MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 489 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Marti, 1 iunie 2004
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
178. - Lege pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 39/1996 privind înfiintarea si functionarea Fondului de
garantare a depozitelor în sistemul bancar
339. - Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiintarea si
functionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar
358. - Decret pentru supunerea spre ratificare Parlamentului a
Conventiei consulare dintre România si Federatia Rusă, semnată la Moscova la 4
iulie 2003
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 177 din 20 aprilie 2004 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, 10, 11 si 97 din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, cu modificările si completările ulterioare
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
585. - Ordin al ministrului sănătătii privind înfiintarea
Compartimentului pentru asistentă medicală de urgentă în caz de dezastre si
crize
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea si completarea
Ordonantei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiintarea si functionarea Fondului
de garantare a depozitelor în sistemul bancar
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Art.
I. - Ordonanta
Guvernului nr.
39/1996 privind înfiintarea si functionarea Fondului de garantare a
depozitelor în sistemul bancar, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 141 din 25 februarie 2002, se modifică si se completează după cum
urmează:
1. Alineatul
(2) al articolului 1 va avea următorul cuprins:
“(2)
Fondul se constituie ca persoană juridică de drept public. Organizarea si
functionarea acestuia se stabilesc prin statut propriu aprobat de Consiliul de
administratie al Băncii Nationale a României, la propunerea Consiliului de
administratie al Fondului, cu avizul consultativ al Asociatiei Române a
Băncilor.”
2. Articolul
2 va avea următorul cuprins:
“Art.
2. - (1) Scopul Fondului este:
a)
garantarea depozitelor constituite la institutiile de credit autorizate în
conditiile legii si efectuarea plătilor sub forma compensatiilor către persoane
fizice, persoane juridice ori entităti fără personalitate juridică, potrivit conditiilor
si limitelor stabilite în prezenta ordonantă;
b)
desfăsurarea activitătii, în cazul desemnării sale ca administrator special ori
ca lichidator al institutiilor de credit;
modul
de desemnare si activitatea Fondului în astfel de calităti sunt cele stabilite
de lege.
(2) În
întelesul prezentei ordonante, termenii si expresiile de mai jos se definesc
după cum urmează:
a) depozit
- orice sold creditor, inclusiv dobânda datorată, aflate într-un cont
bancar de orice tip, inclusiv cont comun, ori din situatii tranzitorii
provenind din operatiuni bancare si pe care o institutie de credit îl datorează
titularului de cont, în conformitate cu conditiile legale si contractuale
aplicabile, precum si orice datorie a institutiei de credit evidentiată
printr-un certificat emis de aceasta, cu exceptia obligatiunilor cumpărate de
organismele de plasament colectiv. În scopul calculării soldului creditor, se
aplică regulile si reglementările privind compensarea conform conditiilor
legale si contractuale aplicabile unui depozit;
b) depozit
garantat - depozitul a cărui restituire este garantată până la concurenta
plafonului de garantare;
c) depozit
negarantat - depozitul a cărui restituire nu este garantată de Fond - depozit
exclus - si care se recuperează din averea institutiei de credit declarate în
stare de faliment în procesul lichidării, în conformitate cu dispozitiile
legale;
d) depozit
indisponibil - depozitul datorat si plătibil, care nu a fost onorat de o
institutie de credit până la data deschiderii procedurii falimentului
institutiei de credit;
e) data
indisponibilizării depozitelor - data deschiderii procedurii falimentului
institutiei de credit debitoare;
f) compensatie
- suma depozitului garantat care, în cazul indisponibilitătii sale, se
plăteste de către Fond deponentului garantat, până la concurenta obligatiei
totale a unei institutii de credit fată de deponentul garantat, dar nu mai mult
de limita maximă a plafonului de garantare, indiferent de moneda, numărul sau
mărimea depozitelor garantate, deschise la o institutie de credit;
g) deponent
garantat - titularul depozitului garantat;
h) plafon
de garantare - nivelul maxim al garantării per deponent, stabilit conform
legii;
i) baza
de calcul a contributiei - soldul total în lei, reprezentând depozitele
garantate, în lei si în valută convertibilă, aflate în evidenta băncilor,
persoane juridice române, a sucursalelor din România ale băncilor, persoane
juridice străine, a retelelor organizatiilor cooperatiste de credit, respectiv
a caselor centrale ale cooperativelor de credit si ale cooperativelor de credit
afiliate acestora, a altor institutii de credit.
Soldul
total în lei este stabilit pentru data de 31 decembrie a fiecărui an.
Echivalentul în lei al depozitelor în valută se calculează prin utilizarea
cursurilor de schimb valutar pentru valutele respective, cursuri comunicate de
Banca Natională a României pentru această dată;
j) contributie
- suma nerambursabilă datorată Fondului, conform legii, de către institutiile
de credit autorizate să atragă depozite, care se calculează prin aplicarea unei
cote procentuale asupra bazei de calcul definite la lit. i), stabilită pentru
anul precedent plătii contributiei;
k) cont
comun - contul deschis în numele a două sau mai multor persoane ori contul
asupra căruia două sau mai multe persoane au drept de operare, drept ce poate
fi exercitat sub semnătura a cel putin uneia dintre aceste persoane;
l) institutia
de credit, sucursala, statul membru au întelesul prevăzut de Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările
ulterioare.”
3. Articolul
3 va avea următorul cuprins:
“Art.
3. - (1) Toate institutiile de credit autorizate de către autoritatea
competentă română să primească depozite de la public, inclusiv sucursalele
acestora cu sediul în străinătate, sunt obligate să participe la constituirea
resurselor financiare ale Fondului, în conformitate cu prevederile art. 7.
Exceptie fac institutiile de credit pentru care există garantia statului pentru
depozitele atrase.
(2)
Sucursalele din România ale institutiilor de credit având sediul în state
membre ale Uniunii Europene vor înceta să participe la constituirea resurselor
financiare ale Fondului, începând cu data aderării României la Uniunea Europeană.
Participarea poate continua, la cerere, numai în cazul în care respectiva
sucursală participă la o schemă de garantare în tara de origine, membră a
Uniunii Europene, care asigură un nivel de garantare inferior celui prevăzut de
prezenta ordonantă; participarea va fi numai pentru diferenta de garantie
pentru cele două niveluri.
(3)
Sucursalele din străinătate ale institutiilor de credit cu sediul în România,
începând cu data aderării României la Uniunea Europeană, pot participa, la cerere,
pentru diferenta de garantie, la schema de garantare a depozitelor din statul
unde îsi desfăsoară activitatea, în cazul în care Fondul asigură un nivel de
garantare inferior celui din statul în care operează sucursala.”
4. Alineatul
(2) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“(2)
Lista depozitelor negarantate este prevăzută în anexa care face parte
integrantă din legea de aprobare a prezentei ordonante.”
5. După
alineatul (2) al articolului 4 se introduc alineatele (3)-(6) cu următorul
cuprins:
“(3)
La deschiderea conturilor, titularii de conturi vor declara, pe propria
răspundere, încadrarea sau nu în categoria de clienti ale căror depozite sunt
garantate sau nu, conform legii.
(4)
Titularii de conturi care au conturi deschise în evidenta institutiilor de
credit, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi, vor
depune la ghiseul institutiei de credit unde au deschis contul declaratia pe
propria răspundere prevăzută la alin. (3).
(5)
Titularii de conturi care au conturi deschise în evidenta institutiilor de
credit si la care, ulterior depunerii declaratiei pe propria răspundere, au
apărut modificări ce au condus la schimbarea încadrării initiale, au obligatia
ca, în termen de 30 de zile de la modificare, să prezinte institutiei de credit
o nouă declaratie în care să mentioneze noua încadrare.
(6)
Institutiile de credit vor lua măsurile necesare pentru tinerea evidentei
declaratiilor si încadrarea în termenele prevăzute pentru depunerea acestora.”
6. Alineatele
(1) si (2) ale articolului 5 vor avea următorul cuprins:
“Art.
5. - (1) În cazul în care pentru o institutie de credit s-a deschis procedura
falimentului, Fondul plăteste depozitele garantate în moneda natională - leu,
sub forma compensatiilor, în limita plafonului de garantare, către deponentii
garantati, indiferent de moneda de constituire a depozitului ori de numărul
depozitelor. Începând cu data de 1 iulie 2004, deponentii garantati sunt atât
persoanele fizice, cât si persoanele juridice, inclusiv entitătile fără personalitate
juridică, altele decât titularii depozitelor mentionati în anexa la legea de
modificare si completare a prezentei ordonante. Plafonul per deponent garantat
se stabileste după cum urmează:
a)
începând cu data intrării în vigoare a legii de modificare si completare a
prezentei ordonante, echivalentul în lei a 6.000 euro;
b)
începând cu 1 ianuarie 2005, echivalentul în lei a 10.000 euro;
c)
începând cu 1 ianuarie 2006, echivalentul în lei a 15.000 euro;
d)
începând cu 1 ianuarie 2007, echivalentul în lei a 20.000 euro.
(2)
Echivalentul în lei al plafonului de garantare si al depozitelor în valută se
calculează la data indisponibilizării depozitelor, respectiv la data
deschiderii procedurii falimentului, prin utilizarea cursurilor de schimb
valutar pentru valutele respective, cursuri comunicate de Banca Natională a
României pentru această dată.”
7. Alineatele
(4) si (5) ale articolului 6 vor avea următorul cuprins:
“(4)
În cazul unui cont comun, în situatia în care există mai multi deponenti,
cota-parte a fiecărui deponent va fi luată în considerare pentru determinarea
limitelor prevăzute la alin. (1), art. 5 alin. (1) si (2), si art. 18 alin.
(1). În absenta unei prevederi contrare, soldul contului comun va fi divizat în
părti egale între deponenti. Pentru calcularea limitelor mentionate, depozitele
contului comun vor fi tratate ca si când ar fi fost plasate de un singur
deponent.
(5)
Dacă deponentul nu este îndreptătit la sumele aflate într-un cont, persoana
care este îndreptătită este acoperită de garantie, cu conditia ca această
persoană să fi fost identificată sau să fie identificabilă înaintea datei
indisponibilizării depozitelor. Dacă există mai multe persoane care sunt
îndreptătite, cota-parte a fiecăreia, conform mecanismelor prin care sunt
administrate sumele, este luată în considerare la stabilirea limitelor
prevăzute la alin. (4). Această prevedere nu se aplică societătilor de
investitii colective.”
8. Alineatul
(1) al articolului 7 va avea următorul cuprins:
“Art.
7. - (1) Fondul are următoarele resurse financiare:
a)
contributiile initiale, anuale, inclusiv contributiile majorate si speciale ale
institutiilor de credit;
b)
încasările din recuperarea creantelor Fondului, provenite din plata de
compensatii la depozitele garantate, ca urmare a subrogării în drepturile
deponentilor garantati sau ca urmare a recuperărilor din plătile efectuate în
calitate de administrator special sau în cadrul activitătii de lichidare, în
cazul în care Fondul a fost desemnat în aceste calităti;
c)
împrumuturi:
1. de
la institutii de credit, de la societăti financiare si de la alte institutii,
cu exceptia Băncii Nationale a României;
2.
împrumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de valoare ale Fondului;
d)
alte resurse - donatii, sponsorizări, asistentă financiară;
e)
venituri din investirea resurselor financiare disponibile;
f)
alte venituri, stabilite conform legii.”
9. Alineatele
(1)-(3) ale articolului 8 vor avea următorul cuprins:
“Art. 8.
- (1) Institutiile de credit plătesc Fondului contributiile prevăzute la art. 7
alin. (1) în moneda natională - leu.
(2)
Plata contributiilor initiale anuale, a contributiilor anuale majorate si a
celor speciale ale institutiilor de credit se efectuează prin creditarea
conturilor curente ale Fondului. Cuantumul contributiei initiale ce trebuie
plătită de către institutiile de credit se stabileste după cum urmează:
a)
băncile, persoane juridice române, plătesc o contributie initială echivalentă
cu 1% din capitalul social subscris si vărsat, prevăzut în actul constitutiv;
b)
sucursalele băncilor, persoane juridice străine, autorizate să functioneze în
România, plătesc o contributie initială echivalentă cu 1% din capitalul de
dotare prevăzut în documentele de autorizare;
c)
casele centrale ale cooperativelor de credit plătesc o contributie initială de
1% din capitalul agregat vărsat al retelei;
d)
celelalte institutii de credit plătesc o contributie initială echivalentă cu 1%
din capitalul social subscris si vărsat, prevăzut în actul constitutiv.
(3)
Contributia initială se plăteste în termen de 30 de zile calendaristice de la
data obtinerii autorizatiei de functionare emise de Banca Natională a
României.”
10. Alineatele
(1), (2), (3), (5) si (6) ale articolului 9 vor avea următorul cuprins:
“Art.
9. - (1) Fiecare institutie de credit, cu exceptiile prevăzute la art. 3, va
plăti Fondului o contributie anuală reprezentând următoarele cote din baza de
calcul a contributiei stabilite pentru anul precedent anului de plată, după cum
urmează:
a)
0,5% în anul 2005;
b)
0,4% în anul 2006;
c)
0,3% începând cu anul 2007.
(2)
Contributia anuală a fiecărei institutii de credit se stabileste pe baza
declaratiilor transmise de către aceasta Fondului, prin intermediul unui
formular, ale cărui format si dată de raportare se vor stabili de către Fond.
(3)
Contribuatia anuală pe care trebuie să o plătească o institutie de credit
nou-autorizată în cursul anului de raportare se va calcula prin înmultirea
cotei de 1/365 din contributia determinată conform prevederilor alin. (1) cu
numărul de zile ce au trecut de la data obtinerii autorizatiei de functionare
de la Banca Natională a României până la sfârsitul anului. În cazul în care o
institutie de credit este declarată în stare de faliment, contributia anuală
care trebuie plătită se calculează prin înmultirea cotei de 1/365 din
contributia determinată conform prevederilor alin. (1) cu numărul de zile de la
începutul anului până la data deschiderii procedurii falimentului; în această
situatie, dacă nu s-a plătit, contributia anuală se recuperează de către Fond
în conditiile art. 8 alin. (4) ori din averea institutiei de credit aflate în
faliment, atunci când nu s-a putut recupera în conditiile art. 8 alin. (4).
...............................................................................................
(5)
Fondul este autorizat să majoreze contributia anuală ce trebuie plătită de o
institutie de credit până la următoarele niveluri din baza de calcul a
contributiei stabilite pentru anul precedent anului de plată dacă, potrivit
reglementărilor emise de Fond si reglementărilor prudentiale stabilite de Banca
Natională a României, rezultă că aceasta s-a angajat în politici riscante si
nesănătoase:
a)
1,0% în anul 2005;
b)
0,8% în anul 2006;
c)
0,6% începând cu anul 2007.
(6) În
cazul în care Consiliul de administratie al Băncii Nationale a României va
decide majorarea contributiei anuale în conditiile prevăzute la alin. (5),
institutia de credit respectivă va fi înstiintată despre decizia sa cu cel
putin o lună înainte de expirarea anului de raportare.”
11. Alineatele
(1) si (2) ale articolului 10 vor avea următorul cuprins:
“Art.
10. - (1) În cazul în care, la solicitarea Fondului, Consiliul de administratie
al Băncii Nationale a României apreciază că resursele Fondului sunt
insuficiente pentru onorarea obligatiilor de plată, acesta poate stabili plata
unei contributii speciale de către fiecare institutie de credit, egală cu până
la nivelul contributiei anuale aferente exercitiului financiar respectiv. În
conditiile în care plata contributiei speciale nu se va efectua la termen, se
vor aplica prevederile art. 8 alin. (4).
(2)
Cuantumul efectiv al contributiei speciale, precum si termenul de plată a
acesteia se stabilesc de Consiliul de administratie al Băncii Nationale a
României.”
12. Articolul
11 se abrogă.
13. Alineatul
(1) al articolului 12 va avea următorul cuprins:
“Art.
12. - (1) În situatia în care Fondul a acumulat un nivel de resurse care
depăseste 10% din totalul depozitelor garantate aflate în sistemul bancar la
acea dată, Consiliul de administratie al Băncii Nationale a României poate
decide suspendarea plătii contributiilor anuale.”
14. Alineatul
(1) al articolului 14 va avea următorul cuprins:
“Art. 14.
- (1) Fondul poate contracta împrumuturile prevăzute la art. 7 alin. (1) lit.
c) numai dacă resursele sale nu sunt suficiente pentru acoperirea obligatiilor
de plată.”
15. Alineatele
(2) si (4) ale articolului 14 se abrogă.
16. Articolul
15 va avea următorul cuprins:
“Art.
15. - (1) Fondul poate să deschidă conturi, după caz, la institutii de credit
si institutii financiare din tară si din străinătate.
(2)
Resursele financiare disponibile, prevăzute la art. 7 alin. (1), pot fi
investite de Fond în:
a)
titluri de stat, titluri garantate de stat si titluri de valoare emise de Banca
Natională a României;
b)
depozite la termen la institutii de credit, depozite ce nu pot depăsi 25% din
volumul resurselor disponibile.
Selectarea
institutiilor de credit pentru depozitele la termen se va face urmărindu-se
minimizarea riscului plasamentelor respective potrivit normelor stabilite de
Banca Natională a României. Expunerea Fondului pentru fiecare institutie de
credit nu poate depăsi 10% din volumul resurselor disponibile;
c)
titluri de stat emise de statele membre ale Uniunii Europene, titluri emise de
băncile centrale ale acestora si titluri emise de Trezoreria Statelor Unite ale
Americii, investitii care pot fi efectuate începând cu data aderării României
la Uniunea Europeană.
(3)
Profitul Fondului, obtinut ca diferentă între veniturile prevăzute la art. 7
alin. (1) lit. e) si cheltuielile acestuia, este neimpozabil si este repartizat
pentru constituirea unui fond anual de participare la profit, în limita unei cote
de până la 1% din profit, cu aprobarea Consiliului de administratie al
Fondului, iar diferenta va fi utilizată în totalitate pentru reîntregirea
resurselor Fondului destinate plătii depozitelor garantate.”
17. Articolul
16 va avea următorul cuprins:
“Art.
16. - (1) Fondul va efectua plata compensatiilor pentru depozitele garantate,
atunci când acestea devin indisponibile.
(2)
Depozitele sunt considerate indisponibile de la data deschiderii procedurii
falimentului institutiei de credit.
(3)
Desemnarea institutiilor de credit, potrivit criteriilor stabilite de Consiliul
de administratie al Fondului, se va face, în termen de până la 10 zile de la
data deschiderii procedurii, prin licitatie publică.”
18. Articolul
17 va avea următorul cuprins:
“Art.
17. - (1) În termen de 30 de zile de la data desemnării de către instantă a
lichidatorului, altul decât Fondul, acesta transmite Fondului lista cuprinzând
persoanele fizice si persoanele juridice, conform legii, care au constituit
depozite garantate, suma totală a depozitelor garantate ale fiecărui deponent
si a obligatiilor acestuia fată de institutia de credit, în conformitate cu
necesitătile si solicitările Fondului. Termenul de 30 de zile pentru întocmirea
listei este valabil si pentru Fond, în situatia în care acesta a fost desemnat
lichidator.
(2)
Fondul este obligat să publice la sediul tuturor unitătilor teritoriale ale
institutiilor de credit pentru care s-a deschis procedura falimentului, pe
site-ul Fondului si în cel putin două ziare de circulatie natională atât
informatii privind indisponibilitatea depozitelor, cât si informatii privind
plata compensatiilor, perioada în cursul căreia va avea loc plata
compensatiilor, institutiile de credit, inclusiv unitătile teritoriale ale
acestora, care vor fi mandatate să efectueze plata. De asemenea, vor fi făcute
publice, respectiv vor fi comunicate deponentilor, la cerere, informatii despre
documentele si conditiile ce trebuie îndeplinite, precum si formalitătile de
urmat pentru obtinerea compensatiei.”
19. Articolul
18 va avea următorul cuprins:
“Art.
18. - (1) Pe baza datelor din lista întocmită conform prevederilor art. 17
alin. (1) Fondul stabileste pentru fiecare deponent compensatia, respectiv
lista de plată a compensatiilor, ce va fi transmisă institutiei/institutiilor
de credit mandatate să efectueze plătile către deponentii garantati. Plata
compensatiilor către deponentii garantati se va efectua în termen de cel mult
două luni de la data primirii de la lichidator a listei prevăzute la art. 17
alin. (1), dar nu mai mult de 3 luni de la data indisponibilizării depozitelor.
Compensatiile plătite sunt exceptate de orice plăti, precum comisioane, taxe
ori impozite.
(2) În
situatii exceptionale si în cazuri speciale Fondul poate solicita Băncii
Nationale a României o prelungire a termenului de plată. Nici o astfel de
prelungire nu poate depăsi 3 luni. Banca Natională a României poate, la cererea
Fondului, să acorde cel mult două prelungiri.
(3)
Prelungirile de termene de plată prevăzute la alin. (2) nu vor putea fi
invocate de Fond pentru a refuza beneficiul garantiei unui deponent care nu a
fost în măsură să îsi valorifice dreptul său la plata unei compensatii în
termenele de mai sus. Fondul va putea plăti compensatiile si după expirarea
termenelor de mai sus, dar nu mai târziu de 3 ani de la începerea plătii
compensatiilor.
(4)
Dacă un deponent sau orice persoană îndreptătită ori interesată de suma aflată
într-un cont se află în cercetare penală în legătură cu o infractiune decurgând
din sau având legătură cu spălarea banilor, Fondul poate suspenda orice plată,
la solicitarea organelor abilitate legal, până la pronuntarea unei hotărâri
judecătoresti definitive.”
20. Articolul
19 va avea următorul cuprins:
“Art.
19. - Fondul se subrogă în drepturile deponentilor pentru o sumă egală cu suma
garantată. În acest scop Fondul înregistrează, potrivit art. 88 alin. (2) din
Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, în registrul grefei tribunalului, suma depozitelor pe care urmează
a le plăti deponentilor, rezultată din situatia întocmită de lichidatorul
băncii, conform art. 17 alin. (1).”
21. Articolul
20 va avea următorul cuprins:
“Art.
20. - Fondul va furniza deponentilor, prin cel putin două ziare de circulatie
natională si pe site-ul Fondului, informatii referitoare la:
a)
încheierea perioadei de plată prin unitătile institutiilor de credit mandatate;
b)
posibilitatea obtinerii direct de la Fond a compensatiilor neachitate, precum
si modalitătile de plată;
c)
termenul-limită de obtinere a compensatiilor;
d)
documentele, conditiile si formalitătile necesare pentru obtinerea
compensatiei.”
22. După
articolul 24 se introduce articolul 241 cu următorul cuprins:
“Art.
241. - (1) Pentru realizarea
obiectivelor procedurii de lichidare, Fondul poate angaja prin contract
persoane fizice, firme sau institutii specializate în activitatea de lichidare
ori consultantă în acest domeniu. Desemnarea institutiei sau firmei se va face
prin licitatie publică.
(2) În
cazul persoanelor fizice, plata contravalorii prestatiilor se va stabili prin
negociere, sub forma unei sume forfetare ori a unor procente din valoarea recuperată,
procente ce pot fi diferentiate în functie de conditiile stabilite de Fond
pentru prestatiile respective.”
23. Titlul
capitolului VII va avea următorul cuprins:
“Conducerea
si administrarea Fondului”
24. Articolul
26 va avea următorul cuprins:
“Art.
26. - (1) Fondul este administrat de un consiliu de administratie format din 7
membri.
(2)
Consiliul de administratie este compus din:
a) 3
membri numiti de Banca Natională a României, dintre care unul va fi numit
presedintele Consiliului de administratie al Fondului;
b) 2
membri numiti de Asociatia Română a Băncilor;
c) un
membru numit de Ministerul Finantelor Publice;
d) un
membru numit de Ministerul Justitiei.
(3)
Membrii Consiliului de administratie al Fondului sunt numiti pentru un mandat
de 3 ani, care poate fi reînnoit.
(4)
Membrii consiliului de administratie ale căror mandate au expirat vor rămâne în
functie până la numirea succesorilor lor.
(5)
Presedintele Consiliului de administratie al Fondului poate fi înlocuit, în caz
de absentă sau de imposibilitate temporară de a participa, de un membru al
consiliului de administratie numit de el sau, în absenta acestei numiri, de cel
mai în vârstă membru al consiliului de administratie.
(6) În
caz de incompatibilitate sau imposibilitate definitivă de exercitare a
mandatului de către unul dintre membrii Consiliului de administratie al
Fondului, numirea înlocuitorului se face în conditiile alin. (2) pentru durata
rămasă a mandatului. Se consideră imposibilitate definitivă de exercitare a
mandatului orice împrejurare care creează o indisponibilitate cu o durată
de 90 de zile consecutive.
(7)
Membrii Consiliului de administratie al Fondului primesc o indemnizatie în
limita a 20% din salariul directorului general executiv al Fondului.”
25. Articolul
27 va avea următorul cuprins:
“Art.
27. - Membrii Consiliului de administratie al Fondului trebuie să fie rezidenti
în România, licentiati în domeniul economic sau juridic, cu o bună reputatie si
onorabilitate si cu experientă profesională de minimum 5 ani în domeniul
financiar-bancar, să nu li se fi retras în ultimii 5 ani aprobarea de
conducători, în cazul celor care au fost numiti anterior conducători de
institutii financiare.”
26. Articolul
29 va avea următorul cuprins:
“Art.
29. - (1) Calitatea de membru al Consiliului de administratie al Fondului
încetează în următoarele situatii:
a) la
încheierea mandatului;
b)
prin demisie;
c) în
caz de incompabilitate;
d)
prin înlocuire, conform art. 26 alin. (6);
e) în
cazurile prevăzute la art. 28 alin. (1);
f) prin
revocare.
(2)
Revocarea din functie a oricărui membru al Consiliului de administratie al
Fondului se face în aceleasi conditii ca si la numirea acestora, caz în care
conducătorul institutiei al cărei reprezentant a fost revocat va face o nouă
propunere în termen de 10 zile.”
27. Alineatul
(9) al articolului 30 va avea următorul cuprins:
“(9)
Procesul-verbal al sedintei, care contine ordinea deliberărilor, deciziile
luate, numărul de voturi întrunite si opiniile separate, dacă este cazul, se
semnează de către toti membrii prezenti la sedintă.”
28. Articolul
31 va avea următorul cuprins:
“Art.
31. - Atributiile Consiliului de administratie al Fondului sunt următoarele:
a)
analizează, avizează si propune Consiliului de administratie al Băncii
Nationale a României spre aprobare:
1.
statutul Fondului si reglementările elaborate de Fond în aplicarea legii;
2.
structura organizatorică si de personal, precum si politica salarială;
3.
bugetul de venituri si cheltuieli al Fondului;
4.
majorarea contributiilor, în conformitate cu art. 9 alin. (5);
5.
suspendarea si reluarea contributiilor, în conformitate cu art. 12;
6.
stabilirea contributiilor speciale, nivelul acestora si termenul de plată, în
conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) si (2);
7.
propunerile cu privire la efectuarea împrumuturilor, inclusiv prin emiterea de
titluri de valoare, de către Fond; 8. raportul anual de activitate si
situatiile financiare anuale;
b)
analizează si aprobă:
1.
numirea si eliberarea din functie a directorului general si a adjunctilor
acestuia;
2.
modalitătile, plafoanele maxime, termenele si conditiile de plasare, în scopul
fructificării resurselor financiare disponibile ale Fondului, precum si
rapoartele referitoare la operatiunile de investire a resurselor financiare ale
acestuia;
3.
desemnarea Fondului ca administrator special ori ca lichidator la institutiile
de credit;
4.
contractarea, cu persoane fizice si juridice, române sau străine, de servicii
privind activitatea de lichidare, servicii de asistentă si consultantă de
specialitate, pe bază de licitatie publică;
5.
cererile de ofertă si ofertele institutiilor de credit, în cazul tranzactiilor
privind achizitionarea de active si asumarea de pasive, conform reglementărilor
legale privind procedura falimentului institutiilor de credit;
6.
rapoartele întocmite de Fond, în calitate de lichidator sau de administrator
special, conform prevederilor legale;
7.
raportul cu privire la selectarea auditorilor financiari pe bază de licitatie;
8.
sistemul de control intern, inclusiv auditul intern;
9.
implicatiile asupra Fondului ale hotărârii judecătoresti privind începerea
procedurii falimentului si stabilirea măsurilor de luat, pe baza propunerilor
directorului general, cu privire la modalitătile de lichidare a institutiilor
de credit declarate în stare de faliment, respectiv cu privire la plata
compensatiilor către deponenti;
10.
solicitările Fondului cu privire la primirea de la Banca Natională a României
si de la institutiile de credit participante a documentelor si informatiilor necesare
functionării în bune conditii a acestuia;
11.
exercită orice alte sarcini prevăzute de lege sau date de Consiliul de
administratie al Băncii Nationale a României.”
29. Articolul
32 va avea următorul cuprins:
“Art. 32.
- (1) Presedintele Consiliului de administratie al Fondului are următoarele
atributii:
a)
stabileste ordinea de zi si convoacă consiliul de administratie în conformitate
cu prevederile legii;
b)
conduce lucrările sedintelor Consiliului de administratie al Fondului;
c)
solicită directorului general sau, în lipsa acestuia, înlocuitorilor săi,
prezentarea materialelor ce constituie obiectul ordinii de zi;
d)
numeste un membru al Consiliului de administratie al Fondului, care îl
înlocuieste în cazul imposibilitătii temporare de participare;
e)
face propuneri de numire în functie pentru directorul general si adjunctii
acestuia;
f)
semnează contractele de muncă cu membrii conducerii executive si le stabileste
salariile de încadrare, precum si indemnizatiile respective;
g)
acordă prime si alte stimulente conducerii executive si aprobă propunerile de
premiere a personalului, prezentate de directorul general;
h)
asigură prezentarea la Consiliul de administratie al Fondului a bugetului de
venituri si cheltuieli, situatiilor financiare anuale, raportului anual de
activitate, precum si a propunerii privind alocarea profitului Fondului;
i)
controlează activitatea directorului general;
j)
asigură ducerea la îndeplinire a hotărârilor Consiliului de administratie al
Fondului si informarea în plen asupra modului de realizare a acestora;
k)
exercită orice alte sarcini în aplicarea prevederilor legale sau date de
Consiliul de administratie al Băncii Nationale a României ori Consiliul de
administratie al Fondului.
(2)
Presedintele Consiliului de administratie al Fondului împreună cu directorul
general înaintează si prezintă, după caz, Consiliului de administratie al
Băncii Nationale a României materialele prevăzute la art. 31 lit. a). Propune
spre aprobare Consiliului de administratie al Fondului măsurile ce se impun
pentru ducerea la îndeplinire a sarcinilor trasate de Consiliul de
administratie al Băncii Nationale a României.”
30. Articolul
33 va avea următorul cuprins:
“Art.
33. - Directorul general al Fondului conduce operativ activitatea curentă a
acestuia, asigură îndeplinirea hotărârilor Consiliului de administratie al
Băncii Nationale a României si Consiliului de administratie al Fondului si
informează asupra modului de realizare a acestora.
Directorul
general al Fondului are următoarele atributii:
a)
reprezintă Fondul în raporturile cu Banca Natională a României, institutiile de
credit, ministerele si alte organe de specialitate ale administratiei publice
centrale, autoritătile administratiei publice locale, alte persoane fizice si
juridice, române sau străine, precum si în fata instantelor judecătoresti si
arbitrale;
b)
propune Consiliului de administratie al Fondului, spre avizare, respectiv spre
aprobare, documentele prevăzute la art. 31 lit. a) si b);
c)
asigură publicarea listei institutiilor de credit ai căror clienti beneficiază
de garantarea rambursării depozitelor si a modificărilor ulterioare ale
acesteia;
d)
asigură îndeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea plătilor
prevăzute de lege, în cazul indisponibilizării depozitelor;
e)
supraveghează procesele de administrare specială, de lichidare si de plată a
compensatiilor deponentilor garantati si dispune asupra măsurilor de luat;
f)
încheie, modifică si desface contractele individuale de muncă ale salariatilor
Fondului;
g)
angajează cheltuielile legate de functionarea Fondului;
h)
asigură organizarea si exercitarea controlului intern si auditului intern, în
conformitate cu normele emise de Fond;
i)
încheie contracte de servicii privind activitatea de lichidare, servicii de
asistentă si de consultantă de specialitate cu persoane fizice si juridice
române si străine;
j)
îndeplineste orice altă atributie dată în aplicarea prevederilor legale ori
dată în sarcina sa de Consiliul de administratie al Fondului.”
31. Articolul
34 va avea următorul cuprins:
“Art.
34. - Fondul are obligatia organizării si conducerii contabilitătii, potrivit
prevederilor Legii contabilitătii nr. 82/1991, republicată, si ale
reglementărilor proprii în domeniu avizate de Banca Natională a României si de
Ministerul Finantelor Publice.”
32. După
articolul 34 se introduce articolul 341 cu următorul cuprins:
“Art.
341. - În vederea îndeplinirii
atributiilor sale, Fondul trebuie să dispună de mecanisme adecvate de control intern
si audit intern, care se vor stabili prin norme proprii, în concordantă cu
reglementările legale.”
33. Articolul
35 se abrogă.
34. Articolul
36 va avea următorul cuprins:
“Art.
36. - (1) În scopul auditării situatiilor financiare, Fondul va încheia contract
cu un auditor financiar, persoană juridică autorizată de Camera Auditorilor
Financiari din România, potrivit legii.
(2) Raportul auditorului financiar, împreună cu opinia sa, va fi prezentat Consiliului de administratie al Fondului, respectiv Consiliului de administratie al Băncii Nationale a României.”
35. Articolul
37 se abrogă.
36. Articolul
38 va avea următorul cuprins:
“Art.
38. - Exercitiul financiar al Fondului începe la data de 1 ianuarie si se
termină la data de 31 decembrie ale fiecărui an. Primul exercitiu financiar
începe la data constituirii Fondului.”
37. Articolul
39 va avea următorul cuprins:
“Art.
39. - (1) Situatiile financiare anuale se aprobă de Consiliul de administratie
al Băncii Nationale a României, la propunerea Consiliului de administratie al
Fondului.
(2)
Raportul anual de activitate, împreună cu situatiile financiare anuale,
aprobate de Consiliul de administratie al Băncii Nationale a României, precum
si raportul auditorului financiar se vor da publicitătii potrivit legii.”
38. Articolul
40 va avea următorul cuprins:
“Art.
40. - (1) La cererea Consiliului de administratie al Fondului, Banca Natională
a României va comunica orice informatii disponibile pe care le apreciază ca
necesare pentru îndeplinirea atributiilor Fondului.
(2) La
cererea Consiliului de administratie al Fondului, institutiile de credit vor
comunica orice informatii necesare pentru îndeplinirea atributiilor Fondului si
care nu sunt disponibile la Banca Natională a României.
(3)
Informatiile obtinute vor fi utilizate de către Fond, exclusiv pentru
îndeplinirea atributiilor sale.”
39. Alineatul
(1) al articolului 41 va avea următorul cuprins:
“Art.
41. - (1) Pentru îndeplinirea atributiilor sale, Fondul va putea să încheie
contracte cu auditori financiari, persoane juridice, membre ale Camerei
Auditorilor Financiari din România, pentru examinarea evidentelor contabile ale
unei institutii de credit. Necesitatea examinării si desemnării auditorilor vor
fi supuse aprobării Băncii Nationale a României.”
40. Articolul
42 va avea următorul cuprins:
“Art.
42. - Membrii Consiliului de administratie al Fondului, salariatii Fondului,
precum si celelalte persoane angajate de către Fond au obligatia de a nu
dezvălui secretul profesional asupra informatiilor obtinute în cursul
activitătii lor, decât în conditiile prevăzute de Legea nr. 58/1998, cu
modificările si completările ulterioare.”
41. Alineatul
(1) al articolului 43 va avea următorul cuprins:
“Art.
43. - (1) Institutiile de credit sunt obligate să comunice deponentilor toate
informatiile referitoare la schema de garantare de care acestia au nevoie, în
special cele privind tipurile de depozite garantate, respectiv tipurile de
depozite excluse de la plata compensatiilor – depozite negarantate -, nivelul
plafonului de garantare, modul de calcul al compensatiei, documentele,
conditiile si formalitătile ce trebuie îndeplinite pentru a beneficia de
compensatiile plătite de către Fond, intervalul de timp în care pot fi plătite
compensatiile pentru depozitele garantate.”
42. Articolul
45 va avea următorul cuprins:
“Art.
45. - (1) Dacă o institutie de credit nu se conformează obligatiilor care îi
revin în calitate de participant la Fond, acesta va notifica Băncii Nationale a
României, în vederea luării tuturor măsurilor necesare, inclusiv limitarea
dreptului institutiei de credit de a atrage depozite de la public si retragerea
autorizatiei de functionare.
(2)
Depozitele constituite la institutia de credit respectivă înaintea luării
măsurilor prevăzute la alin. (1) rămân garantate de către Fond până la data la
care acestea devin indisponibile.”
43. Articolul
46 va avea următorul cuprins:
“Art.
46. - Institutia de credit căreia i s-au aplicat sanctiunile prevăzute la art.
45 alin. (1) va fi obligată în continuare să îsi plătească obligatiile
corespunzătoare pentru exercitiul financiar în cursul căruia i s-au aplicat
aceste sanctiuni.”
44. După
articolul 46 se introduce articolul 461 cu următorul cuprins:
“Art.
461. - Fondul si Banca Natională a României,
după caz, sunt împuternicite să emită reglementările necesare pentru a pune în
aplicare si a impune respectarea prevederilor legislatiei referitoare la
activitatea Fondului. Reglementările elaborate de Fond pot fi sub formă de
regulamente, norme, ordine, circulare si comunicate si se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I. Reglementările sub formă de regulamente si norme
se aprobă de Banca Natională a României.”
45. Articolele
47 si 49 se abrogă.
46. Articolul
50 va avea următorul cuprins:
“Art.
50. - Prima întrunire a Consiliului de administratie al Fondului se va tine în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a legii de modificare si
completare a prezentei ordonante.”
47. Articolul
51 va avea următorul cuprins:
“Art.
51. - Fondul va elabora statutul său si reglementări în aplicarea prevederilor
legii de modificare si completare a prezentei ordonante, în termen de 60 de
zile de la data intrării în vigoare a acesteia.”
48. Articolul
52 se abrogă.
Art.
II. - Sintagmele
societate bancară/bancă si derivatele acestora din textul Ordonantei
Guvernului nr.
39/1996, republicată, vor fi înlocuite cu sintagma institutie de credit.
Art.
III. - (1)
Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 iulie 2004.
(2)
Ordonanta Guvernului nr.
39/1996, republicată, cu modificările ulterioare, inclusiv cu modificările
si completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 22 aprilie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU
IOAN TĂRĂCILĂ
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 aprilie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL
HREBENCIUC
Bucuresti, 17 mai 2004.
Nr. 178.
ANEXĂ
1. Depozite plasate de către persoanele aflate în relatii speciale cu institutia de credit în faliment, respectiv: administratorii, inclusiv conducătorii, directorii, cenzorii, auditorii independenti, actionarii semnificativi, deponentii cu statut similar în cadrul altor societăti din acelasi grup, familiile persoanelor fizice de mai sus - sotii, precum si rudele si afinii de gradul întâi, persoanele terte care actionează în numele deponentilor mentionati, precum si societătile din acelasi grup
2.
Depozite ale persoanelor fizice si juridice, inclusiv entităti fără
personalitate juridică care au obtinut, pe bază individuală, rate de dobândă si
concesii financiare care au contribuit la agravarea situatiei financiare a
institutiei de credit
3.
Depozite ale institutiilor de credit, inclusiv cele provenind din fondurile
proprii ale acestora
4.
Depozite ale institutiilor financiare
5.
Depozite ale societătilor de asigurare-reasigurare, inclusiv intermediarii în
asigurări
6.
Depozite ale organismelor de plasament colectiv, precum fonduri mutuale,
societăti de investitii
7.
Depozite ale fondurilor de pensii
8.
Depozite ale autoritătilor publice centrale si locale
9.
Depozite ale regiilor autonome, companiilor nationale, societătilor nationale,
societătilor comerciale, altele decât microîntreprinderile, întreprinderile
mici si mijlocii
10.
Depozite nenominative
11.
Depozite colaterale, reprezentând garantii constituite pentru operatiunile care
au fost desfăsurate de deponent cu institutia de credit declarată în stare de
faliment
12.
Datorii de natură obligatară, precum si obligatii care izvorăsc din accepte
proprii si bilete la ordin emise de institutia de credit
13.
Depozite rezultate din tranzactii pentru care au fost pronuntate hotărâri
judecătoresti definitive de condamnare pentru infractiunea de spălare de bani.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea
Legii pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 39/1996
privind înfiintarea si functionarea Fondului de garantare a depozitelor în
sistemul bancar
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din
Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr.
39/1996 privind înfiintarea si functionarea Fondului de garantare a
depozitelor în sistemul bancar si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 14 mai 2004.
Nr. 339.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru supunerea spre
ratificare Parlamentului a Conventiei consulare dintre România si Federatia
Rusă, semnată la Moscova la 4 iulie 2003
În
temeiul prevederilor art. 91 alin. (1) si ale art. 100 din Constitutia
României, republicată, precum si ale art. 1 si ale art. 19 alin. (1) lit. a)
din Legea nr.
590/20030 privind tratatele,
la
propunerea Guvernului, potrivit Hotărârii nr. E 185 din 14 mai 2004,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se supune spre ratificare Parlamentului Conventia consulară dintre
România si Federatia Rusă, semnată la Moscova la 4 iulie 2003, si se dispune
publicarea prezentului decret în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 24 mai 2004.
Nr. 358.
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
20 aprilie 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, 10, 11 si 97 din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Florentina
Baltă - procuror
Afrodita
Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, 10, 11
si 97 din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Plus Trading” - S.R.L. Constanta în Dosarul nr.
1.393/COM/2001 al Tribunalului Constanta - Sectia comercială.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neîntemeiată, deoarece prevederile legale supuse controlului de contencios constitutional au mai fost examinate de către Curte, ocazie cu care s-a statuat prin deciziile nr. 384/2002 si nr. 283/2003 că textele incriminate sunt constitutionale. În cauză nu au intervenit elemente noi, astfel încât cele statuate prin deciziile amintite îsi păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 3 septembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 1.393/COM/2001, Tribunalul
Constanta - Sectia comercială a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 7, 10, 11 si 97 din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, anterior modificării si completării prin Ordonanta Guvernului nr.
38/2002.
Exceptia
a fost ridicată de debitoarea Societatea Comercială “Plus Trading” - S.R.L.
Constanta în dosarul cu numărul de mai sus, având ca obiect cererea privind
aplicarea procedurii reglementate de Legea nr.
64/1995.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine că textele de lege atacate sunt
neconstitutionale, întrucât prin derogări repetate de la normele dreptului
comun s-au instituit bariere artificiale în calea înfăptuirii justitiei, fie
prin lipsa accesului la justitie, fie prin instituirea inegalitătii părtilor,
fie prin suprimarea unor căi de atac sau prin atribuirea judecătorului-sindic
de competente nejustificate. Prin stabilirea atributiilor sale,
judecătorul-sindic, care conduce practic toată activitatea societătii, se
subrogă adunării generale si hotărăste cu privire la bunurile persoanei
juridice. În această situatie creditorul se situează pe o pozitie superioară
fată de debitor, indiferent care sunt cauzele incapacitătii de plată.
Prin
urmare, se creează, în opinia autorului, o instantă extraordinară cu competente
ce excedează dreptului comun si care generează inegalitatea părtilor în proces,
încălcându-se
prevederile art. 125 alin. (1), (2) si (3) si ale art. 16 din Constitutie.
De
asemenea, prin instituirea unui singur grad de jurisdictie si a unei singure
căi de atac (si aceea cu o procedură derogatorie de la normele procedurale de
drept comun) se aduce atingere principiului constitutional al liberului acces
la justitie si dreptului de a fi judecat în mod echitabil de către o instantă
independentă si impartială.
Prin posibilitatea judecătorului-sindic de a pronunta o hotărâre definitivă si executorie care nu poate fi suspendată de instanta de recurs, se produce o discriminare evidentă comparativ cu hotărârile instantelor de acelasi grad (tribunale).
Tribunalul
Constanta - Sectia comercială opinează că exceptia de neconstitutionalitate nu este întemeiată,
întrucât judecătorul-sindic are statutul de judecător al tribunalului, desemnat
de către presedintele instantei să îndeplinească atributiile prevăzute de Legea
nr.
64/1995. Atributiile prevăzute de art. 10, preponderent jurisdictionale,
corespund specificului procedurii reorganizării judiciare sau a falimentului si
deopotrivă statutului judecătorului-sindic de magistrat care exercită o functie
publică.
Rolul
central detinut de către judecătorul-sindic printre organele procedurii nu este
însă de natură a îngrădi liberul acces la justitie ori dreptul părtilor la un
proces echitabil si nici nu poate conduce la concluzia instituirii unei
instante extraordinare.
Dispozitiile
din Legea nr.
64/1995 vizate de autorul exceptiei sunt conforme cu prevederile
constitutionale care lasă legiuitorului posibilitatea de a stabili competenta
si procedura instantelor de judecată.
Potrivit
art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul
României apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece atribuirea în
sarcina tribunalelor (art. 6 din lege) a competentei materiale de solutionare a
procedurilor de insolventă, cumulat cu gradul de complexitate cu totul specială
a procedurilor respective, impune necesitatea judecării acestor cauze de către
un judecător specializat (în spetă, judecătorul-sindic). Date fiind conditiile
de desemnare a judecătorului-sindic (art. 8 din lege) si competenta sa, se
poate concluziona că acestea nu caracterizează însă o instantă extraordinară,
asa cum sustine autorul exceptiei, ci constituie, în fapt si în drept,
atributii si competente ale tribunalului exercitate în mod permanent, iar nu
ocazional.
Extinderea
competentei judecătorului-sindic la alte cereri si actiuni incidente nu
afectează însă cu nimic exercitarea constitutională a dreptului la apărare,
întrucât judecarea acestora se face în conformitate cu regulile generale de
procedură stabilite prin Codul de procedură civilă. Nici lipsa celor trei grade
de jurisdictie stabilite de Codul de procedură civilă nu constituie o încălcare
a principiului constitutional amintit, deoarece triplul grad de jurisdictie nu
reprezintă un element esential al dreptului la apărare. Pe de altă parte,
exercitarea căilor de atac împotriva hotărârilor judecătoresti se poate face în
conditiile legii, în deplin acord cu prevederile constitutionale ale art. 129.
Referitor
la caracterul executoriu al hotărârilor judecătorului-sindic si existenta unui
număr limitat de cazuri în care instanta de recurs poate suspenda efectele
acestor hotărâri, Guvernul apreciază că aceste măsuri sunt în acord cu scopul
legii de a reglementa un cadru procesual care să permită solutionarea cu
celeritate a cauzei si evitarea, pe cât posibil, a devalorizării bunurilor din
averea debitorului.
Cât
priveste critica prevederilor art. 97 din Legea nr.
64/1995, republicată (a căror substantă a fost preluată de art. 5813 din lege, după modificarea
acesteia prin Ordonanta Guvernului nr.
38/2002), Guvernul consideră că aceasta este neîntemeiată, deoarece
stabilirea de către judecător a termenului nu înseamnă că toate contestatiile
vor fi solutionate la un singur termen de judecată.
Avocatul
Poporului consideră
că exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată, deoarece legiuitorul a
stabilit prin art. 7 din Legea nr.
64/1995, republicată, o procedură derogatorie de la normele procedurale de
drept comun, justificată de necesitatea asigurării unei anumite celerităti a
executării silite a comerciantilor aflati în imposibilitatea de plată a
datoriilor comerciale. Curtea de apel este stabilită de lege ca instantă de
recurs pentru hotărârile date de judecătorul-sindic în executarea atributiilor
sale, prevăzute de art. 10 din aceeasi lege, ceea ce nu aduce atingere
prevederilor constitutionale invocate, întrucât instanta de recurs are
posibilitatea examinării cauzei sub toate aspectele.
Notificarea
prevăzută de art. 97 din Legea nr.
64/1995, republicată, reprezintă o modalitate procedurală specială prin
care creditorilor li se aduce la cunostintă existenta si continutul
contestatiilor, iar solutionarea acestora urmează să fie realizată cu
respectarea tuturor dispozitiilor din Codul de procedură civilă compatibile cu
actul normativ criticat.
De
asemenea, textele legale contestate sunt conforme cu prevederile
constitutionale care oferă legiuitorului deplina libertate de a stabili
competenta instantelor judecătoresti si procedura de judecată si nu aduc
atingere principiului universalitătii drepturilor, libertătilor si
îndatoririlor fundamentale ale cetătenilor, prevăzut de art. 15 alin. (1) din
Legea fundamentală.
În
sfârsit, conceptul de proces echitabil nu implică imperios existenta mai
multor grade de jurisdictie, a unor căi de atac ale hotărârilor judecătoresti
si, pe cale de consecintă, nici posibilitatea exercitării acestor căi de atac
de către toate părtile din proces.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere emise de Guvern si de Avocatul Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională constată că a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin.
(1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 7, 10 (asa
cum a fost rectificat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 89 din 28
februarie 2000), art. 11 si 97 din Legea nr.
64/1995, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 608
din 13 decembrie 1999, care au următorul continut:
Art.
7: “(1) Curtea de apel va fi instanta de recurs, pentru hotărârile date de
judecătorul-sindic, în baza art. 10.
(2)
Recursul va fi judecat în termen de 30 de zile de la înregistrarea dosarului la
curtea de apel, citarea părtilor urmând a fi făcută prin publicitate, în
conditiile art. 95 din Codul de procedură civilă.
(3)
Prin derogare de la art. 300 alin. 3 si 4 din Codul de procedură civilă,
hotărârile judecătorului-sindic, cu exceptia celei de respingere a contestatiei
debitorului - făcută în temeiul art. 31 alin. (5) -, nu vor putea fi suspendate
de instanta de recurs.”;
Art.
10: “Principalele atributii ale judecătorului-sindic, în cadrul prezentei
legi, sunt:
a)
darea hotărârii de deschidere a procedurii;
b)
judecarea contestatiei debitorului împotriva cererii introductive a
creditorilor pentru începerea procedurii;
c)
desemnarea, prin hotărâre, a administratorului sau a lichidatorului, stabilirea
atributiilor acestora, controlul asupra activitătii lor si, dacă este cazul,
înlocuirea lor;
d)
judecarea cererilor de a se ridica debitorului dreptul de a-si mai conduce
activitatea;
e)
judecarea actiunilor introduse de administrator sau de lichidator pentru
anularea unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare deschiderii
procedurii;
f)
judecarea contestatiilor debitorului ori ale creditorilor împotriva măsurilor
luate de administrator sau de lichidator;
g)
confirmarea planului de reorganizare sau, după caz, de lichidare, după votarea
lui de către creditori;
h)
hotărârea de a se continua activitatea debitorului, în caz de reorganizare;
i)
solutionarea obiectiilor la rapoartele semestriale si la cel final ale
administratorului sau ale lichidatorului;
j)
darea hotărârii de închidere a procedurii.”;
Art.
11: “Hotărârile judecătorului-sindic sunt definitive si executorii si vor
cuprinde, prin derogare de la art. 261 alin. 4 din Codul de procedură civilă,
si motivarea. În conditiile legii, ele vor putea fi atacate cu recurs.”;
Art.
97: “Tuturor creditorilor ale căror creante vor fi fost contestate de
debitor, lichidator sau de un alt creditor li se va comunica, prin notificare,
termenul stabilit de judecătorul-sindic pentru sedinta în care acesta va
solutiona, deodată, printr-o sentintă, toate contestatiile. Termenul nu va
putea depăsi 20 de zile de la emiterea notificării.”
Prin
Ordonanta Guvernului nr.
38/2002 pentru modificarea si completarea Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 95 din 2 februarie
2002, ordonantă care, potrivit art. II, a intrat în vigoare după 180 de zile de
la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, art. 97 a fost
abrogat (art. I pct. 79), iar art. 7, 10 si 11 au fost modificate si
completate, având următorul continut:
Art.
7: “(1) Curtea de apel va fi instanta de recurs, pentru hotărârile date de
judecătorul-sindic, în baza art. 10.
(2)
Recursul va fi judecat în termen de 30 de zile de la înregistrarea dosarului la
curtea de apel.
(3)
Prin derogare de la prevederile art. 300 alin. 2 si 3 din Codul de procedură
civilă, hotărârile judecătorului-sindic, cu exceptia celei de respingere a
contestatiei debitorului – făcută în temeiul art. 31 alin. (5) - si a celei
prin care se decide intrarea în faliment - pronuntată în conditiile art. 77 -,
nu vor putea fi suspendate de instanta de recurs.”;
Art.
10: “(1) Principalele atributii ale judecătorului-sindic, în cadrul
prezentei legi, sunt:
a)
darea hotărârii de deschidere a procedurii;
b)
judecarea contestatiei debitorului împotriva cererii introductive a
creditorilor pentru începerea procedurii;
c)
desemnarea, prin hotărâre, a administratorului sau a lichidatorului, stabilirea
atributiilor acestora, controlul asupra activitătii lor si, dacă este cazul,
înlocuirea lor;
d)
judecarea cererilor de a se ridica debitorului dreptul de a-si mai conduce
activitatea;
e)
judecarea actiunilor introduse de administrator sau de lichidator pentru
anularea unor transferuri cu caracter patrimonial, anterioare deschiderii
procedurii;
f)
judecarea contestatiilor debitorului ori ale creditorilor împotriva măsurilor
luate de administrator sau de lichidator;
g)
confirmarea planului de reorganizare sau, după caz, de lichidare, după votarea
lui de către creditori;
h)
hotărârea de a se continua activitatea debitorului, în caz de reorganizare;
i)
solutionarea obiectiilor la rapoartele trimestriale si la cel final ale
administratorului sau ale lichidatorului;
i1) autentificarea actelor juridice
încheiate de lichidator, pentru a căror validitate este necesară forma
autentică;
j)
darea hotărârii de închidere a procedurii.
(2)
Dacă examinarea chestiunilor supuse deliberării în sedintele prezidate de
judecătorul-sindic nu se poate finaliza într-o singură zi, deliberarea va
continua de drept în prima zi lucrătoare următoare fără o nouă înstiintare,
procedându-se astfel în continuare până la rezolvarea tuturor chestiunilor.
(3)
Procesul-verbal al sedintelor mentionate la alin. (2) va fi semnat de
judecătorul-sindic si de grefier si va cuprinde în rezumat dezbaterile tinute,
votul creditorilor pentru fiecare chestiune si deciziile adoptate.”;
Art.
11: “Hotărârile judecătorului-sindic sunt definitive si executorii. În
conditiile legii, ele vor putea fi atacate cu recurs.”
Curtea
observă că a fost sesizată, prin încheierea instantei de judecată, cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, 10, 11 si 97 din Legea nr.
64/1995, republicată, în forma anterioară modificării si completării prin
Ordonanta Guvernului nr.
38/2002. În practica sa jurisdictională Curtea Constitutională a statuat în
mod constant că, atunci când dispozitia legală a fost modificată, exceptia de
neconstitutionalitate poate fi examinată dacă textul, în noua sa redactare,
conservă reglementarea initială. Pe cale de consecintă, obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile atacate în forma modificată si
completată prin Ordonanta Guvernului nr.
38/2002.
Autorul
exceptiei de neconstitutionalitate sustine că prin dispozitiile legale
criticate sunt încălcate prevederile art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1), art.
21 si 125 din Constitutia României, precum si prevederile art. 6 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale. După
republicarea Constitutiei României, dispozitiile invocate sunt cuprinse în art.
15 alin. (1), art. 16 alin. (1), art. 21 si 126, cu următorul continut:
Art.
15 alin. (1): “(1) Cetătenii beneficiază de drepturile si de libertătile
consacrate prin Constitutie si prin alte legi si au obligatiile prevăzute de
acestea.”;
Art.
16 alin. (1): “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor
publice, fără privilegii si fără discriminări.”;
Art.
21: “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru apărarea
drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.
(3)
Părtile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un
termen rezonabil.
(4)
Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite.”;
Art.
126: “(1) Justitia se realizează prin Înalta Curte de Casatie si Justitie si
prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege.
(2)
Competenta instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt prevăzute
numai prin lege.
(3)
Înalta Curte de Casatie si Justitie asigură interpretarea si aplicarea unitară
a legii de către celelalte instante judecătoresti, potrivit competentei sale.
(4)
Compunerea Înaltei Curti de Casatie si Justitie si regulile de functionare a
acesteia se stabilesc prin lege organică.
(5)
Este interzisă înfiintarea de instante extraordinare. Prin lege organică pot fi
înfiintate instante specializate în anumite materii, cu posibilitatea
participării, după caz, a unor persoane din afara magistraturii.
(6)
Controlul judecătoresc al actelor administrative ale autoritătilor publice, pe
calea contenciosului administrativ, este garantat, cu exceptia celor care
privesc raporturile cu Parlamentul, precum si a actelor de comandament cu
caracter militar. Instantele de contencios administrativ sunt competente să
solutioneze cererile persoanelor vătămate prin ordonante sau, după caz, prin
dispozitii din ordonante declarate neconstitutionale.”
Art. 6
din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale: “1. Orice persoană are dreptul la judecarea în mod echitabil,
în mod public si într-un termen rezonabil a cauzei sale, de către o instantă
independentă si impartială, instituită de lege, care va hotărî fie asupra
încălcării drepturilor si obligatiilor sale cu caracter civil, fie asupra
temeiniciei oricărei acuzatii în materie penală îndreptate împotriva sa.
Hotărârea trebuie să fie pronuntată în mod public, dar accesul în sala de
sedinte poate fi interzis presei si publicului pe întreaga durată a procesului
sau a unei părti a acestuia în interesul moralitătii, al ordinii publice ori al
securitătii nationale într-o societate democratică, atunci când interesele
minorilor sau protectia vietii private a părtilor la proces o impun, sau în
măsura considerată absolut necesară de către instantă atunci când, în
împrejurări speciale, publicitatea ar fi de natură să aducă atingere
intereselor justitiei.
2.
Orice persoană acuzată de o infractiune este prezumată nevinovată până ce
vinovătia va fi legal stabilită.
3.
Orice acuzat are, în special, dreptul:
a)
să fie informat, în termenul cel mai scurt, într-o limbă pe care o întelege si
în mod amănuntit, asupra naturii si cauzei acuzatiei aduse împotriva sa;
b)
să dispună de timpul si de înlesnirile necesare pregătirii apărării sale;
c)
să se apere el însusi sau să fie asistat de un apărător ales de el si, dacă nu
dispune de mijloacele necesare pentru a plăti un apărător, să poată fi asistat
în mod gratuit de un avocat din oficiu, atunci când interesele justitiei o cer;
d)
să întrebe sau să solicite audierea martorilor acuzării si să obtină citarea si
audierea martorilor apărării în aceleasi conditii ca si martorii acuzării;
e)
să fie asistat în mod gratuit de un interpret, dacă nu întelege sau nu vorbeste
limba folosită la audiere.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că în sistemul Legii nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului este,
asa cum se precizează chiar în titlul legii, o procedură judiciară, compusă din
reguli specifice materiei reglementate. În raport cu continutul reglementării
nu se poate retine, asa cum fără temei sustine autorul exceptiei de
neconstitutionalitate, că dispozitiile legale citate împiedică accesul la
justitie.
Nu se
poate primi, de asemenea, sustinerea autorului exceptiei, în sensul că
judecătorul-sindic este o instantă extraordinară. Urmând regulile generale ale
procesului judiciar, în care se asigură egalitatea părtilor si exercitarea de
către acestea a dreptului la apărare, judecătorul-sindic constituie o instantă
specializată, admisă potrivit art. 126 alin. (5) din Constitutie, republicată.
În
ceea ce priveste numărul căilor de atac existente în cadrul procedurii reglementate
prin Legea nr.
64/1995, atributiile judecătorului-sindic, caracterul hotărârilor
pronuntate de acesta si interdictia stabilită pentru instanta de recurs de a
suspenda hotărârile judecătorului-sindic, Curtea retine că toate acestea
constituie chestiuni de procedură pe care legiuitorul este liber să le adopte,
în conformitate cu dispozitiile art. 126 alin. (2) din Constitutie,
republicată.
Asadar,
dispozitiile art. 7, 10 si 11 din Legea nr.
64/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, nu
încalcă prevederile art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1), art. 21 si 126 din
Constitutie, republicată, sau principiile stabilite prin art. 6 din Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale.
În
sfârsit, referitor la dispozitiile art. 97 din lege, care reglementau
notificarea termenului stabilit de judecătorul-sindic pentru sedinta în care
vor fi solutionate contestatiile împotriva creantelor creditorilor, Curtea
constată că, anterior sesizării instantei de contencios constitutional, acestea
au fost abrogate prin art. I pct. 79 din Ordonanta Guvernului nr.
38/2002. Asa fiind, exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibilă, în
conformitate cu prevederile art. 23 alin. (6) cu referire la alin. (1) al
aceluiasi articol din Legea nr.
47/1992, republicată, potrivit căruia “Curtea Constitutională decide
asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor judecătoresti privind
neconstitutionalitatea unei legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o
lege sau dintr-o ordonantă în vigoare, de care depinde solutionarea cauzei”.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d), art. 147 alin. (4), art. 15 alin. (1), art. 16 alin. (1), art. 21 si 126 din Constitutie, republicată, al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
1.
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7, 10 si 11 din
Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de
Societatea Comercială “Plus Trading” - S.R.L. Constanta în Dosarul nr.
1.393/COM/2001 al Tribunalului Constanta - Sectia comercială.
2.
Respinge ca inadmisibilă exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
97 din Legea nr.
64/1995 privind procedura reorganizării judiciare si a falimentului,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de
acelasi autor în acelasi dosar.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 20 aprilie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Afrodita
Laura Tutunaru
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL SĂNĂTĂTII
privind înfiintarea Compartimentului
pentru asistentă medicală de urgentă în caz de dezastre si crize
Având
în vedere:
- prevederile art. 8
din Ordonanta Guvernului nr. 47/1994 privind apărarea împotriva dezastrelor, aprobată
prin Legea nr. 124/1995, cu modificările si completările ulterioare;
-
prevederile art. 7 din Regulamentul de organizare si functionare a Comisiei
centrale pentru asistentă medicală de urgentă în caz de dezastre si epidemii,
aprobat prin Hotărârea Guvernului nr.
967/2003;
-
Referatul de aprobare nr. OB 5.674/2004,
în
temeiul Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare,
ministrul
sănătătii emite
următorul ordin:
Art. 1. - Cu data prezentului ordin, în structura Directiei generale asistentă medicală se constituie Compartimentul pentru asistentă medicală de urgentă în caz de dezastre si crize, care în caz de dezastre devine Secretariatul tehnic permanent al Comisiei centrale pentru asistentă medicală de urgentă în caz de dezastre si epidemii. În afara dezastrelor si urgentelor, Compartimentul pentru asistentă medicală de urgentă în caz de dezastre si crize functionează cu o schemă redusă, prevăzută în anexa nr. 1 care face parte integrantă din prezentul ordin. În timpul dezastrelor se completează cu functiile prevăzute în anexa nr. 1, ale căror atributii vor fi îndeplinite prin cumul.
Art.
2. - Atributiile Compartimentului pentru asistentă medicală de urgentă în caz
de dezastre si crize, precum si diagrama de relatii sunt prevăzute în anexele
nr. 2 si 3 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
3. - Directia generală asistentă medicală si Directia resurse umane, formare
profesională, examene si concursuri vor duce la îndeplinire prevederile
prezentului ordin.
Art.
4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
sănătătii,
Ovidiu
Brînzan
Bucuresti, 19 mai 2004.
Nr. 585.
ANEXA Nr. 1
ORGANIGRAMA
Compartimentului
pentru asistentă medicală de urgentă în caz de dezastre si crize, în afara
situatiilor de dezastre
Seful
compartimentului:
-
directorul general adjunct al Directiei generale asistentă medicală.
Membri:
1.
consilier cu pregătirea pentru dezastre;
2.
consilier cu pregătirea pentru urgente;
3. consilier
cu pregătirea pentru crize;
4. referent.
ORGANIGRAMA
Secretariatului
tehnic permanent al Comisiei centrale pentru asistentă medicală de urgentă în
caz de dezastre si epidemii
Seful
Secretariatului tehnic permanent:
-
directorul general adjunct al Directiei generale asistentă medicală.
Membri:
1.
consilier cu pregătirea pentru dezastre;
2.
consilier cu pregătirea pentru urgente;
3.
consilier cu pregătirea pentru crize;
4.
consilier în Directia generală farmaceutică, inspectia de farmacie si aparatură
medicală din Ministerul Sănătătii;
5.
consilier în Directia generală sănătate publică si inspectia sanitară de stat
din Ministerul Sănătătii;
6.
consilier în Directia generală sănătate publică si inspectia sanitară de stat
din Ministerul Sănătătii;
7.
referent.
NOTĂ:
Functiile
de la pct. 4, 5, 6 si 7 vor fi îndeplinite prin cumul de către angajati
desemnati de directorul general al structurii respective, iar în situatia
aprobării Legii sistemului national de management al crizelor devine nucleul
Centrului operativ de criză al Ministerului Sănătătii.
ATRIBUTIILE
Compartimentului
pentru asistentă medicală de urgentă în caz de dezastre si crize
În calitate de nucleu
al Secretariatului tehnic permanent al Comisiei centrale pentru asistentă medicală
de urgentă în caz de dezastre si epidemii, Compartimentul pentru asistentă
medicală de urgentă în caz de dezastre si crize îndeplineste următoarele
atributii prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.
967/2003:
a) în
perioadele dintre sedinte duce la îndeplinire hotărârile Comisiei centrale
pentru asistentă medicală de urgentă în caz de dezastre si epidemii, urmăreste
realizarea lor si exercită atributiile acesteia, făcând propuneri care devin
executorii după aprobarea de către presedinte, urmând ca la prima sedintă să
aducă la cunostintă comisiei măsurile aprobate si să le supună analizei si
validării de către membrii acesteia;
b)
analizează si propune spre avizare Comisiei centrale pentru asistentă medicală
de urgentă în caz de dezastre si epidemii planurile comisiilor judetene si a
municipiului Bucuresti de apărare împotriva dezastrelor, pentru aspectele care
privesc asistenta medicală de urgentă;
c) în
situatii critice din punct de vedere al asistentei medicale de urgentă în caz
de dezastre si epidemii, propune presedintelui sau vicepresedintelui Comisiei
centrale pentru asistentă medicală de urgentă în caz de dezastre si epidemii să
solicite Ministerului Apărării Nationale, Ministerului Administratiei si
Internelor si altor autorităti publice centrale interventia cu forte si
mijloace din dotarea unitătilor subordonate acestora, pentru salvarea
oamenilor, a diferitelor bunuri si pentru limitarea si înlăturarea efectelor
negative;
d)
colectează si verifică datele si informatiile privind efectele dezastrelor si
epidemiilor asupra populatiei, retelei medicale si măsurile întreprinse,
primite de la comisiile judetene si a municipiului Bucuresti de apărare
împotriva dezastrelor sau de la alte surse;
e)
informează operativ Comisia guvernamentală de apărare împotriva dezastrelor si
întocmeste rapoarte de sinteză periodice si anuale privind starea de sănătate a
populatiei afectate de dezastre si epidemii si de refacere a retelei medicale
afectate de dezastre, de modernizare a fluxului informational, pe care le
prezintă presedintelui sau vicepresedintilor Comisiei centrale pentru asistentă
medicală de urgentă în caz de dezastre si epidemii, urmăreste realizarea
măsurilor aprobate;
f)
întocmeste informări privind declansarea, evolutia fenomenelor negative asupra
populatiei si retelei medicale, efectele acestora si măsurile luate si le
transmite mass-media;
g)
urmăreste promovarea si elaborarea de către institutele de profil a studiilor
si cercetărilor în vederea fundamentării de acte normative care privesc
asistenta medicală de urgentă în caz de dezastre si epidemii;
h)
initiază anual si participă la exercitiile de simulare a producerii de dezastre
si epidemii, organizate pe zone de risc si pe judete, pentru verificarea
pregătirii si conlucrării formatiilor de interventie, a functionării fluxului
informational-decizional, precum si a modului de folosire a mijloacelor si
materialelor de interventie;
i)
participă la elaborarea si actualizarea conventiilor internationale pentru
probleme ce privesc apărarea împotriva dezastrelor si epidemiilor, participă la
organizarea si desfăsurarea actiunilor si a simulărilor de apărare
împotriva
dezastrelor si epidemiilor, urmărind respectarea conventiilor bilaterale sau
multilaterale;
j)
verifică periodic secretariatele tehnice permanente ale comisiilor judetene si
a municipiului Bucuresti de apărare împotriva dezastrelor asupra cunoasterii
atributiilor specifice ce le revin si asupra modului de actiune în caz de
dezastre si epidemii;
k)
participă, în colaborare cu alte ministere, la întocmirea planurilor de
interventie în caz de producere a dezastrelor si epidemiilor si urmăreste
realizarea măsurilor care se iau în asemenea situatii;
l)
propune presedintelui sau vicepresedintelui Comisiei centrale pentru asistentă
medicală de urgentă în caz de dezastre si epidemii convocarea sedintei ordinare
anuale a acesteia si a sedintelor extraordinare ori de câte ori este necesar;
m)
întocmeste programe si urmăreste pregătirea personalului cu atributii de
apărare împotriva dezastrelor si epidemiilor;
n)
constată si propune aplicarea, prin persoane anume desemnate, a sanctiunilor
prevăzute de Ordonanta Guvernului nr. 47/1994, aprobată prin Legea nr. 124/1995,
cu modificările si completările ulterioare, în legătură cu activitatea de
asistentă medicală de urgentă în caz de dezastre si epidemii.
ANEXA Nr. 3*)