MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 77 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 29
ianuarie 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 434 din 18 noiembrie 2003 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 6, art. 10 alin.
(2) teza a doua si ale art. 111 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somatiei de plată, aprobată cu modificări prin Legea nr. 295/2002, cu
modificările si completările ulterioare
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
40.
- Hotărâre pentru aprobarea Conventiei dintre Guvernul României si Guvernul
Republicii Kazahstan privind cooperarea în domeniul medicinei veterinare,
semnată la Astana la 9 septembrie 2003
Conventie între
Guvernul României si Guvernul Republicii Kazahstan privind cooperarea în
domeniul medicinei veterinare
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
110.
- Ordin al ministrului administratiei si internelor privind acordarea
titlului de parc industrial Societătii Comerciale “Parc Industrial Mures” -
S.A.
REPUBLICĂRI
Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase,
aliajelor acestora si pietrelor pretioase în România
DECIZII ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 18
noiembrie 2003
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 6, art. 10 alin. (2) teza a doua si ale
art. 111 din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plată, aprobată cu
modificări prin Legea nr. 295/2002, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Florentina Baltă -
procuror
Mădălina Stefania
Diaconu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin.
(1), art. 6, art. 10 alin. (2) teza a doua si ale art. 111 din
Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 privind procedura somatiei de plată, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
295/2002, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Contempo” - S.R.L. din Săcele în Dosarul nr. 456/2003 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comercială.
La apelul nominal
răspunde autorul exceptiei, prin avocat, precum si partea Societatea Comercială
“Fast Construct Corporation” - S.R.L. din Bucuresti, prin avocat.
Reprezentantul
autorului exceptiei solicită admiterea exceptiei ridicate. Arată că procedura
prevăzută de Ordonanta Guvernului nr.
5/2001, având un caracter necontencios, încalcă drepturile părtilor
dintr-un contract sinalagmatic, deoarece exclude posibilitatea ca debitorul să
invoce apărări de fond, cum ar fi exceptio de non adimpleti contractus, încălcându-i
acestuia dreptul la apărare, prevăzut de art. 24 din Constitutie, precum si, pe
cale de consecintă, dreptul de proprietate. Potrivit art. 10 din ordonanta
criticată, debitorul poate invoca apărări de fond împotriva titlului executoriu
numai în faza contestatiei la executare, cu exceptia cazului în care a
formulat, potrivit art. 8, cerere în anulare împotriva ordonantei de admitere a
cererii creditorului. În acest caz, s-au parcurs deja câteva etape procesuale
si s-au exercitat câteva căi de atac, iar posibilitatea formulării unor apărări
pe fond este tardivă. Sintagma “lămuriri si explicatii”, prevăzută de art. 6
alin. (1) din ordonantă, este neclară si susceptibilă de îngrădirea dreptului
la apărare. De asemenea, procedura sumară a somatiei de plată îl obligă pe
debitor să devină creditor, într-o actiune ulterioară, pe fondul cauzei, ceea
ce nu face decât să tergiverseze solutionarea litigiului. În subsidiar, ar
putea apărea si problema imposibilitătii întoarcerii executării silite,
datorată stării de insolvabilitate a fostului creditor.
Reprezentantul părtii Societatea Comercială “Fast Construct Corporation” - S.R.L. din Bucuresti solicită respingerea exceptiei ridicate ca inadmisibilă si, în subsidiar, ca neîntemeiată. Cu privire la caracterul inadmisibil al exceptiei, consideră că aceasta nu are legătură directă cu cauza. În subsidiar, arată că există o bogată jurisprudentă a Curtii Constitutionale în sensul respingerii exceptiilor de neconstitutionalitate care vizează Ordonanta Guvernului nr. 5/2001, în care s-a precizat că procedura somatiei de plată este una specială, simplificată si accelerată pentru recuperarea creantelor al căror caracter cert, lichid si exigibil rezultă din înscrisuri însusite de părti, iar ordonanta cu somatia de plată nu are autoritate de lucru judecat cu privire la fondul pricinii.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, pentru motivele retinute si în
deciziile Curtii Constitutionale nr. 253 din 12 iunie 2003, nr. 109 din 13
martie 2003 si nr. 317 din 19 noiembrie 2002.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea din 29 mai 2003, pronuntată în Dosarul nr. 456/2003, Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comercială a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 6,
art. 10 alin. (2) teza a doua si ale art. 111 din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 privind procedura somatiei de plată, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
295/2002, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Contempo”- S.R.L. din Săcele într-o cauză ce are ca obiect cerere pentru
emiterea ordonantei cu somatia de plată.
În motivarea
exceptiei autorul acesteia
sustine, în esentă, următoarele: a) datorită caracterului necontencios al
procedurii, dispozitiile art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001, prin raportare la art. 111, exclud posibilitatea
administrării de probe pe fond, chiar si în privinta obligatiilor asumate prin
contracte sinalagmatice, fapt ce poate conduce la efectuarea unei plăti
nedatorate si la încălcarea prevederilor art. 44 alin. (2) din Constitutie; b)
art. 6 alin. (1) din ordonantă încalcă prevederile art. 16 alin. (1) din
Constitutie prin aceea că nu precizează semnificatia termenilor “lămuriri si
explicatii”, din care cauză debitorul nu are posibilitatea de a se apăra în
situatia în care ar invoca exceptia de neîndeplinire a obligatiilor
contractuale de către cealaltă parte; c) dispozitiile art. 10 alin. (2) din
ordonantă îl “sanctionează pe comerciantul diligent în favoarea celui mai putin
diligent”, având drept consecintă că “prin simpla exercitare a căilor de atac
se prejudiciază interesele celui care exercită dreptul”, fapt prin care “se
restrânge implicit dreptul liberului acces la justitie, prevăzut de art. 21
alin. (1) din Constitutie; d) instituirea, prin dispozitiile art. 111 alin.
(2) din ordonantă, a procedurii necontencioase, “conduce la situatia în care un
debitor de bună-credintă, care are motive temeinice să refuze plata, nu are
posibilitatea să solicite această dovadă, nefiindu-i permise apărările de
fond”, încălcându-se astfel prevederile art. 24 alin. (1) si ale art. 44 alin.
(2) din Constitutie, republicată.
Curtea de Apel
Bucuresti - Sectia a VI-a comercială apreciază că dispozitiile legale criticate “au relevantă în cauză,
deoarece, prin prezentul recurs, se atacă o hotărâre prin care s-a respins
cererea în anulare a somatiei de plată, admisă în temeiul art. 1, 3 si 6 din
Ordonanta Guvernului nr.
5/2001”.
În ceea ce
priveste criticile formulate prin exceptie, consideră că acestea nu sunt
întemeiate. Atât în cadrul procedurii, cât si pe calea actiunii în anulare,
debitorul poate să probeze inadmisibilitatea, respectiv admiterea gresită a
cererii creditorului.
Nu sunt instituite
tratamente juridice diferite pentru creditori si debitori nici în ce priveste
ocrotirea proprietătii private, în raport cu titularul acesteia. Art. 6 alin. (1)
din ordonantă “nu contine dispozitii prin care i se interzice debitorului
dreptul de a propune si administra probe”, iar din continutul art. 10 alin. (2)
teza a doua “nu reiese nici o îngrădire a accesului liber la justitie si nici a
dreptului la apărare”. În ceea ce priveste art. 111 alin.
(2) din ordonantă arată că, prin trimiterea la art. 338 din Codul de procedură
civilă, “legiuitorul a calificat procedura somatiei de plată ca fiind specială,
derogatorie de la dreptul comun si nu ca fiind exclusiv necontencioasă”.
În conformitate cu
dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia ridicată.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată. Prin Ordonanta Guvernului nr.
5/2001 s-a reglementat “o procedură simplificată care are în vedere, în
primul rând, solutionarea cauzei prin conventia părtilor, ori, în caz contrar,
emiterea titlului executoriu”. Potrivit prevederilor art. 126 alin. (2) din
Constitutie, republicată, stabilirea procedurii de judecată intră în competenta
exclusivă a legiuitorului, iar procedura somatiei de plată, “departe de a
constitui o încălcare a principiilor constitutionale invocate, constituie expresia
aplicării lor”. Constitutionalitatea dispozitiilor Ordonantei Guvernului nr. 5/2001
a fost constatată, de altfel, prin mai multe decizii ale Curtii
Constitutionale, cum ar fi deciziile nr. 246/2002, nr. 317/2002 si nr.
109/2003.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, sustinerile părtilor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992,
retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
îl constituie dispozitiile art. 1 alin. (1), art. 6, art. 10 alin. (2) si art.
111 din Ordonanta Guvernului nr. 5/2001
privind procedura somatiei de plată, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 422 din 30 iunie 2001, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
295/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din
5 iunie 2002, modificată si completată prin Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 142/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 804 din
5 noiembrie 2002.
Aceste dispozitii
legale au următoarea redactare:
- Art. 1: “(1)
Procedura somatiei de plată se desfăsoară, la cererea creditorului, în scopul
realizării de bunăvoie sau prin executare silită a creantelor certe, lichide si
exigibile ce reprezintă obligatii de plată a unor sume de bani, asumate prin
contract constatat printr-un înscris ori determinate potrivit unui statut,
regulament sau altui înscris, însusit de părti prin semnătură ori în alt mod
admis de lege si care atestă drepturi si obligatii privind executarea anumitor
servicii, lucrări sau orice alte prestatii.”;
- Art. 6: “(1)
Dacă nu a intervenit închiderea dosarului în conditiile art. 5, judecătorul va
examina cererea pe baza actelor depuse, precum si a explicatiilor si
lămuririlor părtilor, ce i-au fost prezentate potrivit art. 4.
(2) Când în
urma examinării prevăzute la alin. (1) constată că pretentiile creditorului
sunt justificate, judecătorul emite ordonanta care va contine somatia de plată
către debitor, precum si termenul de plată.
(3) Termenul de
plată nu va fi mai mic de 10 zile si nici nu va depăsi 30 de zile. Judecătorul
va putea stabili alt termen potrivit întelegerii părtilor.
(4) Ordonanta
se va înmâna părtii prezente sau se va comunica fiecărei părti de îndată, prin
scrisoare recomandată cu confirmare de primire.”;
- Art. 10: “(2)
Prin contestatia la executare debitorul poate invoca apărări de fond împotriva
titlului executoriu, cu exceptia cazului în care a formulat, potrivit art. 8,
cerere în anulare împotriva ordonantei de admitere a cererii creditorului.”;
- Art. 111:
“(1) Ordonanta privind somatia de plată nu are autoritate de lucru judecat cu
privire la fondul raporturilor juridice dintre părti.
(2) Prevederile
art. 338 din Codul de procedură civilă se aplică în mod corespunzător.”
Autorul exceptiei
consideră că dispozitiile legale criticate sunt contrare prevederilor
constitutionale ale art. 16 alin. (1), art. 24 alin. (1) si ale art. 41 alin.
(2), devenit art. 44 alin. (2) în urma republicării Constitutiei României în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, care au
următorul continut:
- Art. 16 alin.
(1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 24 alin.
(1): “Dreptul la apărare este garantat.”;
- Art. 44 alin.
(2): “Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege,
indiferent de titular.[É]”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate si continutul dispozitiilor legale criticate, cu
raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea retine următoarele:
Ordonanta
Guvernului nr.
5/2001 instituie o procedură specială si accelerată, derogatorie de la
normele procedurii civile, pentru a asigura recuperarea într-un timp cât mai
scurt a creantelor. Acest caracter special al procedurii a determinat limitarea
mijloacelor de probă, utilizabile în prima fază, la înscrisuri, completate de
explicatiile si lămuririle date de părti.
Potrivit art. 1
alin. (1) din ordonantă, această procedură se aplică doar în cazul “creantelor
certe, lichide si exigibile ce reprezintă obligatii de plată a unor sume de
bani, asumate prin contract constatat printr-un înscris ori determinate
potrivit unui statut, regulament sau altui înscris, însusit de părti prin
semnătură ori în alt mod admis de lege”. Întrucât ordonanta cu somatia de
plată, ce urmează a fi emisă de judecător, se va referi doar la obligatii de
plată a unor sume de bani rezultate din înscrisuri însusite de părti, este
justificată cerinta ca dovada acestora să se facă prin înscrisuri. Celelalte
aspecte ale raporturilor juridice dintre părti urmează a fi rezolvate conform
reglementărilor din dreptul comun. Limitarea este deopotrivă valabilă pentru
ambele părti, ele având conditii identice pentru exercitarea dreptului la
apărare.
Omisiunea
legiuitorului de a nu fi precizat semnificatia termenilor “lămuriri si
explicatii”, cum sustine autorul exceptiei potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
republicată, nu poate fi suplinită prin decizia Curtii Constitutionale. De
altfel, în această privintă nu se ridică probleme de constitutionalitate, ci
doar probleme de interpretare si de aplicare a legii, care intră în competenta
exclusivă a instantelor judecătoresti.
În cadrul
contestatiei la executare, este justificată limitarea formulării apărărilor pe
fondul cauzei, dacă anterior s-a formulat cerere în anulare la a cărei judecată
se puteau valorifica apărările de fond. De altfel, dispozitiile art. 10 din
ordonantă nu sunt determinante în solutionarea cauzei, întrucât obiectul
acesteia nu este contestatie la executare.
Ordonanta cu
somatia de plată, emisă de judecător, în măsura în care a rămas irevocabilă,
are autoritate de lucru judecat în privinta obligatiilor de plată prevăzută la
art. 1 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
5/2001. Art. 111 din ordonantă exclude autoritatea lucrului
judecat “cu privire la fondul raporturilor juridice dintre părti”, tocmai
cu scopul de a da posibilitate părtilor ca ulterior să-si valorifice, conform
normelor din dreptul comun, eventualele pretentii de altă natură, izvorâte din
aceleasi raporturi juridice.
Trimiterea făcută
în art. 111 alin. (2) din ordonantă la art. 338 din Codul
de procedură civilă semnifică faptul că materia necontencioasă cu privire la
care legea prevede o procedură specială rămâne supusă dispozitiilor speciale.
În procedura specială reglementată prin Ordonanta Guvernului nr.
5/2001, mijloacele de probă de care pot uza părtile sunt limitate, în prima
fază, respectiv până la emiterea ordonantei cu somatia de plată, iar la
judecarea cererii în anulare si a celor formulate în căile de atac se aplică
regulile din dreptul comun.
De altfel, în
jurisprudenta sa constantă, Curtea Constitutională a constatat că prevederile
Ordonantei Guvernului nr.
5/2001, cu modificările si completările ulterioare, sunt constitutionale.
Fată de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si (3) si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 6,
art. 10 alin. (2) teza a doua si ale art. 111 din Ordonanta
Guvernului nr.
5/2001 privind procedura somatiei de plată, aprobată cu modificări prin
Legea nr.
295/2002, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Contempo” - S.R.L. din Săcele în Dosarul nr. 456/2003 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VI-a comercială.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 18 noiembrie 2003.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Mădălina
Stefania Diaconu
Întrucât
domnisoara Mădălina Stefania Diaconu se află în concediu fără plată,
în locul său
semnează, în temeiul art. 261 alin. 2 din Codul de procedură civilă,
Prim
magistrat-asistent,
Claudia
Miu
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea Conventiei dintre Guvernul
României si Guvernul Republicii Kazahstan privind cooperarea în domeniul
medicinei veterinare, semnată la Astana la 9 septembrie 2003
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 5 alin. 1 din Legea nr.
4/1991 privind încheierea si ratificarea tratatelor, cu completările
ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă Conventia dintre Guvernul României si Guvernul Republicii Kazahstan
privind cooperarea în domeniul medicinei veterinare, semnată la Astana la 9
septembrie 2003.
Art. 2. -
Cheltuielile ocazionate de aducerea la îndeplinire a prevederilor conventiei
prevăzute la art. 1 se efectuează în conformitate cu reglementările legale în
vigoare, în limita prevederilor bugetului aprobat al Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Petre
Daea,
secretar de
stat
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de stat
Bucuresti, 22 ianuarie 2004.
Nr. 40.
CONVENTIE
între
Guvernul României si Guvernul Republicii Kazahstan privind cooperarea în
domeniul medicinei veterinare
Guvernul României
si Guvernul Republicii Kazahstan, denumite în continuare părti,
exprimându-si dorinta de a extinde si de a aprofunda
cooperarea reciprocă în domeniul medicinei veterinare în scopul asigurării
protectiei corespunzătoare si echivalente a animalelor fată de bolile
infectioase si a controlului răspândirii acestora,
conduse de
tendinta de a dezvolta în continuare relatiile dintre statele părtilor,
în scopul
îmbunătătirii comertului reciproc cu animale, produse si materii prime de
origine animală, material genetic provenit de la animale, produse de uz
veterinar, furaje si alte mărfuri supuse controlului veterinar,
au convenit
următoarele:
ARTICOLUL 1
Părtile vor coopera în scopul protejării teritoriilor statelor lor împotriva introducerii si răspândirii bolilor infectioase si parazitare ale animalelor la exportul, importul si tranzitul pe teritoriile statelor părtilor al animalelor, produselor si materiilor prime de origine animală, materialului genetic provenit de la animale, produselor de uz veterinar si al altor mărfuri supuse controlului veterinar.
ARTICOLUL 2
Autoritătile
competente ale părtilor pentru realizarea prevederilor prezentei conventii
sunt:
1. pentru partea
română - Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului - Agentia
Natională Sanitară Veterinară;
2. pentru partea
kazahă - Ministerul Agriculturii din Republica Kazahstan.
ARTICOLUL 3
Autoritătile
competente ale statelor părtilor vor conlucra în scopul simplificării
efectuării procedurilor sanitare veterinare pentru importul, exportul si
tranzitul animalelor, produselor si materiilor prime de origine animală,
materialului genetic provenit de la animale, produselor de uz veterinar si al
altor mărfuri care fac obiectul controlului sanitar veterinar de frontieră.
Părtile vor
promova măsuri comune pe baza normelor legislatiei nationale a României si
Republicii Kazahstan în domeniul medicinei veterinare.
ARTICOLUL 4
1. Autoritătile
competente ale statelor părtilor:
a) se vor informa reciproc
imediat despre depistarea bolilor animalelor, cuprinse în lista “A” a codului
de boli ale animalelor al Oficiului International de Epizootii (OIE), care nu
au fost înregistrate pe teritoriile României si Republicii Kazahstan, sau
despre aparitia unor epizootii care nu au mai apărut în decursul ultimilor ani;
b) se vor informa
reciproc despre aparitia bolilor infectioase cuprinse în lista “B” a codului de
boli ale animalelor al Oficiului International de Epizootii (OIE).
2. Autoritătile
competente ale părtilor vor face schimb de buletine lunare privind bolile
infectioase înregistrate pe teritoriile statelor lor.
3. Informatiile
trebuie să cuprindă denumirea bolii, numărul de animale bolnave, data si locul
depistării bolii, metoda de diagnosticare si de combatere a bolii. În cazul
aparitiei febrei aftoase se va indica tipul de virus.
4. În scopul
protectiei sănătătii animalelor, părtile vor face schimb de informatii cu
privire la utilizarea practică a cunostintelor actuale referitoare la
prevenirea aparitiei bolilor infectioase, parazitare si a altor boli.
ARTICOLUL 5
În vederea
dezvoltării cooperării în domeniul medicinei veterinare, pentru cresterea
eficientei cercetărilor stiintifice, autoritătile competente ale statelor
părtilor:
- vor face schimb
de experientă si informatii în domeniul medicinei veterinare;
- vor sprijini
cooperarea dintre institutele veterinare de cercetare stiintifică;
- vor face schimb
de acte normative si de informatii privind autoritătile de stat împuternicite
în domeniul medicinei veterinare;
- se vor informa
reciproc asupra întâlnirilor tehnice si programelor de instruire si vor da
posibilitatea expertilor autoritătilor competente ale statelor părtilor să
participe la acestea;
- vor face schimb
de informatii privind normele si standardele sanitare veterinare.
Autoritătile
competente ale statelor părtilor vor efectua controale reciproce în
întreprinderile si unitătile statelor părtilor care se ocupă cu exportul de
animale, produse si materii prime de origine animală, material genetic provenit
de la animale, furaje, produse de uz veterinar si alte produse care pot
influenta starea de sănătate a animalelor si sănătatea publică.
ARTICOLUL 6
Cheltuielile ocazionate de aplicarea prezentei conventii vor fi suportate de fiecare parte, cu respectarea legislatiei nationale a statelor lor.
ARTICOLUL 7
1. Reprezentantii
autoritătilor competente ale statelor părtilor se vor întâlni, în măsura în
care este necesar, de comun acord.
2. În cazul
aparitiei unor litigii si divergente privind interpretarea si aplicarea
prezentei conventii, părtile le vor solutiona pe calea consultărilor si
negocierilor.
ARTICOLUL 8
Cu acordul ambelor
părti, prezenta conventie poate fi modificată si completată prin protocoale separate,
care vor face parte integrantă din aceasta.
ARTICOLUL 9
Prezenta conventie
nu afectează drepturile si obligatiile părtilor, care decurg din alte conventii
internationale încheiate de către părti.
ARTICOLUL 10
Prezenta conventie
intră în vigoare la data primirii ultimei notificări asupra îndeplinirii de
către părti a procedurilor interne legale necesare pentru intrarea ei în
vigoare.
ARTICOLUL 11
Prezenta conventie
îsi încheie valabilitatea la data intrării României în Uniunea Europeană.
Fiecare parte
poate denunta prezenta conventie prin notificare scrisă adresată celeilalte
părti. În acest caz prezenta conventie îsi încetează valabilitatea la 6 luni de
la data primirii notificării respective.
Încheiată la
Astana la 9 septembrie 2003, în două exemplare originale, fiecare în limbile
română, kazahă si rusă, toate textele fiind egal autentice.
În cazul aparitiei
unor divergente privind interpretarea prevederilor prezentei conventii, părtile
se vor referi la textul în limba rusă.
Pentru Guvernul
României, Dan Ioan
Popescu, ministrul
economiei si comertului |
Pentru
Guvernul Republicii Kazahstan, Ahmetjan
Esimov, ministrul
agriculturii |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
privind acordarea titlului de parc industrial
Societătii Comerciale “Parc Industrial Mures” - S.A.
Având în vedere prevederile art. 5 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
64/2003 pentru stabilirea unor măsuri privind înfiintarea, organizarea,
reorganizarea sau functionarea unor structuri din cadrul aparatului de lucru al
Guvernului, a ministerelor, a altor organe de specialitate ale administratiei
publice centrale si a unor institutii publice, cu modificările ulterioare, ale
art. 4 din Ordonanta Guvernului nr.
65/2001 privind constituirea si functionarea parcurilor industriale,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
490/2002, si ale art. 2 alin. (2) din Instructiunile de acordare si anulare
a titlului de parc industrial, aprobate prin Ordinul ministrului dezvoltării si
prognozei nr.
264/2002, în temeiul prevederilor art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 63/2003
privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si Internelor,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
604/2003,
ministrul
administratiei si internelor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se
acordă titlul de parc industrial Societătii Comerciale “Parc Industrial Mures” -
S.A., denumită în continuare societate-administrator, având numărul de
înregistrare la Oficiul registrului comertului J26/402 din 5 aprilie 2003, cod
unic de înregistrare 15349686, sediul social în municipiul Târgu Mures, Str.
Primăriei nr. 2, judetul Mures, care administrează parcul industrial constituit
pe terenul având datele de identificare prevăzute la art. 2 alin. (1).
Art. 2. - (1)
Terenul pentru care se acordă titlul de parc industrial are următoarele
caracteristici:
a) este situat în
partea nordică a Aeroportului Târgu Mures, paralel cu drumul european E 60 (DN
15);
b) are o suprafată
de 40,9 ha, din care 25,3 ha se află în domeniul privat al satului Vidrasău,
comuna Ungheni, iar 15,6 ha se află în domeniul privat al satului Chirileu,
comuna Sânpaul.
(2)
Societatea-administrator detine dreptul de folosintă asupra terenului descris
la alin. (1).
Art. 3. - (1)
Titlul de parc industrial este valabil în perimetrul prevăzut în anexa la
prezentul ordin, pe perioada de existentă a societătii-administrator, în
conditiile respectării caracteristicilor de parc industrial prevăzute în
legislatia în vigoare.
(2) Anexa face
parte integrantă din prezentul ordin si se va comunica celor interesati de
către directia de specialitate din cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor.
Art. 4. -
Societatea-administrator detinătoare a titlului de parc industrial urmăreste
realizarea obiectivelor prevăzute la art. 1 alin. (1) din Instructiunile de
acordare si anulare a titlului de parc industrial, aprobate prin Ordinul
ministrului dezvoltării si prognozei nr.
264/2002, si transmite semestrial Ministerului Administratiei si Internelor
rapoarte privind activitătile realizate în parcul industrial.
Ministrul
administratiei si internelor, Ioan Rus |
p.
Ministrul delegat pentru administratia publică, Ilie
Stefan, secretar de
stat |
Bucuresti, 19 ianuarie 2004.
Nr. 110.
REPUBLICĂRI
ORDONANTA DE URGENTĂ A
GUVERNULUI Nr. 190/2000*)
privind regimul metalelor pretioase, aliajelor
acestora si pietrelor pretioase în România
*) Republicată în temeiul art. III din Ordonanta
Guvernului nr.
24/2003 pentru perfectionarea cadrului legislativ privind regimul metalelor
pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase în România, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 din 2 februarie 2003.
Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 190/2000,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 572 din 16 noiembrie
2000, a fost aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
261/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 313 din
13 mai 2002, si ulterior a mai fost modificată prin:
- Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
295/2000 pentru suspendarea aplicării sau abrogarea unor ordonante si
ordonante de urgentă ale Guvernului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 707 din 30 decembrie 2000, aprobată prin Legea nr.
109/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 157 din
29 martie 2001;
- Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 67/2000
pentru prorogarea termenului de intrare în vigoare a Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor pretioase în România, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 416 din 14 iunie 2002, aprobată
prin Legea nr.
590/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 794 din
31 octombrie 2002;
- Ordonanta
Guvernului nr.
24/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 64 din 2
februarie 2003, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
362/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 679 din
26 septembrie 2003.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Prezenta
ordonantă de urgentă reglementează producerea, prelucrarea, utilizarea,
comercializarea, introducerea, scoaterea din tară si tranzitul pe teritoriul
României al metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase,
activitătile conexe ale acestora, precum si prestările de servicii privind
aceste bunuri.
Art. 2. - În
sensul prezentei ordonante de urgentă, termenii si expresiile de mai jos au
următoarele semnificatii:
1. a) metale
pretioase - aurul, argintul, ruteniul, rhodiul, paladiul, osmiul, iridiul
si platina, care au un titlu de cel putin 995/1.000;
b) aliaje de
metale pretioase - amestecul de două sau mai multe metale în care
continutul de metal pretios este de cel putin 333/1.000;
c) pietre
pretioase - diamantele, rubinele, safirele, smaraldele si perlele naturale
si de cultură;
d) aur
financiar - aurul achizitionat de persoane fizice ori juridice în scopul
realizării unor plasamente de valoare. Aurul financiar cuprinde aurul sub formă
de bare, lingouri, plachete, având titlul minim de 995/1.000, precum si sub
formă de monede din aur având titlul mai mare sau egal cu 900/1.000, cotate pe
una dintre pietele Uniunii Europene. Operatiunile cu aur financiar se
realizează atât prin livrare fizică, cât si prin operatiuni în conturi de metal
pretios sau hârtii de valoare exprimate în aur, detinute la bănci;
e) aur monetar -
acea parte a aurului financiar utilizat ca activ, care este detinut cu titlu de
rezervă oficială de Banca Natională a României. Aurul monetar se prezintă de
regulă sub formă de monede cu titlul minim de 900/1.000, lingouri, precum si
bare standard cu titlul minim de 995/1.000;
f) aur dentar -
aliaj al aurului, utilizat la lucrări dentare;
g) metale
pretioase industriale - metale pretioase sau aliaje ale acestora utilizate
în scop industrial;
h) monede din
metale pretioase - monede confectionate din metale pretioase sau aliaje ale
acestora;
2. operatiuni
cu metale pretioase, cu aliaje ale acestora si cu pietre pretioase -
operatiuni care au ca obiect:
a) fabricarea si
producerea metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase;
categoriile de subproduse cu continut de metale pretioase care se supun prevederilor
legale vor fi stabilite prin normele de aplicare a prezentei ordonante de
urgentă.
Nu fac obiectul
prezentei ordonante de urgentă activitătile de extractie si preparare, astfel
cum sunt reglementate prin Legea minelor nr. 85/2003;
b) prelucrarea metalelor
pretioase, aliajelor lor si pietrelor pretioase, inclusiv producerea de
obiecte, bijuterii si lucrări dentare din acestea;
c) vânzarea,
cumpărarea, tranzactionarea, păstrarea în depozit a metalelor pretioase,
aliajelor acestora si pietrelor pretioase, bijuteriilor, obiectelor de aurărie
sau de argintărie, precum si mijlocirea acestor operatiuni;
d) introducerea în
tară, scoaterea din tară si tranzitul prin România de metale pretioase si de
aliaje ale acestora, bijuterii, obiecte de aurărie sau de argintărie, precum si
de pietre pretioase;
e) marcarea
bijuteriilor si obiectelor din metale pretioase si din aliajele acestora;
f) prestarea de
servicii care au ca obiect metale pretioase, aliaje ale acestora, pietre pretioase,
bijuterii, obiecte de aurărie sau de argintărie;
g) utilizarea în
interes industrial a metalelor pretioase si a aliajelor acestora;
h) vânzarea,
cumpărarea, tranzactionarea, precum si intermedierea unor astfel de operatiuni
cu monede din metale pretioase si aliaje ale acestora, dacă acestea se
desfăsoară ca activităti permanente;
i) orice
activităti conexe ale operatiunilor de mai sus, dacă acestea au ca obiect
metale pretioase, aliaje ale acestora sau pietre pretioase;
3. titlu -
proportia de metal fin continută de un aliaj, exprimată în miimi;
4. autorizatie -
actul emis de Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor, care
acordă dreptul de a desfăsura operatiuni cu metale pretioase, aliaje ale
acestora si pietre pretioase;
5. bijuterii -
obiecte de podoabă din metale pretioase si aliaje ale acestora, care au sau nu
au în componentă pietre pretioase, cum ar fi: inelele, brătările, colierele,
brosele, cerceii, lanturile, brelocurile, pandantivele, plachetele, acele de
cravată, butonii de mansetă, precum si articolele de uz personal, cum ar fi:
porttigaretele, tabacherele, pudrierele, bombonierele, brichetele, ochelarii,
ceasurile (carcasă si brătară) sau altele asemenea;
6. obiecte de
aurărie sau de argintărie - obiecte din metale pretioase si din aliaje ale
acestora, destinate serviciilor de masă, de toaletă, garniturilor de birou,
pentru decoratiuni interioare, pentru fumători, pentru uz gospodăresc, uz
religios, de artă si altele;
7. marcarea
metalelor pretioase si a aliajelor acestora - operatiunea de atestare a
continutului de metal pretios de bază, prin aplicarea mărcii de titlu, a mărcii
de garantie proprie a producătorului intern, a importatorului si/sau a
vânzătorului cu amănuntul ori, după caz, a mărcii de certificare;
8. marca de
garantie proprie - semn individual stabilit si înregistrat la Autoritatea
Natională pentru Protectia Consumatorilor, care se aplică pe bijuteriile si
obiectele din metale pretioase sau din aliajele acestora de către producătorul
intern, importator sau vânzătorul cu amănuntul;
9. marca
titlului - semn conventional, diferit în functie de titlul metalului
pretios, care se aplică pe bijuteriile si obiectele din metale pretioase si
aliajele acestora;
10. marca de
certificare - semn conventional care se aplică pe bijuterii si pe obiectele
din metale pretioase sau aliaje ale acestora de către Autoritatea Natională
pentru Protectia Consumatorilor, în cazul în care producătorul intern,
importatorul si/sau vânzătorul nu sunt autorizati sau nu doresc să îsi aplice marca
de garantie proprie, la cererea acestora.
CAPITOLUL II
Rezerva de
stat de metale pretioase
Art. 3. - (1) În cadrul rezervei de stat de metale pretioase Banca Natională a României stabileste mărimea rezervei de aur care face parte din rezervele internationale ale statului aflate în administrarea sa, informând Guvernul si Parlamentul României asupra situatiei acesteia.
(2) Banca
Natională a României urmăreste mentinerea rezervei de aur la un nivel pe care
îl apreciază ca fiind adecvat tranzactiilor externe ale statului.
CAPITOLUL III
Drepturile
si obligatiile persoanelor fizice si juridice care dobândesc, detin sau
efectuează operatiuni cu metale si pietre pretioase
Art. 4. -
Persoanele fizice si juridice au dreptul să dobândească si să detină orice cantitate
de bijuterii si obiecte, monede, inclusiv lingouri si bare din metale pretioase
si aliajele lor, precum si pietre pretioase.
Art. 5. - (1)
Cumpărarea, vânzarea si tranzactiile cu metale pretioase si aliajele acestora,
precum si cu pietre pretioase pot fi efectuate fără restrictii de către
persoane fizice si juridice, cu conditia ca aceste acte de comert să nu
reprezinte o activitate permanentă sau profesională.
(2) Fac exceptie
de la prevederile alin. (1) persoanele fizice sau juridice care sunt autorizate
să efectueze acte de comert cu metale si pietre pretioase.
Art. 6. -
Persoanele fizice si juridice pot efectua operatiuni de vânzare, cumpărare si
tranzactionare cu aur pentru investitii si cu aur financiar numai prin
intermediul băncilor autorizate de Banca Natională a României.
Art. 7. -
Operatiunile cu aur monetar se efectuează în exclusivitate de Banca Natională a
României, conform statutului său de functionare.
CAPITOLUL IV
Autorizarea
operatiunilor cu metale pretioase, aliajele acestora si cu pietre pretioase
Art. 8. - (1)
Operatiunile cu metale pretioase, cu aliajele acestora si cu pietre pretioase,
prevăzute la art. 2 pct. 2, se pot efectua ca activităti permanente sau
profesionale de către persoanele fizice si juridice autorizate în conditiile
legii.
(2) Autorizatia se
eliberează pe perioadă nedeterminată de către Autoritatea Natională pentru
Protectia Consumatorilor.
(3) Pentru
eliberarea autorizatiei se percepe taxa stabilită de către Autoritatea
Natională pentru Protectia Consumatorilor, iar conditiile de autorizare vor fi
stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei ordonante de
urgentă.
CAPITOLUL V
Art. 9. -
Persoanele fizice si juridice autorizate să efectueze operatiuni cu metale
pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase au obligatia să asigure
evidenta strictă a acestora, potrivit normelor metodologice emise în aplicarea
prezentei ordonante de urgentă.
Art. 10. -
Persoanele fizice si juridice mentionate la art. 9 au obligatia să pună la
dispozitie organelor abilitate toate documentele si evidentele solicitate de
acestea.
Art. 11. - (1)
Controlul evidentei operatiunilor cu metale pretioase, aliaje ale acestora si
cu pietre pretioase se exercită de către organele abilitate ale Ministerului
Finantelor Publice.
(2) Controlul
operatiunilor cu metale pretioase, aliaje ale acestora si cu pietre pretioase
se exercită de către organele abilitate ale Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor.
CAPITOLUL VI
Marcarea
obiectelor din metale pretioase si aliaje ale acestora.
Controlul
marcării si al titlurilor marcate
Art. 12. - În
vederea prevenirii unor acte de comert ilicit bijuteriile si obiectele din
metale pretioase si din aliaje ale acestora, expuse comercializării, trebuie să
fie marcate cu marca de garantie proprie si înregistrată a producătorului
intern, a importatorului sau/si a vânzătorului cu amănuntul, alăturat de marca
titlului, potrivit normelor metodologice emise în aplicarea prezentei ordonante
de urgentă.
Art. 13. -
Controlul marcării bijuteriilor si obiectelor din metale pretioase si din
aliaje ale acestora, precum si controlul titlurilor marcate se vor efectua de
către Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor.
Art. 14. - În desfăsurarea activitătii sale
Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor este singura institutie
în măsură ca, pe teritoriul României:
a) să emită norme
interne de lucru si să stabilească tarifele pentru activitătile de analiză,
marcare si expertizare pe care le efectuează;
b) să stabilească
mărcile utilizate de producătorii interni, importatori sau, după caz, de comercianti,
pe bază de tarife proprii, precum si marca proprie de certificare;
c) să efectueze
expertize ale metalelor pretioase si ale pietrelor pretioase, dispuse de
instantele de judecată si de notariatele publice, la solicitarea organelor de
urmărire penală, a organelor vamale sau a organelor de valorificare a bunurilor
legal confiscate sau intrate, potrivit legii, în proprietatea privată a
statului, precum si la cererea persoanelor fizice si juridice;
d) să constate si
să sanctioneze abaterile de la prevederile legale referitoare la marcarea
metalelor pretioase.
Art. 15. - (1)
Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor preia de la Banca
Natională a României toate drepturile, responsabilitătile si obligatiile
specifice activitătii de analiză si marcare a metalelor pretioase si aliajelor
acestora si de expertizare a metalelor pretioase, aliajelor acestora si
pietrelor pretioase. De asemenea, se va prelua fără plată dotarea tehnică
aferentă acestor activităti.
(2) Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor poate prelua personalul Băncii Nationale a României specializat în activitatea de expertizare, analiză si marcare, prin înfiintarea unei activităti finantate integral din venituri proprii.
CAPITOLUL VII
Sanctiuni
Art. 16. - Nerespectarea
dispozitiilor prezentei ordonante de urgentă atrage răspunderea
contraventională, civilă sau penală, după caz.
Art. 17. -
Falsificarea mărcilor individuale, folosirea acestora, precum si folosirea unor
mărci neînregistrate constituie infractiuni si se pedepsesc conform Codului
penal, precum si cu măsura confiscării stocului de marfă respectiv.
Art. 18. -
Desfăsurarea fără autorizatie a operatiunilor cu metale pretioase, cu aliajele
acestora sau cu pietre pretioase constituie contraventie si se sanctionează cu
amendă de la 20 milioane lei la 50 milioane lei, precum si cu confiscarea
bunurilor
respective în
favoarea statului.
Art. 19. - Comercializarea bijuteriilor si
obiectelor din metale pretioase, aliaje ale acestora sau cu pietre pretioase,
fără ca acestea să fie supuse în prealabil operatiunii de marcare prevăzute la
art. 12, sau marcarea necorespunzătoare a titlurilor constituie contraventie si
se sanctionează cu amendă de la 10 milioane lei la 20 milioane lei, precum si
cu măsura confiscării bunurilor respective în favoarea statului.
Art. 20. -
Contraventiile prevăzute la art. 18 si 19 se constată si se sanctionează de
personalul cu atributii de control al Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor, al Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului
Administratiei si Internelor, iar dacă operatiunile au avut ca obiect aur
financiar, de către personalul cu atributii de control al Băncii Nationale a
României.
Art. 21. -
Prevederile din prezenta ordonantă de urgentă referitoare la contraventii se
completează cu prevederile legii privind regimul juridic al contraventiilor.
Art. 22. - (1)
Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor poate suspenda, pe o
perioadă cuprinsă între o lună si 6 luni, autorizatia pentru efectuarea de
operatiuni cu metale pretioase, cu aliajele acestora, cu pietre pretioase, în
cazul încălcării prevederilor legale privind operatiunile cu metale pretioase,
aliaje ale acestora si pietre pretioase.
(2) Repetarea
încălcării prevederilor legale privind operatiunile cu metale pretioase, aliaje
ale acestora si pietre pretioase duce la retragerea definitivă a autorizatiei.
(3) Ministerul
Finantelor Publice va stabili prin norme de aplicare a prezentei ordonante de
urgentă situatiile concrete în care se poate dispune suspendarea ori retragerea
autorizatiei pentru efectuarea de operatiuni cu metale pretioase, cu aliajele
acestora sau cu pietre pretioase.
(4) Împotriva
ordinului sau, după caz, a deciziei de suspendare, de retragere a autorizatiei
ori de respingere a cererii de autorizare se poate formula contestatie în
termenele si în conditiile prevăzute de Legea contenciosului administrativ nr.
29/1990, cu modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL
VIII
Art. 23. - (1) În
situatia în care autorizatia a fost retrasă, cel care o detinea are obligatia
ca, în termen de 30 de zile de la comunicare, să lichideze stocul de obiecte si
bijuterii din metale pretioase, din aliaje ale acestora, precum si stocul de
pietre pretioase, existente la data retragerii autorizatiei.
(2) În cazul
suspendării autorizatiei cel care o detinea nu mai are dreptul să efectueze
operatiuni cu metale pretioase, cu aliajele acestora sau cu pietre pretioase
pentru care a fost autorizat.
Art. 24. - (1) Persoanele
fizice si juridice care desfăsoară una dintre operatiunile mentionate în
prezenta ordonantă de urgentă trebuie să solicite autorizatie în termen de 60
de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă.
(2) Dacă cererea
va fi respinsă, acestea trebuie să lichideze, în termen de 30 de zile de la
luarea la cunostintă a respingerii cererii, stocul de obiecte si bijuterii din
metale pretioase, din aliajele acestora sau din pietre pretioase.
Art. 25. - (1)
Metalele pretioase, aliajele acestora si pietrele pretioase, considerate bunuri
fără stăpân, precum si cele ridicate în vederea confiscării ori confiscate în
conditiile prevăzute de lege se depun la Ministerul Finantelor Publice, în
tezaurul trezoreriei, în conformitate cu normele de aplicare a prezentei
ordonante de urgentă, precum si cu îndeplinirea conditiilor legale.
(2) Regulile de
manipulare si depozitare a metalelor pretioase, aliajelor acestora si a
pietrelor pretioase aflate în tezaurul trezoreriei se vor stabili prin ordin al
ministrului finantelor publice.
(3) Valorificarea
metalelor pretioase, aliajelor acestora si a pietrelor pretioase se face în
conditiile Ordonantei Guvernului nr. 128/1998 pentru reglementarea modului si
conditiilor de valorificare a bunurilor confiscate sau intrate, potrivit legii,
în proprietatea privată a statului, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr. 98/1999, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 26. - (1)
Persoanele fizice si juridice ale căror obiecte din metale pretioase, aliaje
ale acestora si pietre pretioase de natura celor prevăzute la art. 4 au fost
preluate abuziv, cu încălcarea reglementărilor în vigoare, după anul 1946 si
până în anul 1990, pot solicita restituirea acestora instantelor de judecată de
la domiciliul reclamantului, până la data de 31 decembrie 2003.
(2) În cazul
obiectelor din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase
preluate abuziv, care nu se mai regăsesc fizic, fiind topite sau valorificate,
se vor acorda despăgubiri în conditiile si în limitele stabilite prin normele
de aplicare a prezentei ordonante de urgentă, emise de Ministerul Finantelor
Publice si de Banca Natională a României.
(3) Cererile si
actiunile în justitie, legate de aplicarea prevederilor alin. (1) si (2), sunt
scutite de taxă de timbru.
Art. 27. -
Metalele pretioase, aliajele acestora si pietrele pretioase aflate în
inventarul Băncii Nationale a României se valorifică în conditiile prevăzute de
actele normative în materie existente până la intrarea în vigoare a prezentei
ordonante de urgentă.
Art. 28. - (1)
Prezenta ordonantă de urgentă intră în vigoare în termen de 30 de zile de la
data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I*).
(2) Ministerul
Finantelor Publice va emite, în termen de 30 de zile de la data publicării
prezentei ordonante de urgentă în Monitorul Oficial al României, Partea I,
norme de aplicare a acesteia, aprobate prin hotărâre a Guvernului.
Art. 29. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă se abrogă:
a) prevederile
referitoare la regimul metalelor pretioase si al pietrelor pretioase din
Decretul nr. 244 din 10 iulie 1978 privind regimul metalelor pretioase si
pietrelor pretioase;
b) prevederile
art. 4 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr.
128/1998, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 98/1999, cu modificările
si completările ulterioare, în ceea ce priveste metalele pretioase, aliajele
acestora si pietrele pretioase;
c) orice alte
dispozitii contrare.
*) Termenul de intrare în vigoare a Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 190/2000
a fost prorogat până la data de 1 ianuarie 2003, conform Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr.
67/2002, aprobată prin Legea nr.
590/2002.