MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 78 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 30
ianuarie 2004
SUMAR
ORDONANTE ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
7. - Ordonantă pentru modificarea Legii nr. 381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităti naturale în agricultură
8. -
Ordonantă pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor
9. -
Ordonantă privind unele contracte de garantie financiară
12.
- Ordonantă pentru reglementarea unor măsuri financiare în sistemul sanitar
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea Legii nr. 381/2002 privind
acordarea despăgubirilor în caz de calamităti naturale în agricultură
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 1 pct. III.5 din Legea nr.
559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă.
Art. I. - Alineatul (1) al articolului 18 din Legea nr.
381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităti naturale în
agricultură, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 442 din
24 iunie 2002, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 18. - (1)
Producătorii agricoli, persoane fizice sau juridice, care au înregistrat pagube
produse de fenomenele naturale si bolile prevăzute la art. 2, pe zonele
declarate afectate prin hotărâre a Guvernului, vor primi despăgubirile aferente
calamitătilor naturale de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului.”
Art. II. - (1) Pentru anul 2004 se aprobă
suplimentarea cu suma de 600 miliarde lei a prevederilor bugetare reprezentând
despăgubiri acordate producătorilor agricoli în caz de calamităti naturale,
prin diminuarea cu aceeasi sumă a alocatiilor bugetare reprezentând sprijinirea
producătorilor agricoli, în cadrul bugetului aprobat Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului.
(2) Ministerul
Finantelor Publice efectuează modificările prevăzute la alin. (1) în anexa nr.
3/21 la Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003.
Art. III. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 3
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 22 ianuarie 2004.
Nr. 7.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale
politistilor
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al art. 1 pct. VI.1 din Legea nr.
559/2003 privind abilitarea
Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta ordonantă.
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr.
38/2003 privind salarizarea si alte drepturi ale politistilor, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 65 din 2 februarie 2003, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
353/2003, cu modificările ulterioare, se modifică si se completează după
cum urmează:
1. Alineatele
(2) si (3) ale articolului 3 vor avea următorul cuprins:
“(2) Principalele
functii, nivelul studiilor si coeficientii de ierarhizare pentru functiile
îndeplinite, pe categorii, pentru politisti sunt prevăzute în anexa nr. 1 lit.
A si B.
(3) Functiile
politistilor, pe coeficienti de ierarhizare si grade profesionale, se stabilesc
prin hotărâre a Guvernului, în raport cu esalonul la care îsi desfăsoară
activitatea politistii.”
2. Alineatul
(4) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“(4) Salariul de
merit se retrage în cursul anului dacă politistului i s-a aplicat una dintre
sanctiunile disciplinare prevăzute la art. 58 lit. a)-c) din Legea nr.
360/2002 privind Statutul politistului, cu modificările si completările
ulterioare, sau este pus la dispozitie în conditiile prevăzute la art. 65 alin.
(2) din aceeasi lege.”
3. Alineatul
(1) al articolului 16 va avea următorul cuprins:
“Art. 16. - (1)
Orele prestate peste durata normală a timpului de lucru de politistii încadrati
în functii de înalti functionari publici, functionari publici de conducere si
functionari publici de executie se vor plăti cu un spor din salariul de bază,
după cum urmează:
a) 75% din salariul
de bază pentru primele două ore de depăsire a duratei normale de lucru;
b) 100% din
salariul de bază pentru orele următoare.
Cu un spor de 100%
se plătesc si orele lucrate în zilele de repaus săptămânal sau în celelalte
zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează.”
4. Articolul 31
va avea următorul cuprins:
“Art. 31. -
Drepturile bănesti prevăzute la art. 27 si 28 nu se acordă politistilor cărora
le-au încetat raporturile de serviciu în baza art. 69 alin. (1) lit. d), e), f),
g), h), i), k) sau l) din Legea nr.
360/2002, cu modificările si completările ulterioare.”
5. După
articolul 36 se introduce un nou articol, articolul 361, cu următorul cuprins:
“Art. 361.
- Politistii pusi la dispozitie în conditiile prevăzute de art. 22 alin. (8)
din Legea nr.
360/2002, cu modificările si completările ulterioare, beneficiază de
salariul de bază avut si de celelalte drepturi bănesti cuvenite pentru
activitatea desfăsurată, cu exceptia indemnizatiei de conducere.”
6. Articolul 38
va avea următorul cuprins:
“Art. 38. -
Politistii care au efectuat concediul de odihnă în anul în curs, înainte de
data încetării raporturilor de serviciu, dacă aceasta a avut loc în baza art.
58 lit. d) si art. 69 alin. (1) lit. d), f), g), h), i), k) sau l) din Legea nr.
360/2002, cu modificările si completările ulterioare, vor restitui o
cotă-parte din salariul de bază pentru indemnizatia de concediu de odihnă
încasată necuvenit.”
7. Alineatul
(3) al articolului 39 va avea următorul cuprins:
“(3) Politistii
cărora le-au încetat raporturile de serviciu în baza art. 58 lit. d) si art. 69
alin. (1) lit. d), e), f), g), h), i), k) sau l) din Legea nr.
360/2002, cu modificările si completările ulterioare, primesc salariul de
bază până la data schimbării pozitiei de activitate, la care se adaugă termenul
legal pentru predarea functiei.”
8. Alineatul
(2) al articolului 46 se abrogă.
9. La anexa nr.
1, literele A si B vor avea următorul cuprins:
“A. Coeficientii de ierarhizare pentru
functiile îndeplinite, specifice ofiterilor de politie
1. Demnitari
Nr. crt. |
Denumirea
functiei |
Categoria |
Coeficientul
de ierarhizare |
|
minim |
maxim |
|||
1. |
Secretar de stat |
A |
- |
8,00 |
2. |
Subsecretar de stat |
A |
- |
7,20 |
2. |
Înalti functionari publici |
|
|
|
1. |
Secretar general |
A |
- |
7,00 |
2. |
Inspector general |
A |
6,50 |
6,80 |
3. |
Secretar general adjunct |
A |
- |
6,50 |
4. |
Director general |
A |
5,10 |
6,50 |
3. |
Functionari publici de conducere |
|
|
|
1. |
Director |
A |
4,00 |
6,20 |
2. |
Director general adjunct |
A |
5,00 |
5,80 |
3. |
Director adjunct |
A |
3,90 |
5,50 |
4. |
Sef serviciu |
A |
3,80 |
5,00 |
|
Sef birou |
A |
3,00 |
4,60 |
4. |
Functionari publici de executie |
|
|
|
1. |
Consilier al ministrului |
A |
- |
6,00 |
2. |
Consilier al secretarului de stat |
A |
- |
5,00 |
3. |
Ofiter specialist principal |
A |
3,90 |
4,40 |
4. |
Ofiter specialist |
A |
3,20 |
4,20 |
5. |
Ofiter principal |
A |
2,80 |
3,80 |
6. |
Ofiter |
A |
2,20 |
3,00 |
7. |
Ofiter debutant |
A |
- |
2,00 |
B. |
Coeficientii de ierarhizare pentru
functiile îndeplinite, specifice agentilor de politie |
|
|
|
1. |
Functii de conducere |
|
|
|
1. |
Sef formatiune*) |
B |
1,90 |
2,50 |
*) Prin formatiune se întelege: grupă,
echipaj, post de politie, patrulă, arest, schimb, tură, atelier s.a. |
||||
2. |
Functii de executie |
|
|
|
1. |
Agent - Agent principal |
B |
1,80 |
2,00 |
2. |
Agent debutant |
B |
- |
1,65” |
10. La anexa
nr. 1, după punctul 4 din notă se introduc două noi puncte, punctele 5 si 6, cu
următorul cuprins:
“5. Agentii de
politie absolventi ai institutiilor de învătământ superior, cu diplomă de licentă,
beneficiază de un spor de 25% din salariul de functie, dacă îsi desfăsoară
activitatea în domenii corespunzătoare studiilor absolvite, stabilite prin
ordin al ministrului administratiei si internelor.
6. Sumele necesare
acordării coeficientilor de ierarhizare ai functiilor se asigură prin
diminuarea, în anul 2004, cu 10 puncte procentuale a sporului pentru conditii
de pericol deosebit de care beneficiază ofiterii conform art. 21 din
ordonantă.”
11. În tot
cuprinsul ordonantei, referirile la gradele profesionale de “chestor-sef” si
“chestor-sef adjunct” se înlocuiesc cu “chestor general”, respectiv
“chestor-sef”.
12. Titlul
anexei nr. 4 va avea următorul cuprins:
“REGLEMENTĂRI
privind
salarizarea politistilor care îndeplinesc functii în afara Ministerului
Administratiei si Internelor si la regiile autonome sau la societătile
comerciale proprii”
13. Punctul 10
din anexa nr. 4 va avea următorul cuprins:
“10.
Politistii pot fi detasati la regiile autonome si societătile comerciale ce
participă la realizarea sarcinilor în domeniul apărării, ordinii publice si
sigurantei nationale, care le achită drepturile salariale prevăzute la pct. 1.”
14. La anexa
nr. 4, după punctul 10 se introduce un nou punct, punctul 11, cu următorul
cuprins:
“11. În situatia în
care baza de calcul pentru stabilirea drepturilor prevăzute la pct. 2 este mai
mică decât salariul de bază al functiei de politist asimilate, drepturile
respective se calculează în raport de acesta din urmă.”
Art. II. - Ordonanta Guvernului nr.
38/2003, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
353/2003, precum si cu modificările si completările aduse prin prezenta
ordonantă, va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, după
aprobarea acesteia prin lege, dându-se textelor o nouă numerotare.
Art. III. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 3
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 22 ianuarie 2004.
Nr. 8.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind unele contracte de garantie financiară
În temeiul art. 108 din
Constitutia României, republicată, si al art. 1 pct. II.8 din Legea nr.
559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă.
Art. 1. - (1)
Prezenta ordonantă reglementează regimul juridic al contractelor de garantie
financiară încheiate între persoanele prevăzute la art. 3, în scopul garantării
obligatiilor financiare.
(2) Sunt supuse
prezentei ordonante contractele de garantie financiară care pot fi probate prin
înscris. Prin înscris se întelege si orice înregistrare în formă
electronică sau pe orice alt suport durabil, asimilată înscrisului, în
conditiile legii.
(3) Prezenta
ordonantă se aplică garantiei financiare dacă aceasta a fost pusă la dispozitia
beneficiarului si dacă punerea la dispozitie poate fi probată prin înscris.
(4) Nu pot face
obiectul contractului de garantie financiară, reglementat de prezenta
ordonantă, actiunile emise de furnizorul garantiei, actiunile detinute de
acesta la societăti afiliate sau actiunile detinute de acesta la societăti al
căror scop exclusiv este de a avea în proprietate mijloace de productie care
sunt esentiale pentru activitatea furnizorului garantiei sau de a detine bunuri
imobile.
Art. 2. - (1) În
sensul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos au următoarele
semnificatii:
a) bancă de
dezvoltare multilaterală – Banca Internatională pentru Reconstructie si
Dezvoltare - International Bank for Reconstruction and Development, Corporatia
Financiară Internatională - International Finance Corporation, Banca
Interamericană de Dezvoltare - Inter-American Development Bank, Banca Asiatică
de Dezvoltare - Asian Development Bank, Banca Africană de Dezvoltare - African Development
Bank, Fodul de Decontare al Consiliului Europei - Council of Europe
Resettlement Fund, Banca Nordică de Investitii - Nordic Investment Bank, Banca
Caraibiană de Dezvoltare - Caribbean Development Bank, Banca Europeană pentru
Reconstructie si Dezvoltare - European Bank for Reconstruction and Development,
Fondul European de Investitii si Corporatia Interamericană de Investitii -
European Investment Fund and Inter-American Investment Corporation;
b) cauză care
determină executarea garantiei - neexecutarea obligatiei financiare
garantate sau orice fapt convenit de părti ca fiind similar neexecutării, la
aparitia căruia, conform termenilor contractului de garantie financiară sau
prin efectul legii, beneficiarul garantiei este îndrituit fie să execute garantia
prin valorificarea ori prin însusirea, în contul creantei garantate, a
garantiei financiare, fie să beneficieze de clauza de compensare cu
exigibilitate imediată;
c) clauză de
compensare cu exigibilitate imediată – acea clauză cuprinsă într-un contract
de garantie financiară ori într-un alt contract care contine si clauze
referitoare la garantia financiară sau, în absenta unei asemenea clauze, orice
dispozitie legală în conformitate cu care, ca efect al compensării ori în alt
mod, la aparitia unei cauze care determină executarea garantiei se realizează,
alternativ sau cumulativ, următoarele:
1. obligatiile
părtilor devin imediat exigibile si sunt exprimate printr-o obligatie de plată
a unei sume de bani reprezentând valoarea obligatiilor părtilor, calculată la
acel moment, sau se sting si sunt înlocuite printr-o obligatie de plată a unei
astfel de sume;
2. stabilirea
datoriilor reciproce ale părtilor în temeiul acestor obligatii, inclusiv atunci
când furnizorul garantiei este altul decât obligatul principal, urmând ca
partea care datorează valoarea cea mai mare să plătească celeilalte părti suma
netă egală cu diferenta acestor datorii;
d) contract de
garantie financiară - un contract cu sau fără transfer de proprietate,
având ca obiect garantarea obligatiilor financiare, fie că acesta are ori nu
are la bază un contract-cadru sau clauze si conditii generale;
e) contract de
garantie financiară cu transfer de proprietate - un contract de garantie
financiară, inclusiv contractul de report, în temeiul căruia furnizorul
garantiei transmite beneficiarului acesteia proprietatea deplină asupra
garantiei financiare, în scopul garantării sau al asigurării în alt mod a
executării obligatiilor financiare garantate;
f) contract de
garantie financiară fără transfer de proprietate - contract de garantie
financiară, în temeiul căruia furnizorul garantiei pune la dispozitie garantia
financiară în favoarea sau către un beneficiar al acesteia, furnizorul păstrând
proprietatea deplină asupra garantiei financiare la momentul constituirii
acesteia;
g) cont
relevant - registrul sau contul în care sunt operate înscrierile prin care
instrumentele financiare transmisibile prin înscriere în cont sunt constituite
în garantie în favoarea beneficiarului. Registrul sau contul poate fi tinut de
beneficiarul garantiei financiare;
h) drept de
utilizare - dreptul beneficiarului garantiei de a folosi si de a dispune de
garantia financiară ca si cum ar fi proprietar al acesteia, conform
prevederilor contractului de garantie financiară fără transfer de proprietate;
i) garantie
asupra instrumentelor financiare transmisibile prin înscriere în cont -
garantia financiară constituită în baza unui contract de garantie financiară
asupra unor instrumente financiare, dreptul de proprietate asupra acestora
probându-se prin înscrierea într-un registru sau într-un cont tinut de către un
intermediar ori pe seama acestuia;
j) garantie
echivalentă înseamnă:
1. în cazul
sumelor de bani - plata aceleiasi sume de bani denominate în aceeasi monedă;
2. în cazul instrumentelor
financiare - instrumente financiare emise de acelasi emitent sau debitor,
provenind din aceeasi emisiune sau clasă având aceeasi valoare nominală si
aceleasi caracteristici, fiind denominate în aceeasi monedă ori alte active de
natura celor prevăzute la lit. k), atunci când contractul de garantie
financiară prevede transferul acestor alte active, ca urmare a producerii
oricărui fapt care priveste sau care afectează în orice mod instrumentele
financiare furnizate ca garantii financiare;
k) garantie
financiară - sume de bani si/sau instrumente financiare destinate
garantării unor obligatii financiare;
l) instrumente
financiare - actiuni ale societătilor comerciale si alte valori mobiliare
echivalente cu actiuni ale societătilor comerciale, obligatiuni si alte titluri
de împrumut, dacă acestea sunt negociabile pe piata de capital, precum si orice
alte titluri care sunt în mod normal negociate si care dau dreptul de a dobândi
asemenea actiuni, obligatiuni sau alte valori mobiliare, prin subscriere, cumpărare
ori schimb, sau care dau dreptul la plata unei sume de bani, inclusiv unităti
ale organismelor de plasament colectiv, instrumente ale pietei monetare si
orice creante/drepturi asupra instrumentelor prevăzute mai sus ori cu privire
la aceste instrumente;
m) măsuri de
reorganizare - măsuri care implică interventia de orice natură a
autoritătilor administrative sau judiciare, având drept scop conservarea ori
redresarea situatiei financiare si care afectează drepturile preexistente ale
tertilor, inclusiv măsuri care antrenează reducerea creantelor, suspendarea
plătilor sau suspendarea măsurilor de executare a creantelor;
n) obligatii
financiare garantate - obligatii care constau în plata unei sume de bani
si/sau transmiterea proprietătii asupra unor instrumente financiare si a căror
executare este garantată printr-un contract de garantie financiară;
o) procedură de
lichidare - procedură colectivă care implică valorificarea activelor si
distribuirea fondurilor obtinute către creditori, actionari, asociati sau
membri, după caz, procedură care presupune interventia de orice natură a
autoritătilor administrative ori judiciare, inclusiv în cazurile în care
această procedură se finalizează printr-un concordat, plan de reorganizare sau
alte măsuri similare, voluntare ori obligatorii, fie că sunt sau nu urmare a
insolventei;
p) societate
afiliată unei societăti-mamă - societatea care este legată de o
societate-mamă în una dintre următoarele modalităti:
1. societatea-mamă
detine direct si/sau indirect majoritatea drepturilor de vot în societatea
respectivă;
2. societatea-mamă
are dreptul să numească sau să revoce majoritatea membrilor organelor de
administrare ori de control sau majoritatea conducătorilor societătii
respective si este în acelasi timp actionar ori asociat al acestei societăti;
3. societatea-mamă
este actionar sau asociat al societătii respective si controlează singură, în
baza unui acord încheiat cu ceilalti actionari ori asociati, majoritatea
drepturilor de vot în această societate;
q) stat membru -
stat membru, astfel cum acesta a fost definit în Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările
ulterioare;
r) sume de bani
- bani aflati în soldul creditor al unui cont, indiferent de moneda în care
sunt denominati, sau alte creante similare având ca obiect sume de bani, cum ar
fi depozitele pe piata monetară ori sumele datorate sau plătibile ca urmare a
aplicării unei clauze de compensare cu exigibilitate imediată.
(2) Obligatiile
financiare garantate definite la alin. (1) lit. n) pot consta în sau pot
include:
a) obligatii
prezente sau viitoare, simple ori sub conditie sau la termen, inclusiv
obligatii care decurg dintr-un contract-cadru ori alte acorduri de acest fel;
b) obligatii
asumate fată de beneficiarul garantiei financiare de către o altă persoană
decât furnizorul acesteia;
c) obligatii de o
anumită categorie sau tip, care se nasc ocazional.
(3) În sensul
prezentei ordonante, oricare dintre entitătile legate în una dintre
modalitătile prevăzute la alin. (1) lit. p) cu afiliatele unei societăti-mamă
vor fi considerate afiliate ale celei din urmă.
Art. 3. - Atât
beneficiarul, cât si furnizorul garantiei financiare trebuie să apartină oricăreia
dintre următoarele categorii:
a) o autoritate
publică, cu exceptia entitătilor care beneficiază de garantia statului si care
nu se află sub incidenta prevederilor lit. b)-d), inclusiv:
1. entitătile din
sectorul public din România si din statele membre care au atributii sau rol în
gestionarea datoriei publice; si
2. entitătile din
sectorul public din România si din statele membre autorizate să detină conturi
pentru clienti;
b) o bancă
centrală, Banca Centrală Europeană, Banca Reglementelor Internationale, o bancă
de dezvoltare multilaterală, Fondul Monetar International si Banca Europeană de
Investitii;
c) o institutie
financiară supusă supravegherii prudentiale, inclusiv:
1. o institutie de
credit, astfel cum aceasta a fost definită în Legea nr.
58/1998, cu modificările si completările ulterioare;
2. o societate de
servicii de investitii financiare, astfel cum aceasta a fost definită în
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si
pietele reglementate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
525/2002, cu modificările ulterioare, sau o societate de brokeraj, astfel
cum aceasta a fost definită în Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
27/2002 privind pietele reglementate de mărfuri si instrumente financiare
derivate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
512/2002;
3. o institutie
financiară, astfel cum aceasta a fost definită în Legea nr.
58/1998, cu modificările si completările ulterioare;
4. o societate
comercială de asigurare, de asigurare-reasigurare si de reasigurare, precum si
intermediari în asigurări, astfel cum acestia au fost definiti în Legea nr. 32/2000
privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu modificările
si completările ulterioare;
5. un organism de
plasament colectiv în valori mobiliare, astfel cum acesta a fost definit în
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
26/2002 privind organismele de plasament colectiv în valori mobiliare,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
513/2002;
6. o societate de
administrare a investitiilor, astfel cum aceasta a fost definită în Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
26/2002;
d) o contraparte
centrală, un agent de decontare sau o casă de compensatie, astfel cum acestea
sunt definite de lege, si o persoană juridică ori o altă entitate fără
personalitate juridică, cu exceptia persoanelor fizice, care actionează în
numele ori pe seama uneia sau mai multor persoane care includ orice detinător
de obligatiuni ori de alte titluri de împrumut sau orice altă institutie dintre
cele definite în prezentul articol.
Art. 4. - (1)
Punerea la dispozitie a garantiei financiare se face prin remiterea,
transferarea, detinerea, înregistrarea sau orice altă modalitate prin care
beneficiarul garantiei ori persoana care actionează pe seama acestuia obtine
detentia sau controlul asupra garantiei financiare. Garantia financiară se
consideră pusă la dispozitie chiar dacă furnizorul acesteia beneficiază de
dreptul de a substitui ori de a retrage în favoarea sa surplusul de bani sau de
instrumente financiare.
(2) Înscrisul
probator trebuie să permită identificarea garantiei financiare. În acest scop
este suficient să se dovedească faptul că instrumentele financiare
transmisibile prin înscriere în cont, care fac obiectul garantiei financiare,
sunt înregistrate în creditul contului relevant sau constituie un credit asupra
acestui cont, iar sumele de bani care fac obiectul garantiei financiare sunt
înregistrate în creditul unui cont desemnat ori constituie un credit asupra
acestui cont.
(3) Se va
considera că garantia financiară se află sub controlul beneficiarului acesteia,
inclusiv:
a) în ceea ce priveste
garantia reală mobiliară asupra valorilor mobiliare, prin înscrierea acesteia
în registrul emitentului, în conditiile legii;
b) în ceea ce
priveste garantia reală mobiliară asupra titlurilor de stat, prin înscrierea
acesteia în registrul titlurilor de stat, în conditiile legii;
c) cu privire la
sume de bani si solduri creditoare, prin blocarea banilor sau a soldului
creditor într-un cont deschis la ori de către intermediarul relevant.
Art. 5. - (1)
Încheierea, valabilitatea, executarea sau admiterea ca probă a contractului de
garantie financiară, precum si punerea la dispozitie a garantiei financiare nu
sunt conditionate de îndeplinirea vreunei formalităti.
(2) Nu sunt
aplicabile contractelor de garantie financiară si garantiilor financiare
prevăzute de prezenta ordonantă dispozitiile referitoare la formalitătile de
constituire si publicitate a garantiilor reale mobiliare, la ordinea de
preferintă, precum si la conditiile de executare a garantiilor reale mobiliare,
stabilite de dispozitiile titlului XV “Despre amanet” din Codul civil, ale
Codului de procedură civilă si ale titlului VI “Regimul juridic al garantiilor
reale mobiliare” din Legea nr.
99/1999 privind unele măsuri pentru accelerarea reformei economice, cu
modificările si completările ulterioare.
(3) Prevederile
art. 20 pct. 4 din Procedurile de lucru în aplicarea Ordinului ministrului
finantelor publice, al guvernatorului Băncii Nationale a României si al
presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
875/2001 pentru aprobarea Regulamentului privind operatiunile cu titluri de
stat emise în formă dematerializată, aprobate prin Ordinul ministrului
finantelor publice, guvernatorului Băncii Nationale a României si al
presedintelui Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare nr.
395/2/5c/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
263 din 18 aprilie 2002, nu sunt aplicabile garantiilor financiare asupra
titlurilor de stat prevăzute de prezenta ordonantă.
(4) Nu reprezintă
formalităti, în sensul alin. (1), următoarele:
a) punerea la dispozitie
a garantiei financiare;
b) probarea prin
înscris a punerii la dispozitie a garantiei financiare;
c) probarea prin
înscris sau altă formă echivalentă, din punct de vedere juridic, a contractului
de garantie financiară.
Art. 6. - (1) La
aparitia unei cauze care determină executarea garantiei, beneficiarul acesteia
poate să execute garantia financiară pusă la dispozitie în temeiul unui
contract de garantie financiară, în conditiile prevăzute de acesta, în una
dintre următoarele modalităti:
a) în cazul sumelor
de bani, prin compensarea acestora cu valoarea obligatiilor financiare
garantate sau prin retinerea sumelor respective drept plată a acestor
obligatii;
b) în cazul
instrumentelor financiare, prin vânzarea sau însusirea acestora, prin
compensarea valorii lor cu valoarea obligatiilor financiare garantate sau prin
retinerea instrumentelor respective drept plată a acestor obligatii.
(2) Însusirea
garantiei financiare în temeiul contractului de garantie financiară este
posibilă numai dacă:
a) această modalitate
de executare a garantiei financiare a fost convenită de părti prin contractul
de garantie financiară fără transfer de proprietate; si b) părtile au convenit,
prin contractul de garantie financiară fără transfer de proprietate, cu privire
la modul de evaluare a instrumentelor financiare.
(3) Cu exceptia
conditiilor stabilite în contractul de garantie financiară fără transfer de
proprietate, executarea garantiei financiare prin modalitătile prevăzute la
alin. (1) nu este conditionată de:
a) notificarea
prealabilă a intentiei de executare a garantiei financiare;
b) aprobarea de
către orice instantă, autoritate publică sau orice altă persoană a conditiilor
de executare;
c) necesitatea
expirării unui termen suplimentar;
d) executarea prin
licitatie publică sau în orice altă modalitate prestabilită.
(4) Executarea sau
evaluarea garantiilor financiare, precum si calcularea obligatiilor financiare
garantate trebuie să fie realizate într-o manieră rezonabilă din punct de
vedere comercial.
(5) Deschiderea
unei proceduri de reorganizare judiciară si faliment fată de obligatul
principal sau alt furnizor al garantiei financiare nu suspendă executarea
garantiei financiare de către beneficiarul acesteia, efectuată în una dintre
modalitătile prevăzute la alin. (1).
(6) Prevederile
art. 140 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală nu sunt aplicabile în ceea ce
priveste sechestrarea si valorificarea sumelor de bani si a instrumentelor
financiare asupra
cărora este
constituită o garantie financiară în favoarea beneficiarului acesteia.
(7) Prevederile
art. 48 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/2002 nu sunt aplicabile în ceea ce priveste momentul la care operează
transferul dreptului de proprietate asupra instrumentelor financiare care fac
obiectul garantiei financiare.
Art. 7. - (1) Dacă
contractul de garantie financiară fără transfer de proprietate prevede astfel,
beneficiarul garantiei financiare dintr-un astfel de contract este îndreptătit
să utilizeze garantia în conditiile prevăzute de contractul respectiv, cu
respectarea prevederilor prezentei ordonante.
(2) În măsura în
care beneficiarul garantiei financiare exercită dreptul prevăzut la alin. (1),
acestuia îi revine obligatia de a transfera o garantie echivalentă pentru a
înlocui garantia financiară initială, până cel târziu la data scadentei obligatiei
financiare garantate.
(3) În mod
alternativ, la data scadentei obligatiilor financiare garantate, beneficiarul
garantiei financiare trebuie fie să transfere garantia echivalentă, fie, dacă
si în măsura în care termenii din contractul de garantie financiară fără
transfer de proprietate prevăd astfel, să compenseze valoarea garantiei
echivalente cu valoarea obligatiilor financiare garantate sau să o retină drept
plată a acestor obligatii.
(4) Garantia
echivalentă transferată în îndeplinirea unei obligatii financiare, conform
alin. (2), va face obiectul aceluiasi contract de garantie financiară fără
transfer de proprietate ca si garantia financiară initială si va fi considerată
ca si când ar fi fost pusă la dispozitie la momentul la care a fost pusă la dispozitie
garantia financiară initială.
(5) Utilizarea
garantiei financiare de către beneficiarul acesteia, conform prevederilor
prezentului articol, nu afectează valabilitatea sau exercitarea drepturilor
decurgând din contractul de garantie financiară fără transfer de proprietate
ale beneficiarului garantiei cu privire la garantia financiară transferată de
către acesta în executarea unei obligatii conform alin. (2).
(6) Prin derogare
de la prevederile art. 51 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/2002, instrumentele financiare care fac obiectul unei garantii
financiare prevăzute de prezenta ordonantă nu sunt oprite de la tranzactionare
pe pietele reglementate.
Art. 8. - Dacă
intervine o cauză care determină executarea garantiei financiare în timp ce
orice obligatie a beneficiarului acesteia de a transfera o garantie echivalentă
în cadrul unui contract de garantie financiară cu sau fără transfer de
proprietate nu a fost încă executată, obligatia de transfer al garantiei
echivalente poate face obiectul unei clauze de compensare cu exigibilitate
imediată.
Art. 9. - (1)
Clauza de compensare cu exigibilitate imediată îsi produce efectele conform
prevederilor contractuale:
a) indiferent de
începerea sau de continuarea unor măsuri de reorganizare ori a unei proceduri
de lichidare cu privire la furnizorul si/sau la beneficiarul garantiei
financiare;
b) fără a tine
seama de orice cesiune, sechestru, poprire, altă măsură de indisponibilizare,
judiciară sau de altă natură, precum si de orice altă formă de înstrăinare a
drepturilor respective ori cu privire la aceste drepturi.
(2) Clauza de
compensare cu exigibilitate imediată nu poate fi supusă nici uneia dintre
conditiile prevăzute la art. 6 alin. (3), dacă nu s-a stabilit altfel de către
părti.
Art. 10. -
Contractul de garantie financiară produce efecte în conformitate cu clauzele
cuprinse în acesta, indiferent de începerea sau de continuarea unor măsuri de
reorganizare ori a unei proceduri de lichidare privind furnizorul sau
beneficiarul garantiei.
Art. 11. - (1) Nu
pot fi declarate nule, anulabile sau lipsite de efecte contractele de garantie
financiară, precum si punerea la dispozitie a garantiilor financiare în baza
unui asemenea contract numai pe motiv că acestea au fost încheiate sau
garantiile financiare au fost puse la dispozitie în următoarele conditii:
a) în ziua
începerii măsurii de reorganizare sau procedurii de lichidare împotriva
furnizorului garantiei sau a debitorului obligatiei financiare garantate, dar
înaintea pronuntării deciziei sau ordinului prin care a început această
măsură/procedură;
b) în cursul unei
perioade de timp determinate, anterioară datei începerii măsurii de
reorganizare sau procedurii de lichidare împotriva furnizorului garantiei
financiare sau a debitorului obligatiei financiare garantate, perioadă
stabilită potrivit dispozitiilor legale care reglementează aceste
măsuri/proceduri în raport cu această dată ori în raport cu momentul pronuntării
oricărei decizii sau ordin ori al întreprinderii oricărui act în legătură cu o
astfel de măsură sau procedură ori în cursul acestora.
(2) În cazul în
care un contract de garantie financiară a fost încheiat sau o obligatie
financiară garantată a luat nastere ori o garantie financiară a fost pusă la
dispozitie în ziua începerii măsurii de reorganizare sau procedurii de
lichidare, dar după momentul începerii acesteia, contractul îsi va produce
efectele si va fi opozabil tertilor dacă beneficiarul garantiei financiare
poate dovedi că nu a cunoscut si nici nu putea să cunoască faptul că o astfel
de măsură/procedură a fost începută.
Art. 12. - (1)
Contractul de garantie financiară poate cuprinde următoarele clauze referitoare
la:
a) obligatia
punerii la dispozitie a unei garantii financiare sau a unei garantii financiare
suplimentare, în functie de variatia valorii garantiei financiare ori a valorii
obligatiilor financiare garantate;
b) dreptul de a
retrage garantia financiară constituită si schimbarea sau înlocuirea acesteia
cu o garantie financiară de aceeasi valoare.
(2) În măsura în
care contractul de garantie financiară cuprinde clauze în sensul celor
prevăzute la alin. (1), punerea la dispozitie a garantiei financiare, garantiei
financiare suplimentare sau substituirea ori înlocuirea garantiei financiare,
în temeiul obligatiei, respectiv dreptului decurgând din asemenea clauze, nu va
putea fi declarată nulă sau anulabilă numai pe motiv că a fost realizată în
următoarele conditii:
a) punerea la
dispozitie a avut loc în ziua începerii măsurii de reorganizare ori procedurii
de lichidare, dar înaintea pronuntării deciziei sau ordinului prin care a
început această măsură/procedură ori în cursul unei perioade determinate
anterioare datei începerii măsurii/procedurii, perioadă stabilită potrivit
dispozitiilor legale care reglementează aceste măsuri/proceduri în raport cu
această dată sau în raport cu momentul pronuntării oricărei decizii sau ordin
ori al întreprinderii oricărui act în legătură cu o astfel de măsură sau
procedură ori în cursul acestora;
b) obligatiile
financiare garantate au luat nastere anterior datei punerii la dispozitie a
garantiei financiare, a garantiei suplimentare sau substituirii ori înlocuirii
garantiei financiare initiale.
Art. 13. - (1)
Garantiile financiare constituite asupra instrumentelor financiare
transmisibile prin înscriere în cont sunt guvernate de legislatia tării în care
se află contul relevant în ceea ce priveste:
a) natura juridică
si efectele patrimoniale ale garantiei financiare constituite asupra
instrumentelor financiare transmisibile prin înscriere în cont;
b) conditiile care
trebuie îndeplinite pentru încheierea în mod valabil a unui contract de
garantie financiară având ca obiect instrumente financiare transmisibile prin
înscriere în cont si pentru punerea la dispozitie a acestor instrumente în
temeiul unui astfel de contract si, în general, formalitătile necesare pentru
asigurarea opozabilitătii fată de terti a unui astfel de contract si a punerii
la dispozitie a unor astfel de garantii;
c) dacă un drept
de proprietate sau alt drept al unei persoane cu privire la garantia asupra
instrumentelor financiare transmisibile prin înscriere în cont este prioritar
ori subordonat unui drept de proprietate sau altui drept concurent si dacă
dobândirea s-a făcut cu bună-credintă.
d) formalitătile
cerute pentru executarea garantiei financiare constituite sub forma
instrumentelor financiare transmisibile prin înscriere în cont, ca urmare a
aparitiei unei cauze care determină executarea garantiei.
(2) În
sensul prevederilor alin. (1), referirea la legislatia tării în care se află
contul relevant are în vedere dispozitiile cuprinse în legea natională a tării
respective, fără a se tine seama de prevederile existente în legislatia care reglementează
raporturile de drept international privat, care face trimitere la aplicarea
legii unei alte tări.
Art. 14. - Cu
exceptia prevederilor art. 11 alin. (1) lit. b) si ale art. 12 alin. (2) lit.
a), prezenta ordonantă nu aduce atingere dispozitiilor cuprinse în legislatia
natională în materie de faliment în ceea ce priveste anularea operatiunilor
încheiate în cursul perioadei la care fac referire aceste prevederi.
Art. 15. -
Prezenta ordonantă va intra în vigoare la 30 de zile de la data publicării acesteia
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 22 ianuarie 2004.
Nr. 9.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru reglementarea unor măsuri financiare în
sistemul sanitar
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 1 pct. II.3 din Legea nr.
559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă.
Art. I. - La articolul 35 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
838 din 20 noiembrie 2002, cu modificările si completările ulterioare, se
introduc alineatele (4) si (5) cu următorul cuprins:
“(4) Ministerul
Sănătătii poate sprijini unitătile sanitare cu paturi din reteaua proprie în
achizitionarea unor medicamente, materiale sanitare si reactivi, altele decât
cele necesare consumului pentru realizarea programelor de sănătate, precum si
pentru achizitia de servicii privind reabilitarea si modernizarea
echipamentelor radiologice ELTEX 400 si a instalatiilor de tip ISM.
(5)
Modalitatea de implicare a Ministerului Sănătătii în activitătile prevăzute la
alin. (4) se stabileste prin hotărâre a Guvernului.”
Art. II. - Articolul unic din Ordonanta Guvernului nr.
1/2004 privind măsuri financiare în sistemul sanitar, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 23 din 12 ianuarie 2004, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul
(1) va avea următorul cuprins:
“(1) Se
autorizează casele de asigurări de sănătate să deconteze din Fondul national
unic de asigurări sociale de sănătate aferent anului 2004 serviciile medicale
din anul 2002 ale unitătilor sanitare cu paturi, evidentiate în actele
aditionale la Contractul de furnizare de servicii medicale încheiat pe anul
2004, până la nivelul cheltuielilor angajate si neachitate, înregistrate la 31
decembrie 2002.”
2. După
alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11)
În anul 2004 ordonatorii de credite pot efectua angajamente legale până la
nivelul prevederilor bugetare aprobate în bugetul propriu, la capitolul «Servicii
medicale si medicamente» si, respectiv, la titlul «Cheltuieli materiale si
servicii».”
Art. III. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 3
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 29 ianuarie 2004.
Nr. 12.