MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 109 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 5 februarie 2004
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 474 din 9 decembrie 2003 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 79/2003 si republicată
REPUBLICĂRI
Hotărârea Guvernului nr. 264/2003 privind stabilirea
actiunilor si categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor si
limitelor pentru efectuarea de plăti în avans din fonduri publice
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
9 decembrie 2003
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 79/2003 si republicată
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Aurelia
Popa - procuror
Ioana
Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind colectarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
79/2003 si republicată, exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Murfatlar România” - S.A. din Basarabi în Dosarul nr. 4.270/2003 al
Judecătoriei Constanta.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare
este legal îndeplinită.
Presedintele
dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 372C/2003, care are ca obiect
aceeasi exceptie de neconstitutionalitate, ridicată de Societatea Comercială
“VID COMSERV” - S.R.L. din Cluj-Napoca în Dosarul nr. 3.169/2003 al
Judecătoriei Cluj-Napoca.
La
apelul nominal se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare
este legal îndeplinită.
Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor sus-mentionate, având în vedere continutul identic al exceptiilor ridicate. Reprezentantul Ministerului Public arată că este de acord cu conexarea.
Curtea,
în temeiul dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicată, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă,
dispune conexarea Dosarului nr. 372C/2003 la Dosarul nr. 364C/2003, care este
primul înregistrat.
Cauza
fiind în stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii
de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată,
apreciind că dispozitiile criticate, care instituie plata unei cautiuni pentru
introducerea contestatiei la executare, nu contravin principiului egalitătii
cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice si, de asemenea, nu
contravin nici accesului liber la justitie, consacrat de prevederile
constitutionale ale art. 21, întrucât acestea prevăd tocmai posibilitatea
introducerii unei contestatii la executare, în anumite conditii. În acest sens,
invocă jurisprudenta recentă a Curtii Constitutionale, care, prin Decizia nr.
229/2003, a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
criticate, ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin
încheierile din 12 iunie 2003 si din 30 iunie 2003, pronuntate în dosarele nr.
4.270/2003 si nr. 3.169/2003, Judecătoria Constanta, respectiv Judecătoria
Cluj-Napoca au sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări prin Legea nr.
79/2003 si
republicată, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Murfatlar România” - S.A. din Basarabi,
respectiv de Societatea Comercială “VID COMSERV” - S.R.L. din Cluj-Napoca în
cadrul unor cauze comerciale având ca obiect solutionarea unor contestatii la
executare.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii exceptiei sustin că
dispozitiile criticate, prin conditionarea introducerii contestatiei la
executare formulate de persoanele juridice de plata unei cautiuni de 20% din
cuantumul sumei datorate, contravin dreptului fundamental de a se adresa
justitiei pentru apărarea drepturilor si intereselor legitime. “Atâta timp cât
suma datorată nu este certă, lichidă si exigibilă si nu este stabilită de către
o instantă independentă si impartială, impunerea prin lege doar pentru
persoanele juridice a unei cautiuni de 20% din suma datorată este de natură a
îngrădi accesul la justitie al acestora.” Având în vedere că formularea unei
contestatii la executare nu este de natură a suspenda executarea silită, pentru
aceasta fiind nevoie de plata unei alte cautiuni, stabilită de această dată de
instanta de judecată, autorii exceptiei sustin că astfel se limitează accesul
liber la justitie. Totodată, impunerea numai fată de persoanele juridice a conditiei
depunerii unei cautiuni în vederea introducerii unei contestatii la executare
creează o situatie discriminatorie pentru persoanele juridice, având în vedere
că persoanele fizice nu au această obligatie.
Judecătoria
Constanta opinează
că exceptia este neîntemeiată. Astfel, dispozitiile legale criticate nu
contravin art. 16 din Constitutie, întrucât acest text constitutional consacră
principiul egalitătii tuturor cetătenilor în fata legii si nu egalitatea
tuturor persoanelor, fizice sau juridice, ca subiecte de drept în fata legii.
Totodată, nu se înfrânge nici accesul liber la justitie, întrucât stabilirea
cautiunii în sarcina contestatorului nu îngrădeste dreptul persoanei juridice
de a se adresa justitiei în cazul în care se consideră vătămată prin executare.
De asemenea, prin impunerea achitării unei cautiuni, dispozitiile criticate nu
contravin nici dreptului la apărare, consacrat de art. 24 din Constitutie.
Judecătoria
Cluj-Napoca opinează
că exceptia este neîntemeiată, întrucât depunerea cautiunii prevăzute de
dispozitiile legale criticate este o garantie a bunei-credinte a
contestatorului, în cazul în care scopul urmărit de acesta vizează obtinerea
unei hotărâri de anulare a executării silite, iar nu tergiversarea executării
prin folosirea căilor de atac prevăzute de lege. Astfel, în opinia instantei,
dispozitiile legale criticate nu introduc nici un fel de discriminare între
persoanele fizice si persoanele juridice si nu contravin nici principiului
accesului liber la justitie.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât prin dispozitiile
criticate nu se aduce vreo atingere principiului egalitătii în drepturi a
cetătenilor, care se referă la egalitatea în drepturi a acestora în raport cu prevederile
legii, siar nu la faptul că toti ar beneficia de aceleasi drepturi”. S-a avut
în vedere ca depunerea cautiunii să se facă numai de către persoanele juridice,
atât în considerarea numărului sporit de cauze executionale, cât si din motive
de natură economică.
Dispozitiile
criticate nu îngrădesc accesul liber la justitie, întrucât ele au ca scop
atenuarea tendintei spre abuzul de drept care se manifestă în procedurile de
executare silită, fapt care conduce la tergiversarea realizării drepturilor stabilite
pe baza unor titluri, în dauna intereselor creditorilor, acest aspect fiind
retinut si de prevederile art. 130 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002, potrivit
cărora, în cazul respingerii contestatiei, contestatorul poate fi obligat la
plata unor despăgubiri pentru pagubele cauzate prin întârzierea executării.
În
final, se apreciază că procedura instituită de dispozitiile Ordonantei
Guvernului nr.
61/2002 reprezintă o
procedură specială, care a fost instituită în realizarea interesului general,
privind recuperarea banilor publici,
are se cuvin bugetului de stat, iar, în acest sens, se dă eficientă si
prevederilor constitutionale ale art. 53 alin. (1) privind obligativitatea
cetătenilor de a plăti taxe si impozite, precum si ale art. 134 alin. (2) lit.
b) referitoare la obligatia statului de a proteja interesele nationale în
activitatea economică, financiară si valutară.
De
asemenea, invocă si jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie, si anume
Decizia nr.
229/2003.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele
întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr.
47/1992, republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări prin Legea nr.
79/2003 (publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 193 din 26 martie 2003) si
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 582 din 14 august
2003, dispozitii care au următorul continut:
- Art.
127: “(1) Contestatia la executare se face cu conditia depunerii numai de
către persoanele juridice a unei cautiuni egale cu 20% din cuantumul sumei
datorate, la unitatea teritorială a trezoreriei statului.
(2)
Dovada privind plata cautiunii prevăzute la alin. (1) va însoti în mod
obligatoriu contestatia debitorului, fără de care aceasta nu va putea fi
înregistrată.
(3)
Verificarea cuantumului cautiunii se va efectua de judecătorul de serviciu la
data înregistrării cererii.”
În
sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, autorii acesteia apreciază că
prin dispozitiile legale criticate sunt încălcate prevederile constitutionale
ale art. 16 alin. (1) si (2), art. 21, 24 si art. 49 alin. (1), devenit art. 53
alin. (1) după republicarea Constitutiei României în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, al căror continut este
următorul:
- Art.
16 alin. (1) si (2): “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2)
Nimeni nu este mai presus de lege.”;
- Art.
21: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3)
Părtile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un
termen rezonabil.
(4)
Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.”;
- Art.
24: “(1) Dreptul la apărare este garantat.
(2)
În tot cursul procesului, părtile au dreptul să fie asistate de un avocat, ales
sau numit din oficiu.”;
- Art.
53 alin. (1): “Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi
restrâns numai prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea
securitătii nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamităti naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine următoarele:
Textul
de lege criticat nu contravine dispozitiilor art. 16 din Constitutia României,
asa cum fără temei sustine autorul exceptiei, având în vedere situatia juridică
specifică a persoanelor juridice, în raport cu statutul persoanelor fizice,
între cele două categorii de subiecte de drept, aflate în situatia de debitor
supus executării silite pentru datorii bugetare, existând suficiente deosebiri
care să justifice tratamentul diferentiat reglementat prin art. 127 din
Ordonanta Guvernului nr.
61/2002. În acest sens,
este de retinut că - în raport cu volumul surselor de venit supuse impunerii si
cu amploarea activitătilor supuse taxelor prevăzute de
lege -
valoarea contributiilor persoanelor juridice la bugetul de stat este
incomparabil mai importantă decât aceea a persoanelor fizice, iar contestatiile
la executare introduse de către persoanele juridice în scopul întârzierii
îndeplinirii obligatiilor lor financiare către stat pot avea efecte cu mult mai
păgubitoare decât eventualele contestatii formulate în acelasi scop de către
persoanele fizice. Din această perspectivă, instituirea cautiunii prevăzute de
dispozitiile legale criticate de autorul exceptiei reprezintă o măsură legitimă
de descurajare a sustragerii de către debitorii persoane juridice de la
îndeplinirea obligatiilor lor bănesti către stat.
Curtea
constată că nici critica întemeiată pe dispozitiile art. 21 din Constitutie nu
poate fi primită, întrucât contestatia la executare constituie prin sine însăsi
o cale de acces la justitie, iar conditionarea acesteia de plata unei cautiuni
constituie - ca si termenul de introducere a contestatiei si celelalte conditii
prevăzute de lege - o măsură de asigurare a celeritătii procedurii si de
descurajare a abuzului de drept, admisibilă si rezonabilă.
De
asemenea, nu poate fi primită critica întemeiată pe dispozitiile art. 24 si ale
art. 53 din Constitutie, deoarece conditionarea contestatiei la executare de depunerea
unei cautiuni nu restrânge dreptul debitorilor în cauză la apărare sau un alt
drept al acestora, ci, asa cum s-a mai arătat, garantează exercitarea cu
bună-credintă de către acestia a drepturilor lor si îndeplinirea obligatiilor
financiare ce le au fată de bugetul de stat.
Dispozitiile
art. 127 din Ordonanta Guvernului nr.
61/2002 au mai făcut
obiectul controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea
Constitutională. Astfel, prin Decizia nr.
313 din 10 iulie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 571 din 8 august 2003, Curtea a respins ca nefondată o exceptie de
neconstitutionalitate având acelasi obiect. Neexistând elemente noi de natură a
determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii în această materie, considerentele
si solutia acestei decizii rămân valabile si în prezenta cauză.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr. 47/1992,
republicată, cu majoritate de voturi,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 127 din Ordonanta
Guvernului nr.
61/2002 privind
colectarea creantelor bugetare, aprobată cu modificări prin Legea nr.
79/2003 si republicată,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “Murfatlar România” - S.A. din
Basarabi în Dosarul nr. 4.270/2003 al Judecătoriei Constanta, respectiv de
Societatea Comercială “VID COMSERV” - S.R.L. din Cluj-Napoca în Dosarul nr.
3.169/2003 al Judecătoriei Cluj-Napoca.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 9 decembrie 2003.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana
Marilena Chiorean
HOTĂRÂREA
GUVERNULUI Nr. 264/2003
privind stabilirea actiunilor si
categoriilor de cheltuieli, criteriilor, procedurilor si limitelor pentru
efectuarea de plăti în avans din fonduri publice*)
*) Republicată în temeiul art. II din Hotărârea Guvernului nr. 851/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 536 din 24 iulie 2003.
Hotărârea Guvernului nr.
264/2003 a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
177 din 20 martie 2003.
Art.
1. - (1) Ordonatorul de credite, în calitate de parte contractantă într-un
contract de achizitie publică sau într-un contract de finantare, are dreptul să
efectueze plăti în avans către contractant, într-un procent de până la 30% din
valoarea contractului.
(2)
Plătile în avans se pot efectua într-o singură transă sau în mai multe transe
periodice, în functie de prevederile contractuale si în corelatie cu graficul
de îndeplinire a contractului respectiv.
(3) În
cazul în care acordarea avansului se efectuează în mai multe transe, valoarea
însumată a acestora nu poate depăsi 30% din valoarea totală a contractului.
Art.
2. - Actiunile, categoriile de cheltuieli, criteriile, procedurile si limitele
maxime privind acordarea de avansuri din fonduri publice de către ordonatorii
de credite sunt stabilite în anexa nr. 1.
Art.
3. - Ordonatorul de credite răspunde de:
a)
legalitatea, necesitatea si oportunitatea acordării avansurilor;
b)
angajarea si respectarea utilizării sumelor în raport cu destinatia stabilită
potrivit angajamentelor legale încheiate;
c)
urmărirea îndeplinirii obligatiilor contractuale de către beneficiarii de
avansuri;
d)
efectuarea, trimestrial sau la încheierea fiecărei faze prevăzute în contract,
a regularizărilor în raport cu obligatiile asumate si efectiv realizate de
către beneficiarii de avansuri;
e)
recuperarea sumelor reprezentând plăti în avans si nejustificate prin bunuri
livrate, lucrări executate si servicii prestate, până la sfârsitul anului, în
conditiile prevederilor contractuale, potrivit prevederilor art. 52 alin. (8)
din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice.
Art.
4. - (1) Ordonatorul de credite are obligatia de a solicita beneficiarului de
contract o scrisoare de garantie bancară pentru returnarea avansului.
(2)
Institutele nationale de cercetare-dezvoltare care functionează în coordonarea
unui organ de specialitate al administratiei publice centrale si institutiile
publice beneficiare de avansuri în conditiile prezentei hotărâri sunt exceptate
de la prevederile alin. (1).
(3)
Garantia de returnare a avansului trebuie să fie acoperitoare atât pentru
recuperarea avansului acordat, cât si pentru repararea prejudiciilor ce ar
putea fi aduse prin imobilizarea fondurilor publice, în cazul neîndeplinirii
sau îndeplinirii necorespunzătoare a obligatiilor contractuale ce derivă din
acordarea avansului.
(4)
Modelul scrisorii de garantie bancară pentru returnarea avansului este
prezentat în anexa nr. 2.
Art.
5. - (1) Ordonatorul de credite acordă avansul numai după constituirea
garantiei de returnare a avansului de către beneficiarii de avansuri care au
această obligatie si numai dacă sunt asigurate conditiile pentru începerea
îndeplinirii obligatiilor rezultate din contract.
(2)
Sub sanctiunea solicitării de daune-interese, beneficiarul de avans nu are
dreptul de a utiliza avansul în alt scop decât cel pentru care a fost destinat,
potrivit contractului încheiat.
Art.
6. - (1) La efectuarea plătilor pentru lucrările executate, serviciile prestate
si bunurile livrate, avansurile acordate vor fi deduse din sumele datorate. Nu
se admit plăti efective decât după deducerea integrală a avansului.
(2) În
cazul în care avansul se acordă în transe, acordarea unei noi transe de avans
se face numai după ce avansul acordat anterior a fost justificat integral sau
dedus din sumele datorate.
Art.
7. - (1) Sumele reprezentând plăti în avans, efectuate potrivit prevederilor
prezentei hotărâri si nejustificate prin bunuri livrate, lucrări executate si
servicii prestate până la sfârsitul anului, în conditiile prevederilor
contractuale, vor fi recuperate de către institutia publică care a acordat
avansurile si se vor restitui bugetului din care au fost avansate.
(2) În
cazul neîndeplinirii sau îndeplinirii necorespunzătoare a părtii de contract
pentru care s-a acordat avans, recuperarea sumelor de către ordonatorul de
credite se face cu perceperea dobânzilor si penalitătilor de întârziere
existente pentru creantele bugetare, calculate pentru perioada de când s-a
acordat avansul si până în momentul recuperării.
(3) În
cazul în care recuperarea avansului acordat este programată să se efectueze în
anul bugetar următor, potrivit dispozitiilor legale, beneficiarul contractual
va prezenta, până la finele anului bugetar curent în care a fost acordat
avansul, un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin care confirmă
utilizarea conform destinatiilor legale a avansului acordat.
(4)
Pentru avansurile primite în cursul unui an bugetar în cadrul unor contracte
multianuale beneficiarul contractual este obligat ca la încheierea anului
bugetar să întocmească un deviz justificativ al cheltuielilor efectuate, prin
care să confirme utilizarea integrală si potrivit destinatiilor legale a
avansului acordat.
Art.
8. - (1) Pentru realizarea programelor, proiectelor si actiunilor finantate din
împrumuturi externe contractate, potrivit legii, de la organisme financiare
internationale, acordarea avansurilor se va putea realiza în conditiile
prevăzute în acordurile de împrumut convenite de părtile contractante.
(2)
Pentru realizarea programelor, proiectelor si actiunilor finantate din fonduri
externe nerambursabile, acordarea avansurilor se va putea realiza în conditiile
prevăzute în memorandumurile de finantare.
(3)
Pentru realizarea programelor, proiectelor de cercetare-dezvoltare si inovare
si a actiunilor cuprinse în Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare
si în programelenucleu de cercetare, acordarea sumelor reprezentând plăti în
avans si recuperarea acestora se fac în conformitate cu prevederile art. 65 din
Ordonanta Guvernului nr.
57/2002 privind cercetarea stiintifică si dezvoltarea tehnologică.
Art.
9. - (1) În cazul obiectivelor de dezvoltare a utilitătilor municipale cu
finantare partială din împrumuturi externe, în baza acordurilor încheiate de
România cu organismele financiare internationale, pentru contractele
încheiate
cu finantare mixtă din împrumuturi externe si din fonduri locale, respectiv
alocatii din bugetele locale si transferuri de la bugetul de stat, avansurile
se acordă, în conditiile prevăzute în contractele respective, potrivit
acordurilor încheiate.
(2) În
cazul avansurilor acordate din împrumuturi externe si din fonduri de la bugetul
de stat sau din bugetul local, după caz, recuperarea acestora se efectuează
potrivit prevederilor din contractele încheiate, în conditiile acordurilor de
împrumut încheiate cu organismele financiare internationale.
Art.
10. - Este interzisă acordarea avansurilor beneficiarilor contractuali care au
beneficiat anterior de avansuri pe care nu le-au justificat sau de la care nu
au fost recuperate în termenele stabilite.
Art.
11. - Sumele reprezentând avansuri sunt supuse controlului financiar preventiv,
precum si celorlalte reglementări privind efectuarea cheltuielilor din
fondurile publice.
Art.
12. - Prevederile prezentei hotărâri se aplică oricăror persoane juridice,
pentru actiunile finantate din fonduri publice prevăzute în anexa nr. 1,
potrivit destinatiei pentru care au fost alocate.
Art.
13. - (1) Ordonatorul de credite are obligatia să numească un responsabil cu
acordarea de avansuri din fondurile publice în conditiile prezentei hotărâri.
(2)
Responsabilul tine evidenta avansurilor acordate si are obligatia de a le
justifica, conform instructiunilor ordonatorului de credite.
Art.
14. - Anexele nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
15. - Pe data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea
Guvernului nr. 85/1997 privind acordarea de avansuri pentru realizarea unor
actiuni si categorii de cheltuieli finantate din fonduri publice, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 51 din 26 martie 1997, cu
modificările si completările ulterioare.
Actiunile,
categoriile de cheltuieli, criteriile, procedurile si limitele maxime privind
acordarea de avansuri din fonduri publice
Nr. crt. |
Actiuni si categorii de cheltuieli |
Criterii, proceduri, limite maxime de acordare a avansurilor |
0 |
1 |
2 |
I. |
Realizări de lucrări |
|
1. |
Lucrări de investitii: - pentru proiectarea studiilor
de prefezabilitate, a studiilor de fezabilitate a proiectului tehnic,
inclusiv a caietelor de sarcini, precum si a detaliilor de executie,
elaborate potrivit prevederilor legale la deschiderea finantării si începerii
executiei lucrărilor, cu respectarea prevederilor legale pentru investitiile
finantate din fonduri publice după deschiderea finantării, pe durata
executiei lucrărilor de investitii si până la finalizarea acestora, cu
respectarea duratelor de executie aprobate |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda proiectantilor avansuri de
până la 15% din valoarea contractelor de proiectare respective c) se pot acorda executantilor avansuri de
până la 15% din valoarea prevăzută în contract pentru primul an de executie a
lucrărilor d) se pot acorda executantilor, lunar, avansuri de până la 30% din valoarea programului lunar de executie, conform graficului anexat la contract |
2. |
Programe, proiecte de cercetare-dezvoltare si actiuni cuprinse în Planul national si în programe-nucleu finantate din fonduri publice |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) existenta contului sau subcontului
deschis pe numele contractorului pentru program/proiect c) nominalizarea de către contractor a
persoanei responsabile: director de program responsabil de proiect d) aprobarea de către autoritatea
contractantă a cererii de plată a avansului, depusă de contractor e) se pot acorda avansuri la începutul fiecărui trimestru, semestru sau al altei perioade prevăzute în contractul de finantare, în limită de până la 30% din valoarea prevăzută a se realiza în contract |
3. |
Teme si actiuni de cercetare stiintifică finantate sub formă de granturi, precum si programe, proiecte de cercetare cuprinse în planurile sectoriale |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri în limită de până la 30% din valoarea anuală a grantului, programului/proiectului, prevăzută în contract |
4. |
Proiecte tehnologice inovative |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri pentru derularea contractului de cofinantare, în limită de până la 30% din valoarea primei etape din graficul anual de lucrări prevăzut a se finanta din fonduri publice |
5. |
Lucrări fundamentale urgente, propuse de sectiile de profil ale Academiei Române |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea contractului |
6. |
Programe si proiecte de dezvoltare regională |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri pentru derularea contractului de cofinantare, în limită de până la 30% din valoarea primei etape din graficul anual de lucrări prevăzut a se finanta din fonduri publice |
7. |
Prospectiuni geologice de cercetare pentru descoperiri de zăcăminte noi |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri la începutul fiecărui trimestru, în limită de până la 30% din valoarea contractului aferent trimestrului |
8. |
Manuale scolare |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri în limită de până la 30% din valoarea contractului, pentru plata anticipată a materialelor si a manoperei poligrafice |
9. |
Cărti si publicatii, inclusiv cărtile si publicatiile realizate prin comenzi de stat |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea contractului, pentru plata anticipată a materialelor si a manoperei poligrafice |
10. |
Formulare tipizate cu regim special |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea contractului, pentru plata anticipată a materialelor si a manoperei poligrafice |
11. |
Proteze si produse ortopedice |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri în limită de până la 30% din valoarea contractului |
12. |
Proiecte, programe si actiuni realizate din bugetul Secretariatului General al Guvernului si al Agentiei pentru Strategii Guvernamentale |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri în limită de până la 30% din sumele ce urmează să fie alocate |
13. |
Proiecte, programe si actiuni realizate din bugetul Ministerului Culturii si Cultelor |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri în limită de până la 30% din valoarea contractului |
14. |
Proiecte, programe si actiuni realizate din bugetul Secretariatului General al Guvernului si aprobate prin hotărâri ale Guvernului |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea contractului |
II. Prestări |
||
1. |
Reparatii curente si capitale la bunurile apartinând institutiilor publice, inclusiv pentru cele apartinând misiunilor diplomatice ale României |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 20% din valoarea contractului |
2. |
Lucrări privind îmbunătătirea infrastructurii în transporturi |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri lunare de până la 30% din valoarea programului lunar de executie, conform graficului anexat la contract |
3. |
Prestări de servicii pentru realizarea lucrărilor agricole pentru productia marfă livrată |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea contractului |
4. |
Prestări de servicii pentru organizarea participării la manifestările expozitionale |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea contractului |
5. |
Prestări de servicii privind lucrări de
prospectiuni si explorări geologice |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri la începutul fiecărui trimestru, în limită de până la 25% din valoarea trimestrială a contractului |
6. |
Trimiteri la tratament balnear si odihnă
din bugetul asigurărilor sociale de stat |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri la începutul fiecărei serii, în limită de până la 25% din valoarea contractului aferent seriei respective |
7. |
Servicii de consultantă si expertiză,
contractate în conditiile legii |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 20% din valoarea anuală a contractului |
8. |
Prestări de servicii pentru organizarea de
concursuri si campionate internationale pentru elevi si studenti |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea contractului |
9. |
Servicii de telefonie si telecomunicatii |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30%
din valoarea totală a prestatiilor efectuate si facturate în trimestrul anterior |
10. |
Servicii de furnizare a energiei termice |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30%
din valoarea prezumată a cantitătii de energie termică furnizate/consumate într-o perioadă de 30 de zile |
11. |
Prestări de servicii pentru realizarea
actiunilor din cadrul programelor Ministerului Educatiei, Cercetării si
Tineretului |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea contractului |
12. |
Prestări de servicii necesare pentru
realizarea actiunilor si activitătilor sportive |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea contractului |
13. |
Servicii contractate de casele de asigurări
de sănătate cu farmaciile care functionează în structura unor unităti
sanitare din ambulatoriul de specialitate din sistemul de apărare, ordine
publică, sigurantă natională si autoritate judecătorească |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea trimestrială a contractului |
14. |
Servicii medicale contractate de centrele
de referintă cu casele de asigurări de sănătate |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri lunare de până la 30% din valoarea lunară a contractului |
15. |
Servicii de traducere si editare în
străinătate de opere literare, stiintifice, filozofice si tehnice ale
autorilor din România |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea integrală a contractului, în conditiile legii |
16. |
Servicii de furnizare a energiei electrice |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea totală a livrărilor de energie electrică efectuate si facturate în trimestrul anterior |
17. |
Rechizite scolare |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea contractului |
18. |
Servicii de consultantă si expertiză,
instruire si perfectionare, contractate în conditiile legii |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 20% din valoarea contractului |
19. |
Lucrări pentru închiderea minelor |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda executantilor, lunar,
avansuri de până la 30 % din valoarea programului lunar de executie, conform graficului anexat la contract |
III. Îndeplinirea
angajamentelor care decurg din contractele externe încheiate în baza
acordurilor si conventiilor interguvernamentale |
||
1. |
Achizitionarea de utilaje si realizarea de
lucrări de constructii-montaj în baza contractelor externe încheiate conform
acordurilor si conventiilor interguvernamentale |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea contractului |
2. |
Achizitionarea de bunuri în baza
contractelor externe încheiate conform acordurilor si conventiilor
interguvernamentale |
a) existenta unor contracte ferme încheiate
în conditiile legii b) se pot acorda avansuri de până la 30% din valoarea contractului |
ANEXA Nr. 2
BANCA
.........................................
(denumirea)
Către
.................................................. (denumirea ordonatorului de credite si adresa
completă)
Denumirea
contractului ....................
În conformitate cu
prevederile contractului mentionat mai sus, contractantul
....................................... (denumirea si adresa) a
constituit o garantie bancară în valoare de ..................... , pentru
returnarea avansului si repararea prejudiciilor ce ar (suma) putea apărea ca urmare a utilizării necorespunzătoare a acestuia.
Prin prezenta ne
obligăm în mod neconditionat si irevocabil să plătim în favoarea ................................. (numele persoanei juridice care acordă
avansul) orice sumă cerută de
acesta, la prima cerere însotită de o declaratie cu privire la neîndeplinirea
obligatiilor ce revin contractantului, referitoare la utilizarea si
justificarea avansului, asa cum sunt acestea prevăzute în contractul mentionat
mai sus. Suma aferentă avansului se reduce periodic, corespunzător cu balanta
regularizărilor efectuate în conformitate cu prevederile contractului. Plata se
va face în termenul mentionat în cerere, fără nici o altă formalitate
suplimentară din partea persoanei juridice care a acordat avansul.
Banca
.................................. nu va opera nici o retragere din această
garantie până când nu ne înstiintati în scris că avansul acordat în baza
contractului a fost justificat de beneficiarul acestuia.
Prezenta garantie
este validă si rămâne în vigoare de la data plătii avansului până la data
îndeplinirii integrale a obligatiilor contractuale care derivă din acordarea
avansului.
Parafată de Banca .......................... în ziua .................... luna ............... anul ....................