MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 84 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 30
ianuarie 2004
SUMAR
ORDONANTE ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
10.
- Ordonantă privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului
institutiilor de credit
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
74.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului privind
organismele de certificare si controlul certificării în vederea denumirii de
origine a hameiului
78.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului pentru
autorizarea Organizatiei Interprofesionale Nationale de Produse, Grăsimi
Vegetale si Sroturi Furajere din România
81.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului privind
regimul de import al mostrelor de produse de uz fitosanitar
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind procedura reorganizării judiciare
si a falimentului institutiilor de credit
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 1 pct. II.9 din Legea nr.
559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă.
TITLUL I
Procedura reorganizării judiciare si a
falimentului institutiilor de credit
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1)
Procedura reorganizării judiciare si a falimentului, reglementată prin prezenta
ordonantă, se aplică institutiilor de credit, persoane juridice române,
inclusiv sucursalelor acestora cu sediul în străinătate.
(2) Cooperativelor
de credit li se aplică prevederile prezentei ordonante în conditiile Ordonantei
de urgentă a Guvernului nr. 97/2000
privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată si modificată prin Legea
nr.
200/2002.
Art. 2. - (1) În
întelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos au următoarele
semnificatii:
a) administrator
- persoana ori organismul desemnat de autoritătile administrative sau
judiciare a cărui sarcină este de a administra măsurile de reorganizare;
b) lichidator -
persoana ori organismul desemnat de autoritătile administrative sau judiciare a
cărui sarcină este de a administra procedurile de lichidare;
c) autorităti
administrative sau judiciare - autoritătile stabilite conform legii
nationale, care decid cu privire la luarea măsurilor de reorganizare sau de
începere a procedurilor de lichidare;
d) procedura
reorganizării - măsurile adoptate de autoritătile administrative sau
judiciare, destinate să mentină ori să restabilească situatia financiară a unei
institutii de credit si care ar putea afecta drepturile preexistente ale unor
terti, inclusiv măsurile care implică posibilitatea unei suspendări a plătilor,
a unei suspendări a măsurilor de executare sau a unei reduceri a creantelor;
persoanele care sunt implicate în activitatea internă a institutiilor de
credit, administratorii si actionarii nu sunt considerati terti;
e) procedura
falimentului - procedura colectivă initiată si controlată de autoritătile
administrative sau judiciare, cu scopul de a realiza activele unei institutii
de credit sub supravegherea acestor autorităti, inclusiv în cazul în care
procedura se închide printr-un concordat sau altă măsură similară;
f) instrumente
financiare - valori mobiliare, titluri de participare ale organismelor de
plasament colectiv, instrumente ale pietei monetare, contracte futures,
inclusiv contracte care implică plata unor diferente în numerar, contracte
forward pe rata dobânzii, swap-uri pe rata dobânzii, cursul de schimb si
actiuni, optiuni pe orice instrument financiar prevăzut în aceste categorii,
inclusiv contracte care implică plata unor diferente în numerar, precum si
optiuni pe cursul de schimb, rata dobânzii si instrumente financiare derivate
pe mărfuri si orice alt instrument admis la tranzactionare pe o piată
reglementată într-un stat membru sau pentru care s-a făcut o cerere de admitere
la tranzactionare pe o astfel de piată;
g) piete
reglementate - reprezintă piata instrumentelor financiare reglementate si
supravegheate si care: functionează regulat, este caracterizată de faptul că
reglementările emise sau supuse aprobării definesc conditiile de functionare,
de acces pe piată, conditii ce guvernează listarea instrumentelor financiare si
conditiile ce trebuie îndeplinite de un instrument financiar înainte de a fi
tranzactionat pe piată si respectă cerintele de raportare si transparentă
stabilite de reglementări în vederea asigurării protectiei investitorilor;
h) insolventă -
reprezintă acea stare a institutiei de credit aflate în una dintre următoarele
situatii:
1. incapacitatea
vădită de plată a datoriilor exigibile cu disponibilitătile bănesti;
2. scăderea sub 2%
a indicatorului de solvabilitate a institutiei de credit;
3. retragerea
autorizatiei de functionare a institutiei de credit, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si
completările ulterioare, ca urmare a imposibilitătii de redresare financiară a
unei institutii de credit aflate în administrare specială;
i) contract de
compensare bilaterală - oricare dintre următoarele :
1. orice contract
sau clauză cuprinsă într-un contract încheiat între institutia de credit
debitoare si orice altă entitate, inclusiv persoane fizice, având ca obiect
operatiuni cu instrumente financiare derivate realizate pe pietele
reglementate, pietele asimilate sau prin pietele la buna întelegere, prin care
se stipulează compensarea unor obligatii de plată sau obligatii de a face,
prezente sau viitoare, decurgând din sau având legătură cu unul sau mai multe
astfel de contracte, inclusiv orice garantie accesorie ori având legătură cu
acestea; sau
2. orice contract
sau clauză, de natura celor prevăzute la pct. 1, prin care se stipulează
compensarea unor obligatii de plată sau obligatii de a face, prezente sau
viitoare, decurgând din unul sau mai multe contracte de compensare bilaterală,
inclusiv orice garantie accesorie ori având legătură cu acestea, în temeiul
cărora compensarea bilaterală contractuală se poate realiza prin una sau mai
multe dintre următoarele modalităti:
a) stingerea
si/sau devansarea scadentei oricărei obligatii de plată sau obligatii de a face
decurgând din unul sau mai multe contracte din categoria celor prevăzute mai
sus;
b) calcularea sau
estimarea unei valori de compensare, valori de piată, valori de lichidare ori
valori de înlocuire a oricărei obligatii care a fost stinsă sau a cărei
scadentă a fost devansată potrivit prevederilor lit. a);
c) conversia
într-o singură monedă a oricărei valori calculate potrivit prevederilor lit.
b);
d) compensarea,
până la obtinerea unei sume nete, a oricăror valori calculate potrivit
prevederilor lit. b), asa cum au fost convertite potrivit prevederilor lit. c).
(2) Termenii: institutie
de credit, stat membru, stat membru de origine, stat
membru gazdă, sucursală si autoritate competentă au întelesul
prevăzut în Legea nr.
58/1998.
CAPITOLUL II
Participantii
la procedura reorganizării judiciare si a falimentului institutiilor de credit
Art. 3. - (1)
Organele care aplică procedura sunt: instantele judecătoresti,
judecătorul-sindic, administratorul special, administratorul, lichidatorul.
(2) Procedurile
prevăzute de prezenta ordonantă, cu exceptia recursului, sunt de competenta
exclusivă a tribunalului în circumscriptia căruia se află sediul social al
institutiei de credit debitoare, astfel cum acesta figurează în registrul
comertului, si sunt exercitate de tribunal si un judecător-sindic.
(3) Judecătorul-sindic
este nominalizat, în fiecare caz, de presedintele tribunalului dintre
judecătorii desemnati ca judecători-sindici, în temeiul art. 12 alin. 3 din
Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
(4) Principalele
atributii ale tribunalului, potrivit prezentei ordonante, sunt:
a) darea hotărârii
de deschidere a procedurii;
b) judecarea
contestatiei institutiei de credit debitoare împotriva cererii introductive
formulate de Banca Natională a României sau de creditori, pentru deschiderea
procedurii;
c) desemnarea,
prin hotărâre, a judecătorului-sindic, a administratorului sau a
lichidatorului, stabilirea atributiilor acestora si, dacă este cazul,
înlocuirea lor;
d) judecarea
actiunilor introduse de judecătorul-sindic ori de comitetul creditorilor pentru
anularea unor constituiri de garantii sau a unor transferuri cu caracter
patrimonial, anterioare hotărârii de deschidere a procedurii;
e) judecarea
contestatiilor formulate de institutia de credit debitoare sau de creditori
împotriva măsurilor luate de judecătorul-sindic, administratorul special,
administrator si de lichidator;
f) confirmarea
planului de reorganizare după votarea lui de către creditori;
g) confirmarea
planului de distribuire a sumelor obtinute din lichidare;
h) autentificarea
actelor juridice încheiate de lichidator, pentru a căror validitate este
necesară forma autentică;
i) aprobarea
modalitătii de lichidare si confirmarea tranzactiilor de cumpărare de active si
asumare de pasive;
j) stabilirea
răspunderii civile a organelor de conducere, a cenzorilor si a personalului de
executie sau cu atributie de control din institutia de credit ajunsă în stare
de insolventă;
k) darea hotărârii
de închidere a procedurii.
(5) Hotărârile tribunalului
sunt definitive si executorii. Ele pot fi atacate cu recurs în conditiile
legii.
Art. 4. - (1)
Pentru hotărârile date de tribunal în baza prevederilor art. 3, curtea de apel
va fi instanta de recurs.
(2) Recursul va fi
judecat în termen de 15 zile de la înregistrarea dosarului la curtea de apel,
citarea părtilor urmând să fie făcută, în conditiile art. 86-94 din Codul de procedură civilă,
în cazul Băncii Nationale a României, Fondului de garantare a depozitelor în
sistemul bancar, administratorului special, administratorului sau
lichidatorului, si prin publicitate în două ziare de difuzare natională, în
cazul celorlalte părti.
(3) Prin derogare
de la art. 300 alin. 2 si 3 din Codul de procedură civilă,
hotărârile tribunalului nu vor putea fi suspendate de instanta de recurs.
Instanta de recurs va putea suspenda următoarele hotărâri:
a) hotărârea de
respingere a contestatiei institutiei de credit debitoare, făcută în conditiile
art. 16 alin. (2);
b) încheierea prin
care se decide intrarea în faliment, pronuntată în conditiile art. 26 alin.
(1);
c) hotărârea prin
care se solutionează obiectiunile la planul de distribuire a fondurilor
obtinute din lichidare, pronuntată în conditiile art. 107 din Legea nr. 64/1995 privind
procedura reorganizării judiciare si a falimentului, republicată, cu
modificările si completările ulterioare.
Art. 5. - Potrivit
prezentei ordonante, principalele atributii ale judecătorului-sindic sunt:
a) controlul
asupra activitătii administratorului special, administratorului sau lichidatorului;
b) stabilirea
programului sedintelor adunărilor creditorilor ori de câte ori consideră
necesar si prezidarea sedintelor;
c) avizarea
planului de reorganizare, anterior supunerii acestuia spre aprobarea
creditorilor, si remiterea planului aprobat tribunalului, în vederea
confirmării;
d) avizarea
planului de distribuire a sumelor obtinute din lichidare si supunerea acestuia
tribunalului, spre confirmare;
e) luarea
măsurilor care se impun din analiza rapoartelor prezentate de lichidator si
solutionarea obiectiilor la acestea, inclusiv avizarea modalitătii de lichidare
si a tranzactiilor de cumpărare de active si asumare de pasive;
f) introducerea de
actiuni pentru anularea actelor frauduloase încheiate de institutia de credit
debitoare în dauna drepturilor creditorilor în cei 3 ani anteriori deschiderii
procedurii;
g) introducerea de
actiuni pentru anularea constituirilor de garantii sau transferurilor de
drepturi patrimoniale către terti si pentru restituirea de către acestia a
bunurilor transmise si a valorii altor prestatii executate, realizate de
institutia de credit debitoare în dauna intereselor creditorilor, prin:
1. acte de
transfer cu titlu gratuit, efectuate în cei 3 ani anteriori deschiderii
procedurii; sunt exceptate sponsorizările în scop umanitar, derulate conform
prevederilor legale;
2. operatiuni
comerciale în care prestatia institutiei de credit debitoare o depăseste vădit
pe cea primită, efectuate în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii;
3. acte încheiate
în cei 3 ani anteriori deschiderii procedurii, cu intentia tuturor părtilor
implicate în aceasta de a sustrage bunuri de la urmărirea de către creditori
sau de a le leza în orice alt fel drepturile;
4. acte de
transfer de proprietate către un creditor pentru stingerea unei datorii
anterioare sau în folosul acestuia, efectuate în cele 180 de zile anterioare
deschiderii procedurii, dacă suma pe care creditorul ar putea să o obtină în
caz de faliment al institutiei de credit debitoare este mai mică decât valoarea
actului de transfer;
5. constituirea
ori perfectarea unei garantii reale pentru o creantă care era chirografară în
cele 120 de zile anterioare deschiderii procedurii;
6. plăti
anticipate ale datoriilor efectuate în cele 120 de zile anterioare deschiderii
procedurii, dacă scadenta lor fusese stabilită pentru o dată ulterioară
deschiderii procedurii;
7. acte încheiate
cu persoane aflate în relatii speciale cu institutia de credit debitoare, în
anul anterior deschiderii procedurii; persoanele aflate în relatii speciale cu
institutia de credit debitoare sunt cele stabilite prin Ordonanta Guvernului
nr. 39/1996 privind înfiintarea si functionarea Fondului de garantare a
depozitelor în sistemul bancar, republicată;
h) admiterea
planului de lichidare a unor bunuri din averea institutiei de credit debitoare
până la acoperirea pasivului;
i) sesizarea
tribunalului cu orice problemă care ar impune o solutionare de către acesta, în
conformitate cu atributiile conferite prin prezenta ordonantă;
j) efectuarea
oricăror acte de procedură cerute de prezenta ordonantă.
Art. 6. - (1) În
îndeplinirea atributiilor lor, care implică aplicarea unor reglementări
bancare, tribunalul, judecătorulsindic, administratorul special,
administratorul si lichidatorul pot cere si punctul de vedere al Băncii Nationale
a României, în calitatea sa de autoritate de supraveghere bancară.
(2) Prevederile
cap. II sectiunea a 3-a “Adunarea creditorilor. Comitetul creditorilor” din
Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, se vor aplica în mod
corespunzător si procedurii reorganizării judiciare si a falimentului
institutiilor de credit, cu exceptia art. 131 alin. (6) si art. 16
alin. (2).
(3) Comitetul
creditorilor poate introduce actiuni pentru anularea unor transferuri cu
caracter patrimonial făcute de institutia de credit debitoare în dauna
creditorilor atunci când astfel de actiuni nu au fost introduse de
judecătorulsindic.
(4) Prevederile
cap. II sectiunea a 31-a “Adunarea generală a
asociatilor/actionarilor. Comitetul asociatilor/actionarilor” din Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, se vor aplica în mod
corespunzător si procedurii reorganizării judiciare si a falimentului
institutiilor de credit.
Art. 7. - (1) În
cursul derulării planului de reorganizare judiciară, la cererea comitetului
creditorilor formulată în cazurile si în conditiile prevăzute la art. 16 din
Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, a judecătorului-sindic
sau a Băncii Nationale a României, tribunalul poate ridica organelor de
conducere ale institutiei de credit debitoare dreptul de a reprezenta
institutia de credit, de a administra bunurile institutiei respective si de a
dispune de acestea; în acest caz, tribunalul va desemna administratorul, îi va
preciza atributiile si îi va stabili remuneratia.
(2) Prin hotărârea
judecătorească privind deschiderea procedurii falimentului, tribunalul ridică
administratorilor institutiei de credit debitoare dreptul de a reprezenta
institutia de credit, de a administra bunurile institutiei respective, de a
dispune de ele, va desemna lichidatorul, va preciza atributiile acestuia si îi
va stabili remuneratia. Prin derogare de la prevederile art. 3 din Ordonanta
Guvernului nr.
79/1999 privind organizarea activitătii practicienilor în reorganizare si
lichidare, aprobată prin Legea nr.
505/2002, Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar va putea fi
desemnat lichidator.
(3) Tribunalul
ridică drepturile tuturor organelor de conducere - adunarea generală, membrii
consiliului de administratie, conducerea executivă - în situatia în care Banca
Natională a României cere intrarea directă în faliment a institutiei de credit.
(4) Prevederile
Legii nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, referitoare la
remuneratia administratorului si lichidatorului, se aplică în mod
corespunzător.
Art. 8. -
Institutia de credit debitoare si oricare dintre creditori pot face contestatie
împotriva măsurilor luate de judecătorul-sindic, administratorul special,
administrator si de lichidator, în cazurile expres prevăzute de lege. O astfel
de contestatie va trebui să fie înregistrată în termen de 5 zile de la data la
care măsura a fost luată, iar solutionarea acesteia se va face în maximum 15
zile de la data înregistrării contestatiei. Dacă socoteste necesar, tribunalul
va tine o sedintă, cu citarea autorului contestatiei, a institutiei de credit
debitoare, a creditorilor si a Băncii Nationale a României, cu participarea
judecătorului-sindic.
Art. 9. - (1) În
orice stadiu al procedurii, pentru motive temeinice, tribunalul poate înlocui
judecătorul-sindic, administratorul special, administratorul sau lichidatorul,
prin încheiere irevocabilă, dată în Camera de consiliu; pentru aceasta
tribunalul va putea solicita punctul de vedere al Băncii Nationale a României.
(2) Pe data
stabilirii atributiilor noului judecător-sindic/administrator
special/administrator/lichidator de către tribunal vor înceta atributiile celui
numit anterior.
Judecătorul-sindic
nou-numit va prelua activitatea de la judecătorul-sindic înlocuit, sub
controlul tribunalului.
Administratorul
special/administratorul/lichidatorul nounumit va prelua activitatea de la
administratorul special/administratorul/lichidatorul înlocuit, sub controlul
judecătorului-sindic.
(3) Atributiile
administratorului special sunt cele stipulate la art. 81 din Legea nr.
58/1998, cu modificările si completările ulterioare, respectiv la art. 200
si 201 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000,
aprobată si modificată prin Legea nr.
200/2002, iar ale administratorului sunt cele prevăzute la art. 18 din
Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, cu exceptia celor de
la lit. d) si e).
(4) Institutia de
credit debitoare pentru care a fost desemnat administratorul special sau
administratorul este supusă reglementărilor generale în domeniu ale Băncii
Nationale a României.
Art. 10. -
Potrivit prezentei ordonante, principalele atributii ale lichidatorului sunt:
a) în momentul
primirii hotărârii judecătoresti privind deschiderea procedurii falimentului va
deschide la o bancă, care functionează pe teritoriul României, selectată în cel
mult 10 zile, prin licitatie în raport de criterii de eficientă în vederea
apărării intereselor creditorilor, inclusiv din punctul de vedere al
dezvoltării retelei teritoriale, două conturi, unul în lei si altul în valută,
cu mentiunea “cont tip institutie de credit în faliment”, cu drept exclusiv de
dispozitie în interesul procedurii falimentului. În conturile tip institutie de
credit în faliment vor fi virate de către lichidator sumele existente în
conturi la alte institutii financiar-bancare. Lichidatorul va comunica imediat
Băncii Nationale a României denumirea băncii comerciale si conturile deschise
la aceasta, după care Banca Natională a României va transfera imediat în aceste
conturi disponibilitătile aflate în evidentele sale ale institutiei de credit.
Operatiunile institutiei de credit în faliment se vor desfăsura în continuare
prin aceste conturi;
b) inventarierea
bunurilor institutiei de credit debitoare si luarea măsurilor corespunzătoare
pentru conservarea lor, aplicarea sigiliilor la deschiderea procedurii
falimentului, în conformitate cu prevederile Legii nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare;
c) examinarea
activitătii institutiei de credit debitoare în raport cu situatia de fapt,
întocmirea unui raport amănuntit asupra cauzelor si împrejurărilor care au dus
la starea de insolventă, cu mentionarea persoanelor cărora le-ar fi imputabilă,
si supunerea acestui raport judecătorului-sindic spre aprobare, în termen de
cel mult 30 de zile de la deschiderea procedurii falimentului; la cererea
lichidatorului, judecătorul-sindic va putea prelungi această perioadă, pentru
motive temeinice, prin încheiere irevocabilă;
d) angajarea, cu
respectarea prevederilor legale, a personalului necesar în vederea lichidării
si conducerea activitătii acestuia, angajarea putându-se face si din cadrul
personalului existent al institutiei de credit debitoare;
e) conducerea
activitătii institutiei de credit debitoare, respectiv efectuarea de operatiuni
în interesul procedurii falimentului, inclusiv reesalonări de credite si
stabiliri de noi rate ale dobânzilor aferente activelor institutiei de credit
debitoare, cu conditia ca orice nou nivel al ratei dobânzilor să nu fie mai mic
decât nivelul ultimei dobânzi de referintă comunicat de Banca Natională a
României, precum si participări la piata valutară interbancară, luarea tuturor
măsurilor, cum ar fi redimensionarea personalului angajat în scopul reducerii
permanente a cheltuielilor de functionare si lichidare;
f) mentinerea,
rezilierea sau denuntarea unor contracte încheiate de institutia de credit
debitoare, precum si încheierea de noi contracte în interesul procedurii
falimentului;
g) examinarea
creantelor asupra institutiei de credit debitoare si, atunci când este cazul,
formularea de obiectiuni la acestea; nu sunt supuse examinării creantele
bugetare, în cazul cărora se vor observa dispozitiile legale speciale;
h) primirea
sumelor în lei si în valută pe seama institutiei de credit debitoare si
consemnarea acestora, în termen de 24 de ore, în noile conturi ale institutiei
de credit debitoare;
i) luarea
măsurilor corespunzătoare privind conturile în valută ale institutiei de credit
debitoare, deschise la institutii de credit corespondente, prin:
1. notificarea
corespondentilor asupra declarării în stare de faliment a institutiei de credit
debitoare, precum si asupra blocării disponibilitătilor din conturile respective
în valută;
2. transferarea
ulterioară, în termenul cel mai scurt, a disponibilitătilor în noul cont
deschis în valută la banca comercială, ce se dezvoltă pe analitice - pentru
fiecare valută; sumele aflate în contul în valută vor fi convertite în lei si
transferate în contul deschis în lei;
3. efectuarea de
plăti pentru operatiunile în curs ale institutiei de credit debitoare, precum
si administrarea eficientă a disponibilitătilor;
j) urmărirea
încasării creantelor din averea institutiei de credit debitoare, rezultate din
transferul de bunuri sau de sume de bani efectuat de aceasta înainte de
deschiderea procedurii;
k) lichidarea
bunurilor si drepturilor din averea institutiei de credit debitoare - ansamblul
procedeelor, măsurilor si tehnicilor pentru realizarea activelor institutiei de
credit în faliment, cu respectarea principiului costului minim presupus,
respectiv al valorificării optime a acestora, în scopul achitării datoriilor
către creditori prin:
1. tranzactii
privind cumpărarea de active si asumarea de pasive, prin care o institutie de
credit cu o situatie financiară bună achizitionează, partial sau total,
activele institutiei de credit debitoare si îsi asumă, partial sau total,
pasivele acesteia, incluzând totalitatea depozitelor garantate. Tranzactiile
privind cumpărarea de active si asumarea de pasive pot fi efectuate la vedere
sau la termen cu optiune. Pentru tranzactiile prevăzute la acest alineat,
lichidatorul poate să perceapă de la institutia de credit achizitoare o primă
negociată, în functie de calitatea activelor cumpărate si pasivelor asumate,
plătibilă la momentul transferului proprietătii, precum si o primă pentru
exercitarea optiunii, în functie de termenul optiunii, plătibilă la momentul
negocierii. După cumpărare, pentru activele care fac obiectul unor operatiuni
frauduloase pentru care se probează că au la bază fraude sau că provin din
furturi de instrumente financiare, părtile pot modifica tranzactia initială,
urmând ca institutia de credit achizitoare să primească de la lichidator, în
contravaloare, alte active ori sume de bani;
2. vânzarea de
bunuri, cum ar fi clădiri, terenuri, valori mobiliare, operatiuni de lichidare
ce se realizează cu respectarea prevederilor sectiunii a 6-a “Falimentul” a
cap. III din Legea nr.
64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare;
3. alte tehnici de
realizare a activelor, cum ar fi cesiuni de creantă ori novatii, realizate în
interesul procedurii falimentului la o valoare negociată;
l) întocmirea unui
raport lunar asupra evolutiei procedurii falimentului, respectiv asupra
stadiului îndeplinirii atributiilor de către lichidator, pe care îl va prezenta
judecătorului-sindic, spre aprobare; un astfel de raport va
include informatii
referitoare la valoarea totală a creantelor asupra institutiei de credit
debitoare si la valoarea totală a activelor acesteia care au fost valorificate,
la sumele obtinute din lichidarea si încasarea de creante, la planul de
distribuire între creditori;
m) întocmirea
bilantului final de lichidare; dacă lichidarea se prelungeste peste durata unui
exercitiu financiar, lichidatorul este obligat să întocmească situatiile
financiare anuale si să le depună la organele si la termenele prevăzute de
lege;
n) sesizarea
judecătorului-sindic despre orice problemă care ar cere o solutionare de către
acesta;
o) încheierea
oricărui document în numele institutiei de credit debitoare, initierea si
coordonarea, în numele acesteia, a oricărei actiuni sau proceduri legale;
p) efectuarea
oricăror acte de procedură cerute de lege.
CAPITOLUL III
Procedura
SECTIUNEA 1
Deschiderea
procedurii. Efectele deschiderii procedurii
Art. 11. -
Procedura reorganizării judiciare si a falimentului se deschide pe baza unei
cereri introduse de către institutia de credit debitoare sau de creditorii
acesteia ori de Banca Natională a României.
Art. 12. - (1)
Institutia de credit debitoare aflată în stare de insolventă, astfel cum
aceasta este definită la art. 2 alin. (1) lit. h) pct. 1 sau/si 2, este
obligată să adreseze tribunalului o cerere pentru a fi supusă prevederilor
prezentei ordonante, în termen de maximum 30 de zile de la data
intervenirii/creării stării de insolventă.
(2) Prevederile
pct. 1 “Cererea debitorului” al sectiunii 1 din cap. III “Procedura” din Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, se aplică în mod
corespunzător institutiei de credit debitoare.
Art. 13. - (1)
Orice creditor care are o creantă certă, lichidă si exigibilă poate introduce
la tribunal o cerere, în conditiile prevăzute la art. 29 alin. (1) si (2) din
Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, împotriva unei
institutii de credit debitoare care nu a onorat integral o astfel de creantă pe
o perioadă de cel putin 30 de zile lucrătoare de la scadentă, în cazul caselor
centrale ale cooperativelor de credit, inclusiv în cazul cooperativelor de
credit afiliate la acestea, respectiv pe o perioadă de cel putin 7 zile
lucrătoare de la scadentă, în cazul celorlalte institutii de credit.
(2) Creditorul nu
va putea introduce cererea fără să facă dovada că, în prealabil, ca urmare a
introducerii unei actiuni de executare silită asupra contului institutiei de
credit debitoare, Banca Natională a României, în calitate de tert poprit, a
comunicat că institutia de credit respectivă nu detine disponibilitătile
necesare pentru onorarea plătilor respective.
Art. 14. - (1)
Banca Natională a României, în calitatea sa de autoritate de supraveghere
bancară, va introduce cerere pentru deschiderea procedurii reorganizării
judiciare si a falimentului împotriva institutiei de credit aflate în una
dintre situatiile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. h).
(2) Banca
Natională a României va cere intrarea imediată în faliment a institutiei de
credit debitoare aflate în una dintre situatiile prevăzute la art. 2 alin. (1)
lit. h) pct. 2 sau/si 3.
(3) Cererea Băncii
Nationale a României va trebui să fie însotită de următoarele documente:
a) hotărârea
Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României de retragere a
autorizatiei institutiei de credit respective;
b) dovada numirii
administratorului special, în cazul în care institutia de credit debitoare nu
se află în procedura de administrare specială înaintea introducerii cererii;
c) orice alte
documente necesare justificării actului de sesizare a tribunalului.
Art. 15. - (1) În
urma înregistrării cererii, introdusă conform art. 12, 13 si 14, tribunalul va
notifica imediat despre aceasta părtilor mentionate la aceste articole.
(2) Banca
Natională a României va desemna un administrator special si îi va stabili
remuneratia la data primirii notificării mentionate la alin. (1), în situatia
în care institutia de credit nu se află în procedura de administrare specială
la acea dată. Administratorul special va avea atributiile prevăzute la art. 9
alin. (3).
(3) Toate
cheltuielile aferente procedurii instituite prin prezenta ordonantă, inclusiv
remuneratia, vor fi suportate din averea institutiei de credit debitoare.
(4) În lipsa
disponibilitătilor în conturile prevăzute la art. 10 lit. a), se vor utiliza
disponibilităti din fondul de lichidare prevăzut de Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 16. - (1) La
primul termen de judecată, tribunalul va analiza cererea si, în situatia în
care institutia de credit debitoare nu contestă starea de insolventă în cazul
cererilor introduse de părtile prevăzute la art. 13 si 14, va da hotărârea
privind deschiderea procedurii reorganizării judiciare si a falimentului.
(2) Contestatia
împotriva cererii de deschidere a procedurii reorganizării judiciare sau a
falimentului se poate face în termen de 5 zile de la data comunicării cu
privire la depunerea acestei cereri.
(3) Tribunalul se
va pronunta asupra contestatiei în termen de 10 zile de la înregistrarea
contestatiei.
(4) În cazul în
care cererea de deschidere a procedurii, formulată de Banca Natională a
României, cuprinde si propunerea de intrare imediată în faliment a institutiei
de credit debitoare, aceasta va putea contesta, în termen de 15 zile de la data
comunicării cererii, sub sanctiunea decăderii, atât starea de insolventă, cât
si propunerea de intrare imediată în faliment. În acest caz, tribunalul se va
pronunta asupra ambelor capete de cerere prin aceeasi hotărâre.
(5) În urma
pronuntării hotărârii de deschidere a procedurii reorganizării judiciare si a
falimentului si, după caz, de intrare în faliment, ca urmare a cererii
introduse conform art. 12, 13 si 14 si a desemnării administratorului special
sau a lichidatorului, tribunalul va comunica aceasta părtilor prevăzute la
articolele mentionate, administratorului special sau lichidatorului si Fondului
de garantare a depozitelor în sistemul bancar, precum si oficiului registrului
comertului la care institutia de credit debitoare este înregistrată, pentru
efectuarea mentiunii sinstitutie de credit în insolventă”, respectiv
sinstitutie de credit în faliment”. Comunicarea va fi făcută publică în două
ziare de difuzare natională. În situatia în care institutia de credit are
deschise sucursale în alte tări, Banca Natională a României va comunica de
îndată despre deschiderea procedurii reorganizării judiciare sau a falimentului
autoritătii de supraveghere bancară din tara gazdă a sucursalei respective, în
conformitate cu prevederile legale.
(6) De la data
deschiderii procedurii, toate actele institutiei de credit debitoare vor purta,
după caz, una dintre mentiunile prevăzute la alin. (5).
Art. 17. - (1) De
la data deschiderii procedurii reorganizării judiciare sau a falimentului se
suspendă toate actiunile judiciare sau extrajudiciare pentru realizarea
creantelor asupra institutiei de credit debitoare sau bunurilor sale, dacă
legea nu prevede altfel.
(2) Deschiderea
procedurii suspendă orice termene de prescriptie a actiunilor prevăzute la
alin. (1). Termenele vor reîncepe să curgă după 30 de zile de la închiderea
procedurii.
(3) Actiunile
introduse de lichidator în aplicarea dispozitiilor prezentei ordonante sunt
scutite de taxe de timbru.
(4) Data
deschiderii procedurii reorganizării judiciare si a falimentului reprezintă
data la care depozitele devin indisponibile.
(5) În afara
cazurilor prevăzute de lege sau a celor autorizate de tribunal, toate actele,
operatiunile si plătile efectuate de institutia de credit debitoare ulterior
deschiderii procedurii reorganizării judiciare sau a falimentului sunt nule.
(6) De la data la
care depozitele devin indisponibile, deponentii sunt îndreptătiti să primească,
în conditiile legii, compensatiile aferente depozitelor garantate. De la
aceeasi dată Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar se subrogă în
toate drepturile deponentilor garantati, proportional cu cuantumul reprezentând
valoarea garantată a depozitelor.
Art. 18. - Nici o
dobândă, penalitate de orice fel ori cheltuială nu va putea fi adăugată
creantelor asupra institutiei de credit debitoare de la data deschiderii
procedurii reorganizării judiciare sau a falimentului.
Art. 19. - (1)
După ce s-a dispus deschiderea procedurii reorganizării judiciare si a
falimentului potrivit art. 16 alin. (1), este interzis, sub sanctiunea
nulitătii, persoanelor care au detinut functii de conducere, precum si
actionarilor semnificativi ai institutiei de credit debitoare să înstrăineze
fără acordul judecătorului-sindic actiunile sau, după caz, părtile sociale
detinute la institutia de credit debitoare.
(2)
Judecătorul-sindic va dispune indisponibilizarea actiunilor, respectiv a
părtilor sociale, potrivit prevederilor alin. (1), în registrele speciale de
evidentă sau în conturile înregistrate electronic.
Art. 20. -
Salariatii institutiei de credit aflate în procedura reorganizării judiciare si
a falimentului vor desemna două persoane care să îi reprezinte în cursul
procedurii pentru recuperarea creantelor reprezentând salariile si alte
drepturi bănesti.
SECTIUNEA a
2-a
Planul
de reorganizare. Reorganizarea institutiilor de credit
Art. 21. - (1)
Prevederile cap. III sectiunea a 4-a “Planul” din Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările ulterioare, se aplică în mod corespunzător si
procedurii reorganizării judiciare a institutiilor de credit, cu exceptia art.
60 alin. (3).
(2) Executarea
planului de reorganizare a unei institutii de credit nu va putea depăsi un an
de la data confirmării acestuia.
Art. 22. - O copie
a planului propus va fi transmisă si Băncii Nationale a României, care va fi
citată la sedinta convocată de judecătorul-sindic, potrivit dispozitiilor art.
62 alin. (2) din Legea nr.
64/1995, republicată, cu modificările ulterioare. Tribunalul va putea
solicita opinia Băncii Nationale a României cu privire la sansele obiective de
realizare a planului propus.
Art. 23. - Dacă
nici un plan nu este confirmat si termenul pentru propunerea unui plan, în
conditiile art. 59 din Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările ulterioare, a expirat, judecătorul-sindic constată
îndeplinirea conditiilor prevăzute la art. 77 alin. (1) din legea mentionată si
va sesiza tribunalul în vederea deschiderii de îndată a procedurii
falimentului.
Art. 24. - (1)
Prevederile cap. III sectiunea a 5-a “Reorganizarea” din Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările ulterioare, se aplică în mod corespunzător si
procedurii reorganizării judiciare a institutiilor de credit.
(2) Banca
Natională a României va putea solicita tribunalului intrarea în faliment a
institutiei de credit debitoare în cazul situatiei prevăzute la art. 73 alin.
(1) din Legea nr.
64/1995, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 25. - Toate
rapoartele pe care administratorul special, administratorul sau lichidatorul
este obligat să le întocmească în conformitate cu prevederile legii vor fi
transmise în mod obligatoriu si Băncii Nationale a României.
SECTIUNEA a
3-a
Falimentul
institutiilor de credit debitoare. Tranzactii privind cumpărarea de active si
asumarea de pasive
Art. 26. - (1)
Tribunalul va decide prin încheiere intrarea în faliment a institutiei de
credit debitoare:
a) în cazurile
prevăzute la art. 77 din Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările ulterioare;
b) în cazul
prevăzut la art. 16 alin. (4).
(2) Prevederile
cap. III sectiunea a 6-a “Falimentul” din Legea nr. 64/1995, republicată,
cu modificările ulterioare, se vor aplica în mod corespunzător si procedurii
falimentului institutiilor de credit, cu exceptia art. 100 alin. (2), în ceea
ce priveste începerea lichidării după afisarea tabelului de creante, si a art.
108, în ceea ce priveste ordinea de plată a creantelor creditorilor asupra
institutiei de credit în faliment.
Art. 27. - După darea
hotărârii judecătoresti privind deschiderea procedurii falimentului unei
institutii de credit, lichidatorul întocmeste raportul prevăzut la art. 10 lit.
c), care trebuie să includă, între altele, si propuneri privind modalitatea de
lichidare prevăzută la art. 10 lit. k) pct. 1.
Art. 28. - După
avizarea de către judecătorul-sindic si aprobarea de către tribunal a
modalitătii de lichidare prevăzute la art. 10 lit. k) pct. 1, lichidatorul
organizează imediat, în situatia în care modalitatea de lichidare aprobată
prevede, negocierea privind tranzactia de cumpărare de active si asumare de
pasive; în acest scop, lichidatorul organizează o sedintă de informare cu toate
institutiile de credit considerate de acesta eligibile în vederea prezentării
conditiilor si termenilor negocierii. Prealabil sedintei de informare,
lichidatorul semnează cu toate institutiile de credit prezente la sedintă un
acord de confidentialitate, prin care acestea se angajează să păstreze, în
conditiile legii, secretul profesional cu privire la informatiile din cererea
de ofertă referitoare la institutia de credit aflată în stare de faliment ce
urmează a face obiectul negocierii.
Art. 29. - În
functie de interesul manifestat de institutiile de credit participante la
sedintă, lichidatorul redactează o cerere de ofertă privind cumpărarea de
active si asumarea de pasive, care cuprinde, în principal,
următoarele
elemente:
a) categoriile de
active si pasive ce urmează a face obiectul tranzactiei si volumul acestora,
încadrate în functie de gradul de lichiditate si exigibilitate;
b) valoarea de
lichidare pentru fiecare categorie de active;
c) prima ce poate
fi stabilită de către lichidator si care va fi plătită de institutiile de
credit ofertante si care se stabileste în functie de mai multe elemente, între
care calitatea activelor si pasivelor, celeritatea operatiunii;
d) termenul de
înaintare către lichidator a ofertelor institutiilor de credit respective.
Art. 30. -
Lichidatorul transmite, în regim de confidentialitate, cererea de ofertă
privind cumpărarea de active si asumarea de pasive institutiilor de credit
ofertante, stabilite de acesta, participante la sedinta de informare si care
si-au manifestat interesul pentru o astfel de tranzactie.
Art. 31. - În
cadrul termenului pentru primirea ofertelor prevăzut în cererea de ofertă, care
nu poate fi mai mare de 15 zile calendaristice, institutiile de credit
ofertante transmit lichidatorului, în plic închis, ofertele privind
tranzactiile propuse de cumpărare de active si asumare de pasive.
Art. 32. - În cel
mai scurt timp, lichidatorul analizează ofertele primite si alege, pe
principiul costului minim presupus, oferta institutiei/institutiilor de credit
ofertante cu care urmează să se încheie conventia de cumpărare de active si
asumare de pasive.
Art. 33. - În
functie de calitatea activelor institutiei de credit aflate în stare de
faliment, institutiile de credit achizitoare pot să îsi asume diferentiat,
conform legii, pasivele, respectiv numai depozitele garantate ori depozitele în
totalitate, atât garantate, cât si negarantate, ajungându-se până la preluarea
în întregime a institutiei de credit declarate în stare de faliment.
Art. 34. - În
cazul în care nu se primesc oferte în termenul stabilit în cererea de ofertă
ori ofertele primite nu se încadrează în cerintele de fezabilitate ale unei
astfel de tranzactii sau dacă tribunalul nu aprobă tranzactia, lichidarea
urmează a se efectua prin celelalte metode prevăzute în prezenta ordonantă, iar
lichidatorul, altul decât Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar,
va comunica de îndată despre aceasta Fondului de garantare a depozitelor în
sistemul bancar, care va trece neîntârziat la plata compensatiilor, în
conformitate cu prevederile legii.
Art. 35. - În
situatia în care tranzactia privind cumpărarea de active si asumarea de pasive
este aprobată de către tribunal, acesta va stabili si remuneratia
lichidatorului.
Art. 36. -
Prevederile art. 17 alin. (43) si (44) din Legea nr. 64/1995,
republicată, cu modificările ulterioare, sunt aplicabile administratorului
special, administratorului si lichidatorului, cu exceptia Fondului de garantare
a depozitelor în sistemul bancar atunci când acesta detine una dintre aceste
calităti.
Art. 37. - (1)
Fondurile obtinute din vânzarea bunurilor din averea institutiei de credit
debitoare, grevate, în favoarea creditorului, de ipoteci, gajuri sau alte
garantii reale mobiliare ori drepturi de retentie de orice fel, vor fi
distribuite în următoarea ordine:
a) taxele,
timbrele si orice alte cheltuieli aferente vânzării bunurilor respective,
inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si administrarea acestora,
precum si plata remuneratiei administratorului special, administratorului sau
lichidatorului;
b) creantele
creditorilor garantati, cuprinzând tot capitalul, dobânzile, majorările si
penalitătile de orice fel, precum si cheltuielile.
(2) În cazul în
care sumele realizate din vânzarea acestor bunuri vor fi insuficiente pentru
plata în întregime a respectivelor creante garantate, creditorii vor avea
pentru diferentă creante chirografare care vor veni în concurs cu cele cuprinse
în categoria corespunzătoare, potrivit naturii lor prevăzute la art. 18. Dacă
după plata sumelor prevăzute la alin. (1) rezultă o diferentă în plus, aceasta
va fi depusă, prin grija lichidatorului, în contul averii institutiei de credit
debitoare.
(3) Un creditor cu
creantă garantată este îndreptătit să participe la orice distribuire de sumă,
făcută înaintea vânzării bunului supus garantiei lui. Sumele primite din acest
fel de distribuiri vor fi scăzute din cele pe care creditorul ar fi îndreptătit
să le primească ulterior din pretul obtinut prin vânzarea bunului supus
garantiei sale, dacă aceasta este necesar pentru a împiedica un astfel de
creditor să primească mai mult decât ar fi primit dacă bunul supus garantiei
sale ar fi fost vândut anterior distribuirii.
Art. 38. -
Creantele vor fi plătite în lei, în cazul falimentului, în următoarea ordine:
1. taxele,
timbrele si orice alte cheltuieli aferente procedurii reorganizării judiciare
si a falimentului, inclusiv cheltuielile necesare pentru conservarea si
administrarea bunurilor din averea institutiei de credit debitoare, precum si
plata remuneratiei persoanelor angajate în conditiile legii, inclusiv a
administratorului special, a administratorului sau a lichidatorului, după caz;
2. creantele
rezultând din activitatea debitorului după deschiderea procedurii;
3. creantele
izvorâte din raporturi de muncă pe cel mult 6 luni anterioare deschiderii
procedurii;
4. creantele
bugetare, creantele Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar,
precum si creantele Băncii Nationale a României decurgând din credite acordate
de aceasta institutiei de credit;
5. creantele
decurgând din operatiuni de trezorerie, din operatiuni interbancare, din
operatiuni cu clientelă, din operatiuni cu titluri, din alte operatiuni
bancare, precum si din cele rezultate din livrări de produse, prestări de
servicii sau alte lucrări, din chirii, precum si alte creante chirografare;
6. creantele
subordonate, în următoarea ordine de preferintă: a) creditele acordate
persoanei juridice debitoare de către un asociat sau actionar detinând cel
putin 10% din capitalul social; b) creantele izvorând din acte cu titlu
gratuit;
7. creantele
actionarilor institutiei de credit în faliment, respectiv creantele membrilor
cooperatori ai cooperativelor de credit afiliate casei centrale a
cooperativelor de credit în faliment, derivând din dreptul rezidual al
calitătii lor, în conformitate cu prevederile legale si statutare.
CAPITOLUL IV
Răspunderea
organelor de conducere, a cenzorilor si a personalului de executie sau cu
atributii de control din institutia de credit ajunsă în stare de insolventă
Art. 39. - (1)
Tribunalul poate dispune ca o parte din pasivul institutiei de credit ajunse în
stare de insolventă să fie suportată de către membrii organelor de conducere,
cenzori, auditori financiari, personalul de executie si/sau cu atributii de
control care au detinut functiile respective în cei 3 ani anteriori deschiderii
procedurii, dacă au contribuit la ajungerea acesteia în stare de insolventă
prin una dintre următoarele fapte:
a) au folosit
bunurile sau creditele institutiei în folosul propriu;
b) au făcut acte
de comert în interes personal, sub acoperirea institutiei de credit;
c) au dispus în
interesul personal continuarea unei activităti care ducea în mod vădit
institutia de credit la încetarea de plăti;
d) au tinut o contabilitate
fictivă, au făcut să dispară unele documente contabile sau nu au tinut
contabilitatea în conformitate cu legea;
e) au deturnat sau
au ascuns o parte din activul institutiei de credit ori au mărit în mod fictiv
pasivul acesteia;
f) au folosit
mijloace ruinătoare pentru a procura institutiei de credit fonduri, în scopul
întârzierii încetării de plăti;
g) au acordat
credite cu încălcarea cerintelor prudentiale aprobate prin normele în vigoare,
precum si cu nerespectarea normelor interne în vigoare;
h) în luna
precedentă deschiderii procedurii au plătit sau au dispus să se plătească, cu
preferintă, unui creditor în dauna celorlalti creditori;
i) au întocmit
situatii financiare, alte situatii contabile ori raportări cu nerespectarea
prevederilor legale;
j) în cadrul
actiunilor interne de verificare nu au identificat si nu au sesizat, prin
nerespectarea atributiilor de serviciu, faptele care au condus la fraude si
gestiune defectuoasă a patrimoniului.
(2) Aplicarea
dispozitiilor alin. (1) nu înlătură aplicarea legii penale pentru faptele care
constituie infractiune.
Art. 40. - Sumele
plătite potrivit art. 39 alin. (1) vor intra în averea institutiei de credit
debitoare si vor fi destinate plătii datoriilor.
Art. 41. - În
vederea luării măsurilor prevăzute la art. 39 alin. (1), tribunalul poate fi
sesizat de către judecătorul-sindic, administratorul special, administrator,
lichidator sau de către oricare dintre creditori, de Banca
Natională a
României ori se poate sesiza din oficiu, pe baza datelor din dosarul cauzei, si
va putea dispune măsuri asigurătorii.
Art. 42. -
Executarea silită împotriva persoanelor prevăzute la art. 39 alin. (1) se
efectuează potrivit prevederilor Codului de procedură civilă, cu exceptia
cazurilor în care legea specială dispune altfel.
Art. 43. - (1)
Procedura reorganizării judiciare si a falimentului va fi închisă după cum
urmează:
a) procedura
reorganizării judiciare prin continuarea activitătii sau prin lichidare pe bază
de plan va fi închisă de către tribunal, la solicitarea judecătorului-sindic,
printr-o hotărâre de închidere, în urma îndeplinirii tuturor obligatiilor de
plată asumate în planul confirmat. Dacă o procedură se deschide ca
reorganizare, dar apoi devine faliment, aceasta va fi închisă în conformitate cu
prevederile lit. b);
b) procedura
falimentului a fost închisă de către tribunal, la solicitarea
judecătorului-sindic, printr-o hotărâre de închidere, atunci când tribunalul a
aprobat raportul final, când toate fondurile sau bunurile din averea institutiei
de credit în faliment au fost distribuite si fondurile nereclamate de către cei
îndreptătiti în termen de 90 de zile de la data raportului final au fost
consemnate de către lichidator la Casa de Economii si Consemnatiuni - C.E.C. -
S.A. sau au fost depuse la o altă institutie de credit, iar extrasul de cont va
fi depus la tribunal. Hotărârea va fi comunicată în scris sau prin presă în cel
putin două ziare de difuzare
natională tuturor
părtilor implicate conform prevederilor Legii nr. 64/1995, republicată,
cu modificările ulterioare.
(2) După intrarea
în faliment a institutiei de credit debitoare, lichidatorul va depune spre
păstrare la directia arhivelor nationale judeteană sau, după caz, a
municipiului Bucuresti documentele institutiei de credit debitoare, arhivate
conform Legii Arhivelor Nationale nr. 16/1996, cu modificările si completările
ulterioare. În termen de 60 de zile lucrătoare de la pronuntarea hotărârii de
închidere a procedurii falimentului, lichidatorul va depune la directia
arhivelor nationale judeteană sau, după caz, a municipiului Bucuresti restul de
documente ale institutiei de credit debitoare.
Art. 44. - În
orice stadiu al procedurii, tribunalul va putea pronunta o sentintă de
închidere a procedurii dacă se constată că nu există active în averea
institutiei de credit debitoare ori că acestea sunt insuficiente pentru a
acoperi cheltuielile administrative si nici un creditor nu se oferă să avanseze
sumele creditoare.
Art. 45. -
Dispozitiile prezentei ordonante se completează, în măsura compatibilitătii, cu
cele ale Legii nr.
64/1995, republicată, cu modificările ulterioare, precum si cu cele ale
Codului de procedură civilă.
TITLUL II
Reglementarea raporturilor de drept international
privat în domeniul insolventei institutiilor de credit
CAPITOLUL I
Domeniul
de aplicare
Art. 46. -
Prezentul titlu cuprinde:
a) norme pentru
determinarea legii aplicabile procedurii reorganizării judiciare si a
falimentului, care privesc institutiile de credit, persoane juridice române,
inclusiv sucursalele acestora cu sediul în străinătate, precum si sucursalele
din România ale institutiilor de credit străine, aflate în stare de insolventă;
b) norme privind
conditiile în care autoritătile implicate se informează si se consultă reciproc
cu privire la măsurile de reorganizare si la procedurile de lichidare ale
institutiilor de credit.
CAPITOLUL II
Procedura
reorganizării judiciare si a falimentului institutiilor de credit, persoane
juridice române, si a sucursalelor acestora stabilite în alte state membre
SECTIUNEA 1
Competenta
si legea aplicabilă
Art. 47. - (1)
Instanta competentă determinată conform legii române este singura autoritate
împuternicită să decidă aplicarea unei proceduri a reorganizării judiciare si a
falimentului cu privire la o institutie de credit, persoană juridică română,
inclusiv la sucursalele acesteia stabilite în alte state membre.
(2) Instanta
competentă va informa de îndată, prin intermediul Băncii Nationale a României,
autoritătile competente din statele membre gazdă asupra deciziei de a deschide
o procedură a reorganizării judiciare si a falimentului, inclusiv asupra
efectelor practice pe care o astfel de procedură le poate avea. Dacă nu este
posibilă informarea înainte de adoptarea deciziei, aceasta va fi făcută imediat
după aceea.
(3) Dispozitiile
alin. (1) si (2) nu aduc atingere prevederilor referitoare la exercitarea
căilor de atac împotriva hotărârilor instantei.
Art. 48. - (1)
Deschiderea unei proceduri a reorganizării judiciare si a falimentului cu
privire la o institutie de credit autorizată în România, inclusiv cu privire la
sucursalele acesteia stabilite în alte state membre, este
guvernată de legea
română în ceea ce priveste:
1. regimul si
aplicarea procedurii reorganizării judiciare;
2. regimul si
aplicarea procedurii falimentului, în special cu privire la:
a) bunurile care
fac obiectul procedurii falimentului si regimul bunurilor dobândite de
institutia de credit după deschiderea procedurii;
b) atributiile
institutiei de credit si ale lichidatorului;
c) conditiile în
care poate fi invocată compensarea legală;
d) efectele
procedurii falimentului asupra contractelor în derulare în care este parte
institutia de credit;
e) efectele
procedurii falimentului asupra procedurilor individuale de executare silită promovate
de creditori, cu exceptia proceselor aflate pe rolul instantelor din alte state
membre, caz în care se aplică dispozitiile alin. (2);
f) creantele care
trebuie să fie declarate asupra institutiei de credit si regimul creantelor
care iau nastere după deschiderea procedurii falimentului;
g) regulile
privind declararea, verificarea si admiterea creantelor;
h) regulile
privind distribuirea veniturilor obtinute din realizarea activelor, ordinea de
prioritate a achitării creantelor si drepturile creditorilor care au obtinut o
plată partială după deschiderea procedurii falimentului în temeiul unui drept
real sau prin invocarea compensării legale;
i) conditiile si
efectele închiderii procedurii falimentului;
j) drepturile
creditorilor după închiderea procedurii falimentului;
k) cine suportă
costurile si cheltuielile aferente procedurii falimentului;
l) regulile
privind nulitatea, anularea sau inopozabilitatea actelor juridice care
prejudiciază drepturile tuturor creditorilor.
(2) Fac exceptie
de la dispozitiile alin. (1):
a) actele
juridice, drepturile si procedurile prevăzute la art. 37-40, 42, 43 si 45-47
din Legea nr. 637/2002 cu privire la reglementarea raporturilor de drept
international privat în domeniul insolventei, caz în care se vor aplica, în mod
corespunzător, dispozitiile legii respective;
b) exercitarea
dreptului de proprietate sau a altor drepturi asupra unor instrumente
financiare a căror existentă ori transmitere este supusă înregistrării într-un
registru, într-un cont sau într-un sistem centralizat de depozitare, tinut ori
localizat într-un stat membru, care va fi guvernată de legea statului membru
respectiv;
c) contractele de
report si contractele care stau la baza tranzactiilor desfăsurate pe o piată
reglementată, care vor fi guvernate de legea aplicabilă contractelor
respective;
d) compensarea
contractuală, caz în care se aplică legea care guvernează contractele
respective.
SECTIUNEA a
2-a
Publicarea
hotărârii de deschidere a procedurii reorganizării judiciare si a falimentului
si desemnarea administratorilor sau lichidatorilor
Art. 49. - (1)
Instanta competentă va lua de îndată măsurile necesare pentru publicarea unui
extras din hotărârea de deschidere a procedurii reorganizării judiciare si a
falimentului în Jurnalul Oficial al Comunitătilor
Europene si în
două ziare de difuzare natională din fiecare stat membru gazdă.
(2) Continutul
extrasului din hotărârea care face obiectul publicării va trebui să mentioneze,
în limba oficială sau în una dintre limbile oficiale ale statelor membre în
cauză, obiectul si temeiul juridic al hotărârii adoptate. Continutul extrasului
va trebui să mentioneze clar termenul de introducere a recursului, inclusiv
data la care expiră acest termen, precum si adresa instantei competente.
(3) Procedura reorganizării
judiciare si a falimentului se aplică indiferent de efectuarea publicitătii
prevăzute la alin. (1) si produce efecte depline asupra creditorilor.
Art. 50. - (1)
Instanta competentă are dreptul de a solicita înregistrarea în registrul
imobiliar, în registrul comertului si în orice alt registru public tinut în
celelalte state membre a hotărârii de deschidere a unei proceduri
de reorganizare
judiciară sau de faliment fată de o institutie de credit.
(2) Instanta
competentă va lua măsurile necesare pentru a asigura înregistrarea ori de câte
ori aceasta este obligatorie, conform legii statului membru respectiv.
(3) Cheltuielile
de înregistrare vor fi considerate cheltuieli ale procedurii.
Art. 51. - (1)
Administratorul sau, după caz, lichidatorul desemnat conform legii va putea
actiona, fără altă formalitate, pe teritoriul statelor membre gazdă în baza
unei copii certificate de pe hotărârea instantei competente care l-a numit sau
în baza unui certificat, emise de aceasta.
(2)
Administratorul sau, după caz, lichidatorul va putea exercita pe teritoriul
statelor membre gazdă toate competentele care îi revin potrivit legii române.
El va putea să numească alte persoane care să îl sprijine sau să îl reprezinte
în derularea procedurii pe teritoriul acestor state, în special în scopul de a
surmonta dificultătile întâmpinate eventual de creditorii din aceste state.
(3) În exercitarea
competentelor sale lichidatorul va respecta legislatia statului membru pe
teritoriul căruia actionează, în special cu privire la procedurile de
valorificare a activelor si la furnizarea de informatii angajatilor institutiei
de credit din statul membru respectiv.
Competentele nu
pot include utilizarea fortei sau dreptul de a solutiona litigii ori dispute.
Art. 52. - (1)
Persoana care execută o obligatie într-un stat în beneficiul unei institutii de
credit fără personalitate juridică supuse unei proceduri de insolventă deschise
într-un alt stat, în loc să o execute în beneficiul lichidatorului desemnat în
cadrul acelei proceduri, este liberată dacă nu a avut cunostintă de deschiderea
procedurii.
(2) Persoana care
execută obligatia respectivă anterior îndeplinirii măsurilor de publicitate
prevăzute la art. 49 este prezumată, până la proba contrarie, că nu a avut
cunostintă de deschiderea procedurii de insolventă; executarea obligatiei
ulterior îndeplinirii măsurilor de publicitate prezumă, până la proba
contrarie, că persoana a avut cunostintă de deschiderea procedurii.
SECTIUNEA a
3-a
Informarea
si drepturile creditorilor
Art. 53. - (1)
După deschiderea procedurii reorganizării judiciare si a falimentului unei
institutii de credit, persoană juridică română, având sucursale deschise în
alte state membre, autoritatea administrativă sau judecătorească ori
administratorul sau lichidatorul, după caz, îi va informa de îndată si în mod
individual pe creditorii cunoscuti care au resedinta obisnuită, domiciliul ori
sediul social în celelalte state membre.
(2) Informarea sub
forma unei notificări scrise trebuie să se refere, în special, la termenele
limită, sanctiunile prevăzute pentru nerespectarea acestor termene si cerintele
legale pentru luarea în considerare a creantelor de către instanta competentă
să înregistreze cererile de admitere a acestora sau observatii în legătură cu
aceste creante, precum si cu celelalte măsuri ori proceduri prevăzute.
Notificarea va indica si dacă creantele preferentiale sau cele pentru care au
fost constituite garantii reale sunt sau nu sunt supuse verificării.
Art. 54. - (1)
Orice creditor al institutiei de credit debitoare, având domiciliul/resedinta
sau, după caz, sediul social într-un alt stat membru decât România, inclusiv
autoritătile publice, au dreptul să îsi declare creantele sau să formuleze
observatii scrise în legătură cu creantele lor asupra institutiei de credit,
care vor fi adresate lichidatorului.
Declaratia de
creante sau, după caz, observatiile formulate pot fi înaintate în limba
oficială sau în una dintre limbile oficiale ale acelui stat membru, dar trebuie
să poarte mentiunea în limba română: “Declaratie de creante” sau, după caz,
“Observatii privind creantele”.
(2) Creantele
creditorilor având domiciliul/resedinta sau, după caz, sediul social în afara
teritoriului României vor fi tratate în acelasi mod si vor avea acelasi rang de
preferintă ca si creantele de aceeasi natură ale creditorilor având
domiciliul/resedinta sau, după caz, sediul social pe teritoriul României.
(3) Creditorii
care îsi exercită dreptul prevăzut la alin. (1) vor transmite copii de pe
actele care atestă creantele lor, dacă există, si vor indica natura creantei,
data la care aceasta a luat nastere si valoarea acesteia,
dacă există
privilegii, garantii reale si alte asemenea drepturi în legătură cu creantele
respective si care sunt creantele garantate astfel.
(4) La solicitarea
lichidatorului, creditorii trebuie să furnizeze si traducerea în limba română a
“Declaratiei de creante” sau, după caz, a “Observatiilor privind creantele” si
a documentelor prezentate.
(5) Lichidatorul
va asigura informarea periodică a creditorilor, în modalitatea considerată
corespunzătoare, în special cu privire la progresele înregistrate în
valorificarea activelor institutiei de credit debitoare.
CAPITOLUL III
Procedura
reorganizării judiciare si a falimentului aplicabilă sucursalelor din România
ale institutiilor de credit din alte state membre
Art. 55. -
Autoritătile administrative sau judiciare ale statului membru de origine sunt
singurele împuternicite să decidă cu privire la aplicarea uneia sau mai multor
măsuri de reorganizare ori deschiderea unei proceduri de lichidare cu privire
la o institutie de credit, inclusiv în sucursalele acesteia stabilite în alte
state membre. Legea statului membru de origine se va aplica în conformitate cu
dispozitiile art. 48 alin. (1). Dispozitiile art. 48 alin. (2) se vor aplica si
sucursalelor din România ale institutiilor de credit din alte state membre.
Art. 56. - (1)
Dacă asupra unei institutii de credit dintr-un stat membru care desfăsoară
activitate pe teritoriul României a fost dispusă o procedură de reorganizare
judiciară sau de faliment, acestea se vor aplica fără alte formalităti pe
teritoriul României si vor produce efecte în conditiile si de la data prevăzute
în legislatia din statul membru respectiv.
(2) Procedura de
reorganizare judiciară sau de faliment se va aplica în conformitate cu
legislatia din statul membru de origine, cu exceptiile prevăzute la art. 48
alin. (2).
(3) La primirea
notificării corespunzătoare de la autoritatea competentă a statului membru de
origine, Banca Natională a României va informa de îndată, prin publicarea în
Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, despre decizia de deschidere a
unei proceduri de reorganizare judiciară sau de faliment.
(4) Autoritătile
administrative sau judiciare competente din statul membru de origine,
administratorul sau lichidatorul vor comunica cu privire la decizia de
deschidere a unei proceduri de reorganizare judiciară sau de faliment oficiului
registrului comertului la care institutia de credit respectivă este
înregistrată, în vederea efectuării mentiunilor corespunzătoare. De asemenea,
comunicarea va fi transmisă de autoritătile mentionate la două ziare de
difuzare natională din România, în vederea publicării.
(5) Persoanele
împuternicite să pună în aplicare măsurile dispuse de autoritatea administrativă
sau judiciară din statul membru de origine vor putea actiona, fără altă
formalitate, pe teritoriul României în baza unei copii certificate de pe actul
de numire sau a unui certificat emis de respectiva autoritate, însotite de o
traducere în limba română.
(6) Persoanele
prevăzute la alin. (5) vor putea exercita pe teritoriul României toate
competentele care le revin potrivit legislatiei din statul membru de origine.
Aceste persoane vor putea să numească alte persoane care să le reprezinte pe
teritoriul României, inclusiv în scopul de a acorda asistentă creditorilor pe
parcursul aplicării măsurilor în cauză.
(7) În exercitarea
competentelor sale pe teritoriul României, persoanele prevăzute la alin. (5)
vor respecta legislatia română, în special cu privire la procedurile de
valorificare a activelor si la furnizarea de informatii angajatilor din România
ai institutiei de credit străine.
Competentele nu
pot include utilizarea fortei sau dreptul de a solutiona litigii ori dispute.
TITLUL III
Dispozitii generale
CAPITOLUL I
Alte
dispozitii
Art. 57. - (1)
Dispozitiile prezentei ordonante se completează, în măsura compatibilitătii, cu
dispozitiile Legii nr. 105/1992
cu privire la reglementarea raporturilor de drept international privat.
(2) Instanta competentă
potrivit legii române va informa fără întârziere, prin intermediul Băncii
Nationale a României, autoritătile competente din statele membre gazdă asupra
hotărârii de deschidere a procedurii, inclusiv asupra efectelor practice pe
care o astfel de procedură le poate avea, dacă o astfel de hotărâre a fost
luată cu privire la o sucursală din România a unei institutii de credit având
sediul în alt stat decât un stat membru, dar care are deschise sucursale pe
teritoriul altor state membre. Dacă nu este posibilă informarea înainte de
adoptarea hotărârii, aceasta va fi făcută imediat după aceea. În cazul
pronuntării unei hotărâri de deschidere a procedurii falimentului, în
comunicare se va mentiona si faptul că autorizatia de functionare a sucursalei
respective a fost retrasă.
Art. 58. -
Persoanele care trebuie să primească sau să transmită informatii în legătură cu
procedurile de informare ori consultare prevăzute în prezenta ordonantă au
obligatia de a păstra secretul profesional în conformitate cu prevederile art.
3 alin. (7) si ale art. 55 din Legea nr. 101/1998 privind Statutul
Băncii Nationale a României, cu modificările si completările ulterioare, si cu
dispozitiile cuprinse în cap. VIII din Legea nr.
58/1998, cu modificările si completările ulterioare, cu exceptia oricăror
autorităti judiciare cărora li se aplică prevederile nationale în vigoare.
Art. 59. - În
cazul intrării în faliment, pentru scopuri statistice, institutiile de credit
vor fi considerate ca apartinând în continuare sectorului bancar. Raportările
care trebuie întocmite si transmise de către lichidator Băncii Nationale a
României, periodicitatea si modalitatea de transmitere a acestora vor fi
stabilite prin norme de către Banca Natională a României.
Art. 60. -
Tribunalul va comunica Băncii Nationale a României hotărârea sa privind
deschiderea procedurii falimentului institutiei de credit debitoare în ziua
pronuntării acesteia. La data comunicării hotărârii privind deschiderea
procedurii falimentului, Banca Natională a României va închide imediat, după
finalizarea decontării plătilor din ziua respectivă în conformitate cu
reglementările în vigoare, conturile institutiei de credit debitoare deschise
în evidentele sale si va transfera disponibilitătile în conturile tip
sinstitutie de credit în faliment”, deschise la o bancă comercială, conform
art. 10.
Art. 61. - (1)
Orice contract de compensare bilaterală, astfel cum este prevăzut la art. 2
lit. i), încheiat de institutia de credit debitoare este valabil si poate fi
executat si/sau este opozabil acesteia, debitorului sau oricărui garant al
acestuia, conform conditiilor rezultând din întelegerea părtilor, si nu va
putea fi suspendat, anulat ori limitat în orice alt mod printr-un act al
organelor care aplică procedura reorganizării judiciare si a falimentului.
(2) Singura
obligatie care poate fi datorată, respectiv pretinsă a fi executată în contul
averii institutiei de credit debitoare, în baza unui contract de compensare
bilaterală, este aceea de a executa, respectiv de a pretinde să fie executată,
obligatia netă rezultată din compensarea realizată în baza contractului de
compensare, obligatie care poate consta în plata unei sume nete si/sau în
executarea unei obligatii de a face.
(3) Nici o
atributie conferită prin prezenta ordonantă organelor care aplică procedura nu
va avea ca efect înlăturarea aplicării contractului de compensare bilaterală
prin stingerea si/sau devansarea scadentei, în baza contractului, a
obligatiilor de plată sau obligatiilor de a face decurgând din unul sau mai
multe contracte din categoria celor prevăzute la art. 2 lit. i) pct. 1 si 2,
aceste atributii putând fi exercitate numai asupra sumei nete care rezultă din
aplicarea contractului de compensare bilaterală.
(4) În sensul
prezentului articol, un contract de compensare bilaterală si toate contractele
care fac obiectul acestuia vor fi considerate un singur contract si, în acest
sens, cu exceptia cazurilor în care se dovedeste intentia frauduloasă a
părtilor, organele care aplică procedura nu vor putea împiedica, cere anularea
ori decide desfacerea, după caz, a operatiunilor cu instrumente financiare
derivate, realizate în baza contractelor care fac obiectul unui contract de
compensare bilaterală, pe motiv că aceste operatiuni instituie un tratament
preferential în favoarea unor creditori în perioada de 180 de zile anterioară
datei deschiderii procedurii.
(5) Nici o cerere
de ordonantă presedintială sau o altă procedură de urgentă nu poate fi
utilizată pentru a limita, întârzia sau suspenda executarea unui contract de
compensare bilaterală potrivit prezentului articol.
CAPITOLUL II
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art. 62. -
Profitul obtinut în cadrul derulării procedurii reorganizării judiciare si a
falimentului institutiilor de credit se impozitează potrivit prevederilor legale.
Art. 63. - (1)
Prevederile prezentei ordonante vor intra în vigoare la 30 de zile de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, cu exceptia
prevederilor titlului II, care vor intra în vigoare la data aderării României
la Uniunea Europeană.
(2) România va
informa, la data intrării în vigoare a prezentei ordonante, Comisia Europeană
cu privire la intrarea în vigoare a dispozitiilor exceptate.
Art. 64. -
Dispozitiile prezentei ordonante se aplică numai procedurilor deschise după data
intrării în vigoare a acesteia, cu exceptia prevederilor art. 43 alin. (2),
care se aplică si procedurilor aflate în derulare la data intrării în vigoare a
prezentei ordonante.
Art. 65. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă Legea nr.
83/1998 privind procedura falimentului institutiilor de credit, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 159 din 22 aprilie 1998, cu
modificările si completările ulterioare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 22 ianuarie 2004.
Nr. 10.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
privind organismele de certificare si controlul
certificării în vederea denumirii de origine a hameiului
Văzând Referatul
de aprobare nr. 130.351 din 12 decembrie 2003,
având în vedere
prevederile art. 27 al Legii nr.
627/2002 privind producerea si comercializarea hameiului,
având în vedere prevederile
Ordinului ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
172/2003 privind normele de bonitare si certificare a hameiului,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emite următorul ordin:
Art. 1. -
Certificarea hameiului în vederea denumirii de origine se realizează de Centrul
de cercetare a hameiului si plantelor medicinale din cadrul Universitătii de
Stiinte Agricole si Medicină Veterinară Cluj-Napoca, denumit în continuare Organismul
de certificare a hameiului.
Art. 2. -
Organismul de control al certificării este Autoritatea pentru hamei din cadrul
biroului pentru culturi specializate care se înfiintează în cadrul Directiei
generale de implementare si reglementare.
Art. 3. -
Activitatea de certificare a hameiului se realizează în baza regulamentului de
certificare a hameiului, elaborat de Organismul de certificare a hameiului si
aprobat prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
Art. 4. - Se
abrogă prevederile art. 1 alin. (8) si (9) din Ordinul ministrului
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului nr.
172/2003 privind normele de
bonitate si certificare a hameiului, publicat în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 275 din 18 aprilie 2003.
Art. 5. - (1)
Determinările fizico-chimice si organoleptice ale conurilor de hamei si
produselor derivate, astfel cum sunt prevăzute la art. 1 din Legea nr.
627/2002, se realizează de Laboratorul de chimie a hameiului din cadrul
Universitătii de Stiinte Agricole si Medicină Veterinară Cluj-Napoca,
Laboratorul fermentative din cadrul Institutului de Cercetări Alimentare
Bucuresti, Laboratorul bere din cadrul Universitătii Dunărea de Jos Galati si
Institutul de Bioresurse Alimentare.
(2) Rezultatele
determinărilor fizico-chimice si organoleptice stau la baza încadrării în
clasele de calitate stabilite prin normele tehnice de clasificare a hameiului,
aprobate prin ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului.
Art. 6. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
agriculturii, alimentatiei si pădurilor,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Bucuresti, 26 ianuarie 2004.
Nr. 74.
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
pentru autorizarea Organizatiei Interprofesionale
Nationale de Produse, Grăsimi Vegetale si Sroturi Furajere din România
Având în vedere
prevederile art. 6 alin. (5) din Legea nr.
73/2002 privind organizarea si functionarea pietelor produselor agricole si
alimentare în România,
având în vedere
prevederile Hotărârii Guvernului nr.
383/2002 privind numirea în functia de presedinte al Comitetului
interministerial de coordonare a organizării si functionării pietelor
produselor agricole si alimentare în România,
văzând Referatul
de aprobare nr. 91.207 al presedintelui Comitetului interministerial de
coordonare a organizării si functionării pietelor produselor agricole si
alimentare în România,
în temeiul
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
autorizează functionarea Organizatiei Interprofesionale Nationale de Produse,
Grăsimi Vegetale si Sroturi Furajere din România ca principal reprezentant al
producătorilor agricoli, procesatorilor, depozitarilor si comerciantilor de pe
filiera oleaginoase si produse derivate din acestea.
Art. 2. - Sediul
Organizatiei Interprofesionale Nationale de Produse, Grăsimi Vegetale si
Sroturi Furajere din România este situat în municipiul Bucuresti, bd. Carol I
nr. 17, sectorul 2.
Art. 3. -
Organizatia Interprofesională Natională de Produse, Grăsimi Vegetale si Sroturi
Furajere din România încheie conventii cu Ministerul Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului pentru realizarea obiectivelor legate de aplicarea
instrumentelor tehnice si economice de reglementare a pietei oleaginoaselor si
a produselor derivate, conform art. 7 din Legea nr. 73/2002 privind organizarea
si functionarea pietelor produselor agricole si alimentare din România.
Art. 4. -
Organizatia Interprofesională Natională de Produse, Grăsimi Vegetale si Sroturi
Furajere din România se recunoaste prin Certificatul de înscriere nr. 007 emis
la data de 21 ianuarie 2004 de către Autoritatea Natională a Pietelor
Produselor Agricole si Alimentare.
Art. 5. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Bucuresti, 27 ianuarie 2004.
Nr. 78.
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
privind regimul de import al mostrelor de produse
de uz fitosanitar
Având în vedere
prevederile Legii nr. 85/1995 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 4/1995
privind fabricarea, comercializarea si utilizarea produselor de uz fitosanitar
pentru combaterea bolilor, dăunătorilor si buruienilor în agricultură si
silvicultură,
având în vedere
prevederile Hotărârii Guvernului nr.
1.618/2003 privind regimul de import al produselor periculoase pentru
sănătatea populatiei si pentru mediu,
în baza Hotărârii
Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emite următorul ordin:
Art. 1. - (1)
Importul mostrelor de produse de uz fitosanitar, clasificate la pozitia
tarifară 38.08, este permis pe baza certificatului de abilitare pentru mostre.
(2) Certificatul
de abilitare pentru mostre de produse de uz fitosanitar se emite de Directia
fitosanitară, calitatea semintelor si a materialului genetic, prin
Secretariatul Comisiei interministeriale de omologare a produselor de uz
fitosanitar din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului, conform modelului din anexa nr. 1.
Art. 2. - Importul
mostrelor de produse de uz fitosanitar în vederea omologării se face pentru:
a) teste de
eficacitate biologică;
b) analize
fizico-chimice;
c) teste în
vederea caracterizării toxicologice si ecotoxicologice.
Art. 3. - În
vederea obtinerii certificatului de abilitare pentru mostre, solicitantul
omologării va prezenta autoritătii emitente următoarele documente:
a) cerere-tip de
distribuire pentru experimentare, conform modelului din anexa nr. 2;
b) declaratie
privind scopul importului de mostre;
c) copie de pe
certificatul de înregistrare la registrul comertului;
d) program de
cercetare-testare-experimentare în conditii de productie, în original, întocmit
de institutele de profil, conform modelului din anexa nr. 3.
Art. 4. - (1)
Cantitătile de mostre admise la import, necesare efectuării analizelor si
testelor în vederea omologării unui produs de uz fitosanitar, sunt:
a) pentru teste de
eficacitate biologică cantitatea de mostre este stabilită de către
coordonatorul de program în functie de doza, cultura si numărul de tratamente
necesare;
b) pentru analize
fizico-chimice:
- produs formulat
- 500 ml, respectiv g;
- produs tehnic -
100 ml, respectiv g;
- standard
analitic - 1 ml, respectiv g;
c) pentru teste
necesare caracterizării toxicologice:
- produs formulat
- 500 ml, respectiv g;
d) pentru teste
necesare caracterizării ecotoxicologice:
- produs formulat
- 1500 ml, respectiv g.
(2) Certificatul
de abilitare pentru mostre va fi eliberat o singură dată pentru cantitatea de
mostre prevăzută la alin. (1), separat pentru fiecare tip de analize sau teste.
Art. 5. - Nu se
eliberează certificat de abilitare pentru mostre de produse de uz fitosanitar
agentilor economici importatori care depun documentatie incompletă fată de cea
prevăzută la art. 3.
Art. 6. -
Certificatul de abilitare pentru mostre de produse de uz fitosanitar se
eliberează în termen de maximum 10 zile lucrătoare de la depunerea
documentatiei complete.
Art. 7. -
Certificatul de abilitare pentru mostre de produse de uz fitosanitar este
valabil pentru un singur transport.
Art. 8. -
Autoritatea emitentă prevăzută la art. 1 alin. (2) are obligatia de a face publică
lista agentilor economici importatori, abilitati pentru mostre pe site-ul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, si de a mentine si a
actualiza evidenta agentilor economici importatori cărora li s-au eliberat sau
anulat certificatele de abilitare.
Art. 9. - Anexele
nr. 1, 2 si 3 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 10. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Bucuresti, 27 ianuarie 2004.
Nr. 81.
ANEXA Nr. 1
Autoritatea emitentă
Nr. ......................../..............
CERTIFICAT
DE ABILITARE PENTRU MOSTRE
Se abilitează
agentul economic (denumire, sediu, certificat de înregistrare la registrul
comertului) pentru importul următoarelor produse:
Codul
tarifar.................................................... Denumirea
produsului/grupei de produse...........................................
.................................................................
(Denumirea
comercială/tehnică a produsului)
Cantitatea.......................................................
Scopul....................................................................................................
Prezentul
certificat nu exonerează agentul economic de răspunderile ce-i revin, potrivit
legii, pentru import.
Prezentul
certificat este valabil pentru un singur transport.
Conducătorul
autoritătii emitente,
Viza biroului
vamal
Nr........../................
ROMÂNIA
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
Comisia interministerială pentru omologarea
produselor de uz fitosanitar
CERERE DE
DISTRIBUIRE PENTRU EXPERIMENTARE
1.
SOLICITANT...................................................................................................
Adresa...................................................................................................................
Telefon..................................................................................................................
2. Denumirea
produsului - comercială, tehnică sau codificată (majuscule)
3. Cod tarifar -
...........................................................................................……....
..............................................................................................................................
4. Compozitia
chimică în substante active:
a)
.........................................................................................
|
Continut: |
b)........................................................................................... |
.................................................................... |
c)...........................................................................................
|
..................................................................... |
d)...........................................................................................
|
..................................................................... |
e)...........................................................................................
|
..................................................................... |
f)............................................................................................ |
.................................................................... |
g)...........................................................................................
|
..................................................................... |
h)........................................................................................... |
..................................................................... |
i)............................................................................................ |
..................................................................... |
5. Modul de preparare a “solutiei” de stropit: ..........................................................................................................
6. Modul de
utilizare: ..............................................................................................................................................
7. Precautiuni: ...................................................................................................................................…………......