MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 94 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Sâmbătă,
31 ianuarie 2004
SUMAR
ORDONANTE ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
30.
- Ordonantă pentru modificarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
170/1999 privind acordarea, în mod gratuit, a asistentei medicale,
medicamentelor si protezelor pentru unele categorii de persoane prevăzute în
legi speciale
42.
- Ordonantă privind organizarea activitătii veterinare
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 170/1999 privind acordarea, în mod gratuit, a asistentei
medicale, medicamentelor si protezelor pentru unele categorii de persoane
prevăzute în legi speciale
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 1 pct. V.5 din Legea nr.
559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă.
Art. I. - Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 170/1999
privind acordarea, în mod gratuit, a asistentei medicale, medicamentelor si
protezelor pentru unele categorii de persoane prevăzute în legi speciale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 541 din 5 noiembrie
1999, aprobată cu modificări prin Legea nr.
783/2001, cu modificările si completările ulterioare, se modifică după cum
urmează:
1. Articolul 1
va avea următorul cuprins:
“Art. 1. -
Persoanele ale căror drepturi sunt stabilite prin acte normative speciale
beneficiază de drepturile acordate asiguratilor în conditiile prevăzute de
actele normative care reglementează materia asigurărilor sociale de sănătate,
de actele normative prin care au fost institutionalizate si în conformitate cu
prevederile prezentei ordonante de urgentă.”
2. Litera b) a
articolului 3 va avea următorul cuprins:
“b) medicamente gratuite prevăzute în «Lista
cuprinzând denumirile comune internationale ale medicamentelor din
Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care beneficiază
asiguratii pe bază de prescriptie medicală, cu sau fără contributie personală»,
în conditiile Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei
medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate;”
3. Litera c) a
articolului 3 va avea următorul cuprins:
“c) acordarea gratuită de proteze pentru
rănitii care si-au pierdut total sau partial capacitatea de muncă, prevăzute în
«Lista dispozitivelor medicale destinate recuperării unor deficiente organice
sau functionale, decontate integral, cu sau fără contributie personală din
partea asiguratului» în conditiile Contractului-cadru privind conditiile
acordării asistentei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de
sănătate, precum si asigurarea cu prioritate a protezelor auditive;”
4. Litera b) a
articolului 4 va avea următorul cuprins:
“b) medicamente
gratuite atât în tratament ambulatoriu, prevăzute în «Lista cuprinzând
denumirile comune internationale ale medicamentelor din Nomenclatorul de
produse medicamentoase de uz uman de care beneficiază asiguratii pe bază de
prescriptie medicală, cu sau fără contributie personală», cât si pe timpul
spitalizării, în conditiile Contractului-cadru privind conditiile acordării
asistentei medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate, dacă
nu realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile bănesti
acordate de legile speciale prin care li se stabileste această calitate, precum
si cele provenite din pensii;”
5. Litera d) a
articolului 4 va avea următorul cuprins:
“d) obtinerea gratuită de către persoanele cu
handicap, dacă nu realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile
bănesti acordate de legile speciale prin care li se stabileste această calitate
si cele provenite din pensii, si de către invalizii de război a protezelor si
dispozitivelor medicale prevăzute în «Lista dispozitivelor medicale destinate
recuperării unor deficiente organice sau functionale, decontate integral, cu
sau fără contributie personală din partea asiguratului» în conditiile
Contractului-cadru privind conditiile acordării asistentei medicale în cadrul
sistemului de asigurări sociale de sănătate.”
6. Litera b) a
articolului 5 va avea următorul cuprins:
“b) medicamente,
în mod gratuit si prioritar, atât în tratament ambulatoriu, prevăzute în «Lista
cuprinzând denumirile comune internationale ale medicamentelor din
Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care beneficiază
asiguratii pe bază de prescriptie medicală, cu sau fără contributie personală»,
cât si pe timpul spitalizării, în conditiile Contractului-cadru privind
conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate.”
7. Articolul 51 va avea următorul cuprins:
“Art. 51.
- Persoanele prevăzute la art. 2 lit. f) beneficiază si de asistentă medicală
si medicamente în mod gratuit, atât în tratamentul ambulatoriu, prevăzute în
«Lista cuprinzând denumirile comune internationale ale medicamentelor din
Nomenclatorul de produse medicamentoase de uz uman de care beneficiază
asiguratii pe bază de prescriptie medicală, cu sau fără contributie personalăČ,
cât si pe timpul spitalizării, în conditiile Contractului-cadru privind
conditiile acordării asistentei medicale în cadrul sistemului de asigurări
sociale de sănătate.”
8. Alineatul 1
al articolului 6 va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1)
Sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor prevăzute la art. 3 lit. a)-c),
art. 4 lit. a), b) si d), art. 5 lit. a) si b) si la art. 51 se
suportă din Fondul national unic de asigurări sociale de sănătate, gestionat de
Casa Natională de Asigurări de Sănătate prin casele de asigurări de sănătate,
în limita prevederilor bugetare cu această destinatie si în conditiile
prevăzute de legislatia care reglementează organizarea si functionarea
sistemului de asigurări sociale de sănătate.”
Art. II. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 3
zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 29 ianuarie 2004.
Nr. 30.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind organizarea activitătii veterinare
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, si al art. 1 pct. III.1 din Legea nr.
559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Apărarea sănătătii
animalelor, protectia animalelor, prevenirea transmiterii de boli de la animale
la om, siguranta alimentelor de origine animală destinate consumului uman,
salubritatea furajelor pentru animale si protectia mediului, în raport cu
cresterea animalelor, constituie o problemă de stat si o îndatorire pentru toti
locuitorii tării.
Art. 2. -
Persoanele fizice si juridice proprietare sau detinătoare de animale vii ori
material germinativ de origine animală, cele care produc, depozitează,
colectează, transportă, procesează, intermediază, pun pe piată, importă,
exportă sau comercializează animale vii ori material germinativ de origine
animală, produse si subproduse de origine animală, produse medicinale
veterinare, deseuri, subproduse de origine animală care nu sunt destinate
consumului uman sau agenti patogeni de origine animală, produse si materii
utilizate în nutritia animalelor ori alte materii si produse ce pot influenta
starea de sănătate a animalelor răspund pentru aplicarea si respectarea
întocmai a prevederilor legislatiei veterinare, în vederea asigurării si
garantării sănătătii animalelor, a sănătătii publice, protectiei animalelor,
protectiei mediului si a sigurantei alimentelor.
Art. 3. - Statul
sprijină activitatea de apărare a sănătătii animalelor, de supraveghere,
prevenire si control al bolilor ce se pot transmite de la animale la om, prin
asigurarea cadrului institutional si juridic, a resurselor financiare, a bazei
tehnico-materiale necesare pentru desfăsurarea în conditii optime a activitătilor
din domeniul veterinar.
CAPITOLUL II
Organizarea
si functionarea serviciilor veterinare
Art. 4. -
Serviciile veterinare se organizează si functionează ca sistem veterinar unic
si sunt structurate astfel
a) servicii
veterinare de stat - publice;
b) activităti
veterinare de liberă practică;
c) formatiuni de
asistentă veterinară ce pot functiona în cadrul regiilor autonome, societătilor
nationale, societătilor comerciale, asociatiilor sau societătilor agricole ori
al altor asemenea structuri.
Art. 5. - Serviciile
veterinare de stat se organizează după o conceptie unitară, în sistem piramidal
al fluxului de comandă, pe principiu teritorial, ca sector distinct si autonom,
având următoarea structură:
a) Agentia
Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor, autoritatea veterinară centrală
care coordonează tehnic si administrativ întreaga activitate a serviciilor
veterinare, organizează si controlează efectuarea activitătilor veterinare
publice;
b) institutele
veterinare, autorităti de referintă la nivel national pentru domeniile de
competentă specifice acestora, cu personalitate juridică, în subordinea
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor;
c) directiile
veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului
Bucuresti, autorităti veterinare judetene si a municipiului Bucuresti, cu
personalitate juridică, în subordinea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor, care se înfiintează prin reorganizarea directiilor sanitare
veterinare judetene si a municipiului Bucuresti, servicii publice
descentralizate care functionează în subordinea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului;
d)
circumscriptiile veterinare zonale si circumscriptiile veterinare si pentru
siguranta alimentelor, fără personalitate juridică, organizate în structura
directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a
municipiului Bucuresti;
e) posturile de
inspectie la frontieră, fără personalitate juridică, organizate în structura
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 6. - (1)
Agentia Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor se înfiintează prin
reorganizarea Agentiei Române pentru Siguranta Alimentelor si a Agentiei
Nationale Sanitare Veterinare din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului.
(2) Unitătile care
functionează în subordinea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor
sunt prevăzute în anexa nr. 2.
(3) Agentia
Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor preia drepturile, obligatiile,
competentele, personalul si resursele financiare ale Agentiei Nationale
Sanitare Veterinare.
Art. 7. - (1)
Agentia Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor are în structura sa
următoarele directii generale:
a) Directia
generală veterinară, condusă de un director general - medic veterinar;
b) Directia
generală pentru siguranta alimentelor, condusă de un director general;
c) Directia
generală pentru inspectie, control, inspectie la frontieră si coordonarea
institutelor veterinare, condusă de un director general;
d) Directia
generală economică, administrativă, juridică si relatii internationale, condusă
de un director general.
(2) Directorii
generali ai directiilor generale sunt numiti, în conditiile legii, prin ordin
al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(3) În exercitarea
atributiilor sale directorul general al Directiei generale veterinare emite
decizii tehnice si poate dispune măsuri urgente în cazul unor situatii
deosebite în domeniul veterinar.
Art. 8. - (1)
Medicii veterinari oficiali sunt medicii veterinari din cadrul autoritătii
veterinare centrale, institutelor veterinare si directiilor veterinare si
pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti.
(2) Medicii
veterinari care îsi desfăsoară activitatea în structura altor ministere au
atributii si competente de medic veterinar oficial si pot fi trecuti, cu
acordul părtilor, în structura autoritătii veterinare.
CAPITOLUL III
Atributii
si competente ale serviciilor veterinare de stat
Art. 9. -
Domeniile de competentă ale serviciilor veterinare de stat sunt:
a) stabilirea
obligatiilor si responsabilitătilor persoanelor fizice si juridice în domeniul
veterinar;
b) stabilirea
obligatiilor si responsabilitătilor institutiilor si organelor administratiei
publice în domeniul veterinar;
c) autorizarea, omologarea
si acreditarea în domeniul veterinar;
d) sistemul
informatic veterinar national;
e) autoevaluarea
serviciilor veterinare;
f) definirea
termenilor tehnici utilizati în domeniul veterinar, prevăzuti în anexa nr. 1;
g) sănătatea
animalelor: calificarea statusului de sănătate a animalelor, certificarea
veterinară, măsurile de protectie, notificarea veterinară, declararea bolilor,
controlul bolilor la animale si prevenirea transmiterii acestora de la animale
la om;
h) sănătatea
publică veterinară;
i) identificarea
si înregistrarea animalelor;
j) stabilirea
cerintelor veterinare si controlul producerii, miscării interne, punerii pe
piată, comertului, importului, tranzitului si exportului de animale vii,
material germinativ de origine animală, produse si subproduse supuse
supravegherii si controlului veterinar;
k) nutritia
animalelor, furajele medicamentate si aditivii furajeri;
l) stabilirea
cerintelor veterinare pentru protectia si bunăstarea animalelor si controlul
aplicării acestora;
m) inspectia si controalele
veterinare;
n) cerintele
veterinare pentru activitatea de reproductie a animalelor;
o) stabilirea
cheltuielilor în domeniul veterinar;
p) elaborarea si
punerea în aplicare a sistemului de instruire în domeniul veterinar;
q) stabilirea
necesitătilor de investitii si dotare în domeniul veterinar.
Art. 10. -
Autoritatea veterinară centrală are următoarele atributii:
a) organizează
activitătile veterinare publice pe întreg teritoriul tării, după o conceptie
unitară, pentru asigurarea sănătătii animalelor, a sănătătii publice,
protectiei animalelor, protectiei mediului si a sigurantei alimentelor;
b) elaborează
norme veterinare care se aprobă prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor, pentru domeniile de competentă ale serviciilor
veterinare, unice si obligatorii pentru persoanele fizice si juridice prevăzute
la art. 2;
c) controlează
aplicarea normelor veterinare;
d) stabileste
responsabilitătile generale ale medicilor veterinari;
e) stabileste
drepturile si obligatiile medicilor veterinari oficiali;
f) stabileste
drepturile si obligatiile medicilor veterinari de liberă practică împuterniciti
pentru efectuarea unor activităti veterinare publice;
g) participă la
elaborarea sau avizarea conventiilor si acordurilor privind colaborarea în
domeniul veterinar;
h) împreună cu
Ministerul Sănătătii răspunde de organizarea si aplicarea măsurilor necesare
pentru prevenirea si combaterea bolilor comune omului si animalelor, precum si
pentru siguranta alimentelor de origine animală;
i) organizează,
coordonează, gestionează si controlează activitatea privind identificarea si
înregistrarea animalelor;
j) organizează,
coordonează, gestionează si controlează activitatea posturilor de inspectie la
frontieră;
k) organizează si
asigură functionarea sistemului informatic veterinar national si conectarea
acestuia la sistemul informatic veterinar al Uniunii Europene;
l) elaborează
regulamentele de organizare si functionare ale serviciilor veterinare de stat
si stabileste atributiile si responsabilitătile acestora;
m) organizează si
controlează activitătile veterinare publice efectuate de medicii veterinari de
liberă practică împuterniciti si controlează activitatea formatiunilor de
asistentă veterinară ce pot functiona în cadrul regiilor autonome, societătilor
nationale, societătilor comerciale, asociatiilor sau societătilor agricole ori
al altor asemenea structuri;
n) stabileste
cerintele veterinare;
o) elaborează
programele nationale în domeniul veterinar, aprobate prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 11. -
Drepturile si competentele autoritătii veterinare sunt următoarele:
a) are acces
liber, pentru a-si exercita competentele specifice, în obiectivele prevăzute la
art. 18 alin. (1), precum si în alte locuri ce sunt supuse supravegherii si
controlului veterinar;
b) solicită
prezentarea si verificarea oricăror documente, date si informatii relevante,
referitoare la obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (1);
c) dispune măsuri
de protectie si restrictie privind animalele vii, materialul germinativ de
origine animală, produsele si subprodusele supuse supravegherii si controlului
veterinar din obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (1);
d) suspendă sau
interzice functionarea obiectivelor prevăzute la art. 18 alin. (1);
e) impune măsuri
de restrictie privind miscarea si certificarea veterinară pentru animale vii,
material germinativ de origine animală, produse si subproduse supuse
supravegherii si controlului veterinar ce se află în obiectivele prevăzute la
art. 18 alin. (1);
f) limitează sau
interzice comertul, importul, producerea sau punerea pe piată, exportul si
tranzitul de animale vii, material germinativ de origine animală, produse si
subproduse supuse supravegherii si controlului veterinar;
g) recoltează
probe destinate examenelor de laborator, pentru elucidarea unor factori de risc
privind sănătatea animalelor, sănătatea publică, protectia animalelor,
protectia mediului si siguranta alimentelor;
h) verifică dacă
personalul angajat al obiectivelor prevăzute la art. 18 alin. (1) respectă
cerintele veterinare privind sănătatea animalelor, sănătatea publică, protectia
animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor;
i) inspectează si
controlează conformitatea cu cerintele veterinare pentru obiectivele prevăzute
la art. 18 alin. (1);
j) dispune punerea
sub sechestru veterinar sau uciderea animalelor ori punerea sub sechestru
veterinar, confiscarea si distrugerea produselor si subproduselor supuse
supravegherii si controlului veterinar;
k) aplică
sanctiuni contraventionale în cazul săvârsirii unor fapte care constituie
contraventii la legislatia veterinară;
l) solicită
organelor administratiei publice centrale si locale aplicarea măsurilor legale
în caz de necesitate sau de risc iminent pentru sănătatea animalelor, sănătatea
publică, protectia animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor.
Art. 12. - În
vederea realizării activitătilor veterinare publice, în limitele de competentă
ale serviciilor veterinare de stat, autoritatea veterinară centrală colaborează
cu autoritătile administratiei publice centrale si locale, cu asociatiile si
patronatele din domeniul agricol si industria farmaceutică, cu reprezentantii
societătii civile si cu organizatiile internationale din domeniul veterinar.
CAPITOLUL IV
Obligatiile
medicilor veterinari
Art. 13. - În
exercitarea profesiunii medicii veterinari au următoarele obligatii:
a) să anunte fără
întârziere autoritatea veterinară despre orice suspiciune privind aparitia unei
boli supuse notificării obligatorii, conform legii, precum si a oricărui risc
privind sănătatea animalelor, sănătatea publică, bunăstarea si protectia
animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor;
b) să ia măsurile
de urgentă prevăzute de lege, pentru a preveni si a opri difuzarea unor boli
transmisibile ale animalelor sau a oricărui risc de natură a afecta sănătatea
animalelor si sănătatea publică, protectia animalelor, protectia mediului si
siguranta alimentelor;
c) să participe,
la solicitarea autoritătii veterinare judetene, respectiv a municipiului
Bucuresti, sau, după caz, a autoritătii veterinare centrale, la actiuni de
eradicare a unor boli transmisibile ale animalelor sau la cele de control în
cazul izbucnirii unor boli transmisibile emergente pentru România;
d) să dispună
respectarea perioadelor de asteptare si întrerupere, referitoare la eliminarea
sau prezenta de reziduuri la animale vii, în produse ori subproduse de origine
animală destinate consumului uman;
e) să înregistreze
si să păstreze, pentru o perioadă stabilită de autoritatea veterinară centrală,
un registru cu activitatea desfăsurată si evidenta modului de prescriere,
distribuire si utilizare a produselor medicinale veterinare, a aditivilor
furajeri si a furajelor medicamentate;
f) să păstreze
confidentialitatea asupra oricăror fapte, informatii sau documente de care iau
cunostintă în exercitarea activitătilor, pentru care există drepturi de autor,
protectie de confidentialitate comercială sau dacă utilizarea acestor date este
licentiată.
Art. 14. - (1) Medicii
veterinari oficiali au următoarele obligatii principale:
a) dispun
aplicarea prevederilor legislatiei veterinare, controlează respectarea acestora
si efectuează activitătile veterinare publice ce intră în responsabilitatea
lor;
b) dispun măsurile
necesare si supraveghează aplicarea acestora de către persoanele fizice si
juridice, pentru apărarea si îmbunătătirea sănătătii animalelor, protectia
sănătătii publice, protectia animalelor, protectia mediului si siguranta
alimentelor;
c) dispun fără
întârziere măsurile necesare, până la clarificarea oricărei suspiciuni
referitoare la aparitia unei boli sau a unui element de risc în relatie cu
sănătatea animalelor, sănătatea publică, protectia animalelor, protectia
mediului si siguranta alimentelor;
d) dispun măsurile
necesare pentru precizarea cauzelor îmbolnăvirilor si controlează aplicarea
măsurilor specifice în vederea controlului si eradicării bolilor transmisibile
ale animalelor si zoonozelor;
e) participă la
evaluarea costurilor de compensare, în cazul tăierii sau uciderii de animale
vii, a celor de ecarisare si procesare a deseurilor animaliere, de dezinfectie,
deratizare si dezinsectie, de confiscare sau distrugere de material germinativ
de origine animală ori de produse si subproduse supuse supravegherii si
controlului veterinar;
f) asigură controlul
produselor si subproduselor de origine animală destinate consumului uman,
precum si al celor ce nu sunt destinate acestui scop, al materiilor furajere
utilizate în nutritia animalelor si al produselor medicinale veterinare, în
toate fazele de producere, depozitare, colectare, transport, procesare,
intermediere, punere pe piată, si al celor ce fac obiectul importului,
exportului, tranzitului si comertului;
g) participă la
cursuri de instruire în domeniul veterinar.
(2) Măsurile
stabilite de medicii veterinari oficiali în exercitarea atributiilor si
responsabilitătilor lor sunt obligatorii pentru toate persoanele fizice si
juridice care desfăsoară activităti ce intră sub incidenta competentelor
serviciilor veterinare.
(3) Drepturile
specifice ale medicilor veterinari oficiali sunt conferite de competentele
autoritătii veterinare, prevăzute la art. 11.
(4) În functie de
strategia natională în domeniul veterinar, autoritatea veterinară centrală
poate stabili si alte drepturi si obligatii ale medicilor veterinari oficiali.
Art. 15. - (1)
Medicii veterinari de liberă practică împuterniciti au obligatiile prevăzute la
art. 13, precum si cele ce rezultă din contractele pentru efectuarea unor
activităti veterinare publice, încheiate cu directiile veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti.
(2) Directiile
veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti
pot contracta anual cu medicii veterinari organizati în conditiile legii unele
activităti veterinare publice de interes national prevăzute în “Programul
actiunilor de supraveghere, prevenire si control al bolilor la animale, al
celor transmisibile de la animale la om, protectia animalelor si protectia mediului”,
stabilite de Agentia Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor.
(3) Activitătile
de asistentă medical-veterinară sunt asigurate în exclusivitate de serviciile
medicale veterinare particulare.
CAPITOLUL V
Obligatiile
si responsabilitătile în domeniul veterinar
Art. 16. -
Persoanele fizice si juridice prevăzute la art. 2 au următoarele obligatii:
a) să anunte
autoritătii veterinare judetene sau a municipiului Bucuresti începerea ori
sistarea activitătilor supuse supravegherii si controlului veterinar;
b) să asigure
sprijinul necesar autoritătilor veterinare pentru realizarea atributiilor si
responsabilitătilor acestora;
c) să permită
accesul liber, permanent si nerestrictionat al autoritătilor veterinare pentru
efectuarea inspectiilor, controalelor, verificărilor sau examinărilor în
obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (1);
d) să ofere
autoritătilor veterinare asistenta necesară în timpul controalelor,
inspectiilor, verificărilor si examinărilor pe care le întreprind pentru
realizarea obiectivelor, atributiilor si responsabilitătilor acestora;
e) să anunte fără
întârziere autoritătile veterinare locale si administratia publică locală
despre aparitia oricărei suspiciuni sau îmbolnăviri a animalelor, iar până la
sosirea medicului veterinar să izoleze animalele bolnave, moarte, ucise ori
tăiate, fiind interzisă folosirea sau comercializarea cărnii si a altor produse
si subproduse provenite de la aceste animale, fără aprobarea autoritătii
veterinare locale;
f) să anunte
autoritătile veterinare locale, în termenul stabilit de prevederile legale
specifice, despre intrarea/iesirea de animale din/în localităti, înstrăinarea
si dobândirea de animale, disparitia, moartea, tăierea de animale, precum si
orice alte evenimente privind miscarea animalelor;
g) să sprijine
autoritătile veterinare în efectuarea actiunilor veterinare de interes public;
h) să prezinte
animalele pentru efectuarea actiunilor veterinare de interes public, la locul,
data si ora stabilite de medicul veterinar oficial sau de medicul veterinar de
liberă practică împuternicit;
i) să respecte
măsurile stabilite de autoritatea veterinară;
j) să anunte
autoritatea veterinară locală si să solicite certificatul de sănătate animală
si de transport ori alte documente necesare în vederea miscării sau transportului
de animale vii, material germinativ de origine animală, produse si subproduse
supuse supravegherii si controlului veterinar;
k) să trimită
autoritătii veterinare, la solicitarea acesteia, copii ale documentelor si
certificatelor ce însotesc animalele vii, materialul germinativ de origine
animală, produsele si subprodusele supuse supravegherii si controlului
veterinar;
l) să respecte
interdictiile si restrictiile stabilite de autoritatea veterinară privind
activitătile prevăzute la art. 2;
m) să pună pe
piată, să importe, să exporte si să comercializeze numai animale vii, material
germinativ de origine animală, produse si subproduse provenite de la animale,
pentru care, dacă au fost tratate cu produse medicinale veterinare, s-au
respectat perioadele de asteptare sau de întrerupere;
n) să respecte
măsurile de interdictie si restrictie pentru produse medicinale veterinare si
pentru produse si materii utilizate în nutritia animalelor, pentru unele
substante interzise sau neautorizate a fi administrate animalelor ori a fi
folosite în relatie cu produsele de origine animală;
o) să pună la
dispozitie autoritătilor veterinare animalele vii sau materialul germinativ de
origine animală, produsele si subprodusele de origine animală, produsele
medicinale veterinare, deseurile, subprodusele de origine animală care nu sunt
destinate consumului uman sau agentii patogeni de origine animală, produsele si
materiile utilizate în nutritia animalelor ori alte materii si produse ce pot
influenta starea de sănătate a animalelor, în vederea examinării si testării
acestora, pentru depistarea unor substante interzise sau neautorizate a fi
utilizate în scopuri veterinare;
p) să respecte
măsurile de interzicere sau restrictionare privind punerea în piată, importul,
exportul, tranzitul si comertul cu produse si subproduse ce nu sunt destinate
consumului uman sau sunt improprii consumului uman ori pentru nutritia
animalelor, precum si dispozitiile autoritătii veterinare de distrugere a
produselor si subproduselor ce nu sunt destinate consumului uman sau sunt
improprii consumului uman ori pentru nutritia animalelor, ce pot constitui un
risc potential pentru sănătatea animalelor, sănătatea publică, protectia
animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor;
q) să aplice
normele veterinare privind cerintele de zooigienă, de adăpostire, îngrijire, de
reproductie si utilizare ratională a animalelor, precum si măsurile
suplimentare stabilite de autoritătile veterinare în aceste domenii;
r) să aplice
măsurile veterinare pentru prevenirea bolilor animalelor, precum si pentru
controlul si eradicarea sau prevenirea difuzării acestora în teritoriu;
s) să întretină în
bună stare de functionare si igienă, cu respectarea strictă a regulilor
veterinare, obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (1), mijloacele pentru
transportul animalelor vii, materialului germinativ de origine animală,
produselor si subproduselor supuse supravegherii si controlului veterinar;
s) să păstreze, în
limitele de timp stabilite de autoritatea veterinară, certificatele si
documentele ce atestă sau certifică starea de sănătate a animalelor vii, a
materialului germinativ de origine animală sau a produselor si subproduselor
supuse supravegherii si controlului veterinar;
t) să respecte
măsurile de suspendare sau retragere de pe piată a produselor medicinale
veterinare, stabilite de autoritatea veterinară, si să pună la dispozitie
acesteia documentele si produsele respective, pentru examinarea acestora,
inclusiv prin prelevare de probe pentru examene de laborator;
t) să se conformeze
cerintelor veterinare stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 17. - Autoritătile administratiei publice centrale si locale au obligatia să colaboreze si să sprijine medicii veterinari oficiali si medicii veterinari de liberă practică împuterniciti în exercitarea competentelor specifice domeniului veterinar.
CAPITOLUL VI
Autorizarea,
omologarea si acreditarea în domeniul veterinar
Art. 18. - (1)
Functionarea exploatatiilor de animale, a fermelor de carantină, a celor cu
animale de vânat, parcurilor, rezervatiilor nationale si grădinilor zoologice,
păsunilor si taberelor de vară, aglomerărilor temporare de animale, statiilor
de incubatie a ouălor, precum si a unitătilor care produc, depozitează, colectează,
transportă, procesează, intermediază, pun pe piată, importă, exportă sau
comercializează animale vii, material germinativ de origine animală, produse si
subproduse de origine animală destinate consumului uman, produse medicinale
veterinare, deseuri, subproduse de origine animală care nu sunt destinate
consumului uman sau agenti patogeni de origine animală, produse si materii
utilizate în nutritia animalelor ori alte materii si produse ce pot influenta
starea de sănătate a animalelor este permisă numai dacă sunt autorizate de
către autoritătile veterinare judetene, respectiv a municipiului Bucuresti,
ori, după caz, de către autoritatea veterinară centrală si au asigurate
supravegherea si controlul veterinar, în conditiile legii.
(2) Autoritătile veterinare
autorizează unitătile prevăzute la alin. (1) numai dacă acestea îndeplinesc
cerintele prevăzute de legislatia veterinară în vigoare.
(3) Autoritatea
veterinară centrală autorizează, în conditiile legii, unitătile prevăzute la
alin. (1) care efectuează activităti de export.
(4) Autoritatea
veterinară participă în comisiile de omologare si acreditare pentru domeniul
veterinar, în conditiile legii.
(5) Pentru
eliberarea autorizatiilor, avizelor si certificatelor veterinare se stabilesc
taxele prevăzute în anexele nr. 3, 4 si 5, care se plătesc anticipat, se
constituie ca venit la bugetul de stat si se actualizează periodic, în functie
de rata inflatiei, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Agentiei
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor împreună cu Ministerul Finantelor
Publice.
(6) Autoritatea
veterinară centrală va elabora norme veterinare privind cerintele specifice pe
care trebuie să le îndeplinească obiectivele prevăzute la alin. (1) în vederea
autorizării pentru activitătile supuse autorizării veterinare, care se aprobă
prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor.
Art. 19. - (1)
Functionarea unitătilor de tăiere a animalelor, de colectare, prelucrare,
procesare, depozitare, transport si valorificare a produselor si subproduselor
de origine animală, stabilite prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor, este permisă numai dacă sunt autorizate si au
asigurată asistenta tehnică veterinară de stat, în conditiile legislatiei
veterinare.
(2) Asistenta
tehnică veterinară prevăzută la alin. (1) se asigură de personalul veterinar
angajat, în conditiile legii, pe perioadă determinată, de către directiile
veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti,
în baza tarifelor stabilite conform art. 48 alin. (6).
CAPITOLUL VII
Cerinte
veterinare si controale de sănătate pentru animale vii si material germinativ
de origine animală
Art. 20. - (1) În
vederea certificării miscării animalelor si a aplicării conceptului de zonare
si regionalizare, autoritatea veterinară judeteană, respectiv a municipiului
Bucuresti, defineste sau califică statusul de sănătate a animalelor aflate în
obiectivele prevăzute la art. 18 alin. (1) si a zonelor sau regiunilor epidemiologice
din România, în raport cu bolile specifice ale animalelor, stabilite de
autoritatea veterinară centrală, în baza “Programului actiunilor de
supraveghere, prevenire si control al bolilor la animale, al celor
transmisibile de la animale la om, protectia animalelor si protectia mediului”,
în conditiile prevăzute de legislatia veterinară în vigoare.
(2) Institutul
veterinar de profil întocmeste si monitorizează situatia actualizată a
statusului de sănătate a animalelor aflate în obiectivele prevăzute la art. 18
alin. (1), precum si a zonelor si regiunilor epidemiologice stabilite ca urmare
a calificării veterinare, prevăzută la alin. (1).
Art. 21. - (1)
Miscarea internă, importul, tranzitul, exportul si comertul cu animale vii si
material germinativ de origine animală sunt supuse certificării veterinare.
(2) Animalele vii
si materialul germinativ de origine animală, pentru a fi puse pe piată,
importate, exportate sau pentru a face obiectul tranzitului ori al comertului,
trebuie să fie însotite de certificat veterinar si, după caz, de alte documente
pentru atestarea îndeplinirii cerintelor veterinare si de conformitate.
(3) Cerintele
veterinare, conditiile, modalitătile si competentele de certificare veterinară
sunt stabilite de autoritatea veterinară centrală si se aprobă prin ordin al
presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(4) Autoritatea
veterinară centrală poate modifica si completa cerintele, conditiile,
modalitătile si competentele de certificare, în functie de strategia serviciilor
veterinare.
Art. 22. - (1)
Autoritatea veterinară centrală pune în aplicare la nivel national un sistem
unic de identificare si înregistrare a animalelor, care să facă posibilă
trasabilitatea animalelor si a materialului germinativ de origine animală, în
corelatie directă cu sistemul de etichetare si marcare utilizat pentru
produsele si subprodusele obtinute de la acestea.
(2) Autoritatea
veterinară centrală este coordonatorul activitătilor privind identificarea si
înregistrarea animalelor si proprietarul sistemului informatic pentru
identificarea si înregistrarea animalelor.
Art. 23. - (1)
Comertul, importul, miscarea internă, tranzitul si exportul de animale vii si
material germinativ de origine animală se realizează în baza cerintelor
veterinare specifice prevăzute în normele veterinare elaborate de autoritatea
veterinară centrală si aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor.
(2) Autoritatea
veterinară centrală stabileste tările terte autorizate si unitătile pentru
export în România de animale vii si material germinativ de origine animală.
Art. 24. - (1)
Materialul germinativ de origine animală trebuie să fie produs în unităti
specializate, autorizate de autoritatea veterinară.
(2) Unitătile
specializate prevăzute la alin. (1) trebuie să fie înscrise în lista oficială
elaborată de autoritatea veterinară centrală si sunt supuse inspectiei si
controalelor veterinare, în vederea conformitătii cu cerintele veterinare
prevăzute de legislatia veterinară.
(3) Prelevarea,
prelucrarea si depozitarea materialului germinativ de origine animală se
efectuează de echipe specializate, autorizate de autoritatea veterinară
centrală.
CAPITOLUL
VIII
Măsuri de
protectie si de control al bolilor transmisibile ale animalelor
Art. 25. - (1) În
cadrul comertului, tranzitului sau importului de animale vii si material
germinativ de origine animală, produse si subproduse supuse supravegherii si
controlului veterinar, autoritatea veterinară centrală poate dispune, în
anumite cazuri, luarea unor măsuri speciale de protectie împotriva oricărui
risc de natură să afecteze sănătatea animalelor, sănătatea publică, protectia
animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor.
(2) Autoritatea
veterinară centrală stabileste cerintele veterinare pentru anuntarea,
declararea, notificarea internă si internatională a oricărei suspiciuni de
boală sau îmbolnăvire.
(3) Sunt exceptate
de la obligatia anuntării si notificării cazurile de îmbolnăvire provocate în
scopul producerii de biopreparate sau pentru efectuarea de cercetări
stiintifice ori testări ale unor produse medicinale veterinare.
Art. 26. - (1)
Depistarea bolilor transmisibile ale animalelor este realizată prin efectuarea
actiunilor de supraveghere veterinară activă si pasivă, în vederea cunoasterii
incidentei si prevalentei acestora.
(2) Pentru
prevenirea difuzării bolilor transmisibile prin miscarea animalelor vii,
materialului germinativ de origine animală, produselor si subproduselor supuse
supravegherii si controlului veterinar, autoritatea veterinară centrală
elaborează norme veterinare care se aprobă prin ordin al presedintelui Agentiei
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(3) Autoritatea
veterinară centrală stabileste si actualizează lista bolilor transmisibile ale
animalelor, ce sunt supuse declarării si notificării oficiale, precum si a
celor supuse carantinei de necesitate, diferentiate în raport cu gravitatea
bolii, gradul de difuzibilitate, particularitătile modului si ale căilor de
transmitere a acesteia, precum si cu implicatiile economico-sociale.
(4) Pentru
sprijinirea actiunilor de luptă împotriva bolilor transmisibile ale animalelor,
prin hotărâre a consiliului local sau judetean, respectiv al municipiului
Bucuresti, se constituie comandamente antiepizootice formate din conducători ai
unitătilor de pe teritoriul respectiv si alte persoane cărora le revin sarcini
în aplicarea măsurilor de control stabilite de autoritatea veterinară centrală
cu privire la combaterea bolilor.
(5) Dacă epizootia
prezintă un pericol deosebit pentru economia natională, prin hotărâre a
Guvernului se constituie comandamentul antiepizootic central, alcătuit din
conducători ai ministerelor si ai altor organe ale administratiei publice
centrale, care stabileste măsurile ce se impun în toate sectoarele
social-economice si răspunde de aplicarea acestora, în conditiile legii.
(6) În cazul
măsurilor ce se întreprind pentru lichidarea rapidă a focarelor de boli
transmisibile ale animalelor, ce implică tăierea sau uciderea unor animale, se
acordă despăgubiri proprietarilor pentru animalele tăiate, ucise sau altfel
afectate, în conditii care se stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(7) Plata
despăgubirilor prevăzute la alin. (6) se asigură de la bugetul de stat prin
bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, la valoarea
de înlocuire la pretul pietei a animalelor tăiate, ucise sau altfel afectate,
după caz, la suma pierderii suferite de proprietar, la data când a avut loc
actiunea de lichidare a focarului de boală, cu respectarea prevederilor legale
în vigoare.
(8) Sursele
financiare pentru alte măsuri ce se impun pentru prevenirea si combaterea
epizootiilor si apărarea sănătătii animalelor, în cazul actiunilor de
importantă deosebită, se asigură de la bugetul de stat prin bugetul Agentiei
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor
(9) Autoritatea
veterinară centrală va elabora si va pune în aplicare strategii nationale de
control al bolilor transmisibile la animale, bazate pe principii si criterii
similare cu cele utilizate de statele membre.
(10) Autoritatea
veterinară centrală elaborează si pune în aplicare planuri nationale de
necesitate si alertă pentru controlul unor boli transmisibile ale animalelor.
(11) Lista bolilor
pentru care se elaborează programe nationale de necesitate si alertă se
stabileste de autoritatea veterinară centrală.
Art. 27. - (1)
Autoritatea veterinară centrală elaborează, pentru bolile transmisibile ale
animalelor, deja existente pe teritoriul României, programe nationale de
eradicare si controlează aplicarea corectă si în termenele stabilite a
acestora.
(2) Autoritatea
veterinară centrală întocmeste documentatia necesară pentru obtinerea
statusului de tară sau zonă liberă ori oficial liberă de aceste boli si dispune
aplicarea măsurilor pentru mentinerea acestui status.
(3) Autoritatea
veterinară centrală realizează zonarea si regionalizarea teritoriului României
în relatie cu bolile prevăzute la alin. (1).
Art. 28. -
Consiliile locale sau judetene, respectiv al municipiului Bucuresti, asigură
strângerea si distrugerea cadavrelor de animale care nu pot fi ridicate de
unitătile de ecarisaj, organizează actiuni de strângere a câinilor fără stăpân
si asigură aplicarea în acest scop a tehnicilor admise de normele veterinare
internationale si amenajează si întretin locurile de depozitare a resturilor
menajere, potrivit normelor veterinare.
CAPITOLUL IX
Cerinte
veterinare privind produsele si subprodusele de origine animală destinate
consumului uman
Art. 29. - (1)
Comertul, importul, producerea, punerea pe piată, tranzitul si exportul de
produse si subproduse de origine animală destinate consumului uman se
realizează în baza cerintelor veterinare specifice prevăzute de normele
veterinare elaborate de autoritatea veterinară centrală si aprobate prin ordin
al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(2) Autoritatea
veterinară centrală stabileste, prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor, tipurile de produse si subproduse de origine
animală destinate consumului uman, ce nu pot fi produse, puse pe piată si care
nu pot face obiectul importului, exportului sau tranzitului.
Art. 30. -
Produsele si subprodusele de origine animală destinate consumului uman sau
utilizate în alte scopuri pot fi puse pe piată, importate sau exportate numai
dacă au fost supuse inspectiilor si controalelor veterinare în conformitate cu
prevederile legislatiei veterinare si dacă au fost obtinute de la animale care:
a) nu au făcut
obiectul unor restrictii din motive veterinare; sau
b) au făcut
obiectul unor restrictii din motive veterinare, dar care:
- au fost marcate
cu o marcă specială în acest sens;
- au fost tratate
si procesate printr-o metodă adecvată pentru inactivarea sau distrugerea
agentului cauzal.
Art. 31. - (1)
Miscarea internă, importul, tranzitul, exportul si comertul cu produse si
subproduse de origine animală destinate consumului uman sunt supuse
certificării veterinare.
(2) Cerintele
veterinare, conditiile si modalitătile realizării certificării veterinare,
precum si stabilirea competentelor de certificare pentru operatiunile prevăzute
la alin. (1) se stabilesc de autoritatea veterinară centrală prin ordin al
presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
CAPITOLUL X
Cerinte
veterinare privind deseurile animaliere, subprodusele de origine animală ce nu
sunt destinate consumului uman, agentii patogeni de origine animală si
produsele selectate de origine vegetală
Art. 32. - Comertul,
importul, miscarea internă, tranzitul si exportul deseurilor animaliere,
subproduselor de origine animală ce nu sunt destinate consumului uman,
agentilor patogeni de origine animală si produselor selectate de origine
vegetală se realizează în baza cerintelor veterinare specifice prevăzute de
normele veterinare elaborate de autoritatea veterinară centrală si aprobate
prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor.
Art. 33. -
Schimbul de agenti patogeni si de material patologic de origine animală se
realizează numai între unităti de învătământ superior medical, institute
veterinare, laboratoare veterinare, unităti si institutii de cercetare, unităti
ce produc preparate imunologice, kituri si reagenti de diagnostic, ce sunt
autorizate de autoritatea veterinară centrală pentru a desfăsura astfel de
activităti, în baza cerintelor veterinare specifice prevăzute de normele
veterinare elaborate de autoritatea veterinară centrală si aprobate prin ordin
al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 34. -
Deseurile animaliere si subprodusele de origine animală ce nu sunt destinate
consumului uman sunt supuse inspectiei si controalelor veterinare la locurile
de producere, colectare, depozitare, sortare, precum si în unitătile de
procesare a acestora, în scopul prevenirii si răspândirii de boli la animale si
oameni si respectării conditiilor igienice de procesare a acestora, în baza
cerintelor veterinare specifice prevăzute de normele veterinare elaborate de
autoritatea veterinară centrală si aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 35. -
Miscarea internă, importul, tranzitul, exportul si comertul cu deseuri
animaliere, subproduse de origine animală ce nu sunt destinate consumului uman,
agenti patogeni de origine animală si produse selectate de origine vegetală se
realizează în baza cerintelor veterinare specifice prevăzute de normele
veterinare elaborate de autoritatea veterinară centrală si aprobate prin ordin
al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
CAPITOLUL XI
Cerinte
veterinare comune pentru protectia sănătătii publice
Art. 36. -
Autoritatea veterinară centrală stabileste cerintele veterinare pentru
producerea, comercializarea, detinerea si utilizarea substantelor tireostatice,
hormonale, beta agoniste ori a altor substante similare, pentru administrare la
animale producătoare de hrană.
Art. 37. - (1)
Autoritatea veterinară centrală stabileste cerintele veterinare specifice,
prevăzute de normele veterinare aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, pentru supravegherea si
monitorizarea unor substante si a reziduurilor la animale vii, produse si
subproduse de origine animală destinate consumului uman.
(2) Autoritatea
veterinară centrală elaborează si pune în aplicare, prin institutul veterinar
de profil, “Programul national de supraveghere si monitorizare a unor substante
si a reziduurilor la animale vii, produse si subproduse de origine animală” si
controlează respectarea cerintelor veterinare specifice.
(3) Autoritatea
veterinară centrală transmite organismelor internationale informatiile si
datele din domeniul veterinar, conform obligatiilor asumate.
Art. 38. - (1)
Autoritatea veterinară centrală stabileste si pune în aplicare, prin
autoritătile veterinare, cerintele veterinare pentru supravegherea, prevenirea
si controlul zoonozelor.
(2) Autoritatea
veterinară are responsabilitatea supravegherii, prevenirii si controlului
zoonozelor în relatie cu sănătatea animalelor si a produselor si subproduselor
de origine animală supuse supravegherii si controlului veterinar.
Art. 39. - (1)
Autoritatea veterinară centrală stabileste si pune în aplicare, prin
autoritătile veterinare, cerintele veterinare pentru producerea, testarea,
autorizarea, prescrierea, utilizarea, importul, comertul, tranzitul si exportul
de furaje medicamentate, aditivi furajeri si hrană concentrată pentru animale
de companie.
(2) Autoritatea
veterinară centrală elaborează si actualizează lista sortimentelor de produse
ce constituie furaje medicamentate sau hrană concentrată pentru animale de
companie, a aditivilor furajeri si lista unitătilor si întreprinderilor
autorizate să producă furaje medicamentate, aditivi furajeri si hrană
concentrată pentru animale de companie.
CAPITOLUL XII
Cerinte
veterinare privind inspectiile si controalele veterinare
Art. 40. - (1)
Importul, exportul si tranzitul de animale vii, material germinativ de origine
animală, produse si subproduse supuse supravegherii si controlului veterinar se
efectuează numai prin posturile de inspectie la frontieră (PIF) organizate în
punctele de trecere a frontierei României.
(2) Autoritatea
veterinară centrală elaborează cerintele veterinare pentru organizarea si
functionarea posturilor de inspectie la frontieră, precum si procedurile de
efectuare a acestor inspectii si controale, aprobate prin ordin al
presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(3)
Administratorii punctelor de control la trecerea frontierei de stat a României
au obligatia să ia măsuri pentru asigurarea conditiilor corespunzătoare de
desfăsurare a activitătii veterinare, precum si a bazei materiale si a fortei
de muncă necesare pentru efectuarea dezinfectiei, dezinsectiei si deratizării
în aceste locuri, precum si pentru distrugerea cadavrelor de animale, a
produselor improprii consumului uman, a unor deseuri sau subproduse de origine
animală ce nu sunt destinate consumului uman.
(4) Activitatea de
dezinfectie a mijloacelor de transport rutiere de la punctele de trecere a
frontierei este asigurată de autoritatea veterinară judeteană, respectiv a
municipiului Bucuresti, conform normelor veterinare elaborate de autoritatea
veterinară centrală si aprobate prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor.
(5) Dacă la
punctele de inspectie si controale veterinare de frontieră se depistează boli
transmisibile ale animalelor sau există suspiciunea acestora ori un risc de
altă natură ce poate pune în pericol sănătatea animalelor, sănătatea publică,
protectia animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor, întregul lot
de animale se va returna către tara de origine, iar dacă această măsură nu este
posibilă, autoritatea veterinară centrală poate dispune tăierea imediată si
valorificarea în conditii speciale sau uciderea întregului lot de animale,
precum si distrugerea obiectelor si materialelor aferente.
(6) În situatiile
prevăzute la alin. (5) autoritatea veterinară centrală trebuie să notifice
măsurile dispuse autoritătii veterinare centrale a tării exportatoare.
(7) Când prin
conventiile sau acordurile veterinare încheiate de România cu alte state s-a
stabilit altfel, se va proceda potrivit prevederilor acestora.
Art. 41. - (1)
Animalele vii, materialul germinativ de origine animală, produsele si
subprodusele supuse supravegherii si controlului veterinar, care provin din
statele membre sau din tări terte, fac obiectul inspectiei si controalelor
veterinare la frontieră, efectuate de autoritătile veterinare în baza
cerintelor veterinare specifice prevăzute de normele veterinare elaborate de
autoritatea veterinară centrală si aprobate prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(2) Animalele
provenite din import se supun în mod obligatoriu carantinei profilactice, în
locuri izolate si special amenajate, autorizate de autoritătile veterinare
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, care permit introducerea
animalelor în aceste locuri numai după verificarea îndeplinirii cerintelor
veterinare specifice.
Art. 42. - (1)
Autoritatea veterinară centrală stabileste si pune în aplicare prin
autoritătile veterinare cerintele veterinare privind inspectia si controalele
veterinare ce trebuie să se efectueze pentru animalele vii, materialul
germinativ de origine animală, produsele si subprodusele supuse supravegherii
si controlului veterinar si controlează conformitatea cu aceste cerinte.
(2)
Responsabilitatea respectării conditiilor de igienă privind producerea,
transportul, punerea pe piată si comercializarea animalelor vii, materialului
germinativ de origine animală, produselor si subproduselor supuse supravegherii
si controlului veterinar apartine unitătilor prevăzute la art. 18 alin. (1).
(3) Agentia
Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor controlează respectarea conditiilor
de igienă prevăzute la alin. (2).
(4) Autoritatea
veterinară centrală elaborează si pune în aplicare programul national de
inspectie si controale veterinare, stabilind responsabilitătile autoritătii
veterinare centrale si ale directiilor veterinare si pentru siguranta
alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti.
Art. 43. - În vederea
importului din tări terte al produselor prevăzute la art. 18 alin. (1),
întocmirii listelor oficiale cu tările, unitătile sau întreprinderile
autorizate pentru export în România, reprezentanti ai autoritătii veterinare
centrale pot efectua evaluări veterinare în tările si la obiectivele
mentionate, privind respectarea cerintelor veterinare si conformitatea acestor
obiective cu prevederile legislatiei veterinare românesti ce reglementează
importul din tări terte.
CAPITOLUL
XIII
Cerinte
veterinare privind protectia si bunăstarea animalelor
Art. 44. - (1)
Proprietarii, detinătorii sau îngrijitorii de animale au obligatia să respecte
si să aplice prevederile legislatiei veterinare sau alte prevederi privind
adăpostirea si îngrijirea animalelor din exploatatii, grădini, parcuri si
rezervatii zoologice ori din aglomerările temporare de animale sau pe perioada
păsunatului, în scopul respectării cerintelor fiziologice si de comportament
ale acestora, potrivit legislatiei în domeniul protectiei si bunăstării
animalelor.
(2) Autoritatea
veterinară centrală stabileste, prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare
si pentru Siguranta Alimentelor, cerintele veterinare pentru protectia
animalelor de fermă, a animalelor în timpul transportului, în timpul tăierii
sau uciderii, a animalelor utilizate în scopuri de cercetare, de experimentare
sau diagnostic, a animalelor din parcurile, grădinile, rezervatiile zoologice,
a animalelor sălbatice, a animalelor de companie sau de serviciu, a animalelor
de competitie, a animalelor din aglomerări temporare de animale, a animalelor
din speciile pe cale de disparitie si controlează conformitatea cu aceste
cerinte.
(3) Autoritatea
veterinară centrală, în colaborare cu organizatiile neguvernamentale pentru
protectia animalelor, va lua măsurile necesare pentru respectarea cerintelor
veterinare prevăzute la alin. (2).
Art. 45. - (1)
Autoritatea veterinară centrală stabileste, prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, cerintele veterinare
pentru producerea, testarea, autorizarea, depozitarea, transportul,
comercializarea, utilizarea, importul, tranzitul, exportul si comertul cu
furaje, materii furajere, premixuri, zooforturi, aditivi furajeri, furaje
complete, furaje suplimentare, furaje combinate, alte materii si produse
utilizate în furajarea si nutritia animalelor.
(2) Autoritatea
veterinară centrală stabileste lista diferitelor categorii de furaje si materii
furajere, premixuri, aditivi furajeri, furaje complete, furaje suplimentare,
furaje combinate si a altor materii si produse utilizate în furajarea sau
nutritia animalelor în România.
Art. 46. - (1)
Autoritatea veterinară centrală stabileste, prin ordin al presedintelui Agentiei
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, cerintele veterinare pentru
producerea, testarea, autorizarea, depozitarea, transportul, comercializarea,
utilizarea, importul, tranzitul, exportul si comertul cu produse medicinale
veterinare.
(2) Autoritatea
veterinară centrală elaborează si actualizează, prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, lista unitătilor care
fabrică produse medicinale veterinare, precum si lista fabricantilor si
distribuitorilor autorizati să aibă în posesie substante active cu proprietăti
anabolice, antiinfectioase, antiparazitare, antiinflamatorii, hormonale sau
psihotrope care pot fi folosite la fabricarea produselor medicinale veterinare.
(3) Autoritatea
veterinară centrală stabileste si actualizează, prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, lista produselor
medicinale veterinare autorizate, a perioadelor de asteptare si întrerupere,
precum si a interdictiilor privind utilizarea unora dintre aceste produse.
(4) Autoritatea
veterinară centrală elaborează si pune în aplicare un program de
farmacovigilentă.
Art. 47. -
Împreună cu autoritatea natională responsabilă pentru activitătile de
ameliorare si selectie a animalelor si cu organizatiile si asociatiile
crescătorilor de animale, autoritatea veterinară centrală stabileste cerintele
veterinare privind animalele si activitatea de reproductie.
CAPITOLUL XIV
Finantarea
si cheltuielile serviciilor si activitătilor veterinare de stat
Art. 48. - (1)
Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Agentiei Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor si ale unitătilor din subordinea sa, prevăzute la
anexa nr. 2, se asigură din venituri proprii si din subventii acordate de la
bugetul de stat prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si
Mediului.
(2) Din bugetul
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor se asigură finantarea
cheltuielilor, pe bază de programe ce se aprobă ca anexe la bugetul acesteia,
pentru:
a) efectuarea
actiunilor cuprinse în Programul actiunilor de supraveghere, prevenire si
control al bolilor la animale, al celor transmisibile de la animale la om,
protectia animalelor si protectia mediului;
b) actiunile
cuprinse în programele nationale de necesitate si alertă;
c) actiunile
cuprinse în programele nationale de eradicare a unor boli transmisibile ale
animalelor;
d) instituirea,
organizarea si functionarea sistemelor informatice veterinare nationale;
e) actiunile
privind identificarea si înregistrarea suinelor, ovinelor si caprinelor,
potrivit legii;
f) actiunile
privind identificarea si înregistrarea bovinelor, potrivit legii;
g) asigurarea
instruirii continue a medicilor veterinari oficiali si a medicilor veterinari
de liberă practică împuterniciti;
h) actiunile
prevăzute în alte programe nationale pe care autoritatea veterinară centrală
trebuie să le pună în aplicare;
(3) Activitătile
prevăzute la alin. (2) lit. g) se realizează pe bază de contract încheiat, în
conditiile legii, cu institutiile de învătământ sau cu alte institutii
abilitate.
(4) Valoarea
operatiunilor care se realizează în exercitarea activitătii de inspectie si
control veterinar se virează lunar de către unitătile prevăzute la art. 19
alin. (1) în contul directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor
judetene si a municipiului Bucuresti si constituie, pentru acestea, venituri
proprii destinate finantării cheltuielilor curente si de capital, care se
înregistrează în contabilitate în mod distinct.
(5) Veniturile
proprii pentru institutiile prevăzute la art. 5 lit. b) si c) se constituie din
exercitarea activitătii de inspectie si control veterinar, din tarife de
manoperă pentru activităti veterinare si de laborator, din consultantă si din
alte prestatii specifice: actiuni de dezinfectie, dezinsectie, deratizare,
examene si lucrări de laborator, precum si din alte activităti din domeniul
veterinar.
(6) Cuantumul
tarifelor pentru veniturile proprii se aprobă prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
(7) Veniturile proprii
ale Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor pentru activitătile
proprii se constituie dintr-o cotă din veniturile proprii ale directiilor
veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a municipiului
Bucuresti, care se virează într-un cont distinct deschis de Agentia Veterinară
si pentru Siguranta Alimentelor.
(8) Cotele prevăzute la alin. (7) se aprobă anual prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, se utilizează pentru finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si, în functie de politica veterinară si pentru siguranta alimentelor, pot fi redistribuite la unităti subordonate.
Art. 49. - (1)
Activitatea de inspectie si control veterinar de frontieră se face de către
Agentia Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor prin posturile de inspectie
la frontieră. Veniturile proprii ale Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor se constituie si din tarifele privind inspectia si controlul
veterinar pe care exportatorii, importatorii sau, după caz, persoana
responsabilă, conform conventiei încheiate, pentru activitătile de tranzit,
import si export cu animale vii, material germinativ de origine animală,
produse si subproduse supuse supravegherii si controlului veterinar au
obligatia să le achite.
(2) Nivelul
tarifelor prevăzute la alin. (1) se stabileste prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 50. - (1)
Cheltuielile implicate de executarea măsurilor dispuse de autoritatea
veterinară la posturile de inspectie la frontieră, prevăzute la art. 40 alin.
(5), sunt suportate de exportator, importator sau, după caz, de persoana
responsabilă conform conventiei încheiate.
(2) Sistemul
informatic veterinar national cuprinde: sistemul informatic intranet, sistemul
informatic pentru înregistrarea animalelor, sistemul informatic pentru
notificarea bolilor transmisibile ale animalelor, sistemul informatic rapid de
alertă, sistemul informatic pentru monitorizarea miscării animalelor, sistemul
informatic privind monitorizarea importului si tranzitului, sistemul informatic
privind supravegherea veterinară a bolilor transmisibile ale animalelor, precum
si alte sisteme informatice necesare realizării atributiilor serviciilor
veterinare de stat în limitele de competentă ale acestora.
CAPITOLUL XV
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art. 51. - (1)
Faptele care constituie contraventii la normele veterinare, precum si
persoanele care pot să constate contraventii si să aplice sanctiuni se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(2) Sanctiunile
contraventionale se aplică si persoanelor juridice.
(3) Dispozitiile
prezentei ordonante referitoare la contraventii se completează cu prevederile
Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
Art. 52. - Pentru
aplicarea unitară a prevederilor prezentei ordonante autoritatea veterinară
centrală a României elaborează si aprobă, prin ordin al presedintelui Agentiei
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, norma veterinară privind definirea
termenilor utilizati în domeniul veterinar.
Art. 53. - Ordonanta
Guvernului nr.
90/2003 privind înfiintarea Agentiei Române pentru Siguranta Alimentelor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 31 august
2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
600/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 936 din
24 decembrie 2003, se modifică după cum urmează:
1. Titlul va
avea următorul cuprins:
“Ordonantă
privind înfiintarea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor”
2. Alineatul
(2) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“(2) Finantarea
Agentiei se asigură din venituri proprii si subventii de la bugetul de stat,
prin bugetul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului.”
3. Articolul 2
va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - Agentia
are drept scop:
a) apărarea
sănătătii animalelor, protectia animalelor, prevenirea transmiterii de boli de
la animale la om, siguranta alimentelor de origine animală destinate consumului
uman, salubritatea furajelor pentru animale si protectia mediului, în raport cu
cresterea animalelor, identificarea si înregistrarea animalelor;
b) realizarea
sigurantei alimentelor, de la producerea materiilor prime până la distribuirea
alimentelor către consumator;”
4. După
articolul 3 litera f) se introduc literele g)-m) cu următorul cuprins:
“g) organizează
serviciile veterinare de stat si stabileste organizarea si necesitătile de
finantare ale acestora;
h) organizează
activitătile veterinare publice pe întreg teritoriul tării, după o conceptie
unitară, pentru asigurarea sănătătii animalelor, a sănătătii publice,
protectiei animalelor, protectiei mediului si a sigurantei alimentelor;
i) stabileste
atributiile si responsabilitătile serviciilor veterinare de stat;
j) elaborează si
promovează, în colaborare cu alte autorităti abilitate implicate, cadrul legal
în domeniul sigurantei si calitătii alimentelor;
k) participă la
activitatea de standardizare, gradare si calificare a produselor alimentare;
l) organizează
activitatea în domeniul sigurantei si calitătii alimentelor, în colaborare cu
alte autorităti abilitate implicate, conform limitelor de competentă legale;
m) realizează, în
colaborare cu alte autorităti abilitate implicate, sistemul de analiză,
gestionare si comunicare a riscului în domeniul sigurantei si calitătii
alimentelor.”
5. Alineatul
(1) al articolului 4 se abrogă.
6. Alineatul
(1) al articolului 7 va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1)
Agentia este condusă de un presedinte cu rang de secretar de stat, numit prin
decizie a primuluiministru pe o perioadă de 5 ani.”
7. Alineatul
(4) al articolului 7 va avea următorul cuprins:
“(4) Presedintele
Agentiei este ordonator secundar de credite.”
8. După
articolul 7 se introduce articolul 71 cu următorul cuprins:
“Art. 71. - Secretarul general al Agentiei este numit prin decizie a
primului-ministru. Atributiile sale sunt stabilite prin ordin al presedintelui
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.”
9. După
articolul 9 se introduce articolul 91 cu următorul cuprins:
“Art. 91. - Agentia Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor poate contracta
servicii de consultantă în domeniul tehnologiei informatiei si comunicării,
relatiilor publice, organizării campaniilor de promovare, educare si informare
referitoare la activitatea specifică, precum si în domeniul specific de
activitate.”
Art. 54. - În tot
cuprinsul Ordonantei Guvernului nr.
90/2003 sintagma “Agentia Română
pentru Siguranta Alimentelor” se înlocuieste cu sintagma “Agentia Veterinară si
pentru Siguranta Alimentelor”.
Art. 55. -
Ordonanta Guvernului nr.
83/2003 privind aprobarea posturilor de inspectie la frontieră organizate
în punctele de trecere a frontierei stabilite pentru importul, exportul si
tranzitul tipurilor de mărfuri supuse controalelor veterinare, precum si
conditiile de aprobare a posturilor de inspectie la frontieră responsabile
pentru controalele veterinare ale animalelor vii si produselor provenind din
tările terte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din
30 august 2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
524/2003, se modifică după cum urmează:
1. Litera d) a
articolului 3 va avea următorul cuprins:
“d) administrator
- Agentia Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor.”
2. Alineatul
(1) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1)
Pentru a fi incluse în lista posturilor de inspectie la frontieră aprobate
pentru controlul animalelor vii, al produselor de origine animală si al altor
produse supuse controalelor veterinare, PIF trebuie să corespundă conditiilor
generale si speciale stabilite de autoritatea veterinară centrală a României
prin ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor.”
3. Alineatul
(1) al articolului 5 va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - (1)
Închiderea temporară sau permanentă a PIF sau a unui centru de inspectie din
structura acestuia, precum si reactualizarea listei punctelor de inspectie la
frontieră în care sunt organizate controale veterinare se fac prin ordin comun
al autoritătilor publice centrale care răspund de administratia publică,
agricultură, alimentatie, silvicultură, protectia mediului, transport si al
autoritătii veterinare centrale.”
4. Articolul 6
va avea următorul cuprins:
“Art. 6. -
Tipurile de mărfuri care sunt supuse controlului veterinar pentru fiecare PIF
se vor stabili prin ordin comun al autoritătilor publice centrale care răspund
de administratia publică, agricultură, alimentatie, veterinar si siguranta
alimentelor, silvicultură, protectia mediului si transport.”
5. Articolul 7
va avea următorul cuprins:
“Art. 7. -
Serviciile veterinare de control de la punctele de trecere a frontierei se
organizează si functionează în cadrul PIF, în structura Agentiei Veterinare si
pentru Siguranta Alimentelor.”
6. Articolul 9
va avea următorul cuprins:
“Art. 9. -
Atributiile personalului angajat în PIF se vor stabili prin ordin al
presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.”
7. Articolul 10
va avea următorul cuprins:
“Art. 10. -
Coordonarea si controlul activitătii tehnice si administrative a PIF,
competentele si responsabilitătile pe linie de comandă sunt stabilite prin
ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.”
8. Alineatul
(3) al articolului 11 va avea următorul cuprins:
“(3) După
realizarea dezbaterilor mentionate, Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor
si Mediului, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Finantelor
Publice, Agentia Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor si Autoritatea
Natională a Vămilor vor elabora norme metodologice pentru implementarea
prevederilor prezentei ordonante, privind strategia pe termen lung, care se vor
aproba prin hotărâre a Guvernului si vor cuprinde răspunderile si termenele,
încadrate în strategia natională privind aderarea la Uniunea Europeană, pentru
cei responsabili cu construirea, echiparea si asigurarea de personal pentru
viitoarele PIF de interes national.”
9. Articolul 12
va avea următorul cuprins:
“Art. 12. -
Agentia Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor este responsabilă pentru
finantarea proiectării si construirii PIF prevăzute în strategia pe termen
lung.”
10. Articolul
13 va avea următorul cuprins:
“Art. 13. -
Imobilele necesare constituirii si functionării PIF vor fi dobândite în
proprietatea publică a statului în unul dintre modurile prevăzute la art. 7 din
Legea nr. 213/1998 privind
proprietatea publică si regimul juridic al acesteia si vor fi date în administrarea
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.”
Art. 56. - (1)
Structura organizatorică, functionarea si numărul de posturi ale Agentiei
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, ale institutelor veterinare si ale
directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a
municipiului Bucuresti se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Numărul de
posturi al Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor se asigură prin
preluarea unui număr de 14 posturi finantate de la bugetul de stat de la
Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, 14 posturi finantate de
la bugetul de stat de la Ministerul Sănătătii si 35 de posturi finantate de la
bugetul de stat preluate prin reorganizarea Agentiei Nationale Sanitare Veterinare
din cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului si a
posturilor finantate din venituri proprii si subventiile acordate de la bugetul
de stat aferente unitătilor subordonate ce trec din subordinea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului la Agentia Veterinară si pentru
Siguranta Alimentelor.
(3) Personalul din
cadrul Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si din cadrul
directiilor veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene si a
municipiului Bucuresti este format atât din functionari publici, cât si din
personal contractual.
(4) Salarizarea
personalului din cadrul Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor se
face potrivit prevederilor legale aplicabile personalului salarizat din
venituri proprii si subventii de la bugetul de stat, iar salarizarea
personalului din directiile veterinare si pentru siguranta alimentelor judetene
si a municipiului Bucuresti se face potrivit prevederilor legale aplicabile
personalului din serviciile descentralizate ale ministerelor.
(5) Personalul din
cadrul institutelor centrale este format atât din functionari publici, cât si
din personal contractual.
Salarizarea
personalului se face potrivit prevederilor legale aplicabile personalului din
unitătile bugetare.
(6) Încadrarea în
noua structură organizatorică a personalului se face pe baza unui test de
verificare a cunostintelor profesionale, în limita posturilor disponibile.
Art. 57. - (1) Se
autorizează Ministerul Finantelor Publice să introducă modificările ce decurg
din aplicarea prevederilor prezentei ordonante în structura bugetului de stat,
a bugetului Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului si a
bugetului Ministerului Sănătătii pe anul 2004 si în anexele la acestea, pe baza
protocolului de predareprimire încheiat între Ministerul Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, Ministerul Sănătătii si Agentia Veterinară si
pentru Siguranta Alimentelor, în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a
prezentei ordonante.
(2) Până la
încheierea protocolului prevăzut la alin. (1) finantarea actiunilor si a
activitătilor Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor si a
unitătilor prevăzute în anexa nr. 2 se asigură de Ministerul Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului.
(3) Până la încheierea
protocolului prevăzut la alin. (1), de la bugetul de stat prin bugetul
Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului se asigură sursele
financiare pentru activitătile prevăzute în:
a) Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
113/2002 privind identificarea si înregistrarea bovinelor în România,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 27 septembrie
2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2003;
b) Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
127/2003 privind identificarea si înregistrarea suinelor, ovinelor si
caprinelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 931 din
23 decembrie 2003;
c) Ordonanta
Guvernului nr.
83/2003 privind aprobarea posturilor de inspectie la frontieră organizate
în punctele de trecere a frontierei stabilite pentru importul, exportul si
tranzitul tipurilor de mărfuri supuse controalelor veterinare, precum si
conditiile de aprobare a posturilor de inspectie la frontieră responsabile
pentru controalele veterinare ale animalelor vii si produselor provenind din
tările terte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 622 din
30 august 2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
524/2003.
Art. 58. - Articolul 5 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 113/2002 privind identificarea si înregistrarea bovinelor în România, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 708 din 27 septembrie 2002, aprobată cu modificări prin Legea nr. 25/2003, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art. 5. -
Atribuirea contractelor de servicii privind aplicarea mărcilor auriculare se
face, cu respectarea legislatiei privind achizitiile publice, de către Agentia
Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor medicilor veterinari organizati în
conditiile legii, pe baza fondurilor alocate cu această destinatie.”
Art. 59. -
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
127/2003 privind identificarea si înregistrarea suinelor, ovinelor si
caprinelor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 931 din
23 decembrie 2003, se modifică după cum urmează:
1. Articolul 3
va avea următorul cuprins:
“Art. 3. -
Atribuirea contractelor de servicii privind aplicarea mărcilor/crotaliilor
auriculare si înregistrarea suinelor, ovinelor si caprinelor se face, cu
respectarea legislatiei privind achizitiile publice, de către Agentia
Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor medicilor veterinari organizati în
conditiile legii, pe baza fondurilor alocate cu această destinatie.”
2. Alineatul
(3) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“(3) Achizitionarea
elementelor prevăzute la alin. (1) lit. a)-d) pentru identificarea suinelor,
ovinelor si caprinelor se face de către Agentia Veterinară si pentru Siguranta
Alimentelor prin licitatie publică, conform prevederilor Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 60/2001
privind achizitiile publice, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
212/2002, cu modificările si completările ulterioare.”
Art. 60. - Toate
referirile la “Agentia Natională Sanitară Veterinară” din legislatia în vigoare
se consideră ca fiind făcute la “Agentia Veterinară si pentru Siguranta
Alimentelor”.
Art. 61. - Anexele
nr. 1-5 fac parte integrantă din prezenta ordonantă.
Art. 62. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei ordonante se abrogă Legea sanitară veterinară nr.
60/1974, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 626
din 2 septembrie 2003, cu modificările si completările ulterioare, precum si
orice alte dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Ministrul
administratiei si internelor,
Ioan Rus
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 29 ianuarie 2004.
Nr. 42.
ANEXA Nr. 1
DEFINIREA
TERMENILOR
- Agentia
Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor - autoritate de reglementare în
domeniul veterinar si pentru siguranta alimentelor, organ de specialitate al
administratiei publice centrale, cu personalitate juridică, în subordinea
Guvernului si în coordonarea directă a primului-ministru;
- activitate
veterinară - activitatea desfăsurată pe teritoriul României de un medic
veterinar în limitele de competentă ale serviciilor veterinare prevăzute de
prezenta ordonantă;
- activitate
veterinară publică - activităti veterinare strategice, de interes national,
efectuate în limitele de competentă ale serviciilor veterinare, pentru
aplicarea strategiilor si politicilor guvernamentale de apărare si îmbunătătire
a statusului de sănătate a animalelor, pentru protectia sănătătii publice, a
animalelor, protectia mediului si siguranta alimentelor;
- activitate
veterinară de liberă practică - activităti veterinare, altele decât cele
publice, efectuate de medicii veterinari de liberă practică potrivit legii;
- autoritate
veterinară - autoritatea veterinară centrală ce are atributii în domeniile
de competentă ale serviciilor veterinare sau orice altă autoritate din domeniul
veterinar căreia i s-au delegat aceste puteri si competente;
- autoritate
veterinară centrală - serviciul veterinar central al României, ce are
responsabilitatea elaborării si implementării strategiilor guvernamentale în
domeniul veterinar, a definirii competentelor si atributiilor serviciilor
veterinare, a stabilirii, gestionării, realizării si controlului activitătilor
veterinare publice;
- autoritate
veterinară judeteană - serviciile publice veterinare descentralizate,
subordonate tehnic si administrativ autoritătii veterinare centrale, având
autoritatea si responsabilitatea aplicării strategiilor guvernamentale în
domeniul veterinar pe teritoriul judetului respectiv, a gestionării, realizării
si controlului activitătilor veterinare publice la acest nivel, precum si alte
competente delegate de autoritatea veterinară centrală; este reprezentată de
directia veterinară si pentru siguranta alimentelor judeteană, respectiv a
municipiului Bucuresti;
- autoritate
veterinară locală - autoritatea de la nivelul circumscriptiilor veterinare
teritoriale, subordonată tehnic si administrativ autoritătii veterinare
judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, care are responsabilitatea
realizării, gestionării si notificării activitătilor veterinare publice; este
reprezentată de medicul veterinar oficial;
- medic
veterinar oficial - medicul veterinar angajat si retribuit de stat,
desemnat pentru a realiza activitătile veterinare stabilite de autoritatea
veterinară la care îsi desfăsoară activitatea;
- medic
veterinar de liberă practică - medicul veterinar care efectuează activităti
veterinare de liberă practică, în conditiile legii;
- medic
veterinar de liberă practică împuternicit - medicul veterinar de liberă
practică împuternicit de autoritatea veterinară judeteană, respectiv a
municipiului Bucuresti, pe bază de contract, să efectueze unele activităti
veterinare publice, în conditiile legii;
- state membre -
statele membre ale Uniunii Europene;
- tări terte -
orice alt stat decât statele cu care România a încheiat acorduri, conventii sau
alte întelegeri internationale privind domeniul veterinar;
- animal -
mamifere, păsări domestice si sălbatice, pesti, albine, viermi de mătase,
batracieni, moluste, gasteropode, crustacee si tunicate;
- punerea sub
sechestru veterinar - procedura ce constituie o atributie a autoritătilor
veterinare si care constă în interzicerea punerii pe piată, comercializării si
miscării unor animale vii, produse germinative de origine animală si a altor
produse supuse supravegherii si controlului veterinar, precum si în cazarea sau
depozitarea acestora în spatiile desemnate de autoritatea veterinară, în
vederea stabilirii destinatiei finale sau distrugerii ori procesării adecvate a
acestora;
- confiscare -
scoaterea din consumul uman, punerea sub restrictii veterinare si dirijarea
pentru prelucrare tehnică sau, după caz, pentru distrugere a produselor si
subproduselor supuse supravegherii si controlului veterinar, care la controlul
veterinar sunt declarate necorespunzătoare pentru consumul uman;
- distrugere -
neutralizarea deseurilor de origine animală prin incinerare, coincinerare sau
îngropare;
- ucidere -
aplicarea unei metode (utilizarea pistolului cu glont liber sau a pustii,
electrocutarea, expunerea la dioxid de carbon etc.) care să cauzeze o moarte
sigură, precum si injectarea unei supradoze de medicament cu proprietăti
anestezice sau a unui produs autorizat pentru eutanasie;
- tăiere -
provocarea mortii unui animal prin sângerare, pentru a obtine produse destinate
consumului uman.
ANEXA Nr. 2
UNITĂTI
care
functionează în subordinea Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor
Nr. crt. |
Denumirea
unitătii |
I. |
Institutii publice cu personalitate
juridică: |
|
1. Directiile veterinare si pentru
siguranta alimentelor judetene si a municipiului Bucuresti, inclusiv
laboratoarele veterinare de stat |
|
2. Institutele veterinare: |
|
a) Institutul de Diagnostic si Sănătate
Animală |
|
b) Institutul de Igienă si Sănătate Publică
Veterinară |
|
c) Institutul pentru Controlul Produselor
Biologice si Medicamentelor de Uz Veterinar |
II. |
Institutii publice fără personalitate
juridică: |
|
1. Circumscriptiile veterinare zonale |
|
2. Circumscriptiile veterinare si pentru
siguranta alimentelor |
|
3. Posturile de inspectie la frontieră |
ANEXA Nr. 3
TAXE
pentru
eliberarea avizului veterinar de import, export, tranzit, a acordului veterinar
pentru import, a certificatului de abilitare si a certificatului de
înregistrare si reînregistrare a medicamentelor, produselor biologice si a
altor produse de uz veterinar
Nr. crt. |
Specificatie |
U.M. |
Lei/U.M./produs |
1. |
Aviz veterinar de import: |
|
|
|
- materii prime furajere, furaje
concentrate, bumbac, premixuri, aditivi furajeri, făinuri proteice,
medicamente pulvis si altele |
tonă |
3.000 |
|
- animale mici pentru reproductie, animale
mici pentru măcelărie, animale mici pentru concurs, expozitii, păsări exotice |
cap |
3.000 |
|
- animale mijlocii pentru măcelărie,
animale mijlocii pentru reproductie |
cap |
3.000 |
2. |
- ouă pentru incubatie |
1.000 bucăti |
10.000 |
3. |
- animale mari pentru măcelărie, animale
mari pentru concurs, animale mari pentru reproductie |
cap |
25.000 |
|
- păsări pentru carne |
cap |
5.000 |
|
- păsări pentru reproductie, porumbei
pentru concurs, expozitii, alte manifestări |
cap |
5.000 |
4. |
- pui de o zi |
1.000 cap |
10.000 |
|
- pui reproductie si/sau crestere |
1.000 cap |
|
5. |
- animale de companie (câini, pisici,
maimute si altele) |
cap |
50.000 |
6. |
- medicamente, produse biologice, kituri de
uz veterinar, alte produse de uz veterinar, până la 1.000 flacoane |
lot |
150.000 |
7. |
- medicamente de uz veterinar, alte produse
de uz veterinar, între 1.000-5.000 flacoane |
lot |
200.000 |
8. |
- medicamente de uz veterinar, alte produse
de uz veterinar, peste 5.000 flacoane |
lot |
400.000 |
9. |
- familii de albine |
familie |
nu se
taxează |
10. |
- ouă pentru consum |
1.000 |
25.000 |
11. |
- lapte, lapte condensat |
100 litri |
25.000 |
12. |
- slănină crudă, grăsimi tehnice |
tonă |
4.000 |
13. |
- subproduse comestibile (cap, creier,
limbă, burtă, organe, membrane etc.) |
tonă |
5.000 |
14. |
- untură, cochilii de melci, organe
necomestibile, coarne, copite, unghii, ongloane, aditivi si emulgatori
alimentari, clei de oase, enzime pentru industria alimentară, adezivi pentru
industria alimentară, izolat proteic alimentar, gelatină alimentară si
tehnică |
|
|
|
- produse lactate proaspete (iaurt, friscă
etc.), lapte praf, unt, brânzeturi, cascaval, înghetată, inclusiv praf de
înghetată, ingredienti si arome pentru înghetată, subproduse lactate (zer,
cazeină), cheag, gogosi de mătase, condimente, lână, piei brute, pene, păr |
tonă |
100.000 |
15. |
- produse apicole (ceară, polen, venin
etc.) |
kg |
15.000 |
16. |
- ouă de viermi de mătase |
kg |
150.000 |
17. |
- produse din ouă (praf, maioneză, melanj
etc.), miere de albine, membrane artificiale |
tonă |
150.000 |
18. |
- peste viu, peste proaspăt, refrigerat,
congelat, produse din peste, inclusiv icre, pulpe de broască, carne melci,
stridii, scoici, raci, fructe de mare, vânat mare, vânat mic (în blană, în
pene) |
tonă |
200.000 |
|
- căzătură coarne, conserve si concentrate
pentru hrana animalelor, carne (toate speciile), conserve, semiconserve,
preparate din carne, inclusiv supe si sosuri concentrate, piei
semiprelucrate, subproduse de abator pentru industria farmaceutică |
tonă |
200.000 |
19. |
- trofee de vânătoare si blănuri |
bucată |
600.000 |
20. |
- alte produse nenominalizate |
bucată,
tonă, kg, hl si alte unităti de măsură |
50.000 |
21. |
- mostre până la 100 kg total |
|
nu se
taxează |
|
- produse de uz veterinar pentru
înregistrare |
|
|
|
- ajutoare umanitare |
|
|
|
- donatii în cadrul ajutoarelor umanitare
de orice fel |
|
|
22. |
Certificat de abilitare |
bucată |
2.500.000 |
23. |
Certificat de înregistrare si
reînregistrare medicamente, produse biologice si alte produse de uz veterinar |
produs |
15.000.000 |
24. |
Acord veterinar de import |
bucată |
300.000 |
25. |
Aviz veterinar pentru export: |
|
nu se
taxează |
|
- animale, produse de origine animală,
furaje si alte produse supuse controlului veterinar |
|
|
26. |
Aviz veterinar de tranzit: - animale, produse de origine animală,
furaje si alte produse supuse controlului veterinar |
|
nu se
taxează |
NOTĂ:
Taxa pentru
cantitătile exprimate în fractiuni fată de unitatea de măsură prevăzută în
prezenta ordonantă se calculează proportional cu cantitatea avizată.
ANEXA Nr. 4
TAXE
pentru
eliberarea avizului veterinar privind amplasarea, proiectarea si construirea
obiectivelor supuse controlului veterinar
Taxele pentru
eliberarea avizului veterinar privind amplasarea, proiectarea si construirea de
noi obiective supuse controlului veterinar sunt în valoare de 50% din taxa
prevăzută pentru autorizarea veterinară de functionare a acestora.
ANEXA Nr. 5
TAXE
pentru
eliberarea certificatelor veterinare pentru transportul intern al animalelor,
produselor de origine animală, furajelor si altor mărfuri supuse controlului
veterinar, precum si a certificatelor de sănătate pentru export animale si
certificatelor veterinare pentru export produse, subproduse comestibile si
necomestibile de origine animală
Nr. crt. |
Specificatie |
U.M. |
Taxa
(lei/U.M.) |
|
A. Pentru intern: |
|
|
1. |
Certificat veterinar pentru transport
animale |
|
nu se
taxează |
2. |
Certificat veterinar pentru transport ouă
de viermi de mătase |
|
nu se
taxează |
3. |
Certificat veterinar pentru transport puiet
de pesti fitofagi, icre embrionate si puiet de peste sau peste destinat
repopulării |
|
nu se
taxează |
4. |
Certificat veterinar pentru transport gunoi
de grajd în scopul comercializării |
|
nu se
taxează |
5. |
Certificat veterinar pentru transport
cadavre, deseuri de abator |
|
nu se
taxează |
6. |
Certificat veterinar pentru transport
furaje |
tonă |
50.000 |
7. |
Certificat veterinar pentru transport ouă
pentru incubatie |
|
nu se
taxează |
8. |
Certificat veterinar pentru transport
produse de origine animală: |
|
nu se
taxează |
|
- carne toate speciile, inclusiv vânat
împuscat destinat consumului public |
|
|
|
- slănină, seu, subproduse comestibile:
organe, intestine, stomacuri |
|
|
|
- grăsimi tehnice, oase, păr, piei, coarne,
unghii, copite |
|
|
|
- alte produse de origine animală
nenominalizate |
|
|
|
- produse din carne (preparate din carne,
conserve, semiconserve carne, alte produse din carne) |
|
|
|
- lapte lichid si lapte condensat |
|
|
|
- produse lactate proaspete |
|
|
|
- brânzeturi, unt, înghetată, lapte praf,
praf de înghetată, cazeină |
|
|
|
- alte produse din lapte nenominalizate |
|
|
|
- peste viu, peste refrigerat, peste
congelat, peste sărat, peste afumat |
|
|
|
- conserve, semiconserve peste |
|
|
|
- icre de sturion |
|
|
|
- icre tarama |
|
|
|
- alte produse din peste nenominalizate |
|
|
|
- miere de albine |
|
|
|
- produse apicole (ceară albine, lăptisor
de matcă, polen etc.) |
|
|
|
- alte produse apicole nenominalizate |
|
|
|
- ouă pentru consum |
|
|
|
- produse din ouă (melanj, praf de ouă,
maioneză) |
|
|
|
- alte produse din ouă nenominalizate |
|
|
9. |
Certificat veterinar de sănătate animală
pentru intern |
|
nu se
taxează |
|
B. Pentru export: |
|
|
10. |
Certificat veterinar pentru sănătate pentru
export animale si certificat de transport international |
|
nu se
taxează |
11. |
Certificat veterinar pentru export produse,
subproduse comestibile si necomestibile de origine animală, cu exceptia
trofeelor |
|
nu se
taxează |
12. |
Certificat veterinar de sănătate pentru
export trofee: |
|
|
|
- ursi, cerbi |
trofeu |
3.000.000 |
|
- capre negre |
trofeu |
2.000.000 |
|
- mistreti, căpriori, cerb |
trofeu |
1.000.000 |
|
- alte animale sălbatice (lup, vulpe,
pisică sălbatică, viezure, jder etc.) |
trofeu |
1.000.000 |
|
- blănuri bucată |
|
1.000.000 |
|
- coarne cerbi, colti mistret |
trofeu |
500.000 |
|
- cocosi de munte |
trofeu |
250.000 |
|
- iepuri, fazani, rate, gâste sălbatice,
potârnichi |
trofeu |
100.000 |
|
- alte păsări sălbatice (prepelite,
porumbei, turturele, sitari, grauri, sturzi etc.) |
trofeu |
50.000 |
NOTĂ:
Taxa pentru cantitătile exprimate în fractiuni fată de unitatea de măsură prevăzută în prezenta lege se calculează proportional cu cantitatea avizată.