MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 118 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 10 februarie 2004
SUMAR
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 15 din 22 ianuarie 2004 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130 alin. (1) lit. a) si c), ale
art. 131 si ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de
autor si drepturile conexe
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.084/2003. - Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor,
apelor si mediului privind aprobarea procedurilor de notificare a activitătilor
care prezintă pericole de producere a accidentelor majore în care sunt
implicate substante periculoase si, respectiv, a accidentelor majore produse
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
22 ianuarie 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130 alin. (1) lit. a) si c), ale
art. 131 si ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de
autor si drepturile conexe
Costică
Bulai - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Aurelia
Popa - procuror
Mihaela
Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130 alin.
(1) lit. a) si c), ale art. 131 si ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “PRO TV” - S.R.L. în Dosarul nr.
6.582/2000 al Tribunalului Bucuresti – Sectia a V-a civilă.
La
apelul nominal lipsesc părtile, procedura de citare fiind legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, întrucât nu există nici o
contradictie între textele de lege criticate si prevederile constitutionale
invocate de autoarea exceptiei.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin
Încheierea din 25 iunie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 6.582/2000, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a V-a civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130 alin. (1) lit. a) si c), ale
art. 131 si ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “PRO TV” - S.R.L.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arată că dispozitiile art. 130 alin. (1) lit. a) si c),
art. 131 si ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, care
obligă organele de conducere ale persoanei juridice să îsi exprime acordul de
vointă cu privire la încheierea unui contract în care anumite clauze sunt prestabilite
de lege, încalcă libertatea gândirii consacrată de art. 29 din Constitutie,
care include si libertatea de decizie a acestor organe.
Mai
mult, se apreciază că art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996, care
stabileste obligativitatea utilizatorilor de a plăti un procent din încasările
brute, nu face distinctie între utilizatori, existând, de exemplu, posturi de
televiziune care nu difuzează opere muzicale, astfel încât se exclude, de
plano, concurenta loială si se realizează o îngrădire a comertului
selectiv.
Tribunalul
Bucuresti - Sectia a V-a civilă apreciază exceptia de neconstitutionalitate ca fiind
neîntemeiată.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Guvernul
arată că
sustinerile privind încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 29 alin.
(1) sunt neîntemeiate, întrucât dispozitiile criticate nu au legătură cu
îngrădirea libertătii de gândire. Se apreciază că Legea nr. 8/1996 nu
prevede stabilirea unor contracte-cadru între utilizatori si organismele de
gestiune colectivă, cuprinzând clauze fixe, ci, dimpotrivă, potrivit art. 130
alin. (2), tabelele si metodologiile cuprinzând drepturile patrimoniale ale
titularilor sunt stabilite în urma negocierii dintre reprezentantii
asociatiilor patronale de utilizatori si organismele de gestiune colectivă.
Tot
pentru protectia utilizatorilor, art. 133 alin. (1) stabileste limitele maxime
ale procentelor din încasările brute sau din cheltuielile ocazionate de
utilizare ce trebuie avute în vedere în cadrul negocierilor.
În
ceea ce priveste sustinerea privind încălcarea dispozitiilor art. 134 alin. (1)
din Constitutie, se consideră că Legea nr. 8/1996,
în ansamblu, a avut în vedere tocmai caracterul de economie de piată al
economiei românesti.
Asa
fiind, se arată că dispozitiile legale criticate ar trebui analizate avându-se
în vedere si art. 134 alin. (2) din Constitutie, care prevede că statul trebuie
să asigure protectia concurentei loiale, precum si dispozitiile constitutionale
cuprinse în art. 41 alin. (1), potrivit cărora continutul si limitele dreptului
de proprietate se stabilesc prin lege. Prin urmare, se constată că legiuitorul
a reglementat drepturile si obligatiile titularilor drepturilor de autor si ale
celor ai drepturilor conexe, ale organismelor de gestiune care îi reprezintă,
precum si ale utilizatorilor operelor sau prestatiilor artistice ale
titularilor, în considerarea acestui cadru constitutional.
Prin
urmare, se apreciază că exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
130 lit. a) si c), art. 131, precum si cele ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996 este
neîntemeiată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la
exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutia României, republicată, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie art. 130 alin. (1) lit. a) si
c), art. 131 si art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996
privind dreptul de autor si drepturile conexe, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 60 din 26 martie 1996. Textele legale criticate au
următorul continut:
- Art.
130 alin. (1) lit. a) si c): “Organismele de gestiune colectivă au
următoarele obligatii:
a)
să acorde utilizatorilor, prin contract, în schimbul unei remuneratii,
autorizatii neexclusive de utilizare a operelor sau prestatiilor titularilor
drepturilor, sub formă de licentă neexclusivă; [...]
c)
să încheie, în numele titularilor de drepturi sau pe baza mandatului acordat de
organisme similare din străinătate, contracte generale cu organizatorii de
spectacole, organismele de radiodifuziune, televiziune si retransmitere prin
cablu, având ca obiect autorizarea de reprezentare si de difuzare a operelor
sau a prestatiilor actuale si viitoare înscrise în repertoriul lor;”;
- Art.
131: “(1) Tabelele si metodologiile prevăzute la art. 130 alin. (1) lit. b)
se negociază în cadrul unei comisii constituite din:
a)
câte un reprezentant al principalelor organisme de gestiune colectivă, care
functionează într-un domeniu;
b)
câte un reprezentant al principalelor asociatii patronale ale utilizatorilor
dintr-un domeniu.
(2)
Organismele de gestiune colectivă, precum si asociatiile patronale ale
utilizatorilor, reprezentate în comisie, pentru fiecare domeniu, se desemnează
de către Oficiul Român pentru Drepturile de Autor.
(3)
Tabelele si metodologiile negociate se prezintă pentru avizare Oficiului Român
pentru Drepturile de Autor care, în termen de 30 de zile, le înaintează spre
aprobare Guvernului.
(4)
În situatia în care, în urma negocierilor, comisia nu a putut stabili, în
termen de 90 de zile de la data constituirii ei, tabelele si metodologiile,
acestea se prezintă pentru mediere Oficiului Român pentru Drepturile de Autor.
În vederea medierii, Oficiul Român pentru Drepturile de Autor convoacă părtile
care au negociat, analizează punctele de vedere ale acestora si decide forma
definitivă a tabelelor si a metodologiilor, pe care le înaintează Guvernului
spre aprobare, în termen de 30 de zile de la data primirii.
(5)
Tabelele si metodologiile aprobate prin hotărâre a Guvernului sunt obligatorii
si pentru utilizatorii care nu au participat la negocieri.
(6)
Oficiul Român pentru Drepturile de Autor poate fi sesizat cu o nouă cerere de
avizare a tabelelor si a metodologiilor, în vederea modificării lor, de către
oricare dintre părtile care le-au negociat, dar nu mai devreme de 3 ani de la
aprobarea lor, în ceea ce priveste remuneratiile stabilite procentual.
(7)
Remuneratiile stabilite în sumă fixă se pot modifica periodic de către
organismele de gestiune colectivă, o dată cu indexarea veniturilor, stabilită
la nivel national. Acestea devin efective începând cu luna următoare
comunicării lor către utilizatori.”;
- Art.
133 alin. (1): “Organismele de gestiune colectivă, în cadrul negocierilor
purtate conform art. 130 alin. (1) lit. b) în numele membrilor ale căror
drepturi le gestionează nu pot pretinde utilizatorilor mai mult de 10% în total
pentru drepturile de autor si, respectiv, 3% pentru drepturile conexe, din încasările
brute, iar în lipsa acestora, din cheltuielile ocazionate de utilizare.”
Autoarea
exceptiei sustine că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile art. 29
alin. (1) si art. 134 alin. (1) din Constitutia României, care, ulterior
sesizării, a fost modificată si completată prin Legea de revizuire nr.
429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din
29 octombrie 2003, republicată de Consiliul Legislativ, în temeiul art. 152 din
Constitutie, în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dându-se textelor o nouă
numerotare. După republicare, textele constitutionale invocate au următoarea
numerotare si următorul continut:
- Art.
29 alin. (1): “Libertatea gândirii si a opiniilor, precum si libertatea
credintelor religioase nu pot fi îngrădite sub nici o formă. Nimeni nu poate fi
constrâns să adopte o opinie ori să adere la o credintă religioasă, contrare
convingerilor sale.”;
- Art.
135 alin. (1): “Economia României este economie de piată, bazată pe libera
initiativă si concurentă.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutională constată că, în
considerarea specificului economiei de piată, statul nu mai este detinătorul
exclusiv al tuturor pârghiilor economice, rolul său fiind limitat la crearea
cadrului general, economic, social si politic, necesar pentru derularea
activitătii agentilor economici, ceea ce implică adoptarea unor reglementări
restrictive, dar în limitele impuse de asigurarea respectării drepturilor si
intereselor legitime ale tuturor. Domeniul reglementat de Legea nr. 8/1996 este
un domeniu a cărui importantă socială este evidentă, fiind necesară în
consecintă interventia statului,
pe de o parte, pentru asigurarea protectiei creatorilor de opere si a titularilor de drepturi conexe, precum si, pe de altă parte, pentru asigurarea ajungerii operelor la destinatarul acestora - publicul consumator. Aceste două finalităti nu pot fi atinse în lipsa unui acord între reprezentantii titularilor drepturilor de autor sau ai drepturilor conexe si reprezentatii utilizatorilor (de exemplu, reprezentantii societătilor comerciale de televiziune), iar atunci când negocierile dintre cele două categorii de reprezentanti se blochează, este firesc să i se recunoască statului posibilitatea de a interveni prin măsuri adecvate. Temeiul constitutional al unei asemenea interventii se regăseste în dispozitiile art. 135 alin. (2) lit. a) si f) din Constitutie, referitoare la obligatia statului de a asigura .[...] protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie” si, respectiv, de a asigura “crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitătii vietii”.
În
spetă, art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996
reglementează limitele maxime ale remuneratiei procentuale din încasările brute
ale utilizatorilor sau, în lipsa acestora, din cheltuielile ocazionate de
utilizare, 10% din încasările pentru drepturile de autor si, respectiv, 3%
pentru drepturile conexe, procentele fiind negociate de organismele de gestiune
colectivă a dreptului de autor si a drepturilor conexe cu utilizatorii, în
cazul acelor opere al căror mod de exploatare face imposibilă autorizarea
individuală de către titularii de drepturi. Obligatia utilizatorilor de a plăti
remuneratia cuvenită titularilor drepturilor de autor si drepturilor conexe îsi
are izvorul în acordul de vointă al părtilor contractului, remuneratia fiind un
drept patrimonial rezultând din dreptul de proprietate intelectuală al
titularilor acestor drepturi. Caracterul echitabil al remuneratiei rezultă din
faptul că aceasta are valoarea unei contraprestatii pentru activitatea
creatoare a unor persoane fizice sau juridice de drept privat, activitate pusă
în slujba unor terti, care în acest fel pot să apară în calitate de debitori.
Asa
fiind, Curtea constată că textele de lege criticate nu sunt în contradictie cu
prevederile constitutionale ale art. 135 alin. (1), ci, dimpotrivă, dau
expresie, într-un domeniu particular, dar de larg interes, principiului
constitutional al garantării dreptului de proprietate, element esential în
cadrul economiei de piată, bazată pe libera initiativă si concurentă.
Independent de aceste consideratii, stabilirea remuneratiilor în urma
negocierilor dintre organismele de gestiune colectivă a dreptului de autor si a
drepturilor conexe si utilizatori nu are cum si nici de ce să contravină art.
29 din Legea fundamentală, fiind de neconceput a considera că libertatea
constiintei si libertatea de gândire ar putea include în sfera lor de protectie
dreptul de a nesocoti drepturile legitime ale celorlalte subiecte de drept, în
scopul sustragerii de la plata unor taxe instituite de lege. Prin urmare,
Curtea constată că textul constitutional de referintă îsi găseste aplicare într-un
alt domeniu decât cel patrimonial, avut în vedere de reglementările criticate,
ceea ce exclude de plano posibilitatea oricărei contradictii de natură a
declansa controlul de constitutionalitate.
De
altfel, asupra constitutionalitătii textelor de lege criticate Curtea s-a mai
pronuntat, exemplu fiind Decizia nr.
253/2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 261 din
22 mai 2001, ratiunile care au stat la baza adoptării solutiei anterioare
păstrându-si valabilitatea si în prezent, întrucât nu au intervenit elemente
noi de natură să justifice schimbarea jurisprudentei.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 1-3, art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 130 alin. (1) lit. a) si
c), ale art. 131 si ale art. 133 alin. (1) din Legea nr. 8/1996,
exceptie ridicată de Societatea Comercială “PRO TV” - S.R.L. în Dosarul nr.
6.582/2000 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a V-a civilă.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 22 ianuarie 2004.
PRESEDINTE,
prof.
univ. dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII,
PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI
privind aprobarea
procedurilor de notificare a activitătilor care prezintă pericole de producere
a accidentelor majore în care sunt implicate substante periculoase si,
respectiv, a accidentelor majore produse
În baza prevederilor
art. 65 din Legea protectiei mediului nr. 137/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare,
în
temeiul art. 11 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, cu modificările si completările ulterioare,
având
în vedere prevederile Hotărârii Guvernului nr.
95/2003 privind controlul activitătilor care prezintă pericole de accidente
majore în care sunt implicate substante periculoase,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Procedura de notificare a unei activităti care prezintă pericole
de producere a accidentelor majore în care sunt implicate substante
periculoase, prevăzută în anexa nr. 1, precum si continutul formularului de
notificare, prevăzut în anexa nr. 1.1.
Art.
2. - Se aprobă Procedura de notificare a unui accident major, prevăzută în
anexa nr. 2, precum si continutul formularului de notificare, prevăzut în anexa
nr. 2.1.
Art.
3. - Anexele nr. 1, 1.1, 2 si 2.1 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
4. - Titularii activitătilor în care sunt utilizate substante periculoase vor
duce la îndeplinire dispozitiile referitoare la notificările din Hotărârea
Guvernului nr.
95/2003 privind controlul activitătilor care prezintă pericole de accidente
majore în care sunt implicate substante periculoase, prin aplicarea
procedurilor de notificare prevăzute în anexele nr. 1, 1.1, 2 si 2.1.
Art.
5. - Autoritătile publice pentru protectia mediului si protectie civilă vor
duce la îndeplinire dispozitiile prezentului ordin.
Art.
6. - Nerespectarea prevederilor prezentului ordin atrage răspunderea materială,
civilă, administrativă, contraventională sau penală, după caz.
Art.
7. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Petre
Daea,
secretar
de stat
Bucuresti, 22 decembrie 2003.
Nr. 1.084.
ANEXA Nr. 1
PROCEDURA
DE NOTIFICARE
a
unei activităti care prezintă pericole de producere a accidentelor majore în
care sunt implicate substante periculoase
1. Scop
Scopul prezentei
proceduri constă în stabilirea modului si a regulilor de întocmire a
Notificării unei/unor activităti cu pericol potential de producere a unor accidente
majore în care sunt implicate substante periculoase, prevăzută în părtile I si
II din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
95/2003 privind controlul activitătilor care prezintă pericole de accidente
majore în care sunt implicate substante periculoase.
În
cadrul prezentei proceduri sunt prezentate datele, informatiile, formularele si
responsabilitătile asociate schimbului si diseminării informatiilor privind
activitătile cu potential pericol de producere a unor accidente majore.
2. Domeniul
de aplicare
Prezenta
procedură se aplică tuturor unitătilor economice care intră sub incidenta
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
95/2003.
Prezenta
procedură nu se aplică:
-
activitătilor desfăsurate în cadrul obiectivelor, instalatiilor sau depozitelor
militare;
-
pericolelor induse de radiatii ionizante;
-
transportului de substante periculoase si stocării temporare intermediare a
acestora pe căi rutiere, căi ferate, căi de navigatie interne, căi maritime sau
căi aeriene, situate în afara obiectivelor unde se desfăsoară activităti în
care sunt prezente substantele periculoase prevăzute în anexa nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr.
95/2003;
-
operatiilor de încărcare, descărcare si transport la sau de la alte mijloace de
transport pe docuri, punti sau statii de triaj;
-
transportului de substante periculoase prin conducte, inclusiv pentru statii de
pompare, situate în afara obiectivelor în care se desfăsoară activităti în care
sunt prezente substantele periculoase prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea
Guvernului nr.
95/2003;
-
activitătilor din industria extractivă privind explorarea si exploatarea
minereurilor din cariere, foraje sau mine;
-
depozitării deseurilor.
3. Termeni
si definitii
Definitiile
termenilor utilizati în prezenta procedură sunt următoarele:
- accident
major - orice eveniment survenit, cum ar fi o emisie de substante
periculoase, un incendiu sau o explozie, care rezultă din evolutii necontrolate
în cursul exploatării oricărui obiectiv prevăzut la art. 3 din Hotărârea
Guvernului nr.
95/2003, care conduce la aparitia imediată sau întârziată a unor pericole
grave asupra sănătătii populatiei si/sau asupra mediului, în interiorul sau în
exteriorul obiectivului, si în care sunt implicate una sau mai multe substante
periculoase;
- autoritatea
centrală pentru protectia mediului - Ministerul Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului;
- autoritatea
publică teritorială pentru protectia mediului - agentiile de protectie a
mediului judetene, a municipiului Bucuresti si Administratia Rezervatiei
Biosferei “Delta Dunării” (ARBDD);
- autoritatea
teritorială de protectie civilă – serviciul public comunitar pentru
situatii de urgentă, aflat în subordinea consiliilor judetene si locale, precum
si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti si consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti;
- depozitare
- prezenta unei cantităti de substante periculoase în scop de stocare
si/sau de păstrare în conditii de sigurantă;
- instalatie
- o entitate tehnică din cadrul unui obiectiv, unde sunt produse,
utilizate, manipulate si/sau depozitate substante periculoase. Instalatia
cuprinde totalitatea echipamentelor, structurilor, sistemului de conducte,
utilajelor, dispozitivelor, căilor ferate interne, docurilor, cheiurilor de
descărcare care deservesc instalatia, a debarcaderelor, a depozitelor si a
altor structuri similare, plutitoare sau de altă natură, necesare pentru
exploatarea instalatiei;
- obiectiv
- spatiul care se află sub controlul titularului activitătii, unde sunt
prezente substante periculoase în una sau în mai multe instalatii, inclusiv
infrastructurile ori activitătile comune sau conexe;
- obiective
existente - toate instalatiile în functiune si cele în curs de executie
care detin acord de mediu înainte de intrarea în vigoare a Hotărârii Guvernului
nr.
95/2003;
- pericol
- proprietatea intrinsecă a unei substante sau a unui preparat chimic ori a
unei stări fizice, precum si a unei situatii concrete, cu potential de a induce
efecte negative asupra sănătătii populatiei si asupra mediului;
- prezenta
substantelor periculoase - prezenta efectivă sau anticipată a unor astfel
de substante în cadrul obiectivului ori prezenta acestora în cazul în care se
consideră că pot fi generate prin pierderea controlului asupra unui proces
chimic industrial;
- substantă
periculoasă - orice substantă chimică pură, amestec de substante sau
preparate prevăzute în partea I din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
95/2003 ori care îndeplineste criteriile prevăzute în partea II din anexa
nr. 2 la aceeasi hotărâre si care există sub formă de materii prime, produse,
produse secundare, reziduuri sau produse intermediare, inclusiv acele substante
despre care există presupunerea rezonabilă că vor fi generate în cazul
producerii unui accident;
- titularul
activitătii - orice persoană fizică sau juridică care exploatează ori
detine controlul instalatiei sau care este delegată cu o putere economică decisivă
în ceea ce priveste functionarea acesteia;
- unitate
de stocare - orice spatiu în care sunt depozitate substante periculoase.
4. Reguli
procedurale
În
conformitate cu prevederile art. 6 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
95/2003, titularul activitătii care prezintă pericole de producere a unor
accidente majore în care sunt implicate substante periculoase are obligatia de
a transmite autoritătilor publice teritoriale cu responsabilităti în domeniile
protectiei mediului si protectiei civile o notificare care trebuie să cuprindă
în mod obligatoriu cel putin datele si informatiile structurate conform
formularului prezentat în anexa nr. 1.1, denumită în continuare notificare.
5. Responsabilităti
5.1. Responsabilităti
ale titularului activitătii
Titularul
activitătii cu potential pericol de producere a unor accidente majore în care
sunt implicate substante periculoase este obligat să elaboreze notificarea si
va răspunde de transmiterea acesteia autoritătilor publice teritoriale pentru
protectia mediului si de protectie civilă.
Titularul
activitătii cu potential pericol de producere a unor accidente majore în care
sunt implicate substante periculoase are obligatia de a informa imediat
autoritătile publice teritoriale pentru protectia mediului si de protectie
civilă, în cazul în care după transmiterea notificării apar modificări de
tipul:
-
cresterea semnificativă a cantitătii de substante periculoase prezente pe amplasament;
-
schimbarea semnificativă a naturii sau a stării fizice a substantei periculoase
prezente pe amplasament;
-
aparitia oricărei modificări în procesele tehnologice în care sunt utilizate
substante periculoase;
-
închiderea definitivă, temporară sau trecerea în regim de conservare a
instalatiei;
-
schimbarea titularului activitătii.
5.2. Responsabilităti
ale reprezentantilor autoritătilor publice
Reprezentantii
autoritătilor publice teritoriale pentru protectia mediului si de protectie
civilă au obligatia de a valida continutul notificării si de a comunica
titularului activitătii respective observatii cu privire la corectitudinea sau
incorectitudinea întocmirii acesteia.
Autoritătile
publice teritoriale pentru protectia mediului si de protectie civilă au dreptul
de a interzice utilizarea sau punerea în functiune a oricărui obiectiv, a
oricărei instalatii ori unităti de stocare sau a oricărei părti din aceasta,
dacă titularul activitătii nu a înaintat în termenele legale notificarea.
6. Înregistrări
Titularul
activitătii cu potential pericol de producere a unor accidente majore în care
sunt implicate substante periculoase este obligat să păstreze în dosarul
documentatiilor legale ale unitătii un exemplar original al notificării
transmise autoritătilor publice teritoriale pentru protectia mediului si de
protectie civilă. De asemenea, se recomandă stocarea notificării si pe suport
magnetic.
ANEXA Nr. 1.1
1. Elemente
de identificare a unitătii economice
a)
denumirea unitătii economice;
b)
adresa completă a unitătii economice;
c)
numele sau denumirea comercială a titularului activitătii;
d)
sediul social al titularului activitătii, inclusiv adresa completă a acestuia;
e)
numele, prenumele si functia persoanei care administrează unitatea economică
[în cazul în care aceasta este diferită de cea de la lit. c)]
2. Profilul
de activitate al unitătii economice sau profilul de activitate intentionat
3. Lista
substantelor periculoase prezente pe amplasamentul unitătii economice
Nr. crt. |
Denumirea substantei periculoase |
Număr CAS |
Localizarea |
Cantitatea
totală detinută (tone) |
Capacitate
totală de stocare (tone) |
Stare fizică |
Mod de stocare |
Conditii de stocare |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
NOTĂ:
Suplimentar, se vor insera în tabel si informatii cu privire la localizarea substantelor periculoase pe amplasament, iar acolo unde este cazul trebuie specificate si conditiile de operare ale instalatiei sau instalatiilor (temperatură, presiune etc.).
4. Tipul
activitătii/activitătilor în care sunt implicate substantele periculoase
NOTĂ:
Se
inserează tipul activitătii (activitătilor) industriale în care sunt implicate
substante periculoase, specificându-se:
-
vechimea si nivelul tehnologiei (anul proiectării si constructiei instalatiei);
-
modul în care sunt controlate procesele tehnologice;
-
tipul productiei: - continuă (24 de ore/zi timp de 7 zile/săptămână);
-
tipul productiei: -
semicontinuă (24 de ore/zi timp de 5-6 zile/săptămână);
-
tipul productiei: -
discontinuă.
5. Informatii
cu privire la alte elemente (inclusiv din imediata apropiere a obiectivului)
susceptibile de a provoca accidente majore sau de a agrava consecintele
acestora
6. Mărimea
zonei/platformei industriale
NOTĂ:
Se
inserează informatii privind:
-
mărimea suprafetei pe care o ocupă unitatea economică;
-
mărimea platformei industriale (dacă este cazul);
-
mărimea zonei direct afectate de activitatea industrială.
7. Informatii
cu privire la hazardurile naturale specifice zonei
NOTĂ:
Se inserează date cu privire la hazardurile naturale specifice zonei în care este amplasată unitatea economică:
- zonă
susceptibilă la inundatii;
- zonă
seismică;
-
alunecări de teren;
-
miscări tectonice etc.
8. Data
întocmirii notificării
9. Datele
de identificare a persoanei care a întocmit notificarea
- numele,
prenumele si functia persoanei care a întocmit notificarea;
-
semnătura persoanei care a întocmit notificarea;
-
stampila unitătii economice.
ANEXA Nr. 2
PROCEDURA
DE NOTIFICARE
a
unui accident major
1. Scop
Prezenta
procedură prezintă modul de întocmire a notificării unui accident major în care
sunt implicate categoriile de substante periculoase nominalizate în părtile I
si II din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
95/2003 privind controlul activitătilor care prezintă pericole de accidente
majore în care sunt implicate substante periculoase.
În
cadrul prezentei proceduri sunt prezentate datele, informatiile, formularele si
responsabilitătile asociate schimbului si diseminării informatiilor în cazul
producerii unui accident major.
2. Domeniul
de aplicare
Prezenta
procedură se aplică tuturor unitătilor economice care intră sub incidenta
prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 95/2003.
Prezenta
procedură nu se aplică:
-
activitătilor desfăsurate în cadrul obiectivelor, instalatiilor sau depozitelor
militare;
-
pericolelor induse de radiatii ionizante;
-
transportului de substante periculoase si stocării temporare intermediare a
acestora pe căi rutiere, căi ferate, căi de navigatie interne, căi maritime sau
căi aeriene, situate în afara obiectivelor unde se desfăsoară activităti în
care sunt prezente substantele periculoase prevăzute în anexa nr. 2 la
Hotărârea Guvernului nr.
95/2003;
-
operatiilor de încărcare, descărcare si transport la sau de la alte mijloace de
transport pe docuri, punti sau statii de triaj;
-
transportului de substante periculoase prin conducte, inclusiv pentru statii de
pompare, situate în afara obiectivelor în care se desfăsoară activităti în care
sunt prezente substantele periculoase prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea
Guvernului nr.
95/2003;
-
activitătilor din industria extractivă privind explorarea si exploatarea
minereurilor din cariere, foraje sau mine;
- depozitării
deseurilor.
3. Termeni
si definitii
Definitiile
termenilor utilizati în prezenta procedură sunt următoarele:
- accident
major - orice eveniment survenit, cum ar fi o emisie de substante
periculoase, un incendiu sau o explozie, care rezultă din evolutii necontrolate
în cursul exploatării oricărui obiectiv prevăzut la art. 3 din Hotărârea
Guvernului nr.
95/2003, care conduce la aparitia imediată sau întârziată a unor pericole
grave asupra sănătătii populatiei si/sau asupra mediului, în interiorul sau în
exteriorul obiectivului, si în care sunt implicate una sau mai multe substante
periculoase;
- autoritatea
centrală pentru protectia mediului - Ministerul Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului;
- autoritatea
publică teritorială pentru protectia mediului - agentiile de protectie a
mediului judetene, a municipiului Bucuresti si Administratia Rezervatiei
Biosferei “Delta Dunării” (ARBDD);
- autoritatea
centrală de protectie civilă – Inspectoratul General pentru Situatii de
Urgentă;
- autoritatea
teritorială de protectie civilă - serviciul public comunitar pentru
situatii de urgentă, aflat în subordinea consiliilor judetene si locale, precum
si a Consiliului General al Municipiului Bucuresti si consiliilor locale ale
sectoarelor municipiului Bucuresti;
- avarie
- eveniment sau incident care nu generează efecte majore asupra sănătătii
populatiei si/sau asupra mediului, dar care are potential să producă un
accident major;
- obiectiv
- spatiul care se află sub controlul titularului activitătii, unde sunt
prezente substante periculoase în una sau în mai multe instalatii, inclusiv
infrastructurile ori activitătile comune sau conexe;
- substantă
periculoasă - orice substantă chimică pură, amestec de substante sau
preparate prevăzute în partea I din anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
95/2003 ori care îndeplineste criteriile prevăzute în partea II din anexa
nr. 2 la aceeasi hotărâre si care există sub formă de materii prime, produse,
produse secundare, reziduuri sau produse intermediare, inclusiv acele substante
despre care există presupunerea rezonabilă că vor fi generate în cazul
producerii unui accident;
- titularul
activitătii - orice persoană fizică sau juridică care exploatează ori
detine controlul instalatiei/obiectivului sau care este delegată cu o putere
economică decisivă în ceea ce priveste functionarea acestora.
4. Reguli
procedurale
4.1. Informarea
autoritătilor
În
conformitate cu prevederile art. 14 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr.
95/2003, în cazul producerii unui accident major în care sunt implicate
substante periculoase, care îndeplineste cel putin una dintre consecintele
descrise la pct. 4.2, titularul activitătii are obligatia de a informa imediat
autoritătile publice teritoriale cu responsabilităti în domeniile protectiei
civile, protectiei mediului, protectiei muncii, administratiei publice si
sănătătii.
Informarea
se va face imediat, atât telefonic, cât si prin elaborarea imediată sau cel
târziu în timpul săptămânii ce urmează accidentului a unui document denumit în
continuare notificare. Acest document trebuie să cuprindă cel putin
datele si informatiile structurate conform formularului prezentat în anexa nr.
2.1.
4.2. Evaluarea
accidentului
Evaluarea
unui acccident sau a unei avarii se face pe baza următoarelor criterii:
-
prezenta substantelor periculoase - orice incendiu ce conduce la un accident,
la o explozie si/sau la eliberarea accidentală a unei substante periculoase în
cantităti de cel putin 5% din cantitatea relevantă stabilită în coloana 3 a
tabelelor nr. 1 si 2 din partea I a anexei nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
95/2003;
-
vătămarea persoanelor:
a) un
deces;
b)
rănirea a 6 persoane în interiorul obiectivului si spitalizarea acestora cel
putin pentru 24 de ore;
c)
rănirea unei persoane din afara obiectivului si spitalizarea acesteia cel putin
pentru 24 de ore;
-
producerea de daune asupra bunurilor imobiliare:
a)
producerea de daune asupra unei/unor locuinte din afara obiectivului si
distrugerea acesteia/acestora, creând imposibilitatea de a mai fi
locuită/locuite ca rezultat al accidentului;
b)
evacuarea sau sinistrarea unor persoane pentru mai mult de două ore (persoane x
ore), valoarea calculată trebuie să fie de cel putin 500;
c)
întreruperea serviciilor de furnizare a apei potabile, electricitătii, gazului
sau telecomunicatiilor pentru mai mult de două ore (persoane x ore) în cazul în
care valoarea rezultată prin multiplicarea numărului de persoane afectate cu
numărul de ore de întrerupere a serviciilor mentionate este de cel putin 1.000;
-
producerea de efecte nocive imediate asupra mediului:
a)
daune permanente sau pe termen lung asupra habitatelor terestre:
- 0,5
ha sau mai mult dintr-un habitat cu valoare ecologică ori de conservare,
protejat prin lege;
- 10
ha sau mai mult dintr-un habitat mai extins, incluzând teren agricol;
b)
daune semnificative sau pe termen lung asupra habitatelor de apă curgătoare sau
marine (acolo unde este cazul, în procesul de evaluare a pagubelor se pot face
referiri la legislatia referitoare la substantele si preparatele chimice
periculoase sau la concentratia letală pentru 50% din speciile reprezentative
ale mediului afectat):
- 10
km sau mai mult dintr-un râu sau canal;
- 1 ha
sau mai mult dintr-un lac sau iaz;
- 2 ha
sau mai mult dintr-o deltă;
- 2 ha
sau mai mult dintr-o apă costieră sau mare deschisă;
c)
daune semnificative aduse unui acvifer sau apelor subterane marine (acolo unde
este cazul, în procesul de evaluare a pagubelor se pot face referiri la
legislatia referitoare la substantele si preparatele chimice periculoase sau la
concentratia letală pentru 50% din speciile reprezentative ale mediului
afectat):
- 1 ha
sau mai mult;
-
producerea de daune asupra bunurilor:
a)
daune aduse bunurilor din cadrul obiectivului, a căror valoare în lei
reprezintă echivalentul a cel putin 0,5 milioane euro;
b)
daune aduse unor bunuri din afara obiectivului, a căror valoare în lei
reprezintă echivalentul a cel putin 0,2 milioane euro;
-
producerea de daune transfrontieră: orice accident în care este prezentă o
substantă periculoasă si care produce efecte în afara teritoriului national.
5. Responsabilităti
5.1. Responsabilităti
ale titularului activitătii
În
cazul producerii unui accident major în care sunt implicate substante
periculoase, titularul activitătii are obligatia de a informa imediat
autoritătile publice teritoriale cu responsabilităti în domeniile: protectiei
civile, protectiei mediului, protectiei muncii, administratiei publice si
sănătătii.
Un
accident se notifică autoritătilor publice teritoriale si centrale, dacă are
cel putin una dintre consecintele prezentate la pct. 4.2.
Se
notifică orice accident sau avarie considerată ca prezentând un interes tehnic
special pentru prevenirea accidentelor majore si pentru limitarea consecintelor
acestora, chiar dacă nu îndeplineste consecintele prezentate la pct. 4.2.
Titularul
activitătii pe platforma căruia s-a produs un accident major are obligatia de a
elabora notificarea si va răspunde de transmiterea acesteia autoritătilor
publice teritoriale de protectie civilă si pentru protectia mediului.
Titularul
activitătii are obligatia de a actualiza informatiile prezentate în notificare
în cazul în care cercetările ulteri oare dezvăluie date suplimentare care
modifică informatiile initiale sau concluziile referitoare la accidentul major
produs.
5.2. Responsabilităti
ale reprezentantilor autoritătilor publice
Reprezentantii
autoritătilor publice teritoriale de protectie civilă si pentru protectia
mediului au obligatia de a valida continutul notificării si de a comunica
titularului activitătii respective observatii cu privire la corectitudinea sau
incorectitudinea acesteia.
Autoritatea
centrală pentru protectia mediului, prin autoritătile publice teritoriale
pentru protectia mediului, are obligatia de a urmări:
a)
luarea tuturor măsurilor de interventie si remediere necesare, urgente, pe
termen mediu sau lung, de către titularul activitătii;
b)
colectarea si verificarea, prin inspectie, a informatiilor necesare pentru
analizarea completă a aspectelor tehnice, organizatorice si manageriale ale
accidentului major;
c)
îmbunătătirea măsurilor preventive viitoare ce se impun, de către titularul
activitătii.
Autoritatea
centrală de protectie civilă, prin autoritătile teritoriale de protectie
civilă, are obligatia de a urmări:
a)
organizarea si conducerea activitătilor de pregătire, prevenire si protectie a
populatiei, bunurilor materiale si a valorilor culturale în cazul producerii
unor accidente majore;
b)
participarea cu forte si mijloace la actiunile de limitare si înlăturare a
efectelor în cazul producerii accidentelor majore;
c)
luarea măsurilor de interventie si remediere necesare, urgente, pe termen mediu
sau lung, de către titularul activitătii;
d)
verificarea si colectarea, prin inspectie, a informatiilor necesare pentru
analizarea completă a aspectelor tehnice, organizatorice si manageriale ale
accidentului major;
e)
îmbunătătirea măsurilor preventive viitoare ce se impun, de către titularul activitătii;
f)
anuntarea autoritătilor similare din tările vecine în caz de producere a unui
accident major cu posibile efecte transfrontiere.
6. Înregistrări
Titularul
activitătii cu potential pericol de producere a unor accidente majore în care
sunt implicate substante periculoase este obligat să păstreze un exemplar
original al notificării transmise autoritătilor publice teritoriale de
protectie civilă si pentru protectia mediului. De asemenea, se recomandă
stocarea acestui document si pe suport magnetic.
NOTIFICARE
a
accidentului major produs la data de …
1. Elemente
de identificare a unitătii economice:
a)
denumirea unitătii economice;
b)
adresa completă a unitătii economice;
c)
numele sau denumirea comercială a titularului activitătii;
d)
sediul social al titularului activitătii, inclusiv adresa completă a acestuia;
e)
numele, prenumele si functia persoanei care administrează unitatea economică;
f)
profilul de activitate.
2. Caracterizarea
accidentului în functie de criteriile prevăzute la pct. 4.2 din procedură
3. Circumstantele
accidentului:
-
locul în care s-a produs accidentul (instalatie, echipament de proces, sistem
de stocare, sistem de compresie, conducte etc.);
-
modul de operare în momentul producerii accidentului;
-
conditiile meteorologice în timpul producerii accidentului (viteza si directia
vântului, clasa de stabilitate, temperatura si umiditatea aerului, presiunea
atmosferică);
-
tipul accidentului (incendiu, explozie, evacuare toxică etc.);
-
cauza accidentului (cauza imediată);
-
substantele periculoase implicate;
-
cantitătile de substante periculoase implicate în accident; dacă nu sunt
disponibile informatii precise, pot fi inserate estimări de tipul:
- mai
putin de X tone;
-
între X si Y tone;
- mai
mult de Y tone.
4. Felul
notificării:
-
prima notificare;
-
completări si corectări;
-
notificare finală.
5. Consecintele
accidentului
Evaluarea
efectelor asupra:
-
persoanelor din interiorul si exteriorul obiectivului;
-
bunurilor imobiliare din interiorul si exteriorul obiectivului;
-
factorilor de mediu: apa de suprafată, apa subterană, aer si sol.
6. Măsuri
de atenuare a efectelor accidentului major în interiorul amplasamentului:
-
măsuri de interventie si de remediere de primă urgentă adoptate;
-
măsuri de minimizare a efectelor asupra activitătilor care nu au fost direct
afectate;
-
măsuri de interventie si/sau de remediere necesare pe termen mediu si lung
(măsuri necesare în scopul asigurării unei restaurări rapide si corespunzătoare
a zonelor afectate, o dată cu terminarea urgentei);
-
măsuri de prevenire a producerii unor accidente similare;
-
planificarea timpului pentru implementarea măsurilor.
7. Data
întocmirii notificării
-
Notificarea a fost întocmită la data de
8. Datele
de identificare a persoanei care a întocmit notificarea:
-
numele, prenumele si functia persoanei care a întocmit notificarea;
-
semnătura persoanei care a întocmit notificarea;
-
stampila unitătii economice.