MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 581 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Miercuri, 30 iunie 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
293.
- Lege privind Statutul functionarilor publici din Administratia Natională
a Penitenciarelor
513.
- Decret pentru promulgarea Legii privind Statutul functionarilor publici
din Administratia Natională a Penitenciarelor
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind
Statutul functionarilor publici din Administratia Natională a Penitenciarelor
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. - Prezenta lege
reglementează Statutul functionarului public din sistemul administratiei
penitenciare.
Art. 2. - (1)
Administratia Natională a Penitenciarelor si unitătile subordonate fac parte din
institutiile publice de apărare, ordine publică si sigurantă natională ale
statului si constituie, în sensul prezentei legi, sistemul administratiei
penitenciare.
(2) Administratia
Natională a Penitenciarelor se constituie prin reorganizarea Directiei Generale
a Penitenciarelor si functionează în subordinea Ministerului Justitiei.
(3) Organizarea,
functionarea si atributiile Administratiei Nationale a Penitenciarelor se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului.
(4) Administratia
Natională a Penitenciarelor este institutie publică de interes national, cu
personalitate juridică si sediul în municipiul Bucuresti.
Art. 3. - (1)
Personalul din sistemul administratiei penitenciare este constituit din
functionari publici civili cu statut special si din personal încadrat pe baza
contractului individual de muncă.
(2) Statutul
special al functionarului public din sistemul administratiei penitenciare este
conferit de natura atributiilor de serviciu care implică îndatoriri si riscuri
deosebite. În exercitarea atributiilor de pază, escortare si supraveghere a
persoanelor private de libertate, precum si în alte situatii temeinic
justificate, functionarul public din sistemul administratiei penitenciare
foloseste, în conditiile legii, tehnica, mijloacele si armamentul din dotare.
(3) Personalul din
sistemul administratiei penitenciare, încadrat în functii pe baza contractului
individual de muncă, are calitatea de salariat, fiind supus legislatiei muncii.
Art. 4. - (1)
Activitatea profesională a personalului din sistemul administratiei
penitenciare se desfăsoară în interesul comunitătii si al persoanelor care
execută pedepse privative de libertate, în limitele competentelor stabilite
prin lege.
(2) Personalul din
sistemul administratiei penitenciare este obligat să respecte drepturile si
libertătile fundamentale ale omului, Constitutia si legile tării, prevederile
reglementărilor interne si să îndeplinească ordinele si dispozitiile legale ale
sefilor ierarhici privind activitatea sa profesională.
Art. 5. -
Exercitarea functiei publice din sistemul administratiei penitenciare se
conduce după următoarele principii:
a) supunerea
deplină fată de lege;
b) respectarea
drepturilor persoanelor private de libertate, în conditiile prevăzute de lege;
c) egalitatea
sanselor, pe baza meritelor si capacitătii profesionale;
d)
responsabilitate si impartialitate;
e) eficacitatea în
serviciul intereselor generale ale societătii;
f) eficientă în
utilizarea resurselor;
g) ierarhia
organizatorică si functională.
Art. 6. - (1)
Valorile etice în sistemul administratiei penitenciare sunt: integritatea,
obiectivitatea, transparenta, receptivitatea si responsabilitatea profesională.
(2) Pentru
personalul aflat în serviciul său, administratia penitenciară va stabili si
promova modele de comportament care să includă valorile etice ale serviciului
public în activitatea profesională si în relatiile cu cetătenii.
CAPITOLUL II
Art. 7. -
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare sunt debutanti
sau definitivi.
Art. 8.-
Functionarii publici debutanti din sistemul administratiei penitenciare sunt
persoanele care ocupă, în urma concursului sau examenului, o functie publică în
Administratia Natională a Penitenciarelor sau unitătile subordonate, până la
definitivare.
Art. 9. - (1)
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare se împart în două
categorii, definite în raport cu nivelul studiilor necesare, după cum urmează:
a) categoria A - Corpul
ofiterilor - cuprinde functionari publici cu studii superioare;
b) categoria B -
Corpul agentilor - cuprinde functionari publici cu studii gimnaziale,
profesionale, liceale sau postliceale. (2) Categoriile de functionari publici
din sistemul administratiei penitenciare se împart pe corpuri si grade
profesionale, după cum urmează:
A. Corpul
ofiterilor:
a) inspector
general sef;
b) inspector
general principal;
c) inspector
general;
d) inspector sef
principal;
e) inspector sef;
f) subinspector
sef;
g) inspector
principal;
h) inspector;
i) subinspector.
B. Corpul
agentilor:
a) agent sef
principal;
b) agent sef;
c) agent sef
adjunct;
d) agent
principal;
e) agent.
(3) Gradele
profesionale de inspector general sef, inspector general principal, inspector
general, inspector sef principal, inspector sef si subinspector sef pot fi
obtinute numai de functionari publici cu studii superioare de lungă durată,
absolvite cu diplomă de licentă sau echivalentă, emise de institutii acreditate
de Ministerul Educatiei si Cercetării.
Art. 10. - (1) În
sistemul administratiei penitenciare sunt utilizate următoarele functii:
functii publice de conducere si de executie specifice sistemului administratiei
penitenciare si functii de executie de specialitate specifice altor sectoare de
activitate sau comune sectorului bugetar.
(2) Functiile
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare se stabilesc
prin hotărâre a Guvernului si se diferentiază prin categorie, grad profesional
si coeficient de ierarhizare. Celelalte functii pentru sistemul administratiei
penitenciare se aprobă de ministrul justitiei, potrivit legii.
(3) Functionarii
publici din sistemul administratiei penitenciare se subordonează sefilor
ierarhici.
CAPITOLUL III
Selectionarea
si numirea în functie.
Evaluarea
si avansarea functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
SECTIUNEA 1
Conditii
de selectionare
Art. 11. - Pot
avea calitatea de functionar public din sistemul administratiei penitenciare
persoanele care îndeplinesc următoarele conditii:
a) au cetătenia
română si domiciliul în România;
b) cunosc limba
română;
c) îndeplinesc
conditiile de studii si vechime prevăzute de lege;
d) au capacitate
deplină de exercitiu si sunt apte din punct de vedere medical si psihologic
pentru îndeplinirea functiei;
e) nu au
antecedente penale sau nu sunt în curs de urmărire penală ori de judecată,
pentru săvârsirea unei infractiuni.
SECTIUNEA a
2-a
Numirea
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
Art. 12. -
Administratia Natională a Penitenciarelor, în procesul de selectie a
functionarilor publici, garantează aplicarea principiilor de egalitate, merit,
capacitate profesională si de transparentă.
Art. 13. - Pentru
admiterea în sistemul administratiei penitenciare, persoanele care urmează să
fie numite în functii publice sunt selectionate prin concurs organizat de
Administratia Natională a Penitenciarelor si unitătile din subordinea acesteia,
în limita posturilor vacante.
Art. 14. -
Conditiile de participare la concurs, organizarea si desfăsurarea acestuia se
stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justitiei.
Art. 15. - (1)
Numirea în functii publice de executie a candidatilor reusiti la concurs se
face, de regulă, ca functionari publici debutanti, cu o perioadă de stagiu.
(2) Perioada de
stagiu este de un an si constituie vechime în muncă si în specialitate.
(3) Activitatea
desfăsurată în institutiile de apărare natională, ordine publică si sigurantă
natională constituie vechime utilă pentru încadrarea ca functionar public
definitiv în conditiile prezentei legi.
(4) La numirea în
functie, atribuirea gradului profesional se realizează în functie de pregătire
si de vechimea în specialitate corespunzătoare studiilor absolvite, în raport
cu cerintele postului, în conditiile prezentei legi.
Art. 16. -
Functionarii publici debutanti din sistemul administratiei penitenciare au
obligatia să urmeze, în perioada de stagiu, cursuri de specializare organizate
de Administratia Natională a Penitenciarelor.
Art. 17. - (1) După
efectuarea perioadei de stagiu, activitatea functionarului public debutant din
sistemul administratiei penitenciare este evaluată de seful ierarhic, care
propune sau nu definitivarea în functie.
(2) Pe baza
propunerilor favorabile formulate de sefii ierarhici, directorul general al
Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, după caz, directorul unitătii
din subordinea acesteia, emite decizie scrisă de numire a functionarului public
debutant ca functionar public definitiv din sistemul administratiei penitenciare.
(3) Functionarul
public debutant din sistemul administratiei penitenciare care, în urma
evaluării, nu corespunde functiei, este declarat necorespunzător din punct de
vedere profesional, iar raportul de serviciu încetează conform art. 57 lit. c).
Art. 18. -
Regulile de organizare si desfăsurare a perioadei de stagiu, a cursurilor de
specializare prevăzute la art. 16 si a evaluării pentru definitivarea în
functie se stabilesc prin regulament aprobat prin ordin al ministrului
justitiei.
Art. 19. - (1)
Personalul din sistemul administratiei penitenciare, numit functionar public
definitiv, depune jurământul de credintă în fata directorului general al
Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, după caz, directorilor
unitătilor din subordinea acesteia, în prezenta a doi martori, dintre care unul
este conducătorul compartimentului în care a fost numit functionarul public
definitiv, iar celălalt, un alt functionar public definitiv.
(2) Continutul
jurământului de credintă este cel prevăzut de Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată.
(3)
Procesul-verbal în care s-a consemnat jurământul, semnat de functionarul public
definitiv, de directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor
sau, după caz, de directorul unitătii din subordinea acesteia, se depune la
dosarul profesional al functionarului public din sistemul administratiei
penitenciare.
Art. 20. - Numirea
în functiile publice de director general, director general adjunct si director
în sistemul administratiei penitenciare se dispune prin ordin al ministrului
justitiei, iar în celelalte functii de conducere, precum si în functiile de
executie din Administratia Natională a Penitenciarelor si unitătile
subordonate, prin decizia directorului general sau a directorilor unitătilor
subordonate, potrivit competentelor.
SECTIUNEA a
3-a
Evaluarea
activitătii profesionale a functionarilor publici din sistemul administratiei
penitenciare
Art. 21. -
Evaluarea activitătii profesionale a functionarilor publici din sistemul
administratiei penitenciare se face anual, pe baza criteriilor de evaluare
elaborate de Administratia Natională a Penitenciarelor si aprobate prin ordin al
ministrului justitiei.
Art. 22. - (1)
Conducătorii de compartimente din Administratia Natională a Penitenciarelor si
din unitătile subordonate sunt obligati să completeze si să noteze anual, în
fisa de evaluare a activitătii, performantele profesionale individuale obtinute
în anul precedent de fiecare functionar public din subordine.
(2) Calificativele
care pot fi acordate în urma evaluării activitătii sunt “exceptional”, “foarte
bun”, “bun”, “satisfăcător” si “nesatisfăcător”.
Art. 23. - (1)
Functionarul public din sistemul administratiei penitenciare notat cu
“nesatisfăcător” sau “satisfăcător” nu poate fi avansat în functie sau grad
profesional în anul următor.
(2) Functionarul
public din sistemul administratiei penitenciare care a fost notat cu “nesatisfăcător”
va fi trecut, cu acordul acestuia, într-o functie inferioară, de către
directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, după caz,
de directorul unitătii din subordinea acesteia. Functionarul public care nu
acceptă trecerea în functia inferioară va fi eliberat din functia pe care o
detine.
(3) Functionarii
publici din sistemul administratiei penitenciare notati cu calificativul
“nesatisfăcător”, în anul următor trecerii într-o functie inferioară, potrivit
alin. (2), vor fi eliberati din functie, în temeiul art. 57 lit. c).
SECTIUNEA a
4-a
Avansarea
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
Art. 24. - (1) În
cariera profesională, în urma rezultatelor obtinute la evaluarea activitătii
profesionale, functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare
care ocupă functii de executie au dreptul de a avansa în functie ori grad
profesional.
(2) Avansarea în
functii publice superioare de executie a functionarilor publici din sistemul
administratiei penitenciare care îndeplinesc conditiile prevăzute de prezenta
lege se face, după caz, pe bază de concurs sau examen, în limita posturilor
prevăzute în statele de organizare.
(3) Avansarea în
gradele profesionale se face de către:
a) Presedintele
României, pentru inspector general sef,
inspector general
principal si inspector general, la propunerea ministrului justitiei;
b) ministrul
justitiei, pentru ceilalti ofiteri, la propunerea directorului general al
Administratiei Nationale a Penitenciarelor;
c) directorul
general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor, pentru agenti, la
propunerea directorilor unitătilor subordonate.
(4) Functionarii
publici din sistemul administratiei penitenciare se avansează în gradul profesional
următor dacă au împlinit stagiul minim în gradul profesional detinut si dacă au
fost apreciati în ultimii doi ani ai stagiului minim în grad cu calificativul
de “foarte bun” sau “exceptional”.
(5) Pentru
obtinerea gradelor profesionale de inspector general sef, inspector general
principal si inspector general este necesară promovarea examenului organizat în
acest scop.
Art. 25. - Stagiul
minim în gradele profesionale este:
A. Corpul
ofiterilor
a) inspector
general principal 2 ani;
b) inspector general
2 ani;
c) inspector sef
principal 3 ani;
d) inspector sef 3
ani;
e) subinspector
sef 4 ani;
f) inspector
principal 3 ani;
g) inspector 3
ani;
h) subinspector 4
ani.
B. Corpul
agentilor
a) agent sef 5
ani;
b) agent sef
adjunct 5 ani;
c) agent principal
5 ani;
d) agent 5 ani.
Art. 26. - (1)
Acordarea gradelor profesionale următoare în cadrul aceleiasi categorii se face
în ordinea ierarhică a gradelor, în raport cu nevoile si posibilitătile
existente, în limita numărului de posturi prevăzute cu gradele respective,
aprobat de ministrul justitiei.
(2) Functionarul
public din sistemul administratiei penitenciare cu gradul de inspector sef
principal, inspector general, inspector general principal, care a dobândit
titlul stiintific de doctor în specialitatea functiei pe care o detine sau
într-o specialitate înrudită este exceptat de la prevederile art. 24 alin. (5).
Art. 27. - (1)
Avansarea functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
într-o categorie superioară se realizează prin concurs, în limita posturilor
prevăzute în statele de organizare, dacă cei în cauză îndeplinesc conditiile
prevăzute de prezenta lege.
(2) Acordarea
gradului profesional functionarilor publici prevăzuti la alin. (1) se face în
functie de nivelul studiilor absolvite si de vechimea în specialitate, conform
legii.
Art. 28. -
Avansarea în functii de conducere se face prin ordin sau decizie, potrivit
competentelor prevăzute la art. 20.
Art.
29.-Metodologia privind avansarea functionarilor publici din sistemul
administratiei penitenciare se elaborează de Administratia Natională a
Penitenciarelor si se aprobă de ministrul justitiei.
SECTIUNEA a
5-a
Pregătirea
si perfectionarea profesională a functionarilor publici din sistemul
administratiei penitenciare
Art. 30. - Pregătirea
si perfectionarea functionarilor publici din sistemul administratiei
penitenciare se face pe baza cerintelor generale ale practicii administratiei
penitenciare si a cerintelor specifice necesare îndeplinirii atributiilor de
serviciu corespunzătoare functiilor din sistemul administratiei penitenciare.
Art. 31. - (1)
Metodologia de organizare si desfăsurare a pregătirii profesionale a
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare si criteriile
de evaluare a rezultatelor acesteia se stabilesc prin ordin al ministrului
justitiei.
(2) În cazurile în
care pregătirea si perfectionarea profesională se desfăsoară în altă localitate
decât cea de domiciliu, functionarii publici din sistemul administratiei
penitenciare beneficiază de drepturile de delegare prevăzute de prezenta lege.
Art. 32. -
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare care urmează o
formă de pregătire sau perfectionare profesională cu o durată ce depăseste 3
luni si care primesc, în această perioadă, drepturile salariale vor semna un
angajament scris prin care se obligă să lucreze cel putin 5 ani în sistemul
administratiei penitenciare, după terminarea formelor de pregătire sau
perfectionare profesională.
Art. 33. - (1)
Functionarul public din sistemul administratiei penitenciare care nu respectă
angajamentul prevăzut la art. 32 este obligat să restituie cheltuielile de
scolarizare, proportional cu perioada rămasă până la împlinirea termenului de 5
ani.
(2) Prevederile alin. (1)
nu se aplică în cazul în care nerespectarea angajamentului se datorează unor
motive neimputabile functionarului public din sistemul administratiei
penitenciare sau în cazul transferului în interesul serviciului.
CAPITOLUL IV
Drepturile
si îndatoririle functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
SECTIUNEA 1
Drepturile
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
Art. 34. -
Functionarul public din sistemul administratiei penitenciare are dreptul la:
a) salariu lunar,
compus din salariul de bază, indemnizatii, sporuri, precum si premii si prime,
ale căror cuantumuri se stabilesc prin lege. Salariul de bază cuprinde salariul
corespunzător functiei îndeplinite, gradului profesional detinut, gradatiile,
sporurile pentru misiune permanentă si, după caz, indemnizatia de conducere si
salariul de merit;
b) ajutoare si
alte drepturi bănesti, ale căror cuantumuri se stabilesc prin lege;
c) uniformă si
echipament specific, alocatii pentru hrană, asistentă medicală si psihologică,
medicamente si proteze, în mod gratuit, stabilite prin hotărâre a Guvernului;
d) locuinte de
serviciu si de interventie, în conditiile legii;
e) concedii de
odihnă, concedii de studii, învoiri plătite si concedii fără plată, în conditii
stabilite prin hotărâre a Guvernului;
f) o primă egală
cu salariul de bază din luna anterioară plecării în concediu, pe lângă
indemnizatia de concediu;
g) concedii
medicale, concedii de maternitate, pentru cresterea copilului până la vârsta de
2 ani sau a copilului cu handicap până la vârsta de 3 ani, precum si pentru
alte situatii, în conditiile stabilite de lege;
h) bilete de
odihnă, tratament si recuperare, în conditiile stabilite prin hotărâre a
Guvernului;
i) pensii, în
conditii stabilite prin lege specială;
j) indemnizatii de
instalare, de mutare, de delegare sau detasare, precum si decontarea
cheltuielilor de cazare, în conditiile stabilite de lege;
k) decontarea
cheltuielilor de transport în cazul deplasării în interes de serviciu, în cazul
mutării în alte localităti si, o dată pe an, pentru efectuarea concediului de
odihnă, precum si în alte situatii, în conditiile stabilite prin hotărâre a
Guvernului;
l) încadrarea
activitătii în conditii deosebite, speciale sau alte conditii de muncă,
potrivit legii;
m) portul permanent
al armamentului din dotare sau achizitionat personal, în conditiile legii;
n) asigurare de
viată, sănătate si bunuri, în conditiile stabilite prin hotărâre a Guvernului;
o) tratament
medical în străinătate pentru afectiuni medicale contractate în timpul
exercitării profesiei, dacă nu pot fi tratate în tară, în conditiile stabilite
prin hotărâre a Guvernului;
p) asistentă
juridică asigurată de unitate, la cerere, în cazul cercetării sale pentru fapte
comise în timpul sau în legătură cu exercitarea atributiilor de serviciu.
Art. 35. - (1)
Pentru apărarea intereselor profesionale, economice, sociale si culturale,
functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare au dreptul la
asociere sindicală sau în alte organizatii profesionale, precum si la
libertatea întrunirilor, în conditiile legii.
(2) Functionarul
public din sistemul administratiei penitenciare îsi poate exercita drepturile
prevăzute la alin. (1), cu conditia garantării drepturilor detinutilor si a
sigurantei asezămintelor de detentie.
(3) Se exceptează
de la prevederile alin. (2) personalul aflat de serviciu sau în misiune.
Art. 36. - (1)
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare vor fi sprijiniti
în construirea sau cumpărarea, o singură dată în timpul carierei profesionale,
a unei locuinte proprietate personală, în localitatea în care îsi are sediul
unitatea la care sunt încadrati, din fondurile Administratiei Nationale a
Penitenciarelor sau alte fonduri guvernamentale, în conditiile legii.
(2) Functionarii
publici din sistemul administratiei penitenciare care au o vechime în serviciu
de cel putin 10 ani pot cumpăra locuinta de serviciu.
(3) Criteriile si
conditiile de sprijin prevăzute la alin. (1) se stabilesc prin hotărâre a
Guvernului.
(4) În conditiile
legii, prin hotărâre a Guvernului se poate înfiinta Casa de Credit a
personalului din sistemul administratiei penitenciare.
Art. 37. - (1)
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare îsi păstrează, pe
perioada delegării, detasării ori trecerii temporare în altă muncă, cu acordul
acestora, după caz, functia, gradul si drepturile salariale avute anterior.
(2) Dacă
drepturile salariale corespunzătoare functiei pe care este detasat sau, după
caz, trecut temporar în altă muncă sunt mai mari, personalul prevăzut la alin.
(1) beneficiază de aceste drepturi salariale.
Art. 38. - (1)
Functionarul public din sistemul administratiei penitenciare, transferat în
interesul serviciului în altă localitate decât cea în care îsi are domiciliul,
beneficiază de următoarele drepturi:
a) locuintă de
serviciu, dacă nu detine nici el, nici sotia/sotul, în proprietate personală o
locuintă în localitatea în care se transferă; până la asigurarea locuintei de
serviciu, beneficiază de compensarea lunară a chiriei, în cuantum de până la
50% din venitul net realizat, dar nu mai mult decât chiria prevăzută în
contractul de închiriere, încheiat în conditiile legii;
b) o indemnizatie
de instalare, egală cu salariul de bază brut realizat la data transferării
efective;
c) o indemnizatie
egală cu 1/4 din salariul de bază brut realizat la data transferării efective,
pentru fiecare membru de familie mutat efectiv cu titularul dreptului;
d) decontarea
cheltuielilor de transport pentru el si membrii familiei sale si pentru
transportul mobilierului si al celorlalte obiecte ale gospodăriei;
e) un concediu
plătit de 5 zile lucrătoare, acordat la cerere, în vederea mutării efective.
(2) Prevederile
alin. (1) se aplică si functionarilor publici din sistemul administratiei
penitenciare, absolventi ai institutiilor de învătământ ale Ministerului
Administratiei si Internelor – sectia penitenciare, Ministerului Justitiei si
ale Administratiei Nationale a Penitenciarelor, care au fost repartizati în
unităti situate în alte localităti decât cele de domiciliu, precum si sotului
sau sotiei acestora.
Art. 39. - (1)
Institutiile si organele specializate ale statului au obligatia de a acorda
protectie, la cerere, functionarilor publici din sistemul administratiei
penitenciare si membrilor de familie ai acestora, în cazul în care viata,
integritatea corporală, demnitatea sau avutul le sunt puse în pericol, în
exercitarea atributiilor de serviciu sau în legătură cu acestea.
(2) Conducerea
Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, după caz, a unitătilor din
subordinea acesteia este obligată să asigure personalului prevăzut la alin. (1)
protectie împotriva amenintărilor, violentelor si faptelor de ultraj cărora
le-ar putea fi victimă în exercitarea functiei sau în legătură cu aceasta.
Art. 40. - Functionarul
public din sistemul administratiei penitenciare, în activitate ori pensionat,
precum si sotul sau sotia si copiii aflati în întretinerea acestuia
beneficiază, în mod gratuit, de servicii de asistentă medicală, medicamente si
proteze, în cadrul sistemului de asigurări de sănătate specific apărării
nationale, ordinii publice si sigurantei nationale, în conditiile legii.
Art. 41. -
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare au dreptul la
despăgubiri în situatia în care au suferit, din culpa institutiei, un
prejudiciu material în timpul îndeplinirii atributiilor de serviciu.
Art. 42. - (1)
Pentru activitatea desfăsurată, functionarilor publici li se conferă ordine si
medalii, potrivit legii.
(2) Functionarii
publici din sistemul administratiei penitenciare decorati cu Ordinul Meritul
Militar sau cu Semnul onorific În Serviciul Armatei îsi păstrează
toate drepturile conferite de aceste ordine, dobândite anterior.
SECTIUNEA a
2-a
Conditiile
de muncă ale functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
Art. 43. - (1)
Durata normală a timpului de lucru este, de regulă, de 8 ore pe zi si de 40 de
ore pe săptămână.
(2) În cazul în
care pentru anumite categorii profesionale durata programului normal de lucru
este stabilită prin dispozitii legale specifice, se vor aplica aceste
dispozitii legale.
(3) Orele prestate
de functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare peste durata
normală a timpului de lucru se compensează cu timp liber corespunzător. În
cazul în care compensarea muncii suplimentare cu timp liber corespunzător nu a
fost posibilă în următoarele 30 de zile după efectuarea acesteia, orele
suplimentare se vor plăti, în luna următoare, cu un spor din salariul de bază,
după cum urmează:
a) 75% din
salariul de bază pentru primele două ore de depăsire a duratei normale a zilei
de lucru;
b) 100% din
salariul de bază pentru orele următoare si pentru orele lucrate în zilele de
repaus săptămânal sau în celelalte zile în care, în conformitate cu
reglementările în vigoare, nu se lucrează.
(4) Munca peste
durata normală a timpului de lucru poate fi prestată si sporurile prevăzute la
alin. (3) se pot plăti numai dacă efectuarea orelor suplimentare a fost
dispusă, în scris, de seful ierarhic, fără a se putea depăsi 120 de ore anual.
În cazuri exceptionale, se poate aproba efectuarea orelor suplimentare si peste
acest plafon, dar nu mai mult de 360 de ore anual, cu aprobarea ordonatorului
de credit si cu încadrarea în fondurile bugetare aprobate.
Art. 44. - Modul
de organizare a timpului de lucru, a pauzelor si evidenta prezentei
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare la serviciu se
stabilesc prin regulamente de ordine interioară, elaborate de conducerea
Administratiei Nationale a Penitenciarelor si a unitătilor din subordinea
acesteia.
Art. 45. -
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare au dreptul,
potrivit legii, la măsuri de securitate si igienă a muncii si la echipament de
protectie gratuit.
SECTIUNEA a
3-a
Îndatoririle
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
Art. 46. -
Functionarul public din sistemul administratiei penitenciare are următoarele
obligatii:
a) să cunoască si
să respecte principiile generale prevăzute de Constitutie si de celelalte legi,
precum si să apere valorile democratiei;
b) să respecte si
să protejeze viata, sănătatea si demnitatea persoanelor private de libertate, a
drepturilor si libertătilor acestora;
c) să împiedice
orice actiune care presupune discriminare pe criterii de etnie, rasă, limbă,
nationalitate, sex, religie si opinie;
d) să execute, cu
profesionalism si în termenul stabilit, dispozitiile date de conducătorii
ierarhici;
e) să fie
disciplinat, respectuos si corect fată de sefi, colegi sau subalterni;
f) să informeze
conducătorii ierarhici si celelalte autorităti abilitate cu privire la
infractiunile de care a luat cunostintă în exercitarea atributiilor de serviciu
sau în legătură cu serviciul, îndeosebi cu privire la faptele de coruptie;
g) să manifeste
preocupare si interes pentru perfectionarea nivelului de instruire
profesională;
h) să păstreze
secretul de stat si de serviciu, în conditiile legii, precum si
confidentialitatea informatiilor sau documentelor care au acest caracter, în
conditiile legii;
i) să se abtină de
la exprimarea sau manifestarea convingerilor lui politice în exercitarea
atributiilor ce îi revin;
j) să se
conformeze dispozitiilor date de conducătorii ierarhici cărora le este
subordonat direct;
k) să respecte
întocmai programul de muncă;
l) să se prezinte
la programul de muncă stabilit, precum si în afara acestuia, în situatii
temeinic justificate;
m) să informeze
seful ierarhic despre existenta unui conflict de interese privind exercitarea
atributiilor de serviciu, în conditiile legii.
Art. 47. -
Functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare le este
interzis:
a) să detină orice
altă functie publică sau privată pentru care sunt retribuiti, cu exceptia
functiilor didactice din cadrul institutiilor de învătământ, a activitătilor de
cercetare stiintifică si creatie literar-artistică;
b) să exercite, la
agenti economici, activităti cu scop lucrativ care au legătură cu atributiile
functiilor publice pe care le detin si să fie mandatari ai unor persoane în
ceea ce priveste efectuarea unor acte în legătură cu functia pe care o
îndeplinesc;
c) să dispună, să
exercite, să instige ori să tolereze acte de tortură sau orice forme de
tratament inuman ori degradant asupra persoanelor aflate în asezămintele de
detinere;
d) să primească,
să solicite ori să accepte, direct sau indirect, pentru sine sau pentru alte
persoane, în considerarea calitătii sale oficiale, cadouri, bani, împrumuturi
sau orice alte valori sau servicii;
e) să intervină
pentru solutionarea unor cereri sau lucrări care nu sunt de competenta lor ori
nu le-au fost repartizate de conducătorii ierarhici;
f) să recurgă la
fortă sau la folosirea mijloacelor de imobilizare, împotriva persoanelor
private de libertate, în alte conditii decât cele expres prevăzute de lege.
Art. 48. - La
acordarea primului grad profesional, la numirea si eliberarea dintr-o functie
de conducere, precum si la încetarea raporturilor de serviciu, functionarul
public din sistemul administratiei penitenciare este obligat să îsi declare
averea, conform legii.
CAPITOLUL V
Raporturile
de serviciu ale functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
SECTIUNEA 1
Art. 49. - (1)
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare au dreptul la
stabilitatea raporturilor de serviciu.
(2) Raporturile de
serviciu ale personalului prevăzut la alin. (1) se pot modifica sau suspenda
ori pot înceta numai în cazurile si în conditiile prezentei legi.
(3) Raporturile de
serviciu ale functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
sunt de subordonare ierarhică.
SECTIUNEA a
2-a
Modificarea
raporturilor de serviciu
Art. 50. - (1)
Personalul din sistemul administratiei penitenciare, care are calitatea de functionar
public din sistemul administratiei penitenciare, poate fi delegat de către
directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, după caz,
de directorii unitătilor din subordinea acesteia, să îndeplinească anumite
activităti în interesul unitătii unde este încadrat, în aceeasi localitate sau
în altă localitate, pe o perioadă de cel mult 60 de zile într-un an.
(2) Functionarii
publici din sistemul administratiei penitenciare pot fi delegati mai mult de 60
de zile într-un an, cu acordul scris al acestora.
Art. 51. - (1)
Detasarea personalului din sistemul administratiei penitenciare care are
calitatea de functionar public se dispune în interesul institutiei publice în
care urmează să-si desfăsoare activitatea, situată în aceeasi localitate sau în
altă localitate, pe o perioadă de cel mult 6 luni într-un an. Detasarea pe o
perioadă mai mare de 6 luni se poate dispune numai cu acordul scris al celui în
cauză.
(2) Trecerea
temporară în altă muncă se poate dispune fără acordul functionarului public din
sistemul administratiei penitenciare în caz de fortă majoră, ca măsură de
protectie a functionarului public din sistemul administratiei penitenciare ori
ca sanctiune disciplinară.
SECTIUNEA a
3-a
Punerea
la dispozitie si suspendarea din functie
Art. 52. - (1) În
cazul în care împotriva functionarului public din sistemul administratiei
penitenciare s-a început urmărirea penală, mentinerea sa în activitate se
hotărăste după solutionarea definitivă a cauzei, cu exceptia situatiei în care
a comis si alte abateri disciplinare, când operează procedura disciplinară
obisnuită.
(2) Pe timpul
urmăririi penale si al judecătii, functionarul public din sistemul
administratiei penitenciare este pus la dispozitie.
Functionarul
public din sistemul administratiei penitenciare pus la dispozitie îndeplineste
numai acele sarcini si atributii de serviciu stabilite, în scris, de
conducătorul unitătii si beneficiază de drepturile bănesti corespunzătoare
gradului profesional pe care îl are, la nivelul de bază, si de celelalte
drepturi prevăzute de prezenta lege.
(3) Pe perioada
arestării preventive, functionarul public din sistemul administratiei
penitenciare este suspendat din functie. Pe timpul suspendării, functionarul
public din sistemul administratiei penitenciare nu beneficiază de nici un drept
dintre cele prevăzute de prezenta lege.
(4) În cazul în
care s-a dispus scoaterea de sub urmărire penală ori achitarea, precum si în
cazul încetării urmăririi penale ori a procesului penal, functionarul public
din sistemul administratiei penitenciare va fi repus în toate drepturile
anterioare, inclusiv compensarea celor de care a fost privat pe perioada
punerii la dispozitie, respectiv a suspendării din functie, potrivit
competentelor stabilite prin ordin al ministrului justitiei.
Art. 53. - (1)
Functionarul public din sistemul administratiei penitenciare se suspendă din
functie dacă desfăsoară activitate sindicală pentru care este prevăzută
suspendarea, în conditiile legii.
(2) Raportul de
serviciu se suspendă la initiativa functionarului public din sistemul
administratiei penitenciare pentru desfăsurarea unei activităti în cadrul unor
organisme sau institutii internationale.
SECTIUNEA a
4-a
Încetarea
raporturilor de serviciu
Art. 54. -
Raporturile de serviciu ale functionarilor publici din sistemul administratiei
penitenciare pot înceta prin:
a) demisie;
b) transfer;
c) eliberare din
functie;
d) destituire din
functie;
e) pensionare în
conditiile legii;
f) deces.
Art. 55. - (1) Functionarii
publici din sistemul administratiei penitenciare pot solicita, în scris,
încetarea raporturilor de serviciu prin demisie.
(2) Demisia
produce efecte după 15 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia, dacă
functionarul public în cauză si directorul general al Administratiei Nationale
a Penitenciarelor sau, după caz, conducătorul unitătii din subordinea acesteia,
nu au convenit alt termen mai scurt.
(3) În cazul
functiilor de conducere, demisia produce efecte după 30 de zile lucrătoare de
la data înregistrării acesteia.
(4) Functionarul
public demisionar este obligat să-si continue activitatea până la împlinirea
termenului prevăzut la alin. (2) sau (3), după caz.
(5) Cu acordul
conducerii Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, după caz, a unitătii
din subordinea acesteia, functionarul public în cauză poate reveni asupra
cererii de demisie, dar numai până la împlinirea termenului de la care demisia
produce efecte.
Art. 56. - (1)
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare pot fi
transferati, în interesul serviciului sau la cererea acestora, în aceeasi sau
în altă functie publică, din alte unităti ale sistemului administratiei
penitenciare sau în afara acestui sistem.
(2) Transferul în
interesul serviciului se poate face numai cu acordul scris al functionarului
public din sistemul administratiei penitenciare care urmează să fie transferat.
(3) Functionarii
publici din sistemul administratiei penitenciare transferati în interesul
serviciului în alte unităti din sistemul administratiei penitenciare, situate
în alte localităti decât cele
unde îsi au
domiciliul, beneficiază de drepturile prevăzute în prezenta lege.
Art. 57. -
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare pot fi eliberati
din functiile publice pe care le detin, numai în următoarele cazuri:
a) se află
într-una din situatiile prevăzute la art. 47 referitoare la interdictii;
b) unitatea s-a
desfiintat ori a fost mutată în altă localitate, iar functionarul public nu
acceptă să o urmeze;
c) sunt declarati
necorespunzători din punct de vedere profesional, în conditiile prevăzute de
prezenta lege;
d) unitatea îsi
reduce personalul prin desfiintarea unor posturi publice de natura celui ocupat
de functionarul public în cauză, ca urmare a reorganizării, iar acesta refuză
oferta conducerii unitătii de trecere în altă functie publică;
e) nu mai
îndeplinesc conditiile prevăzute la art. 11 lit. a) sau d).
Art. 58. -
Destituirea din functie a functionarilor publici din sistemul administratiei
penitenciare se dispune ca sanctiune disciplinară, în cazul săvârsirii unei
abateri disciplinare, precum si în cazul condamnării prin hotărâre
judecătorească penală definitivă.
Art. 59. - (1)
Încetarea raporturilor de serviciu, în toate situatiile prevăzute la art. 57 si
58, se dispune prin ordin sau decizie, potrivit competentelor prevăzute la art.
20.
(2) Împotriva
ordinului sau deciziei prevăzute la alin. (1) se poate face plângere la
instanta competentă, potrivit legii.
CAPITOLUL VI
Răspunderea
functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare
SECTIUNEA
1
Dispozitii
generale
Art. 60. - (1) Încălcarea cu vinovătie de către functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare, indiferent de functia sau postul pe care îl ocupă, a îndatoririlor de serviciu ce le revin, inclusiv a normelor de comportare, constituie abatere disciplinară, dacă faptele nu atrag răspunderea penală sau contraventională.
(2) Răspunderea
penală, contraventională, civilă sau, după caz, patrimonială nu exclude
răspunderea disciplinară pentru fapta săvârsită, dacă prin aceasta s-au
încălcat si îndatoriri de serviciu.
SECTIUNEA a
2-a
Abateri
disciplinare
Art. 61. - Sunt
abateri disciplinare următoarele fapte:
a) comportarea
necorespunzătoare la serviciu, în familie sau în societate, care aduce atingere
onoarei, probitătii profesionale sau prestigiului institutiei;
b) neglijenta
manifestată în îndeplinirea atributiilor de serviciu sau a dispozitiilor
primite de la sefii ierarhici sau de la autoritătile anume abilitate de lege;
c) întârzierea
repetată sau nejustificată în îndeplinirea sarcinilor de serviciu;
d) depăsirea
atributiilor de serviciu ori manifestarea unui comportament necorespunzător
fată de persoanele private de libertate sau fată de alte persoane cu care intră
în contact în timpul serviciului;
e) absenta
nemotivată ori întârzierea repetată la serviciu;
f) părăsirea
nejustificată a locului de muncă în timpul programului de lucru, de natură a
perturba activitatea compartimentului de muncă;
g) producerea de
pagube materiale unitătii din care face parte sau patrimoniului Administratiei
Nationale a Penitenciarelor;
h) încălcarea
normelor privind confidentialitatea activitătii desfăsurate;
i) nerespectarea
prevederilor jurământului de credintă;
j) imixtiunea
ilegală în activitatea altui functionar public;
k) interventia
pentru influentarea solutionării unei cereri privind satisfacerea intereselor
oricărei persoane;
l) nerespectarea
prevederilor referitoare la incompatibilităti si interdictii;
m) interzicerea
sau împiedicarea exercitării libertătilor publice si a drepturilor sindicale
ale functionarilor publici din sistemul administratiei penitenciare;
n) atitudinea
tolerantă a conducătorilor ierarhici fată de comiterea unor abateri
disciplinare de către subordonati;
o) efectuarea în
timpul programului de lucru a unor activităti ce nu au legătură cu îndatoririle
de serviciu.
SECTIUNEA a
3-a
Sanctiuni
disciplinare
Art. 62. - Pentru faptele
ce constituie abateri disciplinare, săvârsite de către functionarii publici din
sistemul administratiei penitenciare, poate fi aplicată una dintre următoarele
sanctiuni disciplinare:
a) mustrarea
scrisă;
b) diminuarea
drepturilor salariale corespunzătoare functiei ocupate cu 5-20%, pe o perioadă
de la o lună la 3 luni sau retragerea salariului de merit;
c) suspendarea
dreptului de avansare în functie si grad pe o perioadă de la un an la 3 ani;
d) trecerea într-o
functie imediat inferioară, cu diminuarea corespunzătoare a drepturilor
salariale, pe o perioadă de 6-12 luni;
e) revocarea din
functia de conducere;
f) destituirea din
functie.
SECTIUNEA a
4-a
Procedura
aplicării sanctiunilor disciplinare
Art. 63. - (1) La
individualizarea sanctiunii disciplinare ce urmează a fi aplicată, se va tine
seama de cauzele si gravitatea abaterii disciplinare, împrejurările în care
aceasta a fost săvârsită, gradul de vinovătie si consecintele abaterii,
comportarea generală în serviciu a autorului abaterii, precum si de existenta
altor sanctiuni disciplinare.
(2) Sanctiunea
disciplinară poate fi aplicată numai după efectuarea cercetării prealabile a
faptei ce constituie abatere disciplinară săvârsită de functionarul public în
cauză si audierea acestuia de către comisiile prevăzute la art. 67.
(3) Audierea
functionarului public se consemnează în scris, sub sanctiunea nulitătii.
Refuzul functionarului public de a se prezenta la audiere sau de a semna o
declaratie privitoare la abaterile disciplinare imputate se consemnează într-un
proces-verbal. În astfel de cazuri, sanctiunea disciplinară poate fi aplicată.
(4) Sanctiunea
disciplinară se aplică în termen de 60 de zile calendaristice de la data la
care persoanele competente să o aplice au luat cunostintă despre abaterea
disciplinară, cu respectarea termenului de prescriptie prevăzut la art. 68.
Art. 64. - (1)
Sanctiunea disciplinară prevăzută la art. 62 lit. a) poate fi aplicată direct
de către conducătorul compartimentului din cadrul Administratiei Nationale a
Penitenciarelor sau, după caz, din cadrul unitătii din subordinea acesteia, în
care îsi desfăsoară activitatea functionarul public care a săvârsit abaterea
disciplinară.
(2) Împotriva
sanctiunii disciplinare aplicate potrivit prevederilor alin. (1), functionarul
public în cauză poate face contestatie la directorul general al Administratiei
Nationale a Penitenciarelor sau, după caz, la conducătorul unitătii din
subordinea acesteia, în termen de 15 zile de la comunicarea sanctiunii
disciplinare aplicate.
(3) Pe baza
propunerii comisiei de disciplină prevăzute la art. 67, directorul general al
Administratiei Nationale a Penitenciarelor sau, după caz, conducătorul unitătii
din subordinea acesteia, adoptă o decizie definitivă.
Art. 65. -
Sanctiunile disciplinare prevăzute la art. 62 lit. b)-f) se aplică de ministrul
justitiei, directorul general al Administratiei Nationale a Penitenciarelor
sau, după caz, de conducătorul unitătii din subordinea acesteia, la propunerea
comisiei de disciplină, în functie de competentele prevăzute la art. 20.
Art. 66. - (1)
Sanctiunea disciplinară se aplică prin decizie scrisă, emisă potrivit
competentelor prevăzute la art. 64 alin. (1) si art. 65, care se comunică
functionarului public sanctionat în termen de 5 zile de la data emiterii deciziei.
(2) Functionarul
public nemultumit de sanctiunea aplicată se poate adresa instantei de judecată
competente, potrivit legii.
Art. 67. - (1)
Comisiile de disciplină se constituie în Administratia Natională a
Penitenciarelor si în fiecare unitate din subordinea acesteia si au competenta
de a efectua cercetarea prealabilă a faptei ce constituie abatere disciplinară
si de a propune sanctiunea disciplinară ce urmează să fie aplicată persoanei în
cauză.
(2) Modul de
organizare si desfăsurare a activitătii comisiilor de disciplină se stabileste
prin ordin al ministrului justitiei.
SECTIUNEA a
5-a
Art. 68. -
Aplicarea sanctiunilor disciplinare functionarilor publici din sistemul administratiei
penitenciare, pentru faptele care constituie abateri, conform prevederilor
prezentei legi, se prescrie în termen de 6 luni de la data săvârsirii faptelor.
Art. 69. - (1)
Sanctiunile disciplinare aplicate se radiază de drept în termen de un an de la
aplicare, dacă functionarul public sanctionat nu a mai săvârsit o abatere
disciplinară în această perioadă.
(2) Radierea
sanctiunilor disciplinare nu duce la anularea efectelor patrimoniale ale
acestora.
SECTIUNEA a
6-a
Răspunderea
patrimonială
Art. 70. - (1)
Răspunderea patrimonială a functionarilor publici din sistemul administratiei
penitenciare se angajează în următoarele situatii:
a) pentru pagubele
produse cu vinovătie în patrimoniul Administratiei Nationale a Penitenciarelor
sau, după caz, al unitătilor din subordinea acesteia;
b) pentru
nerestituirea în termenul legal a sumelor ce i s-au acordat necuvenit;
c) pentru
nerestituirea în termenul legal a contravalorii unor bunuri primite ce nu i se
datorau si care nu mai pot fi restituite în natură, precum si a unor servicii
ce i-au fost prestate în mod necuvenit.
(2) Recuperarea
prejudiciului cauzat prin oricare din situatiile prevăzute la alin. (1) se face
potrivit prevederilor Legii nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată.
CAPITOLUL VII
Dispozitii
tranzitorii si finale
Art. 71. - (1)
Numărul maxim de posturi necesare sistemului administratiei penitenciare se
stabileste prin hotărâre a Guvernului, la propunerea ministrului justitiei.
(2) Statele de
functii si structura personalului din sistemul administratiei penitenciare se
aprobă de către ministrul justitiei.
(3) Atributiile si
competentele personalului din sistemul administratiei penitenciare se stabilesc
prin fisele posturilor, întocmite în conformitate cu prevederile prezentului
Statut si ale Regulamentului de organizare si functionare a Administratiei
Nationale a Penitenciarelor si a unitătilor subordonate acesteia, aprobat prin
ordin al ministrului justitiei.
Art. 72. - (1) La
data intrării în vigoare a prezentei legi, gradele militare ale personalului
din penitenciare vor fi echivalate cu gradele profesionale, cu mentinerea
drepturilor câstigate anterior, după cum urmează:
A. Ofiteri:
a) sublocotenent -
subinspector;
b) locotenent -
inspector;
c) căpitan -
inspector principal;
d) maior -
subinspector sef;
e) locotenent
colonel - inspector sef;
f) colonel -
inspector sef principal;
g) general de
brigadă - inspector general;
h) general maior -
inspector general principal;
i) general
locotenent - inspector general sef;
B. Agenti:
a) maistru militar
cls. a IV-a
si sergent major -
agent;
b) maistru militar
cls. a III-a
si plutonier -
agent principal;
c) maistru militar
cls. a II-a
si plutonier major
- agent sef adjunct;
d) maistru militar
cls. I
si plutonier
adjutant - agent sef;
e) maistru militar
principal
si plutonier
adjutant sef - agent sef principal.
(2) Personalul militar
care, la data intrării în vigoare a prezentei legi, are o vechime în grad egală
sau mai mare decât cea prevăzută la art. 25, va fi avansat în gradul
profesional următor celui echivalent dacă functia pe care este încadrat, în
statul de organizare si functionare, este prevăzută cu gradul profesional superior
celui pe care îl are, a fost apreciat cu calificativul “foarte bun” sau
“exceptional” si nu a fost judecat în consiliul de onoare sau în consiliul de
judecată. Pentru acordarea gradului profesional de inspector general este
necesară promovarea examenului organizat în acest scop.
(3) Cadrele
militare preluate prin reorganizarea Directiei Generale a Penitenciarelor si
unitătilor din subordinea acesteia se trec în rezervă, în conditiile Legii nr.
80/1995 privind Statutul cadrelor militare, cu modificările si completările
ulterioare, si se numesc functionari publici în sistemul administratiei
penitenciare.
(4) Personalul
civil, preluat prin reorganizarea Directiei Generale a Penitenciarelor si a
unitătilor din subordinea acesteia care are atributii similare cu personalul
prevăzut la alin. (3) si îndeplineste conditiile prezentei legi va dobândi
calitatea de functionar public în sistemul administratiei penitenciare.
(5) Personalul
numit în functii publice va depune jurământul de credintă, potrivit art. 19 alin.
(1).
Art. 73. - (1)
Personalul preluat prin reorganizarea Directiei Generale a Penitenciarelor si a
unitătilor din subordinea acesteia va fi numit în functii echivalente celor
detinute anterior.
(2) Personalul
numit în functii publice, care nu îndeplineste conditiile de studii si nu le
definitivează în termen de 5 ani, va fi încadrat în categorii corespunzătoare
studiilor pe care le are.
Art. 74. -
Prevederile prezentei legi se aplică si cadrelor militare în activitate din
Ministerul Justitiei, care au atributii de coordonare si control ale
activitătii din sistemul administratiei penitenciare sau alte atributii în
legătură cu activitatea administratiei penitenciare.
Art. 75. - (1)
Cadrele militare trecute în rezervă, potrivit art. 72 alin. (3), pot solicita
înscrierea la pensia militară de stat, dacă îndeplinesc, cumulativ, următoarele
conditii:
a) au o vechime în
muncă de minimum 20 de ani, din care cel putin 10 ani în calitate de cadru
militar;
b) au vârsta de
cel putin 45 de ani.
(2) La încetarea activitătii,
personalul prevăzut la alin. (1) are dreptul la recalcularea pensiei, în
conditiile legii.
(3) Stabilirea si
plata pensiei militare de stat se fac de către organele specializate, potrivit
legii.
(4) Cadrele
militare pensionate potrivit alin. (1) beneficiază de ajutorul care se acordă
potrivit dispozitiilor legale aplicabile cadrelor militare din institutiile
publice de apărare natională, ordine publică si sigurantă natională, la
pensionarea acestora.
Art. 76. - În
termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi,
Administratia Natională a Penitenciarelor si unitătile din subordinea acesteia
vor lua măsuri de întocmire a carnetelor de muncă si a formelor necesare
eliberării documentelor militare care atestă calitatea de cadru militar în
rezervă.
Art. 77. - Se
proclamă ziua de 29 iunie “Ziua personalului din sistemul administratiei
penitenciare”.
Art. 78. -
Conditiile privind salarizarea si pensionarea functionarilor publici din
sistemul administratiei penitenciare se stabilesc prin lege, în termen de 6
luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi.
Art. 79. - (1)
Până la adoptarea legii privind salarizarea functionarilor publici din sistemul
administratiei penitenciare, rămân aplicabile în continuare dispozitiile legale
referitoare la salarizarea si alte drepturi ale personalului militar din
institutiile publice de apărare natională, ordine publică si sigurantă
natională.
(2) Până la
adoptarea legii privind pensiile functionarilor publici din sistemul
administratiei penitenciare, rămân aplicabile în continuare dispozitiile legale
referitoare la pensionarea cadrelor militare.
Art. 80. -
Functionarii publici din sistemul administratiei penitenciare beneficiază în
continuare de drepturile dobândite anterior, precum si de cele care vor fi
stabilite pentru personalul din sistemul national de apărare, ordine publică si
sigurantă natională.
Art. 81. -
Dispozitiile prezentei legi se completează, după caz, cu prevederile cuprinse
în Legea nr.
188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicată, precum si cu
cele din legislatia muncii.
Art. 82. - (1) În
termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Guvernul
va adopta hotărârea privind organizarea, functionarea si atributiile
Administratiei Nationale a Penitenciarelor.
(2) În termen de
30 de zile de la intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin.
(1), Administratia Natională a Penitenciarelor va elabora Codul deontologic al
personalului din sistemul administratiei penitenciare, care se aprobă prin
ordin al ministrului justitiei.
(3) Până la
intrarea în vigoare a hotărârii Guvernului prevăzute la alin. (1), atributiile
Administratiei Nationale a Penitenciarelor sunt îndeplinite de Directia
Generală a Penitenciarelor.
Art. 83. -
Prezenta lege intră în vigoare la 90 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Această lege a
fost adoptată de Parlamentul României, în conditiile art. 77 alin. (2) si cu
respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia
României, republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR VALER
DORNEANU |
PRESEDINTELE
SENATULUI NICOLAE
VĂCĂROIU |
Bucuresti, 28 iunie 2004.
Nr. 293.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii privind Statutul
functionarilor publici din Administratia Natională a Penitenciarelor
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (3) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind Statutul functionarilor publici din Administratia
Natională a Penitenciarelor si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 26 iunie 2004.
Nr. 513.