MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 563 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Joi, 24 iunie 2004
SUMAR
HOTĂRÂRI
ALE CAMEREI DEPUTATILOR
9. - Hotărâre privind demisia unui deputat
HOTĂRÂRI
ALE SENATULUI
24. - Hotărâre privind demisia unui senator
25. - Hotărâre privind demisia unui senator
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia nr. 246 din 15 iunie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) si ale art. 11 alin.
(1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 241/2001
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
48. - Ordonantă de urgentă pentru adoptarea unor măsuri
privind furnizarea energiei termice populatiei, pentru încălzirea locuintei si
prepararea apei calde de consum, prin sisteme publice centralizate de
alimentare cu energie termică
966. - Hotărâre pentru stabilirea procedurii privind virarea
sumei reprezentând pretul încasat de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului din vânzarea actiunilor detinute la Societatea Comercială
“SIDERURGICA” - S.A. Hunedoara către
Parcul industrial Hunedoara
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
1.116. - Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor
si turismului privind agrearea unor unităti medicale si psihologice din judetul
Tulcea pentru examinarea personalului navigant fluvial, salariat al unitătilor
armatoare din acest judet
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR
privind demisia unui
deputat
În temeiul
prevederilor art. 70 alin. (2) si ale art. 71 alin. (2) din Constitutia
României, republicată, precum si ale art. 185, 189 alin. (1) si art. 197 din Regulamentul
Camerei Deputatilor, republicat, cu modificările si completările
ulterioare,
Camera
Deputatilor adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Camera Deputatilor ia act de cererea de demisie la data de 25 iunie
2004, prezentată de domnul Iancu Holtea, ales deputat în Circumscriptia
electorală nr. 27 Mehedinti, apartinând Grupului parlamentar al Partidului
România Mare, si declară vacant locul de deputat detinut de acesta.
Această
hotărâre a fost adoptată în sedinta Camerei Deputatilor din 22 iunie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Bucuresti, 22 iunie 2004.
Nr. 9.
HOTĂRÂRI
ALE SENATULUI
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
SENATUL
privind demisia unui
senator
În
temeiul prevederilor art. 70 alin. (2) din Constitutia României, republicată,
si ale art. 190 din Regulamentul
Senatului, republicat, cu modificările si completările ulterioare,
Senatul
adoptă prezenta
hotărâre.
Articol
unic. - Senatul ia act de cererea de demisie a domnului senator Doru-Laurian
Bădulescu, ales în Circumscriptia electorală nr. 25 Ilfov, apartinând Grupului
parlamentar al P.S.D., si declară vacant locul de senator detinut de acesta,
începând cu data de 22 iunie 2004.
Această
hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 22 iunie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Bucuresti, 22 iunie 2004.
Nr. 24.
SENATUL
privind demisia unui
senator
În temeiul
prevederilor art. 70 alin. (2) din Constitutia României, republicată, si ale
art. 190 din Regulamentul
Senatului, republicat, cu modificările si completările ulterioare,
Senatul
adoptă prezenta
hotărâre.
Articol
unic. - Senatul ia act de cererea de demisie a domnului senator Constantin
Nicolescu, ales în Circumscriptia electorală nr. 3 Arges, apartinând Grupului
parlamentar al P.S.D., si declară vacant locul de senator detinut de acesta,
începând cu data de 22 iunie 2004.
Această
hotărâre a fost adoptată de Senat în sedinta din 22 iunie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Bucuresti, 22 iunie 2004.
Nr. 25.
din
15 iunie 2004
referitoare la exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) si ale art. 11 alin.
(1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 40/1999 privind protectia
chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile cu destinatia de locuinte,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 241/2001
Ioan
Vida - presedinte
Nicolae
Cochinescu - judecător
Aspazia
Cojocaru - judecător
Constantin
Doldur - judecător
Acsinte
Gaspar - judecător
Petre
Ninosu - judecător
Ion
Predescu - judecător
Serban
Viorel Stănoiu - judecător
Aurelia
Popa - procuror
Doina
Suliman - magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin.
(1) si ale art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile
cu destinatia de locuinte, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, exceptie ridicată de Teodor Leahu în Dosarul nr. 1.957/2003 al
Tribunalului Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
La
apelul nominal lipsesc părtile, fată de care procedura de citare a fost legal
îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public, având în vedere jurisprudenta în materie a Curtii Constitutionale,
pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca
neîntemeiată.
CURTEA,
având
în vedere actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin
Încheierea din 16 octombrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 1.957/2003, Tribunalul
Bucuresti - Sectia a IV-a civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) si ale art. 11 alin.
(1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile
cu destinatia de locuinte, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001. Exceptia a fost ridicată de Teodor Leahu cu ocazia
solutionării apelului formulat împotriva Sentintei civile nr. 1.454 din 3
martie 2003, pronuntată de Judecătoria Sectorului 1 Bucuresti în Dosarul nr.
2.971/2001.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine, în esentă, că dispozitiile art.
10 alin. (1) si ale art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, înfrâng prevederile constitutionale consacrate în art. 15 alin.
(2), art. 16 alin. (1) si art. 21 alin. (1) si (2), precum si prevederile art.
7 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului. Astfel, potrivit opiniei
sale, textele de lege criticate creează o situatie de inegalitate între fostii
chiriasi din imobilele care au fost retrocedate proprietarilor, deoarece
situatia juridică a acestora depinde de vointa proprietarului de a încheia sau
nu un nou contract de închiriere. În acest sens, face trimitere la situatia
chiriasului căruia proprietarul nu doreste să îi încheie un contract de
închiriere si pe care o consideră ca fiind precară din punct de vedere juridic,
deoarece acesta se află, practic, “în imposibilitatea de a se mai bucura de
normele instituite de lege, tocmai în scopul protectiei chiriasului si în
scopul evitării arbitrarului fiecărui proprietar”.
Autorul
exceptiei apreciază, de asemenea, că dispozitiile legale criticate sunt
neconstitutionale “si în sensul în care se creează situatii de inegalitate si
între chiriasii din imobilele ce au fost retrocedate fostilor proprietari si
chiriasii care locuiesc în imobile nationalizate care au rămas în patrimoniul
statului”. În continuare pune în discutie conformitatea prevederilor art. 11
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, cu prevederile constitutionale care consacră neretroactivitatea
legii si liberul acces la justitie. În acest sens arată că si în ipoteza în
care, în spetă, sunt aplicabile prevederile art. 11 alin. (1) din ordonantă,
referitoare la prelungirea contractului de închiriere, el nu se poate bucura de
aceste dispozitii, deoarece nu mai este parte în nici un contract de
închiriere, “acest raport juridic încetând în momentul încheierii contractului
de vânzare-cumpărare în baza Legii nr. 112/1995,
adică în 1998, anterior aparitiei Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
40/1999”.
Instanta
de judecată apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate nu este întemeiată. Astfel, retine că
textele de lege criticate, departe de a avea un caracter discriminatoriu, sunt
concepute tocmai în sensul protejării chiriasilor. În acest sens arată că art.
10 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, instituie o obligatie pentru proprietari, în timp ce art. 11
alin. (1) prevede, în acelasi spirit, sanctiunea pentru nerespectarea acestei
obligatii sub forma prelungirii de drept a contractului de închiriere până la
încheierea unui nou contract, fără ca proprietarul să aibă posibilitatea de a
evacua chiriasii pentru neplata chiriei pe această durată.
Potrivit
prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si
exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate,
iar în conformitate cu art. 181 din
Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, a fost solicitat punctul de vedere al
institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul
apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiată. Astfel, în opinia sa,
textele legale criticate nu înfrâng art. 16 alin. (1) din Constitutie,
deoarece, asa cum a statuat si Curtea Constitutională, “instituirea de regimuri
diferite în situatii care impun rezolvări diferite nu poate fi apreciată drept
o încălcare a principiului egalitătii în fata legii”. De altfel, observă că
legiuitorul a asigurat prin dispozitiile legale care fac obiectul exceptiei
atât posibilitatea proprietarului de a-si valorifica atributele dreptului său
de proprietate, cât si protectia chiriasului împotriva unor eventuale abuzuri,
prin instituirea unor exigente rezonabile, fără a căror satisfacere chiriasul
nu poate fi obligat să elibereze locuinta. În continuare, referindu-se la
conformitatea prevederilor art. 10 alin. (1) si ale art. 11 alin. (1) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, în raport cu principiul constitutional al neretroactivitătii
legii, mentionează că aceste texte legale nu contin nici o dispozitie cu
aplicare sau efect retroactiv.
În
legătură cu acest aspect, retine si că afirmatiile potrivit cărora autorul
exceptiei nu mai este parte în contractul de închiriere, deoarece acest raport
a încetat în momentul încheierii contractului de vânzare-cumpărare în baza
Legii nr. 112/1995, sunt neîntemeiate, deoarece acestuia îi sunt aplicabile prevederile
art. 6 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001. În ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 11 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, raportate la dispozitiile art. 21 din Constitutie, privind
accesul liber la justitie, precizează că acestea nu contravin acestui principiu
constitutional, întrucât legiuitorul a prevăzut în mod expres, în art. 22 alin.
(3) din ordonantă, care este procedura de urmat în cazul refuzului
proprietarului de a reînnoi contractul de închiriere. De asemenea, apreciază că
dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor art. 7 din Declaratia
Universală a Drepturilor Omului. În final, invocă jurisprudenta Curtii
Constitutionale prin care această instantă a respins exceptiile de neconstitutionalitate
având un obiect identic. În acest sens aminteste Decizia nr.
139/2001, Decizia nr.
89/2001, Decizia nr.
143/2001 si Decizia nr.
102/2000.
Avocatul
Poporului consideră
că sustinerile autorului exceptiei referitoare la neconformitatea art. 10 alin.
(1) si art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, cu art. 16 alin. (1) din Constitutie sunt neîntemeiate. Astfel,
observă că textele de lege criticate se aplică, fără distinctie, tuturor
chiriasilor. De asemenea, apreciază că situatia juridică a chiriasilor din
locuintele retrocedate fostilor proprietari si a chiriasilor din imobilele care
au rămas în patrimoniul statului este diferită, fapt ce justifică un tratament
juridic diferit. În acelasi timp aminteste că, în jurisprudenta sa, Curtea
Constitutională a statuat că “statul, chemat să medieze conflictul locativ
dintre proprietarul persoană fizică si chirias, a procedat corect, asigurându-i
primului posibilitatea valorificării atributelor dreptului său de proprietate,
îngrijindu-se totodată de protectia celui de-al doilea împotriva unor eventuale
abuzuri”. În sensul celor de mai sus este invocată jurisprudenta în materie a
Curtii Constitutionale, concretizată în Decizia nr.
157/2003, în Decizia nr.
263/2003 si în Decizia nr.
439/2003.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare, retine
următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, ale art. 1 alin.
(2), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si completările ulterioare, să
solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicată.
Obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie dispozitiile art. 10 alin. (1)
si ale art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile
cu destinatia de locuinte, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 148 din 8 aprilie 1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 265 din
23 mai 2001.
Textele
de lege criticate au următorul continut:
- Art.
10 alin. (1): “În vederea încheierii noului contract de închiriere, în
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă sau de la deschiderea rolului fiscal, după caz, proprietarul îi va notifica
chiriasului sau fostului chirias, prin executorul judecătoresc, data si locul
întâlnirii. Notificarea va fi comunicată prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire.”;
- Art.
11 alin. (1): “Nerespectarea de către proprietar a dispozitiilor art. 10
alin. (1) atrage prelungirea de drept a contractului de închiriere anterior
până la încheierea unui nou contract de închiriere. Neplata chiriei până la
încheierea noului contract de închiriere nu poate fi invocată de proprietar ca
motiv de evacuare a chiriasului sau a fostului chirias.”
În
sustinerea neconstitutionalitătii acestor texte de lege autorul exceptiei
invocă încălcarea următoarelor prevederi din Constitutia republicată:
- Art.
15 alin. (2): “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale
sau contraventionale mai favorabile.”;
- Art.
16 alin. (1) si (2): “(1) Cetătenii sunt egali în fata legii si a
autoritătilor publice, fără privilegii si fără discriminări.
(2)
Nimeni nu este mai presus de lege.”;
- Art.
21 alin. (1) si (2): “(1) Orice persoană se poate adresa justitiei pentru
apărarea drepturilor, a libertătilor si a intereselor sale legitime.
(2)
Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”
De
asemenea, autorul exceptiei consideră că textele de lege criticate încalcă
dispozitiile art. 7 din Declaratia Universală a Drepturilor Omului, al căror
continut este următorul: “Toti oamenii sunt egali în fata legii si au
dreptul fără deosebire la o protectie egală a legii. Toti oamenii au dreptul la
o protectie egală împotriva oricărei discriminări care ar încălca prezenta
Declaratie si împotriva oricărei provocări la o astfel de discriminare.”
Examinând
exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constată că o primă critică pe care
autorul acesteia o aduce dispozitiilor art. 10 alin. (1) si ale art. 11 alin.
(1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, priveste încălcarea de către acestea a principiului
constitutional al egalitătii în drepturi a cetătenilor, principiu ce se
regăseste consacrat si în art. 7 din Declaratia Universală a Drepturilor
Omului. Critica vizează două aspecte: pe de o parte, inegalitatea dintre fostii
chiriasi din imobilele ce au fost retrocedate proprietarilor, a căror situatie
juridică depinde, potrivit autorului exceptiei, de vointa proprietarului de a
încheia sau nu un nou contract de închiriere, iar pe de altă parte,
inegalitatea dintre toti acesti chiriasi si cei care locuiesc în imobile
nationalizate care au rămas în patrimoniul statului.
Curtea
observă că textele de lege criticate nu contin nici un element care ar putea
determina un tratament inegal sau discriminatoriu între fostii chiriasi din
imobilele ce au fost retrocedate proprietarilor. Curtea constată că modul de
manifestare a vointei proprietarilor cu privire la încheierea unui nou contract
de închiriere este o chestiune de aplicare a legii, care excedează normelor
criticate si care nu poate constitui obiect al controlului de
constitutionalitate.
Aceeasi
concluzie se retine si în legătură cu pretinsa inegalitate creată între fostii
chiriasi din imobilele ce au fost retrocedate proprietarilor si chiriasii care
locuiesc în imobile nationalizate care au rămas în patrimoniul statului,
textele legale criticate neoperând nici o distinctie între aceste două
categorii de chiriasi.
De
asemenea, Curtea apreciază că nu poate fi retinută nici sustinerea autorului
exceptiei potrivit căreia art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
40/1999 contravine prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2),
deoarece textul de lege criticat nu contine nici o dispozitie cu aplicare sau
efect retroactiv.
De
altfel, cu privire la conformitatea art. 10 si 11 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
40/1999 cu prevederile art. 15 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din
Constitutie, republicată, Curtea Constitutională s-a mai pronuntat prin Decizia
nr.
143 din 8 mai 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 387 din 16 iulie 2001, si Decizia nr.
139 din 8 mai 2001, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 330 din 20 iunie 2001, retinând că aceste dispozitii legale nu aduc
atingere principiului constitutional al neretroactivitătii legii si nici celui
al egalitătii cetătenilor în fata legii si a autoritătilor publice.
În
ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei referitoare la
neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 11 alin. (1) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
40/1999, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
241/2001, în raport cu prevederile constitutionale ale art. 21 alin. (1) si
(2), Curtea retine că, în jurisprudenta sa, cu prilejul examinării
dispozitiilor ordonantei în ansamblul său, a statuat că acest act normativ nu
contravine, prin nici o dispozitie a sa, principiului constitutional al
liberului acces la justitie. În acest sens este Decizia nr.
97 din 18 mai 2000, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 512 din 19 octombrie 2000.
Deoarece
nu au intervenit elemente noi care să justifice schimbarea jurisprudentei
Curtii Constitutionale, cele statuate prin deciziile mentionate îsi mentin
valabilitatea si în prezenta cauză.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutia republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.d) si al art. 23
alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, cu modificările si
completările ulterioare,
CURTEA
În
numele legii
DECIDE:
Respinge
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 alin. (1) si ale art.
11 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
40/1999 privind protectia chiriasilor si stabilirea chiriei pentru spatiile
cu destinatia de locuinte, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr. 241/2001,
exceptie ridicată de Teodor Leahu în Dosarul nr. 1.957/2003 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a IV-a civilă.
Definitivă
si obligatorie.
Pronuntată
în sedinta publică din data de 15 iunie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof.
univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent
sef,
ORDONANTE
SI HOTĂRÂRI ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru adoptarea unor
măsuri privind furnizarea energiei termice populatiei, pentru încălzirea
locuintei si prepararea apei calde de consum, prin sisteme publice
centralizatede alimentare cu energie termică
Având în vedere
criteriile de performantă structurale privind sistemele publice centralizate de
alimentare cu energie termică, asumate prin angajamente internationale,
referitoare la reducerea si eliminarea treptată, până în anul 2007, a
subventiilor acordate de la bugetul de stat pentru energia termică livrată
populatiei în sistem centralizat pentru încălzirea locuintei si prepararea apei
calde de consum, precum si la stoparea imediată a subventiilor către
localitătile în care furnizarea energiei termice în sistem centralizat a fost
sistată prin hotărâri ale autoritătilor administratiei publice locale, în
temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie, republicată,
Guvernul
României adoptă
prezenta ordonantă de urgentă.
Art.
1. - (1) Sumele alocate de la bugetul de stat pentru subventionarea energiei
termice livrate populatiei prin sistemele publice centralizate de alimentare cu
energie termică în scopul încălzirii locuintei si preparării apei calde de
consum se diminuează anual, începând cu anul 2005, cu o cotă de 33% în primul
an, de 66% în al doilea an si de 100% în al treilea an, raportate la sumele
defalcate din taxa pe valoarea adăugată pentru subventionarea energiei termice
livrate populatiei, prevăzute pentru anul 2004.
(2)
Diminuarea sumelor prevăzute la alin. (1) se va opera începând din anul 2005 si
va continua progresiv până la eliminarea pretului national de referintă în anul
2007.
Art.
2. - (1) Sumele disponibilizate conform art. 1 se utilizează pentru
retehnologizarea, modernizarea si dezvoltarea sistemelor centralizate de
producere si distributie a energiei termice, în vederea reducerii costurilor de
productie si eliminării treptate a subventiilor pentru energia termică livrată
populatiei.
(2)
Aceste sume se acordă numai în conditii justificate, pe bază de studii de
fezabilitate prezentate de către operatorii producători si/sau distribuitori de
energie termică în sistem centralizat, însusite de autoritătile administratiei
publice locale si avizate de către Ministerul Administratiei si Internelor.
(3) În
situatia în care, prin lucrările de retehnologizare, modernizare si dezvoltare
a sistemelor centralizate de producere si distributie a energiei termice, nu se
asigură reducerea prevăzută la alin. (1), consiliile locale, consiliile
judetene si Consiliul General al Municipiului Bucuresti, după caz, vor aloca
subventii din bugetele locale ale acestora până la eliminarea pretului national
de referintă al energiei termice livrate populatiei.
Art.
3. - (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonante de urgentă
nu se mai acordă subventii de la bugetul de stat pentru acoperirea diferentelor
de pret si de tarif la energia termică livrată populatiei prin sisteme
centralizate în localitătile în care furnizarea energiei termice în sistem
centralizat a fost sistată prin hotărâri ale autoritătilor administratiei
publice locale si care sunt nominalizate în anexa care face parte integrantă
din prezenta ordonantă de urgentă.
(2)
Anexa se actualizează anual prin hotărâre a Guvernului, la propunerea
Ministerului Administratiei si Internelor.
Art.
4. - Autoritătile administratiei publice locale din localitătile mentionate în
anexă sunt obligate să reorganizeze serviciul de încălzire urbană si să asigure
solutii alternative de încălzire a imobilelor rămase fără alimentare cu energie
termică ca urmare a scoaterii din functiune a sistemelor centralizate de
încălzire urbană.
Art.
5. - Sumele disponibilizate ca urmare a sistării plătii subventiilor în unele
localităti în conformitate cu prevederile art. 3 se utilizează de către
autoritătile administratiei publice locale potrivit prevederilor art. 4 si art.
6 alin. (1).
Art.
6. - (1) Familiile si persoanele singure cu venituri reduse, pentru care s-a
stabilit dreptul la venit minim garantat conform Legii nr.
416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările si completările
ulterioare, si care locuiesc în apartamente situate în condominii racordate la
sistemele de încălzire centralizată scoase din functiune în conformitate cu
art. 3, vor fi sprijinite de către autoritătile administratiei publice locale
pentru a-si instala sisteme de încălzire alternative.
(2)
Începând cu anul 2005, pentru sprijinirea potrivit alin. (1) a familiilor si
persoanelor singure cu venituri reduse, se vor utiliza si sume prevăzute în
bugetul Ministerului Muncii, Solidaritătii Sociale si Familiei pentru acordarea
ajutoarelor de încălzire si disponibilizate ca urmare a sistării furnizării
energiei termice în sistem centralizat.
(3) În
termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonante de
urgentă, Ministerul Administratiei si Internelor, Ministerul Muncii,
Solidaritătii Sociale si Familiei si Ministerul Finantelor Publice vor elabora
norme metodologice de aplicare a dispozitiilor prevăzute la alin. (1) si (2),
care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministru
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
p.
Ministrul de stat, ministrul economiei si comertului,
Iulian
Iancu,
secretar
de stat
p.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar
de stat
Bucuresti, 15 iunie 2004.
Nr. 48.
ANEXĂ
LISTA
localitătilor
în care se sistează serviciul de încălzire urbană în conformitate cu art. 3 din
ordonanta de urgentă
Nr. crt. |
Judetul/Localitatea |
Denumirea
operatorului care a produs si distribuit energie termică |
|
ALBA |
|
1. |
Cugir |
S.C. “Cugireana” - S.A. Cugir |
2. |
Aiud |
S.C. “Ediltrans” - S.A. Aiud |
3. |
Blaj |
S.C. “Urbana”- S.A. Blaj |
4. |
Sebes |
S.C. “Argos” - S.A. Sebes |
|
BIHOR |
|
5. |
Beius |
Serviciul public se află în cadrul
Primăriei Beius |
|
BOTOSANI |
|
6. |
Darabani |
S.C. “Dacaterm” - S.A. Darabani |
7. |
Dorohoi |
S.C. “Goscom” - S.A. Dorohoi |
8. |
Săveni |
S.C. “Conacet” - S.A. Săveni |
9. |
Bucecea |
C.L. Bucecea - serviciul se
află în cadrul Primăriei Bucecea |
|
BRĂILA |
|
10. |
Ianca |
Servicii Publice Ianca din
cadrul Primăriei Ianca |
|
DOLJ |
|
11. |
Băilesti |
S.C. GCL Băilesti - S.A. |
|
IALOMITA |
|
12. |
Urziceni |
S.C. “Terma” - S.A. Urziceni |
13. |
Tăndărei |
S.C. “Apatermo” - S.A. |
|
OLT |
|
14. |
Drăgănesti-Olt |
IGO Drăgănesti-Olt |
15. |
Slatina |
S.C. “Aceti” - S.A. |
|
TELEORMAN |
|
16. |
Zimnicea |
S.C. “Urbana” - S.A. |
|
VÂLCEA |
|
17. |
Govora |
S.C. “Goscom” - S.A. |
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru stabilirea
procedurii privind virarea sumei reprezentând pretul încasat de Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului din vânzarea actiunilor detinute la
Societatea Comercială “SIDERURGICA” - S.A. Hunedoara către Parcul industrial
Hunedoara
În temeiul art. 108
din Constitutie, republicată, si al art. 15 alin. (2) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr. 116/2003 privind privatizarea Societătii Comerciale
“SIDERURGICA” - S.A. Hunedoara,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Art.
1. - În termen de două zile de la încasarea sumei reprezentând pretul cu care
au fost vândute actiunile Societătii Comerciale “SIDERURGICA” - S.A. Hunedoara,
Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului notifică si solicită
Parcului industrial Hunedoara datele de identificare a acestuia, precum si
contul în care se virează suma.
Art.
2. - În termen de 3 zile de la solicitarea datelor de identificare, precum si a
contului în care va fi virată suma, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului va vira această sumă în contul indicat, din veniturile prevăzute în
anexa nr. 1B la Hotărârea Guvernului nr.
646/2004 privind aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul 2004
al Autoritătii pentru Valorificarea Activelor Statului si va notifica
Ministerului Finantelor Publice această operatiune, pentru confirmarea sumei cu
care se vor diminua vărsămintele la trezoreria statului.
Art.
3. - Sumele primite de la Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
vor fi utilizate de Parcul industrial Hunedoara numai în scopul stabilit
potrivit art. 15 alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
116/2003, respectiv crearea de noi locuri de muncă.
Art.
4. - Verificarea modului de utilizare a sumei virate către Parcul industrial
Hunedoara se face de către Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului
si Ministerul Finantelor Publice, potrivit legii.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Presedintele
Autoritătii
pentru
Valorificarea Activelor Statului,
Mircea
Ursache
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 15 iunie 2004.
Nr. 966.
ACTE
ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL TRANSPORTURILOR,
CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
privind agrearea unor unităti medicale si
psihologice din judetul Tulcea pentru examinarea personalului navigant fluvial,
salariat al unitătilor armatoare din acest judet
În temeiul art. (3)
alin. (3) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
41/1998 privind organizarea activitătii de asistentă medicală si
psihologică a personalului din transporturi cu atributii în siguranta
circulatiei si a navigatiei si înfiintarea Casei Asigurărilor de Sănătate a
Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor si Locuintei, aprobată cu
modificări prin Legea nr.
773/2001, si al art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
412/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art.
1. - (1) Se agreează Policlinica Judeteană Tulcea pentru examinarea medicală a
personalului navigant fluvial, salariat al unitătilor armatoare din judetul
Tulcea.
(2) Se
agreează laboratoarele de psihologie auto din judetul Tulcea pentru examinarea
psihologică a personalului cu responsabilităti în siguranta circulatiei din
sectorul auto, precum si pentru examinarea psihologică a personalului navigant
fluvial, salariat al unitătilor armatoare din judetul Tulcea.
Art.
2. - Examinarea medicală si psihologică se efectuează în conditiile prevăzute
de Ordinul ministrului lucrărilor publice, transporturilor si locuintei nr.
447/2003 pentru aprobarea Instructiunilor privind examinarea medicală si
psihologică a personalului din transporturi cu responsabilităti în siguranta
circulatiei si a navigatiei, precum si organizarea, functionarea si componenta
comisiilor medicale si psihologice de siguranta circulatiei, publicat în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 364 din 28 mai 2003.
Art.
3. - Directia medicală va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art.
4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Traian
Panait,
secretar
de stat
Bucuresti, 15 iunie 2004.
Nr. 1.116.