MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 595 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 1
iulie 2004
SUMAR
ORDONANTE ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
50.
- Ordonantă de urgentă pentru modificarea si completarea unor acte
normative în vederea stabilirii cadrului organizatoric si functional
corespunzător desfăsurării activitătilor de eliberare si evidentă a cărtilor de
identitate, actelor de stare civilă, pasapoartelor simple, permiselor de conducere
si certificatelor de înmatriculare a vehiculelor
ORDONANTE
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea unor acte
normative în vederea stabilirii cadrului organizatoric si functional
corespunzător desfăsurării activitătilor de eliberare si evidentă a cărtilor de
identitate, actelor de stare civilă, pasapoartelor simple, permiselor de
conducere si certificatelor de înmatriculare a vehiculelor
Crearea noului
cadru institutional ca urmare a comasării fostului Minister al Administratiei
Publice cu fostul Minister de Interne presupune realizarea unei restructurări
corespunzătoare, atât la nivel central, cât si teritorial, care să ducă la
eficientizarea activitătilor din domeniile de competentă specifice institutiei
nou-create. Între domeniile care necesită o abordare imediată sub acest aspect
se numără si activitătile de eliberare si evidentă a cărtilor de identitate, a
actelor de stare civilă, a pasapoartelor simple, a permiselor de conducere si a
certificatelor de înmatriculare a vehiculelor.
Având în vedere
faptul că procesul de reformă în domeniile sus-mentionate a fost îngreunat din
cauza dificultătilor de natură financiară si de infrastructură, întâmpinate în
cadrul demersurilor de descentralizare a activitătilor specifice, prin
transferarea competentelor de la structurile centralizate existente până în
acel moment în Ministerul de Interne, la autoritătile publice locale coordonate
de Ministerul Administratiei Publice, se impune de urgentă adoptarea unor
măsuri de ordin legislativ care să elimine aceste dificultăti si să asigure
crearea unor structuri eficiente, menite să pună în practică principiul
descentralizării, aspect relevant din punct de vedere al diminuării birocratiei
existente până în prezent în relatiile autoritătilor cu cetătenii.
În temeiul art.
115 alin. (4) din Constitutie, republicată,
Guvernul
României adoptă prezenta
ordonantă de urgentă.
Art. I. - Ordonanta Guvernului nr.
84/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor
publice comunitare de evidentă a persoanelor, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 554 din 1 septembrie 2001, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
372/2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Alineatul
(2) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“(2) Serviciile publice
comunitare de evidentă a persoanelor asigură atât întocmirea, păstrarea,
evidenta si eliberarea actelor de stare civilă, a cărtilor de identitate, a
cărtilor de alegător si a listelor electorale, cât si desfăsurarea
activitătilor de primire a cererilor si de eliberare a pasapoartelor simple,
permiselor de conducere, certificatelor de înmatriculare a vehiculelor si a
plăcilor cu numere de înmatriculare, în sistem de ghiseu unic.”
2. În cuprinsul
alineatului (1) al articolului 4, termenul “Ministerul de Interne” se
înlocuieste cu “Ministerul Administratiei si Internelor”.
3. Alineatul
(2) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“(2) Serviciile
publice comunitare locale se înfiintează si în sectoarele municipiului
Bucuresti, prin reorganizarea compartimentelor de stare civilă din aparatul
propriu al consiliilor locale ale sectoarelor municipiului Bucuresti, precum si
a structurilor de evidentă a populatiei ale Serviciului independent de evidentă
informatizată a persoanei al municipiului Bucuresti, din cadrul Directiei
Generale de Evidentă Informatizată a Persoanei.”
4. La articolul
5, literele a), e), i) si j) vor avea următorul cuprins:
“a) întocmesc,
păstrează, tin evidenta si eliberează, în sistem de ghiseu unic, certificatele
de stare civilă, cărtile de identitate si cărtile de alegător;
...........................................................................
e) actualizează,
utilizează si valorifică Registrul local de evidentă a persoanei care contine
datele de identificare si adresele cetătenilor care au domiciliul în raza de
competentă teritorială a serviciului public comunitar respectiv;
..............................................................................
i) primesc
cererile si documentele necesare în vederea eliberării pasapoartelor simple,
permiselor de conducere, certificatelor de înmatriculare si a plăcilor cu
numere de înmatriculare a vehiculelor si le înaintează serviciilor publice
comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor, respectiv serviciilor
publice comunitare regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor;
j) primesc de la
serviciile publice comunitare competente pasapoartele simple, permisele de
conducere, certificatele de înmatriculare a vehiculelor si plăcile cu numere de
înmatriculare a vehiculelor pe care le eliberează solicitantilor;”
5. La articolul
5, după litera e) se introduce o nouă literă, litera e1), cu următorul cuprins:
“e1)
furnizează, în cadrul Sistemului national informatic de evidentă a populatiei,
date necesare pentru actualizarea Registrului permanent de evidentă a
populatiei;”
6. Alineatele
(1) si (2) ale articolului 6 vor avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1) Se
înfiintează, în subordinea consiliilor judetene, servicii publice comunitare
judetene de evidentă a persoanelor, denumite în continuare servicii publice
comunitare judetene, prin reorganizarea serviciilor de stare civilă din
aparatul propriu al consiliilor judetene, precum si a formatiunilor teritoriale
de evidentă informatizată a persoanei.
(2) Se înfiintează, în subordinea Consiliului General al Municipiului Bucuresti, serviciul public comunitar de evidenta persoanelor al municipiului Bucuresti, prin reorganizarea serviciului de stare civilă din aparatul propriu al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, precum si a structurilor de evidentă a populatiei ale Serviciului independent de evidentă informatizată a persoanei al municipiului Bucuresti, din cadrul Directiei Generale de Evidentă Informatizată a Persoanei.”
7. La articolul
7, literele a) si d) vor avea următorul cuprins:
“a) actualizează,
utilizează si valorifică Registrul judetean de evidentă a persoanei;
...........................................................................
d) asigură
emiterea certificatelor de stare civilă, a cărtilor de identitate si a cărtilor
de alegător;”
8. La articolul
7, după litera a) se introduce o nouă literă, litera a1), cu următorul cuprins:
“a1)
furnizează, în cadrul Sistemului national informatic de evidentă a populatiei,
date necesare pentru actualizarea Registrului permanent de evidentă a
populatiei;”
9. La articolul
7 se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
“(2)
Personalizarea cărtilor de identitate si a cărtilor de alegător se asigură de
către Centrul National de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta
Persoanelor, prin structurile sale teritoriale.”
10. În
cuprinsul articolului 8, denumirea “ministrul administratiei publice” se
înlocuieste cu “ministrul administratiei si internelor”.
11. Alineatul
(1) al articolului 11 va avea următorul cuprins:
“Art. 11. - (1)
Inspectoratul este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică ce functionează în subordinea Ministerului
Administratiei si Internelor, înfiintat prin reorganizarea Directiei de
evidentă a populatiei din cadrul Directiei Generale de Evidentă Informatizată a
Persoanei, si care exercită atributiile ce îi sunt date în competentă prin
lege, cu privire la organizarea si coordonarea activitătii de evidentă a
persoanelor.”
12. Articolul
13 se abrogă.
13. La
articolul 14, literele a), c), g) si h) vor avea următorul cuprins:
“a) organizează,
coordonează si urmăreste modul de aplicare în mod unitar a reglementărilor
legale în domeniul evidentei persoanelor, a stării civile si a schimbării pe
cale administrativă a numelor persoanelor fizice;
...........................................................................
c) actualizează,
utilizează si valorifică Registrul national de evidentă a persoanei, care
contine datele de identificare si adresele tuturor cetătenilor români, precum
si imaginile posesorilor de cărti de identitate;
...........................................................................
g) răspunde împreună cu Centrul National de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor, precum si cu celelalte institutii abilitate, de punerea în aplicare a reglementărilor privind confidentialitatea si protectia datelor referitoare la persoană;
h) gestionează
Sistemul national informatic de evidentă a persoanelor;”
14. La
articolul 14, litera d) se abrogă.
15. La
articolul 14, după litera h) se introduce o nouă literă, litera h1), cu următorul cuprins:
“h1)
asigură dotarea serviciilor publice comunitare de evidentă a persoanelor,
precum si furnizarea registrelor de stare civilă si a materialelor necesare
emiterii cărtilor de identitate, a cărtilor de alegător si a certificatelor de
stare civilă;”
16. La
articolul 14, se introduce un nou alineat, alineatul (2), cu următorul cuprins:
“(2) Inspectoratul
îndeplineste orice alte atributii prevăzute de lege.”
17. Articolul
16 se abrogă.
18. Articolul
17 va avea următorul cuprins:
“Art. 17 - (1)
Organigrama, statul de organizare, precum si regulamentul de organizare si
functionare ale Inspectoratului se aprobă prin ordin al ministrului
administratiei si internelor.
(2) Coordonarea
Inspectoratului în cadrul Ministerului Administratiei si Internelor se
stabileste prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
(3) Inspectoratul
este condus de un director general, care are calitatea de ordonator de credite,
ajutat de un director general adjunct, numiti prin ordin al ministrului
administratiei si internelor.
(4) Posturile
necesare functionării Inspectoratului se asigură prin redistribuire, dintre
cele existente în statele de organizare ale Directiei Generale de Evidentă
Informatizată a Persoanei.”
19. Articolul
18 va avea următorul cuprins:
“Art. 18. - (1)
Personalul Inspectoratului este constituit din politisti, alti functionari
publici si personal contractual.
(2) Personalul
Directiei de evidentă a populatiei din cadrul Directiei Generale de Evidentă
Informatizată a Persoanei, constituit din politisti si functionari publici, se
transferă în interesul serviciului si se numeste pe functii la Inspectorat.”
20. Articolul
19 se abrogă.
21. Alineatul (1)
al articolului 20 va avea următorul cuprins:
“Art. 20. - (1)
Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale serviciilor publice
comunitare de evidentă a persoanelor se asigură din venituri proprii, subventii
de la bugetul de stat si, după caz, subventii de la bugetele locale ale
comunelor, oraselor, municipiilor sau sectoarelor municipiului Bucuresti.”
22. Alineatul
(2) al articolului 20 se abrogă.
23. Articolul
21 va avea următorul cuprins:
“Art. 21. -
Veniturile proprii ale serviciilor publice comunitare prevăzute la art. 20
provin din sumele încasate din activitătile de eliberare a documentelor, prin
valorificarea formularelor utilizate în procesul de eliberare a acestora si
prin furnizarea, în conditiile legii, a datelor referitoare la persoană, precum
si din donatii si sponsorizări.”
24. Articolul
22 va avea următorul cuprins:
“Art. 22. - Baza
de calcul pentru stabilirea taxelor pentru eliberarea documentelor si pentru
furnizarea datelor din registrele administrate de serviciile publice comunitare
de evidentă a persoanelor se avizează de către Consiliul Concurentei si se
supune aprobării Guvernului de către Ministerul Administratiei si Internelor,
pe baza propunerilor Inspectoratului.”
25. Articolul
23 va avea următorul cuprins:
“Art. 23. - Materiile prime necesare în vederea producerii cărtilor de identitate, cărtilor de alegător si certificatelor de stare civilă, tipăriturile speciale si tehnica de calcul utilizate în activitatea de evidentă a persoanelor se achizitionează de către Ministerul Administratiei si Internelor, prin Inspectorat, în conditiile legii.”
26. Articolul
24 va avea următorul cuprins:
“Art. 24. -
Bunurile mobile si imobile, proprietate publică sau privată a statului, aflate
în administrarea Ministerului Administratiei si Internelor, destinate
activitătilor de evidentă a persoanelor desfăsurate la nivel local, se transmit
în proprietatea publică a unitătilor administrativ teritoriale si în
administrarea consiliilor locale, în conditiile legii.”
27. Articolul
241 va avea următorul cuprins:
“Art. 241. - (1) Politistii care îsi desfăsoară activitatea în cadrul
structurilor teritoriale de evidentă informatizată a persoanei din cadrul
Directiei Generale de Evidentă Informatizată a Persoanei se detasează la
serviciile publice comunitare de evidentă a persoanelor, în conditiile legii.
(2) Personalul
contractual, precum si cel constituit din functionari publici, încadrat la
structurile prevăzute la alin. (1), se preia sau, după caz, se transferă în
interesul serviciului la serviciile publice comunitare de evidentă a
persoanelor, în conditiile legii, păstrându-si toate drepturile anterior
dobândite.
(3) Personalul
disponibilizat în urma înfiintării Inspectoratului National pentru Evidenta
Persoanelor si a serviciilor publice comunitare beneficiază de drepturile
prevăzute de lege.”
28. După
articolul 25 se introduce un nou articol, articolul 251, cu următorul cuprins:
“Art. 25.1 - (1) Predarea-primirea
bunurilor mobile si imobile, precum si preluarea personalului si a
activitătilor, de la Ministerul Administratiei si Internelor la consiliile
locale si judetene, se realizează pe bază de protocoale, în conditiile legii.
(2) Se autorizează
Ministerul Finantelor Publice să introducă modificările rezultate în baza
protocoalelor prevăzute la alin. (1), în volumul si structura bugetului de
stat, bugetului Ministerului Administratiei si Internelor si în bugetele
locale.”
29. Articolul
26 si anexa se abrogă.
Art. II. - Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei
Deputatilor si a Senatului, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 164 din 16 iulie 1992, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1. Alineatele
(2) si (5) ale articolului 8 vor avea următorul cuprins:
“(2) Listele
electorale permanente se întocmesc de serviciile publice comunitare de evidentă
a persoanelor, sub coordonarea si controlul Inspectoratului National pentru
Evidenta Persoanelor.
..............................................................................
(5) Listele
electorale permanente se întocmesc în două exemplare oficiale, se semnează de
seful serviciului public comunitar de evidentă a persoanelor si de primar. Un
exemplar va fi predat, spre păstrare, pe bază de proces-verbal, primăriei, iar
celălalt, judecătoriei în a cărei rază teritorială se află localitatea pentru
care au fost întocmite.
Listele speciale
permanente se păstrează în registre speciale cu file detasabile.”
2. Alineatul
(1) al articolului 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - (1)
Serviciile publice comunitare de evidentă a persoanelor actualizează listele
electorale permanente întocmite conform art. 8, sub controlul si coordonarea
Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor, si le comunică primăriei
si judecătoriei în cel mult 15 zile de la data stabilirii zilei votării.”
3. Alineatul
(2) al articolului 14 va avea următorul cuprins:
“(2) Ministerul
Administratiei si Internelor supune aprobării Guvernului forma, continutul,
modul de eliberare si de utilizare a cărtii de alegător, precum si cheltuielile
de tipărire si distribuire a acestora, pe baza propunerilor primite de la
serviciile publice comunitare de evidentă a persoanelor.”
4. Alineatele
(1), (2) si (6) ale articolului 16 vor avea următorul cuprins:
“Art. 16. - (1)
Cărtile de alegător se întocmesc de către serviciile publice comunitare de
evidentă a persoanelor la care sunt arondate localitătile în care îsi au
domiciliile alegătorii.
(2) Eliberarea
cărtii de alegător se face pe baza actului de identitate, numai titularului si
sub semnătura acestuia, de către serviciul public comunitar de evidentă a
persoanelor.
..............................................................................
(6) Evidenta
cărtilor de alegător se asigură de către serviciile publice comunitare împreună
cu Ministerul Administratiei si Internelor.”
5. În cuprinsul
alineatului (6) al articolului 51, termenul “Ministerul de Interne” se
înlocuieste cu “Ministerul Administratiei si Internelor”.
Art. III. - Legea nr. 46/1996 privind pregătirea
populatiei pentru apărare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 120 din 11 iunie 1996, cu modificările si completările ulterioare, se
modifică după cum urmează:
1. Alineatul 2
al articolului 38 va avea următorul cuprins:
“Organele specializate în tinerea evidentei
militare sunt centrele militare judetene, municipale si de sector. Unitătile de
politie, precum si, după caz, serviciile publice comunitare de evidentă a
persoanelor desfăsoară activităti specifice în sprijinul centrelor militare.”
2. Alineatul 2
al articolului 57 va avea următorul cuprins:
“De asemenea,
sprijină, îndrumă si verifică activitatea unitătilor de politie si a
serviciilor publice comunitare de evidentă a persoanelor în ceea ce priveste
tinerea evidentei militare a recrutilor si rezervistilor.”
3. Partea introductivă
a articolului 591 va avea următorul cuprins:
“Art. 59.1 - Serviciile publice
comunitare de evidentă a persoanelor sub coordonarea si controlul
Inspectoratului National pentru Evidenta Persoanelor au următoarele obligatii
privind evidenta militară a recrutilor si rezervistilor:”
Art. IV. - Legea nr.
105/1996 privind evidenta populatiei si cartea de identitate, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 237 din 30 septembrie 1996, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică si se completează după cum
urmează:
1. Alineatul
(1) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1)
Evidenta cetătenilor români care domiciliază în România se tine după principiul
locului de domiciliu al acestora, de către Ministerul Administratiei si
Internelor, prin Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor, împreună
cu serviciile publice comunitare de evidenta persoanelor, în cadrul Sistemului
national informatic de evidentă a populatiei.”
2. Alineatul
(2) al articolului 1 se abrogă.
3. Alineatul
(2) al articolului 2 va avea următorul cuprins:
“(2) Întocmirea,
actualizarea, exploatarea si valorificarea datelor Registrului permanent de
evidentă a populatiei se fac de Inspectoratul National pentru Evidenta
Persoanelor, împreună cu serviciile publice comunitare de evidentă a
persoanelor.”
4. Articolul 31 va avea următorul cuprins:
“Art. 31 -
(1) Documentele prevăzute la art. 1 alin. (3) se eliberează în conditiile
prezentei legi, respectiv ale reglementărilor privind regimul pasapoartelor,
circulatia pe drumurile publice sau, după caz, ale altor acte normative care
prevăd eliberarea unor documente necesare persoanei, de către structurile
Ministerului Administratiei si Internelor, precum si de către serviciile
publice comunitare de evidentă a persoanelor, serviciile publice comunitare
pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple si serviciile publice
comunitare regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor.
(2) Coordonarea
activitătii de evidentă informatizată a persoanei, de producere, eliberare si
evidentă a documentelor, precum si administrarea bazelor de date integrate,
care cuprind date referitoare la persoana fizică, se asigură de către
Ministerul Administratiei si Internelor, prin Centrul National de Administrare
a Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor, în conditiile stabilite prin
ordin al ministrului administratiei si internelor.”
5. Alineatul
(3) al articolului 5 va avea următorul cuprins:
“(3) Gestionarea
si verificarea atribuirii codului numeric personal revin serviciilor publice
comunitare de evidentă a persoanelor, sub coordonarea Inspectoratului National
pentru Evidenta Persoanelor”.
6. La articolul
421, alineatele (1) si (2) vor avea următorul
cuprins:
“Art. 42.1 - (1) În scopul
asigurării resurselor financiare necesare pentru eliberarea documentelor
prevăzute la art. 1 alin. (3), Ministerul Administratiei si Internelor prevede
sumele necesare, anual, în mod distinct, în bugetul Inspectoratului National
pentru Evidenta Persoanelor, al Directiei generale de pasapoarte, respectiv al
Directiei regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor.
(2) Veniturile
realizate de Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor, Directia
generală de pasapoarte si Directia regim permise de conducere si înmatriculare
a vehiculelor, prin furnizarea datelor din Registrul permanent de evidentă a
populatiei si din valorificarea imprimatelor tipizate, necesare pentru aceste
activităti, se fac venit la bugetul de stat.”
7. Articolul 421 se completează,
după alineatul (3), cu alineatul (31) având
următorul cuprins:
“(31) Dotarea cu mobilier si birotică a serviciilor publice comunitare de
evidentă a persoanelor, a serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si
evidenta pasapoartelor si a serviciilor publice comunitare regim permise de
conducere si certificate de înmatriculare se face, de asemenea, din productia
internă si din import, prin grija Ministerului Administratiei si Internelor.”
8. Articolul 44
va avea următorul cuprins:
“Art. 44. -
Cererile misiunilor diplomatice si oficiilor consulare acreditate în România si
ale misiunilor diplomatice si oficiilor consulare de carieră ale României,
referitoare la identificarea unor persoane fizice, se solutionează de către
Ministerul Administratiei si Internelor, prin Inspectoratul National pentru
Evidenta Persoanelor, Directia generală de pasapoarte, respectiv Directia regim
permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor.”
9. În cuprinsul
Legii nr.
105/1996, denumirea “Ministerul de Interne” se înlocuieste cu “Ministerul
Administratiei si Internelor.”
Art. V. - Alineatul (3) al articolului 18 din
Ordonanta Guvernului nr.
41/2003 privind dobândirea si schimbarea pe cale administrativă a numelor
persoanelor fizice, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
68 din 2 februarie 2003, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
323/2003, se abrogă.
Art. VI. - Legea nr.
119/1996 cu privire la actele de stare civilă, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 282 din 11 noiembrie 1996, cu modificările
si completările ulterioare, se modifică după cum urmează:
1. Denumirile
“autoritate a administratiei publice locale” si “autorităti ale administratiei
publice locale” se înlocuiesc cu “serviciul public comunitar local de evidenta
persoanelor”, respectiv “servicii publice comunitare locale de evidentă a
persoanelor”, iar denumirea “autorităti ale administratiei publice judetene” se
înlocuieste cu “servicii publice comunitare judetene”.
2. În cuprinsul
alineatului (1) al articolului 38, termenul “politie” se înlocuieste cu
“serviciul public comunitar de evidentă a persoanelor”.
3. Articolul 66
va avea următorul cuprins:
“Art. 66. -
Serviciile publice comunitare de evidentă a persoanelor au obligatia de a
actualiza permanent, în cadrul Sistemului national informatic de evidentă a
persoanelor, baza de date a populatiei.”
Art. VII. - Ordonanta Guvernului nr.
83/2001 privind înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor
publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 543 din 1 septembrie
2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
362/2002, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Titlul
ordonantei se modifică si va avea următorul cuprins:
“ORDONANTĂ
privind
înfiintarea, organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare pentru
eliberarea si evidenta pasapoartelor simple si serviciilor publice comunitare
regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor”
2. Articolele
1-4 vor avea următorul cuprins:
“Art. 1. - (1)
Serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
simple si serviciile publice comunitare regim permise de conducere si
înmatriculare a vehiculelor, denumite în continuare servicii publice
comunitare, se organizează în cadrul prefecturilor judetene si al
Prefecturii municipiului Bucuresti.
(2) Serviciile
publice comunitare asigură întocmirea, păstrarea, evidenta si eliberarea
pasapoartelor simple, respectiv a permiselor de conducere, certificatelor de
înmatriculare a vehiculelor si plăcilor cu numere de înmatriculare.
Art. 2. -
Coordonarea si controlul metodologic al serviciilor publice comunitare se
asigură de Directia Generală de Pasapoarte, respectiv Directia regim permise de
conducere si înmatriculare a vehiculelor din cadrul Ministerului Administratiei
si Internelor.
Art. 3. -
Ministerul Administratiei si Internelor, prin Directia generală de pasapoarte
si Directia regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor asigură
punerea în aplicare, într-o conceptie unitară, a legislatiei în vigoare în
domeniul pasapoartelor simple, respectiv din domeniul permiselor de conducere
si al certificatelor de înmatriculare, precum si a programelor de reformă
privind apropierea administratiei publice de cetătean.
Art. 4. -
Serviciile publice comunitare si directiile prevăzute la art. 2 cooperează cu
institutiile abilitate din domeniul ordinii publice, securitătii si apărării
nationale, conform legii”.
3. Titlul
capitolului II va avea următorul cuprins: “Organizarea si functionarea
serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
simple”
4. Articolul 5
va avea următorul cuprins:
“Art. 5. -
Serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
simple se înfiintează în cadrul aparatului propriu al prefecturilor judetene si
al Prefecturii municipiului Bucuresti, prin reorganizarea formatiunilor
teritoriale de pasapoarte din cadrul serviciilor judetene de evidentă
informatizată a persoanei, respectiv al Serviciului independent de evidentă
informatizată a persoanei al municipiului Bucuresti.”
5. La articolul
6, partea introductivă a alineatului (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 6. - (1)
Serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
simple au următoarele atributii principale:”
6. La articolul
6, alineatul (1) se completează după litera c), cu litera c1), care va avea următorul cuprins:
“c1)
furnizează permanent, în cadrul Sistemului national informatic de evidentă a
persoanelor, informatii necesare actualizării Registrului national de evidentă
a pasapoartelor simple;”
7. La articolul
6, alineatul (3) va avea următorul cuprins:
“(3) În exercitarea
atributiilor legale specifice, serviciile publice comunitare pentru eliberarea
si evidenta pasapoartelor simple cooperează cu serviciile publice comunitare,
locale si judetene, de evidentă a persoanelor, precum si cu serviciul public
comunitar de evidentă a persoanelor al municipiului Bucuresti.”
8. Articolul 7
va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1)
Modul de organizare si functionare a serviciilor publice comunitare pentru
eliberarea si evidenta pasapoartelor simple în cadrul prefecturilor se
stabileste prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului
Administratiei si Internelor.
(2) Prefectul
aprobă prin ordin, cu avizul Directiei generale de pasapoarte, structura
organizatorică a serviciului public comunitar, numărul de posturi, în limita
numărului maxim de posturi stabilit anual pentru prefectură de către Ministerul
Administratiei si Internelor, precum si statul de functii, în conditiile
legii.”
9. La articolul
8, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art. 8. - (1)
Directia generală de pasapoarte este organ de specialitate al administratiei
publice centrale, cu personalitate juridică, care functionează în subordinea
Ministerului Administratiei si Internelor, înfiintată prin reorganizarea
Directiei de pasapoarte din cadrul Directiei Generale de Evidentă Informatizată
a Persoanei, si care exercită competentele ce îi sunt date prin lege cu privire
la organizarea si coordonarea activitătii de evidentă si eliberare a
pasapoartelor simple.”
10. La
articolul 9, alineatul (1) se completează în final cu litera f), care va avea
următorul cuprins:
“f) asigură
dotarea serviciilor publice comunitare de eliberare si evidentă a pasapoartelor
simple, precum si furnizarea materialelor necesare emiterii pasapoartelor
simple”.
11. Alineatul
(2) al articolului 9 va avea următorul cuprins:
“(2) Directia
generală de pasapoarte îndeplineste orice alte atributii prevăzute de lege.”
12. După
articolul 9 se introduce articolul 91 cu următorul cuprins:
“Art. 91. - Materiile prime necesare în vederea producerii documentelor,
tipăriturile speciale si tehnica de calcul utilizate în activitatea de
eliberare si evidentă a pasapoartelor se asigură de către Ministerul
Administratiei si Internelor, prin Directia generală de pasapoarte, conform
contractelor încheiate în acest scop.”.
13. Articolul
10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1)
Organigrama, statul de organizare, precum si regulamentul de organizare si
functionare ale Directiei generale de pasapoarte se aprobă prin ordin al ministrului
administratiei si internelor.
(2) Coordonarea
Directiei generale de pasapoarte în cadrul Ministerului Administratiei si
Internelor se stabileste prin ordin al ministrului administratiei si
internelor.
(3) Directia
generală de pasapoarte este condusă de un director general, care are calitatea
de ordonator de credite, ajutat de un director general adjunct, numiti prin
ordin al ministrului administratiei si internelor.
(4) Posturile
necesare functionării Directiei generale de pasapoarte se asigură prin redistribuire
dintre cele existente în statele de organizare ale Directiei pasapoarte din
cadrul Directiei Generale de Evidentă Informatizată a Persoanei, precum si din
cele aprobate, conform legii, pentru Ministerul Administratiei si Internelor.”
14. Articolul
11 se abrogă.
15. După
capitolul III se introduc două noi capitole, capitolele III1 si III2, cu următorul cuprins:
“CAPITOLUL III1
Organizarea si functionarea serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor
Art. 111. - Serviciile publice comunitare regim permise de conducere si
înmatriculare a vehiculelor se înfiintează în cadrul aparatului propriu al
prefecturilor judetene si al Prefecturii municipiului Bucuresti, prin
reorganizarea compartimentelor regim permise de conducere si certificate de
înmatriculare din cadrul serviciilor judetene de evidentă informatizată a
persoanei si a sectorului regim permise de conducere si certificate de
înmatriculare din cadrul Serviciului independent de evidentă informatizată a
persoanei al municipiului Bucuresti din structura Ministerului Administratiei
si Internelor.
Art. 112. - (1) Serviciile publice comunitare regim permise de conducere si
înmatriculare a vehiculelor au următoarele atributii principale:
a) constituie,
actualizează si valorifică Registrul judetean de evidentă a permiselor de
conducere si a vehiculelor înmatriculate;
b) organizează
examenele pentru obtinerea permiselor de conducere, în conditiile legii;
c) asigură
emiterea permiselor de conducere, a certificatelor de înmatriculare a
autovehiculelor si a plăcilor cu numere de înmatriculare pentru vehicule
rutiere;
d) solutionează
cererile pentru eliberarea permiselor de conducere, a certificatelor de
înmatriculare si a plăcilor cu numere de înmatriculare pentru vehicule rutiere,
în conditiile legii;
e) monitorizează
si controlează modul de respectare a prevederilor legale în domeniul asigurării
protectiei datelor referitoare la persoană;
f) gestionează
resursele materiale si de dotare necesare activitătii proprii;
(2) Serviciile
publice comunitare regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor
îndeplinesc si alte atributii stabilite prin reglementări legale.
(3) În exercitarea
atributiilor legale specifice, serviciile publice comunitare regim permise de
conducere si înmatriculare a vehiculelor cooperează cu serviciile publice
comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, cu cele locale
si judetene de evidentă a persoanelor, precum si cu serviciul public comunitar
de evidentă a persoanelor al municipiului Bucuresti.
Art. 113. - (1) Modul de organizare si functionare ale serviciilor publice
comunitare regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor în cadrul
prefecturilor se stabileste prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului
Administratiei si Internelor.
(2) Prefectul
aprobă prin ordin, cu avizul Directiei regim permise de conducere si
înmatriculare a vehiculelor, structura organizatorică a serviciului public
comunitar regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor, numărul de
posturi, în limita numărului maxim de posturi stabilit anual pentru prefectură
de către Ministerul Administratiei si Internelor, precum si statul de functii,
în conditiile legii.
CAPITOLUL
III2
Directia
regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor
Art. 114. - (1) Directia regim permise de conducere si înmatriculare a
vehiculelor este organ de specialitate al administratiei publice centrale, cu
personalitate juridică, care functionează în subordinea Ministerului Administratiei
si Internelor, înfiintată prin reorganizarea Serviciului central regim permise
de conducere si certificate de înmatriculare din structura Ministerului
Administratiei si Internelor si care exercită competentele ce îi sunt date prin
lege cu privire la organizarea si coordonarea activitătii de evidentă si
eliberare a permiselor de conducere, a certificatelor de înmatriculare si a
plăcilor cu numere de înmatriculare.
(2) Sediul
Directiei regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor din cadrul
Ministerului Administratiei si Internelor este în municipiul Bucuresti.
Art. 115. - (1) Directia regim permise de conducere si înmatriculare a
vehiculelor are următoarele atributii principale:
a) răspunde de
punerea în aplicare a reglementărilor legale în domeniul evidentei permiselor
de conducere si certificatelor de înmatriculare, precum si al desfăsurării
examenelor pentru obtinerea permiselor de conducere;
b) elaborează
normele si metodologiile de lucru utilizate de serviciile publice comunitare
regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor;
c) asigură dotarea
serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si înmatriculare a
vehiculelor, precum si furnizarea materialelor necesare emiterii permiselor de
conducere, certificatelor de înmatriculare si plăcilor cu numere de
înmatriculare;
d) constituie,
utilizează si actualizează Registrul national de evidentă a permiselor de
conducere si a vehiculelor înmatriculate;
e) gestionează
Sistemul informatic national de evidentă a permiselor de conducere si a
vehiculelor înmatriculate;
f) furnizează, în
conditiile legii, date de identificare a persoanei, solicitate de autorităti si
institutii publice, agenti economici si de alte persoane juridice pentru
derularea unor actiuni de interes general reglementate prin acte normative;
g) răspunde de
punerea în aplicare, împreună cu celelalte institutii abilitate, a
reglementărilor privind confidentialitatea si protectia datelor referitoare la
persoană;
h) colaborează cu
celelalte organe de specialitate ale administratiei publice centrale pentru
constituirea unor registre permanente, potrivit legii.
(2) Directia regim
permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor îndeplineste orice alte
atributii prevăzute de lege.
Art. 116. - Materiile prime necesare în vederea producerii documentelor,
tipăriturile speciale si tehnica de calcul utilizate în activitatea de
eliberare si evidentă a permiselor de conducere si certificatelor de
înmatriculare se asigură de Ministerul Administratiei si Internelor, prin Directia
regim permise de conducere, certificate de înmatriculare si examinări, conform
contractelor încheiate în acest scop.
Art. 117. - (1) Organigrama, statul de organizare, precum si regulamentul de
organizare si functionare ale Directiei regim permise de conducere si
înmatriculare a vehiculelor se aprobă prin ordin al ministrului administratiei
si internelor.
(2) Coordonarea
Directiei regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor în cadrul
Ministerului Administratiei si Internelor se stabileste prin ordin al
ministrului administratiei si internelor.
(3) Directia regim
permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor este condusă de un
director, care are calitatea de ordonator de credite, ajutat de un director
adjunct, numiti prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
(4) Directia regim
permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor se constituie pe actualele
posturi ale Serviciului central regim permise de conducere si certificate de
înmatriculare din cadrul Directiei Generale de Evidentă Informatizată a
Persoanei, precum si din cele aprobate, conform legii, pentru Ministerul
Administratiei si Internelor.”
16. Articolul
13 va avea următorul cuprins:
“Art. 13. -
Serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
simple analizează cererile prevăzute la art. 12 si emit pasapoartele simple
solicitate de cetăteni sau, după caz, înscriu mentiunile necesare în acestea,
în conditiile legii, si le transmit operativ serviciilor publice comunitare
locale de evidentă a persoanelor, care le eliberează solicitantilor.
17. Articolul
15 va avea următorul cuprins:
“Art. 15. - (1)
Taxa consulară pentru eliberarea pasapoartelor simple, taxa de înmatriculare a
autovehiculelor, precum si pentru furnizarea datelor din Registrul national de
evidentă a pasapoartelor, din registrele judetene si al municipiului Bucuresti
de evidentă a pasapoartelor si din Registrul national de evidentă a permiselor
de conducere si certificatelor de înmatriculare si registrele judetene si al
municipiului Bucuresti de evidentă a permiselor de conducere si certificatelor
de înmatriculare se aprobă prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei si Internelor si cu avizul Consiliului Concurentei.
(2) Sumele
obtinute din încasarea tarifelor prevăzute la alin. (1) se fac venit la bugetul
de stat.”
18. Articolul
151 va avea următorul cuprins:
“Art. 151. - (1) Personalul Directiei generale de pasapoarte si al serviciilor
publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple este
constituit din politisti, functionari publici si personal contractual.
(2) Personalul
constituit din politisti si functionari publici, încadrat la Directia de
pasapoarte si la formatiunile teritoriale de pasapoarte din cadrul serviciilor
judetene de evidentă informatizată a persoanei, respectiv al Serviciului
independent de evidentă informatizată a persoanei al municipiului Bucuresti, se
transferă în interesul serviciului si se numeste pe functii la Directia
generală de pasapoarte, respectiv la serviciile publice comunitare pentru
eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, în conditiile legii.
(3) Personalul
contractual încadrat la Directia de pasapoarte si la formatiunile teritoriale
de pasapoarte din cadrul serviciilor judetene de evidentă informatizată a
persoanei, respectiv al Serviciului Independent de Evidentă Informatizată a
Persoanei al municipiului Bucuresti, va fi preluat, în conditiile legii, de
Directia generală de pasapoarte, respectiv de serviciile publice comunitare
pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, păstrându-si drepturile
salariale existente până la data efectuării preluării.
(4) Încadrarea si
eliberarea din functie a personalului serviciilor publice comunitare se
efectuează prin ordin al prefectului, în conditiile legii, cu avizul Directiei
generale de pasapoarte.
(5) Personalul
disponibilizat în urma înfiintării Directiei generale de pasapoarte si a
serviciilor publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
simple beneficiază de drepturile prevăzute de lege.”
19. După
articolul 151 se introduce un nou articol, articolul 152, cu următorul cuprins:
“Art. 152. - (1) Personalul
Directiei regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor si al
serviciilor publice comunitare regim permise de conducere si înmatriculare a
vehiculelor este constituit din politisti, functionari publici si personal
contractual.
(2) Personalul
constituit din politisti si functionari publici, încadrat la Serviciul central
regim permise de conducere si certificate de înmatriculare si la
compartimentele regim permise de conducere si certificate de înmatriculare din
cadrul serviciilor judetene de evidentă informatizată a persoanei, respectiv la
Sectorul regim permise de conducere si certificate de înmatriculare din cadrul Serviciului
independent de evidentă informatizată a persoanei al municipiului Bucuresti din
structura Ministerului Administratiei si Internelor se transferă în interesul
serviciului si se numeste pe functii la Directia regim permise de conducere si
înmatriculare a vehiculelor, respectiv la serviciile publice comunitare regim
permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor, în conditiile legii.
(3) Personalul
contractual încadrat la Serviciul central regim permise de conducere si
certificate de înmatriculare si la compartimentele regim permise de conducere
si certificate de înmatriculare din cadrul serviciilor judetene de evidentă
informatizată a persoanei, respectiv la Sectorul regim permise de conducere si
certificate de înmatriculare din cadrul Serviciului independent de evidentă
informatizată a persoanei al municipiului Bucuresti din structura Ministerului
Administratiei si Internelor va fi preluat, în conditiile legii, de Directia
regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor, respectiv de serviciile
publice comunitare regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor,
păstrându-si drepturile salariale existente până la data efectuării preluării.
(4) Încadrarea si
eliberarea din functie a personalului serviciilor publice comunitare regim
permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor se efectuează prin ordin al
prefectului, în conditiile legii, cu avizul Directiei regim permise de
conducere si înmatriculare a vehiculelor.
20. Articolele
16 si 17, precum si alineatul (1) al articolului 18 se abrogă.
21. În
cuprinsul Ordonantei Guvernului nr.
83/2001, denumirea “Directia generală pentru pasapoarte” se înlocuieste cu
“Directia generală de pasapoarte”, iar denumirea “Ministerul Administratiei
Publice” se înlocuieste cu “Ministerul Administratiei si Internelor”.
Art. VIII. - Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind
regimul pasapoartelor în România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 226 din 30 august 1997, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr.
216/1998, cu modificările si completările ulterioare, se modifică după cum
urmează:
1. Alineatul
(3) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“(3) În cazul în
care cetăteanul român nu detine documente prin care să poată face dovada
identitătii sale, pasaportul consular va fi eliberat numai după confirmarea
acesteia de către Directia generală de pasapoarte”.
2. Articolul 8
va avea următorul cuprins:
“Art. 8. -
Pasapoartele simple se eliberează de serviciile publice comunitare pentru
eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, denumite în continuare serviciile
publice comunitare, si se păstrează de către titulari.”
3. Alineatul
(1) al articolului 9 va avea următorul cuprins:
“Art. 9. - (1)
Cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple se depun, personal, de către
solicitanti la serviciile publice comunitare de evidentă a persoanelor.”
4. Alineatul
(1) al articolului 10 va avea următorul cuprins:
“Art. 10. - (1)
Cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple ori de prelungire a
valabilitătii acestora, includerea ulterioară a minorilor ori aplicarea
ulterioară a mentiunilor se solutionează de către serviciile publice comunitare
pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple.”
5. Alineatul
(2) al articolului 16 va avea următorul cuprins:
“(2) Pasapoartele
găsite, precum si cele care au apartinut persoanelor decedate se predau celui
mai apropiat serviciu public comunitar pentru eliberarea si evidenta
pasapoartelor simple sau, după caz, de evidentă a persoanelor.”
6. Articolul 25
va avea următorul cuprins:
“Art. 25. -
Cetătenii români cu domiciliul în străinătate ori cei aflati temporar în
străinătate, cărora autoritătile statului respectiv le-au aprobat stabilirea
domiciliului, pot depune cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple, în
care se mentionează tara de domiciliu, la misiunile diplomatice sau oficiile
consulare ale României, iar când se află temporar în tară, la serviciile
publice comunitare pe raza cărora au avut ultimul domiciliu sau pe raza cărora
au resedinta.”
7. Alineatul
(2) al articolului 26 va avea următorul cuprins:
“(2) Pierderea,
deteriorarea sau distrugerea pasaportului simplu ori a altui document de
călătorie se declară la serviciul public comunitar pe raza căruia domiciliază
titularul, iar a celui de serviciu sau diplomatic, la Ministerul Afacerilor
Externe.”
Art. IX. - Alineatul (3) al articolului 13 si articolul
29 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 958 din 28 decembrie 2002 se abrogă.
Art. X. - (1) În cadrul Ministerului Administratiei
si Internelor se înfiintează Centrul National de Administrare a Bazelor de Date
Privind Evidenta Persoanelor, la nivel de directie, în limita numărului de
posturi aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, cu atributii în gestionarea si administrarea la nivel national a
bazelor de date privind evidenta persoanei, cărtilor de identitate,
pasapoartelor, permiselor de conducere, certificatelor de înmatriculare a
vehiculelor si a altor documente necesare persoanei în relatiile cu statul.
(2) Organizarea,
functionarea si atributiile Centrului prevăzut la alin. (1) se stabilesc prin
ordin al ministrului administratiei si internelor.
Art. XI. - De la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante, următoarele denumiri din actele normative în vigoare se înlocuiesc
după cum urmează:
a) Directia de
pasapoarte - Directia generală de pasapoarte;
b) Directia de
evidentă a populatiei – Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor;
c) Directia
Generală de Evidentă Informatizată a Persoanei - Directia generală de
pasapoarte, Directia regim permise de conducere si înmatriculare a vehiculelor sau
Inspectoratul National pentru Evidenta Persoanelor, după caz;
d) formatiune
de evidentă informatizată a persoanei - serviciu public comunitar de evidentă a
persoanei, serviciu public comunitar pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor
sau serviciu public comunitar regim permise de conducere si
înmatriculare a vehiculelor, după caz.
Art. XII. - Guvernul va modifica în mod corespunzător
hotărârile adoptate în temeiul actelor normative modificate si completate prin
prezenta ordonantă de urgentă, Hotărârea Guvernului nr.
85/2003 pentru aprobarea Regulamentului de aplicare a Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr.
195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 58 din 31 ianuarie 2003 si Hotărârea
Guvernului nr.
725/2003 privind structura organizatorică si efectivele Ministerului
Administratiei si Internelor, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 478 din 4 iulie 2003.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru de
stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Ministrul
pentru coordonarea
Secretariatului
General al Guvernului,
Eugen
Bejinariu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 15 iunie 2004.
Nr. 50.