MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 599 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 2 iulie 2004
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
317. - Lege privind Consiliul Superior al Magistraturii
542. - Decret pentru promulgarea Legii privind Consiliul
Superior al Magistraturii
504. - Decret pentru eliberarea din functie a unor magistrati
505. - Decret pentru numirea unor magistrati
506. - Decret privind înaintarea în gradul următor a unui
general din Serviciul de Protectie si Pază
507. - Decret privind acordarea gradului de general de brigadă
unui colonel din Ministerul Administratiei si Internelor si trecerea acestuia
în rezervă cu noul grad
508. - Decret privind acordarea gradului de general de flotilă
aeriană unui comandor din Ministerul Apărării Nationale si trecerea acestuia în
rezervă cu noul grad
509. - Decret privind conferirea unor decoratii
511. - Decret pentru supunerea spre aprobare Parlamentului a
amendamentelor la art. 19 si 25 si la anexa II si abrogarea anexelor XII si
XIII privind ajutorul de stat, în cadrul Acordului de comert liber dintre
România si statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb (AELS), semnat la
Geneva la 10 decembrie 1992, adoptate prin Decizia Comitetului mixt
România-AELS nr. 3/2004, prin procedură scrisă, la 1 aprilie 2004
512.- Decret pentru supunerea spre ratificare Parlamentului a
Conventiei Natiunilor Unite împotriva coruptiei, adoptată la New York la 31
octombrie 2003
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.005. - Hotărâre pentru modificarea si completarea
Hotărârii Guvernului nr. 1.476/2003 privind aprobarea bugetelor de venituri si
cheltuieli pe anul 2004 pentru companiile, societătile nationale si societătile
comerciale, aflate sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Economiei si
Comertului, precum si a transferurilor pentru societătile comerciale
1.008. - Hotărâre privind transmiterea unei suprafete de
teren din domeniul public al comunei Săvădisla si din administrarea Consiliului
Local al Comunei Săvădisla, judetul Cluj, în domeniul public al statului si în
administrarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului în
vederea realizării unor activităti de utilitate publică de interes national de
către Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A.
1.025. - Hotărâre privind acordarea unui ajutor
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
764. - Ordin al ministrului sănătătii pentru aprobarea Normelor privind utilizarea fotografiilor color sau a altor ilustratii în cadrul avertismentelor de sănătate pe pachetele de tutun
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind Consiliul
Superior al Magistraturii
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1)
Consiliul Superior al Magistraturii, reprezentant al autoritătii judecătoresti,
este garantul independentei justitiei.
(2)
Consiliul Superior al Magistraturii este independent si se supune, în
activitatea sa, numai legii.
Art.
2. - Consiliul Superior al Magistraturii are personalitate juridică si sediul
în municipiul Bucuresti.
Art.
3. - Prin exercitarea atributiilor sale, Consiliul Superior al Magistraturii
asigură functionarea eficientă a sistemului judiciar si respectarea legii în
desfăsurarea carierei profesionale a magistratilor.
CAPITOLUL
II
Organizarea
Consiliului Superior al Magistraturii
SECTIUNEA
1
Structura Consiliului Superior al Magistraturii
Art.
4. - Consiliul Superior al Magistraturii este alcătuit din 19 membri, din care:
a) 9
judecători si 5 procurori, alesi în adunările generale ale magistratilor, care
compun cele două sectii ale Consiliului, una pentru judecători si una pentru
procurori;
b) 2
reprezentanti ai societătii civile, specialisti în domeniul dreptului, care se
bucură de înaltă reputatie profesională si morală, alesi de Senat;
c)
ministrul justitiei, presedintele Înaltei Curti de Casatie si Justitie si
procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si
Justitie, care sunt membri de drept ai Consiliului.
Art.
5. - Sectia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii este
alcătuită din:
a) 2
judecători de la Înalta Curte de Casatie si Justitie;
b) 4
judecători de la curtile de apel;
c) 2
judecători de la tribunale;
d) un
judecător de la judecătorii.
Art.
6. - Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii este
alcătuită din:
a) un
procuror de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie;
b) un
procuror de la Parchetul National Anticoruptie;
c) un
procuror de la parchetele de pe lângă curtile de apel;
d) un
procuror de la parchetele de pe lângă tribunale;
e) un
procuror de la parchetele de pe lângă judecătorii.
SECTIUNEA
a 2-a
Alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii
Art. 7. - (1)
Magistratii, membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, prevăzuti la art.
4 lit. a), sunt alesi în adunările generale ale judecătorilor sau, după caz,
ale procurorilor.
(2)
Data la care au loc adunările generale ale judecătorilor si ale procurorilor se
stabileste de către Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, cu cel putin
60 de zile înainte de expirarea mandatului membrilor acestuia si se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea a III-a, si pe pagina de Internet a
Consiliului Superior al Magistraturii.
Art.
8. - (1) Membrii Consiliului Superior al Magistraturii se aleg din rândul
judecătorilor si procurorilor numiti de Presedintele României si care au o
vechime de cel putin 6 ani în functia de magistrat.
(2)
Judecătorii si procurorii care îndeplinesc conditia prevăzută la alin. (1) îsi
pot depune candidaturile pentru alegerea ca membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii.
(3)
Perioada în care pot fi depuse candidaturile se stabileste de Plenul
Consiliului Superior al Magistraturii si se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea a III-a, si pe pagina de Internet a Consiliului Superior al
Magistraturii.
(4) Candidaturile
se depun la colegiul de conducere al Înaltei Curti de Casatie si Justitie, la
colegiul de conducere al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si
Justitie, la colegiul de conducere al Parchetului National Anticoruptie sau la
colegiile de conducere ale curtilor de apel ori ale parchetelor de pe lângă
acestea, însotite de curriculum vitae.
(5)
Colegiile de conducere ale Înaltei Curti de Casatie si Justitie, Parchetului de
pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie si Parchetului National
Anticoruptie, ale curtilor de apel si ale parchetelor de pe lângă acestea
verifică îndeplinirea conditiei prevăzute la alin. (1) de către judecătorii si
procurorii care si-au depus candidaturile.
Art.
9. - (1) Judecătorii Înaltei Curti de Casatie si Justitie aleg, în adunarea
generală, prin vor secret, direct si personal, 2 membri pentru Consiliul
Superior al Magistraturii, dintre judecătorii care si-au depus candidatura.
(2)
Procurorii de la Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie si
procurorii de la Parchetul National Anticoruptie aleg, în adunările generale
ale procurorilor din aceste parchete, prin vot secret, direct si personal, câte
un membru pentru Consiliul Superior al Magistraturii dintre procurorii care
si-au depus candidatura.
(3)
Sunt alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii 2 judecători de
la Înalta Curte de Casatie si Justitie, un procuror de la Parchetul de pe lângă
Înalta Curte de Casatie si Justitie si un procuror de la Parchetul National
Anticoruptie, care au obtinut numărul cel mai mare de voturi în adunările
generale.
(4) În
cazul în care 2 sau mai multi candidati au obtinut un număr egal de voturi,
este declarat ales magistratul cu cea mai mare vechime efectivă în
magistratură.
Art.
10. - (1) Colegiul de conducere al fiecărei curti de apel si al fiecărui
parchet de pe lângă acestea centralizează candidaturile depuse de judecătorii
si procurorii din circumscriptiile lor.
(2)
Candidaturile se centralizează pe categorii de instante si parchete si se
transmit instantelor si parchetelor din circumscriptia curtii de apel.
(3)
Colegiul de conducere al fiecărei curti de apel organizează propria adunare
generală, adunarea generală a judecătorilor de la tribunalele si tribunalele
specializate din circumscriptia curtii de apel si adunarea generală a
judecătorilor de la judecătoriile din circumscriptia curtii de apel.
(4)
Colegiul de conducere al fiecărui parchet de pe lângă curtile de apel
organizează propria adunare generală, adunarea generală a procurorilor de la
parchetele de pe lângă tribunale si tribunalele specializate din circumscriptia
curtii de apel si adunarea generală a procurorilor de la parchetele de pe lângă
judecătoriile din circumscriptia curtii de apel.
Art.
11. - (1) Judecătorii de la fiecare curte de apel, judecătorii de la toate
tribunalele si tribunalele specializate din circumscriptia fiecărei curti de
apel si judecătorii de la toate judecătoriile din circumscriptia fiecărei curti
de apel desemnează, în cele 3 adunări generale, prin vot secret, direct si
personal, câte un candidat pentru functia de membru al Consiliului Superior al
Magistraturii dintre judecătorii care si-au depus candidatura.
(2)
Procurorii de la fiecare parchet de pe lângă curtile de apel, procurorii de la
toate parchetele de pe lângă tribunale si tribunalele specializate din
circumscriptia fiecărei curti de apel si procurorii de la parchetele de pe
lângă judecătoriile din circumscriptia fiecărei curti de apel desemnează, în
cele 3 adunări generale, prin vot secret, direct si personal, câte un candidat
pentru functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii dintre
procurorii care si-au depus candidatura.
(3)
Sunt desemnati pentru a candida la functia de membru al Consiliului Superior al
Magistraturii judecătorii si procurorii care au obtinut numărul cel mai mare de
voturi în adunările generale prevăzute la alin. (1) si (2).
(4)
Judecătorii militari si procurorii militari îsi depun candidatura la Curtea
militară de apel sau, după caz, la parchetul militar de pe lângă această curte.
Dispozitiile alin. (1)-(3) se aplică în mod corespunzător. Tribunalul militar
teritorial si tribunalele militare, precum si parchetele de pe lângă acestea
desemnează câte un candidat care va fi inclus pe listele prevăzute la art. 12
alin. (1) lit. c) si d).
(5)
Consiliul Superior al Magistraturii întocmeste listele cu judecătorii si
procurorii desemnati pentru a candida la functia de membru al Consiliului
Superior al Magistraturii, pe categorii de instante si parchete.
(6)
Listele prevăzute la alin. (5) se publică pe pagina de Internet a Consiliului
Superior al Magistraturii.
(7)
Dispozitiile art. 9 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.
Art.
12. - (1) Listele judecătorilor si ale procurorilor care au fost desemnati
pentru a candida la functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii
se transmit instantelor sau, după caz, parchetelor, de către Consiliul Superior
al Magistraturii, cu cel putin 15 zile înainte de data stabilită pentru
adunările generale, după cum urmează:
a)
lista cuprinzând cei 16 candidati de la curtile de apel se transmite tuturor
curtilor de apel;
b)
lista cuprinzând cei 16 candidati de la parchetele de pe lângă curtile de apel
se transmite tuturor parchetelor de pe lângă curtile de apel;
c)
lista cuprinzând cei 16 candidati de la tribunale si tribunalele specializate
se transmite tuturor tribunalelor si tribunalelor specializate;
d)
lista cuprinzând cei 16 candidati de la parchetele de pe lângă tribunale si
tribunalele specializate se transmite tuturor parchetelor de pe lângă tribunale
si tribunalele specializate;
e)
lista cuprinzând cei 15 candidati de la judecătorii se transmite tuturor
judecătoriilor;
f)
lista cuprinzând cei 15 candidati de la parchetele de pe lângă judecătorii se
transmite tuturor parchetelor de pe lângă judecătorii.
(2)
Listele prevăzute la alin. (1) se afisează la sediile instantelor si
parchetelor.
Art.
13. - (1) Listele prevăzute la art. 12 alin. (1) se transmit de către Consiliul
Superior al Magistraturii instantelor si parchetelor, însotite de buletine de
vot si de curriculum vitae.
(2)
Consiliul Superior al Magistraturii transmite fiecărei instante si fiecărui
parchet un număr de buletine de vot egal cu numărul judecătorilor din cadrul
instantei sau al procurorilor din cadrul parchetului.
(3)
Forma si continutul buletinelor de vot se stabilesc de Plenul Consiliului
Superior al Magistraturii.
(4)
Tipărirea buletinelor de vot se asigură de Consiliul Superior al Magistraturii.
Art.
14. - (1) În vederea alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii,
în cadrul fiecărei instante si al fiecărui parchet de convoacă adunarea
generală a judecătorilor sau, după caz, a procurorilor.
(2) Judecătorii de la curtile de apel si procurorii de la parchetele de pe lângă acestea aleg ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, în adunările lor generale, prin vot secret, direct si personal, 4 judecători de la curtile de apel si un procuror de la parchetele de pe lângă acestea.
(3)
Judecătorii de la tribunale si tribunalele specializate si procurorii de la
parchetele de pe lângă acestea aleg ca membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii, în adunările lor generale, prin vot secret, direct si personal,
2 judecători de la tribunale si tribunalele specializate si un procuror de la
parchetele de pe lângă acestea.
(4)
Judecătorii de la judecătorii si procurorii de la parchetele de pe lângă
acestea aleg ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii, în adunările
lor generale, prin vot secret, direct si personal, un judecător de la
judecătorii si un procuror de la parchetele de pe lângă acestea.
Art.
15. - (1) În procedura de desemnare a candidatilor si de alegere a membrilor
Consiliului Superior al Magistraturii, adunările generale sunt legal
constituite în prezenta a cel putin două treimi din numărul judecătorilor sau,
după caz, al procurorilor în functie, inclusiv cei delegati sau detasati de la
alte instante sau parchete.
(2)
Adunările generale sunt prezidate de magistratul cu cea mai mare vechime în
magistratură, care nu si-a depus candidatura pentru functia de membru al
Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) În
procedura de alegere a membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, fiecare
judecător si procuror are dreptul să voteze un număr de candidati egal cu
numărul membrilor Consiliului Superior al Magistraturii, care reprezintă
categoria de instante sau parchete la nivelul cărora magistratul îsi desfăsoară
activitatea.
Art.
16. - (1) Magistratul care a prezidat adunarea generală a judecătorilor sau,
după caz, a procurorilor:
a)
asigură numărarea voturilor;
b)
întocmeste procesul-verbal cu privire la desfăsurarea alegerilor si rezultatele
votului si îl transmite Consiliului Superior al Magistraturii;
c)
comunică numele judecătorilor sau al procurorilor desemnati pentru a candida la
functia de membru al Consiliului Superior al Magistraturii potrivit art. 11
alin. (5) ori, după caz, alcătuieste si transmite Consiliului Superior al
Magistraturii lista cuprinzând candidatii înscrisi în ordinea descrescătoare a
voturilor obtinute în adunările generale prevăzute la art. 9 alin. (3) si la
art. 14 alin. (2)-(4).
(2)
Pentru îndeplinirea atributiilor prevăzute la alin. (1), magistratul care a
prezidat adunarea generală este ajutat de 2 judecători sau, după caz, de 2
procurori, desemnati la începutul lucrărilor adunării generale dintre
magistratii care nu si-au depus candidaturile.
Art.
17. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii centralizează rezultatele votului
din circumscriptiile tuturor curtilor de apel si ale parchetelor de pe lângă
acestea.
(2)
Sunt alesi ca membri al Consiliului Superior al Magistraturii:
a) 4
judecători de la curtile de apel, care au obtinut numărul cel mai mare de
voturi la nivel national;
b) 2
judecători de la tribunale si tribunalele specializate, care au obtinut numărul
cel mai mare de voturi la nivel national;
c) un
judecător de la judecătorii, care a obtinut numărul cel mai mare de voturi la
nivel national;
d) un
procuror de la parchetele de pe lângă curtile de apel, care a obtinut numărul
cel mai mare de voturi la nivel national;
e) un
procuror de la parchetele de pe lângă tribunale si tribunalele specializate si
un procuror de la parchetele de pe lângă judecătorii, care au obtinut numărul
cel mai mare de voturi la nivel national.
(3)
Dispozitiile art. 9 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.
Art.
18. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii verifică legalitatea procedurilor
de alegere, din oficiu sau la sesizarea oricărui magistrat.
(2)
Contestatiile referitoare la legalitatea procedurilor de alegere pot fi depuse
la Consiliul Superior al Magistraturii, în termen de 5 zile de la data
alegerilor.
(3)
Contestatiile se solutionează de către Plenul Consiliului Superior al
Magistraturii, în termen de 3 zile de la data sesizării. Modul de solutionare a
contestatiilor se comunică persoanelor care au făcut sesizarea.
(4) În
cazul în care se constată încălcări ale legii în procedurile de alegere,
Consiliul Superior al Magistraturii dispune măsurile necesare pentru
înlăturarea acestora, inclusiv repetarea alegerilor, numai la instantele sau
parchetele la care încălcarea legii a avut drept consecintă influentarea
rezultatului alegerilor.
Art.
19. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii alcătuieste lista finală
cuprinzând magistratii alesi potrivit prevederilor art. 9 alin. (3) si art. 17
alin. (2) si o transmite Biroului Permanent al Senatului.
(2) Biroul Permanent al Senatului înaintează lista prevăzută la alin. (1) Comisiei juridice, de numiri, disciplină, imunităti si validări, pentru a examina dacă au fost respectate dispozitiile legale cu privire la alegerea membrilor Consiliului Superior al Magistraturii.
(3)
Senatul, în prezenta majoritătii membrilor săi, pe baza raportului Comisiei
juridice, de numiri, disciplină, imunităti si validări, validează lista
cuprinzând magistratii alesi ca membri ai Consiliului Superior al
Magistraturii.
Refuzul
validării nu poate interveni decât în cazul încălcării legii în procedura
alegerii membrilor Consiliului Superior al Magistraturii si numai dacă această
încălcare a legii are drept consecintă influentarea rezultatului alegerilor.
Dispozitiile
art. 18 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.
Art.
20. - (1) În vederea alegerii celor doi reprezentanti ai societătii civile în
Consiliul Superior al Magistraturii, organizatiile profesionale ale juristilor,
consiliile profesionale ale facultătilor de drept acreditate, asociatiile si
fundatiile, care au ca obiect unic de activitate apărarea drepturilor omului,
confederatiile sindicale si patronale reprezentative la nivel national, pot
propune Biroului Permanent al Senatului câte un candidat.
(2)
Pot fi alesi ca membri ai Consiliului Superior al Magistraturii reprezentanti
ai societătii civile, care îndeplinesc următoarele conditii:
a)
sunt specialisti în domeniul dreptului, cu o vechime de cel putin 18 ani în
activitatea juridică sau în învătământul juridic superior;
b) se
bucură de înaltă reputatie profesională si morală;
c) nu
au calitatea de membru al unui partid politic.
(3)
Propunerile de candidaturi se depun la Biroul Permanent al Senatului, între a
90-a zi si a 60-a zi înainte de expirarea mandatului membrilor Consiliului
Superior al Magistraturii.
(4)
Perioada în care se depun propunerile de candidaturi se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea a III-a, si pe pagina de Internet a Consiliului
Superior al Magistraturii, cu 30 de zile înainte de începerea curgerii
termenului prevăzut la alin. (3).
(5)
Candidatii propusi vor prezenta Senatului un curriculum vitae, declaratia de
avere si o declaratie pe propria răspundere că nu au apartenentă politică.
(6)
Candidaturile se publică pe paginile de Internet ale Senatului si Consiliului
Superior al Magistraturii, în termen de 5 zile de la expirarea perioadei de
depunere a acestora.
Art.
21. - Senatul alege, dintre candidatii prevăzuti la art. 20, cei 2
reprezentanti ai societătii civile, potrivit procedurii prevăzute în
Regulamentul acestei Camere.
Art.
22. - Hotărârile Senatului privind validarea si alegerea membrilor Consiliului
Superior al Magistraturii se publică în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
CAPITOLUL
III
Functionarea
Consiliului Superior al Magistraturii
Art.
23. - (1) În termen de 15 zile de la publicarea hotărârilor prevăzute la art.
22, presedintele Înaltei Curti de Casatie si Justitie convoacă membrii
Consiliului Superior al Magistraturii în sedinta de constituire.
(2) În
sedinta de constituire, prezidată de presedintele Înaltei Curti de Casatie si
Justitie, sunt alesi presedintele si vicepresedintele Consiliului Superior al
Magistraturii si se stabilesc responsabilitătile membrilor acestuia, pe domenii
de activitate.
Art.
24. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii functionează ca organ cu
activitate permanentă. Hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii se iau
în plen sau în sectii, potrivit atributiilor care revin acestora.
(2) În
perioada mandatului, presedintele si vicepresedintele Consiliului Superior al
Magistraturii nu exercită activitatea de judecător sau procuror.
Art.
25. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii este condus de presedinte, ajutat
de un vicepresedinte, alesi pentru un mandat de un an, ce nu poate fi reînnoit,
dintre magistratii prevăzuti la art. 4 lit. a), care fac parte din sectii
diferite.
(2)
Presedintele si vicepresedintele Consiliului Superior al Magistraturii sunt
alesi de plen, în prezenta a cel putin 15 membri ai Consiliului, cu votul
majoritătii membrilor acestuia.
(3)
Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii are următoarele atributii
principale:
a)
reprezintă Consiliul Superior al Magistraturii în relatiile interne si internationale;
b)
coordonează activitatea Consiliului Superior al Magistraturii si repartizează
lucrările pentru plen si sectii;
c)
prezidează lucrările Plenului Consiliului Superior al Magistraturii, cu
exceptia cazului în care la lucrări participă Presedintele României;
d)
propune plenului măsurile necesare pentru începerea procedurilor de revocare a
membrilor Consiliului Superior al Magistraturii si de ocupare a locurilor
devenite vacante;
e)
semnează actele emise de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii;
f)
sesizează Curtea Constitutională, în vederea solutionării conflictelor juridice
de natură constitutională dintre autoritătile publice;
g)
numeste comisia de admitere si comisia de elaborare a subiectelor pentru
admiterea în Institutul National al Magistraturii, în conditiile prevăzute de
Regulamentul de organizare a examenului de admitere în Institutul National al
Magistraturii;
h)
desemnează membrii Consiliului Superior al Magistraturii care pot fi consultati
pentru elaborarea unor proiecte de acte normative;
i)
prezintă, în sedinta publică a plenului, raportul annual asupra activitătii
Consiliului Superior al Magistraturii, care se transmite instantelor si
parchetelor si se dă publicitătii.
(4)
Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii îndeplineste orice alte
atributii stabilite de lege, de Regulamentul de organizare si functionare
administrativă a Consiliului Superior al Magistraturii si de plen.
(5) În
lipsa presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii, atributiile
prevăzute la alin. (3) si (4) se exercită de vicepresedinte.
(6) În
caz de vacantă a functiei de presedinte, Plenul Consiliului Superior al
Magistraturii, în termen de o lună de la constatarea vacantei, va proceda la
alegerea noului presedinte, al cărui mandat se exercită în perioada rămasă
Art.
26. - Presedintele României prezidează, fără drept de vot, lucrările Plenului
Consiliului Superior al Magistraturii la care participă.
Art.
27. - (1) Lucrările sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii sunt legal
constituite în prezenta majoritătii membrilor acestora si sunt prezidate de
presedintele sau, după caz, de vicepresedintele Consiliului Superior al
Magistraturii. În lipsa acestora, membrii sectiei aleg un presedinte de
sedintă, cu votul majoritătii celor prezenti.
(2)
Magistratul care prezidează lucrările sectiei semnează hotărârile si celelalte
acte emise de aceasta.
Art.
28. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii se întruneste în plen si în
sectii ori de câte ori este necesar, la convocarea presedintelui, a vicepresedintelui
sau a majoritătii membrilor plenului ori, după caz, ai sectiilor.
(2)
Lucrările Plenului Consiliului Superior al Magistraturii se desfăsoară în
prezenta a cel putin 15 membri.
(3)
Hotărârile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii se iau cu votul
majoritătii membrilor Consiliului, iar hotărârile sectiilor se iau cu votul
majoritătii membrilor sectiilor.
Art. 29. - (1)
Presedintele Înaltei Curti de Casatie si Justitie participă la lucrările
sectiei pentru judecători, procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta
Curte de Casatie si Justitie, la lucrările sectiei pentru procurori, iar
ministrul justitiei, la lucrările ambelor sectii.
(2)
Ministrul justitiei, presedintele Înaltei Curti de Casatie si Justitie si
procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si
Justitie nu au drept de vot, în situatiile în care sectiile îndeplinesc rolul
de instantă de judecată în domeniul răspunderii disciplinare.
(3)
Reprezentantii societătii civile participă numai la lucrările Plenului
Consiliului Superior al Magistraturii.
Art.
30. - (1) Lucrările plenului si ale sectiilor Consiliului Superior al
Magistraturii sunt, de regulă, publice.
Membrii
plenului sau ai sectiilor hotărăsc, cu majoritate de voturi, situatiile în care
sedintele nu sunt publice.
(2)
Ordinea de zi a lucrărilor plenului si ale sectiilor Consiliului Superior al
Magistraturii se aprobă de către acestea, la propunerea presedintelui sau, după
caz, a vicepresedintelui Consiliului Superior al Magistraturii.
(3)
Hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii, în plen si în sectii, se iau
prin vot direct si secret.
(4)
Ordinea de zi si hotărârile Consiliului Superior al Magistraturii se publică în
Buletinul Oficial al Consiliului Superior al Magistraturii sau pe pagina de
Internet a Consiliului Superior al Magistraturii.
CAPITOLUL
IV
SECTIUNEA
1
Dispozitii comune
Art.
31. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii apără corpul magistratilor si
membrii acestuia împotriva oricărui act de natură să aducă atingere
independentei sau impartialitătii magistratului în înfăptuirea justitiei ori să
creeze suspiciuni cu privire la acestea. De asemenea, Consiliul Superior al
Magistraturii apără reputatia profesională a magistratilor.
(2)
Magistratul care consideră că independenta, impartialitatea sau reputatia
profesională îi sunt afectate în orice mod se poate adresa Consiliului Superior
al Magistraturii care, după caz, poate dispune verificarea aspectelor
semnalate, publicarea rezultatelor acesteia, poate sesiza organul competent să
decidă asupra măsurilor care se impun sau poate dispune orice altă măsură
corespunzătoare, potrivit legii.
(3)
Consiliul Superior al Magistraturii asigură respectarea legii si a criteriilor
de competentă si etică profesională în desfăsurarea carierei profesionale a
magistratilor.
(4)
Atributiile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii si ale sectiilor
acestuia, referitoare la cariera magistratilor, se exercită cu respectarea
dispozitiilor Legii privind statutul magistratilor nr.
303/2004 si ale Legii privind organizarea judiciară nr.
304/2004.
Art.
32. - (1) În exercitarea atributiilor sale Consiliul Superior al Magistraturii
poate solicita Ministerului Justitiei, instantelor judecătoresti si
parchetelor, Institutului National al Magistraturii, altor autorităti si
institutii publice, precum si persoanelor fizice sau juridice informatiile sau
actele pe care le consideră necesare.
(2) În
scopul informării cu privire la activitatea instantelor si parchetelor, membrii
Consiliului Superior al Magistraturii efectuează deplasări la sediile
instantelor si ale parchetelor si organizează întâlniri cu judecătorii,
procurorii si reprezentantii societătii civile.
Art.
33. - (1) În cazurile în care legea prev ede avizul conform, aprobarea sau
acordul Consiliului Superior al Magistraturii, punctul de vedere emis de acesta
este obligatoriu. Dacă legea prevede consultarea sau avizul Consiliului
Superior al Magistraturii, punctul de vedere emis de acesta nu este
obligatoriu.
(2) În
cazul în care legea nu prevede un termen pentru emiterea avizelor de către
Consiliul Superior al Magistraturii, acestea se emit în 30 de zile de la
sesizare.
Depăsirea
de către Consiliul Superior al Magistraturii a termenului de emitere a avizului
nu afectează valabilitatea actului.
Art.
34. - Consiliul Superior al Magistraturii întocmeste si păstrează dosarele
profesionale ale magistratilor, înfiintează o bază de date referitoare la
activitatea lor si asigură actualizarea acesteia.
Art.
35. - Consiliul Superior al Magistraturii coordonează activitatea Institutului
National al Magistraturii si a Scolii Nationale de Grefieri.
SECTIUNEA
a 2-a
Atributiile Plenului Consiliului Superior al Magistraturii
Art.
36. - (1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are următoarele
atributii referitoare la cariera magistratilor:
a)
propune Presedintelui României numirea în functie si eliberarea din functie a
judecătorilor si a procurorilor, cu exceptia celor stagiari. În cazul
judecătorilor în functie ai Înaltei Curti de Casatie si Justitie, plenul
examinează si recomandările primite de la Colegiul de conducere al acestei
Curti;
b)
propune Presedintelui României numirea în functie si revocarea din functie a
presedintelui, vicepresedintelui si presedintilor de sectii ai Înaltei Curti de
Casatie si Justitie, a procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta
Curte de Casatie si Justitie si a procurorului general al Parchetului National
Anticoruptie, precum si a adjunctilor acestora;
c)
dispune promovarea magistratilor în functiile de executie;
d)
dispune promovarea magistratilor în functiile de conducere din cadrul
instantelor si al parchetelor, în urma consultării magistratilor din cadrul
instantelor si parchetelor respective;
e)
numeste judecătorii stagiari si procurorii stagiari, pe baza rezultatelor
obtinute la examenul de absolvire a Institutului National al Magistraturii;
f)
eliberează din functie judecătorii stagiari si procurorii stagiari;
g)
aprobă transferul magistratilor;
h)
dispune suspendarea din functie a magistratilor;
i)
numeste, pe perioade determinate, în posturi vacante,
magistrati
de carieră pensionari;
j) propune
Presedintelui României conferirea de distinctii pentru magistrati, în
conditiile legii.
Art.
37. - (1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are următoarele
atributii referitoare la recrutarea, evaluarea, formarea si examenele
magistratilor:
a) la
propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al Magistraturii,
stabileste numărul anual de cursanti ai Institutului National al Magistraturii,
aprobă annual data si locul pentru organizarea concursului de admitere la
Institutul National al Magistraturii, stabileste tematica pentru concursul de
admitere la Institutul National al Magistraturii si aprobă programul de formare
profesională a auditorilor de justitie, emite avize si adoptă regulamente, în
cazurile si în conditiile prevăzute de lege;
b)
organizează si validează, potrivit legii si regulamentului, examenul de
capacitate al magistratilor si aprobă programul de formare profesională
continuă a magistratilor, la propunerea Consiliului stiintific al Institutului
National al Magistraturii, precum si tematica activitătilor de formare
profesională continuă, organizate de curtile de apel si parchetele de pe lângă
acestea;
c)
dispune organizarea concursului de promovare a magistratilor;
d) numeste
comisiile pentru evaluarea anuală a activitătii profesionale a magistratilor,
în conditiile legii;
e)
numeste si revocă directorul si directorii adjuncti ai Institutului National al
Magistraturii, la propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al
Magistraturii, si desemnează judecătorii si procurorii care vor face parte din
Consiliul stiintific al Institutului National al Magistraturii;
f) la
propunerea Consiliului stiintific al Institutului National al Magistraturii,
aprobă structura organizatorică, statele de functii si statele de personal ale
Institutului National al Magistraturii;
g)
numeste directorul si directorii adjuncti ai Scolii Nationale de Grefieri si
desemnează magistratii membri în Consiliul de conducere al scolii.
(2)
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii functionează ca instantă de
judecată, având în competentă solutionarea contestatiilor formulate de
magistrati împotriva hotărârilor pronuntate de sectiile Consiliului Superior al
Magistraturii, cu exceptia celor date în materie disciplinară.
Art.
38. - Plenul Consiliului Superior al Magistraturii are următoarele atributii
referitoare la organizarea si functionarea instantelor si a parchetelor:
a) aprobă înfiintarea si desfiintarea sectiilor curtilor de apel, ale instantelor din circumscriptiile acestora si ale parchetelor de pe lângă acestea, precum si înfiintarea sediilor secundare ale instantelor judecătoresti si circumscriptiilor acestora, în conditiile legii;
b)
avizează proiectul de hotărâre a Guvernului privind lista localitătilor care
fac parte din circumscriptiile judecătoriilor;
c)
stabileste categoriile de procese sau de cereri care se solutionează în
municipiul Bucuresti numai de anumite instante, cu respectarea competentei
materiale prevăzute de lege;
d) la propunerea
presedintilor curtilor de apel, stabileste numărul vicepresedintilor curtilor
de apel, ai tribunalelor si ai tribunalelor specializate, precum si
judecătoriile la care functionează un vicepresedinte;
e) la
propunerea procurorului general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de
Casatie si Justitie, stabileste numărul adjunctilor procurorilor generali ai
parchetelor de pe lângă curtile de apel si ai prim-procurorilor parchetelor de
pe lângă tribunale, precum si parchetele de pe lângă judecătorii, unde
prim-procurorii sunt ajutati de adjuncti;
f)
convoacă adunările generale ale magistratilor, în conditiile legii;
g)
aprobă măsurile pentru suplimentarea sau reducerea numărului de posturi pentru
instante si parchete;
h)
elaborează propriul proiect de buget, cu avizul consultativ al Ministerului
Finantelor Publice, si emite avizele conforme pentru proiectele de buget ale
instantelor si parchetelor.
Art.
39. - (1) Plenul Consiliului Superior al Magistraturii adoptă Codul deontologic
al magistratilor, Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului
Superior al Magistraturii, Regulamentul privind procedura alegerii membrilor
Consiliului Superior al Magistraturii, Regulamentul de ordine interioară al
instantelor judecătoresti, precum si alte regulamente si hotărâri prevăzute în
Legea privind statutul magistratilor nr.
303/2004 si în Legea privind organizarea judiciară nr.
304/2004.
(2)
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii asigură publicarea Codului
deontologic al magistratilor si a regulamentelor prevăzute la alin. (1) în
Monitorul Oficial al României, Partea I, si pe pagina de Internet a Consiliului
Superior al Magistraturii.
(3)
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizează proiectele de acte
normative ce privesc activitatea autoritătii judecătoresti.
(4)
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii avizează proiectele de regulamente
si ordine care se aprobă de ministrul justitiei, în cazurile prevăzute de lege.
(5)
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii poate sesiza ministrul justitiei
cu privire la necesitatea initierii sau modificării unor acte normative în
domeniul justitiei.
(6)
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii publică anual, în Monitorul
Oficial al României, Partea a III-a, si pe pagina de Internet a Consiliului
Superior al Magistraturii, raportul privind starea justitiei.
Art.
40. - Plenul Consiliului Superior al Magistraturii numeste secretarul general
si personalul cu functii de conducere din aparatul Consiliului Superior al
Magistraturii.
SECTIUNEA
a 3-a
Art.
41. - Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii au următoarele atributii
referitoare la cariera magistratilor:
a)
dispun detasarea si delegarea magistratilor, în conditiile legii;
b) analizează îndeplinirea conditiilor legale de către magistratii stagiari care au promovat examenul de capacitate, de către alti juristi care au fost admisi la concursul de intrare în magistratură, de către magistratii înscrisi la concursul de promovare în functii de executie si de către cei care si-au depus candidatura pentru promovarea în functii de conducere;
c)
solutionează contestatiile împotriva calificativelor acordate de comisiile de
evaluare anuală a activitătii profesionale a magistratilor, constituite în
conditiile legii;
d)
emit avizul conform pentru mentinerea în functie a magistratilor sau, după caz,
pentru reîncadrarea în functie a magistratilor pensionati, până la împlinirea
vârstei de 68 de ani;
e) iau
măsuri pentru solutionarea sesizărilor primite de la justitiabili sau de la
alte persoane privind conduita necorespunzătoare a magistratilor.
Art.
42. - (1) Sectia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii
încuviintează perchezitia, retinerea sau arestarea preventivă a judecătorilor
si a magistratilor- asistenti.
(2)
Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii încuviintează
perchezitia, retinerea sau arestarea preventivă a procurorilor.
(3)
Dispozitiile prevăzute la alin. (1) si (2) nu se aplică în caz de infractiune
flagrantă.
Art.
43. - Sectia pentru judecători a Consiliului Superior al Magistraturii numeste
si promovează magistratii-asistenti ai Înaltei Curti de Casatie si Justitie, în
conditiile legii.
SECTIUNEA
a 4-a
Atributiile Consiliului Superior al Magistraturii în domeniul
răspunderii disciplinare a magistratilor
Art. 44. - (1) Consiliul Superior al Magistraturii îndeplineste, prin sectiile sale, rolul de instantă de judecată în domeniul răspunderii disciplinare a judecătorilor si a procurorilor, pentru faptele prevăzute în Legea privind statutul magistratilor nr. 303/2004, precum si pentru exercitarea functiei cu rea-credintă sau gravă neglijentă de către acestia, dacă fapta nu constituie infractiune.
(2)
Sectia pentru judecători are rolul de instantă disciplinară si pentru
magistratii-asistenti ai Înaltei Curti de Casatie si Justitie.
Art.
45. - (1) Actiunea disciplinară se exercită de:
a)
Colegiul de conducere al Înaltei Curti de Casatie si Justitie, pentru
presedintele, vicepresedintele, judecătorii si magistratii-asistenti ai Înaltei
Curti de Casatie si Justitie, precum si pentru presedintii curtilor de apel;
b)
colegiile de conducere ale curtilor de apel, pentru judecătorii din cadrul
curtilor de apel si al instantelor din circumscriptia acestora;
c)
Colegiul de conducere al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie,
pentru procurorul general, prim-adjunctul si adjunctii acestuia, precum si
pentru procurorii Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie
si procurorii generali ai parchetelor de pe lângă curtile de apel;
d)
Colegiul de conducere al Parchetului National Anticoruptie, pentru procurorul
general, adjunctii acestuia si procurorii Parchetului National Anticoruptie;
e)
colegiile de conducere ale parchetelor de pe lângă curtile de apel, pentru
procurorii din cadrul parchetelor de pe lângă curtile de apel si al parchetelor
din circumscriptia acestora.
(2) În
cazul exercitării actiunii disciplinare, la lucrările colegiilor de conducere
nu participă judecătorii, judecătorii inspectori sau, după caz, procurorii
inspectori si magistratul împotriva căruia se exercită actiunea disciplinară.
Art.
46. - (1) În vederea exercitării actiunii disciplinare este obligatorie
efectuarea cercetării prealabile, care se dispune de titularul acestei actiuni.
(2)
Cercetarea prealabilă se efectuează de judecătorii desemnati de Colegiul de
conducere al Înaltei Curti de Casatie si Justitie, de judecătorii inspectori
din cadrul curtilor de apel ori, după caz, de procurorii inspectori din cadrul
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetului National
Anticoruptie sau din cadrul parchetelor de pe lângă curtile de apel.
(3) În
cadrul cercetării prealabile se stabilesc faptele si urmările acestora,
împrejurările în care au fost săvârsite, existenta sau inexistenta vinovătiei
si orice alte date concludente. Ascultarea celui în cauză si verificarea
apărărilor magistratului cercetat sunt obligatorii. Refuzul magistratului
cercetat de a face declaratii sau de a se prezenta la cercetări se constată
prin proces-verbal si nu împiedică încheierea cercetării. Magistratul cercetat
are dreptul să cunoască toate actele cercetării si să solicite probe în
apărare.
(4)
După primirea rezultatului cercetării prealabile, titularul actiunii
disciplinare sesizează sectiile Consiliului Superior al Magistraturii, în
vederea judecării actiunii disciplinare.
(5)
Actiunea disciplinară se exercită în termen de 60 de zile de la data
înregistrării actului de constatare a abaterii, dar nu mai târziu de un an de
la data săvârsirii abaterii.
Art.
47. - Cercetarea prealabilă în cazul abaterilor disciplinare săvârsite de
judecătorii, judecătorii inspectori sau procurorii inspectori prevăzuti la art.
46 alin. (2) se efectuează de judecătorii sau, după caz, procurorii desemnati
de colegiul de conducere al instantei ori al parchetului din care face parte
judecătorul, judecătorul inspector sau procurorul inspector.
Art.
48. - (1) În procedura disciplinară în fata sectiilor Consiliului Superior al
Magistraturii, citarea magistratului împotriva căruia se exercită actiunea
disciplinară este obligatorie. Magistratul poate fi reprezentat de un alt
magistrat sau poate fi asistat ori reprezentat de un avocat.
(2)
Magistratul si, după caz, reprezentantul sau avocatul său au dreptul să ia
cunostintă de toate actele dosarului si pot solicita administrarea de probe în
apărare.
(3)
Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii, în cazul în care constată că
sesizarea este întemeiată, aplică una dintre sanctiunile disciplinare prevăzute
de lege, în raport cu gravitatea abaterii disciplinare săvârsite de magistrat
si cu circumstantele personale ale acestuia.
Art.
49. - Sectiile Consiliului Superior al Magistraturii solutionează actiunea
disciplinară printr-o hotărâre care cuprinde, în principal, următoarele:
a)
descrierea faptei care constituie abatere disciplinară si încadrarea juridică a
acesteia;
b)
temeiul de drept al aplicării sanctiunii;
c)
motivele pentru care au fost înlăturate apărările formulate de magistrat;
d)
sanctiunea aplicată si motivele care au stat la baza aplicării acesteia;
e)
calea de atac si termenul în care hotărârea poate fi atacată;
f)
instanta competentă să judece calea de atac.
Art.
50. - (1) Hotărârile sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii prin care
s-a solutionat actiunea disciplinară se redactează, obligatoriu, în termen de
cel mult 20 de zile de la pronuntare si se comunică de îndată, în scris,
magistratului si titularului actiunii disciplinare. Comunicarea hotărârilor
este asigurată de Secretariatul general al Consiliului Superior al
Magistraturii.
(2)
Împotriva hotărârilor prevăzute la alin. (1) se poate exercita recurs în termen
de 15 zile de la comunicare.
Competenta
solutionării recursului apartine Completului de 9 judecători al Înaltei Curti
de Casatie si Justitie. Din Completul de 9 judecători nu pot face parte membrii
cu drept de vot ai Consiliului Superior al Magistraturii si magistratul
sanctionat disciplinar.
(3)
Recursul suspendă executarea hotărârii sectiei Consiliului Superior al
Magistraturii de aplicare a sanctiunii disciplinare.
(4)
Hotărârea prin care se solutionează recursul prevăzut la alin. (2) este
irevocabilă.
Art.
51. - În cazul în care s-a dispus excluderea din magistratură a unui judecător
sau a unui procuror, hotărârea irevocabilă se transmite Presedintelui României,
în vederea emiterii decretului de eliberare din functie.
CAPITOLUL
V
Statutul
membrilor Consiliului Superior al Magistraturii
Art.
52. - (1) Durata mandatului membrilor alesi ai Consiliului Superior al
Magistraturii este de 6 ani. Membrii Consiliului Superior al Magistraturii au
calitatea de demnitar.
(2)
Calitatea de reprezentant al societătii civile ales membru al Consiliului
Superior al Magistraturii este incompatibilă cu calitatea de parlamentar, ales
local, functionar public, magistrat în activitate, notar public, avocat,
consilier juridic sau executor judecătoresc în exercitiu.
(3)
Calitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii încetează, după
caz, la expirarea mandatului, prin demisie, revocare din functie, nerezolvarea
stării de incompatibilitate în termen de 15 zile de la data alegerii ori în caz
de pierdere a functiei care a determinat desemnarea ca membru al Consiliului
Superior al Magistraturii, precum si prin deces.
(4)
Calitatea de membru al Consiliului Superior al Magistraturii se suspendă de
drept, în situatia în care a intervenit, potrivit legii, suspendarea din
functia de magistrat.
Art.
53. - (1) Revocarea din functia de membru ales al Consiliului Superior al
Magistraturii se propune de presedintele sau vicepresedintele Consiliului, în
situatia în care persoana în cauză nu mai îndeplineste conditiile legale pentru
a fi membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii sau în cazul
neîndeplinirii atributiilor în cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.
(2)
Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, la sesizarea presedintelui sau,
după caz, a vicepresedintelui Consiliului, poate dispune revocarea din functia
de membru ales al Consiliului Superior al Magistraturii.
(3)
Sanctiunea disciplinară aplicată unui magistrat ales ca membru al Consiliului
Superior al Magistraturii atrage de drept pierderea calitătii de membru al
Consiliului Superior al Magistraturii.
Art.
54. - În cazul încetării calitătii de membru al Consiliului Superior al
Magistraturii înainte de expirarea mandatului, Plenul Consiliului Superior al
Magistraturii propune Senatului validarea magistratului care a obtinut numărul
următor de voturi în cadrul alegerilor desfăsurate potrivit art. 9 alin. (3)
sau art. 14 ori, după caz, alegerea unuia dintre candidatii prevăzuti la art.
20. Mandatul noului membru durează până la expirarea mandatului celui în locul
căruia a fost ales.
Art.
55. - (1) Pe perioada mandatului, presedintele si vicepresedintele Consiliului
Superior al Magistraturii primesc o indemnizatie lunară egală cu cea a
presedintelui, respectiv a vicepresedintelui Înaltei Curti de Casatie si
Justitie.
(2)
Membrii Consiliului Superior al Magistraturii, cu exceptia celor prevăzuti la
alin. (1) si (2), primesc lunar, pentru activitatea desfăsurată, indemnizatia
prevăzută în anexa nr. 2 la Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor, aprobată
prin Legea nr.
347/2003.
Art.
56. - (1) Magistratii alesi membri ai Consiliului Superior al Magistraturii nu
pot fi promovati pe durata mandatului.
(2)
Magistratii alesi membri ai Consiliului Superior al Magistraturii îsi pierd
această calitate în cazul transferului sau al detasării în functii din afara
instantelor sau, după caz, a parchetelor.
(3)
Din Consiliul Superior al Magistraturii nu pot face parte, în timpul aceluiasi
mandat, soti sau rude ori afini până la gradul IV inclusiv.
CAPITOLUL
VI
Aparatul
propriu al Consiliului Superior al Magistraturii
Art.
57. - Consiliul Superior al Magistraturii dispune de un aparat tehnic
administrativ propriu.
Art.
58. - (1) Finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Consiliului
Superior al Magistraturii se asigură de la bugetul de stat.
(2)
Bugetul Institutului National al Magistraturii si al Scolii Nationale de
Grefieri sunt cuprinse distinct în bugetul Consiliului Superior al
Magistraturii.
(3)
Presedintele Consiliului Superior al Magistraturii are calitatea de ordonator
principal de credite, care poate fi delegată secretarului general.
(4)
Bugetul pentru curtile de apel, tribunale, tribunale specializate si
judecătorii este gestionat de către Ministerul Justitiei, ministrul justitiei
având calitatea de ordonantor principal de credite.
Art.
59. - (1) Aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii este condus
de un secretar general, numit pe o perioadă de 4 ani, cu posibilitatea
reînvestirii.
(2)
Secretarul general este numit de Plenul Consiliului Superior al Magistraturii
dintre magistratii care au cel putin 10 ani vechime efectivă în magistratură si
îndeplinesc celelalte conditii prevăzute de lege pentru promovarea în functii
de conducere.
(3)
Secretarul general al Consiliului Superior al Magistraturii poate fi ajutat de
un secretar general adjunct, numit în conditiile prevăzute la alin. (1) si (2).
(4)
Secretarul general al Consiliului Superior al Magistraturii primeste o
indemnizatie lunară egală cu cea a unui secretar de stat, iar adjunctul
acestuia, o indemnizatie lunară egală cu cea a unui subsecretar de stat.
Art.
60. - În cadrul aparatului propriu al Consiliului Superior al Magistraturii
functionează inspectia judiciară.
Inspectorii
generali din cadrul inspectiei judiciare sunt numiti de Plenul Consiliului
Superior al Magistraturii dintre persoanele care îndeplinesc conditiile
prevăzute la art. 59 alin. (2).
Art.
61. - (1) Aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii este
organizat în directii, servicii si birouri.
(2) Structura
organizatorică a aparatului propriu al Consiliului Superior al Magistraturii se
stabileste prin hotărâre a plenului, în limitele bugetului.
Art.
62. - (1) Personalul din aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii
este numit prin concurs sau examen.
(2)
Personalul de conducere din aparatul propriu al Consiliului Superior al
Magistraturii este numit de plen, iar cel de executie, de secretarul general.
(3)
Functiile de specialitate juridică din aparatul propriu al Consiliului Superior
al Magistraturii pot fi ocupate si de judecători si procurori detasati, în
conditiile legii.
(4)
Functionarii publici si personalul contractual din aparatul propriu al
Consiliului Superior al Magistraturii sunt salarizati potrivit dispozitiilor
legale aplicabile acelorasi categorii de personal din aparatul Parlamentului.
(5)
Statele de functii si de personal se aprobă de Plenul Consiliului Superior al
Magistraturii, în limitele bugetului.
Art. 63. - Atributiile secretarului general si ale personalului din aparatul propriu al Consiliului Superior al Magistraturii, precum si organizarea si functionarea compartimentelor din cadrul aparatului propriu al Consiliului Superior al Magistraturii se stabilesc prin Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului Superior al Magistraturii.
CAPITOLUL
VII
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art.
64. - Numărul de posturi necesar functionării aparatului Consiliului Superior
al Magistraturii se stabileste prin hotărâre a plenului, în limitele bugetului.
Art.
65. - Noul Consiliu Superior al Magistraturii îsi începe activitatea în termen
de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 66. - Lucrările în curs de solutionare referitoare la atributiile trecute în competenta Consiliului Superior al Magistraturii si dosarele profesionale ale magistratilor în functie la data intrării în vigoare a prezentei legi se transmit obligatoriu noului Consiliu Superior al Magistraturii, în termen de 30 de zile de la constituirea acestuia.
Art.
67. - (1) Până la constituirea noului Consiliu Superior al Magistraturii,
consiliul în functie îsi continuă activitatea, potrivit Constitutiei României,
republicată.
(2)
Consiliul Superior al Magistraturii în functie ia măsuri pentru organizarea alegerii
membrilor primului Consiliu Superior al Magistraturii, constituit potrivit
prezentei legi, în termenul prevăzut la art. 65.
Art.
68. - Personalul din cadrul Ministerului Justitiei si din cadrul Parchetului de
pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie, preluat în aparatul tehnic
administrativ al Consiliului Superior al Magistraturii, se consideră
transferat.
Art.
69. - În termen de 60 de zile de la publicarea prezentei legi, Guvernul va
asigura un sediu corespunzător Consiliului Superior al Magistraturii.
Art.
70. - La data intrării în vigoare a prezentei legi, denumirea Centrul de
Pregătire si Perfectionare a Grefierilor si a Celuilalt Personal Auxiliar de
Specialitate, cuprinsă în actele normative în vigoare, se înlocuieste cu
cea de Scoala Natională de Grefieri.
Art.
71. - (1) Paza sediului Consiliului Superior al Magistraturii, a bunurilor si
valorilor apartinând acestuia, supravegherea accesului si mentinerea ordinii
interioare necesare desfăsurării normale a activitătii în acest sediu se
asigură, în mod gratuit, de către Jandarmeria Română.
(2)
Magistratii alesi membri ai Consiliului Superior al Magistraturii beneficiază
de protectie, conform legii, în conditiile prevăzute prin protocolul încheiat
între presedintele Consiliului Superior al Magistraturii si ministrul
administratiei si internelor.
Art.
72. - (1) Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în
Monitorul Oficial al României, Partea I, cu exceptia art. 69.
(2) La
data intrării în vigoare a prezentei legi, prevederile titlului V “Consiliul
Superior al Magistraturii” art. 86-90 din Legea pentru organizarea
judecătorească nr.
92/1992, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 259
din 30 septembrie 1997, cu modificările si completările ulterioare, precum si
orice alte dispozitii contrare se abrogă.
Această lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
p.
PRESEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti, 1 iulie 2004.
Nr. 317.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii
privind Consiliul Superior al Magistraturii
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din
Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea privind Consiliul Superior al Magistraturii si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
Bucuresti, 1 iulie 2004.
Nr. 542.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru eliberarea din
functie a unor magistrati
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. c), ale art. 100 alin. (1), art. 125 alin. (2) si ale
art. 134 alin. (1) din Constitutia României, republicată, ale art. 92 alin. 1
lit. b) si ale art. 131 din Legea nr. 92/1992
pentru organizarea judecătorească, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, având în vedere Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr.
90 din 16 iunie 2004,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se eliberează din functia de judecător, ca urmare a pensionării,
persoanele prevăzute în anexa la prezentul decret.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 24 iunie 2004.
Nr. 504.
ANEXĂ
-
doamna Sorescu Rodica Doina - judecător la Tribunalul Sibiu - la data de 21
iunie 2004
-
domnul Opris Ioan - judecător la Judecătoria Făgăras - la data de 1 iulie 2004
-
doamna Stambirt Lidia - judecător la Judecătoria Sfântu Gheorghe - la data de 1
iulie 2004
-
domnul Petre Stelian - judecător la Judecătoria Baia Mare - la data de 1 iulie
2004
-
domnul Fava Ioan-Nicolae - vicepresedinte la Curtea de Apel Ploiesti - la data
de 1 iulie 2004
-
domnul Veteleanu Serban-Stefan - judecător la Judecătoria Câmpina - la data de
1 iulie 2004.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru numirea unor
magistrati
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. c), ale art. 100 alin. (1), art. 125 alin.
(2) si ale art. 134 alin. (1) din Constitutia României, republicată, ale art.
47 si ale art. 88 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 92/1992 pentru
organizarea judecătorească, republicată, cu modificările si completările
ulterioare,
având
în vedere Hotărârea Consiliului Superior al Magistraturii nr. 79 din 26 mai
2004,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se numesc în functia de judecător, la instantele mentionate în dreptul
fiecăruia, persoanele prevăzute în anexa la prezentul decret.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 24 iunie 2004.
Nr. 505.
ANEXĂ
-
domnul Ogrean Virgil-Ioan - Judecătoria Târgu Mures
-
doamna Rosu Elisabeta - Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti
-
doamna Cocor Magdalena Cristina – Judecătoria Drobeta-Turnu Severin.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind înaintarea în
gradul următor a unui general din Serviciul de Protectie si Pază
În
temeiul prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată, precum si ale art. 4 lit. f) pct. 28 din Legea nr.
415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Apărare
a Tării, având în vedere propunerea directorului Serviciului de Protectie si
Pază si Hotărârea Consiliului Suprem de Apărare a Tării nr. S/114 din 15 iunie
2004,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Pe data de 18 iunie 2004, domnului general de brigadă Crăiniceanu
Mircea Iulian i se acordă gradul de general maior.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 24 iunie 2004.
Nr. 506.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind acordarea
gradului de general de brigadă unui colonel din Ministerul Administratiei si
Internelor si trecerea acestuia în rezervă cu noul grad
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată, precum si ale art. 4 lit. f) pct. 28 din Legea nr.
415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Apărare
a Tării, având în vedere propunerea ministrului de stat, ministrul
administratiei si internelor, si Hotărârea Consiliului Suprem de Apărare a
Tării nr. S/113 din 9 iunie 2004,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Pe data de 31 mai 2004, domnului colonel Caraivan Ioan Constantin i se
acordă gradul de general de brigadă si se trece în rezervă cu noul grad.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 24 iunie 2004.
Nr. 507.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind acordarea
gradului de general de flotilă aeriană unui comandor din Ministerul Apărării
Nationale si trecerea acestuia în rezervă cu noul grad
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. b) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată, precum si ale art. 4 lit. f) pct. 28 din Legea nr.
415/2002 privind organizarea si functionarea Consiliului Suprem de Apărare
a Tării, având în vedere propunerea ministrului apărării nationale si Hotărârea
Consiliului Suprem de Apărare a Tării nr. S/112 din 9 iunie 2004,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Pe data de 31 mai 2004, domnului comandor inginer Guran Constantin
Cristian-Mihail i se acordă gradul de general de flotilă aeriană si se trece în
rezervă cu noul grad.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 24 iunie 2004.
Nr. 508.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind conferirea unor
decoratii
În temeiul
prevederilor art. 94 lit. a) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată, precum si ale art. 4 alin. (1), ale art. 6 lit. A si ale art. 11
din Legea nr.
29/2000 privind sistemul national de decoratii al României, cu modificările
ulterioare,
la
propunerea ministrului educatiei si cercetării,
cu
prilejul împlinirii a 15 ani de la înfiintarea Asociatiei Române de Drept
Umanitar (ARDU), pentru contributia avută la promovarea acestui domeniu în
România, pentru activitatea stiintifică si didactică pusă în slujba Dreptului
International al Drepturilor Omului si a Dreptului Refugiatilor,
Presedintele
României decretează:
Art. 1. - Se conferă Ordinul national Serviciul Credincios în grad de Cavaler domnului profesor universitar doctor Ionel Closcă, presedinte al Asociatiei Române de Drept Umanitar, director al Revistei Române de Drept Umanitar.
Art.
2. - Se conferă Ordinul national Pentru Merit în grad de Cavaler:
-
domnului profesor universitar doctor, general de divizie(r) Ion Suceavă,
prim-vicepresedinte al Asociatiei Române de Drept Umanitar;
-
domnului profesor universitar doctor Constantin Vlad, vicepresedinte al
Asociatiei Române de Drept Umanitar;
-
domnului Constantin Poenaru, redactor al Revistei Române de Drept Umanitar.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 25 iunie 2004.
Nr. 509.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru supunerea spre
aprobare Parlamentului a amendamentelor la art. 19 si 25 si la anexa II si
abrogarea anexelor XII si XIII privind ajutorul de stat, în cadrul Acordului de
comert liber dintre România si statele Asociatiei Europene a Liberului Schimb
(AELS), semnat la Geneva la 10 decembrie 1992, adoptate prin Decizia
Comitetului mixt România-AELS nr. 3/2004, prin procedură scrisă, la 1 aprilie
2004
În temeiul
prevederilor art. 91 alin. (1) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată, precum si ale art. 1 si ale art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea nr.
590/2003 privind tratatele,
la
propunerea Guvernului, potrivit Hotărârii nr. E 206 din 27 mai 2004,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se supun spre aprobare Parlamentului amendamentele la art. 19 si 25 si
la anexa II si abrogarea anexelor XII si XIII privind ajutorul de stat, în
cadrul Acordului de comert liber dintre România si statele Asociatiei Europene
a Liberului Schimb (AELS), semnat la Geneva la 10 decembrie 1992, adoptate prin
Decizia Comitetului mixt România-AELS nr. 3/2004, prin procedură scrisă, la 1
aprilie 2004, si se dispune publicarea prezentului decret în Monitorul Oficial
al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 25 iunie 2004.
Nr. 511.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru supunerea spre
ratificare Parlamentului a Conventiei Natiunilor Unite împotriva coruptiei,
adoptată la New York la 31 octombrie 2003
În
temeiul prevederilor art. 91 alin. (1) si ale art. 100 din Constitutia
României, republicată, precum si ale art. 1 si ale art. 19 alin. (1) lit. a)
din Legea nr.
590/2003 privind tratatele, la propunerea Guvernului, potrivit Hotărârii
nr. E 222 din 10 iunie 2004,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se supune spre ratificare Parlamentului Conventia Natiunilor Unite
împotriva coruptiei, adoptată la New York la 31 octombrie 2003, si se dispune
publicarea prezentului decret în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În
temeiul art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
Bucuresti, 25 iunie 2004.
Nr. 512.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru modificarea si
completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.476/2003 privind aprobarea bugetelor de
venituri si cheltuieli pe anul 2004 pentru companiile, societătile nationale si
societătile comerciale, aflate sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului
Economiei si Comertului, precum si a transferurilor pentru societătile
comerciale
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
I. - Hotărârea
Guvernului nr.
1.476/2003 privind aprobarea bugetelor de venituri si cheltuieli pe anul
2004 pentru companiile, societătile nationale si societătile comerciale, aflate
sub autoritatea sau în coordonarea Ministerului Economiei si Comertului, precum
si a transferurilor pentru societătile comerciale, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 916 din 20 decembrie 2003, cu modificările
ulterioare, se completează cu anexa nr. I (8A, 8B, 13E) la prezenta hotărâre.
Ar.
II. - Anexa nr.
I (1-11, 13, 13A, 13B, 13C, 13D, 24, 25) la Hotărârea Guvernului nr.
1.476/2003 se modifică si se înlocuieste cu anexa nr. I*) (1-11, 13, 13A1,
13A2, 13B1, 13B2, 13C, 13D, 24, 25) la prezenta hotărâre.
Art.
III. - Anexa nr.
II (1-7, 10, 11) la Hotărârea Guvernului nr.
1.476/2003 se modifică si se înlocuieste cu anexa nr. II*) (1-7, 10, 11) la
prezenta hotărâre.
Art.
IV. - Anexa nr.
III/8 la Hotărârea Guvernului nr.
1.476/2003 se modifică si se înlocuieste cu anexa nr. III*) (8 si 8A) la
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul economiei si comertului,
Dan
Ioan Popescu
p.
Ministrul muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Ion
Giurescu,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 25 iunie 2004.
Nr. 1.005.
*) Anexele nr. I, II, III se
comunică Ministerului Economiei si Comertului.
privind transmiterea
unei suprafete de teren din domeniul public al comunei Săvădisla si din
administrarea Consiliului Local al Comunei Săvădisla, judetul Cluj, în domeniul
public al statului si în administrarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului în vederea realizării unor activităti de utilitate
publică de interes national de către Compania Natională de Autostrăzi si
Drumuri Nationale din România - S.A.
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, al art. 9 alin. (2) si al art. 12 din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare, precum si al art. 1 alin. (6) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
84/2003 pentru înfiintarea Companiei Nationale de Autostrăzi si Drumuri
Nationale din România - S.A. prin reorganizarea Regiei Autonome “Administratia
Natională a Drumurilor din România”, aprobată cu modificări si completări prin
Legea nr.
47/2004,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă transmiterea unei suprafete de teren din domeniul public al
comunei Săvădisla si din administrarea Consiliului Local al Comunei Săvădisla,
judetul Cluj, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre, în domeniul public al statului si în
administrarea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului în
vederea realizării unor activităti de utilitate publică de interes national de
către Compania Natională de Autostrăzi si Drumuri Nationale din România - S.A.
Art.
2. - Predarea-preluarea terenurilor prevăzute la art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana
Tureanu,
secretar
de stat
Ministru
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 25 iunie 2004.
Nr. 1.008.
ANEXĂ
DATELE
DE IDENTIFICARE
a
suprafetei de teren care se transmite din domeniul public al comunei Săvădisla
si din administrarea Consiliului Local al Comunei Săvădisla, judetul Cluj, în
domeniul public al statului si în administrarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului în vederea realizării unor activităti de utilitate
publică de interes national de către Compania Natională de Autostrăzi si
Drumuri Nationale din România - S.A.
Locul unde
este situat terenul care se transmite |
Persoana
juridică de la care se transmite terenul |
Persoana
juridică la care se transmite terenul |
Caracteristicile
tehnice ale terenului si nr. cadastral |
Comuna Săvădisla, judetul Cluj |
Comuna Săvădisla, Consiliul Local
Săvădisla, judetul Cluj |
|
Suprafata = 8,33 ha Statul român - Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului Nr. cadastral: 100 Folosinta: păsune |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind acordarea unui
ajutor
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, al art. 1 din Ordonanta Guvernului nr.
28/2003 privind trimiterea bolnavilor pentru tratament în străinătate,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
119/2003, al art. 5 alin. (1) lit. h) si alin. (2) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
118/1999 privind înfiintarea si utilizarea Fondului national de
solidaritate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
366/2001, cu modificările ulterioare, si al Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
32/2001 pentru reglementarea unor probleme financiare, aprobată cu
modificări prin Legea nr.
374/2001, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - (1) Se aprobă acordarea unui ajutor în sumă de 30.000 euro pentru
efectuarea tratamentului în străinătate, pentru Rusu Adrian în vârstă de 58 de
ani, domiciliat în Bucuresti.
(2)
Suma prevăzută la alin. (1) va fi suportată din bugetul de stat, de către
Ministerul Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei.
(3)
Ajutorul se va acorda în lei si va fi suportat din bugetul Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei, prin Directia pentru dialog, familie si
solidaritate socială a municipiului Bucuresti, la cursul de schimb valutar al
Băncii Nationale a României din ziua lucrătoare precedentă efectuării
deschiderii de credite bugetare.
(4) Suma aprobată din bugetul Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei pentru efectuarea tratamentului medical în străinătate va fi transferată de către Directia pentru dialog, familie si solidaritate socială a municipiului Bucuresti Directiei de sănătate publică a municipiului Bucuresti, la solicitarea acesteia.
Art.
2. - Fundamentarea sumei solicitate si justificarea celei utilizate pentru
efectuarea tratamentului chirurgical în străinătate revin Ministerului
Sănătătii, prin Directia de sănătate publică a municipiului Bucuresti, care va
efectua plata si va certifica documentele financiar-contabile prezentate de
furnizorul de servicii medicale din străinătate.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 1 iulie 2004.
Nr. 1.025.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
pentru aprobarea Normelor privind
utilizarea fotografiilor color sau a altor ilustratii în cadrul avertismentelor
de sănătate pe pachetele de tutun
Având în vedere
prevederile art. 6 alin. (2) lit. h) din Legea nr.
349/2002 pentru prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor
din tutun, cu modificările si completările ulterioare,
văzând
Referatul de aprobare nr. OB.6964 al Directiei generale pentru integrare
europeană si relatii internationale,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite
următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Normele privind utilizarea fotografiilor color sau a altor
ilustratii în cadrul avertismentelor de sănătate pe pachetele de tutun, prevăzute
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 15 iunie 2004.
Nr. 764.
NORME
privind
utilizarea fotografiilor color sau a altor ilustratii în cadrul avertismentelor
de sănătate pe pachetele de tutun
Art. 1. - (1)
Prezentele norme stabilesc regulile pentru utilizarea pe pachetele de tutun a
fotografiilor color sau a altor ilustratii în scopul prezentării sau explicării
consecintelor fumatului asupra sănătătii.
(2)
Fotografiile color sau alte ilustratii utilizate în scopul prezentării sau
explicării consecintelor fumatului asupra sănătătii, alături de avertismentele
aditionale reglementate prin Legea nr.
349/2002 pentru
prevenirea si combaterea efectelor consumului produselor din tutun, cu
modificările si completările ulterioare, se aplică pe pachetele ce contin toate
tipurile de produse din tutun, cu exceptia pachetelor ce contin tutun pentru uz
oral sau a altor produse din tutun care nu se fumează.
Art.
2. - În sensul prezentului ordin, termenii de mai jos au următoarele
semnificatii:
a) pachet
de tutun - orice formă de pachet individual si orice formă de ambalare
exterioară utilizată în vânzările la bucată ale produselor din tutun, cu
exceptia ambalajelor transparente exterioare;
b) avertisment
aditional - orice formă de avertisment prevăzută la art. 6 alin. (2) din
Legea nr. 349/2002, cu modificările si completările ulterioare;
c) document
sursă - oricare dintre filele electronice puse la dispozitie de către
Comisia Europeană si care contine un avertisment combinat;
d) avertisment
combinat - un avertisment ce constă dintr-o fotografie color sau altă
ilustratie, precum si textul corespunzător al avertismentului aditional
prevăzut la art. 6 alin. (2) din Legea nr.
349/2002, cu modificările
si completările ulterioare, după cum este inclus în orice document sursă.
Art.
3. - (1) Avertismentul combinat:
a) se
aplică astfel încât să cuprindă oricare dintre textele avertismentelor
aditionale, conform legii;
b) se
tipăreste pe suprafata cea mai vizibilă a pachetului de tutun, respectând
formatul si proportiile documentului, sursa si integritatea grafică a imaginii
si a textului;
c)
ocupă întreaga suprafată rezervată avertismentului aditional de sănătate,
conform legii, si se pozitionează paralel cu marginea superioară a pachetului,
în aceeasi directie cu celelalte informatii de pe pachetul de tutun;
d) se
reproduce în conformitate cu specificatiile tehnice pentru tipărire;
e)
este înconjurat de un chenar negru de minimum 3 mm si maximum 4 mm înăltime,
care nu interferează în nici un caz cu alte elemente de text sau grafice ale
avertismentului combinat;
f)
acoperă minimum 40% din aria exterioară a celei mai vizibile suprafete a
pachetului unitar de tutun.
(2)
Pentru pachetele individuale de tutun utilizate pentru alte produse decât
tigaretele, la care cea mai vizibilă suprafată este mai mare de 75 cm2, avertismentul combinat acoperă o arie de minimum 22 cm2 din cealaltă suprafată mare vizibilă.
(3) În
cazul produselor din tutun, altele decât tigaretele, avertismentele combinate
pot fi atasate ca etichete, cu conditia ca acestea să nu poată fi dezlipite.
Reproducerea avertismentelor combinate pe astfel de etichete se realizează în
conformitate cu specificatiile tehnice prevăzute în legislatia comunitară.
(4)
Avertismentul combinat se preia în mod exclusiv din documentele sursă oferite
de către Comisia Europeană, fără nici o modificare a componentelor sale.
(5)
Preluarea unuia dintre avertismentele combinate puse la dispozitie de către
Comisia Europeană se asigură de către Ministerul Sănătătii prin selectarea din
Biblioteca electronică de documente sursă a Comisiei Europene, în termen de 90
de zile de la aparitia acesteia.
(6)
Avertismentul combinat, selectat în conformitate cu prevederile alin. (4) si (5),
se aprobă prin ordin al ministrului sănătătii.
Art.
4. - Integritatea vizuală a avertismentului combinat se asigură prin
următoarele caracteristici:
a)
este tipărit astfel încât să nu poată fi înlăturat sau sters;
b)
este tipărit astfel încât să nu fie ascuns ori întrerupt de alt element de text
sau grafic ori prin deschiderea pachetului;
c)
este tipărit astfel încât nici unul dintre elementele de text sau grafică să nu
fie afectat prin deschiderea pachetului;
d) nu
este ascuns sau întrerupt, nici măcar partial, de nici un fel de ambalaj.
Art.
5. - (1) Tipărirea avertismentului combinat pe timbrul de taxă sau marca de
pret a pachetului individual de tutun este interzisă.
(2) Timbrul de taxă sau marca de pret se aplică pe pachetul de tutun astfel încât să nu acopere, nici măcar partial, ori să întrerupă avertismentul combinat sau oricare dintre elementele lui.