MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 553 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 22
iunie 2004
LEGI SI
DECRETE
233.
- Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 35/1997 privind
organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului
411.
- Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea si completarea Legii
nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului
237.
- Lege pentru modificarea Legii minelor nr. 85/2003
415.
- Decret privind promulgarea Legii pentru modificarea Legii minelor nr.
85/2003
241.
- Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 15/2004
privind reglementarea unor măsuri financiare
419.
- Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 15/2004 privind reglementarea unor măsuri financiare
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 229 din 18 mai 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedură penală
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea si completarea Legii nr.
35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Art. I. - Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 48 din 20 martie 1997, cu modificările si completările
ulterioare, se modifică si se completează după cum urmează:
1. Titlul
capitolului II va avea următorul cuprins:
CAPITOLUL
II
2. Alineatul
(1) al articolului 6 va avea următorul cuprins:
Art. 6. - (1)
Avocatul Poporului este numit pe o durată de 5 ani de Camera Deputatilor si de
Senat, în sedintă comună. Mandatul Avocatului Poporului poate fi reînnoit o
singură dată.
3. Articolul 7
va avea următorul cuprins:
Art. 7. - (1)
Propunerile de candidati se fac de către birourile permanente ale Camerei
Deputatilor si Senatului, la recomandarea grupurilor parlamentare din cele două
Camere ale Parlamentului.
(2) Candidatii vor
fi audiati de comisiile juridice din Camera Deputatilor si Senat. În vederea
audierii, fiecare candidat va depune actele din care rezultă îndeplinirea
conditiilor prevăzute de Constitutie si de prezenta lege pentru a fi numit
Avocat al Poporului. Candidatii vor fi prezenti la dezbateri.
(3) Este numit ca
Avocat al Poporului candidatul care a întrunit cel mai mare număr de voturi ale
deputatilor si senatorilor prezenti.
4. Articolul 8
va avea următorul cuprins:
Art. 8. - (1)
Mandatul de Avocat al Poporului se exercită de la data depunerii, în fata
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, a următorului jurământ:
«Jur să respect
Constitutia si legile tării si să apăr drepturile si libertătile cetătenilor,
îndeplinindu-mi cu bună-credintă si impartialitate atributiile de Avocat al
Poporului. Asa să-mi ajute Dumnezeu!»
(2) Jurământul
poate fi depus si fără formula religioasă.
(3) Refuzul
depunerii jurământului împiedică intrarea în functie a Avocatului Poporului si
deschide procedura pentru numirea în functie a altei persoane.
(4) Mandatul
Avocatului Poporului durează până la depunerea jurământului de către noul
Avocat al Poporului.
5. Alineatele
(2) si (3) ale articolului 9 vor avea următorul cuprins:
(2) Revocarea din
functie a Avocatului Poporului, ca urmare a încălcării Constitutiei si a
legilor, se face de Camera Deputatilor si de Senat, în sedintă comună, cu votul
majoritătii deputatilor si senatorilor prezenti, la propunerea birourilor
permanente ale celor două Camere ale Parlamentului, pe baza raportului comun al
comisiilor juridice ale celor două Camere ale Parlamentului.
(3) Demisia,
incompatibilitatea, imposibilitatea de îndeplinire a functiei sau decesul se
constată de către birourile permanente ale celor două Camere ale Parlamentului,
în cel mult 10 zile de la aparitia cauzei care determină încetarea mandatului
Avocatului Poporului.
6. Alineatul
(1) al articolului 10 va avea următorul cuprins:
Art. 10. - (1)
Avocatul Poporului este asistat de adjuncti, specializati pe următoarele
domenii de activitate:
a) drepturile
omului, egalitate de sanse între bărbati si femei, culte religioase si
minorităti nationale;
b) drepturile
copilului, ale familiei, tinerilor, pensionarilor, persoanelor cu handicap;
c) armată,
justitie, politie, penitenciare;
d) proprietate,
muncă, protectie socială, impozite si taxe.
7. După
alineatul (1) al articolului 10 se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu următorul cuprins:
(11)
Adjunctii Avocatului Poporului îndeplinesc atât atributiile ce le revin
potrivit domeniului de specializare, cât si orice alte atributii care le sunt
încredintate de Avocatul Poporului.
8. Alineatul
(1) al articolului 11 va avea următorul cuprins:
Art. 11. - (1)
Adjunctii Avocatului Poporului sunt numiti de către birourile permanente ale
Camerei Deputatilor si Senatului, la propunerea Avocatului Poporului, cu avizul
comisiilor juridice ale celor două Camere ale Parlamentului.
Conditiile pentru
ocuparea functiei de adjunct al Avocatului Poporului se stabilesc prin
Regulamentul de organizare si functionare a institutiei Avocatul Poporului.
9. Articolul 12
va avea următorul cuprins:
Art. 12. - Dispozitiile
art. 8 alin. (1) se aplică în mod corespunzător, jurământul depunându-se în
fata Avocatului Poporului si a câte unui vicepresedinte al Camerei Deputatilor
si al Senatului.
10. La
articolul 13, după litera c) se introduc trei litere noi, literele c1)-c3), cu următorul cuprins:
c1)
formulează puncte de vedere, la cererea Curtii Constitutionale;
c2)
poate sesiza Curtea Constitutională cu privire la neconstitutionalitatea
legilor, înainte de promulgarea acestora;
c3)
poate sesiza direct Curtea Constitutională cu exceptia de neconstitutionalitate
a legilor si ordonantelor;
11. Articolul
17 va avea următorul cuprins:
Art. 17. - (1)
Conducerea penitenciarelor, a centrelor de reeducare pentru minori, a
spitalelor penitenciare, precum si Ministerul Public si organele de politie
sunt obligate să permită, fără nici o restrictie, persoanelor care execută
pedeapsa închisorii sau, după caz, se află arestate ori retinute, precum si
minorilor aflati în centrele de reeducare să se adreseze, în orice mod, Avocatului
Poporului cu privire la lezarea drepturilor si libertătilor lor, cu exceptia
restrângerilor legale.
(2) Aceeasi
obligatie revine si comandantilor unitătilor militare, în privinta persoanelor
care îndeplinesc îndatoriri militare, cu privire la lezarea drepturilor si
libertătilor lor, cu exceptia restrângerilor legale.
12. Alineatul
(1) al articolului 19 va avea următorul cuprins:
Art. 19. - (1)
Avocatul Poporului are acces, în conditiile legii, la informatiile clasificate
detinute de autoritătile publice, în măsura în care le consideră necesare
pentru solutionarea plângerilor care i-au fost adresate.
13. Alineatul
(1) al articolului 25 va avea următorul cuprins:
Art. 25. - (1)
Avocatul Poporului va aduce la cunostintă persoanei care i-a adresat cererea
modul de solutionare. Acesta poate fi făcut public de către Avocatul Poporului
prin mijloace de informare în masă, cu consimtământul persoanei sau al
persoanelor interesate si cu respectarea prevederilor art. 19 privind
informatiile si documentele secrete.
14. Articolul
261 va avea următorul cuprins:
Art. 261. - Avocatul Poporului va organiza birouri teritoriale, în vederea
realizării atributiilor ce revin, potrivit prezentei legi, institutiei Avocatul
Poporului, conform anexei care face parte integrantă din prezenta lege.
Prefecturile vor asigura spatiile necesare pentru functionarea birourilor
teritoriale.
15. Articolul
28 va avea următorul cuprins:
Art. 28. - (1) Pe
durata exercitării mandatului, Avocatul Poporului poate fi urmărit si trimis în
judecată penală pentru fapte, altele decât cele prevăzute la art. 27, dar nu
poate fi retinut, perchezitionat sau arestat fără încuviintarea presedintilor
celor două Camere ale Parlamentului.
(2) Adjunctii
Avocatului Poporului pot fi urmăriti si trimisi în judecată penală pentru
fapte, altele decât cele prevăzute la art. 27, dar nu pot fi retinuti,
perchezitionati sau arestati fără înstiintarea prealabilă a Avocatului
Poporului.
(3) Dacă Avocatul
Poporului sau adjunctii săi sunt arestati ori trimisi în judecată penală, ei
vor fi suspendati din functie, de drept, până la rămânerea definitivă a
hotărârii judecătoresti.
16. Articolul
29 va avea următorul cuprins:
Art. 29. - (1) În
timpul exercitării functiei, Avocatul Poporului si adjunctii acestuia nu pot fi
membri ai unui partid politic si nu pot îndeplini nici o altă functie publică
sau privată, cu exceptia activitătilor si functiilor didactice din învătământul
superior.
(2)
Incompatibilitătile prevăzute la alin. (1) se aplică si personalului cu functii
de conducere si de executie de specialitate.
17. Articolul
30 va avea următorul cuprins:
Art. 30. -
Structura organizatorică, statul de functii si numărul de personal necesar
activitătii institutiei se aprobă de Avocatul Poporului, în limita bugetului
anual.
18. Articolul
31 va avea următorul cuprins:
Art. 31. -
Functiile de conducere si de executie de specialitate din aparatul institutiei
Avocatul Poporului se ocupă prin concurs, în conditiile legii.
19. Articolul
32 va avea următorul cuprins:
Art. 32. - Încălcarea
prevederilor prezentei legi sau ale Regulamentului de organizare si functionare
a institutiei Avocatul Poporului de către personalul acesteia atrage
răspunderea penală, disciplinară sau administrativă, după caz. Răspunderea
disciplinară se stabileste conform Regulamentului de organizare si functionare
a institutiei Avocatul Poporului.
20. Alineatele
(1) si (3) ale articolului 33 vor avea următorul cuprins:
Art. 33. - (1)
Institutia Avocatul Poporului are buget propriu, care face parte integrantă din
bugetul de stat. Prin legile bugetare anuale poate fi aprobat un fond la
dispozitia Avocatului Poporului, pentru acordarea de ajutoare.
............................................................................................
(3) Functia de
Avocat al Poporului este asimilată cu functia de ministru. Functia de adjunct
al Avocatului Poporului este asimilată cu functia de sef de departament, iar
functiile de conducere si de executie de specialitate sunt asimilate cu cele
din aparatul Parlamentului.
21. Alineatul
(2) al articolului 33 se abrogă.
22. Articolul
34 se abrogă.
23. Articolul
36 va avea următorul cuprins:
Art. 36. -
Regulamentul de organizare si functionare a institutiei Avocatul Poporului se
aprobă de către birourile permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului, la
propunerea Avocatului Poporului.
24. Legea nr.
35/1997, cu modificările si completările ulterioare, se completează cu anexa
care face parte integrantă din prezenta lege.
Art. II. - Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificările si completările
ulterioare, precum si cu modificările si completările aduse prin prezenta lege,
va fi republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, dându-se textelor
o nouă numerotare.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 7 iunie 2004.
Nr. 233.
ANEXĂ
Nr. biroului |
Sediul |
Județele
aflate în
competență teritorială |
1. |
Alba Iulia |
Alba, Sibiu, Hunedoara |
2. |
Pitești |
Argeș, Vâlcea |
3. |
Bacău |
Bacău, Neamț |
4. |
Oradea |
Bihor, Satu Mare |
5. |
Suceava |
Suceava, Botoșani |
6. |
Brașov |
Brașov, Covasna |
7. |
București |
Călărași, Giurgiu,
Ialomița, Ilfov, Teleorman |
8. |
Cluj-Napoca |
Cluj, Bistrița-Năsăud,
Maramureș, Sălaj |
9. |
Constanța |
Constanța, Tulcea |
10. |
Craiova |
Dolj, Gorj, Mehedinți, Olt |
11. |
Galați |
Galați, Brăila, Vrancea |
12. |
Iași |
Iași, Vaslui |
13. |
Târgu Mureș |
Mureș, Harghita |
14. |
Ploiești |
Prahova, Buzău, Dâmbovița |
15. |
Timișoara |
Timiș, Arad, Caraș-Severin |
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru modificarea si
completarea Legii nr. 35/1997 privind organizarea si functionarea institutiei
Avocatul Poporului
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru modificarea si completarea Legii nr. 35/1997 privind
organizarea si functionarea institutiei Avocatul Poporului si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 2 iunie 2004.
Nr. 411.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru modificarea Legii minelor nr. 85/2003
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Legea minelor nr. 85/2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 197 din 27 martie 2003, se
modifică si se completează după cum urmează:
1. Articolul 50
se abrogă.
2. Alineatul
(1) al articolului 60 va avea următorul cuprins:
Art. 60. - (1)
Prevederile licentelor de explorare si/sau exploatare aprobate de Guvern rămân
valabile pe întreaga lor durată, în conditiile în care au fost încheiate.
3. După
alineatul (1) al articolului 60 se introduce alineatul (11) cu următorul cuprins:
(11)
Acordarea facilitătilor de natura ajutorului de stat pentru titularii
licentelor de explorare si/sau exploatare încheiate înainte de intrarea în
vigoare a prezentei legi, pentru cele în curs de aprobare de către Guvern si
pentru noii solicitanti se face cu respectarea legislatiei în domeniul
ajutorului de stat.
Această lege a fost
adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale
art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
Bucuresti, 7 iunie 2004.
Nr. 237.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru modificarea Legii
minelor nr. 85/2003
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru modificarea Legii minelor nr. 85/2003 si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 2 iunie 2004.
Nr. 415.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 15/2004 privind reglementarea unor măsuri financiare
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 15 din 1 aprilie 2004 privind
reglementarea unor măsuri financiare, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 313 din 8 aprilie 2004.
Această lege a fost
adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale
art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
Bucuresti, 7 iunie 2004.
Nr. 241.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 15/2004 privind reglementarea unor
măsuri financiare
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (3) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 15/2004
privind reglementarea unor măsuri financiare si se dispune publicarea acestei
legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
Bucuresti, 2 iunie 2004.
Nr. 419.
din 18 mai
2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedură penală
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai - judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Nicoleta
Grigorescu - procuror
Florentina Geangu
- magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin.
2 lit. c) din Codul de procedură penală, exceptie ridicată de Sorin Toader si
Irina Toader în Dosarul nr. 8.537/2003 al Tribunalului Bihor Sectia penală.
La apelul nominal
lipsesc părtile, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Având cuvântul pe
fond, reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a
exceptiei de neconstitutionalitate ca neîntemeiată, invocând jurisprudenta în
materie a Curtii Constitutionale.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 13 februarie 2004, pronuntată în Dosarul nr. 8.537/2003, Tribunalul
Bihor - Sectia penală a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de
procedură penală. Exceptia a fost ridicată de Sorin Toader si Irina Toader,
părti vătămate recurente în dosarul mentionat.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin că dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. c) din
Codul de procedură penală sunt contrare prevederilor cuprinse în art. 16 alin.
(1) si (2), în art. 21 alin. (1), (2) si (3) si, respectiv, în art. 124 alin.
(2) din Constitutie, republicată. Se motivează că prin textul criticat se
realizează o discriminare în ce priveste tratamentul juridic aplicat pentru
infractiunile de drept comun, care sunt săvârsite de militari si de persoane
care au calitatea de notar public, judecător etc., desi nimeni nu este mai
presus de lege.
În fapt, autorii
exceptiei i-au chemat în judecată pe numitii Sorin Pantea si Gabriela Pantea
pentru săvârsirea fată de ei a infractiunilor de amenintare, insultă si
calomnie, prevăzute în art. 193, respectiv în art. 205 si 206 din Codul penal.
Judecătoria Alesd, prin Sentinta penală nr. 331/2003, a hotărât, în baza art.
285 din Codul de procedură penală, scoaterea cauzei de pe rol si trimiterea
acesteia spre solutionare Parchetului Militar Oradea, cu motivarea că Sorin
Pantea are calitatea de militar. Împotriva acestei hotărâri au declarat recurs
autorii exceptiei, iar în fata Tribunalului Bihor au ridicat prezenta exceptie
de neconstitutionalitate.
Tribunalul
Bihor - Sectia penală consideră
că exceptia este neîntemeiată, arătând că nu se încalcă prevederile art. 16 si
124 din Constitutie, republicată, prin faptul că plângerea prealabilă se
adresează organului competent să efectueze urmărirea penală, dacă aceasta este
îndreptată împotriva unor persoane care au o calitate specială. În conformitate
cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată,
încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
De asemenea,
potrivit dispozitiilor art. 181 din Legea nr. 35/1997 privind organizarea si
functionarea institutiei Avocatul Poporului, cu modificările ulterioare, a fost
solicitat punctul de vedere al acestei institutii.
Guvernul apreciază că dispozitiile criticate sunt
norme procesuale de competentă, în deplin acord cu dispozitiile constitutionale
referitoare la accesul liber la justitie, care nu garantează acest acces la
toate structurile judecătoresti si la toate căile de atac prevăzute de lege,
legiuitorul având posibilitatea instituirii unor reguli deosebite, în
considerarea unor situatii diferite. Se arată totodată că regula instituită
prin dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedură penală este
în deplină concordantă cu dispozitiile art. 126 alin. (2) din Constitutie,
republicată, potrivit cărora competenta instantelor judecătoresti si procedura
de judecată sunt stabilite prin lege. Astfel, este de competenta exclusivă a legiuitorului
instituirea regulilor procesuale necesare bunei administrări a justitiei, cu
respectarea ansamblului normelor constitutionale.
Referitor la
pretinsa contrarietate a textelor de lege criticate cu dispozitiile art. 16 din
Constitutie, republicată, se arată că aceasta nu poate fi retinută, întrucât
art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedură penală nu vizează nici unul
dintre criteriile de discriminare prevăzute de art. 4 alin. (2) din
Constitutie, republicată. În concluzie, Guvernul consideră că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată.
Avocatul
Poporului consideră că, în
raport cu prevederile art. 16 din Constitutie, republicată, critica
dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedură penală este
neîntemeiată, deoarece există o diferentă între situatia grupului de făptuitori
care cuprinde civili si militari si situatia grupului de făptuitori format
numai din civili. Deosebirea este dată de prezenta militarilor, care sunt
supusi unui tratament juridic diferit, în sensul că legiuitorul a instituit
reguli speciale cu privire la organul competent să efectueze urmărirea penală.
Se apreciază că este neîntemeiată si critica dispozitiilor art. 279 alin. 2
lit. c) din Codul de procedură penală în raport de dispozitiile art. 21 din
Constitutie, republicată, întrucât prin textele criticate se asigură tocmai
accesul liber la justitie, în scopul apărării drepturilor si intereselor
legitime ale persoanei vătămate. În ceea ce priveste critica dispozitiilor art.
279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedură penală fată de prevederile art. 124
din Constitutie, republicată, Avocatul Poporului apreciază că textul
constitutional invocat, care se referă la înfăptuirea justitiei, nu are
incidentă în cauză.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de
neconstitutionalitate ridicată.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicată, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul exceptiei
îl constituie dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedură
penală, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 281/2003, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 din 1 iulie 2003, dispozitii
care prevăd că plângerea prealabilă se adresează organului competent să
efectueze urmărirea penală, când plângerea prealabilă este îndreptată contra
unui judecător, procuror, notar public, militar, judecător si controlor
financiar de la camera de conturi judeteană, controlor financiar de la Curtea
de Conturi sau contra uneia dintre persoanele arătate în art. 29 pct. 1.
Autorii exceptiei
sustin că dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale
ale art. 16 alin. (1) si (2), potrivit cărora: (1) Cetătenii sunt egali în
fata legii si a autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări;
(2) Nimeni nu este mai presus de lege, ale art. 21 alin. (1), (2) si (3),
conform cărora: (1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime; (2) Nici o
lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept; (3) Părtile au dreptul la un
proces echitabil si la solutionarea cauzelor într-un termen rezonabil,
precum si ale art. 124 alin. (2), care prevăd că Justitia este unică,
impartială si egală pentru toti.
Examinând exceptia de
neconstitutionalitate ridicată, Curtea constată că s-a mai pronuntat cu privire
la constitutionalitatea prevederilor art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de
procedură penală prin raportare la dispozitiile art. 16 si 21 din Constitutie,
republicată, prin Decizia nr. 134 din 23 martie 2004, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 374 din 29 aprilie 2004.
Cu acel prilej,
respingând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea a retinut că dispozitiile
art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedură penală nu contravin
prevederilor constitutionale referitoare la egalitatea în fata legii, întrucât
stabilirea unor reguli speciale de competentă după calitatea persoanei si a
unor reguli de procedură diferite pentru anumite situatii nu reprezintă o
încălcare, ci o confirmare a principiului egalitătii, care presupune tratamente
juridice deosebite pentru situatii diferite.
Totodată, Curtea a
retinut că dispozitiile criticate nu îngrădesc dreptul de acces liber la
justitie, deoarece prin lege pot fi instituite reguli deosebite, în
considerarea unor situatii diferite, semnificatia prevederilor înscrise în
alin. (2) al art. 21 din Constitutie, republicată, fiind aceea că legiuitorul
nu poate exclude de la exercitarea unor drepturi pe care le-a instituit nici o
categorie sau grup social.
În sfârsit, în
cadrul aceleiasi decizii, Curtea a mai statuat că dispozitiile art. 279 alin. 2
lit. c) din Codul de procedură penală nu contravin prevederilor art. 6 pct. 1
din Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale, referitoare la dreptul la un proces echitabil [drept garantat de
dispozitiile art. 21 alin. (3) din Constitutie, astfel cum a fost revizuită,
text constitutional invocat de altfel de autorii prezentei exceptii de
neconstitutionalitate], întrucât textul criticat nu opreste părtile interesate
de a apela la instantele judecătoresti, de a fi apărate si de a se prevala de
toate garantiile procesuale care conditionează un proces echitabil.
Întrucât nu au
intervenit elemente noi care să determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii
Constitutionale, considerentele si solutia adoptată prin decizia citată îsi
păstrează valabilitatea si în prezenta cauză.
Curtea mai
constată că dispozitiile art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de procedură penală
nu contravin nici prevederilor art. 124 alin. (2) din Legea fundamentală,
contrar celor sustinute de autorii exceptiei. Astfel, stabilirea de către
legiuitor, în temeiul prerogativelor conferite acestuia de dispozitiile art.
126 alin. (2) din Constitutie, republicată, a unor reguli speciale de sesizare
a organelor judiciare pentru anumite situatii limitativ stabilite de lege nu
este de natură să aducă atingere principiului constitutional ce consacră
unicitatea, egalitatea si impartialitatea justitiei, câtă vreme aceste reguli
se aplică în mod egal tuturor persoanelor aflate în situatii identice sau
similare.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 279 alin. 2 lit. c) din Codul de
procedură penală, exceptie ridicată de Sorin Toader si Irina Toader în Dosarul
nr. 8.537/2003 al Tribunalului Bihor - Sectia penală.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 18 mai 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,