MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul 172 (XVI) - Nr. 416 LEGI, DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Luni, 10 mai 2004
SUMAR
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 146 din 25 martie 2004 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate
a dispozitiilor art. II alin. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
639.
- Hotărâre privind transmiterea unui imobil din domeniul public al statului
si din administrarea Directiei Judetene pentru Cultură, Culte si Patrimoniul
Cultural National Brăila în domeniul public al judetului Brăila si în administrarea
Consiliului Judetean Brăila
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
280.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale pentru
aprobarea modelului si continutului formularului de cazier tehnic de exploatare
a masei lemnoase
471.
- Ordin al ministrului transporturilor, constructiilor si turismului pentru
aprobarea reglementării tehnice “Normativ privind evaluarea stării de degradare
a îmbrăcămintilor din beton de ciment ale suprafetelor aeroportuare”, indicativ
NP-085-2004
620.
- Decizie a presedintelui Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Gazelor Naturale pentru aprobarea Normelor privind prevenirea abuzului de
pozitie dominantă pe piata internă de gaze naturale
ACTE ALE
BĂNCII NATIONALE A ROMÂNIEI
9. -
Circulară pentru modificarea si completarea Regulamentului Băncii Nationale
a României nr. 6/2002 privind regimul rezervelor minime obligatorii
DECIZII
ALE CURTII CONSTITUTIONALE
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 25
martie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. II alin. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Lucian Stângu -
judecător
Ioan Vida -
judecător
Florentina Baltă -
procuror
Mihaela Senia
Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. 2
si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă,
exceptie ridicată de Octavian Vasile Săndulache si Luminita Gabriela Săndulache
în Dosarul nr. 1.051/C/2003 al Tribunalului Vrancea - Sectia civilă.
La apelul nominal
lipsesc părtile, procedura de citare fiind legal îndeplinită.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neîntemeiată, arătând că textele de lege
criticate reprezintă norme tranzitorii si nu contravin prevederilor
constitutionale referitoare la principiile neretroactivitătii si accesului
liber la justitie. Se apreciază că dreptul de exercitare a căilor de atac este
fixat de legea în vigoare la data pronuntării hotărârilor atacate.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 4 decembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 1.051/C/2003, Tribunalul
Vrancea – Sectia civilă a sesizat Curtea Constitutională cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. 2 si 3 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă, exceptie
ridicată de Octavian Vasile Săndulache si Luminita Gabriela Săndulache.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se arată că, desi, în conformitate cu dispozitiile art. II alin. 2 si 3
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
58/2003, tribunalul nu mai este decât instantă de fond, el functionează ca
instantă de apel, după legea anterioară.
Astfel, se
constată că legea veche ultraactivează în ceea ce priveste competenta si căile
de atac, în asa fel încât se ajunge la functionarea concomitentă a instantelor
judecătoresti după două legi distincte si contradictorii. Se apreciază că
ultraactivitatea legii vechi, sub aspectul termenelor si căilor de atac, fată
de momentul de pronuntare a hotărârii, este neconstitutională, discriminatorie,
inechitabilă si împiedică accesul liber la justitie, respectiv la căile de
atac. Acest lucru se datorează faptului că hotărârile pronuntate sub legea
veche sunt supuse apelului si recursului la instantele teritoriale, care sunt
supuse influentelor si presiunilor locale, ceea ce noile reguli de competentă
instituite de Codul de procedură civilă evită, prin instituirea recursului în
competenta unică a Înaltei Curti de Casatie si Justitie.
Se mai arată că
restrângerea exercitiului unor libertăti sau drepturi nu poate fi impusă decât
prin lege, iar restrângerea prevăzută în art. II alin. 2 si 3 operează ca efect
al unei ordonante de urgentă neaprobate prin lege.
Mai mult, se
apreciază că stabilirea competentei instantelor si a procedurii de judecată
prin ordonantă atrage neconstitutionalitatea integrală a Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr.
58/2003, deoarece legea de functionare a instantelor de judecată, prin care
se stabilesc competenta si procedura de judecată, nu poate fi decât organică,
potrivit art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicată. Pe de altă parte, în
conformitate cu art. 124 din Legea fundamentală, justitia se înfăptuieste în
numele legii, iar judecătorii sunt independenti si se supun numai legii, prin
aceasta întelegându-se numai legile organice sau ordinare, iar nu si
ordonantele Guvernului.
Tribunalul
Vrancea - Sectia civilă retine
că, în spetă, instanta a fost învestită înainte de intrarea în vigoare a
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
58/2003, astfel încât aceasta este competentă să solutioneze cauza în baza
dispozitiilor tranzitorii prevăzute la art. II din ordonantă, care nu vin în
contradictie cu prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie, republicată, ci,
dimpotrivă, sunt de acord cu principiul neretroactivitătii legii.
Se arată că nu se
încalcă nici art. 124 si 126 din Constitutie, republicată, deoarece instantele
care au fost învestite continuă să judece cauzele aflate pe rol, nefiind vorba
despre instante extraordinare. Prin urmare, instanta judecătorească apreciază
că exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. II alin. 2 si 3 din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă este
nefondată.
Potrivit
dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată, încheierea de sesizare a fost comunicată
presedintilor celor două Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate
ridicată. De asemenea, în conformitate cu dispozitiile art. 18 1 din
Legea nr.
35/1997, cu modificările ulterioare, s-a solicitat punctul de vedere al Avocatului
Poporului.
Avocatul
Poporului apreciază că din
însăsi formularea art. II alin. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 rezultă faptul că dispozitia legală respectă principiul
constitutional al neretroactivitătii legii. Se arată în acest sens că dreptul
la exercitarea căilor de atac este fixat de legea în vigoare în momentul
pronuntării hotărârii judecătoresti. Astfel, nici o cale de atac nu poate
rezulta dintr-o lege posterioară, după cum nici o cale de atac existentă în
momentul pronuntării nu poate fi desfiintată fără retroactivitate de către o
lege posterioară, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile.
În ceea ce
priveste faptul că prevederile legale criticate au fost stabilite prin
ordonantă de urgentă si nu prin lege, încălcându-se astfel art. 124 alin. (1)
si art. 126 alin. (2) din Constitutie, republicată, se arată că prin notiunea
de lege prevăzută de textele constitutionale trebuie să se înteleagă si
ordonantele de urgentă emise în domeniul legii organice, asa cum este Ordonanta
de urgentă a Guvernului nr.
58/2003, adoptată în temeiul art. 115 alin. (4) din Constitutie,
republicată.
În consecintă,
dispozitiile art. II alin. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă sunt
considerate ca fiind constitutionale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, republicată, retine următoarele:
Curtea
Constitutională este competentă, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din
Constitutia României, republicată, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu
care a fost sesizată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. II alin. 2 si 3 din Ordonanta de
urgentă a Guvernului nr.
58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 460 din 28 iunie
2003. Textul legal criticat are următorul continut: “Procesele în curs de
judecată la data schimbării competentei instantelor legal învestite vor
continua să fie judecate de acele instante. În caz de casare cu trimitere spre
rejudecare, dispozitiile prezentei ordonante de urgentă privitoare la
competentă sunt aplicabile.
Hotărârile
pronuntate înainte de intrarea în vigoare a prezentei ordonante de urgentă
rămân supuse căilor de atac si
termenelor prevăzute de legea sub care au
fost pronuntate”.
De asemenea,
autorii exceptiei invocă si neconstitutionalitatea extrinsecă a Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
58/2003.
Autorii exceptiei
sustin că dispozitiile legale criticate încalcă prevederile art. 15 alin. (2),
art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (2), art. 53, art. 124, art. 126 alin. (2) si
art. 129 din Constitutia României republicată, care au următorul continut:
- Art. 15 alin.
(2): “Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau
contraventionale mai favorabile.”
- Art. 16 alin.
(1): “Cetătenii sunt egali în fata legii si a autoritătilor publice, fără
privilegii si fără discriminări.”
- Art. 21 alin.
(2): “Nici o lege nu poate îngrădi exercitarea acestui drept.”
- Art. 53: “(1)
Exercitiul unor drepturi sau al unor libertăti poate fi restrâns numai prin
lege si numai dacă se impune,
după caz, pentru: apărarea securitătii
nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, a drepturilor si a
libertătilor cetătenilor; desfăsurarea instructiei penale; prevenirea
consecintelor unei calamităti naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru
deosebit de grav.
(2)
Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate
democratică. Măsura trebuie să fie proportională cu situatia care a
determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu si fără a aduce atingere
existentei
dreptului sau a libertătii.”
- Art. 124: l2(1)
Justitia se înfăptuieste în numele legii.
(2) Justitia
este unică, impartială si egală pentru toti.
(3) Judecătorii
sunt independenti si se supun numai legii.”
- Art. 126 alin.
(2): “Competenta instantelor judecătoresti si procedura de judecată sunt prevăzute
numai prin lege.”
- Art. 129: “Împotriva
hotărârilor judecătoresti, părtile interesate si Ministerul Public pot exercita
căile de atac, în
conditiile legii.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate, Curtea constată că, potrivit principiului neretroactivitătii
legilor, o
lege devine obligatorie numai după publicarea
ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, ea rămânând în vigoare până la
aparitia unei alte legi care o abrogă în mod explicit sau implicit. A decide că
prin dispozitiile sale legea nouă ar putea desfiinta sau modifica situatii
juridice anterioare, constituite prin efectul actelor normative care nu mai
sunt în vigoare, ar însemna să se încalce principiul
constitutional al neretroactivitătii legii.
Legea nouă este însă aplicabilă de îndată tuturor situatiilor care se vor
constitui, se vor modifica sau se vor stinge după intrarea ei în vigoare,
precum si tuturor efectelor produse de situatiile juridice formate după
abrogarea legii vechi. Raportând cele arătate cu titlu principial la textul de
lege dedus controlului, Curtea constată că, întrucât
procesele în curs de judecată la data
schimbării competentei instantelor legal învestite vor continua să fie judecate
de acele instante, iar hotărârile pronuntate înainte de intrarea în vigoare a
prezentei ordonante de urgentă rămân supuse căilor de atac si termenelor
prevăzute de legea sub care au fost pronuntate, norma dă expresie principiului
neretroactivitătii, ceea ce impune concluzia că
exceptia de neconstitutionalitate este
neîntemeiată.
Referitor la
critica potrivit căreia art. II alin. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
58/2003 încalcă prevederile art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie,
republicată, Curtea constată că, în măsura în care reglementarea dedusă
controlului se aplică tuturor celor aflati în situatia prevăzută în ipoteza
normei legale, fără nici o discriminare pe considerente arbitrare, critica cu
un
atare obiect nu este întemeiată. În ceea ce
priveste notiunea de “lege” utilizată în Constitutie, în art. 124,
potrivit căruia justitia se înfăptuieste în numele legii, iar judecătorii sunt
independenti si se supun numai legii, Curtea retine că aceasta are în vedere un
sens larg, ce acoperă ansamblul dispozitiilor normative cuprinse în Legea
fundamentală si actele normative ce formează dreptul intern.
Astfel, conceptul
de “lege” are mai multe întelesuri în functie de distinctia ce operează
între criteriul formal sau organic si cel material.
Potrivit primului
criteriu, legea se caracterizează ca fiind un act al autoritătii legiuitoare,
ea identificându-se prin organul chemat să o adopte si prin procedura ce
trebuie respectată în acest scop. Această concluzie rezultă din coroborarea
dispozitiilor art. 61 alin. (1) teza a doua din Constitutie, republicată,
conform cărora “Parlamentul este […] unica autoritate legiuitoare a tării”,
cu prevederile art. 76, 77 si 78, potrivit cărora legea adoptată de Parlament
este supusă promulgării de către Presedintele României si intră în vigoare la
trei zile după publicarea ei în Monitorul Oficial al României, Partea I, dacă
în continutul său nu este
prevăzută o altă dată ulterioară. Criteriul
material are în vedere continutul reglementării, definindu-se în considerarea
obiectului normei, respectiv a naturii relatiilor sociale reglementate.
În ceea ce
priveste ordonantele Guvernului, Curtea retine că, elaborând astfel de acte
normative, organul administrativ exercită o competentă prin atribuire care,
prin natura ei, intră în sfera de competentă legislativă a Parlamentului. Prin
urmare, ordonanta nu reprezintă o lege în sens formal, ci un act administrativ
de domeniul legii, asimilat acesteia prin efectele pe care le produce, respectând
sub acest aspect criteriul material.
În consecintă,
întrucât un act juridic normativ, în general, se defineste atât prin formă, cât
si prin continut, legea în sens larg, deci cuprinzând si actele asimilate, este
rezultatul combinării criteriului formal cu cel material. Pe de altă parte,
Curtea observă că delegarea legislativă a Guvernului de a emite ordonante poate
opera în temeiul Constitutiei, potrivit art. 115 alin. (4), în cazul
ordonantelor de urgentă sau în temeiul legii
de abilitare adoptate cu respectarea alin. (1) al aceluiasi articol. În
jurisprudenta sa, Curtea Constitutională a statuat că interdictia reglementării
de către Guvern în domeniul legii organice priveste numai ordonantele
Guvernului adoptate în baza unei legi speciale de abilitare, această
interdictie decurgând direct din textul constitutional. O asemenea
limitare nu este prevăzută însă de alin. (4)
al art. 115 din Constitutie, republicată, referitor la ordonantele de urgentă,
care nu reprezintă o varietate a ordonantei emise în temeiul unei legi speciale
de abilitare, ci reprezintă un act normativ adoptat de Guvern, în temeiul unei
prevederi constitutionale, care permite Guvernului, sub controlul strict al
Parlamentului, să facă fată unor situatii extraordinare a căror reglementare nu
poate fi amânată.
Asa fiind, pentru
argumentele arătate în prealabil, Curtea nu poate retine critica de
neconstitutionalitate potrivit căreia modificarea si completarea Codului de
procedură civilă prin ordonantă de urgentă ar aduce atingere dispozitiilor
constitutionale cuprinse în art. 124, 126 si 129.
Pentru
considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin.
(4) din Constitutie, republicată, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. 2 si 3 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 58/2003 privind modificarea si completarea Codului de procedură civilă, exceptie ridicată de Octavian Vasile Săndulache si Luminita Gabriela Săndulache în Dosarul nr. 1.051/C/2003 al Tribunalului Vrancea - Sectia civilă.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 25 martie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent,
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind transmiterea unui imobil din domeniul
public al statului si din administrarea Directiei Judetene pentru Cultură,
Culte si Patrimoniul Cultural National Brăila în domeniul public al judetului
Brăila si în administrarea Consiliului Judetean Brăila
În temeiul art.
108 din Constitutia României, republicată, precum si al art. 9 alin. (1) si al
art. 12 alin. (1) si (2)
din Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările si completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
Art. 1. - Se
aprobă transmiterea imobilului situat în municipiul Brăila, str. Traian nr. 2,
judetul Brăila, având datele de identificare prevăzute în anexa care face parte
integrantă din prezenta hotărâre, din domeniul public al statului si din
administrarea Directiei Judetene pentru Cultură, Culte si Patrimoniul Cultural
National Brăila în domeniul public al judetului Brăila si în administrarea
Consiliului Judetean Brăila.
Art. 2. -
Predarea-preluarea imobilului prevăzut la art. 1 se face pe bază de protocol
încheiat între părtile interesate, în termen de 60 de zile de la data intrării
în vigoare a prezentei hotărâri.
PRIM-MINISTRU
Contrasemnează;
Ministrul
culturii si cultelor,
Răzvan
Theodorescu
p. Ministrul
de stat,
ministrul
administratiei si internelor,
Toma
Zaharia,
secretar de
stat
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
p. Ministrul
finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar de
stat
Bucuresti, 29 aprilie 2004.
Nr. 639.
ANEXĂ
DATELE DE
IDENTIFICARE
al
imobilului situat în municipiul Brăila, str. Traian nr. 2, judetul Brăila, care
se transmite din domeniul public
al
statului si din administrarea Directiei Judetene pentru Cultură, Culte si
Patrimoniul Cultural National Brăila
în
domeniul public al judetului Brăila si în administrarea Consiliului Judetean
Brăila
Adresa
imobilului care se
transmite |
Persoana
juridică de la care
se transmite
imobilul |
Persoana
juridică la care se transmite
imobilul |
Caracteristicile
tehnice ale imobilului Clădire din
zidărie portantă (consolidată) |
Nr. de inventar atribuit de Ministerul Finantelor Publice |
Valoarea de inventar (lei) |
Municipiul Brăila, str. Traian nr. 2, judetul Brăila |
Statul român, Directia Judeteană pentru Cultură, Culte si Patrimoniul Cultural National Brăila |
Judetul Brăila, Consiliul Judetean Brăila |
S+P+E1+M = 2.346 m2 Suprafata terenului = 609 m2 |
37.297 |
14.187.088 |
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR SI
DEZVOLTĂRII RURALE
pentru aprobarea modelului si continutului
formularului de cazier tehnic de exploatare a masei lemnoase
În temeiul art. 13
alin. (7) din Regulamentul de vânzare a masei lemnoase de către detinătorii de
fond forestier proprietate publică, către agentii economici, aprobat prin
Hotărârea Guvernului nr.
85/2004,
în baza art. 9
alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
409/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale,
ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă modelul si continutul formularului de cazier tehnic de exploatare a
masei lemnoase, prevăzut în anexa*) care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Cazierul
tehnic de exploatare a masei lemnoase este formular cu regim special.
Art. 3. - (1)
Formularul prevăzut la art. 1 se tipăreste în bloc, cu serie si număr.
(2) Fiecare carnet
prevăzut la alin. (1) este compus din două coperte plastifiate si 10 file
tipărite fată-verso, fiecare dintre cele 20 de pagini fiind numerotată si având
trecute seria si numărul carnetului.
(3) Prima copertă
este tipărită fată-verso.
(4) În coltul din
dreapta jos al fiecărei pagini se aplică la eliberarea cazierului tehnic de
exploatare a masei lemnoase stampila Comisiei de atestare a agentilor economici
în activitatea de exploatare forestieră.
Art. 4. - Tipărirea si distribuirea formularelor de cazier tehnic de exploatare a masei lemnoase se asigură în conditiile legii.
Art. 5. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
p. Ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Petre
Daea,
secretar de
stat
Bucuresti, 26 aprilie 2004.
Nr. 280.
NOTĂ:
1. Se consemnează de
către personalul împuternicit, în situatia în care acesta constată încălcări
ale normelor tehnice care reglementează regimul silvic de către agentii
economici de exploatare. Consemnarea se face sub formă abreviată, compusă din
trei grupe de simboluri, după cum urmează:
- Grupa I de
simboluri formată din litere, care definesc categoria actului normativ care
reglementează regimul silvic,
după cum urmează:
- L. -
lege;
- O.U. -
ordonantă de urgentă;
- O. -
ordonantă
- H.G. -
hotărâre a Guvernului;
- O.M. - ordin
al ministrului
- Grupa a II-a
de simboluri formată din două subgrupe de cifre separate prin semnul “/”.
- Prima subgrupă
de cifre reprezintă numărul actului normativ a cărui categorie a fost
prezentată prin grupa I de simboluri;
- A doua subgrupă
de cifre reprezintă anul când a fost adoptat actul normativ respectiv.
- Grupa a III-a
de simboluri formată din trei subgrupe de simboluri separate prin semnul
“.”
- Prima subgrupă,
formată din una sau mai multe cifre, reprezintă articolul din actul normativ precizat
prin grupa I si grupa a II-a de simboluri - în care se prevede fapta care este
săvârsită;
- A doua subgrupă,
formată din una sau mai multe cifre, reprezintă alineatul din articolul la care
este prezentată fapta care este săvârsită;
- A treia subgrupă,
formată dintr-o literă, reprezintă litera din alineat la care este prezentată
fapta care este săvârsită.
În situatia în
care a doua subgrupă sau a treia subgrupă nu se pot concretiza pentru că nu
există alineat, respectiv literă în alineat în actul normativ, pozitia se
barează cu semnul “-”.
Exemplul nr. 1. L
31/2000 3/ - /a Legea nr. 31/2000 privind stabilirea si sanctionarea
contraventiilor silvice, art. 3 lit. a)
Exemplul nr. 2. O
96/1998 32/ 4 / a Ordonanta Guvernului nr. 96/1998 privind reglementarea
regimului silvic si administrarea fondului forestier national, republicată,
art. 32 alin. (4) lit. a)
2. Nu se poate
sanctiona si puncta o aceeasi faptă (produsă la un moment dat, într-un anume
loc, de către o anume persoană), decât o singură dată.
3. Se completează
suma stabilită, în conditiile legii, ca sanctiune contraventională.
4. Se înscrie
cuvântul DA - dacă se initiază solicitarea pentru cercetarea penală.
5. Conform
punctajelor stabilite prin ordinul comun al ministrului agriculturii, pădurilor
si dezvoltării rurale, al ministrului economiei si comertului si al ministrului
delegat al autoritătii nationale de control;
6. Se obtine prin
adunarea ultimului punctaj stabilit înscris în col. 8 cu punctajul existent în
col. 9 pe linia anterioară.
ANEXĂ
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
pentru aprobarea reglementării tehnice “Normativ
privind evaluarea stării de degradare a îmbrăcămintilor din beton de ciment ale
suprafetelor aeroportuare”, indicativ NP-085-2004
În conformitate cu
prevederile art. 38 alin. 2 din Legea nr. 10/1995
privind calitatea în constructii, cu modificările
ulterioare,
în temeiul
prevederilor art. 2 pct. 45 si ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
740/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului,
având în vedere
Avizul nr. 99 din 27 februarie 2004 al Comitetului Tehnic de Specialitate -
CTS9,
ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă reglementarea tehnică “Normativ privind evaluarea stării de degradare a
îmbrăcămintilor din beton de ciment ale suprafetelor aeroportuare”, indicativ
NP-085-2004, elaborată de Societatea Comercială “Institutul de Cercetări în
Transporturi - INCERTRANS” - S.A., prevăzută în anexa*) care face parte
integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Art. 3 - Directia
generală tehnică va duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
p. Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Ileana
Tureanu,
secretar de
stat
Bucuresti, 15 martie 2004.
Nr. 471.
*) Anexa se publică în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 416 bis în afara abonamentului, care se poate
achizitiona si de la Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome
luMonitorul Oficial”, Bucuresti, sos Panduri nr. 1.
AUTORITATEA NATIONALĂ DE REGLEMENTARE ÎN
DOMENIUL GAZELOR NATURALE
pentru aprobarea Normelor privind prevenirea
abuzului de pozitie dominantă pe piata internă de gaze naturale
În temeiul
prevederilor art. 4, respectiv ale art. 8 alin. (4) si (5) din Ordonanta
Guvernului nr.
41/2000 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Autoritătii
Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr. 791/2001, cu modificările ulterioare,
presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale adoptă prezenta decizie.
Art. 1. - Se aprobă
Normele privind prevenirea abuzului de pozitie dominantă pe piata internă de
gaze naturale, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta
decizie.
Art. 2. -
Compartimentele de resort din cadrul Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul
Gazelor Naturale, precum si agentii economici din sectorul gazelor naturale vor
duce la îndeplinire prevederile prezentei decizii.
Art. 3. - Prezenta
decizie va fi publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Autoritătii Nationale de Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale,
Bucuresti, 30 aprilie 2004.
Nr. 620.
ANEXĂ
NORME
privind
prevenirea abuzului de pozitie dominantă pe piata internă de gaze naturale
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
SECTIUNEA 1
Scop si
competente
Art. 1. - (1)
Prezentele norme au ca scop prevenirea de către Autoritatea Natională de
Reglementare în Domeniul Gazelor Naturale, denumită în continuare ANRGN, a
abuzului de pozitie dominantă pe piata internă de gaze naturale, cu respectarea
legislatiei în vigoare.
(2) Prevenirea
abuzului de pozitie dominantă în sectorul gazelor naturale este avută în vedere
de ANRGN prin reglementările adoptate/emise de aceasta.
Art. 2. - În cazul
în care ANRGN constată un posibil abuz de pozitie dominantă, în sensul
prevederilor art. 6 din Legea concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, aceasta are obligatia
de a sesiza cazul, împreună cu înscrisurile justificative, Consiliului
Concurentei, în vederea luării măsurilor legale care se impun.
SECTIUNEA a
2-a
Acte
normative de referintă
Art. 3. - În
aplicarea prezentelor norme vor fi respectate următoarele acte normative:
a) Legea nr. 11/1991
privind combaterea concurentei neloiale, cu modificările si completările
ulterioare;
b) Legea
petrolului nr.
134/1995, cu modificările ulterioare;
c) Legea
concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, precum si
regulamentele si instructiunile emise în aplicarea acesteia;
d) Legea nr.
213/1998 privind proprietatea publică si regimul juridic al acesteia, cu
modificările ulterioare;
e) Legea nr.
193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între
comercianti si consumatori, cu modificările ulterioare;
f) Legea
serviciilor publice de gospodărie comunală nr.
326/2001, cu modificările ulterioare;
g) Legea nr.
469/2002 privind unele măsuri pentru întărirea disciplinei contractuale, cu
modificările ulterioare;
h) Ordonanta
Guvernului nr.
41/2000, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
791/2001, cu modificările ulterioare;
i) Ordonanta
Guvernului nr.
60/2000 privind reglementarea activitătilor din sectorul gazelor naturale,
aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
463/2001;
j) Ordonanta
Guvernului nr.
27/2002 privind reglementarea activitătii de solutionare a petitiilor,
aprobată cu modificări prin Legea nr.
233/2002;
k) Hotărârea
Guvernului nr. 1.265/1996 privind aprobarea Normelor metodologice pentru
aplicarea Legii petrolului nr. 134/1995
si modificarea si completarea Hotărârii Guvernului nr. 1.043/1995 privind unele
măsuri în domeniul cooperării cu parteneri străini în explorarea de titei si
gaze în România, cu modificările si completările ulterioare;
l) Hotărârea
Guvernului nr.
538/1999 privind conditiile de emitere a acordului de utilizare si consum
al gazelor naturale;
m) Hotărârea
Guvernului nr.
784/2000 privind aprobarea Regulamentului pentru acordarea autorizatiilor
si licentelor în sectorul gazelor naturale, republicată;
m) Ordinul
ministrului industriei si resurselor nr.
199/2001 privind unele măsuri pentru întărirea disciplinei în sectorul
gazelor naturale;
n) Ordinul
ministrului industriei si resurselor nr.
292/2003 privind valorificarea cantitătilor de gaze naturale pe piata
internă;
o) Regulamentul de
programare, functionare si dispecerizare a Sistemului national de transport al
gazelor naturale, aprobat prin decizie a presedintelui ANRGN;
p)
contractele-cadru de furnizare a gazelor naturale pentru consumatorii captivi,
cu modificările si completările ulterioare, contractul-cadru de
vânzare-cumpărare a gazelor naturale pentru consumatorii eligibili,
contractul-cadru de transport al gazelor naturale, cu modificările si
completările ulterioare, contractul-cadru de distributie a gazelor naturale, cu
modificările si completările ulterioare, contractul-cadru de înmagazinare
subterană a gazelor naturale si contractul-cadru de achizitie a gazelor
naturale, aprobate prin decizie a presedintelui ANRGN;
q) standardul de
performantă pentru serviciul de furnizare a gazelor naturale, realizat de
operatorii de distributie, aprobat prin decizie a presedintelui ANRGN;
r) standardul de
performantă pentru serviciul de furnizare a gazelor naturale pe piata angro,
aprobat prin decizie a presedintelui ANRGN;
s) reguli
comerciale privind piata gazelor naturale, aprobate prin decizie a
presedintelui ANRGN;
t) metodologia de
solutionare a neîntelegerilor precontractuale în sectorul gazelor naturale,
aprobată prin decizie a presedintelui ANRGN;
u) criterii si metode
pentru aprobarea preturilor si stabilirea tarifelor reglementate în sectorul
gazelor naturale, aprobate prin decizie a presedintelui ANRGN;
v) metodologia de
monitorizare a pietei interne reglementate a gazelor naturale si a
consumatorilor eligibili, aprobată prin decizie a presedintelui ANRGN;
w) alte
reglementări privind sectorul gazelor naturale.
SECTIUNEA a
3-a
Terminologie
Art. 4. - Termenii
utilizati în prezentele norme sunt definiti în glosarul de termeni prevăzut în anexă,
precum si în celelalte reglementări în vigoare.
CAPITOLUL II
Art. 5. - (1)
Abuzul de pozitie dominantă pe piata internă de gaze naturale poate apărea:
1. în cadrul
segmentului reglementat al pietei, care cuprinde:
a) activităti
având caracter de monopol natural: transportul si înmagazinarea subterană a
gazelor naturale, inclusiv activitatea de distributie a gazelor naturale, având
caracter de monopol zonal;
b) activităti de
furnizare a gazelor naturale pentruconsumatorii captivi de gaze naturale;
2. în cadrul
segmentului concurential al pietei, pentru activitătile de
vânzare-cumpărare/achizitie a gazelor naturale, desfăsurate de către
producătorii/furnizorii de gaze naturale care detin o pozitie dominantă pe
piata internă de gaze naturale, si pentru unele activităti din segmentul
reglementat deschise concurentei.
(2) În sensul
alin. (1), intră sub incidenta prevederilor prezentelor norme următoarele
fapte:
a) refuzul
nejustificat de acces la conductele din amonte, la Sistemul national de
transport al gazelor naturale - SNT, la sistemele de distributie sau,
după caz, la depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale;
b) folosirea unor
practici menite să influenteze formarea liberă a preturilor negociate pe piata
gazelor naturale sau, după caz, nerespectarea preturilor si a tarifelor
reglementate în sectorul gazelor naturale;
c) refuzul
nejustificat de alimentare cu gaze naturale de către operatorul de distributie,
titular al licentei de furnizare, a consumatorilor finali, prin neîncheierea,
în baza obligatiei de serviciu public, a contractelor de furnizare a gazelor
naturale pentru consumatorii captivi;
d)
încheierea/derularea contractelor de furnizare a gazelor naturale pentru
consumatorii captivi, cu nerespectarea clauzelor obligatorii din
contractele-cadru, aprobate prin decizie a presedintelui ANRGN, precum si a
celorlalte reglementări în vigoare;
e) conditionarea
semnării si a derulării contractelor de furnizare, transport, distributie si
înmagazinare subterană a gazelor naturale de impunerea unilaterală, de către
operatorul de sistem, a clauzelor negociate, astfel cum acestea sunt stipulate
în contractele-cadru aprobate prin decizie a presedintelui ANRGN;
f) refuzul
nejustificat de emitere a acordurilor de utilizare a gazelor naturale, precum
si a avizelor aferente;
g) nerezervarea,
pentru operatorul de transport al gazelor naturale, a capacitătii minime în
depozitele de înmagazinare subterană a gazelor naturale, în vederea
înmagazinării gazelor naturale necesare mentinerii sigurantei în exploatare a
SNT, conform legislatiei în vigoare;
h) nerespectarea
cotelor procentuale cantitative aferente amestecului de gaze naturale din
productia internă si din import, stabilite lunar de către Operatorul de piată
din cadrul Dispeceratului National de Gaze Naturale, conform legislatiei în
vigoare;
i) transmiterea
către Operatorul de piată din cadrul Dispeceratului National de Gaze Naturale a
unor oferte de vânzare, respectiv a unor cereri de cumpărare
subdimensionate/supradimensionate, cu repercusiuni în structura amestecului de
gaze naturale intern/din import;
j) nerespectarea
conditionărilor, a limitărilor, restrictiilor, interdictiilor, sarcinilor,
precum si a celorlalte obligatii prevăzute în conditiile de valabilitate a
licentei de transport, distributie, de înmagazinare a gazelor naturale, precum
si de furnizare pentru consumatorii captivi, emise de ANRGN, inclusiv a
standardelor de performantă;
k) refuzul de a încheia
contractele de vânzare-cumpărare/achizitie a gazelor naturale pe segmentul
concurential al pietei interne de gaze naturale, pe criterii discriminatorii,
legate de natura si/sau de originea capitalului ori de destinatia gazelor
naturale;
l) practicarea, de
către operatorii de sistem, a unor tarife reprezentând contravaloarea unor
servicii conexe, ale căror costuri au fost luate în considerare la
fundamentarea tarifelor de sistem;
m) neîndeplinirea culpabilă de către concesionar a obligatiilor contractuale stipulate în contractele de concesiune încheiate în sectorul gazelor naturale;
n) încheierea pe
criterii discriminatorii a contractelor de prestări de servicii între
operatorii licentiati de ANRGN si agentii economici autorizati de ANRGN;
o) practicarea de
către operatorii licentiati a unor tarife discriminatorii pentru prestarea de
servicii privind activitătile aferente accesului la sistem;
p) altele, care ar
putea conduce, în conditiile prevăzute de lege, la posibile situatii de abuz de
pozitie dominantă.
CAPITOLUL III
Procedura
de sesizare. Analizarea petitiilor
Art. 6. - (1) Persoanele fizice si juridice pot transmite petitii la ANRGN în legătură cu faptele prevăzute la art. 5 alin. (2).
(2) Petitiile
prevăzute la alin. (1) sunt înregistrate, ulterior fiind repartizate de către
presedintele ANRGN compartimentelor de profil.
(3) Răspunsul la
petitii este transmis celor interesati, conform Ordonantei Guvernului nr.
27/2002, aprobată cu modificări prin Legea nr.
233/2002.
CAPITOLUL IV
Dispozitii
finale
Art. 7. - (1) În
măsura în care analizarea petitiilor relevă necesitatea modificării si/sau a
completării actelor normative adoptate/emise de ANRGN, presdintele ANRGN poate
dispune amendarea Programului anual de reglementări.
(2) Modificarea
si/sau completarea Programului anual de reglementări al ANRGN se pot dispune si
la propunerea Ministerului Economiei si Comertului, respectiv a membrilor
Consiliului consultativ.
Art. 8. -
Săvârsirea de către agentii economici a uneia dintre faptele prevăzute la art.
5 alin. (2), care nu reprezintă abuz de pozitie dominantă în sensul Legii
concurentei nr.
21/1996, cu modificările si completările ulterioare, atrage sanctionarea
acestora, în conditiile prevăzute de reglementările în vigoare în domeniul
gazelor naturale.
Art. 9. - Anexa
face parte integrantă din prezentele norme.
ANEXĂ
la norme
În întelesul
prezentelor norme, termenii de mai jos au următoarele semnificatii:
a) abuz de
pozitie dominantă - faptă săvârsită de o persoană juridică aflată în
pozitie dominantă, pentru a-si mentine sau pentru a-si îmbunătăti pozitia pe
piată si care afectează activitatea economică sau care prejudiciază
consumatorii;
b) concurentă -
mod de manifestare a economiei de piată, caracterizat prin confruntarea
economică a mai multor agenti economici pe aceeasi piată, pentru atingerea unor
obiective economice specifice: profit, vânzări si/sau cota de piată;
c) monopol
natural - situatie existentă pe o piată determinată, cu o singură firmă,
ofertantă a unor bunuri sau a unor servicii care nu se pot realiza/presta în
conditii de eficientă de către unităti concurentiale sau care ar putea deveni
concurentiale pe termen scurt ori mediu, datorită utilizării unor tehnologii
specifice sau unor investitii având costuri ridicate;
d) monopol
zonal - situatie de monopol natural, existentă pe un segment reglementat de
piată, determinat din punct de vedere geografic;
e) piată
internă de gaze naturale - spatiul economic de desfăsurare a tuturor
operatiunilor comerciale din sectorul
gazelor naturale, care are în compunere
următoarele segmente:
- segmentul
reglementat al pietei interne de gaze naturale;
- segmentul
concurential al pietei interne de gaze naturale;
f) pozitie
dominantă - situatie în care se află un agent economic pe o piată
determinată, care are posibilitatea să se comporte pe piată independent fată de
furnizori, consumatori sau de concurentii săi.
BANCA NATIONALĂ A ROMÂNIEI
pentru modificarea si completarea Regulamentului
Băncii Nationale a României nr. 6/2002 privind regimul rezervelor minime
obligatorii
În baza
dispozitiilor art. 5 si 8 din Legea nr.
101/1998 privind Statutul Băncii Nationale a României, cu modificările si
completările ulterioare, în conformitate cu prevederile art. 38 din Legea nr.
58/1998 privind activitatea bancară, cu modificările si completările
ulterioare, si ale art. 164 si 206 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2000 privind organizatiile cooperatiste de credit, aprobată cu
modificări si completări prin Legea nr.
200/2002,
în temeiul art. 50
din Legea nr.
101/1998, cu modificările si completările ulterioare,
Banca Natională
a României emite prezenta
circulară.
Art. I. - Regulamentul Băncii Nationale a României nr.
6/2002 privind regimul rezervelor minime obligatorii, publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 566 din 1 august 2002, se modifică si se
completează după cum urmează:
1. Articolul 7
va avea următorul cuprins:
“Art. 7. - (1)
Pentru mijloacele bănesti în lei rezervele minime obligatorii se calculează si
se mentin în lei în contul curent al băncii/casei centrale a cooperativelor de
credit deschis la Banca Natională a României.
(2) Băncile/casele
centrale ale cooperativelor de credit pot opta pentru mentinerea integrală a
rezervelor minime obligatorii în euro sau în dolari S.U.A., pentru mijloacele
bănesti în valută, ori separată în euro, pentru mijloacele bănesti în euro, în
dolari S.U.A., pentru mijloacele bănesti în dolari S.U.A., în euro sau în
dolari S.U.A., pentru mijloacele bănesti în alte tipuri de valute.
(3) Rezervele
minime obligatorii în valută se mentin în conturile «LORO» ale băncii/casei
centrale a cooperativelor de credit, deschise la Banca Natională a României.
(4) Fiecare
bancă/casă centrală a cooperativelor de credit va opta pentru constituirea fie
în euro, fie în dolari S.U.A. a rezervei minime obligatorii aferente
mijloacelor bănesti în alte tipuri de valută. Optiunea, exprimată în scris si
notificată Directiei politici monetare, nu poate fi modificată timp de 12
luni.”
2. Articolul 11
va avea următorul cuprins:
“Art. 11. -
Excedentul de rezerve în lei/euro/dolari S.U.A. nu poate fi utilizat pentru a
acoperi deficitul de rezerve în alt tip de monedă.”
3. Anexele nr.
2 si 3 se înlocuiesc cu anexele care fac parte integrantă din prezenta
circulară, având următoarea
numerotare: 2a), 2b), 2c), 2d) si 3.
Art. II. - Prezenta circulară intră în vigoare
începând cu perioada de aplicare următoare datei publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Guvernatorul
Băncii Nationale a României,
Mugur
Isărescu
Bucuresti, 30 aprilie 2004.
Nr. 9.
Antetul băncii (casei centrale a
cooperativelor de credit)
Data
ANEXA Nr. 2a)
pentru
mijloacele bănesti în euro*)
- mii euro -
Data**) |
Elemente de
pasiv cu scadenta reziduală mai mică de 2 ani de la finele perioadei de
observare |
Sume în
tranzit***) |
Elemente de pasiv
cu scadenta reziduală mai mare de 2 ani de la finele perioadei de observare |
Baza de
calcul - total - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
|
|
|
|
Media zilnică |
|
|
|
|
*) Asa
cum au fost definite la art. 3 si 7 din regulament.
**) Zilele din perioada de observare.
***) - Sumele în tranzit incluse în baza de
calcul a rezervelor minime obligatorii se referă la operatiunile intra- si
interbancare în care plătitorul sau beneficiarul sumei este un client nebancar.
- Suma este considerată în tranzit din
momentul debitării contului clientului nebancar plătitor până în momentul
creditării contului clientului nebancar beneficiar al sumei sau, alternativ, a
contului clientului bancar, în cazul în care beneficiarul final al sumei are
contul deschis la altă bancă.
- În baza de calcul intră soldul net creditor
al conturilor în care sunt evidentiate sumele în tranzit.
- Suma se află în tranzit si este inclusă în
baza de calcul a rezervelor minime obligatorii din momentul transferului unor
sume de către alte bănci (fie prin contul de corespondent, fie prin contul
deschis la Banca Natională a României) până în momentul creditării contului
clientului nebancar.
- Nu se includ în calculul sumelor în tranzit
plătile efectuate de bănci în numele propriu al acestora.
Antetul băncii (casei centrale a
cooperativelor de credit)
Data
ANEXA Nr. 2b)
BAZA DE
CALCUL
pentru
mijloacele bănesti în dolari S.U.A.*)
- mii dolari
S.U.A. -
Data**) |
Elemente de
pasiv cu scadenta reziduală mai mică de 2 ani de la finele perioadei de
observare |
Sume în
tranzit***) |
Elemente de
pasiv cu scadenta reziduală mai mare de 2 ani de la finele perioadei de observare |
Baza de
calcul - total - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
|
|
|
|
Media zilnică |
|
|
|
|
*) Asa cum au fost definite la art. 3 si 7 din
regulament.
**) Zilele din perioada de observare.
***) - Sumele în tranzit incluse în baza de
calcul a rezervelor minime obligatorii se referă la operatiunile intra- si
interbancare în care plătitorul sau beneficiarul sumei este un client nebancar.
- Suma este considerată în tranzit din
momentul debitării contului clientului nebancar plătitor până în momentul
creditării contului clientului nebancar beneficiar al sumei sau, alternativ, a
contului clientului bancar, în cazul în care beneficiarul final al sumei are
contul deschis la altă bancă.
- În baza de calcul intră soldul net creditor
al conturilor în care sunt evidentiate sumele în tranzit.
- Suma se află în tranzit si este inclusă în
baza de calcul a rezervelor minime obligatorii din momentul transferului unor
sume de către alte bănci (fie prin contul de corespondent, fie prin contul
deschis la Banca Natională a României) până în momentul creditării contului
clientului nebancar.
- Nu se includ în calculul sumelor în tranzit
plătile efectuate de bănci în numele propriu al acestora.
Antetul băncii (casei centrale a
cooperativelor de credit)
Data
ANEXA Nr. 2c)
BAZA DE
CALCUL
pentru
mijloacele bănesti în valută*)
- echivalent
mii euro sau mii dolari S.U.A. -
Data**) |
Elemente de
pasiv cu scadenta reziduală mai mică de 2 ani de la finele perioadei de
observare |
Sume în
tranzit***) |
Elemente de
pasiv cu scadenta reziduală mai mare de 2 ani de la finele perioadei de
observare |
Baza de
calcul - total - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
|
|
|
|
Media zilnică |
|
|
|
|
Curs de schimb |
|
|
|
|
*) Se completează de către băncile/casele
centrale ale cooperativelor de credit care au optat pentru mentinerea integrală
a rezervei minime obligatorii în valută în echivalent euro sau dolari S.U.A.
Cuprinde elementele din anexele nr. 2a) si 2b) plus elementele denominate în
alte valute.
Antetul băncii (casei centrale a
cooperativelor de credit)
Data
ANEXA Nr. 2 d)
BAZA DE
CALCUL
pentru
mijloacele bănesti în alte valute*)
- echivalent
mii euro sau mii dolari S.U.A. -
Data**) |
Elemente de
pasiv cu scadenta reziduală mai mică de 2 ani de la finele perioadei de
observare |
Sume în
tranzit***) |
Elemente de
pasiv cu scadenta
reziduală mai mare de 2 ani de la finele perioadei de observare |
Baza de
calcul - total - |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL: |
|
|
|
|
Media zilnică |
|
|
|
|
Curs de schimb |
|
|
|
|
*) Se completează de către băncile/casele
centrale ale cooperativelor de credit care au optat pentru mentinerea separată
a rezervei minime obligatorii în valută în echivalent euro si dolari S.U.A. Cuprinde
elementele denominate în alte valute, transformate în functie de optiunea
formulată.
Antetul băncii (casei centrale a
cooperativelor de credit)
Data
ANEXA Nr. 3
CALCULUL
rezervelor
minime obligatori în perioada de aplicare
A. Constituite în lei
Nr. crt. |
Datele de
fundamentare |
Suma |
Rata
rezervelor minime obligatorii |
Nivelul
prevăzut al
rezervelor minime obligatorii |
1. |
Nivelul mediu al elementelor de pasiv cu scadenta
reziduală mai mică de 2 ani de la finele perioadei de observare |
|
|
|
2. |
Nivelul mediu al sumelor în tranzit |
|
|
|
3. |
Nivelul mediu al elementelor de pasiv cu scadenta
reziduală mai mare de 2 ani de la finele perioadei de observare |
|
0% |
|
4. |
Nivelul prevăzut al rezervelor minime
obligatorii în valută (rd.1 + rd.2 + rd.3) |
X |
X |
|
B. Constituite în euro*) |
|
|
|
- mii euro - |
1. |
Nivelul mediu al elementelor de pasiv cu
scadenta reziduală mai mică de 2 ani de la finele perioadei de observare |
|
|
|
2. |
Nivelul mediu al sumelor în tranzit |
|
|
|
3. |
Nivelul mediu al elementelor de pasiv cu scadenta
reziduală mai mare de 2 ani de la finele perioadei de observare |
|
0% |
|
4. |
Nivelul prevăzut al rezervelor minime
obligatorii în valută (rd.1 + rd.2 + rd.3) |
X |
X |
|
C. Constituite în dolari S.U.A.*) |
|
|
|
- mii dolari
S.U.A. - |
1. |
Nivelul mediu al elementelor de pasiv cu
scadenta reziduală mai mică de 2 ani de la finele perioadei de observare |
|
|
|
2. |
Nivelul mediu al sumelor în tranzit |
|
|
|
3. |
Nivelul mediu al elementelor de pasiv cu scadenta
reziduală mai mare de 2 ani de la finele perioadei de observare |
|
0% |
|
4. |
Nivelul prevăzut al rezervelor minime
obligatorii în valută (rd.1 + rd.2 + rd.3) |
X |
X |
|
*) Se va completa în functie de optiunea
formulată.
Numele si prenumele persoanei care a întocmit
lucrarea:
Telefon
Fax
Semnăturile
autorizate si stampila