MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 116 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 10 februarie 2004
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 34 din 29 ianuarie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 si ale art. 63 lit. i) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările si completările ulterioare
REPUBLICĂRI
Legea nr. 56/1997 pentru aplicarea prevederilor Conventiei
privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor
chimice si distrugerea acestora
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
29 ianuarie 2004
referitoare la
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 si ale art. 63 lit.
i) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat,
republicată, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Florentina
Baltă - procuror
Afrodita
Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 si ale art. 63 lit. i) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Cabinetul de Avocatură Corina Dodoiu în Dosarul nr. 2.093/2003 al Judecătoriei Sectorului 5 Bucuresti.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca nefondată, deoarece prevederile legale criticate nu înfrâng
dispozitiile constitutionale invocate. Instituirea unei proceduri
administrative jurisdictionale nu înlătură posibilitatea părtii interesate de a
se adresa instantei de judecată în mod direct.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 29 septembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 2.093/2003, Judecătoria
Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 56 si ale art. 63 lit. i) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare.
Exceptia
a fost ridicată de reclamantul Cabinetul de Avocatură Corina Dodoiu, în dosarul
de mai sus, având drept obiect solutionarea unei cereri prin care se solicită
să se constate nulitatea absolută a tablourilor barourilor care compun Uniunea
Avocatilor din România.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că textele de lege criticate
sunt neconstitutionale, întrucât oferă posibilitatea sustragerii conduitei
profesionale si disciplinare a avocatilor controlului exercitat de instantele
judecătoresti. Astfel, consiliul baroului si Consiliul Uniunii Avocatilor din
România sunt învestite cu competente jurisdictionale de înfăptuire a justitiei,
precum si cu stabilirea normelor de procedură după care se desfăsoară judecata
prin statut, norme care se completează cu cele din Codul de procedură civilă,
aplicabil numai activitătii instantelor judecătoresti. În opinia autorului, se
îngrădeste accesul liber la justitie, deoarece textele criticate consacră
caracterul definitiv al hotărârilor luate de organele profesiei.
Judecătoria
Sectorului 5 Bucuresti apreciază că exceptia de neconstitutionalitate este nefondată,
întrucât reglementarea de către legiuitor, în mod expres, doar a căilor de atac
în cadrul jurisdictiei specifice profesiei de avocat nu poate avea în nici un
caz semnificatia excluderii celor interesati de la liberul acces la justitie,
deoarece într-o asemenea ipoteză îsi va găsi aplicabilitatea art. 4 din Legea nr. 29/1990 (care
se referă tocmai la cazul actelor administrativ-jurisdictionale pentru care
accesul la instantele judecătoresti nu este asigurat în baza unei dispozitii
exprese din legea specială).
Potrivit
art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, în
conformitate cu dispozitiile art. 181 din
Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul
României apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece instituirea
unor proceduri administrativ-jurisdictionale este menită să asigure
solutionarea mai rapidă a unor categorii de litigii, evitarea supraîncărcării
instantelor judecătoresti cu cauze ce pot fi solutionate pe această cale si
înlăturarea cheltuielilor de judecată. Asa fiind, existenta organelor
administrative de jurisdictie nu poate să ducă la înlăturarea interventiei
instantelor judecătoresti, în conditiile stabilite de lege.
Această
consecintă rezultă si din exigentele principiului separatiei puterilor în stat
care, în ceea ce priveste relatia dintre administratia publică si autoritatea
judecătorească, exclude posibilitatea ca un organ al administratiei publice,
chiar cu caracter jurisdictional, să se substituie autoritătii judecătoresti.
Avocatul
Poporului consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Faptul că prin Legea nr.
51/1995 s-au reglementat doar căile de atac în cadrul jurisdictiilor
specifice profesiei de avocat nu poate avea semnificatia excluderii celor
interesati de la liberul acces la justitie, deoarece organele administrative cu
caracter jurisdictional nu se substituie autoritătii judecătoresti. În
consecintă, procedura administrativ-jurisdictională constituie o măsură de
protectie care nu poate avea ca scop, în nici un mod, limitarea accesului la
justitie întrucât în conformitate cu prevederile art. 126 din Constitutia
României, republicată, justitia se realizează prin Înalta Curte de Casatie si
Justitie si prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere emise de Guvern si de Avocatul
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 56 si art.
63 lit. i) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 6 martie 2001, cu
modificările si completările ulterioare, care au următorul continut:
- Art.
56: “Avocatul nemultumit de deciziile decanului le poate ataca la consiliul
baroului, iar pe cele date de consiliu, la Consiliul Uniunii Avocatilor din
România, potrivit legii si statutului”;
- Art.
63 lit. i): “Consiliul uniunii se întruneste trimestrial si ori de câte ori
este nevoie. El are următoarele atributii:
[...]
i)
anulează hotărârile barourilor pentru nelegalitate;”.
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că prin dispozitiile legale
criticate sunt încălcate prevederile art. 20, art. 21 alin. (1) si (2), art.
123, art. 125 alin. (1), (2) si (3), art. 126 din Constitutia României, precum
si art. 1, 7, 8, 28 si 29 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului. După
aprobarea Legii de revizuire a Constitutiei României nr.
429/2003, Constitutia a fost republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, dispozitiile constitutionale invocate
sunt cuprinse în art. 20, 21, 124, 126 si 127, cu următorul continut:
- Art.
20: “(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertătile
cetătenilor vor fi interpretate si aplicate în concordantă cu Declaratia
Universală a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
România este parte.
(2)
Dacă există neconcordante între pactele si tratatele privitoare la drepturile
fundamentale ale omului, la care România este parte, si legile interne, au
prioritate reglementările internationale, cu exceptia cazului în care
Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.”;
- Art.
21: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3)
Părtile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un
termen rezonabil.
(4)
Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.”;
- Art.
124: “(1) Justitia se înfăptuieste în numele legii.
(2)
Justitia este unică, impartială si egală pentru toti.
(3)
Judecătorii sunt independenti si se supun numai legii.”;
- Art.
126: “(1) Justitia se realizează prin Înalta Curte de Casatie si Justitie si
prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege.
(2)
Competenta instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt prevăzute
numai prin lege.
(3)
Înalta Curte de Casatie si Justitie asigură interpretarea si aplicarea unitară
a legii de către celelalte instante judecătoresti, potrivit competentei sale.
(4)
Compunerea Înaltei Curti de Casatie si Justitie si regulile de functionare a
acesteia se stabilesc prin lege organică.
(5) Este interzisă înfiintarea de instante extraordinare. Prin lege organică pot fi înfiintate instante specializate în anumite materii, cu posibilitatea participării, după caz, a unor persoane din afara magistraturii.
(6)
Controlul judecătoresc al actelor administrative ale autoritătilor publice, pe
calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor care
privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de comandament cu caracter
militar. Instantele de contencios administrativ sunt competente să solutioneze
cererile persoanelor vătămate prin ordonante sau, după caz, prin dispozitii din
ordonante declarate neconstitutionale.”;
- Art.
127: “Sedintele de judecată sunt publice, afară de cazurile prevăzute de
lege.”;
- Art.
1 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului:
“Toate
fiintele umane se nasc libere si egale în demnitate si în drepturi. Ele sunt
înzestrate cu ratiune si constiintă si trebuie să se comporte unele fată de celelalte
în spiritul fraternitătii.”;
- Art. 7 din
Declaratia Universală a Drepturilor Omului:
“Toti
oamenii sunt egali în fata legii si au dreptul fără deosebire la o protectie
egală a legii. Toti oamenii au dreptul la o protectie egală împotriva oricărei discriminări
care ar încălca prezenta Declaratie si împotriva oricărei provocări la o astfel
de discriminare.”;
-
Art. 8 din
Declaratia Universală a Drepturilor Omului:
“Orice
persoană are dreptul să se adreseze în mod efectiv instantelor judiciare
competente împotriva actelor care violează drepturile fundamentale ce îi sunt
recunoscute prin constitutie sau prin lege.”;
- Art.
28 din Declaratia Universală a Drepturilor
Omului:
“Fiecare persoană are dreptul să beneficieze, pe plan social si
international, de existenta unei ordini care să permită ca drepturile si
libertătile enuntate în prezenta Declaratie să-si poată găsi o realizare
deplină.”;
- Art.
29 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului:
“1.
Individul are îndatoriri fată de colectivitate, numai în cadrul acesteia fiind
posibilă dezvoltarea liberă si deplină a personalitătii sale.
2.
În exercitarea drepturilor si libertătilor sale, fiecare persoană este supusă
numai îngrădirilor stabilite de lege în scopul exclusiv al asigurării
recunoasterii si respectului drepturilor si libertătilor celorlalti si în
vederea satisfacerii cerintelor juste ale moralei, ordinii publice si
bunăstării generale, într-o societate democratică.
3.
Aceste drepturi si libertăti nu vor putea, în nici un caz, să fie exercitate contrar
scopurilor si principiilor Organizatiei Natiunilor Unite.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că autorul exceptiei sustine
în esentă că s-au încălcat dispozitiile constitutionale si prevederile
continute în actele normative internationale invocate, întrucât prin textele
legale care formează obiectul exceptiei s-au instituit atributii
jurisdictionale în favoarea organelor de conducere ale barourilor si ale
Uniunii Avocatilor din România, împiedicându-se accesul la justitie al
avocatilor nemultumiti de măsurile adoptate prin actele de decizie ale acestor
organe.
Motivele
exceptiei nu sunt întemeiate, dat fiind că din textele de lege mentionate nu
rezultă că avocatii nemultumiti de deciziile organelor de conducere ale
barourilor si ale Uniunii Avocatilor din România nu si-ar putea exercita
dreptul de a se adresa instantelor judecătoresti pentru desfiintarea
eventualelor măsuri nelegale luate prin aceste decizii. Instituirea, în
legătură cu exercitarea profesiei de avocat, a unei jurisdictii administrative
si a unor căi de atac specifice acesteia, nu înlătură posibilitatea celor
interesati de a se adresa instantelor judecătoresti, fie în mod direct - tinând
seama de prevederile art. 21 alin. (4) din Constitutia României, republicată,
în conformitate cu care jurisdictiile speciale administrative sunt facultative
- fie după parcurgerea unei trepte speciale sau după epuizarea tuturor căilor
de atac instituite în cadrul jurisdictiilor specifice profesiei de avocat.
În
sfârsit, Curtea Constitutională constată că a mai examinat pe calea controlului
anterior dispozitiile art. 51 din Legea nr.
51/1995, devenit art. 56 după republicare, prin Decizia nr. 45 din 2 mai
1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 12 mai
1995. În considerarea acelorasi ratiuni, Curtea a respins exceptia ca
neîntemeiată.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d), al art. 147 alin. (4) si al
art. 20, 21, 124, 126 si 127 din Constitutie, republicată, precum si al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 si art. 63 lit. i)
din Legea
nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de
Cabinetul de Avocatură Corina Dodoiu în Dosarul nr. 2.093/2003 al Judecătoriei
Sectorului 5 Bucuresti.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 29 ianuarie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Afrodita
Laura Tutunaru
REPUBLICĂRI
pentru aplicarea
prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării
si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora*)
*) Republicată în temeiul art. II din Legea nr.
448/2003 privind modificarea si completarea Legii nr. 56/1997 pentru
aplicarea prevederilor Conventiei privind interzicerea dezvoltării, producerii,
stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora, dându-se
textelor o nouă numerotare.
Legea nr. 56/1997 a fost publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 67 din 17 aprilie 1997.
Ulterior adoptării, a fost
modificată si completată prin:
- Legea nr.
387/2003 privind regimul de control al exporturilor de produse si
tehnologii cu dublă utilizare, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 698 din 6 octombrie 2003;
- Legea nr.
448/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 828 din
22 noiembrie 2003.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art.
1. - Prezenta lege reglementează aplicarea prevederilor Conventiei privind
interzicerea dezvoltării, producerii, stocării si folosirii armelor chimice si
distrugerea acestora, semnată la Paris la 13 ianuarie 1993, ratificată prin
Legea nr. 125/1994, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
356 din 22 decembrie 1994.
Art.
2. - În sensul prezentei legi:
1.
Prin conventie se întelege Conventia privind interzicerea dezvoltării,
producerii, stocării si folosirii armelor chimice si distrugerea acestora,
semnată la Paris la 13 ianuarie 1993.
2.
Prin Organizatie se întelege Organizatia pentru Interzicerea Armelor
Chimice, cu sediul la Haga (Regatul Olandei).
3.
Dacă prezenta lege nu specifică altfel, prin liste se întelege listele
nr. 1, 2 si 3 din anexa nr. 1 la prezenta lege.
4.
Prin arme chimice se întelege următoarele elemente, luate împreună sau
separat:
a) substante chimice
toxice si precursorii lor, cu exceptia celor destinate unor scopuri neinterzise
prin conventie, atât timp cât tipurile si cantitătile sunt conforme cu asemenea
scopuri;
b)
munitii si dispozitive concepute special pentru a provoca moartea sau alte
vătămări prin actiunea toxică a substantelor chimice toxice, specificate la
lit. a), care ar fi puse în libertate ca urmare a folosirii unor asemenea
munitii si dispozitive;
c)
orice echipament conceput special pentru a fi utilizat în legătură directă cu
folosirea munitiilor si a dispozitivelor specificate la lit. b).
5.
Prin substantă chimică toxică se întelege orice substantă chimică ce,
prin actiunea sa chimică asupra proceselor biologice, poate cauza moarte,
incapacitate temporară ori vătămări permanente la om sau la animale, indiferent
de originea sa ori de metoda de producere si indiferent dacă se obtine în
instalatii, în munitii binare sau în altă parte.
6.
Prin precursor se întelege orice reactiv chimic care participă, în orice
fază, la producerea, prin orice metode, a unei substante chimice toxice,
inclusiv orice component de bază al unui sistem chimic binar sau
multicomponent.
7. Arme
chimice vechi se referă la una dintre următoarele categorii:
a)
arme chimice care au fost produse înainte de anul 1925;
b)
arme chimice produse în perioada 1925-1946, care s-au deteriorat, astfel încât
nu mai pot fi utilizate ca arme chimice.
8. Arme
chimice abandonate sunt armele chimice, inclusiv armele chimice vechi,
abandonate de un stat pe teritoriul altui stat, fără consimtământul acestuia,
după data de 1 ianuarie 1925.
9.
Prin substantă pentru combaterea dezordinilor publice se întelege orice
produs chimic neînscris în listele de substante chimice toxice si precursori
din anexa nr. 1 la prezenta lege, care poate produce rapid la om o iritatie
senzorială sau incapacitate fizică ce dispare la scurt timp după terminarea
expunerii.
10. Scopuri
neinterzise prin conventie sunt:
a)
scopuri industriale, agricole, de cercetare, medicale, farmaceutice sau alte
scopuri pasnice;
b)
scopuri de protectie, si anume acele scopuri în relatie directă cu protectia
împotriva substantelor chimice toxice si a armelor chimice;
c)
scopuri militare care nu au legătură cu utilizarea armelor chimice si care nu
depind de utilizarea proprietătilor toxice ale substantelor chimice ca metodă
de război;
d)
scopuri pentru asigurarea respectării legilor, inclusiv combaterea dezordinilor
publice.
Art.
3. - (1) Substantele chimice toxice si precursorii pentru care se stabilesc
regimuri de control sunt cei înscrisi în liste, asa cum acestea sunt definite
la art. 2 pct. 3, precum si alte substante chimice neînscrise în liste, care
corespund definitiilor de la art. 2 pct. 5 si 6.
(2)
Alte definitii ale notiunilor tehnice cuprinse în prezenta lege sunt prevăzute
în anexa nr. 2 la aceasta.
Art.
4. - (1) Oricărei persoane, în orice situatie, i se interzice:
a)
dezvoltarea, producerea, dobândirea, detinerea sau transferarea către alte
persoane, direct sau indirect, de arme chimice;
b)
folosirea armelor chimice;
c)
angajarea, în orice fel, de pregătiri militare pentru folosirea armelor
chimice;
d)
ajutarea, încurajarea sau determinarea, în orice fel, a altor persoane să se
angajeze într-o activitate interzisă prin prezenta lege;
e)
utilizarea, ca mijloace de război, a substantelor pentru combaterea
dezordinilor publice.
(2)
Prin persoană se întelege orice persoană fizică sau juridică, aflată pe
teritoriul României, inclusiv autoritătile publice.
(3)
Prevederile alin. (1) se aplică si persoanelor fizice române, aflate în afara
teritoriului national, în conformitate cu dreptul international.
Art.
5. - (1) Agentia Natională de Control al Exporturilor, denumită în continuare Agentie,
este organul de specialitate al administratiei publice centrale, cu personalitate
juridică, în subordinea Ministerului Afacerilor
Externe,
care supraveghează si coordonează toate activitătile privind aplicarea
prevederilor conventiei.
(2)
Agentia asigură controlul producerii, folosirii, importului si exportului de
substante chimice toxice si precursori ai acestora, astfel încât activitătile
respective să se desfăsoare în conformitate cu prevederile prezentei legi.
(3)
Agentia este autoritatea natională pentru aplicarea prevederilor conventiei si
ale prezentei legi si asigură, în conformitate cu acestea, relatiile cu
Organizatia, precum si cu autoritătile nationale similare din alte tări.
(4)
Organizarea, functionarea si dotarea Agentiei, în scopul îndeplinirii
atributiilor ce-i revin prin prezenta lege, se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului.
(5)
Agentia este condusă de un presedinte cu rang de secretar de stat numit prin
decizie a primului-ministru.
(6)
Pentru îndeplinirea functiilor prevăzute la alin. (1)-(3) Agentia are
următoarele atributii:
a)
autorizează functionarea instalatiilor si/sau laboratoarelor în care se produc
substantele chimice înscrise în lista nr. 1, folosite în scopuri neinterzise,
si verifică sistematic, prin inspectii la fata locului, substantele chimice si
instalatiile si/sau laboratoarele mentionate;
b) elaborează
si transmite Organizatiei declaratiile nationale, initiale si anuale privind
substantele chimice înscrise în lista nr. 1 si instalatiile de producere a
acestora în scopuri neinterzise;
c)
verifică sistematic respectarea regimurilor privind substantele chimice
înscrise în listele nr. 2 si 3 si instalatiile de producere a acestora, pe baza
datelor furnizate de detinătorii instalatiilor si prin inspectii la fata
locului;
d)
elaborează si transmite Organizatiei declaratiile nationale, initiale si anuale
privind substantele chimice înscrise în listele nr. 2 si 3, precum si
platformele care produc, prelucrează, consumă, importă sau exportă aceste
substante chimice;
e)
notifică Organizatiei transferurile de substante chimice înscrise în lista nr.
1, cu cel putin 30 de zile înainte de efectuarea lor;
f) fac
exceptie de la prevederile lit. e) transferurile având ca obiect saxitoxina, în
cantităti de 5 miligrame sau mai mici, pentru scopuri medicale, care vor fi
notificate Organizatiei în perioada efectuării transferului respectiv;
g)
eliberează certificate de utilizator final pentru importurile de substante
chimice înscrise în liste;
h)
verifică, pe bază de date si prin inspectii la fata locului, platformele care
produc prin sinteză substante organice definite, neînscrise în liste;
elaborează si transmite Organizatiei declaratii nationale, initiale si anuale
privind aceste platforme;
i)
colectează de la detinătorii obiectivelor prevăzute la lit. a), c) si h) datele
necesare întocmirii declaratiilor nationale si organizează banca natională de
date;
j)
transmite Organizatiei, nu mai târziu de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a conventiei, declaratia privind substantele pentru combaterea
dezordinilor publice;
k)
asigură, împreună cu alte autorităti publice competente, conditiile necesare
executării inspectiilor internationale, în concordantă cu prevederile
conventiei;
l)
asigură, împreună cu Ministerul Apărării Nationale si Ministerul Administratiei
si Internelor, pe baza unui plan comun de cooperare, coordonarea activitătilor
institutiilor nationale competente, în vederea implementării prevederilor
conventiei referitoare la cooperarea internatională si acordarea asistentei de
urgentă, scop în care sunt încheiate acorduri si protocoale de colaborare;
m) încheie
acorduri si protocoale de colaborare cu alte institutii si organisme nationale
în vederea asigurării respectării prevederilor conventiei si ale prezentei
legi;
n)
cooperează cu Organizatia si cu autoritătile nationale din alte state în
vederea aplicării eficiente a prevederilor conventiei;
o)
încheie acorduri, memorandumuri de întelegere sau protocoale de colaborare cu
autorităti similare din alte state-părti, în domeniul său de activitate;
p)
informează semestrial Guvernul asupra modului de îndeplinire a prevederilor
conventiei si ale prezentei legi.
CAPITOLUL
II
Declaratii
Art.
6. - (1) Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Apărării Nationale,
Ministerul Economiei si Comertului elaborează, până la data intrării în vigoare
a conventiei, împreună cu Agentia, si supun aprobării Guvernului o
declaratie
oficială, prin care România declară dacă:
a) are
în proprietate sau posedă arme chimice;
b) pe
teritoriul national există arme chimice sau instalatii de producere a acestora,
apartinând altui stat;
c) a
transferat sau a primit, direct sau indirect, după 1 ianuarie 1946, arme
chimice;
d) are
pe teritoriul national arme chimice vechi sau arme chimice abandonate ori dacă
a abandonat arme chimice pe teritoriul altor state;
e) are
sau a avut în proprietate sau în posesiune, după 1 ianuarie 1946, instalatii de
producere a armelor chimice;
f) a
transferat sau a primit, direct sau indirect, după 1 ianuarie 1946, echipamente
pentru producerea armelor chimice.
(2)
Declaratia oficială prevăzută la alin. (1) trebuie să specifice amplasamentul,
natura si scopul activitătilor oricăror instalatii sau obiective, inclusiv
laboratoare si poligoane de experimentări, situate pe teritoriul statului român
ori aflate în proprietatea sau în posesiunea acestuia, care au fost proiectate,
construite sau utilizate după 1 ianuarie 1946, în principal, pentru dezvoltarea
armelor chimice.
(3)
Prevederile prezentului articol nu se aplică în cazul eventualelor arme
chimice, îngropate pe teritoriul României înainte de 1 ianuarie 1977, dacă
acestea rămân îngropate.
(4)
Declaratia oficială prevăzută la alin. (1) se transmite Organizatiei, prin
grija Ministerului Afacerilor Externe, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a conventiei.
Art.
7. - (1) Ministerele si alte autorităti publice, care detin substante pentru
combaterea dezordinilor publice, au obligatia să transmită Agentiei, până la
data intrării în vigoare a conventiei, declaratii privind fiecare substantă din
această categorie.
(2)
Orice modificare fată de declaratia initială, prevăzută la alin. (1), se
comunică Agentiei cu cel putin 60 de zile înainte ca aceasta să devină
efectivă.
Art.
8. - (1) Persoana care detine instalatia unică la scară redusă pentru
producerea substantelor chimice înscrise în lista nr. 1, stabilită în
conformitate cu prevederile art. 17, precum si persoanele care detin substante
chimice înscrise în lista nr. 1 si/sau instalatii pentru producerea acestora
pentru scopuri de protectie ori pentru scopuri de cercetare, medicale sau
farmaceutice, autorizate în conformitate cu prevederile art. 18 sau ale art.
19, sunt obligate să transmită Agentiei, până la data intrării în vigoare a
conventiei, declaratii referitoare la substantele chimice, denumirea,
amplasamentul si descrierea tehnică detaliată a instalatiilor sau a părtilor
lor relevante.
Declaratia referitoare
la instalatia unică la scară redusă trebuie să cuprindă si un inventar al
echipamentelor, precum si scheme detaliate.
(2)
Pentru instalatii noi, care se încadrează în prevederile alin. (1), sau în
cazul unor modificări la cele existente, declaratiile se transmit cu cel putin
210 zile înainte de punerea în functiune sau, după caz, de efectuarea
modificărilor.
(3)
Persoanele care detin instalatiile prevăzute la alin. (1) sunt obligate să
transmită, în fiecare an, Agentiei:
a)
declaratii anuale detaliate cu privire la activitătile desfăsurate în anul
calendaristic precedent;
b)
declaratii anuale detaliate cu privire la activitătile prevăzute pentru anul
calendaristic următor.
(4)
Persoanele care detin si utilizează substantele chimice înscrise în lista nr. 1
sunt obligate să transmită în fiecare an Agentiei declaratii anuale detaliate
referitoare la activitătile desfăsurate în anul calendaristic precedent.
(5)
Persoanele care desfăsoară programe pentru scopuri de protectie, astfel cum
sunt definite la art. 2 pct. 10 lit. b), sunt obligate să transmită anual
Agentiei, până cel mai târziu la 1 octombrie, informatii privind programele
prevăzute pentru anul următor.
Art.
9. - (1) Persoanele care importă sau exportă substantele chimice înscrise în
lista nr. 1, în conformitate cu prevederile conventiei si ale cap. IV din
prezenta lege, sunt obligate să solicite Agentiei eliberarea unei licente cu
cel putin 60 de zile înainte de efectuarea operatiunii.
(2) Persoanele
care importă sau exportă saxitoxină în cantităti de 5 miligrame sau mai mici,
destinată scopurilor medicale, sunt exceptate de la prevederile alin. (1) si
sunt obligate să notifice Agentiei operatiunea respectivă înainte de efectuarea
acesteia.
(3)
Persoanele prevăzute la alin. (1) si (2) sunt obligate să transmită anual
Agentiei, în conditiile prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. b), o declaratie
detaliată cu privire la operatiunile efectuate în anul calendaristic precedent.
Declaratia
trebuie să contină specificatii cantitative si să precizeze utilizarea finală
pentru fiecare substantă si pentru fiecare tară implicată.
Art.
10. - (1) Persoanele care detin platforme, cuprinzând una sau mai multe
instalatii care au produs, prelucrat sau consumat, în oricare dintre cei 3 ani
calendaristici anteriori sau se anticipează că vor produce, prelucra sau
consuma în anul calendaristic următor substante chimice înscrise în lista nr.
2, au obligatia să transmită Agentiei:
a)
declaratii initiale;
b)
declaratii anuale cu privire la activitătile desfăsurate în anul calendaristic
precedent;
c)
declaratii anuale cu privire la activitătile prevăzute pentru anul
calendaristic următor.
(2)
Pragurile cantitative pentru declaratiile initiale si anuale privind
substantele chimice înscrise în lista nr. 2 sunt:
a) 0,5
kilograme pentru BZ (nr. crt. 3);
b) 50
kilograme pentru amiton (nr. crt. 1) si pentru PFIB (nr. crt. 2);
c) 500
kilograme pentru precursori (nr. crt. 4-14).
(3)
Declaratii initiale si anuale se transmit, în conditiile prevăzute la art. 14
alin. (1) lit. a) si b), si de persoanele care au importat sau au exportat
substante chimice înscrise în lista nr. 2. Declaratiile trebuie să contină
specificatii cantitative si să precizeze utilizarea finală pentru fiecare substantă
si pentru fiecare tară implicată.
(4)
Declaratii initiale se transmit, în conditiile prevăzute la art. 14 alin. (1)
lit. a), si de persoanele care detin sau au detinut orice instalatie care a
produs, după 1 ianuarie 1946, substante înscrise în lista nr. 2 pentru
scopurile armelor chimice.
Art.
11. - (1) Persoanele care detin platforme, cuprinzând una sau mai multe
instalatii care au produs în anul calendaristic anterior sau anticipează că vor
produce în anul calendaristic următor mai mult de 20 de tone dintr-o substantă
chimică înscrisă în lista nr. 3, sunt obligate să transmită Agentiei:
a)
declaratii initiale;
b)
declaratii anuale cu privire la activitătile desfăsurate în anul calendaristic
precedent;
c)
declaratii anuale cu privire la activitătile prevăzute pentru anul
calendaristic următor.
(2)
Declaratii initiale si anuale se transmit, în conditiile prevăzute la art. 14
alin. (1) lit. a) si b), si de persoanele care au importat sau au exportat
substante chimice înscrise în lista nr. 3. Declaratiile trebuie să contină
specificatii cantitative si să precizeze utilizarea finală, pentru fiecare
substantă si pentru fiecare tară implicată.
(3)
Declaratii initiale se transmit, în conditiile prevăzute la art. 14 alin. (1)
lit. a), si de persoanele care detin sau au detinut orice instalatie care a
produs, după 1 ianuarie 1946, substante înscrise în lista nr. 3 pentru
scopurile armelor chimice.
Art.
12. - Persoanele care detin platforme ce au produs prin sinteză, în cursul
anului calendaristic precedent, mai mult de 100 tone de substante organice
definite, neînscrise în liste, cu exceptia platformelor care produc în
exclusivitate explozivi sau hidrocarburi, sunt obligate să transmită Agentiei:
a)
declaratii initiale;
b)
declaratii anuale cu privire la activitătile desfăsurate în anul calendaristic
precedent.
Art.
13. - Persoanele care detin platforme, cuprinzând una sau mai multe instalatii
ce au produs prin sinteză, în cursul anului precedent, mai mult de 10 tone
dintr-o substantă chimică organică definită, neînscrisă în liste si care
contine elementele fosfor, sulf sau fluor, sunt obligate să transmită Agentiei:
a)
declaratii initiale;
b)
declaratii anuale cu privire la activitătile desfăsurate în anul calendaristic
precedent.
Art.
14. - (1) Declaratiile prevăzute la art. 8-13 se transmit Agentiei, cu
respectarea următoarelor termene:
a)
declaratiile initiale, până la data intrării în vigoare a conventiei;
b)
declaratiile anuale cu privire la activitătile desfăsurate în anul
calendaristic precedent, până la 1 februarie;
c)
declaratiile anuale cu privire la activitătile prevăzute pentru anul
calendaristic următor, până la 1 septembrie;
d)
activitătile planificate ulterior transmiterii declaratiilor anuale, prevăzute
la art. 10 alin. (1) lit. c) si la art. 11 alin. (1) lit. c), se comunică
Agentiei cu cel putin 25 de zile înainte de începerea acestora.
(2)
Declaratiile anuale prevăzute la alin. (1) lit. b) si c) se transmit începând
cu anul 1998.
CAPITOLUL
III
Activităti
neinterzise
Art.
15. - Dezvoltarea, producerea, dobândirea, detinerea, transferarea si folosirea
substantelor chimice toxice si a precursorilor acestora sunt permise numai în
scopuri neinterzise, astfel cum sunt definite la art. 2 pct. 10 si numai în
conformitate cu prevederile prezentei legi.
Art. 16.
- (1) Substantele chimice înscrise în lista nr. 1 nu pot fi produse, dobândite,
detinute, transferate sau utilizate, decât dacă:
a) se
utilizează pentru scopuri de cercetare, medicale, farmaceutice sau de
protectie;
b)
tipurile si cantitătile de substante chimice sunt strict limitate la cele care
pot fi justificate de aceste scopuri;
c)
cantitatea globală de substante chimice înscrise în lista nr. 1, existente în
orice moment în tară pentru astfel de scopuri, nu depăseste o tonă;
d)
cantitatea globală, produsă sau dobândită prin transfer pentru astfel de
scopuri, în tară, în decursul unui an calendaristic, nu depăseste o tonă.
(2)
Persoanele care, în conditiile prevăzute la art. 17-19 si la art. 23, produc,
dobândesc, detin sau folosesc substante chimice înscrise în lista nr. 1 sunt
obligate:
a) să
întocmească si să supună spre aprobare Agentiei norme specifice privind
evidenta operatiunilor efectuate cu asemenea substante si păstrarea în deplină
sigurantă a acestora, în cel mult 10 zile de la intrarea în posesie;
b) să
asigure respectarea normelor specifice prevăzute la lit. a), în vederea
excluderii oricăror posibilităti de sustragere ori de folosire a substantelor
chimice, înscrise în lista nr. 1, în scopuri interzise.
(3)
Agentia supraveghează si întreprinde măsurile necesare pentru încadrarea în
cantitătile globale prevăzute la alin. (1) lit. c) si d).
Art.
17. - (1) Producerea substantelor chimice, înscrise în lista nr. 1, pentru
scopuri de cercetare, medicale, farmaceutice sau de protectie se poate face
într-o instalatie unică la scară redusă, autorizată de Agentie.
(2)
Instalatia unică la scară redusă, prevăzută la alin. (1), trebuie să contină
vase de reactie montate într-o configuratie tehnologică care să nu permită
functionarea continuă. Volumul unui astfel de vas de reactie nu poate depăsi
100 de litri, iar volumul total al vaselor de reactie cu volume mai mari de 5
litri nu poate depăsi 500 de litri.
Art.
18. - Producerea substantelor chimice, înscrise în lista nr. 1, pentru scopuri
de protectie, în cantităti globale ce nu depăsesc 10 kilograme în cursul unui
an calendaristic, se poate face, în afara instalatiei unice la scară redusă
prevăzute la art. 17, într-o singură instalatie, autorizată de Agentie.
Art.
19. - Producerea substantelor chimice, înscrise în lista nr. 1, pentru scopuri
de cercetare, medicale sau farmaceutice, fără a depăsi pentru fiecare
instalatie cantitatea globală de 10 kilograme în cursul unui an calendaristic,
se poate face, în afara instalatiei unice la scară redusă prevăzute la art. 17,
numai în instalatii si/sau laboratoare, autorizate de Agentie.
Art.
20. - (1) Producerea, prelucrarea si consumul substantelor chimice înscrise în
listele nr. 2 si 3 se pot realiza numai în scopuri neinterzise, astfel cum sunt
definite la art. 2 pct. 10.
(2)
Activitătile prevăzute la alin. (1), platformele care produc, prelucrează si
consumă substante chimice înscrise în lista nr. 2 si platformele care produc
substante chimice înscrise în lista nr. 3 sunt supuse controlului Agentiei si
verificărilor internationale, în conformitate cu prevederile prezentei legi.
CAPITOLUL IV
Operatiuni de import si de export
Art.
21. - (1) Substantele chimice înscrise în liste sunt considerate, după caz,
produse militare sau cu dublă utilizare, importul si exportul acestora fiind
supuse regimului de control al exporturilor de produse militare sau de produse
si tehnologii cu dublă utilizare, după caz.
(2) În
sensul prezentei legi, prin import sau export se întelege si
orice alte activităti necomerciale de dobândire din afara teritoriului national
sau de transfer în afara teritoriului national.
Art.
22. - (1) Eliberarea documentelor de export pentru substantele chimice înscrise
în lista nr. 1 este conditionată si de prezentarea unui certificat de
utilizator final, eliberat/avizat de autoritatea de stat desemnată în acest
scop din statul destinatar al exportului, sau a unui document echivalent.
(2)
Eliberarea documentelor de export pentru substantele chimice înscrise în lista
nr. 2, în situatiile mentionate la art. 24, nu este conditionată de prezentarea
unui certificat de utilizator final, eliberat/avizat de autoritatea de stat
desemnată în acest scop din statul destinatar al exportului, sau a unui
document echivalent. Pentru clarificarea unor aspecte specifice, Agentia poate
solicita exportatorului orice alte documente justificative.
(3)
Eliberarea documentelor de export pentru substantele chimice înscrise în lista
nr. 3, în situatiile mentionate la art. 24, este conditionată si de prezentarea
unui certificat de utilizator final, eliberat sau avizat de autoritatea de stat
desemnată în acest scop din statul destinatar al exportului, sau a unui
document echivalent.
(4)
Certificatul de utilizator final trebuie să mentioneze, în legătură cu
substantele care fac obiectul exportului:
a) că
vor fi utilizate numai pentru scopuri neinterzise de conventie;
b) că
nu vor fi reexportate;
c)
tipurile si cantitătile;
d)
utilizarea finală;
e)
denumirea si adresa utilizatorului final.
Art. 23. - (1)
Operatiunile de import si de export cu substante chimice înscrise în lista nr.
1 pot fi efectuate numai cu statele părti la conventie si numai pentru scopuri
de cercetare, medicale, farmaceutice sau de protectie.
(2)
Substantele chimice importate potrivit alin. (1) nu pot fi reexportate unui
stat tert.
Art.
24. - (1) Operatiunile de import si de export cu substantele chimice înscrise
în lista nr. 2 se efectuează numai cu statele-părti la conventie.
(2)
Substantele chimice înscrise în lista nr. 3 pot fi exportate către state care
nu sunt parte la conventie, cu respectarea conditiilor prevăzute la art. 22.
CAPITOLUL
V
Sistemul
de control
Art.
25. - Agentia asigură controlul respectării prevederilor prezentei legi prin
supravegherea datelor de productie, prelucrare, consum si import-export pentru
substantele chimice înscrise în liste, precum si prin inspectii la instalatiile
si obiectivele în legătură cu acestea.
Art.
26. - (1) În vederea exercitării atributiilor sale, Agentia îsi constituie un
corp de control.
(2)
Corpul de control al Agentiei are acces neîngrădit la toate obiectivele,
instalatiile, echipamentele, documentele si informatiile necesare, oricare ar
fi persoanele detinătoare, pentru verificarea modului de respectare a
prevederilor conventiei si ale prezentei legi.
(3)
Pentru efectuarea analizelor chimice necesare activitătilor de inspectie,
Agentia desemnează laboratoare chimice dotate cu aparatură corespunzătoare.
(4)
Cheltuielile aferente efectuării de către laboratoarele desemnate de Agentie a
analizelor chimice necesare activitătilor de inspectie se suportă din bugetul
Agentiei.
Art.
27. - În cazul efectuării activitătilor de control, prin inspectii la fata
locului, persoanele controlate au următoarele obligatii:
a)
prezintă echipei de inspectie datele necesare desfăsurării inspectiei,
referitoare la caracteristicile platformei sau instalatiei, activitătile
desfăsurate, măsurile de sigurantă, administrative si de logistică;
b)
execută, la cerere, operatiuni tehnologice în instalatia controlată;
c)
pun, la cerere, la dispozitia inspectorilor, documentatii relevante pentru
scopul inspectiei;
d)
permit inspectorilor să solicite personalului platformei sau al instalatiei
informatiile necesare stabilirii faptelor relevante pentru obiectivul
inspectiei, putând obiecta la întrebările considerate nerelevante fată de acest
obiectiv;
e) pun
la dispozitie echipamentul de protectie necesar desfăsurării inspectiei sau
permit folosirea echipamentului adus de echipa de inspectie, dacă acesta
corespunde specificului instalatiei;
f)
asigură instalarea si functionarea aparaturii si sistemelor de supraveghere
continuă, pe care le pun la dispozitie sau care sunt aduse de echipa de
inspectie;
g)
permit, la solicitarea inspectorilor, fotografierea si/sau înregistrarea video,
de către reprezentantii lor sau ai Agentiei, a unor elemente relevante din
instalatie, cu respectarea prevederilor legale privind măsurile de manipulare a
înregistrărilor, în conformitate cu caracterul secret al acestora;
h)
asigură, la cererea si în prezenta inspectorilor, recoltarea de probe si
analizarea acestora, dacă dispun de conditiile necesare; retin mostre din
probele luate si permit transferul probelor pentru analize chimice la
laboratoare desemnate de Agentie sau de Organizatie;
i)
participă la prezentarea, de către echipa de inspectie, a rezultatelor
preliminare ale inspectiei, contribuie la clarificarea eventualelor
neconcordante si solicită furnizarea, în scris, de către echipa de inspectie, a
rezultatelor preliminare, a listei probelor luate si a documentelor retinute.
Art.
28. - (1) Instalatiile pentru producerea substantelor chimice înscrise în lista
nr. 1 se supun verificărilor prin inspectii la fata locului si prin
supraveghere cu aparatură montată la instalatie.
(2)
Activitătile de verificare la instalatia unică la scară redusă urmăresc dacă:
a)
declaratiile privind cantitătile de substante chimice produse sunt corecte si
dacă nu se depăseste cantitatea prevăzută în autorizatia de functionare,
eliberată de Agentie, conform prevederilor art. 17 alin. (1);
b)
sunt respectate limitele stabilite pentru vasele de reactie, conform
prevederilor art. 17 alin. (2).
(3)
Activitătile de verificare la instalatiile definite la art. 18 si 19, care
produc substante chimice înscrise în lista nr. 1, urmăresc dacă:
a)
instalatia este utilizată pentru producerea altor substante chimice, înscrise
în lista nr. 1, în afara celor declarate;
b)
cantitătile de substante chimice produse, prelucrate sau consumate au fost
corect declarate si sunt compatibile cu scopurile înscrise în autorizatia de
functionare;
c)
substantele chimice produse sunt sustrase sau utilizate pentru alte scopuri.
(4) În
cadrul verificărilor, efectuate de corpul de control al Agentiei, se urmăreste
si respectarea prevederilor art. 16 alin. (2).
Art.
29. - (1) Platformele care produc, prelucrează sau consumă substante chimice
înscrise în lista nr. 2 si care au transmis declaratii conform art. 10 alin.
(1) si (2) se supun verificărilor prin inspectii la fata locului.
(2)
Inspectiile efectuate conform prevederilor alin. (1) urmăresc, cu prioritate,
verificarea:
a)
absentei oricărei substante chimice înscrise în lista nr. 1, în special a
producerii unor astfel de substante, în afara reglementărilor prevăzute la art.
16-19;
b)
conformitătii declaratiilor, transmise în baza prevederilor art. 10 alin. (1)
si (2), cu nivelurile reale de productie, de prelucrare si de consum ale
substantelor chimice înscrise în lista nr. 2;
c)
existentei situatiilor de deturnare a substantelor chimice înscrise în lista
nr. 2 pentru scopuri interzise.
Art.
30. - (1) Platformele care produc substante chimice înscrise în lista nr. 3 si
care au transmis declaratii conform art. 11 alin. (1) se supun verificărilor
prin inspectii la fata locului.
(2)
Inspectiile efectuate conform prevederilor alin. (1) urmăresc verificarea:
a) conformitătii
activitătilor din aceste platforme cu declaratiile transmise în baza
prevederilor art. 11;
b)
absentei oricărei substante chimice înscrise în lista nr. 1, în special a
producerii unor astfel de substante, în afara reglementărilor prevăzute la art.
16-19.
Art.
31. - (1) Platformele declarate conform prevederilor art. 12 si 13 pot fi
supuse verificării prin inspectii la fata locului.
(2)
Inspectiile efectuate conform prevederilor alin. (1) urmăresc verificarea:
a)
conformitătii activitătilor din aceste platforme cu declaratiile transmise în
baza prevederilor art. 12 si 13;
b)
absentei oricărei substante chimice înscrise în lista nr. 1, în special a
producerii unor astfel de substante, în afara reglementărilor prevăzute la art.
16-19.
Art.
32. - În timpul inspectiilor efectuate la fata locului, corpul de control al
Agentiei poate executa fotografierea si înregistrarea video a unor elemente
relevante, cu respectarea prevederilor legale privind măsurile de manipulare a
înregistrărilor, în conformitate cu caracterul secret al acestora.
Art.
33. - (1) Autoritătile publice, abilitate potrivit legii să desfăsoare
activităti informative pentru prevenirea si combaterea infractiunilor, sunt
obligate să transmită Agentiei datele obtinute, referitoare la încălcarea
prevederilor prezentei legi.
(2)
Ministerul Finantelor Publice*), la solicitarea Agentiei, efectuează verificări
specifice si o informează asupra rezultatelor acestora.
CAPITOLUL
VI
Verificări
internationale
Art.
34. - (1) În scopul verificării respectării prevederilor conventiei,
Organizatia execută inspectii initiale, inspectii de rutină si inspectii la
cerere, prin echipe de inspectie formate din inspectori si asistenti de
inspectie numiti de aceasta.
(2)
Echipele de inspectie ale Organizatiei sunt însotite, pe timpul desfăsurării
activitătilor pe teritoriul României, de echipe de însotire, constituite în
conformitate cu prevederile art. 39 lit. d).
(3)
Prevederile art. 28-32 se aplică în mod corespunzător si în cazul inspectiilor
internationale.
Art.
35. - În scopul exercitării efective a atributiilor lor oficiale, inspectorii
si asistentii de inspectie, acceptati conform prevederilor art. 41, se bucură
de privilegiile si imunitătile prevăzute în anexa nr. 3 la prezenta lege.
Art.
36. - (1) Obiectivele pentru care s-au transmis declaratii, în conformitate cu
prevederile art. 8 si ale art. 10-13, pot fi verificate de Organizatie prin
inspectii initiale si inspectii de rutină.
(2) În
cadrul inspectiei initiale, Agentia împreună cu reprezentantii instalatiilor
care produc substante chimice înscrise în listele nr. 1 si 2 negociază cu
echipa de inspectie a Organizatiei acorduri de instalatie care stabilesc în
detaliu procedurile de verificare aplicabile inspectiilor ulterioare la instalatiile
mentionate.
(3)
Pentru instalatiile care produc substantele chimice înscrise în lista nr. 3,
acordul de instalatie se încheie dacă Agentia constată oportunitatea acestuia,
cu ocazia primei inspectii efectuate de Organizatie la fata locului.
Art.
37. - (1) Organizatia poate efectua, la solicitarea unui alt stat parte la
conventie, o inspectie la cerere, notificată Agentiei cu cel putin 12 ore
înainte ca echipa de inspectie internatională, desemnată în acest scop, să
sosească la punctul de intrare în tară. Echipa de inspectie poate fi însotită
de un observator desemnat de statul care a solicitat inspectia.
(2) În
scopul clarificării si eliminării tuturor suspiciunilor privind o posibilă
nerespectare a prevederilor conventiei, echipa de inspectie, desemnată potrivit
prevederilor alin. (1), are acces la orice instalatie sau amplasament, precum
si în orice alt loc de pe teritoriul national, precizat în mandatul de
inspectie ca fiind relevant pentru obiectul inspectiei.
(3)
Agentia si persoanele controlate au dreptul si obligatia de a depune toate
eforturile pentru a facilita îndeplinirea mandatului echipei de inspectie si a
clarifica toate aspectele privind respectarea prevederilor conventiei.
(4)
Persoanele controlate sunt obligate să ia măsuri de protejare a instalatiilor,
a datelor si informatiilor cu caracter secret, care nu au legătură cu obiectul
inspectiei.
Art.
38. - Persoanele controlate de echipele de inspectie ale Organizatiei mai au,
în afara celor prevăzute la art. 27, următoarele obligatii:
a) asigură,
contra cost, mijloacele si serviciile necesare echipei de inspectie: transport
local, comunicatii cu Organizatia, interpretare, spatii de lucru, cazare, masă,
asistentă medicală si alte servicii;
b)
asigură prevenirea divulgării de informatii si date cu caracter secret, care nu
au legătură cu obiectul inspectiei;
c)
asigură hărti, planuri sau scheme, pe care să fie indicate, la scară,
obiectivele relevante ale perimetrului stabilit;
d)
permit aplicarea de către echipa de inspectie a procedurilor de supraveghere a
traficului vehiculelor, atât prin utilizarea înregistrărilor video si a
senzorilor, cât si prin inspectarea si tinerea evidentei vehiculelor care ies
din perimetru.
Art.
39. - În vederea aplicării prevederilor conventiei referitoare la desfăsurarea
inspectiilor internationale, Agentia întreprinde următoarele măsuri:
a)
stabileste împreună cu Ministerul Administratiei si Internelor - Inspectoratul
general al politiei de frontieră - si cu Autoritatea Natională de Control*)
punctele de intrare/iesire în/din tară a echipelor de inspectie si le transmite
Organizatiei în cel mult 30 de zile de la data intrării în vigoare a
conventiei;
b)
transmite operativ Autoritătii Nationale de Control*) lista echipamentului
aprobat de Organizatie, precum si orice actualizări ale acestei liste. De
asemenea, cu ocazia fiecărei inspectii comunică lista probelor prelevate de
echipa de inspectie, pentru care se permite scoaterea din tară, în conformitate
cu prevederile art. 27 lit. h);
c) solicită
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, respectiv
Ministerului Apărării Nationale, eliberarea autorizatiei de survol/aterizare,
specială pentru aeronavele neprogramate civile, respectiv militare, detinute
sau închiriate de Organizatie;
d)
constituie echipa de însotire din membri ai corpului de control, din
reprezentanti ai obiectivului inspectat si, după caz, din reprezentanti ai
autoritătilor publice competente;
e)
confirmă imediat Organizatiei primirea listei cu inspectori si asistenti de
inspectie;
f) transmite
Organizatiei, în cel mult 30 de zile de la data confirmării prevăzute la lit.
e), lista cu inspectorii si asistentii de inspectie care nu pot fi acceptati
*) Potrivit Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr.
90/2003 pentru modificarea Legii nr. 141/1997 privind Codul vamal al
României si a art. 16 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, atributiile specifice domeniului
vamal, care revin Ministerului Finantelor Publice din actele normative în
vigoare, se preiau de către Autoritatea Natională de Control, cu exceptia
politicii vamale si a actelor normative elaborate în realizarea acesteia, a
solutionării contestatiilor si a valorificării bunurilor devenite proprietatea
statului.
În conformitate cu art. VI din
aceeasi ordonantă, denumirea “Directia Generală a Vămilor” s-a înlocuit cu
“Autoritatea Natională a Vămilor”.
De asemenea, potrivit art. 4 din
Legea nr. 141/1997 privind
Codul vamal al României, cu modificările ulterioare, activitatea vamală se
exercită prin Autoritatea Natională a Vămilor, care se organizează si
functionează în subordinea Autoritătii Nationale de Control.
Art.
40. - Echipa de însotire asigură, pe timpul desfăsurării inspectiei,
respectarea obligatiilor si exercitarea de către persoana inspectată a
drepturilor care decurg din prevederile conventiei. În acest scop:
a)
examinează, la punctul de intrare, echipamentele si aparatura aduse de echipa
de inspectie si le acceptă sau le respinge, pe baza listei stabilite de
Organizatie si a documentelor care le însotesc;
b)
asigură transportul echipei la obiectivul inspectiei, în maximum 12 ore de la
sosirea în punctul de intrare; în cazul inspectiilor la cerere, când se
negociază perimetrul final, termenul maxim de ajungere la obiectivul inspectiei
este de 36 de ore;
c)
negociază cu echipa de inspectie detaliile conditiilor de desfăsurare a
inspectiei;
d)
participă la verificările efectuate de echipa de inspectie, urmăreste ca
aceasta să respecte strict mandatul de inspectie emis de Organizatie si să
perturbe cât mai putin posibil activitătile din instalatia sau din perimetrul
inspectat;
e)
verifică, la terminarea inspectiei, echipamentele si aparatura, precum si
probele care se scot din tară de către echipa de inspectie si participă la
executarea formalitătilor vamale pentru acestea.
Art.
41. - În vederea aplicării prevederilor conventiei referitoare la organizarea
si desfăsurarea inspectiilor internationale de către Organizatie, Ministerul
Afacerilor Externe are obligatia de a întreprinde măsurile necesare pentru
acordarea de către misiunile diplomatice si oficiile consulare ale României, în
cel mult 30 de zile de la data confirmării primirii listei cu inspectori si
asistenti de inspectie, a vizelor de intrare-iesire, de tranzit, pentru
călătorii multiple, valabile cel putin 2 ani, care să permită fiecărui
inspector si asistent de inspectie acceptat să-si îndeplinească mandatul
încredintat.
Art.
42. - Ministerul Finantelor Publice*):
a)
asigură introducerea temporară, fără plata drepturilor vamale de import si fără
completarea declaratiei vamale în detaliu, pe baza unui inventar în două
exemplare, vizat de autoritatea vamală, a echipamentelor, aparaturii si
probelor transportate de membrii echipei de inspectie, precum si a articolelor
de uz personal ale acestora, cu exceptia articolelor de import sau export
interzise prin lege ori controlate prin reguli de carantină, cu conditia
scoaterii din tară a acestora la încheierea inspectiei. Formalitătile vamale
pentru echipament, aparatură si probe se efectuează concomitent cu examinarea
acestora de către echipa de însotire, la punctul de intrare/iesire în/din tară;
b)
asigură introducerea, fără garantarea drepturilor vamale de import si fără
completarea declaratiei vamale, a probelor transmise de Organizatie sau prin
dispozitie a acesteia, în vederea analizării de către laboratoare specializate
din România;
c)
pune la dispozitie echipei de însotire, la punctul de intrare/iesire, un spatiu
corespunzător destinat examinării echipamentului si aparaturii aduse de echipa
de inspectie;
d)
informează operativ Agentia asupra operatiunilor de tranzit prin România al
substantelor chimice înscrise în liste, efectuate în conformitate cu legislatia
vamală, precum si asupra rezultatelor verificărilor specifice incidente
domeniului prezentei legi;
e)
informează, la cerere, Agentia asupra operatiunilor de import/export al
substantelor chimice, efectuate în conformitate cu legislatia vamală, în
vederea identificării acelor operatiuni care intră sub incidenta prezentei
legi.
Art.
43. - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului întreprinde
următoarele măsuri cu privire la aeronavele, detinute sau închiriate de
Organizatie, care transportă echipele de inspectie si echipamentele necesare
inspectiei:
a)
aprobă eliberarea autorizatiei de survol/aterizare, specială pentru aeronavele
civile neprogramate, detinute sau închiriate de Organizatie, astfel încât
numărul acestei autorizatii să poată fi transmis Organizatiei de către Agentie,
în cel mult 30 de zile de la intrarea în vigoare a conventiei si în fiecare an până
la data de 15 decembrie pentru anul următor;
b) la
cererea Agentiei, dispune aprobarea, cu prioritate, a survolului spatiului
aerian al României sau aterizările/decolările pe/de pe aeroporturile din
România, destinate traficului aerian international;
c)
dispune asigurarea, cu prioritate, contra cost, a serviciilor de deservire la
sol, a securitătii, service-ului si combustibilului;
d)
dispune ca aeronavele să fie scutite de plata tarifelor pentru serviciile de
navigatie aeriană, de plata taxelor de aterizare, iluminat si stationare, de
plata tarifelor pentru folosirea serviciilor de navigatie aeriană de rută
(RNAC) si de plata tarifelor pentru servicii de navigatie de aeroport si
terminală.
Art.
44. - Ministerul Apărării Nationale aprobă eliberarea autorizatiei de
survol/aterizare, specială pentru aeronavele militare neprogramate, închiriate
de Organizatie, si comunică Agentiei numărul acesteia, în fiecare an până la
data de 15 decembrie pentru anul următor, în vederea transmiterii la
Organizatie de către Agentie.
Art.
45. - Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei autorizează
folosirea de către echipa de inspectie a mijloacelor de telecomunicatii ale
Organizatiei, pentru legături cu sediul Organizatiei, precum si între membrii
echipei de inspectie.
*) Potrivit Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr.
90/2003 pentru modificarea Legii nr. 141/1997 privind Codul
vamal al României si a art. 16 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, atributiile specifice domeniului
vamal, care revin Ministerului Finantelor Publice din actele normative în
vigoare, se preiau de către Autoritatea Natională de Control, cu exceptia
politicii vamale si a actelor normative elaborate în realizarea acesteia, a
solutionării contestatiilor si a valorificării bunurilor devenite proprietatea
statului.
În conformitate cu art. VI din
aceeasi ordonantă, denumirea “Directia Generală a Vămilor” s-a înlocuit cu
“Autoritatea Natională a Vămilor”.
De asemenea, potrivit art. 4 din
Legea nr. 141/1997 privind
Codul vamal al României, cu modificările ulterioare, activitatea vamală se
exercită prin Autoritatea Natională a Vămilor, care se organizează si
functionează în subordinea Autoritătii Nationale de Control.
CAPITOLUL
VII
Alte
dispozitii
Art.
46. - (1) Personalul Agentiei care ia cunostintă de informatii ce constituie
secrete de stat, de serviciu sau comerciale este obligat să respecte caracterul
lor si să le facă cunoscute numai autoritătilor publice îndreptătite, în
conditiile legii.
(2)
Agentia va stabili, după caz, pe baza unui acord încheiat în acest scop cu
Organizatia, categoria de clasificare a informatiilor cu caracter secret ce se
transmit acesteia.
Art. 47. - Ministerul
Afacerilor Externe asigură transmiterea operativă a declaratiilor si a altor
documente între Agentie si Organizatie.
Art.
48. - (1) Accesul specialistilor corpului de control al Agentiei la obiectivele
si instalatiile care fac obiectul prezentei legi se face pe baza mandatului
emis de presedintele Agentiei.
(2)
Accesul echipei de inspectie internatională la obiectivele si instalatiile care
fac obiectul prezentei legi se face numai împreună cu membri ai echipei de
însotire, pe baza unei note verbale emise de Agentie.
Art.
49. - (1) Agentia acordă, la cerere, consultantă de specialitate agentilor
economici si altor persoane interesate în aplicarea regimului substantelor
chimice toxice si precursorilor acestora.
(2)
Agentia editează si difuzează materiale documentare si organizează cursuri,
seminarii, simpozioane si alte forme de pregătire a agentilor economici si a
autoritătilor publice, în vederea interpretării corecte si a aplicării
prevederilor conventiei si ale prezentei legi.
Art.
50. - Sumele necesare pentru asigurarea ofertei de asistentă a României la
Organizatie prin contributie la fondul voluntar de asistentă, pentru procurarea
si întretinerea de echipamente sau pentru servicii care fac obiectul acestei
oferte, se asigură din bugetul Agentiei.
CAPITOLUL
VIII
Contraventii
si infractiuni
Art.
51. - Încălcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, după caz, răspunderea
civilă, materială, disciplinară, contraventională sau penală.
Art.
52. - Conducătorii persoanelor juridice sunt obligati să asigure respectarea
prevederilor prezentei legi si să stabilească atributiile ce revin personalului
din subordine pentru aplicarea acestora.
Art.
53. - (1) Constituie contraventii si se sanctionează următoarele fapte:
a)
transmiterea declaratiilor si notificărilor prevăzute la art. 7-14 cu
întârziere de până la 30 de zile, cu amendă de la 100.000.000 lei la
300.000.000 lei;
b)
transmiterea declaratiilor prevăzute la art. 7-14 cu întârziere de peste 30 de
zile, precum si transmiterea de date incomplete sau în neconcordantă cu
activitatea desfăsurată, cu amendă de la 300.000.000 lei la 500.000.000 lei;
c)
neîndeplinirea obligatiei de a transmite declaratiile conform prevederilor
prezentei legi, dacă aceasta nu aduce prejudicii grave îndeplinirii
obligatiilor României către Organizatie, cu amendă de la 500.000.000 lei la
1.000.000.000 lei;
d)
refuzul de a permite accesul membrilor corpului de control al Agentiei la
obiectivele si instalatiile care fac obiectul prezentei legi, împiedicarea în
orice mod a acestora de a-si exercita atributiile legale, precum si ascunderea
unor date si informatii relevante referitoare la acestea, cu amendă de la
500.000.000 lei la 1.000.000.000 lei;
e)
neîndeplinirea obligatiei stabilite potrivit dispozitiilor art. 16 alin. (2) de
întocmire a normelor specifice privind evidenta operatiunilor efectuate cu
asemenea substante si păstrarea în deplină sigurantă a acestora, precum si
încălcarea acestor norme, cu amendă de la 150.000.000 lei la 500.000.000 lei;
f)
netransmiterea, la solicitarea în scris a Agentiei, a documentelor, datelor si
informatiilor solicitate, la termenele stabilite, cu amendă de la 50.000.000
lei la 200.000.000 lei.
(2)
Sanctiunile contraventionale pot fi aplicate si persoanelor juridice.
(3)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către corpul de
control al Agentiei.
(4)
Contravenientul poate achita, pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la
data încheierii procesului-verbal ori, după caz, de la data comunicării
acestuia, jumătate din minimul amenzii prevăzute la alin. (1), agentul
constatator făcând mentiune despre această posibilitate în procesul-verbal.
Art.
54. - Contraventiilor prevăzute la art. 53 alin. (1) le sunt aplicabile
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
Art.
55. - (1) Fapta de a folosi arme chimice constituie infractiune si se
pedepseste cu închisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) În
cazul în care fapta a avut consecinte deosebit de grave, pedeapsa este
închisoarea de la 10 la 20 de ani si interzicerea unor drepturi, iar dacă s-a
produs moartea uneia sau mai multor persoane, pedeapsa este detentiunea pe
viată sau închisoare de la 15 la 25 de ani si interzicerea unor drepturi.
(3)
Tentativa se pedepseste.
Art.
56. - (1) Dezvoltarea, producerea, dobândirea, detinerea sau transferul, direct
ori indirect, de arme chimice constituie infractiune si se pedepseste cu
închisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
(2)
Sustragerea de substante chimice toxice sau de precursori pentru folosirea lor
în scopurile armelor chimice constituie infractiune si se pedepseste cu
închisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
(3)
Tentativa se pedepseste.
Art.
57. - (1) Amenintarea adresată unui stat, unei organizatii internationale sau
unei persoane fizice ori juridice cu folosirea armelor chimice, în scopul de a
provoca moartea, incapacitatea temporară sau vătămări permanente unor persoane,
constituie infractiune si se pedepseste cu închisoare de la 3 la 12 ani si
interzicerea unor drepturi.
(2) Dacă
fapta prevăzută la alin. (1) este conditionată de îndeplinirea sau
neîndeplinirea unui act ori când, prin amenintare sub orice formă, se pretinde
a se da ori a se preda arme chimice, în scopul de a provoca moartea,
incapacitatea temporară sau vătămări permanente unor persoane, pedeapsa este
închisoare de la 5 la 15 ani si interzicerea unor drepturi.
(3)
Tentativa se pedepseste.
Art. 58. - (1)
Producerea substantelor chimice înscrise în lista nr. 1, în cantităti peste
limitele sau în alte conditii decât cele prevăzute la art. 16-19, precum si
importul, exportul, detinerea sau folosirea acestora, fără respectarea
prevederilor art. 16 alin. (1) si ale art. 23, constituie infractiune si se
pedepseste cu închisoare de la 3 la 10 ani si interzicerea unor drepturi.
(2)
Importul si exportul de substante chimice înscrise în listele nr. 2 si 3, cu
încălcarea prevederilor art. 24, constituie infractiune si se pedepseste cu
închisoare de la 1 la 3 ani.
(3)
Neîndeplinirea obligatiei de a transmite declaratiile conform prevederilor
prezentei legi, dacă aceasta aduce prejudicii grave îndeplinirii obligatiilor
României către Organizatie, constituie infractiune si se pedepseste cu
închisoare de la 1 la 3 ani sau cu amendă.
(4)
Refuzul de a permite accesul membrilor corpului de control al Agentiei,
împreună cu echipele de inspectie ale Organizatiei, la obiectivele si
instalatiile care fac obiectul prezentei legi, împiedicarea acestora, în orice
mod, de a-si exercita atributiile legale, precum si ascunderea unor date si informatii
relevante referitoare la acestea constituie infractiune si se pedepseste cu
închisoare de la 3 la 7 ani.
(5)
Tentativa se pedepseste.
Art.
59. - (1) Urmărirea penală în cazurile infractiunilor prevăzute în prezenta
lege se efectuează în mod obligatoriu de către procuror.
(2)
Competenta de a judeca în primă instantă infractiunile revine tribunalelor.
Art.
60. - Dispozitiile Codului penal privind confiscarea specială se aplică în mod
corespunzător.
CAPITOLUL
IX
Dispozitii
finale
Art.
61. - (1) Agentia elaborează, pe baza prevederilor prezentei legi, norme
metodologice privind procedurile tehnice de aplicare a dispozitiilor acesteia,
precum si precizările si detaliile referitoare la aplicarea conventiei, ce se
adoptă ulterior de către Conferinta statelor părti la conventie.
(2)
Normele metodologice prevăzute la alin. (1) se aprobă prin ordin al
presedintelui Agentiei si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Art.
62. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la data intrării în vigoare a conventiei,
cu exceptia articolelor precizate la alin. (3).
(2)
Data intrării în vigoare a conventiei, stabilită în conformitate cu art. XXI al
acesteia, este 29 aprilie 1997.
(3)
Prevederile art. 2, art. 3, art. 5, art. 6, art. 7, art. 8 alin. (1), art. 10
alin. (1) lit. a) si alin. (2), (3) si (4), art. 11 alin. (1) lit. a), art. 11
alin. (2) si (3), art. 12 lit. a), art. 13 lit. a), art. 14 alin. (1) lit. a),
art. 25, art. 46, art. 48 alin. (1), art. 49-52, art. 53 alin. (1) lit. a), b)
si c), alin. (2), (3) si (4), art. 54 si ale art. 61-63 se aplică de la data
publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(4) La
data intrării în vigoare a prezentei legi, orice dispozitie contrară se abrogă.
Art.
63. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezenta lege.
LISTA
Nr. 1
(Numărul
CAS)
A. Substante
chimice toxice:
(1)
Alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) fluorofosfonati de O-alchil (˛C10, inclusiv cicloalchil)
Exemple:
Sarin: Metilfluorofosfonat
de O-izopropil (107-44-8)
Exemple:Soman: Metilfluorofosfonat de
O-pinacolil (96-64-0)
(2)
Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amidocianofosfati de O-alchil (˛C10, inclusiv cicloalchil)
Exemplu:
Tabun: Dimetilamidocianofosfat
de O-etil (77-81-6)
(3)
Alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) tiofosfonati de O-alchil (H sau ˛C10, inclusiv cicloalchil)-
S-[2-(dialchil
(Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amino)etil] si sărurile alchilate sau protonate
corespunzătoare
Exemplu:
VX: Metiltiofosfonat
de O-etil-S-[2-(diizopropilamino)etil] (50782-69-9)
(4)
Iperite cu sulf:
2-Cloroetil-clorometil-sulfură
(2625-76-5)
Iperită:
Bis(2-cloroetil)-sulfură
(505-60-2)
Bis(2-cloroetiltio)metan
(63869-13-6)
Sescviiperită:
1,2-Bis(2-cloroetiltio)etan
(3563-36-8)
1,3-Bis(2-cloroetiltio)-n-propan
(63905-10-2)
1,4-Bis(2-cloroetiltio)-n-butan
(142868-93-7)
1,5-Bis(2-cloroetiltio)-n-pentan
(142868-94-8)
Bis(2-cloroetiltiometil)-eter
(63918-90-1)
Iperită
O: Bis(2-cloroetiltioetil)-eter
(63918-89-8)
(5)
Lewisite:
Lewisită
1: 2-Clorovinildicloroarsină
(541-25-3)
Lewisită
2: Bis(2-clorovinil)cloroarsină
(40334-69-8)
Lewisită
3: Tris(2-clorovinil)arsină
(40334-70-1)
(6)
Iperite cu azot:
HN1:
Bis(2-cloroetil)etilamină
(538-07-8)
HN2:
Bis(2-cloroetil)metilamină
(51-75-2)
HN3:
Tris(2-cloroetil)amină
(555-77-1)
(Numărul
CAS)
(7)
Saxitoxină (35523-89-8)
(8)
Ricină (9009-86-3)
B. Precursori:
(9)
Difluoruri alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) fosfonice
Exemplu:
DF: Difluorură
metilfosfonică (676-99-3)
(10)
Alchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) fosfoniti de O-alchil (H sau ˛C10, inclusiv cicloalchil) - O-[2-(dialchil(Me, Et, n-Pr sau
i-Pr) amino)etil] si sărurile alchilate sau protonate corespunzătoare
Exemplu:
QL: Metilfosfonit
de O-etil-O-[2-(diizopropilamino)etil] (57856-11-8)
(11) Clorosarin:
Metilclorofosfonat de O-izopropil (1445-76-7)
(12) Clorosoman:
Metilclorofosfonat de O-pinacolil (7040-57-5)
LISTA
Nr. 2
A.
Substante chimice toxice:
(1) Amiton:
Tiolofosfat de O, O-dietil-S-[2-(dietilamino)etil] si sărurile alchilate
sau protonate corespunzătoare (78-53-5)
(2) PFIB:
1,1,3,3,3,-Pentafluoro-2-(trifluorometil)propenă (382-21-8)
(3) BZ:
Benzilat de 3-chinuclidinil (6581-06-2)
B. Precursori:
(4)
Substante chimice, cu exceptia celor înscrise în lista nr. 1, continând un atom
de fosfor la care este legată o grupare metil, etil sau propil (normal sau
izo), dar nici un alt atom de carbon
Exemple:
Diclorură
metilfosfonică (676-97-1)
Exemple:
Metilfosfonat de
dimetil (756-79-6)
Exceptie:
Fonofos: Etiltiofosfonotiolat
de O-etil-S-fenil (944-22-9)
(5)
Dihalogenuri N, N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amido-fosforice
(6) N,
N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amidofosfati de dialchil (Me, Et, n-Pr
sau i-Pr)
(7)
Triclorură de arsen (7784-34-1)
(8)
Acid 2,2-difenil-2-hidroxiacetic (76-93-7)
(9)
Chinuclidinol-3-ol) (1619-34-7)
(10) N,
N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr)-2-cloroetilamine si sărurile protonate
corespunzătoare
(11) N,
N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amino-2-etanoli si sărurile protonate
corespunzătoare
Exceptii:
N, N-Dimetilaminoetanol
si sărurile protonate corespunzătoare (108-01-0)
Exceptii:
N, N-Dietilaminoetanol si sărurile
protonate corespunzătoare (100-37-8)
(12) N,
N-Dialchil (Me, Et, n-Pr sau i-Pr) amino-2-etantioli si sărurile protonate
corespunzătoare
(13) Tiodiglicol:
Bis(2-hidroxietil)-sulfură (111-48-8)
(14) Alcool
pinacolilic: 3,3-Dimetilbutan-2-ol (464-07-3)
LISTA
Nr. 3
A.
Substante chimice toxice:
(1) Fosgen:
Diclorură de carbonil (75-44-5)
(2) Clorcian:
Clorură de cianogen (506-77-4)
(3) Acid
cianhidric: Cianură de hidrogen (74-90-8)
(4) Cloropicrină:
Tricloronitrometan (76-06-2)
B. Precursori
(5) Oxiclorură
de fosfor: Clorură de fosforil (10025-87-3)
(6)
Triclorură de fosfor (7719-12-2)
(7)
Pentaclorură de fosfor (10026-13-8)
(8)
Fosfit de trimetil (121-45-9)
(9)
Fosfit de trietil (122-52-1)
(10)
Fosfit de dimetil (868-85-9)
(11)
Fosfit de dietil (762-04-9)
(12)
Monoclorură de sulf (10025-67-9)
(13)
Diclorură de sulf (10545-99-0)
(14)
Clorură de tionil (7719-09-7)
(15)
Etildietanolamină (139-87-7)
(16)
Metildietanolamină (105-59-9)
(17)
Trietanolamină (102-71-6)
DEFINITII
ale
notiunilor tehnice
1. Producerea
unei substante chimice înseamnă obtinerea ei printr-o reactie chimică.
2. Prelucrarea
unei substante chimice înseamnă un proces fizic, cum ar fi: conditionare,
extractie sau purificare, prin care substanta respectivă nu este transformată
într-o altă substantă chimică.
3. Consum
al unei substante chimice înseamnă transformarea acesteia într-o altă
substantă, prin reactie chimică.
4. Număr
CAS înseamnă numărul din Registrul Chemical Abstracts Service, corespunzător
fiecărei substante chimice identificabile prin denumirea si formula chimică
structurală.
5. Substantă
chimică organică definită înseamnă orice substantă chimică, apartinând
clasei de compusi chimici care cuprinde toti compusii carbonului, cu exceptia
oxizilor si sulfurilor acestuia, precum si a carbonatilor metalici, si care
poate fi identificată prin denumirea chimică, formula structurală (dacă se
cunoaste) si numărul CAS (dacă este atribuit).
6. Mandat
de inspectie înseamnă instructiunile emise de Organizatie pentru
echipa de inspectie, în vederea desfăsurării unei anumite inspectii.
7. Asistent
de inspectie înseamnă o persoană desemnată de Organizatie pentru a-i
ajuta pe inspectori să efectueze o inspectie sau o vizită, cum ar fi: medic,
personal medical auxiliar, agent de securitate, agent administrativ sau
interpret.
8. Instalatie
se referă la oricare dintre obiectivele industriale definite mai jos:
a) Platformă
(combinat, uzină, fabrică) reprezintă un complex integrat local, constând
din una sau mai multe instalatii, având niveluri administrative
intermediare, aflate sub o singură conducere si dispunând de o infrastructură
comună, cum ar fi:
(i)
birouri administrative si alte birouri;
(ii)
ateliere de reparatii si întretinere;
(iii)
cabinet medical;
(iv)
utilităti;
(v)
laborator analitic central;
(vi)
laboratoare de cercetare si dezvoltare;
(vii)
statie de epurare centrală;
(viii)
magazii de depozitare.
b) Instalatie
(instalatie de productie, atelier) reprezintă o zonă, structură sau clădire
relativ autonomă, continând una sau mau multe unităti, cu infrastructura
auxiliară si asociată, cum ar fi:
(i) un
mic sector administrativ;
(ii)
spatii de depozitare si manipulare a materiilor prime si a produselor;
(iii)
statie de epurare;
(iv)
laborator de control analitic;
(v)
serviciu de prim ajutor/cabinet medical specific;
(vi)
evidentă cu privire la intrările, miscările interioare si iesirile de substante
declarabile si de materii prime sau de produse formate din acestea, după caz.
c) Unitate
(unitate productivă, unitate de proces) reprezintă combinatia de
echipamente (utilaje), inclusiv vasele de reactie si instalatiile aferente
acestora, necesare pentru producerea, prelucrarea sau consumarea unei
substante.
9. Dobândire
înseamnă operatiunea de import, respectiv introducerea, definitivă sau
temporară, pe teritoriul României, inclusiv actiunea necomercială de primire
din afara teritoriului national, precum si primirea de la o persoană de pe
teritoriul national.
10. Transfer
înseamnă operatiunea de export, respectiv scoaterea, definitivă sau
temporară, de pe teritoriul României, inclusiv actiunea necomercială de
trimitere în afara teritoriului national, precum si trimiterea către o persoană
de pe teritoriul national.
ANEXA Nr. 3
PRIVILEGII
SI IMUNITĂTI
acordate
inspectorilor si asistentilor de inspectie*)
*) Conform sectiunii B din partea a II-a a
anexei la conventie privind verificarea.
1.
Pentru a-si exercita functiile în mod eficace, inspectorilor si asistentilor de
inspectie li se vor acorda privilegii si imunităti, după cum se precizează la
lit. a)-i). Privilegiile si imunitătile vor fi acordate membrilor echipei de
inspectie în numele conventiei si nu pentru beneficiul personal al persoanelor
respective. Aceste privilegii si imunităti le vor fi acordate pe întreaga
perioadă dintre sosirea si plecarea de pe teritoriul României, iar după aceea,
tinând seama de actele efectuate anterior în exercitarea functiilor lor
oficiale.
a)
Membrilor echipei de inspectie li se va acorda inviolabilitatea de care se bucură
agentii diplomatici în aplicarea art. 29 din Conventia de la Viena, din 18
aprilie 1961, privind relatiile diplomatice.
b)
Locuintelor si sediilor birourilor, ocupate de echipa de inspectie care
efectuează activităti de inspectie în aplicarea conventiei, li se vor acorda
inviolabilitatea si protectia acordată sediilor agentilor diplomatici în
aplicarea art. 30 alin. 1 din Conventia de la Viena privind relatiile
diplomatice.
c)
Documentele si corespondenta, inclusiv înregistrările echipei de inspectie, se
vor bucura de inviolabilitatea acordată tuturor documentelor si corespondentei
agentilor diplomatici în aplicarea art. 30 alin. 2 din Conventia de la Viena
privind relatiile diplomatice. Echipa de inspectie va avea dreptul să
folosească coduri pentru comunicatiile sale cu Secretariatul tehnic al
Organizatiei.
d)
Probele si echipamentul aprobat, aduse de membrii echipei de inspectie, vor fi
inviolabile, în conditiile prevederilor continute în conventie, si vor fi
exceptate de la plata oricăror taxe vamale. Probele periculoase vor fi
transportate în conformitate cu reglementările specifice.
e)
Membrilor echipei de inspectie li se vor acorda imunitătile acordate agentilor
diplomatici în aplicarea art. 31 alin. 1, 2 si 3 din Conventia de la Viena
privind relatiile diplomatice.
f)
Membrilor echipei de inspectie, care efectuează activităti ordonate în
aplicarea conventiei, li se va acorda scutirea de impozite si taxe, acordată
agentilor diplomatici în aplicarea art. 34 din Conventia de la Viena privind
relatiile diplomatice.
g)
Membrilor echipei de inspectie li se va permite să introducă pe teritoriul
României, fără plata vreunei taxe vamale sau a altor taxe similare, articole de
uz personal, cu exceptia articolelor al căror import sau export este interzis
prin lege sau controlat prin reglementări de carantină.
h)
Membrilor echipei de inspectie li se vor acorda aceleasi facilităti valutare si
de schimb care sunt acordate reprezentantilor guvernelor străine, aflati în
misiuni oficiale temporare.
i)
Membrii echipei de inspectie nu se vor angaja, pe teritoriul României, în nici
o activitate profesională sau comercială, în scopul de a obtine profit
personal.
2. Atunci
când tranzitează teritoriul României, membrilor echipelor de inspectie li se
vor acorda privilegiile si imunitătile de care se bucură agentii diplomatici în
aplicarea art. 40 alin. 1 din Conventia de la Viena privind relatiile
diplomatice. Documentelor si corespondentei, inclusiv înregistrărilor, precum
si probelor si echipamentului aprobat, aduse de acestia, li se vor acorda
privilegiile si imunitătile prevăzute la alin. 1 lit. c) si d).
3.
Fără lezarea privilegiilor si imunitătilor, membrii echipei de inspectie vor fi
obligati să respecte legile si reglementările în vigoare pe teritoriul României
si, în măsura în care acest lucru este în acord cu mandatul de inspectie, să nu
intervină în afacerile interne ale statului român. Dacă autoritătile române
consideră că s-a abuzat de privilegiile si imunitătile precizate în prezenta
anexă, între Agentie si directorul general al Organizatiei vor avea loc
consultări pentru a se stabili dacă acest abuz a avut loc si, dacă se
stabileste acest lucru, pentru a se evita repetarea unui asemenea abuz.
4.
Directorul general al Organizatiei poate renunta la imunitatea de jurisdictie a
membrilor echipei de inspectie, dacă este de părere că imunitatea ar împiedica
cursul justitiei si că se poate renunta la aceasta fără prejudicii pentru
aplicarea prevederilor conventiei. Renuntarea trebuie să fie întotdeauna
expresă.
5.
Observatorilor li se vor acorda aceleasi privilegii si imunităti care se acordă
inspectorilor în aplicarea prezentei anexe, cu exceptia acelora care se acordă
în aplicarea alin. 1 lit. d).