MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 643 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 16
iulie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
328.
- Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 19/2004
privind unele măsuri premergătoare lansării procesului de privatizare, inclusiv
constituirea comisiei de privatizare a Casei de Economii si Consemnatiuni
C.E.C. - S.A.
557.
- Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 19/2004 privind unele măsuri premergătoare lansării procesului
de privatizare, inclusiv constituirea comisiei de privatizare a Casei de
Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.
REPUBLICĂRI
Legea
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 19/2004 privind unele măsuri premergătoare lansării procesului
de privatizare, inclusiv constituirea comisiei de privatizare a Casei de
Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
19 din 7 aprilie 2004 privind unele măsuri premergătoare lansării
procesului de privatizare, inclusiv constituirea comisiei de privatizare a
Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A., publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 322 din 14 aprilie 2004, cu următoarele
modificări si completări:
1. Articolul 2
va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - Membrii
comisiei de privatizare si ai secretariatului tehnic nu vor putea detine,
înainte de trecerea unei perioade de 3 ani de la încetarea functiei lor,
functia de administrator ori membru în conducerea executivă a institutiei de
credit care a fost privatizată, inclusiv la filialele sau sucursalele acesteia,
precum si de membru în comisia de supraveghere specială ori de administrator
special potrivit Legii nr.
58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările ulterioare.”
2. Articolul 5
va avea următorul cuprins:
“Art. 5. - Prin
derogare de la Legea nr. 83/1997, cu modificările si completările ulterioare,
selectarea consultantului pentru privatizare se va face potrivit procedurilor
Băncii Mondiale pentru selectarea si angajarea consultantilor, iar plata
serviciilor prestate de către consultantul pentru privatizare se va face din
Dutch grant TF 050477, administrat de Ministerul Finantelor Publice.”
3. La articolul
6 se introduce alineatul (2) cu următorul cuprins:
“(2) Până la
aprobarea propunerilor respective, garantarea sumelor depuse de persoanele
fizice cu orice titlu, precum si a dobânzilor si câstigurilor cuvenite pentru
acestea se face potrivit prevederilor Legii nr.
66/1996 privind reorganizarea Casei de Economii si Consemnatiuni din
România în societate bancară pe actiuni, republicată, cu modificările si
completările ulterioare.”
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU
|
Bucuresti, 8 iulie 2004.
Nr. 328.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 19/2004 privind unele măsuri
premergătoare lansării procesului de privatizare, inclusiv constituirea
comisiei de privatizare a Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
19/2004 privind unele măsuri premergătoare lansării procesului de
privatizare, inclusiv constituirea comisiei de privatizare a Casei de Economii
si Consemnatiuni C.E.C. - S.A., si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 6 iulie 2004.
Nr. 557.
REPUBLICĂRI
privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale
*) Republicată în temeiul dispozitiilor art.
III din Legea nr.
232/2004 pentru modificarea si completarea Legii nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 502 din 3 iunie 2004,
dându-se textelor o nouă numerotare.
Legea nr.
47/1992 a mai fost republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 187 din 7 august 1997, iar ulterior a mai fost modificată prin Legea nr.
124/2000 privind structura personalului Curtii Constitutionale, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 331 din 17 iulie 2000.
CAPITOLUL I
Art. 1. - (1)
Curtea Constitutională este garantul suprematiei Constitutiei.
(2) Curtea
Constitutională este unica autoritate de jurisdictie constitutională în
România.
(3) Curtea
Constitutională este independentă fată de orice altă autoritate publică si se
supune numai Constitutiei si prezentei legi.
Art. 2. - (1)
Curtea Constitutională asigură controlul constitutionalitătii legilor, a
tratatelor internationale, a regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor
Guvernului.
(2) Sunt
neconstitutionale prevederile actelor prevăzute la alin. (1), care încalcă
dispozitiile sau principiile Constitutiei.
(3) Curtea
Constitutională se pronuntă numai asupra constitutionalitătii actelor cu
privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului.
Art. 3. - (1)
Atributiile Curtii Constitutionale sunt cele stabilite de Constitutie si de
prezenta lege.
(2) În exercitarea
atributiilor care îi revin Curtea Constitutională este singura în drept să
hotărască asupra competentei sale.
(3) Competenta
Curtii Constitutionale, stabilită potrivit alin. (2), nu poate fi contestată de
nici o autoritate publică.
Art. 4. - Sediul
Curtii Constitutionale este în municipiul Bucuresti.
CAPITOLUL II
Organizarea
Curtii Constitutionale
Art. 5. - (1)
Curtea Constitutională se compune din 9 judecători numiti pentru un mandat de 9
ani, care nu poate fi prelungit sau înnoit.
(2) Trei
judecători sunt numiti de Camera Deputatilor, trei de Senat si trei de
Presedintele României.
(3) Curtea
Constitutională se înnoieste cu o treime din numărul judecătorilor din 3 în 3
ani.
(4) Fiecare Cameră
a Parlamentului numeste, cu votul majoritătii membrilor săi, la propunerea
Biroului permanent si pe baza recomandării Comisiei juridice, în calitate de
judecător, persoana care a întrunit numărul cel mai mare de voturi.
(5) Candidaturile
se pot depune la Comisia juridică de grupurile parlamentare, de deputati si de
senatori. Fiecare candidat va depune “curriculum vitae” si actele doveditoare
că îndeplineste conditiile prevăzute de Constitutie. Candidatii vor fi audiati
de comisie si de plenul Camerei. Raportul Comisiei juridice se va referi,
motivat, la toti candidatii.
Art. 6. - Curtea
Constitutională îsi desfăsoară activitatea în plen, în conditiile prezentei
legi si ale Regulamentului de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, iar actele Curtii se adoptă cu votul majoritătii
judecătorilor, dacă prin prezenta lege nu se prevede altfel.
Art. 7. - (1)
Curtea Constitutională are un presedinte ales prin vot secret, pentru o
perioadă de 3 ani, cu majoritatea voturilor judecătorilor, în termen de 5 zile
de la înnoirea Curtii.
(2) Mandatul
presedintelui poate fi reînnoit.
(3) Pentru
alegerea presedintelui, fiecare grupă de judecători numiti de Camera
Deputatilor, de Senat si de Presedintele României poate propune o singură
candidatură.
Dacă la primul tur
de scrutin nici un candidat nu întruneste majoritatea voturilor, se va proceda
la al doilea tur de scrutin între primii doi clasati sau trasi la sorti, dacă
toti candidatii obtin acelasi număr de voturi. Operatiunile de alegere a
presedintelui sunt conduse de judecătorul cel mai în vârstă.
(4) Presedintele
numeste un judecător care îi va tine locul în timpul absentei.
Art. 8. - (1) În
caz de vacantă a functiei, se alege un presedinte până la încheierea perioadei
de 3 ani prevăzute la art. 7 alin. (1).
(2) Alegerea are
loc în termen de 5 zile de la constatarea vacantei, potrivit procedurii
prevăzute la art. 7 alin. (3).
Art. 9. - (1)
Presedintele Curtii Constitutionale are următoarele atributii:
a) coordonează
activitatea Curtii Constitutionale;
b) convoacă si
prezidează sedintele Curtii Constitutionale;
c) desemnează
judecătorul-raportor în cazurile prevăzute de lege si stabileste termenele de
judecată;
d) reprezintă
Curtea Constitutională în fata autoritătilor publice si a altor organizatii,
române sau străine;
e) constată
cazurile de încetare a mandatului judecătorilor, prevăzute în prezenta lege, si
sesizează autoritătile publice care i-au numit, pentru ocuparea postului
devenit vacant;
f) îndeplineste
alte atributii prevăzute de lege sau de Regulamentul de organizare si
functionare a Curtii Constitutionale.
(2) Presedintele
supraveghează activitatea de ordonator de credite a secretarului general al
Curtii Constitutionale.
(3) În exercitarea
atributiilor de conducere administrativă, presedintele emite ordine.
CAPITOLUL III
SECTIUNEA 1
Dispozitii
comune
Art. 10. - (1) Curtea
Constitutională poate fi sesizată în cazurile expres prevăzute de art. 146 din
Constitutie, republicată, sau de legea sa organică.
(2) Sesizările
trebuie făcute în formă scrisă si motivate.
Art. 11. - (1)
Curtea Constitutională pronuntă decizii, hotărâri si emite avize, după cum
urmează:
A. Decizii, în
cazurile în care:
a) se pronuntă
asupra constitutionalitătii legilor, înainte de promulgarea acestora, la
sesizarea Presedintelui României, a unuia dintre presedintii celor două Camere,
a Guvernului, a Înaltei Curti de Casatie si Justitie, a Avocatului Poporului, a
unui număr de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori, precum
si, din oficiu, asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei;
b) se pronuntă
asupra constitutionalitătii tratatelor sau altor acorduri internationale,
înainte de ratificarea acestora de Parlament, la sesizarea unuia dintre presedintii
celor două Camere, a unui număr de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25
de senatori;
c) se pronuntă
asupra constitutionalitătii regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia
dintre presedintii celor două Camere, a unui grup parlamentar sau a unui număr
de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori;
d) hotărăste
asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele,
ridicate în fata instantelor judecătoresti sau de arbitraj comercial, precum si
a celor ridicate direct de Avocatul Poporului;
e) solutionează
conflictele juridice de natură constitutională dintre autoritătile publice, la
cererea Presedintelui României, a unuia dintre presedintii celor două Camere, a
primului-ministru sau a presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii;
f) hotărăste
asupra contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui partid
politic.
B. Hotărâri, în
cazurile în care:
a) veghează la
respectarea procedurii pentru alegerea Presedintelui României si confirmă
rezultatele sufragiului;
b) constată
existenta împrejurărilor care justifică interimatul în exercitarea functiei de
Presedinte al României si comunică cele constatate Parlamentului si Guvernului;
c) veghează la
respectarea procedurii pentru organizarea si desfăsurarea referendumului si
confirmă rezultatele acestuia;
d) verifică
îndeplinirea conditiilor pentru exercitarea initiativei legislative de către
cetăteni.
C. Avize
consultative pentru propunerea de suspendare din functie a Presedintelui
României.
(2) Deciziile si
hotărârile se pronuntă în numele legii.
(3) Deciziile,
hotărârile si avizele Curtii Constitutionale se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I. Deciziile si hotărârile Curtii Constitutionale sunt general
obligatorii si au putere numai pentru viitor.
Art. 12. - (1)
Sedintele de judecată sunt publice, în afară de cazul în care, din motive
întemeiate, Curtea hotărăste altfel.
(2) Părtile au
acces la lucrările dosarului.
(3) Actele si
lucrările Curtii Constitutionale, pe baza cărora aceasta pronuntă deciziile si
hotărârile ori emite avizele prevăzute la art. 11, nu sunt destinate
publicitătii.
Art. 13. -
Cererile adresate Curtii Constitutionale sunt scutite de taxe de timbru.
Art. 14. -
Procedura jurisdictională prevăzută de prezenta lege se completează cu regulile
procedurii civile, în măsura în care ele sunt compatibile cu natura procedurii
în fata Curtii Constitutionale. Compatibilitatea se hotărăste exclusiv de
Curte.
SECTIUNEA a
2-a
Procedura
jurisdictională
1. Controlul
constitutionalitătii legilor înainte de promulgare
Art. 15. - (1) Curtea
Constitutională se pronuntă asupra constitutionalitătii legilor înainte de
promulgarea acestora, la sesizarea Presedintelui României, a unuia dintre
presedintii celor două Camere, a Guvernului, a Înaltei Curti de Casatie si
Justitie, a Avocatului Poporului, a unui număr de cel putin 50 de deputati sau
de cel putin 25 de senatori.
(2) În vederea
exercitării dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale, cu 5 zile înainte
de a fi trimisă spre promulgare, legea se comunică Guvernului, Înaltei Curti de
Casatie si Justitie, precum si Avocatului Poporului si se depune la secretarul
general al Camerei Deputatilor si la cel al Senatului. În cazul în care legea a
fost adoptată cu procedură de urgentă, termenul este de 2 zile.
(3) Data la care
legea a fost depusă la secretarii generali ai Camerelor se aduce la cunostintă
în plenul fiecărei Camere în termen de 24 de ore de la depunere. Depunerea si
comunicarea se fac numai în zilele în care Camerele Parlamentului lucrează în
plen.
(4) Sesizarea
făcută de parlamentari se trimite Curtii Constitutionale în ziua primirii ei,
de către secretarul general al Camerei respective.
Art. 16. - (1) În
cazul sesizării Curtii Constitutionale de unul dintre presedintii celor două Camere
ale Parlamentului, de parlamentari, de Guvern, de Înalta Curte de Casatie si
Justitie sau de Avocatul Poporului, Curtea va comunica Presedintelui României
sesizarea primită, în ziua înregistrării.
(2) Dacă sesizarea
s-a făcut de Presedintele României, de parlamentari, de Înalta Curte de Casatie
si Justitie sau de Avocatul Poporului, Curtea Constitutională o va comunica, în
termen de 24 de ore de la înregistrare, presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, precizând si data când vor avea loc dezbaterile.
(3) Dacă sesizarea
s-a făcut de presedintele uneia dintre Camerele Parlamentului, Curtea
Constitutională o va comunica presedintelui celeilalte Camere, Guvernului,
precum si Avocatului Poporului, iar dacă sesizarea s-a făcut de către Guvern,
Curtea o va comunica presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum
si Avocatului Poporului, prevederile alin. (2) aplicându-se în mod
corespunzător.
Art. 17. - (1)
Până la data dezbaterilor, presedintii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul
Poporului pot
prezenta, în scris, punctul lor de vedere.
(2) Punctul de
vedere al Guvernului se prezintă numai sub semnătura primului-ministru.
Art. 18. - (1)
Dezbaterea are loc în plenul Curtii Constitutionale, cu participarea judecătorilor
Curtii, pe baza sesizării, a documentelor si a punctelor de vedere primite,
atât asupra prevederilor mentionate în sesizare, cât si asupra celor de care,
în mod necesar si evident, nu pot fi disociate.
(2) Decizia se
pronuntă, în urma deliberării, cu votul majoritătii judecătorilor si se
comunică Presedintelui României.
Decizia prin care
se constată neconstitutionalitatea legii se comunică presedintilor celor două
Camere ale Parlamentului si primului-ministru.
(3) În cazurile de
neconstitutionalitate care privesc legile, înainte de promulgarea acestora,
Parlamentul este obligat să reexamineze dispozitiile respective pentru punerea
lor de acord cu decizia Curtii Constitutionale.
2. Verificarea
constitutionalitătii initiativelor de revizuire a Constitutiei
Art. 19. - Înainte
de sesizarea Parlamentului pentru initierea procedurii legislative de revizuire
a Constitutiei, proiectul de lege sau propunerea legislativă, însotită de
avizul Consiliului Legislativ, se depune la Curtea Constitutională, care este
obligată ca, în termen de 10 zile, să se pronunte asupra respectării
dispozitiilor constitutionale privind revizuirea.
Art. 20. - La
primirea proiectului de lege sau a propunerii legislative, presedintele Curtii
numeste un judecător-raportor si stabileste termenul de judecată.
Art. 21. - (1)
Curtea Constitutională se pronuntă asupra proiectului de lege sau a propunerii
legislative cu votul a două treimi din numărul judecătorilor.
(2) Decizia Curtii
se comunică celor care au initiat proiectul de lege sau propunerea legislativă
ori, după caz, reprezentantului acestora.
Art. 22. -
Proiectul de lege sau propunerea legislativă se prezintă Parlamentului numai
împreună cu decizia Curtii Constitutionale, comunicată potrivit art. 21 alin.
(2).
Art. 23. - (1) În termen
de 5 zile de la adoptarea legii de revizuire a Constitutiei, Curtea
Constitutională se pronuntă, din oficiu, asupra acesteia, prevederile art. 20
si 21 aplicându-se în mod corespunzător.
(2) Decizia prin
care se constată că nu au fost respectate dispozitiile constitutionale
referitoare la revizuire se trimite Camerei Deputatilor si Senatului, în
vederea reexaminării legii de revizuire a Constitutiei, pentru punerea ei de
acord cu decizia Curtii Constitutionale.
3. Controlul
constitutionalitătii tratatelor sau a altor acorduri internationale
Art. 24. - (1)
Curtea Constitutională se pronuntă asupra constitutionalitătii tratatelor sau a
altor acorduri internationale înainte de ratificarea acestora de Parlament, la
sesizarea unuia dintre presedintii celor două Camere, a unui număr de cel putin
50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori.
(2) Dacă sesizarea
s-a făcut de presedintele uneia dintre Camerele Parlamentului, Curtea
Constitutională o va comunica Presedintelui României, presedintelui celeilalte Camere,
precum si Guvernului.
(3) Sesizarea
făcută de parlamentari se înregistrează, după caz, la Senat sau la Camera
Deputatilor si se trimite Curtii Constitutionale, în ziua primirii ei, de către
secretarul general al Camerei respective.
(4) Curtea Constitutională
comunică sesizarea Presedintelui României, presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
Art. 25. - Până la
data dezbaterilor în plenul Curtii Constitutionale, Presedintele României,
presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul pot prezenta, în
scris, punctele lor de vedere.
Art. 26. - (1)
Dezbaterea asupra constitutionalitătii tratatului sau a acordului international
are loc în plenul Curtii Constitutionale, pe baza sesizării, a documentelor si
a punctelor de vedere primite, atât asupra prevederilor mentionate în sesizare,
cât si asupra celor de care, în mod necesar si evident, acestea nu pot fi
disociate.
(2) Decizia se
pronuntă, în urma deliberării, cu votul majoritătii judecătorilor si se
comunică Presedintelui României, presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
(3) În cazul în care constitutionalitatea tratatului sau a acordului international a fost constatată potrivit art. 146 lit. b) din Constitutie, republicată, acesta nu poate face obiectul unei exceptii de neconstitutionalitate. Tratatul sau acordul international constatat ca fiind neconstitutional nu poate fi ratificat.
4. Controlul
constitutionalitătii regulamentelor Parlamentului
Art. 27. - (1)
Curtea Constitutională se pronuntă asupra constitutionalitătii regulamentelor
Parlamentului, la sesizarea unuia dintre presedintii celor două Camere, a unui
grup parlamentar sau a unui număr de cel putin 50 de deputati sau de cel putin
25 de senatori.
(2) În cazul în
care sesizarea se face de parlamentari, ea se trimite Curtii Constitutionale de
către secretarul general al Camerei din care acestia fac parte, în ziua
depunerii, iar Curtea Constitutională o va comunica, în termen de 24 de ore de
la înregistrare, presedintilor celor două Camere, cu precizarea datei când va
avea loc dezbaterea.
(3) Până la data
dezbaterii, presedintii Camerelor pot comunica punctul de vedere al birourilor
permanente.
Art. 28. - (1)
Dezbaterea are loc în plenul Curtii Constitutionale, pe baza sesizării si a
punctelor de vedere primite.
(2) Decizia se
pronuntă cu votul majoritătii judecătorilor Curtii si se aduce la cunostintă
Camerei al cărei regulament a fost dezbătut.
(3) Dacă prin
decizie se constată neconstitutionalitatea unor dispozitii ale regulamentului,
Camera sesizată va reexamina, în termen de 45 de zile, aceste dispozitii,
pentru punerea lor de acord cu prevederile Constitutiei. Pe durata acestui
termen, dispozitiile din regulament declarate neconstitutionale sunt
suspendate. La expirarea termenului de 45 de zile, dispozitiile regulamentare
declarate neconstitutionale îsi încetează efectele juridice.
5. Solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate în fata instantelor judecătoresti
sau de arbitraj comercial
Art. 29. - (1)
Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor
judecătoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în
vigoare, care are legătură cu solutionarea cauzei în orice fază a litigiului si
oricare ar fi obiectul acestuia.
(2) Exceptia poate
fi ridicată la cererea uneia dintre părti sau, din oficiu, de către instanta de
judecată ori de arbitraj comercial. De asemenea, exceptia poate fi ridicată de
procuror în fata instantei de judecată, în cauzele la care participă.
(3) Nu pot face
obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o
decizie anterioară a Curtii Constitutionale.
(4) Sesizarea
Curtii Constitutionale se dispune de către instanta în fata căreia s-a ridicat
exceptia de neconstitutionalitate, printr-o încheiere care va cuprinde punctele
de vedere ale părtilor, opinia instantei asupra exceptiei, si va fi însotită de
dovezile depuse de părti. Dacă exceptia a fost ridicată din oficiu, încheierea
trebuie motivată, cuprinzând si sustinerile părtilor, precum si dovezile
necesare.
(5) Pe perioada
solutionării exceptiei de neconstitutionalitate judecarea cauzei se suspendă.
(6) Dacă exceptia
este inadmisibilă, fiind contrară prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta
respinge printr-o încheiere motivată cererea de sesizare a Curtii
Constitutionale.
Încheierea poate
fi atacată numai cu recurs la instanta imediat superioară, în termen de 48 de
ore de la pronuntare.
Recursul se judecă
în termen de 3 zile.
Art. 30. - (1)
Primind încheierea prevăzută la art. 29 alin. (4), presedintele Curtii
Constitutionale va desemna judecătorul-raportor si va comunica încheierea prin
care a fost sesizată Curtea Constitutională presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, indicându-le data până la
care pot să trimită punctul lor de vedere.
Prevederile art.
17 alin. (2) se aplică în mod corespunzător.
(2) Judecătorul
desemnat ca raportor, potrivit alin. (1), este obligat să ia măsurile necesare
pentru administrarea probelor la data judecătii.
(3) Judecata are
loc la termenul stabilit, pe baza actelor cuprinse în dosar, cu înstiintarea
părtilor si a Ministerului Public.
(4) Participarea
procurorului la judecată este obligatorie.
(5) Părtile pot fi
reprezentate prin avocati cu drept de a pleda la Înalta Curte de Casatie si
Justitie.
Art. 31. - (1)
Decizia prin care se constată neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante
ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în vigoare este
definitivă si obligatorie.
(2) În caz de
admitere a exceptiei, Curtea se va pronunta si asupra constitutionalitătii
altor prevederi din actul atacat, de care, în mod necesar si evident, nu pot fi
disociate prevederile mentionate în sesizare.
(3) Dispozitiile
din legile si ordonantele în vigoare constatate ca fiind neconstitutionale îsi
încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii
Constitutionale, dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz,
nu pune de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe
durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt
suspendate de drept.
(4) Deciziile
pronuntate în conditiile alin. (1) se comunică celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
6. Solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de Avocatul Poporului
Art. 32. - Curtea
Constitutională hotărăste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate ridicate
direct de Avocatul Poporului privind constitutionalitatea unei legi sau
ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau ordonantă în vigoare.
Art. 33. - La
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile art. 29-31 se
aplică în mod corespunzător.
7. Solutionarea
conflictelor juridice de natură constitutională dintre autoritătile publice
Art. 34. - (1)
Curtea Constitutională solutionează conflictele juridice de natură
constitutională dintre autoritătile publice, la cererea Presedintelui României,
a unuia dintre presedintii celor două Camere, a primului-ministru sau a
presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Cererea de
solutionare a conflictului va mentiona autoritătile publice aflate în conflict,
textele legale asupra cărora poartă conflictul, prezentarea pozitiei părtilor
si opinia autorului cererii.
Art. 35. - (1)
Primind cererea, presedintele Curtii Constitutionale o va comunica părtilor
aflate în conflict, solicitându-le să îsi exprime, în scris, în termenul
stabilit, punctul de vedere asupra continutului conflictului si a eventualelor
căi de solutionare a acestuia, si va desemna judecătorul-raportor.
(2) La data
primirii ultimului punct de vedere, dar nu mai târziu de 20 de zile de la
primirea cererii, presedintele Curtii Constitutionale stabileste termenul pentru
sedinta de judecată si citează părtile implicate în conflict. Dezbaterea va
avea loc la data stabilită de presedintele Curtii Constitutionale chiar dacă
vreuna dintre autoritătile publice implicate nu respectă termenul stabilit
pentru prezentarea punctului de vedere.
(3) Dezbaterea are
loc pe baza raportului prezentat de judecătorul-raportor, a cererii de
sesizare, a punctelor de vedere prezentate potrivit alin. (1), a probelor
administrate si a sustinerilor părtilor.
Art. 36. - Decizia
prin care se solutionează conflictul juridic de natură constitutională este
definitivă si se comunică autorului sesizării, precum si părtilor aflate în
conflict, înainte de publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
8. Respectarea
procedurii pentru alegerea Presedintelui României
Art. 37. - (1)
Curtea Constitutională veghează la respectarea procedurii pentru alegerea
Presedintelui României si confirmă rezultatele sufragiului.
(2) Rezultatul
alegerilor pentru functia de Presedinte al României este validat de Curtea
Constitutională.
Art. 38. -
Contestatiile cu privire la înregistrarea sau neînregistrarea candidaturii la
functia de Presedinte al României, precum si cele cu privire la împiedicarea
unui partid sau a unei formatiuni politice ori a unui candidat de a-si
desfăsura campania electorală în conditiile legii se solutionează de Curtea
Constitutională, cu votul majoritătii judecătorilor, în termenele prevăzute de
legea pentru alegerea Presedintelui României.
9. Judecarea
contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui partid politic
Art. 39. - (1)
Curtea Constitutională decide asupra contestatiilor care au ca obiect
constitutionalitatea unui partid politic.
(2) Contestatia
privind constitutionalitatea unui partid politic poate fi formulată de
presedintele uneia dintre Camerele Parlamentului sau de Guvern. Presedintele
Camerei poate formula contestatia numai pe baza unei hotărâri adoptate de
Cameră cu votul majoritătii membrilor săi.
(3) Contestatia
trebuie motivată si va fi însotită de dovezile pe care se întemeiază.
Art. 40. - (1)
Pentru solutionarea contestatiei, presedintele Curtii Constitutionale va
desemna judecătorul-raportor, care este obligat să o comunice, împreună cu
actele doveditoare, partidului politic la care se referă contestatia,
precizându-i data până la care poate depune un memoriu în apărare, însotit de
dovezile corespunzătoare.
(2) Contestatia se
judecă, pe baza raportului prezentat de judecătorul desemnat în acest scop si a
probelor administrate, cu citarea contestatorului, a partidului politic a cărui
constitutionalitate este contestată si a Ministerului Public.
(3) Camera
Parlamentului care a depus contestatia poate fi reprezentată de persoana
desemnată de aceasta, iar Guvernul, de Ministerul Justitiei. Partidul politic poate
fi reprezentat si prin avocat cu drept de a pleda în fata Înaltei Curti de
Casatie si Justitie.
(4) Decizia Curtii
nu este supusă căilor de atac.
Art. 41. - (1)
Partidele politice pot fi declarate neconstitutionale în cazurile prevăzute de
art. 40 alin. (2) din Constitutie, republicată.
(2) Decizia de
admitere a contestatiei se comunică Tribunalului Bucuresti în vederea radierii
partidului politic neconstitutional din Registrul partidelor politice.
10. Emiterea
avizului pentru suspendarea din functie
a Presedintelui României
Art. 42. - (1)
Curtea Constitutională dă aviz consultativ pentru propunerea de suspendare din
functie a Presedintelui României.
(2) Propunerea de
suspendare din functie a Presedintelui României împreună cu dovezile pe care se
întemeiază se trimit în copie Curtii Constitutionale, de presedintele care a
condus sedinta comună a celor două Camere.
(3) Presedintele
Curtii Constitutionale, primind cererea, va desemna judecătorul-raportor.
Art. 43. - (1)
Avizul cu privire la suspendarea din functie a Presedintelui României se emite
de Curtea Constitutională în urma dezbaterii propunerii de suspendare si a
dovezilor prezentate.
(2) Presedintele
României va fi încunostintat asupra datei fixate pentru dezbatere si poate da
explicatii cu privire la faptele ce i se impută.
(3) Avizul Curtii
Constitutionale se comunică presedintilor celor două Camere ale Parlamentului
si Presedintelui României.
11. Constatarea
existentei împrejurărilor care justifică interimatul în exercitarea functiei de
Presedinte al României
Art. 44. - (1)
Curtea Constitutională constată existenta împrejurărilor care justifică
interimatul în exercitarea functiei de Presedinte al României si comunică cele
constatate Parlamentului si Guvernului.
(2) Vacanta
functiei de Presedinte al României se constată la cererea presedintelui uneia
dintre Camerele Parlamentului sau a presedintelui interimar care exercită
atributiile Presedintelui României în perioada cât acesta este suspendat din
functie.
(3) În cazul în
care Presedintele României a fost suspendat din functie, cererea pentru
constatarea existentei împrejurărilor care justifică interimatul se face de
presedintele care a condus lucrările sedintei comune a celor două Camere ale
Parlamentului, pe baza hotărârii adoptate în sedinta comună.
(4) Dacă
interimatul functiei de Presedinte al României se datorează imposibilitătii
temporare de a-si exercita atributiile, cererea se face de Presedintele
României sau de presedintele uneia dintre Camerele Parlamentului.
Art. 45. - Cererea
pentru constatarea existentei împrejurărilor care justifică interimatul
functiei de Presedinte al României va fi însotită de dovezile necesare, iar
constatarea acestor împrejurări se face de Curtea Constitutională, cu votul
majoritătii judecătorilor.
12. Exercitarea
atributiilor privitoare la organizarea si desfăsurarea referendumului si la
confirmarea rezultatelor acestuia
Art. 46. - (1)
Curtea Constitutională veghează la respectarea procedurii pentru organizarea si
desfăsurarea referendumului si confirmă rezultatele acestuia.
(2) Pentru ducerea
la îndeplinire a prevederilor alin. (1), Curtea Constitutională poate cere
informatii de la autoritătile publice.
(3) Biroul
Electoral Central este obligat să prezinte, la solicitarea Curtii
Constitutionale, informări asupra fazelor si operatiunilor de desfăsurare a
referendumului.
Art. 47. - (1)
Plenul Curtii Constitutionale decide cu o majoritate de două treimi asupra
valabilitătii referendumului.
(2) Hotărârea
Curtii Constitutionale stabileste dacă a fost respectată procedura pentru
organizarea si desfăsurarea referendumului si confirmă rezultatele acestuia.
(3) Înaintea
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, hotărârea Curtii
Constitutionale se prezintă Camerei Deputatilor si Senatului, întrunite în
sedintă comună.
13. Verificarea
îndeplinirii conditiilor pentru exercitarea initiativei legislative de către
cetăteni
Art. 48. - Curtea
Constitutională, din oficiu sau pe baza sesizării presedintelui Camerei
Parlamentului la care s-a înregistrat initiativa legislativă a cetătenilor, se
pronuntă asupra:
a) caracterului
constitutional al propunerii legislative ce face obiectul initiativei
cetătenilor;
b) îndeplinirii
conditiilor referitoare la publicarea acestei propuneri si dacă listele de
sustinători sunt atestate de către primarii unitătilor
administrativ-teritoriale ori de către împuternicitii acestora;
c) întrunirii
numărului minim de sustinători pentru promovarea initiativei, prevăzut la art.
74 alin. (1) sau, după caz, la art. 150 alin. (1) din Constitutie, republicată,
precum si asupra respectării dispersiei teritoriale în judete si în municipiul
Bucuresti, prevăzută de aceleasi articole.
Art. 49. - La
primirea sesizării, presedintele Curtii Constitutionale desemnează
judecătorul-raportor si stabileste termenul pentru întrunirea judecătorilor, în
vederea verificării initiativei.
CAPITOLUL IV
Art. 50. - Plenul
Curtii Constitutionale, alcătuit din judecătorii Curtii, îndeplineste
atributiile acesteia, prevăzute de Constitutie si de lege. Plenul poate lua
orice măsură necesară pentru buna desfăsurare a activitătii Curtii.
Art. 51. - (1)
Curtea Constitutională lucrează legal în prezenta a două treimi din numărul
judecătorilor. Plenul decide cu votul majoritătii judecătorilor Curtii, dacă
prin lege nu se prevede altfel.
(2) Solutiile
adoptate de Curtea Constitutională în exercitarea atributiilor jurisdictionale
se înscriu în condica sedintelor de judecată, iar în materie administrativă se
consemnează, pentru fiecare sedintă în parte, într-un proces-verbal pe baza
căruia se emite o hotărâre, semnată de presedintele Curtii si contrasemnată de
secretarul general.
(3) Pentru exercitarea
altor atributii decât cele jurisdictionale, Plenul se convoacă de presedintele
Curtii Constitutionale, din proprie initiativă sau la cererea scrisă a unui
judecător. Convocarea se face cu anuntarea ordinii de zi, care se adoptă în
plen, la începutul sedintei.
CAPITOLUL V
Reguli
procedurale specifice activitătii Curtii Constitutionale
Art. 52. - (1) La
sedintele Plenului participă toti judecătorii Curtii Constitutionale, în afară
de situatiile în care unii absentează în mod justificat.
(2) Sedintele sunt
prezidate de presedintele Curtii Constitutionale. În lipsa presedintelui
Curtii, sedintele sunt prezidate de un judecător desemnat de acesta. La sedinte
participă în mod obligatoriu magistratul-asistent repartizat pe lângă
judecătorul-raportor, iar în cazurile prevăzute de lege, reprezentantul
Ministerului Public si alte persoane sau autorităti, înstiintate în acest scop.
(3) Dezbaterile au
loc cu participarea numai a judecătorilor Curtii Constitutionale, pe baza
sesizării si a celorlalte documente aflate la dosar si, cu exceptia cazurilor
prevăzute la art. 146 lit. d), e) si k) din Constitutie, republicată, fără
înstiintarea părtilor. Presedintele Curtii poate invita, pentru relatii,
persoanele considerate necesare.
Art. 53. - (1)
Accesul publicului este limitat la numărul de locuri din sala de sedintă.
Secretarul general va lua măsuri pentru asigurarea accesului publicului în sala
de sedinte.
(2) În scopul
asigurării solemnitătii sedintei, utilizarea în sala de sedintă a aparatelor ce
permit înregistrarea, fixarea sau transmiterea cuvântului ori a imaginii este
admisă numai înaintea începerii dezbaterilor si cu autorizarea prealabilă a
presedintelui Curtii Constitutionale.
(3) Este interzis
ca în sala de sedintă să se facă propagandă de orice fel, prin viu grai ori
prin afise, pancarte sau alte materiale de acest gen, sub sanctiunea evacuării
din sală si a sesizării organelor de politie, dacă presedintele Curtii
Constitutionale apreciază că fapta are caracter grav.
(4) Dispozitiile
art. 122 si 123 din Codul de
procedură civilă sunt aplicabile.
(5) Conexarea
dosarelor aflate pe rolul Curtii Constitutionale se dispune atunci când
obiectul exceptiei este identic.
Art. 54. - În
timpul sedintelor publice, judecătorii, magistratii-asistenti, procurorii si
avocatii poartă robă.
Art. 55. - Curtea
Constitutională, legal sesizată, procedează la examinarea constitutionalitătii,
nefiind aplicabile dispozitiile Codului de procedură civilă referitoare la
suspendarea, întreruperea sau stingerea procesului si nici cele privind
recuzarea judecătorilor.
Art. 56. - În
cursul sedintei publice, magistratul-asistent va consemna în registrul de note,
numerotat si sigilat, numărul dosarului, sustinerile orale ale părtilor si ale
procurorului, măsurile dispuse de Curtea Constitutională, precum si toate
celelalte aspecte rezultând din desfăsurarea dezbaterilor. Pe baza acestuia,
magistratul-asistent va întocmi încheierea de dezbateri. Registrul de note se
păstrează în arhiva Curtii timp de 5 ani de la data ultimelor note scrise.
Art. 57. - În
cazul în care Curtea Constitutională rămâne în pronuntare, presedintele anuntă
ziua stabilită pentru aceasta. Amânarea pronuntării nu va depăsi, de regulă, 30
de zile. În condica de sedintă se va trece în momentul pronuntării si termenul
la care au avut loc dezbaterile.
Art. 58. - (1)
Deliberarea se face în secret si la ea vor fi prezenti numai judecătorii care
au participat la dezbateri. Magistratul-asistent care a pregătit dezbaterile si
a participat la ele poate fi consultat.
(2)
Judecătorul-raportor votează primul, cel mai tânăr judecător, al doilea, apoi
ceilalti judecători si, la sfârsit, presedintele Curtii Constitutionale.
(3) În situatia în
care un judecător cere să se întrerupă deliberarea pentru o mai bună studiere a
problemelor ce formează obiectul dezbaterii si presedintele Curtii
Constitutionale sau cel putin o treime din numărul judecătorilor Plenului
consideră cererea justificată, se va amâna pronuntarea pentru o altă dată,
tinându-se seama de urgenta cauzei.
(4) Dacă în cursul
deliberării se constată necesitatea lămuririi suplimentare a unor aspecte,
presedintele Curtii Constitutionale poate dispune redeschiderea dezbaterilor,
luând măsurile procesuale necesare.
Art. 59. - (1)
Rezultatul deliberării se înscrie într-o minută, care se semnează de
judecătorii care au participat la sedintă si de magistratul-asistent.
(2)
Magistratul-asistent va consemna de îndată în condica de sedintă solutiile
date, care se semnează de către judecători.
(3) Judecătorul
care a votat împotrivă poate formula opinie separată. Cu privire la motivarea
deciziei se poate formula opinie concurentă. Opinia separată si, după caz, cea
concurentă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, împreună cu
decizia.
Art. 60. - (1)
Deciziile, hotărârile si avizele se redactează în scris de către
magistratul-asistent care a participat la dezbateri, sub îndrumarea
judecătorului-raportor. Termenul de redactare este de cel mult 30 de zile de la
pronuntare.
(2) Deciziile,
hotărârile si avizele se certifică de către presedintele Curtii Constitutionale
si de magistratul-asistent care a participat la dezbateri. Ele primesc număr în
ordinea înscrierii lor în condica de sedintă, separat pentru decizii, hotărâri
si avize.
(3) Curtea
Constitutională editează culegeri de decizii si hotărâri si organizează
sistematizarea jurisprudentei sale.
CAPITOLUL VI
Statutul
judecătorilor Curtii Constitutionale
Art. 61. - (1)
Judecătorii Curtii Constitutionale sunt independenti în exercitarea
atributiilor lor si sunt inamovibili pe durata mandatului.
(2) Judecătorii
Curtii Constitutionale nu pot fi trasi la răspundere juridică pentru opiniile
si voturile exprimate la adoptarea solutiilor.
(3) Judecătorii
Curtii Constitutionale trebuie să aibă pregătire juridică superioară, înaltă
competentă profesională si o vechime de cel putin 18 ani în activitatea
juridică sau în învătământul juridic superior.
(4) Functia de
judecător este incompatibilă cu oricare altă functie publică sau privată, cu
exceptia functiilor didactice din învătământul juridic superior.
Art. 62. - Numirea
judecătorilor, în conditiile prezentei legi, se poate face numai cu acordul
prealabil, exprimat în scris, al candidatului. În cazul în care candidatul
ocupă o functie incompatibilă cu aceea de judecător al Curtii Constitutionale
sau face parte dintr-un partid politic, acordul trebuie să cuprindă
angajamentul candidatului de a demisiona, la data numirii, din acea functie sau
din partidul politic al cărui membru este.
Art. 63. - (1)
Judecătorii Curtii Constitutionale vor depune, în fata Presedintelui României
si a presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, următorul jurământ: “Jur
să respect si să apăr Constitutia, îndeplinindu-mi cu bună-credintă si fără
părtinire obligatiile de judecător al Curtii Constitutionale. Asa să-mi ajute
Dumnezeu!”
(2) Jurământul se
depune individual. Judecătorii Curtii îsi vor exercita functia de la data depunerii
jurământului.
Art. 64. -
Judecătorii Curtii Constitutionale sunt obligati:
a) să-si
îndeplinească functia încredintată cu impartialitate si în respectul
Constitutiei;
b) să păstreze
secretul deliberărilor si al voturilor si să nu ia pozitie publică sau să dea
consultatii în probleme de competenta Curtii Constitutionale;
c) în adoptarea
actelor Curtii Constitutionale să-si exprime votul afirmativ sau negativ,
abtinerea de la vot nefiind permisă;
d) să comunice
presedintelui Curtii Constitutionale orice activitate care ar putea atrage
incompatibilitatea cu mandatul pe care îl exercită;
e) să nu permită
folosirea functiei pe care o îndeplinesc în scop de reclamă comercială sau
propagandă de orice fel;
f) să se abtină de
la orice activitate sau manifestări contrare independentei si demnitătii
functiei lor.
Art. 65. -
Stabilirea abaterilor disciplinare ale judecătorilor, a sanctiunilor si a
modului de aplicare a acestora este de competenta exclusivă a Plenului Curtii
Constitutionale.
Art. 66. - (1)
Judecătorii Curtii Constitutionale nu pot fi arestati sau trimisi în judecată
penală decât cu aprobarea Biroului permanent al Camerei Deputatilor, al
Senatului sau a Presedintelui României, după caz, la cererea procurorului
general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie.
(2) Competenta de
judecată pentru infractiunile săvârsite de judecătorii Curtii Constitutionale
apartine Înaltei Curti de Casatie si Justitie.
(3) De la data
trimiterii în judecată penală, judecătorul Curtii Constitutionale este
suspendat de drept din functia sa.
În caz de
condamnare definitivă, el este exclus de drept, iar în caz de achitare,
suspendarea încetează.
Art. 67. - (1)
Mandatul de judecător al Curtii Constitutionale încetează:
a) la expirarea
termenului pentru care a fost numit sau în caz de demisie, de pierdere a
drepturilor electorale, de excludere de drept ori de deces;
b) în situatiile
de incompatibilitate sau de imposibilitate a exercitării functiei de judecător
mai mult de 6 luni;
c) în caz de
încălcare a prevederilor art. 16 alin. (3) sau ale art. 40 alin. (3) din
Constitutie, republicată, sau pentru încălcarea gravă a obligatiilor prevăzute
la art. 64.
(2) Constatarea
încetării mandatului, potrivit lit. a), se face de presedintele Curtii
Constitutionale, iar în celelalte cazuri, încetarea mandatului se hotărăste în
plen, cu votul majoritătii judecătorilor Curtii.
Art. 68. - (1) Cu
3 luni înainte de expirarea mandatului fiecărui judecător, presedintele Curtii
sesizează pe presedintele Camerei Parlamentului care a numit judecătorul sau,
după caz, pe Presedintele României, solicitându-l să numească un altul în locul
lui; numirea trebuie efectuată cu cel putin o lună înainte de încetarea
mandatului judecătorului predecesor.
(2) În cazul în
care mandatul a încetat înainte de expirarea duratei pentru care judecătorul a
fost numit, iar perioada rămasă depăseste 6 luni, presedintele va sesiza
autoritatea publică prevăzută la alin. (1), în termen de cel mult 3 zile de la
data încetării mandatului, în vederea numirii unui nou judecător. Mandatul
judecătorului astfel numit încetează la expirarea duratei mandatului pe care
l-a avut judecătorul înlocuit.
(3) În cazul în
care perioada pentru care a fost numit noul judecător, potrivit alin. (2), este
mai mică de 3 ani, acesta va putea fi numit, la reînnoirea Curtii
Constitutionale, pentru un mandat complet de 9 ani.
Art. 69. - (1)
După încetarea mandatului ca urmare a expirării perioadei pentru care el a fost
acordat, judecătorul are dreptul să revină în postul ocupat anterior, dacă
numirea sa la Curtea Constitutională s-a făcut cu conditia rezervării acestuia.
(2) În cazul în
care judecătorul ocupa un post de magistrat, rezervarea postului este
obligatorie.
(3) În perioada
cât este rezervat, postul prevăzut la alin. (1) si (2) poate fi ocupat numai
prin contract de muncă pe durată determinată.
Art. 70. -
Presedintele Curtii Constitutionale este egal în grad cu presedintele Înaltei
Curti de Casatie si Justitie, iar judecătorii Curtii Constitutionale, cu
vicepresedintele Înaltei Curti de Casatie si Justitie, beneficiind de
indemnizatie egală cu a acestora, majorată cu 15%, precum si de celelalte
drepturi.
Art. 71. -
Judecătorii care nu au domiciliul în municipiul Bucuresti beneficiază de cazare
gratuită, de transport săptămânal la si de la localitatea de domiciliu, precum
si de diurnă pentru zilele în care participă la lucrările Curtii
Constitutionale, în conditiile prevăzute de lege pentru deputati si senatori.
Art. 72. - (1) La
încetarea mandatului, ca urmare a expirării termenului acestuia sau a
imposibilitătii exercitării sale din motive de sănătate, judecătorii Curtii
Constitutionale beneficiază de o sumă egală cu indemnizatia netă pe 6 luni de
activitate.
(2) Judecătorii
Curtii Constitutionale, la data pensionării sau recalculării pensiilor anterior
stabilite, beneficiază de pensie de serviciu egală cu 80% din indemnizatia lor
brută lunară. Pensia astfel stabilită se actualizează în raport cu indemnizatia
judecătorilor Curtii Constitutionale si se impozitează potrivit legii.
(3) Judecătorii
Curtii Constitutionale au dreptul la pasaport diplomatic, în conditiile legii.
CAPITOLUL VII
Personalul
Curtii Constitutionale
Art. 73. - (1) Personalul Curtii Constitutionale este constituit din corpul magistratilor-asistenti si din personalul Secretariatului General, care este condus de un secretar general.
(2) Secretarul
general este asimilat magistratilor, beneficiind în mod corespunzător de
drepturile acestora. Perioada de îndeplinire a functiei de secretar general al
Curtii Constitutionale constituie vechime în magistratură.
(3) Secretarul
general este ordonator de credite, în conditiile art. 9 alin. (2).
Art. 74. -
Statutul personalului Curtii Constitutionale se reglementează prin lege
specială.
CAPITOLUL
VIII
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art. 75. - (1) Curtea
Constitutională are un buget propriu, care face parte integrantă din bugetul de
stat.
(2) Proiectul de
buget se aprobă de către Plenul Curtii Constitutionale si se înaintează
Guvernului pentru a fi inclus distinct în proiectul bugetului de stat supus
legiferării.
Art. 76. - (1)
Prima Curte Constitutională se constituie în cel mult 10 zile de la data
publicării prezentei legi în Monitorul Oficial al României.
(2) În acest scop,
fiecare Cameră a Parlamentului numeste câte 3 judecători, pentru o perioadă de
3, 6 si 9 ani, cu respectarea prevederilor art. 5 alin. (4). Judecătorii vor fi
numiti în ordinea numărului de voturi exprimate pentru fiecare candidat. De
asemenea, Presedintele României numeste 3 judecători pentru aceleasi perioade.
(3) În termen de 3
zile de la constituire, Curtea îsi alege presedintele, iar în termen de 10 zile
adoptă regulamentul de organizare si functionare.
Art. 77. -
Autoritătile publice, institutiile, regiile autonome, societătile comerciale si
orice alte organizatii sunt obligate să comunice informatiile, documentele si
actele pe care le detin, cerute de Curtea Constitutională pentru realizarea
atributiilor sale.
Art. 78. - Pentru anul 1992, sumele necesare functionării Curtii Constitutionale se asigură de Guvern, din rezerva bugetară aflată la dispozitia acestuia.