MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 42 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 19 ianuarie 2004
SUMAR
DECRETE
14.
- Decret pentru acreditarea unui ambasador
15.
- Decret privind rechemarea si acreditarea unor ambasadori
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 423 din 13 noiembrie 2003 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 180/2002
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
10.
- Hotărâre pentru asigurarea fondurilor necesare realizării în anul 2004 a
unor studii si documentatii tehnico-economice pentru stadionul din incinta
Complexului Sportiv National “Lia Manoliu”
18.
- Hotărâre privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la
dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2004, pentru
organizarea manifestărilor ocazionate de aniversarea a 145 de ani de la Unirea
Principatelor Române Moldova si Muntenia
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
3. -
Ordin al ministrului sănătătii pentru modificarea si completarea Ordinului
ministrului sănătătii si familiei nr. 440/2003 privind înregistrarea si
raportarea statistică a pacientilor care primesc servicii medicale în regim de
spitalizare de zi
ACTE ALE
CONSILIULUI CONCURENTEI
213/2003.
- Ordin pentru punerea în aplicare a Instructiunilor privind ajutorul de
stat în domeniul asigurării creditelor pentru export pe termen scurt
DECRETE
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru acreditarea unui ambasador
În temeiul
prevederilor art. 91 alin. (2) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată,
având în vedere
propunerea Guvernului,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. -
Domnul Stefan Costin se acreditează în calitatea de ambasador extraordinar si
plenipotentiar al României în Republica Peru.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În temeiul
art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 14 ianuarie 2004.
Nr. 14.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind rechemarea si acreditarea unor ambasadori
În temeiul
prevederilor art. 91 alin. (2) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată,
având în vedere
propunerea Guvernului,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. -
(1) Domnul Constantin Lupeanu se recheamă din calitatea de ambasador
extraordinar si plenipotentiar al României în Republica Socialistă Vietnam si
îsi va încheia misiunea în termen de cel mult 90 de zile de la publicarea
prezentului decret în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(2) Domnul Marin
Buhoară se acreditează în calitatea de ambasador extraordinar si plenipotentiar
al României în Republica Socialistă Vietnam.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În temeiul
art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 14 ianuarie 2004.
Nr. 15.
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 13
noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002
Costică Bulai -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Paula C. Pantea -
procuror
Ioana Marilena
Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din
Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, exceptie ridicată de Directia Generală a Finantelor Publice Mures
în Dosarul nr. 3.752/2002 al Tribunalului Mures.
La apelul nominal
se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Presedintele
dispune a se face apelul si în dosarele nr. 300C/2003, nr. 316C/2003, nr.
317C/2003 si nr. 334C/2003, care au ca obiect aceeasi exceptie de
neconstitutionalitate, ridicată de Directia Generală a Finantelor Publice
Sibiu, respectiv de Directia Generală a Finantelor Publice Mures, în Dosarul
nr. 5.560/2002 al Tribunalului Sibiu, respectiv în dosarele nr. 1.190/2003, nr.
1.194/2003 si nr. 806/2003 ale Tribunalului Mures.
La apelul nominal
în aceste dosare se constată lipsa părtilor, fată de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Curtea, din
oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor susmentionate, având în vedere
continutul identic al exceptiilor ridicate. Reprezentantul Ministerului Public
arată că nu se opune conexării, fată de dispozitiile art. 164 din Codul de
procedură civilă.
Curtea, în temeiul
dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992,
republicată, si ale art. 164 alin. 1 si 2 din Codul de procedură civilă,
dispune conexarea dosarelor nr. 300C/2003, nr. 316C/2003, nr. 317C/2003 si nr.
334C/2003 la Dosarul nr. 266C/2003, care este primul înregistrat.
Cauza fiind în
stare de judecată, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, având în
vedere continutul art. 15 alin. (2) din Constitutia revizuită si republicată
si, de asemenea, jurisprudenta constantă a Curtii Constitutionale în această
materie, de exemplu Decizia nr.
197/2003.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarelor, constată următoarele:
Prin încheierile
din 21 mai 2003, respectiv din 20 iunie 2003, din 9 mai 2003, din 16 mai 2003
si din 9 mai 2003, pronuntate în dosarele nr. 3.752/2002, respectiv nr.
5.560/2002, nr. 1.190/2003, nr. 1.194/2003 si nr. 806/2003, Tribunalul
Mures, respectiv Tribunalul Sibiu, a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul
juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, exceptie
ridicată de Directia Generală a Finantelor Publice Mures, respectiv de Directia
Generală a Finantelor Publice Sibiu, în cadrul solutionării unor plângeri
împotriva unor procese-verbale de constatare a unor contraventii, emise de
autorii exceptiei.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin că dispozitiile art. 12 din Ordonanta
Guvernului nr. nr.
2/2001 încalcă principiul
neretroactivitătii legii, consacrat de art. 15 alin. (2) din Constitutie,
deoarece dispozitiile legale referitoare la constatarea si sanctionarea contraventiilor
nu sunt, în sistemul de drept românesc, norme de drept penal. Având în vedere,
pe de-o parte, că din dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 reiese
caracterul administrativ al răspunderii contraventionale si, pe de altă parte,
că singura exceptie admisă de la principiul neretroactivitătii legii este legea
penală mai favorabilă, consideră că dispozitiile criticate sunt
neconstitutionale.
Tribunalul
Mures opinează în sensul că
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta
Guvernului nr. nr.
2/2001 este întemeiată, întrucât
dispozitiile legale referitoare la constatarea si sanctionarea contraventiilor
nu sunt norme de drept penal în sistemul de drept românesc, iar Ordonanta
Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, considerată legea generală în materie, păstrează caracterul
administrativ al răspunderii contraventionale, caracter consacrat prin art. 1
si art. 8 din ordonantă. De asemenea, având în vedere că art. 47 din ordonantă
prevede că “dispozitiile prezentei ordonante se completează cu dispozitiile
Codului de procedură civilă”, rezultă că legiuitorul a înteles să excludă sub
toate aspectele caracterul penal în domeniul stabilirii si sanctionării
contraventiilor.
Tribunalul
Sibiu opinează în sensul că
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 din Ordonanta
Guvernului nr. nr.
2/2001 este neîntemeiată, deoarece
aplicarea unei legi mai favorabile reprezintă vointa legiuitorului, iar
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 contine dispozitii similare cu cele ale Codului
penal. Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere
asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit
dispozitiilor art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările
ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul
Poporului.
Guvernul apreciază că dispozitiile legale criticate
sunt constitutionale, întrucât acestea instituie în materia contraventiilor o
solutie similară celei existente în dreptul penal cu privire la aplicarea
retroactivă a legii penale mai favorabile.
Prevederea
constitutională conform căreia “legea dispune numai pentru viitor, cu
exceptia legii penale mai favorabile” trebuie interpretată, potrivit art.
20 din Constitutie, în acord cu Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale, iar conform jurisprudentei Curtii Europene a
Drepturilor Omului, contraventia poate fi asimilată infractiunii, sub anumite
aspecte. “Astfel s-a retinut de către Curte că distinctia
infractiuni-contraventii existentă în dreptul intern al mai multor state părti
este irelevantă din punctul de vedere al respectării garantiilor art. 6 din
conventie, acesta fiind aplicabil ambelor forme de ilicit, atâta vreme cât
natura dispozitiei sanctionatorii o cere (cazul Lauko contra Slovaciei).
Caracterul general al normei si scopul în acelasi timp preventiv si represiv al
sanctiunii sunt suficiente pentru a se stabili natura penală a faptei, astfel
că si în cazul săvârsirii unei «contraventii administrative» este aplicabil
art. 6 din conventie care nu face distinctie între fapte în functie de
gravitatea lor (cazul Nolkenbockhoff contra Germaniei).”
Astfel, desi
potrivit art. 141 din Codul penal român prin “lege penală” se întelege “orice
dispozitie cu caracter penal cuprinsă în legi sau decrete”, în sensul
jurisprudentei Curtii Europene a Drepturilor Omului ilicitul penal poate avea o
sferă mai largă, în functie de anumite criterii cum ar fi natura sau scopul
dispozitiei sanctionatorii ori natura si gravitatea pedepsei.
De altfel, în
temeiul art. 58 alin. (1) din Constitutie, Parlamentul, fiind unica autoritate
legiuitoare a tării, “poate oricând să adopte legi prin care fie să nu mai
sanctioneze anumite fapte considerate contraventii, fie să desfiinteze
sanctiuni contraventionale aflate în curs de executare, fie să prevadă chiar
neexecutarea acestora”.
Totodată, invocă
jurisprudenta Curtii Constitutionale în materia înlocuirii închisorii
contraventionale, în cazul în care nu s-a început executarea, cu sanctiunea
obligării contravenientului la prestarea unei activităti în folosul
comunitătii. Astfel, prin Decizia nr. 236/1999,
Curtea a retinut că, “de vreme ce Parlamentul poate, în virtutea prerogativelor
sale, să manifeste o clementă totală fată de cei sanctionati cu închisoarea
contraventională, nu ar fi rational să se considere că legiuitorul nu ar putea
să ia o măsură, dispusă în mod expres, de înlocuire a unei sanctiuni mai grave
cu una mai usoară. Parlamentul poate interveni, prin legile adoptate, pentru
înlocuirea unei sanctiuni cu o altă sanctiune si poate dispune să beneficieze
de aceste dispozitii si contravenientii care nu au executat încă sanctiunea
aplicată prin dispozitiile legale anterioare, fără ca prin aceasta să se
încalce principiul constitutional enuntat (principiul neretroactivitătii
legii). În caz contrar s-ar putea pune în discutie o ultraactivare a legii
vechi si deci o executare a unor sanctiuni contraventionale care au fost
desfiintate complet sau care au fost înlocuite prin noua lege”.
Avocatul
Poporului consideră că
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (1) din Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 este neîntemeiată, întrucât prevederile legale criticate
au ca obiect dezincriminarea cu titlu general a faptei săvârsite si produc
efecte pentru viitor începând cu momentul intrării în vigoare a actului
normativ si, prin urmare, efectele care s-au produs sub imperiul actului
normativ anterior rămân câstigate cauzei si încetează de la data aparitiei
noului act normativ.
În ceea ce
priveste critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 12 alin. (2) din
Ordonanta Guvernului nr. 2/2001, apreciază că aceasta este întemeiată, deoarece
dispozitiile legale referitoare la constatarea si sanctionarea contraventiilor
nu sunt, în sistemul de drept românesc, norme de drept penal.
Ordonanta
Guvernului nr. 2/2001 reglementează cadrul juridic general al sanctionării
faptelor contraventionale, păstrând caracterul administrativ al acestei
răspunderi, asa cum reiese din prevederile art. 8 alin. (1) si ale art. 47 din
acest act normativ, si, pe cale de consecintă, principiul legii penale mai favorabile
nu poate fi aplicat în domeniul sanctionării contraventiilor, ci doar în
materie penală.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii Constitutionale punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, rapoartele întocmite de judecătorii-raportori, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992,
republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 12 din Ordonanta
Guvernului nr. 2 din 12 iulie 2001 privind regimul juridic al contraventiilor
(publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie
2001), aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002 (publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 268 din 22 aprilie 2002), care
au următorul continut:
- Art. 12: “(1)
Dacă printr-un act normativ fapta nu mai este considerată contraventie, ea nu
se mai sanctionează, chiar dacă a fost săvârsită înainte de data intrării în
vigoare a noului act normativ.
(2) Dacă
sanctiunea prevăzută în noul act normativ este mai usoară se va aplica aceasta.
În cazul în care noul act normativ prevede o sanctiune mai gravă, contraventia
săvârsită anterior va fi sanctionată conform dispozitiilor actului normativ în
vigoare la data săvârsirii acesteia.”
În sustinerea
exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia apreciază că prin
dispozitiile legale criticate sunt încălcate prevederile constitutionale ale
art. 15 alin. (2), care, în urma republicării Constitutiei României în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, au
următorul continut: “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii
penale sau contraventionale mai favorabile.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea retine că, ulterior sesizării, dispozitiile
art. 15 alin. (2) din Constitutia României au fost completate prin Legea de
revizuire a Constitutiei României nr.
429/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 758 din
29 octombrie 2003, în urma căreia s-a republicat Constitutia României în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003. Astfel,
continutul art. 15 alin. (2) a fost completat în sensul că exceptie de la
principiul neretroactivitătii legii o constituie si legea contraventională mai
favorabilă, alături de legea penală mai favorabilă.
Pe de altă parte,
dispozitiile legale criticate au mai făcut în numeroase cazuri obiectul
controlului de constitutionalitate, raportat la prevederile constitutionale ale
art. 15 alin. (2), Curtea respingând ca neîntemeiată exceptia de
neconstitutionalitate a acestora prin Decizia nr.
197 din 13 mai 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 545 din 29 iulie 2003, prin Decizia nr.
399 din 21 octombrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 779 din 6 noiembrie 2003, precum si prin Decizia nr.
408 din 4 noiembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 825 din 21 noiembrie 2003.
Neexistând
elemente noi de natură să determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii în
această materie, considerentele si solutia acestor decizii rămân valabile si în
prezenta cauză.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiile art. 12 din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 180/2002, exceptie ridicată de Directia Generală a Finantelor Publice Mures în Dosarul nr. 3.752/2002 al Tribunalului Mures, respectiv de Directia Generală a Finantelor Publice Sibiu în Dosarul nr. 5.560/2002 al Tribunalului Sibiu si de Directia Generală a Finantelor Publice Mures în dosarele nr. 1.190/2003, nr. 1.194/2003 si nr. 806/2003 ale Tribunalului Mures.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 13 noiembrie 2003.
PRESEDINTE,
prof. univ.
dr. COSTICĂ BULAI
Magistrat-asistent,
Ioana
Marilena Chiorean
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
pentru asigurarea fondurilor necesare realizării
în anul 2004 a unor studii si documentatii tehnico-economice pentru stadionul
din incinta Complexului Sportiv National “Lia Manoliu”
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Prin
derogare de la prevederile art. 2 alin. (2) din Hotărârea Guvernului nr.
1.246/2003 pentru aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul
2004 ale Companiei Nationale “Imprimeria Natională” - S.A. si Companiei
Nationale “Loteria Română” - S.A., unităti economice de interes public
national, aflate sub autoritatea Ministerului Finantelor Publice, se abilitează
Compania Natională “Loteria Română” - S.A. să asigure în anul 2004, la
solicitarea Agentiei Nationale pentru Sport, următoarele fonduri:
a) suma de
1.500.000 mii lei, pentru expertizarea stadionului din incinta Complexului
Sportiv National “Lia Manoliu”;
b) suma de
2.500.000 mii lei, pentru studiul de fezabilitate pentru stabilirea
indicatorilor tehnico-economici în vederea reabilitării si modernizării
suprafetei de joc a stadionului din incinta Complexului Sportiv National “Lia
Manoliu”, astfel:
refacerea
instalatiei de drenaj, instalarea unui sistem de încălzire sub gazon, refacerea
instalatiei de preluare ape - inel colector si schimbarea pompelor aferente,
refacerea stratului de gazon la dimensiunile regulamentare;
c) suma de
20.000.000 mii lei, pentru studiul de solutii si prefezabilitate pentru
modernizarea Complexului Sportiv National “Lia Manoliu”, inclusiv a
stadionului;
d) suma de
21.000.000 mii lei, pentru studiul de fezabilitate pentru stabilirea
indicatorilor tehnico-economici în vederea modernizării stadionului.
Art. 2. - Sumele
prevăzute în bugetul de venituri si cheltuieli pe anul 2004 al Companiei
Nationale “Loteria Română” - S.A. si rămase neutilizate la sfârsitul
exercitiului bugetar vor fi cuprinse, împreună cu celelalte sume alocate în
acest scop, în bugetul de venituri si cheltuieli al acesteia pe anul 2005.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
pentru coordonarea Secretariatului General
al
Guvernului,
Eugen Bejinariu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 8 ianuarie 2004.
Nr. 10.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă
bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2004,
pentru organizarea manifestărilor ocazionate de aniversarea a 145 de ani de la
Unirea Principatelor Române Moldova si Muntenia
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, al art. 30 alin. (3) din Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare, si al art.
25 lit. a) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Pentru
organizarea manifestărilor ocazionate de aniversarea a 145 de ani de la Unirea
Principatelor Române Moldova si Muntenia, se aprobă suplimentarea sumelor
defalcate din impozitul pe venit pentru bugetele locale pe anul 2004 cu suma de
5.000.000 mii lei, pentru judetele Vrancea si Iasi, din Fondul de rezervă
bugetară la dispozitia Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2004, si
alocarea acesteia după cum urmează:
a) suma de
4.000.000 mii lei pentru Consiliul Judetean Vrancea;
b) suma de
1.000.000 mii lei pentru Consiliul Judetean Iasi.
Art. 2. -
Utilizarea sumei prevăzute la art. 1 se face de către ordonatorii principali de
credite, potrivit dispozitiilor legale.
Art. 3. -
Ministerul Finantelor Publice este autorizat să introducă modificările
corespunzătoare în volumul si în structura bugetului de stat pe anul 2004.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 15 ianuarie 2004.
Nr. 18.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
pentru modificarea si completarea Ordinului
ministrului sănătătii si familiei nr. 440/2003 privind înregistrarea si
raportarea statistică a pacientilor care primesc servicii medicale în regim de
spitalizare de zi
Văzând Referatul de
aprobare nr. 1.351 din 16 decembrie 2003 al Centrului de Statistică Sanitară si
Documentare Medicală Bucuresti,
în temeiul Hotărârii
Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite următorul
ordin:
Art. I. - Ordinul ministrului sănătătii si familiei nr.
440/2003 privind înregistrarea si raportarea statistică a pacientilor care
primesc servicii medicale în regim de spitalizare de zi, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 338 din 19 mai 2003, se modifică si se
completează astfel:
1. Titlul
ordinului va avea următorul cuprins:
“ORDIN
privind
înregistrarea si raportarea statistică a pacientilor care primesc servicii
medicale în regim de spitalizare de zi, precum si servicii medicale ambulatorii
la nivel de spital”
2. Alineatul
(1) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1)
Structurile denumite spitalizare de zi furnizează servicii programabile de
diagnostic, tratament si monitorizare pentru pacienti care nu necesită
supraveghere pentru o durată mai mare de 12 ore.”
3. La articolul
2 se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) Organizarea
acordării acestor servicii este obligatorie si se face de către conducerea
spitalului împreună cu sefii de sectii, informând directiile de sănătate
publică sau Ministerul Sănătătii în functie de subordonare.”
4. Articolul 3
va avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1)
Furnizarea acestor servicii va fi asigurată de personalul angajat în sectiile
spitalului, prin decizie a conducerii acestuia, în cadrul programului normal de
lucru.
(2) Finantarea
serviciilor medicale în regim de spitalizare de zi, precum si a celor
ambulatorii la nivel de spital se face conform prevederilor contractului-cadru
si normelor metodologice de aplicare a acestuia.”
5. Articolul 7
va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1)
Raportarea statistică pentru paturile cu spitalizare de zi se face distinct de
raportarea pentru paturile cu spitalizare continuă, în conformitate cu
instructiunile Centrului de Statistică Sanitară si Documentare Medicală
Bucuresti, prevăzute în anexele nr. 2 si 3.
(2) Datele clinice
la nivel de pacient din fiecare fisă pentru spitalizarea de zi, respectiv
servicii medicale ambulatorii la nivel de spital, vor fi colectate si transmise
sub formă electronică la Institutul National de Cercetare-Dezvoltare în
Sănătate, până la data de 5 a lunii curente pentru luna precedentă.”
6. Pozitia 3 de
la litera B a punctului 1 din anexa nr. 2 va avea următorul cuprins:
“. HIV/SIDA, diabet, TBC, hepatite cronice, boala Gaucher, boli cronice ale aparatului respirator si cardiovascular etc.”
Art. II. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. III. - Directiile din Ministerul Sănătătii,
Centrul de Statistică Sanitară si Documentare Medicală Bucuresti, directiile de
sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti, precum si unitătile
sanitare implicate vor duce la îndeplinire prezentul ordin.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 6 ianuarie 2004.
Nr. 3.
CONSILIUL CONCURENTEI
pentru punerea în aplicare a Instructiunilor
privind ajutorul de stat în domeniul asigurării creditelor pentru export pe termen
scurt
În baza:
- Decretului
prezidential nr.
1.075/2001 privind numirea membrilor Consiliului Concurentei;
- prevederilor art. 21
alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si (3) si ale art. 29 alin. (1) din
Legea concurentei nr.
21/1996, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
121/2003, precum si ale art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul
de stat, cu modificările si completările ulterioare, având în vedere avizul
favorabil al Consiliului Legislativ referitor la proiectul de Instructiuni
privind ajutorul de stat în domeniul asigurării creditelor pentru export pe
termen scurt,
presedintele
Consiliului Concurentei emite
următorul ordin:
Art. 1. - În urma adoptării în plenul Consiliului Concurentei, se pun în aplicare Instructiunile privind ajutorul de stat în domeniul asigurării creditelor pentru export pe termen scurt, prevăzute în anexa la prezentul ordin.
Art. 2. -
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări
punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin împreună cu instructiunile mentionate vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Theodor
Valentin Purcărea
Bucuresti, 12 decembrie 2003.
Nr. 213.
ANEXĂ
privind
ajutorul de stat în domeniul asigurării creditelor pentru export pe termen
scurt
În temeiul art. 28
alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificările si completările ulterioare,
si al art. 22 alin. (1) din Legea nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si
completările ulterioare, Consiliul Concurentei adoptă prezentele instructiuni.
1. Introducere
1.1. Elaborarea
unui cadru juridic de reglementare a disciplinei ajutorului de stat reprezintă
continuarea procesului de armonizare a legislatiei românesti cu legislatia
europeană, parte a procesului de aderare a României la Uniunea Europeană.
1.2. Scopul
autorizării de către Consiliul Concurentei a ajutoarelor acordate de către stat
sau de către unitătile administrativ-teritoriale în domeniul asigurării
creditelor pentru export pe termen scurt este de a urmări măsura în care un
ajutor de stat este compatibil cu mediul concurential normal existent într-o
economie de piată în care preturile produselor si tarifele serviciilor sunt
determinate pe baza cererii si ofertei.
2. Domeniu de
aplicare
2.1. Prezentele
instructiuni urmăresc înlăturarea distorsiunilor concurentei, cauzate de
acordarea ajutoarelor de stat în domeniul asigurării creditelor pentru export,
acolo unde există concurentă între asigurătorii creditelor pentru export
publici si cei privati. Acest sector comercial al asigurării creditelor pentru
export este cel al asigurării riscurilor aferente creditelor pentru export pe
termen scurt (riscuri cesibile), pentru exporturi realizate în tările enumerate
în anexa la prezentele instructiuni.
2.2. Prezentele
instructiuni nu se aplică în domeniul asigurării riscurilor aferente creditelor
pentru export pe termen mediu si lung (care, în prezent, nu sunt considerate
cesibile).
3. Termeni
uzitati în domeniul asigurării creditelor pentru export pe termen scurt
3.1. În sensul
prezentelor instructiuni, asigurătorii publici ai creditelor pentru export pot
fi departamente guvernamentale, companii de stat sau controlate de stat, care
asigură riscurile creditelor pentru export pe termen scurt, mediu sau lung, în
contul sau cu garantia statului.
3.2. Pe de altă
parte, anumiti asigurători privati, care realizează doar asigurări pe termen
scurt, pot fi sprijiniti de stat, prin intermediul garantiilor sau prin
aranjamente reasigurătorii echivalente, pentru anumite segmente ale activitătii
lor. Acesti asigurători pot fi, de asemenea, considerati drept publici sau
sustinuti public.
3.3. Asigurătorii
creditelor pentru export implicati, în principal sau exclusiv, în asigurarea
creditelor pe termen scurt, care nu operează în contul sau cu garantia statului
ori cu aranjamente de reasigurare echivalente, vor fi considerati asigurători
privati de credite pentru export.
3.4. Debitor public
este orice entitate care reprezintă autoritatea publică si care nu poate fi
declarat, din punct de vedere juridic sau administrativ, în faliment; în
această categorie se încadrează Banca Centrală, institutii publice în
subordinea Guvernului (Ministerul Finantelor Publice) si institutii subordonate
autoritătilor publice nationale, regionale, locale si altele similare.
Cumpărător (debitor) public/guvernamental este si entitatea ale cărei obligatii
sunt, în întregime si neconditionat, garantate de o institutie considerată
publică/guvernamentală.
3.5. Riscurile cesibile
sunt riscurile comerciale si politice aferente exporturilor realizate către
debitori publici si privati stabiliti în tările enumerate în anexă. Pentru
aceste riscuri perioada maximă de risc (aceasta fiind perioada de productie
plus perioada de credit, în termenii si conditiile stabilite la Uniunea de la
Berna) este de 2 ani.
Definirea
riscurilor cesibile poate fi revizuită de Consiliul Concurentei, avându-se în
vedere armonizarea cu legislatia comunitară relevantă în domeniul asigurării
creditelor pentru export.
3.6. În sensul
acestor instructiuni, riscurile comerciale sunt definite ca fiind una
dintre situatiile următoare:
a) rezilierea
arbitrară a unui contract de către un debitor, adică orice decizie arbitrară
luată de un debitor non-public de a întrerupe sau de a suspenda contractul,
fără un motiv valabil;
b) refuzul arbitrar
al unui debitor non-public de a accepta bunurile care fac obiectul
contractului, fără un motiv valabil;
c) insolvabilitatea
unui debitor non-public sau a garantului său;
d) neplata
prelungită de către un debitor non-public sau de către garantul său a unei
datorii rezultate dintr-un contract.
3.7. Riscurile
politice pot fi reprezentate de:
a) dificultăti si întârzieri
în transferul de devize din tara debitorului, ca urmare a unui moratoriu
general privitor la datoria externă, declarat de guvernul din tara debitorului
sau de guvernul unei terte tări, prin intermediul căruia plata trebuie
efectuată;
b) orice alte
actiuni ale guvernului din tara importatorului, care îl pun pe acesta în
imposibilitatea de a plăti, total sau partial, bunurile care fac obiectul
contractului;
c) orice alte
actiuni ale guvernelor străine, care împiedică derularea conventiei de credit sau
determină întârzieri în transferul banilor;
d) război, război
civil, revolutii si alte evenimente similare, în afara României, care împiedică
importatorul să plătească, total sau partial, bunurile care fac obiectul
contractului;
e) toate pierderile
legate de debitorii publici;
f) toate pierderile
rezultând din imposibilitatea de a institui proceduri legale în tara
debitorului, datorită lipsei sau proastei functionări a sistemului legal sau
judiciar în tara în cauză.
3.8. Celelalte
riscuri (riscuri de catastrofă si altele) sunt în prezent considerate ca fiind necesibile,
ele nefiind efectul mecanismelor pietei.
3.9. Clauza de
salvgardare este o prevedere într-un acord comercial bilateral sau
multilateral, prin care se permite natiunii semnatare să suspende concesiile
tarifare sau alte concesii (adică să-si încalce temporar obligatiile), atunci
când importurile amenintă cu serioase daune producătorii interni ai bunurilor
concurente.
4. Factori care
distorsionează concurenta în domeniul
asigurării creditelor pentru export pe termen scurt
4.1. Facilitătile
de reasigurare acordate în cazul în care statul participă la un contract de
reasigurare privat sau îl completează pot conferi asigurătorilor beneficiari un
avantaj în defavoarea asigurătorilor privati care nu primesc astfel de
facilităti, distorsionând concurenta.
4.2. Factorii care
pot distorsiona concurenta în favoarea asigurătorilor publici sau sustinuti
public, care asigură riscuri cesibile, includ:
a) garantii de stat
acordate de drept sau de fapt pentru împrumuturi luate si pierderi înregistrate
de asigurători. Aceste tipuri de garantii permit asigurătorilor posibilitatea
de a împrumuta, cu dobânzi la nivel inferior celui practicat pe piată sau chiar
fără dobândă. În plus, acestea înlătură necesitatea asigurătorilor de a se
reasigura pe piata privată;
b) orice
diferentieri între obligatiile asigurătorilor publici si cele ale
asigurătorilor privati, în ceea ce priveste constituirea de rezerve
corespunzătoare. Pentru a asigura riscurile comerciale pe termen scurt,
asigurătorii publici sau sustinuti public trebuie să îsi constituie fonduri
proprii pentru determinarea marjei de solvabilitate, inclusiv fonduri de
garantare si provizioane tehnice (rezerve importante si de egalizare);
c) reduceri sau
scutiri de impozite (ca de exemplu impozitele percepute societătilor sau taxele
aplicabile politelor de asigurare);
d) acordarea de
ajutoare de stat sau aportul de capital al statului.
Injectiile de
capital implică elemente de ajutor de stat, cu exceptia cazului în care statul
actionează conform principiului investitorului privat prudent în economia de
piată;
e) furnizarea de
către stat de servicii, ca de exemplu punerea la dispozitie si folosirea
infrastructurii statului, a serviciilor publice, precum si oferirea de informatii
în regim privilegiat (cum ar fi informatii despre debitori furnizate de
ambasade), în conditii care nu reflectă costurile reale;
f) reasigurarea de
către stat, direct sau indirect, prin intermediul asigurătorilor de credite
pentru export publici sau sustinuti public, în conditii mai avantajoase decât
cele existente pe piata privată de reasigurări, dacă acestea conduc fie la
subevaluarea pretului reasigurării, fie la crearea sau mentinerea artificială a
unei capacităti de asigurare, care nu ar fi fost disponibilă pe piata privată.
4.3. Facilitătile
mentionate la pct. 4.2 oferă sau pot oferi asigurătorilor de credite pentru
export beneficiari un avantaj fată de concurentii lor.
Acordate anumitor
întreprinderi, aceste avantaje financiare distorsionează concurenta si
constituie ajutor de stat în sensul Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de
stat, cu modificările si completările ulterioare.
5. Măsurile
necesare în vederea eliminării distorsiunilor concurentei în domeniul
asigurării creditelor pentru export pe termen scurt în privinta riscurilor
cesibile
5.1. Asigurătorii
creditelor pentru export publici sau sustinuti public vor trebui să tină
gestiune si conturi separate pentru activitatea de asigurare a riscurilor
cesibile si necesibile în contul sau cu garantia statului.
5.2. Consiliul
Concurentei va exercita, pe baza rapoartelor semestriale prezentate de
furnizorii de ajutor de stat, un control permanent asupra sistemului national
de asigurare si reasigurare a creditelor pentru export pe termen scurt.
6. Conditii de
autorizare a ajutoarelor de stat în domeniul asigurării creditelor pentru
export pe termen scurt
6.1. Ajutoarele de
stat mentionate la pct. 4.2 pot fi autorizate de Consiliul Concurentei dacă
este îndeplinită una dintre conditiile următoare:
a) statul nu
realizează decât o cotă neînsemnată din totalul reasigurărilor contractate de
asigurător;
b) în cazul în care
contractele de reasigurare încheiate de asigurător acoperă atât riscurile
cesibile, cât si cele necesibile, reasigurarea statului aferentă riscurilor
cesibile nu trebuie să depăsească cuantumul care ar fi fost disponibil pe piata
privată de reasigurări dacă reasigurarea s-ar fi realizat pentru aceste riscuri
separat;
c) reasigurarea
statului nu permite asigurătorului să asigure debitorii peste limita stabilită
de reasigurătorii participanti pe piată;
d) cota de primă
corespunzătoare reasigurării statului este proportională cu riscurile preluate
si este calculată pe baza tehnicilor utilizate pe piată, fiind cel putin egală
cu cea existentă pe piata privată de reasigurări, acolo unde aceasta există;
e) reasigurarea
statului pentru riscurile de piată este accesibilă tuturor asigurătorilor de
credite pentru export care îndeplinesc anumite criterii de eligibilitate.
6.2. Derogările de
la principiul conform căruia un asigurător public sau sustinut public nu poate
acoperi riscurile cesibile aferente creditelor pentru export decât cu conditia
ca acoperirea să nu contină nici unul dintre avantajele financiare mentionate
în pct. 4.2 sunt autorizate în cazurile următoare.
6.2.1. În
conditiile în care acoperirea riscurilor cesibile pentru creditele de export
lipseste temporar din activitatea asigurătorilor privati de credite pentru
export ori din a asigurătorilor de credite pentru export publici sau sustinuti
public, care operează în cont propriu, datorită unei insuficiente a capacitătii
de asigurare ori reasigurare, aceste riscuri sunt temporar considerate ca
necesibile.
În astfel de
circumstante aceste riscuri considerate temporar ca riscuri necesibile pot fi
preluate de asigurătorii de credite pentru export publici sau sustinuti public,
care realizează asigurarea împotriva acestui tip de riscuri, în contul sau cu
garantia statului. Asigurătorul va trebui, pe cât posibil, să îsi alinieze
primele de asigurare, pentru astfel de riscuri, cu cele practicate de
asigurătorii privati de credite pentru export care activează pe alte piete,
pentru riscuri similare.
6.2.2. Orice
intentie de a utiliza clauza de salvgardare trebuie notificată imediat
Consiliului Concurentei. Notificarea trebuie să contină un studiu de piată care
să demonstreze imposibilitatea acoperirii riscurilor pe piata privată de
asigurări, justificându-se astfel recurgerea la această clauză (prin dovezi din
partea a doi asigurători privati internationali de credite pentru export,
precum si de la un asigurător de credite national). De asemenea, mai este
necesară o descriere a conditiilor pe care un asigurător de credite pentru
export public sau sustinut public intentionează să le aplice în legătură cu
acoperirea unor astfel de riscuri.
După primirea
notificării Consiliul Concurentei va examina dacă utilizarea clauzei de
salvgardare este în conformitate cu conditiile sus-mentionate si compatibilă cu
Legea nr. 143/1999, cu modificările si completările ulterioare.
În cazul în care
Consiliul Concurentei apreciază că aceste conditii sunt îndeplinite, decizia sa
asupra compatibilitătii este limitată la 2 ani de la data deciziei, cu conditia
ca situatia pietei, care a justificat utilizarea clauzei de salvgardare, să nu
se schimbe în această perioadă.
6.2.3. Consiliul
Concurentei poate să modifice conditiile de utilizare ale clauzei de
salvgardare, poate decide să sisteze sau să le înlocuiască cu un alt sistem
adecvat.
7. Dispozitii
tranzitorii si finale
7.1. Dispozitiile
prezentelor instructiuni nu contravin celorlalte reglementări emise în
aplicarea Legii nr.
143/1999, cu modificările si
completările ulterioare.
7.2. Prezentele
instructiuni se aplică ajutoarelor de stat acordate în domeniul asigurării creditelor
pentru export pe termen scurt, notificate după intrarea în vigoare a acestora,
precum si atunci când ajutoarele de stat au fost notificate înainte de intrarea
lor în vigoare, dar decizia Consiliului Concurentei este ulterioară acestei
date sau Consiliul Concurentei nu a emis încă o decizie.
7.3. În
conformitate cu prevederile art. 29 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu modificările si completările ulterioare,
si ale art. 22 alin. (5) din Legea nr. 143/1999, cu modificările si completările ulterioare,
prezentele instructiuni se pun în aplicare prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei si se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
la instructiuni
LISTA
tărilor cu
riscuri de piată
Uniunea
Europeană |
Tările care sunt membre ale
Organizatiei
pentru Cooperare
si Dezvoltare Economică |
Toate
statele membre |
Australia Canada Islanda Japonia Noua
Zeelandă Norvegia Elvetia Statele
Unite ale Americii |