MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 634 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 13
iulie 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
983.
- Hotărâre pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Camerei Auditorilor Financiari din România
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
o242242.
- Ordin al ministrului muncii, solidaritătii sociale si familiei privind
aprobarea Listei standardelor române care adoptă standardele europene
armonizate referitoare la masini industriale
861.
- Ordin al ministrului sănătătii privind organizarea Comitetului national
si comitetelor judetene de interventie în caz de pandemie de gripă
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
186.
- Hotărâre privind retragerea autorizatiei de functionare a Cooperativei de
credit NICOLAE BĂLCESCU MOTĂTEI
187.
- Hotărâre privind retragerea autorizatiei de functionare a Cooperativei de
credit CERBUL PIELESTI-DRĂGOTESTI
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru aprobarea Regulamentului de organizare si
functionare a Camerei Auditorilor Financiari din România
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, si al art. 5 alin. (3) lit. a1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de audit financiar, republicată, cu
modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă Regulamentul de organizare si functionare a Camerei Auditorilor
Financiari din România, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art. 2. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, Hotărârea Guvernului nr.
591/2000 pentru aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Camerei Auditorilor din România, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 349 din 26 iulie 2000, cu modificările ulterioare, se abrogă.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 25 iunie 2004.
Nr. 983.
REGULAMENT
de
organizare si functionare a Camerei Auditorilor Financiari din România
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Camera
Auditorilor Financiari din România, denumită în continuare Camera,
persoană juridică autonomă, este organizatia profesională, de utilitate
publică, fără scop lucrativ, din care fac parte auditorii financiari care au
dobândit această calitate în conditiile prevăzute de Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
75/1999 privind activitatea de
audit financiar, republicată, cu modificările ulterioare.
Art. 2. - Camera organizează, coordonează si autorizează, în numele statului, desfăsurarea activitătii de audit financiar în România, asigurând exercitarea independentă a profesiei de auditor financiar, potrivit legii si prezentului regulament.
Art. 3. -
Auditorii financiari, membri ai Camerei, aleg, potrivit legii, organele de
conducere ale acesteia, care îi reprezintă în fata autoritătilor publice,
precum si în raporturile cu persoane fizice si juridice din tară si din
străinătate.
Art. 4. - Auditul
financiar reprezintă activitatea de examinare, în vederea exprimării de către
auditorii financiari a unei opinii asupra situatiilor financiare, în
conformitate cu Standardele internationale de audit financiar ale Federatiei
Internationale a Contabililor (IFAC), adoptate integral de Cameră.
Art. 5. - (1)
Auditorul financiar este persoana fizică sau persoana juridică ce dobândeste
această calitate în conditiile prevăzute în Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată.
(2) Auditorii
financiari persoane fizice sau persoane juridice, care au dobândit această
calitate si sunt membri ai Camerei, în exercitarea independentă a profesiei pot
desfăsura, în baza art. 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată:
a) activitatea de
audit financiar;
b) activitatea de
audit intern;
c) activităti de
consultantă financiar-contabilă si fiscală;
d) activităti de
asigurare a managementului financiar-contabil;
e) activităti de
pregătire profesională de specialitate în domeniu;
f) activităti de
expertiză contabilă;
g) activităti de
evaluare;
h) activităti de
reorganizare judiciară si lichidare.
(3) Persoanele
fizice si juridice care au calitatea de auditor financiar pot practica
activitătile economico-financiare prevăzute la alin. (2), cu respectarea
reglementărilor specifice fiecăreia dintre activitătile respective, după caz,
si a principiului independentei.
CAPITOLUL II
Organizarea
si functionarea Camerei
Art. 6. - Camera,
în numele statului, organizează, coordonează si autorizează desfăsurarea
activitătii de audit financiar în România. În acest scop, în baza prevederilor
art. 5 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată, Camera are
următoarele atributii: a) elaborarea reglementărilor privind:
a1)
Regulamentul de organizare si functionare a Camerei, care va cuprinde, în
principal, prevederi referitoare la:
- organele de
conducere ale Camerei si modul de desemnare a acestora;
- atributiile si
răspunderile Camerei;
- regulile de
atribuire si retragere a calitătii de auditor financiar;
- cerintele
privind asigurarea pentru riscul profesional în exercitarea activitătii de
audit financiar;
- abaterile,
sanctiunile si procedurile disciplinare;
a2)
Codul privind conduita etică si profesională în domeniul auditului financiar;
a3)
Standardele de audit financiar;
a4)
Programa analitică pentru examenul în vederea accesului la profesia de auditor
financiar;
a5)
Normele privind controlul calitătii auditului financiar;
a6)
Normele privind pregătirea profesională continuă a auditorilor financiari;
a7)
Normele minimale de audit financiar;
a8)
Standardele de audit intern;
a9)
Normele de audit intern, în conformitate cu standardele internationale în
domeniu;
a10)
Normele privind perioada de pregătire practică profesională a stagiarilor în
activitatea de audit financiar.
Reglementările
prevăzute la lit. a2)-a10) se aprobă prin
hotărâri ale Consiliului Camerei;
b) elaborarea si
aprobarea regulilor si procedurilor pentru aplicarea legii, în limitele si
competentele stabilite prin aceasta;
c) atribuirea
calitătii de auditor financiar si emiterea de autorizatii pentru exercitarea
independentă a acestei profesii;
d) organizarea si
urmărirea programului de pregătire continuă a auditorilor financiari;
e) controlul
calitătii activitătii de audit financiar;
f) promovarea
actualizării legislatiei prin institutiile abilitate, precum si a normelor de
audit financiar, în concordantă cu reglementările institutiilor profesionale
europene si internationale;
g) elaborarea si
urmărirea aplicării normelor interne privind activitatea Camerei;
h) retragerea
temporară sau definitivă a dreptului de exercitare independentă a profesiei de
auditor financiar în conditiile prevăzute de prezentul regulament;
i) reprezentarea
profesiei de auditor financiar din România în institutiile si organizatiile
profesionale europene si internationale.
Art. 7. -
Organizarea si functionarea Camerei sunt asigurate, potrivit legii si
prezentului regulament, de către organele alese, care au functie
reprezentativă, de conducere, decizie si control. Aplicarea hotărârilor
organelor de conducere alese ale Camerei se realizează de către aparatul
executiv al acesteia.
Art. 8. - (1)
Camera îsi are sediul în municipiul Bucuresti, Bd. Libertătii nr. 12, et. 5,
sectorul 5.
(2) Camera poate
înfiinta reprezentante în tară si în străinătate.
(3) Organele alese
cu rol reprezentativ, de conducere, decizie si control ale Camerei sunt:
Consiliul Camerei si Biroul permanent al Consiliului Camerei.
(4) Membrii
Consiliului Camerei sunt alesi de Conferinta ordinară a Camerei, putând
îndeplini cel mult două mandate. Consiliul alege dintre membrii săi Biroul
permanent, respectiv persoanele care îndeplinesc functiile de conducere în
cadrul acestuia, prevăzute de prezentul regulament.
(5) Conferinta
ordinară a Camerei alege în aceleasi conditii si pe aceeasi durată a mandatului
Comisia de auditori statutari si Comisia de apel ale Camerei.
Art. 9. - Potrivit
art. 7 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată, membrii
Consiliului Camerei care în perioada mandatului devin, potrivit legii,
incompatibili cu această calitate sunt obligati să solicite suspendarea lor din
functia pe care o detin în Consiliul Camerei, pe durata incompatibilitătii.
Art. 10. -
Conferinta Camerei, denumită în continuare Conferinta, este organul de
conducere al Camerei si poate fi ordinară si extraordinară.
Art. 11. -
Conferinta ordinară a Camerei se întruneste o dată pe an, la convocarea
Consiliului Camerei, în cel mult 4 luni de la încheierea exercitiului financiar
precedent.
Art. 12. - (1)
Conferinta ordinară a Camerei are ca principale atributii:
a) dezbaterea
raportului anual de activitate a Consiliului Camerei;
b) dezbaterea,
aprobarea sau modificarea situatiilor financiare anuale ale Camerei;
c) dezbaterea si
aprobarea raportului Comisiei de auditori statutari asupra gestiunii financiare
a Consiliului Camerei;
d) aprobarea
executiei bugetului de venituri si cheltuieli pentru exercitiul financiar
încheiat;
e) aprobarea
proiectului bugetului de venituri si cheltuieli aferent exercitiului financiar
următor;
f) aprobarea
normelor de reprezentare la Conferintă;
g) alegerea si
revocarea membrilor Consiliului Camerei;
h) alegerea si
revocarea membrilor Comisiei de auditori statutari;
i) alegerea si
revocarea membrilor Comisiei de apel;
j) stabilirea
obiectivelor strategice ale Camerei;
k) aprobarea
programului de activităti al Consiliului Camerei pe anul în curs;
l) aprobarea
constituirii, reorganizării sau desfiintării reprezentantelor din tară si din
străinătate ale Camerei;
m) aprobarea
modificărilor si completărilor la Regulamentul de organizare si functionare a
Camerei.
(2) Conferinta
ordinară a Camerei poate îndeplini si alte atributii, potrivit legii.
Art. 13. - (1)
Pentru validitatea deliberărilor Conferintei ordinare este necesară prezenta
majoritătii simple a membrilor cu drept de vot, iar hotărârile trebuie să fie
adoptate cu votul majoritătii simple a celor prezenti.
(2) În cazul
neîndeplinirii conditiilor mentionate la alin. (1), Conferinta întrunită la a doua
convocare poate să hotărască asupra problemelor de pe ordinea de zi, oricare ar
fi numărul membrilor prezenti, cu majoritate simplă de voturi.
(3) Membrii
Camerei cu drept de vot sunt auditorii financiari care si-au îndeplinit toate
obligatiile către Cameră la termenele stabilite prin hotărârile acesteia.
Art. 14. -
Conferinta extraordinară a Camerei poate fi convocată de Biroul permanent sau
la cererea a cel putin două treimi din numărul membrilor Consiliului Camerei
ori a unei cincimi din numărul membrilor Camerei, cu drept de vot, care
adresează cererea Secretariatului general, specificând în aceasta problemele
propuse să fie dezbătute în cadrul Conferintei extraordinare.
Art. 15. - Pentru
validitatea deliberărilor Conferintei extraordinare este necesară:
a) la prima
convocare, prezenta membrilor reprezentând două treimi din numărul de voturi,
iar hotărârile trebuie să fie luate cu votul unui număr de membri, care să
reprezinte cel putin jumătate plus unu din numărul de voturi valabil exprimate;
b) la a doua
convocare, prezenta membrilor reprezentând jumătate din numărul de voturi, iar
hotărârile trebuie să fie luate cu votul unui număr de membri, care să
reprezinte cel putin jumătate plus unu din numărul de voturi valabil exprimate.
Art. 16. - Conferinta
extraordinară poate adopta hotărâri în ceea ce priveste:
a) modificarea si
completarea Regulamentului de organizare si functionare a Camerei;
b) schimbarea
sediului social;
c) orice altă
hotărâre pentru care este necesară aprobarea Conferintei extraordinare a
Camerei.
Art. 17. - (1)
Convocarea Conferintei se face cu cel putin 30 de zile înainte de data
întrunirii.
(2) Anuntul
privind convocarea se publică în cel putin două cotidiene de circulatie
natională si cuprinde locul, data de desfăsurare, precum si ordinea de zi a
Conferintei.
(3) La anuntarea
Conferintei se stabilesc locul, ziua si ora desfăsurării acesteia. În cadrul
aceluiasi anunt se stabilesc locul, ziua si ora pentru desfăsurarea Conferintei
la a doua convocare, în caz de neîntrunire a cvorumului statutar pentru
desfăsurarea acesteia la prima convocare.
(4) Fiecare membru
persoană fizică al Camerei are dreptul la un singur vot la Conferintă.
(5) Membrii
Camerei pot fi reprezentati în Conferintă de alti membri, în baza unei procuri
speciale, autentificată de un notar public. Procurile se depun în original la
Secretariatul general, înainte de data la care are loc Conferinta, făcându-se
mentiune despre aceasta în procesul-verbal. Un membru nu poate reprezenta mai
mult de 5 persoane. Membrii Consiliului Camerei sau persoanele din aparatul
executiv al acesteia nu pot reprezenta alti auditori financiari.
(6) Conferinta se
deschide de presedintele Consiliului Camerei sau de înlocuitorul desemnat de
acesta. După constatarea îndeplinirii cerintelor legale pentru desfăsurarea
Conferintei, de către presedinte si secretarii desemnati de acesta, se trece la
dezbaterea subiectelor înscrise pe ordinea de zi.
(7) Hotărârile
Conferintei se adoptă prin vot deschis.
Votul secret este
obligatoriu pentru alegerea si revocarea membrilor Consiliului Camerei, ai
Comisiei de auditori statutari si ai Comisiei de apel.
(8) Prin
procesul-verbal, semnat de presedintele si de secretarii lucrărilor
Conferintei, se constată îndeplinirea formalitătilor referitoare la convocare, data
si locul de desfăsurare a Conferintei, numărul membrilor prezenti, numărul de
voturi valabil exprimate, dezbaterile în rezumat, hotărârile luate, iar la
cererea membrilor, declaratiile făcute de acestia în cadrul sedintei. Pentru a
fi opozabile tertilor, hotărârile Conferintei sau sintezele acestora, după caz,
se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 18. - (1)
Membrii Consiliului Camerei sunt alesi în cadrul Conferintei ordinare pentru o
perioadă de 5 ani, conform procedurilor prevăzute în prezentul regulament.
Consiliul Camerei
are în componenta sa 15 membri. (2) Primul Consiliu al Camerei se compune din 6
membri alesi de prima Conferintă ordinară a Camerei si cei 9 membri ai
comitetului provizoriu.
(3) Orice membru
al Camerei, cu exceptia persoanelor juridice, poate fi ales ca membru al
Consiliului Camerei, cu conditia ca:
a) să fi respectat
procedura de depunere a candidaturii prevăzută de prezentul regulament;
b) la data
depunerii candidaturii sale să aibă capacitate deplină de exercitiu;
c) împotriva sa să
nu se fi hotărât anterior sanctiunea excluderii din Cameră;
d) în ultimii 5
ani anteriori datei depunerii candidaturii sale să nu se fi hotărât de către
Cameră vreo sanctiune disciplinară împotriva sa;
e) să nu detină o
functie eligibilă într-un alt organism profesional.
(4) Candidaturile
se depun la Secretariatul general în termenul si conform modelului publicat în
cel putin două cotidiene de largă circulatie.
(5) Consiliul
Camerei poate cere unui candidat să dea declaratii pe care le consideră
necesare privind respectarea conditiilor de eligibilitate mentionate mai sus.
Consiliul Camerei poate respinge candidatura oricărei persoane care refuză să
facă asemenea declaratii sau care face o declaratie falsă ori incorectă. În
cazul în care un candidat a fost ales membru al Consiliului Camerei si una sau
mai multe dintre declaratiile sale au fost false sau incorecte, iar candidatul
respectiv nu ar fi fost ales în cazul în care declaratiile respective ar fi
fost conforme cu realitatea, Consiliul Camerei declară alegerea acelui membru
ca fiind nulă. Orice asemenea declaratie nu trebuie să afecteze validitatea
alegerii oricărui alt candidat ca membru al Consiliului Camerei.
Art. 19. - (1)
Candidatii trebuie să respecte conditiile de eligibilitate prevăzute în
prezentul regulament.
(2) Alegerea se
face prin vot secret, iar rezultatul se anuntă în Conferintă.
(3) Votarea se
efectuează pe baza unui buletin de vot, în forma aprobată de Consiliul Camerei.
Buletinul de vot trebuie să contină numele fiecărui candidat.
(4) Fiecare membru
al Camerei poate vota dintre candidatii propusi un număr care să nu depăsească
numărul locurilor eligibile.
(5) Conferinta
alege Comisia de votare care îndeplineste următoarele atributii:
a) primirea
buletinelor de vot si distribuirea acestora către auditorii financiari cu drept
de vot;
b) numărarea
voturilor exprimate si stabilirea voturilor valabile si a celor nule;
c) stabilirea
candidatilor care au fost alesi;
d) elaborarea unui
raport scris către Conferintă cu privire la rezultatele votării;
e) predarea
buletinelor de vot Secretariatului general al Camerei, în vederea sigilării si
păstrării acestora pe o perioadă egală cu mandatul Consiliului Camerei;
f) alte atributii
stabilite de Conferintă.
(6) Sunt declarati
alesi candidatii care au întrunit numărul cel mai mare de voturi. În caz de
egalitate candidatii aflati în această situatie sunt supusi din nou votului
Conferintei, urmând a fi declarat ales candidatul care a întrunit numărul cel
mai mare de voturi.
Art. 20. - (1) La
prima sedintă membrii Consiliului Camerei aleg din rândul lor, prin vot secret,
un presedinte, un prim-vicepresedinte si 5 vicepresedinti, ale căror mandate se
încheie, ca si în cazul celorlalti membri ai Consiliului, la data următoarelor
alegeri desfăsurate în cadrul Conferintei, dacă între timp nu le încetează
calitatea de membru al Consiliului Camerei. Orice loc vacant de presedinte,
prim-vicepresedinte sau de vicepresedinte trebuie ocupat în aceeasi manieră la
următoarea sedintă a Consiliului Camerei. Sedinta, precum si aparitia unui loc
vacant trebuie anuntate tuturor membrilor Consiliului Camerei.
(2) Orice loc
vacant de membru al Consiliului Camerei va fi ocupat de următorul candidat în
ordinea descrescătoare a numărului de voturi întrunit la Conferintă, conform
raportului Comisiei de votare, cu respectarea conditiilor de eligibilitate
prevăzute în prezentul capitol.
(3) Orice membru
al Consiliului Camerei poate comunica în scris Secretariatului general intentia
sa cu privire la retragerea din Consiliul Camerei, iar de la data demisiei
locul său devine vacant.
(4) În cazul
suspendării unui membru al Consiliului Camerei se procedează conform
prevederilor alin. (2), cu mentiunea că mandatul noului membru are statut
interimar, până la încetarea suspendării membrului titular.
(5) Consiliul
Camerei nu poate functiona în conditiile în care s-a vacantat o treime din
numărul locurilor prevăzute în prezentul regulament.
Art. 21. -
Calitatea de membru al Consiliului Camerei încetează în una dintre următoarele
situatii:
a) pierderea
calitătii de membru al Camerei;
b) pierderea
capacitătii de exercitiu si interzicerea exercitării, în conditiile legii, a
unor drepturi, acestea fiind incompatibile cu calitatea de membru al
Consiliului Camerei;
c) aplicarea de
către Cameră a unei sanctiuni disciplinare rămase definitivă împotriva sa;
d) neparticiparea
la 4 sedinte consecutive ale Consiliului Camerei, fără o aprobare în acest
sens;
e) demisia din
functie.
Art. 22. -
Consiliul Camerei se întruneste lunar si ori de câte ori se consideră necesar,
la cererea presedintelui sau cel putin a unei treimi din numărul membrilor săi.
Convocarea sedintelor se face prin Secretariatul general.
Art. 23. - (1) La
prima sedintă a Consiliului Camerei, care se desfăsoară după Conferinta în care
au loc alegerile, acesta trebuie să aprobe regulamentul privind organizarea si
functionarea Consiliului Camerei.
(2) În absenta
presedintelui sau a prim-vicepresedintelui, sedintele sunt conduse de un
vicepresedinte al Consiliului Camerei, desemnat de presedinte sau de Biroul
permanent.
(3) Sedintele
Consiliului Camerei nu pot avea loc decât în prezenta majoritătii simple a
membrilor săi.
Art. 24. - (1)
Hotărârile Consiliului Camerei sunt adoptate cu majoritatea simplă a voturilor
membrilor prezenti.
(2) Fiecare membru
al Consiliului Camerei are dreptul la un singur vot, iar în cazul egalitătii
voturilor, votul presedintelui de sedintă determină rezultatul votului final.
(3) Secretariatul
general păstrează procesele-verbale ale tuturor sedintelor într-un registru
special întocmit în acest scop. Procesele-verbale trebuie semnate de toti
membrii Consiliului Camerei în sedinta imediat următoare celei la care se
referă.
Art. 25. -
Consiliul Camerei coordonează, conduce si controlează activitatea Camerei.
Art. 26. - (1)
Consiliul Camerei are următoarele atributii:
a) asigură ducerea
la îndeplinire a hotărârilor conferintelor Camerei;
b) asigură
conditiile pentru administrarea si gestionarea patrimoniului Camerei, potrivit
legii;
c) stabileste
strategia si avizează proiectul bugetului de venituri si cheltuieli al Camerei;
d) prezintă spre
aprobare Conferintei raportul de activitate pe perioada anterioară, situatiile
financiare si proiectul programului de activitate al Camerei;
e) aprobă
Regulamentul intern de organizare si functionare a Biroului permanent;
f) aprobă
organigrama si politica de personal ale Camerei;
g) aprobă normele
privind desfăsurarea activitătii curente a aparatului executiv al Camerei;
h) stabileste
anual indemnizatiile membrilor Consiliului Camerei, ai Biroului permanent al
Consiliului Camerei, ai Comisiei de auditori statutari si ai Comisiei de apel;
i) îndeplineste
orice alte atributii prevăzute de lege, de prezentul regulament si de
hotărârile Conferintei.
(2) În exercitarea
atributiilor, Consiliul Camerei emite hotărâri.
Art. 27. - (1)
Presedintele ales de Consiliul Camerei este presedintele Camerei, al
Consiliului si Biroului permanent. Presedintele prezidează lucrările
Conferintei, Consiliului si Biroului permanent ale Camerei.
(2) Presedintele
sau înlocuitorul de drept al acestuia reprezintă Camera în raporturile cu terte
persoane, cu autoritătile publice, precum si cu organizatiile nationale
profesionale din alte tări si organismele internationale ale profesiei
contabile, apărând prestigiul si independenta profesională a membrilor Camerei.
(3) Presedintele,
în exercitarea atributiilor sale, semnează hotărârile Consiliului Camerei si
ale Biroului permanent al acestuia.
(4) În exercitarea
atributiilor sale, presedintele emite ordine.
Art. 28. - (1)
Biroul permanent al Consiliului Camerei, denumit în continuare Biroul
permanent, are în componenta sa: presedintele, prim-vicepresedintele si cei
5 vicepresedinti ai Consiliului Camerei.
(2) Biroul
permanent se întruneste cel putin o dată pe lună si ori de câte ori este
necesar.
Art. 29. - (1)
Biroul permanent exercită următoarele atributii:
a) elaborează
bugetul de venituri si cheltuieli anual pe care îl înaintează spre dezbatere si
aprobare Consiliului Camerei, nu mai târziu de data de 15 decembrie a fiecărui
an anterior anului la care se referă bugetul respectiv;
b) supraveghează
lunar executia bugetului de venituri si cheltuieli al Camerei;
c) examinează si
propune spre aprobare Consiliului Camerei programul de activitate al Camerei;
d) aprobă
programele de activitate ale departamentelor executive;
e) aprobă
programul deplasărilor în străinătate;
f) numeste,
sanctionează si revocă secretarul general, sefii departamentelor Camerei si
alte persoane cu functii de conducere din aparatul executiv al Camerei;
g) aprobă
organigrama aparatului executiv al Camerei si salarizarea pentru fiecare
functie prevăzută în aceasta;
h) monitorizează
Registrul auditorilor financiari;
i) aprobă
documentele emise de Cameră, supuse publicării.
(2) Biroul permanent
exercită si alte atributii stabilite de Conferinta si de Consiliul Camerei.
(3) În exercitarea
atributiilor sale, Biroul permanent emite decizii.
Art. 30. - Comisia
de auditori statutari a Camerei are următoarele atributii:
a) efectuează
auditul situatiilor financiare ale Camerei;
b) întocmeste
raportul anual de audit, precum si alte rapoarte solicitate de Consiliul
Camerei si le prezintă Conferintei spre dezbatere si aprobare;
c) participă la
sedintele Consiliului Camerei fără drept de vot.
Art. 31. - Comisia
de auditori statutari este alcătuită din 3 persoane alese dintre membrii
Camerei.
Art. 32. -
Mandatul comisiei de auditori statutari este de 5 ani si poate fi reînnoit o
singură dată.
Art. 33. -
Următoarele categorii de persoane nu pot îndeplini mandatul de auditor statutar
al Camerei:
a) membrii
Consiliului Camerei sau personalul executiv al Camerei;
b) asociatii,
angajatii, rudele sau afinii până la gradul al IV-lea ai persoanelor prevăzute
la lit. a).
Art. 34. - Comisia
de apel este compusă din 5 membri: 3 auditori financiari activi, membri ai
Camerei, alesi de Conferintă si care nu fac parte din alte organe de conducere
ale Camerei, un reprezentant al Ministerului Finantelor Publice si un
reprezentant al Ministerului Justitiei. Membrii Comisiei de apel aleg dintre ei
un presedinte, care este auditor financiar activ.
Art. 35. -
Mandatul Comisiei de apel este de 5 ani si poate fi reînnoit o singură dată.
Art. 36. - (1)
Aparatul executiv al Camerei este format din:
A. secretarul
general;
B. departamentele
executive, după cum urmează:
a) Departamentul
de învătământ si admitere;
b) Departamentul
de servicii pentru membri;
c) Departamentul
de monitorizare si competentă profesională;
d) Departamentul
de conduită si disciplină profesională;
e) Departamentul
de servicii generale;
f) Departamentul
de relatii internationale.
(2) Secretarul
general coordonează, conduce si controlează activitatea departamentelor
executive ale Camerei.
(3) Pentru
îndeplinirea atributiilor sale, secretarul general are în subordine un
compartiment propriu a cărui structură se stabileste prin organigrama Camerei.
Art. 37. - (1)
Secretarul general al Camerei este numit de Biroul permanent.
(2) Secretarul
general are, în principal, următoarele atributii:
a) prezintă
Biroului permanent al Consiliului Camerei proiectul programului de activitate
al Camerei;
b) propune spre
avizare Biroului permanent angajarea personalului executiv, potrivit
organigramei Camerei;
c) asigură punerea
în aplicare a deciziilor Biroului permanent cu privire la executia bugetului de
venituri si cheltuieli al Camerei;
d) propune
Biroului permanent ordinea de zi a sedintelor acestuia si ale Consiliului
Camerei, asigurând elaborarea si prezentarea documentelor care fac obiectul
sedintelor respective;
e) alte atributii
stabilite de Consiliul Camerei si Biroul permanent.
Art. 38. -
Compartimentul de lucru al secretarului general asigură, în principal,
următoarele:
a) serviciile de
secretariat pentru lucrările Conferintei, Consiliului Camerei si Biroului
permanent;
b) serviciile
juridice pentru activitătile proprii ale Camerei;
c) serviciile de
relatii publice si protocol;
d) alte servicii
stabilite de Consiliul Camerei si Biroul permanent.
Art. 39. -
Departamentul de învătământ si admitere are, în principal, următoarele
atributii:
a) organizarea si
desfăsurarea testului de verificare a cunostintelor în domeniul
financiar-contabil pentru accesul la stagiu si a examenului de aptitudini
profesionale pentru atribuirea calitătii de auditor financiar;
b) elaborarea
normelor privind admiterea la stagiu a persoanelor care au promovat testul de
verificare a cunostintelor în domeniul financiar-contabil pentru accesul la
stagiu;
c) monitorizarea
auditorilor financiari activi care îndrumă pregătirea practică a stagiarilor în
activitatea de audit financiar;
d) întocmirea
documentatiei privind atribuirea calitătii de auditor financiar si de membru al
Camerei;
e) stabilirea
cerintelor de pregătire profesională continuă si organizarea acestor
activităti;
f) elaborarea
normelor privind pregătirea profesională continuă a auditorilor financiari si a
programului de pregătire a stagiarilor în audit financiar;
g) asigurarea
conformitătii cu normele Federatiei Internationale a Contabililor (IFAC) si cu
alte norme internationale în materie de pregătire profesională;
h) alte atributii
stabilite de Biroul permanent.
Art. 40. -
Departamentul de servicii pentru membri are, în principal, următoarele
atributii:
a) întocmirea,
actualizarea si publicarea Registrului auditorilor financiari;
b) actualizarea si
publicarea editiilor revizuite ale normelor profesionale privind activitatea de
audit financiar;
c) organizarea
activitătii de documentare si informare;
d) asigurarea
asistentei profesionale pentru membrii Camerei;
e) aplicarea
reglementărilor privind asigurarea pentru riscul profesional al membrilor
Camerei;
f) alte atributii
stabilite de Biroul permanent.
Art. 41. - (1)
Departamentul de monitorizare si competentă profesională are, în principal,
atributii privind respectarea de către membri a normelor Camerei, care se
referă la:
a) Standardele de
audit financiar;
b) Codul privind
conduita etică si profesională în domeniul auditului financiar;
c) Normele
minimale de audit financiar;
d) Normele privind
pregătirea profesională continuă a auditorilor financiari;
e) Procedurile de
control al calitătii auditului financiar;
f) Standardele de
audit intern;
g) Normele de
audit intern;
h) alte norme de
reglementare a profesiei.
(2) Departamentul
de monitorizare si competentă profesională asigură implementarea sistemului de
control al calitătii activitătii desfăsurate de membrii Camerei, precum si
investigarea aspectelor referitoare la conduita profesională a membrilor.
(3) În cazul unor
constatări privind încălcarea normelor Camerei, Departamentul de monitorizare
si competentă profesională sesizează Departamentul de conduită si disciplină
profesională.
(4) Biroul
permanent poate stabili si alte atributii pentru Departamentul de monitorizare
si competentă profesională.
Art. 42. -
Departamentul de conduită si disciplină profesională analizează cazurile de
abatere disciplinară, la sesizarea Departamentului de monitorizare si
competentă profesională.
Art. 43. -
Competentele si activitatea Departamentului de conduită si disciplină
profesională sunt cele prevăzute la cap. XII.
Art. 44. - Biroul
permanent poate stabili si alte atributii pentru Departamentul de conduită si
disciplină profesională.
Art. 45. -
Departamentul de servicii generale are, în principal, următoarele atributii:
a) elaborarea
bugetului de venituri si cheltuieli al Camerei, pe care îl prezintă spre
dezbatere si avizare Consiliului Camerei, în vederea aprobării de către
Conferintă;
b) conducerea si
organizarea activitătii financiar-contabile si de executie bugetară proprie;
c) urmărirea
încasării cotizatiilor, taxelor si a altor venituri ale Camerei;
d) asigurarea
serviciilor administrative si de gestionare a patrimoniului Camerei;
e) asigurarea
serviciilor de tehnologie informatică;
f) alte atributii
stabilite de Biroul permanent.
Art. 46. -
Departamentul de relatii internationale are, în principal, următoarele
atributii:
a) asigură
cunoasterea, sistematizarea, precum si prezentarea Consiliului Camerei si
Biroului permanent a materialelor referitoare la organismele internationale ale
profesiei contabile si la organizatiile profesionale de profil din alte tări;
b) asigură
realizarea măsurilor necesare în vederea aderării Camerei la organismele
profesionale internationale de profil;
c) asigură
colaborarea si cooperarea cu institutiile din alte tări care activează în
domeniul auditului financiar;
d) asigură
participarea reprezentantilor Camerei la actiuni de colaborare profesională cu
organisme internationale si institutii de profil din alte tări;
e) alte activităti
stabilite de Biroul permanent al Consiliului Camerei.
CAPITOLUL III
Art. 47. - (1)
Camera îsi asigură veniturile necesare pentru efectuarea cheltuielilor de
organizare si functionare din următoarele surse:
I. cotizatii:
1. cotizatiile
fixe anuale datorate de auditorii financiari membri ai Camerei:
a) persoane fizice
active;
b) persoane fizice
nonactive;
c) persoane
juridice;
2. cotizatii
variabile anuale datorate de auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane
fizice active si persoane juridice, calculate procentual asupra cifrei de
afaceri realizate din activitatea de audit financiar, audit intern si a altor
venituri realizate din exercitarea profesiei de auditor financiar;
II. tarife:
1. tarif pentru:
a) înscrierea la
testul de verificare a cunostintelor în domeniul financiar-contabil pentru
accesul la stagiu;
b) înscrierea la
examenul de aptitudini profesionale în vederea atribuirii calitătii de auditor
financiar;
c) monitorizarea
activitătii stagiarilor în activitatea de audit financiar;
2. tarif pentru
atribuirea calitătii de membru al Camerei si înscrierea în Registrul
auditorilor financiari, datorat de:
a) auditorii
financiari persoane fizice;
b) auditorii
financiari persoane juridice;
III. încasări din
vânzarea publicatiilor proprii;
IV. donatii,
sponsorizări si alte venituri potrivit dispozitiilor legale în vigoare.
(2) Cuantumul si
nivelurile cotizatiilor, tarifelor si ale altor venituri ale Camerei se
stabilesc periodic prin hotărâri ale Consiliului Camerei, potrivit prezentului
regulament.
(3) Hotărârile
Consiliului Camerei se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 48. - Auditorii
financiari, membri ai Camerei, sunt obligati să plătească cotizatiile si
tarifele datorate către Cameră, în conditiile prevăzute prin hotărârile
Consiliului Camerei, neachitarea sumelor datorate aferente unei perioade de un
an de activitate atrăgând retragerea calitătii de membru al Camerei si
interzicerea dreptului de exercitare a profesiei.
CAPITOLUL IV
Stagiarii
în activitatea de audit financiar
Art. 49. - Sunt,
în întelesul art. 10 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/1999,
republicată, stagiari în activitatea de audit financiar persoanele fizice care
îndeplinesc cumulativ următoarele conditii:
a) sunt licentiate
ale unei facultăti cu profil economic si au o vechime în activitatea
financiar-contabilă de minimum 4 ani sau au calitatea de expert contabil,
respectiv de contabil autorizat cu studii superioare economice;
b) au promovat
testul de verificare a cunostintelor în domeniul financiar-contabil, pentru
accesul la stagiu;
c) au satisfăcut
pe parcursul stagiului cerintele Codului privind conduita etică si profesională
în domeniul auditului financiar.
Art. 50. - Camera
stabileste normele pentru desfăsurarea programului de pregătire a stagiarilor
în activitatea de audit financiar, care constau în:
a) conditiile de
acces si admitere la stagiu;
b) durata,
organizarea si desfăsurarea stagiului;
c) atributiile
îndrumătorilor de stagiu;
d) modul de
completare a Caietului de practică în activitatea de audit financiar;
e) alte obligatii
ale stagiarului, stabilite prin hotărâre a Consiliului Camerei.
Art. 51. -
Stagiarii în activitatea de audit financiar vor efectua, potrivit prevederilor
art. 10 alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/1999, republicată,
programul de pregătire practică prin participarea la activitatea de audit
financiar în cadrul cabinetelor individuale sau societătilor de profil cu forme
legale de încadrare sau fără remuneratie, potrivit normelor elaborate de
Cameră.
CAPITOLUL V
Norme
privind atribuirea si retragerea calitătii de auditor financiar
Art. 52. - Din
punct de vedere al dreptului de exercitare a profesiei, Camera are, potrivit
legii, ca membri auditori financiari persoane fizice, care pot fi:
a) auditori
financiari persoane fizice active;
b) auditori
financiari persoane fizice nonactive.
Art. 53. -
Auditorii financiari, membri ai Camerei, vor fi înscrisi în Registrul
auditorilor financiari în baza declaratiei pe propria răspundere, în una dintre
cele două sectiuni:
a) auditori
financiari activi; sau
b) auditori
financiari nonactivi.
Art. 54. - Auditorul
financiar nonactiv nu are dreptul să exercite profesia de auditor financiar
activ, cât timp se află în situatiile de incompatibilitate prevăzute de lege si
de normele Camerei.
Art. 55. -
Schimbarea calitătii declarate de auditor financiar activ sau nonactiv se va
comunica în scris Camerei, de către persoana în cauză, în termen de 15 zile de
la modificarea situatiei existente anterior.
Art. 56. - Pentru
atribuirea calitătii de auditor financiar, potrivit art. 11 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr. 75/1999, republicată, candidatii trebuie să
îndeplinească cumulativ următoarele conditii:
A. Persoanele
fizice:
a) să fie
licentiate ale unei facultăti cu profil economic si să aibă o vechime în
activitatea financiar-contabilă de minimum 4 ani sau să aibă calitatea de
expert contabil, respectiv de contabil autorizat cu studii superioare
economice;
b) să fi promovat
testul de verificare a cunostintelor în domeniul financiar-contabil, pentru
accesul la stagiu;
c) să fi
satisfăcut pe parcursul stagiului cerintele Codului privind conduita etică si
profesională în domeniul auditului financiar;
d) să fi efectuat
un stagiu practic de 3 ani în activitatea de audit financiar sub îndrumarea
unui auditor financiar activ, stagiul putând începe numai după îndeplinirea
cumulativă a conditiilor prevăzute la lit. a) si b) de mai sus;
e) să fi promovat
examenul de aptitudini profesionale, potrivit legii;
B. Persoanele
juridice:
a) persoanele
fizice care efectuează auditul financiar al situatiilor financiare în numele
societătilor de audit financiar trebuie să îndeplinească conditiile prevăzute
la lit. A de mai sus sau cele prevăzute la art. 12 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
75/1999, republicată;
b) majoritatea
drepturilor de vot trebuie detinută direct sau indirect de persoane fizice
active ori de societăti de audit financiar care satisfac conditiile prevăzute
la lit. A;
c) majoritatea
membrilor consiliului de administratie al unei societăti de audit financiar
trebuie să fie persoane fizice active sau societăti de audit financiar care
îndeplinesc conditiile prevăzute la lit. A.
Art. 57. - Camera,
la cerere, poate atribui calitatea si dreptul de exercitare a profesiei de
auditor financiar si persoanelor care îndeplinesc, potrivit art. 12 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată, cumulativ,
următoarele conditii:
A. Persoanele
fizice trebuie:
a) să posede o
calificare profesională în audit financiar sau în profesii asimilate acestuia,
atribuită de alt stat, în acord cu reglementările specifice din acel stat;
b) să fi fost
pentru cel putin 3 ani auditor financiar independent sau angajatul, asociatul,
actionarul unei societăti ori al unui grup de societăti care are în obiectul de
activitate auditul financiar;
c) să satisfacă
cerintele Codului de etică profesională al Federatiei Internationale a
Contabililor (IFAC);
d) să facă dovada
că posedă cunostintele cerute de statul român necesare pentru desfăsurarea
activitătii de audit financiar în România.
Pentru
satisfacerea cerintelor mentionate la lit. c) solicitantii sunt obligati să
prezinte documentele prevăzute la art. 63, iar pentru îndeplinirea conditiilor
mentionate la lit. d) vor trebui să promoveze interviul-test organizat de
Cameră, conform programei stabilite si comunicate solicitantilor de către
aceasta.
B. 1. Persoanele
juridice care au dobândit calitatea de auditor financiar într-un stat străin
sau care fac parte dintr-un grup de societăti în care majoritatea actionarilor
sau/si a angajatilor detine calitatea de auditor financiar în statul respectiv
si care sunt membri ai Camerei.
2. La cererea
persoanelor juridice în cauză, depusă la Cameră, se vor prezenta actele si
documentele justificative potrivit legii.
C. Atribuirea
calitătii de membru al Camerei si acordarea dreptului de exercitare a profesiei
de auditor financiar persoanelor care îndeplinesc cumulativ conditiile
prevăzute în prezentul articol se vor face potrivit normelor elaborate de
Consiliul Camerei.
Art. 58. -
Auditorii financiari îsi pierd această calitate în una dintre următoarele
situatii:
a) exercită
profesia de auditor financiar fără a fi membru al Camerei;
b) nu solicită
atribuirea calitătii de membru al Camerei în termen de un an de la data la care
a fost declarat admis în urma sustinerii examenului de aptitudini profesionale
sau de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
hotărârii cu privire la acordarea calitătii de auditor financiar persoanelor
care au dobândit această calitate potrivit prevederilor altui stat, după caz.
CAPITOLUL VI
Calitatea
de membru al Camerei
Art. 59. - (1)
Candidatii admisi la examenul de aptitudini profesionale completează o cerere
si prezintă documentul care atestă achitarea tarifului de atribuire a calitătii
de membru al Camerei si înscrierea în Registrul auditorilor financiari,
inclusiv cazierul judiciar, potrivit legii.
(2) Cererile sunt
analizate de Departamentul de învătământ si admitere, conform conditiilor
prevăzute de lege si de prezentul regulament.
(3) După
îndeplinirea conditiilor mentionate la alin. (1) si (2), Departamentul de
învătământ si admitere propune Consiliului Camerei luarea unei decizii privind:
a) acordarea
calitătii de membru al Camerei si înscrierea în Registrul auditorilor
financiari;
b) respingerea
cererii.
Art. 60. - (1) În
cazul aprobării cererii, Camera eliberează certificatul, carnetul si parafa de
membru al Camerei.
(2) În situatia în
care cererea nu este aprobată, Departamentul de învătământ si admitere comunică
în scris solicitantului decizia Camerei si îi restituie acestuia jumătate din
taxa de înscriere.
(3) După aprobarea
cererii, solicitantul semnează un angajament prin care se obligă ca, după ce
este înscris ca membru al Camerei si atât timp cât este membru, să respecte
dispozitiile legii, ale prezentului regulament si ale normelor interne si să nu
uzeze de titlul profesional de auditor financiar sau de altă titulatură care ar
putea sugera vreo asociere cu Camera, după retragerea calitătii de membru al
Camerei.
Art. 61. - (1)
Persoanele juridice înaintează Departamentului de învătământ si admitere
următoarele documente:
a) o cerere
semnată de reprezentantul legal al persoanei juridice;
b) dovada
achitării tarifului de acordare a calitătii de membru al Camerei si înscriere
în Registrul auditorilor financiari;
c) copii
legalizate de pe documentele care atestă îndeplinirea conditiilor prevăzute la
art. 56.
(2) În cazul
aprobării cererii, Camera eliberează autorizatia de functionare a persoanei
juridice ca membru al Camerei. Dispozitiile de procedură aplicabile persoanelor
juridice sunt cele prevăzute la art. 59 si 60.
Art. 62. -
Persoanele cu calificarea profesională obtinută în alt stat înaintează
Departamentului de învătământ si admitere formularul de solicitare a calitătii
de membru si actele doveditoare prevăzute de lege si de prezentul regulament.
Art. 63. - (1)
Pentru persoanele fizice cu calificarea profesională obtinută în alt stat se
prezintă următoarele acte:
a) copie
legalizată a certificatului/diplomei sau a altor acte oficiale care atestă
pregătirea superioară financiar-contabilă obtinută în alt stat;
b) scrisoare de
recomandare de la organismul profesional autorizat al cărui membru este, cu
precizarea expresă a calitătii de membru pe care o detine la data emiterii
scrisorii;
c) scrisoare de
confirmare din partea organismului profesional că acesta este recunoscut de
Federatia Internatională a Contabililor si că a asimilat Codul de etică emis de
aceasta.
(2) Pentru
persoanele juridice autorizate potrivit prevederilor altui stat se prezintă
următoarele acte:
a) copie
legalizată a autorizatiei eliberate de un organism profesional autorizat din
tara respectivă, care atestă că societatea de audit financiar solicitantă este
membră a acestuia;
b) scrisoare de
confirmare din partea organismului profesional că acesta este recunoscut de
Federatia Internatională a Contabililor si că a asimilat Codul de etică emis de
aceasta.
(3) Documentele
prevăzute la art. 57 trebuie să fie însotite de traducerea în limba română,
legalizată la un notar public din România.
Art. 64. - Pe baza
actelor depuse, Departamentul de învătământ si admitere trebuie să notifice
solicitantului, în termen de 30 de zile de la data depunerii documentelor, dacă
acestea sunt sau nu sunt corespunzătoare.
Art. 65. -
Conditiile si celelalte dispozitii referitoare la modul de organizare si
desfăsurare a interviului-test cu solicitantii în cauză, modul de stabilire a
rezultatelor obtinute, procedura de contestare a evaluării Comisiei de
examinare si alte dispozitii în materie vor fi stabilite prin hotărâre a
Consiliului Camerei.
CAPITOLUL VII
Drepturile
si obligatiile membrilor Camerei
Art. 66. - (1)
Auditorii financiari persoane fizice, membri ai Camerei, au dreptul conferit de
prevederile art. 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 75/1999,
republicată, de exercitare independentă a profesiei în care acestia trebuie să
fie liberi si perceputi a fi liberi de orice constrângere care ar putea aduce
atingere principiilor de independentă, obiectivitate si integritate
profesională.
(2) Membrii
Camerei, persoane fizice, pot folosi în exercitarea profesiei titlul
profesional de auditor financiar “AF”.
(3) Membrii
Camerei, persoane fizice, au dreptul să aleagă si să fie alesi în organele de
conducere cu rol reprezentativ, de decizie si control ale Camerei.
(4) Membrii alesi
au dreptul la un vot în sedintele organelor de conducere cu rol reprezentativ,
de decizie si control ale Camerei.
Art. 67. - Membrii
Camerei, persoane fizice, în exercitarea independentă a profesiei, aplică si
respectă:
a) Standardele
internationale de audit financiar, adoptate integral de Cameră, Normele
minimale de audit financiar, Standardele de audit intern si Normele de audit
intern, precum si alte norme profesionale elaborate de Cameră;
b) Codul privind
conduita etică si profesională în domeniul auditului financiar si Normele
privind pregătirea profesională continuă a auditorilor financiari, emise de
Cameră;
c) Procedurile de
control al calitătii activitătii de audit financiar, emise de Cameră;
d) Normele
referitoare la obligatiile financiare privitoare la cotizatii si tarife,
elaborate de Cameră;
e) Normele privind
asigurarea pentru riscul profesional, elaborate de Cameră. Limita sumei
asigurate pentru riscul profesional se stabileste în functie de răspunderea
patrimonială a auditorului financiar, conform contractului de audit încheiat cu
clientul.
Art. 68. - (1)
Membrii Camerei, persoane fizice, sunt obligati să transmită, în termen de 30
de zile, notificări în legătură cu:
a) schimbarea
numelui, situatie în care persoana în cauză va solicita, în scris, eliberarea
unui nou carnet si certificat de auditor financiar, membru al Camerei;
b) schimbarea
adresei ori a adresei de corespondentă;
c) orice modificare
privind statutul de angajat, asociat sau administrator al unei societăti de
audit financiar ori de persoană fizică autorizată;
d) orice alte date
care se referă la calitatea de membru al Camerei.
(2) O dată cu
notificarea înaintată Camerei vor fi depuse si actele, în copie legalizată,
care dovedesc solicitarea făcută, după caz.
Art. 69. - Membrii
Camerei, persoane fizice, sunt obligati să notifice Camerei, în termen de până
la 5 zile, producerea unor evenimente în activitatea acestora, mentionând toate
informatiile corespunzătoare, după cum urmează:
a) aplicarea unor
sanctiuni disciplinare auditorului financiar persoană fizică de către o
autoritate legală sau un alt organism profesional al cărui membru este persoana
în cauză;
b) orice
condamnare definitivă pronuntată de instanta competentă;
c) existenta unei
hotărâri judecătoresti definitive si irevocabile prin care i se interzice
auditorului financiar exercitarea functiei de administrator al unei societăti
comerciale sau, în general, exercitarea de functii care privesc gestiunea ori conducerea
unei societăti comerciale;
d) orice alte
informatii pentru evaluarea reputatiei profesionale si etice a auditorului
financiar.
Art. 70. - (1)
Persoanele juridice, membre ale Camerei, au dreptul conferit de lege de a
exercita independent profesia de auditor financiar.
(2) Societătile de
audit financiar pot folosi în exercitarea profesiei titlul profesional de
auditor financiar “AF”.
(3) În fata
organelor alese, cu rol reprezentativ, de conducere, decizie si control,
problemele, interesele, precum si propunerile persoanelor juridice sunt
sustinute de către asociatii, actionarii sau administratorii acestor societăti,
care sunt membri ai Camerei si care au drepturile prevăzute de lege si de
prezentul regulament.
Art. 71. - Membrii
Camerei, persoane juridice, în exercitarea independentă a profesiei, aplică si
respectă:
a) Standardele
internationale de audit financiar, adoptate integral de Cameră, Normele
minimale de audit financiar, Standardele de audit intern, Normele de audit
intern, precum si alte norme profesionale elaborate de Cameră;
b) Codul privind
conduita etică si profesională în domeniul auditului financiar si Normele
privind pregătirea profesională continuă a auditorilor financiari, emise de
Cameră;
c) Procedurile de
control al calitătii auditului financiar, emise de Cameră;
d) Normele
referitoare la obligatiile financiare privitoare la cotizatii si tarife,
elaborate de Cameră;
e) Normele privind
asigurarea pentru riscul profesional, elaborate de Cameră. Limita sumei
asigurate pentru riscul profesional se stabileste în functie de răspunderea
patrimonială a auditorului financiar, conform contractului de audit încheiat cu
clientul.
Art. 72. - (1)
Membrii Camerei, persoane juridice, sunt obligati să notifice Camerei, în
termen de 30 de zile, în legătură cu:
a) schimbarea
denumirii sub care este înregistrată persoana juridică; modificarea denumirii
trebuie să fie însotită de cererea de solicitare a unei noi autorizatii;
b) schimbarea
sediului social ori a adresei de corespondentă;
c) deschiderea sau
închiderea unei filiale sau a unei subunităti;
d) orice
modificare privind statutul angajatilor, asociatilor, actionarilor sau
administratorilor societătii de audit financiar; e) orice alte date care se
referă la calitatea de membru al Camerei.
(2) O dată cu
notificarea înaintată Camerei vor fi depuse si actele, în copie legalizată,
care dovedesc solicitarea făcută, după caz.
Art. 73. - Membrii
Camerei, persoane juridice, sunt obligati să transmită, în termen de 5 zile,
notificări în legătură cu:
a) demisia sau
demiterea unui administrator ori retragerea, excluderea sau decesul unui
actionar ori asociat al societătii de audit financiar;
b) aplicarea unor
sanctiuni disciplinare societătii de audit financiar ori luarea de măsuri
împotriva acesteia de către o autoritate sau un alt organism profesional al
cărui membru este persoana juridică în cauză;
c) orice
condamnare definitivă pronuntată de instantele competente din tară si din
străinătate împotriva reprezentantului legal al societătii de audit financiar;
d) existenta unei
hotărâri judecătoresti definitive si irevocabile prin care i se interzice
reprezentantului legal al societătii de audit financiar exercitarea functiei de
administrator sau exercitarea de functii care privesc gestiunea ori conducerea
unei societăti;
e) orice
modificări survenite în continutul informatiilor furnizate anterior Camerei;
f) numirea unui
lichidator de către autoritatea competentă.
Art. 74. - (1)
Auditorii financiari, membri ai Camerei, persoane fizice sau juridice, care
doresc să renunte la calitatea de membru al Camerei notifică acest lucru
Consiliului Camerei. Notificarea se face în scris si se transmite cu preaviz de
15 zile lucrătoare.
(2) Consiliul
Camerei poate hotărî amânarea încetării calitătii de membru si, implicit, a
radierii persoanei respective din Registrul auditorilor financiari, în
următoarele situatii:
a) existenta unor
datorii ale auditorului financiar fată de Cameră;
b) existenta unor
măsuri sanctionatorii disciplinare împotriva auditorului financiar, aflate în
curs de solutionare, potrivit legii.
Art. 75. -
Calitatea de membru al Camerei se retrage în una dintre următoarele situatii:
a) pierderea
calitătii de auditor financiar;
b) neachitarea
cotizatiilor si a altor obligatii anuale, la termenele stabilite de Consiliul
Camerei;
c) aplicarea
sanctiunii de excludere din Cameră prin hotărâre rămasă definitivă;
d) reorganizarea
persoanei juridice, în conditiile prevederilor legale.
Art. 76. - Orice
auditor financiar care a renuntat sau căruia i s-a retras calitatea de membru
al Camerei poate solicita redobândirea acesteia, respectând conditiile
prevăzute de lege si de prezentul regulament referitoare la procedura de
atribuire a calitătii de membru al Camerei.
CAPITOLUL
VIII
Art. 77. - Auditorul
financiar poate să îsi exercite independent profesia numai dacă îndeplineste
cumulativ următoarele conditii:
a) are calitatea
de auditor financiar;
b) este membru al
Camerei, persoană activă;
c) îndeplineste
conditiile stabilite de prezentul regulament.
Art. 78. -
Profesia de auditor financiar se exercită având la bază:
a) contractul de
audit financiar încheiat cu clientul, care va include în mod obligatoriu cel
putin elementele mentionate în art. 83 lit. f);
b) rapoartele de
audit financiar;
c) viza anuală,
respectiv autorizatia pentru exercitarea profesiei.
Art. 79. - (1)
Auditorii financiari, membri activi ai Camerei, în exercitarea independentă a
profesiei trebuie să fie liberi si perceputi a fi liberi de orice constrângere
care ar putea aduce atingere principiilor de independentă, obiectivitate si
integritate profesională.
(2) Auditorii
financiari activi, membri ai Camerei, nu pot să îsi exercite profesia de
auditor financiar la o entitate economică dacă sunt angajati ai acesteia ori dacă
au relatii care conduc la situatii de incompatibilitate sau conflict de
interese.
(3) Prin
incompatibilitate sau conflict de interese se înteleg toate situatiile care pot
aduce atingere cerintei fundamentale de independentă în exercitarea profesiei
de auditor financiar activ.
(4) Auditorii
financiari activi, membri ai Camerei, nu pot desfăsura activităti de audit
financiar si audit intern care prejudiciază sau care pot prejudicia
integritatea, obiectivitatea, independenta ori reputatia profesională, astfel
cum acestea sunt definite în Codul privind conduita etică si profesională în
domeniul auditului financiar sau al auditului intern.
Art. 80. - (1)
Dacă pe durata exercitării profesiei auditorul financiar activ nu mai
îndeplineste conditiile pentru exercitarea acesteia, auditorul financiar activ
are obligatia să renunte imediat la îndeplinirea contractului si să notifice
clientului asupra motivului renuntării la contract.
(2) Potrivit art.
17 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată, în cazul în
care Camera ia cunostintă de situatia în care un auditor financiar activ, în
timpul exercitării profesiei, nu a îndeplinit cerintele profesionale conform
normelor de audit si Codului privind conduita etică si profesională în domeniul
auditului financiar, aceasta va sesiza autoritatea statului competentă asupra
acestor deficiente si va lua măsuri disciplinare împotriva auditorului
financiar respectiv. În situatia în care autoritatea de stat sesizată solicită
efectuarea unui al doilea audit financiar, entitatea economică va lua măsurile
necesare pentru a se conforma, în cel mai scurt timp, dar înlăuntrul unui
termen ce nu va depăsi 6 luni de la data primirii de către entitatea economică
a comunicării scrise.
Art. 81. - (1)
Auditorii financiari activi, membri ai Camerei, au obligatia ca în exercitarea
profesiei să coopereze cu Camera si să se asigure că toate persoanele în
asociere cu acestia cooperează cu Camera
în activitatea de
monitorizare în aplicarea legii, normelor si prezentului regulament.
(2) Auditorii
financiari activi, membri ai Camerei, au obligatia să conducă evidenta corectă
a activitătii lor si să prezinte Camerei toate datele si informatiile necesare
pentru a permite acesteia să desfăsoare în mod eficient procesul de monitorizare.
(3) Monitorizarea
activitătii auditorilor financiari activi, membri ai Camerei, se organizează si
se desfăsoară potrivit Normelor privind procedurile de control al calitătii
auditului financiar emise de Cameră, potrivit cărora:
a) auditorii
financiari activi, membri ai Camerei, au obligatia de a întocmi si de a
prezenta acesteia, până la data de 31 martie a anului următor, raportul anual
asupra activitătii pentru anul expirat;
b) auditorii
financiari, membri ai Camerei, persoane fizice active sau persoane juridice,
care sunt angajati, administratori sau actionari ai unei firme de audit
financiar si nu efectuează această activitate în nume propriu, vor transmite
Camerei o declaratie, în care vor specifica această situatie;
c) nedepunerea
raportului si a declaratiei la termenul stabilit constituie abatere
disciplinară si se sanctionează potrivit prezentului regulament.
(4) Departamentul
de monitorizare si competentă profesională al Camerei va organiza inspectii
asupra realitătii si legalitătii informatiilor cuprinse în rapoartele înaintate
Camerei de către auditorii financiari activi, membri ai acesteia.
(5) Anual, Camera
va întocmi si va transmite Ministerului Finantelor Publice un raport sintetic
asupra calitătii activitătii de audit financiar, în conditiile legii.
Art. 82. - (1)
Auditorii financiari activi, în desfăsurarea activitătii lor, trebuie să dea
dovadă de integritate în toate relatiile profesionale, de afaceri si personale.
Integritatea implică onestitate, justete si corectitudine si nu trebuie să fie
afectată de interese de natură familială.
(2) Auditorii
financiari activi sunt obligati să dea dovadă de obiectivitate în exercitarea
profesiei, urmând a fi avute în vedere toate considerentele relevante în cazul
încheierii fiecărui angajament profesional.
(3) Auditorii
financiari activi trebuie să dea dovadă de independentă în exercitarea
profesiei. Prin independentă se întelege exercitarea profesiei de către
auditorii financiari activi care nu au raporturi juridice de muncă sau civile
cu clientii si nu au nici un fel de alte interese materiale directe sau
indirecte în raport cu acestia, cu exceptia onorariilor cuvenite pentru munca
prestată în calitate de auditor financiar. Independenta nu trebuie să fie
afectată în nici un caz de interese de natură familială.
(4) Auditorii
financiari activi trebuie să accepte si să desfăsoare activitatea pentru care
sunt competenti. În cazurile în care este necesar, auditorii financiari pot
colabora cu specialisti si din alte domenii.
(5) Auditorii
financiari activi trebuie să îsi desfăsoare activitatea profesională cu
respectarea confidentialitătii asupra informatiilor cu care operează.
Principiul este derogatoriu pentru datele solicitate expres de organele
competente, abilitate potrivit legii. În conditiile păstrării
confidentialitătii informatiilor asupra clientilor, Camera are acces la acestea
ca urmare a atributiei sale privind controlul calitătii auditului financiar.
Art. 83. -
Auditorii financiari activi trebuie să se conformeze, pentru asigurarea
respectării principiilor fundamentale de desfăsurare a activitătii de audit
financiar, următoarelor reguli generale:
a) să nu încheie
contractul dacă în ultimii 2 ani anteriori acceptării acestuia au fost
administratori sau angajati ai clientului ori ai unei entităti economice din
cadrul aceluiasi grup;
b) să nu încheie
contractul dacă în conducerea sau în actionariatul semnificativ al clientului
ori al unei entităti economice din cadrul aceluiasi grup se regăsesc rude sau
afini până la gradul al IV-lea ai auditorului financiar;
c) să nu se
implice direct sau indirect în desfăsurarea activitătii financiare a
clientului, neavând dreptul să detină actiuni ori părti sociale, să încheie
contracte de împrumut sau de garantare a unor împrumuturi, să încheie acte de
comert ori să beneficieze de alte avantaje din partea clientului, cu exceptia
onorariilor;
d) pe parcursul
desfăsurării activitătii de audit financiar nu pot efectua operatiuni contabile
pentru clientul respectiv, însă pot face recomandări privind înregistrările contabile;
e) dacă desfăsoară
activităti de contabilitate, consultantă, fiscalitate sau alte activităti
profesionale similare, să nu accepte contract pentru activitatea de auditor
financiar la acelasi client;
f) contractul de
audit financiar încheiat cu clientul trebuie să cuprindă clauza de
confidentialitate si eventualele conditii speciale, adaptate de la caz la caz;
g) să respecte
hotărârile Camerei referitoare la eventualele limitări în timp ale numărului
contractelor care pot fi încheiate cu acelasi client;
h) să îsi
organizeze propriile mecanisme de control pentru a asigura acceptarea sau
continuarea în mod corespunzător a fiecărui angajament.
CAPITOLUL IX
Auditul
intern
Art. 84. - (1)
Entitătile economice ale căror situatii financiare anuale sunt supuse, potrivit
legii, auditului financiar sunt obligate să organizeze si să asigure
exercitarea activitătii profesionale de audit intern, potrivit normelor legale
în vigoare.
(2) La regiile
autonome, companiile/societătile nationale, precum si la celelalte entităti
economice cu capital majoritar de stat, activitatea de audit intern se
organizează si functionează potrivit cadrului legal privind auditul intern din
entitătile publice.
(3) Auditul intern
reprezintă activitatea de examinare obiectivă a ansamblului activitătilor
entitătii economice în scopul furnizării unei evaluări independente a
managementului riscului, controlului si proceselor de
conducere a
acestuia.
(4) Activitatea de
audit intern se exercită în cadrul entitătii economice de către persoane din
interiorul sau exteriorul acesteia. Practicile de audit intern se diferentiază
în functie de scopul, mărimea, structura si domeniul de activitate al entitătii
economice.
Art. 85. - În baza
prevederilor art. 22 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată, obiectivele
auditului intern sunt următoarele:
a) verificarea
conformitătii activitătilor entitătii economice auditate cu politicile,
programele si managementul acestuia, în conformitate cu prevederile legale;
b) evaluarea
gradului de adecvare si aplicare a controalelor financiare si nefinanciare
dispuse si efectuate de către conducerea unitătii în scopul cresterii
eficientei activitătii entitătii economice;
c) evaluarea
gradului de adecvare a datelor si/sau informatiilor financiare si nefinanciare
destinate conducerii pentru cunoasterea realitătilor din entitatea economică;
d) protejarea
elementelor patrimoniale bilantiere si extrabilantiere si identificarea
metodelor de prevenire a fraudelor si pierderilor de orice fel.
Art. 86. - (1) Camera
elaborează norme de audit intern în conformitate cu standardele internationale
în domeniu, scopul acestora fiind:
a) definirea
principiilor de bază privind modul în care trebuie să se exercite auditul
intern;
b) asigurarea
cadrului de lucru pentru exercitarea si promovarea activitătilor de audit
intern;
c) stabilirea
criteriilor de bază pentru evaluarea exercitării auditului intern;
d) supravegherea
proceselor, a structurilor organizatorice, a managementului organizatoric,
precum si a operatiunilor entitătii economice.
(2) Normele
elaborate de Cameră cuprind reguli de organizare, reguli de exercitare, reguli
de implementare si Codul de etică pentru profesia de auditor intern. Regulile
de organizare se referă la elementele definitorii ale entitătilor si ale
persoanelor care exercită activitatea de audit intern. Regulile de exercitare
se referă la natura activitătilor de audit intern si stabilesc criterii de
calitate pe baza cărora exercitarea acestor servicii poate fi evaluată.
Regulile de
implementare se elaborează în functie de tipurile specifice de angajamente.
Codul de etică pentru profesia de auditor intern se bazează pe încredere în
asigurarea obiectivitătii sale referitoare la managementul riscului,
controlului si conducerii.
Art. 87. -
Responsabilii pentru organizarea activitătii de audit intern, coordonarea
lucrărilor/angajamentelor si semnarea rapoartelor de audit intern trebuie,
potrivit art. 23 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată, să aibă
calitatea de auditor financiar.
Art. 88. - Cu
ocazia exercitării independente a profesiei de auditor financiar, indiferent de
cadrul legal care se aplică pentru organizarea si functionarea auditului intern
la entitătile economice mentionate la art. 84, auditorii financiari efectuează
si evaluarea functiei de audit intern;
aceasta se referă
la gradul de adecvare a ariei de cuprindere a programelor conexe aplicate,
precum si la performantele acestuia, pentru a determina măsura în care
auditorii financiari se pot baza pe rezultatele auditului intern în
desfăsurarea activitătii lor.
CAPITOLUL X
Rolul,
atributiile si drepturile autoritătii de stat
Art. 89. - (1)
Activitatea Camerei se desfăsoară, potrivit prevederilor art. 26 si 27 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată, sub supravegherea autoritătii de stat reprezentate de
Ministerul Finantelor Publice. Autoritatea de stat va urmări permanent ca
reglementările emise de Cameră si deciziile si hotărârile luate de organele de
conducere ale acesteia să nu contravină reglementărilor legale.
(2) În cazul în
care autoritatea de stat constată că nu sunt respectate conditiile si
obligatiile prevăzute de lege, aceasta va lua măsurile legale care se impun.
(3) Supravegherea
autoritătii de stat nu aduce atingere independentei Camerei ca organism
profesional, această activitate fiind privită în contextul colaborării, astfel
încât activitatea de audit financiar să corespundă exigentelor în domeniu
impuse de normele si standardele europene.
Art. 90. - (1) În
baza art. 29 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată, categoriile
de entităti economice ale căror situatii financiare vor fi auditate, potrivit
legii, se stabilesc de către Ministerul Finantelor Publice în acord cu
Programul de implementare a reglementărilor contabile armonizate cu Directiva a
IV-a 78/660 a CEE si cu standardele internationale de contabilitate.
(2) La entitătile
economice care aplică reglementările contabile armonizate cu Directiva a IV-a
78/660 a CEE si cu standardele internationale de contabilitate auditul
financiar se efectuează în conditiile Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată, ale normelor
si ale prezentului regulament.
(3) Entitătile
economice care nu au obligatia, potrivit legii, să aplice reglementările contabile
prevăzute la alin. (1) si (2) pot opta pentru auditarea situatiilor financiare
în conditiile prevăzute de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată.
CAPITOLUL XI
Registrul
auditorilor financiari
Art. 91. - (1)
Conform prevederilor art. 31 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată, auditorii
financiari activi si nonactivi, persoane fizice si juridice, vor fi înscrisi în
Registrul auditorilor financiari, care va fi publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, si va fi actualizat si publicat anual cu modificările
intervenite.
(2) În Registrul
auditorilor financiari vor fi mentionate cel putin următoarele informatii:
a) pentru
persoanele fizice: numele, prenumele, adresa, numărul de telefon si numărul
certificatului, carnetului si parafei de auditor financiar, membru al Camerei;
b) pentru
persoanele juridice:
- denumirea
societătii, adresa sediului social, numărul de telefon si numărul autorizatiei
de functionare;
- numele,
prenumele, adresa si numărul de telefon ale persoanelor fizice active care
efectuează auditul financiar în numele si în contul societătii de audit
financiar;
- numele,
prenumele, adresa si numărul de telefon ale asociatilor sau ale actionarilor;
- numele,
prenumele, adresa si numărul de telefon ale membrilor consiliului de
administratie.
CAPITOLUL XII
Sanctiuni
disciplinare
Art. 92. - În
conditiile prevăzute de art. 32 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
75/1999, republicată, poate fi stabilită răspunderea disciplinară a
auditorilor financiari.
Art. 93. -
Abaterile disciplinare săvârsite de auditorii financiari sunt următoarele:
a) nerespectarea
Codului de conduită etică si profesională în domeniul auditului financiar al
Camerei;
b) desfăsurarea
activitătii profesionale în conditii nesatisfăcătoare, ineficiente sau cu
incompetentă, care au avut ca efect prejudicierea gravă a reputatiei
profesionale;
c) încălcarea
dispozitiilor legale aplicabile, ale prezentului regulament si hotărârilor,
normelor sau ale altor acte emise de către Cameră;
d) încălcarea
dispozitiilor legale, ale prezentului regulament si ale celorlalte hotărâri,
norme sau acte emise de Cameră de către un angajat, asociat, actionar sau
administrator al unei societăti de audit financiar, membră a Camerei;
e) încălcarea
altor reglementări legale în vigoare, incidente, din domeniul propriu de
activitate;
f) existenta unei
hotărâri a unei instante de judecată din România sau din altă tară privind
comiterea unei fapte care atrage, în conditiile legii, sanctiunea de excludere
din Cameră.
Art. 94. - (1)
Auditorii financiari, persoane fizice active sau juridice, membri ai Camerei,
pot fi sanctionati pentru abateri disciplinare cu:
a) avertisment;
b) mustrare;
c) suspendarea
calitătii de membru al Camerei pe o perioadă de la 6 luni până la un an;
d) excluderea din
Cameră.
(2) Sanctiunile
disciplinare se comunică în termen de 30 de zile de la data hotărârii de
sanctionare. Sanctiunile se publică prin intermediul mijloacelor de comunicare
în masă ale Camerei, în conditiile legii.
Art. 95. -
Abaterile disciplinare se constată, iar sanctiunile disciplinare se aplică prin
procedurile disciplinare care se desfăsoară potrivit competentelor următoarelor
organe ale Camerei:
a) Consiliul;
b) Comisia de
apel.
Art. 96. - Toate
problemele, faptele sau circumstantele care sunt de natură să atragă
răspunderea disciplinară a unui membru se aduc la cunostintă Secretariatului
general. După analiză Secretariatul general transmite documentatia
Departamentului de conduită si disciplină profesională.
Art. 97. - (1)
Departamentul de conduită si disciplină profesională efectuează cercetări
asupra documentatiei primite, putând să solicite informatiile pe care le
consideră necesare, inclusiv registre, documente, dosare sau evidente,
auditorul financiar fiind obligat să le prezinte.
(2) Departamentul
de conduită si disciplină profesională se pronuntă asupra unei sanctiuni
disciplinare, stabilind termene pentru furnizarea de către persoana în cauză a
informatiilor necesare, oferindu-i posibilitatea de a face declaratii scrise
sau verbale înainte de a înainta propuneri Consiliului Camerei.
Art. 98. - (1) În
situatia în care Departamentul de conduită si disciplină profesională consideră
că nu sunt îndeplinite conditiile necesare pentru atragerea răspunderii
disciplinare, persoana reclamată si reclamantul primesc o notificare
corespunzătoare.
(2) În situatia în
care Departamentul de conduită si disciplină profesională consideră că sunt
îndeplinite conditiile pentru atragerea răspunderii disciplinare, hotărăste:
a) emiterea unui
ordin, cu consimtământul persoanei reclamate (.ordin cu consimtământ”);
b) sesizarea
Consiliului Camerei în vederea aprobării sanctiunii propuse.
(3) În cazul în
care Departamentul de conduită si disciplină profesională hotărăste să sesizeze
Consiliul Camerei, trimite acestuia un raport cuprinzând faptele reclamate la
adresa unui auditor financiar si o sinteză a probelor care vin în sprijinul
reclamatiei, precum si orice alte informatii pe care s-a bazat opinia sa, în
sensul propunerii unei sanctiuni disciplinare.
(4) După sesizarea
Consiliului Camerei, la solicitarea acestuia, Departamentul de conduită si
disciplină profesională va continua investigarea cazului până la clarificarea
deplină a acestuia.
Art. 99. - În
vederea solutionării sesizărilor primite, Consiliul Camerei respectă
procedurile de mai jos referitoare la comunicare, audiere, deliberare si
comunicare a hotărârii.
Art. 100. -
Consiliul Camerei comunică în scris persoanei reclamate, în termen de 30 de
zile de la primirea sesizării, următoarele:
a) continutul
reclamatiei aduse, locul si data la care va avea loc audierea persoanei
respective;
b) elementele care
stau la baza reclamatiei;
c) o sinteză a
procedurilor Consiliului Camerei privind solutionarea reclamatiei, în forma
aprobată de acesta;
d) solicitarea
adresată persoanei reclamate de a confirma, în termen de 15 zile de la primirea
comunicării, acceptarea totală sau partială a faptelor puse în sarcina
acesteia, intentia de a participa la audiere si de a fi reprezentată sau
asistată de avocat ori de un alt specialist.
Pentru faptele
neacceptate, persoana reclamată poate prezenta probe în apărarea sa.
Art. 101. - (1)
Audierea se stabileste în termen de până la 60 de zile de la data primirii
sesizării. În acest scop persoanele sunt citate la Cameră.
(2) Persoana
reclamată sau reclamantul poate solicita, fie cu ocazia audierii, fie anterior
acesteia, prin cerere scrisă adresată Consiliului Camerei, amânarea audierii
pentru o dată ulterioară, în vederea formulării apărării, în caz de boală sau
în alte împrejurări temeinic motivate.
(3) În absenta
nemotivată a persoanei reclamate sau a reprezentantului acesteia audierea nu
are loc si se trece la procedura următoare.
Art. 102. - (1)
După procedura audierii sau, după caz, fără îndeplinirea acestei proceduri,
Consiliul Camerei se retrage pentru deliberare.
(2) Consiliul
Camerei deliberează în raport cu fiecare faptă pusă în sarcina persoanei
reclamate si emite o hotărâre împotriva acesteia, cuprinzând una dintre
sanctiunile prevăzute în prezentul regulament.
(3) În cazul în
care Consiliul Camerei a constatat că faptele reclamate au fost neîntemeiate,
emite o hotărâre de respingere.
(4) Consiliul
Camerei anuntă hotărârea sa în sedintă si informează părtile implicate despre
dreptul de a ataca hotărârea în fata Comisiei de apel. Hotărârea se comunică în
scris părtilor implicate, în termen de 5 zile de la adoptare.
(5) Hotărârea
Consiliului Camerei devine executorie de la data împlinirii termenului de apel,
cu exceptia cazului în care, înainte de împlinirea termenului, părtile atacă
hotărârea Consiliului Camerei la Comisia de apel a acesteia.
(6) Sedintele
Consiliului Camerei sunt publice. Nu sunt publice sedintele în care ar fi adusă
atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei si tertilor, precum
si în cazurile în care s-ar afecta principiul confidentialitătii, aceasta
urmând a fi hotărâtă de Consiliul Camerei, precum si la solicitarea părtilor.
Art. 103. -
Hotărârile Consiliului Camerei pot fi atacate, în termen de 30 de zile de la
primirea comunicării scrise, atât de persoana reclamată, cât si de reclamant.
Cererea de apel trebuie să îndeplinească următoarele conditii:
a) să fie
formulată în scris si să fie adresată Comisiei de apel prin Secretariatul
general;
b) să prezinte
motivele atacării hotărârii Consiliului Camerei.
Art. 104. - (1)
Comisia de apel notifică ambelor părti data si locul judecării apelului. La
judecare, apelantul are dreptul să fie reprezentat sau asistat.
(2) Apelul poate
fi judecat în absenta apelantului, cu respectarea cerintelor privind trimiterea
comunicării scrise. Prezenta celeilalte părti este obligatorie.
(3) Comisia de
apel poate amâna judecarea apelului pentru o dată ulterioară, în vederea
formulării apărării, în caz de boală sau în alte împrejurări temeinic motivate.
(4) Procedura de
judecare a apelului este similară cu cea din faza audierii în fata Consiliului
Camerei.
Art. 105. - (1) La
încheierea judecării apelului, Comisia de apel poate hotărî confirmarea,
modificarea sau anularea hotărârii Consiliului Camerei.
(2) Comisia de
apel anuntă hotărârea sa în sedintă publică. Hotărârea Comisiei de apel se va
comunica în scris părtilor în termen de 15 zile de la pronuntarea apelului.
(3) Sedintele
Comisiei de apel sunt publice. Nu sunt publice sedintele în care ar fi adusă
atingere imaginii publice a persoanelor implicate, Camerei si tertilor, precum
si în cazurile în care s-ar afecta principiul confidentialitătii, aceasta
urmând a fi hotărâtă de Consiliul Camerei, precum si la solicitarea părtilor.
(4) Hotărârile Comisiei
de apel privind suspendarea sau excluderea unui membru sunt publicate prin
grija Consiliului Camerei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
(5) Hotărârile
Comisiei de apel sunt de natură disciplinară si pot fi atacate, în conditiile
legii, la instanta competentă. Măsurile sanctionatorii luate pot fi contestate,
în conditiile legii si direct, la instantele judecătoresti competente.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL MUNCII, SOLIDARITĂTII SOCIALE SI
FAMILIEI
privind aprobarea Listei standardelor române care
adoptă standardele europene armonizate referitoare la masini industriale
Având în vedere art. 5
alin. (1) din Legea protectiei muncii nr. 90/1996, republicată, si art. 8 alin.
(2) din Hotărârea Guvernului nr.
119/2004 privind stabilirea conditiilor pentru introducerea pe piată a
masinilor industriale,
în temeiul art. 17
din Hotărârea Guvernului nr.
737/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei, cu modificările si completările ulterioare,
ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Lista standardelor române care adoptă standardele europene armonizate
referitoare la masini industriale, publicate în Jurnalul Oficial al Comunitătii
Europene C95/2 din 20 aprilie 2004, prevăzută în anexă*).
Art. 2. - Anexa
face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul muncii,
solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Bucuresti, 26 mai 2004.
Nr. 242.
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 634 bis în afara abonamentului si se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome “Monitorul Oficial”, sos. Panduri nr. 1.
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
privind organizarea Comitetului national si a
comitetelor judetene de interventie în caz de pandemie de gripă
Având în vedere
prevederile Legii nr.
100/1998 privind asistenta de sănătate publică, cu modificările si
completările ulterioare,
văzând Referatul
de aprobare al Directiei generale sănătate publică si inspectia sanitară de
stat nr. 27.898 din 4 iunie 2004,
în temeiul
prevederilor Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se
aprobă organizarea Comitetului national de interventie în caz de pandemie de
gripă, organism consultativ al Ministerului Sănătătii.
Art. 2. -
Componenta Comitetului national de interventie în caz de pandemie de gripă este
prevăzută în anexa nr. 1.
Art. 3. - În
termen de 60 de zile de la emiterea prezentului ordin, Comitetul national de
interventie în caz de pandemie de gripă va elabora si va supune aprobării
Ministerului Sănătătii Planul national de interventie în pandemie.
Art. 4. - În
termen de 60 de zile de la emiterea prezentului ordin, directiile de sănătate
publică judetene si a municipiului Bucuresti vor organiza comitetele judetene
de interventie în caz de pandemie de gripă.
Art. 5. -
Componenta comitetului judetean de interventie în caz de pandemie de gripă este
prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 6. - Anexele
nr. 1 si 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 7. - Directia
generală sănătate publică si inspectia sanitară de stat, institutele de
sănătate publică, directiile de sănătate publică judetene si a municipiului
Bucuresti, precum si directiile de specialitate din ministerele cu retea de
sănătate publică proprie vor duce la îndeplinire dispozitiile prezentului
ordin.
Art. 8. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 30 iunie 2004.
Nr. 861.
Comitetul
national de interventie în caz de pandemie de gripă are următoarea componentă:
1. dr. Alexandru
Rafila - director general la Directia generală sănătate publică si inspectia
sanitară de stat din cadrul Ministerului Sănătătii;
2. conf. dr. Ioan
Buraga, director general la Ministerul Sănătătii;
3. dr. Adriana
Pistol - consilier superior la Directia generală sănătate publică si inspectia
sanitară de stat din cadrul Ministerului Sănătătii;
4. dr. Mihai
Farcas, consilier superior la Ministerul Sănătătii;
5. dr.
Alexandrescu Viorel - seful Centrului National de Gripă - Institutul National
de Cercetare Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie “Cantacuzino”;
6. dr. Emilia
Lupulescu - specialist productie vaccin gripal la Institutul National de
Cercetare Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie “Cantacuzino”;
7. prof. dr.
Constantin Ciufecu - vicepresedinte al Societătii de Epidemiologie din România;
8. dr. Margareta
Mazilu - director adjunct productie la Institutul National de Cercetare
Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie “Cantacuzino”;
9. dr. Irina
Codita - director adjunct programe de sănătate la Institutul National de
Cercetare Dezvoltare pentru Microbiologie si Imunologie “Cantacuzino”;
10. prof. dr. Paul
Stoicescu - director la Institutul National de Pneumoftiziologie “Prof. Dr.
Marius Nasta”;
11. conf. dr.
Petre Calistru - director la Spitalul de Boli Infectioase “Dr. Victor Babes”;
12. col. dr. Paul
Florin - director adjunct la Directia medicală din cadrul Ministerului Apărării
Nationale;
13. comisar sef
medic dr. Radu Constantin – Serviciul sănătate publică - Directia medicală din
cadrul Ministerului Administratiei si Internelor;
14. conf. dr.
Stefan Nicolae - director la Institutul National de Diagnostic si Sănătate
Animală;
15. biol. Anca
Moraru - director sef Departament produse biologice din cadrul Agentiei
Nationale a Medicamentului;
16. farm. Zina
Dobrin - inspector la Directia generală farmaceutică din cadrul Ministerului
Sănătătii;
17. dr. Georgescu
Mariutan Steluta - membru al Biroului executiv al Asociatiei Nationale a
Medicilor de Familie;
18. dr. Val Vâlcu
- ziarist;
19. dr. Georgescu
P. Dragos Aurel - medic primar epidemiolog la Ministerul Transporturilor,
Constructiilor si Turismului.
ANEXA Nr. 2
Comitetul judetean de interventie în caz de
pandemie de gripă are următoarea componentă:
1. director
executiv adjunct medicină preventivă;
2. sef
compartiment epidemiologie;
3. director
executiv adjunct strategie si management din cadrul directiilor de sănătate
publică;
4. sefi ai clinicilor
universitare - sectii cu profil de boli infectioase, medicină internă,
pediatrie, pneumologie;
5. reprezentant al
directiei farmaceutice judetene;
6. sef laborator
microbiologie din cadrul directiei de sănătate publică judetene sau a
municipiului Bucuresti;
7. reprezentant al
casei judetene de asigurări de sănătate;
8. reprezentant
medical militar;
9. reprezentant
medical al Ministerului Administratiei si Internelor;
10. reprezentant
al autoritătii judetene sanitar-veterinare;
11. presedintele
asociatiei judetene a medicilor de familie;
12. directorul
serviciului de ambulantă al judetului (municipiului Bucuresti);
13. reprezentant
al mass-media.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind retragerea autorizatiei de functionare a
Cooperativei de credit NICOLAE BĂLCESCU MOTĂTEI
Având în vedere cererea
formulată de CREDITCOOP Casa Centrală de retragere a autorizatiei de
functionare a Cooperativei de credit NICOLAE BĂLCESCU MOTĂTEI, în baza art. 7
alin. 3 din Normele Băncii Nationale a României nr. 6/2003privind fuziunea
si divizarea cooperativelor de credit,
în temeiul prevederilor art. 89
lit. a) liniuta a patra din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată si
modificată prin Legea nr.
200/2002,
Banca Natională a României
hotărăste:
Art. 1. - Se retrage Autorizatia de
functionare seria B Nr. 0235 din data de 23.09.2002 a Cooperativei de credit NICOLAE
BĂLCESCU MOTĂTEI, cu sediul în com. Motatei, judetul Dolj, număr de ordine
în Registrul comertului J16/2835/1992, urmare aprobării Băncii
Nationale a României privind cererea de fuziune a cooperativelor de credit Harnicia
Bailesti, Nicolae Balcescu Motatei, Stejarul Afumati, pentru următoarele
motive:
Cu scrisoarea nr. 4.896 din
24.12.2003, CREDITCOOP Casa Centrală, în numele Cooperativei de credit NICOLAE
BĂLCESCU MOTĂTEI a formulat cererea de retragere a autorizatiei de functionare
a acestei cooperative. În sedinta din 19.02.2004 Consiliul de administratie al
Băncii Nationale a României a aprobat cererea de fuziune prin absorbtie a
cooperativelor de credit Harnicia Bailesti, Nicolae Balcescu Motatei, Stejarul
Afumati.
Urmare fuziunii, Cooperativa de
credit NICOLAE BĂLCESCU MOTĂTEI este absorbită, întregul său
patrimoniu transmitându-se către Cooperativa de credit Harnicia Bailesti.
Prin urmare, aceasta urmează a-si înceta activitatea.
Art. 2. - Prezenta hotărâre va
fi transmisă CREDITCOOP Casa Centrală si va intra în vigoare la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 186.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind retragerea autorizatiei de
functionare a Cooperativei de credit CERBUL PIELESTI – DRĂGOTESTI
Având în vedere cererea
formulată de CREDITCOOP Casa Centrală de retragere a autorizatiei de
functionare a Cooperativei de credit CERBUL PIELESTI – DRĂGOTESTI, în baza art.
7 alin. 3 din Normele Băncii Nationale a României nr. 6/2003privind
fuziunea si divizarea cooperativelor de credit,
în temeiul prevederilor art. 89 lit. a) liniuta a patra din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată si modificată prin Legea nr. 200/2002,
Banca Natională a României hotărăste:
Art. 1. - Se retrage Autorizatia de functionare seria B Nr. 0240 din data de 23.09.2002 a Cooperativei de credit CERBUL PIELESTI – DRĂGOTESTI, cu sediul în com. Pielesti, judetul Dolj, număr de ordine în Registrul comertului J16/2838/1992, urmare aprobării Băncii Nationale a României privind cererea de fuziune a cooperativelor de credit Capital Isalnita, Desnatuiu Carpen, Amaradia Melinesti, Cerbul Pielesti-Dragotesti, Victoria Teasc, pentru următoarele motive:
Cu scrisoarea nr. 4.896 din
24.12.2003, CREDITCOOP Casa Centrală, în numele Cooperativei de credit CERBUL
PIELESTI – DRĂGOTESTI a formulat cererea de retragere a autorizatiei de
functionare a acestei cooperative. În sedinta din 19.02.2004 Consiliul de
administratie al Băncii Nationale a României a aprobat cererea de fuziune
prin absorbtie a cooperativelor de credit Capital Isalnita, Desnatuiu Carpen,
Amaradia Melinesti, Cerbul Pielesti-Dragotesti, Victoria Teasc.
Urmare fuziunii, Cooperativa de
credit CERBUL PIELESTI – DRĂGOTESTI este absorbită, întregul său
patrimoniu transmitându-se către Cooperativa de credit Capital Isalnita.
Prin urmare, aceasta urmează a-si înceta activitatea.
Art. 2. - Prezenta hotărâre va
fi transmisă CREDITCOOP Casa Centrală si va intra în vigoare la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 187.