MONITORUL OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E A I
Anul 172 (XVI) - Nr. 388 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 3 mai 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 137 din 23 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 150/2002 privind organizarea si
functionarea sistemului de asigurări sociale de sănătate, cu modificările si
completările ulterioare
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
526.
- Ordin al ministrului finantelor publice pentru aprobarea Normelor
metodologice privind procedurile de depunere, manipulare si depozitare a
metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase, considerate
bunuri fără stăpân, precum si a celor ridicate în vederea confiscării ori
confiscate în conditiile prevăzute de lege, la unitătile Trezoreriei Statului
din 23
martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului
nr. 150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Florentina Baltă -
procuror
Ioana Marilena
Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin.
(1) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare, exceptie
ridicată, din oficiu, de Tribunalul Mures - Sectia civilă în Dosarul nr.
4.230/2003.
La apelul nominal
răspunde Casa Natională de Asigurări de Sănătate, prin consilier juridic
Vasilica Adamesteanu, cu delegatie la dosar, lipsă fiind celelalte părti, fată
de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în
stare de judecată, consilierul juridic Vasilica Adamesteanu, pentru Casa
Natională de Asigurări de Sănătate, solicită respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate, invocând în acest sens jurisprudenta recentă a Curtii
Constitutionale, si anume Decizia nr. 101 din 9 martie 2004, prin care s-a
respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor criticate.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate, apreciind că exceptările de la plata contributiei de
asigurări sociale pentru anumite categorii de persoane au fost instituite în
considerarea situatiei speciale în care se găsesc acestea, fără ca dispozitiile
criticate să contravină art. 16 alin. (1) din Constitutie.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, constată următoarele:
Prin Încheierea
din 21 noiembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 4.230/2003, Tribunalul
Mures - Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. d) din Legea nr.
145/1997 privind asigurările sociale de sănătate si ale art. 6 alin. (1) lit.
c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, exceptie ridicată de instanta de judecată, din oficiu,
în cadrul unui litigiu de asigurări sociale.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate instanta de judecată arată că dispozitiile legale criticate exclud
unele persoane, din categoria celor prevăzute de art. 2 din Legea nr. 42/1990,
de la beneficiul asigurărilor de sănătate fără plata contributiei, dacă
realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile bănesti acordate
de Legea nr. 42/1990, precum si cele provenite din pensii. Consideră că aceste
dispozitii legale încalcă principiul egalitătii în drepturi consacrat de art.
16 alin. (1) din Constitutie, întrucât toti cetătenii care se încadrează în
categoria prevăzută de art. 2 din Legea nr. 42/1990 se află într-o situatie
identică, fată de care nu se justifică, în mod obiectiv si rezonabil,
tratamentul juridic diferentiat. Faptul că unii cetăteni îsi exercită dreptul
constitutional la muncă [garantat de art. 38 alin. (1) din Constitutie] nu
poate determina privarea lor de un alt drept constitutional, acela de a
beneficia de măsurile de protectie socială, cum este si scutirea de la plata
contributiei la asigurările de sănătate.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată presedintilor celor două Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 181 din Legea nr. 35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat si punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Avocatul
Poporului consideră că
exceptia ridicată este neîntemeiată, întrucât tratamentul juridic diferit
aplicabil persoanelor prevăzute la art. 2 din Legea nr. 42/1990 are o
justificare obiectivă si rezonabilă. Arată, în acest sens, că “persoanele care
beneficiază de asigurare fără plata contributiei la asigurările de sănătate nu
realizează alte venituri în afară de cele provenite din drepturile bănesti
acordate de legile speciale prevăzute de textul legal criticat, precum si din
cele provenite din pensii”. Astfel, legiuitorul, în mod justificat, “a optat ca
în cadrul politicii de protectie socială, să conditioneze scutirea de la plata
contributiei la asigurările de sănătate de veniturile realizate de aceste
persoane”.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, sustinerile părtii prezente, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutia republicată, precum si celor ale
art. 1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, asa cum reiese din
încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale, îl constituie dispozitiile
art. 6 alin. (1) lit. d) din Legea nr. 145/1997 privind asigurările sociale de
sănătate, precum si ale art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările ulterioare.
Curtea constată că
Legea nr. 145/1997 privind asigurările sociale de sănătate era abrogată în
întregime, la data sesizării, prin art. 108 alin. (1) din Ordonanta de urgentă
a Guvernului nr.
150/2002, cu modificările ulterioare, aceasta din urmă devenind
reglementarea generală privind asigurările sociale de sănătate. Astfel, art. 6
lit. d) din Legea nr. 145/1997 a devenit art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
150/2002, cu modificările ulterioare.
Ca atare, obiect
al exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie numai dispozitiile art. 6
alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate (publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
838 din 20 noiembrie 2002), dispozitii modificate prin Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
48/2003 privind unele măsuri în vederea întăririi disciplinei financiare si
a cresterii eficientei utilizării fondurilor în sistemul sanitar, precum si
modificarea unor acte normative (publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 435 din 19 iunie 2003), având în prezent următorul cuprins:
- Art. 6 alin. (1)
lit. c): “Următoarele categorii de persoane beneficiază de asigurare, fără
plata contributiei: [...]
c) persoanele
ale căror drepturi sunt stabilite prin Decretul-lege nr. 118/1990 privind
acordarea unor drepuri persoanelor persecutate din motive politice de dictatura
instaurată cu începere de la 6 martie 1945, precum si celor deportate în
străinătate ori constituite în prizonieri, republicat, cu modificările si
completările ulterioare, prin Legea nr. 44/1994 privind veteranii de război,
precum si unele drepturi ale invalizilor si văduvelor de război, republicată,
prin Legea nr.
309/2002 privind recunoasterea si acordarea unor drepturi persoanelor care
au efectuat stagiul militar în cadrul Directiei Generale a Serviciului Muncii,
în perioada 1950-1961, precum si persoanele prevăzute la art. 2 din Legea nr.
42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi urmasilor
acestora, rănitilor, precum si luptătorilor pentru victoria Revolutiei din
decembrie 1989, republicată, cu modificările si completările ulterioare, dacă
nu realizează alte venituri decât cele provenite din drepturile bănesti
acordate de aceste legi, precum si cele provenite din pensii;”
Art. 2 din Legea
nr. 42/1990 pentru cinstirea eroilor-martiri si acordarea unor drepturi
urmasilor acestora, rănitilor, precum si luptătorilor pentru victoria
Revolutiei din decembrie 1989, republicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 198 din 23 august 1996, vizează pe “cei care au fost răniti în
luptele pentru victoria Revolutiei din decembrie 1989”; “au fost retinuti în
perioada 16-22 decembrie 1989 ca urmare a participării la actiunile pentru
victoria revolutiei”, precum si cei “care, în perioada 16-25 decembrie
1989, s-au remarcat prin fapte deosebite în lupta pentru victoria revolutiei”.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate din oficiu, instanta de judecată
arată că dispozitiile legale criticate contravin prevederilor constitutionale
ale art. 16 alin. (1) si ale art. 38 alin. (1), care, în urma revizuirii si
republicării Constitutiei în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 767
din 31 octombrie 2003, au devenit art. 16 alin. (1) si art. 41 alin. (1), având
următorul continut:
- Art. 16 alin.
(1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.”;
- Art. 41 alin.
(1): “Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a meseriei
sau a ocupatiei, precum si a locului de muncă este liberă.”
De asemenea, în
motivarea exceptiei ridicate din oficiu instanta de judecată sustine si
încălcarea prevederilor art. 2 si 7 din Declaratia Universală a Drepturilor
Omului, prevederi care au următorul cuprins:
- Art. 2: “1.
Fiecare om se poate prevala de toate drepturile si de toate libertătile proclamate
în prezenta Declaratie, fără nici o deosebire, în special de rasă, de culoare,
de sex, de limbă, de religie, de opinie politică sau de orice altă opinie, de
origine natională sau socială, de avere, de nastere sau decurgând din orice
altă situatie.
2. Pe lângă
aceasta, nu se va face nici o deosebire bazată pe statutul politic, juridic sau
international al tării sau al teritoriului de care apartine o persoană, fie
această tară sau teritoriu independente, sub tutelă, neautonome sau supuse unei
limitări oarecare a suveranitătii.”;
- Art. 7: “Toti
oamenii sunt egali în fata legii si au dreptul fără deosebire la o protectie
egală a legii. Toti oamenii au dreptul la o protectie egală împotriva oricărei
discriminări care ar încălca prezenta Declaratie si împotriva oricărei
provocări la o astfel de discriminare.”
Analizând exceptia
de neconstitutionalitate ridicată, Curtea retine că dispozitiile art. 6 alin.
(1) lit. c) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
150/2002, cu modificările ulterioare, vizează anumite categorii de
cetăteni, prevăzute de patru legi speciale (Decretul-lege nr. 118/1990, Legea
nr. 44/1994, Legea nr.
309/2002 si Legea nr. 42/1990), cărora prin aceste legi li s-au acordat
unele drepturi bănesti. Pentru aceste categorii de cetăteni se asigură
beneficiul asigurărilor de sănătate fără plata contributiei, dar cu conditia să
nu realizeze alte venituri în afară de cele provenite din ajutoarele bănesti
acordate, precum si de cele provenite din pensii.
Ca si în cazul
instituirii oricărei obligatii legale, la plata contributiei la asigurările de
sănătate, legiuitorul este suveran în a stabili anumite exceptii pentru
situatii speciale, cum ar fi scutiri sau alte facilităti. În baza acestui drept
exclusiv, ca exceptii de la regula generală privind plata contributiei
mentionate mai sus, legiuitorul a stabilit în art. 6 alin. (1) din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
150/2002, cu modificările ulterioare, anumite categorii de persoane, aflate
în situatii speciale concret determinate, care pot beneficia de asigurări
sociale de sănătate fără obligatia de a plăti contributia aferentă, cum ar fi
cele prevăzute la lit. c) a alin. (1) al art. 6, adică persoanele ale căror
drepturi sunt stabilite prin anumite legi speciale. De asemenea, Curtea
constată că legiuitorul are optiunea liberă în a stabili conditiile în care
aceste exceptii pot fi aplicate, cum ar fi conditia potrivit căreia persoanele
exceptate de la plata contributiei de asigurări sociale nu pot beneficia de
această facilitate dacă realizează si alte venituri în afară de cele provenite
din ajutoarele bănesti acordate, precum si de cele provenite din pensii.
Astfel, este evident că persoanele care realizează venituri din alte surse
suplimentare (cum ar fi veniturile obtinute din activitatea de întreprinzător,
asociat sau actionar la societăti comerciale, salariul obtinut pentru munca
depusă si altele similare) se află într-o situatie diferită fată de persoanele
ale căror venituri provin doar din ajutoarele bănesti acordate de legile
speciale si, eventual, din pensii, persoane fată de care se justifică în mod
obiectiv si rational aplicarea unui tratament juridic diferit, si anume
scutirea de la plata contributiei la asigurările sociale de sănătate.
Potrivit
jurisprudentei constante a Curtii Constitutionale, în concordantă si cu
jurisprudenta Curtii Europene a Drepturilor Omului (Cazul “Marckx împotriva
Belgiei”, 1979), situatia obiectiv si rezonabil diferită în care se află
anumite categorii de persoane justifică tratamentul juridic diferentiat, fără a
leza principiul egalitătii în drepturi, consacrat de art. 16 alin. (1) din
Constitutia republicată si de art. 2 si 7 din Declaratia Universală a
Drepturilor Omului. Pe de altă parte, Curtea constată că în spetă nu se pune
problema îngrădirii unui drept constitutional prin exercitiul altui drept, de
asemenea constitutional [si anume dreptul la muncă, garantat de art. 41 alin.
(1) din Legea fundamentală], asa cum fără temei sustine instanta de judecată
care a ridicat, din oficiu, exceptia de neconstitutionalitate. Este de
necontestat faptul că orice persoană are posibilitatea să-si exercite
drepturile constitutionale, dar persoana care exercită mai multe drepturi
aducătoare de venituri suplimentare se află într-o situatie materială mai bună,
motiv pentru care textul de lege criticat nu i-a mai acordat acesteia
facilitatea scutirii de la plata contributiei la asigurările de sănătate.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutia republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al
art. 23 si al art. 25 alin. (1) si (4) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 alin. (1) lit. c) din Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
150/2002 privind organizarea si functionarea sistemului de asigurări
sociale de sănătate, cu modificările si completările ulterioare, exceptie
ridicată, din oficiu, de Tribunalul Mures - Sectia civilă în Dosarul nr.
4.230/2003.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 23 martie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
Ioana
Marilena Chiorean
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE
ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
pentru aprobarea Normelor metodologice privind
procedurile de depunere, manipulare si depozitare a metalelor pretioase,
aliajelor acestora si pietrelor pretioase, considerate bunuri fără stăpân,
precum si a celor ridicate în vederea confiscării ori confiscate în conditiile
prevăzute de lege, la unitătile Trezoreriei Statului
În temeiul
prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor Publice
si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările si
completările ulterioare, ale art. 25 alin. (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor pretioase, aliajelor acestora si
pietrelor pretioase în România, republicată, si ale art. 37 si 38 din Normele
metodologice pentru aplicarea prevederilor Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
190/2000 privind regimul metalelor pretioase si pietrelor pretioase în
România, cu modificările si completările ulterioare, aprobate prin Hotărârea
Guvernului nr.
1.344/2003,
ministrul
finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normele metodologice privind procedurile de depunere, manipulare si
depozitare a metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase,
considerate bunuri fără stăpân, precum si a celor ridicate în vederea
confiscării ori confiscate în conditiile prevăzute de lege, la unitătile
Trezoreriei Statului, prevăzute în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. -
Directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului
Bucuresti, autoritătile statului abilitate în ridicarea bunurilor considerate
fără stăpân, precum si cele care confiscă sau ridică în vederea confiscării
metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase vor lua măsuri pentru
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. 3. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 9 aprilie 2004.
Nr. 526.
ANEXĂ
NORME
METODOLOGICE
privind procedurile de depunere, manipulare si depozitare a metalelor pretioase, aliajelor acestora si pietrelor pretioase, considerate bunuri fără stăpân, precum si a celor ridicate în vederea confiscării ori confiscate în conditiile prevăzute de lege, la unitătile Trezoreriei Statului
Art. 1. - (1)
Metalele pretioase, aliajele acestora si pietrele pretioase, considerate bunuri
fără stăpân, precum si cele ridicate în vederea confiscării ori confiscate în
conditiile prevăzute de lege se depun la Ministerul Finantelor Publice, la
unitătile Trezoreriei Statului prevăzute în anexa nr. 1.
(2) Termenul de
depunere a obiectelor din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre
pretioase este de 48 de ore de la data întocmirii documentului care a stat la
baza ridicării bunurilor considerate fără stăpân sau de la data întocmirii
documentului care a stat la baza ridicării bunurilor în vederea confiscării ori
confiscate în conditiile prevăzute de lege.
Art. 2. - (1)
Obiectele din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase,
considerate bunuri fără stăpân, precum si cele ridicate în vederea confiscării
ori confiscate în conditiile prevăzute de lege se depun la unitătile
Trezoreriei Statului de către autoritătile statului abilitate în acest sens,
însotite de următoarele documente:
a) delegatia care
atestă calitatea de deponent a persoanei desemnate;
b) Inventar de
metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase (anexa nr. 2), întocmit
în 5 exemplare, din care:
1. exemplarul nr.
1 pentru Serviciul contabilitatea Trezoreriei Statului sau Serviciul
administrarea si contabilitatea contului curent al trezoreriei, după caz;
2. exemplarul nr.
2 se introduce în grop;
3. exemplarul nr.
3 se restituie deponentului ca document justificativ;
4. exemplarul nr.
4 se remite compartimentului juridic din cadrul administratiei finantelor
publice a municipiului resedintă de judet sau Serviciului juridic din cadrul
Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti;
5. exemplarul nr.
5 se remite specialistului de metale pretioase din cadrul Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor, care participă la expertizarea si sigilarea
gropului.
(2) În scopul
identificării obiectelor depuse, acestea sunt enumerate si descrise de către
deponent în Inventarul de metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre
pretioase cât mai amănuntit: denumirea, natura valorilor, semne distinctive si
orice alte inscriptii gravate sau imprimate, numărul pietrelor, culoarea, forma
etc.
(3) Inventarul de
metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase depus în tezaurul
Trezoreriei Statului îndeplineste functia de document de predare-primire si se
semnează de către deponent, de membrii comisiei si specialistul de metale
pretioase.
Art. 3. - (1)
Autoritătile statului deponente au obligatia
de a anunta Trezoreria Statului la care urmează a fi depuse obiectele
din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase, cu minimum 24 de
ore înainte de depunerea acestora, în vederea convocării specialistului de
metale pretioase si a asigurării tuturor conditiilor de receptie si depozitare
necesare.
(2) În cazul
imposibilitătii prezentării la sediul unitătii Trezoreriei Statului a
specialistului de metale pretioase, autoritătile statului depun obiectele
considerate bunuri fără stăpân, precum si cele ridicate în vederea confiscării
ori confiscate în conditiile prevăzute de lege, în gropuri/saci
sigilate/sigilati de către depunător. Predarea-primirea gropurilor/sacilor
sigilate/sigilati se face pe baza Procesului-verbal pentru predarea-primirea
gropurilor continând obiecte din metale pretioase, aliaje ale acestora si
pietre pretioase (anexa nr. 3). Inventarul de metale pretioase, aliaje ale
acestora si pietre pretioase va fi semnat în acest caz numai de către
reprezentantul autoritătii statului deponente, urmând ca la desigilarea
gropurilor sau sacilor acesta să fie semnat de către comisia constituită
potrivit art. 4 alin. (1) lit. a) si de către specialistul de metale pretioase.
Gropurile sau
sacii sigilati în care sunt introduse exemplarele nr. 1, 2, 4 si 5 ale
Inventarului de metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase se
păstrează în tezaurul Trezoreriei Statului până la întrunirea conditiilor
necesare pentru receptia obiectelor pe care le contin. Gropurile/sacii se
desigilează numai în prezenta reprezentantului autoritătii statului deponente,
a membrilor comisiei si a specialistului de metale pretioase care are obligatia
de a se prezenta la unitatea Trezoreriei Statului depozitară în termen de 30 de
zile lucrătoare de la data primirii gropurilor/sacilor sigilate/sigilati.
(3) Unitatea
Trezoreriei Statului depozitară are obligatia de a comunica în scris
specialistului de metale pretioase, prevăzut în lista întocmită potrivit
prevederilor art. 4 alin. (1) lit. b), data la care au fost primite/primiti
gropurile/sacii sigilate/sigilati în tezaurul Trezoreriei Statului.
Art. 4. - (1)
Preluarea în tezaurul Trezoreriei Statului a obiectelor din metale pretioase,
aliaje ale acestora si pietre pretioase se efectuează de către:
a) o comisie
constituită prin decizie a directorului executiv al directiei generale a
finantelor publice la nivelul unitătilor Trezoreriei Statului depozitare,
prevăzute în anexa nr. 1, formată din:
- un reprezentant
al Serviciului casierie-tezaur, vânzare si gestiune a titlurilor de stat si
certificatelor de trezorerie sau al Serviciului casierie-tezaur, după caz;
- un reprezentant
al Serviciului contabilitatea Trezoreriei Statului sau al Serviciului
administrarea si contabilitatea contului curent al trezoreriei, după caz;
- un reprezentant
al Serviciului încasarea si evidenta veniturilor bugetare.
Pentru fiecare
membru al comisiei, prin decizie a directorului executiv al directiei generale
a finantelor publice, va fi numit câte un înlocuitor;
b) un specialist
de metale pretioase desemnat din partea Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor.
Lista persoanelor
îndreptătite să efectueze operatiuni de expertizare a obiectelor din metale
pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase este întocmită si transmisă
unitătilor Trezoreriei Statului de Autoritatea Natională pentru Protectia
Consumatorilor.
(2) Sigilarea
gropurilor ce contin obiecte din metale pretioase, aliaje ale acestora si
pietre pretioase se efectuează prin aplicarea sigiliilor de plumb cu “cleste cu
tipe”, marcate pe o fată cu stema României si pe cealaltă fată cu inscriptia
“MFP” si un număr unic de identificare, începând de la numărul 1.
(3) Sigiliile sunt
netransmisibile, se atribuie membrilor comisiei constituite potrivit
prevederilor alin. (1) lit. a), precum si înlocuitorilor lor de drept si se
utilizează numai pentru operatiunile care se efectuează la sediul unitătilor
Trezoreriei Statului în procesul de depunere si manipulare a gropurilor ce
contin obiecte din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase.
Art. 5. - (1)
Membrii comisiei constituite potrivit prevederilor art. 4 alin. (1) lit. a) si
specialistul de metale pretioase preiau obiectele din metale pretioase, aliaje
ale acestora si pietre pretioase prin cântărire, le confruntă cu datele
înscrise în Inventarul de metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre
pretioase, iar specialistul de metale pretioase înscrie masa brută stabilită
prin cântărire în toate cele 5 exemplare ale inventarului.
(2) În cazul
existentei unor neconcordante între obiectele prezentate de deponent si cele
înscrise în Inventarul de metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre
pretioase, se vor opera modificările necesare pe toate exemplarele inventarului
în coloana “Observatii”, sub semnăturile deponentului, specialistului de metale
pretioase si membrilor comisiei.
(3) Natura
obiectelor din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase se
stabileste si se înscrie în Inventarul de metale pretioase, aliaje ale acestora
si pietre pretioase de către specialistul de metale pretioase.
(4) Obiectele
înscrise în Inventarul de metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre
pretioase, care nu sunt din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre
pretioase, se restituie deponentului, specificându-se în coloana “Observatii”
obiectele restituite si motivul pentru care nu au fost primite în tezaurul
Trezoreriei Statului. Obiectele din metale pretioase, aliaje ale acestora si
pietre pretioase se constituie în gropuri distincte, pe fiecare cauză, în
prezenta membrilor comisiei si a specialistului de metale pretioase.
(5) Gropurile
constituite se etichetează si se sigilează cu sigiliile membrilor comisiei si
sigiliul specialistului de metale pretioase. Pe etichetă se înscriu în mod
obligatoriunumărul gropului, data predării obiectelor din metale pretioase,
aliaje ale acestora si pietre pretioase la unitatea Trezoreriei Statului,
denumirea unitătii deponente, cauza pentru care s-a constituit gropul si codul
înscris pe sigiliile aplicate gropului.
(6) În scopul
numerotării gropurilor si înscrierii numărului acestora în Inventarul de metale
pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase, casierul-sef atribuie
pentru fiecare grop un număr de ordine din Registrul pentru evidenta gropurilor
din tezaurul Trezoreriei Statului (anexa nr. 4).
(7) Numerotarea
gropurilor în Registrul pentru evidenta gropurilor din tezaurul Trezoreriei
Statului se efectuează în ordine crescătoare, începând de la numărul 1, în
continuare atribuindu-se un număr unic pentru fiecare grop.
(8) După sigilare,
comisia predă gropul casierului-sef, care are obligatia de a completa în
Registrul pentru evidenta gropurilor din tezaurul Trezoreriei Statului datele
prevăzute de formular si de a semna de primire, iar membrii comisiei semnează
de predare.
(9) Gropurile sunt
evidentiate în contabilitatea unitătilor Trezoreriei Statului la valoarea de
1.000 lei gropul, pe baza exemplarului nr. 1 al Inventarului de metale
pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase, predat Serviciului
contabilitatea Trezoreriei Statului sau Serviciului administrarea si
contabilitatea contului curent al trezoreriei, după caz.
(10) Pentru
înregistrarea gropurilor în contabilitatea unitătilor Trezoreriei Statului se
foloseste metoda de înregistrare în partidă simplă, adică înregistrările se fac
în debitul sau în creditul contului în afara bilantului 0010 “Metale pretioase,
aliaje ale acestora si pietre pretioase, considerate bunuri fără stăpân sau
ridicate în vederea confiscării ori confiscate în conditiile prevăzute de lege,
depuse în gropuri în tezaurul Trezoreriei Statului”. În creditul contului 0010
“Metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase, considerate bunuri
fără stăpân sau ridicate în vederea confiscării ori confiscate în conditiile
prevăzute de lege, depuse în gropuri în tezaurul Trezoreriei Statului” se
înregistrează depunerea gropului aferent unei cauze în tezaurul Trezoreriei Statului
la valoarea de 1.000 lei/grop, iar în debitul aceluiasi cont se înregistrează
restituirea către proprietar sau reprezentantul legal al acestuia ori predarea
spre valorificare a tuturor obiectelor din metale pretioase, aliaje ale
acestora si pietre pretioase dintr-un grop aferent unei cauze.
Art. 6. - (1)
Obiectele din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase se
păstrează în tezaurul Trezoreriei Statului până la definitivarea situatiei lor
juridice.
(2) Autoritătile
statului abilitate în acest sens, care au depus obiectele din metale pretioase,
aliaje ale acestora si pietre pretioase la unitătile Trezoreriei Statului, au
obligatia ca în termen de 5 zile lucrătoare de la stabilirea situatiei juridice
a acestora să anunte printr-o adresă compartimentul juridic din cadrul
administratiei finantelor publice a municipiului resedintă de judet sau
Serviciul juridic din cadrul Directiei Generale a Finantelor Publice a
Municipiului Bucuresti, după caz. În adresă se va mentiona dacă obiectele depuse
pentru cauza respectivă se restituie proprietarului sau intră în proprietatea
privată a statului, în totalitate ori partial. Adresa va fi însotită de o copie
certificată a documentului care atestă intrarea bunurilor în proprietatea
statului sau restituirea către proprietar.
(3) Obiectele din
metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase, considerate bunuri
fără stăpân, intră în proprietatea privată a statului dacă nu au fost reclamate
de proprietari timp de un an de la data depunerii la unitătile Trezoreriei
Statului. Autoritătile statului care au depus în tezaurul Trezoreriei Statului
obiectele din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase,
considerate bunuri fără stăpân, au obligatia să solicite în scris
compartimentului juridic din cadrul administratiei finantelor publice a
municipiului resedintă de judet sau Serviciului juridic din cadrul Directiei
Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti restituirea bunurilor
revendicate către proprietarii de drept ai acestora sau trecerea în
proprietatea statului la prescrierea termenului de revendicare de un an.
Mecanismul de restituire a obiectelor din metale pretioase, aliaje ale acestora
si pietre pretioase, considerate bunuri fără stăpân, este acelasi ca si în
cazul restituirii obiectelor din metale pretioase, aliaje ale acestora si
pietre pretioase, ridicate în vederea confiscării ori confiscate în conditiile
prevăzute de lege.
(4) Obiectele din
metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase pentru care s-a dispus
restituirea se consideră abandonate dacă proprietarul sau persoana legal
îndreptătită să îl reprezinte nu se prezintă pentru a le ridica în termen de 3
luni de la data definitivării situatiei lor juridice.
(5) Proprietarul
sau persoana legal îndreptătită să ridice obiectele din metale pretioase,
aliaje ale acestora si pietre pretioase în numele acestuia formulează o cerere
către compartimentul juridic din cadrul administratiei finantelor publice a
municipiului resedintă de judet sau Serviciul juridic din cadrul Directiei
Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, după caz, în care va
solicita restituirea obiectelor, la care anexează documentele care atestă
dreptul de proprietate asupra acestora. După verificarea documentelor,
compartimentul juridic din cadrul administratiei finantelor publice a
municipiului resedintă de judet sau Serviciul juridic din cadrul Directiei
Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti, după caz, comunică în
scris Trezoreriei Statului că se poate efectua restituirea acestora către
proprietarul de drept.
(6) Restituirea
obiectelor din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase către
proprietar sau persoana legal îndreptătită să îl reprezinte se face de către
seful de administratie adjunct care coordonează activitatea de trezorerie sau
trezorierul-sef, după caz, comisia constituită potrivit art. 4 alin. (1) lit.
a) care a participat la sigilarea gropului, casierul-sef, specialistul de
metale pretioase care a participat la sigilarea gropului si reprezentantul
serviciului/compartimentului juridic.
(7) Gropul
constituit în cauza pentru care se face restituirea se scoate din tezaur de
către casierul-sef, se înregistrează în Registrul pentru evidenta gropurilor
din tezaurul Trezoreriei Statului si se predă comisiei care participă la
restituire.
(8) În prezenta
persoanelor desemnate să participe la restituire se desigilează gropul, iar
continutul acestuia se prezintă proprietarului sau persoanei legal îndreptătite
să ridice obiectele din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre
pretioase în numele acestuia, pentru identificare.
(9) După
identificare se întocmeste Procesul-verbal de restituire cauze (anexa nr. 6),
în 6 exemplare, din care:
- exemplarul nr. 1
pentru Serviciul contabilitatea Trezoreriei Statului sau Serviciul
administrarea si contabilitatea contului curent al trezoreriei, după caz;
- exemplarul nr. 2
pentru Serviciul casierie - tezaur, vânzare si gestiune a titlurilor de stat si
certificatelor de trezorerie sau Serviciul casierie-tezaur, după caz;
- exemplarul nr. 3
pentru compartimentul juridic din cadrul administratiei finantelor publice a
municipiului resedintă de judet sau Serviciul juridic din cadrul Directiei
Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti;
- exemplarul nr. 4
se remite deponentului;
- exemplarul nr. 5
se înmânează proprietarului sau persoanei legal îndreptătite să îl reprezinte;
- exemplarul nr. 6
pentru specialistul de metale pretioase.
(10) În baza
Procesului-verbal de restituire cauze casierul-sef va completa “Restituire
integrală definitivă” în coloana “Destinatia iesirii” din formularul “Registrul
pentru evidenta gropurilor din tezaurul Trezoreriei Statului”.
(11) Inventarul
din grop împreună cu celelalte documente anexate acestuia se arhivează la Serviciul
casierie-tezaur, vânzare si gestiune a titlurilor de stat si certificatelor de
trezorerie sau Serviciul casierie-tezaur, după caz.
(12) În cazul în
care în adresele autoritătilor statului care au depus obiectele din metale
pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase la unitătile Trezoreriei
Statului se mentionează restituirea partială a obiectelor dintr-un grop, se
procedează potrivit mecanismului stabilit mai sus, cu următoarele precizări:
- obiectele din
metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase care nu se restituie
se reintroduc în grop prin identificare, numărare si cântărire;
- exemplarul nr. 2
al Procesului-verbal de restituire cauze se introduce în grop;
- casierul-sef va
completa “Restituire partială” în coloana “Observatii” din formularul
“Registrul pentru evidenta gropurilor din tezaurul Trezoreriei Statului”.
(13) În cazul
restituirii partiale a obiectelor din metale pretioase, aliaje ale acestora si
pietre pretioase, gropul constituit din obiectele rămase după restituire se
predă de către comisie casierului-sef în vederea depunerii în tezaurul
Trezoreriei Statului. Gropul se păstrează în tezaur până la definitivarea
situatiei juridice a obiectelor din metale pretioase, aliaje ale acestora si
pietre pretioase, rămase în urma restituirii.
(14) În cazul în
care proprietarul sau persoana legal îndreptătită să îl reprezinte reclamă
faptul că unul sau mai multe obiecte din gropul constituit nu îi apartin ori nu
corespund din alte puncte de vedere cu obiectele care i-au fost ridicate în
vederea confiscării sau confiscate în conditiile prevăzute de lege ori depuse
spre păstrare în tezaurul Trezoreriei Statului fiind considerate bunuri fără
stăpân, se va proceda la introducerea tuturor obiectelor din metale pretioase,
aliaje ale acestora si pietre pretioase în grop de către comisie, prin
identificare, numărare si cântărire, aplicându-se totodată si sigiliile
membrilor acesteia.
(15) Comisia va
stabili împreună cu proprietarul sau cu persoana legal îndreptătită să îl
reprezinte un nou termen de restituire care nu poate fi mai mare de 15 zile
lucrătoare de la data primei proceduri de restituire.
(16) În termen de
3 zile lucrătoare compartimentul juridic din cadrul administratiei finantelor
publice a municipiului resedintă de judet sau Serviciul juridic din cadrul
Directiei Generale a Finantelor Publice a Municipiului Bucuresti înstiintează
în scris autoritatea statului deponentă asupra faptului că proprietarul sau
persoana legal îndreptătită să îl reprezinte reclamă că unul sau mai multe
obiecte din gropul constituit nu îi apartin. În înstiintare se vor mentiona în
mod obligatoriu datele înscrise în formularul “Inventar de metale pretioase,
aliaje ale acestora si pietre pretioase”, respectiv numărul gropului constituit
în cauza reclamată, numele cauzei si data depunerii la Trezoreria Statului.
(17) La data
stabilită de comun acord cu proprietarul sau cu persoana legal îndreptătită să
îl reprezinte se va proceda la restituirea obiectelor din metale pretioase,
aliaje ale acestora si pietre pretioase potrivit procedurilor de restituire
mentionate anterior, cu exceptia faptului că la restituire va participa si
deponentul sau înlocuitorul de drept al acestuia. Persoana care va participa la
restituire din partea autoritătii statului deponente va prezenta sefului de
administratie adjunct care coordonează activitatea de trezorerie sau
trezorierului-sef, după caz, următoarele documente:
a) delegatia care
atestă calitatea de reprezentant al autoritătii statului deponente;
b) Inventarul de
metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase, întocmit la
constituirea cauzei.
(18) În situatia
în care nici în aceste circumstante proprietarul sau persoana legal
îndreptătită să îl reprezinte nu recunoaste toate obiectele ca apartinându-i,
se procedează la introducerea tuturor obiectelor din metale pretioase, aliaje
ale acestora si pietre pretioase în grop de către comisie prin identificare,
numărare si cântărire, aplicându-se totodată si sigiliile. În continuare se va
proceda potrivit prevederilor legale în vigoare.
(19) În situatia
în care cu ocazia expertizării si marcării se constată că unele obiecte din
grop nu sunt din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase,
acestea se predau, separat, unitătilor Trezoreriei Statului depozitare pe baza
Procesului-verbal de predare-primire a obiectelor care nu sunt din metale
pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase (anexa nr. 7), dar o dată cu
celelalte obiecte din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase
care constituie gropul si care sunt expertizate si marcate.
(20) În situatia
în care se stabileste că obiectele din metale pretioase, aliaje ale acestora si
pietre pretioase intră în proprietatea privată a statului, precum si în
situatia în care se constată, în urma expertizării, că obiectele intrate în
proprietatea privată a statului nu sunt din metale pretioase, aliaje ale
acestora si pietre pretioase potrivit alin. (19), acestea se predau de către
comisia constituită potrivit art. 4 alin. (1) lit. a) la serviciul/biroul
valorificare bunuri din cadrul directiilor generale ale finantelor publice.
Art. 7. - (1)
Expertizarea si marcarea obiectelor din metale pretioase, aliaje ale acestora
si pietre pretioase, depuse în tezaurul Trezoreriei Statului, constituite în gropuri,
se efectuează de către specialistul de metale pretioase la sediul acestuia sau
la sediul unitătilor Trezoreriei Statului unde acestea sunt depozitate, numai
după definitivarea situatiei lor juridice si intrarea definitivă în
proprietatea statului. Expertizarea si, după caz, marcarea nu se efectuează
pentru obiectele din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase
care după definitivarea situatiei juridice se restituie proprietarului.
(2) Gropurile care
contin obiecte din metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase,
care nu pot fi expertizate si marcate la sediul unitătilor Trezoreriei Statului
unde acestea sunt depozitate, se eliberează din tezaurul Trezoreriei Statului
specialistului de metale pretioase, în vederea expertizării si marcării, la
solicitarea acestuia, pe baza Procesului-verbal de predare-primire a gropurilor
(anexa nr. 5). Expertizarea si marcarea se efectuează în termen de maximum 90
de zile lucrătoare de la data definitivării situatiei juridice si intrării definitive
în proprietatea statului.
(3)
Procesul-verbal de predare-primire a gropurilor în care se mentionează
gropurile primite spre expertizare si marcare se semnează de specialistul de
metale pretioase pentru primire, de casierul-sef pentru predare si se vizează
de seful Serviciului contabilitatea Trezoreriei Statului sau al Serviciului
administrarea si contabilitatea contului curent al trezoreriei, după caz.
Pentru gropurile care se eliberează specialistului de metale pretioase în
vederea expertizării si marcării, nu se fac înregistrări contabile,
Procesul-verbal de predare-primire a gropurilor păstrându-se în tezaur, în
locul gropului, până la restituirea acestuia. După restituirea gropurilor,
Procesul-verbal de predare-primire a gropurilor se arhivează la unitatea
Trezoreriei Statului depozitară.
Predarea
gropurilor din tezaur pentru expertizare si marcare va fi consemnată de
casierul-sef în Registrul pentru evidenta gropurilor din tezaurul Trezoreriei
Statului.
(4) La preluarea
gropurilor din tezaur pentru expertizare si marcare specialistul de metale
pretioase verifică integritatea sigiliilor aplicate, în prezenta casierului-sef
si a sefului Serviciului contabilitatea Trezoreriei Statului sau al Serviciului
administrarea si contabilitatea contului curent al trezoreriei, după caz. După
verificarea integritătii sigiliilor se semnează în Registrul pentru evidenta
gropurilor din tezaurul Trezoreriei Statului pentru predare de către
casierul-sef si seful Serviciului contabilitatea Trezoreriei Statului si al Serviciului
administrarea si contabilitatea contului curent al trezoreriei si pentru
primire de către specialistul de metale pretioase.
(5) Transportarea
gropurilor în conditii de sigurantă la si de la sediul specialistului de metale
pretioase se efectuează cu masina de transport de valori a Trezoreriei
Statului, în prezenta specialistului de metale pretioase.
(6) După
finalizarea expertizării si marcării obiectelor din metale pretioase, aliaje
ale acestora si pietre pretioase, la sediul unitătii Trezoreriei Statului
depozitare se întrunesc membrii comisiei care au participat la constituirea
gropurilor sau înlocuitorii acestora de drept, care verifică în prezenta
specialistului de metale pretioase concordanta obiectelor înscrise în Expertiza
tehnică cu cele înscrise în Inventarul de metale pretioase, aliaje ale acestora
si pietre pretioase si le depun în grop prin identificare, numărare si
cântărire.
În grop se
introduce o dată cu obiectele si un exemplar al Expertizei tehnice si al
Buletinului de analiză chimică, după caz, care se anexează la Inventarul de
metale pretioase, aliaje ale acestora si pietre pretioase. Gropul se
etichetează si se sigilează cu sigiliile membrilor comisiei si cu sigiliul
specialistului de metale pretioase. Pe lângădatele de identificare existente
ale gropului, pe etichetă se va înscrie si litera “E” - grop expertizat.
(7) Gropul
continând obiectele expertizate se predă casierului-sef care îl înregistrează
ca intrat în tezaurul Trezoreriei Statului, în formularul “Registrul pentru evidenta
gropurilor din tezaurul Trezoreriei Statului”, iar la rubrica “Observatii”
mentionează “Expertizat”.
Art. 8. - (1)
Formularele prevăzute în anexele nr. 2, 3, 5 si 6 nu au regim special si se
întocmesc în sistem informatic conform modelelor prevăzute în anexele
respective.
(2) Se aprobă
modelul formularului tipizat “Registru pentru evidenta gropurilor din tezaurul
Trezoreriei Statului”, cod 14.20.08/T.S., prevăzut în anexa nr. 4.
(3) Anexa nr. 1a)
la Ordinul ministrului de stat, ministrul finantelor, nr. 1.801/1995, cu
modificările si completările ulterioare, se modifică în mod corespunzător.
Art. 9. - Anexele
nr. 1-7*) fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXE