MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 521 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Miercuri,
9 iunie 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 197 din 29 aprilie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 61 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele
si taxele locale, precum si celor ale art. 1 alin. (1) lit. c), ale art. 10
alin. (3) si ale art. 190-199 din Ordonanta Guvernului nr. 39/2003 privind procedurile
de administrare a creantelor bugetelor locale
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
848.
- Hotărâre privind acordarea unor ajutoare financiare
857.
- Hotărâre privind redobândirea cetăteniei române de către unele persoane
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
252/877.
- Ordin al ministrului de stat, ministrul administratiei si internelor, si
al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru aprobarea
nivelului studiilor si a conditiilor de ocupare a functiilor specifice din
serviciile publice de salvamont
ACTE ALE
CONSILIULUI CONCURENTEI
128.
- Ordin privind punerea în aplicare a Regulamentului pentru modificarea si
completarea Regulamentului privind ajutorul de stat pentru salvarea si
restructurarea firmelor în dificultate
129.
- Ordin privind punerea în aplicare a Regulamentului pentru modificarea si
completarea Regulamentului privind ajutorul de stat pentru cercetare si
dezvoltare
130.
- Ordin privind punerea în aplicare a Regulamentului pentru modificarea
alin. (1) al art. 11 din Regulamentul privind aplicarea art. 5 alin. (2) din
Legea concurentei nr. 21/1996 în cazul întelegerilor verticale din sectorul
autovehiculelor
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 29
aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 61 din Ordonanta Guvernului nr. 36/2002 privind impozitele
si taxele locale, precum si celor ale art. 1 alin. (1) lit. c), ale art. 10
alin. (3) si ale art. 190-199 din Ordonanta Guvernului nr. 39/2003 privind
procedurile de administrare a creantelor bugetelor locale
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Aurelia Popa -
procuror
Mihai Paul Cotta -
magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 61 din
Ordonanta Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele locale, precum si celor ale art. 1
alin. (1) lit. c), ale art. 10 alin. (3) si ale art. 190-199 din Ordonanta
Guvernului nr.
39/2003 privind procedurile de administrare a creantelor bugetelor locale,
exceptie ridicată de Agentia Domeniilor Statului în Dosarul nr. 4.964/C/2003 al
Judecătoriei Galati.
La apelul nominal
răspunde autorul exceptiei, prin consilier juridic, lipsind cealaltă parte,
fată de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul
autorului exceptiei solicită admiterea acesteia deoarece prevederile criticate
încalcă dispozitiile art. 1 alin. (3), art. 123 alin. (2), art. 125 alin. (1)
si ale art. 128 din Constitutie. Se arată că prevederile criticate creează
posibilitatea organelor fiscale de a anula hotărâri judecătoresti, ceea ce
reprezintă o imixtiune a organelor administrative în sfera justitiei. Se mai
sustine că, desi textele de lege criticate au fost abrogate, la momentul
ridicării exceptiei acestea erau în vigoare.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca inadmisibilă, arătând că dispozitiile criticate au
fost abrogate, acestea nefiind preluate în noua reglementare.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 28 noiembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 4.964/C/2003, Judecătoria
Galati a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 61 din Ordonanta Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele locale, precum si celor ale art. 1
alin. (1) lit. c), ale art. 10 alin. (3) si ale art. 190-199 din Ordonanta
Guvernului nr.
39/2003 privind procedurile de administrare a creantelor bugetelor locale, exceptie
ridicată de Agentia Domeniilor Statului.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că dispozitiile art. 61 din Ordonanta
Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele locale, precum si cele ale art. 1
alin. (1) lit. c), ale art. 10 alin. (3) si ale art. 190-199 din Ordonanta
Guvernului nr.
39/2003 privind procedurile de administrare a creantelor bugetelor locale
contravin prevederilor art. 1 alin. (3), art. 123 alin. (2), art. 125 alin. (1)
si ale art. 128 din Constitutie.
Autorul exceptiei
de neconstitutionalitate sustine că textele criticate au creat “posibilitatea
imixtiunii autoritătilor administratiei publice locale si, pe cale de
consecintă, a puterii executive în sfera justitiei”. Se mai arată că, potrivit
acestor texte, un organ al administratiei publice locale poate cenzura
încheierea instantei de judecată prin care este stabilită taxa judiciară de
timbru prin admiterea unei contestatii, iar actul cu caracter
administrativ-jurisdictional emis reprezintă o “imixtiune a puterii executive
în sfera actului de justitie”. De asemenea, potrivit sustinerilor autorului
exceptiei, art. 10 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
39/2003 privind procedurile de administrare a creantelor bugetelor locale
permite “suspendarea efectelor unei hotărâri judecătoresti si să fixeze o
garantie în acest sens, cu încălcarea atributiilor date prin Constitutie si
prin lege puterii judecătoresti”.
Se consideră că
dispozitiile criticate sunt neconstitutionale “în măsura în care se referă si
la taxele judiciare de timbru stabilite de instantele judecătoresti”.
Judecătoria
Galati, formulându-si opinia
asupra exceptiei, consideră că aceasta este întemeiată, “dar numai în ceea ce
priveste taxele judiciare de timbru, întrucât se creează posibilitatea
cenzurării unei hotărâri judecătoresti de către un organ administrativ, cenzură
care nu se poate realiza decât prin promovarea căilor de atac tot în fata
instantei de judecată, si, implicit, se încalcă principiul separatiei puterilor
în stat”.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este inadmisibilă.
Se arată, în
punctul de vedere prezentat, că Ordonanta Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele locale a fost abrogată prin art. 298
alin. (1) pct. 27 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, iar în noua
reglementare “sunt preluate doar dispozitiile referitoare la destinatia taxelor
judiciare de timbru, în sensul că acestea constituie venituri la bugetele
locale [art. 295 alin. (11) lit. b)]”.
În ceea ce
priveste Ordonanta Guvernului nr. 39/2003 privind procedurile de administrare a
creantelor bugetelor locale, se arată că aceasta a fost abrogată prin art. 200
lit. f) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală.
Guvernul sustine
că, în conditiile actualei reglementări, “se poate formula contestatie [...]
numai împotriva titlurilor de creantă fiscală si împotriva altor acte
administrative fiscale”, iar actul administrativ fiscal este definit ca “actul
emis de organul fiscal competent în aplicarea legislatiei privind stabilirea,
modificarea sau stingerea drepturilor si obligatiilor fiscale”, în timp ce
“taxele judiciare de timbru sunt stabilite de către instanta judecătorească -
ce nu poate fi considerată ca fiind o autoritate administrativă - prin
încheiere”.
De asemenea, potrivit
punctului de vedere al Guvernului, “contestatia se depune la organul fiscal al
cărui act administrativ este atacat, organul fiscal sau autoritatea fiscală
competentă fiind definită de art. 7 alin. (1) pct. 6 din Codul fiscal ca
«organul fiscal din cadrul Ministerului Finantelor Publice si serviciile de
specialitate ale autoritătilor administratiei publice locale, după caz, care au
responsabilităti fiscale»”.
Se consideră că
noile prevederi legale nu preiau dispozitiile criticate ca neconstitutionale de
autorul exceptiei, întrucât “împotriva modului de stabilire a taxelor judiciare
de timbru nu se mai poate formula contestatie la o autoritate a administratiei
publice”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile părtii prezente si ale procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
Legea nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si celor
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, îl constituie
dispozitiile art. 61 din Ordonanta Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele locale, republicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 10 septembrie 2002, precum si
prevederile art. 1 alin. (1) lit. c), ale art. 10 alin. (3) si ale art. 190-199
din Ordonanta Guvernului nr.
39/2003 privind procedurile de administrare a creantelor bugetelor locale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 66 din 2 februarie
2003, aprobată cu modificări prin Legea nr.
358/2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 530 din
23 iulie 2003. Autorul exceptiei a precizat însă că se referă, în
exclusivitate, la acele prevederi care reglementează posibilitatea ca organele
administrative să solutioneze contestatii formulate împotriva actelor prin care
instantele judecătoresti stabilesc taxa de timbru judiciar.
Prevederile
criticate aveau, la data formulării exceptiei, următorul cuprins:
1. Art. 61 din
Ordonanta Guvernului nr.
36/2002:
“(1)
Stabilirea, constatarea, controlul, urmărirea si încasarea impozitelor si
taxelor locale, a majorărilor de întârziere, a penalitătilor, a amenzilor si a
oricăror alte venituri proprii ale bugetelor locale, solutionarea obiectiilor
si contestatiilor formulate împotriva actelor de control si de impunere având
ca obiect constatarea si stabilirea acestor venituri, precum si executarea
creantelor bugetare locale se efectuează de către autoritătile administratiei
publice locale sau prin compartimentele de specialitate ale acestora, după caz,
în functie de atributiile specifice, potrivit legii.
(2) Taxele cuvenite
bugetelor locale în conditiile art. 74 sunt asimilate impozitelor si taxelor
locale.”
Textul de
trimitere al art. 74 din Ordonanta Guvernului nr.
36/2002 avea următorul continut:
“(1) Constituie
integral venituri proprii ale bugetelor locale următoarele resurse bănesti:
a) penalitătile
de întârziere aferente veniturilor proprii ale bugetelor locale, ca exceptie de
la dispozitiile art. 131 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr.
11/1996 privind executarea creantelor bugetare, cu modificările si completările
ulterioare;
b) taxele
judiciare de timbru prevăzute de Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificările si
completările ulterioare, iar actualizarea periodică în functie de rata
inflatiei si majorarea anuală a acestor taxe se supun reglementărilor prevăzute
de prezenta ordonantă;
c) taxele de
timbru prevăzute de Ordonanta Guvernului nr.
12/1998 privind taxele de timbru pentru activitatea notarială, cu
modificările si completările ulterioare, iar actualizarea
periodică în functie
de rata inflatiei si majorarea anuală a acestor taxe se supun reglementărilor
prevăzute de prezenta ordonantă;
d) taxa pentru
eliberarea titlurilor de proprietate asupra terenurilor dobândite în baza Legii
fondului funciar nr. 18/1991, republicată, cu modificările si completările
ulterioare, prevăzută la cap. V din anexa la Legea nr.
117/1999 privind taxele extrajudiciare de timbru. Procedurile privind
actualizarea periodică în functie de rata inflatiei si majorarea anuală pentru
taxele mentionate la cap. I-IV, precum si la cap. V din anexa la această lege
se supun reglementărilor prevăzute de prezenta ordonantă.
(2) Prin
normele metodologice referitoare la impozitele si taxele locale se vor detalia
procedurile mentionate la alin. (1), precum si cele specifice preluării la
bugetele locale a acestor resurse financiare.”
2. Art. 1 alin.
(1) lit. c), art. 10 alin. (3) si art. 190-199 din Ordonanta Guvernului nr.
39/2003, după cum urmează:
- Art. 1 alin. (1)
lit. c): “Prezenta ordonantă reglementează într-un cadru unitar colectarea
creantelor bugetelor locale, precum si celelalte proceduri de administrare a
acestora, respectiv: [...]
c) procedura de
solutionare a obiectiunilor si contestatiilor împotriva actelor de control si
de impunere având ca obiect constatarea si stabilirea impozitelor si taxelor
locale, a accesoriilor acestora, precum si a altor sume si măsuri.”;
- Art. 10 alin.
(3): “Exercitarea de către contribuabili a căilor de atac în conditiile
prevăzute la art. 190-199 nu suspendă obligatia acestora de plată. La cererea
debitorului si tinând seama de motivele invocate de acesta, primarii/primarul
general al municipiului Bucuresti/presedintii consiliilor judetene vor dispune
suspendarea obligatiei de plată a creantelor la bugetul local, până la
solutionarea contestatiei, cu constituirea unei garantii la nivelul sumei
contestate.”;
- Art. 190: “Orice
contribuabil, persoană fizică sau juridică, nemultumit de modul în care i-au
fost constatate sau stabilite impozitele si taxele locale, accesoriile acestora,
precum si alte sume sau măsuri, are dreptul de a formula obiectiuni si
contestatii, în conditiile stabilite de prezentul titlu.”;
- Art. 191: “(1)
Obiectiunile si contestatiile sunt căi administrativ-jurisdictionale de atac
prin care:
a) se solicită
diminuarea sau anularea, după caz, a impozitelor, taxelor locale, a
accesoriilor acestora si a altor sume, stabilite de compartimentele de
specialitate;
b) se contestă
măsurile aplicate de compartimentele de specialitate.
(2) Fac
exceptie de la prevederile alin. (1) contraventiile constatate si amenzile
aplicate prin acte ale compartimentelor de specialitate ale autoritătilor
administratiei publice locale,
care se
solutionează în conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.”;
- Art. 192: “(1)
Împotriva constatărilor si măsurilor stabilite în cadrul competentelor legale
prin procese-verbale sau prin acte administrative ale compartimentelor de specialitate
contribuabilii pot face obiectiuni în termen de 15 zile calendaristice de la
data comunicării actului administrativ.
(2)
Obiectiunile se depun la compartimentele de specialitate care au emis actul
atacat.
(3)
Solutionarea obiectiunilor se face motivat de conducătorul compartimentului de
specialitate si se va comunica contribuabilului în cauză în cel mult 30 de zile
calendaristice de la înregistrarea acestora.”;
- Art. 193: “Contribuabilul
nemultumit de modul în care au fost solutionate obiectiunile se poate adresa cu
contestatie, în termen de 15 zile calendaristice de la data comunicării
răspunsului, primarului/primarului general al municipiului Bucuresti/primarilor
sectoarelor municipiului Bucuresti/presedintelui consiliului judetean, în functie
de competenta acestora în stabilirea impozitelor si taxelor locale.”;
- Art. 194: “(1)
Contestatia adresată potrivit art. 193 se solutionează în termen de 30 de zile
calendaristice de la înregistrare, de către primar sau de către presedintele
consiliului judetean, după caz, prin dispozitie motivată, care se comunică
celui în cauză în termen de maximum 5 zile calendaristice de la emiterea
acesteia.
(2) Contestatia
se depune la compartimentul de specialitate care a solutionat obiectiunile,
urmând ca acesta, în termen de 5 zile calendaristice de la primire, să prezinte
emitentului dispozitiei contestatia si dosarul obiectiunilor.”;
- Art. 195: “Contestatia
nu poate avea ca obiect alte sume sau măsuri decât cele asupra cărora s-au
solutionat obiectiunile.”;
- Art. 196: “Obiectiunile,
precum si contestatiile adresate în conditiile prezentului titlu sunt scutite
de taxa de timbru.”;
- Art. 197: “Ca
urmare a solutionării obiectiunilor si contestatiilor nu se pot stabili
impozite si taxe locale mai mari decât cele constatate prin actul administrativ
atacat.”;
- Art. 198: “(1)
Împotriva dispozitiei primarului/primarului general al municipiului
Bucuresti/primarilor sectoarelor municipiului Bucuresti/presedintelui
consiliului judetean contribuabilul nemultumit se poate adresa, în conditiile
legii, judecătoriei sau, după caz, tribunalului, cu actiune pentru anularea
actului respectiv.
(2) Termenul de
introducere a actiunii este de 15 zile calendaristice de la data comunicării
dispozitiei.
(3)
Contribuabilul nemultumit de hotărârea judecătorească se poate adresa cu recurs
tribunalului respectiv sau curtii de apel în termen de 15 zile calendaristice
de la comunicarea hotărârii.”;
- Art. 199: “Căile
de atac formulate înainte de data intrării în vigoare a prezentului titlu se
solutionează potrivit procedurilor existente la data depunerii acestora.”
Analizând aceste
prevederi legale, Curtea observă că, ulterior invocării exceptiei de
neconstitutionalitate, art. 61 din Ordonanta Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele locale a fost abrogat, ca de altfel
întreaga ordonantă, prin Legea nr.
571/2003 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003, preluându-se, prin art. 295 alin. (11)
lit. b), doar reglementarea cu privire la destinatia taxei de timbru, aceasta
constituind venit la bugetul local, aspect care însă nu face obiect al criticii
de neconstitutionalitate.
De asemenea,
Ordonanta Guvernului nr.
39/2003 privind procedurile de administrare a creantelor bugetelor locale a
fost abrogată prin Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003, fără ca reglementările
criticate ca fiind neconstitutionale să fi fost preluate. Titlul IX al Codului
de procedură fiscală, care se referă la solutionarea contestatiilor formulate
împotriva actelor administrative fiscale, precizează în mai multe articole că
procedura instituită prin acest act normativ se referă la actele administrative
fiscale - decizii de impunere, acte administrative fiscale asimilate deciziilor
de impunere, precum si la titlurile de creantă privind datoria vamală. Conform
art. 37 din Codul de procedură fiscală, în întelesul codului, actul
administrativ fiscal este actul emis de organul fiscal competent în aplicarea
legislatiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor si
obligatiilor fiscale.
Textele
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei sunt: art. 1 alin. (3), art.
123 alin. (2) [devenit art. 124 alin. (3) după republicarea Constitutiei
României în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie
2003], art. 125 alin. (1) [devenit art. 126 alin. (1)] si art. 128 (devenit
art. 129). De asemenea, autorul exceptiei de neconstitutionalitate invocă si
principiul separatiei puterilor [principiu consacrat expres în art. 1 alin. (4)
după revizuirea si republicarea Constitutiei].
Aceste texte
constitutionale, în noua lor redactare, după republicarea Constitutiei, au următorul
cuprins:
- Art. 1 alin. (3)
si (4): “(3) România este stat de drept, democratic si social, în care
demnitatea omului, drepturile si libertătile cetătenilor, libera dezvoltare a
personalitătii umane, dreptatea si pluralismul politic reprezintă valori supreme,
în spiritul traditiilor democratice ale poporului român si idealurilor
Revolutiei din decembrie 1989, si sunt garantate.
(4) Statul se
organizează potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor -
legislativă, executivă si judecătorească - în cadrul democratiei
constitutionale.”;
- Art. 124 alin.
(3): “Judecătorii sunt independenti si se supun numai legii.”;
- Art. 126 alin.
(1): “Justitia se realizează prin Înalta Curte de Casatie si Justitie si
prin celelalte instante judecătoresti stabilite de lege.”;
- Art. 129: “Împotriva
hotărârilor judecătoresti, părtile interesate si Ministerul Public pot exercita
căile de atac, în conditiile legii.”
În esentă, critica
de neconstitutionalitate vizează dispozitiile potrivit cărora “s-a creat posibilitatea
imixtiunii autoritătilor administratiei publice locale si, pe cale de
consecintă, a puterii executive în sfera justitiei”, prin reglementarea
solutionării de către organele administrativ-jurisdictionale a contestatiilor
împotriva încheierilor instantelor prin care s-a fixat o anumită taxă de
timbru.
Analizând exceptia
de neconstitutionalitate astfel formulată, Curtea constată că dispozitiile
legale criticate de autorul exceptiei au fost abrogate prin Codul fiscal si
Codul de procedură fiscală, fără să fi fost preluate prevederi care să
reglementeze solutionarea de către organele administrative fiscale a
contestatiilor cu privire la actele instantelor judecătoresti prin care se
stabileste taxa judiciară de timbru. De altfel, această procedură nici nu mai
era posibilă, întrucât, anterior adoptării celor două acte normative, Codul
fiscal si Codul de procedură fiscală, Curtea Constitutională a stabilit, prin
Decizia nr.
127 din 27 martie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 275 din 18 aprilie 2003, că sunt neconstitutionale dispozitiile art. 1
alin. (2) teza întâi din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
13/2001 privind solutionarea contestatiilor împotriva măsurilor dispuse
prin actele de control sau de impunere întocmite de organele Ministerului
Finantelor Publice, în măsura în care se referă si la taxele judiciare de
timbru stabilite de instantele judecătoresti, iar prin Decizia nr. 233 din 5
iunie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 537 din
25 iulie 2003, a constatat si neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 18
alin. (2) din Legea nr.
146/1997 privind taxele judiciare de timbru, în măsura în care se referă si
la taxele judiciare de timbru stabilite de instantele judecătoresti.
În considerentele
celor două decizii s-a retinut în esentă că, desi “stabilirea cuantumului si
verificarea plătii taxelor judiciare de timbru nu sunt acte propriu-zise de
înfăptuire a justitiei, acestea sunt strâns legate de actul de justitie,
privind chestiuni prejudiciale ce tin pe loc ori chiar împiedică înfăptuirea
actului de justitie. Solutionarea unei eventuale contestatii privind modul de
stabilire de către instanta judecătorească a obligatiei de plată si a
cuantumului taxei judiciare de timbru constituie fără îndoială un act de
înfăptuire a justitiei”. De asemenea, Curtea a stabilit că “nici o autoritate a
administratiei publice nu poate controla, anula ori modifica o hotărâre a unei
instante judecătoresti sau o măsură dispusă de instantă ori de un judecător, în
legătură cu activitatea de judecată. Prin urmare, darea în competenta organelor
Ministerului Finantelor Publice a solutionării contestatiilor împotriva modului
de stabilire, de către instanta judecătorească, a taxei judiciare de timbru
este contrară principiului separatiei puterilor în stat si, în mod direct,
dispozitiilor art. 125 alin. (1) din Constitutie” (Decizia nr.
127/2003 a Curtii Constitutionale).
Prin Decizia nr.
233/2003, Curtea Constitutională a retinut că, “luând în considerare faptul
că taxele judiciare de timbru se stabilesc de către instantele judecătoresti
prin încheieri pronuntate în cadrul procesului, fiind supuse căilor de atac
prevăzute de lege, [...] nu se poate admite, fără riscul încălcării
principiilor si normelor constitutionale, ca modul de stabilire a taxei
judiciare de timbru să fie cenzurat pe calea procedurii administrative [...]”.
Având în vedere că
prevederile criticate de autorul exceptiei nu mai sunt în vigoare, fiind expres
abrogate, după sesizarea Curtii Constitutionale, de Codul fiscal si Codul de
procedură fiscală, care nu au preluat dispozitiile care se referă la
posibilitatea unui control administrativ cu privire la încheierile instantelor
judecătoresti prin care s-a stabilit taxa judiciară de timbru, Curtea constată
că exceptia a devenit inadmisibilă, conform dispozitiilor art. 23 alin. (1) din
Legea nr.
47/1992, republicată.
Fată de cele de
mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie,
republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25
alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge, ca
devenită inadmisibilă, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.
61 din Ordonanta Guvernului nr.
36/2002 privind impozitele si taxele locale, precum si celor ale art. 1
alin. (1) lit. c), ale art. 10 alin. (3) si ale art. 190-199 din Ordonanta
Guvernului nr.
39/2003 privind procedurile de administrare a creantelor bugetelor locale,
exceptie ridicată de Agentia Domeniilor Statului în Dosarul nr. 4.964/C/2003 al
Judecătoriei Galati.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 29 aprilie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind acordarea unor ajutoare financiare
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată, si al art. 5 alin. (1) lit. e) si alin. (2)
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
118/1999 privind înfiintarea si utilizarea Fondului national de
solidaritate, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
366/2001,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
aprobă acordarea unor ajutoare financiare în sumă totală de 7.053 milioane lei,
din creditele bugetare aprobate cu această destinatie în bugetul Ministerului
Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei pe anul 2004, familiilor si
persoanelor singure din judetele Alba, Arges, Bacău, Bihor, Bistrita-Năsăud,
Botosani, Brasov, Brăila, Caras-Severin, Dâmbovita, Dolj, Galati, Giurgiu,
Gorj, Harghita, Hunedoara, Iasi, Ilfov, Maramures, Mures, Neamt, Olt, Prahova,
Sălaj, Sibiu, Suceava, Teleorman, Timis, Tulcea, Vaslui, Vâlcea, Vrancea si
municipiul Bucuresti, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
muncii, solidaritătii sociale si familiei,
Elena
Dumitru
Ministrul
finantelor publice,
Bucuresti, 3 iunie 2004.
Nr. 848.
ANEXĂ*)
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind redobândirea cetăteniei române de către
unele persoane
În temeiul art.
108 din Constitutie, republicată, si al art. 10 si 11 din Legea cetăteniei
române nr.
21/1991, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Articol unic. - Se
acordă cetătenia română persoanelor prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre, care au avut această cetătenie si au
solicitat redobândirea ei, cu stabilirea domiciliului în România.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p. Ministrul
justitiei,
Claudiu
Stefan Seucan,
secretar de
stat
p. Ministrul
afacerilor externe,
Bogdan
Lucian Aurescu,
secretar de
stat
p. Ministrul
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Toma
Zaharia,
secretar de
stat
Bucuresti, 3 iunie 2004.
Nr. 857.
LISTA
persoanelor
cărora li s-a aprobat redobândirea cetăteniei române, cu stabilirea
domiciliului în România
1. Amihalachioaie
Mihai, fiul lui Pavel (născut la 24 iunie 1930 în Molnita) si Elena, născut la
23 februarie 1961 în localitatea Molnita, judetul Herta, Cernăuti, Moldova,
cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, Chisinău, bd. Mircea cel
Bătrîn nr. 3, ap. 48.
- Amihalachioaie
Petru - născut la 21 februarie 1990.
2. Amihalachioaie
Valentina, fiica lui Barda Teodosie (născut la 25 martie 1935 în Padoina) si
Ecaterina (născută la 22 noiembrie 1939 în Padoina), născută la 24 martie 1961
în localitatea Podaima, judetul Camenca, Moldova, cetătean moldovean, cu
domiciliul actual în Moldova, Chisinău, bd. Mircea cel Bătrîn nr. 3, ap. 48.
3. Bogătoiu Irini,
fiica lui Glinas Ilias si Maria, născută la 20 ianuarie 1951 în localitatea
Partizani, judetul Arges, România, apatrid, cu domiciliul actual în România,
localitatea Onesti, Str. Libertătii nr. 5, ap. 22, judetul Bacău.
4. Bors Victoria,
fiica lui Bors Nicolae (fiul lui Petru, născut la 1 octombrie 1914 în Băcioi,
si Maria, născută la 21 septembrie 1915 în Băcioi) si Evdochia Utica, născută
la 7 noiembrie 1982 în localitatea Băcioi, judetul Chisinău, Moldova, cetătean
moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, satul Băcioi, Ialoveni, judetul
Chisinău.
5. Botnaru Silvia,
fiica lui Botnaru Gheorghe si Alexandra (fiica lui Chiochiu Constantin, născut
la 17 septembrie 1927 în Băcioi, si Ecaterina, născută la 12 octombrie 1932 în
Băcioi), născută la 19 octombrie 1981 în localitatea Băcioi, judetul Chisinău,
Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, satul Băcioi,
Ialoveni, judetul Chisinău.
6. Cărăus
Valentin, fiul lui Trifan (fiul lui Tudor, născut la 25 februarie 1915 în
Bilicenii Vechi, si Maria, născută la 15 februarie 1917 în Bilicenii Vechi) si
Domnica, născut la 20 iunie 1971 în localitatea Bilicenii Vechi, judetul Bălti,
Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, localitatea
Floresti, Str. Florilor nr. 50, judetul Soroca.
7. Cernica Ion,
fiul lui Cernica Mihail (născut la 6 septembrie 1915 în Sărăteni) si Maria
(născută la 20 octombrie 1918 în Sărăteni), născut la 11 ianuarie 1950 în
localitatea Sărăteni, judetul Telenesti, Moldova, cetătean moldovean, cu
domiciliul actual în Moldova, localitatea Bălti, Str. Bulgară nr. 82, ap. 22,
judetul Bălti.
8. Chitoroagă
Andrei, fiul lui Chitoroagă Vasile si Nadejda (fiica lui Criganută Nicolae,
născut la 1 aprilie 1914 în Băcioi, si Varvara, născută la 17 iunie 1918 în
Băcioi), născut la 24 aprilie 1978 în localitatea Băcioi, judetul Chisinău,
Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, satul Băcioi,
Ialoveni, judetul Chisinău.
9. Colesnic
Svetlana, fiica lui Colesnic Grigore (născut la 24 ianuarie 1932 în Voinova) si
Elena (născută la 14 octombrie 1935 în Voinova), născută la 1 ianuarie 1977 în
localitatea Voinova, judetul Străseni, Moldova, cetătean moldovean, cu
domiciliul actual în Moldova, Chisinău, str. Belgrad nr. 17.
10. Colun
Vladimir, fiul lui Iacob (născut la 22 decembrie 1922 în Morozeni) si Ana
(născută la 16 februarie 1928 în Morozeni), născut la 18 martie 1958 în localitatea
Morozeni, judetul Orhei, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în
Moldova, satul Ivancea, judetul Orhei.
11. Corosanu
Grigore, fiul lui Mihail (născut la 20 august 1935 în Bilicenii Vechi) si Aneta
(născută la 13 ianuarie 1937 în Bilicenii Vechi), născut la 1 decembrie 1962 în
localitatea Bilicenii Vechi, judetul Bălti, Moldova, cetătean moldovean, cu
domiciliul actual în Moldova, localitatea Bălti, Str. 1 Mai nr. 54.
12. Cotofana Igor,
fiul lui Vasile (fiul lui Procopie, născut la 7 iulie 1919 în Popesti, si
Alexandra, născută la 27 octombrie 1919 în Popesti) si Eugenia, născut la 26
iunie 1975 în localitatea Popesti, judetul Soroca, Moldova, cetătean moldovean,
cu domiciliul actual în Moldova, satul Popestii de Jos, Drochia, judetul Soroca.
13. Croitor Petru,
fiul lui Gheorghe (născut la 24 mai 1931 în Străseni) si Elena (născută la 28
mai 1938 în Străseni), născut la 23 septembrie 1965 în localitatea Străseni,
judetul Chisinău, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova,
localitatea Străseni, str. Mihai Eminescu nr. 102, judetul Chisinău.
14. Croitoru
Iurie, fiul lui Croitoru Vasile (născut la 26 februarie 1939 în Cociulia) si
Efimia (născută la 29 aprilie 1938 în Cociulia), născut la 21 august 1967 în
localitatea Cociulia, Cantemir, judetul Cahul, Moldova, cetătean moldovean, cu
domiciliul actual în Moldova, localitatea Cahul, str. Stefan cel Mare nr. 37,
ap. 35.
15. Cubasov
Ghenadie, fiul lui Cubasov Andrei (născut la 13 februarie 1938 în Albina,
Cimislia) si Valentina, născut la 6 februarie 1965 în localitatea
Gura-Galbenei, judetul Lăpusna, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul
actual în Moldova, Chisinău, sos. Hîncesti nr. 64/B, ap. 5.
- Cubasov Oxana -
născută la 23 noiembrie 1990.
16. Daniliuc
Svetlana, fiica lui Sendrea Gheorghe (născut la 1 mai 1936 în Cioro,
Borta/Criuleni) si Haritina, născută la 28 martie 1967 în localitatea Chisinău,
Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, satul Tohatin,
judetul Chisinău.
17. Draganel Ala,
fiica lui Mihalceanu Andrei (născut la 16 august 1935 în Redi, Ceresnovăt) si
Silvia, născută la 1 ianuarie 1963 în localitatea Redi, Ceresnovăt, judetul
Soroca, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova,
localitatea Bălti, Str. Voluntarilor nr. 57, ap. 38, judetul Bălti.
18. Erhan Corina,
fiica lui Petru (fiul lui Grigore, născut la 17 martie 1927 în Brăviceni, si
Maria, născută la 13 martie 1925 în Brăviceni) si Galina, născută la 2 mai 1984
în localitatea Chisinău, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în
Moldova, Chisinău, str. Lucian Blaga nr. 4.
19. Frunză
Dumitru, fiul lui Frunză Nicolae (născut la 20 decembrie 1937 în Hoginesti) si
Raisa, născut la 7 noiembrie 1976 în localitatea Hoginesti, judetul Ungheni,
Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, satul Hoginesti,
judetul Ungheni.
20. Gîndea Simion,
fiul lui Teodosie (fiul lui Teofan, născut la 12 martie 1901 în Malcoci, si
Alexandra, născută la 15 martie 1905 în Malcoci) si Maria, născut la 19 martie
1982 în localitatea Truseni, judetul Străseni, Moldova, cetătean moldovean, cu
domiciliul actual în Moldova, satul Malcoci, raionul Ialoveni.
21. Glavan
Vladimir, fiul lui Mihail (născut la 10 noiembrie 1929 în Pelinia) si Eugenia
(născută la 10 decembrie 1926 în Sverdiac, Rîscani), născut la 27 august 1959
în localitatea Pelinia, judetul Rîscani, Moldova, cetătean moldovean, cu
domiciliul actual în Moldova, localitatea Bălti, str. B. Glavan nr. 15.
- Glavan Evelina -
născută la 28 ianuarie 1998
- Glavan Cristina
- născută la 4 decembrie 1996
- Glavan Daniela -
născută la 24 septembrie 1999
- Glavan Mihai -
născut la 15 februarie 2002.
22. Gratii Igor,
fiul lui Gratii Vasile (fiul lui Parfenie, născut la 16 februarie 1921 în
Cruzesti, si Vera, născută la 27 iunie 1922 în Budesti, Criuleni) si Tamara,
născut la 8 septembrie 1974 în localitatea Cruzesti, judetul Chisinău, Moldova,
cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, satul Cruzesti, judetul
Chisinău.
23. Gratii Raisa,
fiica lui Galit Ion si Eugenia (fiica lui Petru, născut la 14 octombrie 1916 în
Slobozia Mare, Cahul, si Parascovia, născută la 29 aprilie 1918 în Slobozia
Mare), născută la 25 septembrie 1973 în localitatea Fălesti, Moldova, cetătean
moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, localitatea Cruzesti, judetul
Chisinău.
- Gratii Daniel -
născut la 24 septembrie 1996.
24. Gutu Gabriela,
fiica lui Gutu Ilie (fiul lui Andrei, născut la 15 octombrie 1925 în Scăieni,
Edinet, si Vera, născută la 16 iulie 1931 în Scăieni) si Elena, născută la 11
mai 1980 în localitatea Bălti, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul
actual în Moldova, localitatea Bălti, Str. Răzesilor nr. 13.
25. Jinga
Constantina, fiica lui Glinas Ilias si Maria, născută la 17 ianuarie 1960 în
localitatea Vâlcele, judetul Covasna, România, apatrid, cu domiciliul actual în
România, localitatea Onesti, Str. Libertătii nr. 7, ap. 63, judetul Bacău.
26. Juc Valeriu,
fiul lui Ion (născut la 5 iulie 1932 în Moara de Piatră) si Maria (născută la 9
septembrie 1939 în Petreni), născut la 8 ianuarie 1967 în localitatea Moara de
Piatră, judetul Bălti, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în
Moldova, localitatea Bălti, str. Decebal nr. 59.
27. Malîhin
Alexandr, fiul lui Mihail (fiul lui Chirill si Elena, născută la 1 august 1921
în Vasilevca) si Anna, născut la 7 septembrie 1976 în localitatea Chisinău,
Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, Chisinău, bd.
Mircea cel Bătrîn nr. 16, ap. 86.
28. Malîhin
Mihail, fiul lui Chirill si Elena (născută la 1 august 1921 în Vasilevca),
născut la 20 noiembrie 1952 în localitatea Vasilevca, judetul Kilia, Odessa,
Ucraina, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, Chisinău, bd.
Mircea cel Bătrîn nr. 16, ap. 86.
29. Manaf Serghei,
fiul lui Manaf Gheorghe (născut la 15 octombrie 1934 în Dimitrovca, Cimislia)
si Vera, născut la 22 mai 1959 în localitatea Dimitrovca, judetul Cimislia,
Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în România, Bucuresti, str.
Alexandru cel Bun nr. 12, bl. T61, sc. 1, ap. 15, sectorul 2.
30. Mura
Valentina, fiica lui Glavan Mihail (născut la 10 noiembrie 1929 în Pelinia) si
Eugenia (născută la 10 decembrie 1926 în Sverdiac, Rîscani), născută la 10
ianuarie 1961 în localitatea Pelinia, judetul Rîscani, Moldova, cetătean
moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, localitatea Bălti, str. B. Glavan
nr. 15.
31. Novac
Ghenadie, fiul lui Novac Stefan (născut la 15 aprilie 1934 în Dubăsarii Vechi)
si Maria, născut la 27 februarie 1968 în localitatea Dubăsarii Vechi, judetul
Chisinău, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova,
Chisinău, Bd. Moscovei nr. 2, ap. 233.
- Novac Denis
Andrian - născut la 12 decembrie 1995.
32. Novac Mariana,
fiica lui Novac Mircea si Elizaveta (fiica lui Pripa Gheorghe, născut în 1930
în Pelinia, si Liubova, născută în 1931 în Pelinia), născută la 24 aprilie 1979
în localitatea Drochia, judetul Soroca, Moldova, cetătean moldovean, cu
domiciliul actual în Moldova, localitatea Drochia, str. Sfatul Tării nr. 25,
ap. 4.
33. Revenco Oxana,
fiica lui Cubasov Andrei (născut la 13 februarie 1938 în Albina, Cimislia) si
Valentina, născută la 26 martie 1969 în localitatea Gura-Galbenei, judetul
Lăpusna, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova,
Chisinău, Bd. Moscovei nr. 3, bl. 2, ap. 64.
- Revenco Diana -
născută la 1 februarie 1991
- Revenco Karina
Nicole - născută la 30 aprilie 1996.
34. Rusu Veronica,
fiica lui Gheorghe si Liuba (fiica lui Trofimciuc Ion, născut la 8 martie 1922
în Chetrosu, Soroca, si Anisia), născută la 27 iulie 1982 în localitatea
Fîntînita, judetul Soroca, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în
Moldova, localitatea Fîntînita, judetul Soroca.
35. Scutelnicu
Vasilichi, fiica lui Glinas Ilias si Maria, născută la 11 octombrie 1952 în
localitatea Partizani, judetul Arges, România, apatrid, cu domiciliul actual în
România, localitatea Onesti, str. Emil Rebreanu nr. 7, ap. 73, judetul Bacău.
36. Sîrbu Angela,
fiica lui Severin Mihail si Ecaterina (fiica lui Croitor Timofei, născut la 25
aprilie 1925 în Străseni, si Anastasia, născută la 8 februarie 1921 în
Străseni), născută la 14 martie 1969 în localitatea Străseni, judetul Chisinău,
Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, localitatea
Străseni, str. Grigore Ureche nr. 26, judetul Chisinău.
- Sîrbu Mihail -
născut la 5 septembrie 1989
- Sîrbu Ion -
născut la 8 aprilie 1994.
37. Suman Vasile,
fiul lui Andrei (născut la 30 iulie 1936 în Străseni) si Elena (născută la 30
ianuarie 1935 în Străseni), născut la 25 decembrie 1967 în localitatea Străseni,
judetul Chisinău, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova,
localitatea Străseni, str. Varlaam nr. 7, judetul Chisinău.
38. Tonconog
Vitalie, fiul lui Tonconog Anatolie si Iulita (fiica lui Cretu Constantin,
născut la 17 septembrie 1912 în Băcioi, Chisinău, si Elena, născută la 15
ianuarie 1912 în Băcioi), născut la 15 noiembrie 1977 în localitatea Chisinău,
Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, satul Băcioi,
Ialoveni, judetul Chisinău.
39. Ursachii
Veaceslav, fiul lui Vasile (născut la 6 august 1926 în Bălti) si Ana (născută
la 5 august 1926 în Cobîlnea), născut la 7 mai 1970 în localitatea Bălti,
judetul Bălti, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova,
localitatea Bălti, stradela Rascovoi nr. 6, judetul Bălti.
40. Damian Zinaida, fiica lui Moraru Vasile (născut la 4 ianuarie 1921 în Sîngereii Noi, judetul Sîngerei) si Eugenia, născută la 7 iulie 1953 în localitatea Sîngereii Noi, judetul Sîngerei, Moldova, cetătean moldovean, cu domiciliul actual în Moldova, localitatea Bălti, str. Gluhovski nr. 6, judetul Bălti.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL
ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR Nr. 252 din
31 mai 2004 |
MINISTERUL
TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR
SI TURISMULUI Nr. 877 din
6 mai 2004 |
pentru aprobarea nivelului studiilor si a
conditiilor de ocupare a functiilor specifice din serviciile publice de
salvamont
În temeiul
prevederilor din anexa nr. V/1b pct. VI din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
191/2002 privind cresterile salariale ce se vor acorda în anul 2003
personalului bugetar salarizat potrivit Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru
personalul contractual din sectorul bugetar si personalului salarizat potrivit
anexelor nr. II si III la Legea nr.
154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază în sectorul
bugetar si a indemnizatiilor pentru persoane care ocupă functii de demnitate
publică, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
220/2003, cu completările ulterioare,
în temeiul
prevederilor art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobată si modificată prin Legea nr.
604/2003, cu modificările ulterioare, si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
ministrul de
stat, ministrul administratiei si internelor, si ministrul transporturilor,
constructiilor si turismului
emit următorul
ordin:
Art. 1. - Se
aprobă nivelul studiilor si conditiile de ocupare a functiilor specifice din
serviciile publice de salvamont, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezentul ordin.
Art. 2. -
Unitătile care au organizate servicii publice de salvamont vor duce la
îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
de stat, ministrul administratiei si internelor, Nicolae
Berechet, secretar de
stat |
Ministrul
delegat pentru administratia publică, Gabriel
Oprea |
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului, Ileana
Tureanu, secretar de
stat |
ANEXĂ
NIVELUL
STUDIILOR SI CONDITIILE
de ocupare
a functiilor specifice din serviciile publice de salvamont
Nr. crt. |
Functia |
Nivelul
studiilor |
Conditiile de ocupare a
functiei |
1. |
Salvator montan gradul I |
S; SSD; PL; M |
Absolvent al Scolii Nationale de Salvamont,
curs de iarnă-vară, atestat de Asociatia Natională a Salvatorilor Montani din
România, cu vechime în activitatea de salvator montan de minimum 4 ani |
2. |
Salvator montan gradul II |
S; SSD; PL; M |
Absolvent al Scolii Nationale de Salvamont,
curs de iarnă-vară, atestat de Asociatia Natională a Salvatorilor Montani din
România, cu vechime în activitatea de salvator montan de minimum 2 ani |
3. |
Salvator montan gradul III |
S; SSD; PL; M |
Absolvent al Scolii Nationale de Salvamont,
curs de iarnă-vară, atestat de Asociatia Natională a Salvatorilor Montani din
România |
CONSILIUL CONCURENTEI
privind punerea în aplicare a Regulamentului
pentru modificarea si completarea Regulamentului privind ajutorul de stat
pentru salvarea si restructurarea firmelor în dificultate
În baza:
- Decretului nr.
57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
- prevederilor
art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
având în vedere
avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele
Consiliului Concurentei emite
următorul ordin:
Art. 1. - În urma
adoptării în plenul Consiliului Concurentei, se pune în aplicare Regulamentul
pentru modificarea si completarea Regulamentului privind ajutorul de stat
pentru salvarea si restructurarea firmelor în dificultate, cuprins în anexa
care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări
punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Mihai
Berinde
Bucuresti, 26 mai 2004.
Nr. 128.
REGULAMENT
pentru
modificarea si completarea Regulamentului privind ajutorul de stat pentru
salvarea si restructurarea firmelor în dificultate
În temeiul art. 22
alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
Consiliul
Concurentei adoptă prezentul
regulament.
Art. I. - Regulamentul privind ajutorul de stat
pentru salvarea si restructurarea firmelor în dificultate, pus în aplicare prin
Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
92/2002 privind punerea în aplicare a regulamentelor Consiliului
Concurentei, elaborate în baza Legii nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002, cu modificările ulterioare, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 4
va avea următorul cuprins:
“Art. 4. - (1)
Prezentul regulament se aplică agentilor economici din toate sectoarele
economiei, cu exceptia celor care desfăsoară activităti legate de producerea,
prelucrarea sau comercializarea produselor agricole mentionate în anexa nr. 1
la Regulamentul privind ajutorul de stat regional, pus în aplicare prin Ordinul
presedintelui Consiliului Concurentei nr.
55/2004 si publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 340 din
19 aprilie 2004.
(2) În domeniile
autovehiculelor, transportului aerian, otelului, cărbunelui si fibrelor
sintetice se aplică cu prioritate reglementările specifice.”
2. Alineatul
(2) al articolului 13 va avea următorul cuprins:
“(2) Această
conditie ia, de regulă, forma unei limitări a prezentei de care societatea se
bucură pe o piată sau pe mai multe piete după terminarea perioadei de
restructurare. Când mărimea pietei (pietelor) relevante este neglijabilă la
nivelul tării sau segmentul detinut de firmă pe piata (pietele) relevantă
(relevante) este neglijabil, se consideră că nu există denaturare semnificativă
a concurentei.
Această conditie
nu se aplică întreprinderilor mici si mijlocii, cu exceptia cazului în care se
prevede altfel în reglementările privind ajutorul de stat, aplicabile în
sectoare specifice.”
3. Alineatul
(1) al articolului 17 va avea următorul cuprins:
“Art. 17. - (1)
Consiliul Concurentei trebuie să fie în măsură să se asigure că planul de
restructurare este corect implementat, prin examinarea rapoartelor periodice
detaliate, comunicate de furnizorul de ajutor de stat în cauză.”
4. După
alineatul (1) al articolului 18 se introduce alineatul (11) cu următorul cuprins:
“(11)
Cu privire la ajutoarele de stat nenotificate, Consiliul Concurentei va tine
cont în analiza acestora de posibilitatea ca respectivele ajutoare de stat să
fie compatibile dacă îndeplinesc conditiile de autorizare prevăzute în alte
reglementări ale Consiliului Concurentei decât cele privind salvarea si
restructurarea firmelor în dificultate.”
5. În titlul
articolului 30 se elimină sintagma “si Oficiului Concurentei”.
6. Alineatul
(5) al articolului 30 va avea următorul cuprins:
“(5) Consiliul
Concurentei va monitoriza modul de implementare a deciziilor emise, iar
furnizorii ajutorului de stat au obligatia de a raporta ajutoarele de stat
conform Legii nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare.”
Art. II. - Prezentul regulament se aplică ajutoarelor
de stat acordate pentru salvarea si restructurarea firmelor în dificultate,
notificate după intrarea sa în vigoare, precum si atunci când ajutoarele de
stat au fost notificate înainte de intrarea sa în vigoare, dar decizia
Consiliului Concurentei este ulterioară acestei date sau Consiliul Concurentei
nu a emis încă o decizie.
CONSILIUL CONCURENTEI
privind punerea în aplicare a Regulamentului
pentru modificarea si completarea Regulamentului privind ajutorul de stat
pentru cercetare si dezvoltare
În baza:
- Decretului nr.
57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
- prevederilor
art. 22 alin. (1) si (2) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
având în vedere
avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele
Consiliului Concurentei emite
următorul ordin:
Art. 1. - În urma
adoptării în plenul Consiliului Concurentei, se pune în aplicare Regulamentul
pentru modificarea si completarea Regulamentului privind ajutorul de stat
pentru cercetare si dezvoltare, cuprins în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. -
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări
punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Mihai
Berinde
Bucuresti, 27 mai 2004.
Nr. 129.
REGULAMENT
pentru
modificarea si completarea Regulamentului privind ajutorul de stat pentru
cercetare si dezvoltare
În temeiul art. 22
alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare,
Consiliul
Concurentei adoptă prezentul
regulament.
Art. I. - Regulamentul privind ajutorul de stat
pentru cercetare si dezvoltare, pus în aplicare prin Ordinul presedintelui
Consiliului Concurentei nr.
92/2002 privind punerea în aplicare a regulamentelor Consiliului
Concurentei, elaborate în baza Legii nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, publicat în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 470 din 2 iulie 2002, cu modificările ulterioare, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. În teza
finală a ultimului paragraf din introducere, sintagma “fără a avea ulterior
efecte dăunătoare asupra concurentei si cresterii economice” va fi înlocuită cu
sintagma “fără a distorsiona semnificativ mediul concurential normal si
cresterea economică”.
2. Teza a II-a
a alineatului (2) al articolului 1 va avea următorul cuprins: “Pentru a
stabili gradul de apropiere fată de piată a ajutorului pentru cercetare si
dezvoltare, Consiliul Concurentei face distinctie între activitătile de
cercetare fundamentală, de cercetare aplicativă si de dezvoltare
precompetitivă, denumită si preconcurentială.”
3. După
alineatul (2) al articolului 1 se introduc trei noi alineate, alineatele (3),
(4) si (5), cu următorul cuprins:
“(3) Activitatea
de cercetare fundamentală este orientată spre dobândirea de cunostinte
stiintifice noi, precum si spre formularea si verificarea de noi ipoteze si
teorii, fără a avea însă scop industrial sau comercial.
(4) Activitatea de
cercetare aplicativă este orientată spre lărgirea cunostintelor, cu scopul de a
utiliza aceste cunostinte pentru dezvoltarea de noi produse, procese sau
servicii ori pentru a îmbunătăti semnificativ produsele, procesele sau
serviciile existente.
(5) Activitatea de
dezvoltare precompetitivă este orientată spre transformarea rezultatelor
cercetării aplicative în planuri, scheme sau documentatii pentru produse,
procese ori servicii noi, modificate sau îmbunătătite, chiar dacă acestea sunt
destinate vânzării ori utilizării, incluzând si fabricarea prototipului
initial, care nu poate fi utilizat în scopuri comerciale. Aceasta poate include
formularea conceptului si a schitelor pentru alte produse, procese sau servicii
si a proiectului demonstrativ ori a proiectelor-pilot, cu conditia ca asemenea
proiecte să nu fie utilizate pentru aplicatii industriale sau în scopuri
comerciale. Activitatea de dezvoltare precompetitivă nu include schimbările
periodice ale produselor, liniilor de productie, procesului de fabricatie,
serviciilor existente si ale altor operatii în derulare, chiar dacă aceste
schimbări constituie îmbunătătiri.”
4. Alineatul
(2) al articolului 4 va avea următorul cuprins:
“(2) Dacă aceste
contracte sunt încheiate în conditiile pietei, în special, în conformitate cu
regulile aplicabile achizitiilor publice, atunci ele nu au a fi considerate din
perspectiva art. 2 din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificările si completările
ulterioare.”
5. Titlul
articolului 16 va avea următorul cuprins: “Intensitatea ajutorului
de stat în cazul avansurilor rambursabile”
6. Alineatul
(8) al articolului 20 va avea următorul cuprins:
“(8) Cumularea
cresterii prevăzute la alin. (2)-(6) cu procentele prevăzute la art. 14 - art.
18 nu poate depăsi o intensitate brută maximă de 75% pentru cercetarea
aplicativă si de 50% pentru activitătile de dezvoltare precompetitivă. Aceste
limite trebuie respectate în toate cazurile.”
7. După litera
c) a alineatului (1) al articolului 22 se introduce litera d) cu următorul
cuprins:
“d) ajutorul întruneste conditiile prevăzute în
anexa nr. II «Sprijinul intern: Baza de exceptare de la angajamentul de
reducere» la Întelegerea privind agricultura din cadrul Rundei Uruguay de
negocieri comerciale multilaterale.”
8. La alineatul
(2) al articolului 25, sintagma “Oficiul Concurentei” va fi înlocuită cu
sintagma “Consiliul Concurentei”.
9. În tot
cuprinsul regulamentului sintagma “cercetare precompetitivă” se înlocuieste cu
sintagma “dezvoltare precompetitivă”.
Art. II. - Prezentul regulament se aplică ajutoarelor
de stat acordate pentru activitătile de cercetare-dezvoltare, notificate după
intrarea sa în vigoare, precum si atunci când ajutoarele de stat au fost
notificate înainte de intrarea sa în vigoare, dar decizia Consiliului
Concurentei este ulterioară acestei date sau Consiliul Concurentei nu a emis
încă o decizie.
CONSILIUL CONCURENTEI
privind punerea în aplicare a Regulamentului
pentru modificarea alin. (1) al art. 11 din Regulamentul privind aplicarea art.
5 alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 în cazul întelegerilor verticale
din sectorul autovehiculelor
În baza:
- Decretului nr.
57/2004 pentru numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei;
- prevederilor
art. 21 alin. (4) lit. f), ale art. 28 alin. (1) si (2) si ale art. 29 alin.
(1) din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare,
având în vedere
avizul favorabil al Consiliului Legislativ,
presedintele
Consiliului Concurentei emite
următorul ordin:
Art. 1. - În urma
adoptării în plenul Consiliului Concurentei, se pune în aplicare Regulamentul
pentru modificarea alin. (1) al art. 11 din Regulamentul privind aplicarea art.
5 alin. (2) din Legea concurentei nr.
21/1996 în cazul întelegerilor verticale din sectorul autovehiculelor,
prevăzut în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Compartimentele de specialitate din cadrul Consiliului Concurentei vor urmări
punerea în aplicare a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin si regulamentul mentionat la art. 1 vor fi publicate în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Consiliului Concurentei,
Mihai
Berinde
Bucuresti, 27 mai 2004.
Nr. 130.
ANEXĂ
REGULAMENT
pentru
modificarea alin. (1) al art. 11 din Regulamentul privind aplicarea art. 5
alin. (2) din Legea concurentei nr. 21/1996 în cazul întelegerilor verticale
din sectorul autovehiculelor
În temeiul art. 28
alin. (1) si (2) din Legea concurentei nr. 21/1996,
cu modificările si completările ulterioare,
Consiliul
Concurentei adoptă prezentul
regulament.
Art. I. - Alineatul (1) al articolului 11 din
Regulamentul privind aplicarea art. 5 alin. (2) din Legea concurentei nr.
21/1996 în cazul întelegerilor verticale din sectorul autovehiculelor, pus
în aplicare prin Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei nr.
63/2004 privind punerea în aplicare a regulamentelor si instructiunilor
Consiliului Concurentei, elaborate în baza Legii concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 280 din 31 martie 2004, se modifică si va
avea următorul cuprins:
“Art. 11. - (1)
Acordurile exceptate prin decizie a Consiliului Concurentei, în conformitate cu
prevederile cap. VIII din Regulamentul privind acordarea exceptării, pe
categorii de întelegeri, decizii de asociere ori practici concertate, de la
interdictia prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea concurentei nr.
21/1996, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 56 bis
din 3 aprilie 1997, precum si întelegerile încheiate si în vigoare la 30
aprilie 2004, care nu îndeplinesc conditiile de exceptare ale prezentului
regulament, dar care îndeplinesc conditiile prevăzute în Regulamentul privind
acordarea exceptării, pe categorii de întelegeri, decizii de asociere ori
practici concertate, de la interdictia prevăzută la art. 5 alin. (1) din Legea
concurentei nr.
21/1996, rămân valabile si beneficiază de exceptare până la data de 1
ianuarie 2006.”
Art. II. - Prezentul regulament va fi pus în aplicare prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei si va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.