MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 505 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Vineri, 4
iunie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
206.
- Lege privind buna conduită în cercetarea stiintifică, dezvoltarea
tehnologică si inovare
371.
- Decret pentru promulgarea Legii privind buna conduită în cercetarea
stiintifică, dezvoltarea tehnologică si inovare
207.
- Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 13/2004
privind aprobarea actului aditional la contractul de vânzare-cumpărare de
actiuni nr. 1.479/1997 si pentru solutionarea amiabilă a litigiului arbitral
initiat de Pol Am Pack - S.A. Polonia în fata Curtii Permanente de Arbitraj de
la Haga
372.
- Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 13/2004 privind aprobarea actului aditional la contractul de
vânzare-cumpărare de actiuni nr. 1.479/1997 si pentru solutionarea amiabilă a
litigiului arbitral initiat de Pol Am Pack - S.A. Polonia în fata Curtii
Permanente de Arbitraj de la Haga
208.
- Lege pentru completarea art. 1 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea
si desfăsurarea adunărilor publice
373.
- Decret privind promulgarea Legii pentru completarea art. 1 din Legea nr.
60/1991 privind organizarea si desfăsurarea adunărilor publice
210.
- Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 12/2004
pentru completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii de război, precum si
unele drepturi ale invalizilor si văduvelor de război
375.
- Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 12/2004 pentru completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii
de război, precum si unele drepturi ale invalizilor si văduvelor de război
211.
- Lege privind unele măsuri pentru asigurarea protectiei victimelor
infractiunilor
376.
- Decret pentru promulgarea Legii privind unele măsuri pentru asigurarea
protectiei victimelor infractiunilor
212.
- Legea asigurărilor private de sănătate
377.
- Decret privind promulgarea Legii asigurărilor private de sănătate
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
234. - Ordin al
ministrului de stat, ministrul administratiei si internelor, pentru aprobarea
Normelor metodologice privind vânzarea si folosirea în public de către
persoanele fizice a obiectelor artizanale si de distractie fabricate sau confectionate
pe bază de amestecuri pirotehnice
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind buna conduită în cercetarea stiintifică,
dezvoltarea tehnologică si inovare
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1)
Etica în activitătile de cercetare stiintifică, dezvoltare tehnologică si de
inovare, denumite în continuare activităti de cercetare-dezvoltare, se
bazează pe un ansamblu de principii morale si de proceduri destinate
respectării acestora.
(2) Principiile
morale si procedurile destinate respectării acestora sunt cele reunite în Codul
de etică si deontologie profesională al personalului de cercetare-dezvoltare,
elaborat de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
(3) Respectarea
acestor principii morale determină buna conduită în activitatea de
cercetare-dezvoltare.
Art. 2. - (1)
Activitatea de cercetare-dezvoltare trebuie să se desfăsoare în respect fată de
fiinta si demnitatea umană, precum si fată de suferinta animalelor, care
trebuie prevenită sau redusă la minimum.
(2) Buna conduită
în cercetare-dezvoltare trebuie să se desfăsoare cu ocrotirea si refacerea
mediului natural si a echilibrului ecologic, asigurându-se protectia acestora
fată de eventualele agresiuni produse de stiintă si tehnologie.
(3) Buna conduită
în cercetare-dezvoltare exclude:
a) ascunderea sau
înlăturarea rezultatelor nedorite;
b) confectionarea
de rezultate;
c) înlocuirea
rezultatelor cu date fictive;
d) interpretarea deliberat
distorsionată a rezultatelor si deformarea concluziilor;
e) plagierea
rezultatelor sau a publicatiilor altor autori;
f) prezentarea
deliberat deformată a rezultatelor altor cercetători;
g) neatribuirea
corectă a paternitătii unei lucrări;
h) introducerea de
informatii false în solicitările de granturi sau de finantare;
i) nedezvăluirea
conflictelor de interese;
j) deturnarea
fondurilor de cercetare;
k) neînregistrarea
si/sau nestocarea rezultatelor, precum si înregistrarea si/sau stocarea eronată
a rezultatelor;
l) lipsa de
informare a echipei de cercetare, înaintea începerii proiectului, cu privire
la: drepturi salariale, răspunderi, coautorat, drepturi asupra rezultatelor
cercetărilor, surse de finantare si asocieri;
m) lipsa de
obiectivitate în evaluări si nerespectarea conditiilor de confidentialitate;
n) publicarea sau
finantarea repetată a acelorasi rezultate ca elemente de noutate stiintifică.
(4) Personalul de
cercetare-dezvoltare are responsabilităti conform legislatiei în domeniu si
codurilor deontologice profesionale în cercetările pe subiecti umani, în
folosirea animalelor pentru experimente si în protectia mediului.
(5) Buna conduită
în cercetare-dezvoltare se asigură în conformitate cu reglementările
internationale din domeniu, cu legislatia Uniunii Europene si cu regulile de
etică ale programelor de cercetare stiintifică ale acesteia.
Art. 3. - Datele
contradictorii, diferentele de conceptie experimentală sau de practică,
diferentele de interpretare a datelor, diferentele de opinie sunt factori
specifici cercetării-dezvoltării si nu constituie abateri de la buna conduită.
Art. 4. - În
sensul prezentei legi, următorii termeni sunt definiti astfel:
a) frauda în
stiintă - actiunea deliberată de confectionare, falsificare, plagiere sau
înstrăinare ilicită a rezultatelor cercetării stiintifice;
b) confectionarea
de date - înregistrarea si prezentarea unor date din imaginatie, care nu
sunt obtinute prin metodele de lucru folosite în cercetare;
c) falsificare -
măsluirea materialelor de cercetare, a echipamentelor, proceselor sau
rezultatelor; omiterea unor date sau rezultate de natură a deforma rezultatele
cercetării;
d) plagiat - însusirea
ideilor, metodelor, procedurilor, tehnologiilor, rezultatelor sau textelor unei
persoane, indiferent de calea prin care acestea au fost obtinute,
prezentându-le drept creatie personală;
e) conflict de
interese - situatia de incompatibilitate în care se află o persoană care
are un interes personal ce influentează impartialitatea si obiectivitatea
activitătilor sale în evaluarea, monitorizarea, realizarea si raportarea
activitătilor de cercetare-dezvoltare; interesul personal include orice avantaj
pentru persoana în cauză, sotul/sotia, rude ori afini, până la gradul al
patrulea inclusiv, sau pentru institutia din care face parte.
CAPITOLUL II
Consiliul
National de Etică a Cercetării Stiintifice, Dezvoltării Tehnologice si Inovării
Art. 5. - (1) În
vederea coordonării si monitorizării aplicării normelor de conduită morală si
profesională în activitătile de cercetare-dezvoltare, se înfiintează Consiliul
National de Etică a Cercetării Stiintifice, Dezvoltării Tehnologice si
Inovării, denumit în continuare Consiliul National de Etică, organism
consultativ, fără personalitate juridică, pe lângă autoritatea de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
(2) Componenta si
Regulamentul de organizare si functionare ale Consiliului National de Etică se
stabilesc prin ordin al conducătorului autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare, în termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a
prezentei legi.
(3) Membrii
Consiliului National de Etică trebuie să fie persoane cu activitate recunoscută
în domeniu: academicieni, profesori universitari, cercetători stiintifici
gradul I, functionari publici, reprezentanti ai autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare si ai altor ordonatori principali de credite care au în
subordine si/sau în coordonare unităti de cercetare-dezvoltare.
(4) Pentru
activitatea desfăsurată, membrii Consiliului National de Etică sunt remunerati
de către autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare la nivelul maxim al
gradului profesional cel mai mare din activitatea de cercetare-dezvoltare,
stabilit pentru unitătile bugetare, în functie de orele efectiv lucrate.
Art. 6. - În
sensul prezentei legi, autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare este
Ministerul Educatiei si Cercetării.
Art. 7. -
Consiliul National de Etică are următoarele atributii:
a) stabileste
principiile etice specifice domeniului de cercetare-dezvoltare;
b) elaborează
codurile de etică pe domenii de activitate;
c) stabileste
procedurile specifice de urmat în cazul aparitiei unei conduite
necorespunzătoare;
d) urmăreste
aplicarea si respectarea de către unitătile si institutiile de cercetare-dezvoltare,
precum si de către personalul de cercetare-dezvoltare a dispozitiilor legale
referitoare la normele de conduită morală si profesională;
e) formulează
opinii si recomandări în legătură cu problemele de natură etică ridicate de
evolutia stiintei si a cunoasterii;
f) analizează
cazurile sesizate referitoare la încălcarea regulilor de bună conduită si face
recomandări de solutionare si/sau de aplicare a sanctiunilor;
g) îndeplineste si
alte atributii stabilite de autoritatea de stat pentru cercetare-dezvoltare.
Art. 8. - (1)
Consiliul National de Etică îsi desfăsoară activitatea în plen si în comisii de
etică pe domenii de stiintă si tehnologie, cu statut permanent sau temporar.
(2) Consiliul
National de Etică poate avea comisii de etică, cu statut permanent, pentru:
a) stiinte
socioumaniste;
b) stiinte legate
de lumea viului;
c) stiinte exacte
si tehnice.
(3) Consiliul
National de Etică are un aparat propriu de lucru si, atunci când este cazul,
poate apela la experti.
CAPITOLUL III
Comisiile
de etică
Art. 9. - (1)
Unitătile si institutiile care fac parte din sistemul national de
cercetare-dezvoltare, unitătile si/sau institutiile care conduc programe de
cercetare-dezvoltare, precum si unitătile care asigură valorificarea
rezultatelor sunt responsabile pentru respectarea normelor si a valorilor etice
în cercetare-dezvoltare.
(2) În cadrul
unitătilor si al institutiilor prevăzute la alin. (1) se înfiintează comisii de
etică, pe lângă consiliile stiintifice sau, după caz, pe lângă consiliile de
administratie.
(3) Componenta
comisiilor de etică este propusă de consiliile stiintifice sau, după caz, de
consiliile de administratie si se aprobă prin ordin al conducătorului
institutiei sau al unitătii prevăzute la alin. (1).
Art. 10. -
Atributiile comisiilor de etică sunt următoarele:
a) urmăresc în
cadrul unitătilor sau al institutiilor respectarea codurilor de etică specifice
domeniului;
b) cercetează
cazurile de abateri de la etica profesională si propun conducerii unitătii sau institutiei
măsurile necesare.
Art. 11. - (1) În
cazul abaterilor de la buna conduită, sesizate în scris, pe bază de dovezi, de
persoane sau institutii cunoscute, procedura urmată de comisiile de etică
cuprinde următoarele etape:
a) informarea în scris
a persoanei/persoanelor incriminate cu privire la începerea anchetei, motivele
si dovezile existente;
b) formularea de
recomandări către conducătorul institutiei sau al unitătii.
(2) Termenul de
răspuns la sesizare este de maximum 30 de zile de la începerea anchetei.
Persoana găsită vinovată de către comisia de etică poate să se adreseze
Consiliului National de Etică, ce verifică contestatia si stabileste în termen
de 30 de zile verdictul, propunerile si recomandările către conducătorul
institutiei sau al unitătii.
(3) Pentru
analizarea contestatiei, membrii Consiliului National de Etică au acces la
acele documente ale institutiei sau ale unitătii care sunt legate de acuzatiile
ce urmează a fi verificate.
Art. 12. -
Evaluarea din punct de vedere etic a proiectelor de cercetare-dezvoltare si
inovare se realizează de către comisiile de evaluare ale acestora si va
cuprinde în mod obligatoriu verificarea conformitătii proiectelor respective
cu:
a) reglementările
de etică general aplicabile, referitoare la:
1. protectia
persoanei umane:
- utilizarea
embrionilor umani, precum si a altor mostre biologice umane;
- utilizarea
datelor personale pentru bănci biologice, inclusiv bănci de gene;
- utilizarea
pentru teste clinice a persoanelor (indivizi sau populatie) din următoarele
categorii: persoane care nu-si pot da acordul, în special copii, femei gravide,
voluntari sănătosi;
- protectia
datelor personale;
2. protectia animalelor, inclusiv a animalelor transgenice si a primatelor nonumane;
3. protectia
mediului;
b) reglementările
de etică specifice, interne si internationale, aplicabile pentru cercetarea
respectivă si care trebuie specificate explicit prin proiect.
Art. 13. - La
elaborarea normelor referitoare la etică, precum si în derularea efectivă a
activitătilor de cercetare-dezvoltare si inovare se vor respecta reglementările
internationale la care România este parte.
Art. 14. - (1)
Pentru abaterile de la buna conduită în cercetare-dezvoltare, constatate si
dovedite, Consiliul National de Etică propune aplicarea următoarelor sanctiuni:
a) îndepărtarea
persoanei/persoanelor din echipa de realizare a proiectului;
b) schimbarea
responsabilului de proiect;
c) retragerea
si/sau corectarea tuturor lucrărilor publicate prin încălcarea regulilor de
bună conduită;
d) mustrare scrisă;
e) retrogradarea
din functie;
f) suspendarea din
functie;
g) concedierea.
(2) De asemenea,
pentru abaterile de la buna conduită în cercetare-dezvoltare se aplică
sanctiunile disciplinare prevăzute în Codul de etică si deontologie
profesională al personalului de cercetare-dezvoltare, precum si sanctiunile
prevăzute în Legea nr.
64/1991 privind brevetele de inventie, republicată, cu modificările
ulterioare, în Legea nr. 129/1992 privind protectia desenelor si modelelor
industriale, republicată, si în Legea nr.
8/1996 privind dreptul de autor si drepturile conexe, cu modificările si
completările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Dispozitii
finale
Art. 15. -
Codurile etice pe domenii ale cercetării se elaborează de Consiliul National de
Etică, în termen de 180 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, si se
aprobă prin ordin al conducătorului autoritătii de stat pentru
cercetare-dezvoltare.
Art. 16. -
Prezenta lege intră în vigoare la 60 de zile de la publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 17 mai 2004, cu respectarea prevederilor
art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
GHEORGHE
BUZATU
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 18 mai 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
CONSTANTIN
NITĂ
Bucuresti, 27 mai 2004.
Nr. 206.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind buna conduită
în cercetarea stiintifică, dezvoltarea tehnologică si inovare
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind buna conduită în cercetarea stiintifică, dezvoltarea
tehnologică si inovare si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 371.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 13/2004 privind aprobarea actului aditional la contractul de
vânzare-cumpărare de actiuni nr. 1.479/1997 si pentru solutionarea amiabilă a litigiului
arbitral initiat de Pol Am Pack - S.A. Polonia în fata Curtii Permanente de
Arbitraj de la Haga
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
13 din 1 aprilie 2004 privind aprobarea actului aditional la contractul de
vânzare-cumpărare de actiuni nr. 1.479/1997 si pentru solutionarea amiabilă a
litigiului arbitral initiat de Pol Am Pack - S.A. Polonia în fata Curtii
Permanente de Arbitraj de la Haga, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 303 din 6 aprilie 2004.
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 26 aprilie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 11 mai 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 27 mai 2004.
Nr. 207.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 13/2004 privind aprobarea actului
aditional la contractul de vânzare-cumpărare de actiuni nr. 1.479/1997 si
pentru solutionarea amiabilă a litigiului arbitral initiat de Pol Am Pack -
S.A. Polonia în fata Curtii Permanente de Arbitraj de la Haga
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (3) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
13/2004 privind aprobarea actului aditional la contractul de
vânzare-cumpărare de actiuni nr. 1.479/1997 si pentru solutionarea amiabilă a
litigiului arbitral initiat de Pol Am Pack - S.A. Polonia în fata Curtii
Permanente de Arbitraj de la Haga si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 372.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru completarea art. 1 din Legea nr. 60/1991 privind
organizarea si desfăsurarea adunărilor publice
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - După alineatul 2 al articolului 1 din Legea
nr. 60/1991
privind organizarea si desfăsurarea adunărilor publice, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 192 din 25 septembrie 1991, cu modificările
si completările ulterioare, se introduce alineatul 3 cu următorul cuprins:
“Pentru competitiile sportive internationale, precum si pentru manifestările
sportive internationale, declararea prealabilă este obligatorie, indiferent de
locul de desfăsurare a acestora.”
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 15 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor
art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p. PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 11 mai 2004, cu respectarea prevederilor
art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 27 mai 2004.
Nr. 208.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru
completarea art. 1 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea si desfăsurarea
adunărilor publice
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru completarea art. 1 din Legea nr. 60/1991
privind organizarea si desfăsurarea adunărilor publice si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 373.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 12/2004 pentru completarea Legii nr. 44/1994 privind veteranii
de război, precum si unele drepturi ale invalizilor si văduvelor de război
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
12 din 23 martie 2004 pentru completarea Legii nr.
44/1994 privind veteranii de război, precum si unele drepturi ale
invalizilor si văduvelor de război, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 278 din 30 martie 2004.
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 15 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor
art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN
TĂRĂCILĂ
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 4 mai 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 27 mai 2004.
Nr. 210.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 12/2004 pentru completarea Legii nr. 44/1994
privind veteranii de război, precum si unele drepturi ale invalizilor si
văduvelor de război
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
12/2004 pentru completarea Legii nr.
44/1994 privind veteranii de război, precum si unele drepturi ale
invalizilor si văduvelor de război si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION ILIESCU
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 375.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind unele măsuri pentru asigurarea protectiei
victimelor infractiunilor
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Art. 1. - În
scopul asigurării protectiei victimelor infractiunilor, prezenta lege
reglementează unele măsuri de informare a victimelor infractiunilor cu privire
la drepturile acestora, precum si de consiliere psihologică, asistentă juridică
gratuită si compensatie financiară de către stat a victimelor unor infractiuni.
Art. 2. -
Ministerul Justitiei, prin Institutul National al Magistraturii, si Ministerul
Administratiei si Internelor au obligatia de a asigura specializarea
personalului care, în exercitarea atributiilor prevăzute de lege, stabileste
legături directe cu victimele infractiunilor.
Art. 3. -
Autoritătile publice cu atributii în domeniul protectiei victimelor
infractiunilor, în cooperare cu organizatiile neguvernamentale, organizează
campanii publice de informare în acest domeniu.
CAPITOLUL II
Informarea
victimelor infractiunilor
Art. 4. - (1)
Judecătorii, în cazul infractiunilor pentru care plângerea prealabilă se
adresează instantei de judecată, procurorii, ofiterii si agentii de politie au
obligatia de a încunostinta victimele infractiunilor cu privire la:
a) serviciile si
organizatiile care asigură consiliere psihologică sau orice alte forme de
asistentă a victimei, în functie de necesitătile acesteia;
b) organul de
urmărire penală la care pot face plângere;
c) dreptul la
asistentă juridică si institutia unde se pot adresa pentru exercitarea acestui
drept;
d) conditiile si
procedura pentru acordarea asistentei juridice gratuite;
e) drepturile
procesuale ale persoanei vătămate, ale părtii vătămate si ale părtii civile;
f) conditiile si
procedura pentru a beneficia de dispozitiile art. 861,
862, 864 si 865 din Codul de procedură penală,
precum si de dispozitiile Legii nr.
682/2002 privind protectia martorilor;
g) conditiile si
procedura pentru acordarea compensatiilor financiare de către stat.
(2) Informatiile
prevăzute la alin. (1) sunt aduse la cunostintă victimei de către judecătorul,
procurorul, ofiterul sau agentul de politie la care victima se prezintă.
(3) Informatiile
prevăzute la alin. (1) sunt aduse la cunostintă victimei, în scris sau verbal,
într-o limbă pe care aceasta o întelege.
(4) Îndeplinirea
obligatiilor prevăzute la alin. (1)-(3) se consemnează într-un proces-verbal,
care se înregistrează la institutia din care face parte judecătorul,
procurorul, ofiterul sau agentul de politie la care se prezintă victima.
Art. 5. - (1)
Ministerul Justitiei si Ministerul Administratiei si Internelor, cu sprijinul
Ministerului Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, asigură functionarea
unei linii telefonice disponibile permanent
pentru informarea
victimelor infractiunilor. Prin intermediul liniei telefonice se asigură
comunicarea informatiilor prevăzute la art. 4 alin. (1).
(2) Accesul la
linia telefonică prevăzută la alin. (1) se asigură, în mod gratuit, prin
apelarea unui număr de telefon unic la nivel national.
(3) Personalul care
asigură comunicarea informatiilor prin intermediul liniei telefonice prevăzute
la alin. (1) are obligatia de a anunta unitătile de politie dacă din
convorbirea telefonică rezultă că victima este în pericol.
(4) Autoritătile
administratiei publice locale si organizatiile neguvernamentale pot înfiinta la
nivel local linii telefonice pentru informarea victimelor infractiunilor.
Art. 6. - (1)
Informatiile prevăzute la art. 4 alin. (1) se publică pe paginile de Internet
ale Ministerului Justitiei si ale Ministerului Administratiei si Internelor.
(2) Instantele
judecătoresti, parchetele de pe lângă instantele judecătoresti si unitătile de
politie pot publica pe pagina de Internet informatiile prevăzute la art. 4
alin. (1).
CAPITOLUL III
Consilierea
psihologică a victimelor unor infractiuni si alte forme de asistentă a
victimelor infractiunilor
Art. 7. - Consilierea
psihologică a victimelor infractiunilor se asigură, în conditiile prezentei
legi, de către serviciile de protectie a victimelor si reintegrare socială a
infractorilor, care functionează pe lângă tribunale.
Art. 8. - (1)
Consilierea psihologică asigurată de serviciile de protectie a victimelor si
reintegrare socială a infractorilor se acordă gratuit, la cerere, pentru
victimele tentativei la infractiunile de omor, omor calificat si omor deosebit
de grav, prevăzute la art. 174-176 din Codul penal, pentru victimele
infractiunilor de lovire sau alte violente si vătămare corporală, săvârsite
asupra membrilor familiei, prevăzute la art. 180 alin. 11 si
21 si art. 181 alin. 11 din Codul penal, ale
infractiunii de vătămare corporală gravă, prevăzută la art. 182 din Codul penal, ale
infractiunilor intentionate care au avut ca urmare vătămarea corporală gravă a
victimei, ale infractiunilor de viol, act sexual cu un minor, perversiune
sexuală si coruptie sexuală, prevăzute la art. 197, 198, art. 201 alin. 2-5 si
la art. 202 din Codul penal,
ale infractiunii de rele tratamente aplicate minorului, prevăzută la art. 306
din Codul penal, precum
si pentru victimele infractiunilor prevăzute de Legea nr.
678/2001 privind prevenirea si combaterea traficului de persoane, cu
modificările si completările ulterioare.
(2) Consilierea
psihologică gratuită se acordă victimelor infractiunilor prevăzute la alin.
(1), dacă infractiunea a fost săvârsită pe teritoriul României sau dacă
infractiunea a fost săvârsită în afara teritoriului României si victima este
cetătean român sau străin care locuieste legal în România.
Art. 9. -
Consilierea psihologică gratuită asigurată de serviciile de protectie a
victimelor si reintegrare socială a infractorilor se acordă pe o perioadă de
cel mult 3 luni, iar în cazul victimelor care nu au împlinit vârsta de 18 ani,
pe o perioadă de cel mult 6 luni.
Art. 10. - (1)
Cererea pentru acordarea consilierii psihologice gratuite se depune la
serviciul de protectie a victimelor si reintegrare socială a infractorilor de
pe lângă tribunalul în a cărui circumscriptie domiciliază victima.
(2) Cererea poate
fi depusă numai după sesizarea organelor de urmărire penală sau a instantei de
judecată cu privire la săvârsirea infractiunii.
(3) Cererea
trebuie să cuprindă:
a) numele,
prenumele, cetătenia, data si locul nasterii, domiciliul sau resedinta victimei;
b) data, locul si
circumstantele săvârsirii infractiunii;
c) data sesizării
si organul judiciar sesizat.
(4) La cererea
pentru acordarea consilierii psihologice gratuite se anexează, în copie,
documentele justificative pentru datele înscrise în cerere.
(5) Cererea pentru
acordarea consilierii psihologice gratuite se solutionează în termen de 10 zile
de la data depunerii.
Art. 11. -
Serviciile de protectie a victimelor si reintegrare socială a infractorilor pot
asigura si alte forme de asistentă a victimelor infractiunilor.
Art. 12. -
Organizatiile neguvernamentale pot organiza, în mod independent sau în
cooperare cu autoritătile publice, servicii pentru consilierea psihologică a
victimelor infractiunilor si pentru asigurarea altor forme de asistentă a
victimelor infractiunilor. În acest scop, organizatiile neguvernamentale pot
beneficia, în conditiile legii, de subventii de la bugetul de stat.
Art. 13. -
Victimele traficului de persoane si ale violentei în familie beneficiază si de
măsurile de protectie si de asistentă prevăzute de Legea nr.
678/2001, cu modificările ulterioare, sau, după caz, de Legea nr.
217/2003 pentru prevenirea si combaterea violentei în familie, cu
modificările si completările ulterioare.
CAPITOLUL IV
Asistenta
juridică gratuită a victimelor unor infractiuni
Art. 14. - (1) Asistenta
juridică gratuită se acordă, la cerere, următoarelor categorii de victime:
a) persoanele
asupra cărora a fost săvârsită o tentativă la infractiunile de omor, omor
calificat si omor deosebit de grav, prevăzute la art. 174-176 din Codul penal, o infractiune
de vătămare corporală gravă, prevăzută la art. 182 din Codul penal, o infractiune
intentionată care a avut ca urmare vătămarea corporală gravă a victimei, o
infractiune de viol, act sexual cu un minor si perversiune sexuală, prevăzute
la art. 197, 198 si art. 201 alin. 2-5 din Codul penal;
b) sotul, copiii
si persoanele aflate în întretinerea persoanelor decedate prin săvârsirea
infractiunilor de omor, omor calificat si omor deosebit de grav, prevăzute la
art. 174-176 din Codul
penal, precum si a infractiunilor intentionate care au avut ca urmare
moartea persoanei.
(2) Asistenta
juridică gratuită se acordă victimelor prevăzute la alin. (1) dacă infractiunea
a fost săvârsită pe teritoriul României sau, în cazul în care infractiunea a
fost săvârsită în afara teritoriului României, dacă victima este cetătean român
sau străin care locuieste legal în România si procesul penal se desfăsoară în
România.
Art. 15. - Asistenta
juridică gratuită se acordă, la cerere, victimelor altor infractiuni decât cele
prevăzute la art. 14 alin. (1), cu respectarea conditiilor stabilite la art. 14
alin. (2), dacă venitul lunar pe membru de familie al victimei este cel mult
egal cu salariul de bază minim brut pe tară stabilit pentru anul în care victima
a formulat cererea de asistentă juridică gratuită.
Art. 16. - (1)
Asistenta juridică gratuită se acordă numai dacă victima a sesizat organele de
urmărire penală sau instanta de judecată în termen de 60 de zile de la data
săvârsirii infractiunii.
(2) În cazul
victimelor prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. b), termenul de 60 de zile se
calculează de la data la care victima a luat cunostintă de săvârsirea
infractiunii.
(3) Dacă victima
s-a aflat în imposibilitatea, fizică sau psihică, de a sesiza organele de
urmărire penală, termenul de 60 de zile se calculează de la data la care a
încetat starea de imposibilitate.
(4) Victimele care
nu au împlinit vârsta de 18 ani si cele puse sub interdictie nu au obligatia de
a sesiza organele de urmărire penală sau instanta de judecată cu privire la
săvârsirea infractiunii. Reprezentantul legal al minorului sau al persoanei
puse sub interdictie poate sesiza organele de urmărire penală cu privire la
săvârsirea infractiunii.
Art. 17. - (1)
Cererea pentru acordarea asistentei juridice gratuite se depune la tribunalul
în a cărui circumscriptie domiciliază victima si se solutionează de doi
judecători din cadrul Comisiei pentru acordarea de compensatii financiare
victimelor unor infractiuni, prin încheiere, în termen de 15 zile de la data
depunerii.
(2) Cererea pentru
acordarea asistentei juridice gratuite trebuie să cuprindă:
a) numele,
prenumele, cetătenia, data si locul nasterii, domiciliul sau resedinta
victimei;
b) data, locul si
circumstantele săvârsirii infractiunii;
c) dacă este
cazul, data sesizării si organul de urmărire penală sau instanta de judecată,
sesizată potrivit art. 16;
d) calitatea de
sot, copil sau persoană aflată în întretinerea persoanei decedate, în cazul
victimelor prevăzute la art. 14 alin. (1) lit. b);
e) dacă este
cazul, venitul lunar pe membru de familie al victimei;
f) numele,
prenumele si forma de exercitare a profesiei de avocat de către apărătorul ales
sau mentiunea că victima nu si-a ales un apărător.
(3) La cererea
pentru acordarea asistentei juridice gratuite se anexează, în copie,
documentele justificative pentru datele înscrise în cerere si orice alte
documente detinute de victimă, utile pentru solutionarea cererii.
(4) Cererea pentru
acordarea asistentei juridice gratuite se solutionează prin încheiere, în
camera de consiliu, cu citarea victimei.
(5) În cazul în
care victima nu si-a ales un apărător, încheierea prin care s-a admis cererea
de asistentă juridică gratuită trebuie să cuprindă si desemnarea unui apărător
din oficiu potrivit Legii nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, si Statutului profesiei de avocat.
(6) Încheierea
prin care s-a solutionat cererea pentru acordarea asistentei juridice gratuite
se comunică victimei.
(7) Încheierea
prin care s-a respins cererea pentru acordarea asistentei juridice gratuite
este supusă reexaminării de către tribunalul în cadrul căruia functionează
Comisia pentru acordarea de compensatii financiare victimelor infractiunilor,
la cererea victimei, în termen de 15 zile de la comunicare. Reexaminarea se
solutionează în complet format din doi judecători.
Art. 18. - (1)
Asistenta juridică gratuită se acordă fiecărei victime pe tot parcursul
procesului, în limita unei sume echivalente cu două salarii de bază minime
brute pe tară, stabilite pentru anul în care victima a formulat cererea de
asistentă juridică gratuită.
(2) Fondurile
necesare pentru acordarea asistentei juridice gratuite se asigură din bugetul
de stat, prin bugetul Ministerului Justitiei.
Art. 19. -
Dispozitiile art. 14-18 se aplică în mod corespunzător si pentru acordarea sumei
necesare punerii în executare a hotărârii judecătoresti prin care au fost
acordate despăgubiri civile victimei infractiunii.
Art. 20. - (1)
Cererea pentru acordarea asistentei juridice gratuite si cererea pentru
acordarea sumei necesare punerii în executare a hotărârii judecătoresti prin
care au fost acordate despăgubiri civile victimei infractiunii pot fi formulate
de reprezentantul legal al minorului sau al persoanei puse sub interdictie.
(2) Cererea pentru
acordarea asistentei juridice gratuite si cererea pentru acordarea sumei
necesare punerii în executare a hotărârii judecătoresti prin care au fost
acordate despăgubiri civile victimei infractiunii pot fi formulate si de
organizatiile neguvernamentale care îsi desfăsoară activitatea în domeniul protectiei
victimelor, dacă sunt semnate de victimă, cuprind datele prevăzute la art. 17
alin. (2) si sunt anexate documentele prevăzute la art. 17 alin. (3).
(3) Cererea pentru
acordarea asistentei juridice gratuite si cererea pentru acordarea sumei
necesare punerii în executare a hotărârii judecătoresti prin care au fost
acordate despăgubiri civile victimei infractiunii sunt scutite de taxa de
timbru.
CAPITOLUL V
Art. 21. - (1)
Compensatia financiară se acordă, la cerere, în conditiile prezentului capitol,
următoarelor categorii de victime:
a) persoanele
asupra cărora a fost săvârsită o tentativă la infractiunile de omor, omor
calificat si omor deosebit de grav, prevăzute la art. 174-176 din Codul penal, o infractiune
de vătămare corporală gravă, prevăzută la art. 182 din Codul penal, o infractiune
intentionată care a avut ca urmare vătămarea corporală gravă a victimei, o
infractiune de viol, act sexual cu un minor si perversiune sexuală, prevăzute
la art. 197, 198 si art. 201 alin. 2-5 din Codul penal;
b) sotul, copiii
si persoanele aflate în întretinerea persoanelor decedate prin săvârsirea
infractiunilor de omor, omor calificat si omor deosebit de grav, prevăzute la
art. 174-176 din Codul
penal, precum si a infractiunilor intentionate care au avut ca urmare
moartea persoanei.
(2) Compensatia
financiară se acordă victimelor prevăzute la alin. (1) dacă infractiunea a fost
săvârsită pe teritoriul României si victima este cetătean român sau străin care
locuieste legal în România.
(3) Compensatia
financiară se acordă victimelor prevăzute la alin. (1) în baza conventiilor
internationale la care România este parte, dacă infractiunea a fost săvârsită
pe teritoriul României si victima este străin care nu locuieste în România.
Art. 22. - (1)
Compensatia financiară nu se acordă dacă:
a) se stabileste
că fapta nu există sau nu este prevăzută de legea penală ori că fapta a fost
săvârsită în stare de legitimă apărare împotriva atacului victimei în
conditiile art. 44 din Codul
penal;
b) victima este
condamnată definitiv pentru participarea la un grup infractional organizat;
c) victima este
condamnată definitiv pentru una dintre infractiunile prevăzute la art. 21 alin.
(1);
d) instanta retine
în favoarea făptuitorului circumstanta atenuantă a depăsirii limitelor
legitimei apărări împotriva atacului victimei, prevăzută la art. 73 lit. a) din
Codul penal, sau circumstanta
atenuantă a provocării prevăzută la art. 73 lit. b) din Codul penal.
(2) Victima care a
beneficiat de compensatie financiară sau de un avans din compensatia financiară
este obligată la restituirea sumelor dacă se stabileste existenta unuia dintre
cazurile prevăzute la alin. (1).
Art. 23. - (1)
Compensatia financiară se acordă victimei numai dacă aceasta a sesizat organele
de urmărire penală sau instanta de judecată în termen de 60 de zile de la data
săvârsirii infractiunii.
(2) În cazul
victimelor prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. b), termenul de 60 de zile se
calculează de la data la care victima a luat cunostintă de săvârsirea
infractiunii.
(3) Dacă victima
s-a aflat în imposibilitatea, fizică sau psihică, de a sesiza organele de
urmărire penală sau instanta de judecată, termenul de 60 de zile se calculează
de la data la care a încetat starea de imposibilitate.
(4) Victimele care
nu au împlinit vârsta de 18 ani si cele puse sub interdictie nu au obligatia de
a sesiza organele de urmărire penală sau instanta de judecată cu privire la
săvârsirea infractiunii. Reprezentantul legal al minorului sau al persoanei
puse sub interdictie poate sesiza organele de urmărire penală cu privire la săvârsirea
infractiunii.
Art. 24. - (1) În
cazul în care făptuitorul este cunoscut, compensatia financiară poate fi
acordată victimei dacă sunt întrunite următoarele conditii:
a) victima a
formulat cererea de compensatie financiară în termen de un an, după caz:
1. de la data
rămânerii definitive a hotărârii prin care instanta penală a pronuntat
condamnarea sau achitarea în cazurile prevăzute la art. 10 alin. 1 lit. d) si
e) din Codul de procedură penală
si a acordat despăgubiri civile ori a pronuntat achitarea în cazul prevăzut la
art. 10 alin. 1 lit. c) din Codul
de procedură penală sau încetarea procesului penal în cazurile prevăzute la
art. 10 alin. 1 lit. g) si i1) din Codul de procedură penală;
2. de la data la
care procurorul a dispus scoaterea de sub urmărire penală în cazurile prevăzute
la art. 10 alin. 1 lit. c), d) si e) din Codul de procedură penală sau a dispus
încetarea urmăririi penale în cazul prevăzut la art. 10 alin. 1 lit. g) din
Codul de procedură penală;
3. de la data la
care s-a dispus neînceperea urmăririi penale în cazurile prevăzute la art. 10
alin. 1 lit. c), d), e) si g) din Codul de procedură penală;
b) victima s-a
constituit ca parte civilă în cadrul procesului penal, cu exceptia cazului
prevăzut la lit. a) pct. 3;
c) făptuitorul
este insolvabil sau dispărut;
d) victima nu a
obtinut repararea integrală a prejudiciului suferit de la o societate de
asigurare.
(2) Dacă victima
s-a aflat în imposibilitate de a formula cererea de compensatie financiară,
termenul de un an prevăzut la alin. (1) lit. a) se calculează de la data la
care a încetat starea de imposibilitate.
(3) În cazul în
care instanta a dispus disjungerea actiunii civile de actiunea penală, termenul
de un an prevăzut la alin. (1) lit. a) curge de la data rămânerii irevocabile a
hotărârii prin care a fost admisă actiunea civilă.
(4) Victimele care
nu au împlinit vârsta de 18 ani si cele puse sub interdictie nu au obligatia prevăzută
la alin. (1) lit. b).
Art. 25. - În
cazul în care făptuitorul este necunoscut, victima poate formula cererea de
compensatie financiară în termen de 3 ani de la data săvârsirii infractiunii,
dacă este îndeplinită conditia prevăzută la art. 24 alin. (1) lit. d).
Art. 26. - Dacă
victima este un minor si reprezentantul legal al acestuia nu a formulat cererea
de compensatie financiară în termenele prevăzute, după caz, la art. 24 sau 25,
aceste termene încep să curgă de la data la care victima a împlinit vârsta de
18 ani.
Art. 27. - (1)
Compensatia financiară se acordă victimei pentru următoarele categorii de
prejudicii suferite de aceasta prin săvârsirea infractiunii:
a) în cazul
victimelor prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. a):
1. cheltuielile de
spitalizare si alte categorii de cheltuieli medicale suportate de victimă;
2. prejudiciile
materiale rezultate din distrugerea, degradarea sau aducerea în stare de
neîntrebuintare a bunurilor victimei ori din deposedarea acesteia prin
săvârsirea infractiunii;
3. câstigurile de
care victima este lipsită de pe urma săvârsirii infractiunii;
b) în cazul
victimelor prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. b):
1. cheltuielile de
înmormântare;
2. întretinerea de
care victima este lipsită din cauza săvârsirii infractiunii.
(2) Compensatia
financiară pentru prejudiciile materiale prevăzute la alin. (1) lit. a) pct. 2
se acordă în limita unei sume echivalente cu 10 salarii de bază minime brute pe
tară stabilite pentru anul în care victima a formulat cererea de compensatie
financiară.
(3) Sumele de bani
plătite de făptuitor cu titlu de despăgubiri civile si indemnizatia obtinută de
victimă de la o societate de asigurare pentru prejudiciile cauzate prin
săvârsirea infractiunii se scad din cuantumul compensatiei financiare acordate
de stat victimei.
Art. 28. - (1)
Cererea de compensatie financiară se depune la tribunalul în a cărui
circumscriptie domiciliază victima si se solutionează de doi judecători din
cadrul Comisiei pentru acordarea de compensatii financiare victimelor infractiunilor,
constituite în fiecare tribunal.
(2) Comisia pentru
acordarea de compensatii financiare victimelor infractiunilor este alcătuită
din cel putin doi judecători, desemnati pentru o perioadă de 3 ani de adunarea
generală a judecătorilor tribunalului.
(3) Adunarea
generală a judecătorilor tribunalului desemnează, pentru o perioadă de 3 ani,
si un număr egal de judecători supleanti ai judecătorilor care alcătuiesc
Comisia pentru acordarea de compensatii financiare victimelor infractiunilor.
(4) Judecătorii
supleanti prevăzuti la alin. (3) participă la solutionarea cererilor de
compensatii financiare în cazul imposibilitătii de participare a unuia sau a
ambilor judecători care alcătuiesc Comisia pentru acordarea de compensatii
financiare victimelor infractiunilor.
(5) Secretariatul
Comisiei pentru acordarea de compensatii financiare victimelor infractiunilor
este asigurat de unul sau mai multi grefieri, desemnati de presedintele
tribunalului.
Art. 29. - (1)
Cererea de compensatie financiară trebuie să cuprindă:
a) numele,
prenumele, cetătenia, data si locul nasterii, domiciliul sau resedinta
victimei;
b) data, locul si
împrejurările săvârsirii infractiunii care a cauzat prejudiciul;
c) categoriile de prejudicii
suferite prin săvârsirea infractiunii, care se încadrează în dispozitiile art.
27 alin. (1);
d) dacă este
cazul, organul de urmărire penală sau instanta de judecată si data sesizării
acestora;
e) dacă este
cazul, numărul si data hotărârii judecătoresti sau a actului organului de
urmărire penală, prevăzute la art. 24 alin. (1) lit. a);
f) calitatea de
sot, copil sau persoană aflată în întretinerea persoanei decedate, în cazul
victimelor prevăzute la art. 21 alin. (1) lit. b);
g) antecedentele
penale;
h) sumele plătite
cu titlu de despăgubiri de către făptuitor sau indemnizatia obtinută de victimă
de la o societate de asigurare pentru prejudiciile cauzate prin săvârsirea
infractiunii;
i) cuantumul
compensatiei financiare solicitate.
(2) La cererea de
compensatie financiară se anexează, în copie, documentele justificative pentru
datele înscrise în cerere si orice alte documente detinute de victimă, utile
pentru solutionarea cererii.
Art. 30. - (1)
Victima poate solicita Comisiei pentru acordarea de compensatii financiare
victimelor infractiunilor un avans din compensatia financiară, în limita unei
sume echivalente cu 10 salarii de bază minime brute pe tară stabilite pentru
anul în care victima a solicitat avansul.
(2) Avansul se
poate solicita prin cererea de compensatie financiară sau printr-o cerere
separată, care poate fi formulată oricând după sesizarea organelor de urmărire
penală sau a instantei de judecată, dacă este cazul, potrivit art. 23, si cel
mai târziu în termen de 30 de zile de la data depunerii cererii de compensatie.
Dispozitiile art. 29 se aplică în mod corespunzător în cazul în care avansul
este solicitat printr-o cerere separată, în care se mentionează si stadiul
procedurii judiciare.
(3) Avansul se
acordă dacă victima se află într-o situatie financiară precară.
(4) Cererea
victimei privind acordarea unui avans din compensatia financiară se
solutionează în termen de 30 de zile de la data solicitării, de doi judecători
din cadrul Comisiei pentru acordarea de compensatii financiare victimelor
infractiunilor.
(5) În cazul
respingerii cererii de compensatie financiară, victima este obligată la
restituirea avansului, cu exceptia cazului în care cererea de compensatie
financiară a fost respinsă numai pentru motivul că făptuitorul nu este insolvabil
sau dispărut.
(6) Victima care a
beneficiat de un avans din compensatia financiară este obligată la restituirea
acestuia dacă nu a depus cererea pentru compensatie financiară în termenele
prevăzute, după caz, la art. 24, 25 sau 26.
Art. 31. - (1) Cererea
de compensatie financiară si cererea privind acordarea unui avans din
compensatia financiară se solutionează în camera de consiliu, cu citarea
victimei.
(2) Participarea
procurorului este obligatorie.
(3) În vederea
solutionării cererii, Comisia pentru acordarea de compensatii financiare
victimelor infractiunilor în complet format din doi judecători poate să audieze
persoane, să solicite documente si să administreze orice alte probe pe care le
consideră utile pentru solutionarea cererii.
(4) Solutionând
cererea de compensatie financiară sau cererea privind acordarea unui avans din
aceasta, Comisia pentru acordarea de compensatii financiare victimelor
infractiunilor în complet format din doi judecători poate pronunta, prin
hotărâre, una dintre următoarele solutii:
a) admite cererea
si stabileste cuantumul compensatiei financiare sau, după caz, al avansului din
aceasta;
b) respinge
cererea dacă nu sunt întrunite conditiile prevăzute de prezenta lege pentru
acordarea compensatiei financiare sau, după caz, a avansului din aceasta.
(5) Hotărârea prin
care s-a solutionat cererea de compensatie financiară sau cererea privind
acordarea unui avans din aceasta se comunică victimei.
(6) Hotărârea
poate fi atacată cu recurs la curtea de apel, în termen de 15 zile de la
comunicare.
Art. 32. - Comisia
pentru acordarea de compensatii financiare victimelor infractiunilor are
obligatia de a informa organul de urmărire penală sau instanta învestită cu
judecarea infractiunii ori, după caz, instanta învestită cu solutionarea
actiunii civile, cu privire la cererea de compensatie financiară ori cu privire
la cererea prin care victima a solicitat un avans din compensatia financiară.
Art. 33. - (1)
Fondurile necesare pentru acordarea compensatiei financiare sau a avansului din
aceasta pentru victimele infractiunilor se asigură de la bugetul de stat, prin
bugetul Ministerului Justitiei.
(2) Plata
compensatiei financiare sau a avansului din aceasta pentru victimele
infractiunilor se asigură de compartimentele financiare ale tribunalelor, în
termen de 15 zile de la data rămânerii definitive a hotărârii prin care a fost
acordată compensatia financiară sau un avans din aceasta.
(3) Statul, prin
Ministerul Justitiei, se subrogă în drepturile victimei care a beneficiat de
compensatie financiară sau de un avans din aceasta pentru recuperarea sumelor
plătite victimei.
Art. 34. - (1)
Cererea de compensatie financiară si cererea privind acordarea unui avans din
aceasta pot fi formulate de către reprezentantul legal al minorului sau al
persoanei puse sub interdictie.
(2) Cererea de
compensatie financiară si cererea privind acordarea unui avans din aceasta pot
fi formulate si de către organizatiile neguvernamentale care îsi desfăsoară activitatea
în domeniul protectiei victimelor, dacă sunt semnate de victimă, cuprind datele
prevăzute la art. 29 alin. (1) si sunt anexate documentele prevăzute la art. 29
alin. (2). În cazul în care avansul este solicitat printr-o cerere separată, în
cerere se mentionează si stadiul procedurii judiciare.
(3) Cererea de
compensatie financiară si cererea privind acordarea unui avans din aceasta sunt
scutite de taxa de timbru.
CAPITOLUL VI
Dispozitii
finale
Art. 35. -
Denumirea servicii de reintegrare socială a infractorilor si de supraveghere
a executării sanctiunilor neprivative de libertate sau denumirea servicii
de reintegrare socială si supraveghere, prevăzută în Ordonanta Guvernului nr.
92/2000 privind organizarea si functionarea serviciilor de reintegrare
socială a infractorilor si de supraveghere a executării sanctiunilor
neprivative de libertate, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 423 din 1 septembrie 2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea
nr. 129/2002, precum si în alte acte normative, se înlocuieste cu denumirea servicii
de protectie a victimelor si reintegrare socială a infractorilor.
Art. 36. -
Prezenta lege intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005.
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 19 aprilie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DAN MIRCEA
POPESCU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 11 mai 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 27 mai 2004.
Nr. 211.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind unele măsuri
pentru asigurarea protectiei victimelor infractiunilor
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind unele măsuri pentru asigurarea protectiei victimelor
infractiunilor si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 376.
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
asigurărilor private de sănătate
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Asigurările private
de sănătate pentru plata serviciilor medicale constituie un sistem facultativ,
suplimentar celui de asigurări de sănătate obligatoriu, care acoperă
asiguratilor serviciile medicale în conditiile legislatiei privind organizarea
si functionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate.
Art. 2. - În
sensul prezentei legi, expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) prin pachetul
de servicii de bază se întelege serviciile acoperite prin asigurările sociale
de sănătate, conform prevederilor legale în vigoare;
b) prin pachetul
suplimentar de servicii se întelege serviciile acoperite în temeiul unei
asigurări private de sănătate, stabilite în contractul de asigurare privată de
sănătate.
Art. 3. - (1) Asigurările
private de sănătate pot fi, în sensul prezentei legi, asigurări de tip
complementar, suplimentar si substitutiv.
(2) Asigurările
private de sănătate de tip complementar suportă total sau partial plata
serviciilor excluse partial de către asigurările sociale de sănătate din
pachetul de bază, inclusiv coplătile, după caz.
(3) Asigurările
private de sănătate de tip suplimentar suportă total sau partial plata pentru
serviciile care excedează pachetului de servicii de bază din sistemul
asigurărilor sociale de sănătate privind furnizarea unui grad ridicat de
confort, accesul rapid la servicii medicale în cazul listelor de asteptare,
servicii medicale speciale în străinătate si alte servicii.
(4) Asigurările
private de sănătate de tip substitutiv suportă total sau partial plata pentru
orice tip de servicii, inclusiv pentru cele prevăzute la art. 2 lit. a).
Art. 4. - (1) Sunt
eligibile pentru serviciile oferite de sistemul de asigurări private de
sănătate orice persoane, cetăteni români, cetăteni străini sau apatrizi cu
domiciliul sau, după caz, resedinta pe teritoriul României care, după
îndeplinirea cerintelor obligatorii ale asigurărilor sociale de sănătate,
încheie contracte cu societăti de asigurări private de sănătate, denumite în
continuare asigurători, si achită prima de asigurare.
(2) Cetătenii
statelor membre ale Uniunii Europene, precum si cetătenii statelor cu care
România a încheiat acorduri, întelegeri, conventii sau protocoale
internationale de cooperare în domeniul sănătătii si stiintelor medicale sunt
eligibili pentru serviciile oferite de sistemul de asigurări private de
sănătate si fără îndeplinirea cerintelor obligatorii ale asigurărilor sociale
de sănătate, dacă acordurile, întelegerile, conventiile sau protocoalele
încheiate între România si tara respectivă nu prevăd altfel.
Art. 5. - (1)
Asiguratii sunt persoanele fizice care au un contract de asigurare privată de
sănătate încheiat cu un asigurător, individual sau de către o tertă persoană.
(2) Angajatorii,
persoane fizice sau juridice, pot să încheie contracte de asigurare privată de
sănătate pentru angajatii lor, individual sau în grup, acordate ca beneficii
aditionale la drepturile salariale ale acestora, în scopul atragerii,
selectionării si stabilizării personalului angajat.
(3) Orice unitate
publică sau privată, autorizată, prestatoare de servicii medicale poate încheia
contracte cu societătile de asigurări private de sănătate, autorizate.
(4) Societătile de
asigurări private de sănătate, autorizate, pot înfiinta cabinete medicale, spitale,
farmacii si alte unităti de servicii medicale, în conditiile legii.
Art. 6. -
Asigurările private de sănătate oferite de societătile de asigurări private de
sănătate sunt servicii medicale si farmaceutice ce se stabilesc de către
fiecare societate de asigurări private de sănătate sub formă de pachete de
servicii, în functie de riscul individual.
Art. 7. - În
sistemul asigurărilor private de sănătate alegerea furnizorilor de servicii
medicale de către asigurat si asigurător este liberă.
CAPITOLUL II
Înfiintarea,
autorizarea si functionarea societătilor de asigurări private de sănătate
Art. 8. -
Înfiintarea, autorizarea si functionarea societătilor de asigurări private de
sănătate se desfăsoară în conformitate cu prevederile legislatiei care
reglementează activitatea de asigurări.
Art. 9. -
Asigurătorii pot functiona numai dacă au ca obiect de activitate si asigurări
private de sănătate.
Art. 10. -
Autorizarea asigurătorilor se efectuează, în conditiile legii, de către Comisia
de Supraveghere a Asigurărilor.
Art. 11. - (1)
Asigurătorii au obligatia reasigurării, în conditiile legii.
(2) Operatiunile
de reasigurare completează activitatea de asigurare.
Art. 12. -
Conducerea asigurătorilor care desfăsoară activitatea de asigurări private de
sănătate se exercită în conformitate cu prevederile legislatiei care
reglementează activitatea de asigurare, completată cu prevederile legislatiei
comerciale.
CAPITOLUL III
Activitătile
societătilor de asigurări private de sănătate
Art. 13. - (1) Activitatea
de asigurări private de sănătate se derulează pe bază de contract între părti
si pe baza documentului de asigurare, denumit polită de asigurare.
(2) Activitătile
de asigurări private de sănătate se derulează pe bază de contract cu furnizorii
de servicii medicale si farmaceutice si cu persoane fizice sau juridice, în
calitate de asigurati sau asigurători.
(3) Asigurarea
privată de sănătate este operatiunea prin care un asigurător constituie, pe
principiul mutualitătii, un fond de asigurare, prin contributia unui număr de
asigurati expusi la producerea unor riscuri, si îi indemnizează pe cei care
apelează la utilizarea pachetului suplimentar de servicii medicale pe seama
fondului alcătuit din primele încasate, precum si pe seama celorlalte venituri
rezultate ca urmare a activitătii desfăsurate.
Art. 14. -
Asigurătorii vor preciza în contractul de asigurare pachetul suplimentar de
servicii, în conditiile art. 2 lit. b), serviciile medicale excluse sau cele
pentru care se aplică restrictii.
Art. 15. - (1)
Asiguratii au dreptul de a fi informati în detaliu de societatea de asigurări
private de sănătate despre serviciile medicale acordate, primele de asigurare,
drepturile si obligatiile contractuale.
(2) Societătile de
asigurări private de sănătate au obligatia de a prezenta datele necesare
privind drepturile si obligatiile persoanei asigurate la încheierea
contractului de asigurare cu aceasta. Informatiile cuprinse în contract au
caracter confidential si nu pot fi divulgate de societatea de asigurări private
de sănătate unor terti, cu exceptia cazurilor prevăzute de lege.
Art. 16. -
Decontarea cheltuielilor către furnizorii de servicii medicale acordate
asiguratilor se efectuează pe baza documentelor justificative ale efectuării
acestora.
Art. 17. - Lichidarea,
dizolvarea, reorganizarea si falimentul societătilor de asigurări private de
sănătate se fac conform prevederilor legale în vigoare.
CAPITOLUL IV
Art. 18. - (1)
Relatiile dintre asigurat si asigurător, drepturile si obligatiile fiecărei
părti se stabilesc prin contractul de asigurare privată de sănătate.
(2) Contractul de
asigurare privată de sănătate trebuie să contină:
a) numele si
adresele înregistrate ale părtilor contractante, seria si numărul de înmatriculare
ale contractului, codul unic de înregistrare si numărul de înregistrare ale
asigurătorului de la registrul comertului;
b) tipul si
volumul serviciilor medicale si ale altor servicii;
c) conditiile de
asigurare a serviciilor care sunt garantate de asigurător pentru asigurati;
d) data începerii
si data încetării asigurării;
e) primele de
asigurare, termenul si modul de plată;
f) sumele
asigurate;
g) alte elemente care
stabilesc drepturile si obligatiile părtilor.
Art. 19. - Prin
contractul de asigurare privată de sănătate asiguratul se obligă să plătească o
primă de asigurare privată de sănătate asigurătorului, iar acesta se obligă ca,
la producerea unuia dintre riscurile asumate prin contract, să plătească, în
numele asiguratului, tipul de servicii medicale, în functie de cantitatea si
calitatea actului medical si de riscul individual si alte servicii primite de
la furnizorii de servicii medicale, în limitele si la termenele convenite,
precum si cheltuielile conexe legate de serviciile respective.
Art. 20. - Prima
de asigurare privată de sănătate se achită asigurătorului de către persoana
fizică sau de către angajatorul care încheie contractul de asigurare privată de
sănătate.
Art. 21. - Asigurătorul
poate solicita informatii privind starea de sănătate a asiguratului, precum si
efectuarea unui examen medical pentru evaluarea stării de sănătate a
solicitantului de către un furnizor de servicii medicale desemnat de acesta.
Art. 22. - Societătile
de asigurări private de sănătate decontează contravaloarea serviciilor medicale
probate, conform contractului si politei de asigurare.
Art. 23. -
Cheltuielile cu asigurările private de sănătate, efectuate de persoana fizică
sau de către angajator, sunt deductibile fiscal.
Art. 24. -
Diferendele survenite între asigurător si furnizorii de servicii medicale se
aplanează pe cale amiabilă. În cazul imposibilitătii rezolvării pe cale
amiabilă, litigiile sunt deduse instantelor judecătoresti legal
competente.
Art. 25. -
Neîntelegerile survenite între asigurat si asigurător se solutionează în
conformitate cu prevederile legislatiei în vigoare si cele din contractul
încheiat între părti.
CAPITOLUL V
Supravegherea
specializată a asigurărilor private de sănătate
Art. 26. -
Asigurătorii au obligatia să organizeze proceduri de control intern pentru a
asigura desfăsurarea activitătii în conformitate cu cerintele legale si
prudentiale.
Art. 27. -
Asigurătorii angajează un auditor financiar independent, autorizat să
desfăsoare această activitate în România.
Art. 28. -
Ministerul Sănătătii are obligatia de a supraveghea respectarea legislatiei în
vigoare din domeniul medical si farmaceutic prin persoane împuternicite în
acest scop de ministrul sănătătii.
Art. 29. - Personalul
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor este obligat să păstreze secretul
profesional privind informatiile primite. Furnizarea oricărei informatii se
poate face numai pe baza consimtământului persoanelor fizice vizate sau al
angajatorilor vizati ori în cazurile prevăzute de lege, prin cerere scrisă a
parchetului sau a instantei judecătoresti.
Art. 30. -
Asigurătorii vor oferi, la solicitarea Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
informatiile si documentele privitoare la asigurările private de sănătate
pentru care sunt autorizati să functioneze.
CAPITOLUL VI
Sanctiuni
Art. 31. -
Prezentarea cu rea-credintă de informatii nereale de către solicitantul
contractului de asigurare, cu privire la starea sa de sănătate, poate conduce
la rezilierea contractului.
Art. 32. - Neplata
cheltuielilor către furnizorii de servicii medicale sau plata cu întârziere,
care depăseste 30 de zile de la data scadentei de către asigurător, atrage
calcularea de penalităti conform prevederilor stipulate în contract.
Art. 33. -
Încălcarea dispozitiilor prezentei legi si a normelor de aplicare a acesteia se
constată de către personalul împuternicit prin ordin comun al ministrului
sănătătii si al presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor.
CAPITOLUL VII
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art. 34. -
Dispozitiile prezentei legi se completează, după caz, cu cele referitoare la
legislatia privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor.
Art. 35. - Ministerul
Sănătătii împreună cu Comisia de Supraveghere a Asigurărilor vor elabora
normele metodologice si instructiunile de aplicare a prezentei legi, în termen
de 90 de zile de la publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 36. - Prezenta
lege intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării ei în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Această lege a
fost adoptată de Senat în sedinta din 3 mai 2004, cu respectarea prevederilor
art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DAN MIRCEA
POPESCU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 4 mai 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER DORNEANU
Bucuresti, 27 mai 2004.
Nr. 212.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii asigurărilor private de
sănătate
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele României
decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea asigurărilor private de sănătate si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 25 mai 2004.
Nr. 377.
ACTE ALE ORGANELOR
DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
pentru aprobarea Normelor metodologice privind
vânzarea si folosirea în public de către persoanele fizice a obiectelor
artizanale si de distractie fabricate sau confectionate pe bază de amestecuri
pirotehnice
Având în vedere
prevederile art. 294 din Legea nr. 126/1995 privind regimul
materiilor explozive, cu modificările si completările ulterioare,
în temeiul art. 9
alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
604/2003,
ministrul
administratiei si internelor emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normele metodologice privind vânzarea si folosirea în public de către
persoanele fizice a obiectelor artizanale si de distractie fabricate sau
confectionate pe bază de amestecuri pirotehnice,
prevăzute în anexa
ce face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Toma
Zaharia,
secretar de
stat
Bucuresti, 17 mai 2004.
Nr. 234.
ANEXĂ
NORME
METODOLOGICE
privind
vânzarea si folosirea în public de către persoanele fizice a obiectelor
artizanale si de distractie fabricate sau confectionate pe bază de amestecuri
pirotehnice
Art. 1. - (1)
Persoanele fizice pot comercializa obiecte artizanale si de distractie
fabricate sau confectionate pe bază de amestecuri pirotehnice din clasele I si II
către populatie numai dacă sunt autorizate conform Legii nr. 126/1995 privind
regimul materiilor explozive, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Obiectele
artizanale si de distractie pe bază de amestecuri pirotehnice se pot
comercializa către persoanele fizice si se pot folosi în public de către
acestea numai în perioadele prevăzute în prezentele norme metodologice, astfel:
a) articolele din
clasa I, prevăzute la art. 5 din anexa la Hotărârea Guvernului nr.
536/2002, se pot comercializa si se pot folosi tot timpul anului;
b) articolele din
clasa a II-a, prevăzute la art. 5 din anexa la Hotărârea Guvernului nr.
536/2002, se pot comercializa în perioada 27-31 decembrie a anului si se
pot folosi numai în zilele de 31 decembrie si 1 ianuarie.
Art. 2. - Sunt
interzise comercializarea către persoanele fizice si folosirea de către
acestea:
a) a pocnitorilor
si petardelor de orice tip;
b) a obiectelor
artizanale si de distractie pe bază de amestecuri pirotehnice din clasele III,
IV, T1 si T2.
Art. 3. - Se
interzice folosirea de către persoane fizice a obiectelor artizanale si de distractie
pe bază de amestecuri pirotehnice, în situatiile prevăzute de lege, precum si
în următoarele locuri:
a) mijloacele de
transport de orice fel (terestre, aeriene, navale si feroviare);
b) clădiri,
indiferent de destinatia acestora;
c) statiile mijloacelor
de transport, pe drumurile publice si aleile pietonale;
d) piete, târguri,
oboare, adunări si manifestări publice de orice fel si în cadrul grupurilor de
persoane;
e) zonele în care
există riscuri de producere a incendiilor, exploziilor, căderilor de roci sau
de alte obiecte si producerii avalanselor.
Art. 4. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme metodologice se sanctionează în conformitate cu dispozitiile Legii nr. 126/1995, cu modificările si completările ulterioare.