MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 502 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 3
iunie 2004
LEGI SI
DECRETE
232.
- Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 47/1992 privind
organizarea si functionarea Curtii Constitutionale
410.
- Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea si completarea Legii
nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale
402.
- Decret privind numirea unui ambasador
403.
- Decret privind numirea unui ambasador
404.
- Decret privind numirea unui ambasador
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea si completarea Legii nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. I. - Legea nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale,
republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 187 din 7 august
1997, cu modificările ulterioare, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. Înaintea
alineatului (1) al articolului 1 se introduce un nou alineat cu următorul
cuprins:
“Art. 1. - Curtea
Constitutională este garantul suprematiei Constitutiei.”
2. Alineatul
(3) al articolului 1 se abrogă.
3. Articolul 2
va avea următorul cuprins:
“Art. 2. - (1)
Curtea Constitutională asigură controlul constitutionalitătii legilor, a
tratatelor internationale, a regulamentelor Parlamentului si a ordonantelor
Guvernului. (2) Sunt neconstitutionale prevederile actelor prevăzute la alin.
(1), care încalcă dispozitiile sau principiile Constitutiei.
(3) Curtea
Constitutională se pronuntă numai asupra constitutionalitătii actelor cu
privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile
supuse controlului.”
4. Alineatele
(1) si (2) ale articolului 3 vor avea următorul cuprins:
“Art. 3. - (1)
Atributiile Curtii Constitutionale sunt cele stabilite de Constitutie si de
prezenta lege.
(2) În exercitarea
atributiilor care îi revin Curtea Constitutională este singura în drept să
hotărască asupra competentei sale.”
5. Articolele 4
si 5 se abrogă.
6. Alineatul
(2) al articolului 8 se abrogă.
7. După
alineatul (1) al articolului 9 se introduce un alineat nou, alineatul (11), cu următorul cuprins:
“(11)
Mandatul presedintelui poate fi reînnoit.”
8. Literele a)
si b) ale alineatului (1) al articolului 11 vor avea următorul cuprins:
“a) coordonează
activitatea Curtii Constitutionale;
b) convoacă si
prezidează sedintele Curtii Constitutionale;”.
9. După litera
b) a alineatului (1) al articolului 11 se introduce o literă nouă, litera b1), cu următorul cuprins:
“b1)
desemnează judecătorul-raportor în cazurile prevăzute de lege si stabileste
termenele de judecată;”
10. După
alineatul (2) al articolului 11 se introduce un alineat nou, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
“(3) În
exercitarea atributiilor de conducere administrativă, presedintele emite
ordine.”
11. Alineatul
(1) al articolului 12 va avea următorul cuprins:
“Art. 12. - (1)
Curtea Constitutională poate fi sesizată în cazurile expres prevăzute de art.
146 din Constitutie, republicată, sau de legea sa organică.”
12. Partea
introductivă si litera A ale alineatului (1) al articolului 13 vor avea
următorul cuprins:
“Art. 13. - (1)
Curtea Constitutională pronuntă decizii, hotărâri si emite avize, după cum
urmează:
A. Decizii, în
cazurile în care:
a) se pronuntă
asupra constitutionalitătii legilor, înainte de promulgarea acestora, la
sesizarea Presedintelui României, a unuia dintre presedintii celor două Camere,
a Guvernului, a Înaltei Curti de Casatie si Justitie, a Avocatului Poporului, a
unui număr de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori, precum
si, din oficiu, asupra initiativelor de revizuire a Constitutiei;
b) se pronuntă
asupra constitutionalitătii tratatelor sau altor acorduri internationale,
înainte de ratificarea acestora de Parlament, la sesizarea unuia dintre
presedintii celor două Camere, a unui număr de cel putin 50 de deputati sau de
cel putin 25 de senatori;
c) se pronuntă
asupra constitutionalitătii regulamentelor Parlamentului, la sesizarea unuia
dintre presedintii celor două Camere, a unui grup parlamentar sau a unui număr
de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori;
d) hotărăste
asupra exceptiilor de neconstitutionalitate privind legile si ordonantele,
ridicate în fata instantelor judecătoresti sau de arbitraj comercial, precum si
a celor ridicate direct de Avocatul Poporului;
e) solutionează
conflictele juridice de natură constitutională dintre autoritătile publice, la
cererea Presedintelui României, a unuia dintre presedintii celor două Camere, a
primului-ministru sau a presedintelui Consiliului Superior al Magistraturii;
f) hotărăste
asupra contestatiilor care au ca obiect constitutionalitatea unui partid politic.”
13. După
alineatul (2) al articolului 13 se introduce un alineat nou, alineatul (3), cu
următorul cuprins:
“(3) Deciziile,
hotărârile si avizele Curtii Constitutionale se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I. Deciziile si hotărârile Curtii Constitutionale sunt general
obligatorii si au putere numai pentru viitor.”
14. Alineatul
(1) al articolului 14 va avea următorul cuprins:
“Art. 14. - (1)
Sedintele de judecată sunt publice, în afară de cazul în care, din motive
întemeiate, Curtea hotărăste altfel.”
15. Alineatele
(1) si (2) ale articolului 17 vor avea următorul cuprins:
“Art. 17. - (1)
Curtea Constitutională se pronuntă asupra constitutionalitătii legilor înainte
de promulgarea acestora, la sesizarea Presedintelui României, a unuia dintre
presedintii celor două Camere, a Guvernului, a Înaltei Curti de Casatie si
Justitie, a Avocatului Poporului, a unui număr de cel putin 50 de deputati sau
de cel putin 25 de senatori.
(2) În vederea
exercitării dreptului de sesizare a Curtii Constitutionale, cu 5 zile înainte
de a fi trimisă spre promulgare, legea se comunică Guvernului, Înaltei Curti de
Casatie si Justitie, precum si Avocatului Poporului si se depune la secretarul
general al Camerei Deputatilor si la cel al Senatului. În cazul în care legea a
fost adoptată cu procedură de urgentă, termenul este de 2 zile.”
16. Articolul
18 va avea următorul cuprins:
“Art. 18. - (1) În
cazul sesizării Curtii Constitutionale de unul dintre presedintii celor două
Camere ale Parlamentului, de parlamentari, de Guvern, de Înalta Curte de
Casatie si Justitie sau de Avocatul Poporului, Curtea va comunica Presedintelui
României sesizarea primită, în ziua înregistrării.
(2) Dacă sesizarea
s-a făcut de Presedintele României, de parlamentari, de Înalta Curte de Casatie
si Justitie sau de Avocatul Poporului, Curtea Constitutională o va comunica, în
termen de 24 de ore de la înregistrare, presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, precizând si data când vor avea loc dezbaterile.
(3) Dacă sesizarea
s-a făcut de presedintele uneia dintre Camerele Parlamentului, Curtea
Constitutională o va comunica presedintelui celeilalte Camere, Guvernului,
precum si Avocatului Poporului, iar dacă sesizarea s-a făcut de către Guvern,
Curtea o va comunica presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum
si Avocatului Poporului, prevederile alin. (2) aplicându-se în mod
corespunzător.”
17. Alineatul
(1) al articolului 19 va avea următorul cuprins:
“Art. 19. - (1)
Până la data dezbaterilor, presedintii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul si Avocatul Poporului pot prezenta, în scris, punctul lor de vedere.”
18. Alineatele
(2) si (3) ale articolului 20 vor avea următorul cuprins:
“(2) Decizia se
pronuntă, în urma deliberării, cu votul majoritătii judecătorilor si se
comunică Presedintelui României. Decizia prin care se constată
neconstitutionalitatea legii se comunică presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si primului-ministru.
(3) În cazurile de
neconstitutionalitate care privesc legile, înainte de promulgarea acestora,
Parlamentul este obligat să reexamineze dispozitiile respective pentru punerea
lor de acord cu decizia Curtii Constitutionale.”
19. La
capitolul III sectiunea a 2-a, după punctul 1 se introduc două puncte noi,
punctele 11 si 12, cu următorul
cuprins:
“11. Verificarea constitutionalitătii initiativelor de revizuire a
Constitutiei
Art. 201.
- Înainte de sesizarea Parlamentului pentru initierea procedurii legislative de
revizuire a Constitutiei, proiectul de lege sau propunerea legislativă,
însotită de avizul Consiliului Legislativ, se depune la Curtea Constitutională,
care este obligată ca, în termen de 10 zile, să se pronunte asupra respectării
dispozitiilor constitutionale privind revizuirea.
Art. 202.
- La primirea proiectului de lege sau a propunerii legislative, presedintele
Curtii numeste un judecător-raportor si stabileste termenul de judecată.
Art. 203.
- (1) Curtea Constitutională se pronuntă asupra proiectului de lege sau a
propunerii legislative cu votul a două treimi din numărul judecătorilor.
(2) Decizia Curtii
se comunică celor care au initiat proiectul de lege sau propunerea legislativă
ori, după caz, reprezentantului acestora.
Art. 204.
- Proiectul de lege sau propunerea legislativă se prezintă Parlamentului numai
împreună cu decizia Curtii Constitutionale, comunicată potrivit art. 203 alin.
(2).
Art. 205.
- (1) În termen de 5 zile de la adoptarea legii de revizuire a Constitutiei,
Curtea Constitutională se pronuntă, din oficiu, asupra acesteia, prevederile
art. 202 si art. 203 aplicându-se în mod
corespunzător.
(2) Decizia prin
care se constată că nu au fost respectate dispozitiile constitutionale
referitoare la revizuire se trimite Camerei Deputatilor si Senatului, în
vederea reexaminării legii de revizuire a Constitutiei, pentru punerea ei de
acord cu decizia Curtii Constitutionale.
12. Controlul constitutionalitătii tratatelor sau a altor acorduri
internationale
Art. 206.
- (1) Curtea Constitutională se pronuntă asupra constitutionalitătii tratatelor
sau a altor acorduri internationale înainte de ratificarea acestora de
Parlament, la sesizarea unuia dintre presedintii celor două Camere, a unui
număr de cel putin 50 de deputati sau de cel putin 25 de senatori.
(2) Dacă sesizarea
s-a făcut de presedintele uneia dintre Camerele Parlamentului, Curtea
Constitutională o va comunica Presedintelui României, presedintelui celeilalte
Camere, precum si Guvernului.
(3) Sesizarea
făcută de parlamentari se înregistrează, după caz, la Senat sau la Camera
Deputatilor si se trimite Curtii Constitutionale, în ziua primirii ei, de către
secretarul general al Camerei respective.
(4) Curtea
Constitutională comunică sesizarea Presedintelui României, presedintilor celor
două Camere ale Parlamentului si Guvernului.
Art. 207.
- Până la data dezbaterilor în plenul Curtii Constitutionale, Presedintele
României, presedintii celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul pot
prezenta, în scris, punctele lor de vedere.
Art. 208.
- (1) Dezbaterea asupra constitutionalitătii tratatului sau a acordului international
are loc în plenul Curtii Constitutionale, pe baza sesizării, a documentelor si
a punctelor de vedere primite, atât asupra prevederilor mentionate în sesizare,
cât si asupra celor de care, în mod necesar si evident, acestea nu pot fi
disociate.
(2) Decizia se
pronuntă, în urma deliberării, cu votul majoritătii judecătorilor si se
comunică Presedintelui României, presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului.
(3) În cazul în
care constitutionalitatea tratatului sau a acordului international a fost
constatată potrivit art. 146 lit. b) din Constitutie, republicată, acesta nu
poate face obiectul unei exceptii de neconstitutionalitate. Tratatul sau
acordul international constatat ca fiind neconstitutional nu poate fi
ratificat.”
20. Alineatul
(3) al articolului 22 se abrogă.
21. Alineatul
(4) al articolului 22 va avea următorul cuprins:
“(4) Dacă prin
decizie se constată neconstitutionalitatea unor dispozitii ale regulamentului,
Camera sesizată va reexamina, în termen de 45 de zile, aceste dispozitii,
pentru punerea lor de acord cu prevederile Constitutiei.
Pe durata acestui
termen, dispozitiile din regulament declarate neconstitutionale sunt
suspendate. La expirarea termenului de 45 de zile, dispozitiile regulamentare
declarate neconstitutionale îsi încetează efectele juridice.”
22. La
capitolul III sectiunea a 2-a, punctul 3 va avea următorul titlu:
“3. Solutionarea
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate în fata instantelor judecătoresti
sau de arbitraj comercial”.
23. Alineatele (1),
(2), (3) si (6) ale articolului 23 vor avea următorul cuprins:
“Art. 23. - (1)
Curtea Constitutională decide asupra exceptiilor ridicate în fata instantelor
judecătoresti sau de arbitraj comercial privind neconstitutionalitatea unei
legi sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau dintr-o ordonantă în
vigoare, care are legătură cu solutionarea cauzei în orice fază a litigiului si
oricare ar fi obiectul acestuia.
(2) Exceptia poate
fi ridicată la cererea uneia dintre părti sau, din oficiu, de către instanta de
judecată ori de arbitraj comercial. De asemenea, exceptia poate fi ridicată de
procuror în fata instantei de judecată, în cauzele la care participă.
(3) Nu pot face
obiectul exceptiei prevederile constatate ca fiind neconstitutionale printr-o
decizie anterioară a Curtii Constitutionale.
............................................................................................
(6) Dacă exceptia
este inadmisibilă, fiind contrară prevederilor alin. (1), (2) sau (3), instanta
respinge printr-o încheiere motivată cererea de sesizare a Curtii
Constitutionale. Încheierea poate fi atacată numai cu recurs la instanta
imediat superioară, în termen de 48 de ore de la pronuntare. Recursul se judecă
în termen de 3 zile.”
24. Alineatele
(1) si (4) ale articolului 24 vor avea următorul cuprins:
“Art. 24. - (1)
Primind încheierea prevăzută la art. 23 alin. (4), presedintele Curtii
Constitutionale va desemna judecătorul-raportor si va comunica încheierea prin
care a fost sesizată Curtea Constitutională presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, indicându-le data până la
care pot să trimită punctul lor de vedere. Prevederile art. 19 alin. (2) se
aplică în mod corespunzător.
............................................................................................
(4) Judecata are
loc la termenul stabilit, pe baza actelor cuprinse în dosar, cu înstiintarea
părtilor si a Ministerului Public.”
25. Alineatul
(3) al articolului 24 se abrogă.
26. După
alineatul (4) al articolului 24 se introduce un alineat nou, alineatul (41), cu următorul cuprins:
“(41)
Participarea procurorului la judecată este obligatorie.”
27. Alineatul
(3) al articolului 25 va avea următorul cuprins:
“(3) Dispozitiile
din legile si ordonantele în vigoare constatate ca fiind neconstitutionale îsi
încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curtii
Constitutionale, dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz,
nu pune de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei. Pe
durata acestui termen, dispozitiile constatate ca fiind neconstitutionale sunt
suspendate de drept.”
28. La
capitolul III sectiunea a 2-a, după punctul 3 se introduc două puncte noi,
punctele 31 si 32, cu următorul
cuprins:
“31. Solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicate de Avocatul
Poporului
Art. 251.
- Curtea Constitutională hotărăste asupra exceptiilor de neconstitutionalitate
ridicate direct de Avocatul Poporului privind constitutionalitatea unei legi
sau ordonante ori a unei dispozitii dintr-o lege sau ordonantă în vigoare.
Art. 252.-La
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate, dispozitiile art. 23-25 se
aplică în mod corespunzător.
32. Solutionarea conflictelor juridice de natură constitutională dintre
autoritătile publice
Art. 253.
- (1) Curtea Constitutională solutionează conflictele juridice de natură
constitutională dintre autoritătile publice, la cererea Presedintelui României,
a unuia dintre presedintii celor două Camere, a primului-ministru sau a presedintelui
Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Cererea de
solutionare a conflictului va mentiona autoritătile publice aflate în conflict,
textele legale asupra cărora poartă conflictul, prezentarea pozitiei părtilor
si opinia autorului cererii.
Art. 254.
- (1) Primind cererea, presedintele Curtii Constitutionale o va comunica
părtilor aflate în conflict, solicitându-le să îsi exprime, în scris, în
termenul stabilit, punctul de vedere asupra continutului conflictului si a
eventualelor căi de solutionare a acestuia, si va desemna judecătorul-raportor.
(2) La data
primirii ultimului punct de vedere, dar nu mai târziu de 20 de zile de la
primirea cererii, presedintele Curtii Constitutionale stabileste termenul
pentru sedinta de judecată si citează părtile implicate în conflict. Dezbaterea
va avea loc la data stabilită de presedintele Curtii Constitutionale chiar dacă
vreuna dintre autoritătile publice implicate nu respectă termenul stabilit
pentru prezentarea punctului de vedere.
(3) Dezbaterea are
loc pe baza raportului prezentat de judecătorul-raportor, a cererii de
sesizare, a punctelor de vedere prezentate potrivit alin. (1), a probelor
administrate si a sustinerilor părtilor.
Art. 255.
- Decizia prin care se solutionează conflictul juridic de natură constitutională
este definitivă si se comunică autorului sesizării, precum si părtilor aflate
în conflict, înainte de publicarea acesteia în Monitorul Oficial al României,
Partea I.”
29. Articolul
26 va avea următorul cuprins:
“Art. 26. - (1)
Curtea Constitutională veghează la respectarea procedurii pentru alegerea
Presedintelui României si confirmă rezultatele sufragiului.
(2) Rezultatul
alegerilor pentru functia de Presedinte al României este validat de Curtea
Constitutională.”
30. Articolul
27 va avea următorul cuprins:
“Art. 27. -
Contestatiile cu privire la înregistrarea sau neînregistrarea candidaturii la
functia de Presedinte al României, precum si cele cu privire la împiedicarea
unui partid sau a unei formatiuni politice ori a unui candidat de a-si desfăsura
campania electorală în conditiile legii se solutionează de Curtea
Constitutională, cu votul majoritătii judecătorilor, în termenele prevăzute de
legea pentru alegerea Presedintelui României.”
31. Alineatele
(1), (2) si (4) ale articolului 29 vor avea următorul cuprins:
“Art. 29. - (1)
Pentru solutionarea contestatiei, presedintele Curtii Constitutionale va
desemna judecătorul-raportor, care este obligat să o comunice, împreună cu
actele doveditoare, partidului politic la care se referă contestatia, precizându-i
data până la care poate depune un memoriu în apărare, însotit de dovezile
corespunzătoare.
(2) Contestatia se
judecă, pe baza raportului prezentat de judecătorul desemnat în acest scop si a
probelor administrate, cu citarea contestatorului, a partidului politic a cărui
constitutionalitate este contestată si a Ministerului Public.
............................................................................................
(4) Decizia Curtii
nu este supusă căilor de atac.”
32. Articolul
30 va avea următorul cuprins:
“Art. 30. - (1)
Partidele politice pot fi declarate neconstitutionale în cazurile prevăzute de
art. 40 alin. (2) din Constitutie, republicată.
(2) Decizia de
admitere a contestatiei se comunică Tribunalului Bucuresti în vederea radierii
partidului politic neconstitutional din Registrul partidelor politice.”
33. Alineatul
(3) al articolului 31 va avea următorul cuprins:
“(3) Presedintele
Curtii Constitutionale, primind cererea, va desemna judecătorul-raportor.”
34. Alineatul
(1) al articolului 32 va avea următorul cuprins:
“Art. 32. - (1)
Avizul cu privire la suspendarea din functie a Presedintelui României se emite
de Curtea Constitutională în urma dezbaterii propunerii de suspendare si a
dovezilor prezentate.”
35. Articolul
34 va avea următorul cuprins:
“Art. 34. -
Cererea pentru constatarea existentei împrejurărilor care justifică interimatul
functiei de Presedinte al României va fi însotită de dovezile necesare, iar
constatarea acestor împrejurări se face de Curtea Constitutională, cu votul
majoritătii judecătorilor.”
36. La
capitolul III sectiunea a 2-a, după punctul 7 se introduc două puncte noi,
punctele 71 si 72, cu următorul
cuprins:
“71. Exercitarea atributiilor privitoare la organizarea si desfăsurarea
referendumului si la confirmarea rezultatelor acestuia
Art. 341. - (1) Curtea Constitutională veghează la respectarea procedurii
pentru organizarea si desfăsurarea referendumului si confirmă rezultatele
acestuia.
(2) Pentru ducerea
la îndeplinire a prevederilor alin. (1), Curtea Constitutională poate cere
informatii de la autoritătile publice.
(3) Biroul
Electoral Central este obligat să prezinte, la solicitarea Curtii
Constitutionale, informări asupra fazelor si operatiunilor de desfăsurare a
referendumului.
Art. 342. - (1) Plenul Curtii Constitutionale decide cu o majoritate de două
treimi asupra valabilitătii referendumului.
(2) Hotărârea
Curtii Constitutionale stabileste dacă a fost respectată procedura pentru
organizarea si desfăsurarea referendumului si confirmă rezultatele acestuia.
(3) Înaintea
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, hotărârea Curtii
Constitutionale se prezintă Camerei Deputatilor si Senatului, întrunite în
sedintă comună.
72. Verificarea îndeplinirii conditiilor pentru exercitarea initiativei
legislative de către cetăteni
Art. 343. - Curtea Constitutională, din oficiu sau pe baza sesizării
presedintelui Camerei Parlamentului la care s-a înregistrat initiativa
legislativă a cetătenilor, se pronuntă asupra:
a) caracterului
constitutional al propunerii legislative ce face obiectul initiativei
cetătenilor;
b) îndeplinirii
conditiilor referitoare la publicarea acestei propuneri si dacă listele de
sustinători sunt atestate de către primarii unitătilor
administrativ-teritoriale ori de către împuternicitii acestora;
c) întrunirii
numărului minim de sustinători pentru promovarea initiativei, prevăzut la art.
74 alin. (1) sau, după caz, la art. 150 alin. (1) din Constitutie, republicată,
precum si asupra respectării dispersiei teritoriale în judete si în municipiul
Bucuresti, prevăzută de aceleasi articole.
Art. 344.
- La primirea sesizării, presedintele Curtii Constitutionale desemnează
judecătorul-raportor si stabileste termenul pentru întrunirea judecătorilor, în
vederea verificării initiativei.”
37. Articolele
35 si 36 se abrogă.
38. După
capitolul III se introduc două capitole noi, capitolele III1 si III2, cu următorul cuprins:
“CAPITOLUL
III1
Plenul
Curtii Constitutionale
Art. 361. - Plenul Curtii Constitutionale, alcătuit din judecătorii Curtii,
îndeplineste atributiile acesteia, prevăzute de Constitutie si de lege. Plenul
poate lua orice măsură necesară pentru buna desfăsurare a activitătii Curtii.
Art. 362. - (1) Curtea Constitutională lucrează legal în prezenta a două treimi
din numărul judecătorilor. Plenul decide cu votul majoritătii judecătorilor
Curtii, dacă prin lege nu se prevede altfel.
(2) Solutiile
adoptate de Curtea Constitutională în exercitarea atributiilor jurisdictionale
se înscriu în condica sedintelor de judecată, iar în materie administrativă se
consemnează, pentru fiecare sedintă în parte, într-un proces-verbal pe baza
căruia se emite o hotărâre, semnată de presedintele Curtii si contrasemnată de
secretarul general.
(3) Pentru
exercitarea altor atributii decât cele jurisdictionale, Plenul se convoacă de
presedintele Curtii Constitutionale, din proprie initiativă sau la cererea
scrisă a unui judecător. Convocarea se face cu anuntarea ordinii de zi, care se
adoptă în plen, la începutul sedintei.
CAPITOLUL III2
Reguli
procedurale specifice activitătii Curtii Constitutionale
Art. 363. - (1) La sedintele Plenului participă toti judecătorii Curtii
Constitutionale, în afară de situatiile în care unii absentează în mod
justificat.
(2) Sedintele sunt
prezidate de presedintele Curtii Constitutionale. În lipsa presedintelui
Curtii, sedintele sunt prezidate de un judecător desemnat de acesta. La sedinte
participă în mod obligatoriu magistratul-asistent repartizat pe lângă
judecătorul-raportor, iar în cazurile prevăzute de lege, reprezentantul
Ministerului Public si alte persoane sau autorităti, înstiintate în acest scop.
(3) Dezbaterile au
loc cu participarea numai a judecătorilor Curtii Constitutionale, pe baza
sesizării si a celorlalte documente aflate la dosar si, cu exceptia cazurilor
prevăzute la art. 146 lit. d), e) si k) din Constitutie, republicată, fără
înstiintarea părtilor.
Presedintele
Curtii poate invita, pentru relatii, persoanele considerate necesare.
Art. 364. - (1) Accesul publicului este limitat la numărul de locuri din sala
de sedintă. Secretarul general va lua măsuri pentru asigurarea accesului
publicului în sala de sedinte.
(2) În scopul
asigurării solemnitătii sedintei, utilizarea în sala de sedintă a aparatelor ce
permit înregistrarea, fixarea sau transmiterea cuvântului ori a imaginii este
admisă numai înaintea începerii dezbaterilor si cu autorizarea prealabilă a
presedintelui Curtii Constitutionale.
(3) Este interzis
ca în sala de sedintă să se facă propagandă de orice fel, prin viu grai ori
prin afise, pancarte sau alte materiale de acest gen, sub sanctiunea evacuării
din sală si a sesizării organelor de politie, dacă presedintele Curtii
Constitutionale apreciază că fapta are caracter grav.
(4) Dispozitiile
art. 122 si 123 din Codul de procedură civilă sunt aplicabile.
(5) Conexarea
dosarelor aflate pe rolul Curtii Constitutionale se dispune atunci când
obiectul exceptiei este identic.
Art. 365. - În timpul sedintelor publice, judecătorii, magistratii-asistenti,
procurorii si avocatii poartă robă.
Art. 366. - Curtea Constitutională, legal sesizată, procedează la examinarea
constitutionalitătii, nefiind aplicabile dispozitiile Codului de procedură
civilă referitoare la suspendarea, întreruperea sau stingerea procesului si
nici cele privind recuzarea judecătorilor.
Art. 367. - În cursul sedintei publice, magistratul-asistent va consemna în
registrul de note, numerotat si sigilat, numărul dosarului, sustinerile orale
ale părtilor si ale procurorului, măsurile dispuse de Curtea Constitutională,
precum si toate celelalte aspecte rezultând din desfăsurarea dezbaterilor. Pe
baza acestuia, magistratul-asistent va întocmi încheierea de dezbateri.
Registrul de note se păstrează în arhiva Curtii timp de 5 ani de la data
ultimelor note scrise.
Art. 368. - În cazul în care Curtea Constitutională rămâne în pronuntare,
presedintele anuntă ziua stabilită pentru aceasta. Amânarea pronuntării nu va
depăsi, de regulă, 30 de zile. În condica de sedintă se va trece în momentul
pronuntării si termenul la care au avut loc dezbaterile.
Art. 369. - (1) Deliberarea se face în secret si la ea vor fi prezenti numai
judecătorii care au participat la dezbateri. Magistratul-asistent care a
pregătit dezbaterile si a participat la ele poate fi consultat.
(2)
Judecătorul-raportor votează primul, cel mai tânăr judecător, al doilea, apoi
ceilalti judecători si, la sfârsit, presedintele Curtii Constitutionale.
(3) În situatia în
care un judecător cere să se întrerupă deliberarea pentru o mai bună studiere a
problemelor ce formează obiectul dezbaterii si presedintele Curtii Constitutionale
sau cel putin o treime din numărul judecătorilor Plenului consideră cererea
justificată, se va amâna pronuntarea pentru o altă dată, tinându-se seama de
urgenta cauzei.
(4) Dacă în cursul
deliberării se constată necesitatea lămuririi suplimentare a unor aspecte,
presedintele Curtii Constitutionale poate dispune redeschiderea dezbaterilor,
luând măsurile procesuale necesare.
Art. 3610. - (1) Rezultatul deliberării se înscrie într-o minută, care se
semnează de judecătorii care au participat la sedintă si de
magistratul-asistent.
(2)
Magistratul-asistent va consemna de îndată în condica de sedintă solutiile
date, care se semnează de către judecători.
(3) Judecătorul
care a votat împotrivă poate formula opinie separată. Cu privire la motivarea
deciziei se poate formula opinie concurentă. Opinia separată si, după caz, cea
concurentă se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, împreună cu
decizia.
Art. 3611. - (1) Deciziile, hotărârile si avizele se redactează în scris de
către magistratul-asistent care a participat la dezbateri, sub îndrumarea
judecătorului-raportor. Termenul de redactare este de cel mult 30 de zile de la
pronuntare.
(2) Deciziile,
hotărârile si avizele se certifică de către presedintele Curtii Constitutionale
si de magistratul-asistent care a participat la dezbateri. Ele primesc număr în
ordinea înscrierii lor în condica de sedintă, separat pentru decizii, hotărâri
si avize.
(3) Curtea
Constitutională editează culegeri de decizii si hotărâri si organizează
sistematizarea jurisprudentei sale.”
39. Titlul
capitolului IV va avea următorul cuprins
“CAPITOLUL
IV
Statutul
judecătorilor Curtii Constitutionale”
40. Înaintea
alineatului (1) al articolului 37 se introduc două alineate noi, cu următorul
cuprins:
“Art. 37. -
Judecătorii Curtii Constitutionale sunt independenti în exercitarea
atributiilor lor si sunt inamovibili pe durata mandatului.
Judecătorii Curtii
Constitutionale nu pot fi trasi la răspundere juridică pentru opiniile si
voturile exprimate la adoptarea solutiilor.”
41. Alineatele
(1) si (2) ale articolului 42 vor avea următorul cuprins:
“Art. 42. - (1)
Judecătorii Curtii Constitutionale nu pot fi arestati sau trimisi în judecată
penală decât cu aprobarea Biroului permanent al Camerei Deputatilor, al
Senatului sau a Presedintelui României, după caz, la cererea procurorului
general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casatie si Justitie.
(2) Competenta de
judecată pentru infractiunile săvârsite de judecătorii Curtii Constitutionale
apartine Înaltei Curti de Casatie si Justitie.”
42. Articolul
46 va avea următorul cuprins:
“Art. 46. -
Presedintele Curtii Constitutionale este egal în grad cu presedintele Înaltei
Curti de Casatie si Justitie, iar judecătorii Curtii Constitutionale, cu
vicepresedintele Înaltei Curti de Casatie si Justitie, beneficiind de
indemnizatie egală cu a acestora, majorată cu 15%, precum si de celelalte
drepturi.”
43. După
articolul 46 se introduc două articole noi, articolele 461 si 462, cu următorul cuprins:
“Art. 461. - Judecătorii care nu au domiciliul în municipiul Bucuresti
beneficiază de cazare gratuită, de transport săptămânal la si de la localitatea
de domiciliu, precum si de diurnă pentru zilele în care participă la lucrările
Curtii Constitutionale, în conditiile prevăzute de lege pentru deputati si
senatori.
Art. 462. - (1) La încetarea mandatului, ca urmare a expirării termenului
acestuia sau a imposibilitătii exercitării sale din motive de sănătate,
judecătorii Curtii Constitutionale beneficiază de o sumă egală cu indemnizatia
netă pe 6 luni de activitate.
(2) Judecătorii
Curtii Constitutionale, la data pensionării sau recalculării pensiilor anterior
stabilite, beneficiază de pensie de serviciu egală cu 80% din indemnizatia lor
brută lunară. Pensia astfel stabilită se actualizează în raport cu indemnizatia
judecătorilor Curtii Constitutionale si se impozitează potrivit legii.
(3) Judecătorii
Curtii Constitutionale au dreptul la pasaport diplomatic, în conditiile legii.”
44. Titlul
capitolului V va avea următorul cuprins:
“CAPITOLUL
V
45. În cadrul
capitolului V, după articolul 462 se introduc două
articole noi, articolele 463 si 464, cu următorul cuprins:
“Art. 463. - (1) Personalul Curtii Constitutionale este constituit din corpul
magistratilor-asistenti si din personalul Secretariatului General, care este
condus de un secretar general.
(2) Secretarul
general este asimilat magistratilor, beneficiind în mod corespunzător de
drepturile acestora.
Perioada de
îndeplinire a functiei de secretar general al Curtii Constitutionale constituie
vechime în magistratură.
(3) Secretarul
general este ordonator de credite, în conditiile art. 11 alin. (2).
Art. 464. - Statutul personalului Curtii Constitutionale se reglementează prin
lege specială.”
46. Titlul
capitolului VI va avea următorul cuprins:
“CAPITOLUL
VI
47. Alineatul
(2) al articolului 49 va avea următorul cuprins:
“(2) Proiectul de
buget se aprobă de către Plenul Curtii Constitutionale si se înaintează
Guvernului pentru a fi inclus distinct în proiectul bugetului de stat supus
legiferării.”
48. Articolul
51 se abrogă.
49. Articolul
52 va avea următorul cuprins:
“Art. 52. -
Autoritătile publice, institutiile, regiile autonome, societătile comerciale si
orice alte organizatii sunt obligate să comunice informatiile, documentele si
actele pe care le detin, cerute de Curtea Constitutională pentru realizarea
atributiilor sale.”
50. Articolul
53 se abrogă.
Art. II. - În tot cuprinsul legii, denumirea “Curtea
Supremă de Justitie” se înlocuieste cu denumirea “Înalta Curte de Casatie si
Justitie”.
Art. III. - Legea nr. 47/1992, republicată, cu
modificările si completările aduse prin prezenta lege, va fi republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
Bucuresti, 3 iunie 2004.
Nr. 232.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru modificarea si
completarea Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru modificarea si completarea Legii nr.
47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 2 iunie 2004.
Nr. 410.
privind numirea unui ambasador
În temeiul
prevederilor art. 91 alin. (2) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată,
având în vedere
propunerea Guvernului,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. -
Domnul Vlad Vladimir Galin-Corini se acreditează în calitatea de ambasador
extraordinar si plenipotentiar al României în Republica Senegal.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În temeiul
art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 31 mai 2004.
Nr. 402.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind numirea unui ambasador
În temeiul
prevederilor art. 91 alin. (2) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată,
având în vedere
propunerea Guvernului,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
numeste domnul Andrei Magheru în calitatea de ambasador, delegat permanent al
României pe lângă UNESCO.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În temeiul
art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
Bucuresti, 31 mai 2004.
Nr. 403.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind numirea unui ambasador
În temeiul
prevederilor art. 91 alin. (2) si ale art. 100 din Constitutia României,
republicată,
având în vedere
propunerea Guvernului,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. -
Domnul Tasin Gemil se acreditează în calitatea de ambasador extraordinar si
plenipotentiar al României în Republica Turkmenistan.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
În temeiul
art. 100 alin. (2) din
Constitutia
României, republicată,
contrasemnăm
acest decret.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Bucuresti, 31 mai 2004.
Nr. 404.