MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 66 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 27
ianuarie 2004
SUMAR
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.829/2003.
- Ordin al ministrului finantelor publice privind aprobarea Reglementărilor
contabile pentru persoanele juridice fără scop patrimonial
4. -
Ordin al presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei privind aprobarea tarifelor si a contributiilor percepute de
Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Energiei în anul 2004
49.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului pentru
aprobarea Normelor tehnice privind protectia mediului si în special a
solurilor, când se utilizează nămoluri de epurare în agricultură
137.-
Ordin al ministrului finantelor publice pentru aprobarea Codului etic al
functionarului public din administratia fiscală, care îsi desfăsoară
activitatea în domeniul asistentei contribuabililor
188/C/19.
- Ordin al ministrului justitiei si al ministrului sănătătii pentru
abrogarea art. 6 alin. (2) din Ordinul ministrului justitiei si al ministrului
sănătătii nr. 1.883/737/2003 privind înfiintarea Comisiei comune a Ministerului
Justitiei si Ministerului Sănătătii de analiză a deceselor survenite în
sistemul penitenciar
Rectificări
la H.G. nr. 4/2004
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
privind aprobarea Reglementărilor contabile pentru
persoanele juridice fără scop patrimonial
În
temeiul prevederilor art. 12 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
735/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere
prevederile art. 4 alin. (1) din Legea contabilitătii nr.
82/1991, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 629
din 26 august 2002,
ministrul
finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se
aprobă Reglementările contabile pentru persoanele juridice fără scop
patrimonial, prevăzute în anexa*) care face parte integrantă din prezentul
ordin, care se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2004.
(2) Reglementările
contabile aprobate prin prezentul ordin sunt obligatorii pentru asociatii,
fundatii sau alte organizatii de acest fel, partide politice, patronate,
organizatii sindicale, culte religioase, precum si pentru altele asemenea
înfiintate în baza unor legi speciale în scopul desfăsurării de activităti fără
scop patrimonial, care au obligatia, potrivit legii, să conducă contabilitatea
în partidă dublă si să întocmească situatii financiare anuale.
(3) Prevederile
cap. 1 si 2 din reglementările contabile prevăzute la alin. (1) se aplică în
mod corespunzător side către persoanele juridice fără scop patrimonial care conduc
contabilitatea în partidă simplă potrivit prevederilor Ordinului ministrului
finantelor publice nr.
2.329/2001, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 20 din
15 ianuarie 2002.
Art. 2. -
Administratorii, directorii economici, contabilii-sefi sau orice alte persoane
care au obligatia să gestioneze unitatea respectivă răspund, potrivit legii, de
aplicarea corectă a reglementărilor contabile prevăzute la art. 1, precum si de
transpunerea corectă a soldurilor conturilor din balanta de verificare la data
de 31 decembrie 2003 în conturile prevăzute în noul plan de conturi.
Art. 3. - Directia
de reglementări contabile va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I. Pe
data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă prevederile Ordinului
ministrului finantelor nr.
1.591/1998 privind aprobarea Planului de conturi pentru persoanele juridice
fără scop lucrativ si a normelor metodologice de utilizare a acestuia, publicat
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 480 si 480 bis din 14 decembrie
1998, cu modificările si completările ulterioare.
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 22 decembrie 2003.
Nr. 1.829.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 66 bis în afara abonamentului, care se poate
achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”, sos. Panduri nr. 1, Bucuresti.
AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN
DOMENIUL ENERGIEI
privind aprobarea tarifelor si a contributiilor
percepute de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Energiei în anul
2004
În temeiul art. 8
alin. (1) si (2) din Legea energiei electrice nr.
318/2003, al art. 11 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 73/2002
privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu
energie termică produsă centralizat si al Hotărârii Guvernului nr. 567/1999 privind
aprobarea Regulamentului pentru acordarea licentelor si autorizatiilor în
sectorul energiei electrice si termice, modificată si completată prin Hotărârea
Guvernului
nr. 448/2003,
având în vedere
referatul de aprobare întocmit de Departamentul acces la retea si autorizare si
procesul-verbal al sedintei Comitetului de reglementare al Autoritătii
Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei din data de 19 ianuarie 2004,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Se
aprobă tarifele percepute în anul 2004 de Autoritatea Natională de Reglementare
în Domeniul Energiei pentru acordarea de autorizatii, licente, avize si
acreditări persoanelor fizice si juridice a căror activitate, potrivit legii,
se află în competenta de reglementare a acesteia.
(2) Valorile
tarifelor mentionate la alin. (1) si conditiile de achitare a acestora sunt
precizate în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Se
aprobă contributiile percepute în anul 2004 de Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Energiei de la persoanele fizice si juridice a căror activitate,
potrivit legii, se află în competenta de reglementare a acesteia.
(2) Valorile
contributiilor mentionate la alin. (1) si conditiile de achitare a acestora
sunt precizate în anexa nr. 2 care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. - Tarifele
si contributiile care fac obiectul art. 1 si 2 se vor achita în contul
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 502511514848, deschis
la Directia de Trezorerie si Contabilitate Publică a Municipiului Bucuresti -
DTCPMB.
Art. 4. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 5. -
Departamentele din cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Energiei si persoanele fizice si juridice a căror activitate, potrivit legii,
se află în compe tenta de reglementare a acesteia vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei,
Ion Lungu
Bucuresti, 19 ianuarie 2004.
Nr. 4.
ANEXA Nr. 1
TARIFELE PERCEPUTE
ÎN ANUL 2004 DE AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN DOMENIUL ENERGIEI
1. Tarifele pentru
acordarea autorizatiilor si licentelor (care sunt prevăzute la art. 15 pct. 1
si 2 din Legea energiei electrice nr.
318/2003, respectiv la art. 11 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr. 73/2002
privind organizarea si functionarea serviciilor publice de alimentare cu
energie termică produsă centralizat), precum si cele pentru
acreditarea/participarea consumatorilor eligibili la piata concurentială de
energie electrică sunt înscrise, după caz, în col. 4 a tabelului nr. 1 ori se
calculează pe baza formulei:
T = Σ {(mărimea determinantă a tarifului) x
(valoarea corespunzătoare din col. 3 a tabelului nr. 1)}1,2 si a notei B care urmează după tabelul nr. 1.
Tabelul nr. 1
Activitatea Nr. crt.; obiectul solicitării; mărimea
determinantă a tarifului |
U.M. pentru mărimea
determinantă a tarifului |
Tariful |
|
lei/U.M. |
lei |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
Producerea energiei electrice si termice |
|
|
|
1. Autorizatia de înfiintare pentru: |
|
|
|
1.1. o nouă capacitate de producere a
energiei electrice/electrice si termice în cogenerare; puterea instalată
(electrică/electrică si, respectiv, termică) |
MWt |
147.000 |
|
|
MWe |
738.000 |
|
1.2. retehnologizarea unei capacităti
existente de producere a energiei electrice/electrice si termice în
cogenerare; puterea instalată (electrică/electrică |
MWe |
738.000 |
|
si, respectiv, termică) |
MWt |
147.000 |
|
2. Licenta pentru: |
|
|
|
2.1. producerea de energie electrică;
puterea instalată a capacitătilor de producere a energiei electrice
exploatate |
MWe |
147.000 |
|
2.2. producerea de energie termică; puterea
instalată a capacitătilor de producere a energiei termice exploatate |
MWt |
89.000 |
|
Transportul energiei electrice |
|
|
|
1. Autorizatia de înfiintare pentru: |
|
|
|
1.1. o nouă linie electrică; lungimea
liniei electrice |
km |
738.000 |
|
1.2. o nouă statie electrică; puterea
instalată în transformatoarele din statia electrică |
MVA |
147.000 |
|
1.3. retehnologizarea unei linii electrice;
lungimea liniei electrice |
km |
738.000 |
|
1.4. retehnologizarea unei statii
electrice; puterea instalată în transformatoarele din statia electrică |
MVA |
147.000 |
|
2. Licenta pentru transportul energiei
electrice; puterea instalată în transformatoarele din statiile electrice
exploatate |
MVA |
60.000 |
|
Distributia energiei electrice |
|
|
|
1. Autorizatia de înfiintare pentru: |
|
|
|
1.1. o nouă linie electrică de 110 kV;
lungimea liniei electrice |
km |
300.000 |
|
1.2. o nouă statie electrică (inclusiv SRA)
de 110 kV |
|
14.750.000 |
|
1.3. retehnologizarea unei linii electrice
de 110 kV; lungimea liniei electrice |
km |
300.000 |
|
1.4. retehnologizarea unei statii electrice
(inclusiv SRA) de 110 kV |
|
14.750.000 |
|
2. Licenta pentru distributia energiei
electrice; puterea instalată în statiile electrice si posturile exploatate |
|
|
|
|
MVA |
60.000 |
|
Transportul si distributia energiei termice |
|
|
|
1. Licenta pentru transportul/distributia
energiei termice; puterea instalată a retelelor termice exploatate |
MWt |
29.000 |
|
Dispecerizarea energiei electrice |
|
|
|
1. Licenta pentru dispecerizarea energiei
electrice; numărul de grupuri dispecerizabile de producere a energiei
electrice coordonate |
|
300.000 |
|
Furnizarea energiei electrice si termice |
|
|
|
1. Licenta pentru: |
|
|
|
1.1. furnizarea de energie electrică |
|
11.400.000 |
|
1.2. furnizarea de energie termică |
|
11.400.000 |
|
Furnizarea serviciilor tehnologice de
sistem |
|
|
|
1. Licenta pentru furnizarea serviciilor
tehnologice de sistem; puterea asigurată pentru rezervă si reglaj |
MW |
60.000 |
|
Activitatea operatorului pietei de energie
electrică |
|
|
|
1. Licenta pentru activitatea operatorului
pietei de energie electrică |
|
13.950.000 |
|
Participarea consumatorilor la piata
concurentială de energie electrică |
|
|
|
1. Acreditarea consumatorului eligibil |
|
11.150.000 |
|
2. Participarea consumatorului eligibil la
piata concurentială de energie electrică*); puterea maximă de contract pe
anul anterior |
MW |
1.395.000 |
|
*) Activitate pentru care Autoritatea
Natională de Reglementare în Domeniul Energiei percepe de la consumatorul
eligibil un tarif anual.
NOTE:
A. Indicele de actualizare a tarifelor în
anul 2004 este de circa 14,1%.
B. Tariful minim de acordare a unei licente
sau autorizatii de înfiintare este de 11.400.000 lei.
C. Tariful de modificare a unei licente sau
autorizatii de înfiintare este de 11.400.000 lei.
D. Achitarea tarifelor facturate pentru
acordarea sau modificarea de licente si autorizatii de înfiintare se face în
termen de 5 zile lucrătoare de la primirea de către solicitant a facturii emise
de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Energiei.
2. Tarifele pentru autorizarea
electricienilor care proiectează, execută si verifică instalatii electrice (în
conformitate cu art. 11, 15 si 31 din Regulamentul pentru autorizarea
electricienilor care proiectează, execută, verifică si exploatează instalatii
electrice din sistemul electroenergetic) sunt prezentate în tabelul nr. 2 si se
aplică cu precizarea de la nota E, după caz. Tariful corespunzător se achită
anticipat pentru ca solicitantul să completeze, cu dovada de plată,
documentatia pe care o anexează cererii de înscriere la examenul de autorizare.
Tabelul nr. 2
Nr. crt. |
Tariful
(lei) |
Domeniul de
autorizare |
1. |
gradele/tipurile
IA, IB, IIA, IIB |
800.000 |
2. |
gradele/tipurile
IIIA, IIIB, IVA, IVB |
1.000.000 |
NOTĂ:
E. Solicitantii
pot sustine examen de autorizare pentru un grad si pentru un tip de activitate
sau pot sustine un singur examen pentru ambele tipuri de autorizări, la acelasi
grad, atunci când îndeplinesc conditiile cumulate, cu plata integrală a
tarifului pentru un tip de autorizare plus plata a 50% din tariful pentru cel
de-al doilea tip de autorizare.
3. Tarifele pentru
emiterea de avize privind autorizarea producătorilor de a încheia contracte de
vânzare-cumpărare de energie, în conformitate cu prevederile Legii nr.
137/2002 privind unele măsuri pentru accelerarea privatizării, cu
modificările ulterioare.
Tariful de emitere
a avizului (prevăzut la art. 17 din Regulamentul privind analiza proiectelor
investitionale din cadrul parteneriatelor publice-private în domeniul
producerii de energie) se calculează conform formulei:
T = 25.000.000 + 350.000 x (Pe+Pt)
[lei], în care Pe[MWe], Pt[MWt] reprezintă puterea
electrică si, după caz, puterea termică instalată a capacitătilor energetice a
căror productie de energie electrică/electrică si termică poate face obiectul
contractării.
Achitarea
tarifului pentru emiterea acestui tip de aviz se face în termen de 5 zile
lucrătoare de la primirea de către solicitant a facturii emise de Autoritatea
Natională de Reglementare în Domeniul Energiei.
ANEXA Nr. 2
TARIFELE
PERCEPUTE ÎN ANUL 2004 DE AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE
ÎN DOMENIUL
ENERGIEI
1. Titularii de
licente plătesc Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei,
pentru anul 2004, o contributie al cărei nivel reprezintă o cotă de 0,035 % din
cifra de afaceri realizată în anul 2003 din activitătile comerciale desfăsurate
în sectorul energiei electrice si al energiei termice produse în cogenerare.
2. În termen de 30
de zile de la publicarea prezentului ordin, titularii de licente vor comunica
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei valoarea cifrei de
afaceri realizate în anul 2003, aferentă stabilirii contributiei pe anul 2004.
Pentru titularii de licente de la care nu se primeste până la termenul stabilit
valoarea acestei cifre de afaceri Autoritatea Natională de Reglementare în
Domeniul Energiei va factura contributia pe baza propriei estimări a valorii
respective; regularizarea contributiei datorate în anul 2004 de către titularii
de licente din această categorie se va efectua după transmiterea de către
acestia a tuturor datelor certe necesare.
3. La acordarea de
licente solicitantii care nu sunt deja titulari ai unei licente plătesc
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Energiei o contributie al
cărei nivel reprezintă o cotă de 0,035% din cifra de afaceri estimată a se
realiza în anul 2004 din activitătile comerciale desfăsurate în sectorul
energiei electrice si al energiei termice produse în cogenerare. Achitarea acestei
contributii se face în termen de 5 zile lucrătoare de la primirea facturii
emise de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Energiei.
4. Contributia
percepută de Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Energiei de la
fiecare titular/solicitant de licentă/licente nu poate fi mai mică de
11.400.000 lei.
5. Pentru
titularii si solicitantii de licente a căror contributie are o valoare
superioră nivelului minim precizat la pct. 4, aceasta se poate achita în rate
trimestriale egale.
Achitarea ratei
aferente trimestrului I din contributie se face în termen de 20 de zile de la
emiterea facturii, iar termenul de achitare a fiecăreia dintre următoarele rate
este sfârsitul primei luni a trimestrului respectiv.
6. Persoanele
fizice si juridice care nu detin licente sau autorizatii acordate de
Autoritatea Natională de Reglementare în Domeniul Energiei, din care, potrivit
legii, au obligatia să obtină de la aceasta decizii de aprobare a tarifelor vor
achita în anul 2004 o contributie de 11.400.000 lei, în termen de 20 de zile de
la emiterea facturii respective.
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
pentru aprobarea Normelor tehnice privind
protectia mediului si în special a solurilor, când se utilizează nămoluri de
epurare în agricultură
În temeiul
prevederilor art. 54 pct. 2 lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 78/2000
privind regimul deseurilor, aprobată cu modificări prin Legea nr.
426/2001,
În baza Hotărârii
Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, cu modificările ulterioare,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normele tehnice privind protectia mediului si în special a solurilor,
când se utilizează nămoluri de epurare în agricultură, cuprinse în anexa care
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Nerespectarea normelor tehnice prevăzute la art. 1 atrage răspunderea
administrativă, civilă sau penală, după caz, în conformitate cu dispozitiile
legale în vigoare.
Art. 3. - Directia
gestiune a deseurilor si substantelor chimice periculoase va lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 4. -
Prezentul ordin intră în vigoare la data publicării lui în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Bucuresti, 14 ianuarie 2004.
Nr. 49.
NORME
TEHNICE
privind protectia
mediului si în special a solurilor, când se utilizează nămoluri de epurare în
agricultură
CAPITOLUL I
Prevederi
generale
Prezentele norme
tehnice au ca scop valorificarea potentialului agrochimic al nămolurilor de
epurare, prevenirea si reducerea efectelor nocive asupra solurilor, apelor,
vegetatiei, animalelor si omului, astfel încât să se asigure utilizarea corectă
a acestora.
Pentru scopurile
prezentelor norme tehnice următorii termeni au semnificatiile de mai jos:
a) nămoluri:
1. nămoluri
provenite de la statiile de epurare a apelor uzate din localităti si de la alte
statii de epurare a apelor uzate cu o compozitie asemănătoare apelor uzate
orăsenesti;
2. nămoluri
provenite de la fosele septice si de la alte instalatii similare pentru
epurarea apelor uzate;
3. nămoluri
provenite de la statiile de epurare, altele decât cele mentionate la pct. 1 si
2;
b) nămoluri
tratate - nămolurile tratate printr-un proces biologic, chimic sau termic,
prin stocare pe termen lung ori prin orice alt procedeu corespunzător care să
reducă în mod semnificativ puterea lor de fermentare si riscurile sanitare
rezultate prin utilizarea lor;
c) agricultură -
cresterea tuturor tipurilor de culturi agricole în scop comercial, inclusiv a
cantitătilor necesare pentru stocare si însământare;
d) utilizare -
împrăstierea nămolurilor pe soluri sau orice altă aplicare a nămolurilor pe si
în soluri;
e) utilizator
de nămol - orice persoană fizică sau juridică autorizată, implicată în
încărcarea, transportul, depozitarea, împrăstierea si încorporarea nămolului în
terenul agricol al beneficiarului;
f) beneficiar
de nămol - orice persoană fizică si juridică care este proprietar, arendas
sau reprezentant al acestora, care acceptă aplicarea nămolului pe terenul său;
g) studiu
agrochimic special - studiul agrochimic completat cu datele privind
încărcarea solului si plantei cu elementele poluante;
h) ape uzate
orăsenesti - ape uzate menajere sau amestec de ape uzate menajere cu ape
uzate industriale si/sau ape meteorice (conform Normelor tehnice privind
colectarea, epurarea si evacuarea apelor uzate orăsenesti NTPA-011, cuprinse în
anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
188/2002);
i) ape uzate
menajere - ape uzate provenite din gospodării si servicii, care rezultă de
regulă din metabolismul uman si din activitătile menajere (conform Normelor
tehnice privind colectarea, epurarea si evacuarea apelor uzate orăsenesti
NTPA-011, cuprinse în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
188/2002);
j) ape uzate
industriale - orice fel de ape uzate ce se evacuează din incintele în care
se desfăsoară activităti industriale si/sau comerciale, altele decât apele
uzate menajere si apele meteorice (conform Normelor tehnice privind colectarea,
epurarea si evacuarea apelor uzate orăsenesti NTPA-011, cuprinse în anexa nr. 1
la Hotărârea Guvernului nr.
188/2002);
k) autoritate
competentă - autoritatea căreia îi revin atributii si responsabilităti ce
decurg din prezentele norme tehnice;
l) echivalent
locuitor (e.l.) - încărcarea organică biodegradabilă având un consum
biochimic de oxigen la 5 zile (CBO5) de 60 g O2/zi (conform Normelor
tehnice privind colectarea, epurarea si evacuarea apelor uzate orăsenesti
NTPA-011, cuprinse în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr.
188/2002).
Nămolurile
provenite de la statiile de epurare a apelor uzate din localităti si din alte
statii de epurare a apelor uzate cu o compozitie asemănătoare apelor uzate
orăsenesti pot fi utilizate în agricultură
numai dacă sunt în conformitate cu prezentele norme tehnice.
Concentratiile de
metale grele în solurile pe care se aplică nămoluri, concentratiile de metale
grele din nămoluri si cantitătile maxime anuale ale acestor metale grele care
pot fi introduse în solurile cu destinatie agricolă sunt prezentate în tabelele
nr. 1.1, 1.2 si 1.3.
Tabelul nr. 1.1
pe care se
aplică nămoluri (mg/kg de materie uscată într-o probă reprezentativă de sol cu
un pH mai mare de 6,5)
Parametrul |
Valoarea
limită |
Cadmiu |
3 |
Cupru |
100 |
Nichel |
50 |
Plumb |
50 |
Zinc |
300 |
Mercur |
1 |
Crom |
100 |
Tabelul nr. 1.2
Concentratiile
maxime admisibile de metale grele din nămolurile destinate
pentru
utilizarea în agricultură (mg/kg de materie uscată)
Parametrul |
Valoarea
limită |
Cadmiu |
10 |
Cupru |
500 |
Nichel |
100 |
Plumb |
300 |
Zinc |
2.000 |
Mercur |
5 |
Crom |
500 |
Cobalt |
50 |
Arsen |
10 |
AOX (suma
compusilor organohalogenati) |
500 |
Parametrul |
Valoarea
limită |
PAH (hidrocarburi aromatice policiclice)
suma următoarelor substante: antracen, benzoantracen, benzofluoranten,
benzoperilen, benzopiren, chrisen, fluorantren, indeno (1, 2, 3) piren,
naftalină, fenantren, piren |
5 |
PCB (bifenili policlorurati) suma
compusilor cu numerele 28, 52, 101, 118, 138, 153, 180, conform Ordinului
ministrului apelor, pădurilor si protectiei mediului nr. 756/1997 pentru
aprobarea Reglementării privind evaluarea poluării mediului, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 303 bis din 6 noiembrie 1997, cu
modificările ulterioare |
0,8 |
Tabelul nr. 1.3
Valorile
limită pentru cantitătile anuale de metale grele care pot fi introduse
în
terenurile agricole pe baza unei medii de 10 ani (kg/ha/an)
Parametrul |
Valoarea
limită |
Cadmiu |
0,15 |
Cupru |
12 |
Nichel |
3 |
Plumb |
15 |
Zinc |
30 |
Mercur |
0,1 |
Crom |
12 |
Se interzice
utilizarea nămolurilor atunci când concentratia unuia sau a mai multor metale
grele din sol depăseste valorile limită stabilite în tabelul nr. 1.1 si trebuie
luate măsuri pentru ca aceste valori limită să nu fie depăsite ca urmare a
utilizării nămolurilor.
Pe
terenurile agricole se pot aplica numai nămolurile al căror continut în
elemente poluante nu depăseste limitele prezentate în tabelul nr. 1.2.
Cantitătile maxime
admisibile de metale grele care pot fi aplicate pe sol pe unitatea de suprafată
si pe an sunt în conformitate cu tabelul 1.3.
Pentru alte
elemente poluante care nu sunt mentionate în tabelele nr. 1.1, 1.2 si 1.3
restrictiile si utilizarea nămolurilor vor fi stabilite de autoritatea
teritorială de mediu în baza recomandărilor primite din partea autoritătilor
centrale de mediu, pe baza studiilor efectuate de Institutul National de
Cercetare-Dezvoltare pentru Protectia Mediului - ICIM si de Institutul de
Cercetări pentru Pedologie si Agrochimie - ICPA, pentru fiecare statie de
epurare, pe baza analizelor de sol si nămol. Pot fi utilizate în agricultură
numai nămolurile tratate.
Producătorii de
nămoluri trebuie să furnizeze utilizatorului de nămol cu regularitate
disponibilul de nămol cu caracteristicile mentionate în tabelul nr. 1.4.
Tabelul nr. 1.4
Analiza
nămolurilor - indicatori de caracterizare a nămolurilor
Indicatorul |
Metoda de
analiză |
pH SR EN |
12176 |
Umiditatea
SR EN |
12880 |
Pierderea
la calcinare SR EN |
12879 |
Carbon
organic total SR EN |
12880 |
Azot STAS |
12200/85 |
Fosfor STAS |
12205/84 |
Potasiu
STAS |
12678/88 |
Cadmiu STAS |
12876/90 |
Crom STAS |
13117/92 |
Cupru SR |
13179/93 |
Mercur |
|
Nichel STAS |
13094/92 |
Plumb SR |
13225/94 |
Zinc SR |
13181/93 |
Numărul analizelor
depinde de cantitatea de nămol de la statia de epurare, folosit în agricultură,
si este prezentat în tabelul nr. 1.5.
Tabelul nr. 1.5
Tone de substantă uscată folosite în
agricultură1) |
< 30 |
30 - 150 |
151 - 800 |
801 - 600 |
1.601 -
3.200 |
3.201 -
6.400 |
> 6.400 |
Parametri agronomici2) |
2 |
4 |
6 |
9 |
12 |
15 |
18 |
Metale grele3) |
2 |
3 |
4 |
8 |
12 |
15 |
18 |
HAP, PCB, AOX |
0/1 |
1 |
2 |
4 |
6 |
9 |
12 |
Dioxine |
0/1 |
0/1 |
1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1) Tone de substantă uscată înaintea tratării cu var sau cu lapte de var
ori înaintea compostării.
2) Substantă uscată, carbon organic, pH, N, P2O5,
K2O, CaO.
3) Cd, Cr, Cu, Hg, Ni, Pb, Zn, Co, As.
Se interzice
utilizarea nămolurilor sau livrarea acestora în vederea utilizării lor pe:
- terenurile
folosite pentru păsunat;
- terenurile
destinate cultivării arbustilor fructiferi;
- terenurile
destinate culturii legumelor;
- terenurile destinate culturilor pomilor fructiferi cu 10 luni înainte de recoltare si în timpul recoltării.
În tabelul nr. 1.6
sunt prezentate o serie de conditii care trebuie îndeplinite la împrăstierea
nămolurilor de la statiile de epurare.
Tabelul nr. 1.6
Factorul |
Gradul de
afectare |
Exclus |
|||
fără |
slab |
mediu |
mare |
||
Topografia terenului |
foarte slab
neuniform |
slab neuniform |
moderat neuniform |
puternic neuniform |
foarte puternic
neuniform |
Panta terenului |
< 2% |
2,1%-5% |
5,1%-10% |
10,1%- >
15,1% |
15% |
Textura solului |
lut nisipos argilos, lut mediu, lut prăfos |
lut nisipos grosier, lut nisipos mijlociu,
lut nisipos fin, lut nisipos prăfos, lut argilos mediu |
nisip lutos fin, argilă nisipoasă |
nisip lutos grosier, nisip lutos mijlociu,
lut argilo-prăfos |
nisip grosier, nisip mijlociu, nisip fin, argilă lutoasă, argilă prăfoasă,
argilă medie, argilă fină, roci compacte fisurate, pietrisuri, roci compacte dure,
depozite organice |
Permeabilitatea solului |
mijlocie |
mare |
mică |
foarte mică |
extrem de mică, foarte mare |
Drenajul solului |
bine drenat |
moderat drenat |
- |
intens drenat |
foarte slab drenat, slab drenat, excesiv drenat, imperfect drenat |
Pericol de eroziune la suprafată |
absent |
mic |
modera |
- t |
mare,foarte mare |
Inundabilitate |
neinundabil |
tot timpul anului |
- |
- |
inundabil |
Capacitatea de apă utilă |
mare |
mijlocie |
foarte mare |
extrem de mare |
foarte mică, mică |
Adâncimea apei freatice |
foarte mare |
mare |
mijlocie |
mică (textură mijlociu- fină) |
superficială, extrem de mică, foarte mică
(textură grosieră) |
Volumul edafic |
extrem de mare, excesiv de mare |
foarte mare |
mare |
mijlociu |
extrem de mic, foarte mic, mic |
pH |
> 6,9 |
6,5-6,8 |
5,9-6,4 |
5,5-5,8 |
< 5,5 |
Capacitatea de schimb cationic |
mijlocie |
mare |
mică |
foarte mare |
extrem de mică, foarte mică, extrem de mare |
Încărcarea cu metale grele |
< 20% |
20%-40% |
40%-60% |
60%-80% |
> 80% |
NOTĂ:
Împrăstierea
nămolului se face numai în perioadele în care sunt posibile accesul normal pe teren
si încorporarea nămolului în sol imediat după aplicare.
În utilizarea
nămolurilor trebuie să se tină cont de următoarele reguli:
a) trebuie să fie
avute în vedere necesitătile nutritionale ale plantelor;
b) să nu se
compromită calitatea solurilor si a apelor de suprafată;
c) valoarea
pH-ului din solurile pe care urmează a fi aplicate nămoluri de epurare trebuie
să fie mentinută la valori peste 6,5.
CAPITOLUL II
Obligatiile
producătorilor, respectiv ale utilizatorilor de nămoluri de epurare
Producătorul de
nămol are următoarele obligatii:
1. să anunte
autoritatea teritorială de mediu si utilizatorii de nămol despre eventualii
poluanti existenti în nămol;
2. să identifice
utilizatorul de nămol si suprafetele agricole (inclusiv pe cele sensibile) care
întrunesc conditiile necesare utilizării nămolului, pe baza studiilor
pedologice întocmite la cererea producătorului de către oficiile teritoriale de
studii pedologice si agrochimice (OSPA);
3. să contacteze
utilizatorul de nămol si să evalueze posibilitătile de utilizare a nămolului.
Pentru a obtine
permisul de aplicare în baza autorizatiei de functionare a statiei de epurare,
producătorul de nămol trebuie să trimită autoritătii teritoriale competente, cu
cel putin o lună înainte de perioada de împrăstiere, date cu privire la:
a) cantitătile de
nămoluri generate si cantitătile de nămoluri furnizate pentru utilizarea în
agricultură;
b) compozitia si
caracteristicile nămolurilor, conform datelor din tabelul nr. 1.4;
c) tipul de
tratament efectuat asupra nămolului;
d) datele de
identificare a utilizatorilor de nămoluri;
e) date despre
localizarea suprafetei agricole pe care urmează să se aplice nămol;
f) perioada
probabilă de împrăstiere;
g) tipul culturii;
4. să asigure
transportul si împrăstierea nămolului;
5. să anunte
autoritatea teritorială de mediu în cazul nerespectării conditiilor initiale de
eliberare a permisului de împrăstiere, la schimbarea terenului, în cazul în
care utilizatorul de nămol refuză ulterior nămolul;
6. să aleagă
solutia de eliminare a nămolului (incinerare, depozitare) în cazul neobtinerii
autorizatiei de împrăstiere a nămolului sau în cazul în care nu găseste
loc de împrăstiere;
7. să tină la zi
registrele cu:
a) cantitătile de
nămoluri produse si cantitătile de nămoluri furnizate pentru agricultură;
b) compozitia si
caracteristicile nămolurilor fată de parametrii specificati în tabelul nr. 1.4;
c) tipul de
tratament efectuat;
d) numele si
adresele destinatarilor de nămoluri si locurile de utilizare a nămolurilor;
8. să comunice la
cererea autoritătilor competente informatiile care se găsesc în registrele de
evidentă;
9. să realizeze
studiul agrochimic special de control si monitoring al solului pe care s-a
aplicat nămolul.
În
responsabilitatea producătorului de nămol intră tot ceea ce priveste calitatea,
cantitatea, transportul, împrăstierea nămolului pe suprafetele agricole, precum
si efectele acestuia asupra mediului si sănătătii omului după utilizare.
Utilizatorii de
nămoluri de epurare sunt obligati:
a) să anunte
autoritătile competente si producătorul de nămol despre rotatia culturii;
b) să realizeze
încorporarea nămolurilor în sol în aceeasi zi în care s-a aplicat nămolul;
c) să anunte
producătorul de nămol dacă s-au răzgândit în privinta utilizării nămolului
înainte de a se realiza transportul acestuia.
În zonele de
utilizare a nămolurilor se organizează sistemul de monitorizare al factorilor
de mediu (sol, apă, plante) în completarea sistemului national.
CAPITOLUL III
Atributii
si răspunderi ale autoritătii competente
Pentru realizarea
obiectivului acestor norme tehnice, autoritătile competente la nivel central au
următoarele atributii:
1. Ministerul
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului:
a) coordonează
activitatea celorlalte autorităti competente prin Directia gestiunea deseurilor
si substante chimice periculoase;
b) avizează
activitatea de utilizare agricolă a nămolului de epurare (emite permis de
aplicare);
c) asigură
raportarea datelor referitoare la producătorii si utilizatorii de nămol, precum
si la caracteristicile nămolurilor utilizate în agricultură, conform
Regulamentului Comisiei Europene de raportare a datelor;
d) elaborează
împreună cu celelalte autorităti competente documentele tehnice de utilizare a
nămolurilor;
e) autorizează
laboratoarele care efectuează analize de sol, plante, nămol si ape, în
conformitate cu Ordinul ministrului apelor si protectiei mediului nr.
370/2003 privind activitătile si sistemul de autorizare a laboratoarelor de
mediu, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 756 din 29
octombrie 2003;
f) asigură organizarea
si finantarea activitătii de monitoring (sol, apă si plante) după utilizarea
nămolului pe tere- nurile agricole;
g) elaborează prin
OSPA studii pedologice ale terenurilor agricole pe care poate fi utilizat
nămolul de epurare si urmăreste evolutia culturilor pe acele terenuri;
h) elaborează
recomandări de informare a publicului si a potentialilor factori implicati;
i) nominalizează
prin prezentul ordin Institutul National de Cercetare-Dezvoltare pentru
Protectia Mediului – ICIM ca laborator national de referintă pentru analize de
aer, apă si nămol si ca organizator al bazei de date la nivel central cu
privire la aer, apă si nămol;
j) nominalizează
prin prezentul ordin Institutul de Cercetări pentru Pedologie si Agrochimie -
ICPA ca laborator national de referintă pentru analize de sol, plante si nămol
si ca organizator al bazei de date la nivel central în ceea ce priveste
calitatea solului si plantelor;
k) pe baza
informatiilor obtinute de la autoritătile teritoriale competente, ICIM si ICPA
întocmesc anual un raport de sinteză privind utilizarea nămolurilor în
agricutură, cantitătile utilizate, pe tipuri si caracteristici de nămoluri,
tipurile de soluri si evolutia caracteristicilor acestora, dificultătile
apărute si măsurile întreprinse sau propuse pentru rezolvarea acestora;
2. Ministerul
Administratiei si Internelor:
a) participă la
elaborarea documentelor tehnice;
b) elaborează
împreună cu autoritătile locale planuri de îmbunătătire a activitătii statiilor
de epurare în scopul aplicării celor mai bune practici de eliminare a
nămolului.
Pentru realizarea
obiectivului prezentelor norme tehnice, autoritătile competente la nivel
teritorial au următoareleatributii:
1. autoritatea
teritorială de mediu:
a) eliberează
permis de aplicare a nămolului, cu respectarea prevederilor prezentelor norme
tehnice, conform modelului din anexa la acestea;
b) se consultă si
informează autoritatea agricolă si autoritatea de ape pentru acordarea
permisului de aplicare;
c) informează
aceste autorităti în legătură cu permisele de aplicare eliberate;
d) este obligată
să trimită la termen decizia analizării dosarului;
e) controlează si
supraveghează activitatea producătorilor si utilizatorilor de nămol pentru
respectarea prevederilor prezentelor norme tehnice si ia măsuri de sanctionare
conform legii pentru respectarea acestora;
f) tine la zi
registrele cu producătorii de nămoluri, pe cantităti si caracteristici ale
nămolurilor, tipuri de tratamente efectuate la nămoluri, numele si adresele
producătorilor de nămoluri;
g) întocmeste
anual, împreună cu autoritatea teritorială agricolă, un raport de sinteză
privind utilizarea nămolurilor în agricultură, cantitătile utilizate, pe tipuri
si caracteristici de nămoluri, tipurile de soluri si evolutia caracteristicilor
acestora, dificultătile apărute si măsurile întreprinse sau propuse pentru
rezolvarea acestora. Acest raport se transmite la ICIM si ICPA până în luna
martie a anului următor;
2. autoritatea
teritorială agricolă:
a) cooperează cu
autoritatea de mediu în vederea acordării permisului de aplicare si întocmirii
raportului de sinteză;
b) tine la zi
registrele cu utilizatorii de nămoluri, pe tipuri si caracteristici ale
nămolurilor si ale solurilor pe care se utilizează nămolurile, modul de
utilizare, numele si adresele utilizatorilor;
c) tine evidenta
rotatiei culturilor;
3. agentii de
consultantă agricolă:
a) organizează
campanii de informare pentru utilizatorii de nămol, agentii economici si
consumatorii de produse agricole;
b) oferă
consultantă agricultorilor în vederea folosirii nămolului ca îngrăsământ
organic.
ANEXĂ
la normele tehnice
PERMIS DE APLICARE
Nr. ..
din data
de … pe terenul agricol a nămolului provenit din statia de epurare
(se vor
completa denumirea statiei de epurare, adresa, telefonul si persoana de
contact)
Agentia de Protectie
a Mediului ..................................................... (se va completa judetul) acordă permis de aplicare a nămolului
provenit din statia de epurare
................................................................. (denumirea statiei de epurare) pe terenurile agricole prevăzute în studiul
pedologic nr. .............../data ................., elaborat de OSPA ..............
(judetul) si aprobat de Directia pentru Agricultură si
Dezvoltare Rurală .......................... . (judetul)
Directorul
Agentiei de Protectie a Mediului,
…………………..
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea Codului etic al functionarului
public din administratia fiscală, care îsi desfăsoară activitatea în domeniul
asistentei contribuabililor
În temeiul
prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările
ulterioare,
în baza
prevederilor Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificările si
completările ulterioare,
având în vedere
necesitatea perfectionării pregătirii personalului fiscal din aparatul
teritorial al Ministerului Finantelor Publice, cu responsabilităti în domeniul
asistentei contribuabililor, a cresterii calitătii asistentei si îmbunătătirii
relatiei dintre administratia fiscală si contribuabili,
ministrul
finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Codul etic al functionarului public din administratia fiscală, care îsi
desfăsoară activitatea în domeniul asistentei contribuabililor, prevăzut în
anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3. - Directia
generală de gestiune a impozitelor si contributiilor din cadrul Agentiei
Nationale de Administrare Fiscală, Serviciul de comunicare si relatii publice
din cadrul Ministerului Finantelor Publice, precum si directiile generale ale
finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si Directia generală de
administrare a marilor contribuabili vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 19 ianuarie 2004.
Nr. 137.
ANEXĂ
CODUL ETIC
al
functionarului public din administratia fiscală, care îsi desfăsoară
activitatea în domeniul asistentei contribuabililor
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Codul etic al
functionarului public din administratia fiscală, care îsi desfăsoară
activitatea în domeniul asistentei contribuabililor, denumit în continuare functionar
fiscal, stabileste obligatii pentru personalul care îsi desfăsoară
activitatea în Ministerul Finantelor Publice si în unitătile sale subordonate,
formulează principii fundamentale si defineste obiectivele care trebuie
respectate de către toti functionarii fiscali din cadrul structurilor de
asistentă pentru contribuabili, precum si de întregul personal fiscal care vine
în contact cu acestia, în vederea cresterii încrederii în autoritatea fiscală
si a prestigiului acesteia în rândul publicului.
Obligatiile
functionarilor fiscali înscrise în prezentul cod au în vedere aspecte legate de
pregătirea profesională, aptitudinile în domeniul comunicării si normele etice
care trebuie să guverneze activitatea de asistentă fiscală a contribuabililor.
Functionarul
fiscal din cadrul Ministerului Finantelor Publice si al unitătilor sale
subordonate actionează conform prevederilor Constitutiei României, republicată,
Statutului functionarilor publici, regulamentului de organizare si functionare
al unitătii din care face parte si celorlalte dispozitii legale care
reglementează activitatea de asistentă.
CAPITOLUL II
Principii
fundamentale
În activitatea de
asistentă a contribuabililor vor fi respectate următoarele principii
fundamentale:
Principiul
egalitătii
Potrivit art. 16
din Constitutia României, republicată (Egalitatea în drepturi), cetătenii sunt
egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără
discriminări. Nimeni nu este mai presus de lege. Pornind de la prevederile
constitutionale mentionate, unitatea fiscală trebuie să asigure un tratament
egal tuturor contribuabililor în ceea ce priveste corectitudinea stabilirii
obligatiilor fiscale fată de stat, termenele de depunere a declaratiilor
fiscale si de plată a impozitelor, taxelor si contributiilor sociale datorate
statului, precum si accesul la serviciile de asistentă din cadrul
administratiei fiscale.
Principiul
nediscriminării
Acest principiu
derivă din principiul egalitătii si impune ca nici un contribuabil, beneficiar
al asistentei fiscale, să nu fie pus într-o situatie de inferioritate fată de
alti contribuabili în ceea ce priveste conditia socială, etnia, sexul,
convingerile politice, filozofice, religioase, situatia de persoană cu handicap
etc.
Principiul
accesului la informatiile de interes public
Potrivit art. 31
din Constitutia României, republicată (Dreptul la informatie), dreptul
persoanei de a avea acces la orice informatie de interes public nu poate fi
îngrădit.
Autoritătile
publice, potrivit competentelor ce le revin, sunt obligate să asigure
informarea corectă a cetătenilor asupra treburilor publice si asupra problemelor
de interes personal.
Acordarea
asistentei implică un caracter permanent si regulat, în functie de nevoile si
asteptările cetătenilor si de resursele disponibile ale administratiei fiscale.
În conformitate cu
prevederile art. 7 alin. (1) din Legea nr.
544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public,
autoritătile si institutiile publice au obligatia să răspundă în scris la
solicitarea informatiilor de interes public, în termen de 10 zile sau, după
caz, în cel mult 30 de zile de la înregistrarea solicitării, în functie de
dificultatea, complexitatea, volumul lucrărilor documentare si de urgenta
solicitării.
Principiul
gratuitătii asistentei fiscale a contribuabililor
Potrivit art. 51
din Constitutia României, republicată, exercitarea dreptului de petitionare
este scutită de taxă.
Făcând parte din
categoria serviciilor cu caracter public, asistenta si informarea
contribuabililor se acordă în mod gratuit de către personalul care îsi
desfăsoară activitatea în acest domeniu.
Principiul transparentei
Principiul
transparentei derivă din dreptul la informare al cetătenilor, potrivit art. 31
din Constitutia României, republicată. Ca urmare, fiecare unitate fiscală
trebuie să aplice cu consecventă acest principiu în relatia cu contribuabilii.
Transparenta
trebuie concepută ca o conditie a dialogului, dar si ca un instrument de
control al activitătii administratiei fiscale de către contribuabili.
Acest principiu
trebuie corelat cu dreptul contribuabilului la confidentialitatea informatiilor
de ordin fiscal si cu prevederile legale.
Prin prevederile
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
13/2001 privind solutionarea contestatiilor împotriva măsurilor dispuse
prin actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului
Finantelor Publice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
62 din 6 februarie 2001, aprobată si modificată prin Legea nr.
502/2001, este reglementat modul de solutionare (termene, responsabilităti)
a contestatiilor împotriva măsurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere întocmite de organele Ministerului Finantelor Publice.
Principiul
adaptării administratiei fiscale la cerintele contribuabililor
Administratia
fiscală trebuie să găsească calea unei cooperări active pentru îmbunătătirea
asistentei si informării contribuabililor, potrivit cerintelor acestora.
Functionarul
fiscal care acordă asistentă trebuie să înteleagă problematica fiscală
formulată de contribuabil, să tină cont de asteptările si nevoile acestuia.
Totodată administratia fiscală orientată către contribuabili trebuie să aibă
capacitatea de a se adapta în permanentă la nevoile acestora. Numai o bună
întelegere a contribuabilului si adaptarea răspunsului fiecărei situatii
particulare asigură o asistentă eficientă si de calitate.
Principiul
respectului si consideratiei fată de contribuabili
Potrivit acestui
principiu, functionarii fiscali trebuie să adopte un comportament bazat pe
respect si consideratie fată de contribuabili. Functionarii fiscali trebuie să
manifeste solicitudine, limbaj politicos, respect si promptitudine în relatiile
cu contribuabilii si să evite, pe cât posibil, situatiile conflictuale,
tensionate.
Principiul
confidentialitătii
Toate informatiile
oferite de contribuabil autoritătilor fiscale trebuie să rămână confidentiale
si nu pot fi transmise în nici o circumstantă către o tertă parte, cu exceptia
cazului în care se obtine permisiunea contribuabilului sau în situatia în care
legea prevede altfel.
CAPITOLUL III
Obiective
Obiectivul general
al activitătii de asistentă îl constituie furnizarea de informatii de calitate
către contribuabili, referitoare la prevederile legislatiei fiscale,
obligatiile care le revin în materie fiscală, precum si promovarea conformării
fiscale voluntare, printr-o abordare orientată către contribuabil, în care
acesta este privit ca partener egal al administratiei fiscale.
Obiectivele
specifice ale activitătii asistentei contribuabililor sunt următoarele:
Respectarea
dreptului la petitionare al contribuabililor
Art. 21 din
Constitutia României, republicată (Accesul liber la justitie), stipulează că
orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea drepturilor, a
libertătilor si a intereselor sale legitime. Totodată nici o lege nu poate
îngrădi exercitarea acestui drept.
Art. 51 din Constitutia
României, republicată (Dreptul la petitionare), stipulează că cetătenii au
dreptul să se adreseze autoritătilor publice prin petitii formulate numai în
numele semnatarilor. La rândul lor, autoritătile publice au obligatia să
răspundă la petitii în termenele si în conditiile stabilite potrivit legii.
Potrivit
prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 29/1990,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 122 din 8 noiembrie
1990, cu modificările si completările ulterioare, orice persoană fizică sau
juridică, dacă se consideră vătămată în drepturile sale, recunoscute de lege,
printr-un act administrativ sau prin refuzul nejustificat al unei autorităti
administrative de a-i rezolva cererea referitoare la un drept recunoscut de lege,
se poate adresa instantei judecătoresti competente, pentru anularea actului,
recunoasterea dreptului pretins si repararea pagubei ce i-a fost cauzată.
Se consideră refuz
nejustificat de rezolvare a cererii referitoare la un drept recunoscut de lege
si faptul de a nu se răspunde petitionarului în termen de 30 de zile de la
înregistrarea cererii respective, dacă prin lege nu se prevede un alt termen.
Angajarea
administratiei fiscale în slujba contribuabilului, orientarea administratiei
fiscale către acesta
Orientarea
activitătii de asistentă către contribuabil contribuie la îndeplinirea
obligatiilor fiscale si cresterea gradului de conformare fiscală a
contribuabililor. În acelasi timp această orientare îl ajută pe contribuabil în
îndeplinirea obligatiilor fiscale.
Claritate,
simplitate si corectitudine în relatia cu contribuabilii
Mesajele transmise
de administratia fiscală trebuie să fie accesibile pentru toate categoriile de
contribuabili, indiferent de nivelul de pregătire al acestora. Totodată, dacă o
anumită problemă a fost cauzată contribuabilului din vina administratiei
fiscale, aceasta va trebui să-si recunoască eroarea si să ia măsuri
corespunzătoare pentru îndreptarea acesteia.
Răspunsuri
competente si la timp la întrebările contribuabililor
Răspunsurile clar
formulate de functionarii fiscali în concordantă cu prevederile legale si
transmiterea acestora în timp util contribuabililor definesc de fapt calitatea
activitătii de asistentă si informare a contribuabililor.
Impactul public al
actiunilor functionarilor fiscali poate avea efect asupra respectării legii si
conformării fiscale voluntare. Totodată, de modul în care fiecare functionar
fiscal întelege să adopte un comportament adecvat pozitiei de persoană publică
în care se găseste depinde, în ultimă instantă, imaginea administratiei fiscale
si a Ministerului Finantelor Publice în general.
Răspunsuri
complete la întrebările contribuabililor
Asistenta si
informarea contribuabililor trebuie să aibă ca obiectiv formularea unor
răspunsuri complete, astfel încât să se diminueze nevoia unui contact
suplimentar din partea contribuabilului pentru aceeasi problemă.
Solutionarea
problematicii ridicate de contribuabil în cadrul unui singur contact cu
administratia fiscală prezintă următoarele avantaje:
- reduce stresul
pentru contribuabil;
- îmbunătăteste
conformarea fiscală voluntară;
- contribuie la
satisfacerea cerintelor contribuabilului;
- creste eficienta
muncii la nivelul administratiei fiscale.
Comunicare între
toate nivelurile de asistentă
Atât între
directia specializată de la nivel central si structurile judetene, cât si între
acestea si structurile de la nivelul unitătilor subordonate trebuie să existe o
comunicare permanentă, care să contribuie la întelegerea mesajelor primite de
la contribuabili si să asigure transparenta sistemului fiscal.
Folosirea celor
mai diverse mijloace pentru informarea contribuabililor
Unitatea fiscală
va elabora programe de asistentă si va urmări materializarea acestora, în
concordantă cu nevoile exprimate de contribuabili.
Eforturile vor fi
orientate spre determinarea nevoilor contribuabililor si satisfacerea acestora
într-un grad cât mai înalt.
Informatiile vor
fi furnizate printr-o varietate de mijloace (corespondentă scrisă, postă
electronică, telefon, mass-media, publicatii, programe complexe de asistentă si
informare).
Programe
orientate pe grupuri tintă
Unitatea fiscală
va elabora programe specifice pentru acele categorii de contribuabili ale căror
nevoi de informare în materie fiscală sunt mai eficient de îndeplinit prin
folosirea acestor programe.
Programele vor
include actiuni adaptate la conditiile economico-culturale si la cerintele
contribuabililor, care să contribuie la îndeplinirea obligatiilor fiscale si să
răspundă la problemele de interes major ale acestora.
Asistenta
furnizată pentru corectarea eventualelor erori din evidentele fiscale
Eventualele erori
si neconcordante din evidentele fiscale, semnalate de contribuabili, vor fi
aduse la cunostintă compartimentului de specialitate în vederea corectării
acestora si regularizării diferentelor de impozit.
Totodată unitatea
fiscală va furniza toate informatiile solicitate de contribuabili în vederea
clarificării situatiei fiscale a acestora.
CAPITOLUL IV
Obligatiile
functionarului fiscal
Functionarul fiscal
care îsi desfăsoară activitatea în cadrul structurilor de asistentă a
contribuabililor va depune toate eforturile în vederea realizării unei
autoinstruiri continue în ceea ce priveste continutul reglementărilor în
materie fiscală.
Pe lângă o foarte
bună pregătire de specialitate în domeniul impozitelor si taxelor, functionarul
fiscal trebuie să dispună de aptitudini în domeniul comunicării, astfel încât
să fie în măsură să prezinte contribuabilului, într-un limbaj accesibil
acestuia, prevederile legislatiei fiscale.
Obligatiile
functionarului fiscal din structurile de asistentă pentru contribuabili, care
intră în contact direct cu acestia, sunt:
Perfectionarea
permanentă a pregătirii profesionale
Functionarul
fiscal din structurile de asistentă pentru contribuabili este obligat să-si
perfectioneze permanent pregătirea profesională pentru a putea răspunde tuturor
întrebărilor referitoare la sistemul de impozite si taxe reglementat de
legislatia în vigoare. În acest scop este necesar ca unitatea fiscală să
asigure o specializare a functionarilor fiscali pe grupe de impozite si taxe.
Prin cresterea
nivelului de pregătire profesională functionarul fiscal este în măsură să ofere
toate informatiile pe care contribuabilii le solicită si să îi ajute să identifice
formularele de declaratii fiscale, în concordantă cu situatia fiscală
particulară, si totodată să răspundă întrebărilor formulate de contribuabili în
legătură cu modul de completare a datelor din declaratiile fiscale, termenul de
depunere a acestora si de efectuare a plătilor în contul impozitelor si
taxelor, dreptul de a face contestatii, precum si consecintele neîndeplinirii
obligatiilor fiscale.
Dezvoltarea
aptitudinilor de comunicare
Functionarul
fiscal din structurile de asistentă pentru contribuabili va depune întregul
efort pentru a aprecia cât mai corect nivelul de întelegere si starea
emotională a contribuabilului si totodată pentru a întelege cât mai corect
întrebarea sau problema ridicată de acesta, astfel încât să-i poată oferi
răspunsul corect, într-un mod pe care contribuabilul să-l înteleagă.
Functionarul
fiscal trebuie să aibă capacitatea de a obtine informatii complete si relevante
de la contribuabil, în vederea încadrării legale corecte a întrebării sau a
spetei prezentate de contribuabil si formulării directe ori, după caz, în urma
obtinerii punctului de vedere de la directiile (serviciile) de specialitate, a
unor răspunsuri clare, în concordantă cu reglementările fiscale si asteptările
sau exigentele contribuabilului.
În urma analizării
situatiei contribuabilului, functionarul fiscal va aduce la cunostintă acestuia
pasii care trebuie urmăriti pentru a se conforma reglementărilor si
procedurilor fiscale în vigoare.
Depăsirea
eventualelor obstacole care pot afecta comunicarea cu contribuabilii
În activitatea de
asistentă functionarul fiscal va depune întregul efort în vederea depăsirii
eventualelor dificultăti care pot afecta realizarea unei comunicări depline cu
contribuabilii si care pot fi cauzate de ambele părti implicate:
- în ceea ce
priveste contribuabilii:
- gradul de
perceptie, determinat de nivelul de pregătire al contribuabilului;
- lipsa de interes
din partea contribuabilului pentru mesajul transmis de administratia fiscală;
- dificultăti de
exprimare (ton, cuvinte folosite);
- în ceea ce
priveste functionarul fiscal:
- insuficientă
încredere în sine, atunci când se urmăreste transmiterea mesajului către
contribuabil;
- emotiile
necontrolate;
-
incompatibilitate pentru sustinerea dialogului.
Respectarea
normelor etice
În activitatea
desfăsurată functionarul fiscal va tine seama de calitatea sa de functionar
public, care impune respectarea următoarelor obligatii etice:
- să facă
cunoscute contribuabililor datele proprii de identificare (numele, prenumele,
functia si locul de muncă), prin intermediul unui ecuson, purtat în mod vizibil
asupra sa. În situatia în care îsi desfăsoară activitatea la ghiseul de
acordare a asistentei, ghiseul de informatii sau la alte ghisee de relatii cu
publicul, functionarul fiscal va face cunoscute, prin afisare la loc vizibil,
datele sale de identificare;
- să aibă o tinută
decentă, corespunzătoare demnitătii si prestigiului functiei;
- să dea dovadă de
disciplină atât în relatiile cu contribuabilii, cât si în cadrul institutiei în
care îsi desfăsoară activitatea;
- să rămână calm,
politicos si respectuos pe întreaga durată de acordare a asistentei;
- să manifeste o
atitudine pozitivă si răbdare în relatia cu contribuabilii;
- să folosească un
limbaj corect din punct de vedere gramatical;
- să nu utilizeze
un limbaj neadecvat situatiei (argou sau limbaj de strictă specialitate);
- să păstreze
confidentialitatea tuturor informatiilor relevante obtinute de la contribuabil;
- să depună
întregul efort pentru a răspunde la solicitările contribuabilului;
- să acorde
întreaga sa atentie contribuabilului pe parcursul desfăsurării asistentei
fiscale;
- să ofere
răspunsuri complete si corecte contribuabilului;
- să se asigure că
răspunsurile oferite sunt întelese de către contribuabili;
- să îndrume
contribuabilii la directia (serviciul) de specialitate, în vederea obtinerii de
informatii detaliate care depăsesc competentele structurii de asistentă;
- să multumească
contribuabilului pentru faptul că a contactat serviciul de asistentă pentru
contribuabili si să-l asigure de întreaga disponibilitate profesională a
administratiei fiscale;
- să păstreze
nestirbită autoritatea institutiei pe care o reprezintă fată de contribuabili.
Întreruperea
acordării asistentei
Situatiile în care
este permisă întreruperea acordării asistentei, după o avertizare prealabilă a
contribuabilului, sunt următoarele:
- folosirea de
către contribuabil a unui limbaj trivial;
- amenintări la
adresa functionarului fiscal;
- utilizarea de
către contribuabil a violentei verbale si/sau fizice.
Contribuabilul
trebuie avertizat că, în cazul în care nu îsi revizuieste comportamentul,
discutia cu acesta se va încheia.
În astfel de
cazuri functionarul fiscal va întrerupe imediat discutia cu contribuabilul si
va solicita, după caz, informatii de identificare a contribuabilului si
sprijinul organelor de ordine pentru propria protectie.
CAPITOLUL V
Respectarea
prevederilor prezentului cod
Respectarea
prevederilor prezentului cod este obligatorie pentru toti functionarii publici
din administratia fiscală, care îsi desfăsoară activitatea în domeniul
asistentei contribuabililor.
În acest scop
functionarii fiscali vor lua măsuri în vederea îmbunătătirii pregătirii
profesionale, a perfectionării aptitudinilor de comunicare si modelării
corespunzătoare a comportamentului în raport cu cerintele prezentului cod.
Nerespectarea
prevederilor prezentului cod atrage suportarea de măsuri disciplinare, cu
efecte negative asupra carierei profesionale a celor implicati.
În cazurile în
care există indicii că faptele săvârsite de functionarul fiscal întrunesc
elementele constitutive ale unor infractiuni, se vor sesiza de urgentă organele
abilitate ale statului.
Răspunderea
materială a personalului din activitatea de asistentă se stabileste potrivit
prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL VI
Dispozitii
finale
Prezentul cod va
fi pus la dispozitie contribuabililor, la solicitarea acestora.
Conducerea
unitătilor fiscale va lua măsurile necesare pentru a se asigura că personalul
din subordine cunoaste si respectă, în exercitarea atributiilor de serviciu,
prevederile prezentului cod.
MINISTERUL
JUSTITIEI Nr. 188/C
din 19 ianuarie 2004 |
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII Nr. 19 din
14 ianuarie 2004 |
pentru abrogarea art. 6 alin. (2) din Ordinul ministrului justitiei si al ministrului sănătătii nr. 1.883/737/2003 privind înfiintarea Comisiei comune a Ministerului Justitiei si Ministerului Sănătătii de analiză a deceselor survenite în sistemul penitenciar
În temeiul
dispozitiilor Hotărârii Guvernului nr.
736/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Justitiei, cu
modificările si completările ulterioare, si ale Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii,
ministrul
justitiei si ministrul
sănătătii emit următorul ordin:
Articol unic. - Pe
data intrării în vigoare a prezentului ordin, se abrogă art. 6 alin. (2) din
Ordinul ministrului justitiei si al ministrului sănătătii nr.
1.883/737/2003 privind înfiintarea Comisiei comune a Ministerului Justitiei
si Ministerului Sănătătii de analiză a deceselor survenite în sistemul
penitenciar, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 614 din
29 august 2003.
p.
Ministrul justitiei, Cristina
Iulia Tarcea, secretar de
stat |
Ministrul
sănătătii, Ovidiu
Brînzan |
În Hotărârea
Guvernului nr.
4/2004 privind repartizarea numărului de consilieri de integrare pe
ministere si pentru aprobarea criteriilor de majorare a salariilor de bază ale
consilierilor de integrare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 29 din 14 ianuarie 2004, se face următoarea rectificare:
- la data
hotărârii, în loc de: “Bucuresti, 8 ianuarie 2003” se va citi: “Bucuresti,
8 ianuarie 2004”.