MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 664 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 23 iulie 2004
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
348. - Lege privind denominarea monedei nationale
597. - Decret pentru promulgarea Legii privind denominarea
monedei nationale
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
1.016. - Hotărâre privind măsurile pentru organizarea si
realizarea schimbului de informatii în domeniul standardelor si reglementărilor
tehnice, precum si al regulilor referitoare la serviciile societătii
informationale între România si statele membre ale Uniunii Europene, precum si
Comisia Europeană
1.071. - Hotărâre privind trecerea unor imobile situate în
judetul Vaslui din domeniul public al statului si din administrarea Administratiei
Nationale “Apele Române” în domeniul public al municipiilor Vaslui si Bârlad si
în administrarea consiliilor locale ale acestora
1.074. - Hotărâre privind trecerea unui teren din domeniul
public al statului si din administrarea Ministerului Administratiei si
Internelor în domeniul public al comunei Stăuceni si în administrarea
Consiliului Local al Comunei Stăuceni, judetul Botosani
1.080. - Hotărâre privind aprobarea Acordului de concesiune
pentru explorare, dezvoltare si exploatare petrolieră în perimetrul E IV-1
Suceava, încheiat între Agentia Natională pentru Resurse Minerale si Regal
Petroleum plc
1.081. - Hotărâre privind aprobarea pretului de referintă
pentru grâu în anul de piată 2004-2005
ACTE
ALE BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
230. - Hotărâre privind retragerea autorizatiei de functionare
a Cooperativei de credit GERMISARA GEOAGIU
231. - Hotărâre privind retragerea autorizatiei de functionare
a Cooperativei de credit JIUL PETROSANI
232. - Hotărâre privind retragerea autorizatiei de functionare
a Cooperativei de credit VIITORUL CĂZĂNESTI
REPUBLICĂRI
Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si
functionarea cazierului fiscal
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind denominarea
monedei nationale
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Art. 1. - (1) La data
de 1 iulie 2005, moneda natională a României, leul, va fi denominată astfel
încât 10.000 lei vechi, aflati în circulatie la această dată, vor fi
preschimbati pentru 1 leu nou.
(2)
Denominarea reprezintă actiunea de reducere a valorii nominale a însemnelor
monetare.
(3)
Leul nou va fi unitatea monetară natională a României, denumită în continuare leu,
si se va diviza în 100 de bani.
Art.
2. - (1) În conformitate cu prevederile art. 1, Banca Natională a României va
pune în circulatie noile bancnote si monede începând cu data de 1 iulie 2005.
(2)
Actualele bancnote si monede, respectiv leii vechi, vor avea putere
circulatorie până la data de 31 decembrie 2006 si vor fi acceptate la plată la
valoarea calculată potrivit dispozitiilor art. 1 alin. (1).
(3)
După această dată, Banca Natională a României va preschimba bancnotele si
monedele vechi cu cele noi, în conditiile stabilite prin reglementări proprii.
(4)
Preschimbarea se va putea face pe o perioadă de maximum 3 ani, respectiv până
la data de 31 decembrie 2009, la sucursalele Băncii Nationale a României care
desfăsoară activităti de casierie si la unitătile institutiilor de credit
autorizate să efectueze această operatiune prin ordin al guvernatorului Băncii
Nationale a României.
Art.
3. - În perioada de la introducerea noii emisiuni monetare până la data de 31
decembrie 2006, bancnotele si monedele aflate în circulatie înaintea datei de 1
iulie 2005, denumite în continuare monedă veche, vor fi înlocuite
treptat cu bancnotele si monedele din noua emisiune monetară a Băncii Nationale
a României, denumite în continuare monedă nouă.
Art.
4. - (1) Preturile si tarifele bunurilor si serviciilor vor fi afisate atât în
monedă veche, cât si în monedă nouă, începând cu data de 1 martie 2005 si până
la data de 30 iunie 2006.
(2)
Sumele prevăzute în contractele furnizorilor de utilităti, aflate în derulare
la data de 1 martie 2005, precum si facturile privind plata utilitătilor vor fi
notificate părtilor atât în monedă veche, cât si în monedă nouă.
Art.
5. - (1) Bunurile, drepturile si obligatiile evaluabile în bani, născute
anterior datei de 1 iulie 2005, vor fi convertite conform raportului prevăzut
la art. 1, în toate cazurile în care acestea fac obiectul unei operatiuni de
evaluare, de plată sau de constituire a oricărui alt raport juridic.
(2)
Conversia în noua unitate monetară, prevăzută la alin. (1), va avea loc conform
situatiei existente la data de 30 iunie 2005.
(3)
Denominarea se realizează în baza prezentei legi, fără a fi necesară o
declaratie în acest sens din partea persoanelor autorizate.
(4) La
data de 1 iulie 2005, Oficiul National al Registrului Comertului va înregistra,
din oficiu, denominarea valorii capitalului social si a valorii
actiunilor/părtilor sociale ale persoanelor juridice înregistrate si va publica
pe site-ul propriu lista acestora si noile valori rezultate, alături de
valoarea veche. În acest caz, publicarea în Monitorul Oficial al României a
modificării valorii capitalului social si a valorii actiunilor/părtilor sociale
nu este necesară.
(5)
Toate sumele în monedă veche prevăzute în actele normative emise anterior datei
de 1 iulie 2005 se înlocuiesc cu sumele în monedă nouă, prin împărtirea la
10.000.
Art.
6. - (1) Din data de 1 iulie 2005, persoanele prevăzute la art. 1 din Legea
contabilitătii nr.
82/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare, vor
întocmi situatiile financiare atât în monedă veche, cât si în monedă nouă, până
la data de 31 decembrie 2005.
(2)
Situatiile financiare anuale pentru 2005 se întocmesc în monedă nouă, în
conditiile stabilite prin ordin al ministrului finantelor publice.
Art.
7. - (1) Încălcarea prevederilor art. 4 constituie contraventie.
(2)
Fapta contraventională prevăzută la alin. (1) se sanctionează cu amendă de la
10.000.000 lei la 30.000.000 lei, exprimati în monedă veche, si se aplică
persoanelor vinovate.
(3)
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către organele
de control din cadrul Ministerului Finantelor Publice si unitătilor
subordonate, al Autoritătii Nationale de Control si Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor, precum si de către personalul împuternicit al
primăriilor.
(4)
Prevederile prezentei legi referitoare la contraventii se completează cu
dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
Această lege a fost adoptată de
Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin.
(2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
p.
PRESEDINTELE SENATULUI, DORU IOAN TĂRĂCILĂ |
Bucuresti, 14 iulie 2004.
Nr. 348.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii
privind denominarea monedei nationale
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din
Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea privind denominarea monedei nationale si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 13 iulie 2004.
Nr. 597.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind măsurile pentru
organizarea si realizarea schimbului de informatii în domeniul standardelor si
reglementărilor tehnice, precum si al regulilor referitoare la serviciile
societătii informationale între România si statele membre ale Uniunii Europene,
precum si Comisia Europeană
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, si având în vedere art. 70 din
Acordul european instituind o asociere între România, pe de o parte, si
Comunitătile Europene si statele membre ale acestora, pe de altă parte, semnat la
Bruxelles la 1 februarie 1993, ratificat prin Legea nr. 20/1993,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Prezenta hotărâre stabileste măsurile pentru organizarea si realizarea
schimbului de informatii în domeniul standardelor si reglementărilor tehnice,
precum si al regulilor referitoare la serviciile societătii informationale
între România si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisia
Europeană, denumită în continuare Comisia.
Art.
2. - Schimbul de informatii prevăzut la art. 1 se realizează pentru:
a) temele de standarde
din programele nationale de standardizare întocmite de către organismele de
standardizare nationale ale statelor membre ale Uniunii Europene, prevăzute în
anexa nr. 1, si de către Asociatia de Standardizare din România (ASRO), în
vederea elaborării unui standard nou sau a modificării unui standard, cu
exceptia situatiei în care standardul reprezintă o transpunere identică sau
echivalentă a unui standard international ori european;
b)
proiectele de reglementări tehnice, cu exceptia situatiei în care acestea
transpun integral textul unui standard international sau european.
Art.
3. - Prevederile prezentei hotărâri nu se aplică:
a)
serviciilor de difuzare a programelor de radio;
b)
serviciilor de difuzare a programelor de televiziune, definite conform art. 1
lit. a) din Legea audiovizualului nr.
504/2002, cu modificările si completările ulterioare;
c) regulilor referitoare la servicii care privesc subiecte ce intră sub incidenta legislatiei din domeniul serviciilor de telecomunicatii, definite conform prevederilor legislatiei armonizate în vigoare;
d)
regulilor referitoare la servicii care privesc subiecte ce intră sub incidenta
legislatiei armonizate din domeniul serviciilor financiare; lista nonexhaustivă
a serviciilor financiare este prevăzută în anexa nr. 2;
e)
măsurilor considerate necesare pentru a proteja persoanele si, în special,
muncitorii care utilizează produse în procesul muncii, cu conditia ca aceste
măsuri să nu afecteze produsele respective;
f)
regulilor stabilite de către sau pentru piete reglementate în sensul prevăzut
de Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
28/2002 privind valorile mobiliare, serviciile de investitii financiare si
pietele reglementate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
525/2002, cu modificările si completările ulterioare, precum si regulilor
stabilite de către sau pentru alte piete ori organisme care desfăsoară
activităti de compensare sau de decontare pentru acele piete, pentru care
există doar obligatia comunicării la Comisie a textului definitiv.
Art.
4. - (1) În sensul prezentei hotărâri, următorii termeni se definesc astfel:
1. produs
- orice produs fabricat industrial si orice produs agricol, inclusiv
produsele din peste;
2. serviciu
- serviciu al societătii informationale, respectiv serviciul furnizat în
mod normal contra cost, la distantă, prin mijloace electronice si la
solicitarea individuală a destinatarului serviciului. În sensul acestei
definitii, prin următorii termeni se întelege:
a) serviciu
furnizat la distantă - serviciu furnizat fără ca părtile să fie simultan
prezente;
b) serviciu
furnizat prin mijloace electronice – serviciu transmis initial si primit la
destinatie prin intermediul echipamentului electronic pentru procesarea,
inclusiv arhivarea digitală si depozitarea datelor, si care este integral
transmis, transferat si receptionat prin cablu, prin unde radio, prin mijloace
optice sau prin alte mijloace electromagnetice;
c) serviciu
furnizat la solicitarea individuală a destinatarului serviciului - serviciu
furnizat prin transmiterea datelor ca urmare a unei cereri individuale.
Lista
serviciilor, altele decât cele definite mai sus, este prevăzută în anexa nr. 3;
3. specificatie
tehnică - cerintă continută într-un document, care stabileste caracteristicile
unui produs, cum ar fi nivel de calitate, performantă, securitate sau
dimensiuni, inclusiv cerinte care se aplică produsului cu privire la numele sub
care acesta este comercializat, terminologie, simboluri, testare si metode de
testare, ambalare, marcare sau etichetare si proceduri pentru evaluarea
conformitătii; termenul se referă inclusiv la metode de fabricatie si procese
utilizate pentru produse agricole, pentru produse destinate consumului uman si
animal, pentru produse medicale definite conform legislatiei în vigoare, precum
si la metode de fabricatie si procese utilizate la alte produse, atunci când
acestea au efect asupra caracteristicilor lor;
4. altă
cerintă - o cerintă, alta decât o specificatie tehnică, impusă unui produs
în scopul protejării în special a consumatorilor sau mediului si care afectează
ciclul de viată al produsului după introducerea acestuia pe piată, cum ar fi
cerinta de utilizare, reciclare, reutilizare sau eliminare a produsului, atunci
când aceste conditii pot influenta semnificativ compozitia sau natura
produsului ori comercializarea sa;
5. regula
referitoare la servicii - cerintă de natură generală referitoare la
initierea si desfăsurarea activitătilor de furnizare a serviciilor definite la
pct. 2, în special prevederile referitoare la furnizorul de servicii, la
servicii si destinatarul serviciilor, exclusiv regulile care nu vizează în mod
specific serviciile definite la pct. 2.
În
sensul acestei definitii, se consideră că o regulă vizează în mod specific
serviciile societătii informationale dacă, având în vedere expunerea de motive
si partea sa operativă, scopul si obiectul specifice ale tuturor sau ale unei
părti a prevederilor sale sunt de a reglementa astfel de servicii într-o
manieră explicită si directionată. O regulă nu se consideră că vizează în mod
specific serviciile societătii informationale dacă afectează asemenea servicii
numai într-o manieră implicită sau în mod accidental;
6. reglementare
tehnică - specificatie tehnică sau altă cerintă ori regulă referitoare la
servicii, inclusiv dispozitii administrative relevante a căror respectare este
obligatorie pentru comercializarea, furnizarea unui serviciu, stabilirea unui
operator pentru un serviciu sau utilizarea în România ori într-un stat membru
al Uniunii Europene sau într-o importantă parte a acestui stat, precum si
prevederile legale si administrative care interzic fabricarea, importul,
comercializarea sau utilizarea unui produs ori prestarea sau utilizarea unui
serviciu ori înfiintarea ca furnizor de servicii, cu exceptia celor prevăzute
la art. 8. Constituie, de asemenea, reglementări tehnice următoarele:
a)
prevederile legale si administrative care se referă fie la specificatii tehnice
sau la alte cerinte ori reguli privitoare la servicii, fie la coduri profesionale
ori de practică, dacă acestea se referă la specificatii tehnice sau la alte
cerinte ori reguli privitoare la servicii, si a căror respectare conferă
prezumtia de conformitate cu obligatiile impuse de prevederile legale si
administrative;
b)
acordurile voluntare în care o autoritate publică este parte contractantă si
care vizează, în interes general, respectarea specificatiilor tehnice sau a
altor cerinte ori reguli referitoare la servicii, cu exceptia caietelor de
sarcini pentru achizitii publice;
c)
specificatiile tehnice sau alte cerinte ori reguli referitoare la servicii care
sunt legate de măsuri fiscale sau financiare ce afectează utilizarea produselor
sau serviciilor prin încurajarea respectării unor asemenea specificatii tehnice
sau altor cerinte ori reguli referitoare la servicii; sunt excluse
specificatiile tehnice sau alte cerinte ori reguli referitoare la servicii în
legătură cu regimurile nationale de securitate socială;
7. proiect
de reglementare tehnică - textul unei specificatii tehnice sau al altei
cerinte ori al unei reguli referitoare la servicii, inclusiv al unei dispozitii
administrative, formulat în scopul adoptării sale ca reglementare tehnică,
textul fiind într-un stadiu de pregătire în care pot fi încă făcute modificări
substantiale;
8. organizatie
europeană de standardizare – o organizatie de standardizare dintre cele
prevăzute în anexa nr. 4;
9. piata
internă europeană - spatiul economic al statelor membre ale Uniunii
Europene unde mărfurile, serviciile, capitalul si forta de muncă pot circula
liber.
(2)
Reglementările tehnice se stabilesc de către autoritătile publice centrale si
alte autorităti cu functie de reglementare desemnate de către statele membre
ale Uniunii Europene, care sunt cuprinse în lista elaborată de către Comisie,
în cadrul Comitetului permanent prevăzut la art. 13 alin. (1).
(3) În
vederea actualizării de către Comisie a listei prevăzute la alin. (2), prin
cuprinderea autoritătilor române, la data aderării României la Uniunea
Europeană vor fi desemnate autoritătile cu functie de reglementare, altele
decât cele ale administratiei publice centrale.
(4)
Termenii standard, proiect de standard, standard international, standard
european, standard national, program de standardizare si organism
national de standardizare se definesc conform prevederilor Ordonantei
Guvernului nr.
39/1998 privind activitatea de standardizare natională în România, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr.
355/2002.
Art.
5. - (1) Primirea, transmiterea si solicitarea informatiilor si documentelor ce
fac obiectul schimbului de informatii în domeniul standardelor între România si
statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisie, conform prevederilor
prezentei hotărâri, sunt în responsabilitatea Asociatiei de Standardizare din România
(ASRO).
(2)
Pentru îndeplinirea dispozitiilor prevăzute la alin. (1), ASRO organizează în
cadrul său o structură specifică, denumită Centrul pentru schimb de informatii
pentru standarde.
(3)
Primirea, transmiterea si solicitarea informatiilor si documentelor ce fac
obiectul schimbului de informatii în domeniul reglementărilor tehnice între
România si statele membre ale Uniunii Europene, precum si Comisie sunt în
responsabilitatea Ministerului Economiei si Comertului.
(4)
Pentru îndeplinirea dispozitiilor prevăzute la alin. (3), Ministerul Economiei
si Comertului organizează în cadrul său, în limita numărului de posturi
aprobate, Compartimentul pentru schimb de informatii pentru reglementări
tehnice.
Art.
6. - (1) Centrul pentru schimb de informatii pentru standarde are următoarele
atributii principale:
a)
transmite Comisiei, organismelor si organizatiilor de standardizare prevăzute
în anexele nr. 1 si 4 informatii cu privire la temele noi de standarde ce fac
obiectul programului national de standardizare, în vederea elaborării unui
standard nou sau a modificării unui standard, cu exceptia situatiei în care
standardul reprezintă o transpunere identică sau echivalentă a unui standard
international ori european;
b)
primeste de la organismele de standardizare prevăzute în anexa nr. 1 informatii
cu privire la temele noi de standarde ce fac obiectul programului national de
standardizare, în vederea elaborării unui standard nou sau a modificării unui
standard, cu exceptia situatiei în care standardul reprezintă o transpunere
identică ori echivalentă a unui standard international sau european;
c)
transmite informatiile prevăzute la lit. b) persoanelor desemnate potrivit art.
9 alin. (1) lit. b);
d)
transmite, la solicitare, Comisiei întregul program national de standardizare
sau numai anumite părti ale acestuia;
e)
solicită Comisiei transmiterea în întregime sau în parte a programelor
nationale de standardizare din tări membre ale Uniunii Europene, în situatia în
care este necesară o evaluare a acestora ori o comparare cu programul ASRO;
f)
transmite Comisiei, organismelor si organizatiilor de standardizare prevăzute
în anexele nr. 1 si 4, la solicitarea acestora, proiectele standardelor si
informează Comisia si organismele de standardizare respective cu privire la
actiunile întreprinse în urma observatiilor primite la un proiect de standard;
g)
solicită, dacă este cazul, organismelor de standardizare prevăzute în anexa nr.
1 proiectele de standarde si transmite acestor organisme observatiile formulate
în legătură cu aceste proiecte.
(2)
Compartimentul pentru schimb de informatii pentru reglementări tehnice are
următoarele atributii principale:
a)
comunică imediat Comisiei, cu respectarea prevederilor prezentei hotărâri,
orice proiect de reglementare tehnică si motivele care au impus elaborarea sa,
dacă acestea nu sunt suficient de clar specificate în proiect; exceptie face
situatia în care proiectul de reglementare tehnică transpune integral textul
unui standard international sau european, caz în care este suficient a se
comunica informatia referitoare la standardul în cauză. În situatia în care
proiectul are ca obiect limitarea comercializării sau utilizării unei substante
chimice, a unui proces sau produs care poate aduce prejudicii legate de
sănătatea publică, de protectia consumatorilor sau a mediului, transmite, de
asemenea, un rezumat sau referinte la datele relevante referitoare la
substanta, procesul ori produsul în cauză, inclusiv substituentii disponibili,
atunci când asemenea informatii există, si comunică efectele anticipate ale
măsurilor referitoare la sănătatea publică, la protectia consumatorilor si a
mediului, împreună cu o analiză a evaluării riscului, realizată conform
principiilor generale de evaluare a riscului referitor la substante chimice
existente sau, după caz, substante noi, prevăzute în legislatia armonizată în
vigoare;
b)
transmite, o dată cu comunicarea prevăzută la lit. a), textul prevederilor
legale si al dispozitiilor de reglementare de referintă, la care se raportează
în principal si direct proiectul, în situatia în care pentru evaluarea
implicatiilor proiectului de reglementare tehnică este necesară cunoasterea
acestora si dacă acest text nu a fost transmis anterior;
c)
retransmite proiectul de reglementare tehnică prevăzut la lit. a) în aceleasi
conditii, dacă acesta a suferit modificări care conduc la: schimbarea
semnificativă a obiectului proiectului, scurtarea programului de implementare
prevăzut initial, adăugarea de specificatii sau cerinte noi ori transformarea
acestora în specificatii sau cerinte mai restrictive;
d)
primeste observatiile formulate de către Comisie si statele membre ale Uniunii
Europene în legătură cu proiectele de reglementări tehnice înaintate pentru
analiză, conform prevederilor lit. a)-c), si transmite observatiile respective
persoanelor de contact desemnate de către autoritatea responsabilă pentru
elaborarea si promovarea proiectului de reglementare tehnică, pentru ca
elaboratorul să tină cont, în măsura posibilitătilor, de acestea la
definitivarea reglementării tehnice;
e)
comunică fără întârziere Comisiei textul definitiv al reglementării tehnice;
f)
transmite Comisiei, în legătură cu proiectele de reguli referitoare la
servicii, informatii cu privire la actiunile propuse a se întreprinde ca urmare
a primirii unor opinii detaliate formulate de către Comisie si statele membre
ale Uniunii Europene si, dacă este cazul, informează Comisia cu privire la
motivele pentru care o opinie detaliată nu poate fi luată în considerare;
g)
transmite organelor administratiei publice centrale, precum si autoritătilor cu
functie de reglementare din domeniu opiniile detaliate formulate de către
Comisie si statele membre ale Uniunii Europene în legătură cu proiectele de
reglementări tehnice elaborate de România;
h)
informează Comisia cu privire la motivele ce determină situatiile de urgentă,
prevăzute de prezenta hotărâre, care impun adoptarea imediată si aplicarea de
urgentă a unor reglementări tehnice sau reguli referitoare la servicii si
pentru care nu se pot respecta termenele stabilite prin prezenta hotărâre;
i)
primeste de la statele membre ale Uniunii Europene informatii de tipul celor
prevăzute la lit. a)-c);
j)
solicită organelor administratiei publice sau, după caz, autoritătilor cu
functie de reglementare din domeniu, prin reprezentantii lor desemnati conform
prevederilor prezentei hotărâri, să formuleze observatii si opinii detaliate în
legătură cu proiectele prevăzute la lit. i) si transmite observatiile si
opiniile detaliate formulate în legătură cu acestea Comisiei si statului membru
al Uniunii Europene elaborator al proiectului.
(3)
Informarea prevăzută la alin. (1) lit. a) se realizează conform regulilor
pentru prezentarea unitară a informatiei, a planului si criteriilor pentru
prezentarea acesteia si trebuie să precizeze dacă tema standardului în cauză:
a)
transpune un standard international fără a fi echivalent cu acesta;
b)
este un standard national nou;
c)
modifică un standard national.
(4)
Observatiile sau punctele de vedere în legătură cu specificatiile tehnice sau cu
alte cerinte ori cu regulile referitoare la servicii, asa cum sunt definite la
art. 4 alin. (1) pct. 6 lit. c), vor avea în vedere numai aspectele care pot
obstructiona comertul sau regulile referitoare la servicii, libera circulatie a
serviciilor ori libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii;
observatiile nu vor avea în vedere aspectele fiscale sau financiare ale
măsurii.
(5) În
situatia în care un proiect de reglementare tehnică este parte a unor măsuri ce
trebuie communicate Comisiei în stadiu de proiect, conform prevederilor unor
alte acte normative, comunicarea prevăzută la alin. (2) lit. a)-c) poate fi
făcută în baza prevederilor acestora, cu mentionarea faptului că această
comunicare constituie, de asemenea, o informare în întelesul prezentei
hotărâri.
Pentru
această categorie de proiecte de reglementări tehnice absenta unui răspuns,
formulat de către Comisie ca urmare a transmiterii proiectului, nu afectează
deciziile care ar putea fi luate în conformitate cu alte acte normative.
Art.
7. - (1) În scopul armonizării punctelor de vedere cu cele ale Comisiei si
statelor membre ale Uniunii Europene în legătură cu un proiect de reglementare
tehnică, organele administratiei publice si celelalte autorităti cu functie de
reglementare trebuie:
a) să
amâne adoptarea unui proiect de reglementare tehnică pentru o perioadă de 3
luni de la data la care acesta a fost primit de către Comisie, ca urmare a
comunicării prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a)-c);
b) să
amâne adoptarea unui proiect de reglementare tehnică, având forma unui acord,
definit conform prevederilor art. 4 alin. (1) pct. 6 lit. b), pentru o perioadă
de 4 luni de la data la care Comisia a primit comunicarea prevăzută la art. 6
alin. (2) lit. a)-c), dacă Comisia sau un stat membru al Uniunii Europene
transmite o opinie detaliată, în termen de 3 luni de la data aceleiasi
comunicări, în sensul că măsura avută în vedere poate crea obstacole în calea
liberei circulatii a mărfurilor în cadrul pietei interne europene;
c) să
amâne cu 6 luni de la data la care Comisia a primit comunicarea prevăzută la
art. 6 alin. (2) lit. a)-c) adoptarea oricăror proiecte de reglementări
tehnice, fără a se încălca prevederile lit. e)-g), cu exceptia proiectelor de
reguli referitoare la servicii, dacă în termen de 3 luni de la data aceleiasi
comunicări Comisia sau un stat membru al Uniunii Europene transmite o opinie
detaliată în sensul că măsura avută în vedere poate crea obstacole în calea
liberei circulatii a mărfurilor în cadrul pietei interne europene;
d) să
amâne cu 4 luni de la data la care Comisia a primit comunicarea prevăzută la
art. 6 alin. (2) lit. a)-c), fără încălcarea prevederilor lit. f) si g),
adoptarea oricăror proiecte de reguli referitoare la servicii, dacă în termen
de 3 luni de la data aceleiasi comunicări Comisia sau un stat membru al Uniunii
Europene transmite o opinie detaliată în sensul că măsura avută în vedere poate
crea un obstacol în calea liberei circulatii a serviciilor sau a stabilirii
prestatorilor de servicii în cadrul pietei interne europene.
Opiniile
detaliate formulate nu pot afecta în nici un fel măsurile din domeniul
politicii culturale, în special din domeniul audiovizualului, adoptate în
conformitate cu legislatia comunitară, având în vedere diversitatea
lingvistică, caracteristicile specifice nationale si regionale, precum si
patrimoniul cultural. Transmiterea informatiilor cu privire la actiunile
propuse pentru luarea în considerare a opiniilor detaliate sau, după caz,
motivatia pentru care o opinie detaliată nu este luată în considerare se
comunică conform prevederilor art. 6 alin. (2) lit. f);
e) să
amâne adoptarea proiectelor de reglementări tehnice cu 12 luni de la data la
care acestea au fost primite de către Comisie, ca urmare a comunicării
prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. a)-c). Exceptie fac proiectele de reguli
referitoare la servicii, dacă în termen de 3 luni de la acea dată Comisia
comunică intentia de a propune sau de a adopta o directivă, un regulament ori o
decizie referitoare la subiectul respectiv;
f) să
amâne adoptarea proiectelor de reglementări tehnice cu 12 luni de la data la
care au fost primite de către Comisie, ca urmare a comunicării prevăzute la
art. 6 alin. (2) lit. a)-c), dacă în intervalul de 3 luni calculat de la
această dată Comisia face cunoscut că respectivul proiect de reglementare
tehnică face obiectul unei propuneri de directivă, regulament sau decizie,
pentru elaborare si prezentare Consiliului;
g) să
prelungească perioada prevăzută la lit. e) si f) la 18 luni, în situatia în
care Consiliul adoptă o pozitie comună, alta decât una dintre cele prevăzute la
alin. (2).
(2)
Prevederile alin. (1) lit. e)-g) nu se aplică în următoarele situatii:
-
Comisia informează că nu mai intentionează să propună sau să adopte un act
comunitar obligatoriu;
-
Comisia informează cu privire la decizia retragerii proiectului sau a
propunerii sale;
-
Comisia sau Consiliul a adoptat un act comunitar obligatoriu.
(3)
Obligatiile prevăzute la alin. (1) nu se aplică în cazurile în care:
a) se
impune pregătirea reglementărilor tehnice într-un interval de timp foarte scurt
pentru adoptare si aplicare de urgentă, nefiind posibile consultări datorită
unor situatii urgente, generate de circumstante grave si imprevizibile
referitoare la protectia sănătătii publice sau a securitătii, protectia
animalelor ori a plantelor, iar pentru regulile referitoare la servicii si la
ordinea publică, în special la protectia minorilor;
b)
trebuie să se adopte si să se aplice imediat reguli referitoare la servicii
financiare, datorită unor situatii de urgentă, generate de circumstante grave
referitoare la protectia securitătii si integritătii sistemului financiar, în
special la protectia depunătorilor, investitorilor si a persoanelor asigurate.
(4) În
situatiile prevăzute la alin. (3) Comisia este informată cu privire la motivele
care au determinat măsurile luate, conform prevederilor art. 6 alin. (2) lit.
h).
Art.
8. - (1) Dispozitiile art. 6 alin. (2), (4) si (5), art. 7 si ale art. 13 alin.
(2) nu se aplică prevederilor legale si administrative sau acordurilor
voluntare în baza cărora România si, după caz, statele membre ale Uniunii
Europene:
a) se
supun prevederilor actelor comunitare obligatorii care au ca rezultat adoptarea
de specificatii tehnice sau de reguli referitoare la servicii în Comunitatea
Europeană;
b)
îndeplinesc obligatiile ce decurg din acorduri internationale care au ca
rezultat adoptarea de specificatii tehnice comune sau de reguli comune
referitoare la servicii în Comunitatea Europeană;
c) fac
uz de clauzele de salvgardare prevăzute de acte comunitare obligatorii;
d)
aplică prevederile referitoare la schimbul de informatii din legislatia privind
securitatea generală a produsului;
e) se
limitează la a executa o sentintă a Curtii de Justitie a Comunitătilor
Europene;
f) se
limitează la a modifica o reglementare tehnică, definită conform prevederilor
art. 4 alin. (1) pct. 6, în baza unei solicitări formulate de către Comisie în
scopul eliminării unui obstacol în calea comertului sau, în cazul regulilor
referitoare la servicii, în calea liberei circulatii a serviciilor ori a
libertătii de stabilire a prestatorilor de servicii.
(2)
Dispozitiile art. 7 nu se aplică prevederilor legislative si administrative
care privesc interzicerea fabricatiei, atât timp cât ele nu obstructionează
libera circulatie a produselor, precum si specificatiilor tehnice sau altor
cerinte ori reguli referitoare la servicii, definite la art. 4 alin. (1) pct. 6
lit. c).
(3)
Prevederile art. 7 alin. (1) lit. e)-g) si alin. (2) nu se aplică acordurilor
definite la art. 4 alin. (1) pct. 6 lit. b).
Art.
9. - (1) În scopul îndeplinirii sarcinilor ce îi revin în calitate de organism
national de standardizare, ASRO are următoarele obligatii:
a) să
ia măsuri de organizare a activitătii structurilor sale cu responsabilităti în
domeniul standardizării, pentru a asigura operativ primirea, transmiterea,
solicitarea si prelucrarea informatiilor si documentelor prevăzute la art. 6
alin. (1) de la si către Centrul pentru schimb de informatii pentru standarde;
b) să
desemneze si să comunice Centrului pentru schimb de informatii pentru standarde
persoanele responsabile pentru fiecare dintre activitătile ce decurg din
prevederile art. 6 alin. (1);
c) să
publice proiectele de standarde astfel încât părtile interesate, stabilite
conform prevederilor prezentei hotărâri, să poată formula observatii în
legătură cu acestea;
d) să
îsi dea acordul ca organismele de standardizare prevăzute în anexa nr. 1 să
participe la activitătile din programul său de standardizare;
e) să
îsi dea acordul ca o temă din programul său de standardizare să se discute la
nivel european, conform regulilor stabilite de organizatiile europene de
standardizare, si să nu ia nici o măsură care ar putea să prejudicieze o
decizie în acest sens.
(2)
Este interzis ca în perioada în care se elaborează un standard european ca
urmare a solicitării Comisiei sau după aprobarea acestuia să fie luate măsuri
care pot prejudicia armonizarea avută în vedere la nivel european si, în
special, să se publice un standard nou sau revizuit care nu este complet
armonizat cu standardul european aprobat în domeniul avut în vedere.
(3)
Fac exceptie de la prevederile alin. (2) activitătile desfăsurate de către ASRO
la solicitarea unei autorităti publice, pentru elaborarea unei specificatii
tehnice sau a unui standard pentru produse specifice, dacă aceste activităti se
realizează în scopul adoptării unei reglementări tehnice referitoare la aceste
produse. Informatiile cu privire la solicitările primite, proiectele de
reglementări tehnice si motivele care le-au generat se transmit Comisiei,
conform prevederilor art. 6 alin. (2) lit. a)-c).
Art.
10. - Organele administratiei publice centrale, precum si celelalte autorităti
cu functie de reglementare au următoarele obligatii:
a) să
se organizeze pentru a asigura operativ primirea, transmiterea, solicitarea si
prelucrarea informatiilor si documentelor prevăzute la art. 6 alin. (2) de la
si către Compartimentul pentru schimb de informatii pentru reglementări
tehnice;
b) să
desemneze si să comunice Compartimentului pentru schimb de informatii pentru
reglementări tehnice persoanele de contact responsabile pentru fiecare dintre
activitătile ce decurg din prevederile art. 6 alin. (2);
c) să
ia în considerare, în cadrul procesului de definitivare a proiectelor de reglementări
tehnice, observatiile primite de la Comisie si de la celelalte state membre ale
Uniunii Europene;
d) să
ia măsurile corespunzătoare pentru planificarea elaborării si adoptării
reglementărilor tehnice conform prevederilor art. 7.
Art.
11. - Reglementările tehnice adoptate trebuie să mentioneze în preambul o
referire la prezenta hotărâre.
Art.
12. - Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, în calitate de
organ de specialitate al administratiei publice centrale, este, în sensul
prezentei hotărâri, autoritatea responsabilă pentru elaborarea si promovarea
reglementărilor tehnice în domeniul serviciilor societătii informationale.
Art.
13. - (1) Reprezentarea României la lucrările Comitetului permanent de pe lângă
Comisie, înfiintat în scopul aplicării procedurii de furnizare a informatiilor
în domeniul standardelor si reglementărilor tehnice, precum si al regulilor
referitoare la serviciile societătii informationale, este asigurată de către
reprezentantii ASRO, ai Ministerului Economiei si Comertului si ai Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei.
(2)
Reprezentantii Ministerului Economiei si Comertului, ai Ministerului
Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei si ai ASRO la lucrările Comitetului
permanent de pe lângă Comisie, precum si celelalte persoane fizice si/sau
juridice care pot fi consultate în vederea obtinerii unei opinii specializate
în legătură cu informatiile transmise în aplicarea prezentei hotărâri au
obligatia asigurării confidentialitătii în legătură cu procedurile Comitetului
permanent si cu informatiile în cauză. Informatiile care privesc reglementările
tehnice sunt publice, cu exceptia cazului în care statul membru al Uniunii
Europene care a furnizat informatiile solicită motivat si explicit păstrarea
confidentialitătii acestora.
Art.
14. - Metodologia referitoare la circuitul informatiilor la nivel national
între Compartimentul pentru schimb de informatii pentru reglementări tehnice si
autoritătile administratiei publice centrale si alte autorităti cu functie de
reglementare se aprobă prin ordin al ministrului economiei si comertului, al
ministrului comunicatiilor si tehnologiei informatiei si al ministrului
integrării europene.
Art.
15. - Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art.
16. - Prezenta hotărâre intră în vigoare la data aderării României la Uniunea
Europeană, cu exceptia prevederilor art. 5 alin. (2) si (4) care intră în
vigoare la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
Art.
17. - Pe data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
prezentei hotărâri se abrogă Hotărârea Guvernului nr. 1.587/2002 privind
măsurile pentru organizarea si realizarea schimbului de informatii în domeniul
standardelor si reglementărilor tehnice, precum si al regulilor referitoare la
serviciile societătii informationale între România si statele membre ale
Uniunii Europene, precum si Comisia Europeană, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 52 din 30 ianuarie 2003.
Art.
18. - Prezenta hotărâre transpune în legislatia natională Directiva 98/34/CE a
Parlamentului European si a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial nr. L204
din 21 iulie 1998, privind procedura pentru schimb de informatii în domeniul
standardelor si reglementărilor tehnice, amendată prin Directiva 98/48/CE a
Parlamentului European si a Consiliului, publicată în Jurnalul Oficial nr. L204
din 5 august 1998.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul economiei si comertului,
Dan
Ioan Popescu
Ministrul
comunicatiilor si tehnologiei informatiei,
Dan
Nica
Bucuresti, 25 iunie 2004.
Nr. 1.016.
ANEXA Nr. 1*)
organismelor
de standardizare ale statelor membre ale Uniunii Europene
ANEXA Nr. 2
LISTA
serviciilor
financiare
1.
Servicii de investitii
2.
Operatiuni de asigurare si reasigurare
3.
Servicii bancare
4.
Operatiuni referitoare la fondurile de pensii
5.
Servicii referitoare la tranzactii la termen sau cu optiuni.
ANEXA Nr. 3
LISTA
serviciilor
care nu sunt cuprinse în definitia prevăzută la art. 4 alin. (1) pct. 2 din
hotărâre
1. Servicii care nu
sunt furnizate “la distantă” Serviciile furnizate în prezenta fizică a
prestatorului si a beneficiarului, chiar dacă acest lucru presupune utilizarea
echipamentului electronic:
a)
examinarea medicală sau tratamentul efectuat cu utilizarea echipamentului
electronic, la cabinetul medicului, în cazul în care pacientul este prezent
fizic;
b)
consultarea unui catalog electronic într-un magazin, clientul fiind la fata
locului;
c)
rezervarea biletelor de avion la o agentie, prin intermediul retelei de
computere, în prezenta fizică a clientului;
d)
punerea la dispozitie de jocuri electronice într-un club specializat, în cazul
în care clientul este prezent fizic.
2.
Servicii care nu sunt furnizate prin “mijloace electronice”
2.1.
Servicii cu continut material, chiar dacă sunt furnizate prin intermediul
dispozitivelor electronice, cum sunt:
a)
furnizarea prin masini automate de numerar, bancnote sau de bilete, bilete de
transport;
b)
accesul la retelele de sosele si parcări auto etc., chiar dacă la
intrare/iesire există dispozitive electronice care controlează accesul si/sau
asigură corectitudinea plătilor;
2.2.
Servicii off-line: distribuire de CD-rom sau de soft-uri pe dischete.
2.3.
Servicii care nu sunt furnizate prin sisteme electronice de stocare si
prelucrare a datelor;
a)
servicii de telefonie vocală;
b)
servicii de telefax/telex;
c)
servicii prestate via telefonie vocală sau telefax;
d)
consultarea unui medic prin telefon/telefax;
e)
consultarea unui avocat prin telefon/telefax;
f)
comercializare directă prin telefon/telefax.
3.
Servicii care nu sunt furnizate “la solicitarea individuală a destinatarului
serviciului”.
Servicii
furnizate prin transmiterea de date fără solicitare individuală, în scopul
receptiei simultane de către un număr nelimitat de destinatari individuali,
transmisie punct multipunct:
a)
servicii de difuzare a programelor de televiziune, inclusiv servicii de
difuzare a programelor de televiziune locală, la cerere, conform legislatiei în
vigoare;
b)
servicii de difuzare a programelor de radio;
c)
teletext (televizat).
ANEXA Nr. 4
LISTA
organizatiilor
europene de standardizare
Nr. crt. |
Denumirea
organizatiei |
1. |
CEN
Comitetul European de Standardizare |
2. |
CENELEC
Comitetul European de Standardizare în Electrotehnică |
3. |
ETSI
Institutul European de Standardizare în Telecomunicatii |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind trecerea unor
imobile situate în judetul Vaslui din domeniul public al statului si din
administrarea Administratiei Nationale “Apele Române” în domeniul public al
municipiilor Vaslui si Bârlad si în administrarea consiliilor locale ale
acestora
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, precum si al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin.
(1) si (2) din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă trecerea unui imobil situat în municipiul Vaslui, judetul
Vaslui, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al statului si din
administrarea Administratiei Nationale “Apele Române” în domeniul public al
municipiului Vaslui si în administrarea Consiliului Local al Municipiului
Vaslui.
Art.
2. - Se aprobă trecerea unui imobil situat în municipiul Bârlad, judetul
Vaslui, având datele de identificare prevăzute în anexă, din domeniul public al
statului si din administrarea Administratiei Nationale “Apele Române” în
domeniul public al municipiului Bârlad si în administrarea Consiliului Local al
Municipiului Bârlad.
Art.
3. - Predarea-preluarea imobilelor prevăzute la art. 1 si 2 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
p.
Ministrul mediului si gospodăririi apelor,
Florin
Stadiu,
secretar
de stat
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 8 iulie 2004.
Nr. 1.071.
ANEXĂ
DATELE
DE IDENTIFICARE
a
imobilelor situate în judetul Vaslui, care trec din domeniul public al statului
si din administrarea Administratiei Nationale “Apele Române” în domeniul public
al municipiilor Vaslui si Bârlad
si
în administrarea consiliilor locale ale acestora
Nr. crt. |
Denumirea imobilelor |
Locul
unde sunt
situate imobilele care
se transmit |
Persoana
juridică de
la care se transmit
imobilele |
Persoana
juridică la
care se transmit
imobilele |
Codul
de clasificare, nr.
M.F.P., valoarea de inventar |
Caracteristicile
tehnice ale
imobilelor |
1. |
Statie de pompare Rediu I + II |
Municipiul Vaslui, judetul Vaslui |
Statul român, în administrarea Administratiei Nationale “Apele Române” |
Municipiul Vaslui, în administrarea Consiliului Local al Municipiului Vaslui |
- cod 8.16.01 - parte din nr. M.F.P. 64009 - valoarea: 16.963.363.475 lei |
Statie de Pompare Rediu I Q instalat = 1,080 m3/s Statie de Pompare Rediu II Q instalat = 0,200 m3/s |
2. |
Statie de pompare Termica |
Municipiul Bârlad, judetul Vaslui |
Statul român, în administrarea Administratiei Nationale “Apele
Române” |
Municipiul Bârlad, în administrarea Consiliului Local al Municipiului Bârlad |
- cod 8.16.01 - parte din nr. M.F.P. 64009 - valoarea: 16.774.861.366 lei |
Q instalat = 0,75 m3/s |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind trecerea unui
teren din domeniul public al statului si din administrarea Ministerului
Administratiei si Internelor în domeniul public al comunei Stăuceni si în
administrarea Consiliului Local al Comunei Stăuceni, judetul Botosani
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, al art. 9 alin. (1) si al art. 12 alin. (1) si
(2) din Legea nr. 213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al
acesteia, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă trecerea unui teren situat în comuna Stăuceni, judetul Botosani,
în suprafată de 20,00 ha, având datele de identificare prevăzute în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al statului si
din administrarea Ministerului Administratiei si Internelor în domeniul public
al comunei Stăuceni si în administrarea Consiliului Local al Comunei Stăuceni,
judetul Botosani.
Art.
2. - Predarea-preluarea terenului prevăzut la art. 1 se face pe bază de
protocol încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Marian
Florian Săniută
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 8 iulie 2004.
Nr. 1.074.
DATELE
DE IDENTIFICARE
a
terenului care trece din domeniul public al statului si din administrarea
Ministerului Administratiei si Internelor în domeniul public al comunei
Stăuceni si în administrarea Consiliului Local al Comunei Stăuceni, judetul
Botosani
Locul
unde este
situat terenul care
se transmite |
Persoana
juridică de
la care se transmite
terenul |
Persoana
juridică la
care se transmite
terenul |
Caracteristicile
tehnice ale
terenului |
Codul
de clasificare atribuit de Ministerul Finantelor
Publice |
Comuna Stăuceni, judetul Botosani |
Statul român, din administrarea
Ministerului Administratiei si Internelor - Inspectoratul de Politie Botosani |
Comuna Stăuceni, în administrarea Consiliului Local al Comunei
Stăuceni, judetul Botosani |
Teren = 20,00 ha, din care: - parcela A 284/2 = 19,91 ha - parcela F 283/10 = 0,09 ha |
Nr. M.F.P.: 111.883 Cod de clasificare: 8.29.10 |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
Acordului de concesiune pentru explorare, dezvoltare si exploatare petrolieră
în perimetrul E IV - 1 Suceava, încheiat între Agentia Natională pentru Resurse
Minerale si Regal Petroleum plc
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, si al art. 13 alin. (4) din
Legea petrolului nr. 134/1995,
cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă Acordul de concesiune pentru explorare, dezvoltare si exploatare
petrolieră în perimetrul E IV - 1 Suceava, încheiat între Agentia Natională
pentru Resurse Minerale, în calitate de concedent, si Regal Petroleum plc, în
calitate de concesionar, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
Art.
2. - Acordul de concesiune pentru explorare, dezvoltare si exploatare
petrolieră, aprobat potrivit art. 1, intră în vigoare la data publicării
prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul economiei si comertului,
Dan
Ioan Popescu
p.
Ministrul finantelor publice,
Maria
Manolescu,
secretar
de stat
Presedintele
Agentiei Nationale pentru Resurse Minerale,
Maria
Iuliana Stratulat
Bucuresti, 8 iulie 2004.
Nr. 1.080.
*) Anexa se comunică Agentiei
Nationale pentru Resurse Minerale.
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind aprobarea
pretului de referintă pentru grâu în anul de piată 2004-2005
În
temeiul art. 108 din Constitutie, republicată, al art. 1 alin. (2) lit. n) si
al art. 2 lit. c) din Legea nr.
73/2002 privind organizarea si functionarea pietelor produselor agricole si
alimentare din România, cu modificările ulterioare,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - Se aprobă pretul de referintă la produsul grâu ca pret orientativ ce stă
la baza negocierii pretului de vânzare-cumpărare care se practică pe piata
grâului între producătorii agricoli si procesatori sau comercianti.
Art.
2. - În anul de piată 2004-2005 pretul de referintă pentru produsul grâu este
de 5.500 lei/kg, în conditia franco depozit cumpărător, la care se adaugă
T.V.A.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Ilie
Sârbu
Bucuresti, 8 iulie 2004.
Nr. 1.081.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind retragerea
autorizatiei de functionare a Cooperativei de credit GERMISARA GEOAGIU
Avand in vedere cererea formulata de CREDITCOOP Casa Centrala de
retragere a autorizatiei de functionare a Cooperativei de credit GERMISARA
GEOAGIU, în baza art. 7 alin.
3 din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2003 privind fuziunea si
divizarea cooperativelor de credit,
In temeiul prevederilor art. 89 lit. a) liniuta a patra din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata si
modificata prin Legea nr.
200/2002,
Banca Nationala a Romaniei hotaraste:
Art. 1. – Se retrage Autorizatia de functionare seria B Nr. 0297 din
data de 23.09.2002 a Cooperativei de credit GERMISARA GEOAGIU, cu sediul in Geoagiu, Str. Romanilor,
Bl. 2, judetul Hunedoara, numar de ordine in Registrul Comertului J20/826/1994,
urmare aprobarii Bancii Nationale a Romaniei privind cererea de fuziune a
cooperativelor de credit Decebal Deva, Mureseana Ilia, Ponor Vata de
Jos, Aurel Vlaicu Orastie, Germisara Geoagiu, Strei Simeria, Jiul Petrosani,
Zimbrul Hateg, Furnica Zam, Phoenix Calan, pentru urmatoarele motive:
Cu scrisoarea nr. 4896 din 24.12.2003, CREDITCOOP Casa Centrala, in
numele Cooperativei de Credit GERMISARA GEOAGIU a formulat cererea de retragere a autorizatiei
de functionare a acestei cooperative. In sedinta din 19.02.2004 Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei a aprobat cererea de fuziune prin
absorbtie a cooperativelor de credit Decebal Deva, Mureseana Ilia, Ponor
Vata de Jos, Aurel Vlaicu Orastie, Germisara Geoagiu, Strei Simeria, Jiul
Petrosani, Zimbrul Hateg, Furnica Zam, Phoenix Calan.
Urmare a fuziunii, Cooperativa de credit GERMISARA GEOAGIU este absorbita, intregul sau
patrimoniu transmitandu-se catre Cooperativa de credit Decebal Deva. Prin
urmare, aceasta urmeaza a-si inceta activitatea.
Art. 2. – Prezenta hotarare va fi transmisa CREDITCOOP Casa Centrala si
va intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 230.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind retragerea
autorizatiei de functionare a Cooperativei de credit JIUL PETROSANI
Avand in vedere cererea formulata de CREDITCOOP Casa Centrala de
retragere a autorizatiei de functionare a Cooperativei de credit JIUL
PETROSANI, în baza art. 7
alin. 3 din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2003 privind fuziunea si
divizarea cooperativelor de credit,
In temeiul prevederilor art. 89 lit. a) liniuta a patra din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata si
modificata prin Legea nr.
200/2002,
Banca Nationala a Romaniei hotaraste:
Art. 1. – Se retrage Autorizatia de functionare seria B Nr. 0298 din
data de 23.09.2002 a Cooperativei de credit JIUL PETROSANI, cu sediul in Petrosani, Str. 1
Decembrie 1918, nr. 122, judetul Hunedoara, numar de ordine in Registrul Comertului
J20/482/1994, urmare aprobarii Bancii Nationale a Romaniei privind cererea de
fuziune a cooperativelor de credit Decebal Deva, Mureseana Ilia, Ponor
Vata de Jos, Aurel Vlaicu Orastie, Germisara Geoagiu, Strei Simeria, Jiul
Petrosani, Zimbrul Hateg, Furnica Zam, Phoenix Calan, pentru urmatoarele motive:
Cu scrisoarea nr. 4896 din 24.12.2003, CREDITCOOP Casa Centrala, in
numele Cooperativei de Credit JIUL PETROSANI a formulat cererea de retragere a autorizatiei
de functionare a acestei cooperative. In sedinta din 19.02.2004 Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei a aprobat cererea de fuziune prin
absorbtie a cooperativelor de credit Decebal Deva, Mureseana Ilia, Ponor
Vata de Jos, Aurel Vlaicu Orastie, Germisara Geoagiu, Strei Simeria, Jiul
Petrosani, Zimbrul Hateg, Furnica Zam, Phoenix Calan.
Urmare a fuziunii, Cooperativa de credit JIUL PETROSANI este absorbita, intregul sau
patrimoniu transmitandu-se catre Cooperativa de credit Decebal Deva. Prin
urmare, aceasta urmeaza a-si inceta activitatea.
Art. 2. –
Prezenta hotarare va fi transmisa CREDITCOOP Casa Centrala si va intra in
vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 231.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
privind retragerea
autorizatiei de functionare a Cooperativei de credit VIITORUL CĂZĂNESTI
Avand in vedere cererea formulata de CREDITCOOP Casa Centrala de
retragere a autorizatiei de functionare a Cooperativei de credit VIITORUL
CĂZĂNESTI, în baza art. 7
alin. 3 din Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 6/2003 privind fuziunea si
divizarea cooperativelor de credit,
In temeiul prevederilor art. 89 lit. a) liniuta a patra din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobata si
modificata prin Legea nr.
200/2002,
Banca Nationala a Romaniei hotaraste:
Art. 1. – Se retrage Autorizatia de functionare seria B Nr. 0300 din
data de 23.09.2002 a Cooperativei de credit VIITORUL CĂZĂNESTI, cu sediul in Cazanesti, com.
Cazanesti, judetul Ialomita, numar de ordine in Registrul Comertului J21/810/1992,
urmare aprobarii Bancii Nationale a Romaniei privind cererea de fuziune a
cooperativelor de credit Avantul Fetesti, Viitorul Cazanesti, Speranta Movilita,
Progresul Girboveni,
pentru urmatoarele motive:
Cu scrisoarea nr. 4896 din 24.12.2003, CREDITCOOP Casa Centrala, in
numele Cooperativei de Credit VIITORUL CĂZĂNESTI a formulat cererea de retragere a autorizatiei
de functionare a acestei cooperative. In sedinta din 19.02.2004 Consiliul de
administratie al Bancii Nationale a Romaniei a aprobat cererea de fuziune prin
absorbtie a cooperativelor de credit Avantul Fetesti, Viitorul Cazanesti,
Speranta Movilita, Progresul Girboveni.
Urmare a fuziunii, Cooperativa de credit VIITORUL CĂZĂNESTI este absorbita, intregul sau
patrimoniu transmitandu-se catre Cooperativa de credit Avantul Fetesti. Prin
urmare, aceasta urmeaza a-si inceta activitatea.
Art. 2. – Prezenta hotarare va fi transmisa CREDITCOOP Casa Centrala si
va intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
GUVERNATORUL
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI,
MUGUR
ISĂRESCU
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 232.
ORDONANTA
GUVERNULUI Nr. 75/2001
privind organizarea si
functionarea cazierului fiscal*)
*) Republicată în temeiul art. XIV
lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 29/2004 pentru reglementarea unor măsuri
financiare, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 90 din 31
ianuarie 2004, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanta Guvernului nr. 75/2001,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 540 din 1 septembrie
2001, a fost aprobată cu modificări prin Legea nr. 410/2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 493 din 9 iulie 2002 si ulterior a
mai fost modificată prin:
- Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr. 190/2001 pentru modificarea art. 13 din Ordonanta Guvernului nr.
75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 848 din 29 decembrie 2001,
aprobată prin Legea nr. 228/2002, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 290 din 29 aprilie 2002;
- Ordonanta Guvernului nr. 86/2003
privind reglementarea unor măsuri în materie financiar-fiscală, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 624 din 31 august 2003, aprobată
cu modificări si completări prin Legea nr. 609/2003, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 930 din 23 decembrie 2003;
- Ordonanta Guvernului nr. 29/2004
pentru reglementarea unor măsuri financiare, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 90 din 31 ianuarie 2004, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 116/2004, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 353 din 22 aprilie 2004.
Art.
1. - În scopul prevenirii si combaterii evaziunii fiscale, precum si în scopul
întăririi administrării impozitelor si taxelor datorate bugetului de stat se
organizează cazierul fiscal al contribuabililor ca mijloc de evidentă si
urmărire a disciplinei financiare a contribuabililor.
Art.
2. - În cazierul fiscal se tine evidenta persoanelor fizice si juridice, precum
si a asociatilor, actionarilor si reprezentantilor legali ai persoanelor
juridice, care au săvârsit fapte sanctionate de legile financiare, vamale,
precum si cele care privesc disciplina financiară, denumiti în continuare contribuabili.
Art. 3. - (1) Cazierul fiscal se organizează de Ministerul Finantelor Publice la nivel central si la nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti si al Directiei generale de administrare a marilor contribuabili.
(2) La
nivelul Ministerului Finantelor Publice se organizează cazierul fiscal
national, în care se tine evidenta contribuabililor de pe întregul teritoriu al
României, iar la nivelul directiilor generale ale finantelor publice judetene
si a municipiului Bucuresti, se organizează cazierul fiscal local, în care se
tine evidenta contribuabililor care au domiciliul/sediul în raza teritorială a
acestora.
(3)
Cazierul fiscal va fi gestionat atât la nivel national, cât si la nivelul
organelor fiscale teritoriale printr-o structură specializată care se va
constitui în acest sens prin regulamentul de organizare si functionare a
Ministerului Finantelor Publice.
(4)
Prin derogare de la prevederile alin. (2), la nivelul Directiei generale de
administrare a marilor contribuabili se organizează cazierul fiscal în care se
tine evidenta contribuabililor mari cu sediul în municipiul Bucuresti si
judetul Ilfov.
Art.
4. - (1) În cazierul fiscal se înscriu date privind:
a)
sanctiuni aplicate contribuabililor pentru săvârsirea faptelor prevăzute la
art. 2, rămase definitive si irevocabile potrivit prevederilor legale în
vigoare;
b)
măsuri de executare silită aplicate contribuabililor în legătură cu faptele
prevăzute la art. 2, rămase definitive si irevocabile potrivit prevederilor
legale în vigoare.
(2)
Înscrierea datelor în cazierul fiscal se face pe baza documentelor rămase
definitive si irevocabile potrivit legislatiei în vigoare.
Art.
5. - Până la rămânerea definitivă a documentelor prevăzute la art. 4 Ministerul
Finantelor Publice va organiza o evidentă separată, operativă pentru urmărirea
derulării fazelor procedurale prevăzute de lege. Datele sunt supuse secretului
fiscal potrivit legii.
Art.
6. - (1) Înscrierea datelor prevăzute la art. 4 se face în baza următoarelor
documente:
a)
extrasele de pe hotărârile judecătoresti definitive, transmise de instantele
judecătoresti Ministerului Finantelor Publice;
b)
extrasele de pe deciziile de solutionare a contestatiilor rămase definitive
prin neexercitarea căilor de atac;
c)
actele/documentele întocmite de organele fiscale si vamale din subordinea
Ministerului Finantelor Publice, rămase definitive, prin care se consemnează
datele si informatiile prevăzute la art. 2 si 4;
d)
actele rămase definitive ale altor organe competente să constate faptele
prevăzute la art. 2 si să aplice sanctiuni.
(2) În
scopul completării cazierului fiscal organele fiscale pot solicita
Inspectoratului General al Politiei si unitătilor teritoriale ale acestuia
extras de pe cazierul judiciar al contribuabililor care au săvârsit faptele
prevăzute la art. 2.
(3)
Documentele prevăzute la alin. (2) se comunică în termen de 30 de zile de la
data solicitării acestora. Pentru aceste solicitări nu se percep taxe de
timbru.
Art.
7. - (1) Contribuabilii care au înscrise date în cazierul fiscal se scot din
evidentă dacă se află în următoarele situatii:
a)
faptele pe care le-au săvârsit nu mai sunt sanctionate de lege;
b) a
intervenit reabilitarea de drept sau judecătorească constatată prin hotărâre
judecătorească;
c) nu
au mai săvârsit fapte de natura celor prevăzute la art. 2 într-o perioadă de 5
ani de la data rămânerii definitive a actului prin care au fost sanctionate
aceste fapte;
d)
decesul, respectiv radierea contribuabilului.
(2) În
cazul în care în cazierul fiscal al contribuabililor aflati în una dintre
situatiile prevăzute la alin. (1) lit. a), b) si c) există si alte mentiuni cu
privire la alte fapte, se sterg numai mentiunile care impun scoaterea din
evidentă.
Art.
8. - (1) Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie în
următoarele situatii:
a) la
înfiintarea societătilor comerciale de către asociati, actionari si
reprezentantii legali desemnati;
b) la
solicitarea înscrierii în Registrul asociatiilor si fundatiilor, a asociatiilor
si fundatiilor, de către asociatii sau membrii fondatori ai acestora;
c) la
autorizarea exercitării unei activităti independente de către solicitanti.
(2)
Persoanele fizice si juridice străine care nu sunt înregistrate fiscal în
România si se află în una dintre situatiile prevăzute la alin. (1) nu au
obligatia să prezinte certificatul de cazier fiscal, fiind suficientă
declaratia autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a
reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu au
datorii fiscale.
(3)
Judecătorul delegat, instantele si organele competente nu dispun, respectiv nu
autorizează desfăsurarea de activităti în formele mentionate la alin. (1), în
cazul în care în cazierul fiscal există înscrise fapte de natură penală.
(4)
Certificatele de cazier fiscal se vor elibera după 6 luni de la data intrării
în vigoare a legii de aprobare a prezentei ordonante.
(5) La
solicitarea motivată a organelor de urmărire penală si a instantelor
judecătoresti Ministerul Finantelor Publice va furniza informatii din cazierul
fiscal al contribuabililor aflati în curs de urmărire sau de judecată.
(6) În
baza acordurilor fiscale internationale Ministerul Finantelor Publice poate
furniza autoritătilor fiscale competente din statele partenere, la cerere,
informatii din cazierul fiscal al contribuabililor.
Art.
9. - (1) Certificatul de cazier fiscal este valabil 15 zile de la data emiterii
si numai în scopul în care a fost eliberat.
(2)
Eliberarea certificatului de cazier fiscal se face în termen de 10 zile
lucrătoare de la data solicitării eliberării.
(3)
Pentru eliberarea certificatului de cazier fiscal se percepe o taxă în sumă de
50.000 lei.
(4) La
cerere, pentru situatii de urgentă, certificatul de cazier fiscal poate fi
eliberat în 5 zile lucrătoare, cu plata unei taxe în sumă de 200.000 lei.
(5)
Taxele prevăzute la alin. (3) si (4) se fac venit la bugetul de stat.
Art.
10. - (1) Contribuabilii care figurează în evidenta cazierului fiscal pot cere
rectificarea datelor înscrise, dacă acestea nu corespund situatiei reale ori
înregistrarea lor nu s-a făcut cu respectarea dispozitiilor legale.
(2)
Cererea de rectificare, însotită de acte doveditoare, se adresează unitătii
fiscale care a emis certificatul de cazier fiscal.
(3)
Organele fiscale vor comunica contribuabililor modul de solutionare a cererii
de rectificare în termen de 30 de zile de la data depunerii acesteia.
(4)
Organele fiscale sunt obligate să verifice sustinerile contribuabililor si,
dacă constată că în cazierul fiscal s-a făcut o înregistrare gresită, iau
măsuri de rectificare a datelor si comunică sau eliberează un nou certificat de
cazier fiscal în locul celui contestat.
(5)
Certificatul de cazier fiscal eliberat în conditiile alin. (4) este scutit de
taxa de timbru.
Art.
11. - (1) Contribuabilii cărora li s-a respins cererea de rectificare pot
introduce contestatie în termen de 30 de zile de la comunicare. Contestatia se
poate introduce si în cazul în care eroarea înregistrării în cazierul fiscal nu
se datorează organelor fiscale.
(2)
Contestatia se solutionează de către tribunal, Sectia de contencios administrativ
în a cărei rază teritorială îsi au domiciliul sau sediul contribuabilii, fără
procedura prealabilă.
(3)
Contestatia este scutită de taxa de timbru.
(4)
Hotărârea prin care se solutionează contestatia este definitivă si irevocabilă.
(5) În
caz de admitere a contestatiei instanta va trimite o copie de pe hotărârea
organului fiscal în vederea rectificării cazierului fiscal.
Art.
12. - Nerespectarea prevederilor prezentei ordonante de către functionarii
publici din cadrul structurilor specializate ale Ministerului Finantelor
Publice, împuterniciti să exercite atributii legate de gestionarea cazierului
fiscal, atrage răspunderea administrativă, disciplinară, civilă sau penală,
după caz.
Art.
13. - Prezenta ordonantă intră în vigoare la 60 de zile de la data publicării
în Monitorul Oficial al României, Partea I, a legii de aprobare a acesteia si
se aplică faptelor constatate prin acte încheiate începând cu această dată,
chiar dacă faptele au fost săvârsite în perioade anterioare intrării în vigoare
a prezentei ordonante, dacă la acel moment ele au fost comise cu nerespectarea
prevederilor legale în vigoare la acea dată.
Art.
14. - (1) În termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonante Guvernul va aproba norme metodologice prin care se vor stabili
faptele care se vor înscrie în cazierul fiscal al contribuabilului, procedura
de solicitare si de eliberare a certificatului de cazier fiscal si a
informatiilor din cazierul fiscal.
(2)
Procedura de eliberare a certificatului de cazier fiscal, a cărui prezentare
este obligatorie la înfiintarea societătilor comerciale pentru persoanele
prevăzute la art. 8 alin. (1), va fi convenită prin protocol încheiat între
Ministerul Finantelor Publice - Agentia Natională de Administrare Fiscală si Ministerul
Justitiei - Oficiul National al Registrului Comertului, până la data de 31
martie 2004.
Art. 15. - Modelul formularisticii necesare pentru solicitarea si comunicarea datelor înscrise în cazierul fiscal, modul de organizare, gestionare si acces la informatiile din cazierul fiscal se stabilesc prin ordin al ministrului finantelor publice.