MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 532 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 14 iunie 2004
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
242. - Lege privind modificarea art. 4 din Legea nr. 157/1998
pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România si Fondul pentru
Cooperare Economică Internatională – Japonia privind Proiectul de dezvoltare a
Portului Constanta-Sud, semnat la Tokyo la 27 februarie 1998
428. - Decret pentru promulgarea Legii privind modificarea
art. 4 din Legea nr. 157/1998 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre
România si Fondul pentru Cooperare Economică Internatională - Japonia privind
Proiectul de dezvoltare a Portului Constanta-Sud, semnat la Tokyo la 27
februarie 1998
243. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 10/2004 privind Statutul personalului vamal
429. - Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 10/2004 privind Statutul personalului
vamal
246. - Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 3/2004
pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr. 38/1998 privind
activitatea de acreditare a laboratoarelor si organismelor pentru evaluarea
conformitătii
435. - Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 3/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 38/1998 privind activitatea de acreditare a laboratoarelor si
organismelor pentru evaluarea conformitătii
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 195 din 27 aprilie 2004 referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si
exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările si completările
ulterioare
Decizia nr. 223 din 18 mai 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr. 85/1992 privind
vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie construite din fondurile
statului si din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, precum si a Decretului-lege nr.
61/1990 privind vânzarea de locuinte construite din fondurile statului către
populatie, cu modificările si completările ulterioare
Decizia nr. 234 din 25 mai 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 alin. (1) teza întâi si ale art.
57 alin. (1) si (3) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si exercitarea
profesiei de avocat, republicată, cu modificările si completările ulterioare
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
94. - Ordin al presedintelui Comisiei Nationale pentru
Controlul Activitătilor Nucleare privind aprobarea Normelor de securitate
radiologică în practica de radioterapie
Rectificări la:
- Legea
nr. 174/2004
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
|
SENATUL
|
privind modificarea art.
4 din Legea nr. 157/1998 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre
România si Fondul pentru Cooperare Economică Internatională – Japonia privind
Proiectul de dezvoltare a Portului Constanta-Sud, semnat la Tokyo la 27
februarie 1998
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Articol
unic. -
Articolul 4 din Legea nr.
157/1998 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România si Fondul
pentru Cooperare Economică Internatională - Japonia privind Proiectul de
dezvoltare a Portului Constanta-Sud, semnat la Tokyo la 27 februarie 1998,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 300 din 14 august
1998, cu modificările ulterioare, se modifică si va avea următorul cuprins:
“Art.
4. - Contributia Guvernului României la realizarea proiectului, precum si
fondurile necesare rambursării creditului, plătii dobânzilor, comisioanelor si
a altor costuri externe aferente creditului vor fi asigurate de la bugetul de
stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.”
Această lege a fost
adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale
art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU
|
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 9 iunie 2004.
Nr. 242.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii
privind modificarea art. 4 din Legea nr. 157/1998 pentru ratificarea Acordului
de împrumut dintre România si Fondul pentru Cooperare Economică Internatională
- Japonia privind Proiectul de dezvoltare a Portului Constanta-Sud, semnat la
Tokyo la 27 februarie 1998
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din
Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea privind modificarea art. 4 din Legea nr.
157/1998 pentru ratificarea Acordului de împrumut dintre România si Fondul
pentru Cooperare Economică Internatională - Japonia privind Proiectul de
dezvoltare a Portului Constanta-Sud, semnat la Tokyo la 27 februarie 1998, si
se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 7 iunie 2004.
Nr. 428.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
|
SENATUL
|
pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 10/2004 privind Statutul personalului
vamal
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Articol
unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
10 din 18 martie 2004 privind Statutul personalului vamal, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256 din 23 martie 2004, cu
următoarele modificări si completări:
1. Articolul
2 va avea următorul cuprins:
“Art.
2. - Personalul vamal, în sensul prezentei ordonante de urgentă, are calitatea
de functionar public cu statut special si cuprinde persoanele numite în
functiile publice generale si specifice de conducere si de executie din cadrul
Autoritătii Nationale a Vămilor.”
2. La
articolul 12, alineatul (1) va avea următorul cuprins:
“Art.
12. - (1) Pentru activitatea depusă personalul vamal beneficiază, în raport cu
functia exercitată, de drepturile de natură salarială ale functionarilor
publici cu statut special similare cu cele ale politistilor de frontieră si de
sporuri specifice la salariul de bază stabilite prin prezentul statut.”
3. La
articolul 12, după alineatul (4) se introduce alineatul (41) cu următorul cuprins:
“(41) Personalul vamal care îsi
desfăsoară activitatea în locuri de muncă cu conditii deosebite beneficiază de
un spor de 15%, calculat la salariul de bază.”
4. La
articolul 12, după alineatul (5) se introduce alineatul (6) cu următorul
cuprins:
“(6)
Drepturile de natură salarială ale functionarilor publici cu statut special
similare cu cele ale politistilor de frontieră se vor aplica începând cu data
de 1 ianuarie 2005.”
5. La
articolul 15, litera a) a alineatului (1) va avea următorul cuprins:
“a)
prin aplicarea unui coeficient de 35% la sumele încasate pentru bugetul de
stat, ca urmare a controlului vamal, reprezentând dobânzi, penalităti de
întârziere si amenzi;”
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art.
75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER DORNEANU |
Bucuresti, 9 iunie 2004.
Nr. 243.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 10/2004 privind
Statutul personalului vamal
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
10/2004 privind Statutul personalului vamal si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 7 iunie 2004.
Nr. 429.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR
|
SENATUL
|
privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 3/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr. 38/1998 privind activitatea de acreditare a laboratoarelor si
organismelor pentru evaluarea conformitătii
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Articol
unic. - Se
aprobă Ordonanta Guvernului nr.
3 din 8 ianuarie 2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei
Guvernului nr.
38/1998 privind activitatea de acreditare a laboratoarelor si organismelor
pentru evaluarea conformitătii, adoptată în temeiul art. 1 pct. II. 15 din
Legea nr.
559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante si publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 48 din 20 ianuarie 2004, cu
următoarele modificări si completări:
1. La
articolul I, punctul 5 va avea următorul cuprins:
“5.
Literele g) si h) ale punctului 4 al articolului 6 vor avea următorul
cuprins:
«g)
dezvoltarea parteneriatului international în domeniul acreditării si al
recunoasterii reciproce a acreditărilor;
h)
participarea la elaborarea reglementărilor privind protectia vietii, sănătătii,
securitătii persoanelor fizice, precum si a mediului si apărarea intereselor
consumatorilor la solicitarea autoritătilor;»”
2. La
articolul I punctul 7, punctul 7 al articolului 6 va avea următorul cuprins:
“7. să
asigure participarea echilibrată în activitatea de acreditare a
reprezentantilor părtilor interesate, cum ar fi: autorităti, producători,
asociatii profesionale si patronale reprezentative, organizatii pentru apărarea
intereselor consumatorilor, asociatii ale laboratoarelor acreditate si altele
asemenea;”
3. La
articolul I, după punctul 7 se introduce punctul 71 cu următorul cuprins:
“71. Literele a) si b) ale
literei B a alineatului (2) al articolului 7 vor avea următorul cuprins:
«a)
Colegiul organismelor acreditate, care cuprinde reprezentantii laboratoarelor
si ai organismelor de certificare si de inspectie acreditate, precum si
asociatiile reprezentative fără scop patrimonial ale acestora;
b)
Colegiul beneficiarilor, care cuprinde reprezentantii persoanelor juridice care
beneficiază de serviciile laboratoarelor si organismelor acreditate, cum sunt:
agenti economici, inclusiv întreprinderi mici si mijlocii, organizatii
patronale, camere de comert si industrie, organizatii financiar-bancare si de
asigurări, asociatii profesionale, precum si altele asemenea, inclusiv
asociatii fără scop patrimonial ale acestora;»”
4. La
articolul I punctul 8, alineatul (2) al articolului 9 va avea următorul
cuprins:
“(2)
Asociatia, ca organism national de acreditare, functionează în coordonarea
Ministerului Economiei si Comertului.”
5. La
articolul I punctul 9, articolul 14 va avea următorul cuprins:
“Art.
14. - În conformitate cu prevederile art. 46 alin. (1) lit. g) din Ordonanta
Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificările si
completările ulterioare, Asociatia are dreptul de a stabili si de a încasa,
după caz, tarife pentru serviciile prevăzute la art. 6 pct. 4 lit. d), e), j),
k) si l), precum si pentru alte servicii prevăzute în statut.”
Această
lege a fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art.
75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU
|
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE VĂCĂROIU |
Bucuresti, 9 iunie 2004.
Nr. 246.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 3/2004 pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 38/1998 privind activitatea de acreditare
a laboratoarelor si organismelor pentru evaluarea conformitătii
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din
Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
3/2004 pentru modificarea si completarea Ordonantei Guvernului nr.
38/1998 privind activitatea de acreditare a laboratoarelor si organismelor
pentru evaluarea conformitătii si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 7 iunie 2004.
Nr. 435.
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
27 aprilie 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 51/1995 pentru organizarea si
exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările si completările
ulterioare
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Florentina
Baltă - procuror
Gabriela
Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare. Exceptia a fost ridicată de Aurelia
Munteanu în Dosarul nr. 1.584/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia
contencios administrativ.
Dezbaterile
au avut loc în sedinta publică din data de 22 aprilie 2004 si au fost
consemnate în încheierea de la acea dată, când Curtea, având nevoie de timp
pentru a delibera, a dispus amânarea pronuntării la data de 27 aprilie 2004.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 10 decembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 1.548/2003, Curtea
de Apel Bucuresti – Sectia contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare. Exceptia a fost ridicată de
Aurelia Munteanu într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect
obligarea Baroului Bucuresti de a întocmi si publica Tabloul Avocatilor
Baroului Bucuresti.
În
motivarea exceptiei se sustine că Legea nr.
51/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, este
neconstitutională, deoarece: a fost adoptată ca lege organică, desi domeniul pe
care îl reglementează nu se regăseste în enumerarea cuprinsă în art. 72 din
Constitutie, raportat la art. 74 din aceasta; încalcă principiul dreptului la
liberă asociere, consacrat de art. 9 si art. 37 din Constitutia României, în
acord cu art. 20 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, întrucât
“avocatii, ca furnizori de servicii specializate în domeniul dreptului, se pot
organiza independent de cele trei puteri în stat”. Mai sustine că legea
criticată încalcă “directiva 98/5 a Comisiei Europene, a Parlamentului European
si a Consiliului din 16 februarie 1998 privind facilitarea exercitării
permanente a profesiei de avocat într-un stat membru, altul decât cel în care a
fost dobândită calificarea”. În acest sens arată că, potrivit nr. 15 din
considerentele adoptării directivei, profesia de avocat este definită ca
profesie liberă si independentă de orice ingerintă din partea statului.
În
concluzie, autorul exceptiei consideră că legea este “neconstitutională,
nefunctională si împiedică dreptul liber de asociere al persoanelor”, iar,
potrivit prevederilor art. 9 din Constitutie, republicată, avocatii “urmează
să-si organizeze activitatea potrivit statutului lor si legii-cadru în vigoare
privind asociatiile, respectiv Ordonanta Guvernului nr.
26/2000”.
Curtea
de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată, întrucât legea criticată nu contravine
dispozitiilor constitutionale invocate.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De
asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 181 din
Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul
consideră că
exceptia de neconstitutionalitate a Legii nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, este neîntemeiată. În acest sens
arată că adoptarea legii criticate ca lege organică “este justificată prin
încriminarea faptelor de exercitare nelegală a profesiei de avocat”,
infractiunile fiind o materie rezervată, în temeiul art. 74 raportat la art. 72
din Constitutie, domeniului legii organice. Consideră că invocarea încălcării
dreptului constitutional de liberă asociere este nerelevantă, întrucât
“întreaga reglementare a legii se bazează pe ideea constituirii si functionării
Uniunii Avocatilor din România ca organism profesional” si că exercitarea
dreptului de asociere prin înfiintarea asociatiilor profesionale “nu poate
însemna constituirea unui domeniu aparte de profesii, activităti si organisme
sustras interventiei legislative”. De asemenea, “necesitatea reglementării prin
lege a unor activităti sau profesii este determinată, în primul rând, de finalitatea
lor de a servi interesul public, si nu numai de criteriul sursei de finantare”.
În sfârsit, apreciază că Directiva Parlamentului European si a Consiliului
Europei 98/CE din 16 februarie 1998 nu are legătură directă cu criticile de
neconstitutionalitate formulate.
Avocatul
Poporului apreciază
că, în raport de art. 9 si art. 37 (devenit art. 40) din Constitutie,
republicată, exceptia de neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată.
Astfel, arată că, “potrivit Legii nr.
51/1995, avocatii se pot constitui în asociatii cu scop lucrativ, ale căror
organizare si functionare sunt reglementate de legislatia civilă, iar temeiul
constituirii lor este un contract si Legea nr.
51/1995, precum si în asociatii fără scop lucrativ, ale căror organizare si
functionare sunt reglementate prin art. 9 si art. 40 din Constitutie,
republicată, Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, Legea nr.
51/1995 si statutele proprii”. Asadar, asa cum prevede art. 40 din
Constitutie, republicată, asociatiile profesionale fără scop lucrativ ale
avocatilor se pot constitui, organiza si functiona doar în conditiile si
potrivit legii. În ceea ce priveste încălcarea art. 73 si 76 din Constitutie,
republicată, apreciază că “numai Curtea Constitutională poate stabili dacă
procedura prin care s-a adoptat Legea nr.
51/1995 este cea conformă cu prevederile constitutionale”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si ale art.
1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie prevederile Legii nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, care, în opinia autorului acesteia,
contravin dispozitiilor art. 9, ale art. 37 (devenit art. 40), ale art. 72
(devenit art. 73) si ale art. 74 (devenit art. 76) din Constitutie,
republicată.
Textele
din Constitutie, republicată, invocate ca fiind încălcate dispun cu privire la:
art. 9 - sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale; art. 40 -
dreptul de asociere; art. 73 - categorii de legi; art. 76 – adoptarea legilor
si a hotărârilor.
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine următoarele:
În
esentă, se contestă reglementarea prin lege organică a profesiei de avocat,
care nu se încadrează în nici unul dintre domeniile prevăzute de art. 73 alin.
(3) din Constitutie, republicată, precum si însăsi organizarea prin lege a
acestei profesii, considerând că actul normativ aplicabil în materie este
Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificările ulterioare.
În
legătură cu sustinerile autorului exceptiei, referitoare la încălcarea art. 73
alin. (3) din Constitutie, republicată, Curtea constată că reglementarea prin
lege organică a profesiei de avocat este justificată de prevederile art. 37
alin. (2) si (3) din lege, care dispun cu privire la unele infractiuni
săvârsite împotriva avocatilor si pedepsele aplicabile pentru acestea. Or, chiar
textul constitutional invocat ca fiind încălcat stabileste la lit. h) că “infractiunile,
pedepsele si regimul executării acestora” se reglementează prin lege
organică. Asadar, organizarea si exercitarea profesiei de avocat prin adoptarea
unei legi organice este în deplină concordantă cu prevederile art. 73 alin. (3)
si ale art. 76 din Constitutie, republicată, Curtea urmând să respingă această
critică de neconstitutionalitate.
Autorul
exceptiei mai sustine si încălcarea normelor constitutionale cuprinse în art.
9, privind “Sindicatele, patronatele si asociatiile profesionale”, si în
art. 40, referitoare la “Dreptul de asociere”, prin aceea că “avocatii,
ca furnizori de servicii specializate în domeniul dreptului, se pot organiza
independent de cele trei puteri în stat”, “potrivit statutului lor si
legii-cadru în vigoare privind asociatiile, respectiv Ordonanta Guvernului nr.
26/2000”.
Analizând
aceste sustineri, Curtea observă că art. 1 din Legea nr.
51/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, prevede
caracterul liberal si independent al profesiei de avocat, iar cât priveste
dreptul de asociere, art. 5 din aceasta dispune în legătură cu formele de
organizare a activitătii, avocatul având optiunea de a alege varianta în care
îsi exercită profesia. Sub aspectele criticate, prin Decizia nr. 44 din 4
februarie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 161
din 13 martie 2003, Curtea Constitutională a statuat că, “în conceptia
legiuitorului, avocatura este un serviciu public, care este organizat si
functionează pe baza unei legi speciale, iar profesia de avocat poate fi
exercitată de un corp profesional selectat si functionând după reguli stabilite
de lege. [...] Această optiune a legiuitorului nu poate fi considerată ca
neconstitutională, având în vedere că scopul ei este asigurarea unei asistente
juridice calificate, iar normele în baza cărora functionează nu contravin
principiilor constitutionale”, cei care doresc să practice această profesie
fiind datori să respecte legea si să accepte regulile impuse de aceasta. Astfel
se explică de ce conditiile de organizare si exercitare a profesiei de avocat
sunt prevăzute într-o lege specială si nu se supun normei generale cuprinse în
Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, cu modificările ulterioare.
Curtea Constitutională a statuat constant în jurisprudenta sa că dreptul de
asociere se poate exercita numai cu respectarea legii, si nu împotriva ei,
astfel că nici acest drept, specific prin natura lui profesiilor liberale, nici
dispozitiile cuprinse în art. 40 din Constitutie, republicată, nu sunt
nesocotite prin Legea nr.
51/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare.
De
altfel, prevederile Legii nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, au mai fost supuse controlului de
constitutionalitate si, prin numeroase decizii, Curtea a constatat că ele nu
contravin Constitutiei.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 alin. (1) si (6) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Aurelia
Munteanu în Dosarul nr. 1.584/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia contencios
administrativ.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 27 aprilie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent
sef,
Gabriela
Dragomirescu
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
18 mai 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr. 85/1992
privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie construite din
fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau bugetare de stat,
republicată, cu modificările si completările ulterioare, precum si a
Decretului-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinte construite din
fondurile statului către populatie, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Dana
Titian - procuror
Maria
Bratu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din
Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
precum si a dispozitiilor Decretului-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de
locuinte construite din fondurile statului către populatie, cu modificările si
completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Avicola” -
S.A. din Iasi în Dosarul nr. 10.119/2003 al Tribunalului Iasi.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta în materie a Curtii
Constitutionale, pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr.
85/1992, precum si celor ale Decretului-lege nr. 61/1990. În acest sens,
apreciază că dispozitiile art. 1 si 7 din Legea nr.
85/1992 sunt justificate din punct de vedere economic si corespund
prevederilor Constitutiei, fiind în deplină concordantă cu primul Protocol
aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale. De asemenea, în ceea ce priveste dispozitiile Decretului-lege nr.
61/1990, reprezentantul Ministerului Public arată că acestea nu contravin
prevederilor constitutionale si reglementărilor internationale invocate de
autorul exceptiei, întrucât prevăd conditiile si criteriile de vânzare a
locuintelor construite din fondurile statului către populatie.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 5 februarie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 10.119/2003, Tribunalul
Iasi a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, precum si a dispozitiilor Decretului-lege nr. 61/1990 privind
vânzarea de locuinte construite din fondurile statului către populatie.
Exceptia
a fost ridicată de Societatea Comercială “Avicola” - S.A. din Iasi într-o cauză
civilă ce are ca obiect solutionarea apelului formulat împotriva Sentintei
civile nr. 4.369 din 9 aprilie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 1.219/2003 de
Judecătoria Iasi.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autorul acesteia sustine că
dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 44, 45, 53 si 135 din
Constitutie, republicată. Autorul exceptiei consideră că textele de lege
criticate aduc atingere si art. 1 din primul Protocol aditional la Conventia
pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, raportate la
art. 20 din Constitutie, republicată.
În
acest sens arată că, “prin acordarea prioritătii unui ofertant pentru
atribuirea locuintelor construite din fondurile unitătii, la un pret mult mai
mic decât cel ce s-ar obtine în baza cererii si ofertei de pe piată”,
dispozitiile legale criticate îi încalcă dreptul de proprietate. De asemenea,
sustine că art. 53 din Constitutie, republicată, prevede limitativ cazurile în
care se poate limita exercitiul unui drept, situatii care nu se retin însă în
speta de fată. Astfel, apreciază că dispozitiile legale criticate stabilesc
reguli ce se aplică în mod discriminatoriu, fiind în acest fel afectate “atât
anumite persoane juridice de drept privat fată de altele, cât si persoane
fizice cărora le este prohibită dobândirea proprietătii anumitor locuinte”.
Si, în
fine, mai arată că impunerea prin lege a vânzării unui activ al societătii cu
nesocotirea mecanismului cerere-ofertă contravine prevederilor constitutionale
ale art. 135, fiind astfel încălcate principiile economiei de piată, “deoarece
se diminuează în mod artificial valoarea bunului vândut, fără a exista o
compensare justă a proprietarului-vânzător, care ar putea obtine o valoare mult
mai mare prin vânzare la licitatie”.
Tribunalul
Iasi, exprimându-si
opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, apreciază că dispozitiile
art. 1 si 7 din Legea nr.
85/1992 sunt nu numai conforme literei si spiritului art. 44, 135 si 136
din Constitutie, republicată, ci si legitimate din punct de vedere economic,
social si moral.
În
ceea ce priveste Decretul-lege nr. 61/1990, arată că acesta reglementează
conditiile în care întreprinderile pentru vânzarea locuintelor si oficiile
specializate pot vinde locuintele construite din fondurile statului către
populatie, fiind în acord cu prevederile constitutionale ale art. 44 alin. (1)
teza a doua.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul,
invocând
jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale, consideră că exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr.
85/1992, precum si a prevederilor Decretului-lege nr. 61/1990 este
neîntemeiată.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul întocmit în
cauză de judecătorul-raportor, notele scrise ale autorului exceptiei,
concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei republicate, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin.
(1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 1 si 7 din
Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
264 din 15 iulie 1998, cu modificările si completările ulterioare.
Textele
criticate au următorul cuprins:
- Art.
1: “Locuintele construite din fondurile statului pot fi cumpărate de
titularii contractelor de închiriere, cu plata integrală sau în rate a
pretului, în conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de
locuinte construite din fondurile statului către populatie si ale prezentei
legi.
Sunt
exceptate de la prevederile alin. 1 locuintele care depăsesc suprafetele maxime
prevăzute în actele normative în baza cărora s-au executat locuintele din
fondurile statului si din fondurile unitătilor economice si bugetare de stat,
precum si cele care prezintă, la data vânzării, finisaje superioare,
echivalente unor lucrări de artă sau ornamentale deosebite, sau care
beneficiază de dotări speciale, cum ar fi: piscină, saună, seră, cramă,
bar-vinotecă, cameră frigorifică sau altele asemenea.
De
asemenea, sunt exceptate locuintele de protocol care au servit sau servesc
demnitarilor sau altor persoane alese sau numite în functii drept locuinte pe
durata exercitării functiei, chiar dacă acestea sunt scoase ulterior din
evidenta locuintelor de protocol.”;
- Art.
7: “Locuintele construite din fondurile unitătilor economice sau bugetare de
stat, până la data intrării în vigoare a prezentei legi, altele decât
locuintele de interventie, vor fi vândute titularilor contractelor de
închiriere, la cererea acestora, cu plata integrală sau în rate a pretului, în
conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale prezentei legi.
De
asemenea, vor fi vândute la cerere, în conditiile prevederilor alin. 1 si cu
respectarea dispozitiilor art. 1 alin. 3, titularilor de contracte de
închiriere si locuintele care înainte de 6 martie 1945 au apartinut regiilor
autonome, institutiilor si societătilor cu capital de stat, mixt sau privat,
care si-au încetat existenta după această dată sau, după caz, au devenit, prin
reorganizare, unităti economice sau bugetare de stat.
Locuintele
care înainte de 6 martie 1945 au apartinut societătilor cu capital privat sau
mixt vor fi vândute în conditiile de evaluare, de achitare integrală sau în
rate a pretului si de exceptare de la vânzare, prevăzute în Legea nr. 112/1995.
Evaluarea
si vânzarea locuintelor la alin. 1 si 2 si la art. 1 alin. 1, pentru care nu
s-a încheiat contracte de vânzare-cumpărare până la data intrării în vigoare a
prezentei legi, se vor face în conditiile Decretului-lege nr. 61/1990 si ale
prezentei legi, completate cu prevederile referitoare la coeficientii de uzură
din Decretul nr. 93/1977, la un pret indexat în functie de cresterea salariului
minim brut pe tară la data cumpărării, fată de cel existent la data intrării în
vigoare a Legii nr.
85/1992.
Art.
1 alin. 2 se aplică în mod corespunzător.
Beneficiază
de prevederile alin. 1 si chiriasii care nu sunt angajatii unitătilor
proprietare.
Locuintele
de interventie, în sensul prezentei legi, sunt cele destinate cazării
personalului unitătilor economice sau bugetare care, prin contractul de muncă,
îndeplineste activităti sau functii ce necesită prezenta, permanentă sau în caz
de urgentă, în cadrul unitătilor. Aceste locuinte nu se vând.
Unitătile
economice sau bugetare pot să detină si să construiască din fonduri proprii
locuinte de serviciu, destinate închirierii salariatilor acestora, cu contract
de închiriere accesoriu la contractul de muncă.
Modul
de administrare si eventuala înstrăinare a acestor locuinte se vor stabili de
consiliile de administratie, respectiv de conducerile unitătilor.
Locuintele
de serviciu din mediul rural, destinate personalului medical, didactic, altor
specialisti sau personalului Ministerului de Interne nu se vând.”
Autorul
exceptiei apreciază ca fiind neconstitutionale si dispozitiile Decretului-lege
nr. 61/1990 privind vânzarea de locuinte construite din fondurile statului
către populatie, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 22
din 8 februarie 1990, cu modificările si completările ulterioare, act normativ
ce reglementează vânzarea de locuinte construite din fondurile statului către
populatie.
Textele
constitutionale invocate sunt cele ale art. 44, 45, 53 si art. 135 din
Constitutie, republicată, care au următorul continut:
- Art.
44: “(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra statului, sunt
garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt stabilite de lege.
(2)
Proprietatea privată este garantată si ocrotită în mod egal de lege, indiferent
de titular. Cetătenii străini si apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate
privată asupra terenurilor numai în conditiile rezultate din aderarea României
la Uniunea Europeană si din alte tratate internationale la care România este
parte, pe bază de reciprocitate, în conditiile prevăzute prin lege organică,
precum si prin mostenire legală.
(3)
Nimeni nu poate fi expropriat decât pentru o cauză de utilitate publică,
stabilită potrivit legii, cu dreaptă si prealabilă despăgubire.
(4)
Sunt interzise nationalizarea sau orice alte măsuri de trecere silită în
proprietate publică a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de altă natură discriminatorie a titularilor.
(5)
Pentru lucrări de interes general, autoritatea publică poate folosi subsolul
oricărei proprietăti imobiliare, cu obligatia de a despăgubi proprietarul
pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru
alte daune imputabile autoritătii.
(6)
Despăgubirile prevăzute în alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun acord cu
proprietarul sau, în caz de divergentă, prin justitie.
(7)
Dreptul de proprietate obligă la respectarea sarcinilor privind protectia
mediului si asigurarea bunei vecinătăti, precum si la respectarea celorlalte
sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8)
Averea dobândită licit nu poate fi confiscată. Caracterul licit al dobândirii
se prezumă.
(9)
Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot
fi confiscate numai în conditiile legii.”;
- Art.
45: “Accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera initiativă
si exercitarea acestora în conditiile legii sunt garantate.”;
- Art.
53: “(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns
numai prin lege si numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securitătii
nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamităti naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2)
Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate
democratică. Măsura trebuie să fie proportională cu situatia care a
determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu si fără a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertătii.”;
- Art.
135: “(1) Economia României este economie de piată, bazată pe libera
initiativă si concurentă.
(2)
Statul trebuie să asigure:
a)
libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil
pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;
b)
protejarea intereselor nationale în activitatea economică, financiară si
valutară;
c)
stimularea cercetării stiintifice si tehnologice nationale, a artei si
protectia dreptului de autor;
d)
exploatarea resurselor naturale, în concordantă cu interesul national;
e)
refacerea si ocrotirea mediului înconjurător, precum si mentinerea echilibrului
ecologic;
f)
crearea conditiilor necesare pentru cresterea calitătii vietii;
g)
aplicarea politicilor de dezvoltare regională în concordantă cu obiectivele
Uniunii Europene.”
De
asemenea, autorul exceptiei a invocat si încălcarea prevederilor art. 1 din
primul Protocol aditional la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a
libertătilor fundamentale, prevederi care au următorul cuprins:
“Orice
persoană fizică sau juridică are dreptul la respectarea bunurilor sale. Nimeni
nu poate fi lipsit de proprietatea sa decât pentru cauză de utilitate publică
si în conditiile prevăzute de lege si de principiile generale ale dreptului
international.
Dispozitiile
precedente nu aduc atingere dreptului statelor de a adopta legile pe care le
consideră necesare pentru a reglementa folosinta bunurilor conform interesului
general sau pentru a asigura plata impozitelor ori a altor contributii, sau a
amenzilor.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că dispozitiile art. 1 si 7
din Legea nr.
85/1992 au mai făcut obiect al controlului de constitutionalitate. Astfel,
prin numeroase decizii, precum Decizia nr.
40 din 14 martie 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 242 din 1 iunie 2000, Decizia nr.
164 din 22 mai 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 492 din 23 august 2001 si Decizia nr.
278 din 1 iulie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 565 din 6 august 2003, Curtea Constitutională a respins exceptiile de
neconstitutionalitate privind aceste dispozitii.
Cu
acele prilejuri, Curtea a statuat că prin dispozitiile art. 7 din Legea nr.
85/1992, republicată, a fost consacrată “o normă de justitie socială,
întrucât dau posibilitatea chiriasilor să cumpere locuintele la construirea
cărora au contribuit direct sau indirect în vechiul sistem statal-juridic.
În
cazul privatizării unitătilor din ale căror fonduri a fost construită locuinta
ce a făcut obiectul vânzării, obligatia de vânzare către chiriasi, prevăzută de
dispozitiile Legii nr.
85/1992, este - astfel cum a statuat Curtea Constitutională - o obligatie in
rem, deci în considerarea obiectului (locuinta construită din fondurile
unitătii economice sau bugetare), iar nu o obligatie in personam, care
ar fi avut în considerare societatea comercială ce a luat nastere pe calea
privatizării”.
În
ceea ce priveste dispozitiile art. 1 din Legea nr.
85/1992, republicată, Curtea a constatat că acest text nu prevede o
expropriere, ci o trecere în proprietatea detinătorilor de locuinte, fosti
chiriasi ai acestora, a locuintelor si a terenurilor aferente acestor locuinte
dobândite prin cumpărare de la unitătile economice sau bugetare de stat,
atribuirea terenurilor făcându-se integral sau proportional cu cota-parte din
dreptul de proprietate asupra constructiei respective.
Atât
solutiile, cât si considerentele cuprinse în aceste decizii îsi păstrează
valabilitatea si în cauza de fată, întrucât nu au intervenit elemente noi de
natură să determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii Constitutionale.
Referitor
la exceptia de neconstitutionalitate a Decretului-lege nr. 61/1990, Curtea
observă că, de fapt, autorul exceptiei nu critică obligativitatea înstrăinării
locuintelor, ci pretul de vânzare al acestora. Or, aceasta nu este o problemă
de constitutionalitate, fiind o problemă de optiune legislativă. Legiuitorul a
înteles să stabilească pretul de vânzare într-un cuantum care să permită
chiriasilor să îsi poată exercita efectiv dreptul la cumpărarea locuintelor, în
cazul unui pret ridicat dreptul acestora devenind iluzoriu.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutia republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si (6), al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si 7 din Legea nr.
85/1992 privind vânzarea de locuinte si spatii cu altă destinatie
construite din fondurile statului si din fondurile unitătilor economice sau
bugetare de stat, republicată, cu modificările si completările ulterioare,
precum si a dispozitiilor Decretului-lege nr. 61/1990 privind vânzarea de
locuinte construite din fondurile statului către populatie, cu modificările si
completările ulterioare, exceptie ridicată de Societatea Comercială “Avicola” -
S.A. din Iasi în Dosarul nr. 10.119/2003 al Tribunalului Iasi.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 18 mai 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din
25 mai 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 alin. (1) teza întâi si ale
art. 57 alin. (1) si (3) din Legea nr. 51/1995 pentru organizarea si
exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu modificările si completările
ulterioare
Nicolae
Popa - presedinte
Costică
Bulai - judecător
Nicolae
Cochinescu - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Kozsokár
Gábor - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Lucian
Stângu - judecător
Ioan
Vida - judecător
Florentina
Baltă - procuror
Afrodita
Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 alin.
(1) teza întâi si ale art. 57 alin. (1) si (3) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Asociatia de
Binefacere “Bonis Potra” din Deva în Dosarul nr. 5.324/2002 al Curtii Supreme
de Justitie - Sectia civilă.
La
apelul nominal se prezintă, atât în calitate de reprezentant al autorului
exceptiei, cât si în nume personal, Bota Pompiliu, presedintele Asociatiei de
Binefacere “Bonis Potra”. Lipsesc celelalte părti, fată de care procedura de
citare a fost legal îndeplinită.
Partea
Bota Pompiliu a depus la dosar o cerere prin care solicită tuturor
judecătorilor Curtii Constitutionale înscrisi în Uniunea Avocatilor din România
să se abtină de la judecarea exceptiei de neconstitutionalitate ridicată.
Reprezentantul
Ministerului Public, fată de continutul acestei cereri, arată că, potrivit
dispozitiilor art. 25 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii
Constitutionale, o dată legal sesizată, Curtea procedează la examinarea
constitutionalitătii, nefiind aplicabile dispozitiile referitoare la
suspendarea, întreruperea sau stingerea procesului si nici cele privind
recuzarea judecătorilor, motiv pentru care solicită respingerea cererii
formulate.
Curtea,
deliberând, pentru aceleasi argumente expuse mai sus, respinge cererea
autorului exceptiei.
Cauza
se află în stare de judecată.
Reprezentantul
autorului exceptiei solicită admiterea acesteia, considerând că dispozitiile
legale criticate, care prevăd obligatia tuturor avocatilor de a se asocia
într-un barou unic, si anume Uniunea Avocatilor din România, contravin
dispozitiilor constitutionale ale art. 40 alin. (1), referitoare la dreptul de
asociere, si ale art. 41 alin. (1), care consacră dreptul la muncă. De
asemenea, sustine că, pentru aceleasi motive, textele legale criticate aduc
atingere si reglementărilor internationale cuprinse în art. 20 pct. 2 din
Declaratia Universală a Drepturilor Omului, art. 22 pct. 1 din Pactul
international cu privire la drepturile civile si politice, precum si ale art.
11 din Conventia pentru apărarea drepturilor si a libertătilor fundamentale.
Invocând
jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie, reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere ca neîntemeiată a exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 alin. (1) teza întîi si ale art.
57 alin. (1) si (3) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 21 octombrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 5.324/2002, Curtea
Supremă de Justitie - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 48 alin. (1) teza întâi
si ale art. 57 alin. (1) si (3) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare.
Exceptia
a fost ridicată de Asociatia de Binefacere “Bonis Potra” din Deva în dosarul cu
numărul de mai sus având ca obiect solutionarea unui recurs în anulare promovat
de Procurorul general al Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justitie,
prin care se solicită casarea Încheierii nr. 31/A din 5 august 2002, pronuntată
de Judecătoria Deva, încheiere prin care s-a recunoscut, în conditiile
Ordonantei Guvernului nr.
26/2000, presonalitatea juridică a Asociatiei de Binefacere “Bonis Potra”.
În
motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile art.
48 alin. (1) teza întâi si ale art. 57 alin. (1) si (3) din Legea nr.
51/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, sunt
neconstitutionale, deoarece, prin obligarea tuturor avocatilor dintr-un judet
sau din municipiul Bucuresti de a se asocia într-un barou unic si prin
obligarea tuturor avocatilor din România de a se asocia într-o unică formă de
asociere - Uniunea Avocatilor din România, se încalcă prevederile
constitutionale care consacră dreptul de asociere si dreptul la muncă,
prevăzute în art. 37 alin. (1) si art. 38 alin. (1).
Curtea
Supremă de Justitie - Sectia civilă opinează că textele legale criticate nu îngrădesc dreptul
la muncă si dreptul de asociere, drepturi recunoscute constitutional si prin
reglementările internationale. În acest sens, arată că, dimpotrivă,
dispozitiile art. 48 alin. (1) teza întâi si ale art. 57 alin. (1) si (3) din
Legea nr.
51/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, asigură
apărarea, exercitarea si dezvoltarea în interes general si particular a acestor
drepturi fundamentale. În sustinerea acestor argumente, instanta invocă
jurisprudenta Curtii Constitutionale în materie.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate,
iar în conformitate cu art. 181 din
Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul
consideră că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. În acest sens, arată că
textele legale criticate nu contravin prevederilor constitutionale si
reglementărilor internationale invocate de autorul exceptiei.
Astfel,
în ceea ce priveste contrarietatea dispozitiilor art. 48 alin. (1) teza întâi
si art. 57 alin. (1) si (3) din Legea nr.
51/1995, republicată, cu modificările si completările ulterioare, în raport
cu art. 40 alin. (1) din Constitutie, republicată, apreciază că nici un
considerent privind libertatea individuală, implicit cea de asociere, nu poate
fi retinut pentru înlăturarea dispozitiilor din Legea nr.
51/1995, care stabilesc modalitătile organizatorice în cadrul cărora se
poate exercita profesia de avocat.
În
sustinerea punctului său de vedere, Guvernul invocă Decizia Curtii
Constitutionale nr. 2 din 13 ianuarie 1993, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 35 din 18 februarie 1993, prin care s-a statuat că “dreptul
la asociere se poate exercita numai cu respectarea legii si nu împotriva ei”.
Sustinerea
privind înfrângerea art. 41 alin. (1) din Constitutie, republicată, este
neîntemeiată, întrucât avocatura se realizează de un corp profesional cu o
îndelungată traditie, ale cărui organizare si functionare sunt reglementate
prin lege proprie. De aceea, cei care doresc să practice avocatura sunt datori
să respecte cerintele impuse de legea care guvernează această profesie. În
sfârsit, referitor la înfrângerea art. 11 din Conventia pentru apărarea
drepturilor omului si a libertătilor fundamentale, care garantează libertatea
de întrunire si de asociere, Guvernul apreciază că reglementarea de către legiuitor
a modalitătilor organizatorice în cadrul cărora se poate exercita profesia de
avocat nu reprezintă o încălcare a libertătii de asociere.
Avocatul
Poporului consideră
că dispozitiile art. 48 alin. (1) teza I si ale art. 57 alin. (1) si (3) din
Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, sunt constitutionale. Astfel,
apreciază că nu poate fi retinută critica de neconstitutionalitate a
dispozitiilor legale criticate fată de prevederile art. 40 din Constitutie,
republicată, întrucât, potrivit Legii nr.
51/1995, avocatii se pot constitui atât în asociatii cu scop lucrativ (cabinete
individuale, grupări de cabinete individuale, societăti civile profesionale),
ale căror organizare, functionare si constituire sunt reglementate de
legislatia civilă si Legea nr.
51/1995, cât si în asociatii fără scop lucrativ, ale căror
organizare si functionare sunt reglementate prin art. 9 si art. 40 din
Constitutie, republicată, precum si prin Ordonanta Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.
Prevederile
art. 40 din Constitutie, republicată, care permit cetătenilor constituirea în
alte forme de asociere, au caracter mijlocit. Pe cale de consecintă,
asociatiile profesionale fără scop lucrativ ale avocatilor se pot constitui,
organiza si functiona doar în conditiile prevăzute de lege.
În
ceea ce priveste înfrângerea prevederilor constitutionale ale art. 41, Avocatul
Poporului arată că textele legale criticate, prin instituirea unor conditii de
exercitare a profesiei de avocat, nu îngrădesc nici dreptul la muncă si nici
libertatea de alegere a profesiei sau a locului de muncă. Ca atare, în situatia
în care o persoană alege să exercite profesia de avocat, trebuie să
îndeplinească conditiile legale reglementate în acest scop prin Legea nr.
51/1995, printre care pot figura si cele referitoare la organizarea
avocatilor în structuri profesionale, respectiv barouri si Uniunea Avocatilor
din România.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit în cauză de judecătorul-raportor, sustinerile
părtii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele: Curtea Constitutională a fost legal sesizată
si este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicată, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 48 alin. (1)
teza întâi si ale art. 57 alin. (1) si (3) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 113 din 6 martie 2001, cu
modificările si completările ulterioare.
Dispozitiile legale
criticate de autorul exceptiei au următorul continut:
- Art.
48 alin. (1) teza întâi: “Baroul este constituit din toti avocatii dintr-un
judet sau din municipiul Bucuresti [...]”;
- Art.
57: “(1) Uniunea Avocatilor din România este formată din toti avocatii
înscrisi în barouri si are sediul în municipiul Bucuresti [...]
(3)
Nici un barou nu poate functiona în afara uniunii.”
Autorul
exceptiei sustine că textele legale mentionate încalcă prevederile constitutionale
ale art. 37 alin. (1) si ale art. 38 alin. (1). După aprobarea Legii de
revizuire a Constitutiei României nr.
429/2003, prevederile invocate sunt cuprinse în art. 40 alin. (1) si art.
41 alin. (1), cu următorul continut:
- Art.
40 alin. (1): “Cetătenii se pot asocia liber în partide politice, în
sindicate, în patronate si în alte forme de asociere.”;
- Art.
41 alin. (1): “Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit.
Alegerea
profesiei, a meseriei sau a ocupatiei, precum si a locului de muncă este
liberă.”
Autorul
exceptiei consideră că textele legale criticate contravin si reglementărilor
internationale prevăzute de art. 20 pct. 2 din Declaratia Universală a
Drepturilor Omului, art. 22 pct. 1 din Pactul international cu privire la
drepturile civile si politice, precum si celor ale art. 11 din Conventia pentru
apărarea drepturilor si a libertătilor fundamentale, al căror continut este
următorul:
- Art.
20 pct. 2 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului: “Nimeni nu poate
fi obligat să facă parte dintr-o asociatie.”;
- Art.
22 pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice:
“Orice persoană are dreptul de a se asocia în mod liber cu altele, inclusiv
dreptul de a constitui sindicate si de a adera la ele, pentru ocrotirea
intereselor sale.”;
- Art.
11 din Conventia pentru apărarea drepturilor si a libertătilor fundamentale:
“1.
Orice persoană are dreptul la libertatea de întrunire pasnică si la libertatea
de asociere, inclusiv dreptul de a constitui cu altii sindicate si de a se
afilia la sindicate pentru apărarea intereselor sale.
2.
Exercitarea acestor drepturi nu poate face obiectul altor restrângeri decât
acelea care, prevăzute de lege, constituie măsuri necesare, într-o societate
democratică, pentru securitatea natională, siguranta publică, apărarea ordinii
si prevenirea infractiunilor, protejarea sănătătii sau a moralei ori pentru
protectia drepturilor si libertătilor altora. Prezentul articol nu interzice ca
restrângeri legale să fie impuse exercitării acestor drepturi de către membrii
fortelor armate, ai politiei sau ai administratiei de stat.”
Examinând
exceptia, Curtea constată că organizarea avocatilor în barouri si a barourilor
în Uniunea Avocatilor din România nu contravine nici uneia dintre dispozitiile
constitutionale invocate în sustinerea exceptiei. Organizarea exercitării prin
lege a profesiei de avocat, ca de altfel a oricărei alte activităti ce prezintă
interes pentru societate, este firească si necesară, în vederea stabilirii
competentei, a mijloacelor si a modului în care se poate exercita această
profesie, precum si a limitelor dincolo de care s-ar încălca drepturile altor
persoane sau categorii profesionale.
Prin
dispozitiile legale atacate nu se încalcă în nici un fel dreptul la muncă,
dreptul la asociere si, cu atât mai putin, dreptul la întrunire pasnică, asa
cum fără temei sustine autorul sesizării, nimeni nefiind obligat să profeseze
avocatura si nici împiedicat să se asocieze, în conditiile legii, ori să îsi
aleagă locul de muncă.
Ca si
în cazul reglementărilor specifice altor profesii, cum ar fi cele ale
notarilor, medicilor sau expertilor, legea mentionată, în întregul ei, si, în
particular, dispozitiile legale care fac obiectul exceptiei sunt menite să
apere libera exercitare a profesiei de avocat de concurenta nelegitimă din
partea unor persoane sau structuri situate în afara cadrului legal si, pe de
altă parte, să asigure dreptul la apărare al persoanelor care apelează la
serviciul avocatial si pe calea garantiilor oferite de organizarea si
exercitarea acestei profesii în limitele stabilite de lege.
În
sfârsit, Curtea constată că s-a mai pronuntat asupra constitutionalitătii
dispozitiilor art. 48 alin. (1) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
prin Decizia nr. 136 din 23 aprilie 2002, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 461 din 28 iunie 2002. În considerarea acelorasi
ratiuni, Curtea a respins exceptia ca neîntemeiată.
Deoarece
nu au intervenit elemente noi care să determine schimbarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale, solutia si considerentele Deciziei nr. 136/2002 îsi
păstrează valabilitatea si în acest caz, astfel încât exceptia de
neconstitutionalitate invocată urmează a fi respinsă.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutia republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
si al art. 25 alin. (1) si (3) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 48 alin. (1) teza întâi
si ale art. 57 alin. (1) si (3) din Legea nr.
51/1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicată,
cu modificările si completările ulterioare, exceptie ridicată de Asociatia de
Binefacere “Bonis Potra” din Deva în Dosarul nr. 5.324/2002 al Înaltei Curti de
Casatie si Justitie - Sectia civilă.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 25 mai 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Afrodita
Laura Tutunaru
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
GUVERNUL ROMÂNIEI
COMISIA NATIONALĂ PENTRU CONTROLUL
ACTIVITĂTILOR NUCLEARE
privind aprobarea
Normelor de securitate radiologică în practica de radioterapie
În
conformitate cu prevederile:
- Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
11/2004 privind stabilirea unor măsuri de reorganizare în cadrul
administratiei publice centrale,
-
Hotărârii Guvernului nr.
1.627/2003 privind aprobarea Regulamentului de organizare si functionare a
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
-
Legii nr.
111/1996 privind desfăsurarea în sigurantă a activitătilor nucleare,
republicată, cu modificările ulterioare,
presedintele
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare emite următorul ordin:
Art.
1. - Se aprobă Normele de securitate radiologică în practica de radioterapie
prezentate în anexa*) care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art.
2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art.
3. - Normele mentionate la art. 1 intră în vigoare la 30 de zile de la data
publicării.
Art.
4. - La data intrării în vigoare a prezentelor norme se abrogă art. 96-105 si
art. 248-252 din Normele republicane de securitate nucleară - Regimul de lucru
cu surse de radiatii nucleare, aprobate prin Ordinul presedintelui Comitetului
de Stat pentru Energia Nucleară nr. 133 din 8 aprilie 1976, publicat în
Buletinul Oficial, Partea I, nr. 31 din 16 aprilie 1976.
Art.
5. - Comisia Natională pentru Controlul Activitătilor Nucleare, prin Directia
radiatii ionizante, va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Presedintele
Comisiei Nationale pentru Controlul Activitătilor Nucleare,
Lucian
Biro,
secretar
de stat
Bucuresti, 14 aprilie 2004.
Nr. 94.
*) Anexa se publică ulterior în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 532 bis în afara abonamentului si
se poate achizitiona de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei
Autonome “Monitorul Oficial”, Bucuresti, sos. Panduri nr. 1.
În
Legea nr.
174/2004 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 465 din 25 mai 2004, se fac următoarele rectificări
(care apartin Redactiei “Monitorul Oficial”, Partea I):
- la
art. I pct. 132, la art. 1831 alin.
(1) lit. s), în loc de: ....stabilite de produse,...” se va citi: ....
stabilite pe produse,...”;
- la art. I pct. 132, la art. 1831 alin. (1) lit. u), în loc de: ....a unor canale...” se va citi: ....a unor canele...”.