,
se ajunge la un regim juridic diferit care să afecteze cetătenii, simplicând
inegalitatea lor în fata legii si a autoritătilor publice sau dacă, prin
intermediul unei persoane juridice, cetătenii îsi exercită un drept
constitutional”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si institutiei
Avocatul Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr.
47/1992, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare a
Curtii Constitutionale, dispozitiile art. 7 alin. (13)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
290/2002, aprobată prin Legea nr.
147/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 435 din
14 mai 2004. În examinarea actelor normative care au suferit modificări si
completări, trebuie precizat că raportarea se face întotdeauna la actul
initial, care constituie sediul materiei de reglementare. Ca atare, obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl formează dispozitiile art. 7 alin. (13)
din Legea nr.
290/2002 privind organizarea si functionarea unitătilor de
cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei
alimentare si a Academiei de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe
Ionescu-Sisesti”, introdus prin pct. 6 al articolului unic din Legea nr.
147/2004 privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
78/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
290/2002, cu modificările si completările ulterioare. Asadar, Curtea
urmează a se pronunta asupora acestor dispozitii, care au următorul continut:
- Art. 7 alin. (13): “Unitătile de cercetare-dezvoltare prevăzute în anexa nr. 3 se
reorganizează ca societăti comerciale cu capital de stat, actiunile acestora
fiind preluate de Agentia Domeniilor Statului, beneficiind de prevederile Legii
nr. 254/2002 privind unele măsuri pentru cresterea atractivitătii la
privatizare a societătilor comerciale cu capital integral sau partial de stat,
ce detin în administrare terenuri agricole proprietate publică sau privată a
statului, cu modificările si completările ulterioare.”
În motivarea
exceptiei ridicate, autorul acesteia invocă încălcarea art. 16 alin. (1) si a
art. 52 alin. (1) din Constitutie. Aceste prevederi au următorul continut:
- Art. 16 alin.
(1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 52 alin.
(1): “Persoana vătămată într-un drept al său ori într-un interes legitim, de
o autoritate publică, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea în
termenul legal al unei cereri, este îndreptătită să obtină recunoasterea
dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea
pagubei.”
Din analiza
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, Curtea Constitutională constată că
autorul acesteia critică, în esentă, diferenta de regim juridic în ceea ce
priveste modul de recuperare a arieratelor bugetare ale unitătilor de
cercetare-dezvoltare din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei
alimentare, supuse reorganizării. Autorul exceptiei precizează că la data
aparitiei Legii nr.
254/2002, la care textul normativ criticat face trimitere, încă nu
intervenise procesul de reorganizare a acestuia, din unitate de stat de
cercetare-dezvoltare în societate comercială cu capital de stat, astfel încât
înlesnirile la plata unor datorii bugetare, prevăzute în legea amintită, nu îl
“favorizează”. Pe de altă parte, sustine că toate celelalte unităti de
cercetaredezvoltare beneficiază, în temeiul art. 222 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
78/2003, de scutire de la plata obligatiilor bugetare neachitate, a
majorărilor de întârziere, a penalitătilor si a dobânzilor aferente si, în baza
art. 16 din Constitutie, pretinde acordarea acelorasi facilităti tuturor
categoriilor de unităti de cercetare-dezvoltare.
Examinând textul
de lege criticat, raportat la prevederile din Constitutie invocate de autorul
exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea Constitutională constată că exceptia
este neîntemeiată si urmează să o respingă pentru următoarele considerente:
În ceea ce
priveste critica de neconstitutionalitate a textului mentionat, fată de
prevederile art. 16 alin. (1) din Legea fundamentală, este de observat că,
potrivit jurisprudentei Curtii Constitutionale (de exemplu, Decizia nr. 102 din
31 octombrie 1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
287 din 11 decembrie 1995, si Decizia nr. 35 din 2 aprilie 1996, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 75 din 11 aprilie 1996),
principiul egalitătii în drepturi a cetătenilor poate fi invocat de o persoană
juridică numai în situatia în care, datorită unui tratament juridic diferentiat
promovat fată de aceasta, regimul juridic diferit s-ar răsfrânge asupra
cetătenilor, implicând inegalitatea lor în fata legii sau a autoritătilor
publice, sau în situatia în care, prin intermediul persoanei juridice,
cetătenii îsi exercită un drept constitutional, cum este asocierea în partide
politice. Or, în prezenta spetă nu se regăseste nici una dintre ipotezele de
mai sus, astfel că sustinerile autorului exceptiei de neconstitutionalitate nu
pot fi retinute.
Referitor la
critica de neconstitutionalitate fată de prevederile art. 52 alin. (1) din
Constitutie, se constată că autorul exceptiei nu a argumentat în nici un fel inadvertenta
dintre textul de lege atacat si norma constitutională invocată, astfel încât
această critică este nefondată.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29
din Legea nr.
47/1992,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor art. 7 alin. (13)
din Legea nr.
290/2002 privind organizarea si functionarea unitătilor de cercetare-dezvoltare
din domeniile agriculturii, silviculturii, industriei alimentare si a Academiei
de Stiinte Agricole si Silvice “Gheorghe Ionescu-Sisesti”, exceptie ridicată de
Statiunea de Cercetare si Productie Pomicolă Strejesti în Dosarul nr.
2.531/2004 al Judecătoriei Slatina.
Definitivă si
general obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 25 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia
Margareta Nită
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
pentru modificarea unor hotărâri ale Guvernului în
scopul eliminării unor dispozitii privind obligativitatea aplicării
standardelor si actualizării referirilor la standarde
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. I. - Regulamentul pentru acordarea
autorizatiilor si licentelor în sectorul gazelor naturale, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr.
784/2000, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 160
din 13 martie 2003, se modifică după cum urmează:
1. La articolul
14 litera A, pozitia c) va avea următorul cuprins:
“c) studiul de
fezabilitate, întocmit de un proiectant autorizat conform legislatiei în
vigoare si/sau normelor internationale.”
2. La articolul
14 litera C, pozitia c) va avea următorul cuprins:
“c) studiul de
fezabilitate, întocmit de un proiectant autorizat conform legislatiei în
vigoare si/sau normelor internationale.”
3. La articolul
15 litera A, pozitia a) va avea următorul cuprins:
“a) documentul
emis de organismul de certificare privind initierea procesului de certificare a
sistemului calitătii si, după caz, a sistemului de management de mediu, din
care să rezulte derularea procesului de implementare a acestora în cadrul agentului
economic care solicită licenta, cu finalizare în termen de 2 ani; solicitantii
de licente care au finalizat procesele de certificare prevăzute mai sus vor
prezenta certificatele emise de organismele de certificare.”
4. La articolul
15 litera B, pozitia e) va avea următorul cuprins:
“e) documentul
emis de organismul de certificare privind initierea procesului de certificare a
sistemului calitătii si a sistemului de management de mediu, din care să
rezulte derularea procesului de implementare a acestora în cadrul agentului
economic care solicită licenta, cu finalizare în termen de 2 ani; solicitantii
de licente care au finalizat procesele de certificare prevăzute mai sus vor
prezenta certificatele emise de organismele de certificare.”
5. La articolul
15 litera C, pozitia f) va avea următorul cuprins:
“f) documentul
emis de organismul de certificare privind initierea procesului de certificare a
sistemului calitătii si a sistemului de management de mediu, din care să
rezulte derularea procesului de implementare a acestora în cadrul agentului
economic care solicită licenta, cu finalizare în termen de 2 ani; solicitantii
de licente care au finalizat procesele de certificare prevăzute mai sus vor
prezenta certificatele emise de organismele de certificare.”
6. La articolul
15 litera D, pozitia d) va avea următorul cuprins:
“d) documentul
emis de organismul de certificare privind initierea procesului de certificare a
sistemului calitătii, din care să rezulte derularea procesului de implementare
a sistemului calitătii în cadrul agentului economic care solicită licenta, cu
finalizare în termen de 2 ani; solicitantii de licente care au finalizat
procesele de certificare prevăzute mai sus vor prezenta certificatele emise de
organismele de certificare;”.
7. La articolul
15 litera E, pozitia e) va avea următorul cuprins:
“e) documentul
emis de organismul de certificare privind initierea procesului de certificare a
sistemului calitătii si a sistemului de management de mediu, din care să
rezulte derularea procesului de implementare a acestora în cadrul agentului
economic care solicită licenta, cu finalizare în termen de 2 ani; solicitantii
de licente care au finalizat procesele de certificare prevăzute mai sus vor
prezenta certificatele emise de organismele de certificare.”
8. La articolul
15 litera F, pozitia f) va avea următorul cuprins:
“f) documentul
emis de organismul de certificare privind initierea procesului de certificare a
sistemului calitătii si a sistemului de management de mediu, din care să
rezulte derularea procesului de implementare a acestora în cadrul agentului
economic care solicită licenta, cu finalizare în termen de 2 ani; solicitantii
de licente care au finalizat procesele de certificare prevăzute mai sus vor
prezenta certificatele emise de organismele de certificare;”.
Art. II. - Anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
71/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind modulele utilizate
în diferite faze ale procedurilor de evaluare a conformitătii produselor din
domeniile reglementate, prevăzute în Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare, si a regulilor de aplicare si utilizare a marcajului
european de conformitate CE, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 119 din 14 februarie 2002, cu modificările si completările ulterioare,
se modifică după cum urmează:
1. Punctul
6”3.3.1 va avea următorul cuprins:
“6”3.3.1. -
Organismul notificat evaluează sistemul calitătii pentru a stabili dacă acesta
îndeplineste cerintele mentionate la pct. 6.3.2.1. Acesta presupune
conformitatea cu aceste cerinte pentru sistemele calitătii care implementează
standardul român SR EN ISO 9001:2001, completat, dacă este necesar, pentru a se
tine seama de natura specifică a produselor pentru care este aplicat.”
2. Punctul
7”3.3.1 va avea următorul cuprins:
“7”3.3.1. -
Organismul notificat evaluează sistemul calitătii pentru a stabili dacă acesta
îndeplineste cerintele mentionate la pct. 7.3.2.1. Acesta presupune
conformitatea cu aceste cerinte pentru sistemele calitătii care implementează
standardul român SR EN ISO 9001:2001, completat, dacă este necesar, pentru a
permite caracteristici specifice ale produselor pentru care este aplicat.”
3. Punctul
10”3.3.1 va avea următorul cuprins:
“10”3.3.1. - Organismul
notificat evaluează sistemul calitătii pentru a stabili dacă acesta
îndeplineste cerintele mentionate la pct. 10.3.2.1. Acesta presupune
conformitatea cu aceste cerinte pentru sistemele calitătii care implementează
standardul român SR EN ISO 9001:2001, completat, dacă este necesar, pentru a se
tine seama de natura specifică a produselor pentru care este aplicat.”
Art. III. - În anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
527/2001 privind stabilirea gradului minim de biodegradabilitate a
agentilor de suprafată continuti în detergenti, produse de întretinere si
produse de curătat, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
317 din 14 iunie 2001, prima liniută va avea următorul cuprins:
“- metoda II
dinamica cuprinsă în standardul SR 9888:2001 «Calitatea apei - determinarea
biodegradabilitătii agentilor de suprafată anionici si neionici».”
Art. IV. - Anexa nr. 5 la Hotărârea Guvernului nr.
270/2002 privind stabilirea cerintelor referitoare la eficienta si
etichetarea energetică pentru introducerea pe piată a cazanelor noi de apă
caldă care functionează cu combustibil lichid sau gazos, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 238 din 9 aprilie 2002, se modifică după cum
urmează:
1. Punctul
3.3.1 din modulul D va avea următorul cuprins:
“3.3.1. Organismul
notificat trebuie să evalueze sistemul de asigurare a calitătii pentru a
stabili dacă acesta îndeplineste cerintele mentionate la pct. 3.2.1. Aceasta
presupune conformitatea cu acele cerinte ale sistemelor de calitate care pun în
aplicare standardele armonizate corespunzătoare.”
2. Punctul
3.3.1 din modulul E va avea următorul cuprins:
“3.3.1. Organismul
notificat trebuie să evalueze sistemul de asigurare a calitătii pentru a
stabili dacă acesta îndeplineste cerintele mentionate la pct. 3.2.1. Aceasta
presupune conformitatea cu acele cerinte ale sistemelor de calitate care pun în
aplicare standardele armonizate corespunzătoare.”
Art. V. - Hotărârea Guvernului nr.
439/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a ascensoarelor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 13 mai 2003,
se modifică după cum urmează:
1. Punctul 3.3
din anexa nr. 6 va avea următorul cuprins:
“3.3. Organismul
notificat trebuie să evalueze sistemul de asigurare a calitătii pentru a
stabili dacă acesta îndeplineste cerintele mentionate la pct. 3.2. Acesta
consideră că este asigurată conformitatea cu aceste cerinte pentru sistemul de
asigurare a calitătii care implementează standardul român care adoptă
standardul european armonizat relevant1).”
2. Punctul 3.3
din anexa nr. 7 va avea următorul cuprins:
“3.3. Organismul
notificat trebuie să evalueze sistemul de asigurare a calitătii pentru a
stabili dacă acesta îndeplineste cerintele mentionate la pct. 3.2. Acesta
consideră că este asigurată conformitatea cu aceste cerinte pentru sistemul de
asigurare a calitătii care implementează standardul român care adoptă
standardul european armonizat relevant1).”
3. Punctul 3.3
din anexa nr. 9 va avea următorul cuprins:
“3.3. Organismul notificat
trebuie să evalueze sistemul de asigurare a calitătii pentru a stabili dacă
acesta îndeplineste cerintele mentionate la pct. 3.2. Acesta consideră că este
asigurată conformitatea cu aceste cerinte pentru sistemul de asigurare a
calitătii care implementează standardul român care adoptă standardul european
armonizat relevant1).”
4. Punctul 3.3
din anexa nr. 10 va avea următorul cuprins:
“3.3. Organismul
notificat trebuie să evalueze sistemul de asigurare a calitătii pentru a
stabili dacă acesta îndeplineste cerintele mentionate la pct. 3.2. Acesta
consideră că este asigurată conformitatea cu aceste cerinte pentru sistemul de
asigurare a calitătii care implementează standardul român care adoptă
standardul european armonizat relevant1). Echipa de audit
trebuie să aibă cel putin un membru cu experientă în evaluarea tehnologiei
ascensorului în cauză. Procedura de evaluare trebuie să includă o vizită de
inspectie la întreprinderea montatorului. Decizia motivată a echipei de audit,
care va cuprinde si concluziile evaluării, trebuie adusă la cunostintă
montatorului.”
5. Punctul 3.4
din anexa nr. 11 va avea următorul cuprins:
“3.4. Evaluarea
sistemului de evaluare a conformitătii Organismul notificat trebuie să evalueze
sistemul de asigurare a calitătii pentru a stabili dacă acesta îndeplineste
cerintele mentionate la pct. 3.2. Acesta consideră că este asigurată
conformitatea cu aceste cerinte pentru sistemul de asigurare a calitătii care
implementează standardul român care adoptă standardul european armonizat relevant1).
Echipa de audit
trebuie să aibă cel putin un membru cu experientă în evaluarea tehnologiei
ascensorului în cauză.
Procedura de
evaluare trebuie să includă o vizită de inspectie la întreprinderea
montatorului. Decizia motivată a echipei de audit, care va cuprinde si
concluziile evaluării, trebuie adusă la cunostintă montatorului.”
6. În anexele
nr. 6, 7, 9, 10 si 11 se introduce următoarea notă de subsol:
“1) Acest standard va fi SR EN ISO 9001:2001,
completat, unde este necesar, astfel încât să se tină seama de caracteristicile
specifice ale ascensoarelor.”
7. În cuprinsul
hotărârii următoarele sintagme se înlocuiesc după cum urmează:
a) “declaratia de
conformitate CE” cu “declaratia de conformitate EC”;
b) “examinare CE”
cu “examinare EC”;
c) “certificat de
examinare CE” cu “certificat de examinare EC”;
d) “cererea de
examinare CE” cu “cererea de examinare EC”.
Art. VI. - În Hotărârea Guvernului nr.
142/2003 privind limitarea continutului de sulf din combustibilii lichizi,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 112 din 21 februarie
2003, cu modificările si completările ulterioare, referirile la standardele din
cuprinsul acesteia se modifică după cum urmează:
a) “SR ISO
8217/1996” se înlocuieste cu “SR ISO 8217:1996”;
b) “SR 13471/2002”
se înlocuieste cu “SR 13471:2002”;
c) “SR ISO
8754/1996” se înlocuieste cu “SR ISO 8754:1996”;
d) “EN ISO
14596/1998” se înlocuieste cu “EN ISO 14596:1998”;
e) “SR EN
24260/2000” se înlocuieste cu “SR EN 24260:2000”;
f) “SR ISO
4259/1999” se înlocuieste cu “SR ISO 4259:1999”;
g) “SR 13471/2002”
se înlocuieste cu “SR 13471:2002”.
Art. VII. - Punctul 2 din anexa la Hotărârea Guvernului
nr. 711/1990 privind aprobarea documentatiei tehnicoeconomice a obiectivului de
investitii “Lucrări pentru mentinerea capacitătii de productie de 2.400.400
tone/an lignit la cariera Tismana II, judetul Gorj”, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 280 din 9 noiembrie 1992, va avea următorul
cuprins:
“2. Realizarea
acestei investitii se va efectua tinându-se cont de gradul de seismicitate al
zonei de amplasare a obiectivului; standardul de referintă este STAS
11000/1-1997.”
Art. VIII. - Punctul 5.1 din anexa nr. 1 la Hotărârea
Guvernului nr.
1.209/2004 privind stabilirea procedurilor pentru aprobarea de tip a
motoarelor destinate a fi montate pe masini mobile nerutiere si a motoarelor
secundare destinate vehiculelor pentru transportul rutier de persoane sau de
marfă si stabilirea măsurilor de limitare a emisiilor de gaze si particule
poluante provenite de la acestea, în scopul protectiei atmosferei, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 809 bis din 2 septembrie 2004, va
avea următorul cuprins:
“5.1. Înainte ca
aprobarea de tip să fie acordată, în scopul verificării existentei prevederilor
si procedurilor necesare pentru asigurarea unui control eficient al
conformitătii productiei, autoritatea competentă care acordă aprobarea de tip
trebuie să accepte angajarea producătorului de a respecta standardul SR EN ISO
9001:2001 (pentru fabricarea motoarelor în cauză) sau un standard echivalent de
acreditare care satisface astfel de cerinte.
Producătorul
trebuie să informeze autoritatea competentă care acordă aprobarea de tip cu
privire la angajamentul de a aplica standardul SR EN ISO 9001:2001 si, după
caz, cu privire la toate revizuirile duratei de valabilitate sau ale domeniului
de aplicare. Pentru a verifica dacă prevederile pct. 4.1.2 din prezenta anexă
sunt respectate permanent, trebuie efectuate controale corespunzătoare ale
productiei.”
Art. IX. - Hotărârea Guvernului nr.
862/2004 privind aprobarea instructiunilor de metrologie legală, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 567 din 28 iunie 2004, se
modifică după cum urmează:
1. Articolele 8
si 21 din anexa nr. 1 vor avea următorul cuprins:
“Art. 8. -
Organizatiile care propun spre atestare etaloane nationale trebuie să facă
dovada că au implementat sisteme ale calitătii la nivelul laboratoarelor în
care urmează să fie conservate si utilizate etaloanele nationale. Standardul de
referintă este SR EN ISO/CEI 17025:2001.
...............................................................................................
Art. 21. -
Organizatiile care detin etaloane nationale trebuie să le conserve si să le
utilizeze în concordantă cu documentatia în baza căreia s-a făcut atestarea.”
2. La articolul
6 din anexa nr. 5, litera e) va avea următorul cuprins:
“e) să demonstreze
implementarea si mentinerea unui sistem al calitătii operational; standardul de
referintă este SR EN ISO/CEI 17025:2001.”
3. La articolul
6 din anexa nr. 6, litera g) va avea următorul cuprins:
“g) să aibă
implementat un sistem al calitătii; standardul de referintă este SR EN ISO
9001:2001.”
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
de stat, ministrul economiei si comertului,
Iulian
Iancu,
secretar de
stat
p. Ministrul
integrării europene,
Maria
Crivineanu,
secretar de
stat
Bucuresti, 30 noiembrie 2004.
Nr. 2.176.