MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 23 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 12 ianuarie 2004
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
590/2003. - Lege privind tratatele
909/2003. - Decret pentru promulgarea Legii privind tratatele
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1. - Ordonantă privind măsuri financiare în sistemul sanitar
1.586/2003. - Hotărâre privind aprobarea executiei bugetelor
actiunilor si proiectelor derulate în anul 2003 prin bugetul Secretariatului
General al Guvernului
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.826/2003. - Ordin al ministrului finantelor publice pentru
aprobarea Precizărilor privind unele măsuri referitoare la organizarea si
conducerea contabilitătii de gestiune
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind tratatele
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL
I
Definitii
si tipuri de tratate
SECTIUNEA
1
Definitii
Art.
1. - Pentru scopurile prezentei legi, prin:
a) tratat
se întelege actul juridic, indiferent de denumire sau de formă, care
consemnează în scris un acord la nivel de stat, la nivel guvernamental sau la
nivel departamental, având scopul de a crea, de a modifica ori de a stinge
drepturi si obligatii juridice sau de altă natură, guvernat de dreptul
international public si consemnat într-un instrument unic ori în două sau în
mai multe instrumente conexe;
b) încheierea
tratatelor se întelege succesiunea de etape care trebuie urmate, ansamblul
de activităti care trebuie desfăsurate, precum si ansamblul de proceduri si
reguli care trebuie respectate astfel încât tratatul să intre în vigoare pentru
România;
c) parafare
se întelege aplicarea initialelor numelor reprezentantilor părtilor la
negociere, în vederea autentificării, cu caracter provizoriu, a textului
convenit sau adoptat în urma negocierilor;
d) semnare
ad referendum se întelege etapa facultativă a încheierii tratatelor, care
constă în semnarea cu mentiunea ad referendum a unui tratat de către
reprezentantii părtilor prezente la negociere, în vederea fixării cu caracter
provizoriu a textului convenit sau adoptat în urma negocierii;
e) depline
puteri se întelege documentul eliberat de Ministerul Afacerilor Externe,
semnat de ministrul afacerilor externe si învestit cu sigiliul de stat,
potrivit reglementărilor si practicii internationale, care consemnează aprobarea
pentru participarea la negocieri, pentru semnarea tratatelor la nivel de stat
sau de Guvern ori pentru participarea delegatiilor române la reuniuni
internationale;
f) ratificare
se întelege modalitatea de exprimare a consimtământului de a deveni parte
la un tratat care a fost semnat de partea română, prin adoptarea unei legi de
ratificare de către Parlament sau, în conditiile legii, prin ordonantă de
urgentă a Guvernului;
g) aprobare
se întelege modalitatea de exprimare a consimtământului de a deveni parte
la un tratat care a fost semnat de partea română, prin adoptarea unei hotărâri
de aprobare de către Guvern;
h) aderare
se întelege modalitatea prin care se exprimă consimtământul de a deveni
parte la un tratat multilateral care nu a fost semnat de partea română;
i) acceptare
se întelege modalitatea prin care se exprimă consimtământul de a deveni
parte la un tratat multilateral care nu a fost semnat de partea română si care
prevede expres această modalitate;
j) rezervă
se întelege declaratia unilaterală, oricare ar fi continutul sau denumirea
sa, formulată cu ocazia semnării, ratificării, aprobării, aderării sau
acceptării unui tratat multilateral, prin care se urmăreste modificarea sau
excluderea efectelor juridice ale anumitor prevederi ale acestuia pentru partea
română, dacă tratatul nu interzice asemenea rezerve si ele sunt conforme
dreptului international; pentru a produce efecte, rezervele formulate la
semnare trebuie confirmate la ratificare sau la aprobare;
k) declaratie
se întelege mentiunea formulată cu ocazia semnării, ratificării, aprobării,
aderării sau acceptării unui tratat multilateral, prin care se interpretează
unele prevederi ale tratatului de către partea română sau prin care partea
română efectuează notificările cerute de tratat; declaratiile formulate la
semnare trebuie confirmate la ratificare sau la aprobare;
l) instrument
de ratificare, aderare, acceptare sau aprobare se întelege
documentul prin care se consemnează ratificarea, aderarea, acceptarea sau
aprobarea tratatelor;
m) elemente
de identificare a tratatului se întelege, în cazul tratatelor bilaterale,
titlul acestora, data si locul semnării, iar în cazul tratatelor multilaterale,
titlul acestora, data si locul adoptării si/sau deschiderii spre semnare;
n) denuntare,
renuntare, retragere se întelege actul unilateral prin care partea română
îsi manifestă vointa de a nu mai fi legată prin tratat, conform dreptului
international;
o) contract
de stat se întelege o întelegere încheiată de către statul sau Guvernul
român, precum si de ministere sau alte autorităti ale administratiei publice
centrale cu alt stat, guvern, organizatie internatională, respectiv cu
institutii financiare sau alte entităti ce nu au calitatea de subiect de drept
international în domeniul economic, comercial, financiar si în alte domenii si
care nu este guvernată de dreptul international public.
SECTIUNEA
a 2-a
Categorii de tratate
Art.
2. - (1) România, Guvernul României, precum si ministerele si alte autorităti
ale administratiei publice centrale, pentru care această atributie este expres
prevăzută de legislatia în vigoare, pot încheia tratate la nivel de stat,
tratate la nivel guvernamental, respectiv tratate la nivel departamental.
(2) Tratatele
prevăzute la alin. (1) se încheie cu respectarea principiilor fundamentale si a
celorlalte norme imperative ale dreptului international, a dreptului comunitar,
a normelor cutumiare internationale, a Constitutiei României, în conformitate
cu prevederile prezentei legi.
CAPITOLUL
II
Procedura
încheierii tratatelor
SECTIUNEA
1
Aprobarea initierii negocierilor
Art. 3. - (1) Pentru
aprobarea initierii negocierilor unui tratat la nivel de stat, Ministerul
Afacerilor Externe, singur sau, după caz, împreună cu ministerul sau
autoritatea administratiei publice centrale care îndeplineste conditiile
prevăzute la art. 2 alin. (1), în competentele căruia sau căreia se află
domeniul principal reglementat prin tratat, elaborează un memorandum, care va
fi avizat de către
toate
ministerele în competentele cărora se află din punct de vedere substantial
celelalte domenii reglementate prin tratat si însusit de către Guvernul
României prin semnătura primului-ministru, după care va fi înaintat spre
aprobare Presedintelui României.
(2) În
cazul tratatelor la nivel de stat pentru care este necesară aprobarea
Consiliului Suprem de Apărare a Tării, aprobarea Presedintelui României se va
acorda după îndeplinirea procedurilor specifice prevăzute de legea pentru
organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Apărare a Tării si de reglementările
acestuia.
(3) În
cazul tratatelor multilaterale si bilaterale la nivel de stat, inclusiv cu
institutii financiare internationale, cu caracter predominant tehnic,
Ministerul Afacerilor Externe va fi doar avizator.
Art.
4. - (1) Pentru aprobarea initierii negocierilor unui tratat la nivel
guvernamental, respectiv la nivel departamental, ministerul sau autoritatea
administratiei publice centrale care îndeplineste conditiile prevăzute la art.
2 alin. (1), în competentele căruia sau căreia se află domeniul principal
reglementat prin tratat, denumit/denumită în continuare institutie
initiatoare, elaborează un memorandum, care va fi avizat întotdeauna de
către Ministerul Afacerilor Externe, precum si de către toate ministerele în
competentele cărora se află, din punct de vedere substantial, celelalte domenii
reglementate prin tratat si care se înaintează spre aprobare Guvernului
României, acordată prin semnătura primului-ministru.
(2) În
cazul tratatelor la nivel guvernamental, respectiv departamental, pentru care
este necesară aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Tării, aceasta se
solicită după îndeplinirea procedurii prevăzute la alin. (1) si după
îndeplinirea procedurii specifice prevăzute de legea pentru organizarea si
functionarea Consiliului Suprem de Apărare a Tării si de reglementările
acestuia, prin semnătura Presedintelui României, în calitate de presedinte al
Consiliului Suprem de Apărare a Tării, pe memorandumul pentru aprobarea
initierii negocierilor.
Art.
5. - (1) Memorandumul pentru aprobarea initierii negocierilor va contine
referiri la:
a)
obiectul tratatului;
b)
necesitatea încheierii tratatului;
c)
finalitatea încheierii tratatului si implicatiile, în cazul încheierii
tratatului respectiv, asupra obligatiilor juridice si altor angajamente internationale
asumate anterior de partea română, respectiv asupra legislatiei interne,
inclusiv asupra Constitutiei României, dacă este cazul;
d)
elementele concrete de mandat al părtii române, ce urmează a fi promovate în
cadrul negocierilor, inclusiv variante de actiune, dacă este cazul.
(2)
Memorandumul pentru aprobarea initierii negocierilor va avea întotdeauna
anexată propunerea de text a părtii române, atât în limba română, cât si în
limba de circulatie internatională în care se va încheia tratatul, după caz,
si, cu titlu informativ, dacă acestea există, propunerea de text a celeilalte
părti - în cazul unui tratat bilateral sau proiectul de la care se porneste
negocierea, în limba română si în limba de circulatie internatională în care se
va încheia tratatul, si eventualele propuneri de modificare ale părtii române -
în cazul unui tratat multilateral.
(3)
Propunerea de text a părtii române se redactează în conformitate cu art. 2
alin. (2).
(4)
Aprobarea initierii negocierilor semnifică atât aprobarea continutului
memorandumului, cât si aprobarea propunerii de text a părtii române.
Art.
6. - (1) Memorandumul pentru aprobarea initierii negocierilor, semnat de
conducătorul institutiei initiatoare, se transmite concomitent, în copie,
institutiilor avizatoare, care au obligatia ca, în termen de 7 zile lucrătoare
de la primire, să comunice institutiei initiatoare avizele lor în una dintre
următoarele forme, după caz: aviz favorabil, aviz cu observatii si/sau
propuneri, aviz negativ.
(2) În
urma primirii eventualelor observatii sau propuneri, institutia initiatoare
definitivează continutul memorandumului si, respectiv, al propunerii de text de
tratat a părtii române, pe care le transmite, în original, spre avizare
succesivă, institutiilor avizatoare.
(3) În
cazul în care între institutiile initiatoare si, respectiv, avizatoare, după
consultări la nivel corespunzător, persistă diferente de opinie, institutiile
avizatoare pot aviza “cu obiectii”, care vor fi anexate si prezentate spre
solutionare în cadrul sedintei Guvernului.
Art.
7. - (1) Memorandumul pentru aprobarea initierii negocierilor unui tratat la
nivel de stat va contine propunerea privind persoana având calitatea de sef al
delegatiei de negociatori a părtii române, cu mentionarea functiei si
institutiei la care este încadrat.
(2) În
cazul tratatelor la nivel guvernamental, respectiv departamental, desemnarea
sefului delegatiei se face prin decizie a conducătorului institutiei
initiatoare.
(3) În
cazul negocierii tratatelor la nivel guvernamental care, prin obiectul lor, au
implicatii politice importante asupra relatiilor externe ale României, seful
delegatiei de negociatori a părtii române se desemnează de către Guvernul
României.
(4)
Delegatia de negociatori a părtii române pentru tratatele la nivel de stat si,
respectiv, la nivel guvernamental va include reprezentantul sau reprezentantii
Ministerului Afacerilor Externe; în cazul tratatelor la nivel departamental,
delegatia de negociatori a părtii române va putea include reprezentantul sau
reprezentantii Ministerului Afacerilor Externe, la solicitarea institutiei
initiatoare.
SECTIUNEA
a 2-a
Desfăsurarea negocierilor
Art.
8. - Negocierile se desfăsoară prin întâlnirea directă a delegatiilor de
negociatori sau prin corespondentă, cu respectarea strictă a elementelor de
mandat si a variantelor de actiune aprobate.
Art.
9. - (1) Pe toată durata negocierilor, după fiecare rundă de negociere a
tratatelor la nivel de stat, respectiv a tratatelor la nivel guvernamental
pentru care este necesară ratificarea de către Parlament conform art. 19 alin.
(1), se redactează, în termen de cel mult 7 zile lucrătoare, un raport care va
fi initiat, avizat si aprobat de aceleasi institutii implicate în procedura
aprobării initierii negocierilor.
(2)
Raportul va cuprinde sintetic relatarea desfăsurării negocierilor, cu
prezentarea pozitiei partenerului/partenerilor de negociere, a rezultatelor
rundei, evaluarea posibilelor evolutii ale procesului de negocieri, precum si
propuneri vizând mentinerea sau modificarea mandatului de negociere, care vor
trebui motivate corespunzător în acest ultim caz, eventuale alte propuneri de
actiuni conexe procesului de negociere si vizând sprijinirea acestuia, precum
si, în anexă, componenta delegatiei române, respectiv a delegatiei/delegatiilor
partenerului/partenerilor de negociere.
(3)
Raportul va fi însotit de forma de text rezultată în urma rundei de negociere,
în limba de circulatie internatională si în limba română, cu evidentierea clară
a propunerilor de text ale părtilor, în cazul în care negocierea nu s-a
finalizat prin convenirea sau adoptarea textului tratatului.
(4) În
situatia finalizării negocierilor, elementele de raport mentionate mai sus vor
fi cuprinse sintetic în memorandumul pentru aprobarea semnării tratatului,
elaborat conform art. 15.
Art.
10. - (1) În cazul celorlalte tratate la nivel guvernamental, respectiv în
cazul tratatelor la nivel departamental, raportul este supus aprobării
conducătorului institutiei initiatoare si este transmis spre informare
Ministerului Afacerilor Externe.
(2) În
acest caz raportul va avea caracter informativ, fără a propune modificări ale
elementelor de mandat si ale variantelor de actiune ale părtii române în
negociere.
Ministerul
Afacerilor Externe poate formula observatii si propuneri în conformitate cu
competentele sale, obligatorii pentru institutia initiatoare, având în vedere
elementele de mandat si variantele de actiune anterior aprobate, care sunt
obligatorii pentru institutia initiatoare.
Art.
11. - (1) Pe toată durata negocierilor, ori de câte ori se va considera
necesar, elementele de mandat si variantele de actiune ale părtii române pentru
negocierea tratatelor la nivel de stat, la nivel guvernamental si, respectiv,
la nivel departamental vor putea fi modificate numai prin memorandum initiat,
avizat si aprobat de aceleasi institutii implicate în procedura aprobării
initierii negocierilor.
(2)
Procedura prevăzută la alin. (1) se aplică si în ceea ce priveste schimbarea
sefului delegatiei.
Art.
12. - (1) În situatia în care forma textului tratatului rezultată din negociere
corespunde cu elementele de mandat aprobate, textul va fi convenit, în cazul
tratatelor bilaterale, sau adoptat, în cazul tratatelor multilaterale.
(2)
După convenire sau adoptare, textul poate fi parafat sau semnat ad referendum.
(3)
După convenire sau adoptare, parafare ori semnare ad referendum,
procesul de negocieri poate fi reluat, dacă este necesar, cu respectarea
procedurii prevăzute pentru initierea negocierilor.
SECTIUNEA
a 3-a
Art.
13. - (1) După finalizarea negocierilor prin convenire sau adoptare, pentru
aprobarea semnării se elaborează un memorandum care este initiat, avizat si
aprobat în conformitate cu procedura prevăzută la art. 3 sau 4 si art. 6, care
se adaptează corespunzător, conform prevederilor următoare.
(2)
Ulterior avizării conform art. 3 sau 4, memorandumul pentru aprobarea semnării
este supus avizării Ministerului Justitiei.
(3)
Procedura prevăzută la art. 3 alin. (2) si la art. 4 alin. (2) cu privire la
aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Tării se aplică si pentru etapa
aprobării semnării.
Art.
14. - Dacă institutiile avizatoare formulează avize cu propuneri, cu
observatii, cu observatii si propuneri sau cu obiectii, institutia initiatoare:
a) va
relua procesul de negocieri, dacă apreciază ca pertinente observatiile, în
vederea obtinerii unui text care să corespundă acestora; sau
b) va
înainta Secretariatului General al Guvernului o notă justificativă, avizată de
Ministerul Afacerilor Externe, cuprinzând argumentele neacceptării, totale sau
partiale, a observatiilor sau a avizului negativ, urmând ca Guvernul să aprobe
semnarea ori să decidă reluarea negocierilor.
Art.
15. - (1) Memorandumul pentru aprobarea semnării va contine referiri la:
a)
istoricul negocierilor;
b) prezentarea
prevederilor relevante ale tratatului cu raportare la elementele de mandat
aprobate la începerea negocierilor, precum si a implicatiilor pe care le are
tratatul asupra obligatiilor juridice si altor angajamente internationale
asumate anterior de partea română, respectiv asupra legislatiei interne,
inclusiv asupra Constitutiei României, dacă este cazul;
c)
propuneri privind numele persoanei care va semna tratatul, cu mentionarea
functiei si institutiei la care este încadrată, precum si propunerea de a i se
acorda depline puteri în acest sens, după caz.
(2)
Memorandumul va avea anexat:
a) textul tratatului
rezultat în urma negocierilor, atât în limba română, cât si în limba de
circulatie internatională în care a fost convenit sau adoptat, după caz;
b)
copia memorandumului pentru aprobarea initierii negocierilor sau, după caz,
cele mai recente elemente de mandat aprobate.
Art.
16. - (1) În mod exceptional, datorită urgentei semnării tratatului si numai
dacă există suficiente elemente să se considere că textul convenit sau adoptat
al tratatului nu va contine diferente substantiale de fond fată de propunerea
de text a părtii române - în cazul unui tratat bilateral sau fată de textul de
la care se porneste în negocieri - în cazul unui tratat multilateral, respectiv
fată de elementele de mandat ale părtii române, se poate elabora un memorandum
comun pentru aprobarea negocierii si semnării, care va fi supus procedurii
prevăzute de prezenta sectiune.
(2)
Dacă textul convenit sau adoptat diferă fată de propunerea de text a părtii
române sau fată de propunerea de text de la care s-a pornit în negociere,
respectiv fată de elementele de mandat ale părtii române, se va elabora un
memorandum separat pentru semnare, conform procedurii prevăzute de prezenta
sectiune.
SECTIUNEA
a 4-a
Deplinele puteri
Art.
17. - (1) După aprobarea negocierii, respectiv a semnării tratatelor la nivel
de stat sau de Guvern, Ministerul Afacerilor Externe eliberează deplinele
puteri pentru negociere, dacă partenerul solicită asemenea depline puteri, si,
respectiv, pentru semnare.
(2)
Deplinele puteri pentru participarea la negocieri si, respectiv, pentru
semnarea tratatelor la nivel departamental se eliberează conform alin. (1),
numai dacă partenerul/partenerii de negocieri solicită prezentarea deplinelor
puteri.
(3)
Presedintele României, primul-ministru al Guvernului si ministrul afacerilor
externe pot negocia si semna tratate fără a prezenta depline puteri.
(4)
Ministerul Afacerilor Externe eliberează depline puteri pentru participarea
delegatiilor guvernamentale la reuniuni internationale, dacă este necesar
potrivit regulilor de procedură ale reuniunii, în baza mandatului aprobat de
către Presedintele României sau de către primul-ministru al Guvernului.
(5)
Pentru participarea delegatiilor guvernamentale la reuniuni internationale este
necesară obtinerea aprobării, acolo unde este cazul, cu cel putin 3 zile
lucrătoare înainte de data efectuării deplasării delegatiilor respective.
(6) În
memorandumul pentru obtinerea aprobării participării delegatiilor
guvernamentale la reuniuni internationale se vor mentiona numele si functia
sefului delegatiei si ale supleantului acestuia, urmând ca institutia
initiatoare să transmită Ministerului Afacerilor Externe copia memorandumului
aprobat si lista celorlalti membri ai delegatiei, cu respectarea termenului
prevăzut de lege, în vederea eliberării deplinelor puteri.
SECTIUNEA
a 5-a
Exprimarea consimtământului de a deveni parte la tratat
Art.
18. - (1) Exprimarea consimtământului de a deveni parte la tratat se face, după
caz, prin ratificare, aprobare, aderare sau acceptare.
(2) În
mod exceptional, în cazurile prevăzute la art. 26 alin. (1), exprimarea
consimtământului de a deveni parte la tratat se poate face prin semnarea
tratatului respectiv.
Art.
19. - (1) Se supun Parlamentului spre ratificare prin lege următoarele
categorii de tratate:
a)
tratatele la nivel de stat, oricare ar fi domeniul de reglementare al acestora;
b)
tratatele la nivel guvernamental care se referă la cooperarea politică sau care
implică angajamente cu caracter politic;
c)
tratatele la nivel guvernamental care se referă la cooperarea cu caracter
militar;
d)
tratatele la nivel guvernamental care se referă la teritoriul de stat, inclusiv
regimul juridic al frontierei de stat, precum si la zonele asupra cărora
România exercită drepturi suverane si jurisdictie;
e)
tratatele la nivel guvernamental care se referă la statutul persoanelor,
drepturile si libertătile fundamentale ale omului;
f)
tratatele la nivel guvernamental care se referă la participarea în calitate de
membru la organizatii internationale interguvernamentale;
g)
tratatele la nivel guvernamental care se referă la asumarea unui angajament
financiar care ar impune sarcini suplimentare la bugetul de stat;
h)
tratatele la nivel guvernamental ale căror dispozitii fac necesară, pentru
aplicare, adoptarea unor noi dispozitii normative având fortă juridică de lege
ori a unor legi noi sau amendarea legilor în vigoare si cele care prevăd în mod
expres cerinta ratificării lor.
(2)
Tratatele prevăzute la alin. (1) nu se ratifică prin ordonante ale Guvernului.
(3) În
situatii extraordinare, tratatele prevăzute la alin. (1) lit. b)-h), a căror
reglementare nu poate fi amânată, vor putea fi ratificate prin ordonante de
urgentă ale Guvernului, sub conditia justificării temeinice a urgentei
ratificării.
Art. 20. - Tratatele
semnate la nivel guvernamental care nu intră sub incidenta prevederilor art.
19, precum si tratatele semnate la nivel departamental sunt supuse Guvernului
spre aprobare prin hotărâre.
Art.
21. - (1) Tratatele multilaterale care nu au fost semnate în numele României
sau la nivel guvernamental, la care România sau Guvernul României urmează să
devină parte si care intră sub incidenta prevederilor art. 19 alin. (1), sunt
supuse Parlamentului spre aderare sau acceptare prin lege, dacă prevăd expres
această modalitate de exprimare a consimtământului de a deveni parte la ele.
(2) În
situatii extraordinare, dacă sunt îndeplinite conditiile prevăzute la art. 19
alin. (3), tratatele multilaterale prevăzute la alin. (1) pot fi supuse
aderării sau acceptării prin ordonantă de urgentă a Guvernului.
(3)
Tratatele prevăzute la alin. (1) care nu intră sub incidenta prevederilor art.
19 alin. (1) sunt supuse Guvernului, spre aderare sau acceptare, prin hotărâre.
Art.
22. - (1) Tratatele se ratifică, se aprobă, se acceptă sau se aderă la ele prin
lege ori se aprobă, se acceptă sau se aderă la acestea prin hotărâre a
Guvernului, după caz.
(2) În
cazul exceptional prevăzut la art. 19 alin. (3) si la art. 21 alin. (2) se
elaborează o ordonantă de urgentă de ratificare, aderare sau acceptare, care va
fi supusă aprobării Parlamentului prin lege.
(3)
Titlul actului normativ va contine mentiunea ratificării, aprobării, aderării
sau acceptării tratatului, titlul complet al tratatului si celelalte elemente
de identificare.
(4)
Actul normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare contine, de
regulă, un articol unic care prevede mentiunea “se ratifică ...”, “se aprobă
...”, “se aderă la ...”, “se acceptă ...”, urmată de titlul complet al
tratatului, însotit de celelalte elemente de identificare, după cum urmează:
a) în
cazul tratatelor bilaterale - data si locul semnării;
b) în
cazul tratatelor multilaterale supuse ratificării sau aprobării - data si locul
adoptării si/sau deschiderii spre semnare, aceste elemente de identificare
fiind însotite de mentionarea datei intrării în vigoare a tratatului, dacă este
cazul, precum si a datei si locului semnării de către partea română;
c) în
cazul tratatelor multilaterale supuse aderării sau acceptării - data si locul
adoptării si/sau deschiderii spre semnare, aceste elemente de identificare
fiind însotite de mentionarea datei intrării în vigoare a tratatului, dacă este
cazul.
(5)
Actul normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare a unui tratat
multilateral poate cuprinde si unul sau mai multe articole continând rezerve
si/sau declaratii ale părtii române, care se fac cu respectarea strictă a
prevederilor tratatului.
(6) În
cazul acelor tratate ale căror dispozitii implică modificarea sau completarea
unuia sau mai multor acte normative în vigoare, actul normativ de ratificare,
aprobare, aderare sau acceptare va include prevederi exprese, cu trimiteri
clare, prin care se modifică sau se completează dispozitiile actelor normative
respective, pentru asigurarea concordantei cadrului legislativ intern cu
prevederile tratatului.
(7) În
cazul tratatelor ale căror prevederi implică adoptarea de dispozitii normative
de drept intern pentru aplicarea prevederilor lor, actul normativ de
ratificare, aprobare, aderare sau acceptare va include norme detaliate de
natură să permită aplicarea tratatului, fără ca prin aceste norme să se poată
aduce atingere regimului juridic stabilit prin tratat sau textului tratatului.
(8) În
cazul în care pentru aplicarea prevederilor tratatelor prevăzute la alin. (7)
este suficientă adoptarea de acte normative cu fortă juridică inferioară
actului normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare, actul normativ
respectiv va fi adoptat imediat după adoptarea actului normativ de ratificare,
aprobare, aderare sau acceptare.
(9)
Normele de natură să permită aplicarea tratatului la care se referă alin.
(6)-(8) intră în vigoare la data intrării în vigoare a tratatului sau după
această dată, în termenul prevăzut de acestea.
(10)
Prevederile alin. (6)-(9) nu aduc atingere posibilitătii adoptării unor
dispozitii normative de drept intern pentru aplicarea prevederilor unui tratat,
ulterior intrării în vigoare a acestuia, în cazul în care acest lucru se va
dovedi
necesar.
(11)
Prevederile alin. (6)-(9) nu se aplică în cazul tratatelor ale căror dispozitii
implică adoptarea unor legi organice pentru aplicarea lor.
(12)
Proiectul de act normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare se
initiază si se avizează în conformitate cu procedura prevăzută la art. 3,
respectiv art. 4 si 6, care se adaptează corespunzător, Ministerul Justitiei
fiind ultimul în ordinea avizatorilor, si se adoptă în conformitate cu normele
procedurale în vigoare, în functie de tipul actului normativ.
(13)
În cazul în care, datorită conexiunii dintre ele, două sau mai multe tratate se
ratifică, se aprobă, se aderă la acestea sau se acceptă prin acelasi act
normativ, măsura ratificării, aprobării, aderării sau acceptării se va exprima,
pentru fiecare tratat, printr-un articol distinct.
Art.
23. - (1) Expunerea de motive care însoteste proiectul de lege de ratificare,
aderare sau acceptare, respectiv nota de fundamentare care însoteste proiectul
hotărârii Guvernului de aprobare, aderare sau acceptare ori proiectul
ordonantei de urgentă a Guvernului de ratificare, aderare sau acceptare va
cuprinde următoarele:
a)
necesitatea încheierii tratatului pentru partea română;
b)
finalitatea încheierii tratatului pentru partea română;
c)
istoricul negocierilor;
d) în
cazul tratatelor bilaterale semnate, supuse ratificării sau aprobării - data si
locul semnării, mentionarea persoanei semnatarului din partea română;
e) în
cazul tratatelor multilaterale semnate de partea română, supuse ratificării sau
aprobării - data si locul adoptării si/sau deschiderii spre semnare, data si
locul semnării de către partea română, cu mentionarea persoanei semnatarului,
data intrării în vigoare, dacă este cazul;
f) în
cazul tratatelor multilaterale supuse spre aderare sau acceptare - data si
locul adoptării si/sau deschiderii spre semnare, data intrării în vigoare, dacă
este cazul;
g)
prezentarea prevederilor relevante ale tratatului din perspectiva intereselor
părtii române, a implicatiilor pe care le are tratatul asupra obligatiilor
juridice si altor angajamente internationale asumate anterior de partea română,
respectiv asupra legislatiei interne, inclusiv din perspectiva compatibilitătii
cu dreptul comunitar, precum si a măsurilor de adaptare necesare;
h)
prezentarea prevederilor prin care se urmăreste asigurarea concordantei
cadrului legislativ intern cu prevederile tratatului la care se referă alin.
(6) si (7) ale art. 22;
i)
prezentarea si motivarea rezervelor sau declaratiilor la tratat, dacă este cazul,
cuprinse în proiectul de act normativ de ratificare, aprobare, aderare sau
acceptare;
j) în
cazul exceptional prevăzut la art. 19 alin. (3) si la art. 21 alin. (2),
justificarea temeinică a urgentei ratificării, aderării sau acceptării, prin
ordonantă de urgentă a Guvernului, mentionarea interesului public afectat în
lipsa ratificării, aderării sau acceptării, precum si a obtinerii aprobării
exprese a Presedintelui României.
(2) În
cazul tratatelor semnate la nivel de stat, la expunerea de motive a proiectului
legii de ratificare se anexează, în copie, memorandumul pentru aprobarea
semnării.
Art.
24. - (1) După adoptare, actul normativ de ratificare, aprobare, aderare sau
acceptare se publică, fără plată, în Monitorul Oficial al României, Partea I,
însotit de textul în limba română al tratatului.
(2) În
cazuri temeinic justificate, Parlamentul si, respectiv, Guvernul pot hotărî ca
textele anumitor tratate să nu fie publicate în Monitorul Oficial al României,
Partea I, acestea urmând să fie comunicate tuturor institutiilor interesate.
SECTIUNEA
a 6-a
Intrarea în vigoare a tratatelor
Art. 25. - (1)
Tratatele intră în vigoare în conformitate cu prevederile cuprinse în acestea.
(2)
Tratatele bilaterale la nivel de stat intră în vigoare la data schimbului instrumentelor
de ratificare, la termenul prevăzut de tratat sau printr-o altă modalitate
prevăzută de acesta, în conformitate cu prezenta lege.
(3)
Tratatele bilaterale la nivel guvernamental sau departamental intră în vigoare
la data ultimei notificări prin care se comunică celeilalte părti îndeplinirea
procedurilor interne necesare pentru intrarea în vigoare, la termenul prevăzut
de tratat de la data ultimei notificări sau printr-o altă modalitate prevăzută
de tratat, în conformitate cu prezenta lege.
(4) Instrumentele
de ratificare, aderare sau acceptare a tratatelor la nivel de stat se
redactează de către Ministerul Afacerilor Externe, se semnează de către
Presedintele României, se contrasemnează de către ministrul afacerilor externe
si se învestesc cu sigiliul de stat.
(5)
Instrumentele de aprobare, aderare sau acceptare a tratatelor la nivel
guvernamental, dacă este cazul, se redactează de către Ministerul Afacerilor
Externe, se semnează de către primul-ministru al Guvernului, se contrasemnează
de către ministrul afacerilor externe si se învestesc cu sigiliul de stat.
(6)
Instrumentele prevăzute la alin. (5) urmează a fi schimbate între părti sau
depuse la depozitar de către Ministerul Afacerilor Externe.
(7)
Notificarea, dacă este cazul, a celeilalte părti sau a depozitarului cu privire
la îndeplinirea procedurilor interne vizând ratificarea, aprobarea, aderarea
sau acceptarea tratatelor se realizează de către Ministerul Afacerilor Externe,
pe cale diplomatică.
(8) În
cazul în care ratificarea, aprobarea, aderarea sau acceptarea s-a făcut cu
rezerve sau/si declaratii, continutul acestora, astfel cum este redat în actul
normativ de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare, va fi inclus ca atare
în textul instrumentului de ratificare, aprobare, aderare sau acceptare ori în
notificarea privind îndeplinirea procedurilor interne vizând ratificarea,
aprobarea, aderarea sau acceptarea.
(9)
Intrarea în vigoare a tratatelor se face cunoscută prin ordin al ministrului
afacerilor externe, care se publică, fără plată, în Monitorul Oficial al
României, Partea I, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data
intrării în vigoare.
Art.
26. - (1) Pot intra în vigoare de la data semnării următoarele categorii de
tratate:
a)
tratatele la nivel guvernamental sau departamental care se încheie în aplicarea
unor tratate în vigoare care prevăd expres această posibilitate;
b)
protocoalele de cooperare la nivel departamental pe care le încheie Ministerul
Afacerilor Externe al României cu ministerele afacerilor externe ale altor
state;
c)
programele de cooperare la nivel guvernamental si departamental în domeniul
educatiei, culturii, sportului, cercetării, pe termen de cel mult 5 ani, fără
posibilitatea prelungirii automate a valabilitătii;
d)
tratatele prin care se acordă asistentă financiară nerambursabilă din partea
Uniunii Europene sau a statelor membre, inclusiv cele care implică a
contributie a părtii române, si care sunt negociate si semnate de
reprezentantii ministerului care gestionează problematica integrării europene,
în calitate de coordonator national al asistentei financiare nerambursabile,
respectiv cele privind participarea la programe comunitare;
e)
tratatele, altele decât cele mentionate la lit. d), prin care se acordă
asistentă financiară nerambursabilă, precum si cele la nivel guvernamental sau
departamental care reglementează derularea unor proiecte de specialitate sau cu
caracter tehnic, cu sprijinul financiar al partenerului străin.
(2)
Tratatele prevăzute la alin. (1) pot fi semnate numai după obtinerea aprobărilor
prevăzute de prezenta lege pentru semnare, inclusiv pentru intrarea în vigoare
de la data semnării, si după eliberarea deplinelor puteri pentru aceasta, dacă
este necesar.
Art.
27. - (1) Tratatele semnate la nivel guvernamental care nu trebuie supuse
ratificării conform art. 19 alin. (1) si, respectiv, la nivel departamental se
pot aplica cu titlu provizoriu de la data semnării, fie în întregime, fie în
ceea ce priveste unele dispozitii ale acestora, cu conditia includerii în
tratat a unei prevederi exprese în acest sens, urmând ca procedura de aprobare
să fie îndeplinită în cel mai scurt timp.
(2)
Tratatele la nivel de stat, precum si tratatele la nivel guvernamental care,
conform art. 19 alin. (1), trebuie supuse ratificării nu pot intra în vigoare
prin procedura semnării si nu se pot aplica cu titlu provizoriu de la data
semnării.
(3) În
cazurile prevăzute la alin. (1), memorandumul pentru aprobarea semnării va
include expres solicitarea de aprobare a punerii în aplicare provizorii de la
data semnării si precizarea prevederilor care vor beneficia de acest regim,
semnarea având loc numai după aprobarea semnării si eliberarea deplinelor
puteri pentru aceasta, dacă este necesar.
Art.
28. - (1) După semnare, ministerul initiator al procedurii de semnare va
elabora o notă de informare a Guvernului, cu avizul Ministerului Afacerilor
Externe, cu privire la data semnării si, respectiv, a intrării în vigoare sau
aplicării cu titlu provizoriu a tratatului.
(2)
Prin ordin al conducătorului ministerului initiator al procedurii de semnare se
va dispune publicarea, fără plată, în Monitorul Oficial al României, Partea I,
a textelor tratatelor la care se referă alin. (1), în termen de cel mult 10
zile lucrătoare de la data semnării tratatului.
SECTIUNEA
a 7-a
Tratatele în formă simplificată, încheiate prin schimb de note
verbale sau de scrisori
Art.
29. - (1) Tratatele în forma simplificată a schimbului de note verbale se
încheie numai de către Ministerul Afacerilor Externe si intră în vigoare la
data efectuării schimbului sau la alt moment prevăzut de acestea, fără a mai fi
supuse ratificării sau aprobării ulterioare.
(2)
Tratatele în forma simplificată a schimbului de scrisori se încheie de către
Ministerul Afacerilor Externe si intră în vigoare la data efectuării schimbului
de scrisori sau la alt moment prevăzut de acestea, fără a mai fi supuse
ratificării sau aprobării ulterioare.
(3)
Ministerul care gestionează problematica integrării europene, în calitatea sa
de coordonator national al asistentei financiare nerambursabile, poate încheia
tratate la nivel guvernamental în forma simplificată a schimbului de scrisori,
prin care se acordă României asistentă tehnică sau financiară nerambursabilă
din partea Uniunii Europene sau a statelor membre, inclusiv care implică o
contributie a părtii române, respectiv tratate privind participarea la programe
comunitare. Aceste tratate intră în vigoare la data efectuării schimbului de
scrisori sau la alt moment prevăzut de acestea, fără a mai fi supuse
ratificării sau aprobării ulterioare.
(4)
Dispozitiile alin. (1)-(3) se aplică tratatelor care nu fac necesară
ratificarea prin lege de către Parlament, conform art. 19.
(5)
Tratatele la nivel guvernamental în formă simplificată, indiferent de denumire,
care fac necesară ratificarea prin lege de către Parlament, intră în vigoare
după ratificare, la data ultimei notificări privind îndeplinirea procedurii
interne pentru intrarea în vigoare, sau la alt moment precizat de acestea, prin
raportare la data ultimei notificări.
(6)
Aprobările pentru negocierea si, respectiv, semnarea tratatelor în formă
simplificată se obtin conform procedurilor prevăzute de prezenta lege.
(7)
Ministrul afacerilor externe, respectiv ministrul care gestionează problematica
integrării europene, va dispune prin ordin publicarea, fără plată, în Monitorul
Oficial al României, Partea I, a textelor tratatelor prevăzute la alin.
(1)-(3), în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data intrării lor în
vigoare.
SECTIUNEA
a 8-a
Înregistrarea tratatelor
Art. 30. - (1) Ministerul Afacerilor Externe întreprinde demersurile necesare pentru înregistrarea la Secretariatul General al Organizatiei Natiunilor Unite a tratatelor la nivel de stat si guvernamental care prevăd cerinta înregistrării, precum si a celor care, dată fiind importanta lor, fac necesară înregistrarea.
(2) Ministerul
Afacerilor Externe trimite copiile certificate ale tratatelor multilaterale
pentru care România are calitatea de depozitar, pentru a fi înregistrate la
Secretariatul General al Organizatiei Natiunilor Unite.
CAPITOLUL
III
Aplicarea,
modificarea si încetarea valabilitătii tratatelor
SECTIUNEA
1
Aplicarea tratatelor
Art.
31. - (1) Obligatiile prevăzute de tratatele în vigoare se execută întocmai si
cu bună-credintă.
(2) Aplicarea si
respectarea dispozitiilor tratatelor în vigoare reprezintă o obligatie pentru
toate autoritătile statului român, inclusiv autoritatea judecătorească, precum
si pentru persoanele fizice si juridice române sau aflate pe teritoriul
României.
(3)
Guvernul, Ministerul Afacerilor Externe, precum si alte ministere si autorităti
ale statului au obligatia de a lua toate măsurile necesare pentru aplicarea
tratatelor în vigoare, precum si de a controla modul în care se realizează
acestea.
(4)
Dispozitiile tratatelor în vigoare nu pot fi modificate, completate sau scoase
din vigoare prin acte normative interne ulterioare intrării lor în vigoare.
(5)
Prevederile legislative interne nu pot fi invocate pentru a justifica
neexecutarea dispozitiilor unui tratat în vigoare.
(6)
Aplicarea unui tratat în vigoare sau a unor prevederi ale acestuia poate fi
suspendată conform prevederilor acestuia sau prin acordul părtilor.
(7)
Propunerea de suspendare a aplicării unui tratat se face printr-un memorandum
initiat de ministerul sau autoritatea administratiei publice centrale care
îndeplineste conditiile prevăzute la art. 2 alin. (1) si are competentă în
domeniul principal reglementat prin tratat. Memorandumul este supus avizării si
aprobării, în conformitate cu procedura prevăzută la art. 3 sau 4 si art. 6.
(8)
Memorandumul prevăzut la alin. (7) va cuprinde si, respectiv, va avea anexate:
a)
argumentarea oportunitătii suspendării aplicării;
b)
temeiul juridic al suspendării aplicării;
c)
consecintele politice, juridice, economice sau de altă natură ale suspendării
aplicării;
d)
copia textului tratatului.
(9)
După aprobarea suspendării aplicării, Ministerul Afacerilor Externe notifică
măsura suspendării celeilalte/celorlalte părti la tratat, pe cale diplomatică.
SECTIUNEA
a 2-a
Modificarea si încetarea valabilitătii tratatelor
Art. 32. - (1) Tratatele în vigoare se modifică în conformitate cu prevederile acestora sau prin acordul părtilor.
(2)
Modificarea tratatelor în vigoare urmează procedura prevăzută pentru încheiarea
acestora, cu exceptia cazurilor în care tratatul respectiv prevede expres o
procedură distinctă.
Art.
33. - În cazul în care, după intrarea în vigoare a unui tratat, se constată
existenta unei erori materiale care nu afectează substanta sa, aceasta poate fi
corectată prin întelegere cu cealaltă parte sau celelalte părti la tratatul
respectiv, realizată de Ministerul Afacerilor Externe prin schimb de note
verbale.
Art.
34. - (1) Încetarea valabilitătii tratatelor prin acordul părtilor sau prin
denuntare, renuntare ori retragere urmează procedura prevăzută pentru intrarea
în vigoare a acestora.
(2)
Instrumentul de motivare a actului normativ prin care se aprobă încetarea
valabilitătii tratatului prin acordul părtilor, denuntare, renuntare sau
retragere va cuprinde si, respectiv, va avea anexate:
a)
argumentarea oportunitătii încetării valabilitătii tratatului;
b)
temeiul juridic al încetării valabilitătii tratatului;
c)
consecintele politice, juridice, economice sau de altă natură ale încetării
valabilitătii tratatului;
d)
copia textului tratatului.
(3) Dacă este necesar, denuntarea tratatelor la nivel de stat se consemnează în instrumentul de denuntare, renuntare sau retragere, care este redactat de Ministerul Afacerilor Externe si este, ca regulă, semnat de ministrul afacerilor externe si învestit cu sigiliul de stat.
(4)
Ministerul Afacerilor Externe trimite depozitarului instrumentul de denuntare,
renuntare sau retragere ori notifică denuntarea, renuntarea sau retragerea ori
încetarea valabilitătii tratatului prin altă modalitate, pe cale diplomatică.
(5)
Încetarea valabilitătii tratatelor se face cunoscută prin ordin al ministrului
afacerilor externe, care se publică, fără plată, în Monitorul Oficial al
României, Partea I, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data încetării
valabilitătii sau de la data constatării încetării valabilitătii tratatului.
CAPITOLUL
IV
Dispozitii
diverse
SECTIUNEA
1
Atributiile Ministerului Afacerilor Externe
Art. 35. - (1)
Ministerul Afacerilor Externe este organul specializat prin care se asigură
coordonarea si politica unitară în domeniul de reglementare al prezentei legi.
(2) La
solicitarea autoritătilor statului sau din oficiu, în vederea asigurării
aplicării întocmai în România a prevederilor tratatelor, Ministerul Afacerilor
Externe, împreună cu alte institutii competente, elaborează avize conforme cu
privire la problemele juridice legate de interpretarea sau aplicarea acestora.
(3) La
solicitarea autoritătilor statului sau din oficiu, Ministerul Afacerilor
Externe se pronuntă asupra caracterului de tratat în întelesul dreptului
international public, respectiv asupra caracterului juridic al obligatiilor
continute de acesta.
Art.
36. - (1) La începutul fiecărui an calendaristic, Ministerul Afacerilor Externe
elaborează o sinteză privind tratatele la nivel de stat si guvernamental
semnate, ratificate, aprobate, la care s-a aderat sau care au fost acceptate,
respectiv care au intrat în vigoare în cursul anului calendaristic precedent.
(2)
Sinteza prevăzută la alin. (1) se transmite spre informare Presedintelui
României, Guvernului si Parlamentului până la sfârsitul lunii ianuarie a
fiecărui an.
(3)
Anual Ministerul Afacerilor Externe editează din fondurile prevăzute în bugetul
său compendii si culegeri cu textele tratatelor reprezentative intrate în
vigoare, încheiate la nivel statal si guvernamental.
Art.
37. - (1) Ministerul Afacerilor Externe, precum si alte ministere si autorităti
ale statului au obligatia să semnaleze Presedintelui României, Guvernului si
Parlamentului problemele pe care le ridică aplicarea unor tratate în vigoare,
în vederea solutionării operative a acestora, în deplină conformitate cu
dreptul international si interesele părtii române.
(2)
Ministerul Afacerilor Externe analizează, în consultare cu alte ministere si
autorităti ale statului, rezervele la tratatele multilaterale pe care le-au
formulat alte state si poate formula obiectii la acestea, dacă este necesar,
conform dreptului international si practicii internationale.
(3)
Ministerul Afacerilor Externe poate initia, în consultare cu alte ministere si
autorităti ale statului, retragerea rezervelor formulate de partea română la un
tratat multilateral, care urmează aceeasi procedură ca si la exprimarea
consimtământului cu privire la tratatul respectiv.
(4)
Instrumentul de motivare a actului normativ prin care se aprobă retragerea
rezervelor cuprinde cauzele pentru care s-a optat pentru aceasta.
(5)
După intrarea în vigoare a actului normativ prin care se aprobă retragerea
rezervelor, Ministerul Afacerilor Externe notifică depozitarului retragerea
rezervelor părtii române sau transmite instrumentul de retragere a rezervelor,
care este, de regulă, semnat de ministrul afacerilor externe si învestit cu
sigiliul de stat.
Art.
38. - (1) Originalele tratatelor bilaterale la nivel de stat si la nivel
guvernamental, originalele tratatelor multilaterale care prevăd calitatea de
depozitar a României sau a Guvernului României, precum si copiile certificate
ale tratatelor multilaterale semnate sau la care România ori Guvernul României
este parte se păstrează în Arhiva tratatelor a Ministerului Afacerilor Externe.
(2)
Originalele tratatelor bilaterale încheiate la nivel de stat si la nivel
guvernamental se transmit Ministerului Afacerilor Externe pentru depozitare, în
termen de cel mult 7 zile lucrătoare de la data semnării.
(3) În
calitate de depozitar, Ministerul Afacerilor Externe tine evidenta situatiei
juridice a tratatelor bilaterale si multilaterale semnate sau la care România
ori Guvernul României este parte si îndeplineste atributiile decurgând din
calitatea de depozitar conform dreptului international si practicii
internationale.
(4)
Prin ordin al ministrului afacerilor externe se fac cunoscute date si
informatii privind evolutiile survenite în privinta tratatelor încheiate de România,
precum si textele tratatelor revizuite, care se publică, fără plată, în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5)
Ministerul Afacerilor Externe păstrează sigiliul de stat al României.
SECTIUNEA
a 2-a
Publicitatea textelor tratatelor anterior publicării în Monitorul
Oficial al României
Art.
39. - (1) Textele tratatelor bilaterale nu pot fi făcute publice până la data
publicării acestora în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu exceptia
cazului în care există o obligatie internatională asumată de partea română în
acest sens.
(2)
După semnare, până la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I,
textele tratatelor bilaterale pot fi făcute publice cu acordul expres al
celeilalte părti, după cum urmează:
a) în
cazul tratatelor la nivel de stat - cu aprobarea Presedintelui României;
b) în
cazul tratatelor la nivel guvernamental – cu aprobarea primului-ministru al
Guvernului;
c) în
cazul tratatelor la nivel departamental - cu aprobarea conducătorului
institutiei initiatoare si cu avizul Ministerului Afacerilor Externe.
SECTIUNEA
a 3-a
Examinarea compatibilitătii prevederilor tratatelor cu Constitutia
României
Art.
40. - (1) După convenirea sau adoptarea tratatelor prevăzute la art. 19 alin.
(1), în orice etapă a încheierii lor, oricare dintre presedintii celor două
Camere ale Parlamentului României ori un număr de cel putin 50 de deputati sau
cel putin 25 de senatori pot solicita Curtii Constitutionale avizul privind
compatibilitatea prevederilor tratatelor cu Constitutia României.
(2) Curtea
Constitutională se va pronunta în termen de 30 de zile de la data sesizării,
interval în care procedurile interne legate de încheierea tratatului se
suspendă.
(3) În cazul în care
tratatul cuprinde dispozitii contrare Constitutiei României si nu este posibilă
renegocierea tratatului, iar în cazul tratatelor multilaterale, nici formularea
de rezerve, proiectul de act normativ de ratificare, aprobare, aderare sau
acceptare va fi promovat numai după revizuirea Constitutiei.
(4)
Prevederile prezentului articol nu aduc atingere procedurilor de control al
constitutionalitătii legilor si ordonantelor Guvernului, prevăzute de legea
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale. În cazul în care,
în exercitarea atributiilor sale de control al constitutionalitătii, Curtea
Constitutională decide că dispozitiile unui tratat aflat în vigoare pentru
România sunt neconstitutionale, Ministerul Afacerilor Externe, împreună cu
ministerul sau institutia în competentele căruia/căreia se află domeniul
principal reglementat prin tratat, va face demersuri, în termen de 30 de zile,
pentru initierea procedurilor necesare în vederea renegocierii tratatului sau
încetării valabilitătii acestuia pentru partea română ori, după caz, în vederea
revizuirii Constitutiei.
SECTIUNEA
a 4-a
Procedura încheierii întelegerilor la nivelul autoritătilor
administratiei publice locale cu autorităti similare din alte state
Art. 41. - (1)
Autoritătile administratiei publice locale au obligatia de a solicita avizul de
oportunitate al Ministerului Afacerilor Externe si al ministerului cu atributii
de sprijin si control al autoritătilor publice locale cu privire la intentia de
a initia negocieri pentru încheierea de întelegeri de cooperare cu autorităti
similare din alte state.
(2)
Întelegerile de cooperare prevăzute la alin. (1) se încheie cu respectarea
prevederilor prezentei legi.
(3)
Anterior semnării, proiectele de întelegeri de cooperare pe care autoritătile
administratiei publice locale intentionează să le încheie cu autorităti similare
din alte state vor fi avizate de către Ministerul Afacerilor Externe si de
către ministerul cu atributii de sprijin si control al autoritătilor publice
locale.
(4)
Întelegerile de cooperare la care se referă prezentul articol pot intra în
vigoare de la data semnării.
(5)
Copii ale întelegerilor de cooperare semnate vor fi transmise, în termen de 10
zile lucrătoare de la data semnării, Ministerului Afacerilor Externe si
ministerului cu atributii de sprijin si control al autoritătilor publice
locale.
(6) Procedura
prevăzută la alin. (1)-(4) este suplimentară procedurilor în acest domeniu care
trebuie îndeplinite la nivelul autoritătilor publice locale pentru aprobarea
initierii negocierilor, respectiv a semnării, sau pentru îndeplinirea altor
acte cu privire la întelegerile de cooperare respective.
SECTIUNEA
a 5-a
Sanctiunea nerespectării normelor privind încheierea tratatelor
Art. 42. - Tratatele încheiate cu încălcarea normelor dreptului international privind validitatea tratatelor si a normelor privind capacitatea si/sau procedura încheierii tratatelor pot fi declarate nule, procedura de aprobare a declarării nulitătii fiind similară celei urmate pentru intrarea în vigoare a categoriei respective de tratate.
SECTIUNEA
a 6-a
Exceptii
Art.
43. - Procedura încheierii întelegerilor tehnice la nivel departamental,
indiferent de denumire, pentru îndeplinirea obligatiilor asumate de România
prin tratate în domeniul cooperării cu fortele armate străine, nu intră sub
incidenta prezentei legi, urmând a fi reglementată prin hotărâre a Guvernului.
Art.
44. - Contractele de stat nu intră sub incidenta prezentei legi.
SECTIUNEA
a 7-a
Dispozitii finale
Art.
45. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data intrării
în vigoare a prezentei legi, Legea nr. 4/1991 privind încheierea si ratificarea
tratatelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 5 din 12
ianuarie 1991, cu completările ulterioare, precum si orice alte dispozitii
contrare se abrogă.
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 25 noiembrie 2003, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DAN
MIRCEA POPESCU
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 16 decembrie 2003, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 22 decembrie 2003.
Nr. 590.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii
privind tratatele
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea privind tratatele si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 22 decembrie 2003.
Nr. 909.
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
privind măsuri
financiare în sistemul sanitar
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al art. 1 pct. II
poz. 3 din Legea nr.
559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă.
Articol unic. - (1) Se
autorizează casele de asigurări de sănătate judetene si a municipiului
Bucuresti să deconteze, din Fondul national unic de asigurări sociale de
sănătate aferent anului 2004, serviciile medicale ale unitătilor sanitare cu
paturi în anul 2002, evidentiate în actele aditionale la Contractul de
furnizare de servicii medicale încheiat pe anul 2004, până la nivelul
cheltuielilor angajate si neachitate, înregistrate la data de 31 decembrie
2002.
(2)
Încălcarea dispozitiilor legale privind cheltuielile angajate si neachitate de
unitătile sanitare cu paturi, înregistrate la data de 31 decembrie 2002, atrage
răspunderea potrivit legii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Ministrul
finantelor publice,
MIhai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 8 ianuarie 2004.
Nr. 1
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
executiei bugetelor actiunilor si proiectelor derulate în anul 2003 prin
bugetul Secretariatului General al Guvernului
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă executia bugetelor următoarelor actiuni si proiecte derulate în
anul 2003 prin bugetul Secretariatului General al Guvernului:
a)
aducerea în tară a osemintelor regelui Carol al II-lea de Hohenzollern
Sigmaringen în vederea înhumării la Mănăstirea Curtea de Arges, judetul Arges,
aprobată prin Hotărârea Guvernului nr.
21/2003;
b)
proiectul “Ziua Europei este si ziua ta”, a cărui finantare a fost aprobată
prin Hotărârea Guvernului nr.
98/2003;
c)
Reuniunea informală a prim-ministrilor statelor invitate să adere la NATO cu
ocazia Summitului de la Praga, organizată în România în perioada 4-5 aprilie
2003, în baza Hotărârii Guvernului nr.
215/2003;
d) Cea
de-a 6-a Conferintă ministerială anuală UE - tările asociate si reuniunea
pregătitoare a acesteia, organizate la Bucuresti în perioada 9-10 mai 2003, în
baza Hotărârii Guvernului nr.
314/2003;
e)
Reuniunea la nivel înalt pe probleme de strategie de dezvoltare economică,
organizată în perioada 14-15 iunie 2003, în baza Hotărârii Guvernului nr.
551/2003, modificată prin Hotărârea Guvernului nr.
642/2003;
f)
organizarea unor manifestări cu ocazia Zilei Internationale a Copilului, în
baza Hotărârii Guvernului nr.
552/2003;
g)
Summitul est-european pentru investitii, organizat la Bucuresti în perioada
14-15 octombrie 2003, în baza Hotărârii Guvernului nr.
1.064/2003.
Art.
2. - Executia bugetelor actiunilor si proiectelor mentionate la art. 1 este
prevăzută în anexele nr. 1-7 care fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
pentru coordonarea Secretariatului
General
al Guvernului,
Eugen
Bejinariu
Bucuresti, 23 decembrie 2003.
Nr. 1.586.
ANEXA Nr. 1
proiectului
“Aducerea în tară a osemintelor regelui Carol al II-lea de Hohenzollern
Sigmaringen în vederea înhumării la Mănăstirea Curtea de Arges, judetul Arges”
Finantat
prin: Hotărârea Guvernului nr. 21/2003
Fonduri
alocate în bugetul Secretariatului General al Guvernului: 1.900.000
Total
sume cheltuite: 1.060.522
Economii:
839.478
-
mii lei -
Natura
cheltuielilor |
Buget |
Cheltuieli
efective |
Economii |
Transport aerian |
1.000.000 |
825.714 |
174.286 |
Servicii ambasadă |
500.000 |
160.943 |
339.057 |
Cheltuieli de protocol |
300.000 |
63.365 |
236.635 |
Masină funerară |
100.000 |
10.500 |
89.500 |
TOTAL: |
1.900.000 |
1.060.522 |
839.478 |
Suma de 839.478 mii lei reprezentând economii a fost disponibilizată la Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului.
ANEXA Nr. 2
BUGETUL
proiectului
“Ziua Europei este si ziua ta”
Finantat
prin: Hotărârea Guvernului nr. 98/2003
-
mii lei -
Fonduri alocate: din care: |
10.000.000 |
în bugetul Secretariatului
General al Guvernului |
8.500.000 |
Ministerul Administratiei
Publice |
400.000 |
Ministerul Informatiilor
Publice |
1.100.000 |
Total sume cheltuite: din care: |
8.857.352 |
Secretariatul General al
Guvernului |
7.600.769 |
Ministerul Administratiei
Publice |
387.450 |
Ministerul Informatiilor
Publice |
869.133 |
Economii: |
1.142.648 |
Din
suma de 1.142.648 mii lei reprezentând economii, 740.479 mii lei au fost
disponibilizati la Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului si
402.169 mii lei au fost redistribuiti pentru alte actiuni aprobate de Consiliul
interministerial pentru imagine externă.
ANEXA Nr. 3
BUGETUL
Reuniunii
informale a prim-ministrilor statelor invitate să adere la NATO cu ocazia
Summitului de la Praga, organizată în România în perioada 4-5 aprilie 2003
Finantat
prin: Hotărârea Guvernului nr. 215/2003
Fonduri
alocate în bugetul Secretariatului General al Guvernului: 2.000.000
Total
sume cheltuite: 802.547
Economii:
1.197.453
-
mii lei -
Natura
cheltuielilor |
Buget |
Cheltuieli
efective |
Economii |
Cazare si transport |
1.000.000 |
424.033 |
575.967 |
Cheltuieli materiale si
servicii |
500.000 |
122.670 |
377.330 |
Cheltuieli de protocol |
500.000 |
255.844 |
244.156 |
TOTAL: |
2.000.000 |
802.547 |
1.197.453 |
Suma de 1.197.453 mii lei reprezentând economii a fost redistribuită pentru alte actiuni aprobate de Consiliul interministerial pentru imagine externă.
ANEXA Nr. 4
BUGETUL
Celei
de-a 6-a Conferinte ministeriale anuale UE - tările asociate si reuniunii
pregătitoare a acesteia, organizate la Bucuresti în perioada 9-10 mai 2003
Finantat
prin: Hotărârea Guvernului nr. 314/2003
Fonduri
alocate în bugetul Secretariatului General al Guvernului: 2.000.000
Total
sume cheltuite: 686.847
Economii:
1.313.153
-
mii lei -
Natura
cheltuielilor |
Buget |
Cheltuieli
efective |
Economii |
Cazare |
500.000 |
280.000 |
220.000 |
Transport |
500.000 |
146.399 |
353.601 |
Cheltuieli materiale si
servicii |
700.000 |
94.695 |
605.305 |
Cheltuieli de protocol |
300.000 |
165.753 |
134.247 |
TOTAL: |
2.000.000 |
686.847 |
1.313.153 |
Din suma de 1.313.153 mii lei reprezentând economii, 1.053.000 mii lei au fost disponibilizati la Fondul de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului si 260.153 mii lei au fost redistribuiti pentru alte actiuni aprobate de Consiliul interministerial pentru imagine externă.
ANEXA Nr. 5
BUGETUL
Reuniunii
la nivel înalt pe probleme de strategie de dezvoltare economică, organizată în
perioada 14-15 iunie 2003
Finantat prin: Hotărârea Guvernului nr. 551/2003, modificată prin Hotărârea Guvernului nr. 642/2003
Fonduri
alocate în bugetul Secretariatului General al Guvernului: 1.400.000
Total
sume cheltuite: 1.081.705
Economii:
318.295
-
mii lei -
Natura
cheltuielilor |
Buget |
Cheltuieli
efective |
Economii |
Cazare si transport |
800.000 |
574.049 |
225.951 |
Cheltuieli materiale si
servicii |
200.000 |
151.026 |
48.974 |
Cheltuieli de protocol |
400.000 |
356.630
43.370 |
|
TOTAL: |
1.400.000 |
1.081.705 |
318.295 |
Suma de 318.295 mii lei reprezentând economii a fost disponibilizată pentru reîntregirea Fondului de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului.
ANEXA Nr. 6
BUGETUL
proiectului
“Organizarea unor manifestări cu ocazia Zilei Internationale a Copilului”
Finantat
prin: Hotărârea Guvernului nr. 552/2003
-
mii lei -
Fonduri alocate în bugetul Secretariatului
General al Guvernului: |
2.000.000 |
Total sume cheltuite: |
1.975.893 |
Economii: |
24.107 |
Suma
de 24.107 mii lei reprezentând economii a fost disponibilizată pentru
reîntregirea Fondului de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului.
ANEXA Nr. 7
BUGETUL
Summitului
est-european pentru investitii, organizat la Bucuresti în perioada 14-15
octombrie 2003
Finantat
prin: Hotărârea Guvernului nr. 1.064/2003
Fonduri
alocate în bugetul Secretariatului General al Guvernului: 4.000.000
Total
sume cheltuite: 1.734.036
Economii:
2.265.964
-
mii lei -
Natura cheltuielilor |
Buget |
Cheltuieli
efective |
Economii |
Cazare |
1.500.000 |
1.228.250 |
271.750 |
Transport |
800.000 |
297.988 |
502.012 |
Cheltuieli materiale si
servicii |
1.000.000 |
126.001 |
873.999 |
Cheltuieli de protocol |
700.000 |
81.797 |
618.203 |
TOTAL: |
4.000.000 |
1.734.036 |
2.265.964 |
Suma
de 2.265.964 mii lei reprezentând economii a fost disponibilizată pentru
reîntregirea Fondului de rezervă bugetară la dispozitia Guvernului.
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea
Precizărilor privind unele măsuri referitoare la organizarea si conducerea
contabilitătii de gestiune
În temeiul
prevederilor art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
735/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice, cu modificările si completările ulterioare,
având
în vedere prevederile art. 1 alin. (1) si ale art. 4 alin. (1) din Legea
contabilitătii nr.
82/1991, republicată,
ministrul
finantelor publice emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Precizările privind unele măsuri referitoare la organizarea si
conducerea contabilitătii de gestiune, cuprinse în anexa care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Directia de reglementări contabile va lua măsuri pentru ducerea la
îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art.
3. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 22 decembrie 2003.
Nr. 1.826.
ANEXĂ
PRECIZĂRI
privind
unele măsuri referitoare la organizarea si conducerea contabilitătii de
gestiune
1. Prevederi
generale privind contabilitatea de gestiune
Potrivit prevederilor
Legii contabilitătii nr.
82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629
din 26 august 2002, persoanele juridice prevăzute la art. 1 alin. (1) din lege
au obligatia să organizeze si să conducă contabilitatea proprie, inclusiv
contabilitatea de gestiune adaptată la specificul activitătii.
Potrivit
prevederilor art. 11 alin. (1) din Legea nr. 82/1991, republicată, răspunderea
pentru organizarea si conducerea contabilitătii de gestiune adaptate la
specificul activitătii revine administratorului sau altei persoane juridice
care are obligatia gestionării unitătii respective.
În
functie de specificul activitătii desfăsurate, contabilitatea de gestiune va
asigura, în principal, înregistrarea operatiilor privind colectarea si
repartizarea cheltuielilor pe destinatii, respectiv pe activităti, sectii, faze
de fabricatie, centre de costuri, centre de profit, după caz, precum si
calculul costului de achizitie, de productie, de prelucrare al bunurilor
intrate, obtinute, lucrărilor executate, serviciilor prestate, productiei în curs
de executie, imobilizărilor în curs etc., din unitătile de productie,
comerciale, prestatoare de servicii, financiare si alte domenii de activitate.
Prin
contabilitatea de gestiune persoanele juridice pot obtine informatii care să
asigure o gestionare eficientă a patrimoniului, respectiv:
-
informatii legate de costul bunurilor, lucrărilor, serviciilor, pentru
persoanele juridice care desfăsoară activităti de productie, prestări de
servicii, precum si de costul bunurilor vândute pentru persoanele juridice care
desfăsoară activitate de comert;
-
informatii care stau la baza bugetării si controlului activitătii de
exploatare;
-
informatii necesare analizelor financiare în vederea fundamentării deciziilor
manageriale privind conducerea activitătii interne;
- alte
informatii impuse de realizarea unui management performant.
Contabilitatea
de gestiune se organizează de administratorul persoanei juridice fie utilizând
conturi specifice, fie prin dezvoltarea conturilor din contabilitatea
financiară, fie cu ajutorul evidentei tehnico-operative proprii.
Folosirea
conturilor contabile, precum si simbolizarea acestora se efectuează astfel
încât sistemul de stocare si de accesare a informatiilor obtinute să fie
flexibil si să permită o gamă largă de optiuni. Lista conturilor de gestiune
este adaptată în functie de scopurile urmărite, respectiv:
evidentierea
fluxului costurilor, determinarea costurilor aferente stocurilor, determinarea
veniturilor si a rezultatelor în functie de activitatea care le generează,
efectuarea de previziuni etc.
Contabilitatea
de gestiune furnizează informatii necesare elaborării de rapoarte si analize
interne utilizate de managementul unitătii în luarea deciziilor. Cerintele de
prezentare si analiză a informatiilor oferite de contabilitatea de gestiune nu
sunt limitative. La organizarea contabilitătii de gestiune se va urmări ca
informatiile obtinute să satisfacă atât necesitătile de informare existente,
cât si pe cele în continuă schimbare.
Procedeele
si tehnicile utilizate în contabilitatea de gestiune se stabilesc în functie de
caracteristicile calitative ale informatiilor cerute de utilizatori, precum si
de particularitătile activitătii desfăsurate.
2. Prevederi
privind calculatia costurilor
Calculatia
costurilor presupune ansamblul lucrărilor efectuate într-o formă organizată cu
scopul de a obtine informatii privind costul bunurilor, lucrărilor,
serviciilor, activitătilor sau altor obiecte de calculatie.
Organizarea
lucrărilor privind calculatia costurilor depinde de o serie de factori, cum ar
fi: mărimea unitătii, structura organizatorică a acesteia, tipul si modul de
organizare a productiei, tehnologia de fabricatie, gradul de integrare a
productiei, caracterul etc.
În
scopul determinării costurilor unitare astfel încât bunurile, lucrările,
serviciile să poată fi evaluate si recunoscute în contabilitatea financiară,
iar preturile de vânzare să poată fi stabilite si verificate, precum si pentru
analiza costurilor si a eficientei activitătii, în contabilitatea de gestiune
cheltuielile se clasifică în:
-
costuri de achizitie;
-
costuri de productie;
-
costuri de prelucrare;
-
cheltuieli ale perioadei.
2.1. Principiile
calculatiei costurilor
Pentru
asigurarea unui continut real si exact al structurii costurilor se vor avea în
vedere următoarele principii.
1.
Principiul separării cheltuielilor care privesc obtinerea bunurilor,
lucrărilor, serviciilor de cheltuielile care nu sunt legate de achizitia,
productia sau prelucrarea etc. acestora.
Acesta
presupune ca la nivelul obiectelor de calculatie stabilite de fiecare persoană
juridică să se separe cheltuielile atribuibile obiectelor respective de
cheltuielile ocazionate de restul activitătii. Cheltuielile care nu participă
la obtinerea obiectelor de calculatie mentionate, cum ar fi: cheltuielile de administratie,
cheltuielile de desfacere, regia fixă nealocată costului, cheltuielile
financiare, cheltuielile extraordinare etc., nu se includ în costul acestora.
2.
Principiul delimitării cheltuielilor în timp. Acesta presupune ca includerea
cheltuielilor în costuri să se efectueze în perioada de gestiune căreia îi
apartin cheltuielile în cauză.
3.
Principiul delimitării cheltuielilor în spatiu. Acesta presupune delimitarea
cheltuielilor efectuate într-o anumită perioadă de gestiune pe principalele
procese sau alte locuri de cheltuieli care le-a ocazionat, cum ar fi:
aprovizionare, productie, administratie, desfacere, iar în cadrul sectorului
productie, pe sectii, ateliere, linii de fabricatie etc. În cadrul structurilor
mentionate se pot constitui centre de productie, centre de profit sau alte
centre de responsabilitate în raport de care se adânceste delimitarea
cheltuielilor.
4.
Principiul delimitării cheltuielilor productive de cele cu caracter
neproductiv. Acesta presupune delimitarea cheltuielilor productive, care sunt
creatoare de valoare, de cheltuielile cu caracter neproductiv.
5.
Delimitarea cheltuielilor privind productia finită de cheltuielile aferente
productiei în curs de executie. Acest principiu este valabil pentru acele
unităti productive a căror productie se prezintă partial la sfârsitul perioadei
de gestiune în diverse stadii de transformare, cantitatea si valoarea acesteia
fiind diferită de la o perioadă de gestiune la alta.
2.2. Structura
costurilor
Costul
stocurilor trebuie să cuprindă toate costurile aferente achizitiei, productiei,
prelucrării, precum si alte costuri suportate pentru a aduce bunurile,
lucrările, serviciile în forma si în locul în care se găsesc în prezent.
Costul
de achizitie al bunurilor cuprinde pretul de cumpărare, taxele de import si
alte taxe (cu exceptia acelora pe care persoana juridică le poate recupera de
la autoritătile fiscale), cheltuielile de transport, manipulare si alte
cheltuieli care pot fi atribuibile direct achizitiei bunurilor respective.
Reducerile comerciale, rabaturile si alte elemente similare nu se includ în
costul de achizitie.
Costul
de productie sau de prelucrare al stocurilor, precum si costul de productie al
imobilizărilor cuprind cheltuielile directe aferente productiei, si anume:
materiale directe, energie consumată în scopuri tehnologice, manoperă directă
si alte cheltuieli directe de productie, precum si cota cheltuielilor indirecte
de productie alocată în mod rational ca fiind legată de fabricatia acestora.
Costul
stocurilor unui prestator de servicii cuprinde manopera si alte cheltuieli
legate de personalul direct angajat în furnizarea serviciilor, inclusiv
personalul însărcinat cu supravegherea, precum si regiile corespunzătoare.
Costul
complet cuprinde costul de productie plus cheltuielile generale de
administratie si cheltuielile de desfacere, repartizate rational.
Alte
cheltuieli se includ în costul bunurilor, lucrărilor, serviciilor numai în
măsura în care reprezintă costuri suportate pentru a aduce stocurile în forma
si în locul în care se găsesc în prezent.
2.3. Gruparea
cheltuielilor în vederea calculării costurilor
Pentru
calculul costurilor bunurilor, lucrărilor, serviciilor si al costurilor
perioadei, cheltuielile înregistrate în contabilitatea financiară după natura
lor se grupează în contabilitatea de gestiune astfel:
a)
cheltuieli directe;
b)
cheltuieli indirecte;
c)
cheltuieli de desfacere;
d)
cheltuieli generale de administratie.
Cheltuielile
directe sunt
acele cheltuieli care se identifică pe un anumit obiect de calculatie (produs,
serviciu, lucrare, comandă, fază, activitate, functie, centru etc.) încă din
momentul efectuării lor si ca atare se includ direct în costul obiectelor
respective.
Cheltuielile
directe cuprind: costul de achizitie al materiilor prime si materialelor directe
consumate, energia consumată în scopuri tehnologice, manopera directă (salarii,
asigurări si protectia socială etc.), alte cheltuieli directe.
Cheltuielile
indirecte sunt
acele cheltuieli care nu se pot identifica si atribui direct pe un anumit obiect
de calculatie, ci privesc întreaga productie a unei sectii sau a persoanei
juridice în ansamblul ei.
Cheltuielile
indirecte cuprind:
-
regia fixă de productie, formată din cheltuielile indirecte de productie care
rămân relativ constante indiferent de volumul productiei, cum ar fi:
amortizarea utilajelor si echipamentelor, întretinerea sectiilor si utilajelor,
precum si cheltuielile cu conducerea si administrarea sectiilor;
-
regia variabilă de productie, care constă în cheltuielile indirecte de
productie, care variază în raport cu volumul productiei, cum ar fi:
cheltuielile indirecte cu consumul de materiale si forta de muncă.
Alocarea
regiei fixe asupra costurilor se face pe baza capacitătii normale de productie.
Capacitatea
normală de productie reprezintă productia estimată a fi obtinută, în medie, de-a lungul
unui anumit număr de perioade, în conditii normale, având în vedere si
pierderea de capacitate rezultată din întretinerea planificată a
echipamentului.
Regia
fixă care se recunoaste ca o cheltuială a perioadei = regia fixă x (1 - nivelul
real al activitătii/nivelul normal al activitătii).
Nivelul
real al activitătii este reprezentat de productia obtinută, iar nivelul normal
al activitătii este reprezentat de capacitatea normală de productie.
Regia
nealocată este recunoscută drept cheltuială în contul de profit si pierdere în
perioada în care a apărut.
Atunci
când costurile de productie, de prelucrare nu se pot identifica distinct pentru
fiecare produs în parte, acestea se alocă pe baza unor procedee rationale
aplicate cu consecventă (procedeul diviziunii simple, procedeul cantitativ,
procedeul indicilor de echivalentă, procedeul echivalării cantitative a
produsului secundar cu produsul principal, procedeul deducerii valorii
produselor secundare etc.).
Calculatia
costurilor poate fi efectuată după una dintre metodele: metoda costului
standard, metoda pe comenzi, metoda pe faze, metoda globală, metoda direct
costing sau alte metode adoptate de persoana juridică în functie de modul de
organizare a productiei, specificul activitătii, particularitătile procesului
tehnologic si de necesitătile proprii.
Cheltuielile
perioadei sunt
acele cheltuieli reprezentate de consumurile de bunuri si servicii aferente
perioadei curente, care nu se pot identifica pe obiectele de calculatie
stabilite, deoarece nu participă efectiv la obtinerea stocurilor, fiind
necesare la realizarea activitătii în ansamblul ei. În costul bunurilor,
lucrărilor, serviciilor nu trebuie incluse următoarele elemente care se
recunosc drept cheltuieli ale perioadei în care au survenit:
a) pierderile de materiale, manopera sau alte costuri de productie înregistrate peste limitele normal admise;
b)
cheltuielile de depozitare, cu exceptia cazurilor în care astfel de costuri
sunt necesare în procesul de productie, anterior trecerii într-o nouă fază de
fabricatie;
c)
regiile generale de administratie care nu participă la aducerea stocurilor în
forma si în locul în care se găsesc în prezent;
d)
costurile de desfacere;
e)
regia fixă nealocată costului.
Alte cheltuieli
care pot fi incluse în anumite conditii specifice în costul bunurilor,
lucrărilor, serviciilor:
-
costurile îndatorării pot fi incluse în costul bunurilor, lucrărilor,
serviciilor etc. numai în măsura în care sunt direct atribuibile achizitiei, constructiei
sau producerii unui activ cu ciclu lung de fabricatie, în conformitate cu
reglementările contabile aplicabile.
Costurile
îndatorării cuprind dobânzile si alte cheltuieli suportate de persoana juridică
în legătură cu împrumutul de fonduri.
Un activ
cu ciclu lung de fabricatie este un activ care solicită în mod necesar o
perioadă substantială de timp pentru a fi gata în vederea utilizării sale
prestabilite sau pentru vânzare;
-
cheltuielile generale de administratie pot fi incluse în costul bunurilor în
măsura în care reprezintă cheltuieli suportate pentru a aduce bunurile în forma
si în locul în care se găsesc în prezent si se justifică luarea lor în
considerare în anumite conditii specifice de exploatare.
Recunoasterea si evaluarea initială a bunurilor, lucrărilor, serviciilor în contabilitatea financiară se efectuează la cost de achizitie sau cost de productie, după caz.