MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 150 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 20
februarie 2004
SUMAR
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
365/2003.
- Ordin al ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor pentru
aprobarea Programului national de alertă si interventie în caz de necesitate
pentru febra aftoasă
159.
- Ordin al ministrului sănătătii privind detaliul cheltuielilor efectuate
lunar si trimestrial de unitătile sanitare cu paturi
ACTE ALE CASEI
NATIONALE DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
98.
- Decizie pentru aprobarea Regulamentului privind activitatea arbitrilor
din Comisia centrală de arbitraj pentru solutionarea litigiilor dintre
furnizorii de servicii medicale si casele de asigurări de sănătate
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII, ALIMENTATIEI SI
PĂDURILOR
pentru aprobarea Programului national de alertă si
interventie în caz de necesitate pentru febra aftoasă
În temeiul
prevederilor art. 31 alin. 1 din Legea sanitară veterinară nr.
60/1974, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul
de aprobare nr. 153.560 din 15 mai 2003, întocmit de Agentia Natională Sanitară
Veterinară,
în baza
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
362/2002 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Alimentatiei si Pădurilor, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
agriculturii, alimentatiei si pădurilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Programul national de alertă si interventie în caz de necesitate pentru
febra aftoasă, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin, orice dispozitie contrară se abrogă.
Art. 3. -
Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I, si va
intra în vigoare în termen de 15 zile de la data publicării lui.
p. Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Bucuresti, 30 mai 2003.
Nr. 365.
*)
Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 150
bis în afara abonamentului si se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii
cu publicul al Regiei Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr.
1.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
privind detaliul cheltuielilor efectuate lunar si
trimestrial de unitătile sanitare cu paturi
Având în vedere Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
48/2003 privind unele măsuri în vederea întăririi disciplinei financiare si
a cresterii eficientei utilizării fondurilor în sistemul sanitar, precum si
modificarea unor acte normative, Hotărârea Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare, Ordinul ministrului sănătătii si al
presedintelui Casei Nationale de Asigurări de Sănătate nr.
1.220/890/2003 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate,
în temeiul Hotărârii
Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
văzând Referatul
de aprobare al Directiei generale buget si achizitii nr. OB. 1.508/2004,
ministrul
sănătătii emite următorul
ordin:
Art. 1. - Începând
cu anul 2004, se introduce sistemul informatic operativ de raportare lunară si
trimestrială a cheltuielilor efectuate de unitătile sanitare publice cu paturi,
finantate integral din venituri proprii prin sistemul de asigurări sociale de
sănătate.
Art. 2. -
Aplicatia informatică de raportare operativă se elaborează de către Centrul de
Statistică Sanitară si Documentare Medicală în colaborare cu Directia generală
buget si achizitii.
Art. 3. - (1)
Raportările lunare si trimestriale se efectuează de către fiecare unitate
sanitară cu paturi prin directiile de sănătate publică judetene si a
municipiului Bucuresti, conform machetelor din anexele nr. 1 si 2*) care fac
parte integrantă din prezentul ordin.
(2) Raportarea
executiei financiare se face după cum urmează:
a) datele din
anexa nr. 1 se transmit de către fiecare spital directiei de sănătate publică
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, până la data de 5 a lunii
următoare pentru luna pentru care se face raportarea;
b) datele din
anexa nr. 2 se raportează trimestrial, până la data de 5 a lunii următoare
pentru trimestrul pentru care se face raportarea.
Art. 4. -
Directiile de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti verifică
datele primite si le transmit în format electronic Centrului de Statistică
Sanitară si Documentare Medicală, până la data de 10 a lunii următoare.
Art. 5. - Centrul
de Statistică Sanitară si Documentare Medicală, după verificare si
centralizare, înaintează rapoartele lunare si trimestriale, după caz, rezultate
din aplicatia informatică de raportare, Ministerului Sănătătii – Directia
generală buget si achizitii.
Art. 6. - Directia
generală buget si achizitii prezintă lunar si trimestrial informări privind
stadiul executiei financiare a unitătilor cu paturi.
Art. 7. - Bugetele
unitătilor sanitare cu paturi vor fi publicate pe pagina web a Ministerului
Sănătătii, la adresa www.ms.ro.
Art. 8. -
Unitătile sanitare cu paturi, directiile de sănătate publică judetene si a
municipiului Bucuresti, Centrul de Statistică Sanitară si Documentare Medicală
si Directia generală buget si achizitii vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art. 9. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 17 februarie 2004.
Nr. 159.
ANEXE
CASA NATIONALĂ DE ASIGURĂRI DE SĂNĂTATE
pentru aprobarea Regulamentului privind
activitatea arbitrilor din Comisia centrală de arbitraj pentru solutionarea
litigiilor dintre furnizorii de servicii medicale si casele de asigurări de
sănătate
În temeiul art. 77
alin. (2) si al art. 91 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare,
presedintele
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate emite următoarea decizie:
Art. 1. - Se
aprobă Regulamentul privind activitatea arbitrilor din Comisia centrală de
arbitraj pentru solutionarea litigiilor dintre furnizorii de servicii medicale
si casele de asigurări de sănătate, prevăzut în anexa care face parte
integrantă din prezenta decizie.
Art. 2. - Arbitrii
desemnati de Casa Natională de Asigurări de Sănătate, Colegiul Medicilor din
România si Ordinul Asistentilor Medicali din România, precum si compartimentele
de specialitate din cadrul Casei Nationale de Asigurări de Sănătate vor duce la
îndeplinire prevederile prezentei decizii.
Art. 3. - Prezenta
decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Casei Nationale de Asigurări de Sănătate,
Cristian
Celea
Bucuresti, 5 februarie 2004.
Nr. 98.
ANEXĂ
REGULAMENT
privind
activitatea arbitrilor din Comisia centrală de arbitraj pentru solutionarea
litigiilor dintre furnizorii de servicii medicale si casele de asigurări de
sănătate
CAPITOLUL I
Art. 1. - Casa
Natională de Asigurări de Sănătate împreună cu Colegiul Medicilor din România
si Ordinul Asistentilor Medicali din România organizează, în temeiul art. 90
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări sociale
de sănătate, cu modificările si completările ulterioare, si în conditiile
prezentului regulament, Comisia centrală de arbitraj.
Art. 2. - (1)
Comisia centrală de arbitraj este o institutie permanentă de arbitraj, fără
personalitate juridică, independentă în îndeplinirea atributiilor ce îi revin.
(2) Comisia
centrală de arbitraj are ca scop organizarea solutionării prin arbitraj a
litigiilor dintre furnizorii de servicii medicale si casele de asigurări de
sănătate, potrivit legii, în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate, în afară de cazurile în care legea sau alte reglementări date în baza
acesteia prevăd în mod expres altfel.
(3) Arbitrajul se
desfăsoară la cererea reclamantului si în baza conventiei părtilor.
Art. 3. - Sediul
Comisiei centrale de arbitraj se află la sediul Casei Nationale de Asigurări de
Sănătate din municipiul Bucuresti, Calea Călărasilor nr. 248, bl. S19, sectorul
3.
Art. 4. - (1)
Poate fi numit arbitru orice persoană fizică de cetătenie română, cu domiciliul
în România, care are capacitate deplină de exercitiu, cunoaste limba română,
este licentiată în drept, în economie sau în medicină, are o recunoscută
experientă în activitatea profesională, este aptă din punct de vedere medical
pentru îndeplinirea atributiilor ce îi revin, nu are antecedente penale si se
bucură de o bună reputatie.
(2) Arbitrii sunt
independenti si impartiali în îndeplinirea atributiilor lor, nu sunt
reprezentantii părtilor sau ai organismelor care i-au desemnat si sunt datori
să asigure exercitarea drepturilor părtilor, cu respectarea principiului
egalitătii de tratament, al contradictorialitătii, al respectării dreptului la
apărare, a cerintelor celorlalte dispozitii legale de principiu privind
solutionarea litigiilor civile, precum si confidentialitatea arbitrajului
cauzei.
(3) Casa Natională de
Asigurări de Sănătate, Colegiul Medicilor din România, Ordinul Asistentilor
Medicali din România sau orice altă persoană juridică ori persoană fizică nu
are dreptul să intervină ori să influenteze în vreun mod activitatea Comisiei
centrale de arbitraj privind luarea hotărârilor.
(4) În orice
stadiu al litigiului Comisia centrală de arbitraj va încerca solutionarea
litigiului pe baza întelegerii părtilor, cu respectarea dispozitiilor legale
aplicabile în cauză.
Art. 5. - (1)
Comisia centrală de arbitraj este formată din 4 arbitri. Doi arbitri sunt
numiti de Casa Natională de Asigurări de Sănătate, unul de către Colegiul
Medicilor din România si unul de către Ordinul Asistentilor Medicali din
România. Presedinte al Comisiei centrale de arbitraj va fi desemnat un arbitru
acceptat de părti.
(2) Arbitrii
Comisiei centrale de arbitraj sunt acreditati si înregistrati de Ministerul
Sănătătii, la solicitarea în scris a conducerilor Casei Nationale de Asigurări
de Sănătate, Colegiului Medicilor din România si Ordinului Asistentilor
Medicali din România. O dată cu această solicitare se vor comunica, pentru
fiecare persoană, datele privind starea civilă, domiciliul, studiile efectuate,
profesiunea, locul de muncă, precum si datele referitoare la îndeplinirea
cerintelor prevăzute la art. 4.
(3) După
confirmarea în scris a acreditării si înregistrării mentionate la alin. (2),
cel în cauză va putea fi desemnat ca arbitru, respectiv ca presedinte al
Comisiei centrale de arbitraj.
Art. 6. - (1) Pe
lângă Comisia centrală de arbitraj functionează un secretariat compus din
asistenti arbitrali si din personal administrativ.
(2) Casa Natională
de Asigurări de Sănătate va asigura secretariatul Comisiei centrale de arbitraj
din cadrul personalului propriu.
Art. 7. -
Hotărârea arbitrală comunicată părtilor are efectele unei hotărâri
judecătoresti definitive.
CAPITOLUL II
Sesizarea
Comisiei centrale de arbitraj. Cererea de arbitrare.
Întâmpinarea.
Cererea reconventională. Comunicarea actelor. Măsuri asigurătorii si măsuri
vremelnice
Art. 8. - (1) Comisia
centrală de arbitraj este sesizată printr-o cerere scrisă, care va cuprinde:
a) numele,
domiciliul sau resedinta persoanei fizice, iar pentru persoanele juridice,
denumirea si sediul lor. Se vor mentiona, după caz: numărul de înmatriculare în
registrul comertului, numărul de telefon, telex, fax, contul bancar si orice
altă dată necesară identificării acesteia;
b) numele si
calitatea celui care angajează sau reprezintă partea în litigiu, indicându-se
actul din care rezultă calitatea, precum si dreptul de a semna;
c) obiectul si
valoarea cererii, precum si calculul prin care s-a ajuns la determinarea
valorii;
d) motivele de
fapt si de drept pe care se sprijină fiecare capăt de cerere, cu trimitere la
înscrisurile doveditoare corespunzătoare sau la alte probe. Când se solicită
proba cu martori, se vor preciza numele si domiciliul acestora;
e) semnătura
părtii.
(2) Înscrisurile
se depun în original sau în copie certificată de parte.
Art. 9. - Cererea
de arbitrare se adresează Comisiei centrale de arbitraj si se depune împreună
cu actele însotitoare la sediul acesteia.
Art. 10. - În
cazul în care cererea de arbitrare nu cuprinde toate mentiunile si cerintele
prevăzute la art. 8, asistentul arbitral invită reclamantul să le completeze în
mod corespunzător, într-un termen care nu poate depăsi 5 zile.
Art. 11. - În
termen de cel mult 5 zile de la primirea cererii de arbitrare sau, după caz, de
la completarea ei ori de la expirarea termenului prevăzut la art. 10,
asistentul arbitral comunică pârâtului un exemplar al cererii si al
înscrisurilor însotitoare.
Art. 12. - (1) În
termen de 30 de zile de la primirea cererii de arbitrare pârâtul va comunica
reclamantului o întâmpinare cuprinzând exceptiile referitoare la cererea
reclamantului, răspunsul în fapt si în drept la această cerere, probele propuse
în apărare, precum si, în mod corespunzător, celelalte mentiuni si cerinte
corespunzătoare prevăzute la art. 9 pentru cererea de arbitrare.
(2) Pârâtul va depune
un exemplar al întâmpinării si al actelor subsecvente acesteia la Comisia
centrală de arbitraj, atasând dovada de comunicare către reclamant.
(3) Nedepunerea
întâmpinării nu înseamnă recunoasterea pretentiilor reclamantului.
Art. 13. -
Presedintele Comisiei centrale de arbitraj va fixa termen de dezbatere a
litigiului pentru termenul când părtile vor fi citate. Acest termen nu poate fi
mai mic de 15 zile de la data comunicării citatiei, iar în cauzele urgente, de
5 zile.
Art. 14. - (1)
Dacă pârâtul are pretentii împotriva reclamantului, derivând din acelasi raport
juridic, el poate face cerere reconventională.
(2) Cererea
reconventională va fi introdusă în cadrul termenului pentru depunerea
întâmpinării sau cel mai târziu până la primul termen de înfătisare si trebuie
să îndeplinească aceleasi conditii ca si cererea principală.
(3) Cererea
reconventională se solutionează o dată cu cererea principală. În situatia în
care numai cererea principală este în stare de a fi solutionată, cererea
reconventională poate fi solutionată separat.
Art. 15. - (1)
Comunicarea cererii de arbitrare si a întâmpinării, a citatiilor, a hotărârilor
arbitrale si a încheierilor de sedintă se face prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire.
(2) Celelalte
înscrisuri, precum si informatiile si diversele înstiintări pot fi făcute si
prin scrisoare recomandată cu recipisă postală de predare, telegramă, telex,
fax sau prin orice alt mijloc de comunicare ce permite stabilirea probei
comunicării si a textului transmis.
(3) Orice înscris
poate fi înmânat si personal părtii sau reprezentantului ei, sub semnătura
certificată de asistentul arbitral, cu precizarea datei înmânării.
(4) Dovezile de
comunicare se depun la dosar.
(5) Înscrisurile
comunicate părtilor se consideră înmânate si în cazul în care destinatarul a
refuzat primirea sau nu s-a prezentat la oficiul postal pentru a le ridica,
desi există dovada avizării sale.
Art. 16. -
Comunicările se fac, după caz, la adresa indicată de parte în cererea de
arbitrare sau în întâmpinare ori în contractul si corespondenta dintre părti.
Orice schimbare de adresă nu va fi luată în considerare dacă nu a fost adusă la
cunostintă, în scris, celeilalte părti si Comisiei centrale de arbitraj.
Art. 17. - (1)
Înaintea sau în cursul arbitrajului oricare dintre părti poate cere instantei
judecătoresti competente să încuviinteze măsuri asigurătorii si măsuri
vremelnice cu privire la obiectul litigiului sau să constate anumite
împrejurări de fapt. Încuviintarea acestor măsuri va fi adusă la cunostintă
Comisiei centrale de arbitraj de către partea care le-a cerut.
(2) În cursul
arbitrajului măsurile asigurătorii si măsurile vremelnice, precum si
constatarea anumitor împrejurări de fapt pot fi încuviintate de Comisia
centrală de arbitraj. În caz de împotrivire, executarea acestor măsuri se
solicită instantei judecătoresti competente.
CAPITOLUL III
Dezbaterea
litigiului
Art. 18. - Părtile
pot participa la dezbaterea litigiului personal sau prin reprezentanti si pot
fi asistate de avocati.
Art. 19. - La sedintele
de dezbatere a litigiului pot participa părtile în litigiu sau reprezentantii
acestora, consilierii părtilor, interpretii, precum si celelalte persoane
chemate.
Cu acordul
părtilor si cu încuviintarea Comisiei centrale de arbitraj, pot asista si alte
persoane.
Art. 20. - Oricare
dintre părti poate cere în scris ca solutionarea litigiului să se facă în lipsa
sa, pe baza actelor de la dosar.
Art. 21. - Dacă
ambele părti, desi legal citate, nu se prezintă la termen, Comisia centrală de
arbitraj va solutiona litigiul, în afară de cazul în care s-a cerut amânarea
pentru motive temeinice. Comisia centrală de
arbitraj poate, de
asemenea, să amâne solutionarea litigiului, citând părtile dacă apreciază că
prezenta lor la dezbatere este necesară.
Art. 22. - (1)
Orice exceptie privind existenta si validitatea conventiei arbitrale,
constituirea Comisiei centrale de arbitraj si desfăsurarea procedurii până la
primul termen de înfătisare trebuie ridicată, sub sanctiunea decăderii, cel mai
târziu la acest prim termen.
(2) Orice cereri
si memorii ale părtilor si orice înscrisuri vor fi depuse cel mai târziu până
la primul termen de înfătisare, cu exceptia cazurilor prevăzute la art. 24.
Art. 23. - (1)
Fiecare dintre părti are sarcina să dovedească faptele pe care îsi întemeiază
în litigiu pretentia sau apărarea.
(2) În vederea
solutionării litigiului, Comisia centrală de arbitraj poate cere părtilor
explicatii scrise cu privire la obiectul cererii si la faptele litigiului si
poate dispune administrarea oricăror probe prevăzute de lege.
(3) Administrarea
probelor se efectuează în sedinta Comisiei centrale de arbitraj.
(4) Ascultarea
martorilor si a expertilor se face fără prestare de jurământ.
(5) Aprecierea
probelor se face de către arbitri, potrivit intimei lor convingeri, cu
respectarea legii.
Art. 24. - Comisia
centrală de arbitraj poate admite, în conditiile legii, administrarea de probe,
la cererea unei părti, numai dacă asemenea probe au fost solicitate prin
cererea de arbitrare sau prin întâmpinare ori prin memorii depuse anterior
primului termen de înfătisare si communicate celeilalte părti. Probele care nu
au fost cerute în aceste conditii nu vor mai putea fi invocate în cursul
arbitrajului, în afară de cazurile în care:
a) necesitatea
probei ar reiesi din dezbateri;
b) administrarea
probei nu pricinuieste amânarea solutionării litigiului.
Art. 25. - (1)
Dezbaterile arbitrale vor fi consemnate într-o încheiere de sedintă.
(2) Orice
dispozitie a Comisiei centrale de arbitraj va fi consemnată în încheierea de sedintă
si va fi motivată.
(3) Încheierea de
sedintă va cuprinde, pe lângă mentiunile prevăzute la art. 33 alin. (1) lit. a)
si b), următoarele:
a) o scurtă
descriere a desfăsurării sedintei;
b) cererile si
sustinerile părtilor;
c) motivele pe
care se sprijină măsurile dispuse;
d) dispozitivul;
e) semnăturile
arbitrilor, cu respectarea art. 30 si art. 33 alin. (2), precum si semnătura
asistentului arbitral.
(4) Părtile au
dreptul să ia cunostintă de continutul încheierilor, precum si de actele
dosarului.
(5) La cererea
părtilor sau din oficiu, Comisia centrală de arbitraj poate îndrepta sau
completa încheierea de sedintă printr-o altă încheiere.
(6) Părtilor li se
comunică, la cerere, o copie de pe încheierea de sedintă.
Art. 26. - Dosarul
litigiului este confidential. Nici o persoană străină de litigiu nu are acces
la dosar fără acordul scris al părtilor si fără încuviintarea Comisiei centrale
de arbitraj.
CAPITOLUL IV
Hotărârea
arbitrală
Art. 27. - (1)
Procedura arbitrală ia sfârsit prin pronuntarea unei hotărâri arbitrale.
(2) Dacă pârâtul
recunoaste o parte din pretentiile reclamantului, Comisia centrală de arbitraj,
la cererea acestuia, va putea da o hotărâre partială în măsura recunoasterii.
Art. 28. - Comisia
centrală de arbitraj solutionează litigiul în temeiul contractului civil si al
normelor de drept aplicabile.
Art. 29. - (1)
Comisia centrală de arbitraj, după ce va considera că toate împrejurările
cauzei sunt suficient lămurite, închide dezbaterile si trece la deliberare si
la luarea hotărârii în sedintă secretă, cu participarea tuturor arbitrilor în
persoană, consemnându-se în hotărâre această participare.
(2) Pronuntarea
hotărârii poate fi amânată cu cel mult 21 de zile, iar în pricinile urgente, cu
cel mult 15 zile.
Art. 30. - Hotărârea
se ia cu unanimitate de voturi sau, în caz de dezacord, cu majoritate. Arbitrul
care a avut o altă părere îsi va redacta si semna opinia separată, cu arătarea
considerentelor pe care aceasta se sprijină.
Art. 31. - Dacă în
cadrul deliberării si mai înainte de pronuntarea hotărârii Comisia centrală de
arbitraj consideră că sunt necesare noi lămuriri, litigiul poate fi repus pe
rol în vederea unor dezbateri suplimentare, stabilindu-se un nou termen de
arbitrare, cu citarea părtilor.
Art. 32. - (1)
Îndată după deliberare si după stabilirea solutiei se întocmeste dispozitivul
hotărârii, care se semnează de către toti membrii Comisiei centrale de
arbitraj, precum si de asistentul arbitral.
(2) Dacă există
opinie separată, aceasta se va mentiona în dispozitiv.
Art. 33. - (1)
Hotărârea arbitrală se redactează în scris si trebuie să cuprindă:
a) componenta
nominală a Comisiei centrale de arbitraj, numele asistentului arbitral, locul
si data pronuntării hotărârii;
b) numele
părtilor, domiciliul sau resedinta lor ori, după caz, denumirea si sediul,
precum si numele reprezentantilor părtilor si ale celorlalte persoane care au
participat la dezbaterea litigiului;
c) mentionarea
conventiei arbitrale în temeiul căreia s-a procedat la arbitraj;
d) obiectul
litigiului si sustinerile părtilor pe scurt;
e) motivele de
fapt si de drept ale hotărârii, iar în cazul arbitrajului în echitate, motivele
care sub acest aspect întemeiază solutia;
f) dispozitivul;
g) semnăturile
tuturor arbitrilor.
(2) Dacă unul
dintre arbitri este împiedicat să semneze hotărârea, se va face mentiune despre
cauza împiedicării, cu confirmarea presedintelui Comisiei centrale de arbitraj.
Art. 34. - (1)
Dacă prin hotărârea pronuntată Comisia centrală de arbitraj a omis să se
pronunte asupra unui capăt de cerere, oricare dintre părti poate solicita, în
termen de 10 zile de la primirea hotărârii, completarea ei. Hotărârea de
completare se dă cu citarea părtilor.
(2) Greselile
materiale din textul hotărârii arbitrale sau alte greseli evidente care nu
schimbă fondul solutiei, precum si greselile de calcul pot fi rectificate, la
cererea oricăreia dintre părti, formulată în termenul prevăzut la alin. (1),
sau din oficiu, printr-o încheiere de îndreptare.
(3) Hotărârea de
completare sau încheierea de îndreptare face parte integrantă din hotărârea
arbitrală.
Art. 35. -
Hotărârea arbitrală va fi comunicată părtilor în cel mult 30 de zile de la data
pronuntării ei.
Art. 36. -
Hotărârea arbitrală este definitivă si obligatorie. Ea se duce la îndeplinire
de bunăvoie de către partea împotriva căreia s-a pronuntat, de îndată sau în
termenul indicat în hotărâre.
Art. 37. -
Hotărârile arbitrale pot fi publicate numai cu acordul părtilor. Ele pot fi
însă comentate, sub aspectul problemelor de drept ivite, în reviste, lucrări
sau în culegeri de practică arbitrală, fără a se da numele sau denumirea
părtilor ori date care ar putea prejudicia interesele lor.
Art. 38. - La
cererea părtii câstigătoare, hotărârea arbitrală se învesteste cu formulă
executorie de către instanta judecătorească competentă.
Art. 39. -
Hotărârea arbitrală învestită cu formulă executorie constituie titlu executoriu
si se execută silit întocmai ca si o hotărâre judecătorească.
CAPITOLUL V
Desfiintarea
hotărârii arbitrale
Art. 40. -
Hotărârea arbitrală poate fi desfiintată numai prin actiune în anulare pentru
unul dintre următoarele motive:
a) litigiul nu era
susceptibil de solutionare pe calea arbitrajului;
b) partea a lipsit
la termenul când au avut loc dezbaterile si procedura de citare nu a fost legal
îndeplinită;
c) hotărârea a
fost pronuntată după expirarea termenului arbitrajului;
d) tribunalul
arbitral s-a pronuntat asupra unor lucruri care nu s-au cerut sau nu s-a
pronuntat asupra unui lucru cerut ori s-a dat mai mult decât s-a cerut;
e) hotărârea
arbitrală nu cuprinde dispozitivul si motivele, nu arată data si locul
pronuntării, nu este semnată de către arbitri;
f) dispozitivul
hotărârii arbitrale cuprinde dispozitii care nu se pot duce la îndeplinire;
g) hotărârea
arbitrală încalcă ordinea publică, bunele moravuri ori dispozitii imperative
ale legii;
h) Comisia
centrală de arbitraj a solutionat litigiul fără să existe o conventie arbitrală
sau în temeiul unei conventii nule sau inoperante.
Art. 41. - Părtile
nu pot renunta prin conventia arbitrală la dreptul de a introduce actiune în
anulare împotriva hotărârii arbitrale. Renuntarea la acest drept se poate face
însă după pronuntarea hotărârii arbitrale.
Art. 42. -
Actiunea în anulare poate fi introdusă, în termen de o lună de la data
comunicării hotărârii arbitrale, la instanta competentă potrivit art. 365 alin.
1 din Codul de procedură civilă.
CAPITOLUL VI
Dispozitii
finale
Art. 43. - (1)
Prevederile prezentului regulament se completează cu dispozitiile Codului de
procedură civilă.
(2) În lipsa unor prevederi în prezentul regulament sau în Codul de procedură civilă, Comisia centrală de arbitraj va putea reglementa procedura arbitrală de urmat, asa cum va considera mai potrivit.