MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P
A R T E A I
Anul
172 (XVI) - Nr. 462 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Luni, 24 mai 2004
SUMAR
LEGI
SI DECRETE
150. - Lege privind siguranta alimentelor
308. - Decret pentru promulgarea Legii privind siguranta
alimentelor
152. - Lege privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
25/2004 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.17/2002 privind stabilirea
perioadelor de conducere si a perioadelor de odihnă ale conducătorilor
vehiculelor care efectuează transporturi rutiere
310. - Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 25/2004 pentru modificarea Ordonantei Guvernului
nr.17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de
odihnă ale conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere
160. - Lege privind aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 122/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 115/2003 privind privatizarea Societătii Comerciale “Roman” -
S.A. Brasov si constituirea parcului industrial pe platforma Societătii
Comerciale “Roman” - S.A.
321. - Decret pentru promulgarea Legii privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 122/2003 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 115/2003 privind
privatizarea Societătii Comerciale “Roman” - S.A. Brasov si constituirea
parcului industrial pe platforma Societătii Comerciale “Roman” - S.A.
162. - Lege pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 3/2004 privind finalizarea investitiei “Turnătoria de tuburi de
presiune din fontă ductilă” pe platforma Sidermet Călan
323. - Decret privind promulgarea Legii pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 3/2004 privind finalizarea investitiei
“Turnătoria de tuburi de presiune din fontă ductilă” pe platforma Sidermet
Călan
163. - Lege pentru completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr. 106/2002 privind acordarea unui ajutor cu titlu gratuit
producătorilor agricoli din judetele Dolj si Mehedinti, ca urmare a fenomenelor
meteorologice nefavorabile din perioada octombrie 2001-iulie 2002
324. - Decret privind promulgarea Legii pentru completarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 106/2002 privind acordarea unui ajutor
cu titlu gratuit producătorilor agricoli din judetele Dolj si Mehedinti, ca
urmare a fenomenelor meteorologice nefavorabile din perioada octombrie
2001-iulie 2002
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
698. - Hotărâre pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 469/2003 privind producerea si valorificarea legumelor, florilor si plantelor ornamentale de seră
ACTE
ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
3.278. - Decizie privind interzicerea temporară a activitătii
Societătii Comerciale “C.A.R.E. Asigurări” - S.R.L.
LEGI
SI DECRETE
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind siguranta
alimentelor
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1) Prezenta
lege reprezintă baza pentru asigurarea unui nivel înalt de protectie a
sănătătii oamenilor si a intereselor consumatorilor în ceea ce priveste
alimentele, tinând cont de diversitatea ofertei alimentare, incluzând si produsele traditionale, precum si functionarea
eficientă a pietei interne.
(2) Prezenta
lege stabileste principii si responsabilităti comune, mijloacele de a asigura o
bază stiintifică solidă, cerinte si proceduri organizatorice eficiente pentru a
sustine luarea celor mai potrivite decizii în domeniul sigurantei alimentelor
si al hranei pentru animale.
(3)
Având în vedere prevederile alin. (1), prezenta lege stabileste principiile
generale care se aplică alimentelor si hranei pentru animale, în general, si
sigurantei acestora, în special.
(4)
Prezenta lege stabileste proceduri cu privire la problemele care au un impact
direct sau indirect asupra sigurantei alimentelor si a hranei pentru animale.
(5)
Prevederile prezentei legi se aplică la toate etapele productiei, prelucrării,
distributiei si comercializării alimentelor si hranei pentru animale, cu
exceptia productiei primare pentru uz particular casnic ori preparării,
manipulării sau depozitării alimentelor destinate consumului casnic.
Art.
2. - (1) În sensul prezentei legi, prin aliment ori produs alimentar se
întelege orice produs sau substantă, indiferent dacă este procesat integral,
partial sau neprocesat, destinat consumului uman ori preconizat a fi destinat
consumului uman.
(2)
Alimentele includ si băuturile, guma de mestecat si orice altă substantă,
inclusiv apa încorporată intentionat în alimente în timpul producerii,
pregătirii sau tratării acestora.
(3) În
notiunea de aliment nu se includ:
a)
hrana pentru animale;
b)
animalele vii, în afara cazului în care acestea sunt destinate a fi procesate
în vederea punerii pe piată a produselor destinate consumului uman;
c)
plantele înaintea recoltării;
d)
produsele medicinale;
e)
produsele cosmetice;
f)
tutunul si produsele din tutun;
g)
substantele narcotice si psihotrope;
h)
reziduurile si contaminantii.
Art.
3. - În întelesul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:
a) legislatie
în domeniul alimentelor - actele normative care reglementează alimentele,
în general, si siguranta alimentelor, în special, si se aplică în toate etapele
productiei, procesării si distributiei alimentelor, precum si hranei pentru
animale, produsă sau utilizată pentru animalele destinate productiei de
alimente;
b) activitate
în domeniul alimentar - orice activitate corelată cu una dintre etapele de
productie, procesare si distributie a alimentelor;
c) întreprindere
sau unitate cu profil alimentar – orice unitate, indiferent dacă are sau nu
are drept scop obtinerea de profit si indiferent dacă este publică sau privată,
care desfăsoară oricare dintre activitătile legate de una dintre etapele de
producere, prelucrare si distributie a alimentelor;
d) agent
cu activitate în domeniul alimentar – persoana fizică sau persoana juridică
abilitată să răspundă de îndeplinirea cerintelor legislatiei în domeniul
alimentelor în întreprinderea proprie;
e) operator
din industria alimentară - persoana fizică obligată să aplice, în cadrul
activitătii pe care o realizează în întreprinderea sau în unitatea în care
lucrează, conformitatea cu prevederile legislatiei în domeniul alimentelor;
f) hrană
pentru animale - orice substantă sau produs, inclusiv aditivii, procesat
integral, partial sau neprocesat, destinat alimentatiei animalelor pe cale
orală;
g) întreprindere
sau unitate având ca profil hrana pentru animale - orice unitate,
indiferent dacă are sau nu are drept scop obtinerea de profit si indiferent
dacă este publică sau privată, care desfăsoară oricare dintre activitătile
legate de una dintre etapele de producere, prelucrare, depozitare, transport si
distributie a hranei pentru animale;
h) activitate
din domeniul hranei pentru animale – orice activitate de productie,
procesare, depozitare, transport sau distributie a hranei pentru animale,
inclusiv activitatea oricărui producător agricol care produce, procesează sau
depozitează hrana pentru animale destinată animalelor din exploatatia proprie;
i) agent
cu activitate în domeniul hranei pentru animale - persoana fizică sau
persoana juridică abilitată să răspundă de îndeplinirea cerintelor legislatiei
în domeniul hranei pentru animale în întreprinderea proprie;
j) operator
din domeniul hranei pentru animale - persoana fizică obligată să aplice, în
cadrul activitătii pe care o realizează în întreprinderea sau în unitatea în
care lucrează, conformitatea cu prevederile legislatiei în domeniul hranei
pentru animale;
k) comert
cu amănuntul - manipularea si/sau procesarea alimentelor si depozitarea
acestora în punctele de vânzare ori de livrare către consumatorul final,
inclusiv terminalele de distributie, operatiunile de catering, cantinele
fabricilor, restaurantele si alte operatiuni similare în domeniul serviciilor
alimentare, magazine, centre de distributie tip supermarket, piete de vânzare
angro;
l) punere
pe piată - detinerea de alimente sau hrană pentru animale în vederea
vânzării, inclusiv oferirea spre vânzare sau orice alte forme de transfer,
gratuit ori nu, precum si vânzarea, distributia si alte forme de transfer
propriu-zise;
m) risc
- probabilitatea aparitiei unui efect nociv pentru sănătate, precum si
severitatea acestui efect, ca urmare a expunerii la un pericol;
n) analiza
riscului - procesul care cuprinde 3 componente intercorelate: evaluarea
riscurilor, managementul riscurilor si comunicarea riscurilor;
o) evaluarea
riscului - procesul stiintific format din 4 etape, si anume: identificarea
pericolului (hazardului), caracterizarea pericolului, evaluarea expunerii si
caracterizarea riscului;
p) managementul
riscului - procesul, distinct de evaluarea riscului, constând în aprecierea
diferitelor politici posibile, în consultare cu părtile interesate, tinând cont
de evaluarea riscului si de alti factori posibili si, dacă se impune, de
selectarea măsurilor adecvate de preventie si control;
r) comunicarea
riscului - schimbul interactiv de informatii si opinii, pe parcursul
derulării analizei riscului, cu privire la pericole si riscuri, la factorii
corelati riscurilor si la perceptia riscului, dintre evaluatorii riscului,
managerii riscului, consumatori, operatorii din industria alimentară si din
domeniul hranei pentru animale, mediile universitare si alte părti interesate, incluzând
explicarea rezultatelor evaluării riscului si a bazei deciziilor de management
al riscului;
s) pericol
- un agent biologic chimic sau fizic ori o stare a acestuia, prezent în
alimente sau în hrana pentru animale, cu potential de a cauza un efect nociv
pentru sănătate;
s) trasabilitate
- posibilitatea identificării si urmăririi, pe parcursul tuturor etapelor
de productie, procesare si distributie, a unui aliment, a hranei pentru
animale, a unui animal destinat pentru productia de alimente sau a unei substante
care urmează ori care poate fi încorporată într-un aliment sau în hrana pentru
animale;
t) etapele
productiei, procesării si distributiei – oricare etapă, începând cu
productia primară, inclusiv importul unui aliment, până la, inclusiv, depozitarea,
transportul, vânzarea sau furnizarea către consumatorul final si, unde este
cazul, importul, productia, prelucrarea, depozitarea, transportul, distributia,
vânzarea si livrarea hranei pentru animale;
t) productia
primară - cresterea animalelor sau cultivarea plantelor, inclusiv
recoltarea productiei de la acestea, mulsul si productia rezultată de la
animale înainte de abatorizare. Productia primară include, de asemenea,
activităti de vânătoare si pescuit, precum si culegerea fructelor de pădure;
u) consumatorul
final - persoana fizică sau un grup de persoane fizice care consumă în mod
independent un aliment definit în sensul prezentei legi.
CAPITOLUL
II
Legislatia
în domeniul alimentelor
SECTIUNEA
1
Art.
4. - (1) Prevederile legislatiei în domeniul alimentelor se aplică în toate
etapele productiei, procesării si distributiei alimentelor sau hranei pentru
animale, destinată sau administrată animalelor pentru productia de alimente.
(2)
Principiile generale prevăzute la art. 5-10 formează cadrul general care
trebuie să fie respectat prin măsurile care se vor lua.
(3)
Principiile si procedurile în vigoare privind legislatia din domeniul
alimentelor vor fi adaptate în cel mai scurt termen, dar nu mai târziu de 1
ianuarie 2007, în vederea conformării cu principiile prevăzute la art. 5-10.
(4)
Până la data de 1 ianuarie 2007 si prin exceptie de la prevederile alin. (3)
legislatia în vigoare se aplică în conformitate cu principiile prevăzute la
art. 5-10.
(5) În
baza prezentei legi se va elabora legislatia specifică în domeniul alimentelor
si hranei pentru animale. SECTIUNEA a 2-a
Art.
5. - (1) Legislatia în domeniul alimentelor urmăreste unul sau mai multe
obiective generale ale protectiei vietii si sănătătii umane, a intereselor
consumatorilor, folosirea de practici corecte în comertul cu alimente, având în
vedere, atunci când este cazul, protectia sănătătii si bunăstării animalelor, a
sănătătii plantelor si a mediului înconjurător.
(2)
Legislatia în domeniul alimentelor urmăreste realizarea liberei circulatii a
alimentelor si a hranei pentru animale fabricate, precum si comercializarea în
conformitate cu principiile si cerintele generale prevăzute în prezentul
capitol.
(3) La elaborarea sau
adaptarea legislatiei în domeniul alimentelor vor fi luate în considerare
standardele internationale existente sau în stadiul de a fi adoptate, în afara
cazurilor în care aceste standarde ori
elementele vizate de aceste standarde nu vor constitui un mijloc
eficient sau adecvat în realizarea obiectivelor acestei legislatii, ori dacă
există o motivatie stiintifică sau în cazul în care acestea pot determina un
nivel de protectie diferit de cel stabilit ca adecvat la nivel comunitar.
Art.
6. - (1) În vederea realizării obiectivului general care vizează asigurarea
unui nivel înalt de protectie a sănătătii si vietii oamenilor, legislatia în
domeniul alimentelor se bazează pe analiza riscurilor, în afara cazului în care
această abordare nu este adecvată circumstantelor sau naturii măsurii.
(2)
Evaluarea riscurilor este bazată pe informatiile stiintifice disponibile si
este realizată în mod independent, obiectiv si transparent.
(3)
Managementul riscurilor ia în considerare rezultatele evaluării riscurilor si
opiniile Agentiei Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor, alti factori
relevanti pentru managementul riscurilor si principiul precautiei.
Art.
7. - (1) În cazurile specifice când, în urma evaluării informatiilor existente,
este identificată posibilitatea efectelor dăunătoare asupra sănătătii, dar
subzistă o incertitudine stiintifică, pot fi adoptate măsuri provizorii de
management al riscului, necesare pentru asigurarea unui nivel înalt de
protectie a sănătătii, până la colectarea altor informatii stiintifice în
vederea unei evaluări mai complete a riscului.
(2)
Măsurile adoptate în baza prevederilor alin. (1) vor fi proportionale cu
posibilele efecte ale riscului si nu vor restrictiona comertul cu alimente mai
mult decât este necesar pentru asigurarea unui nivel înalt de protectie a
sănătătii, cu luarea în calcul a posibilitătilor tehnice si economice si a
altor factori relevanti.
(3)
Măsurile adoptate pe baza prevederilor alin. (1) sunt reexaminate în cadrul
unei perioade rezonabile, care depinde de natura riscului identificat pentru
viată sau sănătate, precum si de tipul informatiilor stiintifice necesare
pentru clarificarea incertitudinii stiintifice si pentru realizarea unei
evaluări mai complete a riscului.
Art.
8. - Legislatia în domeniul alimentelor urmăreste să protejeze interesele consumatorilor
si să le furnizeze informatiile necesare, pentru a alege în cunostintă de cauză
alimentele pe care le consumă, si vizează prevenirea:
a)
practicilor frauduloase sau înselătoare;
b)
falsificării alimentelor;
c)
oricăror practici care pot să inducă în eroare consumatorul.
SECTIUNEA
a 3-a
Principii de realizare a transparentei
Art.
9. - Elaborarea, evaluarea si modificarea legislatiei în domeniul alimentelor
trebuie să se realizeze în cadrul unui proces deschis si transparent de
consultare a publicului, direct sau prin intermediul organizatiilor
reprezentative, cu exceptia cazurilor în care urgenta solutionării nu permite
realizarea acestei actiuni.
Art.
10. - În cazurile în care există motive de suspiciune cu privire la existenta
unui risc pentru sănătatea umană sau animală, determinat de un aliment ori
hrană pentru animale, în functie de natura, gravitatea si aria de cuprindere a
acestui risc, autoritătile publice competente în domeniu iau măsurile necesare
în vederea informării populatiei cu privire la natura riscului, prin
identificarea cât mai exactă a alimentului sau hranei pentru animalele
respective ori tipului de aliment sau hrană pentru animale, a riscului pe care
îl poate prezenta si a măsurilor care se vor lua în vederea prevenirii, reducerii
sau eliminării acelui risc.
SECTIUNEA
a 4-a
Obligatii generale privind comertul cu alimente
Art.
11. - Alimentele si hrana importate pentru animale trebuie să fie în
conformitate cu cerintele legislatiei în domeniul alimentelor sau cu cele
prevăzute în acordurile încheiate între România si tara exportatoare.
Art.
12. - (1) Alimentele si hrana pentru animale, care se exportă sau se reexportă,
trebuie să fie în conformitate cu cerintele legislatiei în domeniul
alimentelor, în afara cazurilor în care se dispune altfel de către autoritătile
competente din tara importatoare sau de legislatia în vigoare din tara
importatoare.
(2) În
alte situatii, în afara cazurilor în care alimentele sunt dăunătoare pentru
sănătate sau hrana pentru animale nu este sigură, acestea pot fi exportate sau
reexportate numai în cazul în care autoritătile competente din tara de
destinatie au fost de acord în mod expres, după ce au beneficiat de toate
informatiile privitoare la motivele si situatiile pentru care alimentele sau hrana
pentru animale nu pot fi puse pe piată.
(3) În
cazul în care se aplică prevederile unui acord bilaterial încheiat între
România si alt stat, alimentele si hrana pentru animale, exportate din România,
trebuie să fie în conformitate cu prevederile acestuia.
Art.
13. - În domeniul comertului cu alimente autoritătile competente au, în
principal, următoarele obligatii:
a) să
contribuie la elaborarea de norme tehnice pentru alimente si hrană pentru
animale si la elaborarea de norme sanitare si fitosanitare;
b) să
asigure coordonarea activitătilor privind aplicarea normelor specifice
alimentelor si hranei pentru animale, adoptate de organizatiile guvernamentale
si nonguvernamentale;
c) să
contribuie, în cazul în care este nevoie, la încheierea de acorduri cu privire
la recunoasterea echivalentei măsurilor specifice privind alimentele si hrana
pentru animale;
d) să
acorde o atentie deosebită problemelor specifice de dezvoltare, finantare si
comerciale ale tărilor în curs de dezvoltare, pentru a se asigura că normele
internationale nu creează obstacole în realizarea exporturilor din aceste tări;
e) să
promoveze concordanta dintre normele tehnice internationale si legislatia în
domeniul alimentelor, astfel încât nivelul înalt de protectie să nu fie
diminuat.
SECTIUNEA
a 5-a
Cerinte generale
Art.
14. - Pentru asigurarea sigurantei alimentelor se vor respecta următoarele
cerinte:
a)
alimentele nu trebuie puse pe piată dacă nu sunt sigure;
b)
alimentele sunt considerate nesigure, dacă sunt dăunătoare pentru sănătate sau
inadecvate consumului uman;
c)
pentru a determina dacă un aliment nu este sigur, se va tine seama de
conditiile normale de utilizare a alimentelor de către consumator la fiecare
etapă a productiei, procesării si distributiei, precum si de informatiile furnizate
consumatorului, inclusiv informatiile de pe etichetă sau alte informatii
generale puse la dispozitie consumatorului, privind evitarea efectelor
dăunătoare sănătătii personale, determinate de un anumit aliment sau categorie
de alimente;
d)
pentru a stabili dacă un aliment este dăunător sănătătii, trebuie avute în
vedere efectele probabile imediate si/sau pe termen scurt si/sau pe termen lung
ale acelui aliment asupra sănătătii persoanei care îl consumă, precum si
efectele asupra generatiilor viitoare, posibilele efecte toxice cumulate,
precum si sensibilitatea din punctul de vedere al sănătătii a unei anumite
categorii de consumatori;
e)
pentru a determina dacă un aliment este sau nu este inadecvat pentru consumul
uman, trebuie să se analizeze dacă alimentul este inacceptabil pentru consumul
uman în conformitate cu destinatia sa, din punctul de vedere al contaminării
determinate de factori externi sau nu, de alterare, deteriorare ori degradare;
f) în
cazul în care un aliment nesigur face parte dintr-un lot, sarjă sau transport
de alimente din aceeasi clasă ori cu aceeasi descriere, se va presupune că
toate alimentele din respectivul lot, sarjă sau transport sunt nesigure, în
afara cazului în care în urma unei evaluări detaliate nu se descoperă nici o dovadă
care să indice că si restul lotului/sarjei sau transportului este nesigur;
g)
conformitatea unui aliment cu prevederile specifice aplicabile acelui aliment
nu va împiedica autoritătile competente să ia măsurile necesare în vederea
impunerii de restrictii la punerea pe piată sau în vederea retragerii acestuia
de pe piată, în cazul în care există motive care arată că alimentele nu sunt
sigure, desi aparent acestea sunt conforme.
Art.
15. - Pentru garantarea sigurantei hranei animalelor se vor respecta următoarele
cerinte:
a)
hrana pentru animale nu va fi pusă pe piată sau utilizată în hrana animalelor
destinate productiei de alimente decât dacă este sigură;
b)
având în vedere destinatia ei, hrana pentru animale este considerată nesigură
în cazul în care are un efect dăunător pentru sănătatea oamenilor sau
animalelor ori face ca alimentele derivate din animalele destinate productiei
de alimente să devină nesigure pentru consumul uman;
c) în
cazul în care hrana pentru animale care a fost identificată ca fiind
nesatisfăcătoare din punctul de vedere al cerintelor privind siguranta acesteia
face parte dintr-un lot, sarjă sau transport de hrană pentru animale din
aceeasi clasă sau cu aceeasi descriere, se presupune că toată hrana pentru
animalele din lot, sarjă sau transport este afectată, în afara cazului în care
în urma realizării unei evaluări detaliate nu se obtin dovezi care să arate că
restul lotului/sarjei sau transportului nu satisface cerintele de sigurantă a
hranei pentru animale;
d)
conformitatea hranei pentru animale cu prevederile specifice aplicabile
acesteia nu va împiedica autoritătile competente să ia măsurile necesare pentru
impunerea de restrictii la punerea pe piată sau în vederea retragerii acesteia
de pe piată, în cazul în care există suspiciuni care arată că hrana pentru
animale nu este sigură, cu toate că este conformă cu prevederile specifice.
Art.
16. - Etichetarea, publicitatea si prezentarea alimentelor si hranei pentru
animale, inclusiv forma, aspectul sau ambalajul, materialele utilizate pentru
ambalaj, modul de prezentare si cadrul în care sunt dispuse, precum si
informatiile difuzate prin orice mijloc nu trebuie să inducă în eroare
consumatorul.
Art.
17. - (1) Operatorii din industria alimentară si din industria hranei pentru
animale, în toate etapele productiei, procesării si distributiei realizate în
cadrul activitătii proprii, trebuie să ia măsurile necesare ca alimentele si
hrana pentru animale să îndeplinească cerintele legislatiei în domeniul
alimentelor si să verifice dacă aceste cerinte sunt realizate.
(2)
Autoritătile competente trebuie să asigure aplicarea legislatiei în domeniul
alimentelor. Acestea controlează si verifică respectarea legislatiei în
domeniul alimentelor de către operatorii din industria alimentară si din industria
hranei pentru animale în toate etapele productiei, procesării si distributiei.
În acest scop, autoritătile competente trebuie să mentină un sistem de control
oficial si alte activităti necesare în functie de situatie, inclusiv activităti
de comunicare publică cu privire la siguranta si riscurile alimentelor si
hranei pentru animale, de supraveghere a sigurantei alimentelor si alte
activităti de control care să acopere toate etapele productiei, procesării si
distributiei.
(3)
Măsurile si sanctiunile care se aplică în cazul încălcării prevederilor
legislatiei privind alimentele si hrana pentru animale se stabilesc în
conditiile legii. Măsurile si sanctiunile trebuie să fie eficiente,
proportionale si descurajatoare.
Art.
18. - (1) Trasabilitatea alimentelor, a hranei pentru animale, a animalelor
destinate productiei de alimente si a oricăror altor substante destinate ori
preconizate a fi destinate încorporării în alimente sau în hrana pentru animale
trebuie să fie stabilită în toate etapele productiei, procesării si
distributiei.
(2)
Agentii si operatorii din industria alimentară si din industria hranei pentru
animale trebuie să fie capabili să identifice originea si sursa care a furnizat
un aliment ori o hrană pentru animale, un animal destinat pentru productia de
alimente sau orice substantă destinată ori preconizată a fi încorporată într-un
aliment sau în hrana pentru animale.
În
acest scop agentii si operatorii trebuie să dispună de sisteme si de proceduri
care să le permită ca, la solicitarea autoritătilor competente, să pună la
dispozitie aceste informatii.
(3)
Agentii si operatorii din industria alimentară si din industria hranei pentru
animale trebuie să dispună de sisteme si de proceduri pentru identificarea
altor activităti cărora le sunt destinate produsele lor. Aceste informatii vor
fi puse la dispozitie autoritătilor competente, la cererea acestora.
(4)
Alimentele sau hrana pentru animale, care sunt puse pe piată sau care sunt
preconizate a fi puse pe piată, trebuie să fie etichetate ori identificate
într-un mod adecvat pentru a facilita trasabilitatea, prin intermediul
documentatiei sau informatiilor, în conformitate cu cerintele si cu prevederile
specifice.
Art.
19. - (1) În cazul în care un agent din industria alimentară consideră sau are
motive să creadă că un aliment pe care l-a importat, produs, procesat, fabricat
sau distribuit nu este în conformitate cu cerintele privind siguranta
alimentelor, va retrage imediat alimentul respectiv de pe piată dacă acesta nu
se mai găseste sub controlul direct al primului agent din industria alimentară
si va informa autoritătile competente. În cazul în care produsul a ajuns la
consumator, acesta trebuie să fie informat în mod eficient si exact de către
agent privind motivele retragerii alimentului de pe piată si, dacă este
necesar, va prelua de la acesta alimentele deja furnizate, atunci când alte
măsuri nu sunt suficiente în vederea asigurării unui nivel înalt de protectie a
sănătătii.
(2)
Orice agent din industria alimentară care desfăsoară activităti de comert cu
amănuntul sau de distributie care nu afectează ambalarea, etichetarea,
siguranta ori integritatea alimentelor va retrage imediat de pe piată produsele
care nu sunt în conformitate cu cerintele sigurantei alimentului, în limitele
activitătii proprii, si va furniza informatii în vederea asigurării
trasabilitătii acestora, participând la actiunile producătorilor,
procesatorilor si/sau autoritătilor competente.
(3)
Orice agent din industria alimentară va informa imediat autoritătile competente
în cazul în care consideră sau are motive să considere că un aliment pe care
l-a pus pe piată poate fi dăunător pentru sănătatea oamenilor.
Agentul
trebuie să informeze autoritătile competente cu privire la măsurile luate în
vederea prevenirii riscului pentru consumatorul final si nu va împiedica ori
descuraja nici o persoană să coopereze cu autoritătile, conform legislatiei si
practicilor juridice nationale, în cazurile în care această actiune poate
determina prevenirea, reducerea sau eliminarea unui risc provocat de un
aliment.
(4)
Agentii din industria alimentară trebuie să colaboreze cu autoritătile
competente în ceea ce priveste actiunile întreprinse pentru evitarea sau
reducerea riscurilor determinate de alimentele pe care le furnizează.
Art.
20. - (1) În cazul în care un agent din industria hranei pentru animale
consideră sau are motive să creadă că hrana pentru animale importată, produsă,
procesată, fabricată sau distribuită nu este în conformitate cu cerintele
privind siguranta hranei pentru animale, va retrage hrana în cauză de pe piată
si va informa autoritătile competente.
În
această situatie sau în situatia prevăzută la art. 15 lit. c), hrana pentru
animale trebuie distrusă, în afara cazului în care autoritătile competente
decid altfel.
(2)
Agentul trebuie să informeze eficient si exact consumatorii cu privire la
motivele retragerii de pe piată a hranei pentru animale si, dacă este necesar,
va colecta de la acestia produsele furnizate deja, atunci când alte măsuri nu
sunt suficiente în vederea realizării unui nivel înalt al protectiei.
(3)
Orice agent din industria hranei pentru animale, care desfăsoară activităti de
comert cu amănuntul sau de distributie care nu afectează ambalarea,
etichetarea, siguranta ori integritatea hranei pentru animale, va retrage de pe
piată, în limitele activitătii proprii, produsele care nu sunt în conformitate
cu cerintele de sigurantă si va furniza informatii în vederea asigurării
trasabilitătii, participând la actiunile producătorilor, procesatorilor si/sau
autoritătilor competente.
(4)
Orice agent din industria hranei pentru animale va informa imediat autoritătile
competente, în cazul în care consideră sau are motive să considere că hrana
pentru animale pusă pe piată nu satisface cerintele de sigurantă pentru hrana
destinată animalelor. Agentul trebuie să informeze autoritătile competente cu
privire la măsurile luate în vederea prevenirii riscului si nu va împiedica ori
descuraja nici o persoană să coopereze cu autoritătile, conform legislatiei si
practicilor juridice nationale, în cazurile în care această actiune poate
determina prevenirea, reducerea sau eliminarea unui risc provocat de hrana
pentru animale pusă pe piată.
(5)
Agentii din industria hranei pentru animale trebuie să colaboreze cu
autoritătile competente în actiunile întreprinse pentru evitarea sau reducerea
riscului, determinate de hrana pentru animale pe care o furnizează.
Art.
21. - Răspunderea privind siguranta alimentelor si hranei pentru animale revine
agentilor si operatorilor din industria alimentară si din industria hranei
pentru animale.
Art.
22. - Agentia Veterinară si pentru Siguranta Alimentelor va elabora
reglementări privind sistemul de alertă rapidă, gestiunea crizelor si situatii
de urgentă.
SECTIUNEA
a 6-a
Dispozitii finale
Art. 23. -
Prezenta lege intră în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 4 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Această
lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 aprilie 2004, cu
respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României,
republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL
HREBENCIUC
Bucuresti, 14 mai 2004.
Nr. 150.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii
privind siguranta alimentelor
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea privind siguranta alimentelor si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 13 mai 2004.
Nr. 308.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea
Ordonantei Guvernului nr. 25/2004 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.
17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihnă
ale conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Articol unic. - Se
aprobă Ordonanta Guvernului nr.
25 din 29 ianuarie 2004 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.
17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de
odihnă ale conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere,
adoptată în temeiul art. 1 pct. II.25 din Legea nr.
559/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 88 din 31 ianuarie 2004.
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 8 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU
IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL
HREBENCIUC
Bucuresti, 14 mai 2004.
Nr. 152.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii
privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2004 pentru modificarea
Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere
si a perioadelor de odihnă ale conducătorilor vehiculelor care efectuează
transporturi rutiere
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr.
25/2004 pentru modificarea Ordonantei Guvernului nr.
17/2002 privind
stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihnă ale
conducătorilor vehiculelor care efectuează transporturi rutiere si se dispune
publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 13 mai 2004.
Nr. 310.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
privind aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 122/2003 pentru modificarea si
completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 115/2003 privind
privatizarea Societătii Comerciale “Roman” - S.A. Brasov si constituirea
parcului industrial pe platforma Societătii Comerciale “Roman” - S.A.
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Articol
unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
122 din 4 decembrie 2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei de
urgentă a Guvernului nr.
115/2003 privind privatizarea Societătii Comerciale “Roman” - S.A. Brasov
si constituirea parcului industrial pe platforma Societătii Comerciale “Roman”
- S.A., publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 872 din 9
decembrie 2003.
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 11 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
PRESEDINTELE
SENATULUI
NICOLAE
VĂCĂROIU
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL
HREBENCIUC
Bucuresti, 14 mai 2004.
Nr. 160.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
pentru promulgarea Legii
privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 122/2003 pentru
modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 115/2003
privind privatizarea Societătii Comerciale “Roman” - S.A. Brasov si
constituirea parcului industrial pe platforma Societătii Comerciale “Roman” -
S.A.
În temeiul
prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia
României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea privind aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr.
122/2003 pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgentă a
Guvernului nr.
115/2003 privind privatizarea Societătii Comerciale “Roman” - S.A. Brasov
si constituirea parcului industrial pe platforma Societătii Comerciale “Roman”
- S.A. si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României,
Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 13 mai 2004.
Nr. 321.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru aprobarea
Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 3/2004 privind finalizarea investitiei
“Turnătoria de tuburi de presiune din fontă ductilă” pe platforma Sidermet
Călan
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Articol
unic. - Se aprobă Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
3 din 20 februarie 2004 privind finalizarea investitiei “Turnătoria de
tuburi de presiune din fontă ductilă” pe platforma Sidermet Călan, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 174 din 1 martie 2004.
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 18 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU
IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de
Camera Deputatilor în sedinta din 27 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor
art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL
HREBENCIUC
Bucuresti, 14 mai 2004.
Nr. 162.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea
Legii pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 3/2004 privind
finalizarea investitiei “Turnătoria de tuburi de presiune din fontă ductilă” pe
platforma Sidermet Călan
În temeiul prevederilor
art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din Constitutia României,
republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol unic. - Se promulgă Legea pentru aprobarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 3/2004 privind finalizarea investitiei “Turnătoria de tuburi de presiune din fontă ductilă” pe platforma Sidermet Călan si se dispune publicarea acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 13 mai 2004.
Nr. 323.
PARLAMENTUL
ROMÂNIEI
CAMERA DEPUTATILOR |
SENATUL |
pentru completarea Ordonantei de urgentă
a Guvernului nr. 106/2002 privind acordarea unui ajutor cu titlu gratuit
producătorilor agricoli din judetele Dolj si Mehedinti, ca urmare a fenomenelor
meteorologice nefavorabile din perioada octombrie 2001-iulie 2002
Parlamentul
României adoptă
prezenta lege.
Art.
I. - După
articolul 4 din Ordonanta de urgentă a Guvernului nr.
106 din 5 septembrie 2002 privind acordarea unui ajutor cu titlu gratuit
producătorilor agricoli din judetele Dolj si Mehedinti, ca urmare a fenomenelor
meteorologice nefavorabile din perioada octombrie 2001-iulie 2002, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 684 din 17 septembrie 2002,
aprobată prin Legea nr.
666/2002, se introduce articolul 5 cu următorul cuprins:
“Art.
5. - (1) Cantitătile de motorină rămase disponibile după înfiintarea culturii
de grâu din toamna anului 2002, respectiv 526.137 tone de motorină în judetul
Mehedinti si 22.859 tone de motorină în judetul Dolj, se preiau fără plată în
stocul rezervă de stat de către Administratia Natională a Rezervelor de Stat.
(2)
Cheltuielile ocazionate de operatiunile de preluare vor fi suportate din
bugetul Administratiei Nationale a Rezervelor de Stat.
(3)
Directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală din judetul Mehedinti si
Dolj vor scădea din gestiune, respectiv Administratia Natională a Rezervelor de
Stat va înregistra în gestiune cantitătile de motorină prevăzute la alin. (1),
la pretul de înregistrare din evidentele actualului detinător al produsului, pe
baza proceselor-verbale de predare-primire si a avizelor de expeditie.”
Art.
II. -
Predarea-primirea motorinei rămase disponibile se face pe bază de protocol
încheiat între părtile interesate, în termen de 30 de zile de la data intrării în
vigoare a prezentei legi.
Această
lege a fost adoptată de Senat în sedinta din 8 martie 2004, cu respectarea
prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE SENATULUI,
DORU
IOAN TĂRĂCILĂ
Această lege a fost adoptată de Camera Deputatilor în sedinta din 27 aprilie 2004, cu respectarea prevederilor art. 76 alin. (2) din Constitutia României, republicată.
p.
PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
VIOREL
HREBENCIUC
Bucuresti, 14 mai 2004.
Nr. 163.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
privind promulgarea
Legii pentru completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului nr. 106/2002
privind acordarea unui ajutor cu titlu gratuit producătorilor agricoli din
judetele Dolj si Mehedinti, ca urmare a fenomenelor meteorologice nefavorabile
din perioada octombrie 2001-iulie 2002
În
temeiul prevederilor art. 77 alin. (1) si ale art. 100 alin. (1) din
Constitutia României, republicată,
Presedintele
României decretează:
Articol
unic. - Se promulgă Legea pentru completarea Ordonantei de urgentă a Guvernului
nr.
106/2002 privind acordarea unui ajutor cu titlu gratuit producătorilor
agricoli din judetele Dolj si Mehedinti, ca urmare a fenomenelor meteorologice
nefavorabile din perioada octombrie 2001- iulie 2002, si se dispune publicarea
acestei legi în Monitorul Oficial al României, Partea I.
PRESEDINTELE
ROMÂNIEI
ION
ILIESCU
Bucuresti, 13 mai 2004.
Nr. 324.
HOTĂRÂRI
ALE GUVERNULUI ROMÂNIEI
GUVERNUL
ROMÂNIEI
pentru
aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 469/2003 privind
producerea si valorificarea legumelor, florilor si plantelor ornamentale de
seră
În
temeiul art. 108 din Constitutia României, republicată, si al art. 26 din Legea
nr.
469/2003 privind producerea si valorificarea legumelor, florilor si
plantelor ornamentale de seră,
Guvernul
României adoptă
prezenta hotărâre.
Articol
unic. - Se aprobă Normele metodologice de aplicare a Legii nr.
469/2003 privind producerea si valorificarea legumelor, florilor si
plantelor ornamentale de seră, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezenta hotărâre.
PRIM-MINISTRU
ADRIAN
NĂSTASE
Contrasemnează:
p.
Ministrul agriculturii, pădurilor si dezvoltării rurale,
Petre
Daea,
secretar
de stat
p.
Ministrul finantelor publice,
Gheorghe
Gherghina,
secretar
de stat
Bucuresti, 5 mai 2004.
Nr. 698.
ANEXĂ
NORME
METODOLOGICE
de
aplicare a prevederilor Legii nr. 469/2003 privind producerea si valorificarea
legumelor, florilor si plantelor ornamentale de seră
CAPITOLUL
I
Dispozitii
generale
Art. 1. - (1) Serele
se clasifică conform următoarelor criterii:
a)
tipul constructiv;
b)
materialele de constructie;
c)
gradul de mobilitate;
d)
forma acoperisului;
e)
regimul de căldură;
f)
activitatea desfăsurată.
(2)
Clasificarea serelor potrivit criteriilor prevăzute la alin. (1) este cuprinsă
în anexa nr. 1.
Art.
2. - (1) Anul de productie se suprapune cu anul de recoltă si include unul sau
mai multe cicluri de productie succesive, în scopul obtinerii de produse de
seră în tot cursul anului.
(2)
Durata ciclurilor de productie este:
a)
ciclul I - între 1 noiembrie si 30 iunie;
b)
ciclul II - între 1 iulie si 30 decembrie.
Art.
3. - În sere se cultivă specii de legume, flori si plante ornamentale, precum
si specii pentru producerea de seminte si material săditor.
Art.
4. - Eficienta economică si productivitatea activitătii în seră sunt
conditionate de:
a)
analiza cererii si ofertei;
b)
folosirea intensivă a spatiului de cultură din sere;
c)
esalonarea productiei;
d)
diversificarea gamei sortimentale;
e)
tehnologia de cultură.
Art.
5. - Pentru actiunile de modernizare si extindere a suprafetelor de seră se au
în vedere:
a)
factorii climatici ai zonei;
b)
factorii pedologici ai amplasamentului;
c)
piata produsului si/sau consumul;
d)
perioada de exploatare a constructiei;
e)
sursele de energie termică, precum: surse de energie conventională, energie
termică, obtinute prin utilizarea gazului metan, combustibil lichid, căldură
reziduală, ape termale, căldură solară.
Art.
6. - Pentru protejarea plantelor de seră împotriva actiunilor radiatiilor
solare si a curentilor reci de aer se iau următoarele măsuri:
a)
reducerea absorbtiei radiatiei solare de către acoperisul de sticlă sau de
plastic, prin cretizări sau colorare;
b)
ecranarea suprafetei de sticlă fată de razele solare prin diferite sisteme
interioare sau exterioare de umbrire;
c)
cresterea stabilitătii termice a elementelor de constructie prin optimizarea
amortizării oscilatiilor temperaturilor exterioare;
d)
căptusirea serelor din sticlă cu material plastic;
e)
construirea de pereti dubli la serele acoperite cu plastic.
Art.
7. - Producerea si valorificarea legumelor, florilor si plantelor ornamentale
de seră se fac cu respectarea conditiilor generale de protectie a mediului.
CAPITOLUL
II
Conditii
de producere, valorificare, comercializare si calitatea produselor de seră
Art. 8. - (1) Pentru
constituirea bazei de date a Ministerului Agriculturii, Pădurilor si
Dezvoltării Rurale, producătorii agricoli, indiferent de forma de organizare,
depun la directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si a
municipiului Bucuresti declaratia privind suprafetele de seră cultivate cu
legume, flori si plante ornamentale.
(2)
Termenul de depunere a declaratiei prevăzute la alin. (1) este data de 31
ianuarie a anului de recoltă.
(3)
Modelul declaratiei privind suprafetele de seră cultivate cu legume, flori si
plante ornamentale este prevăzut în anexa nr. 2.
(4)
Directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si a municipiului
Bucuresti depun la Ministerul Agriculturii, Pădurilor si Dezvoltării Rurale
centralizatorul declaratiilor producătorilor de legume, flori si plante
ornamentale de seră, în termen de 20 de zile de la data prevăzută la alin. (2),
întocmit conform modelului prevăzut în anexa nr. 3.
Art.
9. - Produsele de seră destinate comercializării în stare proaspătă pentru
consum uman se clasifică pe categorii de calitate, conform standardelor
nationale armonizate cu cele ale Uniunii Europene.
Art.
10. - Producătorii, detinătorii si comerciantii de legume, flori si plante
ornamentale de seră au obligatia de a respecta prevederile standardelor de
calitate pentru produsele de seră proaspete, destinate consumului, pe întreaga
filieră de produs.
Art.
11. - Eliberarea certificatelor de conformitate si de destinatie industrială se
realizează conform legii.
Art.
12. - Se exceptează de la cerintele de conformitate cu standardele de calitate:
a)
produsele de seră livrate sau comercializate de către producători la centrele
de colectare sau la statiile de pregătire, ambalare, marcare a produselor de
seră, pentru comercializare în stare proaspătă;
b)
produsele de seră expediate către fabricile de prelucrare industrială a
legumelor de seră;
c)
produsele destinate consumului propriu.
Art.
13. - În cazul în care, în urma unei crize puternice sau a unei oferte
abundente, produsele de seră furnizate cu respectarea standardelor de calitate
sunt insuficiente pentru a satisface cererea consumatorilor sau depăsesc
această cerere, pot fi adoptate, în conditiile legii, măsuri de derogare de la
standardele aplicabile pe o perioadă limitată, cu respectarea angajamentelor
internationale asumate de România.
Art.
14. - (1) Informatiile solicitate prin standardele de calitate trebuie să fie
prezentate în mod lizibil, într-o pozitie vizibilă, pe una dintre părtile
ambalajului, fie imprimate direct pe pachet, astfel încât să nu poată fi
sterse, ori pe o etichetă ce face parte integrantă din ambalaj si este bine
atasată acestuia.
(2)
Pentru produsele transportate în vrac si încărcate direct în mijloacele de
transport, informatiile solicitate prin standardele de calitate sunt prezentate
în documentele ce însotesc marfa sau sunt expuse într-un loc vizibil în
interiorul mijloacelor de transport.
Art.
15. - (1) În stadiul de comert cu amănuntul, în cazul în care produsele sunt
ambalate, informatiile specifice necesare trebuie să fie lizibile si vizibile.
(2)
Pentru produsele preambalate se indică, în plus fată de informatiile prevăzute
de standardele de calitate, greutatea netă.
(3)
Pentru produsele vândute în mod normal la bucată, cerinta de a indica greutatea
netă nu se aplică dacă numărul articolelor poate fi observat clar si usor,
putând fi numărate din exterior, sau în cazul în care acest lucru nu poate fi
realizat, dacă numărul este indicat pe etichetă.
(4)
Produsele de seră pot fi prezentate spre vânzare si neambalate, cu conditia ca
vânzătorul cu amănuntul să expună, pe lângă produsele de vânzare, un anunt
vizibil si lizibil care să indice informatiile caracteristice specificate în
standardele de calitate cu privire la:
a)
varietate-soi;
b)
originea produsului;
c)
clasa din care face parte.
Art.
16. - Producătorii de legume de seră, constituiti în exploatatii agricole
comerciale, vor tine evidenta tratamentelor si a substantelor folosite în
procesul de productie pentru tratamentele fitosanitare într-un registru pe care
îl vor pune la dispozitie inspectorilor Inspectiei de Stat pentru Controlul
Tehnic în Producerea si Valorificarea Legumelor si Fructelor.
Art.
17. - Legumele destinate prelucrării industriale trebuie să îndeplinească
următoarele cerinte:
a) să
îndeplinească conditiile pentru asigurarea calitătii produselor finite, conform
legislatiei în vigoare;
b) să
fie proaspete, întregi, să aibă culoarea, mărimea si forma specifice soiului,
fără lovituri mecanice, neatacate de boli si dăunători, curate, fără urme de
substante chimice, fără corpuri străine;
c) să
fie recoltate la maturitatea industrială.
Art.
18. - Anexele nr. 1-3 fac parte integrantă din prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1
la normele metodologice
Nr. crt. |
Criteriile |
Clasificarea |
1. |
Tipul constructiv |
- Sere individuale - Sere bloc universale |
2. |
Materialele de constructie |
- Sere cu schelet din lemn - Sere cu schelet din beton - Sere cu schelet din otel galvanizat - Sere cu schelet din aluminiu |
3. |
Gradul de mobilitate |
- Sere fixe - Sere demontabile |
4. |
Forma acoperisului |
- Sere cu o pantă - Sere cu două pante - Sere simetrice - Sere asimetrice |
5. |
Regimul de căldură |
- Sere încălzite (calde) - Sere semiîncălzite
(semicalde) - Sere neîncălzite (reci) |
6. |
Activitatea desfăsurată |
- Sere de productie a
legumelor, florilor si plantelor ornamentale - Sere înmultitor-răsad - Sere cu activitate specială -
cercetare, colectie de specii exotice si plante ornamentale |
ANEXA Nr. 2
la normele metodologice
Vizat
Directia pentru agricultură
si dezvoltare rurală
................................
(semnătura si stampila)
Subsemnatul:
Persoana
juridică .........., cu sediul în localitatea .................., str.
.................. nr. ...., judetul/sectorul .................., cu codul unic
de înregistrare nr. ................, reprezentată de ..............., în
calitate de administrator/presedinte/director ..................., detinător al
BI/CI seria ....... nr. .........., eliberat/eliberată la data de .........,
declar pe propria răspundere că la data de 31 ianuarie 200..., 31 august 200...
situatia realizării în seră la ciclul I/ciclul II de productie se prezintă
astfel:
Nr. crt. |
Tipul
serei*) |
Cultura
înfiintată |
Suprafata de
cultură (ha) înfiintată până la: - 31
ianuarie 200... - 31 august
200... |
1. 2. . . . |
- - . . . Total: |
|
|
6. 7. . . . |
- - . . . Total: |
|
|
|
Total unitate: |
|
|
*) După regimul de căldură.
Beneficiar,
..............................
(semnătura
si stampila)
Documentul
se întocmeste în două exemplare (unul la directia pentru agricultură si
dezvoltare rurală si unul la beneficiar).
ANEXA Nr. 3
la normele metodologice
CENTRALIZATORUL
declaratiilor
producătorilor de legume, flori si plante ornamentale de seră
Nr. crt. |
Beneficiarul |
Cultura
înfiintată |
Suprafata
cultivată în seră cu legume, flori, plante ornamentale la data de: - 31
ianuarie 200... (ciclul I) - 31 august
200... (ciclul II) |
|
- - - |
- - - |
|
Total judet: |
|
|
Director
executiv,
...............................
(semnătura
si stampila)
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A
ASIGURĂRILOR
privind interzicerea
temporară a activitătii Societătii Comerciale “C.A.R.E. Asigurări” - S.R.L.
Comisia
de Supraveghere a Asigurărilor, cu sediul social în municipiul Bucuresti, str.
Amiral Constantin Bălescu nr. 18, sectorul 1, cod de înregistrare fiscală
14045240 din 1 iulie 2001, reprezentată legal de presedinte, în temeiul art. 4
alin. (19) si al art. 39 alin. (5) din Legea nr.
32/2000 privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare,
în
baza hotărârii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, adoptată în
sedinta din data de 30 martie 2004, conform prevederilor art. 4 alin. (22)-(241) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, în cadrul căreia a
fost analizată documentatia aferentă Notei de constatare nr. 14.062 din 18
martie 2004,
în
conformitate cu atributiile prevăzute la art. 8 alin. (2) lit. k) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, si în baza Deciziei
nr. 3.234 din 9 februarie 2004, organele de specialitate ale Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor au efectuat un control la Societatea Comercială
“C.A.R.E. Asigurări” - S.R.L., cu sediul în municipiul Bucuresti, str. Louis
Blank nr. 2, bl. 11, sc. 1, et. 6, ap. 34, sectorul 1, înregistrată la Oficiul
registrului comertului cu nr. J40/18569/1994, cod fiscal nr. 6311561,
reprezentată legal în timpul controlului de domnul Victor Stan, în calitate de
administrator.
Controlul
efectuat de organele de specialitate ale Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor a avut ca obiect verificarea activitătii brokerului de asigurare,
în perioada noiembrie 2001 - decembrie 2003, conform Tematicii de control de
fond nr. 10.285 din 29 octombrie 2002; verificarea a avut la bază documentele
si situatiile prezentate si întocmite sub responsabilitatea conducerii
brokerului de asigurare.
Rezultatele
actiunii de analiză si control au fost concretizate în Nota de constatare,
semnată fără obiectiuni de Societatea Comercială “C.A.R.E. Asigurări” - S.R.L.,
înregistrată cu nr. 560 din 18 martie 2004 la societatea sus-mentionată, iar la
Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sub nr. 14.062 din 18 martie 2004.
În
urma analizării constatărilor cuprinse în actul de control, au fost retinute
următoarele:
1.
Societatea Comercială “C.A.R.E. Asigurări” - S.R.L. nu a depus la Comisia de
Supraveghere a Asigurărilor, conform prevederilor art. 7 alin. (1) din normele
puse în aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor nr. 13/2001, modificat si completat prin Ordinul presedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.102/2003, următoarele documente:
-
bilanturile contabile pe anii 2001 si 2002;
-
raportările semestriale pe anii 2002 si 2003;
-
situatia privind denumirea asigurătorilor cu care colaborează si volumul
primelor intermediate.
Fapta
sus-mentionată încalcă prevederile art. 35 alin. (5) lit. f) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, prevederile art. 7
alin. (1) lit. a), c) si e) din normele puse în aplicare prin Ordinul
presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 13/2001, modificat si
completat prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
nr. 3.102/2003, precum si prevederile Ordinului presedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor nr. 3.104/2003, încălcarea acestei obligatii legale
durând până la data controlului.
2. La
data autorizării societatea a avut încheiată o polită de asigurare de
răspundere civilă profesională pentru care nu a achitat rata a II-a scadentă la
data de 15 ianuarie 2002 si nici următoarele.
Rezultă
astfel că societatea a functionat fără a avea încheiată o polită de asigurare
de răspundere civilă profesională din data de 15 ianuarie 2002, încălcarea
acestei obligatii legale continuând până la data de 1 ianuarie 2004, când a
încheiat următoarea polită de asigurare de răspundere civilă profesională în
conformitate cu prevederile normelor puse în aplicare prin Ordinul
presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr. 4/2001.
S-au
încălcat astfel prevederile art. 35 alin. (5) lit. c) si f) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, coroborate cu art. 2
lit. c) din normele puse în aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor nr. 4/2001, modificat prin Ordinul presedintelui
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor nr.
3.108/2003.
Dovada
săvârsirii de către Societatea Comercială “C.A.R.E. Asigurări” - S.R.L. a
faptelor nelegale descrise mai sus rezultă din documentele contabile ale
brokerului de asigurare, precum si din Nota de constatare semnată si
înregistrată la Comisia de Supraveghere a Asigurărilor sub nr. 14.062 din 18
martie 2004.
Săvârsirea
acestor fapte a fost consemnată în Nota de constatare întocmită în două
exemplare de către organele de control ale Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor, înregistrată la Societatea Comercială “C.A.R.E. Asigurări” -
S.R.L. sub nr. 560 din 18 martie 2004, iar la Comisia de Supraveghere a
Asigurărilor sub nr. 14.062 din 18 martie 2004, din care un exemplar a rămas la
brokerul controlat.
Fată
de aceste motive, pentru faptele nelegale retinute de organul de control în
sarcina Societătii Comerciale “C.A.R.E. Asigurări” - S.R.L., prin nota de
constatare sus-mentionată, fapte descrise în prezenta decizie, în scopul
apărării drepturilor asiguratilor si al promovării stabilitătii activitătii de
asigurare în România, în temeiul art. 39 alin. (1) si alin. (3) lit. c) si e)
din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, în sedinta din data de
30 martie 2004, Consiliul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor a hotărât
sanctionarea societătii sus-mentionate cu amendă în cuantum de 5.000.000 lei,
precum si interzicerea temporară a activitătii, drept care emite următoarea
decizie:
Art.
1. - Se sanctionează Societatea Comercială “C.A.R.E. Asigurări” - S.R.L., cu
sediul în municipiul Bucuresti, str. Louis Blank nr. 2, bl. 11, sc. 1, et. 6,
ap. 34, sectorul 1, înregistrată la Oficiul registrului comertului cu nr.
J40/18569/1994, cod fiscal nr. 6311561, reprezentată legal în timpul
controlului de domnul Victor Stan, în calitate de administrator, conform art.
39 alin. (3) lit. c) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, cu amendă în cuantum
de 5.000.000 lei.
Art.
2. - (1) Se interzice temporar exercitarea activitătii de broker de asigurare
de către Societatea Comercială “C.A.R.E. Asigurări” - S.R.L., conform art. 39
alin. (3) lit. e) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, până la refacerea
evidentelor contabile pe anii 2001, 2002, 2003, cu respectarea prevederilor
Ordinului ministrului finantelor publice si al presedintelui Comisiei de
Supraveghere a Asigurărilor nr. 2.328/2.390/2001.
(2)
Brokerul de asigurare este obligat să prezinte Comisiei de Supraveghere a
Asigurărilor evidentele contabile refăcute pe anii sus-mentionati.
Art.
3. - (1) Pe toată perioada de interzicere temporară a exercitării activitătii
de broker de asigurare, prevăzută la art. 2, societătii sus-mentionate i se
interzic desfăsurarea activitătii de negociere a încheierii de noi contracte de
asigurare sau reasigurare pentru persoane fizice sau juridice, a acordării de
asistentă pe durata derulării contractelor în curs sau în legătură cu
regularizarea daunelor, precum si desfăsurarea oricăror operatiuni specifice
brokerilor de asigurare, astfel cum sunt definite în Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare.
(2)
Brokerul are obligatia să notifice clientilor, în termen de cel mult 3 zile de
la data primirii prezentei decizii, în vederea efectuării plătii ratelor
scadente la contractele în curs de derulare direct la asigurător.
Art.
4. - (1) În conformitate cu prevederile art. 39 alin. (10) si (11) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, coroborate cu
dispozitiile art. 8 alin. (5) si art. 28 alin. (2) din Ordonanta Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobată si modificată
prin Legea nr.
180/2002, amenda se face venit integral la bugetul de stat si se achită în
termen de 15 zile de la primirea prezentei decizii, în contul 20.22.01.03, care
se va completa pe versoul ordinului de plată la rubrica “Cod cont”.
(2)
Dovada plătii amenzii va fi prezentată Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor
imediat după achitare.
Art.
5. - (1) Împotriva prezentei decizii Societatea Comercială “C.A.R.E. Asigurări”
- S.R.L. poate face plângere la curtea de apel, în termen de 30 de zile de la
comunicarea acesteia, conform art. 40 din Legea nr. 32/2000, cu modificările si
completările ulterioare. (2) În conformitate cu art. 40 alin. (2) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, plângerea adresată
curtii de apel nu suspendă, pe timpul solutionării acesteia, executarea măsurii
sanctionatorii dispuse de Comisia de Supraveghere a Asigurărilor.
Art.
6. - Prezenta decizie se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I,
conform prevederilor art. 9 alin. (2) din Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare.
Presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Nicolae
Eugen Crisan
Bucuresti, 27 aprilie 2004.
Nr. 3.278.