MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 577 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 29
iunie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
313.
- Legea datoriei publice
533.
- Decret privind promulgarea Legii datoriei publice
314.
- Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 16/2003
pentru modificarea si completarea Legii nr. 182/2000 privind protejarea
patrimoniului cultural national mobil
534.
- Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 16/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 182/2000
privind protejarea patrimoniului cultural national mobil
315.
- Lege privind dezvoltarea regională în România
535.
- Decret pentru promulgarea Legii privind dezvoltarea regională în România
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
datoriei publice
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
ARTICOLUL 1
Cadrul de
reglementare
Prezenta lege reglementează
sfera de cuprindere, scopul, contractarea, rambursarea, înregistrarea,
raportarea si administrarea datoriei publice.
ARTICOLUL 2
Definitii
În întelesul
prezentei legi, termenii si expresiile de mai jos au următoarele semnificatii:
1. stat -
desemnează România, ale cărei interese sunt reprezentate de Guvern;
2. datorie
publică guvernamentală - totalitatea obligatiilor financiare interne si
externe ale statului, la un moment dat, provenind din împrumuturile contractate
direct sau garantate de Guvern, prin Ministerul Finantelor Publice, în numele
României, de pe pietele financiare;
3. datorie
publică locală - totalitatea obligatiilor financiare interne si externe ale
autoritătilor administratiei publice locale, la un moment dat, provenind din
împrumuturi contractate direct sau garantate de acestea de pe pietele
financiare;
4. datorie
publică - datoria publică guvernamentală la care se adaugă datoria publică
locală. În scopul evaluării datoriei publice a României, orice obligatie,
exprimată în valută, este calculată în monedă natională, utilizându-se cursul
valutar comunicat de Banca Natională a României, valabil în ultima zi din
perioada pentru care se face raportarea;
5. datorie
publică guvernamentală internă - partea din datoria publică guvernamentală
care reprezintă totalitatea obligatiilor financiare ale statului, provenind din
împrumuturi contractate direct sau garantate de stat, de la persoane fizice sau
juridice rezidente în România, în lei sau în valută, în conformitate cu
prevederile prezentei legi sau ale altor legi speciale, inclusiv sumele
utilizate temporar din disponibilitătile contului curent general al Trezoreriei
Statului pentru finantarea temporară a deficitelor bugetare;
6. datorie
publică guvernamentală externă - partea din datoria publică guvernamentală
reprezentând totalitatea obligatiilor financiare ale statului, provenind din
împrumuturi contractate direct sau garantate de stat de la persoane fizice sau
juridice nerezidente în România;
7. datorie
publică locală internă - partea din datoria publică locală care reprezintă
totalitatea obligatiilor financiare ale autoritătilor administratiei publice
locale, provenind din împrumuturi contractate direct sau garantate de acestea,
de la persoane fizice sau juridice rezidente în România;
8. datorie
publică locală externă - partea din datoria publică locală reprezentând
totalitatea obligatiilor financiare ale autoritătilor administratiei publice
locale, provenind din împrumuturi contractate direct sau garantate de acestea
de la persoane fizice sau juridice nerezidente în România;
9. serviciul
datoriei publice - totalitatea sumelor reprezentând rate de capital,
dobânzi, comisioane si alte costuri aferente datoriei publice, conform
acordurilor sau contractelor de împrumut, la o anumită dată sau pentru o
perioadă determinată;
10. garantie de
stat - angajamentul asumat în contul si în numele statului de către Guvern
prin Ministerul Finantelor Publice, în calitate de garant, de a plăti la
scadentă obligatiile neonorate ale garantatului, în conditiile legii;
11. registrul
datoriei publice - baza de date organizată pe suport magnetic si/sau hârtie
care evidentiază situatia datoriei publice în ordine cronologică si care are
patru componente: subregistrul datoriei publice guvernamentale interne,
subregistrul datoriei publice guvernamentale externe, subregistrul datoriei
publice locale interne si subregistrul datoriei publice locale externe, fiecare
dintre aceste patru subregistre având două pozitii distincte, si anume pentru
datoria publică directă si datoria publică garantată;
12. împrumut de
stat - obligatia generată de un contract prin care statul, în calitate de
împrumutat, obtine fonduri financiare de la o persoană fizică sau juridică
creditoare si se angajează să le ramburseze, împreună cu dobânda si cu alte
costuri aferente, într-o perioadă specificată;
13. titlu de
stat - instrument financiar care atestă datoria publică sub formă de
bonuri, certificate de trezorerie, inclusiv certificatele de trezorerie pentru
populatie nerăscumpărate la scadentă si transformate în certificate de depozit
sau alte instrumente financiare constituind împrumuturi ale statului în monedă
natională sau în valută, pe termen scurt, mediu si lung. Acestea pot fi emise
în formă materializată sau dematerializată, nominative sau la purtător, si pot
fi negociabile sau nenegociabile;
14. termen
scurt - durata de rambursare nu depăseste 1 an;
15. termen
mediu - durata de rambursare este mai mare de 1 an, dar nu depăseste 5 ani;
16. termen lung
- durata de rambursare depăseste 5 ani;
17. titlu de
stat pe termen scurt - bonul de tezaur si certificatul de trezorerie, fie
purtătoare de dobândă, fie cu discont, cu scadentă de până la 1 an inclusiv,
precum si alte instrumente financiare ce pot fi create de emitent, în
conditiile legii;
18. titlu de
stat pe termen mediu sau lung – obligatiune de stat cu o scadentă de peste
1 an si maximum 5 ani de la emisiune, respectiv de peste 5 ani de la emisiune,
fie purtătoare de dobândă, fie cu discont, emis conform clauzelor împrumutului
de stat;
19. titlu de
stat cu dobândă - titlul de stat care are o valoare nominală la care se
plăteste o dobândă stabilită, la date specificate;
20. titlu de
stat cu discont - titlul de stat fără cupon de dobândă, care este vândut la
o valoare mai mică decât valoarea sa nominală;
21. capital
aferent titlurilor de stat purtătoare de dobândă - suma împrumutată de la
cel care oferă împrumutul, la data efectuării emisiunii titlurilor de stat
purtătoare de dobândă;
22. capital
aferent titlurilor de stat cu discont – suma împrumutată de la cel care
oferă împrumutul, la data efectuării emisiunii titlurilor de stat cu discont,
la valoarea care reprezintă pretul titlurilor de stat cu discont;
23. autorizare
bugetară permanentă – autorizarea Guvernului de a majora, în situatii exceptionale,
prevederile bugetare din bugetul de stat aferente plătii dobânzilor,
comisioanelor si altor costuri aferente datoriei publice prin diminuarea
corespunzătoare a prevederilor bugetare de la alte capitole bugetare;
24. titlu de
stat dematerializat - titlul de stat care se evidentiază prin înregistrare
în cont;
25. titlu de
stat materializat - titlul de stat în formă fizică;
26. sistem de
înregistrare în cont - sistemul operational prin intermediul căruia
titlurile de stat sunt emise în formă dematerializată, înregistrarea lor fiind
efectuată de către Ministerul Finantelor Publice sau de agentul desemnat de
acesta;
27. pretul
titlului de stat - suma plătită de cumpărătorii titlurilor de stat;
28. valoarea
nominală a titlului de stat - valoarea unui titlu de stat, rambursabilă la
scadentă;
29. primă -
diferenta dintre pretul unui titlu de stat la emisiune si valoarea sa nominală,
dacă pretul este mai mare decât valoarea nominală;
30. discont -
diferenta dintre pretul unui titlu de stat la emisiune si valoarea sa nominală,
dacă pretul este mai mic decât valoarea nominală;
31. rata
dobânzii - dobânda exprimată în procente pe an, plătită pentru capitalul
unui împrumut sau titlu de stat purtător de dobândă;
32. rata
variabilă a dobânzii - rata dobânzii unui împrumut sau titlu de stat
purtător de dobândă, care se modifică la intervale de timp, în conformitate cu
un indice, o formulă sau un alt criteriu, după cum este prevăzut în clauzele
contractului de împrumut sau ale prospectului de emisiune;
33. data scadentei
- data la care valoarea nominală si ultima transă de dobândă, aferente unui
împrumut sau titlu de stat purtător de dobândă, ori valoarea nominală a unui
titlu de stat cu discont devin exigibile, în conformitate cu clauzele
contractului de împrumut sau ale prospectului de emisiune;
34. data plătii
dobânzii - data desemnată pentru plata dobânzii aferente unui împrumut sau
unei anumite serii de titluri de stat, purtătoare de dobândă;
35. data
rambursării în avans - data rambursării unui împrumut, anterioară scadentei
acestuia;
36. fond de
risc - fondul constituit la Ministerul Finantelor Publice din sumele
provenite din comisioanele primite de la beneficiarii împrumuturilor
contractate de stat prin Ministerul Finantelor Publice si subîmprumutate
acestora si ale celor garantate de stat prin Ministerul Finantelor Publice,
precum si din alte surse prevăzute de lege;
37. Comitetul
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior - organismul
care examinează si avizează, potrivit competentelor, emiterea de garantii de
stat pentru împrumuturile contractate de agentii economici, precum si
subîmprumuturile acordate de către Ministerul Finantelor Publice, ale cărui
componentă si competente se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
38. Comisia de
Autorizare a Împrumuturilor Locale - comisie care examinează si avizează,
potrivit competentelor, contractarea de împrumuturi si emiterea de garantii de
către autoritătile administratiei publice locale, ale cărei componentă si
competente se aprobă prin hotărâre a Guvernului;
39. plafon de
îndatorare publică - totalitatea obligatiilor financiare pe care le pot
contracta si garanta autoritătile administratiei publice centrale si
autoritătile administratiei publice locale pe o perioadă de 1 an, care este
stabilit anual prin lege. Plafonul de îndatorare publică cuprinde plafonul de
îndatorare publică internă si plafonul de îndatorare publică externă, care se
stabilesc ca sumă maximă a împrumuturilor interne, respectiv externe pe care le
pot contracta si garanta autoritătile administratiei publice centrale si
autoritătile publice locale pe o perioadă de 1 an;
40. scrisoare
de garantie - documentul care atestă garantia de stat;
41. contul
curent general al Trezoreriei Statului – contul în care statul colectează
toate veniturile publice si din care se efectuează toate cheltuielile publice,
dacă nu este prevăzut altfel prin lege;
42. institutie
financiară internatională – organizatie internatională multilaterală,
constituită în scopul dezvoltării relatiilor economice si financiare dintre
state, al promovării cooperării monetare internationale, al facilitării
dezvoltării comertului international, care operează în concordantă cu
principiile bancare si comerciale, acordă credite si garantii pentru proiectele
de dezvoltare economică, socială si de investitii în domeniile public si
privat, în tările afiliate la acest organism;
43. beneficiar
final al acordului de împrumut subsidiar - orice agent economic sau
autoritate a administratiei publice, desemnate prin hotărâre a Guvernului sau
prin lege de ratificare a împrumutului, după caz;
44. beneficiar
de garantie de stat - orice agent economic sau autoritate a administratiei
publice, desemnate prin hotărâre a Guvernului, pentru care se prevede ca
rambursarea împrumutului garantat de stat să se facă din surse proprii, fără a
afecta bugetul general consolidat, sau, în cazul garantiilor acordate
autoritătilor administratiei publice locale, se prevede ca rambursarea
împrumutului garantat de stat să se facă din surse ale bugetelor locale;
45. buget
general consolidat - conform definitiei prevăzute la art. 2 pct. 7 din
Legea nr.
500/2002 privind finantele publice, cu modificările ulterioare;
46. operatiune
la vedere (spot) - operatiune de vânzare/cumpărare de valută, cu decontare
în maximum 2 zile de la data încheierii tranzactiei, la cursul valutar stabilit
între părti (curs spot), dacă părtile nu convin altfel;
47. operatiune
la termen (forward) - operatiune de vânzare/cumpărare de valută cu
decontare într-un termen mai mare de 2 zile lucrătoare de la data încheierii
tranzactiei, la cursul valutar stabilit între părti (curs forward). În cazul în
care aceasta este o zi nelucrătoare, decontarea are loc în următoarea zi
lucrătoare, dacă părtile nu convin altfel;
48. swap
valutar - operatiune de cumpărare si vânzare simultană a aceleiasi sume în
valută cu aceeasi contrapartidă, cu decontarea la două date de valută diferite
(de regulă, spot si forward), la cursuri de schimb stabilite (spot si forward)
la data tranzactiei;
49. swap pe
rata dobânzii - operatiune de schimbare a ratei de dobândă, pe baza unui
acord contractual între două părti, prin care fiecare parte este de acord să
facă plăti periodice celeilalte părti, într-un interval definit de timp, în
aceeasi valută, reprezentând dobânda calculată în baza unei rate fixe, pentru o
parte, si variabile, pentru cealaltă parte, aplicabile la acelasi capital;
50. data
valutei - data la care se face decontarea tranzactiei;
51. data
tranzactiei - data la care se încheie tranzactia;
52. schimbarea
valutei de contract a unui împrumut - decizia Ministerului Finantelor
Publice de redenominare valutară a unui împrumut si a conditiilor financiare,
în baza conditiilor de piată, de comun acord cu împrumutătorul;
53. redeschiderea
emisiunilor de titluri de stat - operatiunea prin care Ministerul
Finantelor Publice decide atragerea de sume suplimentare de la investitori,
prin intermediul unei emisiuni de titluri de stat aflate deja în portofoliul
acestuia.
ARTICOLUL 3
Contractarea
datoriei publice
(1) Guvernul este
autorizat să contracteze împrumuturi de stat interne si externe numai prin
Ministerul Finantelor Publice, în următoarele scopuri:
a) finantarea
deficitului bugetului de stat, finantarea temporară a deficitelor din anii
precedenti ale bugetului asigurărilor sociale de stat, până la alocarea de sume
cu această destinatie, finantarea deficitelor temporare ale bugetului de stat,
bugetului asigurărilor sociale de stat si bugetului Trezoreriei Statului din
exercitiul curent si refinantarea datoriei publice guvernamentale, în conditii
acceptate de Ministerul Finantelor Publice;
b) mentinerea în
permanentă a unui sold corespunzător în contul curent general al Trezoreriei
Statului, stabilit de Ministerul Finantelor Publice;
c) finantarea unor
proiecte sau a altor necesităti aprobate prin hotărâre a Guvernului;
d) sustinerea
balantei de plăti si a rezervei valutare;
e) alte situatii
prevăzute de lege.
(2) Guvernul este
autorizat să garanteze împrumuturi interne si externe numai prin Ministerul
Finantelor Publice, contractate în scopuri prioritare pentru economia
românească, stabilite, pentru fiecare caz în parte, prin hotărâre a Guvernului.
Garantiile de stat pot fi acordate numai pentru împrumuturi a căror rambursare
se prevede a se face exclusiv din surse proprii, respectiv din bugetele locale,
în cazul autoritătilor administratiei publice locale.
(3) Împrumuturile
contractate sau garantate de autoritătile administratiei publice locale fac
parte din datoria publică a României, dar nu reprezintă obligatii ale
Guvernului, iar plata serviciului datoriei publice aferentă acestor împrumuturi
se va efectua exclusiv din bugetele locale si prin împrumuturi pentru
refinantarea datoriei publice locale.
(4) Autoritătile
administratiei publice locale pot contracta sau garanta împrumuturi interne
si/sau externe pe termen scurt, mediu si lung, pentru realizarea de investitii
publice de interes local, precum si pentru refinantarea datoriei publice
locale, potrivit legii, numai cu avizul Comisiei de Autorizare a Împrumuturilor
Locale; raportarea si înregistrarea datoriei publice locale se fac conform
normelor metodologice emise de Ministerul Finantelor Publice.
(5) Modalitatea de
contractare pentru fiecare tip de instrument al datoriei publice se aprobă prin
normele metodologice emise în aplicarea prezentei legi.
ARTICOLUL 4
(1) Rambursarea
datoriei publice guvernamentale reprezintă o obligatie neconditionată si
irevocabilă a statului de plată a capitalului, a dobânzilor si a altor costuri
aferente împrumuturilor contractate sau garantate; comisioanele, valoarea
discontului, cheltuielile cu plata altor servicii legate de contractarea
împrumuturilor de stat, precum si cheltuielile aferente serviciilor prestate de
agentiile de rating pentru evaluarea riscului de tară vor fi plătite din
bugetul de stat.
(2) În vederea
plătii serviciului datoriei publice guvernamentale se acordă autorizare
bugetară permanentă pentru efectuarea acestor cheltuieli.
(3) În
conformitate cu prevederile legale, sursele de plată pentru serviciul datoriei
publice guvernamentale sunt, după caz, următoarele:
a)
disponibilitătile contului curent general al Trezoreriei Statului;
b) împrumuturile
de stat pentru finantarea si refinantarea datoriei publice guvernamentale;
c) cheltuielile
prevăzute cu această destinatie în bugetul de stat;
d) sumele încasate
de către institutiile financiare mandatate de Ministerul Finantelor Publice
pentru a administra împrumuturile externe contractate de acesta, în numele si
în contul statului, de la beneficiarii finali de împrumuturi;
e) sumele încasate
de Ministerul Finantelor Publice de la beneficiarii finali ai împrumuturilor,
în baza acordurilor de împrumut subsidiar, încheiate în conditiile acordurilor
de împrumut intervenite între statul român si creditori;
f) sumele
prevăzute în bugetele beneficiarilor finali, în baza acordurilor de împrumut
subsidiar si a acordurilor de împrumut subsidiar si garantie încheiate între
Ministerul Finantelor Publice, autoritătile administratiei publice locale si agentii
economici de sub autoritatea acestora, în conditiile acordurilor de împrumut
intervenite între statul român si creditori;
g) sumele
prevăzute în bugetele agentilor economici care au contractat împrumuturi cu
garantia statului;
h) fondul de risc,
pentru situatiile în care sunt executate garantiile emise de Ministerul
Finantelor Publice sau în cazul în care beneficiarii finali ai împrumuturilor
directe si subîmprumutate nu îsi onorează obligatiile prevăzute în acordurile
de împrumut subsidiar sau în acordurile de împrumut subsidiar si garantie;
i) alte surse, în
conditiile legii.
(4) Rambursarea
ratelor de capital aferente serviciului datoriei publice guvernamentale directe
se face prin refinantarea acestora de către Ministerul Finantelor Publice.
(5) Dacă data la
care trebuie efectuată una dintre plătile aferente serviciului datoriei publice
este o zi de sărbătoare sau o zi nelucrătoare, plata va fi efectuată în prima
zi lucrătoare după data scadentei plătii, dacă în acordul de împrumut sau în
prospectul de emisiune pentru titlurile de stat nu se prevede altfel, fără
obligarea la dobânzi moratorii. Titlurile de stat care se regăsesc în această
situatie vor rămâne în proprietatea detinătorului înregistrat si nu pot fi
tranzactionate.
ARTICOLUL 5
Instrumentele
datoriei publice guvernamentale
Instrumentele
datoriei publice guvernamentale includ, fără a se limita la acestea:
a) titluri de stat
emise pe piata internă sau externă;
b) împrumuturi de
stat de la bănci, de la alte institutii de credit, persoane juridice române sau
străine, în conditii rezultate în urma negocierilor;
c) împrumuturi de
stat de la guverne si agentii guvernamentale străine, institutii financiare
internationale sau de la alte organizatii internationale;
d) împrumuturi
temporare din disponibilitătile contului curent general al Trezoreriei
Statului, în conditiile legii;
e) garantii de
stat.
CAPITOLUL II
Datoria
publică guvernamentală directă
ARTICOLUL 6
Titlurile
de stat
(1) Ministerul
Finantelor Publice este autorizat să emită titluri de stat, exprimate în monedă
natională si în valută, atât pe piata internă, cât si pe piata externă, la
momentele si în cuantumurile considerate oportune, în scopul îndeplinirii
obiectivelor prevăzute la art. 18.
(2) Titlurile de
stat pot fi emise:
a) în formă
materializată, ca înscrisuri imprimate, cuprinzând mentiuni obligatorii
referitoare la emitent, valoarea nominală, rata dobânzii sau a discontului,
scadenta, modul de transmisiune si alte elemente specifice fiecărei categorii
de titluri; aceste instrumente pot fi utilizate de către detinători drept
garantii pentru împrumuturi;
b) în formă
dematerializată, ca titluri pentru care emisiunea, probatiunea si transmisiunea
drepturilor încorporate se evidentiază prin înscriere în sistemul de
înregistrare în cont; aceste instrumente pot fi utilizate de către detinători
drept garantii pentru împrumuturi.
(3) Ministerul
Finantelor Publice poate delega unor agenti sau altor institutii, pe bază de
conventie, atributii operationale privind emisiunea de titluri de stat.
(4) Titlurile de
stat dematerializate si cele emise în formă materializată sunt instrumente
negociabile sau nenegociabile.
(5) Titlurile de
stat pot fi emise pe termen scurt, mediu sau lung.
(6) Titlurile de
stat vor fi oferite spre vânzare sub conditia ca oferta să includă cel putin
următoarele elemente:
a) denumirea, data
emisiunii si valoarea titlurilor de stat oferite;
b) forma
împrumutului de stat reprezentat prin titlurile aferente - cu discont sau
purtător de dobândă;
c) rata dobânzii,
metoda de calcul si datele la care se plăteste dobânda, dacă este cazul;
d) data scadentei
si optiunile încorporate, dacă este cazul.
(7) În luna
decembrie a fiecărui an, Ministerul Finantelor Publice va anunta programul de
emisiune a titlurilor de stat pe piata internă si externă pentru anul următor.
Acest program poate fi modificat, în cursul anului, în functie de evolutiile
pietelor financiare.
(8) Ministerul
Finantelor Publice, Banca Natională a României si Comisia Natională a Valorilor
Mobiliare elaborează norme de reglementare a activitătilor si operatiunilor pe
piata primară si secundară a titlurilor de stat în România.
(9) Ministerul
Finantelor Publice este autorizat să ofere compensatii pentru titlurile de
stat, emise în formă materializată, care au fost pierdute, furate, distruse sau
deteriorate, sub conditia ca titlul de stat să fie identificabil prin serie,
număr si descriere, în conformitate cu reglementările în vigoare, iar
detinătorul să fi efectuat formalitătile de publicitate, în conditiile legii.
ARTICOLUL 7
Contractarea
datoriei publice guvernamentale directe
Guvernul este autorizat să contracteze datorie publică guvernamentală directă numai prin Ministerul Finantelor Publice, folosind instrumentele prevăzute la art. 5 lit. a)-d), fără a se limita la acestea.
ARTICOLUL 8
Subîmprumutarea
împrumuturilor directe
(1) Guvernul este
autorizat să contracteze în mod direct împrumuturi de la institutiile
financiare internationale sau de la alti creditori, numai prin Ministerul
Finantelor Publice, pe care să le subîmprumute unor beneficiari finali, în
scopul realizării proiectelor sau programelor de importantă prioritară pentru
România, aprobate prin hotărâre a Guvernului sau prin lege de ratificare a
împrumutului, după caz.
(2)
Subîmprumutarea împrumuturilor contractate de Guvern, prin Ministerul
Finantelor Publice, în numele statului, beneficiarilor finali se face pe baza
unor acorduri de împrumut subsidiar încheiate între Ministerul inantelor Publice si acestia sau, după caz,
în baza unor acorduri de împrumut subsidiar si garantie, încheiate între
Ministerul Finantelor Publice, pe de o parte, autoritătile administratiei
publice locale coordonatoare ale activitătii beneficiarilor finali si, după
caz, garante ale sumelor subîmprumutate acestora si beneficiarii finali ai
împrumutului, pe de altă parte.
(3) Încheierea
acordului de împrumut subsidiar sau a acordului de împrumut subsidiar si de
garantie este conditionată de avizul Comitetului Interministerial de Garantii
si Credite de Comert Exterior, pentru împrumuturile a căror rambursare se face
exclusiv din surse proprii ale agentului economic, sau de avizul Comisiei de
Autorizare a Împrumuturilor Locale, în cazul în care subîmprumutat este o
autoritate a administratiei publice locale.
ARTICOLUL 9
(1) Ministerul
Finantelor Publice, în numele statului român si în baza prevederilor din
acordurile de împrumut si din acordurile de împrumut subsidiar, poate mandata o
institutie financiară să administreze împrumuturi externe, în conditiile
stabilite prin acordul de administrare. Ministerul Finantelor Publice este
autorizat să plătească în schimbul acestui serviciu un comision de
administrare.
(2) Împrumuturile
externe contractate de Ministerul Finantelor Publice, în numele statului român,
a căror administrare a fost mandatată unei institutii financiare, vor fi
plătite de către beneficiarii finali de subîmprumut Ministerului Finantelor
Publice sau, după caz, institutiei financiare, în conditiile stabilite prin
acordul de administrare si prin acordurile de împrumut subsidiar sau acordurile
de împrumut subsidiar si de garantie.
(3) Ministerul
Finantelor Publice percepe de la institutiile financiare sau de la beneficiarii
finali un comision pentru alimentarea fondului de risc, în conditiile prezentei
legi, dacă legea de ratificare a împrumutului nu prevede altfel.
CAPITOLUL III
Gestiunea
garantiilor de stat si a subîmprumuturilor
ARTICOLUL 10
Emiterea
garantiilor de stat
(1) Ministerul
Finantelor Publice este autorizat să emită garantii de stat pentru împrumuturi
contractate de orice agent economic sau autoritate a administratiei publice,
desemnate prin hotărâre a Guvernului, pentru care se prevede ca rambursarea
împrumutului garantat de stat să se facă din surse proprii, fără a afecta
bugetul general consolidat, sau, în cazul garantiilor acordate autoritătilor
administratiei publice locale, se prevede ca rambursarea împrumutului garantat
de stat să se facă din surse ale bugetelor locale, numai cu avizul Comitetului
Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior, respectiv a
Comisiei de Autorizare a Împrumuturilor Locale, precum si în conditiile impuse
de alte legi speciale.
(2) Banca de
Export-Import a României - S.A.- Eximbank - va analiza si va supune spre
avizare Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior
numai proiectele a căror finantare este autorizată prin hotărâre a Guvernului
pentru a fi garantată de stat, cu avizul de principiu al Ministerului Finantelor
Publice.
(3) Metodologia de
lucru pentru Banca de Export-Import a României - S.A.-Eximbank, precum si a
Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior în
materie de avizare a acordării de subîmprumuturi sau garantii de stat de Ministerul
Finantelor Publice va fi stabilită prin hotărâre a Guvernului, care intră în
vigoare o dată cu prezenta lege.
ARTICOLUL 11
Procedura
emiterii garantiilor de stat
(1) Emiterea
garantiilor de stat este conditionată de acceptarea de către Ministerul Finantelor
Publice a clauzelor cuprinse în contractele de împrumut încheiate între
potentialul beneficiar al garantiei si institutiile creditoare, precum si de
avizul Comitetului Interministerial de Garantii si Credite de Comert Exterior
sau al Comisiei de Autorizare a Împrumuturilor Locale, după caz.
(2) Între
Ministerul Finantelor Publice, în calitate de garant, si beneficiarul garantiei
se încheie o conventie în care sunt stipulate drepturile si obligatiile
părtilor semnatare, inclusiv cele referitoare la plata comisionului de risc.
(3) Ministerul
Finantelor Publice emite, în favoarea institutiei creditoare, scrisoarea de
garantie, în care se specifică termenii si conditiile în care se acordă
garantia.
(4) Procedura
emiterii garantiilor de stat se va stabili prin norme elaborate de Ministerul
Finantelor Publice si aprobate de Guvern.
(5) Pot fi
acordate garantii de stat si în baza prevederilor unor legi speciale.
ARTICOLUL 12
Obligatia
de a onora garantiile de stat
(1) Garantia de
stat reprezintă o obligatie a statului român, care se execută în cazul în care
beneficiarul împrumutului nu are capacitatea să achite, în întregime sau
partial, împrumutul, dobânda, comisioanele si alte costuri stabilite în
conformitate cu conditiile împrumutului garantat.
(2) În cazul în
care garantia de stat devine exigibilă, Ministerul Finantelor Publice este
obligat să efectueze, din fondul de risc, către institutia creditoare, plata
sau plătile datorate de debitorul garantat, în conformitate cu prevederile
scrisorii de garantie emise.
(3) În cazul în
care garantia de stat emisă în baza unei legi speciale devine exigibilă,
Ministerul Finantelor Publice este obligat să efectueze, din surse bugetare,
dacă legea nu prevede altfel, plata sau plătile datorate, în conformitate cu prevederile
scrisorii de garantie emise.
ARTICOLUL 13
Fondul de
risc
(1) Pentru
acoperirea riscurilor financiare care decurg din garantarea de către stat a
împrumuturilor contractate de persoanele juridice de la institutiile
creditoare, precum si din împrumuturile contractate direct de stat si
subîmprumutate beneficiarilor finali se constituie fondul de risc.
(2) Fondul de risc
se constituie din:
a) sumele încasate sub
formă de comisioane de la beneficiarii împrumuturilor garantate de stat sau
subîmprumutate, cu exceptia autoritătilor administratiei publice, pentru ambele
cazuri, de la care nu se percepe comision la fondul de risc;
b) dobânzi la
disponibilitătile aflate în contul fondului de risc;
c) dobânzi si penalităti de întârziere, la nivelul celor prevăzute pentru neplata în termen a obligatiilor fiscale, aplicate pentru neplata în termen, de către beneficiarii finali ai împrumuturilor garantate de stat sau subîmprumutate, a comisioanelor la fondul de risc si, respectiv, a ratelor scadente, dobânzilor, comisioanelor si a altor costuri aferente ale împrumutului;
d) fonduri alocate
de la bugetul de stat în acest scop;
e) alte surse
legal constituite.
(3) Sumele aflate
în fondul de risc sunt destinate achitării obligatiilor aferente garantiilor de
stat si celor aferente acordurilor de împrumut subsidiar sau acordurilor de
împrumut subsidiar si de garantie, în cazul în care beneficiarii finali nu
dispun de resurse financiare proprii pentru achitarea obligatiilor de plată.
(4) Fondul de risc
se gestionează de către Ministerul Finantelor Publice, în conditiile legii,
prin contul curent general al Trezoreriei Statului, avându-se în vedere
siguranta, lichiditatea si rentabilitatea fondurilor, în această ordine si
prioritate. Modul de gestionare a fondului de risc, precum si reflectarea în
contabilitatea Trezoreriei Statului si în contabilitatea persoanelor juridice a
operatiunilor legate de acordarea de garantii de stat si subîmprumuturi se
stabilesc prin norme emise de către Ministerul Finantelor Publice.
ARTICOLUL 14
Determinarea
comisionului de risc
(1) Pe baza
analizei economice si financiare a documentatiei, prezentate de persoana
juridică solicitantă de garantie de stat sau subîmprumut, Ministerul Finantelor
Publice sau alt agent desemnat, la solicitarea acestuia, determină gradul de
risc al solicitantului.
(2) În functie de
gradul de risc, stabilit conform alin. (1), Ministerul Finantelor Publice
determină cuantumul comisionului de risc, în procente. Suma datorată se
determină prin aplicarea cotei procentuale la valoarea împrumutului garantat
sau subîmprumutat.
(3) Comisionul de
risc reprezintă suma datorată la fondul de risc de beneficiarul unui împrumut
garantat sau subîmprumutat, în cuantumul si la termenele stipulate în conventia
de garantare, acordul de împrumut subsidiar sau acordul de împrumut subsidiar
si de garantie, încheiate cu Ministerul Finantelor Publice.
(4) Ministerul
Finantelor Publice emite norme tehnice, aprobate prin ordin al ministrului,
pentru determinarea comisionului de risc, care intră în vigoare o dată cu
prezenta lege.
ARTICOLUL 15
Executia
garantiilor de stat si achitarea împrumuturilor directe
(1) Beneficiarul
garantiei de stat va informa Ministerul Finantelor Publice si va proba în
scris, cu documente justificative, declarând pe propria răspundere, cu cel
putin 10 zile calendaristice înainte de data scadentei, asupra lipsei
disponibilitătilor bănesti necesare achitării sumelor scadente.
(2) Dacă
beneficiarul garantiei de stat nu îsi poate îndeplini obligatia de plată,
conform acordului de împrumut, acesta poate prezenta Ministerului Finantelor
Publice o cerere de plată, pentru ca acesta din urmă să plătească sumele
cuvenite creditorului, în conformitate cu prevederile scrisorii de garantie.
Cererea de plată va include: ratele de credit datorate, dobânzile si alte
costuri, precum si data plătilor ce urmează să fie făcute institutiei
creditoare, de către Ministerul Finantelor Publice, în conformitate cu termenii
scrisorii de garantie.
(3) În cazul în
care specificatiile din cererea de plată sunt în conformitate cu clauzele
scrisorii de garantie, Ministerul Finantelor Publice va dispune transferarea
sumei sau sumelor solicitate, din fondul de risc în contul indicat de garantat
si de institutia creditoare, la data specificată în cerere.
(4) În cazul
garantiilor pentru împrumuturile în valută, Ministerul Finantelor Publice va
cumpăra de la Banca Natională a României valuta necesară în vederea efectuării
plătilor scadente către institutia creditoare. Plata contravalorii în lei a
valutei se va asigura din fondul de risc, în aceeasi zi în care este cumpărată
valuta, la cursul valutar stabilit de Banca Natională a României valabil în
ziua respectivă.
(5) Obligatia de
rambursare a împrumuturilor directe contractate de Guvern prin Ministerul Finantelor
Publice revine Ministerului Finantelor Publice. Acesta poate delega această
atributie beneficiarilor finali ai acordurilor de împrumut subsidiar sau a
acordurilor de împrumut subsidiar si de garantie.
(6) Sursele de
plată pentru fondurile ce au făcut obiectul unor acorduri de împrumut subsidiar
sau împrumut subsidiar si de garantie sunt constituite în baza prevederilor
acestor acorduri. În situatia în care beneficiarii finali sau garantii
acestora, în cazul acordurilor de împrumut subsidiar si de garantie, nu dispun
de sursele financiare necesare onorării obligatiilor, sursa o constituie fondul
de risc.
(7) Prevederile
alin. (1)-(4) se aplică în mod corespunzător si în cazul acordurilor de
împrumut subsidiar si al acordurilor de împrumut subsidiar si de garantie.
ARTICOLUL 16
Încetarea
valabilitătii garantiei de stat
(1) Încetarea
valabilitătii garantiei de stat se produce atunci când:
a) obligatiile
aferente împrumutului garantat de stat sunt achitate în totalitate de către
beneficiarul acestuia sau de un tert;
b) Ministerul
Finantelor Publice efectuează plata sau plătile, până la stingere, institutiei
creditoare, în numele beneficiarului de garantie de stat;
c) termenul de
valabilitate stipulat în scrisoarea de garantie a expirat;
d) alte conditii
prevăzute expres în scrisoarea de garantie.
(2) Stingerea
obligatiilor ce decurg din contractul de împrumut atrage încetarea
valabilitătii scrisorii de garantie, care se restituie emitentului, respectiv
Ministerului Finantelor Publice, în termen de 10 zile de la îndeplinirea uneia
dintre conditiile prevăzute la alin. (1).
ARTICOLUL 17
Recuperarea
sumelor plătite de Ministerul Finantelor Publice în contul garantiilor de stat
si al acordurilor de împrumut subsidiar
(1) După
efectuarea de către Ministerul Finantelor Publice a plătii sau a plătilor
generate de executia garantiei de stat sau de acordurile de împrumut subsidiar,
respectiv de acordurile de împrumut subsidiar si de garantie, beneficiarul
împrumutului garantat sau subîmprumutului are obligatia să restituie
Ministerului Finantelor Publice echivalentul cheltuielilor efectuate de acesta,
în conformitate cu prevederile conventiei de garantare, al acordului de
împrumut subsidiar, respectiv al acordului de împrumut subsidiar si de
garantie, încheiate între beneficiarul împrumutului si Ministerul Finantelor
Publice. Conventia de garantare, acordul de împrumut subsidiar sau acordul de
împrumut subsidiar si garantie încheiate între Ministerul Finantelor Publice,
în calitate de garant sau subîmprumutător, si beneficiarul împrumutului
constituie titlu executoriu.
(2) Recuperarea
sumelor plătite conform alin. (1) se efectuează în conformitate cu legislatia
în vigoare privind colectarea creantelor fiscale, de către organele fiscale
competente, dacă legea nu prevede altfel.
(3) Cu sumele
recuperate în conditiile prezentului articol se reîntregeste disponibilul
fondului de risc.
CAPITOLUL IV
Administrarea
datoriei publice guvernamentale
ARTICOLUL 18
Obiectivele
procesului de administrare a datoriei publice guvernamentale
În procesul
contractării si administrării datoriei publice guvernamentale, Ministerul
Finantelor Publice urmăreste, tinând cont de conditiile de piată, următoarele
obiective, fără a se limita la acestea:
a) optimizarea
lichiditătilor pentru efectuarea cheltuielilor bugetare;
b) limitarea
riscului de refinantare;
c) optimizarea
ponderii în portofoliu a titlurilor de stat negociabile;
d) administrarea
riscului de curs valutar si a riscului de dobândă;
e) constituirea
dobânzilor la titlurile de stat în dobânzi de referintă pentru activitatea de
intermediere financiară din România;
f) diversificarea
bazei de creditori;
g) optimizarea
cheltuielilor bugetare cu datoria publică în functie de celelalte obiective.
ARTICOLUL 19
Atributiile
Ministerului Finantelor Publice în administrarea datoriei publice
guvernamentale
Ministerul
Finantelor Publice este singurul contractant si administrator al datoriei
publice guvernamentale, directe si garantate, si are, pentru îndeplinirea
acestui scop, autoritatea de a întreprinde următoarele:
a) estimează
necesarul de lichiditate pentru realizarea cheltuielilor sectorului bugetar;
b) contractează
direct, în numele statului, administrează si rambursează împrumuturile de stat,
inclusiv costurile aferente;
c) emite scrisori de
garantie pentru împrumuturi;
d) elaborează
proiectul legii anuale privind plafonul de îndatorare publică si alte acte
normative ce decurg din prezenta lege;
e) stabileste, în
conditiile pietei, termenii pentru finantarea si refinantarea datoriei publice
si se asigură că noile împrumuturi se încadrează în plafonul anual de
îndatorare publică;
f) efectuează
operatiuni în scopul administrării riscurilor asociate portofoliului datoriei
publice guvernamentale;
g) coordonează
relatiile cu agentiile internationale de rating în scopul evaluării riscului de
tară;
h) prezintă,
semestrial, Guvernului si Parlamentului situatia împrumuturilor contractate
direct de stat si a celor garantate de stat;
i) elaborează
normele prevăzute de prezenta lege în competenta sa;
j) elaborează
anual contul general al datoriei publice, anexă la contul general anual de
executie a bugetului de stat.
ARTICOLUL 20
Operatiuni
de administrare a datoriei publice guvernamentale
(1) În scopul
administrării riscurilor asociate portofoliului datoriei publice
guvernamentale, Ministerul Finantelor Publice este autorizat să facă
următoarele operatiuni, fără a se limita la acestea:
a) swap valutar si
alte operatiuni specifice de administrare a riscului valutar;
b) swap pe rata
dobânzii si alte operatiuni specifice de administrare a riscului de dobândă;
c) schimbarea
valutei de contract a unui împrumut;
d) răscumpărarea
titlurilor de stat pe piata secundară;
e) redeschiderea
emisiunilor de titluri de stat.
(2) Veniturile,
respectiv cheltuielile rezultate în urma efectuării operatiunilor de
administrare a datoriei publice guvernamentale reprezintă venituri, respectiv
cheltuieli ale bugetului de stat.
ARTICOLUL 21
Banca
Natională a României - agent al statului privind datoria publică guvernamentală
(1) Plata
serviciului datoriei publice guvernamentale contractate de Ministerul
Finantelor Publice, în numele statului, în altă monedă decât moneda natională
se poate efectua prin Banca Natională a României, pe bază de conventie.
Optional, din considerente strategice, pentru plata serviciului datoriei
publice guvernamentale în valută, Ministerul Finantelor Publice poate utiliza
valuta existentă în conturile sale sau poate cumpăra de la Banca Natională a
României valuta necesară plătilor, la cursul valutar comunicat de Banca
Natională a României valabil în ziua respectivă, si poate plăti contravaloarea
în lei a acesteia în aceeasi zi.
(2) Banca
Natională a României sau altă institutie financiară poate exercita functia de
agent de înregistrare a datoriei publice interne sau a unor componente ale
acesteia, precum si activitătile privind organizarea licitatiilor de titluri de
stat pe piata internă.
ARTICOLUL 22
Comisioane
Pentru activitătile derulate de institutiile financiare, inclusiv de către Banca Natională a României, în calitate de agent al statului pentru anumite operatiuni, Ministerul Finantelor Publice este autorizat să plătească comisioane din bugetul de stat, al căror cuantum este stabilit prin conventie între cele două părti.
ARTICOLUL 23
Utilizarea
fondurilor în valută
(1) Fondurile în
valută ale Ministerului Finantelor Publice pot fi convertite în monedă
natională, în momentul considerat oportun de către Ministerul Finantelor
Publice, prin Banca Natională a României, la cursul valutar comunicat de Banca
Natională a României valabil în ziua respectivă.
(2) Ministerul
Finantelor Publice poate utiliza fondurile în valută contractate pentru
finantarea si refinantarea datoriei publice guvernamentale pentru plata
serviciului datoriei publice guvernamentale în valută.
CAPITOLUL V
Dispozitii
finale
ARTICOLUL 24
Înregistrarea
si raportarea datoriei publice
(1) Ministerul
Finantelor Publice tine registre în care sunt înscrise date privind datoria
publică a României.
(2) Registrele vor
cuprinde date privind împrumuturile contractate direct si garantiile acordate,
inclusiv valoarea acestora, nivelul ratelor dobânzilor, comisioanelor, precum
si alte informatii, stabilite prin norme elaborate de Ministerul Finantelor
Publice.
(3) Beneficiarii
de împrumuturi care constituie datoria publică, în conformitate cu prevederile
art. 2 pct. 4, vor raporta până la data de 15 ale lunii informatii pentru luna
anterioară privind împrumuturile, în structura stabilită prin norme elaborate
de Ministerul Finantelor Publice.
ARTICOLUL 25
Contraventii
(1) Constituie
contraventii la prevederile prezentei legi următoarele fapte:
a) neraportarea
informatiilor privind împrumuturile, potrivit art. 24 alin. (3);
b) nerespectarea
obligatiei prevăzute la art. 15 alin. (1).
(2) Contraventiile
prevăzute la alin. (1) se sanctionează cu amendă de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei.
ARTICOLUL 26
Constatarea
si sanctionarea contraventiilor
(1) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de către organele fiscale competente, în conditiile legii.
(2) În măsura în
care prezenta lege nu dispune altfel, contraventiilor prevăzute la art. 25 li
se aplică prevederile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contraventiilor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
ARTICOLUL 27
Infractiuni
Constituie
infractiuni si se pedepsesc cu închisoare de la 1 lună la 3 luni sau amendă de
la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei următoarele fapte:
a) utilizarea
fondurilor în lei si în valută, provenite din subîmprumuturi si împrumuturi
garantate de stat în alte scopuri decât cele pentru care au fost aprobate si
garantate;
b) furnizarea de
date eronate pentru fundamentarea documentatiei prezentate, în vederea
obtinerii avizelor necesare pentru acordarea garantiilor sau a
subîmprumuturilor, în conditiile prezentei legi.
ARTICOLUL 28
Norme
metodologice
La propunerea
Ministerului Finantelor Publice, Guvernul va aproba norme metodologice de
aplicare, care intră în vigoare o dată cu prezenta lege.
ARTICOLUL 29
Intrare în
vigoare, abrogări
(1) Prezenta lege
intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu exceptia art. 14 alin. (4) si a
art. 28, care intră în vigoare la 3 zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) Pe data
intrării în vigoare a prezentei legi se abrogă Legea datoriei publice nr.
81/1999, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din
17 mai 1999, precum si prevederile art. 2 pct. 22, art. 57 alin. (3) si alin.
(4) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
45/2003 privind finantele publice locale, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 431 din 19 iunie 2003, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
108/2004.
Această lege a fost
adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale
art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 28 iunie 2004.
Nr. 313.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea Legii datoriei publice
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea datoriei publice si se dispune publicarea acestei legi în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 26 iunie 2004.
Nr. 533.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 16/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr. 182/2000
privind protejarea patrimoniului cultural national mobil
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic.- Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr.
16 din 27 martie 2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 232 din 5 aprilie
2003, cu următoarele modificări si completări:
1. La articolul
I, punctul 2 va avea următorul cuprins:
“2. Părtile
introductive ale punctelor 1-5 din articolul 3 vor avea următorul cuprins:
1. Bunuri
arheologice si istoric-documentare de valoare exceptională, precum:
............................................................................................
2. Bunuri cu
semnificatie artistică, de valoare exceptională, precum:
............................................................................................
3. Bunuri cu
semnificatie etnografică, de valoare exceptională, precum:
............................................................................................
4. Bunuri de
importantă stiintifică, de valoare exceptională, precum:
............................................................................................
5. Bunuri de
importantă tehnică, de valoare exceptională, precum:
............................................................................................”
2. La articolul
I punctul 3, litera c) a articolului 4 va avea următorul cuprins:
“c) colectiile cultelor religioase si ale institutiilor ecleziastice.”
3. La articolul
I, după punctul 15 se introduce un punct nou, punctul 151, cu următorul cuprins:
“151.- După articolul
40 se introduce un articol nou, art. 401, cu următorul cuprins:
Art. 401. - (1) Prin derogare de la prevederile art. 38 alin. (2), bunurile
clasate, aflate în domeniul privat al statului, respectiv al judetelor,
municipiilor, oraselor si comunelor, pot fi exportate definitiv, numai în
cadrul unui schimb de bunuri culturale de aceeasi importantă si semnificatie
culturală si numai în cazuri cu totul exceptionale, în care prevalează
interesul national, istoric, stiintific sau cultural.
(2) Schimbul
prevăzut la alin. (1) este aprobat prin hotărâre a Guvernului, respectiv a
consiliului judetean sau local, după caz, cu avizul Comisiei Nationale a
Muzeelor si Colectiilor.
(3) Bunul cultural
obtinut prin schimbul prevăzut la alin. (1) urmează regimul juridic al bunului
dat în schimb.”
4. La articolul
I, punctul 17, titlul capitolului VIII1 va avea
următorul cuprins:
“CAPITOLUL
VIII1
Restituirea
bunurilor culturale mobile care au părăsit ilegal teritoriul unui stat membru
al Uniunii Europene”
5. La articolul
I punctul 17, alineatul (1) al articolului 585 va avea următorul
cuprins:
“Art. 585.- (1) Orice stat membru al Uniunii Europene poate cere statului român,
în conditiile Legii nr. 704/2001 privind asistenta judiciară internatională în
materie penală, efectuarea de cercetări în vederea descoperirii locului unde se
află, precum si a posesorului sau a detentorului unui bun cultural determinat.
Cererea trebuie să cuprindă date cu privire la identificarea si descrierea
bunului cultural care face obiectul solicitării, precum si informatii cu
privire la localizarea efectivă sau prezumtivă a acestuia.”
6. La articolul
I, punctul 17 alineatele (3) si (4) ale articolului 589 vor avea
următorul cuprins:
“(3) Sentinta
Curtii de Apel Bucuresti prin care se dispun restituirea bunului cultural si
acordarea despăgubirilor prevăzute la alin. (2) poate fi atacată cu recurs la
Înalta Curte de Casatie si Justitie în termen de 15 zile de la comunicare.
Înalta Curte de Casatie si Justitie va judeca recursul de urgentă.
(4) În cazul
admiterii recursului prevăzut la alin. (3), Înalta Curte de Casatie si
Justitie, casând sentinta, va rejudeca litigiul în fond.”
7. La articolul
I, după punctul 17 se introduce un punct nou, punctul 171, cu următorul cuprins:
“171. - După capitolul VIII1 se introduce un
capitol nou, capitolul VIII 2, cu următorul cuprins:
CAPITOLUL
VIII2
Recuperarea
bunurilor culturale mobile care au părăsit ilegal teritoriul României
Art. 5812. - (1) Statul român are obligatia de a cere, în conditiile legii,
oricărui stat efectuarea de cercetări în vederea descoperirii locului unde se
află, precum si a identificării posesorului sau detentorului unui bun cultural
determinat care a părăsit ilegal teritoriul României; cererea trebuie să
cuprindă date cu privire la descrierea bunului cultural, precum si informatii
cu privire la localizarea prezumtivă a bunului cultural în cauză.
(2) Recuperarea
bunului cultural astfel identificat în conditiile alin. (1) se realizează
conform procedurilor legale convenite între părti.
(3) Prevederile
art. 583 se
aplică în mod corespunzător bunurilor culturale mobile din România care fac
obiectul prezentului capitol.”
8. La articolul
I, după punctul 24 se introduce un punct nou, punctul 241, cu următorul cuprins:
“241. - Articolul 80 va avea următorul cuprins:
Art. 80. - (1)
Bunurile culturale mobile depuse în custodia unor institutii publice după data
de 31 decembrie 1947 vor fi restituite de către institutiile detinătoare
persoanelor fizice sau juridice care le-au depus, potrivit dreptului comun, la
cererea scrisă a acestora, cu avizul Comisiei Nationale a Muzeelor si
Colectiilor.
(2) Bunurile
culturale mobile preluate înainte de 6 septembrie 1940 de autorităti ale
statului nu pot fi revendicate; bunurile culturale mobile preluate ilegal de
autorităti ale statului după data de 6 septembrie 1940 pot fi revendicate de
proprietarii de drept si vor fi restituite acestora de către institutiile care
le detin, pe baza unei hotărâri judecătoresti definitive. Actiunile în justitie
pentru revendicare sunt scutite de taxe judiciare de timbru.
Institutiile
detinătoare de arhive privind bunurile culturale mobile sunt obligate să
permită accesul la documentele privind provenienta si preluarea acestora.
(3) Bunurile
culturale mobile clasate, care fac obiectul restituirii în conditiile alin.
(2), pot fi transmise proprietarilor de drept numai după garantarea în scris,
de către acestia, a respectării dispozitiilor prezentei legi.”
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (1) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 28 iunie 2004.
Nr. 314.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 16/2003 pentru modificarea si
completarea Legii nr. 182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural
national mobil
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
16/2003 pentru modificarea si completarea Legii nr.
182/2000 privind protejarea patrimoniului cultural national mobil si se
dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 26 iunie 2004.
Nr. 534.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind dezvoltarea regională în România
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Art. 1. - Prin
prezenta lege se stabilesc cadrul institutional, obiectivele, competentele si
instrumentele specifice politicii de dezvoltare regională în România.
Art. 2. - (1)
Politica de dezvoltare regională reprezintă ansamblul politicilor elaborate de
Guvern, prin organele administratiei publice centrale, de autoritătile
administratiei publice locale si organismele regionale specializate, cu
consultarea partenerilor socioeconomici implicati, în scopul asigurării
cresterii economice si dezvoltării sociale echilibrate si durabile ale unor
arii geografice constituite în regiuni de dezvoltare, al îmbunătătirii
competitivitătii internationale a României si al reducerii decalajelor
economice si sociale existente între România si statele membre ale Uniunii
Europene.
(2) Aplicarea
politicilor de dezvoltare regională se realizează în concordantă cu obiectivele
si prioritătile generale de dezvoltare a României, precum si cu obiectivele
Uniunii Europene în domeniul coeziunii economice si sociale.
(3) Principiile
care stau la baza realizării politicii de dezvoltare regională sunt:
- subsidiaritatea;
-
descentralizarea;
- parteneriatul.
Art. 3. -
Obiectivele de bază ale politicii de dezvoltare regională în România sunt
următoarele:
a) diminuarea
dezechilibrelor regionale existente prin stimularea dezvoltării echilibrate,
recuperarea accelerată a întârzierilor în domeniul economic si social a zonelor
mai putin dezvoltate, ca urmare a unor conditii istorice, geografice,
economice, sociale, politice, precum si preîntâmpinarea producerii de noi
dezechilibre;
b) corelarea
politicilor sectoriale guvernamentale la nivelul regiunilor prin stimularea
initiativelor si prin valorificarea resurselor locale si regionale, în scopul
dezvoltării economico-sociale durabile si al dezvoltării
culturale a
acestora;
c) stimularea
cooperării interregionale, interne si internationale, transfrontaliere,
inclusiv în cadrul euroregiunilor, precum si participarea regiunilor de
dezvoltare la structurile si organizatiile europene care promovează dezvoltarea
economico-socială si institutională a acestora, în scopul realizării unor
proiecte de interes comun, în conformitate cu acordurile internationale la care
România este parte.
Art. 4. -
Obiectivele prevăzute la art. 3 se realizează prin programe care se finantează
din Fondul national pentru dezvoltare regională si din Fondul pentru
dezvoltare regională, care se constituie potrivit prevederilor prezentei
legi.
CAPITOLUL II
Regiunile
de dezvoltare
Art. 5. - (1) În
aplicarea prezentei legi, în concordantă cu obiectivele de coeziune economică
si socială ale României, precum si ale Uniunii Europene în domeniul politicilor
de dezvoltare regională, pe teritoriul României sunt constituite opt regiuni de
dezvoltare.
(2) Regiunile de
dezvoltare nu sunt unităti administrativ-teritoriale si nu au personalitate
juridică.
(3) Denumirile si
componenta regiunilor de dezvoltare sunt prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta lege.
Art. 6. - (1) Regiunile de dezvoltare sunt zone care cuprind teritoriile judetelor în cauză, respectiv ale municipiului Bucuresti, constituite în baza unor conventii încheiate între reprezentantii consiliilor judetene si, după caz, ai Consiliului General al Municipiului Bucuresti, si functionează în baza prevederilor prezentei legi.
(2) Regiunile de
dezvoltare constituie cadrul de elaborare, implementare si evaluare a
politicilor de dezvoltare regională, precum si de culegere a datelor statistice
specifice, în conformitate cu reglementările europene emise de EUROSTAT pentru
nivelul al doilea de clasificare teritorială NUTS 2, existent în Uniunea
Europeană.
(3) Regiunile,
judetele si/sau localitătile din judete care fac parte din regiuni diferite se
pot asocia în scopul realizării unor obiective de interes comun, interregionale
si/sau interjudetene.
CAPITOLUL III
Structuri
teritoriale pentru dezvoltarea regională
Art. 7. - (1)
Consiliul pentru dezvoltare regională este organismul regional deliberativ,
fără personalitate juridică, care este constituit si functionează pe principii
parteneriale la nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare, în scopul coordonării
activitătilor de elaborare si monitorizare ce decurg din politicile de
dezvoltare regională.
(2) În concordantă
cu obiectivele politicii regionale, consiliul pentru dezvoltare regională are
următoarele atributii principale:
a) analizează si
aprobă strategia si programele de dezvoltare regională;
b) sprijină
elaborarea în parteneriat a Planului national de dezvoltare;
c) aprobă
proiectele de dezvoltare regională, selectionate la nivel regional, în
concordantă cu criteriile, prioritătile si metodologia elaborate de institutia
natională cu atributii în domeniul dezvoltării regionale, împreună cu
organismele regionale specializate;
d) transmite
Consiliului national pentru dezvoltare regională, spre aprobarea finantării,
portofoliul propus de proiecte pentru care se aplică o procedură de selectie la
nivel national;
e) aprobă
criteriile, prioritătile, alocarea si destinatiile resurselor Fondului pentru
dezvoltare regională;
f) prezintă
Consiliului national pentru dezvoltare regională propuneri privind alocarea de
resurse la Fondul pentru dezvoltare regională;
g) urmăreste
utilizarea fondurilor alocate din Fondul national pentru dezvoltare regională;
h) propune
Consiliului national pentru dezvoltare regională cuantumul contributiilor
anuale, în limita sumelor aprobate prin bugetele judetelor, respectiv al
municipiului Bucuresti, după caz, alocate pentru Fondul pentru dezvoltare
regională, pentru finantarea obiectivelor politicilor regionale, precum si
destinatia si esalonările de plată ale acestora;
i) atrage alte
contributii financiare, locale si regionale, în vederea realizării obiectivelor
regionale; sursele atrase se constituie ca venituri la Fondul pentru dezvoltare
regională;
j) aprobă
rapoartele de activitate semestriale întocmite de agentiile pentru dezvoltare
regională;
k) coordonează si
sprijină dezvoltarea parteneriatelor regionale;
l) elaborează si
aprobă regulamentul propriu de functionare, în conformitate cu
regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor pentru dezvoltare
regională;
m) avizează
contractele, conventiile, acordurile, protocoalele, precum si alte documente
similare, încheiate de către agentia pentru dezvoltare regională cu tertii în
domeniul specific de activitate, inclusiv cu institutiile similare din cadrul
Uniunii Europene, si informează corespunzător Consiliul national pentru
dezvoltare regională;
n) aprobă statutul
de organizare si functionare a agentiei pentru dezvoltare regională, precum si
organigrama acesteia;
o) coordonează
activitătile de mediatizare la nivel regional a politicilor si obiectivelor de
dezvoltare regională, a programelor regionale finantate de Uniunea Europeană,
precum si pe cele privind utilizarea, la nivelul regiunii, a fondurilor,
asigurând transparenta si informarea corectă, rapidă si în timp util a
cetătenilor, în special a întreprinzătorilor.
(3) Sumele
reprezentând contributiile financiare ale consiliilor judetene si, respectiv,
ale Consiliului General al Municipiului Bucuresti, după caz, stabilite în
conditiile prezentei legi, se prevăd în bugetele anuale proprii ale acestora,
în cadrul unei pozitii distincte, denumită Dezvoltare si promovare regională.
(4) Consiliile
judetene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucuresti, după caz,
adoptă hotărâri în aplicarea hotărârilor consiliilor pentru dezvoltare
regională, în termen de maximum 60 de zile de la primirea comunicării privind
cuantumul contributiilor anuale, stabilite conform prevederilor art. 7 alin.
(2) lit. h).
(5) Contributiile
anuale, astfel stabilite, sunt vărsate trimestrial în Fondul pentru dezvoltare
regională, administrat de agentiile pentru dezvoltare regională.
(6) Consiliul
pentru dezvoltare regională este alcătuit din presedintii consiliilor judetene
si din câte un reprezentant al fiecărei categorii de consilii locale
municipale, orăsenesti si comunale din fiecare judet al regiunii; în cazul
regiunii de dezvoltare Bucuresti - Ilfov, consiliul pentru dezvoltare regională
este alcătuit din presedintele Consiliului Judetean Ilfov, primarul general al
municipiului Bucuresti, din câte un reprezentant al fiecărui consiliu local de
sector si din reprezentanti ai consiliilor locale din judetul Ilfov, la
paritate cu reprezentantii sectoarelor municipiului Bucuresti.
(7) Consiliul
pentru dezvoltare regională alege un presedinte si un vicepresedinte, care nu
pot fi reprezentanti ai aceluiasi judet; aceste functii sunt îndeplinite, prin
rotatie, pentru câte un mandat de un an, de către presedintii consiliilor
judetene.
(8) În functie de
problematica supusă dezbaterii, la lucrările consiliului pentru dezvoltare
regională pot participa, fără drept de vot, prefectii judetelor, reprezentanti
ai consiliilor locale, municipale, orăsenesti si comunale, ai institutiilor si
organizatiilor cu atributii în domeniul dezvoltării regionale, reprezentanti ai
societătii civile si parteneri socio-economici relevanti.
Art. 8. - (1) În
fiecare regiune de dezvoltare functionează câte o agentie pentru dezvoltare
regională, organism neguvernamental, nonprofit, de utilitate publică, cu
personalitate juridică, care functionează în domeniul dezvoltării regionale.
Acestea se organizează si functionează în conditiile prezentei legi si ale
statutului de organizare si functionare, aprobat de consiliul pentru dezvoltare
regională.
(2) Schimbarea
sediului agentiei pentru dezvoltare regională în cadrul aceleiasi localităti în
care functionează se aprobă de consiliul pentru dezvoltare regională, la
propunerea directorului agentiei pentru dezvoltare regională; schimbarea
sediului agentiei pentru dezvoltare regională în altă localitate, precum si
schimbarea denumirii regiunilor si/sau a denumirii agentiei se pot face numai
cu aprobarea Consiliului national pentru dezvoltare regională.
(3) În fiecare
judet component al regiunii de dezvoltare, cu exceptia judetului de resedintă a
agentiei, functionează un birou al agentiei pentru dezvoltare regională.
(4) Consiliile
judetene asigură spatii adecvate pentru sediile si spatiile agentiilor pentru
dezvoltare regională si ale birourilor acestora, în judetele în care acestea
îsi au resedinta sau functionează.
(5) Coordonarea
activitătilor agentiilor pentru dezvoltare regională în domeniul implementării
politicilor de dezvoltare regională, precum si ale obiectivelor acestora se
face de către institutia natională cu atributii si responsabilităti în acest
domeniu.
(6) Directorul
agentiei pentru dezvoltare regională este numit prin concurs si este eliberat
din functie de către consiliul pentru dezvoltare regională.
(7) În elaborarea
structurii organizatorice a agentiei pentru dezvoltare regională, directorul
acesteia aplică principiile definirii clare a functiilor si competentelor,
precum si al separării de atributii.
(8) În cadrul
fiecărei agentii pentru dezvoltare regională se constituie o unitate de audit
intern, subordonată directorului agentiei si care are ca scop:
a) asigurarea
obiectivă si consilierea, destinate să îmbunătătească sistemele si activitătile
agentiei;
b) sprijinirea
îndeplinirii obiectivelor agentiei printr-o abordare sistematică si metodică,
prin care se evaluează si se îmbunătăteste eficacitatea sistemului de conducere
bazat pe gestiunea riscului, a controlului si a proceselor de administrare.
(9) Capacitatea
institutională si administrativă a agentiilor pentru dezvoltare regională de a
îndeplini aceste activităti, precum si atributiile delegate de
institutia/institutiile nationale sunt verificate prin unitătile de audit
intern din cadrul fiecărei autorităti nationale de management si gestionare a
programului respectiv.
(10) În scopul
implementării programelor de dezvoltare regională, institutia natională cu
atributii în domeniul dezvoltării regionale si, după caz, institutiile
nationale care implementează, la nivel regional, prin agentiile pentru
dezvoltare regională, programe nationale, precum si oricare alte institutii
nationale care deleagă prin contract atributii acestora prevăd, cu prioritate,
sume în bugetele lor, într-o pozitie distinctă denumită Asistentă tehnică
pentru implementarea programelor de dezvoltare regională.
(11) Cuantumul sumelor cu care sunt finantate activitătile contractate cu agentiile pentru dezvoltare regională se stabileste de comun acord între părti, în limita sumelor de la bugetul de stat cu această destinatie sau, după caz, a programelor negociate cu Uniunea Europeană.
(12) Transferul
acestor sume în contul agentiilor pentru dezvoltare regională se realizează
conform clauzelor contractuale convenite între părti.
(13) Sumele astfel
transferate sunt utilizate de agentiile pentru dezvoltare regională exclusiv
pentru realizarea activitătilor prevăzute prin contract.
Art. 9. - Agentia
pentru dezvoltare regională are următoarele atributii principale:
a) elaborează si
propune consiliului pentru dezvoltare regională, spre aprobare, strategia,
planul si programele de dezvoltare regională, precum si planurile de gestionare
a fondurilor;
b) asigură
realizarea programelor de dezvoltare regională si a planurilor de gestionare a
fondurilor, în conformitate cu hotărârile adoptate de consiliul pentru
dezvoltare regională, cu respectarea legislatiei în vigoare, si răspunde fată
de acesta pentru realizarea lor;
c) solicită
institutiei nationale cu atributii în domeniul dezvoltării regionale sume din
Fondul national pentru dezvoltare regională, pentru finantarea proiectelor de
dezvoltare aprobate;
d) actionează,
împreună cu consiliul pentru dezvoltare regională, pentru atragerea de resurse,
în scopul îndeplinirii atributiilor sale;
e) asigură
managementul tehnic si financiar al Fondului pentru dezvoltare regională, în
scopul realizării obiectivelor prevăzute în programele de dezvoltare regională;
f) răspunde fată
de consiliul pentru dezvoltare regională, fată de institutia/institutiile
nationale cu care are încheiate contracte, precum si fată de organele abilitate
prin lege pentru corecta gestionare a fondurilor încredintate;
g) transmite, spre
aprobare, consiliului pentru dezvoltare regională proiectele selectate în
cadrul programelor de dezvoltare regională în baza prioritătilor, criteriilor
si a metodologiei elaborate de institutia natională responsabilă pentru
dezvoltarea regională, împreună cu organismele regionale specializate; în cazul
licitatiilor organizate la nivelul fiecărei regiuni de dezvoltare, proiectele
aprobate de consiliul pentru dezvoltare regională vor fi trimise spre avizare
Consiliului national pentru dezvoltare regională; în cazul licitatiilor de
proiecte organizate la nivel national, proiectele selectate vor fi avizate de
consiliul pentru dezvoltare regională si aprobate de Consiliul national pentru
dezvoltare regională;
h) asigură si
răspunde, pe baza contractelor încheiate cu institutiile nationale, de
implementarea, monitorizarea tehnică si financiară si controlul executiei
proiectelor finantate de Uniunea Europeană în cadrul programelor de dezvoltare
regională si/sau, după caz, a proiectelor din cadrul programelor nationale,
care se implementează la nivel regional prin agentia pentru dezvoltare
regională; pentru atributiile delegate agentiilor pentru dezvoltare regională
de către institutiile apartinând administratiei publice centrale sau locale,
monitorizarea si controlul unor astfel de activităti se fac de către institutia
care a delegat aceste atributii;
i) întocmeste
rapoarte semestriale, precum si raportul anual de implementare referitor la
activitătile derulate conform contractelor cu institutia natională cu atributii
în domeniul dezvoltării regionale;
j) evidentiază
stadiul, dificultătile de implementare, precum si impactul
programelor/proiectelor de dezvoltare regională si propune măsuri de
îmbunătătire; rapoartele se aprobă în prealabil de către consiliul pentru
dezvoltare regională si sunt transmise institutiei nationale cu atributii în
domeniul dezvoltării regionale;
k) realizează si
asigură, în baza contractelor, mediatizarea/publicitatea la nivel regional a
programelor si proiectelor de dezvoltare regională;
l) organizează si
dezvoltă, cu sprijinul si sub coordonarea consiliului pentru dezvoltare
regională, parteneriatele regionale si promovează la nivel regional cunoasterea
politicilor si practicilor Uniunii Europene, precum si a principiilor care stau
la baza politicilor de dezvoltare regională;
m) identifică si
promovează, în parteneriat, proiecte de interes regional si local, precum si
proiecte de cooperare intraregională; promovează, cu sprijinul consiliului
pentru dezvoltare regională, regiunea si atragerea de investitii străine;
dezvoltă colaborări cu organisme si institutii similare din Uniunea Europeană
si participă la implementarea proiectelor internationale de interes regional si
local;
n) elaborează
propunerile anuale ale bugetelor proprii de venituri si cheltuieli destinate
desfăsurării activitătilor prevăzute prin prezenta lege si le supune aprobării
consiliului pentru dezvoltare regională;
o) asigură,
printr-o structură de audit intern proprie, subordonată directorului agentiei,
desfăsurarea unei activităti independente si obiective, care dă asigurare si
consiliere conducerii agentiei, pentru buna administrare a veniturilor si
cheltuielilor, perfectionând activitătile agentiei, ajutând-o să-si
îndeplinească obiectivele printr-o abordare sistematică si metodică, care
evaluează si îmbunătăteste eficienta si eficacitatea sistemului de conducere
bazat pe analiza riscului, a controlului si a proceselor de administrare;
p) încheie si
supune spre avizare consiliului pentru dezvoltare regională contracte,
conventii, acorduri si protocoale, precum si alte documente similare încheiate
cu tertii în domeniul specific de activitate, inclusiv cu institutii similare
din cadrul Uniunii Europene;
q) îndeplineste
obligatiile contractuale si răspunde pentru realizarea acestora, în
conformitate cu criteriile si indicatorii de performantă stabiliti prin
contractele încheiate în acest scop;
r) asigură, prin
personal specializat, secretariatul consiliului pentru dezvoltare regională;
s) participă în
structurile parteneriale stabilite la nivel national, în comitetele si
subcomitetele nationale, precum si în grupurile de lucru organizate de
institutiile nationale responsabile pentru managementul si gestionarea
programelor finantate de Uniunea Europeană;
t) elaborează propriul statut de organizare si functionare si îl supune spre aprobare consiliului pentru dezvoltare regională;
u) îndeplineste
atributiile privind elaborarea în parteneriat a Planului national de
dezvoltare;
v) asigură,
împreună cu organismele regionale specializate, colectarea si centralizarea
datelor la nivel regional, cu privire la utilizarea fondurilor nerambursabile
alocate regiunii, în scopul implementării programelor de dezvoltare regională.
Art. 10. - (1)
Programele de dezvoltare regională si cheltuielile de functionare a agentiilor
pentru dezvoltare regională se finantează din Fondul pentru dezvoltare
regională, care se constituie din:
a) alocări de la
Fondul national pentru dezvoltare regională;
b) contributii din
bugetele proprii ale judetelor sau al municipiului Bucuresti, după caz, în
limita sumelor aprobate cu această destinatie prin bugetele respective;
c) surse
financiare atrase din sectorul privat, de la bănci, investitori străini,
Uniunea Europeană si de la alte organizatii internationale.
(2) Pentru
managementul si implementarea programelor de dezvoltare regională, precum si
pentru îndeplinirea corespunzătoare a atributiilor delegate de institutia
natională cu atributii în acest domeniu, finantarea se realizează în baza unor
contracte negociate si încheiate pentru managementul tehnic si financiar al
programelor de dezvoltare regională.
(3) Pentru
implementarea programelor nationale prin agentiile pentru dezvoltare regională
si/sau pentru îndeplinirea unor atributii delegate acestora de institutiile
nationale, finantarea se realizează în baza unor contracte negociate si
încheiate cu institutiile respective pentru implementarea programelor
nationale.
(4) Operatiunile
financiare privind executarea programelor si/sau proiectelor finantate din
fonduri publice se derulează de către agentiile pentru dezvoltare regională,
prin unitătile teritoriale ale Trezoreriei Statului.
(5) Fondul pentru
dezvoltare regională nu poate avea altă destinatie decât cea prevăzută de
prezenta lege.
(6)
Disponibilitătile înregistrate la finele exercitiului financiar la Fondul
pentru dezvoltare regională se reportează în anul următor, cu aceeasi
destinatie.
CAPITOLUL IV
Structuri
nationale pentru dezvoltare regională
Art. 11. - (1)
Consiliul national pentru dezvoltare regională este structura natională de tip
partenerial, cu rol decizional privind elaborarea si implementarea obiectivelor
politicii de dezvoltare regională.
(2) Presedintele
Consiliului national pentru dezvoltare regională este conducătorul institutiei
nationale cu atributii în domeniul dezvoltării regionale si poate delega
această functie.
(3) Consiliul
national pentru dezvoltare regională are în componenta sa presedintii si
vicepresedintii consiliilor pentru dezvoltare regională si, la paritate cu
numărul acestora, reprezentanti ai Guvernului, desemnati prin hotărâre a
Guvernului, inclusiv presedintele.
(4) Înlocuirea
unui membru al Consiliului national pentru dezvoltare regională se comunică, în
timp util, institutiei care asigură presedintia Consiliului national pentru
dezvoltare regională.
Art. 12. -
Consiliul national pentru dezvoltare regională are următoarele atributii:
a) avizează
politicile si strategia natională pentru dezvoltare regională, precum si Planul
national de dezvoltare, care contine prioritătile si măsurile multianuale de
finantare a obiectivelor nationale ale coeziunii economice si sociale;
b) aprobă
criteriile si prioritătile privind utilizarea Fondului national pentru
dezvoltare regională;
c) prezintă
Guvernului, spre aprobare, programele prioritare finantate din Fondul national
pentru dezvoltare regională;
d) analizează
utilizarea fondurilor alocate agentiilor pentru dezvoltare regională din Fondul
national pentru dezvoltare regională, pe baza rapoartelor de monitorizare
elaborate si transmise de către consiliile pentru dezvoltare regională;
e) propune modul
de utilizare a fondurilor de preaderare pentru dezvoltarea regională alocate
României de către Uniunea Europeană în perioada de preaderare;
f) urmăreste
realizarea obiectivelor dezvoltării regionale, inclusiv în cadrul activitătilor
de cooperare externă a regiunilor de dezvoltare, de tip transfrontalier,
interregional, la nivelul euroregiunilor;
g) avizează
proiectele propuse de agentiile pentru dezvoltare regională si aprobate de
consiliul pentru dezvoltare regională pentru finantarea acestora din programele
de dezvoltare regională, în cazul licitatiilor de proiecte organizate la nivel
regional;
h) aprobă
proiectele propuse de agentiile pentru dezvoltare regională si aprobate de
consiliul pentru dezvoltare regională, pentru finantarea acestora din
programele de dezvoltare regională, în cazul licitatiilor de proiecte
organizate la nivel national;
i) analizează si
aprobă rapoartele de activitate prezentate de către Comitetul National de
Coordonare a Programelor PHARE - componenta de coeziune economică si socială,
constituit în baza prevederilor Memorandumului de finantare PHARE, precum si
propunerile înaintate de acest comitet.
Art. 13. - (1)
Ministerul Integrării Europene, organ de specialitate al administratiei publice
centrale, aflat în subordinea Guvernului, este institutia care exercită, la
nivel national, atributiile si responsabilitatea elaborării, promovării,
coordonării, gestionării, implementării si monitorizării politicilor si
strategiilor de dezvoltare regională din România, precum si a programelor de
coeziune economică si socială.
(2) Ministerul
Integrării Europene asigură secretariatul Consiliului national pentru
dezvoltare regională.
Art. 14. - (1)
Programele multianuale de dezvoltare regională se finantează din Fondul
national pentru dezvoltare regională, constituit din sumele care se alocă,
anual, prin bugetul de stat, ca pozitie distinctă pentru politica de dezvoltare
regională.
(2) Fondul
national pentru dezvoltare regională, administrat de Ministerul Integrării
Europene, este gestionat prin conturi distincte, deschise la Trezoreria
Statului.
(3) Fondul
national pentru dezvoltare regională se constituie din:
a) sumele de la
bugetul de stat, care sunt prevăzute într-o pozitie distinctă si care se alocă,
prin hotărâre a Guvernului, pentru programele de dezvoltare regională finantate
numai de la bugetul de stat;
b) asistentă
financiară nerambursabilă din partea unor guverne, organizatii internationale,
bănci.
(4)
Disponibilitătile înregistrate la finele exercitiului financiar la Fondul
national pentru dezvoltare regională se reportează în anul următor cu aceeasi
destinatie.
(5) Pentru
finantarea cheltuielilor de asistentă tehnică necesare în vederea selectiei si
monitorizării programelor si proiectelor de dezvoltare regională finantate
exclusiv de la bugetul de stat, institutia natională cu atributii în domeniul
managementului tehnic si financiar al acestor programe alocă un anumit procent
din bugetele programelor si proiectelor respective.
Art. 15. - (1)
Institutul National de Statistică colectează din regiunile de dezvoltare datele
statistice specifice, necesare fundamentării si monitorizării politicilor de
dezvoltare regională.
(2) Agentiile
pentru dezvoltare regională colaborează cu directiile regionale de statistică,
care le transmit lunar, cu titlu gratuit, datele statistice specifice necesare
fundamentării si monitorizării politicilor de dezvoltare regională.
Art. 16. -
Utilizarea pentru alte destinatii decât cea pentru care au fost acordate a
fondurilor alocate din Fondul national pentru dezvoltare regională, pentru
proiectele de dezvoltare regională si, după caz, a celor din Fondul pentru
dezvoltare regională, inclusiv a sumelor de la bugetele institutiilor nationale
si locale, care finantează activitătile agentiilor conform prevederilor din
prezenta lege, se constată si se sanctionează de către organele de control
abilitate, potrivit legii.
Art. 17. - (1) În
termen de 30 de zile de la publicarea prezentei legi, Guvernul aprobă, prin
hotărâre, regulamentul-cadru de organizare si functionare a consiliilor pentru
dezvoltare regională.
(2) În termen de
60 de zile de la publicarea regulamentului-cadru prevăzut la alin. (1),
consiliile pentru dezvoltare regională îsi elaborează si aprobă propriul
regulament de organizare si functionare.
Art. 18. -
Regulamentele de organizare si functionare ale consiliilor pentru dezvoltare
regională se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 19. -
Regulamentul de organizare si functionare a Consiliului national pentru
dezvoltare regională se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
Art. 20. - În
termen de 60 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei legi, agentiile
pentru dezvoltare regională îsi modifică corespunzător statutele proprii de
organizare si functionare si le transmit spre aprobare consiliilor pentru
dezvoltare regională.
Art. 21. - (1)
Directorul agentiei pentru dezvoltare regională dispune măsurile necesare
pentru respectarea reglementărilor legale în vigoare, referitoare la
independenta auditorilor interni, care îsi desfăsoară activitatea în
structurile agentiei; acesta nu poate delega această functie altor salariati;
auditorii interni din cadrul agentiilor îsi exercită activitătile în
conformitate cu legislatia natională, armonizată cu standardele internationale
în domeniul auditului intern.
(2) Structura de
audit intern, precum si auditorii nu pot fi implicati în nici una dintre
activitătile manageriale, de control sau de executie, din cadrul agentiei
pentru dezvoltare regională.
Art. 22. - (1)
Personalul de decizie din cadrul agentiilor pentru dezvoltare regională nu
poate fi implicat si nu poate desfăsura activităti care constituie conflict de
interese cu atributiile de serviciu si nu poate fi asociat si detine actiuni
sau părti sociale într-o societate comercială care beneficiază, sub orice
formă, de sprijin financiar sau de alte servicii furnizate de agentii; în toate
situatiile, personalul agentiei este obligat să respecte, indiferent de functia
pe care o ocupă, actele normative în vigoare privind conflictul de interese.
(2) Personalul
agentiei, inclusiv personalul din birourile judetene, indiferent de functia pe
care o ocupă, nu poate exercita activităti în cadrul agentiei si nu poate fi
numit sau reconfirmat în functii de decizie în cadrul acesteia, dacă a suferit
condamnări penale definitive.
Art. 23. -
Prezenta lege intră în vigoare la 60 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 24. - Pe data
intrării în vigoare a prezentei legi, se abrogă Legea nr.
151/1998 privind dezvoltarea regională în România, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 265 din 16 iulie 1998, cu modificările si
completările ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 si
ale art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 28 iunie 2004.
Nr. 315.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind dezvoltarea
regională în România
În temeiul prevederilor
art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia României,
republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind dezvoltarea regională în România si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 26 iunie 2004.
Nr. 535.