MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 2 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 5 ianuarie 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.574/2003.
- Hotărâre privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată, al art. 40 alin. (1) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare, si al art. 20 din
Ordonanta Guvernului nr.
86/2003 privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
CAPITOLUL I
Organizarea
si functionarea Ministerului Finantelor Publice
SECTIUNEA 1
Dispozitii
generale si principalele atributii
Art. 1. - (1)
Ministerul Finantelor Publice se organizează si functionează ca organ de
specialitate al administratiei publice centrale, în subordinea Guvernului, care
aplică strategia si Programul de guvernare în domeniul finantelor publice.
(2) Ministerul
Finantelor Publice este minister cu rol de sinteză, institutie publică cu
personalitate juridică.
(3) În subordinea
Ministerului Finantelor Publice se organizează si functionează Agentia
Natională de Administrare Fiscală, organ de specialitate al administratiei
publice centrale, institutie publică cu personalitate juridică, cu buget
propriu.
(4) Sediul
Ministerului Finantelor Publice si al Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală este
în municipiul
Bucuresti, str. Apolodor nr. 17, sectorul 5.
Art. 2. - (1)
Ministerul Finantelor Publice contribuie în mod eficient, transparent si
orientat la elaborarea si implementarea strategiei si a Programului de
guvernare în domeniul finantelor publice, în exercitarea administrării generale
a finantelor publice, asigurând utilizarea pârghiilor financiare si valutare în
concordantă cu cerintele economiei de piată si pentru stimularea initiativei
agentilor economici.
(2) Ministerul
Finantelor Publice asigură, prin redistribuirea veniturilor, desfăsurarea
activitătilor din domenii de interes public, cum este cel social, cel economic,
cel al apărării nationale si ordinii publice. Prin atributiile încredintate si
prin structura sa, Ministerul Finantelor Publice îndeplineste următoarele
functii:
a) de strategie,
prin care se asigură elaborarea strategiei de punere în aplicare a Programului
de guvernare în domeniul finantelor publice;
b) de reglementare
si sinteză, prin care se asigură elaborarea cadrului normativ si institutional
necesar pentru realizarea obiectivelor strategice în domeniul său de
activitate;
c) de elaborare si
implementare a politicii bugetare si a politicii fiscale a Guvernului;
d) de corelare a
politicilor fiscale si bugetare cu celelalte politici economico-sociale;
e) de administrare
a veniturilor statului, prin care se asigură administrarea impozitelor,
taxelor, contributiilor sociale si a altor venituri bugetare potrivit legii,
prin intermediul procedurilor de gestiune,
colectare, control fiscal, solutionare a contestatiilor si de
dezvoltare a unor relatii de parteneriat cu contribuabilii, inclusiv prin
acordarea de servicii de asistentă, conform competentelor;
f) de contractare
si administrare a datoriei publice;
g) de administrare
a resurselor derulate prin Trezoreria Statului;
h) de exercitare a
controlului financiar public intern;
i) de asigurare a
evidentei centralizate a bunurilor ce constituie domeniul public al statului;
j) de elaborare si
supraveghere a cadrului legal în domeniul contabilitătii;
k) de
reprezentare, prin care se asigură, în numele statului român si al Guvernului
României, reprezentarea pe plan intern si extern în domeniul său de activitate;
l) de autoritate
de stat, prin care se asigură exercitarea controlului aplicării unitare si
respectării reglementărilor legale
în domeniul său
de activitate, precum
si al functionării institutiilor
care îsi desfăsoară activitatea în subordinea sau sub autoritatea sa.
(3) Ministerul
Finantelor Publice urmăreste, pe termen mediu, îndeplinirea măsurilor necesare
în vederea realizării cerintelor de aderare la Uniunea Europeană în domeniul
său de activitate.
(4) Principiile
care stau la baza activitătii Ministerului Finantelor Publice sunt:
a) coerenta,
stabilitatea si predictibilitatea cadrului macroeconomic;
b) armonizarea
cadrului legislativ cu reglementările Uniunii Europene;
c) întărirea
autoritătii institutiei;
d) perfectionarea
managementului fondurilor publice;
e) transparenta
activitătii în toate domeniile sale de activitate;
f) satisfacerea
cerintelor partenerilor sociali;
g) asigurarea unui
mediu de afaceri concurential si predictibil.
Art. 3. - (1) În
realizarea functiilor sale Ministerul Finantelor Publice are, în principal,
următoarele atributii:
1. propune
strategii de dezvoltare pe termen lung si solutii de reformă în domeniul
finantelor publice;
2. elaborează
proiectul bugetului de stat, al legii bugetare anuale si raportul asupra
proiectului bugetului de stat, precum si proiectul legii de rectificare a
bugetului de stat, operând rectificările corespunzătoare;
3. stabileste
echilibrul bugetar în faza de elaborare a proiectului bugetului de stat si a
rectificării acestuia;
4. stabileste
metodologii pentru elaborarea proiectelor bugetului de stat, bugetului
asigurărilor sociale de stat, a bugetelor fondurilor speciale si a proiectelor
bugetelor locale;
5. analizează
periodic modul de realizare a prevederilor bugetare, în corelare cu indicatorii
macroeconomici, si prezintă informări Guvernului cu propuneri de îmbunătătire;
6. urmăreste
executia operativă a bugetului general consolidat; stabileste măsurile necesare
pentru încasarea veniturilor si limitarea cheltuielilor în vederea încadrării
în deficitul bugetar aprobat;
7. elaborează si
aprobă clasificatia indicatorilor privind finantele publice;
8. elaborează
proiectul bugetului asigurărilor sociale de stat, al legii bugetului
asigurărilor sociale de stat anuale, precum si proiectul legii de rectificare a
acestuia;
9. deschide
creditele necesare pentru cheltuielile fiecărui ordonator principal de credite
în cadrul fiecărui exercitiu bugetar;
10. analizează si
avizează deschiderile de credite bugetare pentru stimularea productiei de
export si a exporturilor;
11. monitorizează
cheltuielile de personal prevăzute în bugetul de stat, în bugetul asigurărilor
sociale de stat si bugetele fondurilor speciale;
12. aprobă, prin
delegare de competente, modificări în fisele de investitii anexe la bugetele
ordonatorilor principali de credite bugetare;
13. aprobă
repartizarea pe trimestre a veniturilor si a cheltuielilor prevăzute
în bugetul de
stat, bugetul asigurărilor
sociale de stat si bugetele fondurilor speciale;
14. avizează
proiectele de acte normative care generează sporuri de cheltuieli sau
modificări de venituri ale bugetului de stat si care au influente asupra
echilibrului bugetar;
15. analizează,
fundamentează, propune cadrul legislativ si stabileste măsuri privind
împrumuturile necesare în vederea acoperirii deficitului bugetar si
refinantării datoriei publice sau pentru actiuni si lucrări de interes public;
administrează datoria publică, urmăreste rambursarea acesteia si achitarea
dobânzilor aferente, în conditiile legii;
16. reîntregeste
Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de
stat, cu creditele bugetare anulate sau reduse, la propunerea ordonatorilor
principali de credite;
17. avizează
bugetele celorlalte sisteme autonome de asigurări sociale;
18. elaborează si
actualizează metodologia privind criteriile de evaluare si selectie a
obiectivelor de investitii publice;
19. analizează
programul de investitii din punct de vedere al încadrării în limitele de
cheltuieli stabilite, al respectării criteriilor de selectie si prioritizare si
al esalonării creditelor bugetare în functie de durata de executie a obiectivelor;
20. coordonează
monitorizarea întregului program de investitii publice;
21. coordonează
cadrul general referitor la efectuarea achizitiilor publice si asigură
transpunerea acquisului comunitar si îndrumarea metodologică unitară în acest
domeniu;
22. elaborează si
actualizează metodologia de aplicare a procedurilor pentru atribuirea
contractelor de achizitie publică;
23. stabileste
modul de organizare si functionare a sistemului de monitorizare a atribuirii
contractelor de achizitie publică, precum si sistemul de raportare referitor la
atribuirea acestor contracte;
24. elaborează
strategia în domeniul investitiilor publice, pe baza propunerilor de programe
de investitii ale ordonatorilor principali de credite;
25. avizează
programe de investitii publice anuale si multianuale, elaborate de ordonatorii
principali de credite;
26. administrează
contul general al Trezoreriei Statului, deschis la Banca Natională a României,
scop în care încheie conventii cu aceasta;
27. stabileste
sistemul de organizare si functionare a Trezoreriei Statului în vederea
asigurării efectuării
peratiunilor de încasări si plăti pentru sectorul public;
28. elaborează si
administrează bugetul de venituri si cheltuieli al Trezoreriei Statului;
29. colaborează cu
Banca Natională a României la elaborarea balantei de plăti externe, a balantei
creantelor si angajamentelor externe, a reglementărilor din domeniul monetar si
valutar si informează semestrial Guvernul asupra modului de realizare a
acestora, cu propuneri de solutii în acoperirea deficitului sau utilizării
excedentului din contul curent al balantei de plăti externe;
30. contractează
si garantează împrumuturi de stat de pe piata financiară internă si externă, în
scopul si în limitele competentelor stabilite de lege;
31. asigură
punerea în circulatie prin Banca Natională a României, pe bază de conventie, a
unor instrumente financiare specifice;
32. elaborează
lucrările privind contul general anual de executie a bugetului de stat, contul
general al datoriei publice a statului si, respectiv, a bugetului asigurărilor
sociale de stat, precum si conturile anuale de executie a bugetelor fondurilor
speciale si proiectele de legi referitoare la aceste conturi de executie, pe
care le prezintă spre însusire Guvernului, în vederea transmiterii pentru
adoptare Parlamentului;
33. elaborează sau
avizează proiecte de acte normative pentru aprobarea normelor si normativelor
de cheltuieli si acordarea unor drepturi personalului din institutiile publice;
34. colaborează cu
alte autorităti publice în procesul elaborării de acte normative privind
salarizarea personalului din sectorul bugetar;
35. elaborează
proiecte de acte normative privind stabilirea impozitelor directe si indirecte,
urmăreste perfectionarea asezării acestora si armonizarea legislativă în acest
domeniu;
36. elaborează, pe
baza modelului-cadru al Organizatiei pentru Cooperare si Dezvoltare Economică
(O.C.D.E.), pro- iectul românesc de conventie pentru evitarea dublei impuneri
si urmăreste actualizarea acestuia în concordantă cu recomandările adoptate de
O.C.D.E.;
37. negociază,
pregăteste parafarea, semnarea si ratificarea conventiilor pentru evitarea
dublei impuneri negociate;
38. elaborează
strategii, studii comparative, priorităti si proiecte de acte normative
privind politica fiscală
a României în domeniul conventiilor pentru evitarea dublei impuneri;
39. urmăreste
realizarea unui management eficient si coerent al sistemului fiscal românesc,
având ca scop elaborarea si mentinerea unui sistem fiscal unitar, stabil si
armonizat în strânsă concordantă cu indicatorii macroeconomici din Strategia de
dezvoltare economică a Guvernului;
40. elaborează
proiecte de acte normative în domeniul contabilitătii financiare si de
gestiune si urmăreste perfectionarea acestuia în corelatie
cu normele europene în domeniu;
41. elaborează
proiecte de acte normative cu privire la achizitiile publice;
42. exercită, prin
organele sale de specialitate, controlul utilizării creditelor bugetare de
către institutiile publice; controlează, în conditiile legii, activitatea
financiară a agentilor economici;
43. elaborează
proiecte de acte normative privind datoria publică si Trezoreria Statului;
44. urmăreste
respectarea angajamentelor asumate prin acordurile încheiate cu organismele
financiare internationale în domeniul datoriei publice;
45. elaborează
politica vamală în concordantă cu cadrul legislativ existent, precum si actele
normative în realizarea acesteia;
46. elaborează
proiecte de acte normative privind valorificarea bunurilor legal confiscate sau
intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a statului si asigură
valorificarea acestora în conditiile legii;
47. asigură
administrarea monopolului de
stat, în conditiile legii;
48. reglementează
controlul financiar preventiv si exercită controlul financiar preventiv delegat
în scopul constituirii si utilizării, legale si eficiente, a fondurilor
publice;
49. îndrumă
metodologic, organizează activitatea de instruire si pregătire profesională în
domeniul auditului intern;
50. realizează activităti
de control operativ la institutii publice si solutionează contestatiile depuse
de acestea;
51. exercită
calitatea de reprezentant al României la organismele internationale cu caracter
financiar;
52. negociază,
pregăteste parafarea, semnarea si ratificarea acordurilor guvernamentale
bilaterale privind promovarea si protejarea reciprocă a investitiilor;
53. coordonează, negociază si încheie
acorduri internationale în numele statului, în domeniul relatiilor
financiare si valutare, în colaborare cu Ministerul Afacerilor Externe;
54. reprezintă
statul, ca subiect de drepturi si obligatii, în fata instantelor, precum si în
orice alte situatii în careacesta participă nemijlocit, în nume propriu, în
raporturi juridice, dacă legea nu stabileste în acest scop un alt organ;
55. asigură
legătura cu Parlamentul, Consiliul Economic si Social, sindicatele, patronatele
si alti exponenti ai societătii civile în problemele specifice activitătii
sale;
56. asigură un
dialog constructiv cu partenerii de dialog social, în spiritul respectului
reciproc si în conformitate cu principiile si standardele europene, în vederea
asigurării eficientei activitătii si stabilitătii sociale si sustine în
Parlament proiectele de acte normative pe care le initiază;
57. solutionează
petitiile formulate de către cetăteni si adresate Ministerului Finantelor
Publice, în conformitate cu prevederile legale;
58. elaborează,
implementează si dezvoltă sistemul informatic în domeniul finantelor publice;
59. asigură,
potrivit legii, tipărirea hârtiilor de valoare de natura titlurilor de stat,
bonurilor de tezaur, obligatiunilor necesare finantării datoriei publice,
timbrelor fiscale, precum si a formularelor si imprimatelor tipizate utilizate
în activitatea fiscală si financiar-contabilă;
60. elaborează,
monitorizează si implementează sistemul de comunicare internă si externă si
cadrul comunicational în scopul sustinerii activitătii sale;
61. asigură prin
sistemul de management al performantei si dezvoltare profesională un corp al
functionarilor publici profesionist, onest, stabil si eficient, în scopul
creării unei organizatii moderne, flexibile, functionale si eficiente, în
conditiile legii;
62. editează
materiale de specialitate necesare pentru mediatizarea problematicii
financiare, în vederea cunoasterii sale de către personalul propriu si de către
contribuabili;
63. asigură
elaborarea, tipărirea si difuzarea publicatiei “Revista Finante Publice si
Contabilitate”, prin finantare din venituri proprii, conform Hotărârii
Guvernului nr. 1.515/2002 privind înfiintarea pe lângă Ministerul Finantelor
Publice a unei activităti finantate integral din venituri proprii;
64. exercită
atributiile ce îi revin, potrivit legii, asupra activitătii companiilor
nationale aflate sub autoritatea sa;
65. urmăreste constituirea,
administrarea si utilizarea Fondului de contrapartidă rezultat din
contravaloarea în lei a
ajutoarelor economice, nerambursabile, acordate României de organisme internationale sau guvernele altor
tări;
66. asigură
evidenta statistică a ajutoarelor externe nerambursabile;
67. gestionează
asistenta financiară nerambursabilă acordată României de Uniunea Europeană
potrivit prevederilor memorandumurilor de întelegere, memorandumurilor si
acordurilor de finantare semnate de Guvernul României si de Comisia Europenă;
68. asigură
fundamentarea, coordonarea si realizarea activitătilor specifice procesului de
pregătire a aderării României la Uniunea Europeană pe domeniile din competenta
si responsabilitatea sa;
69. elaborează
strategia si cadrul normativ general, coordonează si evaluează activitatea de
audit public intern la nivel national, efectuează misiuni de audit public
intern de interes national cu implicatii multisectoriale si exercită activităti
de audit public intern la nivelul aparatului propriu;
70. efectuează
inspectii privind respectarea legalitătii, atât la nivelul aparatului propriu,
cât si la nivelul celorlalte institutii publice.
(2) Ministerul
Finantelor Publice îndeplineste toate atributiile si are toate competentele
conferite prin legi sau prin alte acte normative în vigoare.
Art. 4. - În
exercitarea atributiilor sale Ministerul Finantelor Publice colaborează cu
celelalte ministere si organe de specialitate din subordinea Guvernului, cu
autoritătile publice locale si cu alte organisme.
Art. 5. - În
îndeplinirea atributiilor sale Ministerul Finantelor Publice si Agentia
Natională de Administrare Fiscală, după caz, sunt autorizate:
a) să dea
agentilor economici, ca urmare a controlului, dispozitii obligatorii pentru
luarea măsurilor de respectare a legii;
b) să ia măsuri
pentru aplicarea sanctiunilor prevăzute de lege în competenta sa;
c) să aprobe
înlesniri, restituiri, compensări si amânări la plata impozitelor, taxelor,
contributiilor sociale si a altor vărsăminte bugetare obligatorii în conditiile
legii;
d) să aplice, prin
organele abilitate, modalitătile de executare silită si măsurile asigurătorii,
în conditiile legii, pentru recuperarea creantelor bugetare;
e) să încheie
protocoale de schimb de informatii, documente si de colaborare cu ministere,
institutii publice si cu alte organizatii, potrivit competentelor atribuite;
f) să refuze
cererile de finantare de la bugetul de stat, de suplimentare si de virare a
creditelor bugetare în cazurile în care acestea nu îndeplinesc conditiile legale
sau se abat de la reglementările în vigoare;
g) să retragă
creditele bugetare deschise ordonatorilor de credite, în cazurile în care se
constată că acestea se utilizează în alte scopuri decât cele stabilite;
h) să respingă
situatii financiar-contabile ale ordonatorilor de credite care nu îndeplinesc
conditiile stabilite de normele legale si să stabilească noi termene pentru
refacerea si prezentarea acestora, cu aplicarea sanctiunilor prevăzute de
legislatia în vigoare;
i) să
stabilească orice alte
măsuri, în conditiile prevăzute de lege.
Art. 6.
- Ministerele, celelalte
autorităti ale administratiei
publice, institutiile publice, precum si agentii economici au obligatia de a
pune la dispozitia Ministerului Finantelor Publice, la cererea acestuia, datele
si informatiilenecesare în vederea realizării atributiilor sale.
SECTIUNEA a
2-a
Organizarea
Ministerului Finantelor Publice
Art. 7. - (1)
Ministerul Finantelor Publice are structura organizatorică prevăzută în anexa
nr. 1. În cadrul acesteia, prin ordin al ministrului finantelor publice, se pot
organiza servicii, birouri si alte compartimente si se poate stabili numărul
posturilor de conducere, în conditiile legii.
(2) Numărul maxim
de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului Finantelor Publice este de
1.326, exclusiv demnitarii si posturile aferente cabinetului ministrului.
Art. 8. - (1) În
cadrul Ministerului Finantelor Publice se organizează Agentia Natională de
Plăti, cu un număr de 300 de posturi, având structura organizatorică prevăzută
în anexa nr. 3.
(2) Agentia
Natională de Plăti devine operatională în anul 2005.
(3) Numărul de
posturi prevăzut la alin. (1) se asigură prin redistribuire în cadrul numărului
de posturi aprobat ministerului, în conditiile legii.
(4) Prin ordin al
ministrului finantelor publice se vor nominaliza, în functie de necesitătile de
pregătire profesională sau de actiuni specifice acestui domeniu, persoanele
care vor fi implicate în activitătile premergătoare functionării Agentiei
Nationale de Plăti.
Art. 9. - (1)
Atributiile, sarcinile si răspunderile personalului din aparatul propriu al
Ministerului Finantelor Publice se stabilesc, în conformitate cu structura
organizatorică prevăzută în anexa nr. 1, prin regulamentul de organizare si
functionare a ministerului, aprobat prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(2) Atributiile,
sarcinile si răspunderile unitătilor teritoriale ale Ministerului Finantelor
Publice se stabilesc prin regulamentul de organizare si functionare aprobat
prin ordin al ministrului finantelor publice.
(3) Atributiile,
sarcinile si răspunderile individuale ale personalului din aparatul propriu al
Ministerului Finantelor Publice, precum si din unitătile subordonate acestuia
se stabilesc prin fisa postului, pe baza regulamentelor de organizare si
functionare prevăzute la alin. (1) si (2), care se semnează de salariat si se
aprobă în conditiile legii.
SECTIUNEA a
3-a
Conducerea
Ministerului Finantelor Publice
Art. 10. - (1)
Conducerea Ministerului Finantelor Publice se exercită de către ministrul
finantelor publice.
(2) Ministrul
finantelor publice reprezintă ministerul în raporturile cu celelalte autorităti
publice, cu persoanele juridice si fizice din tară si din străinătate. Prin
ordin al ministrului finantelor publice unele atributii pot fi delegate si
persoanelor cu functii de conducere din compartimentele de specialitate.
(3) Ministrul
finantelor publice îndeplineste, în domeniul de activitate al ministerului,
atributiile generale prevăzute la art. 53 alin. (1) din Legea nr. 90/2001 privind
organizarea si functionarea Guvernului României si a ministerelor.
(4) Ministrul
finantelor publice îndeplineste si alte atributii specifice, stabilite prin
alte acte normative.
(5) Ministrul
finantelor publice conduce aparatul propriu al ministerului.
(6) În exercitarea
atributiilor sale ministrul finantelor publice emite ordine si instructiuni, în
conditiile legii.
(7) Ministrul
finantelor publice îndeplineste, conform legii, functia de ordonator principal
de credite.
(8) Ministrul
finantelor publice este ajutat în activitatea de conducere a ministerului de 5
secretari de stat, numiti prin decizii ale primului-ministru, si în subordinea
cărora se pot organiza cabinete ale demnitarilor, conform prevederilor
Ordonantei Guvernului nr. 32/1998 privind organizarea cabinetului demnitarului
din administratia publică centrală, aprobată cu modificări prin Legea nr.
760/2001.
(9) Personalului
din cadrul cabinetelor demnitarilor nu i se aplică prevederile Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor
publici, cu modificările si completările
ulterioare.
Art. 11. - (1)
Secretarii de stat exercită atributiile delegate de ministrul finantelor
publice. Răspunderile si atributiile secretarilor de stat se
stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.
(2) În cazul în
care ministrul finantelor publice, din diferite motive, nu îsi poate exercita
atributiile curente, îl deleagă pe unul dintre secretarii de stat să exercite
aceste atributii, înstiintându-l pe primul-ministru despre aceasta.
Art. 12. - (1)
Desemnarea secretarului de stat care are si
calitatea de presedinte
al Agentiei Nationale
de Administrare Fiscală se face prin ordin al ministrului finantelor
publice.
(2) Secretarul de
stat presedinte al Agentiei Nationale de Administrare Fiscală are calitate de
ordonator secundar de credite si exercită atributiile legale în această
calitate pentru Agentia Natională de Administrare Fiscală, directiile generale
ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, precum si pentru
Directia generală de administrare a marilor contribuabili.
Art. 13. - (1)
Secretarul general al ministerului este înalt functionar public, numit prin
concurs sau prin examen, pe criterii de profesionalism, în conditiile legii.
(2) Secretarul
general îndeplineste atributiile prevăzute la art. 49 alin. (2) din Legea nr.
90/2001.
(3) Secretarul
general al ministerului îndeplineste si alte atributii prevăzute
în regulamentul de
organizare si functionare a
ministerului ori încredintate de ministru.
(4) În realizarea
atributiilor ce îi revin secretarul general al ministerului este ajutat de un
secretar general adjunct care este înalt functionar public, numit prin concurs
sau prin examen, pe criterii de profesionalism, în conditiile legii.
Art. 14. -
Ministrul finantelor publice aprobă prin ordin, pentru aparatul propriu si
pentru unitătile sale subordonate, criterii în aplicarea prevederilor actelor
normative în vigoare privind colectarea creantelor bugetare.
Art. 15. - (1)
Unitătile aflate în subordinea sau sub autoritatea Ministerului Finantelor
Publice, după caz, sunt prevăzute în anexa nr. 4.
(2) Repartizarea
la nivel de judet, respectiv la nivelul municipiului Bucuresti, a numărului
maxim de posturi de specialitate prevăzut la pct. I din anexa nr. 4, pentru unitătile
subordonate, se aprobă prin ordin al ministrului finantelor publice, în
conditiile legii.
(3) Structura
organizatorică, normativele de personal si criteriile de constituire a
compartimentelor unitătilor subordonate: directiile generale ale finantelor
publice judetene si Directia
generală a finantelor
publice a municipiului Bucuresti se aprobă prin ordin
al ministrului finantelor publice.
Art. 16. - (1)
Conducătorii unitătilor teritoriale, directori executivi, exclusiv directorul
executiv al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili, se
numesc si se eliberează din functie de ministrul finantelor publice, cu avizul
consultativ al prefectului.
(2) Prin ordin al
ministrului finantelor publice se numesc persoanele cu functii publice de
conducere de trezorier-sef din cadrul directiilor generale ale finantelor
publice judetene si a municipiului Bucuresti, de trezorier-sef adjunct din
cadrul Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti, precum
si de sef administratie adjunct - trezorerie si contabilitate publică din
cadrul administratiilor finantelor publice municipale.
Art. 17. -
Ministerul Finantelor Publice are în dotare un parc auto potrivit dispozitiilor
legale în vigoare, iar pentru activităti specifice numărul de mijloace de
transport si consumul de carburanti sunt prevăzute în anexa nr. 5.
Art. 18.
- (1) Prefecturile împreună cu
consiliile judetene, Consiliul General al Municipiului Bucuresti si
consiliile locale vor sprijini asigurarea spatiilor corespunzătoare pentru
desfăsurarea activitătii unitătilor din teritoriu subordonate Ministerului
Finantelor Publice.
(2) În
localitătile în care unitătile teritoriale subordonate Ministerului Finantelor
Publice nu dispun de spatii corespunzătoare consiliile locale vor sprijini
aceste unităti prin asigurarea, în conditiile legii, de amplasamente în vederea
construirii de sedii proprii.
CAPITOLUL II
Organizarea
si functionarea Agentiei Nationale de Administrare Fiscală
SECTIUNEA 1
Principalele
obiective si atributii ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscală
Art. 19.
- (1) Agentia Natională de
Administrare Fiscală are ca obiective principale următoarele:
a) colectarea
veniturilor bugetului de stat, reprezentând impozite, taxe si alte venituri ale
bugetului de stat, conform competentelor, precum si a veniturilor bugetului
asigurărilor sociale de stat, bugetului asigurărilor pentru somaj, bugetului
Fondului national unic de asigurări sociale de sănătate, reprezentând
contributia de asigurări sociale, contributia de asigurări pentru somaj,
contributia pentru asigurări sociale de sănătate, contributia de asigurare
pentru accidente de muncă si boli profesionale, datorate de plătitori, persoane
juridice si persoane fizice, care au calitatea de angajator sau asimilati
acestora;
b) aplicarea
unitară a prevederilor legislatiei privind impozitele, taxele, contributiile
sociale si alte venituri bugetare în domeniul său de activitate;
c) exercitarea
prerogativelor stabilite de lege prin aplicarea unui tratament echitabil
tuturor contribuabililor.
(2) În realizarea
obiectivelor prevăzute la alin. (1) Agentia Natională de Administrare Fiscală
are, în principal, următoarele atributii:
1. propune si
elaborează strategii de dezvoltare, precum si solutii de reformă în domeniul
administrării veniturilor bugetare pentru care este competentă potrivit legii;
2. asigură
aplicarea corectă, unitară si nediscriminatorie a legislatiei fiscale;
3. elaborează
proceduri de administrare a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale;
4. analizează
proiectele de acte normative care contin prevederi referitoare la administrarea
veniturilor bugetare pentru care este competentă;
5. participă,
împreună cu directiile de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor
Publice, la elaborarea de proiecte de acte normative privind stabilirea
veniturilor bugetare;
6. efectuează
monitorizarea depunerii de către plătitori a declaratiilor impozitelor,
taxelor, contributiilor sociale si a altor venituri bugetare potrivit legii,
precum si a plătilor efectuate;
7. initiază si
desfăsoară actiuni legale în cazul neconformării contribuabililor în
îndeplinirea obligatiilor declarative si de plată;
8. elaborează
proceduri privind activitatea de asistentă, îndrumare si informare a
contribuabililor;
9. asigură
acordarea asistentei pentru contribuabili prin mijloace specifice;
10. elaborează, cu
avizul directiilor de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice,
continutul si modelele formularelor si imprimatelor tipizate utilizate pentru
administrarea veniturilor, precum si instructiunile de completare a acestora;
11. elaborează si
aplică procedurile de impunere pentru persoanele juridice si persoanele fizice,
conform dispozitiilor legale;
12. elaborează si
aplică procedurile privind evidenta contribuabililor, gestiunea dosarului
fiscal si a cazierului fiscal;
13. elaborează si
editează materiale de specialitate în domeniul său de activitate în vederea
cunoasterii acestora de către personalul propriu si de către contribuabili;
14. urmăreste
încurajarea conformării voluntare prin oferirea de servicii de asistentă
contribuabililor, facilitându-le acestora îndeplinirea obligatiilor fiscale;
15. elaborează si
aplică procedurile privind plata voluntară si stabilirea mijloacelor de plată,
împreună cu directiile de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor
Publice;
16. elaborează si
aplică proceduri privind alte modalităti de stingere a obligatiilor bugetare
pentru care este competentă;
17. elaborează si
aplică proceduri privind executarea silită;
18. elaborează si
aplică metodologii de gestiune a arieratelor bugetare;
19. exercită
urmărirea, supravegherea si controlul fiscal pe întreg teritoriul national,
respectării legislatiei în domeniul impozitelor, taxelor, contributiilor
sociale si al celorlalte venituri bugetare pentru a căror administrare este
competentă potrivit legii;
20. exercită prin
organele sale de specialitate controlul operativ si inopinat în legătură cu
aplicarea si cu respectarea legislatiei fiscale;
21. desfăsoară
activităti de investigare fiscală cu ocazia controlului;
22. actionează
prin mijloace specifice pentru prevenirea si combaterea evaziunii fiscale, în
conditiile legii;
23. coordonează,
îndrumă si verifică modul de respectare a procedurilor de administrare, a
legislatiei fiscale si a legislatiei contributiilor sociale de către
structurile de administrare;
24. solutionează
contestatiile si petitiile care au ca obiect obligatiile fiscale ale
persoanelor fizice si juridice, conform prevederilor legale;
25. participă la
estimarea veniturilor bugetare pe care le administrează si face propuneri
privind nivelul veniturilor ce pot fi colectate de la contribuabili, pe baza
datelor proprii, a indicatorilor macroeconomici, a politicii fiscale si a
legislatiei în vigoare privind impozitele, taxele, contributiile sociale si
alte venituri bugetare;
26. furnizează
Ministerului Finantelor Publice informatii necesare fundamentării estimării
veniturilor ce pot fi colectate de la contribuabili;
27. analizează
periodic modul de realizare a veniturilor bugetare pentru care este competentă,
stabilind măsurile necesare pentru încadrarea acestora în nivelurile stabilite
potrivit legii;
28. furnizează
structurilor specializate ale Ministerului Finantelor Publice informatiile
necesare fundamentării calculului contributiei României la bugetul Comunitătii
Europene;
29. asigură
aplicarea prevederilor cu caracter fiscal din conventiile si tratatele
internationale la care România este parte;
30. încheie si
derulează conventii si proiecte de colaborare cu organisme si institutii
internationale în domeniul său de activitate, conform mandatului acordat;
31. initiază
măsuri pentru stimularea
cooperării internationale în domeniul său de activitate;
32. gestionează si
coordonează schimbul de informatii intern si intracomunitar privind taxa pe
valoarea adăugată si accize;
33. colaborează cu
directiile de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice pe linia
integrării europene;
34. asigură
desfăsurarea în bune conditii a activitătii de cooperare internatională în
domeniul său de activitate;
35. urmăreste
realizarea unui management eficient si coerent al administratiei fiscale, având
ca scop mentinerea unei administratii fiscale unitare, stabile si armonizate;
36. exercită
controlul financiar preventiv propriu în scopul constituirii si utilizării
legale si eficiente a fondurilor publice;
37. aplică
legislatia în domeniul resurselor umane - recrutare, angajare, avansare,
promovare, mobilitate, sanctionare si încetare a raporturilor de
muncă/serviciu, respectiv salarizare a personalului, cu exceptia functiilor care sunt
în competenta de
aprobare a ministrului finantelor publice;
38. elaborează si
derulează programe de perfectionare profesională a personalului din cadrul
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală la nivel central si la nivelul
structurilor de administrare prin Scoala de Finante Publice si alte organisme
specializate în acest domeniu;
39. elaborează si
fundamentează proiectul bugetului de cheltuieli al Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală, precum si programul de investitii si achizitii publice pe
care le transmite Ministerului Finantelor Publice în vederea cuprinderii în
bugetul centralizat al acestuia;
40. reprezintă
statul în fata instantelor, ca subiect de drepturi si obligatii privind
impozitele, taxele, contributiile sociale
si alte activităti
ale Agentiei Nationale
de Administrare Fiscală;
41. asigură un
dialog constructiv cu partenerii de dialog social, în spiritul respectului
reciproc si în conformitate cu principiile si standardele europene, în vederea
asigurării eficientei activitătii, stabilitătii si solidaritătii sociale;
42. exercită
functia de audit public intern în conditiile legii;
43. asigură,
potrivit legii, tipărirea formularelor si imprimatelor tipizate utilizate în
domeniul său de activitate;
44. elaborează,
monitorizează si implementează sistemul de comunicare internă si externă si
cadrul comunicational în scopul sustinerii activitătii sale;
45. asigură prin sistemul
de management al performantei si dezvoltare profesională un corp al
functionarilor publici profesionist, onest, stabil si eficient, în scopul
creării unei organizatii moderne, flexibile, functionale si eficiente, în
conditiile legii.
(3) Agentia
Natională de Administrare Fiscală îndeplineste toate atributiile si are toate
competentele conferite prin legi sau prin alte acte normative în vigoare în
activitatea de administrare a veniturilor bugetare pentru care este competentă.
Art. 20.
- În exercitarea atributiilor sale
Agentia Natională de Administrare Fiscală colaborează cu ministerele si
autoritătile administratiei publice centrale, autoritătile administratiei
publice locale, cu alte institutii publice, precum si cu persoane juridice si
fizice si alte entităti.
Art. 21. - În îndeplinirea
atributiilor sale Agentia Natională de Administrare Fiscală este autorizată:
1. să exercite
nemijlocit si neîngrădit controlul fiscal, conform dispozitiilor legale în
vigoare;
2. să dea
agentilor economici, ca urmare a controlului, dispozitii pentru luarea
măsurilor de respectare a legii;
3. să aplice
sanctiunile prevăzute de lege în competenta sa;
4. să aprobe
înlesniri, în conditiile legii, restituiri si compensări la plata impozitelor,
taxelor, contributiilor sociale si a altor venituri bugetare pentru care este
competentă;
5. să urmărească
si să ia măsuri în aplicarea legislatiei în materie de ajutor de stat, în
domeniul său de activitate conform competentelor;
6. să aplice, prin
organele abilitate, modalitătile de executare silită si măsurile asigurătorii,
în conditiile legii, pentru a căror colectare este competentă potrivit legii;
7. să încheie
protocoale de schimb de informatii, documente de colaborare cu ministerele,
institutiile publice si cu alte organizatii, potrivit competentelor atribuite;
8. să
stabilească orice alte
măsuri în conditiile prevăzute de lege.
Art. 22. - În
scopul îndeplinirii atributiilor sale Agentia Natională de Administrare Fiscală
are dreptul să solicite informatii de la celelalte autorităti ale administratiei
publice centrale si locale, alte institutii si autorităti publice, de la societăti
financiar-bancare si de la alte persoane, în conditiile legii.
SECTIUNEA a
2-a
Organizarea
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală
Art. 23.
- (1) Agentia Natională de
Administrare Fiscală are structura organizatorică prevăzută în anexa nr.
2. În cadrul acesteia, prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de
Administrare Fiscală se pot organiza servicii, birouri si alte compartimente si
se poate stabili numărul posturilor de conducere, în conditiile legii.
(2) Numărul maxim
de posturi al aparatului propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
exclusiv secretarul de stat
presedinte al Agentiei
Nationale de Administrare
Fiscală, este de 355.
(3) Atributiile,
sarcinile si răspunderile personalului din aparatul propriu al Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală se stabilesc, în conformitate cu structura
organizatorică prevăzută în anexa nr. 2, prin Regulamentul de organizare si functionare a
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, aprobat prin ordin
al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală.
(4) Atributiile,
sarcinile si răspunderile structurilor din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice judetene, Directiei
generale a finantelor
publice a municipiului Bucuresti si Directiei generale
de administrare a marilor contribuabili, cu atributii de administrare a
veniturilor bugetare, denumite în continuare structuri de administrare, se
aprobă prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală.
(5) Atributiile,
sarcinile si răspunderile individuale ale personalului propriu al Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală si ale structurilor de administrare se
stabilesc prin fisa postului, pe baza regulamentelor de organizare si functionare
prevăzute la alin. (3) si (4), care se semnează de salariat si se aprobă în
conditiile legii.
(6) Directorii
generali, directorii generali adjuncti, directorii si directorii adjuncti,
sefii de servicii si sefii de birouri, personalul de executie din aparatul
propriu al Agentiei Nationale de Administrare Fiscală se numesc si se eliberează
din functie, în conditiile legii, prin ordin al presedintelui Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală.
(7) Directorii
executivi adjuncti din cadrul directiilor generale ale finantelor publice
judetene, Directiei generale a finantelor publice a municipiului Bucuresti,
care coordonează structurile de administrare, sefii de administratie si sefii
de administratie adjuncti [cu exceptia celor prevăzuti la art. 16 alin. (2)] ai
administratiilor finantelor publice ale municipiilor, precum si ale
sectoarelor municipiului Bucuresti
se numesc si se eliberează din functie, în conditiile legii, prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală.
(8) Directorul
executiv si directorii executivi adjuncti ai Directiei generale de administrare
a marilor contribuabili se numesc si se eliberează din functie prin ordin al
presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală.
(9) În cadrul
directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti un director executiv adjunct îndeplineste si functia de
administrator-sef care coordonează structurile de administrare si care este
numit si eliberat din functie, în conditiile legii, prin ordin al presedintelui
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală.
Art. 24. - (1)
Începând cu data de 1 ianuarie 2004 Ministerul Finantelor Publice exercită
calitatea de creditor bugetar prevăzută de lege, prin Agentia Natională de Administrare
Fiscală si structurile de administrare, pentru veniturile bugetare pe care le
administrează.
(2) Ministerul
Finantelor Publice, în calitate de operator, înscrie prin Agentia Natională de
Administrare Fiscală si structurile sale de administrare, în calitate de agenti
împuterniciti, creantele bugetare administrate de aceasta, la Arhiva
Electronică de Garantii Reale Mobiliare, în conditiile legii.
Art. 25. - (1)
Presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală poate redistribui între
structurile de administrare posturile repartizate prin ordin al ministrului finantelor
publice, conform art. 15 alin. (2).
(2) Structura
organizatorică, normativele de personal si criteriile de constituire a compartimentelor
structurilor de administrare se aprobă prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale
de Administrare Fiscală.
SECTIUNEA a
3-a
Conducerea
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală
Art. 26.
- (1) Agentia Natională de
Administrare Fiscală este condusă de un presedinte.
(2) Presedintele
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală conduce Agentia Natională de
Administrare Fiscală si răspunde în fata ministrului finantelor publice pentru întreaga
sa activitate.
(3) În exercitarea
atributiilor sale presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală emite
ordine, în conditiile legii.
(4) Secretarul de
stat presedinte al Agentiei Nationale de Administrare Fiscală poate să delege
calitatea de ordonator secundar de credite.
(5) Presedintele
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală reprezintă Agentia Natională de
Administrare Fiscală în relatia cu tertii. Prin ordin al presedintelui Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală unele atributii pot fi delegate si
persoanelor cu functii de conducere din compartimentele de specialitate.
(6) Presedintele
Agentiei Nationale de Administrare Fiscală îndeplineste si alte atributii
specifice, stabilite prin alte acte normative.
(7) În cazul în
care presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, din motive
întemeiate, nu îsi poate exercita atributiile cuvenite, îl deleagă pe
înlocuitor să exercite aceste atributii.
(8) Înlocuitorul
propus de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală va fi numit
prin ordin al ministrului finantelor publice.
(9) Înlocuitorul
îndeplineste atributiile si sarcinile care îi sunt delegate de presedintele Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, prin ordin.
Art. 27
- Presedintele Agentiei
Nationale de Administrare
Fiscală aprobă prin ordin, pentru aparatul propriu si pentru structurile de
administrare, criterii în aplicarea prevederilor actelor normative în vigoare
privind colectarea creantelor bugetare.
CAPITOLUL III
Dispozitii
finale
Art. 28.
- (1) Personalul din cadrul
Ministerului Finantelor
Publice si, respectiv,
din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscală,
care are calitatea de functionar public, beneficiază de toate drepturile si are
obligatiile prevăzute în Legea nr. 188/1999 privind
Statutul functionarilor publici, cu
modificările si completările ulterioare.
(2) Salarizarea
personalului Ministerului Finantelor Publice se face potrivit reglementărilor
în vigoare referitoare la
acordarea drepturilor de
natură salarială pentru functionarii publici si pentru
personalul contractual.
(3) Salarizarea
personalului Agentiei Nationale de Administrare Fiscală se face similar cu
salarizarea personalului propriu al Ministerului Finantelor Publice.
Art. 29. - Actele
juridice emise în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
735/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice, cu modificările si completările ulterioare, continuă să îsi producă efectele în măsura
în care nu contravin prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 30. - Agentia
Natională de Administrare Fiscală are o siglă ale cărei caracteristici se
aprobă prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscală.
Art. 31. - Anexele
nr. 1-5*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 32. -
Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2004.
Art. 33. - La data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr.
735/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 din 4 iulie 2003,
cu modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 18 decembrie 2003.
Nr. 1.574.
*) Anexe
Pagina 1 |
În Hotărârea
Guvernului nr.
1.433/2003 privind aplicarea în luna ianuarie 2004 a celei de-a cinceaetape
de recorelare a pensiilor din sistemul public, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 897 din 15 decembrie 2003, se face următoarea
rectificare:
- la art. 3 alin. (1), în loc de: persoanele ale căror drepturi de pensie pentru limită de vârstă cu vechime integrală sau de pensie de urmas, provenite din sistemul asigurărilor sociale de stat, s-au deschis până la data de 1 ianuarie 1999...” se va citi: pensionarii pentru limită de vârstă cu vechime integrală si pensionarii urmasi proveniti din sistemul asigurărilor sociale de stat ale căror drepturi de pensie s-au deschis până la data de 1 ianuarie 1999...”.