MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 454 LEGI, DECRETE,
HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE Joi, 20
mai 2004
DECIZII ALE
CURTII CONSTITUTIONALE
Decizia
nr. 182 din 22 aprilie 2004 referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si (5) si ale art.
94 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind
regimul străinilor în România, republicată
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
7. -
Ordin al presedintelui Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor
privind procedura de eliberare a avizului pentru constituirea si înscrierea
asociatiilor si fundatiilor ale căror activităti intră în sfera de competentă a
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor
485/292.-
Ordin al ministrului sănătătii si al ministrului agriculturii, pădurilor si
dezvoltării rurale privind completarea Ordinului ministrului sănătătii si
familiei si al ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
84/91/2002 pentru aprobarea Normelor privind contaminantii din alimente
734.
- Ordin al ministrului finantelor publice privind stabilirea componentei
Comisiei de privatizare a Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.
CURTEA
CONSTITUTIONALĂ
din 22
aprilie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si (5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din
Ordonanta de urgentă a Guvernului nr. 194/2002 privind regimul străinilor în
România, republicată
Nicolae Popa -
presedinte
Costică Bulai -
judecător
Nicolae Cochinescu
- judecător
Constantin Doldur
- judecător
Kozsokár Gábor -
judecător
Petre Ninosu -
judecător
Lucian Stângu -
judecător
Serban Viorel
Stănoiu - judecător
Ioan Vida -
judecător
Florentina Baltă -
procuror
Gabriela
Dragomirescu - magistrat-asistent sef
Pe rol se află
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin.
(1), (2) si (5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgentă a
Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, exceptie
ridicată de Akram Saleh Ibrahim Zendah, alias Tafesh Akram, în Dosarul nr.
3.591/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal
răspunde Akram Saleh Ibrahim Zendah, alias Tafesh Akram, personal,
constatându-se lipsa părtii Directia Generală de Evidentă Informatizată a
Persoanei, fată de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Autorul exceptiei
declară că sustine exceptia asa cum a fost formulată, depunând la dosar o copie
a acesteia.
Reprezentantul
Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei, întrucât
apreciază că luarea în custodie publică reprezintă o măsură administrativă de
protectie a libertătii de circulatie, necesară pentru apărarea securitătii
nationale, a ordinii, a sănătătii ori a moralei publice, si nu o măsură
preventivă luată în cursul urmăririi penale.
CURTEA,
având în vedere
actele si lucrările dosarului, retine următoarele:
Prin Încheierea
din 12 noiembrie 2003, pronuntată în Dosarul nr. 3.591/2003, Curtea de Apel
Bucuresti – Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea Constitutională
cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si
(5) si ale art. 94 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, exceptie
ridicată de Akram Saleh Ibrahim Zendah, alias Tafesh Akram, într-o cauză civilă
având ca obiect prelungirea duratei de luare în custodie publică a acestuia.
În motivarea
exceptiei de neconstitutionalitate se sustine că textele de lege criticate sunt contrare art. 23 alin.
(13) din Constitutie, republicată. În acest sens se arată că, potrivit unei
rezolutii a Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Bucuresti, autorul exceptiei
a fost luat în custodie publică si depus în Centrul de Primire, Triere si
Cazare pentru Străini - Otopeni care, în baza regulamentului său de
functionare, “este un loc închis, privativ de libertate”. Or, art. 23 alin.
(13) din Constitutie, republicată, prevede că privarea de libertate nu poate fi
decât o sanctiune de natură penală, iar împotriva sa nu a fost dispusă o
asemenea măsură. Mai arată că, în nenumărate rânduri, i-a fost refuzată iesirea
în oras, desi în toate tările europene centrele asemănătoare nu sunt închise,
ci au un program prin care străinilor li se permite accesul în exterior.
Curtea de Apel
Bucuresti - Sectia de contencios administrativ apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate ridicată este neîntemeiată, întrucât, în esentă,
criticile autorului exceptiei se întemeiază pe sustinerea potrivit căreia
acesta este privat în totalitate de libertate prin norme inferioare legii,
cuprinse în Regulamentul de functionare al Centrului de Primire, Triere si
Cazare pentru Străini - Otopeni.
Guvernul apreciază că exceptia de
neconstitutionalitate este neîntemeiată. În esentă, în sustinerea acestui punct
de vedere, se arată că măsura luării în custodie nu reprezintă o sanctiune
privativă de libertate, ci, astfel cum reiese chiar din redactarea art. 93
alin. (1) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
194/2002, republicată, “este o măsură de restrângere a libertătii de
miscare dispusă de magistrat împotriva străinului care nu a putut fi returnat”.
Se constată că,
întrucât aspectele invocate de autorul exceptiei se referă la modul de aplicare
a unor dispozitii legale, acestea nu pot face obiectul controlului
constitutionalitătii, sub acest aspect exceptia fiind inadmisibilă.
Avocatul
Poporului apreciază că
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si (5) si
ale art. 94 alin. (1) si (2) din ordonanta criticată nu este întemeiată,
deoarece, în acceptiunea textului constitutional invocat si a Codului penal,
luarea în custodie publică nu reprezintă o sanctiune privativă de libertate.
Luarea în custodie este o măsură specifică de control al imigratiei, în
conformitate cu obligatiile asumate de România prin documentele internationale
la care este parte, de exemplu art. 2 pct. 3 si 4 din Protocolul aditional nr.
4 la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si a libertătilor
fundamentale.
Presedintii
celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând
încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului
si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei,
precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine următoarele:
Curtea
Constitutională a fost legal sesizată si este competentă, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicată, precum si ale art.
1 alin. (1), art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicată, să solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicată.
Obiectul exceptiei
de neconstitutionalitate îl constituie art. 93 alin. (1), (2) si (5) si art. 94
alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, care prevăd:
- Art. 93 alin.
(1), (2) si (5): “(1) Luarea în custodie publică este o măsură de restrângere
a libertătii de miscare dispusă de magistrat împotriva străinului care nu a
putut fi returnat în termenul prevăzut de prezenta ordonantă de urgentă, precum
si împotriva străinului care a fost declarat indezirabil sau cu privire la care
instanta a dispus expulzarea.
(2) În cazul
străinilor împotriva cărora s-a dispus măsura returnării, luarea în custodie
publică se dispune de către procurorul anume desemnat din cadrul Parchetului de
pe lângă Curtea de Apel Bucuresti, pe o perioadă de 30 de zile, la solicitarea
Autoritătii pentru străini sau a formatiunilor sale teritoriale. [...]
(5) Prelungirea
duratei de luare în custodie publică a străinilor prevăzuti la alin. (2) si
(4), care nu au putut fi îndepărtati de pe teritoriul României în termen de 30
de zile, se dispune de către curtea de apel în a cărei rază de competentă
teritorială se află locul de cazare, la solicitarea motivată a Autoritătii
pentru străini.”;
- Art. 94 alin.
(1) si (2): “(1) Străinii luati în custodie publică vor fi introdusi în
centre de cazare, denumite în continuare centre.
(2) Centrele
sunt locuri închise, special amenajate, administrate de Autoritatea pentru
străini, si sunt destinate cazării temporare a străinilor declarati
indezirabili sau împotriva cărora s-a dispus măsura returnării ori expulzării
si au fost luati în custodie publică.”
În opinia
autorului exceptiei de neconstitutionalitate aceste dispozitii de lege
contravin art. 23 alin. (13) din Constitutie, republicată, care prevede: “Sanctiunea
privativă de libertate nu poate fi decât de natură penală.”
Examinând exceptia
de neconstitutionalitate ridicată, Curtea Constitutională constată că aceasta
este neîntemeiată si, în consecintă, urmează a fi respinsă.
În esentă, textele
de lege criticate stabilesc că magistratul dispune, ca măsură de restrângere a
libertătii de miscare, luarea în custodie publică a străinului care nu a putut
fi returnat în termenul prevăzut de ordonantă, precum si împotriva străinului
declarat indezirabil sau cu privire la care instanta a dispus expulzarea.
Străinii luati în custodie publică sunt introdusi în centre de cazare, care
sunt locuri închise, special amenajate si destinate cazării lor temporare.
Dispozitiile
legale referitoare la luarea în custodie publică a străinilor echivalează în
opinia autorului exceptiei de neconstitutionalitate cu arestarea preventivă
care, potrivit art. 23 alin. (4) din Constitutie, republicată, poate fi dispusă
de judecător si numai în cursul procesului penal. În legătură cu această
sustinere, Curtea constată că luarea în custodie publică a unui străin
reprezintă o măsură administrativă, dispusă de magistrat, de restrângere
temporară a libertătii de circulatie a străinilor declarati indezirabili si
care nu au putut fi returnati, iar nu o măsură preventivă luată în cursul
urmăririi penale.
Curtea mai retine
că măsura administrativă a restrângerii dreptului la liberă circulatie este în
concordantă cu dispozitiile art. 53 din Constitutie, republicată, si ale art. 2
pct. 3 din Protocolul nr. 4 la Conventia pentru apărarea drepturilor omului si
a libertătilor fundamentale, în virtutea cărora exercitiul unor drepturi sau al
unor libertăti poate fi restrâns numai prin lege si numai dacă se impune,
printre altele, pentru apărarea securitătii nationale, a ordinii, a sănătătii
ori a moralei publice.
Asadar, art. 93
alin. (1), (2) si (5) si art. 94 alin. (1) si (2) din ordonanta de urgentă
criticată nu încalcă prevederile art. 23 alin. (13) din Constitutie,
republicată, deoarece măsurile dispuse prin acestea nu sunt de natură penală, iar
luarea în custodie publică nu este o sanctiune privativă de libertate.
Celelalte aspecte
înfătisate de autorul exceptiei, în sensul că, “în nenumărate rânduri, i-a fost
refuzată iesirea în oras, desi în toate tările europene centrele asemănătoare
nu sunt închise, ci au un program prin care străinilor li se permite accesul în
exterior”, nu reprezintă critici de neconstitutionalitate, ci privesc aplicarea
legii, care nu intră în competenta de solutionare a Curtii.
Pentru
considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, republicată, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicată,
CURTEA
În numele
legii
DECIDE:
Respinge exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 93 alin. (1), (2) si (5) si ale art.
94 alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
194/2002 privind regimul străinilor în România, republicată, exceptie
ridicată de Akram Saleh Ibrahim Zendah, alias Tafesh Akram, în Dosarul nr.
3.591/2003 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
Definitivă si
obligatorie.
Pronuntată în
sedinta publică din data de 22 aprilie 2004.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ.
dr. NICOLAE POPA
Magistrat-asistent
sef,
Gabriela
Dragomirescu
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
GUVERNUL ROMÂNIEI
AGENTIA VETERINARĂ SI PENTRU SIGURANTA
ALIMENTELOR
privind procedura de eliberare a avizului pentru
constituirea si înscrierea asociatiilor si fundatiilor ale căror activităti
intră în sfera de competentă a Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor
În baza
prevederilor:
- Ordonantei
Guvernului nr.
26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, astfel cum a fost modificată
si completată prin Ordonanta Guvernului nr.
37/2003;
- Ordonantei
Guvernului nr.
42/2004 privind organizarea activitătii veterinare;
- Hotărârii
Guvernului nr.
308/2004 privind organizarea si functionarea Agentiei Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor si a unitătilor din subordinea acesteia,
presedintele
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor emite prezentul ordin.
Art. 1. - În
vederea eliberării avizului pentru constituirea si înscrierea asociatiilor si
fundatiilor ale căror activităti intră în sfera de competentă a Agentiei
Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, solicitantii vor prezenta
următoarele documente:
a) cerere
formulată si semnată de reprezentantul legal
al asociatiei sau
fundatiei;
b) actul constitutiv
al asociatiei sau fundatiei;
c) statutul
asociatiei sau fundatiei, din care să reiasă obiectul de activitate al
acesteia;
d) actele
doveditoare ale detinerii sediului si patrimoniului initial.
Art. 2. - În
functie de specificul activitătii care constituie obiectul de activitate al
asociatiei sau fundatiei, se va solicita punctul de vedere al directiilor de
specialitate din cadrul Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor.
Art. 3. - Modelul
avizului pentru constituirea si înscrierea asociatiei sau fundatiei este
cuprins în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 4. - Directia
generală economico-administrativă, juridică si relatii internationale va duce
la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 5. - Prezentul
ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Presedintele
Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor,
Liviu
Harbuz
Bucuresti, 14 mai 2004.
Nr. 7.
ANEXĂ
AGENTIA
VETERINARĂ SI PENTRU SIGURANTA ALIMENTELOR
AVIZ Nr.
.........../..........
Ca urmare a cererii
dumneavoastră în calitate de reprezentant legal al asociatiei/fundatiei
............................, cu sediul în
..........................................................................,
prin care se solicită acordarea avizului Agentiei Veterinare si pentru
Siguranta Alimentelor pentru constituirea si înscrierea asociatiei/fundatiei,
vă comunicăm următoarele:
Având în vedere că
în scopul declarat al asociatiei/fundatiei sunt cuprinse activităti profesionale
care intră în sfera de competentă a Agentiei Veterinare si pentru Siguranta
Alimentelor si tinând seama de prevederile Ordonantei Guvernului nr.
26/2000, modificată si completată
prin Ordonanta Guvernului nr.
37/2003, se avizează favorabil
constituirea asociatiei/fundatiei.
Agentia Veterinară
si pentru Siguranta Alimentelor nu se pronuntă asupra activitătilor
asociatiei/fundatiei care nu intră în competenta sa.
În cazul în care
scopul sau mijloacele folosite de asociatie/fundatie devin altele decât cele
pentru care s-a constituit, Agentia Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor
îsi rezervă dreptul de a retrage prezentul aviz si de a actiona conform
dispozitiilor legale.
Subliniem că în
activitatea profesională veterinară este interzisă orice discriminare pe bază
de rasă, nationalitate, etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri,
sex, orientare sexuală, vârstă, handicap, boală cronică necontagioasă,
infectare HIV sau apartenentă la o categorie defavorizată, care are ca scop sau
efect restrângerea ori înlăturarea recunoasterii, folosintei sau exercitării,
în conditii de egalitate, a drepturilor omului si a libertătilor fundamentale
ori a drepturilor recunoscute de lege, potrivit Ordonantei Guvernului nr.
137/2000 privind prevenirea si sanctionarea tuturor formelor de
discriminare, cu modificările ulterioare.
Prezentul aviz nu
înlocuieste avizele cerute de lege în ceea ce priveste activitatea veterinară
si pentru siguranta alimentelor în sistem public ori privat.
Prezentul aviz se eliberează pentru a folosi la întocmirea dosarului în vederea dobândirii personalitătii juridice si înscrierii asociatiei/fundatiei în Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Presedinte
- secretar de stat,
................................................
MINISTERUL
SĂNĂTĂTII Nr. 485 din
28 aprilie 2004 |
MINISTERUL
AGRICULTURII, PĂDURILOR SI DEZVOLTĂRII RURALE Nr. 292 din
6 mai 2004 |
privind completarea Ordinului ministrului
sănătătii si familiei si al ministrului agriculturii, alimentatiei si pădurilor
nr. 84/91/2002 pentru aprobarea Normelor privind contaminantii din alimente
Văzând Referatul
de aprobare al Directiei generale de sănătate publică nr. OB 4.799/2004,
în temeiul art. 14
din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
97/2001 privind reglementarea productiei, circulatiei si comercializării
alimentelor, al Hotărârii Guvernului nr.
743/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Sănătătii, cu
modificările si completările ulterioare, si al Hotărârii Guvernului nr.
409/2004 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor si Dezvoltării Rurale,
ministrul
sănătătii si ministrul
agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale emit următorul ordin:
Art. I. - Normele privind contaminantii din alimente,
aprobate prin Ordinul ministrului sănătătii si familiei si al ministrului
agriculturii, alimentatiei si pădurilor nr.
84/91/2002, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 255
din 16 aprilie 2002, cu modificările si completările ulterioare, se modifică si
se completează după cum urmează:
1. Articolul 14
se abrogă.
2. După
articolul 13 se introduce un nou capitol, capitolul VII, cu următorul cuprins:
“CAPITOLUL
VII
Metode
de prelevare a probelor si de analiză utilizate în controlul oficial al
limitelor de patulină din alimente
Art. 14. -
Prelevarea probelor efectuate pentru controlul oficial al limitelor de patulină
din alimente se efectuează conform metodelor descrise în anexa nr. X.
Art. 15. -
Pregătirea probelor si metodele de analiză utilizate în controlul oficial al
limitelor de patulină din alimente se efectuează în conformitate cu criteriile
descrise în anexa nr. XI.
Art. 16. - Anexele
nr. I-XI fac parte integrantă din prezentele norme.”
3. După anexa
nr. IX se introduc anexele nr. X si XI al căror cuprins este prevăzut în
anexele nr. 1 si 2 care fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Directia generală sănătate publică si
inspectia sanitară de stat din cadrul Ministerului Sănătătii împreună cu
Directia de politici pentru cresterea animalelor si produse alimentare din
cadrul Ministerului Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale si directiile
de sănătate publică judetene si a municipiului Bucuresti împreună cu directiile
pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si a municipiului Bucuresti
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I, si va intra în vigoare în termen de 12 luni de
la data publicării.
Ministrul
sănătătii, Ovidiu
Brînzan |
p.
Ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale, Petre
Daea, secretar de
stat |
(anexa nr. X la norme)
a probelor
pentru controlul oficial al limitelor de patulină din anumite alimente
1. Scop si
domeniu de aplicare
Probele destinate
controlului oficial al limitelor de patulină din alimente se prelevă în
conformitate cu metodele descrise mai jos. Probele globale astfel obtinute sunt
considerate reprezentative pentru loturile respective.
Respectarea
limitelor maxime impuse de legislatia în vigoare este stabilită pe baza
limitelor determinate în probele de laborator.
2. Definitii
Lot - cantitatea de aliment identificabilă,
livrată o singură dată si determinată de agentul responsabil pentru a prezenta
caracteristici comune, cum ar fi: originea, varietatea, tipul de ambalaj,
ambalatorul, expeditorul sau marcajul.
Sublot - partea desemnată dintr-un lot pentru
aplicarea metodei de prelevare a probei din lotul respectiv. Fiecare sublot
trebuie separat fizic si să fie identificabil.
Probă
elementară - cantitatea de
material prelevată dintr-un singur punct al lotului sau sublotului.
Probă globală - totalul combinat al tuturor probelor
elementare prelevate din lot sau sublot.
3. Prevederi
generale
3.1. Personal
Prelevarea
probelor se va efectua de persoane autorizate conform reglementărilor în
vigoare.
3.2. Materialul
pentru esantionare
Fiecare lot supus
examinării trebuie esantionat separat.
3.3. Măsuri de
precautie necesare
În cursul prelevării
si pregătirii probelor trebuie luate măsurile de precautie necesare pentru a se
evita orice modificări care ar putea schimba continutul de patulină,
determinarea analitică sau reprezentativitatea probelor globale.
3.4. Probe
elementare
În măsura
posibilitătilor probele elementare se vor preleva din diferite puncte ale
lotului sau sublotului.
Abaterea de la
această regulă trebuie semnalată în procesul-verbal.
3.5. Prepararea
probei globale
Proba globală se
obtine prin amestecul probelor elementare. Ea trebuie să cântărească cel putin
1 kg, cu exceptia cazului când acest lucru nu se poate realiza în mod practic,
de exemplu, în cazul când a fost prelevat un singur ambalaj.
3.6. Probe
identice
Probele identice
utilizate în scopul controlului, dreptului la recurs si al arbitrajului vor fi
prelevate din proba globală omogenizată, cu conditia ca această procedură să
fie în conformitate cu reglementările în vigoare privind prelevarea probelor.
3.7. Ambalarea si
transmiterea probelor
Fiecare probă prelevată
va fi introdusă într-un recipient curat, confectionat dintr-un material inert
care să asigure o protectie adecvată împotriva contaminării si pagubelor ce se
pot produce în timpul transportului. Trebuie luate toate măsurile de precautie
necesare pentru ca în timpul transportului sau depozitării să nu se producă
modificări în compozitia probei.
3.8. Sigilarea si
etichetarea probelor
Fiecare probă
prelevată în scopul utilizării oficiale va fi sigilată la locul de prelevare si
identificată conform reglementărilor în vigoare respective. Trebuie întocmit un
proces-verbal pentru fiecare prelevare, pentru a permite identificarea fără
echivoc a fiecărui lot, indicând data si locul prelevării împreună cu orice
informatie posibilă suplimentară, pentru a fi în ajutorul chimistului analist.
4. Planuri de
prelevare a probelor
Metoda de prelevare
aplicată trebuie să asigure că proba globală este reprezentativă pentru lotul
controlat.
Numărul probelor
elementare
Proba globală trebuie
să cântărească cel putin 1 kg (vezi pct. 3.5), cu exceptia cazului când acest
lucru nu este posibil, de exemplu când a fost prelevat un singur ambalaj.
Numărul minim de
probe elementare de prelevat din lot trebuie să fie cel prezentat în tabelul nr.
1. În cazul produselor lichide, lotul trebuie bine omogenizat, prin mijloace
manuale sau mecanice, înaintea prelevării probei.
În acest caz se
presupune o distributie omogenă a patulinei într-un lot desemnat. Prin urmare,
este suficientă prelevarea a trei probe elementare dintr-un lot, pentru a forma
proba globală.
Probele elementare
trebuie să aibă greutăti similare.
Greutatea unei
probe elementare ar trebui să fie de cel putin 100 g, rezultând o probă globală
de cel putin 1 kg.
Abaterea de la
această regulă trebuie semnalată în procesul-verbal conform prevederilor pct.
3.8.
Masa lotului
(în kg) |
Numărul
minim de probe elementare de prelevat |
< 50 |
3 |
50-500 |
5 |
> 500 |
10 |
Dacă lotul este
format din ambalaje individuale, numărul de ambalaje ce trebuie prelevate
pentru a forma proba globală este prezentat în tabelul nr. 2.
Tabelul nr. 2
Numărul de ambalaje
(probe elementare) ce trebuie prelevate pentru a forma proba globală, dacă
lotul este format din ambalaje individuale
Numărul de
ambalaje |
Numărul de
ambalaje sau unităti din lot sau unităti de prelevat |
1-25 |
1 ambalaj sau unitate |
26-100 |
aproximativ 5%, cel putin 2 ambalaje sau
unităti |
> 100 |
aproximativ 5%, maximum 10 ambalaje sau
unităti |
5. Conformitatea
lotului sau sublotului
În caz de litigiu
laboratorul de control trebuie să efectueze analiza în dublu a probei de laborator,
dacă rezultatul obtinut la prima analiză este inferior sau superior cu mai
putin de 20% fată de limita maximă stabilită, si să calculeze media
rezultatelor.
Lotul este
acceptat dacă rezultatul obtinut la prima analiză este inferior cu mai mult de
20% fată de limita maximă sau, în cazul analizei în dublu, dacă media
rezultatelor se conformează cu limita maximă stabilită de legislatia în
vigoare, luându-se în considerare incertitudinea măsurătorii si factorul de
corectie pentru recuperare.
Lotul este
necorespunzător limitei maxime stabilite de legislatia în vigoare, dacă media
rezultatelor corectate cu factorul de recuperare depăseste limita maximă, fără
îndoială, cu luarea în calcul a incertitudinii măsurătorii.
ANEXA Nr. 2
(anexa nr. XI la norme)
PREGĂTIREA
PROBEI SI CRITERIILE
pentru
metodele de analiză utilizate în controlul oficial al limitelor de patulină din
anumite alimente
1. Măsuri de
precautie
Probele trebuie
pregătite si, în special, omogenizate cu foarte multă grijă, deoarece distributia
patulinei este neomogenă.
Pentru pregătirea
materialului de testare vor fi utilizate toate probele primite de laborator.
2. Tratarea
probei sub forma primită în laborator
Proba globală este
în întregime măcinată fin si amestecată bine printr-un proces pentru care s-a
demonstrat eficienta de omogenizare completă.
3. Subdivizarea
probelor în scop de control si de recurs
Probele identice
de laborator utilizate în scopul controlului, dreptului de recurs si al
arbitrajului vor fi prelevate din materialul omogenizat, dacă aceasta nu
contrazice reglementările în vigoare privind prelevarea de probe.
4. Metoda de
analiză care va fi utilizată în laborator si conditiile de control ale
laboratorului
4.1. Definitii
Mai jos este
prezentat un număr de definitii uzuale care trebuie utilizate în laboratoare.
Cel mai des citati
parametri de precizie sunt repetabilitatea si reproductibilitatea.
r =
repetabilitatea, valoarea sub care diferenta absolută dintre rezultatele a două
teste separate, obtinute în conditii de repetabilitate (de exemplu: aceeasi
probă, acelasi operator, acelasi aparat, acelasi laborator si în interval scurt
de timp), se situează în limitele unei probabilităti specifice (în principiu,
95%); r = 2,8 x sr
sr =
deviatia standard, calculată din rezultatele obtinute în conditii de
repetabilitate
RSDr =
deviatia standard relativă, calculată din rezultate obtinute în conditii de
repetabilitate [(sr/x) x 100], unde x este media rezultatelor
tuturor laboratoarelor si probelor
R =
reproductibilitatea, valoarea sub care diferenta absolută dintre rezultatele
unui singur test obtinute în condtii de reproductibilitate (de exemplu: pentru
materialul identic obtinut de operatori în diferite laboratoare, prin
utilizarea metodei testului standardizat) se situează în limitele unei
probabilităti (în principiu, 95%); R = 2,8 x SR
SR =
deviatia standard, calculată din rezultatele obtinute în conditii de
reproductibilitate
RSDR =
deviatia standard relativă, calculată din rezultatele obtinute în conditii de
reproductibilitate [(SR/x) x 100]
4.2. Conditii
necesare generale
Metodele de
analiză care se utilizează vor fi selectionate în functie de următoarele
criterii:
a) specificitate;
b) acuratete;
c) precizie:
variatiile repetabilitătii în cadrul aceluiasi laborator si ale reproductibilitătii
între laboratoare diferite.
Aceste valori
trebuie să fie obtinute în urma unui proces de colaborare organizat în
conformitate cu un protocol recunoscut pe plan international si trebuie să fie
exprimate într-o formă recunoscută pe plan international;
d) limita de
detectie;
e) sensibilitate;
f)
practicabilitate;
g) alte criterii
stabilite în functie de necesităti.
4.3. Cerinte
specifice
În cazul când nu
sunt recomandate metode specifice de analiză, pentru determinarea limitelor de
patulină din alimente, laboratoarele trebuie să utilizeze o metodă care să
corespundă criteriilor de performantă indicate în tabelul de mai jos.
Criteriile de
performantă ale metodei de analiză pentru patulină
Limita (µg/kg) |
Patulină |
||
RSDr (%) |
RSDR (%) |
Recuperare
(%) |
|
< 20 |
≤ 30 |
≤ 40 |
50-120 |
20-50 |
≤ 20 |
≤ 30 |
70-105 |
> 50 |
≤ 15 |
≤ 25 |
75-105 |
Limitele de detectie ale metodelor nu sunt stipulate, deoarece valorile de precizie sunt date la concentratiile de interes.
Valorile de precizie
sunt calculate prin ecuatia Horwitz:
RSDR =
2(1-0,5 log C), unde:
- RSDR =
deviatia relativă standard, calculată pe baza rezultatelor generate în conditii
de reproductibilitate
[(SR/x)
x 100];
- C = raportul de
concentratie (si anume:
1 = 100 g/100 g,
0,001 = 1,000 mg/kg).
Aceasta este o
ecuatie de precizie generalizată, considerată independentă de analit si de
matrice si dependentă numai de concentratie, pentru majoritatea metodelor de
analiză de rutină.
4.4. Calculul coeficientului
de recuperare si raportarea rezultatelor
Rezultatul
analitic este raportat corectat sau necorectat pentru coeficientul de
recuperare. Trebuie raportate modul de exprimare a rezultatelor si coeficientul
de recuperare.
Rezultatul
analitic corectat pentru recuperare este folosit pentru verificarea
conformitătii (a se vedea anexa nr. X pct. 5).
Rezultatul
analitic trebuie să fie raportat ca x +/- U, unde x este rezultatul analitic si
U este incertitudinea măsurătorii.
4.5. Standarde
calitative de laborator
Analizele vor fi
efectuate de laboratoare acreditate.
MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
privind stabilirea componentei Comisiei de
privatizare a Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.
În temeiul
prevederilor art. 10 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr.
1.574/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Finantelor
Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscală, cu modificările si
completările ulterioare, precum si ale Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
19/2004 privind unele măsuri premergătoare lansării procesului de
privatizare, inclusiv constituirea Comisiei de privatizare a Casei de Economii
si Consemnatiuni C.E.C. - S.A.,
ministrul
finantelor publice emite
următorul ordin:
Art. 1. - În
vederea pregătirii si propunerii spre aprobare a strategiei de privatizare, a
alegerii procedeelor si metodelor, precum si a realizării întregului proces de
privatizare a Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A., cu sediul în
municipiul Bucuresti, Calea Victoriei nr. 13, sectorul 3, înregistrată la
Oficiul registrului comertului sub nr. J40/155/1997, operatiuni ce vor fi
supuse succesiv spre aprobare Guvernului, se constituie Comisia de privatizare
a Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A., cu următoarea componentă:
1. doamna Mioara
Ionescu, reprezentantă a Ministerului Finantelor Publice, presedinta comisiei
de privatizare;
2. doamna Adriana
Suta, reprezentantă a Ministerului Finantelor Publice;
3. domnul Gheorghe
Matei, reprezentant al Ministerului Finantelor Publice;
4. doamna Rucsanda
Repede, reprezentantă a Ministerului Finantelor Publice;
5. domnul Eugen
Rădulescu, reprezentant al Băncii Nationale a României;
6. domnul Emilian
Ionică Antonescu, reprezentant al Băncii Nationale a României;
7. domnul Adrian Cosmescu,
reprezentant al Băncii Nationale a României;
8. domnul Pavel
Cojocaru, reprezentant al Ministerului Justitiei;
9. domnul Eugen
Iosivoiu, reprezentant al Ministerului Justitiei;
10. doamna Adriana
Miron, reprezentantă a Agentiei de Valorificare a Activelor Statului;
11. doamna Ioana
Pantazescu, reprezentantă a Agentiei de Valorificare a Activelor Statului.
Art. 2. - Se
constituie Secretariatul tehnic al Comisiei de privatizare a Casei de Economii si
Consemnatiuni C.E.C. - S.A., în următoarea componentă:
1. Niculina Bâlă,
reprezentantă a Ministerului Finantelor Publice;
2. Anca Ochisor,
reprezentantă a Ministerului Finantelor Publice.
Art. 3. - Comisia
de privatizare a Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A. va răspunde
de organizarea si desfăsurarea procesului de selectare si angajare a
consultantului pentru privatizare potrivit procedurilor Băncii Mondiale pentru
achizitionarea serviciilor de consultantă. Implementarea procedurilor de selectare
si angajare a consultantului/agentului de privatizare se face de către Unitatea
de management al proiectului din cadrul Ministerului Finantelor Publice, care
administrează Dutch grant TF 050477 din care se finantează acest contract.
Art. 4. - În termen
de 5 zile de la intrarea în vigoare a prezentului ordin presedintele Comisiei
de privatizare a Casei de Economii si Consemnatiuni C.E.C. - S.A. va convoca
prima sedintă a comisiei pentru organizarea activitătii si stabilirea
programului acesteia.
Art. 5. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
finantelor publice,
Mihai
Nicolae Tănăsescu
Bucuresti, 12 mai 2004.
Nr. 734.