MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 421 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Marti, 11
mai 2004
SUMAR
LEGI SI
DECRETE
142.
- Lege privind modificarea art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 66/1999
pentru aderarea României la Conventia cu privire la suprimarea cerintei
supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961
290.
- Decret pentru promulgarea Legii privind modificarea art. 2 din Ordonanta
Guvernului nr. 66/1999 pentru aderarea României la Conventia cu privire la
suprimarea cerintei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga
la 5 octombrie 1961
HOTĂRÂRI ALE
GUVERNULUI ROMÂNIEI
622.
- Hotărâre privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a produselor
pentru constructii
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
76/113/64.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, al
ministrului sănătătii si al presedintelui Autoritătii Nationale pentru Protectia
Consumatorilor pentru aprobarea Normelor de aplicare a metodelor de analiză
chimică, fizică, microbiologică si de evaluare senzorială a laptelui si
produselor lactate si descrierea unora dintre metodele respective
LEGI SI
DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA
DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind modificarea art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 66/1999 pentru aderarea României la Conventia cu privire la suprimarea cerintei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5 octombrie 1961
Parlamentul
României adoptă prezenta
lege.
Articol unic. - Articolul 2 din Ordonanta Guvernului nr.
66/1999 pentru aderarea României la Conventia cu privire la suprimarea
cerintei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5
octombrie 1961, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 408
din 26 august 1999, aprobată prin Legea nr. 52/2000, se modifică după cum
urmează:
“Art. 2. -
Autoritătile române competente să aplice apostila prevăzută la art. 3 alin. 1
din conventie sunt: curtile de apel, pentru actele prevăzute la art. 1 lit. a),
c) si d), si prefecturile, pentru actele oficiale prevăzute la art. 1 lit. b).”
Această lege a
fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 23 martie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
PRESEDINTELE
CAMEREI DEPUTATILOR
VALER
DORNEANU
Această lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 15 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU IOAN
TĂRĂCILĂ
Bucuresti, 4 mai 2004.
Nr. 142.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea
Legii privind modificarea art. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 66/1999 pentru
aderarea României la Conventia cu privire la suprimarea cerintei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată
la Haga la 5 octombrie 1961
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se
promulgă Legea privind modificarea art. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
66/1999 pentru aderarea României la Conventia cu privire la suprimarea
cerintei supralegalizării actelor oficiale străine, adoptată la Haga la 5
octombrie 1961, si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al
României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 3 mai 2004.
Nr. 290.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
privind stabilirea conditiilor de introducere pe
piată a produselor pentru constructii
În temeiul art. 108
din Constitutia României, republicată, si al art. 5 din Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare,
Guvernul
României adoptă prezenta
hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispozitii
generale
Art. 1. -
Prevederile prezentei hotărâri stabilesc conditiile de introducere pe piată a
produselor pentru constructii, denumite în continuare produse, în măsura
în care cerintele esentiale referitoare la constructii prevăzute la art. 6
alin. (1) se referă la acestea.
Art. 2. - (1)
Pentru aplicarea prezentei hotărâri, termenii si expresiile de mai jos
semnifică după cum urmează:
a) agrement
tehnic european - specificatie tehnică ce exprimă o evaluare tehnică
favorabilă a adecvării unui produs la o utilizare preconizată, bazată pe
satisfacerea cerintelor esentiale aplicabile constructiei în care produsul
urmează a fi utilizat;
b) atestarea
conformitătii produselor pentru constructii - sistem procedural prin care
este evaluată si stabilită conformitatea produselor pentru constructii cu
specificatiile tehnice aplicabile, în vederea aplicării marcajului european de
conformitate CE, denumit în continuare marcaj CE;
c) constructii -
orice obiect care este construit sau rezultă din operatii si/sau lucrări de
constructii si este fixat de pământ, termenul desemnând atât clădirile, cât si
lucrările de inginerie civilă;
d) documente
interpretative - documente elaborate de Comisia Europeană, prin care
cerintele esentiale sunt transpuse într-o formă concretă si care creează
legăturile necesare între cerintele esentiale ale constructiei si mandatele de
standardizare, mandatele pentru ghidurile pentru agremente tehnice europene sau
recunoasterea altor specificatii tehnice;
e) documente
tehnice directoare - ghiduri, regulamente si proceduri elaborate în temeiul
prezentei hotărâri si în scopul aplicării acesteia;
f) familie de
produse - grup de produse generice care au utilizări prevăzute similare,
cum ar fi: finisaje pentru pereti interiori sau învelitori de acoperis;
g) ghid -
reglementare care cuprinde metode si procedee detaliate de satisfacere a
cerintelor aplicate;
h) organe de
control - organe ale administratiei publice centrale care răspund de
supravegherea pietei produselor pentru constructii;
i) piata
produselor pentru constructii - întreaga arie acoperită de lantul de
distributie a produselor pentru constructii de la producător la consumatorul
final, inclusiv santierele de constructii, până la punerea în operă;
j) produs
pentru constructii - orice produs realizat în scopul de a fi încorporat în
mod permanent în constructii, termenul desemnând materiale, elemente si
componente individuale sau alcătuind un set, inclusiv pentru sisteme
prefabricate sau instalatii, plasate pe piată în forma în care urmează a fi
încorporate, asamblate, aplicate sau instalate în constructii prin operatii
si/sau lucrări de constructii;
k) specificatie
tehnică - document care stabileste caracteristicile unui produs, cum ar fi
niveluri de calitate, performantă, securitate sau dimensiuni, inclusiv cerinte
care se aplică produsului cu privire la denumirea sub care acesta este
comercializat, terminologie, simboluri, încercări si metode de încercare,
ambalare, marcare sau etichetare si proceduri pentru evaluarea conformitătii;
l) utilizare
preconizată - rol sau functie care urmează a fi îndeplinită de produs
pentru satisfacerea cerintelor esentiale ale constructiei.
(2) Alti termeni
de specialitate utilizati în prezenta hotărâre sunt definiti în Legea nr.
608/2001 privind evaluarea conformitătii produselor, cu modificările si
completările ulterioare.
Art. 3. - (1)
Activitătile de specialitate ce decurg din aplicarea prevederilor prezentei
hotărâri se realizează de Consiliul Tehnic Permanent pentru Constructii,
denumit în continuare Consiliu, care functionează în cadrul Centrului de
Documentare pentru Constructii, Arhitectură, Urbanism si Amenajarea
Teritoriului - CDCAS - Bucuresti, institutie publică de interes national, organ
de specialitate cu personalitate juridică finantat din venituri proprii, în
subordinea Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
(2) Consiliul
preia si atributiile Comisiei Nationale de Agrement Tehnic în Constructii,
înfiintată conform Hotărârii Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor
regulamente privind calitatea în constructii, cu modificările si completările
ulterioare.
CAPITOLUL II
Introducerea
pe piată a produselor
Art. 4. - Se
admite introducerea pe piată a produselor destinate utilizării în constructii
numai dacă sunt adecvate acelei utilizări preconizate. Aceasta înseamnă că ele
au astfel de caracteristici încât constructiile în care urmează a fi
încorporate, asamblate, aplicate sau instalate, dacă sunt corect proiectate si
executate, pot să satisfacă cerintele esentiale ale constructiilor prevăzute la
art. 6 alin. (1), dacă si unde constructiile respective fac obiectul unor
reglementări continând astfel de cerinte.
Art. 5. - (1) În
cazul în care produselor le sunt aplicabile si alte reglementări tehnice care
transpun directive europene, cu privire la alte aspecte si care impun, de
asemenea, aplicarea marcajului CE, prevăzut la art. 7
alin. (2),
aplicarea marcajului semnifică faptul că produsele sunt presupuse ca fiind
conforme si cu prevederile acestor alte reglementări.
(2) În cazul în
care una sau mai multe dintre reglementările tehnice prevăzute la alin. (1)
permit producătorului, pentru o perioadă tranzitorie, să aleagă ce măsuri să
aplice, marcajul CE va semnifica numai conformitatea cu reglementările tehnice
aplicate de producător. Acestea trebuie înscrise în documentele, anunturile sau
instructiunile care însotesc produsul, cu precizarea indicativelor de referintă
ale directivelor europene corespunzătoare, asa cum sunt publicate în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene.
(3) Autoritătile
competente pot reglementa cerinte specifice de protectie a sănătătii si
integritătii fizice a persoanelor si, în special, a lucrătorilor care
utilizează produsele. Aceste cerinte nu trebuie să implice modificări ale
produselor care contravin prevederilor prezentei hotărâri.
Art. 6. - (1)
Cerintele esentiale aplicabile constructiilor care pot influenta
caracteristicile tehnice ale unui produs, exprimate în termeni de obiective,
sunt prevăzute în anexa nr. 1. Unei constructii îi pot fi aplicabile una, mai
multe sau toate cerintele esentiale; acestea trebuie satisfăcute pe o perioadă
de viată a constructiei rezonabilă din punct de vedere economic.
(2) În situatii
determinate de existenta specifică pe plan national, regional sau local a
anumitor conditii geografice ori climatice, a unui anumit mod de viată sau a
anumitor niveluri de protectie, pentru fiecare cerintă esentială se pot stabili
clase specifice, în cadrul sistemelor de clasificare adoptate la nivel
european, transpuse prin documentele interpretative si specificatiile tehnice
definite conform prevederilor art. 2 alin. (1) lit. d) si k), pentru a asigura
satisfacerea cerintei respective.
Art. 7. - (1) În
sensul prezentei hotărâri, standardele si agrementele tehnice sunt considerate
specificatii tehnice, iar standardele si agrementele tehnice prevăzute la alin.
(3) lit. a) si b) sunt denumite generic specificatii tehnice armonizate.
(2) Pentru
produsele prevăzute la art. 4 se acceptă prezumtia că ele sunt adecvate pentru
utilizare dacă permit constructiilor la care sunt folosite, cu conditia ca cele
din urmă să fie corect proiectate si executate, să satisfacă cerintele
esentiale prevăzute în anexa nr. 1, atunci când produsele respective poartă
marcajul CE, prevăzut la alin. (3), care indică respectarea tuturor
prevederilor prezentei hotărâri, inclusiv a procedurilor de atestare a
conformitătii prevăzute în cap. V si a procedurii de acordare a agrementului
tehnic european prevăzută în cap. IV.
(3) Marcajul CE
semnifică faptul că:
a) produsele sunt
conforme cu standardele române sau standardele nationale ale statelor membre
ale Uniunii Europene care adoptă standarde europene armonizate din domeniul
produselor pentru constructii, ale căror indicative de referintă au fost
publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene;
b) produsele sunt
conforme cu un agrement tehnic european, eliberat conform procedurii din cap.
IV; sau c) produsele sunt conforme, în măsura în care nu există specificatii
tehnice armonizate, cu specificatii tehnice românesti sau cu specificatii
tehnice nationale ale statelor membre ale Uniunii Europene, care au fost
recunoscute de Comisia Europeană si de statele membre ca fiind conforme cu
cerintele esentiale prevăzute la art. 6 alin. (1), în cadrul unei proceduri
coordonate de Comisia Europeană, si ale căror indicative de referintă sunt
publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 8. - (1)
Atunci când autoritatea competentă în domeniul produselor pentru constructii
consideră că există specificatii tehnice românesti conforme cu cerintele
esentiale, aceasta va transmite textul integral al acestor specificatii
Comisiei Europene spre a fi supuse procedurii de recunoastere, în cadrul căreia
sunt consultate toate statele membre ale Uniunii Europene. Specificatiile
tehnice ale altor state membre supuse procedurii de recunoastere comunitară
sunt analizate de autoritatea competentă, care stabileste pozitia României
asupra acestora. Beneficiază de prezumtia de conformitate cu cerintele
esentiale prevăzute la art. 6 alin. (1) specificatiile tehnice nationale
comunicate autoritătii competente de către Comisia Europeană.
(2) Specificatiile
tehnice prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. c) se adoptă ca versiuni oficiale în
limba română cu denumirea generică “Specificatie Tehnică Recunoscută” si sigla
STR adăugată indicativului original, pe baza unei metodologii care va fi
elaborată de Consiliu ca document tehnic director, iar indicativele lor se
includ în lista prevăzută la art. 13 alin. (3). Consiliul pune aceste
specificatii tehnice recunoscute la dispozitia utilizatorilor, contra cost.
Art. 9. - (1)
Atunci când un producător sau reprezentantul său autorizat nu a aplicat ori a
aplicat doar partial specificatiile tehnice prevăzute la art. 7 alin. (3), iar
acestea prevăd pentru atestarea conformitătii produselor sistemele definite în
anexa nr. 3 la pct. 2 lit. E si F, produsele respective pot fi introduse pe
piată după ce conformitatea este atestată prin procedura prevăzută în anexa nr.
3 la pct. 2 lit. E.
(2) Produsele
incluse în lista cuprinzând produsele care au un rol minor cu privire la
sănătate si securitate, elaborată si revizuită periodic de Comisia Europeană,
pot fi introduse pe piată în baza declaratiei de conformitate cu regulile
cunoscute ale tehnologiei, întocmită de către producător.
Art. 10. - (1)
Marcajul CE semnifică faptul că produsele satisfac cerintele art. 7 alin. (3)
si ale art. 9 alin. (1).
(2) Producătorul
sau reprezentantul autorizat al acestuia are responsabilitatea pentru aplicarea
marcajului CE pe produs, pe o etichetă atasată produsului, pe ambalaj sau pe
documentele comerciale însotitoare, potrivit prevederilor cap. V.
(3) Modelul pentru
marcajul CE si conditiile pentru utilizarea acestuia sunt prezentate în anexa
nr. 3.
(4) Produsele
prevăzute la art. 9 alin. (2) nu trebuie să poarte marcajul CE.
Art. 11. - (1)
Atunci când autoritatea competentă consideră că standardele armonizate sau
agrementele tehnice europene prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. a) si b) ori
mandatele acordate de Comisia Europeană organismelor europene de standardizare
pentru elaborarea standardelor europene armonizate nu corespund prevederilor
art. 4 si 6, această opinie si motivele de justificare sunt notificate
Comitetului Permanent pentru Constructii de pe lângă Comisia Europeană, în
vederea retragerii acestora din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
(2) Atunci când
autoritatea competentă consideră că o specificatie tehnică natională prevăzută
la art. 7 alin. (3) lit. c) nu mai îndeplineste conditiile necesare pentru a
beneficia de prezumtia de conformitate cu prevederile art. 4 si 6, această
opinie si justificarea sa sunt notificate Comitetului Permanent pentru
Constructii de pe lângă Comisia Europeană, în vederea stabilirii de către
aceasta a mentinerii prezumtiei de conformitate sau a retragerii indicativelor
de referintă respective din Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Art. 12. - (1) Pot
fi introduse pe piată, comercializate sau utilizate în scopurile prevăzute,
fără alte restrictii legale, numai produsele care satisfac prevederile prezentei
hotărâri. (2) Este interzisă obstructionarea, prin reglementări impuse de
autorităti publice sau de organisme private abilitate de către autorităti ori
aflate în pozitie de monopol, a folosirii potrivit destinatiei prevăzute a
produselor care satisfac prevederile prezentei hotărâri.
(3) În perioada în
care nu sunt încă disponibile sau nu există specificatii tehnice de natura
celor prevăzute la art. 7 alin. (3), se admite introducerea pe piata românească
a produselor respective pe baza “agrementului tehnic în constructii”, eliberat
conform Legii nr. 10/1995 privind calitatea în constructii, cu modificările
ulterioare, si cu respectarea prevederilor acestuia.
(4) Pe produsele
prevăzute la alin. (3) nu se aplică marcajul CE.
(5) Reglementările
care contin prevederi referitoare la niveluri de performantă impuse
constructiilor si/sau produselor trebuie să fixeze aceste niveluri numai în
cadrul clasificărilor precizate conform art. 6 alin. (2), putând folosi, după
caz, toate clasele, o parte dintre ele sau o singură clasă.
CAPITOLUL III
Specificatii
tehnice si documente tehnice directoare
Art. 13. - (1)
Referentiale pentru conformitatea produselor si aplicarea marcajului CE sunt
specificatiile tehnice prevăzute la art. 7 alin. (3), ale căror indicative sunt
publicate potrivit prevederilor alin. (3).
(2) Pentru alinierea
reglementărilor potrivit cerintelor prezentei hotărâri, se vor utiliza ca
referinte, în plus fată de specificatiile tehnice mentionate la alin. (1),
standardele si documentele tehnice directoare de felul celor de mai jos, ale
căror indicative vor fi specificate de autoritatea competentă, după caz:
a) standardele
nationale care transpun standardele europene referitoare la terminologie,
metode de încercare sau alte metode de lucru, care servesc la aplicarea
specificatiilor tehnice armonizate;
b) standardele
nationale care transpun standardele europene care tratează proiectarea si
executia constructiilor;
c) ghiduri de
interpretare a cerintelor esentiale, reprezentând versiunea oficială în limba română
a documentelor interpretative;
d) regulamentele
specifice cu privire la clasificări, proceduri si alte cerinte, stabilite la
nivel european si acceptate de România;
e) alte documente
tehnice directoare care transpun documente relevante elaborate la nivel
comunitar, precum ghidurile pentru agrementele tehnice europene, ghidurile si
comunicările Comisiei CE etc.
(3) Lista
cuprinzând indicativele de referintă ale standardelor române care transpun
standarde europene armonizate si ale specificatiilor tehnice recunoscute se
aprobă prin ordin al conducătorului autoritătii competente în domeniul
produselor pentru constructii si se publică în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
(4) Lista
prevăzută la alin. (3) se elaborează si se actualizează periodic de către
Consiliu, pe măsură ce diferitele categorii de documente se adoptă de către
organizatiile învestite cu atributii în acest sens.
Art. 14. -
Agrementele tehnice europene, eliberate în oricare stat membru al Uniunii
Europene, se acceptă de drept ca referentiale pentru produsele acoperite de
agrementele respective. Agrementele tehnice europene se traduc si se adoptă, pe
baza unei metodologii care va fi elaborată de către Consiliu ca document tehnic
director.
Art. 15. -
Documentele tehnice directoare prevăzute la art. 13 alin. (2) lit. c), d) si
e), asimilate reglementărilor tehnice în constructii, se elaborează din
initiativa autoritătilor competente, de către Consiliu, si se aprobă prin ordin
al conducătorului autoritătii competente în domeniul produselor pentru
constructii.
Art. 16. -
Regulile de procedură privind elaborarea si/sau adoptarea diferitelor categorii
de referentiale tehnice, precum si cele referitoare la derularea relatiilor si
a schimbului de informatii dintre autoritătile publice/institutiile implicate
în aceste activităti se stabilesc si se aprobă ca documente tehnice directoare.
CAPITOLUL IV
Agrementul
tehnic european
Art. 17. - (1)
Agrementul tehnic european, denumit în continuare ETA, definit la art. 2
alin. (1) lit. a), poate fi acordat pentru:
a) produse pentru
care nu există nici un standard european armonizat, în vigoare, în lucru sau ca
intentie de elaborare, nici un standard national recunoscut;
b) produse care se
abat în mod semnificativ de la standardele armonizate sau de la standardele
nationale recunoscute.
(2) Chiar si în
cazul în care a fost emis un mandat pentru un standard armonizat, dispozitiile
prevăzute la alin. (1) lit. a) nu vor exclude acordarea ETA pentru produse
pentru care există deja ghiduri pentru astfel de agremente. Această prevedere
se aplică până la intrarea în vigoare a standardului armonizat în statele
membre ale Uniunii Europene.
(3) În cazuri
speciale, prin derogare de la prevederile alin. (1) lit. a), cu acordul
Comisiei Europene, se poate autoriza eliberarea unui ETA pentru produse pentru
care există un mandat pentru un standard armonizat sau pentru care Comisia a
stabilit că poate fi elaborat un standard armonizat. Autorizarea va fi valabilă
pentru o perioadă de timp determinată.
(4) În general,
durata de valabilitate a ETA este de 5 ani, cu posibilitatea de prelungire.
Art. 18. - (1)
Organismele prevăzute la art. 19 alin. (1) acordă ETA pentru un produs în baza
examinărilor, încercărilor si a unei evaluări a produsului în conformitate cu
ghidurile de interpretare prevăzute la art. 13 alin. (2) lit. c) si cu
ghidurile prevăzute la art. 20 referitoare la acel produs sau la familia de
produse corespunzătoare.
(2) Dacă ghidurile
prevăzute la art. 20 nu există sau încă nu există, ETA se poate elibera prin
referire la cerintele esentiale relevante si la ghidurile de interpretare a
acestora, cu evaluarea produsului adoptată în comun de toate organismele membre
ale Organizatiei Europene pentru Agremente Tehnice - EOTA, prevăzute în anexa
nr. 2.
Dacă organismele
membre EOTA nu pot cădea de acord cu privire la rezultatul evaluării, cazul se
transferă spre solutionare Comitetului Permanent pentru Constructii de pe lângă
Comisia Europeană.
(3) ETA va fi
eliberat într-un stat membru al Uniunii Europene, potrivit procedurii din anexa
nr. 2, la solicitarea producătorului sau a reprezentantului autorizat al
acestuia.
Art. 19. - (1)
Autoritatea competentă notifică Comisiei Europene si celorlalte state membre
ale Uniunii Europene numele si adresele organismelor pe care le-a autorizat să
elibereze ETA.
(2) În vederea
autorizării, organismele de agrement tehnic trebuie să satisfacă cerintele
prezentei hotărâri si, în special, să fie capabile:
a) să evalueze
adecvarea la utilizare a unor produse noi pe baza cunostintelor stiintifice si
practice;
b) să ia decizii
impartiale în raport cu interesele producătorilor implicati sau ale
reprezentantilor acestora; si c) să coreleze contributiile tuturor părtilor
interesate într-o evaluare echilibrată.
(3) Lista
organismelor prevăzute la alin. (2), autorizate să elibereze ETA, precum si
toate amendamentele la această listă se publică în Jurnalul Oficial al Uniunii
Europene si se actualizează periodic de către Comisia Europeană.
Art. 20. -
Ghidurile pentru ETA elaborate în cadrul EOTA se adoptă ca versiuni oficiale în
limba română de către Consiliu, conform unei proceduri ce va fi elaborată de
Consiliu si aprobată de autoritatea competentă. Consiliul pune aceste ghiduri
la dispozitia utilizatorilor, contra cost.
CAPITOLUL V
Art. 21. - (1)
Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia răspunde de atestarea
conformitătii produsului cu cerintele unei specificatii tehnice prevăzute la
art. 7 alin. (3).
(2) Produsele care
fac obiectul unei atestări a conformitătii vor beneficia de prezumtia de
conformitate cu specificatiile tehnice prevăzute la art. 7 alin. (3).
Conformitatea va
fi stabilită prin încercări sau alte verificări, pe baza specificatiilor
tehnice si potrivit prevederilor din anexa nr. 3.
(3) Atestarea
conformitătii unui produs presupune ca:
a) producătorul să
dispună de un sistem de control al productiei în fabrică apt să asigure că
productia este conformă cu specificatiile tehnice relevante;
b) pentru anumite
produse precizate în specificatiile tehnice relevante, pe lângă sistemul de
control al productiei aplicat în fabrică, să intervină un organism de
certificare notificat pentru a evalua si supraveghea controlul productiei sau
produsul însusi.
(4) Conformitatea
produselor pentru constructii este evaluată numai în raport cu specificatiile
tehnice, utilizându-se sisteme de atestare a conformitătii alcătuite pe baza
unor metode de control si evaluare specifice acestui domeniu, diferite de
modulele si procedurile de evaluare a conformitătii prevăzute de Legea nr.
608/2001, cu modificările si completările ulterioare.
(5) Sistemele de
atestare care pot fi utilizate sunt cele prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 3.
Sistemul aplicabil unui anumit produs sau unei familii de produse determinate
este stabilit, conform prevederilor deciziilor Comisiei Europene, printr-un
regulament specific, elaborat ca document tehnic director, si se prevede în
specificatiile tehnice de referintă pentru produsele respective.
(6) Produsele
fabricate la bucată sau ca unicate fac doar obiectul unei declaratii de
conformitate de al treilea tip, conform prevederilor pct. 2 lit. F din anexa
nr. 3, dacă nu sunt prevăzute alte dispozitii prin specificatiile tehnice
pentru produsele care au implicatii deosebit de importante pentru sănătate si
securitate.
Art. 22. - (1)
Procedurile aferente sistemelor prevăzute în anexa nr. 3 se finalizează cu
întocmirea unui document ce poate fi, după caz:
a) în situatiile
prevăzute la art. 21 alin. (3) lit. a), o declaratie de conformitate EC pentru
produs, întocmită de producător sau de reprezentantul autorizat al acestuia;
sau b) în situatiile prevăzute la art. 21 alin. (3) lit. b), un certificat de
conformitate EC pentru un sistem de control si supraveghere a productiei sau
pentru produsul însusi, eliberat de un organism de certificare notificat.
(2) Declaratia de
conformitate a producătorului sau certificatul de conformitate dă dreptul
producătorului ori reprezentantului autorizat al acestuia să aplice în mod
corespunzător marcajul CE, conform dispozitiilor art. 10 alin. (2).
Art. 23. - (1)
Producătorul sau reprezentantul autorizat al acestuia este obligat să respecte
toate prevederile prezentei hotărâri referitoare la aplicarea si utilizarea
corectă a marcajului CE.
(2) În afară de
producător sau de reprezentantul autorizat al acestuia, asa cum sunt definiti
la art. 4 alin. (1) lit. v) si z) din Legea nr. 608/2001, cu modificările si
completările ulterioare, alte persoane fizice sau juridice care comercializează
ori utilizează produsele nu au dreptul să aplice marcajul CE.
(3) Fără a
contraveni prevederilor art. 33:
a) atunci când
organele de control constată că marcajul CE a fost aplicat în mod
necorespunzător pe un produs, producătorul sau reprezentantul autorizat al
acestuia este obligat să aducă produsul în conformitate cu cerintele
referitoare la marcajul CE si să înceteze neconformitatea până la o dată
convenită de comun acord cu organul de control;
b) dacă
neconformitatea continuă, organul de control dispune restrictionarea sau
interzicerea introducerii pe piată si/sau retragerea de pe piată a produsului
în cauză, potrivit procedurilor prevăzute la art. 33.
(4) Este interzisă
aplicarea pe produse sau pe ambalaje a unor marcaje care ar putea induce în
eroare organele de control sau utilizatorii asupra semnificatiei si formei
marcajului CE. Orice alte marcaje pot fi aplicate pe produse, pe o etichetă
atasată ambalajului sau pe documentele comerciale însotitoare, cu conditia ca
acestea să nu afecteze vizibilitatea ori lizibilitatea marcajului CE.
Art. 24. -
Sistemele de atestare a conformitătii produselor pentru constructii sunt
prevăzute schematic în anexa nr. 5.
CAPITOLUL VI
Proceduri
speciale
Art. 25. - (1)
Atunci când pentru un anumit produs nu există specificatii tehnice din
categoria celor prevăzute la art. 7 alin. (3), statul membru de destinatie va
considera, la cerere pentru cazuri individuale, că produsul este conform cu
prevederile sale nationale în vigoare, dacă acesta s-a dovedit corespunzător în
urma încercărilor si inspectiilor efectuate de către un organism notificat în
statul membru producător, potrivit metodelor în vigoare în statul membru de
destinatie sau recunoscute ca echivalente de către respectivul stat membru.
(2) Statul membru
producător va informa statul membru de destinatie asupra organismului pe care
intentionează să-l notifice pentru efectuarea încercărilor si inspectiilor
conform reglementărilor aplicabile în statul de destinatie. Statul membru de
destinatie si statul membru producător îsi vor furniza unul altuia toate informatiile
necesare. La finalizarea acestui schimb de informatii, statul membru producător
va notifica organismul astfel desemnat. Dacă un stat membru are obiectiuni,
acesta îsi va exprima în scris pozitia si o va transmite Comisiei Europene.
(3) Organismele desemnate
de România acordă asistenta necesară organismelor desemnate de statele membre
ale Uniunii Europene.
(4) Atunci când un
stat membru constată că un organism notificat nu efectuează încercările si
inspectiile exact în conformitate cu dispozitiile sale nationale, acesta va
sesiza statul membru care a notificat organismul. Într-o perioadă rezonabilă de
timp statul membru notificator al organismului va informa statul membru
prejudiciat asupra măsurilor pe care le-a luat. Dacă statul membru prejudiciat
consideră actiunile luate ca insuficiente, el poate interzice introducerea pe
piată si utilizarea produselor respective sau le poate supune unor conditii
speciale. El va informa statul membru notificator si Comisia Europeană asupra
măsurilor dispuse.
Art. 26. - (1)
Rapoartele si documentele de atestare a conformitătii, eliberate în statul
membru producător potrivit procedurii prevăzute la art. 25, au acelasi statut
ca si documentele nationale corespondente.
(2) În situatiile
prevăzute la art. 25, atributiile ce revin României în calitate de stat membru
producător sau de destinatie se exercită de autoritatea competentă în domeniul
produselor pentru constructii.
CAPITOLUL VII
Organisme
desemnate si notificate
Art. 27. - (1)
Pentru executarea procedurilor de atestare a conformitătii produselor se
desemnează si se notifică organisme de certificare, organisme de inspectie si
laboratoare de încercări.
(2) Autoritatea
competentă pentru desemnarea organismelor implicate în atestarea conformitătii
produselor este Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu
exceptia organismelor specializate pe familii de produse cu rol în satisfacerea
cerintei de securitate la incendiu, pentru care autoritatea competentă pentru
desemnare este Ministerul Administratiei si Internelor.
(3) Procedura de
desemnare a organismelor în domeniul produselor pentru constructii se
elaborează ca document tehnic director si se aprobă prin ordin comun al
autoritătilor competente prevăzute la alin. (2), care se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. 28. - (1)
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului notifică Comisiei
Europene si statelor membre ale Uniunii Europene organismele de certificare,
organismele de inspectie si laboratoarele de încercări desemnate în vederea
efectuării de sarcini legate de agrementul tehnic european, certificate de
conformitate, inspectii si încercări, potrivit prevederilor prezentei hotărâri,
indicând numele si adresele acestor organisme, precum si numerele de
identificare atribuite în prealabil de Comisia Europeană. Notificarea
organismelor desemnate în domeniul produselor pentru constructii se face
conform prevederilor art. 24 din Legea nr. 608/2001, cu modificările si
completările ulterioare.
(2) Lista
cuprinzând organismele si laboratoarele notificate, împreună cu numerele lor de
identificare, sarcinile si produsele pentru care au fost notificate, este
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene si se actualizează de către
Comisia Europeană.
(3) În vederea
notificării, organismele de certificare, organismele de inspectie si
laboratoarele de încercări trebuie să corespundă permanent criteriilor
precizate în anexa nr. 4.
(4) În
certificatul de recunoastere al organismelor, eliberat de autoritatea
competentă, se consemnează următoarele informatii:
a) abilitarea
organismului pentru efectuarea sarcinilor legate de atestarea conformitătii
produselor pentru constructii;
b) produsele
si/sau familiile de produse care intră în competentele sale;
c) natura
sarcinilor care îi pot fi încredintate, dintre cele prevăzute la pct. 3 în
anexa nr. 3.
Art. 29. -
Evaluarea initială si supravegherea sistematică a organismelor desemnate si
notificate în domeniul produselor pentru constructii se fac pe baza criteriilor
specificate în anexa nr. 4 si conform prevederilor procedurii prevăzute la art.
27 alin. (3).
CAPITOLUL
VIII
Supravegherea
pietei
Art. 30. - (1)
Organele de control pentru supravegherea pietei produselor pentru constructii
sunt:
a) Inspectoratul
de Stat în Constructii, care functionează în subordinea Autoritătii Nationale
de Control, pentru toate produsele/familiile de produse, cu exceptia celor cu
rol în satisfacerea cerintei de securitate la incendiu;
b) Inspectoratul
General pentru Situatii de Urgentă, care functionează în subordinea
Ministerului Administratiei si Internelor, pentru produsele/familiile de
produse cu rol în satisfacerea cerintei de securitate la incendiu.
(2) Modul de
coordonare si colaborare dintre aceste institutii si autoritatea competentă în
domeniul produselor pentru constructii va fi stabilit de autoritătile
competente implicate.
Art. 31. - (1)
Activitătile de supraveghere a pietei constau în:
a) monitorizarea
produselor introduse pe piată, pentru a verifica dacă ele corespund
prevederilor prezentei hotărâri;
b) aplicarea
măsurilor necesare pentru asigurarea conformitătii, atunci când sunt constatate
abateri.
(2) Principalele
atributii specifice ce revin organelor de control sunt:
a) să verifice
periodic obiectivele comerciale si industriale, depozitele, santierele si
constructiile;
b) să organizeze
controale inopinate si verificări punctuale;
c) să ia mostre de
produse, să le examineze si să le testeze, dacă este posibil;
d) să solicite
toate informatiile si/sau documentele necesare;
e) să impună actiunile împotriva neconformitătilor constatate, potrivit principiului proportionalitătii cu gradul de neconformitate.
(3) Organele de
control pot subcontracta sarcinile tehnice de încercări si control altor
organisme specializate, cu conditia să se asigure că informatiile furnizate de
acestea sunt impartiale. Responsabilitatea deciziilor luate pe baza unor astfel
de informatii revine organelor de control.
(4) Sarcinile
tehnice de supraveghere a pietei pot fi subcontractate numai cu organisme
independente.
Art. 32. - (1)
Produsele se introduc pe piată numai însotite de documentele de atestare a
conformitătii, care se impun potrivit prevederilor alin. (2) si (3).
(2) Orice persoană
fizică sau juridică, care introduce pe piată un produs cu marcaj CE, trebuie să
fie în măsură să dovedească, la cererea organelor de control, atestarea
conformitătii produsului prin unul dintre documentele prevăzute la art. 22
alin. (1), corespunzător sistemului de atestare prestabilit pentru produsul
respectiv.
(3) Producătorul
sau reprezentantul autorizat al acestuia trebuie să pună la dispozitie
organelor de control, în plus fată de prevederile art. 22 alin. (1) lit. a) si
b), dosarul continând rapoartele de încercări, procesele-verbale de control,
certificatele si toate celelalte documente care atestă conformitatea.
Art. 33. - (1)
Atunci când organul de control constată că un produs declarat a fi în
conformitate cu prevederile prezentei hotărâri nu corespunde art. 4-6, trebuie
luate măsuri adecvate pentru retragerea produselor respective de pe piată,
interzicerea introducerii lor pe piată si restrictionarea liberei lor
circulatii.
(2) În situatii de
natura celor prevăzute la alin. (1), organele de control au următoarele
obligatii:
a) să informeze în
scris, în termen de 72 de ore, autoritatea competentă în domeniul produselor
pentru constructii, despre orice astfel de măsură, indicând motivele deciziei
adoptate;
b) să comunice în
scris părtii implicate, de îndată, decizia luată, motivele pe care se bazează
aceasta, demersurile legale ce pot fi întreprinse de partea implicată si
termenele disponibile pentru initierea acestora.
(3) Informarea
prevăzută la alin. (2) trebuie să indice expres dacă neconformitatea este
determinată de:
a) nerespectarea
art. 4-6, dacă produsul nu este acoperit de nici una dintre categoriile de
specificatii tehnice prevăzute la art. 7 alin. (3);
b) aplicarea
incorectă a specificatiilor tehnice prevăzute la art. 7 alin. (3);
c) deficiente ale
specificatiilor tehnice prevăzute la art. 7 alin. (3).
(4) În termen de
maximum 30 de zile de la primirea informărilor prevăzute la alin. (2),
autoritatea competentă analizează situatiile semnalate, inclusiv prin
consultarea părtilor interesate, după caz, si decide asupra măsurilor
aplicabile conform prevederilor cap. X. Autoritatea competentă va informa de
îndată statele membre ale Uniunii Europene si Comisia Europeană asupra
neconformitătilor constatate si a măsurilor luate conform prevederilor alin.
(1) si (3).
(5) Măsurile
notificate de autoritătile din România si din celelalte state membre ale
Uniunii Europene, care au fost considerate de Comisia Europeană ca fiind
justificate, sunt comunicate tuturor statelor membre.
(6) Organul de
control poate actiona în mod adecvat împotriva oricui a făcut declaratia de
conformitate si va informa Ministerul Transporturilor, Constructiilor si
Turismului care, la rândul său, va informa, prin intermediul Ministerului
Economiei si Comertului, în legătură cu actiunile sale, Comisia Europeană si
celelalte state membre.
CAPITOLUL IX
Măsuri
tranzitorii
Art. 34. - (1)
Până la data intrării în vigoare a protocolului PECA în domeniul produselor
pentru constructii sau până la data aderării la Uniunea Europeană, în situatia
în care un astfel de protocol nu este încheiat, se admite introducerea pe piata
românească si a produselor cu marcaj national de conformitate CS, denumit în
continuare marcaj CS, potrivit prevederilor cap. V1 din
Legea nr. 608/2001, cu modificările si completările ulterioare.
(2) Marcajul CS se
aplică de producător sau de reprezentantul autorizat al acestuia, stabilit în
România, pe produsele care sunt conforme cu standardele sau specificatiile
tehnice prevăzute la art. 7 alin. (3) lit. a) si c).
(3) Elementele de
identificare ale marcalului CS sunt prevăzute în anexa nr. 2 la Legea nr.
608/2001, cu modificările si completările ulterioare.
(4) Se interzice,
în conditiile prevăzute de prezenta hotărâre, aplicarea pe acelasi produs a
marcajului CS si a marcajului CE.
(5) Prevederile
prezentei hotărâri referitoare la marcajul CE se aplică si marcajului CS.
Art. 35. - Până la
termenele prevăzute la art. 34 alin. (1), organismele autorizate pentru
agrement tehnic european cu sediul în România nu pot primi cereri pentru
eliberarea de agremente tehnice europene, iar producătorii sau reprezentantii
autorizati ai producătorilor cu sediul în România, care doresc obtinerea unui
agrement tehnic european, se adresează unuia dintre organismele înscrise în
lista prevăzută la art. 19 alin. (3).
Art. 36. - (1)
Până la termenele prevăzute la art. 34 alin. (1), atestarea conformitătii
produselor se realizează prin aceleasi sisteme de atestare prevăzute pentru
marcajul CE, cu participarea organismelor prevăzute la alin. (3).
(2) Documentele
doveditoare sunt Certificatul de conformitate CS si Declaratia de conformitate
CS. Acestea trebuie prezentate în limba română si cu un continut echivalent
prevederilor pct. 4.2 si 4.3 din anexa nr. 3, adaptat corespunzător.
(3) Până la
termenele prevăzute la art. 34 alin. (1), autoritătile competente recunosc si
aprobă, potrivit prevederilor art. 27 alin. (2), organisme pentru atestarea
conformitătii produselor cu specificatiile tehnice în vederea aplicării
marcajului CS.
(4) Recunoasterea
si aprobarea prevăzute la alin. (3) se realizează avându-se în vedere
criteriile prevăzute în anexa nr. 4, cu exceptia pct. 6, precum si prevederile
aplicabile ale procedurii prevăzute la art. 27 alin. (3).
(5) Organismele
recunoscute se înscriu în Registrul organismelor recunoscute, iar lista
cuprinzând organismele recunoscute, sarcinile specifice pentru care acestea au
fost desemnate si numerele lor de identificare se aprobă si se actualizează
prin ordin al conducătorului autoritătii competente, care se publică în
Monitorul Oficial al României, Partea I.
(6) Cuantumul
asigurării prevăzute la pct. 5 din anexa nr. 4 se stabileste de către
autoritătile competente pentru desemnare, de la caz la caz, în functie de
domeniul pentru care se face desemnarea.
Art. 37. - (1)
Răspunderea producătorului sau a reprezentantului autorizat al acestuia privind
produsele introduse pe piată cu marcaj CS este aceeasi cu cea prevăzută de
prezenta hotărâre pentru produsele cu marcaj CE.
(2) Sanctiunile si
măsurile prevăzute la art. 38 se aplică si în cazul produselor introduse pe
piată cu marcaj CS.
CAPITOLUL X
Art. 38. - (1)
Constituie contraventii si se sanctionează, după cum urmează:
a) nerespectarea
prevederilor art. 4, art. 7 alin. (2), art. 9 alin. (1), art. 10, art. 23 alin.
(3) lit. b) si ale art. 32, cu amendă de la 50.000.000 lei la 100.000.000 lei,
retragerea de pe piată si/sau interzicerea utilizării si a introducerii pe
piată a produselor neconforme;
b) nerespectarea
prevederilor art. 21 alin. (5) si (6) si ale art. 22 (alin. (1), cu amendă de
la 25.000.000 lei la 50.000.000 lei si interzicerea comercializării sau
utilizării produsului până la o dată stabilită de organul de control împreună
cu producătorul, reprezentantul autorizat al acestuia sau importatorul, după
caz, pentru eliminarea neconformitătilor;
c) nerespectarea
prevederilor art. 23 alin. (1) si (4), cu amendă de la 25.000.000 lei la
50.000.000 lei, retragerea de pe piată si/sau interzicerea introducerii pe
piată a produselor nemarcate sau marcate incorect;
d) nerespectarea
obligatiilor de către organismele autorizate pentru agrementul tehnic european
si de către organismele desemnate si/sau notificate pentru atestarea
conformitătii produselor care, nemaiîndeplinind conditiile initiale, continuă
să execute astfel de sarcini, se sanctionează cu amendă de la 50.000.000 lei la
100.000.000 lei si retragerea autorizării/desemnării.
(2) Constatarea
contraventiilor si aplicarea sanctiunilor prevăzute la alin. (1) se realizează
de persoane împuternicite/abilitate din cadrul organelor de control prevăzute
la art. 30 alin. (1).
(3) Dispozitiile
referitoare la contraventiile prevăzute la alin. (1) si (2) se completează cu
prevederile Ordonantei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările ulterioare.
CAPITOLUL XI
Dispozitii
finale
Art. 39. -
Autoritatea competentă în domeniul produselor pentru constructii este
Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului.
Art. 40. - Anexele
nr. 1-5*) fac parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 41. - (1)
Prezenta hotărâre intră în vigoare la data de 27 februarie 2005.
(2) Exceptie de la
prevederile alin. (1) fac:
a) prevederile
art. 3 si art. 36 alin. (3) si (4), care intră în vigoare la data publicării
prezentei hotărâri;
b) prevederile
art. 25, 26 si ale art. 28 alin. (1), care se aplică la data intrării în
vigoare a protocolului PECA;
c) prevederile
art. 11, art. 33 alin. (4), (5) si (6), care intră în vigoare la data aderării
României la Uniunea Europeană.
(3) Reglementările
tehnice existente si cele care vor fi promovate ulterior intrării în vigoare a
prezentei hotărâri, care contin dispozitii referitoare la fabricarea,
comercializarea sau utilizarea produselor pentru constructii, trebuie să fie
armonizate potrivit prevederilor prezentei hotărâri si celor stabilite prin
documentele tehnice directoare, în sensul art. 2 alin. (1) lit. e).
(4) Pe data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri se abrogă:
a) Regulamentul
privind autorizarea si acreditarea laboratoarelor de analize si încercări în
constructii, prevăzut în anexa nr. 6, si Regulamentul privind certificarea de
conformitate a calitătii produselor folosite în constructii, prevăzut în anexa
nr. 7 la Hotărârea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea unor regulamente
privind calitatea în constructii, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 352 din 10 decembrie 1997, cu modificările si completările
ulterioare;
b) Hotărârea
Guvernului nr.
877/1999 privind obligativitatea furnizorilor de materiale, elemente de
constructii si produse destinate constructiilor de a efectua încercări si
analize de laborator numai prin laboratoare autorizate, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 538 din 4 noiembrie 1999;
c) Hotărârea
Guvernului nr.
102/2003 privind stabilirea conditiilor de introducere pe piată a
produselor pentru constructii, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 129 din 27 februarie 2003;
d) orice alte
dispozitii contrare.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
Ministrul
transporturilor, constructiilor si turismului,
Miron
Tudor Mitrea
p. Ministrul
de stat, ministrul economiei si comertului,
Andrei
Grigorescu,
secretar de
stat
p. Ministrul
de stat, ministrul administratiei si internelor,
Toma
Zaharia,
secretar de
stat
Ministrul
delegat pentru administratia publică,
Gabriel
Oprea
p. Ministrul
finantelor publice,
Neculae
Eugeniu Plăiasu,
secretar de
stat
Bucuresti, 21 aprilie 2004.
Nr. 622.
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII,
PĂDURILOR, APELOR SI MEDIULUI Nr. 76 din
26 ianuarie 2004 |
MINISTERUL SĂNĂTĂTII Nr. 113 din
4 februarie 2004 |
AUTORITATEA
NATIONALĂ PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR Nr. 64 din
23 martie 2004 |
pentru aprobarea Normelor de aplicare a metodelor
de analiză chimică, fizică, microbiologică si de evaluare senzorială a laptelui
si produselor lactate si descrierea unora dintre metodele respective
Văzând Referatul
de aprobare nr. 103.050 din 13 noiembrie 2003,
având în vedere prevederile
art. 38 alin. (9) lit. b) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2001 privind reglementarea productiei, circulatiei si comercializării
alimentelor, aprobată cu modificări si completări prin Legea nr.
57/2002,
în temeiul
Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului, al Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii si al
Hotărârii Guvernului nr.
755/2003 privind organizarea si functionarea Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, ministrul sănătătii si presedintele Autoritătii Nationale
pentru Protectia Consumatorilor emit următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă Normele de aplicare a metodelor de analiză chimică, fizică,
microbiologică si de evaluare senzorială a laptelui si produselor lactate si
descrierea unora dintre metodele respective, prevăzute în anexa*) care face
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Metodele
de analiză se aplică de către agentii economici care prelucrează, procesează si
comercializează lapte si produse lactate si de către autoritătile competente
pentru executarea controlului oficial al alimentelor, stabilite prin art. 38
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2001 pentru reglementarea
productiei, circulatiei si comercializării alimentelor, aprobată cu modificări
si completări prin Legea nr.
57/2002.
Art. 3. - Agentii
economici care produc si/sau comercializează lapte si produse lactate ale căror
denumire si compozitie, mentionate pe etichetă sau în documente de
conformitate, nu corespund cu rezultatele analizelor de laborator, se
sanctionează de către autoritătile mentionate la art. 2, în conformitate cu
prevederile art. 41-43 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2001, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr.
57/2002.
Art. 4. -
Ministerul Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului, Ministerul Sănătătii si
Autoritatea Natională pentru Protectia Consumatorilor vor duce la îndeplinire
prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, si intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2006.
p.
Ministrul agriculturii, pădurilor, apelor si mediului, Petre
Daea, secretar de
stat |
Ministrul
sănătătii, Ovidiu
Brînzan |
Presedintele
Autoritătii Nationale pentru
Protectia Consumatorilor, Rovana
Plumb |
*) Anexa se publică ulterior în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 421 bis, si se poate achizitiona de la
Centrul pentru relatii cu publicul al Regiei Autonome “Monitorul Oficial”, sos.
Panduri nr. 1.