MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 1.243 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 23
decembrie 2004
SUMAR
ORDONANTE SI
HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
131.
- Ordonantă de urgentă pentru modificarea si completarea Legii nr. 129/1998
privind înfiintarea, organizarea si functionarea Fondului Român de Dezvoltare
Socială
2.285.
- Hotărâre privind transmiterea unei părti dintr-un imobil din domeniul
privat al statului si din administrarea Regiei Autonome de Distributie si
Exploatare a Filmelor “Româniafilm” în domeniul public al statului si în
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor
2.334.
- Hotărâre pentru aprobarea Normelor metodologice privind vânzarea de către
Serviciul de Telecomunicatii Speciale a unor locuinte de serviciu pe care
acesta le are în administrare
2.335.
- Hotărâre pentru aprobarea Normelor metodologice privind vânzarea de către
Serviciul de Informatii Externe a locuintelor de serviciu, proprietate privată
a statului, pe care le are în administrare
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
781. -
Ordin al ministrului mediului si gospodăririi apelor pentru aprobarea
Normelor metodologice privind măsurarea emisiilor de compusi organici volatili
rezultati din depozitarea si încărcarea/descărcarea benzinei la terminale
5.525.
- Ordin al ministrului educatiei si cercetării privind aprobarea bugetelor
de venituri si cheltuieli rectificate pe anul 2004 ale institutelor nationale
de cercetare-dezvoltare
ACTE ALE
COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
3.109.
- Ordin pentru punerea în aplicare a Normelor privind actualizarea limitei
minime a capitalului social vărsat al asigurătorilor
3.110.
- Ordin pentru punerea în aplicare a Normelor privind autorizarea
brokerilor de asigurare si/sau de reasigurare
3.111.
- Ordin pentru punerea în aplicare a Normelor privind informatiile pe care
asigurătorii si intermediarii în asigurări trebuie să le furnizeze clientilor
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Legii nr.
129/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Fondului Român de
Dezvoltare Socială
Având în vedere
cerinta asigurării cadrului legal necesar aplicării strategiei guvernamentale
pentru îmbunătătirea situatiei comunitătilor de romi, etnie minoritară care se
confruntă cu probleme economico-financiare deosebite, precum si necesitatea
derulării programelor adresate acestei etnii, pentru reducerea sărăciei si cresterea
gradului de implicare si organizare locală la nivelul asezărilor cu populatie
preponderent romă, în scopul îndeplinirii criteriilor politice de aderare a
României la Uniunea Europeană, tinând seama de nevoia perfectionării
mecanismelor operationale de finantare a proiectelor de dezvoltare destinate
categoriilor sociale defavorizate, situatii extraordinare a căror reglementare
nu poate fi amânată, este necesară extinderea interventiei Fondului Român de
Dezvoltare Socială si implicarea acestei institutii în gestionarea programelor
destinate în mod prioritar populatiei rome, în temeiul art. 115 alin. (4) din
Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă de urgentă.
Art. I. - Legea nr.
129/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Fondului Român de
Dezvoltare Socială, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
751 din 15 octombrie 2002, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. La articolul
2 alineatul (1), literele a) si h) vor avea următorul cuprins:
“a) beneficiarii
sunt grupuri din comunităti rurale sărace, grupuri sărace de etnie romă,
grupuri dezavantajate, grupuri productive provenind din comunităti sărace si
alte categorii sociale stabilite ca eligibile, de comun acord cu finantatorii
sau donatorii;
..................................................................................................
h) reprezentantii
beneficiarilor sunt, după caz, fie comitetele de conducere a proiectelor,
în cazul grupurilor din comunităti rurale sărace, al grupurilor productive
provenind din comunităti sărace si al altor categorii sociale stabilite ca
eligibile, provenite din comunităti orăsenesti, comunale sau sătesti, fie
organizatiile intermediare, în cazul grupurilor dezavantajate, fie primăria
unitătii administrativteritoriale singură si/sau în parteneriat cu organizatii
neguvernamentale, în cazul grupurilor sărace de etnie romă.”
2. La articolul
2 alineatul (1), după litera d) se introduce o nouă literă, litera d1), cu următorul cuprins:
“d1)
grupuri sărace de etnie romă sunt persoane din asezări situate în mediul
urban sau rural constituite preponderent din membri ai etniei rome;”.
3. Alineatul
(2) al articolului 2 va avea următorul cuprins:
“(2) Pentru a
beneficia de prevederile prezentei legi, grupurile prevăzute la alin. (1) lit.
b), d) si d1), precum si grupurile apartinând altor
categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunităti/asezări
orăsenesti, comunale sau sătesti, în conditiile alin. (1) lit. a), trebuie să
dobândească personalitate juridică pe baza procesuluiverbal de constituire ca
persoană juridică, încheiat de cel putin 10 membri ai comunitătii, respectiv de
cel putin 30 de membri în cazul beneficiarilor de etnie romă, înregistrat la
consiliul local în a cărui rază teritorială se află comunitatea/asezarea
beneficiară sau grupul beneficiar, după caz. De personalitatea juridică astfel
dobândită se poate face uz numai în raporturile juridice născute în legătură cu
aplicarea prevederilor prezentei legi.
Persoana juridică
astfel constituită încetează să fiinteze după ce a fost realizat obiectivul
finantării, potrivit unor proceduri stabilite de Fond.”
4. După litera
c) a articolului 3 se introduce o nouă literă, litera c1), cu următorul cuprins:
“c1) proiecte si programe cu abordare integrată adresate grupurilor sărace
de etnie romă, asa cum au fost definite la art. 2 alin. (1) lit. d1).
Modalitătile de derulare a proiectelor si programelor cu abordare integrată,
adresate grupurilor sărace de etnie romă, se vor stabili, de comun acord cu
finantatorii, prin Manualul de operare;”.
5. Alineatul
(1) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1)
Grupul din comunitatea rurală săracă, grupurile sărace de etnie romă sau grupul
apartinând altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din
comunităti orăsenesti, comunale sau sătesti, pot face uz de personalitatea
juridică dobândită potrivit art. 2 alin. (2) numai în raporturile juridice
născute în legătură cu realizarea unui proiect/program si cu întretinerea
acestuia după încetarea finantării de către Fond. La închiderea proiectelor
finantate de Fond, comitetul de întretinere a proiectului preia toate
drepturile si este tinut de toate obligatiile comitetului de conducere a
proiectului în ceea ce priveste întretinerea bunurilor rezultate din executarea
proiectului, executând, după caz, si ultimele acte de gestiune financiară ce
constau în plata garantiei de bună executie a contractelor încheiate, din
contul bancar deschis pentru proiectul finantat de Fond.”
6. Alineatul
(1) al articolului 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - (1)
După aprobarea de către Fond a cererii de finantare, membrii grupului productiv
provenit dintr-o comunitate săracă sau grupul productiv apartinând altor
categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite din comunităti orăsenesti,
comunale sau sătesti, grupuri care au dobândit personalitate juridică potrivit
art. 2 alin. (2), vor constitui, în vederea încheierii acordului de grant, o
nouă persoană juridică în una dintre formele juridice recunoscute prin
dispozitiile legale în vigoare, în raport cu specificul proiectului aprobat de
Fond.”
7. Alineatul
(1) al articolului 8 va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1)
Fondul are ca scop contributia la reducerea sărăciei prin finantarea de
proiecte în comunitătile sărace beneficiare, inclusiv pentru grupurile sărace
de etnie romă si pentru grupurile dezavantajate, cresterea capacitătilor
manageriale locale, sustinerea descentralizării administrative, cresterea
capacitătii de organizare la nivel local.”
8. Litera c) a
articolului 12 va avea următorul cuprins:
“c) orientarea
resurselor către nevoile identificate si/sau cererile exprimate de grupurile
din comunitătile rurale sărace, inclusiv de grupurile sărace de etnie romă, de
grupurile apartinând altor categorii sociale stabilite ca eligibile, provenite
din comunităti orăsenesti, comunale sau sătesti si din grupurile
dezavantajate;”.
9. După litera
f) a articolului 12 se introduce o nouă literă, litera g), cu următorul
cuprins:
“g) abordarea
integrată a problemelor beneficiarilor.”
10. Partea
introductivă a articolului 13 va avea următorul cuprins:
“Art. 13. -
Organul de conducere al Fondului este consiliul director, alcătuit din 11
membri, după cum urmează:”.
11. Litera b) a
articolului 13 va avea următorul cuprins:
“b) câte un
reprezentant al Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei,
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Ministerului
Finantelor Publice, Ministerului Administratiei si Internelor, Ministerului
Integrării Europene si al Agentiei Nationale pentru Romi, desemnati de
conducătorii institutiilor respective;”.
12. După
alineatul (1) al articolului 22 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu
următorul cuprins:
“(2) În cadrul
organigramei este prevăzut si un birou pentru relatia cu grupurile sărace de
etnie romă, precum si personal suplimentar în cadrul structurilor existente,
implicat în derularea proiectelor si programelor integrate pentru grupurile
sărace de etnie romă, o dată cu punerea la dispozitie a resurselor financiare
necesare functionării, a spatiului necesar, conform art. 35, precum si a
resurselor financiare necesare pentru finantarea acestor tipuri de proiecte si
programe.”
13. Litera f) a
alineatului (2) al articolului 24 va avea următorul cuprins:
“f) de la bugetul
de stat, în limita echivalentului în lei a 12,4 milioane dolari S.U.A., din
care echivalentul în lei a 300.000 dolari S.U.A. pentru asigurarea conditiilor
necesare extinderii activitătii Fondului ca urmare a implicării în pregătirea
proiectelor si programelor integrate privind grupurile sărace de etnie romă.”
14. După litera
a) a alineatului (1) al articolului 26 se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
“a1)
finantarea de programe cu abordare integrată;”.
15. Articolul
31 va avea următorul cuprins:
“Art. 31. - Plata
grantului se face în lei, în conditiile stabilite prin acordul de grant, la
cursul de schimb al valutei obtinut de Fond în urma licitatiei valutare din ziua
efectuării plătii.”
16. După
alineatul (1) al articolului 32 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu
următorul cuprins:
“(2) În cazul în
care se constată utilizarea granturilor în alte scopuri decât cele prevăzute în
acordurile de grant, recuperarea sumelor granturilor de la respectivii
beneficiari se efectuează conform legislatiei în vigoare privind modul de
utilizare a fondurilor publice, de către Fond împreună cu organele fiscale
competente, pe perioada functionării Fondului, iar după încetarea functionării
acestuia, de către organele fiscale competente.”
17. Articolul
35 va avea următorul cuprins:
“Art. 35. - Regia
Autonomă “Administratia Patrimoniului Protocolului de Stat” va pune la
dispozitie Fondului un imobil adecvat pentru sediul acestuia, care să asigure
si spatiul necesar desfăsurării activitătii Biroului pentru relatia cu
grupurile sărace de etnie romă.”
Art. II. - Ministerul Finantelor Publice este
autorizat să introducă modificările care decurg din aplicarea prezentei
ordonante de urgentă în structura bugetului de stat si în structura si volumul
bugetelor Secretariatului General al Guvernului si al Ministerului Finantelor
Publice.
Art. III. - Legea nr.
129/1998 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Fondului Român de
Dezvoltare Socială, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
751 din 15 octombrie 2002, cu modificările si completările ulterioare, precum
si cu cele aduse prin prezenta ordonantă de urgentă, se va republica după
aprobarea acesteia de către Parlament, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Seful
Cancelariei Primului-Ministru,
Alin
Teodorescu
Ministrul
pentru coordonarea
Secretariatului
General al Guvernului,
Eugen
Bejinariu
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 9 decembrie 2004.
Nr. 131.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind tramsmiterea unei părti dintr-un imobil
din domeniul privat al statului si din administrarea Regiei Autonome de
Distributie si Exploatare a Filmelor “Româniafilm” în domeniul public al
statului si în administrarea Ministerului Administratiei si Internelor
În temeiul art.
108 din Constitutia
României, republicată, al art. 8 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si (2)
din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă transmiterea unei părti din imobilul situat în municipiul Cluj-Napoca,
str. Maiakovschi nr. 31-35, judetul Cluj, având datele de identificare
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre, din
domeniul privat al statului si din administrarea Regiei Autonome de Distributie
si Exploatare a Filmelor “Româniafilm” în domeniul public al statului si în
administrarea Ministerului Administratiei si Internelor.
Art. 2. -
Predarea-preluarea părtii din imobil, transmisă potrivit art. 1, se face pe
bază de protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de
la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Toma
Zaharia,
secretar de
stat
Ministrul
culturii si cultelor,
Răzvan
Theodorescu
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 9 decembrie 2004.
Nr. 2.285.
ANEXĂ
DATELE DE
IDENTIFICARE
a părtii
din imobil care se transmite din domeniul privat al statului si din
administrarea Regiei Autonome de Distributie si Exploatare a Filmelor
“Româniafilm” în domeniul public al statului si în administrarea Ministerului
Administratiei si Internelor
Adresa
imobilului |
Persoana
juridică de la care
se transmite partea din
imobil |
Persoana
juridică la care se
transmite partea din
imobil |
Caracteristicile
tehnice ale părtii din imobil care se transmite |
Municipiul Cluj-Napoca, str. Maiakovschi nr. 31-35, judetul Cluj |
Statul român, Regia Autonomă de Distributie si Exploatare a Filmelor “Româniafilm” |
Statul român, Ministerul Administratiei si Internelor |
Birouri, garaj auto, platformă si clădire - suprafata construită = 116 m2 - suprafata desfăsurată = 116 m2 Suprafata totală a terenului = 5.029 m2 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor metodologice privind
vânzarea de către Serviciul de Telecomunicatii Speciale a unor locuinte de
serviciu pe care acesta le are în administrare
În temeiul art. 108
din Constitutia
României, republicată, si al art. 9 din Legea nr.
562/2004 privind autorizarea institutiilor publice din sistemul de apărare,
ordine publică si securitate natională de a vinde personalului propriu unele
locuinte de serviciu pe care acestea le au în administrare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă Normele metodologice privind vânzarea de către Serviciul de
Telecomunicatii Speciale a unor locuinte de serviciu pe care acesta le are în
administrare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Directorul
Serviciului
de Telecomunicatii
Speciale,
p. Ministrul
transporturilor,
constructiilor
si turismului,
Traian
Panait,
secretar de
stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 14 decembrie 2004.
Nr. 2.334.
ANEXĂ
NORME
METODOLOGICE
privind
vânzarea de către Serviciul de Telecomunicatii Speciale a unor locuinte de
serviciu pe care acesta le are în administrare
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Locuintele
de serviciu, proprietate privată a statului, aflate în administrarea Serviciului
de Telecomunicatii Speciale, se pot vinde în conditiile legii personalului
propriu, personalului militar trecut în rezervă sau în retragere, personalului
civil pensionat sau disponibilizat, precum si mostenitorilor acestora, soti ori
copii.
Art. 2. - Locuinta
de serviciu, în sensul prezentei metodologii, reprezintă locuinta definită
la art. 2 lit. d) din Legea locuintei nr.
114/1996, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 3. - (1) Pot
cumpăra o singură locuintă de serviciu titularii contractelor de închiriere,
dacă le detin în baza unui contract valabil încheiat.
(2) Prin contract
de închiriere valabil încheiat se întelege contractul încheiat cu
respectarea reglementărilor interne privind repartizarea si închirierea
locuintelor de serviciu.
CAPITOLUL II
Vânzarea
locuintelor de serviciu
Art. 4. - (1)
Vânzarea locuintei de serviciu se poate face cu plata integrală sau în rate. La
încheierea contractelor de vânzare-cumpărare cu plata în rate se va achita un
avans minim de 20% din valoarea locuintei, stabilită la data vânzării.
(2) Ratele lunare
pentru achitarea contravalorii locuintelor se vor esalona pe o perioadă de
maximum 20 de ani, cu o dobândă anuală de 8%.
(3) Ratele lunare
nu pot depăsi jumătate din veniturile familiei.
Art. 5. - (1)
Vânzarea locuintelor de serviciu se face prin structuri din cadrul Serviciului
de Telecomunicatii Speciale abilitate prin ordin al directorului, denumite în
continuare unităti vânzătoare, în baza următoarelor documente:
a) raportul de
cumpărare a locuintei de serviciu, formulat de titularul contractului de
închiriere;
b) dovada
calitătii titularului contractului de închiriere, demonstrată prin înscrisuri;
c) contractul de
închiriere în original sau în copie certificată de unitatea militară care a
închiriat locuinta;
d) dovada
achitării la zi a întretinerii si a chiriei, după caz;
e) declaratii
autentificate de la soti/sotii si membrii majori aflati în întretinere, din
care să rezulte că nu se încadrează în nici una dintre situatiile prevăzute la
art. 2 alin. (2) lit. b) din Legea nr.
562/2004 privind autorizarea
institutiilor publice din sistemul de apărare, ordine publică si securitate
natională de a vinde personalului propriu unele locuinte de serviciu pe care
acestea le au în administrare;
f) adeverintele de
salariu de la membrii de familie, din care să rezulte veniturile si retinerile
lunare;
g) actul de
identitate si cel de căsătorie, în copie si în original.
(2) Documentele se
retin la dosarul de vânzare-cumpărare a locuintei de serviciu, mai putin
originalele actelor de stare civilă, care vor fi certificate de reprezentantii
unitătii vânzătoare.
Art. 6. - (1)
Cererea de cumpărare a locuintei de serviciu se depune la unitatea vânzătoare
care are în responsabilitate zona în care se găseste locuinta. Unitatea vânzătoare
verifică documentele prevăzute la art. 5, planifică efectuarea măsurătorilor,
după caz, si întocmeste contractele de vânzare-cumpărare.
(2) Măsurătorile
se fac de către persoane fizice sau juridice autorizate, iar costurile
determinate de efectuarea lor se deduc din sumele încasate din vânzarea
locuintelor.
Art. 7. - (1) În
cazul în care într-o clădire sunt mai multe locuinte si spatii cu altă
destinatie, o dată cu dreptul de proprietate asupra acestora se dobândeste si
dreptul de proprietate pe cote-părti asupra constructiilor si instalatiilor,
precum si asupra dotărilor care, prin natura lor, nu pot fi folosite decât în
comun.
(2) Dreptul de
proprietate se dobândeste si asupra terenului aferent clădirii, pe cote-părti,
proportional cu suprafata construită a locuintelor de serviciu, asa cum a fost
determinat prin autorizatia de construire sau prin fisele tehnice de măsurători
ale terenului.
Art. 8. -
Contractul de vânzare-cumpărare se încheie între Serviciul de Telecomunicatii
Speciale, reprezentat de unitătile vânzătoare, si persoanele care au acest
drept recunoscut de lege, după efectuarea evaluării si prezentarea dovezii de
achitare a pretului sau a avansului.
Art. 9. - Plata
integrală a locuintei, a avansului si a ratelor se face la unitatea vânzătoare
în numerar la casierie, prin mandat postal sau direct în contul unitătii.
Art. 10. - (1)
Toate cheltuielile privind contractul de vânzare-cumpărare sunt în sarcina
cumpărătorului.
(2) Serviciul de
Telecomunicatii Speciale, prin unitătile vânzătoare, îsi garantează încasarea
pretului prin constituirea ipotecii asupra locuintei în favoarea sa.
CAPITOLUL III
Art. 11. - (1)
Evaluarea locuintelor de serviciu destinate vânzării se face prin unitătile
vânzătoare din cadrul Serviciului de Telecomunicatii Speciale, de către
persoane fizice sau juridice autorizate, potrivit următoarelor criterii:
a) locuintele de
serviciu aflate în administrarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale date
în folosintă înainte de anul 1990 se vor vinde la pretul calculat potrivit art.
6 alin. 1 din Decretul-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinte construite
din fondurile statului către populatie, cu modificările si completările
ulterioare, si Legii nr. 85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă
destinatie construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor
economice sau bugetare de stat, republicată, cu modificările si completările
ulterioare;
b) locuintele de
serviciu aflate în administrarea Serviciului de Telecomunicatii Speciale date
în folosintă după anul 1990, realizate sau achizitionate cu fonduri de la
bugetul de stat, se vor evalua în temeiul art. 6 alin. 2 din Decretul-lege nr.
61/1990, al Legii nr. 85/1992 si al Hotărârii Guvernului nr. 608/1990 privind stabilirea
preturilor de vânzare ale locuintelor construite din fondurile statului,
receptionate după 1 ianuarie 1990, si, respectiv, a pretului de achizitie
actualizat cu rata inflatiei;
c) locuintele de
serviciu donate sau intrate în alt mod în patrimoniul Serviciului de
Telecomunicatii Speciale se vor vinde la pretul din contabilitate, actualizat
cu rata inflatiei. (2) La pretul de vânzare al locuintelor de serviciu se
aplică taxa pe valoarea adăugată.
Art. 12. -
Evaluarea se realizează după efectuarea verificării documentelor prevăzute la
art. 5 alin. (1) si după aprobarea acestora.
CAPITOLUL IV
Dispozitii
finale
Art. 13. -
Locuinta de serviciu care este ocupată de mai multi titulari de contracte de
închiriere poate fi vândută, la cerere, titularilor respectivi numai în
indiviziune.
Art. 14. - (1)
Pentru neachitarea la termenul scadent de către cumpărător a ratelor lunare,
acesta datorează unitătii vânzătoare dobânzi si penalităti de întârziere
prevăzute de legislatia în vigoare.
(2) În caz de
neplată a 3 rate scadente de către cumpărătorul locuintei, unitatea vânzătoare
va putea cere executarea silită asupra locuintei si evacuarea detinătorului, în
conditiile legii.
Art. 15. - Până la
achitarea integrală a pretului, locuinta de serviciu nu va putea fi înstrăinată
prin acte între vii.
Art. 16. -
Locuintele cumpărate nu pot fi restructurate si nu li se poate schimba
destinatia până la achitarea integrală a pretului.
Art. 17. -
Eventualele contestatii privind modul de solutionare a rapoartelor de cumpărare
a locuintelor de serviciu se rezolvă, în conditiile legii, de către o comisie
numită prin ordin de zi al directorului Serviciului de Telecomunicatii
Speciale.
Art. 18. -
Unitătile vânzătoare sunt abilitate să efectueze toate demersurile pentru
desfăsurarea în deplină legalitate a activitătii de vânzare a locuintelor de
serviciu.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea Normelor metodologice privind
vânzarea de către Serviciul de Informatii Externe a locuintelor de serviciu,
proprietate privată a statului, pe care le are în administrare
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 9 din Legea nr.
562/2004 privind autorizarea institutiilor publice din sistemul de apărare,
ordine publică si securitate natională de a vinde personalului propriu unele
locuinte de serviciu pe care acestea le au în administrare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă Normele metodologice privind vânzarea de către Serviciul de Informatii
Externe a locuintelor de serviciu, proprietate privată a statului, pe care le
are în administrare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Directorul
Serviciului
de Informatii
Externe,
Gheorghe
Fulga
p. Ministrul
transporturilor,
constructiilor
si turismului,
Traian
Panait,
secretar de
stat
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 14 decembrie 2004.
Nr. 2.335.
NORME
METODOLOGICE
privind
vânzarea de către Serviciul de Informatii Externe a locuintelor de serviciu,
proprietate privată a statului, pe care le are în administrare
CAPITOLUL I
Art. 1. - Prezentele
norme metodologice reglementează în mod unitar, potrivit Legii nr.
562/2004 privind autorizarea institutiilor publice din sistemul de apărare,
ordine publică si securitate natională de a vinde personalului propriu unele
locuinte de serviciu pe care acestea le au în administrare, vânzarea
locuintelor de serviciu, proprietate privată a statului, aflate în administrarea
Serviciului de Informatii Externe titularilor contractelor de închiriere.
Art. 2. - Locuinta
de serviciu, în sensul prezentei metodologii, reprezintă locuinta definită
la art. 2 lit. d) din Legea locuintei nr.
114/1996, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 3. -
Titularul contractului de închiriere a locuintei de serviciu care nu si-a
exprimat optiunea pentru cumpărarea locuintei pe care o ocupă va utiliza în
continuare spatiul repartizat.
Art. 4. - (1)
Poate cumpăra o singură locuintă de serviciu titularul contractului de
închiriere, dacă o detine în baza unui contract valabil încheiat.
(2) Nu pot cumpăra
locuintele de serviciu următoarele persoane:
a) cele a căror
activitate a încetat prin demisie sau din motive imputabile lor;
b) cele care au
detinut ori detin, ele sau sotul, sotia ori copiii aflati în întretinere, o
locuintă proprietate personală în localitatea în care îsi desfăsoară
activitatea, care îndeplineste conditiile minimale prevăzute de Legea locuintei
nr.
114/1996, cu modificările si completările ulterioare.
(3) În situatia în
care sotii, cadre militare sau personal civil, detin fiecare câte o locuintă de
serviciu, de prevederile alin. (1) poate beneficia numai unul dintre acestia.
CAPITOLUL II
Vânzarea
locuintelor de serviciu
Art. 5. - (1)
Vânzarea locuintei de serviciu se poate face cu plata integrală sau în rate. La
încheierea contractelor de vânzare-cumpărare cu plata în rate se va achita un
avans minim de 20% din valoarea locuintei, stabilită la data vânzării.
(2) Ratele lunare
pentru achitarea contravalorii locuintelor se vor esalona pe o perioadă de
maximum 20 de ani, cu o dobândă anuală de 8%.
(3) Ratele lunare
nu pot depăsi jumătate din veniturile familiei.
Art. 6. - (1)
Vânzarea locuintelor de serviciu se face prin structura care le administrează
din cadrul Serviciului de Informatii Externe, denumită în continuare unitate
vânzătoare, abilitată prin ordinul directorului institutiei, în baza
următoarelor documente:
a) cererea de
cumpărare a locuintei de serviciu formulată de titularul contractului de
închiriere;
b) dovada
calitătii titularului contractului de închiriere, demonstrată prin înscrisuri;
c) contractul de
închiriere în original sau în copie certificată de structura care i-a încheiat
contractul;
d) dovada
achitării la zi a întretinerii si a chiriei, după caz;
e) declaratii
autentificate de la sot, sotie si membrii majori aflati în întretinere, din
care să rezulte că sunt îndeplinite conditiile prevăzute de lege;
f) adeverinte de
salariu de la membrii de familie, din care să rezulte veniturile si retinerile
lunare;
g) dovada
achitării pretului sau a avansului;
h) actul de
identitate si cel de căsătorie, în copie si în original.
(2) Documentele se
retin la dosarul de vânzare-cumpărare a locuintei de serviciu, mai putin originalele
actelor de stare civilă, care vor fi certificate de reprezentantii unitătii
vânzătoare.
Art. 7. - (1)
Documentele depuse potrivit art. 6 vor fi analizate si verificate de către o
comisie de vânzare a locuintelor, denumită în continuare comisie, în
ordinea înregistrării cererilor de cumpărare.
(2) Comisia se
numeste prin ordin de zi al directorului Serviciului de Informatii Externe si
este compusă din 4 membri si un presedinte.
(3) După
efectuarea operatiunilor prevăzute la alin. (1), comisia decide, cu majoritate
de voturi, asupra solutionării solicitării prevăzute la art. 6 si înaintează
decizia adjunctului directorului, în scris.
(4) Pe baza
deciziei comisiei se comunică în scris solicitantului modul de solutionare a
cererii, în termen de 30 de zile de la depunerea acesteia.
Art. 8. - (1)
Solicitantul poate contesta modul de solutionare a cererii, prin raport
înaintat directorului Serviciului de Informatii Externe, în termen de 30 de
zile de la primirea comunicării prevăzute la alin. (4) al art. 7.
(2) Împreună cu
contestatia, solicitantul trebuie să depună comunicarea pe care o contestă,
copii ale documentelor prevăzute la art. 6, precum si orice alte documente pe
care le consideră necesare pentru solutionarea contestatiei.
Art. 9. - (1) În
vederea solutionării contestatiei depuse potrivit art. 8, aceasta va fi
analizată, împreună cu documentele anexate, de către o comisie special
constituită prin ordin al directorului Serviciului de Informatii Externe, la
propunerea adjunctului directorului.
(2) Comisia
constituită pentru solutionarea contestatiei este compusă din 4 membri,
specializati în domeniul financiar, logistic si juridic, si un presedinte.
(3) După
analizarea contestatiei comisia decide, cu majoritate de voturi, asupra
solutionării solicitării prevăzute la art. 8 si înaintează, în scris, decizia
sa directorului Serviciului de Informatii Externe.
(4) Pe baza
hotărârii directorului Serviciului de Informatii Externe se comunică în scris,
în termen de 7 zile de la depunerea contestatiei, modul de solutionare a
acesteia atât solicitantului, cât si unitătii vânzătoare.
(5) Decizia
prevăzută la alin. (4) poate fi contestată, în conditiile legii contenciosului
administrativ.
Art. 10. - În
situatiile în care comisia prevăzută la art. 7, respectiv comisia prevăzută la
art. 9, decide solutionarea favorabilă a solicitării de cumpărare a locuintei
de serviciu, adjunctul directorului dispune derularea procedurilor de vânzare a
locuintei.
Art. 11. -
Caracteristicile tehnice si cadastrale ale locuintelor de serviciu se vor
stabili pe baza măsurătorilor efectuate, potrivit legii, de către o persoană
fizică sau juridică autorizată.
Art. 12. - Pretul
de vânzare al locuintei se stabileste printr-un raport de evaluare întocmit, pe
baza dispozitiilor art. 4 din Legea nr.
562/2004, de către o persoană fizică sau juridică autorizată.
Art. 13. - (1)
Pretul de vânzare al locuintei, stabilit potrivit art. 12, va fi comunicat în
scris solicitantului de către adjunctul directorului.
(2) În cazul în
care solicitantul confirmă sub semnătură că îsi mentine cererea si acceptă
pretul stabilit, precizând totodată si modalitatea de plată a acestuia,
adjunctul directorului dispune unitătii vânzătoare să întocmească, în termen de
10 zile de la primirea confirmării, contractul de vânzare-cumpărare a locuintei
în discutie.
Art. 14. - (1) În
cazul în care într-o clădire sunt mai multe locuinte si spatii cu altă
destinatie, o dată cu dreptul de proprietate asupra acestora se dobândeste si
dreptul de proprietate pe cote-părti asupra constructiilor si instalatiilor,
precum si asupra dotărilor care, prin natura lor, nu pot fi folosite decât în
comun.
(2) Dreptul de
proprietate se dobândeste si asupra terenului aferent clădirii, pe cote-părti,
proportional cu suprafata construită a locuintelor de serviciu, astfel cum a
fost determinat prin autorizatia de construire sau prin fisele tehnice de
măsurători ale terenului.
Art. 15. -
Contractul de vânzare-cumpărare se încheie între Serviciul de Informatii
Externe, reprezentat de unitatea vânzătoare, si persoanele care au acest drept
recunoscut de lege.
Art. 16. - Plata
integrală a locuintei, a avansului si a ratelor se face la unitatea vânzătoare
în numerar la casierie, prin mandat postal sau direct în contul unitătii
vânzătoare.
Art. 17. - (1)
Toate cheltuielile privind contractul de vânzare-cumpărare sunt în sarcina
cumpărătorului.
(2) Serviciul de
Informatii Externe, prin unitatea vânzătoare, îsi garantează încasarea pretului
prin constituirea ipotecii asupra locuintei în favoarea sa.
Art. 18. - Locuinta
de serviciu care este ocupată de mai multi titulari de contracte de închiriere
poate fi vândută, la cererea titularilor respectivi, numai în indiviziune.
Art. 19. - (1)
Pentru neachitarea la termenul scadent de către cumpărător a ratelor lunare,
acesta datorează dobânzi si penalităti de întârziere prevăzute de legislatia în
vigoare.
(2) În caz de
neplată a trei rate scadente de către cumpărătorul locuintei, unitatea
vânzătoare va putea cere executarea silită asupra locuintei si evacuarea
detinătorului, în conditiile legii.
Art. 20. - Până la
achitarea integrală a pretului, locuinta de serviciu nu va putea fi înstrăinată
prin acte între vii, nu poate fi restructurată si nici nu i se poate schimba
destinatia.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI
PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL MEDIULUI SI GOSPODĂRIRII APELOR
pentru aprobarea Normelor metodologice privind
măsurarea emisiilor de compusi organici volatili rezultati din depozitarea si
încărcarea/descărcarea benzinei la terminale
În baza
prevederilor art. 42 alin. 2 lit. b) si c), art. 43 lit. b) si e) si ale art.
47 lit. b) din Legea protectiei mediului nr.
137/1995, cu modificările si completările ulterioare, precum si ale art. 11
alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
568/2001 privind stabilirea cerintelor tehnice pentru limitarea emisiilor
de compusi organici volatili rezultati din depozitarea, încărcarea, descărcarea
si distributia benzinei la terminale si la statiile de benzină,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
408/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Mediului si
Gospodăririi Apelor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
mediului si gospodăririi apelor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normele metodologice privind măsurarea emisiilor de compusi organici
volatili rezultati din depozitarea si încărcarea/descărcarea benzinei la
terminale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Detinătorii sau administratorii instalatiilor de depozitare si de
încărcare/descărcare a benzinei la terminale, inclusiv de instalatii-anexe, au
obligatia să aplice normele prevăzute la art. 1.
Art. 3. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului apelor si
protectiei mediului nr.
1.103/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice privind măsurarea si
analiza emisiilor de compusi organici volatili rezultati din depozitarea si
distributia benzinei la terminale si la statiile de benzină, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 77 din 31 ianuarie 2002.
Art. 4. - Directia
evaluare impact, controlul poluării si managementul riscului, precum si Agentia
Natională pentru Protectia Mediului si agentiile de protectie a mediului vor
duce la îndeplinire dispozitiile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
mediului si gospodăririi apelor,
Speranta
Maria Ianculescu
Bucuresti, 9 decembrie 2004.
Nr. 781.
ANEXĂ
NORME
METODOLOGICE
privind
măsurarea emisiilor de compusi organici volatili rezultati din depozitarea si
încărcarea/descărcarea benzinei la terminale
I. Dispozitii
generale
Art. 1. - (1)
Prezentele norme metodologice stabilesc metodologia si conditiile tehnice de
măsurare a emisiilor totale de compusi organici volatili în atmosferă,
rezultate în cursul operatiunilor de depozitare a benzinei si de
încărcare/descărcare a benzinei în/din containere mobile, desfăsurate la
terminalele dotate cu unităti de recuperare a vaporilor.
(2) Prezentele
norme metodologice se aplică emisiilor de compusi organici volatili în
atmosferă (vapori de benzină) din unitătile de recuperare a vaporilor de
benzină la terminale.
(3) Prezentele
norme metodologice sunt aplicabile în conditiile în care starea tehnică a
instalatiilor, echipamentelor si dispozitivelor este corespunzătoare
functionării în conditii de sigurantă, nu prezintă disfunctionalităti si
neetanseităti, în conformitate cu normele privind inspectia tehnică a acestora.
(4) Prezentele
norme metodologice nu se referă la conditiile privind calitatea aerului din
zonele de muncă, care se stabilesc prin normele de protectie a muncii.
(5) Prezentele
norme metodologice nu includ prevederi referitoare la măsurile de securitate a
muncii si de prevenire si stingere a incendiilor pentru activitatea de măsurare
în medii periculoase (toxicitate, pericol de incendii si explozie).
(6) Măsurile de
protectie a muncii, de prevenire si stingere a incendiilor pentru activitătile
de măsurare a emisiilor de compusi organici volatili în atmosferă, în cursul
operatiunilor de depozitare a benzinei la terminale si de încărcare/descărcare
a benzinei în/din containere mobile la terminale, sunt în responsabilitatea
celor care efectuează măsurătorile.
Art. 2. - În
sensul prezentelor norme metodologice se întelege prin:
a) emisie de
compusi organici volatili - eliminarea în atmosferă a compusilor organici
volatili în fază gazoasă proveniti din surse punctiforme;
b) surse de
emisie - unităti de recuperare a vaporilor de benzină, amplasate în cadrul
terminalelor;
c) compusi organici
volatili - compusi organici constituenti ai benzinei, care au o presiune de
vapori de cel putin 0,01 kPa la temperatura de 293,13 K, din care, prin
evaporare, rezultă vaporii de benzină;
d) unitate de
recuperare a vaporilor - echipamente (instalatie) pentru recuperarea
vaporilor, inclusiv orice sistem de rezervoaretampon la terminal, prin care
vaporii rezultati din evaporarea benzinei sunt captati, condensati si
recuperati sub formă lichidă;
e) instalatii-anexe
- unităti de recuperare a vaporilor, conducte de legătură si conexiuni
etanse, sisteme de captare si recirculare a vaporilor si de stocare
intermediară a acestora la terminal.
II. Conditii de
limitare a emisiilor de compusi organici volatili în atmosferă
Art. 3. - (1)
Cerintele tehnice privind proiectarea si exploatarea instalatiilor si
echipamentelor, prevăzute de Hotărârea Guvernului nr. 568/2001 privind
stabilirea cerintelor tehnice pentru limitarea emisiilor de compusi organici
volatili rezultati din depozitarea, încărcarea, descărcarea si distributia
benzinei la terminale si la statiile de benzină, sunt menite să asigure nivelul
de performantă necesar respectării valorilor-tintă de referintă pentru emisiile
totale de compusi organici volatili rezultate din operatiile specifice.
(2) Concentratia
medie orară a vaporilor evacuati de la unitatea de recuperare a vaporilor nu
trebuie să depăsească 35 g/Nm3 pentru fiecare oră, valoare corectată pentru
eliminarea efectului dilutiei în timpul procesului.
III. Măsurarea
emisiilor de compusi organici volatili în atmosferă
Art. 4. - (1)
Măsurătorile se vor efectua pe fluxul evacuat în atmosferă din unitătile de
recuperare a vaporilor, în conditiile în care instalatiile-anexe utilizate la
încărcarea si descărcarea benzinei sunt exploatate în conformitate cu
instructiunile de operare date de furnizor, functionează în conformitate cu
performantele garantate de acesta si nu prezintă scurgeri sau pierderi de
vapori.
(2) Locul de
efectuare a măsurătorilor trebuie ales astfel încât valoarea măsurată să fie
reprezentativă pentru fluxul evacuat. De regulă, punctul de măsurare trebuie să
se situeze la o distantă egală cu cel putin două diametre ale traseului de
evacuare, înainte de deschiderea acestuia în atmosferă.
(3) Măsurătorile
se efectuează în scopul asigurării cerintelor art. 3 alin. (2); rezultatele
măsurătorilor, efectuate în conditiile prezentelor norme metodologice, pot fi
utilizate la elaborarea inventarelor de emisii anuale de compusi organici
volatili de la terminale dotate cu unităti de recuperare a vaporilor.
(4) Măsurătorile
efectuate se referă la indicatorul “compusi organici volatili totali” si se
realizează cu analizoare corespunzătoare, care să fie capabile să măsoare
concentratii de cel putin 3 g/Nm3
si să aibă o precizie de cel
putin 95% din valoarea măsurată. Eroarea totală de măsurare datorată
echipamentului utilizat, gazului de calibrare si procedurii aplicate nu trebuie
să depăsească 10% din valoarea măsurată.
(5) Detectorul
instrumentului de măsurare trebuie să fie specific pentru compusii organici
volatili din benzină (vapori de benzină). Principiile de măsurare ale tipurilor
de detectoare care respectă aceste conditii includ: oxidarea catalitică,
ionizarea în flacără, fotoionizarea si absorbtia în infrarosu, dar nu se
limitează la acestea.
IV. Frecventa
măsurătorilor
Art. 5. - (1)
Măsurătorile se vor efectua pe parcursul unei zile normale de lucru (minimum 7
ore), în conditii normale de operare. Măsurătorile se vor efectua în regim
continuu sau discontinuu.
(2) Măsurătorile în regim continuu se vor efectua pe parcursul unei zile normale de lucru, în conditii normale de operare.
(3) În cazul
efectuării măsurătorilor în regim discontinuu trebuie efectuate cel putin 4
măsurători pe oră, pe parcursul unei zile normale de lucru, în conditii normale
de operare.
(4) Măsurătorile
se efectuează în cel putin 30% din numărul total de zile calendaristice ale
anului sau, după caz, ale perioadelor în care terminalul este exploatat în
conditii normale si unitatea de recuperare a vaporilor functionează, repartizate
uniform pe parcursul acestor perioade.
V. Evidenta
datelor si controlul încadrării în norme
Art. 6. - (1)
Detinătorii sau administratorii unitătilor de recuperare a vaporilor au
obligatia să tină evidenta strictă a datelor rezultate din măsurătorile
efectuate.
(2) Datele
rezultate din măsurătorile efectuate se pun la dispozitie autoritătilor publice
competente pentru protectia mediului, în scopul verificării conformării.
(3) Verificarea
respectării cerintelor tehnice pentru proiectarea si exploatarea instalatiilor,
echipamentelor si dispozitivelor utilizate la depozitarea, încărcarea,
descărcarea si distributia benzinei la terminale si la statii de benzină se
realizează prin activitătile de avizare tehnică a proiectului si inspectie
tehnică în exploatare, desfăsurate în conformitate cu prevederile Ordinului
ministrului industriei si resurselor nr.
337/2001 pentru aprobarea Normelor privind inspectia tehnică a
instalatiilor, echipamentelor si dispozitivelor utilizate în scopul limitării
emisiilor de compusi organici volatili rezultati din depozitarea, încărcarea,
descărcarea si distributia benzinei la terminale si la statiile de benzină.
(4) Organele de
inspectie abilitate din cadrul autoritătii publice competente pentru protectia
mediului vor verifica periodic efectuarea măsurătorilor si rezultatelor
acestora, cu respectarea conditiilor prevăzute în legislatia specifică în
vigoare.
VI. Dispozitii
finale
Art. 7. -
Prezentele norme metodologice se vor revizui, după caz, în functie de
modificările ulterioare privind caracterizarea surselor de emisie în atmosferă
a compusilor organici volatili, în functie de modificările ulterioare ale
legislatiei de bază în cadrul procesului de armonizare cu legislatia Uniunii
Europene, precum si în functie de evolutia performantelor tehnice ale
instalatiilor si echipamentelor utilizate la depozitarea si
încărcarea/descărcarea benzinei la terminale.
MINISTERUL EDUCATIEI SI CERCETĂRII
privind aprobarea bugetelor de venituri si
cheltuieli rectificate pe anul 2004 ale institutelor nationale de
cercetare-dezvoltare
În temeiul art. 2
alin. (3) din Legea nr.
292/2002 privind stabilirea modalitătii de aprobare a bugetelor de venituri
si cheltuieli ale institutelor nationale de cercetare-dezvoltare,
în temeiul art. 24
alin. (1) si al art. 25 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică, aprobată
cu modificări prin Legea nr.
324/2003, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere
Referatul de aprobare nr. 448 din 10 martie 2004 privind aprobarea bugetelor de
venituri si cheltuieli ale institutelor nationale de cercetare-dezvoltare pe
anul 2004,
conform Hotărârii
Guvernului nr.
410/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei si
Cercetării,
ministrul
educatiei si cercetării emite
prezentul ordin.
Art. 1. - Se
aprobă bugetele de venituri si cheltuieli rectificate pe anul 2004 ale
institutelor nationale de cercetare-dezvoltare din coordonarea Ministerului
Educatiei si Cercetării, prevăzute în anexele nr. 1-5*) care fac parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1)
Cheltuielile totale aferente veniturilor înscrise în bugetele de venituri si
cheltuieli prevăzute la art. 1 reprezintă limite maxime ce nu pot fi depăsite
decât în cazuri bine justificate si cu aprobarea Ministerului Educatiei si
Cercetării, cu avizul Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei si
al Ministerului Finantelor Publice.
(2) În cazul în
care în executie se înregistrează depăsiri sau nerealizări ale veniturilor
aprobate, institutele nationale de cercetare-dezvoltare vor efectua cheltuieli
în functie de realizarea veniturilor, cu încadrarea în indicatorii de eficientă
aprobati.
Art. 3. -
Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage răspunderea contraventională
în conditiile legii.
Art. 4. - Directia
generală buget-finante prin Serviciul buget-contabilitate pentru cercetare va
comunica bugetele de venituri si cheltuieli institutelor nationale de
cercetaredezvoltare mentionate la art. 1 si va duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 5. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
educatiei si cercetării,
Gheorghe
Popa,
secretar de
stat
Bucuresti, 13 decembrie 2004.
Nr. 5.525.
*) Anexele nr. 1-5 se comunică institutelor
nationale de cercetare-dezvoltare mentionate la art. 1.
ACTE ALE
COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
pentru punerea în aplicare a Normelor privind
actualizarea limitei minime a capitalului social vărsat al asigurătorilor
În temeiul
prevederilor art. 4 alin. (27) si ale art. 16 alin. (3) din Legea nr.
32/2000 privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare,
potrivit Hotărârii
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din data de 7 decembrie
2004, prin care s-au adoptat Normele privind actualizarea limitei minime a
capitalului social vărsat al asigurătorilor,
presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se pun
în aplicare Normele privind actualizarea limitei minime a capitalului social
vărsat al asigurătorilor, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
generală reglementări din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor va
asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Nicolae
Eugen Crisan
Bucuresti, 16 decembrie 2004.
Nr. 3.109.
ANEXĂ
NORME
privind
actualizarea limitei minime a capitalului social vărsat al asigurătorilor
Art. 1. - Prezentele
norme stabilesc limita minimă, actualizată conform prevederilor art. 16 alin.
(3) din Legea nr.
32/2000 privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare, a capitalului social vărsat pe care
asigurătorii au obligatia de a-l mentine potrivit prevederilor art. 16 alin.
(1) lit. a) din legea sus-mentionată.
Art. 2. - De la
data intrării în vigoare a prezentelor norme, capitalul social vărsat al
asigurătorilor se actualizează si nu poate fi mai mic de:
1. Până la data de
30 iunie 2005:
a) 40 miliarde
lei, pentru activitatea de asigurări generale, exceptând asigurările
obligatorii;
b) 65 miliarde
lei, pentru activitatea de asigurări generale;
c) 60 miliarde
lei, pentru activitatea de asigurări de viată;
d) suma valorilor
prevăzute la lit. a) si c) sau b) si c), după caz, în functie de activitătile
de asigurare desfăsurate.
2. Până la data de
31 decembrie 2005:
a) 6.500.000 lei
noi (echivalentul a 65 miliarde lei vechi), pentru activitatea de asigurări
generale, exceptând asigurările obligatorii;
b) 10.000.000 lei noi (echivalentul a 100 miliarde lei vechi), pentru activitatea de asigurări generale;
c) 10.000.000 lei
noi (echivalentul a 100 miliarde lei vechi), pentru activitatea de asigurări de
viată;
d) suma valorilor
prevăzute la lit. a) si c) sau b) si c), după caz, în functie de activitătile
de asigurare desfăsurate.
3. Până la data de
30 iunie 2006:
a) 10.000.000 lei
noi, pentru activitatea de asigurări generale, exceptând asigurările
obligatorii;
b) 15.000.000 lei
noi, pentru activitatea de asigurări generale;
c) 15.000.000 lei
noi, pentru activitatea de asigurări de viată.
Leul nou si leul
vechi sunt definiti conform prevederilor Legii nr.
348/2004 privind denominarea monedei nationale.
Art. 3. -
Acordarea autorizatiei de a desfăsura activitate de asigurare se va face cu
respectarea prevederilor art. 12 alin. (4), ale art. 16 alin. (1) si (4) din
Legea nr.
32/2000, cu modificările si
completările ulterioare, ale prevederilor Normelor pentru autorizarea
asigurătorilor, emise de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor, precum si ale
prezentelor norme.
Art. 4. - (1)
Asigurătorii autorizati la data intrării în vigoare a prezentelor norme vor
proceda la majorarea capitalului social la nivelurile prevăzute la art. 2, cu
respectarea prevederilor Normelor pentru autorizarea asigurătorilor, emise de
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
(2) Solicitantii
care vor depune cereri de autorizare să desfăsoare activitate de asigurare de
la intrarea în vigoare a prezentelor norme până la data de 30 iunie 2005 trebuie
să depună capitalul social prevăzut la art. 2 pct. 1, în functie de activitatea
de asigurare solicitată.
(3) Solicitantii
care vor depune cereri de autorizare să desfăsoare activitate de asigurare de
la 1 iulie 2005 până la data de 31 decembrie 2005 trebuie să depună capitalul
social prevăzut la art. 2 pct. 2, în functie de activitatea de asigurare
solicitată.
(4) Solicitantii
care vor depune cereri de autorizare să desfăsoare activitate de asigurare de
la 1 ianuarie 2006 până la data de 30 iunie 2006 trebuie să depună capitalul
social prevăzut la art. 2 pct. 3, în functie de activitatea de asigurare
solicitată.
Art. 5. -
Majorarea capitalului social se va realiza integral în formă bănească, în
conformitate cu prevederile art. 16 alin. (4) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si
completările ulterioare, coroborat cu art. 212 alin. (1) din Legea nr.
31/1990 privind societătile comerciale, republicată.
Art. 6. -
Nerespectarea prevederilor prezentelor norme se sanctionează în conditiile si
potrivit prevederilor art. 39 alin. (3) lit. e) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si
completările ulterioare.
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
pentru punerea în aplicare a Normelor privind
autorizarea brokerilor de asigurare si/sau de reasigurare
În temeiul
prevederilor art. 4 alin. (27), ale art. 35 si 36 din Legea nr.
32/2000 privind societătile de
asigurare si supravegherea asigurărilor, cu modificările si completările
ulterioare,
potrivit Hotărârii
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din data de 7 decembrie
2004, prin care s-au adoptat Normele privind autorizarea brokerilor de
asigurare si/sau de reasigurare,
presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se pun
în aplicare Normele privind autorizarea brokerilor de asigurare si/sau
reasigurare, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - La
intrarea în vigoare a prezentului ordin se abrogă:
a) Ordinul
presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr.
4/2001 pentru punerea în aplicare a Normelor privind informatiile si
documentele cerute pentru autorizarea brokerilor de asigurare, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 556 din 6 septembrie 2001;
b) Ordinul
presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr.
3.108/2003 pentru modificarea si completarea Normelor privind informatiile
si documentele cerute pentru autorizarea brokerilor de asigurare, puse în
aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr.
4/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608 din 27
august 2003.
Art. 4. - Directia
generală reglementări din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor va
asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Nicolae
Eugen Crisan
Bucuresti, 16 decembrie 2004.
Nr. 3.110.
ANEXĂ
NORME
privind
autorizarea brokerilor de asigurare si/sau de reasigurare
Art. 1. -
Prezentele norme stabilesc, în temeiul prevederilor art. 35 si 36 din Legea nr.
32/2000 privind societătile de
asigurare si supravegherea asigurărilor, cu modificările si completările
ulterioare, conditiile care trebuie îndeplinite si documentele pe care trebuie
să le prezinte persoanele juridice române pentru obtinerea autorizatiei de
functionare ca brokeri de asigurare si/sau reasigurare în vederea desfăsurării
activitătii de intermediere în asigurări si/sau în reasigurări.
Art. 2. - În
vederea obtinerii autorizatiei de functionare ca broker de asigurare si/sau
reasigurare, solicitantul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele
conditii:
a) să fie persoană
juridică română în a cărei denumire să fie cuprinsă în mod obligatoriu sintagma
“broker de asigurare”, “broker de asigurare-reasigurare” sau “broker de
reasigurare”, după caz, în limba română ori într-o limbă uzuală pentru domeniul
asigurărilor si să nu inducă în eroare publicul;
b) să aibă un
capital social vărsat în formă bănească, a cărui valoare nu poate fi mai mică
de 250 milioane lei;
c) să aibă în
vigoare un contract de asigurare de răspundere civilă valabil pe întreg
teritoriul României, cu o limită minimă de acoperire de 450.000 euro/eveniment
si sumă agregată de 750.000 euro pe an, fără fransiză;
d) să aibă ca
obiect de activitate numai activitatea de broker de asigurare si/sau de
reasigurare;
e) să aibă un sediu
permanent unde se va transmite sau se va primi corespondenta de la Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor si de la alte institutii sau autorităti;
f) din documentele
prezentate să rezulte că nu este actionar sau asociat direct ori indirect al
unui asigurător, reasigurător sau al unui agent de asigurare ori de reasigurare
si că nu are ca actionar direct sau indirect ori ca administrator un
asigurător, reasigurător sau un agent de asigurare ori de reasigurare;
g) asociatii ori
actionarii semnificativi si/sau persoanele semnificative să nu aibă cazier
judiciar pentru infractiuni contra patrimoniului sau infractiuni prevăzute în
legislatia financiar-fiscală si cazier fiscal; în situatia în care au
desfăsurat activitate de intermediere în asigurări ca agenti de asigurare să nu
fi fost radiati din Registrul agentilor de asigurare ca urmare a încălcării
prevederilor art. 34 alin. (8) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si
completările ulterioare, iar dacă au avut calitatea de asistent în brokeraj, să
nu le fi fost anulată procura din motive imputabile;
h) conducătorii
executivi să aibă studii superioare si o experientă de cel putin 3 ani într-o
functie de conducere operativă în domeniul asigurărilor sau de cel putin 5 ani
într-o functie de conducere operativă în domeniul financiar-bancar; această
prevedere se aplică si administratorilor, atunci când acestia au atributii
similare conducerii executive. Prin functie de conducere operativă se
întelege inclusiv cea de sef de serviciu/compartiment a cărui activitate este
relevantă pentru specificul domeniului asigurărilor sau cel financiar-bancar,
precum si functia de director de agentie sau de sucursală a unei entităti care
operează în aceste domenii;
i) conducătorii
executivi să nu detină această calitate la o altă persoană juridică română sau
străină după obtinerea autorizatiei de functionare;
j) să achite o
taxă de autorizare de 50 milioane lei.
Art. 3. -
Persoanele juridice române care solicită obtinerea autorizatiei de functionare
ca broker de asigurare si/sau reasigurare vor depune la registratura Comisiei
de Supraveghere a Asigurărilor următoarele documente:
a) cerere standard
de obtinere a autorizatiei de functionare, în forma prezentată în anexa la
prezentele norme;
b) copii de pe
documentele care atestă constituirea societătii: actul constitutiv autentificat
sau atestat de avocat, în care obiectul unic de activitate este definit conform
art. 2 lit. C pct. 57 lit. a) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si
completările ulterioare, hotărârea judecătorească de înfiintare, certificatul
de înmatriculare si cererea de înscriere de mentiuni de la oficiul registrului
comertului, codul unic de înregistrare;
c) copie de pe
documentele care atestă vărsarea integrală în numerar a capitalului social, în
conditiile si în limitele stabilite de art. 35 alin. (5) lit. b) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si
completările ulterioare, actualizat conform prevederilor art. 2 lit. b) din
prezentele norme;
d) un studiu de
fezabilitate care să cuprindă cel putin următoarele informatii:
1. scurtă
prezentare a activitătii ce urmează să fie desfăsurată, din care să rezulte că
resursele financiare sunt suficiente să îi permită desfăsurarea activitătii;
2. structura
organizatorică, regulamentul de organizare si functionare, cu precizarea
răspunderilor si limitelor de competentă pentru persoanele semnificative din
cadrul societătii;
3. bugetul de
venituri si cheltuieli estimat pentru următorii 3 ani financiari;
e) copie de pe
documentele care atestă plata taxei de autorizare în contul Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor, potrivit prevederilor art. 36 alin. (1) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si
completările ulterioare, actualizată conform art. 2 lit. j) din prezentele
norme;
f) copie de pe
contractul de asigurare de răspundere civilă profesională, cu respectarea
prevederilor art. 2 lit. c) din prezentele norme, si dovada privind plata
primei de asigurare (integrală sau a ratelor);
g) lista
actionarilor sau asociatilor directi si indirecti, inclusiv ultimul actionar
sau asociat semnificativ indirect persoană fizică, certificatele de cazier
fiscal si judiciar, în original, ale acestora, precum si certificatele de
cazier fiscal si judiciar ale persoanelor semnificative;
h) copii ale
cărtilor de muncă, diplomelor de studii si curricula vitae semnate ale
persoanelor semnificative, din care să rezulte respectarea prevederilor art. 2
lit. h) din prezentele norme;
i) curricula vitae
semnate pentru actionarii sau asociatii semnificativi persoane fizice;
j) bilanturile pe
ultimii 3 ani ale actionarilor sau asociatilor semnificativi persoane juridice,
în forma în care au fost depuse la autoritatea fiscală teritorială;
k) copii de pe
contractul de închiriere sau de comodat, al sediului ori al sediilor
secundare/punctelor de lucru existente sau care se înfiintează, înregistrate la
administratia financiară teritorială sau, după caz, copie de pe actul de
proprietate al sediului social ori al sediilor secundare/punctelor de lucru
existente sau care se înfiintează;
l) declaratie
autentificată, pe propria răspundere, că se îndeplinesc prevederile art. 2 lit.
f) din prezentele norme;
m) declaratie
autentificată, pe propria răspundere, a conducerii executive că va îndeplini
prevederile art. 2 lit. i).
Art. 4. - (1) După
obtinerea autorizatiei de functionare orice modificare a documentelor sau a
conditiilor pe baza cărora s-a acordat această autorizatie se va face numai cu
avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
(2) Orice
modificare a actelor constitutive ale brokerului de asigurare si/sau de
reasigurare se va depune în mod obligatoriu la oficiul registrului comertului
numai însotită de avizul prealabil al Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
(3) Autorizatia de
functionare se retrage si în cazul încetării valabilitătii contractului de
asigurare de răspundere civilă profesională a brokerului de asigurare si/sau de
reasigurare, conform prevederilor art. 39 alin. (3) lit. e) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si
completările ulterioare.
(4) Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor aprobă suspendarea sau încetarea activitătii
brokerilor de asigurare si/sau de reasigurare, la cererea acestora, după
verificarea prealabilă a situatiilor financiare.
Art. 5. - Brokerii
de asigurare si/sau de reasigurare virează sumele reprezentând taxa de
autorizare/avizare în contul nr. RO57TREZ7005025XXX000272, deschis pe seama Comisiei
de Supraveghere a Asigurărilor la Directia Trezorerie si Contabilitate Publică
a Municipiului Bucuresti.
Art. 6. - Brokerii
de asigurare si/sau de reasigurare autorizati la data intrării în vigoare a
prezentelor norme se vor conforma în ceea ce priveste:
a) prevederile
art. 2 lit. a) si b) din prezentele norme, până la data de 30 iunie 2005;
b) prevederile
art. 2 lit. c), f), h) si i) si ale art. 3 lit. d) pct. 2 si lit. k) din
prezentele norme, până la data de 31 martie 2005.
Art. 7. - Limita
minimă a contractului de asigurare de răspundere civilă profesională se va
majora după cum urmează:
a) 700.000
euro/eveniment si 1.000.000 euro sumă agregată pe an, fără fransiză, de la 1
ianuarie 2006;
b) 1.000.000
euro/eveniment si 1.500.000 euro sumă agregată pe an, fără fransiză, de la 1
ianuarie 2007.
Art. 8. - Anexa
face parte integrantă din prezentele norme.
Art. 9. -
Nerespectarea prevederilor prezentelor norme se sanctionează în conditiile si
potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr.
32/2000, cu modificările si
completările ulterioare.
ANEXĂ
la norme
CERERE-STANDARD
privind
autorizarea ca broker de asigurare si/sau de reasigurare
Data
..............
1. Denumirea
completă a solicitantului ...............................................................................................................................................
2. Numărul de
înmatriculare la oficiul registrului comertului ................................................................................................................
3. Codul unic de
înregistrare ..................................................................................................................................................
4. Adresa sediului
social .............................................................................................................
5. Adresa postală,
dacă este diferită ...............................................................................................................................................….
6. Numărul de
telefon ...................................................................................................................
7. Numărul de fax ........................................................................................................................
8. Adresa e-mail ...........................................................................................................................
9. Numele si
functiile persoanelor semnificative:
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
10. Numele sau
denumirea, după caz, a asociatilor sau actionarilor semnificativi:
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
11. Persoana de
contact (numele, prenumele, functia, telefon, adresa e-mail) ............................................................................…………………………………………………
12. Lista
documentelor depuse:
.....................................................................................................................................................
.....................................................................................................................................................
Subsemnatul
(conducătorul executiv) ............................, în calitate de
.................................., cunoscând prevederile art. 292 din Codul
penal (sau art. 474 din noul Cod penal) privind falsul în declaratii, declar pe
propria răspundere că toate informatiile si documentele sunt complete si
conforme cu realitatea si că nu există alte fapte relevante care trebuie aduse
la cunostintă Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
Numele si
prenumele (cu majuscule)
Semnătura
............................
Stampila
societătii
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
pentru punerea în aplicare a Normelor privind
informatiile pe care asigurătorii si intermediarii în asigurări trebuie să le
furnizeze clientilor
În temeiul
prevederilor art. 4 alin. (27), ale art. 241 si ale art. 33 alin.
(3) din Legea nr.
32/2000 privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare, si ale prevederilor art. 401 din Legea nr. 136/1995
privind asigurările si reasigurările din România, cu modificările si
completările ulterioare, potrivit Hotărârii Consiliului Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor din data de 7 decembrie 2004, prin care s-au
adoptat Normele privind informatiile pe care asigurătorii si intermediarii în
asigurări trebuie să le furnizeze clientilor,
presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se pun
în aplicare Normele privind informatiile pe care asigurătorii si intermediarii
în asigurări trebuie să le furnizeze clientilor, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
generală reglementări din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor va
asigura ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Nicolae
Eugen Crisan
Bucuresti, 16 decembrie 2004.
Nr. 3.111.
NORME
privind
informatiile pe care asigurătorii si intermediarii în asigurări trebuie să le
furnizeze clientilor
Art. 1. -
Prezentele norme stabilesc informatiile pe care asigurătorii si intermediarii
în asigurări trebuie să le furnizeze persoanelor fizice, denumite în continuare
clienti, în calitatea lor de asigurat, potential asigurat, contractant
sau potential contractant al asigurării.
CAPITOLUL I
Informatiile
pe care asigurătorii trebuie să le furnizeze clientilor
Art. 2. - (1)
Prezentul capitol stabileste informatiile pe care asigurătorii trebuie să le
furnizeze clientilor.
(2) Informatiile
trebuie furnizate în scris, în limba română, sub semnătura clientilor, pentru a
exista confirmarea că acestia au luat cunostintă despre continutul
informatiilor.
(3) Informatiile
pot fi transmise într-o altă limbă în cazul în care clientii solicită în scris
acest lucru.
(4) Informatiile
trebuie să fie redactate într-o formă clară, accesibilă si exactă.
Art. 3. - Înainte
de încheierea unui contract de asigurare asigurătorii sunt obligati să
furnizeze clientilor cel putin următoarele informatii:
1. informatii
despre asigurător:
a) denumirea
asigurătorului si forma juridică;
b) numărul de
ordine din Registrul asigurătorilor, reasigurătorilor si intermediarilor în
asigurări si/sau în reasigurări;
c) adresa sediului
social si, dacă este cazul, adresa sucursalei sau agentiei la care se încheie
contractul de asigurare;
2. informatii
despre contractul de asigurare:
a) definirea
fiecărui eveniment asigurat, a indemnizatiei de asigurare în cazul producerii
evenimentului asigurat;
b) momentul
începerii si cel al încetării contractului de asigurare;
c) modalitătile de
executare, suspendare sau încetare a contractului de asigurare;
d) modalitatea
prin care se plătesc primele si termenele de plată a primelor de asigurare;
e) modalitătile si
termenele de plată a indemnizatiilor de asigurare;
f) informatii
despre perioada de gratie;
g) procedurile de
solutionare a eventualelor litigii rezultate din executarea contractului,
respectiv informatii despre modalitătile de rezolvare pe cale amiabilă a
reclamatiilor formulate de asigurati sau de beneficiarii contractelor de
asigurare, după caz, acestea neconstituind o restrângere a dreptului clientului
de a recurge la procedurile judiciare legale;
h) informatii generale
privind deducerile prevăzute de legislatia fiscală aplicabilă contractelor de
asigurare;
i) legea
aplicabilă contractului de asigurare.
CAPITOLUL II
Informatiile
pe care asigurătorii care practică asigurări de viată si/sau asigurări de
accidente si boală si/sau asigurări de sănătate din categoria asigurărilor
generale trebuie să le furnizeze clientilor
Art. 4. - (1)
Prezentul capitol stabileste informatiile pe care asigurătorii care practică
asigurări de viată si/sau asigurări de accidente si boală si/sau asigurări de
sănătate din categoria asigurărilor generale trebuie să le furnizeze
clientilor.
(2) Informatiile
vor fi puse la dispozitie clientilor înainte de încheierea contractului de
asigurare si/sau în timpul derulării unui contract de asigurare, trebuie
furnizate în scris, în limba română, sub semnătura clientilor, pentru a exista
confirmarea că acestia au luat cunostintă despre continutul informatiilor.
(3) Informatiile
pot fi transmise într-o altă limbă în cazul în care clientii solicită în scris
acest lucru.
(4) Informatiile
trebuie să fie redactate într-o formă clară, accesibilă si exactă.
(5) Furnizarea
acestor informatii este obligatorie si pentru intermediarii în asigurări,
persoane fizice sau juridice, care intermediază astfel de contracte de
asigurare.
Art. 5. - Înainte
de încheierea unui contract de asigurare de viată asigurătorii sunt obligati să
furnizeze clientilor cel putin următoarele informatii:
1. informatii
despre asigurător:
a) denumirea
asigurătorului si forma juridică;
b) numărul de
ordine din Registrul asigurătorilor si reasigurătorilor si intermediarilor în
asigurări si/sau în reasigurări;
c) adresa sediului
social si, dacă este cazul, adresa sucursalei sau agentiei la care se încheie
contractul de asigurare;
2. informatii despre
contractul de asigurare:
a) definirea fiecărui eveniment asigurat, a indemnizatiei de asigurare în cazul producerii evenimentului asigurat, a fiecărui beneficiu si a clauzelor optionale/suplimentare;
b) momentul
începerii si cel al încetării contractului de asigurare;
c) modalitătile de
executare, suspendare sau încetare a contractului de asigurare;
d) modalitatea
prin care se plătesc primele, durata si termenele de plată a primelor de
asigurare;
e) modalitatea si
termenele de plată a indemnizatiilor de asigurare;
f) informatii
despre primele aferente fiecărui beneficiu, atât cele principale, cât si cele
suplimentare, după caz;
g) informatii
despre perioada de gratie;
h) modalitătile de
calcul si de distributie a bonusurilor si a sumelor reprezentând participarea
la profit, dacă este cazul;
i) indicarea
valorii de răscumpărare totale, a sumelor asigurate reduse, precum si a
nivelului până la care acestea sunt garantate pentru fiecare an de asigurare
din cadrul perioadei de asigurare acoperite prin contractul de asigurare;
j) informatii
despre natura activelor, definirea unitătilor de care sunt legate beneficiile
pentru asigurările de viată si anuităti legate de fonduri de investitii;
k) o simulare a
evolutiei valorii contului contractantului, precum si a valorii de răscumpărare
totale la sfârsitul fiecărui an de asigurare din cadrul perioadei acoperite
prin contractul de asigurare pentru asigurările de viată si anuităti care sunt
legate de fonduri de investitii; această simulare se va face mentinându-se constantă
valoarea unitătii pe toată durata derulării contractului de asigurare;
l) procedurile de
solutionare a eventualelor litigii rezultate din executarea contractului de
asigurare, respectiv informatii despre modalitătile de rezolvare pe cale
amiabilă a reclamatiilor formulate de asigurati sau de beneficiarii cuprinsi în
contractele de asigurare, după caz, acestea neconstituind o restrângere a
dreptului clientului de a recurge la procedurile judiciare legale;
m) informatii
generale privind deducerile prevăzute de legislatia fiscală care se aplică
contractelor de asigurare;
n) legea
aplicabilă contractului de asigurare.
Art. 6. - În
timpul derulării unui contract de asigurare de viată si/sau asigurări de
accidente si boală si/sau asigurări de sănătate din categoria asigurărilor
generale asigurătorii sunt obligati să furnizeze asiguratilor sau
contractantilor asigurării, în plus fată de informatiile prevăzute la art. 5
din prezentele norme, si următoarele informatii:
1. orice
modificare a denumirii asigurătorului, a formei sale juridice, a adresei
sediului social si, acolo unde este cazul, a denumirii sucursalei sau agentiei
unde s-a încheiat contractul;
2. în cazul
modificării conditiilor contractului de asigurare sau al modificării legii
aplicabile acestuia, informatiile enumerate la art. 3 pct. 2 si la art. 5 pct.
2 din prezentele norme;
3. la fiecare aniversare a contractului de
asigurare, informatii despre situatia bonusurilor si a sumelor reprezentând
participarea la profit.
CAPITOLUL III
Informatiile
pe care intermediarii în asigurări trebuie să le furnizeze clientilor
Art. 7. - (1)
Prezentul capitol stabileste informatiile pe care intermediarii în asigurări
trebuie să le furnizeze clientilor înainte de a încheia un contract de
asigurare si, după caz, la modificarea sau reînnoirea contractului de
asigurare, în conformitate cu prevederile art. 33 alin. (3) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Potrivit art.
33 alin. (1) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, intermediarii în
asigurări sunt agentii de asigurare si brokerii de asigurare.
Art. 8. - (1)
Intermediarii în asigurări vor furniza clientilor informatiile prevăzute la
cap. I si II din prezentele norme, după caz.
(2) Intermediarii
în asigurări vor furniza clientilor si următoarele informatii suplimentare
obligatorii, referitoare la:
1. brokerul de
asigurare:
a) faptul că este
autorizat să functioneze ca broker de asigurare si numărul de înregistrare din
Registrul asigurătorilor, reasigurătorilor si intermediarilor în asigurări
si/sau reasigurări si mijloacele de verificare a acestei informatii;
b) denumirea si sediul
social;
c) faptul că în
conformitate cu art. 35 alin. (10) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, sub conditia
împuternicirii primite din partea asigurătorilor, are dreptul să colecteze
primele, să plătească despăgubirile în numele acestora, în moneda prevăzută în
contractul de asigurare, după caz, cu respectarea prevederilor legale în
vigoare, si să emită documentele de asigurare în numele asigurătorului;
d) dacă
informatiile despre contractul de asigurare propus clientului sunt furnizate în
baza studiului conditiilor unui număr suficient de mare de contracte de
asigurare disponibile pe piată, care îi dau posibilitatea să facă o recomandare
fundamentată si profesională, în concordantă cu cerintele formulate de clienti
în mandatul de brokeraj;
e) procedurile de
solutionare pe cale amiabilă a eventualelor litigii dintre clienti si brokerul
de asigurare;
2. agentul de
asigurare:
a) faptul că poate
să desfăsoare activitate ca agent de asigurare întrucât detine o autorizatie
valabilă, scrisă, din partea unui asigurător, respectiv un contract de agent,
pentru a actiona în numele acestuia;
b) numărul de
înregistrare ca agent de asigurare din Registrul agentilor de asigurare si
modalitătile de verificare a acestei informatii, precum si codul unic de agent;
c) clasele de
asigurări pentru care intermediază contracte de asigurare, în conformitate cu
art. 34 alin. (8) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare;
d) denumirea
asigurătorilor pentru care este autorizat să intermedieze fiecare clasă de
asigurare prin contractul de agent;
e) orice interes
de participare sau orice participatie, după caz, pe care o societate de
asigurare ori o societate-mamă a unei anumite societăti de asigurare le detine
în drepturile de vot sau în capitalul agentului de asigurare persoană juridică;
f) procedurile de
solutionare pe cale amiabilă a eventualelor litigii dintre clienti si agentul
de asigurare.
(3) Intermediarii
în asigurări trebuie să informeze clientii asupra dreptului acestora de a
solicita si alte informatii referitoare la contractul de asigurare.
Art. 8. - (1)
Toate informatiile prevăzute în prezentele norme trebuie furnizate clientilor:
a) în scris sau pe
orice alt suport durabil, conform definitiei de la art. 2 lit. A pct. 24 din
Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, care este disponibil
si accesibil acestora;
b) în mod clar si
exact;
c) în limba română
sau în oricare altă limbă cu care părtile au fost de acord.
(2) Prin derogare
de la alin. (1), informatia poate fi oferită verbal, atunci când acest lucru
este cerut de clienti sau când se solicită încheierea urgentă a contractului de
asigurare. În aceste cazuri informatia va fi furnizată clientului în
conformitate cu alin. (1) imediat după încheierea contractului de asigurare.
Art. 9. - Nerespectarea în orice mod a dispozitiilor prezentelor norme se sanctionează de către Comisia de Supraveghere a Asigurărilor în conditiile si potrivit prevederilor art. 8 si 39 din Legea nr. 32/2000, cu modificările si completările ulterioare, coroborate cu prevederile art. 691 alin. 2 din Legea nr. 136/1995, cu modificările si completările ulterioare.