MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 623 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 9 iulie 2004
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 269 din 22 iunie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 83 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active ale statului, republicată, cu modificările si
completările ulterioare
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
975. - Hotărâre privind transmiterea fără plată a unor imobile din domeniul privat al statului si din administrarea Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului în domeniul public al statului si în administrarea Consiliului Local al Orasului Făget, judetul Timis
997.
- Hotărâre privind transmiterea fără plată a unor bunuri din proprietatea
privată a Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. în proprietatea
privată a statului si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid”
1.003.
- Hotărâre privind declararea utilitătii publice pentru lucrarea de interes
national “Racorduri la reteaua de metrou din Bucuresti, tronson I: N.
Grigorescu (Sălăjan)-linia de centură si
tronson II: Gara de Nord-Basarab-Laromet
1.004.
- Hotărâre privind recunoasterea Fundatiei “Episcopul Grigorie Leu” ca
fiind de utilitate publică
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
947.
- Ordin al ministrului finantelor publice pentru aprobarea Sistemului de
raportare contabilă la 30 iunie 2004 a agentilor economici
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
din 22
iunie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 83 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active ale statului, republicată, cu modificările si
completările ulterioare
Ion Predescu -
presedinte
Nicolae Cochinescu
- judecător
Aspazia Cojocaru -
judecător
Constantin Doldur
- judecător
Acsinte Gaspar -
judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Aurelia Popa -
procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 83 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active bancare, republicată, exceptie
ridicată de Societatea Comercială “Agroindustriala Petim” - S.A. din Peciu Nou
în Dosarul nr. 13.685/2003 al Judecătoriei Timisoara.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public, având în vedere că, ulterior sesizării Curtii Constitutionale,
prin Decizia nr. 39/2004, dispozitiile legale criticate au fost declarate
neconstitutionale, pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca devenită inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 12 februarie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 13.685/2003, Judecătoria
Timisoara a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 83 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active bancare, republicată. Exceptia
a fost ridicată de Societatea Comercială “Agroindustriala Petim” - S.A. din
Peciu Nou într-o cauză civilă ce are ca obiect solutionarea unei contestatii la
executare.
Din examinarea
încheierii de sesizare si a concluziilor scrise depuse în motivarea exceptiei
se constată că autorul acesteia a criticat, sub aspectul
neconstitutionalitătii, si dispozitiile art. 164 din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală. Instanta retine că textul
incriminat contine norme cu caracter general în raport cu Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
51/1998, nefiind aplicabil în speta de fată, motiv pentru care respinge ca
inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 164 din
actul normativ mai sus mentionat.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că textele criticate îngrădesc
accesul liber la justitie consacrat de art. 21 din Constitutie, prin
instituirea unei taxe suplimentare în sarcina justitiabilului, si anume
cautiunea “cuantificată la exorbitantul procent de 20% din suma asupra căreia
poartă contestatia la executare”.
De asemenea, arată
că termenul “îngrădire” prevăzut de art. 21 alin. (2) din Constitutie
este folosit în sensul de limitare, restrângere sau conditionare, si nu în
sensul de anulare, închidere, oprire sau împiedicare a accesului la justitie,
asa cum se realizează prin textele legale criticate.
Judecătoria
Timisoara consideră
nejustificată instituirea unei cautiuni ca o conditie pentru promovarea unei
actiuni în justitie. În acest sens apreciază că art. 83 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
51/1998 contine dispozitii derogatorii de la dreptul comun, în materia
contestatiei la executare, ceea ce îngreunează în mod inechitabil situatia
debitorului bugetar al A.V.A.B., vătămat astfel în drepturile sale prin actele
de executare silită, în comparatie cu orice alt debitor obisnuit. În final,
instanta de judecată consideră că impunerea unei cautiuni în cuantum de 20% din
valoarea activului bancar supus valorificării numai în sarcina creditorului
bugetar îngrădeste exercitarea liberului acces la justitie.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul arată că exceptia este inadmisibilă, deoarece
dispozitiile legale criticate au fost constatate ca fiind neconstitutionale de
Curtea Constitutională.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea
de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutie, republicată, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din
Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost legal sesizată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 83 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active bancare, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002.
Începând cu data
de 1 mai 2004 acest act normativ a fost modificat si completat prin Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
23/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare a Autoritătii pentru
Valorificarea Activelor Bancare prin comasarea prin absorbtie cu Autoritatea
pentru Privatizare si Administrarea Participatiilor Statului, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 359 din 23 aprilie 2004, titlul
său devenind, potrivit art. 13 pct. 1, “O rdonantă de urgentă privind
valorificarea unor active ale statului”.
Dispozitiile
legale criticate au următoarea redactare:
- Art. 83: “(1)
Debitorii pot contesta în justitie măsurile dispuse de AVAB potrivit prezentei
ordonante de urgentă si pot face contestatie la executare numai după depunerea
unei cautiuni egale cu 20% din valoarea activului bancar supus valorificării.
(2) Dovada
privind data cautiunii prevăzute la alin. (1) va însoti în mod obligatoriu
contestatia debitorului fără care aceasta nu va putea fi înregistrată.
(3) Verificarea
cuantumului cautiunii se va efectua de judecătorul de serviciu la data
înregistrării cererii.”
În sustinerea
neconstitutionalitătii acestor dispozitii legale autorul exceptiei invocă
încălcarea prevederilor constitutionale ale art. 21 alin. (1), (2) si (3), care
în noua lor redactare si numerotare din Constitutia republicată au următorul
continut:
- Art. 21 alin.
(1), (2) si (3): “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2) Nici o lege
nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3) Părtile au
dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen
rezonabil.”
Examinând
exceptia, Curtea constată că, ulterior sesizării sale, prin Decizia nr. 39 din
29 ianuarie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 217
din 12 martie 2004, a admis cu majoritate de voturi exceptia de
neconstitutionalitate a art. 83 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
51/1998.
Cu acel prilej
Curtea a retinut că aceste dispozitii legale, conditionând însăsi înregistrarea
contestatiei la executare de plata unei cautiuni în cuantum de 20% din valoarea
activului bancar supus valorificării, cât si, mai ales, convertirea neplătii
sale într-un veritabil fine de neprimire a contestatiei la executare, sunt
excesive si prin aceasta îngrădesc în mod nepermis accesul liber la justitie.
De asemenea Curtea
a observat că, dacă cuantumul sumei datorate este important, debitorul se află
în imposibilitate de a achita cautiunea impusă de lege, fiind astfel lipsit de
dreptul de a formula contestatie la executare si de a repune în discutie
respectivul cuantum, chiar dacă, prin ipoteză, nu datorează suma la care a fost
impus.
Având în vedere
prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare, potrivit cărora
nu pot face obiectul unei exceptii de neconstitutionalitate dispozitiile
constatate ca neconstitutionale printr-o decizie anterioară a Curtii, rezultă
că, potrivit alin. (6) din acelasi articol, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 83 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998 a devenit inadmisibilă.
În ceea ce
priveste critica de neconstitutionalitate a alin. (2) si (3) ale art. 83 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998, Curtea constată că nu poate fi primită. Aceste dispozitii de
aplicare au rămas fără obiect, prin declararea alineatului de referintă ca
neconstitutional, exceptia devenind, de asemenea, inadmisibilă.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutia republicată, al art. 13 alin. (1) lit. A.d) si al art. 23 alin. (1)
din Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge, ca
devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
83 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, republicată, cu modificările
si completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială
“Agroindustriala Petim” - S.A. din Peciu Nou în Dosarul nr. 13.685/2003 al
Judecătoriei Timisoara.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 22 iunie 2004.
PRESEDINTE,
ION
PREDESCU
Magistrat-asistent
sef,
Doina
Suliman
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind transmiterea fără plată a unor imobile din
domeniul privat al statului si din administrarea Autoritătii pentru Valorificarea
Activelor Statului în domeniul public al statului si în administrarea
Consiliului Local al Orasului Făget, judetul Timis
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată, al art. 8 alin. (1) si al art. 12 alin. (1)
si (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare, precum si al art. 75 alin. (4) si (5)
si al art. 84 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, republicată, cu
modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă transmiterea fără plată a unor imobile situate în orasul Făget, judetul
Timis, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul privat al statului si din administrarea
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului în domeniul public al
statului si în administrarea Consiliului Local al Orasului Făget, judetul
Timis.
Art. 2. -
Predarea-preluarea imobilelor transmise potrivit art. 1 se face pe bază de protocol
încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri.
Art. 3. -
Patrimoniul Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului se diminuează
cu valoarea evidentiată în contabilitate a bunurilor imobile transmise potrivit
art. 1, iar patrimoniul Consiliului Local al Orasului Făget se majorează cu
aceeasi valoare.
Art. 4. -
Indicatorii de venituri si cheltuieli – transferuri din bugetul de venituri si
cheltuieli al Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului pe perioada 1
mai-31 decembrie 2004, prevăzuti în anexa nr. 1A la Hotărârea Guvernului nr.
646/2004 privind aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2004
al Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului, se rectifică, în sensul
diminuării cu valoarea contabilă a bunurilor imobile transmise potrivit art. 1.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Presedintele
Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului,
Ministru de
stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 15 iunie 2004.
Nr. 975.
ANEXĂ
DATELE DE
IDENTIFICARE
a
imobilelor care se transmit fără plată din domeniul privat al statului si din
administrarea Autoritătii pentru
Valorificarea
Activelor Statului în domeniul public al statului si în administrarea
Consiliului Local al Orasului Făget, judetul Timis
Nr. crt. |
Locul unde sunt situate imobilele |
Persoana
juridică de la care
se transmit
imobilele |
Persoana
juridică la care se
transmit imobilele |
Caracteristicile
tehnice ale
imobilelor |
Valoarea
totală a imobilelor |
1. |
Orasul Făget, Str. Stadionului nr. 1, judetul Timis |
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului |
Consiliul Local al Orasului Făget, judetul Timis |
- bloc de locuinte, magazie si copertină,
cu terenul aferent în suprafată de 2.146 m2, înscrise în CF la nr. 2.284 Făgetul German; |
121.866,52 dolari S.U.A. |
2. |
Orasul Făget, Str. Stadionului nr. 1,judetul Timis |
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului |
Consiliul Local al Orasului Făget, judetul Timis |
- centrală termică, copertină, sopron,
clădire atelier si terenul aferent în suprafată de 2.819 m2, înscrise în CF la nr. 2.128 Făgetul German. |
|
3. |
Orasul Făget, Calea Lugojului nr. 107, judetul Timis |
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului |
Consiliul Local al Orasului Făget, judetul Timis |
- constructie corp administrativ si magazie
cu terenul aferent în suprafată de 972 m2, înscrise în CF la nr.
711 Băsesti. |
|
privind transmiterea fără plată a unor bunuri din
proprietatea privată a Companiei Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. în
proprietatea privată a statului si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid”
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată, si al art. 11 lit. m) din Legea nr.
90/2001 privind organizarea si functionarea Guvernului României si a
ministerelor, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă, în baza hotărârii Adunării generale a actionarilor Companiei Nationale
de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A., preluarea, fără plată, din proprietatea privată
a acesteia în proprietatea privată a statului si în administrarea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului a imobilizărilor corporale si
necorporale, precum si a investitiilor în curs, prevăzute în anexa care face
parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Se
aprobă transmiterea fără plată a bunurilor prevăzute la art. 1, aflate în
proprietatea privată a statului, din administrarea Ministerului
Transporturilor, Constructiilor si Turismului în administrarea Clubului Sportiv
“Rapid”, unitate care functionează în subordinea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului si care este prevăzută la pct. 2 al lit. C din
anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului.
Art. 3. - (1) În
termen de 120 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei hotărâri se
vor încheia protocoale de predare-primire a bunurilor prevăzute la art. 1.
(2) Cu sumele
mentionate în protocoalele prevăzute la alin. (1) se majorează patrimoniul
institutiilor publice implicate si se diminuează capitalul social al Companiei
Nationale de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana
Tureanu,
secretar de
stat
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 25 iunie 2004.
Nr. 997.
ANEXĂ
DATELE DE IDENTIFICARE
a
imobilizărilor corporale si necorporale, precum si a investitiilor în curs care
se transmit din proprietatea privată a Companiei Nationale de Căi Ferate
“C.F.R.” - S.A. în proprietatea privată a statului
si
administrarea Clubului Sportiv “Rapid”
Nr. crt. |
Adresa
imobilizărilor care se transmit |
Persoana
juridică de la care
se transmit
imobilizările |
Persoana
juridică la care se transmit
imobilizările |
Caracteristicile
tehnice ale imobilizărilor |
1. |
Municipiul Bucuresti, Calea Giulesti nr. 18, sectorul 6 |
Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
Statul român si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid” |
Teren în suprafată totală de 33.949 m2, amplasat în apropierea Podului Grant, având următoarele vecinătăti:
la sud – Teatrul Giulesti, la est - zona de cale ferată Bucuresti-Nord, la
nord -Consiliul Local al Sectorului 6 (alee), la vest - Calea Giulesti |
2. |
Municipiul Bucuresti, Calea Giulesti nr. 18, sectorul 6 |
Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
Statul român si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid” |
Tribuna stadionului pentru spectatori si
săli, vestiare, birouri sub tribună, copertină la tribuna oficială, cu o
capacitate de 14.535 locuri pentru spectatori. Obiectivul dispune de toate
dotările si utilitătile necesare (apă, canal, instalatii de încălzire
interioare racordate la termoficare, energie electrică, telefonie fixă C.F.R.
si Romtelecom) |
3. |
Municipiul Bucuresti, Calea Giulesti nr. 18, sectorul 6 |
Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
Statul român si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid” |
Sistem de iluminat nocturn compus din 4
stâlpi echipati cu panouri pentru proiectoare, cu o putere instalată totală
de 472,96 kW si constructii anexe |
4. |
Municipiul Bucuresti, Calea Giulesti nr. 18, sectorul 6 |
Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
Statul român si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid” |
Teren de fotbal gazonat, cu o suprafată
totală de 8.000 m2, dispunând de sistem de drenaj si instalatie
automatizată de irigat subterană, împrejmuit cu pistă coritan pentru
antrenament |
5. |
Municipiul Bucuresti, Calea Giulesti nr. 18, sectorul 6 |
Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
Statul român si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid” |
Împrejmuirea terenului de fotbal pentru
protectia spectatorilor si delimitarea sectoarelor în tribune, în lungime de
420 m + lungimea delimitărilor în tribune, realizată din profile metalice si
policarbonat |
6. |
Municipiul Bucuresti, Calea Giulesti nr. 18, sectorul 6 |
Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
Statul român si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid” |
Sistem de protectie contra intemperiilor a
terenului de fotbal gazonat, cu suprafata utilă de 105 x 70 m |
7. |
Municipiul Bucuresti, Calea Giulesti nr. 18, sectorul 6 |
Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
Statul român si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid” |
Teren de antrenament cu zgură, în suprafată
de 3.000 m2 fără utilităti |
8. |
Municipiul Bucuresti, Calea Giulesti nr. 18, sectorul 6 |
Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
Statul român si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid” |
Împrejmuire teren din prefabricate de
beton, cu lungimea de 470 m, amplasată paralel cu calea ferată Bucuresti-Nord
si Podul Grant pe laturile sud si est. Gard decorativ din zidărie si grilaj de
fier, prevăzut cu porti mari pentru acces auto si public, cu cabina de
poartă, amplasate pe fatada principală din Calea Grivitei |
9. |
Municipiul Bucuresti, Calea Giulesti nr. 18, sectorul 6 |
Compania Natională de
Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
Statul român si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid” |
Dotări independente formate din instalatie
de ridicat popice pentru 2 piste,
echipată cu 6
anexe, având următoarele caracteristici tehnice: lătime
1.300 mm, lungime 2.000 mm, înăltime 944 mm, greutate 151 kg |
10. |
Municipiul Bucuresti, Calea Giulesti nr. 18, sectorul 6 |
Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
Statul român si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid” |
Complex de masini si utilaje pentru
întretinerea terenurilor sportive,
echipate cu motoare
alimentate cu benzină. Ansamblul este format din 8 masini si 12
componente anexe (freze, perii, lame, sulchi, aspiratoare, remorcă,
compresor) |
11. |
Municipiul Bucuresti, Calea Giulesti nr. 18, sectorul 6 |
Compania Natională de Căi Ferate “C.F.R.” - S.A. |
Statul român si în administrarea Clubului Sportiv “Rapid” |
Bunuri aflate în dotare, care vor fi
nominalizate prin protocolul de predare-primire |
privind declararea utilitătii publice pentru lucrarea de interes national “Racorduri la reteaua de metrou din Bucuresti, tronson I: N. Grigorescu (Sălăjan)-linia de centură si tronson II: Gara de Nord-Basarab-Laromet”
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată, si al art. 7 alin. 1 din Legea nr. 33/1994
privind exproprierea pentru cauză de utilitate publică,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
declară de utilitate publică lucrarea de interes national “Racorduri la reteaua
de metrou din Bucuresti, tronson I: N. Grigorescu (Sălăjan)-linia de centură si
tronson II: Gara de Nord-Basarab-Laromet”.
Art. 2. -
Expropriatorul este statul român prin Societatea Comercială de Transport cu
Metroul Bucuresti “Metrorex” - S.A., care functionează sub autoritatea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 3. - Prezenta
hotărâre se aduce la cunostintă publică si prin afisare la sediile consiliilor
locale ale sectoarelor 1 si 3 ale municipiului Bucuresti.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana
Tureanu,
secretar de
stat
Ministru de
stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 25 iunie 2004.
Nr. 1.003.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind recunoasterea Fundatiei “Episcopul
Grigorie Leu” ca fiind de utilitate publică
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, si al art. 39 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificările si completările
ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
recunoaste Fundatia “Episcopul Grigorie Leu”, persoană juridică de drept
privat, fără scop patrimonial, cu sediul în municipiul Bucuresti, bd. Dacia nr.
126, sectorul 2, ca fiind de utilitate publică.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
culturii si cultelor,
Răzvan
Theodorescu
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 25 iunie 2004.
Nr. 1.004.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă
la 30 iunie 2004 a agentilor economici
În baza art. 10
alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice, cu modificările ulterioare,
în temeiul
prevederilor art. 4 din Legea contabilitătii nr.
82/1991, republicată,
ministrul
finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Sistemul de raportare contabilă la 30 iunie 2004 a agentilor economici,
cuprins în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Institutiile de credit, unitătile de asigurare-reasigurare, precum si cele care
operează pe piata de capital vor depune la unitătile teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice raportări contabile la 30 iunie 2004 în
formatul si la termenele prevăzute în reglementările emise de Banca Natională a
României, Comisia Natională a Valorilor Mobiliare si Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor.
Art. 3. - La data
intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului
finantelor publice nr.
815/2003 pentru aprobarea Sistemului de raportare contabilă la 30 iunie
2003 a agentilor economici, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 518 din 17 iulie 2003.
Art. 4. - Directia
de reglementări contabile va lua măsuri pentru ducerea la îndeplinire a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 5. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 23 iunie 2004.
Nr. 947.
ANEXĂ
SISTEMUL
de
raportare contabilă la 30 iunie 2004 a agentilor economici
CAPITOLUL I
A. NORME METODOLOGICE
PRIVIND ÎNTOCMIREA SI VERIFICAREA RAPORTĂRILOR CONTABILE ALE AGENTILOR
ECONOMICI LA 30 IUNIE 2004
1. Generalităti
Agentii economici,
indiferent de forma de organizare, tipul de proprietate si de reglementările
contabile aplicate, inclusiv persoanele juridice aflate în curs de lichidare,
până la terminarea lichidării, au obligatia să întocmească si să depună
raportări contabile la 30 iunie 2004 la unitătile teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice.
Agentii economici
pot depune raportările contabile la registratura unitătilor teritoriale ale
Ministerului Finantelor Publice sau la oficiile postale, prin scrisori cu
valoare declarată, potrivit prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 627/1995
privind îmbunătătirea disciplinei depunerii bilanturilor contabile si a altor
documente cu caracter financiar-contabil si fiscal, de către agentii economici
si alti contribuabili, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 226 din 2 octombrie 1995. De asemenea, la depunere se vor avea în vedere si
prevederile Hotărârii Guvernului nr.
1.085/2003 pentru aplicarea unor prevederi ale Legii nr.
161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparentei în
exercitarea demnitătilor publice, a functiilor publice si în mediul de afaceri,
prevenirea si sanctionarea coruptiei, referitoare la implementarea Sistemului
Electronic National.
2. Prezentarea
si modul de completare a raportărilor contabile la 30 iunie 2004
Persoanele
juridice vor întocmi si vor depune la unitătile teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice raportări contabile care cuprind următoarele formulare:
a) Bilant (cod
10);
b) Contul de
profit si pierdere (cod 20);
c) Date
informative (cod 30).
Persoanele
juridice vor completa datele de identificare (denumirea unitătii, adresa,
telefonul si numărul de înmatriculare la registrul comertului), precum si pe
cele referitoare la încadrarea corectă în forma de proprietate si codul
fiscal/codul unic de înregistrare, citet, fără a se folosi prescurtări sau
initiale. În căsute se vor trece codurile care delimitează încadrarea agentului
economic.
Necompletarea pe prima
pagină a formularului “Bilant” a datelor prevăzute mai sus conduce la
imposibilitatea identificării unitătii si, în consecintă, se consideră că
lucrarea nu a fost depusă, unitatea fiind sanctionată potrivit prevederilor
art. 36 din Legea contabilitătii nr.
82/1991, republicată.
Persoanele
juridice completează codul privind activitatea, cod format din 4 cifre (clase
de activităti), din Clasificarea activitătilor din economia natională - CAEN,
aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 656/1997, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 301 si 301 bis din 5 noiembrie 1997, actualizată
prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistică nr.
601/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 908 din
13 decembrie 2002.
În cazul în care
unitatea desfăsoară mai multe activităti, se va trece codul activitătii
preponderente, care defineste profilul unitătii (respectiv codul clasei CAEN al
activitătii preponderente).
Bilantul prezintă în formă sintetică elementele de
activ si de pasiv, grupate după natură si lichiditate, respectiv după natură si
exigibilitate.
Bilantul se
întocmeste pe baza balantei de verificare a conturilor sintetice la data de 30
iunie 2004, puse de acord cu soldurile din balanta conturilor analitice,
încheiată după înregistrarea tuturor documentelor în care au fost consemnate operatiuni
financiar-contabile aferente perioadei de raportare.
Contul de
profit si pierdere cuprinde
totalitatea veniturilor realizate, cheltuielilor efectuate si a rezultatelor
financiare obtinute (profit sau pierdere), preluate din conturile de venituri si
cheltuieli cuprinse în balanta de verificare la 30 iunie 2004.
Datele care se
raportează în formularul “Contul de profit si pierdere” sunt cumulate de la
începutul anului până la sfârsitul perioadei de raportare. Rândul 64 se
completează numai de către microîntreprinderi cu suma reprezentând impozitul pe
venitul acestora.
În formularul Date
informative, la rd. 01 si 02 col. 1, persoanele juridice care au în
subordine subunităti vor înscrie cifra 1, indiferent de numărul acestora.
La rândurile
privind plătile restante se înscriu sumele de la sfârsitul perioadei de
raportare care au depăsit termenele de plată prevăzute în contracte sau în acte
normative.
Datele privind
investitiile străine în România se completează de toate societătile comerciale
cu participare de capital străin si servesc la culegerea de informatii cu
privire la investitiile străine în România. Datele se vor completa în euro, iar
transformarea celorlalte valute în euro se va face la cursul de schimb de la
data când a avut loc operatiunea.
Formularele de
raportare contabilă la 30 iunie 2004 se semnează de administratorul unitătii si
de conducătorul compartimentului financiar-contabil, iar în lipsa acestora, de
către înlocuitorii de drept.
Administratorul
unitătii si conducătorul compartimentului financiar-contabil poartă
răspunderea, potrivit legii, asupra realitătii informatiilor cu privire la
pozitia financiară, performanta financiară, precum si asupra celorlalti
indicatori cuprinsi în formularele de raportare.
Conducătorul
compartimentului financiar-contabil are obligatia să respecte prevederile
cuprinse în prezentele norme metodologice, corelatiile dintre indicatorii din
formulare, urmărind realitatea datelor ce se raportează, precum si încadrarea
în termenul de depunere la organele în drept.
Persoanele
juridice prevăzute la art. 1 alin. (1) din Legea nr.
82/1991, republicată, care au în subordine sucursale sau subunităti fără personalitate
juridică, vor verifica si vor centraliza balantele de verificare ale acestora,
întocmind raportările contabile la 30 iunie 2004.
În situatia în
care operatiunile subunitătilor proprii în străinătate au fost evidentiate în
cursul perioadei atât în valută, cât si în lei, pentru cuprinderea în
raportările contabile la 30 iunie 2004 ale persoanei juridice din tară vor fi
preluate ca atare soldurile si rulajele conturilor, exprimate în lei.
Formatul
electronic al raportărilor contabile la 30 iunie 2004, continând formularistica
necesară si programul de verificare cu documentatia de utilizare aferentă se
obtine prin folosirea programului de asistentă elaborat de Ministerul
Finantelor Publice.
Programul de asistentă
este pus la dispozitie agentilor economici, gratuit, de unitătile teritoriale
ale Ministerului Finantelor Publice sau poate fi descărcat de pe serverul de
web al Ministerului Finantelor Publice, la adresa www.mfinante.ro.
Agentii economici
vor depune la unitătile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice
discheta cu raportările contabile la 30 iunie 2004, însotită de raportările
contabile listate cu ajutorul programului de asistentă, semnate si stampilate,
conform legii. Aceste raportări se depun împreună cu o copie de pe codul
fiscal/codul unic de înregistrare, raportul administratorului, precum si o
copie a balantei de verificare a conturilor sintetice.
Persoanele
juridice care nu au desfăsurat activitate de la data înfiintării până la 30 iunie
2004 nu întocmesc raportări contabile la 30 iunie 2004, urmând să depună o
declaratie pe propria răspundere la unitătile teritoriale ale Ministerului
Finantelor Publice, care să cuprindă toate datele de identificare a societătii:
- denumirea
completă (conform certificatului de înmatriculare);
- adresa si
numărul de telefon;
- numărul de
înregistrare la registrul comertului;
- codul
fiscal/codul unic de înregistrare;
- capitalul
social.
3. Termenul
pentru depunerea raportărilor contabile la 30 iunie 2004
Depunerea
raportărilor contabile la 30 iunie 2004 se va efectua după cum urmează:
- persoanele
juridice care aplică Reglementările contabile simplificate, armonizate cu
directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.
306/2002, până la data de 10 august 2004;
- persoanele
juridice care nu au desfăsurat activitate de la data înfiintării până la 30
iunie 2004 depun declaratie până la data de 10 august 2004;
- persoanele
juridice care aplică Reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a a
Comunitătilor Economice Europene si cu Standardele Internationale de
Contabilitate, inclusiv cele care efectuează retratarea situatiilor financiare
ale anului precedent, până la data de 20 august 2004.
Nedepunerea
dischetelor si a formularelor listate, semnate si stampilate, sau a
declaratiilor, după caz, pentru data de 30 iunie 2004, se sanctionează conform
prevederilor art. 36 din Legea nr.
82/1991, republicată.
4. Completarea
raportărilor contabile la 30 iunie 2004 de către agentii economici se
efectuează folosind planul de conturi aplicabil fiecărei categorii.
B. NOMENCLATOR
- FORME DE PROPRIETATE
Codul |
Denumirea |
10 |
PROPRIETATE DE STAT |
11 |
Regii autonome |
12 |
Societăti comerciale cu capital integral de
stat |
13 |
Alte unităti economice de stat netransformate
în societăti comerciale sau regii autonome |
14 |
Companii si societăti nationale |
20 |
PROPRIETATE MIXTĂ (cu capital de stat si
privat) |
|
PROPRIETATE MIXTĂ (cu capital de stat sub -
50 %) |
21 |
Societăti comerciale cu capital de stat
autohton si de stat străin |
22 |
Societăti comerciale cu capital de stat si
privat autohton si străin |
23 |
Societăti comerciale cu capital de stat si
privat autohton |
24 |
Societăti comerciale cu capital de stat si
privat străin |
|
PROPRIETATE MIXTĂ (cu capital de stat - 50%
si peste 50%) |
25 |
Societăti comerciale cu capital de stat
autohton si de stat străin |
26 |
Societăti comerciale cu capital de stat si privat
autohton si străin |
27 |
Societăti comerciale cu capital de stat si
privat autohton |
28 |
Societăti comerciale cu capital de stat si
privat străin |
30 |
PROPRIETATE INDIVIDUALĂ PRIVATĂ (cu
capital: privat autohton, privat autohton si străin, privat străin, societăti
agricole) |
31 |
Societăti comerciale în nume colectiv |
32 |
Societăti comerciale în comandită simplă |
33 |
Societăti comerciale în comandită pe
actiuni |
34 |
Societăti comerciale pe actiuni |
35 |
Societăti comerciale cu răspundere limitată |
36 |
Societăti agricole |
37 |
Societăti comerciale cu capital de stat,
privatizate în cursul anului 2004 |
40 |
PROPRIETATE COOPERATISTĂ |
41 |
Cooperative de consum |
42 |
Cooperative mestesugăresti |
43 |
Cooperative si asociatii agricole
netransformate |
44 |
Cooperative de credit |
50 |
PROPRIETATE OBSTEASCĂ (societăti comerciale
apartinând organizatiilor si institutiilor politice si obstesti) |