MONITORUL
OFICIAL AL ROMANIEI
P A R T E
A I
Anul 172
(XVI) - Nr. 197 LEGI,
DECRETE, HOTĂRÂRI SI ALTE ACTE
Vineri, 5 martie 2004
SUMAR
ACTE ALE
ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
143.
- Ordin al ministrului agriculturii, pădurilor, apelor si mediului privind
aprobarea organizării si functionării Inspectiei de stat pentru controlul
tehnic în producerea si valorificarea legumelor si fructelor
ACTE ALE
COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
3.104.
- Ordin pentru punerea în aplicare a Normelor prudentiale privind
managementul asigurătorului
ACTE ALE ORGANELOR DE SPECIALITATE ALE ADMINISTRATIEI PUBLICE CENTRALE
MINISTERUL AGRICULTURII, PĂDURILOR, APELOR SI
MEDIULUI
privind aprobarea organizării si functionării
Inspectiei de stat pentru controlul tehnic în producerea si valorificarea
legumelor si fructelor
Având în vedere
prevederile art. 42 alin. (1) din Legea pomiculturii nr.
348/2003, ale art. 16 din Legea nr.
312/2003 privind producerea si valorificarea legumelor de câmp si ale art.
16 din Legea nr.
469/2003 privind producerea si valorificarea legumelor, florilor si
plantelor ornamentale de seră, în temeiul Hotărârii Guvernului nr.
739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii,
Pădurilor, Apelor si Mediului,
ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se
aprobă organizarea si functionarea Inspectiei de stat pentru controlul tehnic
în producerea si valorificarea legumelor si fructelor, autoritate responsabilă
pentru coordonarea si contactele la care se referă prezentul ordin, denumită în
continuare ISCTPVLF.
Art. 2. - Se
aprobă structura organizatorică a ISCTPVLF astfel:
a) la nivelul
ministerului functionează cu 5 posturi si este denumită autoritate de
coordonare;
b) la nivel
teritorial functionează, în cadrul directiilor pentru agricultură si dezvoltare
rurală, cu un număr total de 82 de posturi si este denumită organism de
control;
c) reprezentarea
si numărul de posturi la nivel teritorial sunt prevăzute în anexa nr. 1.
Art. 3. -
Inspectorii ISCTPVLF au statut de functionari publici si sunt salarizati
conform prevederilor legale în vigoare privind salarizarea functionarilor
publici si beneficiază de cursuri de formare privind controlul de calitate în
conformitate cu normele CEE si ale Organizatiei de Cooperare si Dezvoltare Economică
(OECD), care acordă recunoasterea inspectorilor.
Art. 4. -
Inspectorii vor fi dotati cu un computer portabil pentru înregistrarea si
transmiterea datelor si un minimum de aparatură pentru determinarea
organoleptică a calitătii legumelor si fructelor, iar din anul 2005 vor primi
în dotare câte un autoturism tip Dacia pentru fiecare organism de control.
Art. 5. -
Inspectorii se legitimează cu legitimatia de control si cu ecuson, conform
modelului prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 6. -
Legitimatiile si stampilele se comandă si se achizitionează de Ministerul
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului potrivit dispozitiilor legale
privind achizitiile publice de bunuri si se distribuie fiecărui inspector.
Atributiile
ISCTPVLF
Art. 7. - ISCTPVLF
verifică documentatia si vizează autorizatiile de plantare si autorizatiile de
defrisare a plantatiilor de pomi fructiferi si arbusti fructiferi, eliberate de
directiile pentru agricultură si dezvoltare rurală judetene si a municipiului
Bucuresti.
Art. 8. - ISCTPVLF
controlează prin sondaj aplicarea tehnologiilor de cultură în exploatatiile
comerciale producătoare de fructe, legume, pepeni si ciuperci.
Art. 9. - (1)
ISCTPVLF prelevă probe prin sondaj din culturile de legume si pomi fructiferi a
căror productie este destinată comercializării, precum si din produse, pe
filiera de comercializare, pentru verificarea nivelurilor admise de substante
remanente, nitrati si nitriti, precum si alti contaminanti rezultati ca urmare
a utilizării pesticidelor si fertilizantilor în procesul tehnologic. Prelevarea
probelor pentru analizarea substantelor contaminante si remanente se face
conform legislatiei în vigoare.
(2) Controlul
acestor probe se efectuează în laboratoare desemnate de Ministerul
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului.
Baza de date
Art. 10. - (1)
Autoritatea de coordonare:
a) stabileste baza
de date a operatorilor din sectorul de legume-fructe care participă la
producerea si/sau comercializarea legumelor si fructelor proaspete;
b) înregistrează
rezultatele analizelor pe care le primeste de la organismele de control
teritoriale si stabileste sanctiunile prevăzute de lege în cazul în care sunt
depăsite limitele maxime admise de substante reziduale si contaminanti.
(2) În sensul
prezentului ordin prin operator se întelege orice persoană fizică sau
juridică care produce, detine si/sau comercializează, pe piata internă ori la
export, fructe sau legume proaspete, care întrunesc conditiile de calitate
prevăzute de standardele de comercializare.
(3) În baza de
date se înregistrează:
a) operatorii care
trebuie să respecte conformitatea cu standardele de comercializare;
b) persoanele
fizice sau juridice a căror activitate în sectorul legume-fructe este limitată
fie la transportul, fie la vânzarea cu amănuntul de cantităti mici de fructe si
legume.
(4) Baza de date
contine, pentru fiecare operator, numărul de înregistrare, numele, adresa,
informatiile necesare privind localizarea în filiera de comercializare, care
indică importanta operatorului si alte informatii pe baza constatărilor făcute
în timpul controalelor efectuate la respectivul operator, precum si orice alte
informatii considerate necesare pentru control.
(5) Operatorii
sunt obligati să furnizeze informatiile considerate necesare pentru
constituirea si actualizarea bazei de date, inclusiv pentru produsele din
import.
Art. 11. - Baza de
date se actualizează periodic de către organismele de control, pe baza
informatiilor obtinute în timpul controalelor pe care le efectuează în toate
stadiile de comercializare pe filiera de produs.
Controlul de
conformitate pe piata internă
Art. 12. - (1)
Organismul de control execută prin sondaj controale de conformitate a legumelor
si fructelor cu standardele de comercializare pentru produsele detinute de
operatori în toate stadiile de comercializare.
(2) Operatorii
care selectează fructe si legume, în special în regiunea unde se produc, vor fi
supusi unor verificări repetate, decât alte categorii de operatori. Controalele
se pot efectua si în timpul transportului.
(3) În cazul în
care în timpul controalelor se descoperă nereguli semnificative, organismele de
control vor mări frecventa controalelor în privinta operatorilor respectivi,
iar dacă neregulile se repetă, pot aplica sanctiunile prevăzute de legislatia
în vigoare.
Controlul de
conformitate pentru produsele proaspete destinate exportului
Art. 13. - (1)
Înainte ca produsele destinate exportului să părăsească teritoriul tării,
organismul de control va asigura prin controlul de conformitate că produsele
corespund prevederilor standardelor de comercializare.
(2) Exportatorii
sunt obligati să comunice inspectorilor informatiile pe care acestia le
consideră necesare pentru organizarea si executarea controalelor.
(3) Organismul de
control eliberează certificatul de conformitate, care este prevăzut în anexa
nr. 3, pentru fiecare lot destinat exportului si pe care îl consideră conform
cu standardele de comercializare ca urmare a operatiunilor de control
mentionate în alin. (1).
(4) Dacă exportul
este format din mai multe loturi, conformitatea acestor loturi poate fi
certificată printr-un singur certificat în care se specifică distinct fiecare
lot ce compune exportul.
(5) Declaratia
vamală de export va fi acceptată de către autoritatea vamală dacă loturile sunt
însotite de certificatul de conformitate prevăzut în anexa nr. 3 sau dacă
organismul de control a informat autoritatea vamală, prin mijloace specifice,
că loturile au făcut obiectul inspectiei si pentru care s-a eliberat
certificatul de conformitate.
Controlul de
conformitate pentru produsele din import
Art. 14. - (1)
Înaintea punerii în circulatie, produsele provenind din import vor fi supuse
controlului de conformitate cu standardele de comercializare.
(2) Se exceptează
de la controlul de conformitate produsele provenite din tări membre ale Uniunii
Europene.
(3) Importatorii
sunt obligati să comunice organismului de control informatiile pe care acesta
din urmă le consideră necesare pentru executarea controalelor înaintea
importurilor.
(4) Autoritatea
vamală autorizează punerea în liberă circulatie a fructelor si legumelor dacă:
a) mărfurile sunt
însotite de certificatul de conformitate;
b) autoritatea
competentă de control a informat autoritatea vamală.
Art. 15. - (1)
Organismul de control verifică în punctele de vamă documentele care însotesc
produsele provenite din import, iar dacă constată că produsele nu corespund cu
înscrisurile din documente, inspectorul poate efectua prin sondaj un control si
va întocmi un proces-verbal de constatare a neconformitătii, în prezenta
importatorului sau a reprezentantului legal al acestuia.
(2) Inspectorii
care controlează produsele în stadiul importului efectuează pentru fiecare lot
importat un control si emit, în caz de conformitate a produselor, certificatul
prevăzut în anexa nr. 3. Dacă importul este compus din mai multe loturi,
conformitatea acestora poate fi certificată global printr-un singur certificat,
enumerându-se distinct diferitele loturi ce compun importul.
Controlul
produselor destinate prelucrării industriale
Art. 16. - (1)
Produsele destinate prelucrării industriale sunt fructele si legumele care
trebuie să îndeplinească conditiile minime de calitate, prevăzute de legislatia
în vigoare si care sunt trimise spre a fi prelucrate industrial în produse a
căror pozitie în nomenclatorul combinat este diferită de cea a produsului
proaspăt initial.
(2) Inspectorii
eliberează certificatul de destinatie industrială, prevăzut în anexa nr. 4,
pentru produsele fructe si legume, care îndeplinesc conditii minime de calitate
pentru a fi introduse în procesul de productie intern, cât si pentru produsele
exportate sau importate pentru a fi industrializate si care nu fac obiectul
prevederilor standardelor de comercializare.
(3) În stadiul
importului, după eliberarea certificatului de destinatie industrială, conform
alin. (2), organismul de control competent transmite fără întârziere
autoritătii de coordonare o copie a certificatului, precum si orice informatie
necesară unui eventual control al operatiunilor de transformare.
(4) Agentul
economic care prelucrează legume si fructe înapoiază certificatul, după
efectuarea prelucrării, organismului de control competent, care se asigură că
produsele au făcut efectiv obiectul transformării industriale.
(5) Ambalajele
produselor destinate prelucrării industriale trebuie să fie etichetate vizibil
de către ambalator, cu specificatia “destinatie industrială”. În cazul
mărfurilor expediate angro, încărcate direct în mijloacele de transport,
mentiunea “destinatie industrială” trebuie să figureze pe o fisă ce însoteste
marfa până la fabrica de prelucrare sau pe un formular plasat vizibil în
interiorul mijlocului de transport.
Metode de
control
Art. 17. - (1)
Controlul de conformitate prevăzut în prezentul ordin, cu exceptia controalelor
făcute în stadiul vânzării cu amănuntul la consumatorul final, se efectuează
conform metodelor prevăzute în anexa nr. 5.
(2) Organismul de
control stabileste modalitătile specifice pe care le consideră necesare pentru
controlul de conformitate cu standardele de comercializare în stadiul vânzării
cu amănuntul către consumator.
Art. 18. - (1) În
cazul în care controlul stabileste conformitatea cu standardele de
comercializare, organismul de control eliberează certificatul de conformitate
prevăzut în anexa nr. 3. Acest certificat se eliberează numai în stadiile de
import si export.
(2) În caz de
neconformitate, organismul de control emite un proces-verbal de constatare a
neconformitătii la adresa operatorului sau a reprezentantului său.
(3) Legumele si
fructele care au făcut obiectul procesului-verbal de constatare a
neconformitătii nu pot fi deplasate fără autorizatia organismului de control
care a emis constatarea de neconformitate.
(4) Operatorii pot
decide să reasigure conformitatea pentru toate sau pentru o parte din mărfuri.
Mărfurile pentru care conformitatea a fost reasigurată nu pot fi comercializate
decât în urma eliberării de către organismul de control competent a unui nou
certificat de conformitate prevăzut în anexa nr. 3.
Art. 19. - Pentru
produsele care se supun prevederilor standardelor de comercializare, facturile
si documentele însotitoare eliberate de operatori trebuie să indice categoria
de calitate, locul de origine a produselor si, dacă este cazul, destinatia
industrială a produsului.
Art. 20. -
Metodele de control sunt prevăzute în anexa nr. 5.
Art. 21. - Anexele
nr. 1-5 fac parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 22. -
Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul
agriculturii, pădurilor, apelor si mediului,
Ilie Sârbu
Bucuresti, 25 februarie 2004.
Nr. 143.
ANEXA Nr. 1
REPARTIZAREA
TERITORIALĂ
a
organismelor de control din cadrul Inspectiei de stat pentru controlul tehnic
în producerea si valorificarea legumelor si fructelor
Nr. crt. |
Judetul |
Total
posturi |
Observatii |
82 |
|
||
1. |
Alba |
1 |
|
2. |
Arad |
3 |
|
3. |
Arges |
2 |
|
4. |
Bacău |
2 |
|
5. |
Bihor |
3 |
|
6. |
Bistrita- Năsăud |
2 |
|
7. |
Botosani |
1 |
|
8. |
Brasov |
3 |
|
9. |
Brăila |
2 |
|
10. |
Buzău |
3 |
|
11. |
Caras-Severin |
2 |
|
12. |
Călărasi |
2 |
|
13. |
Cluj |
2 |
|
14. |
Constanta |
3 |
|
15. |
Covasna |
1 |
|
16. |
Dâmbovita |
2 |
|
17. |
Dolj |
2 |
|
18. |
Galati |
3 |
|
19. |
Giurgiu |
3 |
|
20. |
Gorj |
1 |
|
21. |
Harghita |
1 |
|
22. |
Hunedoara |
1 |
|
23. |
Ialomita |
2 |
|
24. |
Iasi |
2 |
|
25. |
Ilfov |
2 |
|
26. |
Maramures |
2 |
|
27. |
Mehedinti |
2 |
|
28. |
Mures |
2 |
|
29. |
Neamt |
1 |
|
30. |
Olt |
1 |
|
31. |
Prahova |
1 |
|
32. |
Satu Mare |
2 |
|
33. |
Sălaj |
2 |
|
34. |
Sibiu |
2 |
|
35. |
Suceava |
2 |
|
36. |
Teleorman |
2 |
|
37. |
Timis |
2 |
|
38. |
Tulcea |
1 |
|
39. |
Vaslui |
2 |
|
40. |
Vâlcea |
2 |
|
41. |
Vrancea |
2 |
|
42. |
Municipiul Bucuresti |
3 |
|
ANEXA Nr. 2
1. Model de
legitimatie de control
- fată - |
- verso - |
ROMÂNIA Ministerul
Agriculturii, Pădurilor, Apelor si Mediului LEGITIMATIE
DE CONTROL Inspectia de stat pentru controlul tehnic
în producerea si valorificarea legumelor si fructelor Număr de marcă
................................... Functia ..................................................... Numele
................................................... Prenumele
.............................................. Actul de identitate
................................. Seria ..................... nr.
......................... Valabilă de la .............. până la
......... Ministru, Fotografie |
Posesorul prezentei legitimatii, în temeiul
Legii pomiculturii nr. 348/2003, al Legii nr. 312/2003 privind producerea si
valorificarea legumelor de câmp si al Legii nr. 469/2003 privind producerea
si valorificarea legumelor, florilor si plantelor ornamentale de seră, este
împuternicit, în baza Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor, apelor
si mediului nr. 143/2004 pentru aprobarea organizării si functionării
Inspectiei de stat pentru controlul tehnic în producerea si valorificarea
legumelor si fructelor, să efectueze
controale în sectorul
de producere si comercializare a legumelor si fructelor pe
filiera de produs, în zona ....................., judetul .............................
. Posesorul este angajat la ISCTPVLF, filiala
..................., cu sediul în .................................... . Semnătura inspectorului
........................................... |
2. Model de
ecuson si stampilă
Ministerul
Agriculturii, Pădurilor,
Apelor si Mediului ISCTPVLF Inspector
...... nr. marcă
... |
ANEXA Nr. 3
CERTIFICAT
DE CONFORMITATE
cu
standardele de comercializare pentru fructele si legumele proaspete
1. Operator |
Certificat de conformitate care se aplică
pentru fructele si legumele proaspete Nr. ...................... (Prezentul certificat este destinat
exclusiv organismelor de control.) |
||||
2. Ambalator identificat pe ambalaj (Dacă
este diferit de operator) |
3. Organism de control |
||||
4. Locul de efectuare a controlului/tara de
origine1) |
|||||
5. Tara de destinatie |
|||||
6. Mijlocul de transport |
7. - Intern - Import - Export |
||||
8. Ambalaje (număr si tip) |
9. Tipul produsului (soiul, dacă standardul o cere) |
10. Categoria de calitate |
10. Categoria de calitate |
||
12. Organismul de control mentionat mai sus
certifică, pe baza unei verificări prin sondaj, că marfa indicată mai sus
corespunde, în momentul efectuării controlului, standardelor de
comercializare în vigoare prevăzute la art. 27 alin. (1) din Legea nr.
348/2003, art. 9 din Legea nr. 312/2003 si la art. 11 alin. (1) din Legea nr.
469/2003. ................................................... Biroul vamal vizat: intrare/iesire2) Perioada de valabilitate
................... Zile |
.................................. (locul si data emiterii) |
||||
Inspector, ........................... (numele si nr. legitimatiei) |
.......................... (semnătura) |
.......................... (semnătura) |
|||
13. Observatii |
|||||
1) Dacă produsul este reexportat, se mentionează tara de origine în căsuta
9.
2) Bifati mentiunea inutilă.
ANEXA Nr. 4
CERTIFICAT
DE DESTINATIE INDUSTRIALĂ
pentru
fructe si legume destinate industrializării
1. Operator |
Certificat de destinatie industrială (Fructe si legume proaspete ce fac obiectul
industrializării conform Legii nr. 348/2003 si Legii nr. 312/2003) |
||||
2. Identificarea mijlocului de transport |
3. Organismul de control ce emite
certificatul |
||||
4. Destinatia industrială a
produsului/Numele si adresa fabricii de prelucrare industrială |
5. Organul de inspectie al zonei unde are
loc prelucrarea industrială |
||||
6. Numărul ambalajelor sau mentiunea
“angro” |
7. Felul produsului/originea produsului |
8. Greutatea totală în kg, brută/netă1) |
|||
9.
..................................................... Biroul vamal vizat: intrare/iesire1) |
.................................. (locul si data emiterii) |
||||
Controlor, ..............................................
(numele scris cu litere de
tipar) |
............................. (semnătura) |
Stampila |
|||
10. Observatii |
|||||
11. Procesatorul certifică faptul că produsul
mentionat mai sus a făcut obiectul prelucrării industriale. |
|||||
Locul si data: |
.................... (semnătura) |
Stampila |
|||
12. Prezentul certificat trebuie să fie
returnat, cu documentul mentionat în căsuta 11, după prelucrarea mărfurilor
mentionate în căsutele 6, 7 si 8, organismului de control (inspectie)
mentionat în căsuta 5. |
|||||
1) Bifati mentiunea inutilă.
ANEXA Nr. 5
Prezentele metode
de control sunt fondate pe dispozitiile ghidului de aplicare a controlului de
calitate al fructelor si legumelor proaspete, adoptate de grupul de lucru care
stabileste produsele perisabile si îmbunătătirea calitătii al CEE/ONU.
1. Definitii
a) Control de
conformitate - controlul efectuat pentru verificarea conformitătii
calitătii fructelor si legumelor proaspete cu standardele de comercializare
aprobate prin Legea nr.
312/2003, Legea nr.
348/2003 si Legea nr.
469/2003.
b) Inspector -
specialistul angajat al Inspectiei de stat pentru controlul tehnic în
producerea si valorificarea legumelor si fructelor, care este instruit si
abilitat în permanentă pentru efectuarea operatiunilor de control de
conformitate.
c) Produs
destinat comercializării - cantitatea de produs comercializată de acelasi
operator, prezentată în momentul controlului si definită printr-un document.
Aceasta se poate compune din unul sau mai multe tipuri de produse, care pot
contine mai multe loturi de fructe si legume proaspete.
d) Lot -
cantitatea de produs care în momentul controlului este prezentată ca având
aceleasi caracteristici privind:
- identitatea
celui care ambalează si/sau a expeditorului;
- locul de
origine;
- felul
produsului;
- calitatea
produsului;
- calibrul (dacă
produsul se clasifică în functie de calibrul său);
- soiul sau tipul
comercial (dacă standardul prevede);
- tipul
ambalajului si prezentarea produsului.
Dacă în timpul
controlului sunt dificil de identificat loturile si/sau dacă nu este posibilă
prezentarea loturilor distincte, toate loturile unei expedieri vor putea fi
considerate, în acest caz particular, ca formă a aceluiasi lot, dacă prezintă
caracteristici uniforme în privinta tipului produsului, expeditorului, tării de
origine, categoriei si dacă acestea sunt prevăzute în standard, a varietătii
sau tipului comercial.
e) Esantionarea
- actiunea de a efectua o prelevare temporară a unei cantităti din produs
(denumit esantion) în timpul unui control de conformitate.
f) Probă
elementară sau esantion - pachet prelevat dintr-un lot sau, în cazul unui
produs angro, o cantitate prelevată dintr-o parte a lotului.
g) Probă
globală - se compune din mai multe esantioane elementare reprezentative
pentru lot, prelevate în cantitate suficientă pentru a permite evaluarea
lotului în functie de toate criteriile.
h) Probă redusă
- o cantitate reprezentativă pentru produs prelevată din proba globală, cu
un volum suficient pentru a permite evaluarea în functie de un număr de
criterii.
Dintr-o probă globală se pot preleva mai
multe probe reduse.
2. Punerea în aplicare a controlului de
conformitate
a) Specificatii
generale
Controlul de
conformitate se efectuează prin evaluarea probei globale prelevate la
întâmplare din diferite puncte ale lotului ce trebuie controlat. Proba globală
se presupune că este reprezentativă pentru lot.
b) Prezentarea
produselor
Inspectorul
specifică pe care dintre colete doreste să le examineze. Acestea trebuie să-i
fie apoi prezentate de operator sau de reprezentantul său.
Astfel,
operatiunea constă în a prezenta proba globală si a furniza toate informatiile
necesare identificării loturilor.
Dacă este necesară
o probă redusă, inspectorul o alege din proba globală.
c) Identificarea
loturilor si/sau o impresie de ansamblu în privinta lotului
Identificarea
loturilor se efectuează în functie de marcajul acestora. În cazul mărfurilor
compuse din mai multe loturi, inspectorul trebuie să aibă o viziune de ansamblu
asupra mărfii prin intermediul documentelor însotitoare sau al declaratiilor.
Acesta determină atunci pe baza controlului efectuat gradul de conformitate al
loturilor prin intermediul indicatiilor ce figurează în aceste documente.
Dacă produsele
trebuie să fie încărcate într-o masină de transport, indicatiile referitoare la
aceasta trebuie să servească la identificarea mărfii.
d) Verificarea
lotului se face pe baza probelor elementare. Conformitatea si modul de
alegere, inclusiv în cazul materialelor utilizate pentru ambalare, trebuie să
fie verificate în functie de perspectivele referitoare la conformitatea cu
standardele de comercializare. Dacă anumite moduri de alegere sunt autorizate,
inspectorul determină dacă este bine că acelea au fost utilizate. Dacă
standardul aplicabil unei cantităti determinate prevede conformitatea
prezentării, aceasta trebuie verificată.
Verificarea
marcajelor cu ajutorul probelor elementare În primul rând este bine să se
determine dacă marcajul este conform cu standardele de comercializare. În
cursul efectuării inspectiei, inspectorul determină dacă caracteristicile
marcajului sunt corecte si/sau dacă trebuie modificate.
Verificarea
conformitătii produselor Inspectorul determină dimensiunea probei globale care
îi permite aprecierea loturilor. Inspectorul alege la întâmplare pachetele ce
trebuie verificate sau, în cazul produselor angro, punctele din lot din care se
va face prelevarea probelor elementare.
Pachetele
deteriorate nu vor fi utilizate pentru a constitui proba globală. Acestea se
pun deoparte si vor face obiectul, dacă va fi cazul, al unei examinări separate
si se vor raporta separat.
În cazul în care
trebuie să se ia o decizie de neconformitate, probele se vor preleva conform
tabelului de mai jos:
Produse
selectionate pentru control |
|
Numărul
coletelor care compun lotul |
Numărul
coletelor ce trebuie prelevate ca probă elementară |
Până la 100 |
5 |
Între 101
si 300 |
7 |
Între 301
si 500 |
9 |
Între 501
si 1.000 |
10 |
Peste 1.000 |
15
(minimum) |
Produse
angro |
|
Masa
lotului în kg sau numărul de unităti |
Masa în kg
a probei elementare sau numărul incluse în acel lot unitătilor ce trebuie
prelevate |
Până la 200 |
10 |
Între 201
si 500 |
20 |
Între 501
si 1.000 |
30 |
Între 1.001
si 5.000 60 |
|
Peste 5.000 |
100
(minimum) |
În cazul fructelor
si legumelor voluminoase cu greutatea mai mare de 2 kg pe bucată, prezentate
angro, proba elementară trebuie să fie constituită din cel putin 5 bucăti.
Dacă în urma unei
verificări inspectorul nu este în măsură să ia o hotărâre, poate efectua un nou
control exprimând global media aritmetică în procente a celor două controale.
Pentru stabilirea
defectelor interne ale produsului se folosesc probe reduse, în special în cazul
în care operatiunea de inspectie antrenează distrugerea produsului.
Volumul acestor
probe se va limita la o cantitate minimă absolut necesară pentru evaluarea
lotului. Volumul probei reduse nu poate depăsi 10% din proba globală.
e) Controlul
produsului
Produsul ce
urmează a fi controlat trebuie să fie scos complet din ambalajul său.
Inspectorul poate renunta la acest lucru dacă este posibil să verifice
continutul fără a desface produsul. Controlul omogenitătii, caracteristicile
minime, categoriile de calitate si dimensiunea trebuie să se facă cu ajutorul
probei globale. Dacă produsul prezintă defecte, inspectorul determină
procentajul după numărul sau greutatea produselor neconforme cu standardul.
f) Raportare
asupra rezultatelor inspectiilor
Inspectorul
eliberează certificatul de conformitate sau, dacă este cazul, emite un
proces-verbal de constatare a neconformitătii.
În caz de
neconformitate cu standardele, operatorii sau reprezentantii acestora sunt
imediat informati asupra cauzelor care au determinat neconformitatea. Dacă este
posibil ca produsul să fie reconditionat pentru a fi în conformitate cu
standardul, prin modificarea marcajului, operatorul sau reprezentantul său
trebuie informat.
Dacă produsul
prezintă defecte, procentajul produsului considerat necorespunzător cu
standardele trebuie să fie precizat, numai în cazul în care nu este posibil ca
produsul să fie conformat standardului prin modificarea marcajului.
g) Diminuarea
valorii produsului ca urmare a unui control de conformitate
După efectuarea
controlului proba globală este pusă la dispozitie detinătorului mărfii sau
reprezentantului acestuia.
Inspectorul nu
este obligat să restituie elementele probei globale care au fost distruse în
timpul efectuării inspectiei.
Dacă controlul
conformitătii a fost limitat la minimul necesar, nu se poate cere nici o
compensatie organismului de control respectiv în cazul diminuării valorii
comerciale a produsului.
ACTE ALE COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
COMISIA DE SUPRAVEGHERE A ASIGURĂRILOR
pentru punerea în aplicare a Normelor prudentiale
privind managementul asigurătorului
În temeiul
prevederilor art. 4 alin. (26) si (27), art. 8 alin. (1) si ale art. 20 din
Legea nr.
32/2000 privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu
modificările si completările ulterioare,
potrivit Hotărârii
Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor din 11 februarie 2004, prin
care s-au adoptat Normele prudentiale privind managementul asigurătorului,
presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor emite următorul ordin:
Art. 1. - Se pun
în aplicare Normele prudentiale privind managementul asigurătorului, cuprinse
în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Directia
reglementări pentru asigurări-reasigurări facultative generale, de viată si
intermediari din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor va asigura
ducerea la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele
Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor,
Nicolae
Eugen Crisan
Bucuresti, 25 februarie 2004.
Nr. 3.104.
ANEXĂ
NORME
PRUDENTIALE
privind
managementul asigurătorului
Art. 1. - Prezentele norme prudentiale
stabilesc principiile care stau la baza conducerii activitătii desfăsurate de
către asigurătorii autorizati în baza prevederilor Legii nr. 32/2000
privind societătile de asigurare si supravegherea asigurărilor, cu modificările
si completările ulterioare.
Art. 2. -
Activitatea asigurătorului este condusă cu respectarea prevederilor art. 20 din
Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare.
Art. 3. -
Consiliul de administratie al asigurătorului va stabili prin regulamentul de
organizare si functionare al acestuia următoarele cerinte minimale:
a) respectarea
principiilor guvernantei corporative, care presupune transparenta procesului
decizional si răspunderile fată de părtile interesate în bunul mers al
activitătii, precum si atragerea acestor părti în procesul decizional;
b) elaborarea unei
strategii de dezvoltare a asigurătorului, bazată pe obiective clare, termene si
responsabilităti concrete;
c) stabilirea unor
proceduri de urmărire si evaluare periodică a progreselor înregistrate în
realizarea obiectivelor aferente strategiei de dezvoltare a asigurătorului;
d) stabilirea unor
proceduri care să permită o corectă evidentă financiar-contabilă si
corespondenta acesteia cu evidenta tehnic-operativă, cu respectarea
prevederilor legale, în scopul întocmirii raportărilor prevăzute de Legea nr.
32/2000, cu modificările si completările ulterioare, si de normele emise în
aplicarea acesteia, precum si a altor raportări prevăzute de legislatia în
vigoare;
e) elaborarea
procedurilor privind numirea, reînvestirea si revocarea în si din functii de
conducere, aprobarea structurii si statelor de functiuni ale departamentelor
din cadrul societătii, precum si stabilirea modalitătilor concrete de
coordonare a activitătii de către conducerea executivă si cea administrativă a
asigurătorului;
f) evidentierea
clară a sarcinilor, răspunderilor, competentelor în luarea deciziilor, a
modalitătilor de interactiune si cooperare pentru fiecare dintre factorii de
decizie din cadrul societătii (membrii consiliului de administratie si ai
conducerii executive, presedintele consiliului de administratie si directorul
general), cu precizarea conditiilor care trebuie îndeplinite în cazul delegării
competentelor. În cazul în care functia de presedinte al consiliului de
administratie si cea de director general sunt detinute de aceeasi persoană, vor
fi stabilite modalităti concrete pentru a permite consiliului de administratie
să controleze deciziile luate de către această persoană, realizându-se totodată
o delimitare clară a responsabilitătilor care îi revin în fiecare dintre aceste
functii;
g) stabilirea
obligatiei administratorilor si a conducerii executive a asigurătorului, care
au interese într-o altă societate de asigurare, de a-i înstiinta despre aceasta
pe ceilalti administratori si pe auditori;
h) stabilirea
obligatiei administratorilor care au într-o anumită activitate, direct sau
indirect (prin sotia, rudele sau afinii până la gradul al patrulea), interese contrare
intereselor asigurătorului, de a-i înstiinta despre aceasta pe ceilalti
administratori si pe auditor si de a nu lua parte la nici o deliberare
privitoare la activitatea în cauză;
i) stabilirea
obligatiei administratorului asigurătorului, care este concomitent si
administrator, director executiv sau persoana de conducere ori actionar si/sau
asociat la un alt agent economic cu care asigurătorul încheie o operatiune
comercială sau financiară, de a face cunoscută această relatie consiliului de
administratie si auditorului înainte de începerea deliberării si luării unei
decizii cu privire la operatiunea respectivă, pentru evitarea conflictelor de
interese;
j) organizarea si
supravegherea activitătii departamentului de gestionare a riscurilor, în
functie de natura si de mărimea activitătii desfăsurate;
k) stabilirea unor
proceduri clare pentru solutionarea contestatiilor formulate de asigurati,
beneficiarii asigurării sau terti păgubiti si precizarea modalitătilor concrete
de aducere la cunostintă părtilor interesate a rezultatelor;
l) stabilirea unor
niveluri de salarizare pentru membrii consiliului de administratie si pentru
conducerea executivă, corelate cu atributiile si cu responsabilitătile
acestora, care vor fi accesibile Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor în
conditiile prevederilor legale în vigoare;
m) stabilirea
responsabilitătilor privind urmărirea modului în care sunt respectate
prevederile legale în vigoare si procedurile de raportare a rezultatelor
acestei activităti către conducerea asigurătorului.
Art. 4. -
Nerespectarea prevederilor prezentelor norme prudentiale se sanctionează în
conditiile si potrivit prevederilor art. 39 din Legea nr. 32/2000,
cu modificările si completările ulterioare.
Art. 5. - Prezentele norme prudentiale intră în vigoare în termen de 6 luni de la data publicării lor în Monitorul Oficial al României, Partea I, pentru asigurătorii autorizati la data publicării.